Animace načítání

Stránka se připravuje...


Na co čekáte? Nečekejte už ani minutu.
Získejte přístup na tento text ještě dnes. Kontaktujte nás a my Vám obratem uděláme nabídku pro Vás přímo na míru.

Právní předpis byl sestaven k datu 01.12.2025.

Zobrazené znění právního předpisu je účinné od 06.05.2025.


Nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 34/24 ve věci návrhu na zrušení §9 nařízení vlády č. 83/2023 Sb., o stanovení podmínek poskytování přímých plateb zemědělcům, a bodu 03.29 strategického plánu společné zemědělské politiky na období 2023 - 2027

129/2025 Sb.
 

Nález Ústavního soudu

INFORMACE

129

XXXXX

Xxxxxxxxx xxxxx

xx xxx 26. března 2025

xx. xx. Xx. XX 34/24 ve xxxx xxxxxx na xxxxxxx §9 nařízení vlády x. 83/2023 Xx., x stanovení xxxxxxxx xxxxxxxxxxx přímých xxxxxx xxxxxxxxxx, x bodu 03.29 xxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxx 2023 - 2027
&xxxx;

Xxxxxx xxxxxxxxx
&xxxx;

Xxxxxxx xxxx xxxxxxx xxx xx. xx. Xx. XX 34/24 dne 26. xxxxxx 2025 x plénu xxxxxxxx x xxxxxxxx soudu Xxxxxx Xxxx x xxxxxxx x soudců Xxxxx Xxxxxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxxx Fialy, Milana Xxxxxxx, Xxxxxxxx Xxxxx, Xxxxxxxx Křesťanově, Xxxxxx Xüxxx, Xxxxxx Langáška (xxxxxx zpravodaj), Xxxxxx Xxxxxxx, Xxxxxxxx Xxxxxxxx, Xxxx Xxxxxxx, Xxxx Xxxxxxx, Xxxxx Xxxxxx, Xxxx Xxxxxx x Xxxxxxx Xxxxxxxx x xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx, xx kterou xxxxx xxxxxxxxxx JUDr. Xxxxx Xxxxxxxxxxx, Ph.D., xxxxxxxxxx xxxxxxxxx Mgr. Xxxxx Xxxxxxxx, xxxxxx Xxxxxx 567/33, Xxxx, na xxxxxxx §9 xxxxxxxx xxxxx x. 83/2023 Xx., x xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx zemědělcům, x xxxx 03.29 xxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx zemědělské xxxxxxxx na období 2023 - 2027, xx účasti xxxxx xxxx xxxxxxxxx xxxxxx x xxxxxxx xxxxxxxx, xx xxxxxx jedná xxxxxxxxx Jana Mráčková Xxxxxxxxxxxx, zastoupené advokátem Xxx. Xxxxx Nezhybou, xxxxxx Xxxxxx 567/33, Xxxx, jako vedlejší xxxxxxxxx xxxxxx,

xxxxx:

X. Xxxxx xx xxxxxxx&xxxx;§9 xxxxxxxx xxxxx x. 83/2023 Xx., x xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx zemědělcům, xx xxxxxx.

XX. Xxxxx na xxxxxxx bodu 03.29 xxxxxxxxxxxxx plánu xxxxxxxx xxxxxxxxxx politiky xx xxxxxx 2023 - 2027 xx odmítá.

Odůvodnění

I.

Předmět xxxxxx

1. Xxxxxxx xxxxxxxx, xx xxxxxx jedná xxxxxxxxxx XXXx. Xxxxx Xxxxxxxxxxx, Ph.D., xxxxxx xxx 25.11.2024 návrh xxxxx čl. 87 xxxx. 1 písm. x) Xxxxxx Xxxxx xxxxxxxxx (xxxx xxx „Ústava“) xx zrušení §9 xxxxxxxx vlády x. 83/2023 Xx., x xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx, x xxxx 03.29 xxxxxxxxxxxxx plánu xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxx 2023 - 2027 (xxxx xxx xxx „xxxxxxxxxxx xxxx“). Xxxxx xxxxxxx poslanců xxxxxxx x xxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xx smyslu §39 xxxxxx x. 182/1993 Xx., x Xxxxxxxx xxxxx, xx xxxxx zákona č. 48/2002 Sb.

2. Xxxxxxxx xxxxxxxxxx xx týkají xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx příjmu xxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx. Jde x xxxxx x xxxx xxxxxx poskytovaných xx základě nařízení Xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx x Xxxx (XX) 2021/2115 xx xxx 2.12.2021, xxxxxx se stanoví xxxxxxxx xxxxxxx pro xxxxxxxxxxx xxxxx, xxx xxxx xxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx x xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx (xxxxxxxxxxx xxxxx XXX) x xxxxxxxxxxx Xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx (XXXX) x Xxxxxxxxx zemědělským fondem xxx xxxxxx xxxxxxx (XXXXX), x xxxxxx xx xxxxxxx nařízení (XX) č. 1305/2013 x (XX) x. 1307/2013 (xxxx jen „nařízení 2021/2115“). Xxxxxxxxx redistributivní xxxxxxx se xxxxxxxxx xx výměru xxxxxxx 150 ha zemědělské xxxx x xxxx xx ni xxxxxxxxx 23 % z xxxxxxx plateb (cca 5 xxxxxxx Xx).

XX.

Xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx

3. Podstatou posuzovaného xxxxxx xx xxxxxxxx, xx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xx vlastníky zemědělských xxxxxxx, xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx prostřednictvím družstva xx xxxx xxxxxxxxx xxxxx, xxxxxxx xxxxx 150 xx xx xx xx uplatní xxxx xx jeden xxxxx. X xxxxxxxx xxxxxxxx tím xxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxx principu rovnosti x zákazu xxxxxxxx xxxxx čl. 1 Listiny xxxxxxxxxx xxxx a xxxxxx (xxxx xxx „Listina“), xxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxxx podle čl. 11 Xxxxxxx x čl. 1 Xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx x Xxxxxx o xxxxxxx xxxxxxxx práv x xxxxxxxxxx xxxxxx (xxxx jen „Úmluva“) xx xxxxxxx s čl. 3 xxxx. 1 Xxxxxxx x čl. 14 Xxxxxx, xxxx xxxxx xxxxxxxx se sdružovat xxxxx čl. 20 Xxxxxxx x čl. 11 Xxxxxx x xxxxx podnikat xxxxx čl. 26 odst. 1 Listiny ve xxxxxxx s čl. 3 xxxx. 1 Xxxxxxx.

4. Xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx, že xxxxx čl. 98 xxxx. 1 xxxxxxxx 2021/2115 xxxx xxx xxxxxxxxxx vyhrazeno na xxxxxxxxxx redistributivní xxxxxxx xxxxxxx 10 % xxxxxxxxxx xxxxx xxx xxxxx xxxxxx, xxxxxxx xxx vyšší procento x přímých plateb xx xxxxxxxxxx na xxxx podporu, xxx xx xxxxxx snižuje xxxxxx xxxxxxxxx x xxxxx xxxxxxxx xxxxxxx. Xxxxx x xxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx právě s xxxxxxx 10 %, xxxxxxx xxx xx xxxxxxxxxx redistributivní podporu xxxxxxxxx 23 % xxxxxxx xxxxxx.

5. Ke xxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxx, že xxxxxxxxx xxxxxxxxx doplňkové redistributivní xxxxxxx xxxxx xxx xxx. xxxxxxx xxxxx xx xxxxxxxxxx zemědělců, xxxxx xxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxxxx xxxxx je xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx x společnou xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx Xxxxxxxx xxxx podporován. Xxx xxxxx x xxxxxxxxx x často nezbytný xxxx vlastníků, xxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxx x xxxxxxxxxx pro xxxxxxx, využívání x xxxxx rozvoj xxxxx xxxxxxx. Xxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxx navrhovatelka xxxxxxxx za xxxxxxxxxx, xxx demonstruje na xxxxxxxx Xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx Xxxxx, které xxxxxxxx 40 xxxxxxxx xxxxxxxxx, xxxxx xxx x xxxxxxxx sdružení x xxxxxxxx získají podporu xx xxxxxx xxxx x 48 % xxxxx. Xxxxxxx xxxxxxxxx xxx xxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx.

6. Xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx a xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx vládou xxxxxxxxx xxxxxxx, xxxxxxx xxx xxxxxx jen xxxxxxxx, jaké zájmy xxxxxxxxx. Xxxxxxxxx je xxxxxx v xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx práva xxxxxx obhospodařování půdy, xxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xx výrazně xxxxxxxxx xxxxxx vlastníkovi sdruženému, xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx práva x xxxxxxxxx xxxx xxxxxxx.

7. Jde-li o xxxxxxxx xxxxx na xxxxxxx xxxxxxxxxxx, xxxxxxxxxxxxx xxxxx, že xxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx politiky xxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx, xx xxxxxxxxxx z xxxxxxx podpory xxxxx x xxxxxxxxx výši xxxxxxxx stabilně. Opatření xxxxx xx xxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxx neproporcionální, xxxxxxx vláda xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxx, který xxxxxxxx xxxx xxxxxxx, x opatření xxxxxxxxx xxx xxxxxxxxx nezbytnosti, xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx mohla xxx xxxxxxxxx i xxxxxx xxxxxxxxxx.

8. Xxxxxxx, xxxxxxxx xxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxxxxx jádra xxxxx xxxxxxxx, neboť razantní xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxx redistributivní xxxxxxx xxxx xxx xx xxxxxxx zemědělce xxxxxxx dopady. I xxxxx xx xxxxx xxxxxxxx xx xxx xxxxxxx xxxxxxxx testu xxxxxxxxxxxxxxx, x xxxx xxxxxxxx přes xxxx xxxxxxxxxxx a přiměřenosti. Xxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx dochází xxxx x tržní nerovnováze x narušení pravidel xxxxxxxxxxx xxxxxxx, xxx xxxx xxxxxxxxxx podniky xxxxxxxx zvýšenou xxxxxxx, x xxxx xxx xxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxxxxx pro xxxx xxxxxxx, čímž „přetlačí“ xxxxxxxxx xxxxxxxx v xxxxxxxxxx.

9. Podle navrhovatelky xx nezbytné xxxxx xx xxxx xxxxx xxxxxxx x provedení xxxxxx x objasnění xxxx xxxx.

XXX.

Xxxxxx xxxxxx xxxx Ústavním xxxxxx

10. Xxxxxxxx xxx xxxx xxxxxxxxxxxxxx návrh Ústavní xxxx xxxxxxx xxxx xxxxx xxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxx xxxx. Ústavní xxxx xxx xxxxxxxxx sp. xx. Xx. XX 35/24 ze xxx 8.1.2025 (pozn. red.: xxxxxxxxxx Ústavního xxxxx xxxx xxxxxxxx xx https://nalus.usoud.cz) xxxxx §35 xxxx. 2 a §43 xxxx. 2 xxxx. x) ve xxxxxxx s §43 xxxx. 1 xxxx. x) xxxxxx x Xxxxxxxx soudu, xx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx, xxxxxx pro xxxxxxxxxxxxx x xxx, že xxxxxxx xxxxxxxx má xxxxx xxxxxxxx xx xxxxxxx x dříve xxxxxxx xxxxxx jako xxxxxxxx účastník. Xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx vede x xxxxxx xxxxxxxxx x xxxx, xx xx Ústavní xxxx xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx x xxxxx xxxxxxx (xxxxxxxx Ústavního xxxxx sp. xx. Xx. XX 24/15 xx xxx 3.11.2015), x xxxxxxxxxx věci xx xx xxxxxxx xxxxxxxx neprojeví, neboť xxxxx xxxxxxxxxxxxx x xxxxx vedlejší účastnice xxxx x xxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxxxx. Xxxxxxx xxxx se xxxx xxxxxxxx x xxxxxxx vedlejší xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx návrhu navrhovatelky.

11. Xxxxxxx soud podle §69 odst. 1 xxxxxx x Ústavním xxxxx xxxxxx xxxxx x xxxxxxxxx se x xxxxxx. Xxxxx §69 xxxx. 3 xxxxxx o Ústavním xxxxx, ve znění xxxxxxxxxx xxxxxxxx, pak xxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxx x xxx, že xxxx xx xxxxxx xxxxxxxx x xxxxxxxxx vedlejšího xxxxxxxxx. Xxxxxxx xxxx xxxx xxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxx Xxxxxxx xxxxxx Xxxxx xxxxxxxxx x Xxxxxxxx soukromého xxxxxxxxxxx Xxxxx xxxxxxxxx x žádostí x xxxxxx stanovisko.

12. Xxxxx xxxxxxxxxxxxxxx Xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxx zamítnout. Xxxxx xx xxxxxxx xxxx 03.29 xxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxx podle xxxxx xxxxxxxxxxx, xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx právního xxxxxxxx, x xxxxx xxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxx Komise, x jehož xxxxxxxxxxxxx xxxx Xxxxxxx soud xxxxxxx.

13. Xxx xxxxx xxxxx, xxx napadené xxxxxxxxx xxxx xxxxxx xx základě xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx práva, xxxxx xxxxx je xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxx Xxxxxxxx unie. Xxxxxx x xxxxxxxxxx cílů xx xxxxx i xxxxxxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx podniky a xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx. Posuzovaným návrhem xx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx, xxxxxx xxxxx xx oproti xxxx, xx xx x xxxxxx xxxxx, xxxxx xxxxxxxxx dosavadní xxxxxxxx xxxxxxxxxx a xxxxxx Xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxx Xxxxxxxx xxxx měla povinnost xxxxxx. Xxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxx x legislativě Evropské xxxx x xxxxxxxx nařízení vlády nelze hodnotit xxx xxxxxxxxxxxx nařízení 2021/2115. V tomto xxxxxx nařízení vlády x xxxxx xxxxxxxxxx uspěje, xxxxx xxxx xxxxxxxxxx xxxxx k xxxxxxxxx xxxxxxxx 2021/2115 x Xxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxx. Ostatně doplňková xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxx placena x Xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx a xxxxxxxxx fondu.

14. Xx xxxxxxxxxxxx právu xxxxx xxxxx, xx stanovení xxxx, xxx xxxx xxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx, provedlo přímo xxxxxxxx 2021/2115, podle xxxxx xxxx xxx xxxxxxxxx xxx xxx, xxx xx xxxxxxxx xxxxxxxxxx, x v xxxx xxxx také xxxxxxxxx xxxxxxxx, xx xxxxx mohou xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxxxx. Xxxxx organizace xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxx xxxx, xxx její xxxxxxx xxxxxxx každý xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx, splní-li xxxxxxxxxx xxxxxxxx. Podle xxxxxxxxxxxxx je sice xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx podnikatelů xx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxx xxxxx nezbytné, xxxxx xxxx xxxxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxxxxx, xxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxx xxxxxxxx odstraňovat.

15. Redistributivní xxxxxx podle xxxxx xxxxxxxxxx xxx princip xxxxxxxx a xxxxxx xxxxxxxx, xxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx vyplývá xxxxx x xxxxxxxx 2021/2115. Xxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx podniků xxx Xxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx x roce 2018, xxxxx x Xxxxxxxx xxxx xxxx xxxxx xxxxxxxxx 80 % zemědělských xxxxxx xxxxxxx 20 % xxxxxxxxxx xxxxxxxx.

16. Argument, xx xxxx motivoval xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxxxxx modelu xxxxxxxxx xx příjmech x xxxxxxx xxxxxxx, xxxx u nich xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx, xxxxxxxx xxxxx xx xxxxxxxx. Stát xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxx, xxxx xxxxx xxxxxxx xxxxxxxx, že xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxx xxxxxxxxxx xxxx.

17. Vláda xxxxxx, že by x xxxxxxxx napadených xxxx měli dva xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxx xx xxxxxxx xxxx, xx xxxxx x nich xx členem družstva. Xxxx družstva xxxx xxxx korporace xxxxx xxxx zemědělským xxxxxxxxxxxx xxx aktivním xxxxxxxxxx, xxxxx xxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx dotací. Redistributivní xxxxxxxx xxxxxxxxx xxx x xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxx xxxx sdruženými x xxxxxxxxxxxx vlastníky, xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx půdy xx xx trhu xxxxxx xxxxxxxxxxx. Nelze xxxxx vlády srovnávat xxxxx xxxx poskytnutých xxxxxx, xxxxx xxxxxxx xxx nastavování xxxxxxxx xxx xxxxx xxxxxx xxxxxxxxx, xx xxxxxxxx xx xxxxxx xxxx xxxx xxxxxxx nakloněny xxxxxx xxxxxxxxxxx podnikům, xxxxxxx do 150 xx např. xxxxxxxx xxxxxxx nižší modifikovanou xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx x mzdovou úroveň. Xxxxx xx základě xxxxxx analýz vláda xxxxxxx 150 xx xxxx xxxxxxxxx počet xxxxxxx, xx xxxxx xx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxx, a 23 % xxxx část xxxxxx xx xxxx xxxxxxx vyčleněnou.

18. Dále xxxxx xxxxx, xx xx doplňkovou xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx nelze xxxxxxxx xxxxxxxxx. Jde x xxxxx x xxxx xxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxx x xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx v Xxxxx xxxxxxxxx, jak xxxxxxxxx x xxxxxxxxxxx analýz.

19. Xxxxxxx xxxxxxxx xxxx xxxxx xxxxxxxxx vstoupit xx xxxxxx xxxxxxxx.

20. Xxxxxxxx soukromého xxxxxxxxxxx Xxxxx republiky, xxx xx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxx, xxxxxxxxx xxxxx, že xxxxx xx xxxxxxxxxxx xx xxxxxxxx x xx xxxxxxx na xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxx x xxxxx xxxxxxxx xxx xxxxxx xxxxxxxxxxx. Xxxxx vychází x xxxxxxxx xxx x xx xxxxxxx nepochopení xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx x ignorování xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx. Xxxxx Xxxxxxxx xx xxxxx xxxxxx xxxxxx xxx xxxxxxxx.

21. Jak Xxxxxxxx xxxxxxxxxx, zemědělské xxxxxxxx xx xxxxx, xxx xx v Xxxxx xxxxxxxxx prakticky xxxxxxxxxxx, xx - xxxxx Slovenska - x Evropské xxxx x xxxxxx xxxxxxxxxxx. Xxx x relikt xxxxxxxxxxxxxxx zemědělství a xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx, x jejímž xxxxxxxx xxxxx těch xxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx, xxxxx xx podílejí xx xxxxx v xxxxxx xxxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx, xxxx členy xxxxxxxx xxxxx, xxxxx x xxx xxxxxxxxx x s xxxxxxxxx xxxxxx xxxxx xxxxx xxxxxx; xxxxxxx x xxxx xxxxxxx xxxx xxx společného xxx xx xxxxxxxxxxx xxxxxxxx. Xxxxxxxxx xxx xxxxxx xxxxxxxxxxx podnikatelskou právní xxxxxxxxxxxx. Xxxxx xxxx x sdružení xxxxxxxx xxxxxxxxx, xxx x xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx podílů, x xxxxxxxx xxxxxxxxx xx majetku družstva. Xx typické, xx xxxxxxxxx, xxxxx mají „xxxxxxxx“ půdu xx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx, x xx xxxxx nehospodaří x jen smluvně xxxxxxxxxxxxxxx „xxxxx“ xxxxxxxx x xxxxxxxx xx xxx xxxxxxxxx stejně xxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx x pozici xxxxxxx xxxxxxxx.

22. Xxxxxxx xxxxxxxx xxx xxxxx Xxxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx, resp. xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx tak, xxx xx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx, nýbrž xxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxxx x popsaném modelu xxxxxxxxxxxx družstva. Xxxx xxxxxxxxxx rozhodnutí s xxxxx xxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxx např. x xxx, že xxxx xxxxxxxx xxxx podobně xxxx xxxxxxxx společnosti xxxx xxxxxxxx xxx xxxxxxxxx společné xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx. Tento xxxxxxxx xxxxxxxx je x Xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx x x České xxxxxxxxx (xxxxx v zemědělství) xxxx xxxxxxxxxx, xxxxx xx xxxxxxxx na xxxx xxxxxx tvořené xxxxxxx zhruba 200 xxxxxxxxxxxx dotačními xxxxxx. Xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx unijních xxxxxxxx xxxxxxxxxx podniky x xxxxxxx xxxxxxxx x xxxxx platby xxx xxxxxx xx xxxxx xxxxxx podílníků, společníků xxxx xxxxxxxxx. Přímé xxxxxx xxxxxxxxxxx zemědělcům xxxx xx cíl xxxxxxxxxx životaschopnost zemědělských xxxxxxx, xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxx xxxx xxxxxx podílníků x xxxxxxxxxx.

23. Asociace xxxxxxxxxx, xx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx je povinně xxxxxxxxxxx nástroj x xxxx Evropské xxxx. Xxxxxxx 23 % xxx vychází x xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxx xx účasti xxxxx xxxxxxxxxxxx nevládních xxxxxxxxxx x xx x xxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxx práva. Velikost xxxxxx xx doplňkovou xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx vyjádřená x xxxxxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxx plateb xxxxx není xxxx xxxxxxxxxxxx zeměmi xxxxxxxxxxx, xxxxxxx některé xxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx na první xxxxxxx pro všechny xxxxxxx, jiné xxxxxxx xxxxxx xxxxxxx xx xxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxx xx xxxxxx xxxxxxxxx. Xxxxx xx Xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx na xxxxxxx 150 xxxxx xxx podniky x xxxxxxxxx do 150 xx, xxxx by xxxxxxx xxxxxx jen xx výši 16 %. Proto xx xxxxxxx xxxxxxxxx i xxxxxxxxxxx Xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx Xxxxx, xxxxx obhospodařuje xxxxxxx xxxxx výměru xxx 150 xx x x xxxxx xxxxxx xxxxxx by xxx nemělo xx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx nárok. Xxxxxxx xxxxx 150 xx xxxxxxxx průměrné xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx x Xxxxx xxxxxxxxx, xxx podpořen xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx organizacemi x xx xxxxxxx xxxxx xxx x xxxxxx xxxxxxx, x xx s ohledem xx xxxxxx xxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx podniků.

24. Dále Xxxxxxxx upozornila, xx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxx xxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx plánu x xxxxxx sama xxxxxxx xxxxx potíže x xxxxxx, které xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx, xxxx xxxx. trend xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx desítky xxxxx xxxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx. Xxxxx xxxxx xx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxxx dotací xxx xxxxxxxxxxx limitu x xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx xxxx xxxxxxx xxxxxxx. Xxxxx xxxx xxx zastropování xxxxxxx xxxxxx dlouhodobě xxxxxxxxx.

25. Xxxxx Xxxxxxxx xxxx xxxxx, xx zhoršená xxxxxxxxxx situace některých xxxxxxx xxxxxxx x xxxx xxxxxxxxxxxx problémů xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx, xxxxx x příjemcích xxxxxxxxx xxxxxxx „očekávání xxxxxx“, xxx xxxxxxxx ke xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx. Argumentace xxxxxxxxxxxxxxx Xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx Xxxxx je pouze xxxxxx xx xxxxxxxxxxxx xxxxx v xxxxxxxxxx xxxxxxxxx „xxxxxxxx“ xxxxxxx xxxxxxxxx.

26. Xxxxxxxx xxxxxxxxx xx statistické xxxxx xxxxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxxxx postavení malých xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxx x xx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxx, která xx xxxxx ostatním xxxxx Xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx desítek xxxxx xxxxxxx xxxxxxx, xxxxx kterým stojí xxxxxxx set velkých x xxxxxxx xxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx s xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx x xxxxx xxxxxxxx apod. X důsledku xxxx xx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx, xxxxx vždy xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxx xxxxxx. Xxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx xx 23 % xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxx xxxxxxx. Xxxx xxxx xxxxxxx přijmout x daleko xxxxxxxxx xxxxxxxx. Výklad xxxxxxxxxx xxxxxx o ekonomické xxxxxxx, o xxxxxx xxxxxxx podpory a x xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx redistribuční platby xx x xxxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxx, xxxxxx ovlivňuje xxxx xxxx xxxxxx xxxxxxx x xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx.

27. Xx nejdůležitější negativní xxxxxx ovlivňující budoucnost xxxxxxxxx zemědělských podniků Xxxxxxxx považuje xx, xx xxxxxxxxxxxxxxxxx podniky xxxxxx xxxxxxx vygenerovat xxxx xxxxxxxxx a xxxxxxxx. Xxxx xxx x xxxxxx většině xxxxxxx přirozeně zajišťuje xxxxx klasických rodinných xxxxx, které „xxxxx“ x po xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxx xxxxxxxxxxxxx. Na xxxxx xxxxxx xxxxxxxxx zemědělská xxxxxxxx xxxxxxxxxxx a xxxxxx žádné xxxxxxxxx xxxxxxxx xxx xxxxxx xxxxxx problému, xxxxx xx xxxxxx i Xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx Xxxxx. Xxx se xxx xxxxx Asociace xxxxxxxx, xx xxxxx z xxxxxxxx xx xxxxxx Xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx Xxxxx xxxxxxx v xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx výplaty xxxxxxxxxxxxxxx podpory, xxxxx xxxxx xxxxx podnik x xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxx xxxxxx dnes xxxxxxx xxxxxxxxxxx prodejích xxxxxx xxxxxx agroholdingům.

28. X xxxxxxxxx xxxxxxxx a xxxxxxxxxxxxxxx Asociace xxxxx, xx doplňková xxxxxxxxxxxxx xxxxxx je xxxxxxxxxxx xxxx zemědělským xxxxxxxxxxxx, xxx x xxxxx xxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxx, x xxxxxxx xxx xx xxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx. Xxxxxx xxxxx, xxxxx dotační xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx, xxxxxx nicméně xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx a x jejich získání xx xxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxxxx. Xx-xx xxxx zemědělského xxxxxxxx xx xx, že xx xxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxx, xxxx xx xxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx x xxxxx xxxxxxx xxxxxxxx x povinnosti. Xxxxx xxxxx xx však x xxxxx xxxxxxxxxx.

29. Xxxxxx xxxxxxxxx přímých xxxxxx podle Xxxxxxxx xxx nezakládá legitimní xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx, xxx na xxx xxxxx xxxxxxx finanční xxxxxxxxx. Xx by xxx xxxxxx xxxxx x konkrétního xxx xxxxxxxx vzniklého xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxx. Xxxxxx výklad xx xxxxxxxxxx xxxx mechanismus xxxxxxxx zemědělské xxxxxxxx, xxxxx je xxxxxxxx xx permanentním xxxxxx x mění xx xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxx x xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx. Xxxxxxx xxx xxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxx v sektoru, x xxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxx xxxxxxxx zemědělské xxxxxxxx.

30. Agrární xxxxxx Xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx x návrhu nezaslala.

31. Xxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx x Xxxxxxxx soukromého xxxxxxxxxxx Xxxxx republiky xxxxxxxxxxxxx xx xxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxx.

32. Xxxxxxxxxxxxx x replice x xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxx, že nenapadá xxxxxxxxx xxxxxxxxx redistributivní xxxxxxx, nýbrž xxxx xxxxxx v podobě xxxxxx 150 ha xxxxxxxxxx xxxx x xxxxxxx 23 % xxxxxxxxx xxxxxx finančních xxxxxxxxxx, x xxxxx xxxxx xxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxx xxxxxx. Xxxxxx tak bylo xxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxx.

33. Xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx příjmy menších x xxxxxxx xxxxxxx, xxxxx xxxx xxxxxxx xx xxxxxxxxxxxx analýz. Xxxxx xxxxxxxxx xxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxx oproti xxxxxx xxxxxxxxxxxxxx a xxxxxx v xxxxxxxxx xxxxxxxx xxx xxxxxxxxx xxxxxx rozhodnutí xx x některých xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx neangažovat. Xxxx xxxxxxxxx doplňkové redistributivní xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx x méně než 37 ha xxxxxxxxxx xxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxx x xxxx xxxxx xxxxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxxxx, xxxxx xxxxxx, nižší zadluženost x xxxxx kapitál xxx xxxxxxx x xxxx xxx 595 xx. Xxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xx xx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx či byly xxxxxxxxxxxx.

34. X xxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx, xxxxx větší podniky xxxx náklady, xxxxx xx xxx xxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxx, navíc xxxxxxxxx větší xxxxxxx x jednoho xxxxxxx. Xxxxxx xxxxx, xxxxxxxx xxxxxxx xxxxx, xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxx xxxxx xx produkci xxxxxxxx. Xxxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx bez xxxxxx xx xx, xxx xxxx efektivní a xxxxxxxxx, xxxxxxxxxx podnikatele xx snaze xxxxxx xx xxxxxxx xxxxx x xxx xxxxx xxxxxxxxx principům xxxxx xxxxxxxxx.

35. Xxx xxxxxxxx xxxxxxxxx redistributivní xxxxxxx x xxxx xxxxxx xxxxxx žádné xxxxxxxxxx xxxxxx x její xxxxxx nejvíce pocítí xxxxxxx xxxxxxx, které xxxxxx ani dost xxxx, aby xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx, ani xxxxxxxxxx xxxxxxxx, xxx xx xxxxxx xxxxxxx nad 150 xx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx. Xxxxx xxxxx x xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxx významnou xxx x xxx, xxxx naprostá xxxxxxx xxxxxxxxx států Xxxxxxxx xxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxx sazbu.

36. Xxxxxxx xxxx i s xxxxxxx na xxxxxxxx xxxxxxxxx rozhodl xxxxx §44 xxxxxx o Xxxxxxxx xxxxx, xx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx, xxx ústního xxxxxxx, xxxxx xx něj xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxx.

XX.

Xxxxxxxxxxx věcného xxxxxxxxx xxxxxx

37. Xxxxx podala xxxxxxx 52 xxxxxxxx, xxxxx xx xxxxx §64 xxxx. 2 xxxx. x) zákona x Xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx x xxxxxx návrhu na xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx; xxxx xxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx byla xxxxxxxxx xxxxxxxxxx podpisovou xxxxxxxx. Xx xxxx xxxxxxx na xxxxx x. 6 xxxxx xxxxxx poslance Xxxxxx Xxxxxxx (který by xxx byl 53. xxxxxxxxx), xx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx oprávněných xxxxx xxxxxxxxx xxxxx (25) xx však xxxx xxxx.

38. X části, xxx xx napadán §9 xxxxxxxx xxxxx, xxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx, xxxx xxxxxxxxxxx podle §66 xxxxxx o Ústavním xxxxx, xx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx, xxxxxx xxxx xxxxxx xxx xxxxxxxxx xxxxxx xxxxx §67 xxxxxx o Xxxxxxxx xxxxx, ve xxxxx xxxxxx č. 48/2002 Sb., x Xxxxxxx soud xx x xxxxxxxxxx xxxxxx příslušný; xxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxx xxxxxxx.

39. Xxxxx xxxx xx v xxxxx, jíž xx xxxxxxxxxxxxx xxxxxx zrušení xxxx 03.29 xxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx na období 2023 - 2027. Xxxxxx tomu, xx xxxxx xxxxxxxxxxxxx, xxxxx xxxxxxxxxxx xxxx xxxxx xxxxxxxxx xx xxxx xxxxxx xxxxxxx xx xxxxxx čl. 87 xxxx. 1 xxxx. b) Xxxxxx a xxxxxxxxxxx Xxxxxxxxx xxxxx x xxxxxxxxxx xxxxxx xx xxxx xxxxxxx nelze xxxxxxx xxx x xxxxxx xxxxxxxxxx vymezujících xxxxxxxxx Xxxxxxxxx xxxxx.

40. Xxx xxxx xxx xxxxxx xxx xxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx ve xxxxxx čl. 87 xxxx. 1 xxxx. x) Xxxxxx, musí xxx x akt xxxxxxxxxxxx xxxxxx, xxx zejména xxxxxxx, xx xx xxxxxxxx a xxxxxxxxxx (xxxxxxxx) xxxxxxx orgány xxxxxxx xxxx xx xxxxxxx jejich Ústavou xxxxxxxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx. Ústavní xxxx xxx xxxx. xxxx xxxxxxxx xxxxx nařízení xx směrnice Xxxxxxxx xxxx (xxxx mezinárodní xxxxxxx). Napadený xxxxxxxxxxx xxxx je xxxxxxxxxx xx xxxxxxx evropského xxxxxxxx 2021/2115. V xxxxxxx x xxxx xx. 118 xxxx. 1 státy xxxx xxxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxx Xxxxxx xx xxxxxxxxx x xxxxx xxxx xx. 118 xxxx. 7 strategický plán xxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xx poté, co xxx Xxxxxx xxxxxxx. Xxxxx xxxx x xxxxxxxxxxxx právní xxxxxxx, xxxxx o akt xxxxxx xxxxxx, xxxxx xx výsledkem xxxxxxxxxx Xxxxx xxxxxxxxx a xxxxxxxx orgánů. Ústavní xxxx xxx xxxx xxxxxxxx xxxxx xxx xxxxxx, což xxx xxxx x xxxx xxxxxxxxx, xx xx xx nemohl xxxxxxx xxxxxxxxxx (xxxxxxxxxxxxxx) xxxx, xxxxx xx xxxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxx xx x xxx xxxxxxxxx, xx xx by xxx x „xxxxxxxxx“ xxxxxx předpisy, xx xxxxx akty xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx.

X.

Xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx vlády

41. Xxxxxxxxxx §9 xxxxxxxx xxxxx o stanovení xxxxxxxx xxxxxxxxxxx přímých xxxxxx xxxxxxxxxx zní:

„§9

Podmínky xxxxxxxxxx doplňkové xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxx xxxxxxxxxxxx

(1) Fond xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx redistributivní xxxxxxx příjmu xxx xxxxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxx xxxx, xx níž xxxxxxx x roce xxxxxx xxxxxxx splnil xxxxxxxx pro xxxxxxxxxx xxxxxxxx podpory xxxxxx xxx udržitelnost xxxxx §7.

(2) V xxxxxxx xxxxxxx xxxx neposkytnutí xxxxxxxx xxxxxxx příjmu xxx xxxxxxxxxxxx xx xxxxxxx způsobem sníží xxxx xxxxxxxxxx doplňková xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxx xxxxxxxxxxxx.

(3) Doplňkovou xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx příjmu xxx udržitelnost xxx xxxxxxxxxx xx xxxxxx xxxxxxx 150 hektarů xxxxxxxxxx půdy, xx xxxxxx lze xxxxxxxxxx xxxxxxxx podporu xxxxxx xxx udržitelnost.“

VI.

Přezkum xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx

42. Xxxxx xx xxxxx xxxxx čl. 78 Ústavy xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx k xxxxxxxxx zákona a x jeho mezích. Xx xxxxxxx, xx x xxxxxx xxxxxxxx xxxxx xxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx v xxxxxxxxxx zákoně [nález Xxxxxxxxx xxxxx xx. xx. Pl. ÚS 43/97 xx xxx 29.4.1998 (N 48/10 XxXX 319; 119/1998 Sb.), Xxxxxxxx vlády x xxxxxxxxx xxxxxxxxxx učitelů x xxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx práce xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx ve xxxxxxxx]. Nařízení vlády, xxxxx xxxxxxxx xx napadené xxxxxxxxxx, xxxx xxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx a xxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxx §2c xxxx. 5 xxxxxx x. 252/1997 Xx., x zemědělství, xx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx, xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx x. 196 xx dne 22.3.2023 x vyhlášeno x xxxxxxxx xxxxx xx Xxxxxx zákonů xxx 31.3.2023 v xxxxxx 46/2023; v xxxxxxxx xxxxx xxxxxx xxxxxxxxx 1.4.2023 x xxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx. Ústavou xxxxxxxxxx procesní xxxxxxxx x xxxxxxxxxx xxx přijetí napadeného xxxxxxxxxx byly splněny.

VII.

Přezkum xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx

43. Návrh xxxx xxxxxxx.

44. Xxxxxxx xxxx xxxxxxxxx, xx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxx jedním x xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx, xxx xxxxxxxx xxxx dalších xxxxxx x jiných xxxxxxxxxx, xxxxx xx xxxxxxxxxx a xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxx. Xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx x xxxxxx této xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx z xxxxx používaných xxxxxxxx xxx x podstatě xxx není xxxxx. Xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx, xxxxx xxxx současné xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxx (xxxx. xx xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx), xx xxxxx xxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxx xxxxxxx ekonomiky xxxx xxxxxx, xxxxxxx, xxx xx xxxxxx politickou. Xxxxxxx soud xxxxxx xxx xxxxx xxxxxxxxxxx, xx „xxxxx trh xxxxxx veškeré xxxxxxxx“ xxxxxxxxxx za xxxxxxx xxxxxxx [xxxxx sp. xx. Pl. XX 39/01 ze dne 30.10.2002 (X 135/28 XxXX 153; 499/2002 Sb.), Xxxxxxx xxxxx XX]. Xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx systému xx věcí xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx (xxx. xxxxxxxxx xxxxxxxx), xxxxxxx Xxxxxxxxx xxxxx.

45. X replice xxx navrhovatelka zdůraznila, xx xxxxxxx proti xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx, xxxxx xxxxx xxxxxx konkrétnímu xxxxxxxxx. Xxx xxxxx xxxxxxx Xxxxxxx soud xx role xxxxxx, xxxxx by xxx x xxxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx politiky. Xxxx xx Xxxxxxxx xxxxx, xxx xxxxxxx, konkrétně xxxxx xxxxxxx x xxxxxxxxx objemu přímých xxxxxx bude xxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx podporu xx xxxxxxxxx xx xxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx půdy xx má xxxx xxxxxx xxxxxxxxxx. I xx xx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx.

46. Při xxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xxx x xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxx x ústavním xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxx.

XXX.X

X xxxxx svobodně se xxxxxxxxx

47. Xxxxxxx v čl. 20 xxxx. 1 xxxxxxxx svobodu xxxxxxxxxx, x souladu x xxxx xx xxxxx xxxxx xxxxx s xxxxxx se sdružovat xx xxxxxxxx, společnostech x xxxxxx xxxxxxxxxx. Xxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxx xxxxx porušuje x xxxxxxxx xxx. mrazícího xxxxxx (tzv. chilling xxxxxx). Xxxxxxxxx xxxx xxxxx údajně xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx podnikat xxxxxxxxxx (xxxxxx xxxxxxxx x xxxxxxxxxxx družstvu), neboť xxxx členové xxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxx.

48. Xxxxx Ústavního xxxxx xxxx napadené xxxxxxxx xx xxxxxxxxxxxx práva xxxxx čl. 20 xxxx. 1 Xxxxxxx (popřípadě xxxxx čl. 27 xxxx. 1 Xxxxxxx) xxx xxxxxxxxxx, natož aby xx xxxxxxxxxx.

49. K xxxx je xxxxxxx xxxxx, xx §9 xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx facie nijak xxxxxxxxxx, xxxxxxxxxx xx xxx xxxxxxxxx, vůbec xx xx xxxxxx. Xxxxxxx xxxxxxx družstvo xx do něj xxxxxxxx tedy xxxxxxx xxxxxxxxx. Samotné xxxxxxxx x družstvu xxx xxxx xxxxxxxxxxxxxxxxx faktorem x xxxxxxxx xxxx, xxxx xxxxx na xxxxxxxxx xxxxxxxxx redistributivní xxxxxxx xxxxxx. Xxxx xxxxxxx xx xxxxxxxxx xxxxxxx, kdo xx xxxxxxxx zemědělcem a xxxxx stanovené xxxxxxxx. Xxxxxx-xx se xxxxxxx xx právnické osoby x xxxxxx xxxxxxxx x splňují-li xxxx xxxxxxxx xxxxxxxx, xxx xxxxxxxx xxxxxxxx - xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx (xxxxxxxxx xxxxx) - xxxxxx stejná xxxxxxx xxxx komukoliv xxxxxx. Xx svobody xxxxxxxxxx xxxxxxx, xx xx v takovém xxxxxxx mělo xxx xx xxxxxxx člena xxxxxxxxxxx zemědělskou xxxx, xx níž družstvo xxxxxxxxx, xxxxxxxxx xxxx xx xxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xxx xxxxxxxxx podpory. Xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxx xx, xx členové xxxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx, nikoliv xx xx společné xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx (xxxxxxxxx) muselo xxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxx člena.

50. Xxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxx xx (xxxxxxxxxxxx) xxxxxxxx xxxx xxxxxxx svobodnou xxxxxx xxxxxxx, xxx xxxxxxxxx, xx xxxx xxxxx je xxxx xx být prosta xxxxxxxx xxxxx. Xxxxxxxxxx, xxx xxxxxxxx samostatně, xxxxxxxx xx družstva xxxx xxxxxx xxxx xxxxx spolupráce či xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxx xxxxxxx i na xxx, co bude xxx jednotlivce ekonomicky xxx xxxxxxxxxx, xxx xxxx xxx ovlivněno x xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx. Xxxxx dotační xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx x tomto směru xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx x xxx xxx, xxx jak navrhovatelkou xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxx ovlivňuje xxxxxxx xx xxxxxxxxxxx (xxxxxxx xxxxxxxxx složku xxxxx zaručeného čl. 20 Xxxxxxx).

XXX.X

X zákazu xxxxxxxx x zásadě xxxxxxxx

51. Xxxxx čl. 1 Xxxxxxx xxxx xxxx xxxxxxxx x xxxxx v xxxxxxxxxxx x x xxxxxxx. Xxxxx čl. 3 xxxx. 1 Xxxxxxx xx xxxxxxxx práva x xxxxxxx xxxxxxxx xxxx xxx xxxxxxx xxxxxxx, xxxx, xxxxx xxxxx, jazyka, xxxx x náboženství, politického xx jiného xxxxxxxx, xxxxxxxxx xxxx sociálního xxxxxx, xxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxx xxxx xxxxxxx xxxxxxx, xxxxxxx, xxxx xxxx jiného xxxxxxxxx. Xxxxxx xxxxxx Listiny xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx ve xxxxx xxxxxxx (xxxxxxxxxxxxxx rovnost), xxxx. xxxxxx xxxxx xxxxxxxx, čl. 3 xxxx. 1 Xxxxxxx xxx xxxxxxx akcesorickou.

52. Navrhovatelka xxxxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxx, xxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx norem xxxx xxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx [xxxxx Ústavního xxxxx xx. xx. Xx. XX 16/24 xx dne 20.11.2024 (6/2025 Sb.), Xxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxx a rodičovské xxxxxxxx, xxx 72]. Xxxxxxxxxxx xxxx xxxxxxx xx tak Xxxxxxx xxxx xxxxxxxx x x xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx Listinou xxxxxxxxxx xxxx, k němuž xxxx xxxxx xxxxxxxxx čl. 3 xxxx. 1 Xxxxxxx. Není xxxxx x xxxx xxxxxxxxxxx xxx třeba detailně x argumentaci rozlišovat xxxx xxxxxxx fyzickými (xxxx xxxxx, xx xxx xx čl. 1 Xxxxxxx xxxxxxxx) a xxxxxxx právnickými.

53. Konkrétně xxxxxxxxxxxxx xxxxx, xx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx podnikatele, xxxxx jsou sdruženi x jedné xxxxxxxxx xxxxx. Xxxxx navrhovatelky xxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx mezi xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxxx sdruženým.

54. X xxxxxx xxxx a x souladu x xxxxxxxxx judikaturou Ústavního xxxxx lze xxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx x relaci xxxx xxxxxxxx ve xxxxxxxxxxxx postavení [xxx xxxx. nález xx. xx. Pl. XX 50/06 xx dne 20.11.2007 (N 196/47 XxXX 557; 18/2008 Sb.), Xxxxxxxxxx xxxxxx xxxx - nerovnost xxxx xxxxxx obcemi x xxxxxxx městy]. Klíčovým xx určení, xxx xxxx dvě xxxxxxx, x xxxxx xxxxx xxxxxxx xxxxxxx, xxxxxxxxx xxxxxxx. X xxxxx xxxxxxx xxxx xxx xxxx.

55. Xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxx podpora podnikání x xxxxxxxxxxx xx xxxxxxxxx xx xxxxx xxxxxxxxxxx. O xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx podporu (ale x o další xxxxx xxxxxx) xxxx xxxxx §2 xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx požádat xxxxxxx osoba xxxx xxxxxxxxx xxxxx, xxxxx xx aktivním xxxxxxxxxx xxxxx §4. Podle §4 xx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxx xxxxxxx nebo xxxxxxxxx xxxxx, která xx (xxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx) xxxxxxxxxxx podnikatelem. Xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xx xxxxx §2e xxxx. 1 zákona x xxxxxxxxxxx, xx znění xxxxxxxxxx xxxxxxxx, fyzická xxxx právnická xxxxx, xxxxx (xxxx xxxx) xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx jako soustavnou x xxxxxxxxxxx činnost xxxxxxxx xxxxxx, xx xxxxxxx xxxxxxxxxxx, za xxxxxx xxxxxxxx xxxxx.

56. Xxxxxxxx se xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xx xxxx xxxxxxxx může případ xx xxxxxxx lišit, xxxx xxxxxxxx nejenže xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx výrobu xxxxxxxx xxxxxx a xx xxxxxxx xxxxxxxxxxx, xxx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx, xxxxx xx xxxx xxxxxxxx blížit xxxxxxxxx xxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxxx korporacích. Zemědělským xxxxxxxxxxxx xx xxxxxxxx xxxx xxxxx, xxxxxxx xxxx xxxxx xxxxxxxxxx xxxx. Xxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxx x xxxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx podnikatele x „xxxxxx“ xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx.

57. Xxx úplnost xxx xxxxx, že x xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxx xxxx „xxxxxx“ x „velkými“ zemědělskými xxxxxxxxxxx, kdy xx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxx xxx xxxx xxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxx x rozloze 150 xx. Xx xxxx xxxxxxxx xx možné xxxxxxxx xxxxx pohledy. Xxxxxx xxx xxxxxx, xx k xxxxxxxxxx xxxxxxxxx nedochází, neboť xxxxxxx xx xxxxxxx 150 xx xxxxxxxxxxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxx xxxxxx na xxxxxxxx. X xxxxxx xxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx toliko x tom, xx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx x xxxxx xxx 150 xx xxxxxxxxx xxxxxx „xxxxxx“ zemědělským xxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxx. Xxxx xx také xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxx, xx xxxxxxx zacházení xxxxxxx x xxx, xx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx (xx 150 xx) xxxxxx xxxxxxx na xxxxx obhospodařovaný hektar, „xxxxx“ xxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxx na xxxx xxxxx xxxxxxx. Xxxxxx-xx nicméně Ústavní xxxx hraniční případy, xxxxxx xx x xxxxxxxxx situacích x xxxxxx xxxxx vyhnout (xxxx. citovaný xxxxx Xxxxxxxxx xxxxx xx. xx. Pl. XX 50/06, bod 23), xxxxx xxxx x xxxxx zemědělské xxxxxxxx xxx xxxxx xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx považovat xx srovnatelné. Z xxxxxxxxx menších podnikatelských xxxxxxxx, jakožto x xxxxxx věci na xxxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx, ostatně xxxxxxx xxxx řada podpůrných xxxxxxxx a xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx řádem.

58. X xxxxx (a xxxxx v xxxxx) xxxxx xx xxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx, v xxxxxx xxxxxxxx xx Xxxxxxx xxxx již x xxxxxxxxx vyjádřil tak, xx „xxxxxxxxx x xxxxxxxxxx vztazích, xx-xx xx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx práv, musí xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxx xxxxx již xxxx xxxxxxxx rovnosti. Pokud xx xxxx stanovení xxxxxxx podmínek xxxxxxxxxx xxxxx x závislosti xx odůvodněných xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx za xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx x xxxxxxxx x xxxxxxx, znamenalo by xx, že u xxxxxxxxxx xxxxx xx xxxxxxx žádnou podmínku xxx xxxxx xxxx xxxx xxxx, xxxxxxxxxxx xxxx. xx věku, x xxxx či xxxxxxxxxxxxx posuzování xxxxxxxx x xxxxxxxxxx situace, xxx xxxxxx xxxxx xxxxxxxx“ [xxxxx xx. xx. Pl. ÚS 40/97 xx dne 2.9.1998 (X 96/12 XxXX 27; 223/1998 Sb.), Xxxxxxxxxxxx přídavků na xxxx].

XXX.X

X xxxxxxxxxxx očekávání

59. X xxxxxxx s čl. 11 odst. 1 Xxxxxxx xx xxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxx, xx. právo xxxx xxxxxxx xxxxx, užívat, xxxxxxx x xxx xxxxxxxxxx. Xxx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx x xxx. xxxxxxxxx očekávání, xxxx. xxxxxxxxx xxxxx, xxxxx xxxxxxx lze xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx [x xxxxxxxx xxxxxxx politiky xxx xxxx. xxxxx Xxxxxxxxx xxxxx xx. xx. Xx. XX 12/14 ze xxx 16.6.2015 (X 109/77 XxXX 577; 177/2015 Sb.), X protiústavnosti xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx x xxxxxxxxxxx xxxxxxx části xxxxxx, xxx 46]. Xxxxxxx je xxxxxxxxx xxxxx, který již xxx xxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxx xxxx je xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxx xx xxxxxxx xxxxxx xxxxxx [xxxxx Ústavního soudu xx. xx. Xx. XX 50/04 ze xxx 8.3.2006 (X 50/40 SbNU 443; 154/2006 Sb.), Cukerné kvóty XXX. „Xxxxx, xxxxx“, xxxxx xxxxx Xxxxxxx].

60. Xxxxx navrhovatelky xxxx xxxxxxxxxxx dotační politikou xxxxxxxx u xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx, xx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx veřejnou xxxxxxx. Xxxxxxxxx v xxxxxxxxx xxxxxxx podpory však xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx Ústavního xxxxx xxxx, jde xxxxx x xxxxxx xxxxxxxxxx budoucího xxxxxxxxxxx xxxxxx, xxxx. xxxxxxxx xxxxxxxxxxx politiky, kterému xxxxxxx čl. 11 Xxxxxxx xxxxxxxx. Xxxxxxxx xxx xxxxxxxxx x xxx, xx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx jistou „dotační xxxxxxxxx“, xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx nemohou xxxxxxxxx xxxxxxxx, xx xxxxxxx xxxxx xxxxx xxxxxxxx x xxxxx se xxxxxxx. Xxxxxx, je xxxxxxxxxx, že xxxx x xxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxxx mění xxxxx v závislosti xx xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx, xxxx. xxxxxxxxx xxxxxxx, x xxx xxxxxxxxx xxxx soutěží xx volbách xxxxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxx, ale x v xxxxxxxx xxxx, xxxxx přináší xxxxxxxxxxx xxxxx xx xxxx faktory, xxxxxx x globální. Xxxxxxxx xxxxx xxx xx, xx xxxx od xxxxxxxxx schémat xxxxxx xxxxx xxxxxxx. Xxxxxx, xx zemědělci xxxx xxx xxxxxx na xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx dotačního xxxxxx, by ostatně xxx i v xxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxx xx xxx.

XXX.X

X xxxxx xxxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx

61. Xxxxx čl. 26 xxxx. 1 Xxxxxxx xx každý xxxxx xxxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxx činnost. Xxxxxx práva xx xxxxx čl. 41 Xxxxxxx xxx xxxxxxx xxxxx x xxxxxx zákonů, xxxxx xx xxxxxxxxx.

62. Xxxxxxxxxxxxx xx xxxxxxx, xx xxxx zemědělci xxxx xxxxxxx podpoře xx trhu přetlačí xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx x družstvu (xxxx. xxx koupi dalších xxxxxxx), xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx podporu xxxx xxx xxx xxxxxxx xxxxxxx fatální xxxxxxxx. Xxxxx xxxxxxxxxxxxx xxx napadená xxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxxxxx xxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx. Xxxxx Xxxxxxxxx xxxxx xxxx xx xxxxxxxxx práva xxxxxxxxxx xxxxx, x xx x xxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxx, které xxx xxxx xxxxxxx.

63. Xxxxxxxx-xx xx členové xxxxxxxx za xxxxxx xxxxxxxxx v družstvu xxxx samostatné xxxxxxxxx xxxxx, xxxx xxxxxxx xx xxxxxx xxxxx xxxxxxxx, pokud x xxx xxxx skutečně xxxx k xxxxx xxxxx x jednomu xxxxxxxxxxx - se xxxxx xxxxxxxx a xxxxxxxxxx x xxxx xxxxxxxxxxx - xxxxxxxxxx. Xx xx xxxxx xxxxxxx důsledek volby xxxxxx xxxxx, xxxxx xx xxxxxxxx právě xx účelem společného xxxxxxxxxxx, leckdy xxxxx xxxxx, xx xx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx. Xxxxx-xx xx, xx xxxx tak xxxx, xxxxx podnikat xxxxxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxxx dotační xxxxxxxx.

64. Xx xxxxx xx xxxxx xxxxxxxx xxx xxxxx považovat xxx xx, že xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxx redistribuční xxxxxxx xxx xxxx podnikatelé. X xxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxx neplyne xxxxx xx jakoukoli xxxxxx xxxxxx xx xxxxx, neplyne x xxx ani xxxxx, xxx xx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx. Xxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxx, xx xxxxxxxxxxxxx na xxxxx xxxxxx xxxxxxx xxxxx, xx xxxxxxxx xxxxxx xxxxx znemožní xxxxxx xxx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx, xxxxxxx xxx xxxxxxxxx, xx xxxx xxxxxxxxx tvrzené xxxxxx využijí xxx xxxxxxxxx dalších xxxxxxx (x xxxx k xxxxxxxxx xxxxxxxxx, které xxx pro xx xx xxx podle xxxxxxxxxxxxx likvidační).

65. Ústavní xxxx připouští, xx xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxx ovlivnit xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx. Xxxxxxxxx tržního xxxxxxxxx xx xxxxxxx v xxxxxx smyslu xxxxxxxxx xxxxxx. Xxx už xxxxxxx xxxx xxxxxx, xxxxxxxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxx xxxxxx x řady podpůrných xxxxxxxx xxxxx x Xxxxxxxx xxxx. Zvolit xx xxxxx tuto xxxxx xxxxxxx x xxxxxxx, xxx xxxxxxxxxx xx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxx tak xxxxxx narušeného xxxxxxx xxxxxxxxx, xx x xxxxx světle xxxxxx xxxxxxxxxx. Xxxxxxxx-xx opravdu xxx větší xxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxx po obdržení xxxxx xxxxx podpory xx xxxxxx xxxx, xxxxx obdržel xxxx xxxxx xxxxxxxxx, může xx svědčit xxx x individuálním selhání, xxxx x xxxxxxxxxxxxx, xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx. Xxx x xxxx Ústavní xxxx v xxxxxx x xxxxxxxx xxxxx xxxxxx vyřešit.

VIII.

Závěr

66. Ústavní xxxx z xxxxxxxxx xxxxxx xxxxx na xxxxxxx §9 xxxxxxxx xxxxx č. 83/2023 Xx., x xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxx §70 xxxx. 2 xxxxxx o Xxxxxxxx xxxxx xxxxxx, xxxxxxx xxxxx xx zrušení xxxx 03.29 xxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx zemědělské xxxxxxxx xx období 2023 - 2027 xxxxx §43 xxxx. 1 xxxx. x) xxxxxx x Xxxxxxxx xxxxx, xx xxxxx xxxxxx č. 77/1998 Sb., xxxxxx. Xxxxxxx xx xxx xxxxxxx potřebou či xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx ústavního pořádku (xxxx. xxxxxxxx xxxxx Xxxxxxxxx soudu xx. xx. Xx. XX 50/04).
&xxxx;

Xxxxxxxx Ústavního soudu:

JUDr. Xxxx x. r.

Informace

Právní předpis č. 129/2025 Sb. xxxxx xxxxxxxxx dnem 6.5.2025.

Xx xxx uzávěrky právní xxxxxxx nebyl xxxxx xx xxxxxxxxx.

Xxxxx jednotlivých xxxxxxxx norem jiných xxxxxxxx předpisů x xxxxxxxx není xxxxxxxxxxxxx, xxxxx xx xxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxx xxxxx xxxxxxxxx právního xxxxxxxx.