Věstník MZd ČR, částka 3/2009
Metodický pokyn k vyhlášce č. 39/2005 Sb. pro studijní obor porodní asistentka
Název studijního programu: R 5349 PORODNÍ ASISTENCE
Typ studijního programu: zdravotnický bakalářský studijní program
Název kvalifikačního studijního oboru: PORODNÍ ASISTENTKA
Standardní doba studia: nejméně 3 roky studia a z toho nejméně 1 200 hodin praktického vyučování
Forma studia: prezenční, distanční nebo jejich kombinace1)
I. Cíle studijního programu
1. Cíle týkající se vzdělání a získání profesní kvalifikace k poskytování přímé péče orientované na individuální potřeby jednotlivců, rodin a komunit ve zdraví i v nemoci.
2. Cíle týkající se vývoje profese v přímém vztahu k Evropské strategii Světové zdravotnické organizace (dále jen „SZO“) pro vzdělávání porodních asistentek v interdisciplinárním a multiprofesním pojetí, v účasti na rozhodovacích procesech, v přejímání odpovědností spojených s vedením týmu.
3. Cíle týkající se vzdělání ve vztahu k jednotlivým úrovním systému zdravotní péče v České republice s přesahem do celoevropského měřítka a se zaměřením na rovný přístup jednotlivce k poskytovatelům zdravotní péče.
4. Cíle studijního programu týkající se získání profesní kvalifikace zdravotnického pracovníka k oprávnění výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu2).
5. Cíle vedoucí k dosažení vzdělání ve zdravotnickém oboru jako základní předpoklad k celoživotnímu profesnímu vzdělávání.
II. Cíle studia studijního programu
1. Cíle týkající se přímého vztahu ke klientce/pacientce
1.1. Absolvent/ka je schopen/a na základě vědomostí a dovedností z porodní asistence, odborné praxe, základních vědních oborů a společenských věd rozpoznat holistické potřeby ženy v období zdraví, fyziologického těhotenství, fyziologického porodu, šestinedělí i biopsychosociální potřeby vzniklé v průběhu nemoci.
1.2. Absolvent/ka zná zdravý vývoj jedince a faktory, které jej ovlivňují.
1.3. Absolvent/ka dokáže poskytnout kvalifikovaně první pomoc.
1.4. Absolvent/ka je schopen/a použít diagnostické techniky v ošetřovatelské péči o těhotnou ženu.
1.5. Absolvent/ka umí vést samostatně fyziologický porod.
1.6. Absolvent/ka umí poskytnout ošetřovatelskou péči rodičce i novorozenci při vedení porodu.
1.7. Absolvent/ka umí reagovat na zjištěné somatické, psychické, sociální, behaviorální, kognitivní i duchovní problémy klientky.
1.8. Absolvent/ka dokáže rozpoznat projevy a příznaky, které signalizují odchylky od zdravého vývoje jedince a příznaky nemoci.
1.9. Absolvent/ka zná modely sexuální výchovy a plánovaného rodičovství.
1.10. Absolvent/ka zná fáze ošetřovatelského procesu a umí je využívat v klinické praxi, v komunitní praxi i v prostředí domácí péče.
1.11. Absolvent/ka má vědomosti, dovednosti a morální postoje potřebné k realizaci jednotlivých ošetřovatelských činností.
2. Cíle týkající se profesního vývoje porodní asistentky
2.1. Absolvent/ka dodržuje etické a mravní požadavky profesní činnosti porodní asistentky.
2.2. Absolvent/ka uplatňuje empatický profesionální přístup ke klientkám/pacientkám a jejich rodinám.
2.3. Absolvent/ka je schopen/a používat všechny druhy a formy účinné komunikace.
2.4. Absolvent/ka zná možnosti svého uplatnění v systému poskytované péče o ženu a dítě a postavení porodní asistentky ve společnosti.
2.5. Absolvent/ka zná strukturu zdravotní péče o ženu a dítě.
2.6. Absolvent/ka je schopen/a pozitivní sebereflexe a seberealizace.
2.7. Absolvent/ka ovládá adaptační i relaxační techniky a základy psychoterapie v kontextu zdravotní péče.
3. Cíle týkající se profesní činnosti porodní asistentky v systému zdravotní péče
3.1. Absolvent/ka je schopen/a samostatného kvalifikovaného rozhodování v péči o zdraví, prevenci onemocnění, v péči o těhotnou ženu, rodičku, šestinedělku a novorozence, v ošetřovatelské péči o ženy s gynekologickým onemocněním.
3.2. Absolvent/ka je schopen/a obhájit svá rozhodnutí a nést za ně odpovědnost.
3.3. Absolvent/ka zná práva pacientů, matek a dětí, své kompetence i kompetence celého zdravotnického týmu.
3.4. Absolvent/ka zná zdravotní a sociální politiku státu a hlavní rysy současných a vývojových trendů zdravotní a sociální péče.
3.5. Absolvent/ka umí posoudit sociální prostředí, poskytnout kvalifikovanou radu při řešení obtížných životních situací.
3.6. Absolvent/ka je schopen/a provádět výzkumnou činnost oblasti porodní asistence (nebo se na ní podílet) a je schopen/a aplikovat výsledky vědeckého výzkumu ve své činnosti.
3.7. Absolvent/ka ovládá cizí jazyk a je schopen/a studovat zahraniční literaturu.
III. Profil absolventa studijního programu:
Vymezení výstupních znalostí a dovedností - výchovně vzdělávacích cílů. tj. profesních kompetencí:
Vychází z Evropské strategie WHO pro vzdělávání tzv. regulovaných nelékařských profesí (všeobecných sester a porodních asistentek) z roku 1998 a direktivy Evropské komise - směrnice 2005/36/ES.
Studijní program Porodní asistence vychází z kompetencí stanovených direktivami EHS. Kompetence jako základní struktura studijního programu jsou výstupními znalostmi a dovednostmi absolventů. Pro přehlednost jsou uvedeny srovnávací tabulky. Část A zahrnuje vyučovací předměty předepsané směrnicemi EHS v implementaci na vyučované předměty studijního programu. Část B zahrnuje předepsané výkony vedoucí ke kompetencím (výstupním dovednostem) v implementaci na praktické vyučování, které proběhne na uvedených pracovištích.
PŘEVODNÍ TABULKA PRO STUDIJNÍ PROGRAM PORODNÍ ASISTENCE
Předměty studijního plánu oboru porodní asistentka - bakalář, zařazené do studijního programu dle směrnice 2005/36/ES.
A. TEORETICKÉ A TECHNICKÉ VYUČOVÁNÍ
|  
			 a) 
			 | 
			 
			 Předměty studijního plánu oboru 
			 | 
		
|  
			 Všeobecné studijní předměty dle směrnice 
			 | 
			 
			 porodní asistentka 
			 | 
		
|  
			 Základy anatomie a fyziologie 
			 | 
			 
			 Anatomie 
			 | 
		
|  
			 Fyziologie 
			 | 
		|
|  
			 Odborná latinská terminologie 
			 | 
		|
|  
			 Ošetřovatelská péče v gynekologii 
			 | 
		|
|  
			 Porodnictví I. 
			 | 
		|
|  
			 Porodnictví II. 
			 | 
		|
|  
			 Základy patologie 
			 | 
			 
			 Patologie 
			 | 
		
|  
			 Základy bakteriologie, virologie a parazitologie 
			 | 
			 
			 Ochrana veřejného zdraví 
			 | 
		
|  
			 Mikrobiologie a imunologie 
			 | 
		|
|  
			 Biofyzika a základy radiodiagnostiky 
			 | 
			 
			 Biofyzika 
			 | 
		
|  
			 Radiologie a nukleární medicína 
			 | 
		|
|  
			 Pediatrie se zvláštním zaměřením na novorozence 
			 | 
			 
			 Ošetřovatelská péče v pediatrii 
			 | 
		
|  
			 Ošetřovatelská péče v neonatologii 
			 | 
		|
|  
			 Primární a komunitní péče 
			 | 
		|
|  
			 Porodnická a klinická propedeutika 
			 | 
		|
|  
			 Edukační činnost porodní asistentky 
			 | 
		|
|  
			 Hygiena, zdravotní výchova, prevence 
			 | 
			 
			 Veřejné zdravotnictví 
			 | 
		
|  
			 Ochrana veřejného zdraví 
			 | 
		|
|  
			 Zdravý životní styl 
			 | 
		|
|  
			 Mikrobiologie a imunologie 
			 | 
		|
|  
			 Základy teorie porodní asistence 
			 | 
		|
|  
			 Porodnická a klinická propedeutika 
			 | 
		|
|  
			 Rehabilitace v porodní asistenci 
			 | 
		|
|  
			 Dovednosti v porodní asistenci 
			 | 
		|
|  
			 Výchova k reprodukčnímu zdraví 
			 | 
		|
|  
			 Psychologie 
			 | 
		|
|  
			 Ošetřovatelská péče v gynekologii 
			 | 
		|
|  
			 Porodnictví I. 
			 | 
		|
|  
			 Porodnictví II. 
			 | 
		|
|  
			 Výživa a dietetika se zvláštním zaměřením na 
			 | 
			 
			 Výživa a dietetika 
			 | 
		
|  
			 ženy, novorozence a malé děti 
			 | 
			 
			 Dovednosti v porodní asistenci 
			 | 
		
|  
			 Základy teorie porodní asistence 
			 | 
		|
|  
			 Primární a komunitní péče 
			 | 
		|
|  
			 Ošetřovatelská péče v neonatologii 
			 | 
		|
|  
			 Ošetřovatelská péče v pediatrii 
			 | 
		|
|  
			 Zdravý životní styl 
			 | 
		|
|  
			 Ošetřovatelská péče v gynekologii 
			 | 
		|
|  
			 Porodnictví I. 
			 | 
		|
|  
			 Porodnictví II. 
			 | 
		|
|  
			 Základy sociologie a sociálně zdravotní otázky 
			 | 
			 
			 Sociologie 
			 | 
		
|  
			 Ochrana veřejného zdraví 
			 | 
		|
|  
			 Veřejné zdravotnictví 
			 | 
		|
|  
			 Výzkum v porodní asistenci 
			 | 
		|
|  
			 Informační systémy ve zdravotnictví 
			 | 
		|
|  
			 Základy farmakologie 
			 | 
			 
			 Farmakologie 
			 | 
		
|  
			 Biochemie 
			 | 
		|
|  
			 Hematologie 
			 | 
		|
|  
			 Psychologie 
			 | 
			 
			 Psychologie 
			 | 
		
|  
			 Zdravotnická psychologie 
			 | 
		|
|  
			 Komunikace 
			 | 
		|
|  
			 Pedagogika 
			 | 
			 
			 Edukační činnost porodní asistentky 
			 | 
		
|  
			 Zdravý životní styl 
			 | 
		|
|  
			 Psychoterapeutické techniky v práci porodní asistentky 
			 | 
		|
|  
			 Výchova k reprodukčnímu zdraví 
			 | 
		|
|  
			 Výzkum v porodní asistenci 
			 | 
		|
|  
			 Seminář k bakalářské práci 
			 | 
		|
|  
			 Zdravotnická a sociální legislativa a organizace 
			 | 
			 
			 Zdravotnické právo a profesní legislativa 
			 | 
		
|  
			 zdravotnictví 
			 | 
			 
			 Management 
			 | 
		
|  
			 Ekonomika a pojišťovnictví 
			 | 
		|
|  
			 Primární a komunitní péče 
			 | 
		|
|  
			 Informační systémy ve zdravotnictví 
			 | 
		|
|  
			 Profesní etika a profesní legislativa 
			 | 
			 
			 Etika 
			 | 
		
|  
			 Zdravotnické právo a profesní legislativa 
			 | 
		|
|  
			 Základy teorie porodní asistence 
			 | 
		|
|  
			 Primární a komunitní péče 
			 | 
		|
|  
			 Filozofie 
			 | 
		|
|  
			 Sexuální výchova a plánování rodičovství 
			 | 
			 
			 Výchova k reprodukčnímu zdraví 
			 | 
		
|  
			 Ošetřovatelská péče v gynekologii 
			 | 
		|
|  
			 Porodnictví I. 
			 | 
		|
|  
			 Porodnictví II. 
			 | 
		|
|  
			 Ošetřovatelská péče v pediatrii 
			 | 
		|
|  
			 Primární a komunitní péče 
			 | 
		|
|  
			 Porodnická a klinická propedeutika 
			 | 
		|
|  
			 Právní ochrana matky a dítěte 
			 | 
			 
			 Zdravotnické právo a profesní legislativa 
			 | 
		
|  
			 Etika 
			 | 
		|
|  
			 Primární a komunitní péče 
			 | 
		|
|  
			 b) 
			 | 
			 
			 Předměty studijního plánu oboru 
			 | 
		
|  
			 Specifické studijní předměty k činnosti 
			 | 
			 
			 porodní asistentka 
			 | 
		
|  
			 porodních asistentek dle směrnice 
			 | 
			|
|  
			 Anatomie a fyziologie 
			 | 
			 
			 Anatomie 
			 | 
		
|  
			 Fyziologie 
			 | 
		|
|  
			 Ošetřovatelská péče v gynekologii 
			 | 
		|
|  
			 Porodnictví I. 
			 | 
		|
|  
			 Porodnictví II. 
			 | 
		|
|  
			 Odborná latinské terminologie 
			 | 
		|
|  
			 Embryologie a vývoj plodu 
			 | 
			 
			 Embryologie 
			 | 
		
|  
			 Ošetřovatelská péče v gynekologii 
			 | 
		|
|  
			 Porodnictví I. 
			 | 
		|
|  
			 Porodnictví II. 
			 | 
		|
|  
			 Ošetřovatelská péče v neonatologii 
			 | 
		|
|  
			 Genetika 
			 | 
		|
|  
			 Základy ultrazvukové diagnostiky 
			 | 
		|
|  
			 Těhotenství, porod a šestinedělí 
			 | 
			 
			 Ošetřovatelská péče v gynekologii 
			 | 
		
|  
			 Porodnictví I. 
			 | 
		|
|  
			 Porodnictví II. 
			 | 
		|
|  
			 Ošetřovatelská péče v neonatologii 
			 | 
		|
|  
			 Dovednosti v porodní asistenci 
			 | 
		|
|  
			 Rehabilitace v porodní asistenci 
			 | 
		|
|  
			 Porodnická a klinická propedeutika 
			 | 
		|
|  
			 Ošetřovatelská péče v pediatrii 
			 | 
		|
|  
			 Primární a komunitní péče 
			 | 
		|
|  
			 Základy ultrazvukové diagnostiky 
			 | 
		|
|  
			 Základy teorie porodní asistence 
			 | 
		|
|  
			 Gynekologická a porodnická patologie 
			 | 
			 
			 Ošetřovatelská péče v gynekologii 
			 | 
		
|  
			 Porodnictví I. 
			 | 
		|
|  
			 Porodnictví II. 
			 | 
		|
|  
			 Ošetřovatelská péče v neonatologii 
			 | 
		|
|  
			 Ošetřovatelská péče v pediatrii 
			 | 
		|
|  
			 Dovednosti v porodní asistenci 
			 | 
		|
|  
			 Porodnická a klinická propedeutika 
			 | 
		|
|  
			 Patologie 
			 | 
		|
|  
			 Ošetřovatelská péče v interních oborech 
			 | 
		|
|  
			 Ošetřovatelská péče v chirurgických oborech 
			 | 
		|
|  
			 Ošetřovatelská péče v neurologii 
			 | 
		|
|  
			 Ošetřovatelská péče v psychiatrii 
			 | 
		|
|  
			 Základy ultrazvukové diagnostiky 
			 | 
		|
|  
			 Příprava na porod a rodičovství, včetně 
			 | 
			 
			 Porodnictví I. 
			 | 
		
|  
			 psychologických hledisek 
			 | 
			 
			 Porodnictví II. 
			 | 
		
|  
			 Ošetřovatelská péče v neonatologii 
			 | 
		|
|  
			 Dovednosti v porodní asistenci 
			 | 
		|
|  
			 Porodnická a klinická propedeutika 
			 | 
		|
|  
			 Primární a komunitní péče 
			 | 
		|
|  
			 Psychoterapeutické techniky v práci porodní asistentky 
			 | 
		|
|  
			 Rehabilitace v porodní asistenci 
			 | 
		|
|  
			 Psychologie 
			 | 
		|
|  
			 Výchova k reprodukčnímu zdraví 
			 | 
		|
|  
			 Komunikace 
			 | 
		|
|  
			 Příprava k porodu (včetně znalostí a použití 
			 | 
			 
			 Porodnictví I. 
			 | 
		
|  
			 technického vybavení v porodnictví) 
			 | 
			 
			 Porodnictví II. 
			 | 
		
|  
			 Dovednosti v porodní asistenci 
			 | 
		|
|  
			 Porodnická a klinická propedeutika 
			 | 
		|
|  
			 Rehabilitace v porodní asistenci 
			 | 
		|
|  
			 Psychoterapeutické techniky v práci porodní asistentky 
			 | 
		|
|  
			 Analgezie, anestézie a resuscitace 
			 | 
			 
			 Akutní a kritické stavy, resuscitace 
			 | 
		
|  
			 První pomoc 
			 | 
		|
|  
			 Fyziologie a patologie novorozenců 
			 | 
			 
			 Ošetřovatelská péče v pediatrii 
			 | 
		
|  
			 Ošetřovatelská péče v neonatologii 
			 | 
		|
|  
			 Dovednosti v porodní asistenci 
			 | 
		|
|  
			 Péče o novorozence a dohled nad ním 
			 | 
			 
			 Ošetřovatelská péče v pediatrii 
			 | 
		
|  
			 Ošetřovatelská péče v neonatologii 
			 | 
		|
|  
			 Dovednosti v porodní asistenci 
			 | 
		|
|  
			 Psychologické a sociální faktory 
			 | 
			 
			 Psychologie 
			 | 
		
|  
			 Zdravý životní styl 
			 | 
		|
|  
			 Komunikace 
			 | 
		|
|  
			 Sociologie 
			 | 
		|
|  
			 Psychoterapeutické techniky v práci porodní asistentky 
			 | 
		
B. PRAKTICKÉ A KLINICKÉ VYUČOVÁNÍ (VYCHÁZEJÍCÍ Z KOMPETENCÍ PORODNÍCH ASISTENTEK)
|  
			 Praktické a klinické vyučování 
			 | 
			 
			 Pracoviště pro praktické vyučování oboru porodní 
			 | 
		
|  
			 asistentka 
			 | 
		|
|  
			 Poradenství pro těhotné ženy zahrnující nejméně 
			 | 
			 
			 Prenatální poradny 
			 | 
		
|  
			 100 prenatálních vyšetření 
			 | 
			 
			 Gynekologické ambulance 
			 | 
		
|  
			 Kurzy přípravy ženy k porodu 
			 | 
		|
|  
			 Primární péče 
			 | 
		|
|  
			 Dohled a sledování nejméně 40 těhotných žen 
			 | 
			 
			 Prenatální poradny 
			 | 
		
|  
			 a péče o ně 
			 | 
			 
			 Gynekologické ambulance 
			 | 
		
|  
			 Kurzy přípravy ženy k porodu 
			 | 
		|
|  
			 Primární péče 
			 | 
		|
|  
			 Samostatné vedení alespoň 40 porodů, kde 
			 | 
			 
			 Porodní sál 
			 | 
		
|  
			 tento počet není možné zajistit pro nedostatečný 
			 | 
			 
			 Zdravotnické zařízení určené k odborné praktické výuce 
			 | 
		
|  
			 počet rodiček, může být snížen na minimum 
			 | 
			|
|  
			 30 porodů za předpokladu, že studující bude 
			 | 
			|
|  
			 asistovat u dalších 20 porodů 
			 | 
			|
|  
			 Asistence u 1 nebo 2 porodů koncem pánevním 
			 | 
			 
			 Porodní sál 
			 | 
		
|  
			 Zdravotnické zařízení určené k odborné praktické výuce 
			 | 
		|
|  
			 Zkušenosti s epiziotomií a uvedení do 
			 | 
			 
			 Porodní sál 
			 | 
		
|  
			 problematiky chirurgického šití 
			 | 
			 
			 Zdravotnické zařízení určené k odborné praktické výuce 
			 | 
		
|  
			 Dohled a sledování 40 žen s rizikovým 
			 | 
			 
			 Rizikové těhotenství 
			 | 
		
|  
			 těhotenstvím a péče o ně 
			 | 
			 
			 Specializované ambulance a poradny 
			 | 
		
|  
			 Genetická poradna 
			 | 
		|
|  
			 Nejméně 100 poporodních vyšetření a vyšetření 
			 | 
			 
			 Porodní sál 
			 | 
		
|  
			 fyziologických novorozenců 
			 | 
			 
			 Novorozenecké oddělení 
			 | 
		
|  
			 Oddělení šestinedělí - rooming -in 
			 | 
		|
|  
			 Dohled a sledování matky a novorozence a 
			 | 
			 
			 Novorozenecké oddělení 
			 | 
		
|  
			 péče o ně, včetně novorozenců narozených 
			 | 
			 
			 Neonatologická jednotka intenzivní péče Zdravotnické 
			 | 
		
|  
			 před nebo po termínu, novorozenců s nízkou 
			 | 
			 
			 zařízení určení k odborné praktické výuce 
			 | 
		
|  
			 porodní hmotností a zdravotně postižených 
			 | 
			 
			 Primární péče 
			 | 
		
|  
			 novorozenců 
			 | 
			|
|  
			 Péče o ženy s patologickým stavem v oblasti 
			 | 
			 
			 Gynekologické a porodnické oddělení 
			 | 
		
|  
			 gynekologie a porodnictví a o nemocné 
			 | 
			 
			 Rizikové těhotenství 
			 | 
		
|  
			 novorozence 
			 | 
			 
			 Porodní sál 
			 | 
		
|  
			 Novorozenecké a dětské oddělení 
			 | 
		|
|  
			 Jednotky intenzivní péče, ARO 
			 | 
		|
|  
			 Úvod do péče o všeobecně patologické případy 
			 | 
			 
			 Preventivní zařízení 
			 | 
		
|  
			 v medicíně a chirurgii 
			 | 
			 
			 Primární péče 
			 | 
		
|  
			 Chirurgické oddělení (klinické semináře, cvičení) 
			 | 
		|
|  
			 Interní oddělení (klinické semináře, cvičení) 
			 | 
		|
|  
			 Psychiatrické oddělení 
			 | 
		|
|  
			 Neurologické oddělení 
			 | 
		|
|  
			 Jednotky intenzivní péče, ARO 
			 | 
		
Výstupní znalosti a dovednosti porodních asistentek, tj. profesní kompetence porodních asistentek, jsou rozděleny na základní, specializované a vysoce specializované podle základních funkcí, které porodní asistentka plní a vycházejí z platné legislativy ČR3)
Činnost porodních asistentek, které odpovídají za péči v oblasti porodní asistence a ošetřovatelskou péči o ženu a dítě zahrnuje:
1. samostatné řízení a poskytování péče porodní asistence - podpůrné, preventivní, léčebné, rehabilitační i pomocné, a to o ženu a její rodinu, rodičku a novorozence, zaměřené na dosažení jejich fyzického, mentálního nebo sociálního potenciálu, který vede k upevnění bio-psycho-sociálních-behaviorálních-kognitivních-duchovních-spirituálních funkcí ženy a její rodiny,
2. preventivní činnost zaměřenou na detekci abnormálních stavů u matky, plodu a novorozence, zprostředkování lékařské pomoci a provádění naléhavých zásahů v nepřítomnosti lékaře,
3. získání kompetencí k rozvoji a provádění funkcí vztahujících se k porodní asistenci a poskytování pomoci při porodu,
4. poskytování a hodnocení péče o ženu, rodičku a novorozence,
5. podporu aktivního zapojení žen, rodiček a jejich rodinných příslušníků do všech aspektů ošetřovatelské péče o ženu,
6. podporu sebedůvěry a svobodného rozhodování při stanovení způsobu ošetřovatelské péče o ženu, rodičku a novorozence.
Vymezení výstupních znalostí a dovedností - základních, specializovaných a vysoce specializovaných:
1. Porodní asistentka má nezbytné znalosti a dovednosti z oblasti společenských věd, veřejného zdravotnictví a etiky, které formují základ vysoké kvality, kulturní náležitosti a vhodnosti péče o ženy, novorozence a jejich rodiny.
2. Porodní asistentka provádí vysoce kvalitní, kulturně citlivou zdravotní výchovu a poskytuje služby všem ve společnosti na podporu zdravějšího rodinného života, plánování těhotenství a pozitivního rodičovství.
3. Porodní asistentka vykonává vysoce kvalitní předporodní péči, která zahrnuje včasnou detekci a léčbu nebo doporučení léčby při vybraných komplikacích tak, aby bylo maximalizováno zdraví během těhotenství.
4. Porodní asistentka podává informace a rady o plánování zdravé rodiny.
5. Porodní asistentka je schopna určit diagnózu těhotenství a monitorovat normální těhotenství, provádět vyšetření nutná pro sledování a vývoj normálního těhotenství.
6. Porodní asistentka předepisuje, nebo doporučuje vyšetření, nezbytná pro co možná nejčasnější diagnózu rizikového těhotenství.
7. Porodní asistentka zajišťuje program přípravy na rodičovství a kompletní přípravu na narození dítěte, včetně rad týkajících se hygieny.
8. Porodní asistentka pečuje o matku v průběhu všech fází porodu a pomáhá jí, sleduje stav plodu v děloze vhodnými klinickými a technickými prostředky.
9. Porodní asistentka je schopna vést fyziologické porody včetně potřeby episiotomie a v urgentních případech porody plodu v poloze podélné koncem pánevním.
10. Porodní asistentka je schopna rozpoznat varovné známky abnormality u matky nebo dítěte, vyžadující oznámení lékaři a případně poskytnutí jeho pomoci, učinit neodkladná nezbytná opatření při nepřítomnosti lékaře, zejména manuální odstranění placenty s případným manuálním vyšetřením dělohy.
11. Porodní asistentka ošetřuje a stará se o nově narozené dítě. Postupuje iniciativně a podle potřeby v naléhavých případech uskutečňuje nezbytnou resuscitaci
12. Porodní asistentka se stará o pokrok matky v poporodním období a sleduje ho, poskytuje všechny potřebné rady matce, pokud jde o novorozence, aby se tak zajistil optimální vývoj nově narozeného dítěte.
13. Porodní asistentka provádí léčbu předepsanou lékařem u nefyziologických stavů v péči o ženu a dítě.
14. Porodní asistentka se podílí na prevenci, diagnostice a terapii gynekologických onemocnění.
15. Porodní asistentka vede všechny nutné záznamy.
Profese porodní asistentky zahrnuje čtyři základní funkce:
nezávislé - autonomní, závislé - kooperativní, funkce porodní asistentky v oblasti výzkumu a vývoje a dále v oblasti řízení ošetřovatelské péče.
1. Autonomní funkce porodních asistentek
Porodní asistentka poskytuje a zajišťuje bez odborného dohledu a bez indikace základní a specializovanou ošetřovatelskou péči těhotným, rodícím ženám a šestinedělkám a fyziologickým novorozencům prostřednictvím ošetřovatelského procesu.
1.1 Podpora zdraví a prevence vzniku onemocnění
Porodní asistentka sleduje ženy, rodiny a komunity, o které pečuje z hlediska reprodukčního zdraví, bere v úvahu prostředí, ve kterém žijí a jejich způsob života.
1.1.1 Zjišťuje potřeby žen v oblasti tělesné, psychické a společensko-kulturní, duchovní, spirituální, behaviorální, kognitivní z hlediska rizik pro jejich reprodukční zdraví.
1.1.2 Zjišťuje všechny dostupné zdroje (lidské i materiální), které jsou nutné pro zvládnutí rizik a péče a umí je využít.
1.1.3 Určuje opatření, která podporují zdraví nebo prevenci onemocnění, a která mohou realizovat samotní jednotlivci, rodiny a skupiny nebo mohou být realizovány s pomocí jiných osob.
1.1.4 Vysvětluje jednotlivcům, rodinám a skupinám jak mohou sami své prostředí a životní styl ovlivnit, nebo jim doporučí jak je změnit.
1.1.5 Motivuje jednotlivce, rodiny a skupiny k tomu, aby změnili v případě potřeby svůj životní způsob.
1.1.6 Podílí se na vyhodnocování výsledků provedených opatření, nebo sama toto vyhodnocení provádí.
1.2 Poskytování informací a zdravotní výchova
1.2.1 Zprostředkovává jednotlivcům, rodinám, skupinám a jejich příbuzným potřebné informace v přiměřené formě a stará se o to, aby tyto informace byly srozumitelné a aby mohla dosažené výsledky v informovanosti klientek/pacientek vyhodnotit.
1.2.2 Organizuje a účastní se kampaní na podporu zdraví a prevence a hodnotí výsledky těchto programů.
1.2.3 Podílí se na vzdělávání ošetřovatelského personálu a jiných pracovníků ve zdravotnictví.
1.2.4 Podílí se na kvalifikačním a postkvalifikačním vzdělávání studentů.
1.3 Podpora a provázení osob v krizových situacích
1.3.1 Zjišťuje a odhaluje utrpení a těžkosti klientky/pacientky, podporuje ji a provází, včetně doprovázení při umírání.
1.3.2 V případě úmrtí tělo ošetřuje s úctou a příbuzným projeví účast.
2. Kooperativní funkce porodních asistentek
2.1 Respektuje role jednotlivých profesionálů při koordinaci a plnění odborných úkolů v multidisciplinárním a multiprofesionálním týmu, zachovává a posiluje vzájemný partnerský vztah a podílí se na všech společných opatřeních v zájmu zdraví klientky/pacientky.
2.2 Provádí všechna vyšetření a ošetření, která stanoví lékař při nefyziologických stavech v péči o ženu a dítě.
2.3 Zná hranice svých rolí a kompetencí, a pokud je to nutné, požádá o spolupráci kompetentní odborníky.
2.4. Dokumentuje proces poskytované ošetřovatelské péče
3. Funkce porodních asistentek ve výzkumu a vývoji v oblasti porodní asistence
3.1 Kriticky reviduje svou každodenní praxi a při realizaci svých činností využívá výsledky výzkumu.
3.2 Získává nové vědomosti tím, že se podílí na výzkumné práci v oblasti porodní asistence a ošetřovatelské péče o ženu a dítě nebo výzkum sama provádí.
3.3 Podílí se na výzkumu v multidisciplinárním týmu.
3.4 Účastní se systematicky a nepřetržitě na programech zajišťování kvality celkové péče.
3.5 Usiluje o svůj další odborný růst v rámci postgraduálního a kontinuálního celoživotního vzdělávání.
4. Funkce porodních asistentek v plánování, koordinaci a řízení
4.1 Rozezná rizika pro zdraví spadající do oblasti porodní asistence a péče o ženu a dítě a provádí nezbytná opatření k zamezení působení těchto rizik.
4.2 Pracuje ve skupinách, kontroluje pracovní tým a kooperuje s jinými odborníky.
4.3 Při výkonu svých činností sleduje jejich efektivitu a náklady.
4.4 Hodnotí, kontroluje a vzdělává podřízené zaměstnance.
4.5 Ovládá nové informační a komunikační technologie.
4.6 Účastní se rozhodovacích procesů v oblasti zdravotní politiky a řízení, které se týkají porodní asistence a ošetřovatelské péče o ženu a dítě.
Všechny tyto úkoly musí být plněny v souladu s platnými právními normami, etickými principy a profesními standardy, které platí pro porodní asistentky odpovídající za péči v oblasti porodní asistence ve státě, kde svoji profesní činnost vykonávají.
Kvalifikační připravenost a míra profesní adaptability na podmínky a požadavky praxe a evropského trhu práce
Absolvent/ka bakalářského studia oboru porodní asistentka získá v souladu s právními předpisy odbornou způsobilost k výkonu samostatné i týmové odborné činnosti v oblasti porodní asistence o ženu, rodičku, šestinedělku i novorozence a odborné péče o ženu a dítě.
Absolvent/ka je bude připraven/na zajišťovat odbornou ošetřovatelskou péči v oboru porodnictví, gynekologie a neonatologie. Má uplatnění v prevenci, diagnostice, podílí se na terapii a ošetřování těhotných žen, rodiček a novorozenců, šestinedělek, gynekologicky nemocných žen i v oblasti dětské gynekologie metodou ošetřovatelského procesu.
Charakteristika profesí a institucí, kde může absolvent/ka uplatnit získané vzdělání
1. Charakteristika profese vychází ze stávající platné legislativy se zaměřením na splnění požadavků EU pro vzdělání porodních asistentek.
2. Absolvent/ka získá způsobilost k výkonu samostatné i týmové odborné činnosti v oblasti odborné ošetřovatelské péče o ženu, rodičku i novorozence:
a) v lůžkových zdravotnických zařízeních
b) v ambulantních zdravotnických zařízeních
c) v různých ošetřovatelských zařízeních
d) v domácí péči o těhotnou ženu, šestinedělku i novorozence e) ve zdravotní péči v rodině/komunitě.
3. Absolvování studijního programu umožní budoucí registraci nebo získání zákonem předepsané licence k výkonu povolání ve státech EU.
IV. Podmínky kvalifikačního vzdělávání:
1. Vstupní podmínky
Podmínky k přijetí do studijního programu, které je uchazeč/ka o studium povinen/povinna splnit:
1.1. Ke studiu může být přijat/a uchazeč/ka, který/á úspěšně ukončil/a středoškolské vzdělání maturitní zkouškou opravňující ke vstupu na vysokou školu a splnil/a podmínky přijímacího řízení vysoké školy4).
1.2. Jeho/její zdravotní stav splňuje zdravotní kritéria stanovená pro studium, které jsou v souladu s platnými právními předpisy5).
1.3. Cizinci mohou studovat ve studijním programu na základě legislativy platné v České republice po splnění všech požadavků, které na ně legislativa České republiky klade.
2. Průběžné podmínky
Povinnosti, které musí student/ka splnit v průběhu studia určuje studijní plán, který je v souladu se zkušebním a studijním řádem vysoké školy.
3. Výstupní podmínky
Způsob a podmínky kontroly studia a ukončení studia přesně vymezuje studijní plán oboru, studijní a zkušební řád vysoké školy6).
3.1. Podmínkou uzavření studia je dosažení cílů studijního programu a získání předepsaného počtu kreditů v předepsané skladbě (tj. předměty povinné, povinně volitelné a volitelné) a splnění předepsaných studijních povinností do doby dané maximální možnou délkou studia.
3.2. Úspěšné vykonání státní závěrečné zkoušky.
Součástí státní závěrečné zkoušky je:
3.2.1. Obhajoba předložené bakalářské práce.
3.2.2. Zkouška z předmětů:
Teorie porodní asistence
Porodní asistence - porodnictví, neonatologie, gynekologie
Humanitní vědy
POVINNÉ ZÁKLADNÍ PŘEDMĚTY - KATEGORIE A
|  
			 Doporučený název předmětu: 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin: 
			 | 
		
|  
			 ETIKA 
			 | 
			 
			 17 
			 | 
		
|  
			 FILOZOFIE 
			 | 
			 
			 13 
			 | 
		
|  
			 ZDRAVOTNICKÉ PRÁVO A PROFESNÍ LEGISLATIVA 
			 | 
			 
			 15 
			 | 
		
|  
			 MANAGEMENT 
			 | 
			 
			 16 
			 | 
		
|  
			 EKONOMIKA A POJIŠŤOVNICTVÍ 
			 | 
			 
			 6 
			 | 
		
|  
			 VEŘEJNÉ ZDRAVOTNICTVÍ 
			 | 
			 
			 17 
			 | 
		
|  
			 OCHRANA VEŘEJNÉHO ZDRAVÍ 
			 | 
			 
			 9 
			 | 
		
|  
			 ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL 
			 | 
			 
			 9 
			 | 
		
|  
			 VÝŽIVA A DIETETIKA 
			 | 
			 
			 7 
			 | 
		
|  
			 PSYCHOLOGIE 
			 | 
			 
			 25 
			 | 
		
|  
			 ZDRAVOTNICKÁ PSYCHOLOGIE 
			 | 
			 
			 13 
			 | 
		
|  
			 EDUKAČNÍ ČINNOST PORODNÍ ASISTENTKY 
			 | 
			 
			 15 
			 | 
		
|  
			 KOMUNIKACE 
			 | 
			 
			 29 
			 | 
		
|  
			 SOCIOLOGIE 
			 | 
			 
			 12 
			 | 
		
|  
			 ANATOMIE 
			 | 
			 
			 32 
			 | 
		
|  
			 FYZIOLOGIE 
			 | 
			 
			 20 
			 | 
		
|  
			 PATOLOGIE 
			 | 
			 
			 18 
			 | 
		
|  
			 BIOCHEMIE 
			 | 
			 
			 13 
			 | 
		
|  
			 HEMATOLOGIE 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		
|  
			 BIOFYZIKA 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		
|  
			 RADIOLOGIE A NUKLEÁRNÍ MEDICÍNA 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		
|  
			 GENETIKA 
			 | 
			 
			 20 
			 | 
		
|  
			 MIKROBIOLOGIE A IMUNOLOGIE 
			 | 
			 
			 20 
			 | 
		
|  
			 FARMAKOLOGIE 
			 | 
			 
			 17 
			 | 
		
|  
			 ODBORNÁ LATINSKÁ TERMINOLOGIE 
			 | 
			 
			 17 
			 | 
		
|  
			 INFORMAČNÍ SYSTÉMY VE ZDRAVOTNICTVÍ 
			 | 
			 
			 17 
			 | 
		
POVINNÉ OBOROVÉ PŘEDMĚTY - KATEGORIE A
|  
			 Doporučený název předmětu: 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 ZÁKLADY TEORIE PORODNÍ ASISTENCE 
			 | 
			 
			 20 
			 | 
		
|  
			 VÝZKUM V PORODNÍ ASISTENCI 
			 | 
			 
			 20 
			 | 
		
|  
			 DOVEDNOSTI V PORODNÍ ASISTENCI 
			 | 
			 
			 48 
			 | 
		
|  
			 PRVNÍ POMOC 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		
|  
			 EMBRYOLOGIE 
			 | 
			 
			 20 
			 | 
		
|  
			 VÝCHOVA K REPRODUKČNÍMU ZDRAVÍ 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		
|  
			 PORODNICKÁ A KLINICKÁ PROPEDEUTIKA 
			 | 
			 
			 30 
			 | 
		
|  
			 PORODNICTVÍ I. 
			 | 
			 
			 30 
			 | 
		
|  
			 PORODNICTVÍ II. 
			 | 
			 
			 40 
			 | 
		
|  
			 OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V NEONATOLOGII 
			 | 
			 
			 40 
			 | 
		
|  
			 OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V GYNEKOLOGII 
			 | 
			 
			 30 
			 | 
		
|  
			 PRIMÁRNÍ A KOMUNITNÍ PÉČE 
			 | 
			 
			 25 
			 | 
		
|  
			 OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V PEDIATRII 
			 | 
			 
			 35 
			 | 
		
|  
			 REHABILITACE V PORODNÍ ASISTENCI 
			 | 
			 
			 15 
			 | 
		
|  
			 PSYCHOTERAPEUTICKÉ TECHNIKY V PRÁCI PORODNÍ ASISTENTKY 
			 | 
			 
			 20 
			 | 
		
|  
			 ZÁKLADY ULTRAZVUKOVÉ DIAGNOSTIKY 
			 | 
			 
			 15 
			 | 
		
|  
			 OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V CHIRURGICKÝCH OBORECH 
			 | 
			 
			 20 
			 | 
		
|  
			 OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V INTERNÍCH OBORECH 
			 | 
			 
			 20 
			 | 
		
|  
			 OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V NEUROLOGII 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		
|  
			 OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V PSYCHIATRII 
			 | 
			 
			 20 
			 | 
		
|  
			 AKUTNÍ A KRITICKÉ STAVY, RESUSCITACE 
			 | 
			 
			 30 
			 | 
		
|  
			 SEMINÁŘ K BAKALÁŘSKÉ PRÁCI 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		
ODBORNÁ PRAXE - doporučené procentuální zastoupení:
primární péče 20%
porodnické oddělení 30%
novorozenecké a neonatologické oddělení 30
gynekologické oddělení a ostatní klinické obory 20%
Odborná praxe probíhá na akreditovaných zdravotnických pracovištích v souladu s předepsanými výkony dle směrnice 2005/36/ES a §45 a násl. zákona č. 96/2004 Sb.
Délka 1 hodiny blokové praktické výuky v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb je 60 minut.
Týdnům praktické výuky předchází odpovídající výuka teoretických předmětů.
POVINNĚ VOLITELNÉ PŘEDMĚTY - KATEGORIE B
Vhodně rozšiřují soubor povinných předmětů a rozšiřují znalosti a dovednosti studentů/tek v oboru. Student/tka musí zvolit předepsaný počet předmětů z nabídky
Podle nabídky jednotlivých fakult - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro disciplíny porodní asistence.
VOLITELNÉ PŘEDMĚTY- KATEGORIE C
Příloha č. 1
Požadavky na kvalifikaci pedagogických pracovníků
- jsou držiteli akademické hodnosti na úrovni odpovídající požadavkům pro univerzitní/vysokoškolské učitele;
 - držiteli pedagogické kvalifikace, aby mohli správně uplatnit široký rozsah strategií výzkumem podložené výuky, studia a hodnocení v teoretických a klinických částech studijního programu; jsou držiteli kvalifikace, k jejímuž dosažení program slouží;
 - mají minimálně dvouleté odpovídající zkušenosti získané praxí;
 - vyučují v oblasti takové specializované praxe porodní asistence, v níž spočívá jejich odbornost;
 - udržují si své klinické kompetence;
 - nesou odpovědnost za klinický dozor nad studenty procházejícími danou praxí v rámci jejich specializace (tato odpovědnost musí být sdílena s mentorem odborné praxe studenta).
 
- jsou odborníky se způsobilostí k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu;
 - mají odpovídající přípravu na své poslání učitelů, mentorů a poskytovatelů podpory a pomoci; - udržují si svou odbornou způsobilost.
 
Příloha č. 2
Doporučená náplň činnosti mentora/ky odborné praxe
Příloha č. 3
Doporučená struktura Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit v porodní asistenci - Logbook
MINIMÁLNÍ RÁMEC
Záznamník výkonů a jiných odborných aktivit v porodní asistenci
určený pro studující bakalářského studijního programu Porodní asistence studijního oboru
Porodní asistentka
|  
			 1. Poradenství poskytované nastávajícím matkám 
			 | 
			 
			 Registrace, sepsání anamnézy a prenatální vyšetření klientek, účast na předporodní přípravě/kurzu, edukace v prenatální péči. 
			Nejméně 100 prenatálních vyšetření (včetně). 
			 | 
		
|  
			 2. Vyšetření těhotných 
			 | 
			|
|  
			 A. Dohled na ženy s fyziologickým průběhem těhotenstvím 
			 | 
			 
			 Dohled a poskytnutí péče ženám v průběhu fyziologického těhotenství. 
			Nejméně u 40 těhotných (včetně). 
			 | 
		
|  
			 Dohled a péče u žen s rizikovým průběhem těhotenstvím. 
			 | 
		|
|  
			 B. Dohled na ženy s rizikovým průběhem těhotenstvím 
			 | 
			 
			 Nejméně u 40 těhotných (včetně). 
			 | 
		
|  
			 3. Fyziologický porod 
			 | 
			 
			 Osobní vedení nejméně 40 porodů, kde není k dispozici dostatečný počet rodiček a nelze této kvóty dosáhnout, lze ji snížit na minimum 30 porodů za předpokladu, že bude student(ka) asistovat u dalších 20 porodů. 
			 | 
		
|  
			 4. Asistence u patologického porodu 
			 | 
			 
			 Asistence/účast u 20 patologických průběhů porodu. Z toho alespoň u jednoho porodu v poloze koncem pánevním; není-li to možné pro nedostatek porodů v poloze koncem pánevním, musí být proveden nácvik na simulačních modelech, instrumentace u sectio caesarea na operační sále. 
			 | 
		
|  
			 5. Epiziotomie 
			 | 
			 
			 Zkušenosti s epiziotomií a uvedení do problematiky chirurgického šití. 
			Kontrola poranění porodních cest; nástřih hráze a její sešití jednoduchých natržení hráze, může být provedena simulací, je-li to nezbytné. Minimálně stanovený počet u 10 klientek. 
			 | 
		
|  
			 6. Ošetření novorozence 
			 | 
			 
			 Postnatální vyšetření a vyšetření fyziologických novorozenců. Minimálně stanovený počet u 100 fyziologických novorozenců. 
			 | 
		
|  
			 7. Poporodní vyšetření klientky 
			 | 
			 
			 Poporodní dohled a péče včetně vyšetření. Minimálně stanovený počet u 100 pacientek/klientek. 
			 | 
		
|  
			 8. Vyšetření klientky v šestinedělí, edukace 
			 | 
			 
			 Vyšetření pacientky/klientky v šestinedělí, edukace. Minimálně stanovený počet u 100 pacientek/klientek v šestinedělí. 
			 | 
		
|  
			 9. Péče o ženy s patologickým stavem v oblasti gynekologie a porodnictví. 
			Péče o všeobecně patologické případy v medicíně. 
			 | 
			 
			 Sledování a péče o pacientky/klientky s patologickým stavem v gynekologii a porodnictví. Minimálně stanovený počet u 20 pacientek/klientek. 
			Úvod do péče o pacientky/klientky s všeobecně patologickými stavy v medicíně - v interně, chirurgii, psychiatrii apod. Minimálně stanovený počet není limitován. 
			 | 
		
|  
			 10. Dohled na matku a rizikového a nemocného novorozence 
			 | 
			 
			 Sledování a péče o matky a novorozence, včetně novorozenců narozených před nebo po termínu, novorozenců s nižší porodní hmotností a zdravotně postižených novorozenců. Minimálně stanovený počet u 20 pacientů/klientů. 
			 |