Animace načítání

Stránka se připravuje...


Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o platebním styku

1060/0

Vládní návrh

Důvodová zpráva

Obecná část

Zvláštní část

Právní vztah k EU

Vládní návrh

ZÁKON

ze dne ……. 2017,

kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o platebním styku

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

ČÁST PRVNÍ

Čl. I

Změna zákona o bankách

Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění zákona č. 264/1992 Sb., zákona č. 292/1993 Sb., zákona č. 156/1994 Sb., zákona č. 83/1995 Sb., zákona č. 84/1995 Sb., zákona č. 61/1996 Sb., zákona č. 306/1997 Sb., zákona č. 16/1998 Sb., zákona č. 127/1998 Sb., zákona č. 165/1998 Sb., zákona č. 120/2001 Sb., zákona č. 239/2001 Sb., zákona č. 319/2001 Sb., zákona č. 126/2002 Sb., zákona č. 453/2003 Sb., zákona č. 257/2004 Sb., zákona č. 439/2004 Sb., zákona č. 377/2005 Sb., zákona č. 413/2005 Sb., zákona č. 56/2006 Sb., zákona č. 57/2006 Sb., zákona č. 62/2006 Sb., zákona č. 70/2006 Sb., zákona č. 159/2006 Sb., zákona č. 189/2006 Sb., zákona č. 443/2006 Sb., zákona č. 37/2007 Sb., zákona č. 120/2007 Sb., zákona č. 296/2007 Sb., zákona č. 126/2008 Sb., zákona č. 216/2008 Sb., zákona č. 230/2008 Sb., zákona č. 254/2008 Sb., zákona č. 433/2008 Sb., zákona č. 215/2009 Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona č. 230/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 285/2009 Sb., zákona č. 287/2009 Sb., zákona č. 156/2010 Sb., zákona č. 160/2010 Sb., zákona č. 409/2010 Sb., zákona č. 41/2011 Sb., zákona č. 73/2011 Sb., zákona č. 139/2011 Sb., zákona č. 188/2011 Sb., zákona č. 263/2011 Sb., zákona č. 420/2011 Sb., zákona č. 428/2011 Sb., zákona č. 470/2011 Sb., zákona č. 37/2012 Sb., zákona č. 254/2012 Sb., zákona č. 396/2012 Sb., zákona č. 227/2013 Sb., zákona č. 241/2013 Sb., zákona č. 303/2013 Sb., zákona č. 135/2014 Sb., zákona č. 219/2015 Sb., zákona č. 220/2015 Sb., zákona č. 375/2015 Sb., zákona č. 258/2016 Sb., zákona č. 301/2016 Sb., zákona č. 302/2016 Sb., zákona č. 368/2016 Sb. a zákona č. …/2017 Sb., se mění takto:

1. V §1 odst. 3 písm. c) se slova „styk a zúčtování“ nahrazují slovy „služby a vydávání elektronických peněz“.

2. V §1 odst. 3 písmeno d) zní:

„d) vydávání a správu platebních prostředků, jestliže se nejedná o poskytování platebních služeb nebo vydávání elektronických peněz podle písmene c),“.

Čl. II

Přechodná ustanovení

1. Oprávnění provádět platební styk a zúčtování podle §1 odst. 3 písm. c) zákona č. 21/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona považuje za oprávnění poskytovat platební služby a vydávat elektronické peníze podle §1 odst. 3 písm. c) zákona č. 21/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.

2. Oprávnění vydávat a spravovat platební prostředky, například platební karty a cestovní šeky podle §1 odst. 3 písm. d) zákona č. 21/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona považuje za oprávnění vydávat a spravovat platební prostředky podle §1 odst. 3 písm. d) zákona č. 21/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, jestliže se nejedná o poskytování platebních služeb a vydávání elektronických peněz podle §1 odst. 3 písm. c) zákona č. 21/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.

ČÁST DRUHÁ

Čl. III

Změna zákona o ochraně spotřebitele

V §3 odst. 2 zákona č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele, ve znění zákona č. 303/2013 Sb. se za slovo „převyšující“ vkládá slovo „přímé“.

CELEX 32011L0083

ČÁST TŘETÍ

Čl. IV

Změna zákona o stavebním spoření

V §9 odst. 1 zákona č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., ve znění zákona č. 83/1995 Sb., zákona č. 423/2003 Sb. a zákona č. 258/2016 Sb., písmeno g) zní:

„g) poskytovat platební služby a provádět činnosti související s poskytováním platebních služeb v souvislosti s činností stavební spořitelny,“.

Čl. V

Přechodné ustanovení

Oprávnění provádět platební styk a jeho zúčtování v souvislosti s činností stavební spořitelny podle §9 odst. 1 písm. g) zákona č. 96/1993 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona považuje za oprávnění poskytovat platební služby a provádět činnosti související s poskytováním platebních služeb v souvislosti s činností stavební spořitelny podle §9 odst. 1 písm. g) zákona č. 96/1993 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.

ČÁST ČTVRTÁ

Čl. VI

Změna zákona o pojišťování a financování vývozu se státní podporou

V §1 odst. 3 písm. c) zákona č. 58/1995 Sb., o pojišťování a financování vývozu se státní podporou a o doplnění zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 282/2005 Sb. a zákona č. 220/2015 Sb., bod 2 zní:

„2. otevírání akreditivů, poskytování platebních služeb, vydávání elektronických peněz a činnosti související s poskytováním platebních služeb nebo vydáváním elektronických peněz,“.

ČÁST PÁTÁ

Čl. VII

Změna zákona o spořitelních a úvěrních družstvech

Zákon č. 87/1995 Sb. o spořitelních a úvěrních družstvech a některých opatřeních s tím souvisejících a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 100/2000 Sb., zákona č. 406/2001 Sb., zákona č. 212/2002 Sb., zákona č. 257/2004 Sb., zákona č. 280/2004 Sb., zákona č. 377/2005 Sb., zákona č.  413/2005 Sb., zákona č. 56/2006 Sb., zákona č. 57/2006 Sb., zákona č. 70/2006 Sb., zákona č. 120/2007 Sb., zákona č. 296/2007 Sb., zákona č. 126/2008 Sb., zákona č. 254/2008 Sb., zákona č. 230/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 285/2009 Sb., zákona č. 156/2010 Sb., zákona č. 160/2010 Sb., zákona č. 409/2010 Sb., zákona č. 41/2011 Sb., zákona č. 73/2011 Sb., zákona č. 139/2011 Sb., zákona č. 420/2011 Sb., zákona č. 458/2011 Sb., zákona č. 470/2011 Sb., zákona č. 37/2012 Sb., zákona č. 254/2012 Sb., zákona č. 227/2013 Sb., zákona č. 241/2013 Sb., zákona č. 303/2013 Sb., zákona č. 135/2014 Sb., zákona č. 333/2014 Sb., zákona č. 219/2015 Sb., zákona č. 375/2015 Sb., zákona č. 258/2016 Sb., zákona č. 301/2016 Sb. a zákona č. …/2017 Sb., se mění takto:

1. V §3 odst. 1 písmeno b) zní:

„b) platební služby a vydávání elektronických peněz pro členy a činnosti související s poskytováním platebních služeb nebo vydáváním elektronických peněz,“.

Poznámka pod čarou č. 3e) se zrušuje.

2. V §3 se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno h), které zní:

„h) vydávání a správu platebních prostředků pro členy, jestliže se nejedná o poskytování platebních služeb nebo vydávání elektronických peněz podle písmene b).“.

Čl. VIII

Přechodné ustanovení

Oprávnění provádět platební styk a zúčtování a vydávat a spravovat platební prostředky pro členy podle §3 odst. 1 písm. b) zákona č. 87/1995 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona považuje za oprávnění

a) poskytovat platební služby a vydávat elektronické peníze pro členy a provádět činnosti související s poskytováním platebních služeb nebo vydáváním elektronických peněz podle §3 odst. 1 písm. b) zákona č. 87/1995 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona a

b) vydávat a spravovat platební prostředky pro členy podle §3 odst. 1 písm. h) zákona č. 87/1995 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, jestliže se nejedná o poskytování platebních služeb a vydávání elektronických peněz, podle §3 odst. 1 písm. b) zákona č. 87/1995 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.

ČÁST ŠESTÁ

Čl. IX

Změna zákona o dani z přidané hodnoty

V §54 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění zákona č. 635/2004 Sb., zákona č. 302/2008 Sb., zákona č. 489/2009 Sb., zákona č. 502/2012 Sb., zákona č. 241/2013 Sb., zákonného opatření Senátu č. 344/2013 Sb. a zákon č. 360/2014 Sb., písmena d) a e) znějí:

„d) platební služby a vydávání elektronických peněz,

e) vydávání a správa platebních prostředků, jestliže se nejedná o poskytování platebních služeb nebo vydávání elektronických peněz podle písmene d),“.

ČÁST SEDMÁ

Čl. X

Změna zákona o správních poplatcích

V příloze k zákonu č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění zákona č. 217/2005 Sb., zákona č. 228/2005 Sb., zákona č. 361/2005 Sb., zákona č. 444/2005 Sb., zákona č. 545/2005 Sb., zákona č. 553/2005 Sb., zákona č. 48/2006 Sb., zákona č. 56/2006 Sb., zákona č. 57/2006 Sb., zákona č. 81/2006 Sb., zákona č. 109/2006 Sb., zákona č. 112/2006 Sb., zákona č. 130/2006 Sb., zákona č. 136/2006 Sb., zákona č. 138/2006 Sb., zákona č. 161/2006 Sb., zákona č. 179/2006 Sb., zákona č. 186/2006 Sb., zákona č. 215/2006 Sb., zákona č. 226/2006 Sb., zákona č. 227/2006 Sb., zákona č. 235/2006 Sb., zákona č. 312/2006 Sb., zákona č. 575/2006 Sb., zákona č. 106/2007 Sb., zákona č. 261/2007 Sb., zákona č. 269/2007 Sb., zákona č. 374/2007 Sb., zákona č. 379/2007 Sb., zákona č. 38/2008 Sb., zákona č. 130/2008 Sb., zákona č. 140/2008 Sb., zákona č. 182/2008 Sb., zákona č. 189/2008 Sb., zákona č. 230/2008 Sb., zákona č. 239/2008 Sb., zákona č. 254/2008 Sb., zákona č. 296/2008 Sb., zákona č. 297/2008 Sb., zákona č. 301/2008 Sb., zákona č. 309/2008 Sb., zákona č. 312/2008 Sb., zákona č. 382/2008 Sb., zákona č. 9/2009 Sb., zákona č. 41/2009 Sb., zákona č. 141/2009 Sb., zákona č. 197/2009 Sb., zákona č. 206/2009 Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 291/2009 Sb., zákona č. 301/2009 Sb., zákona č. 346/2009 Sb., zákona č. 420/2009 Sb., zákona č. 132/2010 Sb., zákona č. 148/2010 Sb., zákona č. 153/2010 Sb., zákona č. 160/2010 Sb., zákona č. 343/2010 Sb., zákona č. 427/2010 Sb., zákona č. 30/2011 Sb., zákona č. 105/2011 Sb., zákona č. 133/2011 Sb., zákona č. 134/2011 Sb., zákona č. 152/2011 Sb., zákona č. 188/2011 Sb., zákona č. 245/2011 Sb., zákona č. 249/2011 Sb., zákona č. 255/2011 Sb., zákona č. 262/2011 Sb., zákona č. 300/2011 Sb., zákona č. 308/2011 Sb., zákona č. 329/2011 Sb., zákona č. 344/2011 Sb., zákona č. 349/2011 Sb., zákona č. 350/2011 Sb., zákona č. 357/2011 Sb., zákona č. 367/2011 Sb., zákona č. 375/2011 Sb., zákona č. 428/2011 Sb., zákona č. 457/2011 Sb., zákona č. 458/2011 Sb., zákona č. 472/2011 Sb., zákona č. 19/2012 Sb., zákona č. 37/2012 Sb., zákona č. 53/2012 Sb., zákona č. 119/2012 Sb., zákona č. 169/2012 Sb., zákona č. 172/2012 Sb., zákona č. 202/2012 Sb., zákona č. 221/2012 Sb., zákona č. 225/2012 Sb., zákona č. 274/2012 Sb., zákona č. 350/2012 Sb., zákona č. 359/2012 Sb., zákona č. 399/2012 Sb., zákona č. 407/2012 Sb., zákona č. 428/2012 Sb., zákona č. 496/2012 Sb., zákona č. 502/2012 Sb., zákona č. 503/2012 Sb., zákona č. 50/2013 Sb., zákona č. 69/2013 Sb., zákona č. 102/2013 Sb., zákona č. 170/2013 Sb., zákona č. 185/2013 Sb., zákona č. 186/2013 Sb., zákona č. 232/2013 Sb., zákona č. 239/2013 Sb., zákona č. 241/2013 Sb., zákona č. 257/2013 Sb., zákona č. 273/2013 Sb., zákona č. 279/2013 Sb., zákona č. 281/2013 Sb., zákona č. 306/2013 Sb., zákona č. 313/2013 Sb., zákonného opatření Senátu č. 344/2013 Sb., zákona č. 101/2014 Sb., zákona č. 127/2014 Sb., zákona č. 187/2014 Sb., zákona č. 249/2014 Sb., zákona č. 257/2014 Sb., zákona č. 259/2014 Sb., zákona č. 264/2014 Sb., zákona č. 268/2014 Sb., zákona č. 331/2014 Sb., zákona č. 81/2015 Sb., zákona č. 103/2015 Sb., zákona č. 204/2015 Sb., zákona č. 206/2015 Sb., zákona č. 224/2015 Sb., zákona č. 268/2015 Sb., zákona č. 314/2015 Sb., zákona č. 318/2015 Sb., zákona č. 113/2016 Sb., zákona č. 126/2016 Sb., zákona č. 137/2016 Sb., zákona č. 148/2016 Sb., zákona č. 188/2016 Sb., zákona č. 229/2016 Sb., zákona č. 243/2016 Sb., zákona č. 258/2016 Sb., zákona č. 264/2016 Sb., zákona č. 298/20016 Sb., zákona č. 319/2016 Sb., zákona č. 324/2016 Sb., zákona č. 369/2016 Sb. a zákona č. …/2017 Sb. položka 65, včetně poznámky zní:

„Položka 65

1. Přijetí žádosti o udělení

a) bankovní licence bance se sídlem na území České republiky

Kč 200 000

b) bankovní licence zahraniční bance, se sídlem v jiném než členském státě Evropské unie, která hodlá zřídit pobočku na území České republiky

Kč 200 000

c) povolení k provozování pojišťovací činnosti tuzemskou pojišťovnou nebo zajišťovací činnosti tuzemskou zajišťovnou

Kč 200 000

d) povolení k provozování pojišťovací činnosti pojišťovnou z třetího státu na území České republiky na základě práva zřizovat své pobočky

Kč 200 000

e) povolení k provozování zajišťovací činnosti zajišťovnou z třetího státu na území České republiky na základě práva zřizovat své pobočky

Kč 200 000

2. Přijetí žádosti o povolení

a) k činnosti centrálního depozitáře

Kč 200 000

b) k činnosti obchodníka s cennými papíry podle §8a odst. 1 zákona o podnikání na kapitálovém trhu

Kč 100 000

c) k činnosti obchodníka s cennými papíry podle §8a odst. 2 zákona o podnikání na kapitálovém trhu

Kč 50 000

d) k činnosti obchodníka s cennými papíry podle §8a odst. 3 zákona o podnikání na kapitálovém trhu

Kč 20 000

e) k poskytování investičních služeb v České republice prostřednictvím pobočky zahraniční osoby, která má sídlo ve státě, který není členským státem Evropské unie

Kč 100 000

f) k činnosti organizátora regulovaného trhu

Kč 100 000

g) k provozování vypořádacího systému s neodvolatelností vypořádání

Kč 100 000

h) k činnosti investiční společnosti podle §479 zákona o investičních společnostech a investičních fondech

Kč 100 000

i) k činnosti zahraniční osobě podle §481 zákona o investičních společnostech a investičních fondech

Kč 100 000

j) k činnosti samosprávného investičního fondu podle §480 zákona o investičních společnostech a investičních fondech, má-li se stát speciálním fondem nebo standardním fondem

Kč 100 000

k) k provozování platebního systému s neodvolatelností zúčtování

Kč 100 000

l) ke vzniku a podnikání spořitelního a úvěrního družstva

Kč 100 000

m) k činnosti penzijní společnosti

Kč 100 000

n) k vytvoření důchodového fondu státních dluhopisů, konzervativního důchodového fondu, vyváženého důchodového fondu a dynamického důchodového fondu

Kč 100 000

o) k činnosti platební instituce

Kč 50 000

p) k činnosti správce informací o platebním účtu

Kč 25 000

q) k činnosti poskytovatele platebních služeb malého rozsahu

Kč 10 000

r) k činnosti instituce elektronických peněz

Kč 50 000

s) k činnosti vydavatele elektronických peněz malého rozsahu

Kč 10 000

t) k činnosti investiční společnosti podle §479 zákona o investičních společnostech a investičních fondech, hodlá-li obhospodařovat pouze fondy kvalifikovaných investorů nebo zahraniční investiční fondy srovnatelné s fondem kvalifikovaných investorů a nehodlá-li poskytovat investiční služby

Kč 50 000

u) k činnosti zahraniční osobě podle §481 zákona o investičních společnostech a investičních fondech, hodlá-li obhospodařovat pouze fondy kvalifikovaných investorů nebo zahraniční investiční fondy srovnatelné s fondem kvalifikovaných investorů a nehodlá-li poskytovat investiční služby

Kč 50 000

v) k činnosti samosprávného investičního fondu podle §480 zákona o investičních společnostech a investičních fondech, má-li se stát fondem kvalifikovaných investorů

Kč 50 000

w) k činnosti hlavního administrátora

Kč 20 000

x) k činnosti investičního zprostředkovatele

Kč 10 000

y) k činnosti administrátora podle čl. 34 odst. 1 písm. a) nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/101184)

Kč 100 000

3. Přijetí žádosti o registraci

a) pojišťovacího zprostředkovatele

Kč 10 000

b) samostatného likvidátora pojistných událostí

Kč 10 000

c) směnárenské činnosti

Kč 10 000

d) administrátora podle čl. 34 odst. 1 písm. b) a c) nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/101184)

Kč 50 000

4. Přijetí žádosti o povolení k činnosti zpracovatele tuzemských bankovek a mincí

Kč 10 000

5. Přijetí žádosti o změnu

a) bankovní licence banky se sídlem na území České republiky

Kč 70 000

b) bankovní licence pobočky zahraniční banky se sídlem v jiném než členském státě

Kč 70 000

c) v rozsahu povolené činnosti tuzemské pojišťovny nebo zajišťovny

Kč 70 000

d) v rozsahu povolené činnosti pobočky pojišťovny nebo zajišťovny z třetího státu

Kč 70 000

e) povolení k činnosti centrálního depozitáře

Kč 70 000

f) povolení k činnosti obchodníka s cennými papíry spočívající v tom, že obchodník s cennými papíry podle §8a odst. 3 nebo 4 zákona o podnikání na kapitálovém trhu se stane obchodníkem s cennými papíry podle §8a odst. 2 zákona o podnikání na kapitálovém trhu

Kč 30 000

g) povolení k činnosti obchodníka s cennými papíry spočívající v tom, že obchodník s cennými papíry podle §8a odst. 3 nebo 4 zákona o podnikání na kapitálovém trhu se stane obchodníkem s cennými papíry podle §8a odst. 1 zákona o podnikání na kapitálovém trhu

Kč 70 000

h) povolení k činnosti obchodníka s cennými papíry spočívající v tom, že obchodník s cennými papíry podle §8a odst. 2 zákona o podnikání na kapitálovém trhu se stane obchodníkem s cennými papíry podle §8a odst. 1 zákona o podnikání na kapitálovém trhu

Kč 50 000

i) povolení k činnosti obchodníka s cennými papíry spočívající v jiné změně

Kč 35 000

j) povolení k poskytování investičních služeb v České republice prostřednictvím pobočky zahraniční osoby, která má sídlo ve státě, který není členským státem Evropské unie

Kč 35 000

k) povolení k činnosti organizátora regulovaného trhu

Kč 35 000

6. Přijetí žádosti o schválení změny pravidel vypořádacího systému

Kč 35 000

7. Přijetí žádosti o změnu

a) povolení k činnosti investiční společnosti

Kč 35 000

b) povolení k činnosti zahraniční osobě podle §481 zákona o investičních společnostech a investičních fondech

Kč 35 000

c) povolení k činnosti samosprávného investičního fondu

Kč 35 000

d) povolení k činnosti hlavního administrátora

Kč 35 000

e) pravidel platebního systému s neodvolatelností zúčtování

Kč 35 000

f) povolení k činnosti spořitelního a úvěrního družstva

Kč 35 000

g) povolení k činnosti poskytovatele platebních služeb malého rozsahu

Kč 5 000

h) povolení k činnosti vydavatele elektronických peněz malého rozsahu

Kč 5 000

i) povolení k činnosti platební instituce

Kč 20 000

j) povolení k činnosti instituce elektronických peněz

Kč 20 000

8. Přijetí žádosti

a) o schválení převodu pojistného kmene nebo jeho částí

Kč 20 000

b) o schválení převodu kmene zajišťovacích smluv nebo jeho částí

Kč 20 000

c) o udělení souhlasu s nakládáním aktiv pobočky zajišťovny z třetího státu jako jistiny složené na účet zvlášť k tomu zřízený

Kč 20 000

9. Přijetí žádosti o

a) registraci činnosti investičního zprostředkovatele nebo obchodníka s cennými papíry v oblasti zprostředkování doplňkového penzijního spoření podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření

Kč 10 000

b) zápis činnosti vázaného zástupce investičního zprostředkovatele nebo obchodníka s cennými papíry v oblasti zprostředkování doplňkového penzijního spoření podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření

Kč 2 000

c) zápis vázaného zástupce penzijní společnosti podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření

Kč 2 000

d) akreditaci podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření

Kč 10 000

e) prodloužení akreditace podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření

Kč 5 000

f) povolení činnosti v oblasti zprostředkování doplňkového penzijního spoření podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření obchodníkovi s cennými papíry, který je bankou

Kč 10 000

g) zápis investičního fondu s právní osobností, který není samosprávným fondem, podle zákona upravujícího investiční společnosti a investiční fondy

Kč 2 000

h) zápis standardního fondu nebo údajů o podfondu standardního fondu podle zákona upravujícího investiční společnosti a investiční fondy

Kč 20 000

i) zápis depozitáře investičního fondu podle zákona upravujícího investiční společnosti a investiční fondy

Kč 2 000

j) zápis likvidátora nebo nuceného správce podle zákona upravujícího investiční společnosti a investiční fondy

Kč 2 000

k) dodatečné povolení k výkonu činností odpovídajícím investičním službám investiční společnosti nebo zahraniční osobě podle §481 zákona o investičních společnostech a investičních fondech, která není srovnatelná se samosprávným investičním fondem

Kč 35 000

l) povolení pro účely označení podílového a svěřenského fondu

Kč 10 000

m) určení, zda je Česká republika jediným referenčním státem zahraniční osoby podle zákona upravujícího investiční společnosti a investiční fondy

Kč 20 000

n) udělení oprávnění k činnosti nebankovního poskytovatele spotřebitelského úvěru

Kč 50 000

o) udělení oprávnění k činnosti samostatného zprostředkovatele podle zákona upravujícího spotřebitelský úvěr

Kč 10 000

p) akreditaci podle zákona upravujícího spotřebitelský úvěr

Kč 50 000

q) prodloužení akreditace podle zákona upravujícího spotřebitelský úvěr

Kč 25 000

r) zápis vázaného zástupce podle zákona upravujícího podnikání na kapitálovém trhu

Kč 2 000

s) akreditaci podle zákona upravujícího podnikání na kapitálovém trhu

Kč 50 000

10. Obnova

a) zápisu činnosti vázaného zástupce investičního zprostředkovatele nebo obchodníka s cennými papíry podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření

Kč 1 000

b) zápisu vázaného zástupce penzijní společnosti podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření

Kč 1 000

c) registrace činnosti investičního zprostředkovatele nebo obchodníka s cennými papíry podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření

Kč 5 000

d) povolení činnosti v oblasti zprostředkování doplňkového penzijního spoření podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření obchodníkovi s cennými papíry, který je bankou

Kč 5 000

11. Zápis

a) oprávnění k činnosti vázaného zástupce do registru podle zákona upravujícího spotřebitelský úvěr

Kč 2 000

b) oprávnění k činnosti zprostředkovatele vázaného spotřebitelského úvěru pro daného zastoupeného

Kč 2 000

12. Prodloužení

a) oprávnění k činnosti nebankovního poskytovatele spotřebitelského úvěru

Kč 25 000

b) oprávnění k činnosti samostatného zprostředkovatele podle zákona upravujícího spotřebitelský úvěr

Kč 5 000

c) oprávnění k činnosti vázaného zástupce podle zákona upravujícího spotřebitelský úvěr

Kč 1 000

d) oprávnění k činnosti zprostředkovatele vázaného spotřebitelského úvěru pro daného zastoupeného

Kč 1 000

e) akreditace podle zákona upravujícího podnikání na kapitálovém trhu

Kč 25 000

f) povolení k činnosti investičního zprostředkovatele podle zákona upravujícího podnikání na kapitálovém trhu

Kč 5 000

g) oprávnění k činnosti vázaného zástupce podle zákona upravujícího podnikání na kapitálovém trhu

Kč 1 000

Poznámka

Poplatníkem správního poplatku za prodloužení oprávnění podle bodu 12 písm. a) nebo b) této položky je nebankovní poskytovatel spotřebitelského úvěru nebo samostatný zprostředkovatel. Poplatníkem správního poplatku za prodloužení oprávnění podle bodu 12 písm. c), d) nebo g) je zastoupený. Správní poplatek za prodloužení akreditace, povolení nebo oprávnění je splatný vždy nejdříve ve lhůtě 3 měsíců přede dnem skončení akreditace, povoleni nebo oprávnění a nejpozději ve lhůtě 30 dnů přede dnem skončení akreditace, povolení nebo oprávnění.

84) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1011 ze dne 8. června 2016 o indexech, které jsou používány jako referenční hodnoty ve finančních nástrojích a finančních smlouvách nebo k měření výkonnosti investičních fondů, a o změně směrnic 2008/48/ES a 2014/17/EU a nařízení (EU) č. 596/2014.“.

Čl. XI

Přechodné ustanovení

Pro poplatkové povinnosti u správního poplatku podle položky 65 přílohy k zákonu č. 634/2004 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, jakož i pro práva a povinnosti s nimi související, se použije zákon č. 634/2004 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.

ČÁST OSMÁ

Čl. XII

Změna zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu

Zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění zákona č. 227/2009 Sb., zákona č.  281/2009 Sb., zákona č. 285/2009 Sb., zákona č. 199/2010 Sb., zákona č. 139/2011 Sb., zákona č. 420/2011 Sb., zákona č. 428/2011 Sb., zákona č. 457/2011 Sb., zákona č. 18/2012 Sb., zákona č. 377/2012 Sb., zákona č. 399/2012 Sb., zákona č. 241/2013 Sb., zákona č. 303/2013 Sb., zákona č. 257/2014 Sb., zákona č. 166/2015 Sb., zákona č. 243/2016 Sb., zákona č. 377/2015 Sb., zákona č. 188/2016 Sb., zákona č. 368/2016 Sb. a zákona č. …/2017 Sb., se mění takto:

1. V §2 odst. 1 písm. b) bod 5 včetně poznámky pod čarou č. 3 zní:

„5. osoba oprávněná k poskytování platebních služeb nebo vydávání elektronických peněz3),“.

3) Zákon č. …/2017 Sb., o platebním styku.“.

2. V §2 odst. 1 písm. b) bodu 11 se slova „platebních služeb nebo“ zrušují.

ČÁST DEVÁTÁ

Čl. XIII

Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 13. ledna 2018.

DŮVODOVÁ ZPRÁVA

OBECNÁ ČÁST

1. Zhodnocení platného právního stavu

Jednotlivé zákony v rámci právního řádu České republiky používají při vymezení oprávnění k činnosti výraz platební styk. Tento pojem však není v právním řádu definován a jsou pod něj podřazovány jak platební služby, tak vydávání elektronických peněz potažmo vydávání určitých alternativ k platebním prostředkům. V souvislosti s přijetím návrhu zákona o platebním styku je cílem předkladatele dosáhnout sjednocení pojmosloví a v jednotlivých zákonech uvádět definované pojmy platební služby a vydávání elektronických peněz.

2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy

V souvislosti s přijetím zákona o platebním styku je potřeba sjednotit pojmy z oblasti platebního styku v celém právním řádu. V souvislosti s přijetím návrhu zákona o platebním styku je cílem předkladatele dosáhnout sjednocení pojmosloví a v jednotlivých zákonech uvádět definované pojmy platební služby a vydávání elektronických peněz.

3. Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy

Stávající úprava nerespektuje pojmosloví zavedené v oblasti platebního styku. Je tedy žádoucí upravit a sjednotit právní řád, aby nedocházelo k neodůvodněnému používání různých pojmů pro jednu službu.

4. Předpokládaný hospodářský a finanční dopad navrhované právní úpravy

Návrh zákona provádí technické změny, jejichž nutnost je vyvolána přijetím zákona o platebním styku a nepředstavuje sám o sobě změnu pro subjekty, na které dopadá. Úprava zpřesňuje, jaké náklady mohou být zahrnuty do poplatku za použití platebního prostředku. Sjednocení je však žádoucí s ohledem na jednotu právního řádu. Vzhledem k tomu, že možnost tzv. surchargingu využívá minimum obchodníků a věcně se úprava pouze zpřesňuje, je dopad změny dikce zákona o ochraně spotřebitele zcela zanedbatelný. V podrobnostech viz důvodovou zprávu k návrhu zákona o platebním styku.

5. Zhodnocení dopadů navrhovaného řešení ve vztahu k ochraně soukromí a osobních údajů (DPIA)

Návrh zákona nezasahuje do ochrany soukromí či osobních údajů. Návrh zákona žádným způsobem nemění dosavadní praxi v této oblasti.

6. Zhodnocení korupčních rizik (CIA)

Změnový zákon nepředpokládá vznik žádných korupčních rizik.

7. Zhodnocení dopadů na veřejné rozpočty

Navrhovaná právní úprava neklade nároky na státní rozpočet ani ostatní veřejné rozpočty, zejména rozpočty krajů a obcí. Návrh zákona provádí technické změny, jejichž nutnost je vyvolána přijetím zákona o platebním styku. V podrobnostech viz důvodovou zprávu k návrhu zákona o platebním styku.

8. Zhodnocení souladu návrhu zákona s ústavním pořádkem ČR

Navrhované řešení je v souladu s ústavním pořádkem České republiky. Návrh zákona provádí technické změny, jejichž nutnost je vyvolána přijetím zákona o platebním styku. V podrobnostech viz důvodovou zprávu k návrhu zákona o platebním styku.

9. Zhodnocení souladu návrhu zákona s mezinárodními smlouvami a slučitelnost s právními akty EU

Návrh zákona je v souladu s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána. Návrh zákona je v souladu s právem Evropské unie. Návrh zákona provádí technické změny, jejichž nutnost je vyvolána přijetím zákona o platebním styku, který je transpozicí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2015/2366 ze dne 25. listopadu 2015 o platebních službách na vnitřním trhu, kterou se mění směrnice 2002/65/ES, 2009/110/ES a 2013/36/EU a nařízení (EU) č. 1093/2010 a zrušuje směrnice 2007/64/ES. V podrobnostech viz důvodovou zprávu k návrhu zákona o platebním styku.

10. Sociální dopady

Navrhovaná právní úprava nemá žádné sociální dopady.

11. Zhodnocení dopadů navrhovaného řešení na životní prostředí

Návrh zákona nemá žádné dopady na životní prostředí.

12. Zhodnocení současného stavu a dopadů navrhovaného řešení ve vztahu k zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen

Navrhovaná právní úprava není v rozporu se zákazem diskriminace a nemá žádný dopad na rovnost mužů a žen.

13. Zhodnocení dopadů navrhovaného řešení na mezinárodní konkurenceschopnost

Navrhovaná právní úprava nemá dopad na mezinárodní konkurenceschopnost.

14. Zhodnocení dopadů na podnikatelské prostředí

Navrhovaná právní úprava nemá dopad na podnikatelské prostředí, protože je pouze technickou novelou, která sjednocuje pojmosloví napříč právním řádem. Navržená úprava nevyžaduje ani jakoukoli úpravu obchodních podmínek na straně podnikatelů, tedy je možno konstatovat, že navržená úprava nemá dopad na podnikatelské prostředí.

15. Zhodnocení dopadů na územní samosprávné celky (kraje, obce)

Navrhovaná právní úprava nepředpokládá dopad na územní samosprávné celky.

16. Zhodnocení dopadů na spotřebitele

Navrhovaná právní úprava nepředpokládá žádné negativní dopady na spotřebitele. Naopak lehce zlepšuje postavení spotřebitele, neboť blíže specifikuje, které náklady může obchodník zahrnout do poplatku za použití platebního prostředku.

17. Zhodnocení dopadů na výkon statistické služby

Navrhovaná právní úprava nepředpokládá žádné dopady na výkon statistické služby.

18. Zhodnocení dopadů na bezpečnost nebo obranu státu

Navrhovaná právní úprava nepředpokládá žádný dopad na bezpečnost nebo obranu státu.

19. Návrh, aby Poslanecká sněmovna vyslovila s návrhem zákona souhlas již v prvém čtení

Vzhledem k nutnosti, aby navrhovaná právní úprava zákona o platebním styku nabyla účinnosti 13. ledna 2018, tedy aby projednávání toho zákona dokončila Poslanecká sněmovna ještě v tomto volebním období, se navrhuje, aby Poslanecká sněmovna vyslovila i s tímto návrhem zákona souhlas již v prvém čtení v souladu s ustanovením §90 odst. 2 jednacího řádu Poslanecké sněmovny. Pro řádné fungování navrhovaného zákona o platebním styku je nezbytné, aby nabyl účinnosti společně s tímto změnovým zákonem, z toho důvodu je nezbytné, aby byl projednán ve stejném režimu jako předkládaný zákon o platebním styku.

ZVLÁŠTNÍ ČÁST

Část první: Změna zákona o bankách

Čl. I

V souvislosti s přijetím zákona o platebním styku je zpřesněn i zákon o bankách, aby byl jednotně se zákonem o platebním styku používán pojem „platební služby“ a zároveň je doplněna možnost banky vydávat elektronické peníze, která doposud spadala pod pojem platební styk. Změna odpovídá také příloze I směrnice CRD VI. Jedná se pouze o legislativně technickou změnu, neboť není cílem zákonodárce omezit banky v poskytování platebních služeb a souvisejících činností nebo nějak zužovat rozsah služeb, na které se toto povolení vztahuje. Banka nadále bude oprávněna poskytovat platební služby a činnosti, které s poskytováním platebních služeb souvisejí, a to v rozsahu, jak jsou platební služby vymezeny v ustanovení §3 odst. 1 a 2 zákona o platebním styku. Činnosti související s poskytováním platebních služeb může banka vykonávat na základě §1 odst. 3 písm. p) zákona o bankách.

V souvislosti s přesněním ustanovení §1 odst. 3 písm. c) zákona o bankách dochází také k úpravě písmene d), neboť možnost vydávání karet je zahrnuta již v poskytování platebních služeb a zároveň by banka měla být oprávněna vydávat např. papírové směnky nebo papírové šeky, tedy platební prostředky, jejichž vydávání není platební službou podle ustanovení §3 odst. 3 zákona o platebním styku a kde zákon o platebním styku rovněž nehovoří o platebních prostředcích.

Čl. II

Přechodné ustanovení zaručuje, že pokud banka byla do účinnosti tohoto zákona oprávněna poskytovat platební styk a zúčtování, je i nadále oprávněna provozovat platební služby, vydávat elektronické peníze a služby, které s tím souvisejí [podle ustanovení §1 odst. 3 písm. p) zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, v platném znění]. Totéž platí i pro zahraniční banky z nečlenských zemí, které působí na území ČR prostřednictvím pobočky a mají tuto činnost povolenu ve své licenci podle ustanovení §5 zákona o bankách.

Obdobně se bankám a zahraničním bankám z nečlenských zemí, které působí na území ČR prostřednictvím pobočky, nadále zaručuje vydávat a spravovat platební prostředky, jejichž vydávání a správa není platební službou a poskytovat činnosti s tím související, což plyne z §1 odst. 3 písm. p) zákona o bankách.

Část druhá: Změna zákona o ochraně spotřebitele

Čl. III

Úprava zákona o ochraně spotřebitele souvisí se zpřesněním transpozice článku 19 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/83/EU o právech spotřebitelů, kterou se mění směrnice Rady 93/13/EHS a směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/44/ES a zrušuje směrnice Rady 85/577/EHS a směrnice Evropského parlamentu a Rady 97/7/ES. V souvislosti se zpřesněním úplaty, která náleží příjemci za použití platebního prostředku podle ustanovení §254 zákona o platebním styku, je upraven i zákon o ochraně spotřebitele. Zákon o ochraně spotřebitele dopadá i na způsoby placení, které nejsou upraveny zákonem o platebním styku, jako jsou například platby v rámci omezené sítě nebo platby šekem. Je nicméně žádoucí, aby úprava byla v obou zákonech stejná. Nad rámec toho je třeba stanovit, že omezení poplatku v zákoně o ochraně spotřebitele je standardně spojováno pouze s přímými náklady obchodníka. Příjemci tedy bude podle obou zákonů náležet úhrada pouze přímých nákladů, které mu v souvislosti s použitím platebního prostředku, například platební karty, vzniknou.

Část třetí: Změna zákona o stavebním spoření

Čl. IV

Úprava zákona o stavebním spoření je obdobná k úpravě zákona o bankách nebo zákona o spořitelních a úvěrních družstvech. V souvislosti s přijetím zákona o platebním styku je zpřesněn tedy i zákon o stavebním spoření, aby byl jednotně se zákonem o platebním styku používán pojem „platební služby“. Zároveň je zajištěno, že stavební spořitelna může poskytovat činnosti související s poskytováním platebních služeb, jako např. zúčtování.

Čl. V

Přechodné ustanovení zaručuje, že pokud stavební spořitelna byla do účinnosti tohoto zákona oprávněna poskytovat platební styk a zúčtování, je i nadále oprávněna poskytovat platební služby a činnosti s tím související.

Část čtvrtá: Změna zákona o pojišťování a financování vývozu se státní podporou

Čl. VI

Úprava zákona o pojišťování a financování vývozu se státní podporou je obdobná jako úprava zákona o bankách, zákona o spořitelních a úvěrních družstvech nebo zákona o stavebním spoření a souvisí s jednotným používáním pojmu „platební služby“.

Část pátá: Změna zákona o spořitelních a úvěrních družstvech

Čl. VII

V souvislosti s přijetím zákona o platebním styku je zpřesněn i zákon o spořitelních a úvěrních družstvech, aby byl jednotně se zákonem o platebním styku používán pojem „platební služby“ a zároveň je doplněna možnost družstevní záložny vydávat elektronické peníze, která doposud spadala pod pojem platební styk. Dále je družstevní záložna oprávněna poskytovat činnosti, které souvisejí s poskytováním platebních služeb a vydáváním elektronických peněz. Rovněž zde se jedná o legislativně technickou změnu.

V souvislosti se zpřesněním ustanovení §3 odst. 1 písm. b) zákona o spořitelních a úvěrních družstvech dochází také k novému doplnění písmene h), neboť družstevní záložny by měly být oprávněny vydávat např. papírové směnky nebo papírové šeky, tedy platební prostředky, které nejsou platební službou podle ustanovení §3 odst. 3 zákona o platebním styku. Opět se jedná o technickou změnu vyvolanou nahrazením pojmu platebním styk pojmem platební služby.

Čl. VIII

Přechodné ustanovení zaručuje, že pokud družstevní záložna byla do účinnosti tohoto zákona oprávněna poskytovat platební styk, zúčtování, vydávání a správu platebních prostředků pro členy a činnosti s tím související, je i nadále pro členy oprávněna poskytovat platební služby, vydávat elektronické peníze, vydávat platební prostředky, jejichž vydávání není platební službou, a činnosti s tím související.

Část šestá: Změna zákona o dani z přidané hodnoty

Čl. IX

Úprava zákona o dani z přidané hodnoty je obdobná jako úprava zákona o bankách, zákona o spořitelních a úvěrních družstvech nebo zákona o stavebním spoření a souvisí s jednotným používáním pojmu „platební služby“. V souvislosti s přijetím zákona o platebním styku je zpřesněn tedy i zákon o dani z přidané hodnoty, aby byl jednotně se zákonem o platebním styku používán pojem „platební služby a vydávání elektronických peněz“. Písmeno e) upravuje i činnosti, které zákon o platebním styku nevnímá jako poskytování platebních služeb např. vydávání platebních šeků a směnek.

Část sedmá: Změna zákona o správních poplatcích

Čl. X

Vzhledem ke vzniku nového subjektu, správce informací o platebním účtu, je třeba do zákona o správních poplatcích doplnit poplatek za správní řízení o povolení pro tento subjekt. Zároveň je reflektována změna daná zákonem o platebním styku, kdy noví poskytovatelé platebních služeb malého rozsahu a vydavatelé elektronických peněz malého rozsahu mají nově povolení k činnosti, nikoliv registraci. U těchto subjektů ovšem dochází pouze ke změně pojmosloví, nikoliv k navýšení poplatků.

Čl. XI

Přechodné ustanovení zajišťuje, že na řízení, které bylo zahájeno před nabytím účinnosti zákona, a všechny situace, které zakládají povinnost zaplatit poplatek podle položky 65 a které vznikly před nabytím účinnosti tohoto zákona, se vztahují poplatky podle dosavadního znění zákona.

Část osmá: Změna zákona o praní špinavých peněz

Čl. XII

Úprava zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu souvisí s rozšířením okruhu osob oprávněných poskytovat platební služby o osobu správce informací o platebním účtu a držitele poštovní licence. Dochází ke sjednocení dikce, kdy zákon nevyjmenovává všechny povinné subjekty, ale pouze odkazuje na oprávnění ke konkrétní činnosti podle speciálního právního předpisu, v tomto případě zákona o platebním styku.

Část devátá: Účinnost

Čl. XIII

Ve shodě s návrhem zákona o platebním styku se navrhuje účinnost 13. ledna 2018. Datum je dáno požadavkem směrnice v režimu maximální harmonizace, není tedy možno se od směrnice odchýlit.

V Praze dne 13. března 2017

Předseda vlády

Mgr. Bohuslav Sobotka, v. r.

1. místopředseda vlády pro ekonomiku a ministr financí:

Ing. Andrej Babiš, v. r.

ROZDÍLOVÁ TABULKA NÁVRHU PRÁVNÍHO PŘEDPISU S PŘEDPISY EU

Navrhovaný právní předpis

Zákon č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele,

Odpovídající předpis ES

Ustanovení (část, §, odst., písm., apod.)

Celex č.

Ustanovení (čl., odst., písm., bod., apod.)

§3 odst. 2

32011L0083

čl. 19

Číslo předpisu EU (kód celex)

Název předpisu EU

32011L0083

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/83/EU o právech spotřebitelů, kterou se mění směrnice Rady 93/13/EHS a směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/44/ES a zrušuje směrnice Rady 85/577/EHS a směrnice Evropského parlamentu a Rady 97/7/ES

Zdroj textu www.psp.cz