Právní předpis byl sestaven k datu 20.12.2025.
Zobrazené znění právního předpisu je účinné od 02.03.2007.
XXX. X) Princip xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx práva xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx
49. Xxx xxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx "xxxxxxxxxxx xxxxx" x xxxxx "xxxxx xxxxxx". Xxxxxxx xxxxx xxxxxx xx xxxxxxx v xxxxxxx souvislostech Xxxxxxx (čl. 41, 42, 44 - 48), xxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxx č. 90/1995 Sb., o xxxxxxxx xxxx Xxxxxxxxxx xxxxxxxx, xx znění xxxxxxxxxx předpisů, (dále xxx "JŘPS"), xxxxxxxxx-xx xx Ústavou upravených xxxxxx xxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxx komorami (x "xxxxxxxxxxxx xxxxxx" xx x xxxx souvislosti Xxxxxx xxxxxxx - xxx čl. 46 xxxx. 2, čl. 47 xxxx. 2, 3 x 4, čl. 50 odst. 2). Xxxxxx xxxxxxxxxx §63 xxxx. 1 XXXX xxxxxxx, xx xxxxxxxx může v xxxxxxxx podávat návrhy "x xxxxxxxxxxxx xxxx." Xxxx návrhy xx xxxx vztahovat "k xxxxxx xxxx projednávaného xxxx." Xxxxxxxxxx §63 xxxx. 1 bod 5 XXXX xxxxxxxxx xxxxxxxx k xxxxxx xxxxxxxxxxxxx návrhu, xxxx xx xxxxxxxxxx, rozšiřují xxxx xxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxxx. Xxxxx podávat k xxxxxxx zákonů xxxxx xxxxxxxxxxx rozpravy xxxxxxxxxxx xxxxxx se odvozuje x práva xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx, nicméně není x xx xxxxxxx, xxxxx je přirozeně xxxxxxx sférou xxxxxxxxxx xxxxx realizaci práva xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx. Již x xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxx iniciativy x xxxxxxxxxxxxx návrhu, x xx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx nároků xx xxxxx xxxxxxxxxx, xxx dovodit, xx xxxxxxxxxxx návrh by xxx skutečně toliko xxxxxxxxxx předkládanou xxxxxx xxxxxx, xxxx neměl xx xx xxx xxxxxxx xxxxx, xxx xxxxxxx xxxxxxxxxx, a xxx méně xx xx xxx xxxxxxxxx xxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx, xxxx. xxxxxx xxxxxx (xxxxxxx Schorm, X.: Xxxxxxxxxxxx jízda, Xxxxxxx právo č. 2/2000, x. 65 x xxxx.).
50. Vybočení x omezeného prostoru xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx návrhům xxxx nabýt xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx zákona. Xxxxx xxxxxx bývá X. S. doktrínou xxxxxxxxx xxxx xxx. xxxxxxxxxxxx xxxxxx ("xxxxxxxxxxx xxxxxx"), jejichž xxxxxxxxx xx v XXX xxxxx a xxxxxxxx xxxxxxxxxxx, xxxxxxx xx xxxxxxxxxx xxxx xx xxxxxxxxx, avšak xxxxxxx xxxxxxxxx formu xxxxxxxxxxxxx xxxxxx.
51. Od tohoto xxxxxxx xxxxxxx je xxxx xxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxx xxxxxxxx "xxxx xxxxxx" (xxx. xxxxxx jezdci). V xxxxx xxxxxxx xxx x xxxxxxxxxxxx kritérií xxxxx xxxxxxxxxxxxx na xxxxxxx tzv. germaneness xxxx, xx. xxxxxxxx xxxxxx vztahu. Xxxxxx xxxxx, xxx o xxxxxxxxx xxxxxx, xxx x konkrétním xxxxxxx xxx x řádný xxxxxxxxxxx xxxxx xxxxx x xxxxx, xxx xxxxx se x xxxxxx xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx tzv. "xxxxxxxx". X xxxxx případě xx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxx k xxxxxx xxxxxx xxxxxxx úprava xxxxx xxxxxx xxxxxx, x legislativní xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx. Je zřejmé, xx x xxxxxxxxx xxxx obsažených v xxxxxxxx by mohla xxx xxxx o xxxx problémem, xxx-xx xx předkládán x xxxxxxxxxxxxx xxxxxx zákona (x xxxxx xxxxxxx xx xx xxxxx xxxxxxxxx o klasický xxxxxxxx, nýbrž xxxxx x xxxxxxxxxxx xxxxx, xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxx), xxx xx ovšem x procesu xxxxxxxxx "xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxx" xxxxxx, neboť xx xxxxxx xxxxx procesu xxxxxxxxx zákonů xxxx xxx xxxxxx tohoto xxxxx prostor. Tím xx jen násobí x rozšiřuje xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx.
52. Xxxxxxxx úzkého xxxxxx (xxxxxxxxxxx rule) xx x xxxxxxxxx Xxxxxxxx xxxxx xx roku 1789 x xxxx xx xxxxxxxx v xxxxxxxx řádu Kongresu x xxxx uznáváno xx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx (xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx Xxxxx'x Xxxxxx of Legislative Xxxxxxxxx, 1989, xx. 402 /Xxxxxxxxxx Must Xx Xxxxxxx/, x. 264 - 265). Xxxx pravidlo vyjadřuje xxxxxxxxx, podle xxxxxxx xx xxxxxxxxxxx xxxxx xxxx xxxxx téhož xxxxxxxx xxxxxx, xxxxx xx x xxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxx projednáván. Xx xxxxxxxx xx xxxxx, xx sněmovna xxx v určitou xxxx xxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx. Xxxx účelem xx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx, xx xxxxxx xxxxx informované a xxxxx připravené xxxxxxxx, x zabezpečit xxxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx. Je-li xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxx, xxxxx xxxxxxxx x tímto xxxxxxxxx, xxx xxxxx xxxx xxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx. Na xxx, xxx namítá, xxxx leží xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxx s xxxxxxxxx. Po xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx x xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx posoudí xxxxxx x xxxx ustanovení xxxxxxxxxxxxxx návrhu xxxxxx x poté vztah xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxx x xxxxxx ustanovení. X xxxxxx pravidla xxxxxxx, xx pozměňovací xxxxx xx xxxx xxxx xxxxxxxxx k xxxxx konkrétního ustanovení xxxxxxxxxxxxxx xxxxxx zákona xxxxx jeho části. Xxxx xxxxxxxxxx kritéria xxxxx xxxxxxx následující xxxxxxxx, xxxxxxx ke xxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxx s xxxxxxxxx xxxxxxx i nenaplnění xxx xxxxxxxxx x xxxx:
∙ pozměňovací xxxxx xx musí vztahovat x xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx zákona,
∙ xxxxxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxx mít xxxx xxxxx x xxxxxxxxxxxxxxx xxxxx projednávaného xxxxxx xxxxxx,
∙ úprava xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx xxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx,
∙ xxxxxx předmět xxxx xxx měněn xxxxxxxxxxx xxxxxxx,
∙ pozměňovací xxxxx xxxxxxxxxx trvalou xxxxx k návrhu xxxxxx, xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx v xxxxx, xxxxx považovat xx xxxxx xxxxxx xxxx xxxxx.
53. Prezidentský xxxxxx XXX xx xxxxxxx vyznačuje xxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx Xxxxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxx. Proto xx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx. Xxxx. velmi xxxxxxxx xx xxxxxxxxx x pozměňovacími návrhy xxxxxxxx xx Francii, x xx ze xxxxxx části xxxxxxxxxxx Xxxxxxx rady (Xxxxxx, X.: Zákonodárný xxxxxx xx Xxxxxxx. Rigorózní xxxxx xxxxxxxx xx Xxxxxxxxx fakultě XX x Xxxx, 2000, x. 124 násl.). Xxxxxxx xx z xxxx, xx xxxxxxx (xxxxxxxxxxx návrh) xxxx xxx vazbu xx xxxxxxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxx (xxxxxxxxxxx vztah: xxxxxxxx xxxxx, xxxxxxxxx, xxxxxxxxx s jinými xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxx). V xxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxx x xxxxxxxxxxx "xxxxxxxxxxxx xxxxxx", xx. xxxxxxxx ustanovení. Ústavní xxxx xxxxxx xxx x 80. xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx samostatně xxxxxxxxx xxxxx zákonodárné xxxxxxxxxx x práva xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx, x xx xxx xxxxxx xx xx, xxx xx která xxxxxxxx posoudila xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx návrhů. Xxxxxxxxxx xxxx zvláště velkým xxxxxxxx počtu xxxxxxxxxxxxx xxxxxx, jimiž xxxxxx xxxxxxxx x senátoři xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxx (xxxxxxxx, uniknout xxxxxxxxxx apod.).
54. Na Xxxxx Xxxxxxx jsou xxxxxxxx přípustnosti pozměňovacího xxxxxx jasně xxxxxxxxx xxxxxx odlišením xx xxxxxx xx xxxxxxxxx xxxxxxxx, xxxxxx především xxxxxxxxx xxxxxxxxx (xxxxx x xxxx, jež xx xxx xxxxxx - xxx je xxx xxxxxxxxx xx xxxxxx, xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx i xxxxxxxxxxxx) (XxXxx, X.: Xxxxxxxxxxxxx Xxxxxxxx in New Xxxxxxx. Xxxxxxxxxx, 3. xxx. 2005, xxxx. x. 216 - 217). Obdobně xxxx xx v australském Xxxxxx, xxx xx xxxxxxxxxxxx návrhem míní xxxxxxxxx xxxxx, nahrazení xxxxx jiným xx xxxxxxxx nového slova, xxxxx xxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxx x xxxxxx xxxxxxxx (Evans, X. (xx.): Xxxxxx' Australian Xxxxxx Xxxxxxxx. Xxxxxxxx, 11. vyd. 2002, x. 184 - 185). Xxxxxxxxxxxx pozornost xxxxxx xxxxxx xxxxxxxx x xxxxxxx nauka, xxxxxx xxxxxxx tzv. xxxxxxxxx zákonů (Xxxxxxxxxxxxxxxxxx), xxxxx jsou xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx poslaneckých xxxxxxxxxxxxx xxxxxx, xxx xx xxxxxxxxxxx do xxxxx xxxxxx. Taková xxxxx xxxxxxxx zásady xxxxxxxxxxxx xxxxxx práva i xxxxxxxxxxxxx xxxxx x xxxx xxx poslance, xxx x xxxxxxxx xxxxx (Klein, X.: Xxxxxxxxxxxx xxxx Xxxxxxxxx? Xxxxxx, Xx Xxxxxxx Xxxxx, 2004, x. 16-17). Xxxxxxxxxxx xxxxxx xxxx xxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx výbory, xxxx měnit xxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxx, xxxxxxxx xxx x bezprostřední xxxxxxxxxxx x xx, xxxxx "přídavky" k xxxxxx by xxxxx xxxxxxxxx zákonodárnou xxxxxxxxxx (Xxxxxxxxx, X.: Xxxxxxxxxxxx. Xxxxxxxxxx: C. X. Xüxxxx, 2. xxx. 2002, x. 84).
55. Xxx xxxx xxxx xxxxxxx, Ústava České xxxxxxxxx xx xxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx, a xx v xxxxx xxxxx pojednávající o xxxx zákonodárné. Xx xxxxx xxxxxx, že xxxxxxxx návrhu zákona xx měl xxx xxxxxxx xxxxxxxx, xxxxx xxxx xxxxxxxxxxx xxx xxxxx moci zákonodárné. Xxxx principy xx xxxxx xxxxxx ve xxxxxxx x xxxxxxxx xxxx xxxx, xxx xxxx naznačeno xxxxx. Xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxx, xxxxx, xxxxxxxxx xxxxx xxxx xxxxx, xxxxxx svobodný xxxxxx, xxxx xxxxxx xxxxxxxxxx zásadně xxxxxxxxxxx xxx projednávání zákonů, xxxxx i xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxx. Princip xxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxxx, xxx x xxx xxxxxxxxxxx xxxxxx. Xxxxxxxx směrem xxxxxxx xxxxxx svobodné tvorbě xxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx, xxxxxxxx směrem xxx xxxxxx k xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx. A xxxxxxx xxxx literaturou xxxxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxx, je xxxxx tyto debaty xxxxxxx již xxxxx, xx skrze xx xx dosahuje xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx.
56. X xxxxxxxxxx xx xxxx odráží xxxx pluralismu, která xx základem a xxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxx. V parlamentní xxxxxxxx, x přirozeně x v xxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxx xx xxxxx xxxxxxx, která xxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx, xxxxxx xxx xxxxxx xxxx jeden xx xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxx. Xxxxx xxx x xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx x xxxxxxxxx xxx. xxxxx xxxxx, xx. zájmy xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxx, xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx x xxxxxxxxx xx. Xxxxx xxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xx zvláštní xxxxx parlamentu xxx xxxxxxxxxxx a xxx xxxxxxxxx xxxxx. Xxxxxxx xxxx principy je xxxxx zohledňovat xxx xxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx se x xxxxxxx xxxxxx, x xxx spíše x xxxxxxxxxxxx xxxx, xx xxxx xxxxx xxxxxxxxx xx xxxxx xxxxxx.