Právní předpis byl sestaven k datu 07.11.2025.
Zobrazené znění právního předpisu je účinné od 02.03.2007.
XXX. X) Xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx
49. Xxx xxxxxx xxxxxxx je xxxxxxxxxxx xxxxxxxx pojmu "xxxxxxxxxxx návrh" x xxxxx "xxxxx zákona". Xxxxxxx xxxxx zákona xx xxxxxxx x xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx Ústavou (čl. 41, 42, 44 - 48), pozměňovací xxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxx č. 90/1995 Sb., x xxxxxxxx xxxx Poslanecké xxxxxxxx, ve znění xxxxxxxxxx xxxxxxxx, (dále xxx "JŘPS"), xxxxxxxxx-xx xx Ústavou upravených xxxxxx xxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxx komorami (x "xxxxxxxxxxxx návrhu" xx x xxxx xxxxxxxxxxx Xxxxxx xxxxxxx - xxx čl. 46 xxxx. 2, čl. 47 xxxx. 2, 3 a 4, čl. 50 odst. 2). Xxxxxx xxxxxxxxxx §63 odst. 1 XXXX stanoví, xx xxxxxxxx může x xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx "x xxxxxxxxxxxx xxxx." Xxxx návrhy xx xxxx vztahovat "x xxxxxx věci xxxxxxxxxxxxxx xxxx." Xxxxxxxxxx §63 xxxx. 1 xxx 5 XXXX opravňuje xxxxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxxxxxx návrhu, xxxx xx xxxxxxxxxx, xxxxxxxxx xxxx xxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxxx. Xxxxx podávat k xxxxxxx xxxxxx během xxxxxxxxxxx rozpravy xxxxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxxx x xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxxxx xxxx x xx xxxxxxx, xxxxx je xxxxxxxxx xxxxxxx sférou vyhrazenou xxxxx xxxxxxxxx práva xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx. Již x potřeby odlišení xxxxxxxxxxx iniciativy x xxxxxxxxxxxxx xxxxxx, a xx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx nároků xx xxxxx xxxxxxxxxx, xxx xxxxxxx, xx xxxxxxxxxxx návrh by xxx skutečně xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx právní xxxxxx, xxxx xxxxx xx xx xxx xxxxxxx xxxxx, xxx xxxxxxx xxxxxxxxxx, x xxx xxxx xx xx měl pohybovat xxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx, xxxx. návrhu xxxxxx (podobně Schorm, X.: Bezstarostná xxxxx, Xxxxxxx xxxxx x. 2/2000, s. 65 x xxxx.).
50. Xxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxx pozměňovacím xxxxxxx xxxx xxxxx povahy xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx překročení xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx. Xxxxx xxxxxx xxxx X. X. xxxxxxxxx xxxxxxxxx jako xxx. xxxxxxxxxxxx xxxxxx ("legislative xxxxxx"), jejichž xxxxxxxxx xx x USA xxxxx a xxxxxxxx xxxxxxxxxxx, xxxxxxx xx xxxxxxxxxx xxxx xx xxxxxxxxx, avšak ústavně xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxx.
51. Xx xxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xx xxxx xxxxx xxxxxxx xxxxx případ nazývaný "xxxx xxxxxx" (xxx. xxxxxx xxxxxx). X xxxxx případě jde x překračování xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxx na xxxxxxx xxx. xxxxxxxxxxx xxxx, xx. xxxxxxxx xxxxxx xxxxxx. Jinými xxxxx, jde x xxxxxxxxx xxxxxx, zda x xxxxxxxxxx xxxxxxx xxx x xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxx xxxxx x xxxxx, xxx xxxxx xx x xxxxxx prostředí vžilo xxxxxxxx tzv. "xxxxxxxx". X xxxxx xxxxxxx xx technikou xxxxxxxxxxxxx xxxxxx k návrhu xxxxxx připojí xxxxxx xxxxx xxxxxx xxxxxx, x legislativní xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx. Je xxxxxx, xx i xxxxxxxxx xxxx obsažených x xxxxxxxx by mohla xxx sama o xxxx xxxxxxxxx, byl-li xx xxxxxxxxxx k xxxxxxxxxxxxx návrhu xxxxxx (x tomto případě xx xx ovšem xxxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxx, nýbrž xxxxx x xxxxxxxxxxx návrh, xxxxxxxxxx xxxx intenzitou), xxx se ovšem x xxxxxxx xxxxxxxxx "xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx návrhu" xxxxxx, xxxxx xx xxxxxx čtení xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xxxx xxx debatu tohoto xxxxx xxxxxxx. Xxx xx xxx násobí x xxxxxxxxx nebezpečí xxxxxxxxx xxxxxxxxxx techniky.
52. Xxxxxxxx úzkého vztahu (xxxxxxxxxxx xxxx) xx x xxxxxxxxx Xxxxxxxx xxxxx xx xxxx 1789 x dnes xx obsaženo x xxxxxxxx xxxx Kongresu x xxxx uznáváno xx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx (xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx Xxxxx'x Xxxxxx xx Legislative Xxxxxxxxx, 1989, čl. 402 /Xxxxxxxxxx Xxxx Xx Xxxxxxx/, s. 264 - 265). Xxxx pravidlo vyjadřuje xxxxxxxxx, xxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxxxxx xxxxx xxxx týkat téhož xxxxxxxx návrhu, který xx v xxxxxxxxxxxxx xxxxxxx právě xxxxxxxxxxx. Xx založeno na xxxxx, že xxxxxxxx xxx v xxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx. Xxxx účelem xx xxxxxxxxxx řádnou xxxxxxxxx, ve smyslu xxxxx xxxxxxxxxxx x xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx, x zabezpečit xxxxxxxx x xxxxxxxxxx jednání xxxxxxxx. Xx-xx vznesen xxxxxxxxxxx xxxxx, který xxxxxxxx s tímto xxxxxxxxx, xxx tento xxxx jiným xxxxxx xxxxxxxx namítnout. Na xxx, kdo xxxxxx, xxxx leží důkazní xxxxxxx xxxxxxxxxx kolizi xxxxxxxxxxxxx xxxxxx x xxxxxxxxx. Xx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx x xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx povahu x xxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx x xxxx vztah xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx návrhu x tomuto xxxxxxxxxx. X xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx, že xxxxxxxxxxx xxxxx se xxxx xxxx vztahovat x xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxx zákona xxxxx xxxx xxxxx. Xxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxx, přičemž ke xxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxx i xxxxxxxxxx xxx xxxxxxxxx x xxxx:
∙ xxxxxxxxxxx xxxxx xx xxxx vztahovat x předmětu xxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx,
∙ xxxxxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxx mít xxxx xxxxx x fundamentálnímu xxxxx projednávaného xxxxxx xxxxxx,
∙ úprava specifického xxxxxxxx nesmí xxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx,
∙ xxxxxx xxxxxxx xxxx být xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx,
∙ xxxxxxxxxxx xxxxx obsahující trvalou xxxxx x návrhu xxxxxx, který xxxxxxxx xxxxxxxxxx změnu x xxxxx, nelze xxxxxxxxx xx xxxxx xxxxxx xxxx xxxxx.
53. Xxxxxxxxxxxx xxxxxx XXX se xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx Kongresu xxxxxxxxxx xx výkonné xxxx. Proto xx xxxxxxxxxxxxxxx zkoumat xxxxxx xxxxxxxxxxxxx xx poloprezidentských xxxxxx. Xxxx. velmi xxxxxxxx xx nakládání x xxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xx Francii, x xx xx xxxxxx části xxxxxxxxxxx Xxxxxxx rady (Schorm, X.: Zákonodárný xxxxxx xx Francii. Xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx na Xxxxxxxxx xxxxxxx MU x Xxxx, 2000, x. 124 násl.). Xxxxxxx xx x xxxx, xx xxxxxxx (xxxxxxxxxxx xxxxx) xxxx xxx xxxxx xx xxxxxxxxxxx xxxx návrhu xxxxxx (xxxxxxxxxxx vztah: xxxxxxxx xxxxx, upřesnění, xxxxxxxxx x jinými xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxx). X xxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxx x xxxxxxxxxxx "xxxxxxxxxxxx xxxxxx", tj. xxxxxxxx xxxxxxxxxx. Xxxxxxx xxxx xxxxxx xxx x 80. letech xxxxxxxx století xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx a práva xxxxxxx pozměňovací xxxxxx, x xx xxx xxxxxx na xx, xxx ta která xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx návrhů. Motivována xxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx počtu xxxxxxxxxxxxx xxxxxx, jimiž xxxxxx xxxxxxxx a xxxxxxxx xxxxxx podmínky zákonodárného xxxxxxx (xxxxxxxx, xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx.).
54. Xx Xxxxx Xxxxxxx jsou xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxxx odlišením xx xxxxxx xx xxxxxxxxx xxxxxxxx, xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx (vztah x věci, xxx xx být xxxxxx - xxx je xxx zařazením xx xxxxxx, xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxxxxxx) (XxXxx, D.: Xxxxxxxxxxxxx Xxxxxxxx xx Xxx Xxxxxxx. Wellington, 3. xxx. 2005, xxxx. x. 216 - 217). Xxxxxxx tomu xx x australském Xxxxxx, xxx se xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxxxxx xxxxx, xxxxxxxxx xxxxx xxxxx xx xxxxxxxx nového slova, xxxxx xxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxx k návrhu xxxxxxxx (Xxxxx, X. (xx.): Odgers' Xxxxxxxxxx Xxxxxx Practice. Xxxxxxxx, 11. xxx. 2002, x. 184 - 185). Srovnatelnou xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxx x xxxxxxx xxxxx, xxxxxx xxxxxxx tzv. xxxxxxxxx xxxxxx (Xxxxxxxxxxxxxxxxxx), xxxxx xxxx výsledkem xxxxxxxxxxxxxxx poslaneckých xxxxxxxxxxxxx xxxxxx, xxx xx xxxxxxxxxxx xx xxxxx xxxxxx. Taková praxe xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxx i xxxxxxxxxxxxx práva x xxxx jak poslance, xxx x xxxxxxxx xxxxx (Klein, X.: Xxxxxxxxxxxx ohne Parlament? Xxxxxx, Xx Xxxxxxx Xxxxx, 2004, x. 16-17). Xxxxxxxxxxx xxxxxx xxxx xxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx odbornými výbory, xxxx xxxxx xxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxx, xxxxxxxx xxx v xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx s ní, xxxxx "xxxxxxxx" k xxxxxx by pouze xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx iniciativu (Xxxxxxxxx, H.: Gesetzgebung. Xxxxxxxxxx: X. X. Xüxxxx, 2. xxx. 2002, x. 84).
55. Xxx xxxx xxxx xxxxxxx, Ústava České xxxxxxxxx do jisté xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx zákona, a xx v xxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxx o xxxx xxxxxxxxxxx. Je xxxxx zřejmé, xx xxxxxxxx xxxxxx zákona xx xxx být xxxxxxx xxxxxxxx, xxxxx xxxx xxxxxxxxxxx xxx xxxxx xxxx xxxxxxxxxxx. Xxxx principy xx xxxxx hledat ve xxxxxxx x xxxxxxxx xxxx moci, xxx xxxx naznačeno xxxxx. Xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxx parlamentu xxxx xxxxxxxx, rovné, xxxxxxxxx volby xxxx xxxxx, xxxxxx svobodný xxxxxx, xxxx xxxxxx xxxxxxxxxx zásadně uplatňovaná xxx xxxxxxxxxxxx zákonů, xxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxx rozhodování. Xxxxxxx xxxxxxxxxx směřuje jak xxxxxxx, xxx x xxx xxxxxxxxxxx komory. Xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx xxxxxx svobodné xxxxxx xxxxxx xxxxx parlamentní xxxxxx, působení xxxxxx xxx xxxxxx k xxxxxxxxxxx veřejnosti. X xxxxxxx bývá xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx na xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx debat, xx xxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxx již xxxxx, xx skrze xx xx dosahuje informovanosti xxxxxxxxxx.
56. V parlamentu xx xxxx xxxxxx xxxx pluralismu, xxxxx xx základem a xxxxxx každé svobodné xxxxxxxxxxx. V xxxxxxxxxxx xxxxxxxx, x xxxxxxxxx x v xxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxx ke xxxxx xxxxxxx, která xxx xxxxxxx realizuje xxxxxxxx, xxxxxx lze xxxxxx jako xxxxx xx xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxx. Xxxxx xxx x xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx k xxxxxxxxx xxx. slabé xxxxx, tj. xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxx, xxxxx xxxxxxxxxxx takovou xxxxxxxxx x xxxxxxxxx xx. Xxxxx xxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xx zvláštní xxxxx xxxxxxxxxx xxx xxxxxxxxxxx x při xxxxxxxxx xxxxx. Xxxxxxx xxxx xxxxxxxx xx xxxxx xxxxxxxxxxx xxx xxxxxx i xxxxxxxxxx xxxxxxxxx vztahující xx x xxxxxxx zákonů, x tím xxxxx x interpretaci xxxx, xx xxxx třeba xxxxxxxxx xx xxxxx xxxxxx.