Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MZd ČR, částka 3/2009

Metodický pokyn k vyhlášce č. 39/2005 Sb. pro studijní obor porodní asistentka

Název studijního programu: R 5349 PORODNÍ ASISTENCE

Typ studijního programu: zdravotnický bakalářský studijní program

Název kvalifikačního studijního oboru: PORODNÍ ASISTENTKA

Standardní doba studia: nejméně 3 roky studia a z toho nejméně 1 200 hodin praktického vyučování

Forma studia: prezenční, distanční nebo jejich kombinace1)

I. Cíle studijního programu

1. Cíle týkající se vzdělání a získání profesní kvalifikace k poskytování přímé péče orientované na individuální potřeby jednotlivců, rodin a komunit ve zdraví i v nemoci.

2. Cíle týkající se vývoje profese v přímém vztahu k Evropské strategii Světové zdravotnické organizace (dále jen „SZO“) pro vzdělávání porodních asistentek v interdisciplinárním a multiprofesním pojetí, v účasti na rozhodovacích procesech, v přejímání odpovědností spojených s vedením týmu.

3. Cíle týkající se vzdělání ve vztahu k jednotlivým úrovním systému zdravotní péče v České republice s přesahem do celoevropského měřítka a se zaměřením na rovný přístup jednotlivce k poskytovatelům zdravotní péče.

4. Cíle studijního programu týkající se získání profesní kvalifikace zdravotnického pracovníka k oprávnění výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu2).

5. Cíle vedoucí k dosažení vzdělání ve zdravotnickém oboru jako základní předpoklad k celoživotnímu profesnímu vzdělávání.

II. Cíle studia studijního programu

1. Cíle týkající se přímého vztahu ke klientce/pacientce

1.1. Absolvent/ka je schopen/a na základě vědomostí a dovedností z porodní asistence, odborné praxe, základních vědních oborů a společenských věd rozpoznat holistické potřeby ženy v období zdraví, fyziologického těhotenství, fyziologického porodu, šestinedělí i biopsychosociální potřeby vzniklé v průběhu nemoci.

1.2. Absolvent/ka zná zdravý vývoj jedince a faktory, které jej ovlivňují.

1.3. Absolvent/ka dokáže poskytnout kvalifikovaně první pomoc.

1.4. Absolvent/ka je schopen/a použít diagnostické techniky v ošetřovatelské péči o těhotnou ženu.

1.5. Absolvent/ka umí vést samostatně fyziologický porod.

1.6. Absolvent/ka umí poskytnout ošetřovatelskou péči rodičce i novorozenci při vedení porodu.

1.7. Absolvent/ka umí reagovat na zjištěné somatické, psychické, sociální, behaviorální, kognitivní i duchovní problémy klientky.

1.8. Absolvent/ka dokáže rozpoznat projevy a příznaky, které signalizují odchylky od zdravého vývoje jedince a příznaky nemoci.

1.9. Absolvent/ka zná modely sexuální výchovy a plánovaného rodičovství.

1.10. Absolvent/ka zná fáze ošetřovatelského procesu a umí je využívat v klinické praxi, v komunitní praxi i v prostředí domácí péče.

1.11. Absolvent/ka má vědomosti, dovednosti a morální postoje potřebné k realizaci jednotlivých ošetřovatelských činností.

2. Cíle týkající se profesního vývoje porodní asistentky

2.1. Absolvent/ka dodržuje etické a mravní požadavky profesní činnosti porodní asistentky.

2.2. Absolvent/ka uplatňuje empatický profesionální přístup ke klientkám/pacientkám a jejich rodinám.

2.3. Absolvent/ka je schopen/a používat všechny druhy a formy účinné komunikace.

2.4. Absolvent/ka zná možnosti svého uplatnění v systému poskytované péče o ženu a dítě a postavení porodní asistentky ve společnosti.

2.5. Absolvent/ka zná strukturu zdravotní péče o ženu a dítě.

2.6. Absolvent/ka je schopen/a pozitivní sebereflexe a seberealizace.

2.7. Absolvent/ka ovládá adaptační i relaxační techniky a základy psychoterapie v kontextu zdravotní péče.

3. Cíle týkající se profesní činnosti porodní asistentky v systému zdravotní péče

3.1. Absolvent/ka je schopen/a samostatného kvalifikovaného rozhodování v péči o zdraví, prevenci onemocnění, v péči o těhotnou ženu, rodičku, šestinedělku a novorozence, v ošetřovatelské péči o ženy s gynekologickým onemocněním.

3.2. Absolvent/ka je schopen/a obhájit svá rozhodnutí a nést za ně odpovědnost.

3.3. Absolvent/ka zná práva pacientů, matek a dětí, své kompetence i kompetence celého zdravotnického týmu.

3.4. Absolvent/ka zná zdravotní a sociální politiku státu a hlavní rysy současných a vývojových trendů zdravotní a sociální péče.

3.5. Absolvent/ka umí posoudit sociální prostředí, poskytnout kvalifikovanou radu při řešení obtížných životních situací.

3.6. Absolvent/ka je schopen/a provádět výzkumnou činnost oblasti porodní asistence (nebo se na ní podílet) a je schopen/a aplikovat výsledky vědeckého výzkumu ve své činnosti.

3.7. Absolvent/ka ovládá cizí jazyk a je schopen/a studovat zahraniční literaturu.

III. Profil absolventa studijního programu:

Vymezení výstupních znalostí a dovedností - výchovně vzdělávacích cílů. tj. profesních kompetencí:

Vychází z Evropské strategie WHO pro vzdělávání tzv. regulovaných nelékařských profesí (všeobecných sester a porodních asistentek) z roku 1998 a direktivy Evropské komise - směrnice 2005/36/ES.

Studijní program Porodní asistence vychází z kompetencí stanovených direktivami EHS. Kompetence jako základní struktura studijního programu jsou výstupními znalostmi a dovednostmi absolventů. Pro přehlednost jsou uvedeny srovnávací tabulky. Část A zahrnuje vyučovací předměty předepsané směrnicemi EHS v implementaci na vyučované předměty studijního programu. Část B zahrnuje předepsané výkony vedoucí ke kompetencím (výstupním dovednostem) v implementaci na praktické vyučování, které proběhne na uvedených pracovištích.

PŘEVODNÍ TABULKA PRO STUDIJNÍ PROGRAM PORODNÍ ASISTENCE

Předměty studijního plánu oboru porodní asistentka - bakalář, zařazené do studijního programu dle směrnice 2005/36/ES.

A. TEORETICKÉ A TECHNICKÉ VYUČOVÁNÍ

 
a)
 
Předměty studijního plánu oboru
 
Všeobecné studijní předměty dle směrnice
 
porodní asistentka
 
Základy anatomie a fyziologie
 
Anatomie
 
 
Fyziologie
 
 
Odborná latinská terminologie
 
 
Ošetřovatelská péče v gynekologii
 
 
Porodnictví I.
 
 
Porodnictví II.
 
Základy patologie
 
Patologie
 
Základy bakteriologie, virologie a parazitologie
 
Ochrana veřejného zdraví
 
 
Mikrobiologie a imunologie
 
Biofyzika a základy radiodiagnostiky
 
Biofyzika
 
 
Radiologie a nukleární medicína
 
Pediatrie se zvláštním zaměřením na novorozence
 
Ošetřovatelská péče v pediatrii
 
 
Ošetřovatelská péče v neonatologii
 
 
Primární a komunitní péče
 
 
Porodnická a klinická propedeutika
 
 
Edukační činnost porodní asistentky
 
Hygiena, zdravotní výchova, prevence
 
Veřejné zdravotnictví
 
 
Ochrana veřejného zdraví
 
 
Zdravý životní styl
 
 
Mikrobiologie a imunologie
 
 
Základy teorie porodní asistence
 
 
Porodnická a klinická propedeutika
 
 
Rehabilitace v porodní asistenci
 
 
Dovednosti v porodní asistenci
 
 
Výchova k reprodukčnímu zdraví
 
 
Psychologie
 
 
Ošetřovatelská péče v gynekologii
 
 
Porodnictví I.
 
 
Porodnictví II.
 
Výživa a dietetika se zvláštním zaměřením na
 
Výživa a dietetika
 
ženy, novorozence a malé děti
 
Dovednosti v porodní asistenci
 
 
Základy teorie porodní asistence
 
 
Primární a komunitní péče
 
 
Ošetřovatelská péče v neonatologii
 
 
Ošetřovatelská péče v pediatrii
 
 
Zdravý životní styl
 
 
Ošetřovatelská péče v gynekologii
 
 
Porodnictví I.
 
 
Porodnictví II.
 
Základy sociologie a sociálně zdravotní otázky
 
Sociologie
 
 
Ochrana veřejného zdraví
 
 
Veřejné zdravotnictví
 
 
Výzkum v porodní asistenci
 
 
Informační systémy ve zdravotnictví
 
Základy farmakologie
 
Farmakologie
 
 
Biochemie
 
 
Hematologie
 
Psychologie
 
Psychologie
 
 
Zdravotnická psychologie
 
 
Komunikace
 
Pedagogika
 
Edukační činnost porodní asistentky
 
 
Zdravý životní styl
 
 
Psychoterapeutické techniky v práci porodní asistentky
 
 
Výchova k reprodukčnímu zdraví
 
 
Výzkum v porodní asistenci
 
 
Seminář k bakalářské práci
 
Zdravotnická a sociální legislativa a organizace
 
Zdravotnické právo a profesní legislativa
 
zdravotnictví
 
Management
 
 
Ekonomika a pojišťovnictví
 
 
Primární a komunitní péče
 
 
Informační systémy ve zdravotnictví
 
Profesní etika a profesní legislativa
 
Etika
 
 
Zdravotnické právo a profesní legislativa
 
 
Základy teorie porodní asistence
 
 
Primární a komunitní péče
 
 
Filozofie
 
Sexuální výchova a plánování rodičovství
 
Výchova k reprodukčnímu zdraví
 
 
Ošetřovatelská péče v gynekologii
 
 
Porodnictví I.
 
 
Porodnictví II.
 
 
Ošetřovatelská péče v pediatrii
 
 
Primární a komunitní péče
 
 
Porodnická a klinická propedeutika
 
Právní ochrana matky a dítěte
 
Zdravotnické právo a profesní legislativa
 
 
Etika
 
 
Primární a komunitní péče
 
b)
 
Předměty studijního plánu oboru
 
Specifické studijní předměty k činnosti
 
porodní asistentka
 
porodních asistentek dle směrnice
 
 
Anatomie a fyziologie
 
Anatomie
 
 
Fyziologie
 
 
Ošetřovatelská péče v gynekologii
 
 
Porodnictví I.
 
 
Porodnictví II.
 
 
Odborná latinské terminologie
 
Embryologie a vývoj plodu
 
Embryologie
 
 
Ošetřovatelská péče v gynekologii
 
 
Porodnictví I.
 
 
Porodnictví II.
 
 
Ošetřovatelská péče v neonatologii
 
 
Genetika
 
 
Základy ultrazvukové diagnostiky
 
Těhotenství, porod a šestinedělí
 
Ošetřovatelská péče v gynekologii
 
 
Porodnictví I.
 
 
Porodnictví II.
 
 
Ošetřovatelská péče v neonatologii
 
 
Dovednosti v porodní asistenci
 
 
Rehabilitace v porodní asistenci
 
 
Porodnická a klinická propedeutika
 
 
Ošetřovatelská péče v pediatrii
 
 
Primární a komunitní péče
 
 
Základy ultrazvukové diagnostiky
 
 
Základy teorie porodní asistence
 
Gynekologická a porodnická patologie
 
Ošetřovatelská péče v gynekologii
 
 
Porodnictví I.
 
 
Porodnictví II.
 
 
Ošetřovatelská péče v neonatologii
 
 
Ošetřovatelská péče v pediatrii
 
 
Dovednosti v porodní asistenci
 
 
Porodnická a klinická propedeutika
 
 
Patologie
 
 
Ošetřovatelská péče v interních oborech
 
 
Ošetřovatelská péče v chirurgických oborech
 
 
Ošetřovatelská péče v neurologii
 
 
Ošetřovatelská péče v psychiatrii
 
 
Základy ultrazvukové diagnostiky
 
Příprava na porod a rodičovství, včetně
 
Porodnictví I.
 
psychologických hledisek
 
Porodnictví II.
 
 
Ošetřovatelská péče v neonatologii
 
 
Dovednosti v porodní asistenci
 
 
Porodnická a klinická propedeutika
 
 
Primární a komunitní péče
 
 
Psychoterapeutické techniky v práci porodní asistentky
 
 
Rehabilitace v porodní asistenci
 
 
Psychologie
 
 
Výchova k reprodukčnímu zdraví
 
 
Komunikace
 
Příprava k porodu (včetně znalostí a použití
 
Porodnictví I.
 
technického vybavení v porodnictví)
 
Porodnictví II.
 
 
Dovednosti v porodní asistenci
 
 
Porodnická a klinická propedeutika
 
 
Rehabilitace v porodní asistenci
 
 
Psychoterapeutické techniky v práci porodní asistentky
 
Analgezie, anestézie a resuscitace
 
Akutní a kritické stavy, resuscitace
 
 
První pomoc
 
Fyziologie a patologie novorozenců
 
Ošetřovatelská péče v pediatrii
 
 
Ošetřovatelská péče v neonatologii
 
 
Dovednosti v porodní asistenci
 
Péče o novorozence a dohled nad ním
 
Ošetřovatelská péče v pediatrii
 
 
Ošetřovatelská péče v neonatologii
 
 
Dovednosti v porodní asistenci
 
Psychologické a sociální faktory
 
Psychologie
 
 
Zdravý životní styl
 
 
Komunikace
 
 
Sociologie
 
 
Psychoterapeutické techniky v práci porodní asistentky

B. PRAKTICKÉ A KLINICKÉ VYUČOVÁNÍ (VYCHÁZEJÍCÍ Z KOMPETENCÍ PORODNÍCH ASISTENTEK)

 
Praktické a klinické vyučování
 
Pracoviště pro praktické vyučování oboru porodní
 
 
asistentka
 
Poradenství pro těhotné ženy zahrnující nejméně
 
Prenatální poradny
 
100 prenatálních vyšetření
 
Gynekologické ambulance
 
 
Kurzy přípravy ženy k porodu
 
 
Primární péče
 
Dohled a sledování nejméně 40 těhotných žen
 
Prenatální poradny
 
a péče o ně
 
Gynekologické ambulance
 
 
Kurzy přípravy ženy k porodu
 
 
Primární péče
 
Samostatné vedení alespoň 40 porodů, kde
 
Porodní sál
 
tento počet není možné zajistit pro nedostatečný
 
Zdravotnické zařízení určené k odborné praktické výuce
 
počet rodiček, může být snížen na minimum
 
 
30 porodů za předpokladu, že studující bude
 
 
asistovat u dalších 20 porodů
 
 
Asistence u 1 nebo 2 porodů koncem pánevním
 
Porodní sál
 
 
Zdravotnické zařízení určené k odborné praktické výuce
 
Zkušenosti s epiziotomií a uvedení do
 
Porodní sál
 
problematiky chirurgického šití
 
Zdravotnické zařízení určené k odborné praktické výuce
 
Dohled a sledování 40 žen s rizikovým
 
Rizikové těhotenství
 
těhotenstvím a péče o ně
 
Specializované ambulance a poradny
 
 
Genetická poradna
 
Nejméně 100 poporodních vyšetření a vyšetření
 
Porodní sál
 
fyziologických novorozenců
 
Novorozenecké oddělení
 
 
Oddělení šestinedělí - rooming -in
 
Dohled a sledování matky a novorozence a
 
Novorozenecké oddělení
 
péče o ně, včetně novorozenců narozených
 
Neonatologická jednotka intenzivní péče Zdravotnické
 
před nebo po termínu, novorozenců s nízkou
 
zařízení určení k odborné praktické výuce
 
porodní hmotností a zdravotně postižených
 
Primární péče
 
novorozenců
 
 
Péče o ženy s patologickým stavem v oblasti
 
Gynekologické a porodnické oddělení
 
gynekologie a porodnictví a o nemocné
 
Rizikové těhotenství
 
novorozence
 
Porodní sál
 
 
Novorozenecké a dětské oddělení
 
 
Jednotky intenzivní péče, ARO
 
Úvod do péče o všeobecně patologické případy
 
Preventivní zařízení
 
v medicíně a chirurgii
 
Primární péče
 
 
Chirurgické oddělení (klinické semináře, cvičení)
 
 
Interní oddělení (klinické semináře, cvičení)
 
 
Psychiatrické oddělení
 
 
Neurologické oddělení
 
 
Jednotky intenzivní péče, ARO

Výstupní znalosti a dovednosti porodních asistentek, tj. profesní kompetence porodních asistentek, jsou rozděleny na základní, specializované a vysoce specializované podle základních funkcí, které porodní asistentka plní a vycházejí z platné legislativy ČR3)

Činnost porodních asistentek, které odpovídají za péči v oblasti porodní asistence a ošetřovatelskou péči o ženu a dítě zahrnuje:

1. samostatné řízení a poskytování péče porodní asistence - podpůrné, preventivní, léčebné, rehabilitační i pomocné, a to o ženu a její rodinu, rodičku a novorozence, zaměřené na dosažení jejich fyzického, mentálního nebo sociálního potenciálu, který vede k upevnění bio-psycho-sociálních-behaviorálních-kognitivních-duchovních-spirituálních funkcí ženy a její rodiny,

2. preventivní činnost zaměřenou na detekci abnormálních stavů u matky, plodu a novorozence, zprostředkování lékařské pomoci a provádění naléhavých zásahů v nepřítomnosti lékaře,

3. získání kompetencí k rozvoji a provádění funkcí vztahujících se k porodní asistenci a poskytování pomoci při porodu,

4. poskytování a hodnocení péče o ženu, rodičku a novorozence,

5. podporu aktivního zapojení žen, rodiček a jejich rodinných příslušníků do všech aspektů ošetřovatelské péče o ženu,

6. podporu sebedůvěry a svobodného rozhodování při stanovení způsobu ošetřovatelské péče o ženu, rodičku a novorozence.

Vymezení výstupních znalostí a dovedností - základních, specializovaných a vysoce specializovaných:

1. Porodní asistentka má nezbytné znalosti a dovednosti z oblasti společenských věd, veřejného zdravotnictví a etiky, které formují základ vysoké kvality, kulturní náležitosti a vhodnosti péče o ženy, novorozence a jejich rodiny.

2. Porodní asistentka provádí vysoce kvalitní, kulturně citlivou zdravotní výchovu a poskytuje služby všem ve společnosti na podporu zdravějšího rodinného života, plánování těhotenství a pozitivního rodičovství.

3. Porodní asistentka vykonává vysoce kvalitní předporodní péči, která zahrnuje včasnou detekci a léčbu nebo doporučení léčby při vybraných komplikacích tak, aby bylo maximalizováno zdraví během těhotenství.

4. Porodní asistentka podává informace a rady o plánování zdravé rodiny.

5. Porodní asistentka je schopna určit diagnózu těhotenství a monitorovat normální těhotenství, provádět vyšetření nutná pro sledování a vývoj normálního těhotenství.

6. Porodní asistentka předepisuje, nebo doporučuje vyšetření, nezbytná pro co možná nejčasnější diagnózu rizikového těhotenství.

7. Porodní asistentka zajišťuje program přípravy na rodičovství a kompletní přípravu na narození dítěte, včetně rad týkajících se hygieny.

8. Porodní asistentka pečuje o matku v průběhu všech fází porodu a pomáhá jí, sleduje stav plodu v děloze vhodnými klinickými a technickými prostředky.

9. Porodní asistentka je schopna vést fyziologické porody včetně potřeby episiotomie a v urgentních případech porody plodu v poloze podélné koncem pánevním.

10. Porodní asistentka je schopna rozpoznat varovné známky abnormality u matky nebo dítěte, vyžadující oznámení lékaři a případně poskytnutí jeho pomoci, učinit neodkladná nezbytná opatření při nepřítomnosti lékaře, zejména manuální odstranění placenty s případným manuálním vyšetřením dělohy.

11. Porodní asistentka ošetřuje a stará se o nově narozené dítě. Postupuje iniciativně a podle potřeby v naléhavých případech uskutečňuje nezbytnou resuscitaci

12. Porodní asistentka se stará o pokrok matky v poporodním období a sleduje ho, poskytuje všechny potřebné rady matce, pokud jde o novorozence, aby se tak zajistil optimální vývoj nově narozeného dítěte.

13. Porodní asistentka provádí léčbu předepsanou lékařem u nefyziologických stavů v péči o ženu a dítě.

14. Porodní asistentka se podílí na prevenci, diagnostice a terapii gynekologických onemocnění.

15. Porodní asistentka vede všechny nutné záznamy.

Profese porodní asistentky zahrnuje čtyři základní funkce:

nezávislé - autonomní, závislé - kooperativní, funkce porodní asistentky v oblasti výzkumu a vývoje a dále v oblasti řízení ošetřovatelské péče.

1. Autonomní funkce porodních asistentek

Porodní asistentka poskytuje a zajišťuje bez odborného dohledu a bez indikace základní a specializovanou ošetřovatelskou péči těhotným, rodícím ženám a šestinedělkám a fyziologickým novorozencům prostřednictvím ošetřovatelského procesu.

1.1 Podpora zdraví a prevence vzniku onemocnění

Porodní asistentka sleduje ženy, rodiny a komunity, o které pečuje z hlediska reprodukčního zdraví, bere v úvahu prostředí, ve kterém žijí a jejich způsob života.

1.1.1 Zjišťuje potřeby žen v oblasti tělesné, psychické a společensko-kulturní, duchovní, spirituální, behaviorální, kognitivní z hlediska rizik pro jejich reprodukční zdraví.

1.1.2 Zjišťuje všechny dostupné zdroje (lidské i materiální), které jsou nutné pro zvládnutí rizik a péče a umí je využít.

1.1.3 Určuje opatření, která podporují zdraví nebo prevenci onemocnění, a která mohou realizovat samotní jednotlivci, rodiny a skupiny nebo mohou být realizovány s pomocí jiných osob.

1.1.4 Vysvětluje jednotlivcům, rodinám a skupinám jak mohou sami své prostředí a životní styl ovlivnit, nebo jim doporučí jak je změnit.

1.1.5 Motivuje jednotlivce, rodiny a skupiny k tomu, aby změnili v případě potřeby svůj životní způsob.

1.1.6 Podílí se na vyhodnocování výsledků provedených opatření, nebo sama toto vyhodnocení provádí.

1.2 Poskytování informací a zdravotní výchova

1.2.1 Zprostředkovává jednotlivcům, rodinám, skupinám a jejich příbuzným potřebné informace v přiměřené formě a stará se o to, aby tyto informace byly srozumitelné a aby mohla dosažené výsledky v informovanosti klientek/pacientek vyhodnotit.

1.2.2 Organizuje a účastní se kampaní na podporu zdraví a prevence a hodnotí výsledky těchto programů.

1.2.3 Podílí se na vzdělávání ošetřovatelského personálu a jiných pracovníků ve zdravotnictví.

1.2.4 Podílí se na kvalifikačním a postkvalifikačním vzdělávání studentů.

1.3 Podpora a provázení osob v krizových situacích

1.3.1 Zjišťuje a odhaluje utrpení a těžkosti klientky/pacientky, podporuje ji a provází, včetně doprovázení při umírání.

1.3.2 V případě úmrtí tělo ošetřuje s úctou a příbuzným projeví účast.

2. Kooperativní funkce porodních asistentek

2.1 Respektuje role jednotlivých profesionálů při koordinaci a plnění odborných úkolů v multidisciplinárním a multiprofesionálním týmu, zachovává a posiluje vzájemný partnerský vztah a podílí se na všech společných opatřeních v zájmu zdraví klientky/pacientky.

2.2 Provádí všechna vyšetření a ošetření, která stanoví lékař při nefyziologických stavech v péči o ženu a dítě.

2.3 Zná hranice svých rolí a kompetencí, a pokud je to nutné, požádá o spolupráci kompetentní odborníky.

2.4. Dokumentuje proces poskytované ošetřovatelské péče

3. Funkce porodních asistentek ve výzkumu a vývoji v oblasti porodní asistence

3.1 Kriticky reviduje svou každodenní praxi a při realizaci svých činností využívá výsledky výzkumu.

3.2 Získává nové vědomosti tím, že se podílí na výzkumné práci v oblasti porodní asistence a ošetřovatelské péče o ženu a dítě nebo výzkum sama provádí.

3.3 Podílí se na výzkumu v multidisciplinárním týmu.

3.4 Účastní se systematicky a nepřetržitě na programech zajišťování kvality celkové péče.

3.5 Usiluje o svůj další odborný růst v rámci postgraduálního a kontinuálního celoživotního vzdělávání.

4. Funkce porodních asistentek v plánování, koordinaci a řízení

4.1 Rozezná rizika pro zdraví spadající do oblasti porodní asistence a péče o ženu a dítě a provádí nezbytná opatření k zamezení působení těchto rizik.

4.2 Pracuje ve skupinách, kontroluje pracovní tým a kooperuje s jinými odborníky.

4.3 Při výkonu svých činností sleduje jejich efektivitu a náklady.

4.4 Hodnotí, kontroluje a vzdělává podřízené zaměstnance.

4.5 Ovládá nové informační a komunikační technologie.

4.6 Účastní se rozhodovacích procesů v oblasti zdravotní politiky a řízení, které se týkají porodní asistence a ošetřovatelské péče o ženu a dítě.

Všechny tyto úkoly musí být plněny v souladu s platnými právními normami, etickými principy a profesními standardy, které platí pro porodní asistentky odpovídající za péči v oblasti porodní asistence ve státě, kde svoji profesní činnost vykonávají.

Kvalifikační připravenost a míra profesní adaptability na podmínky a požadavky praxe a evropského trhu práce

Absolvent/ka bakalářského studia oboru porodní asistentka získá v souladu s právními předpisy odbornou způsobilost k výkonu samostatné i týmové odborné činnosti v oblasti porodní asistence o ženu, rodičku, šestinedělku i novorozence a odborné péče o ženu a dítě.

Absolvent/ka je bude připraven/na zajišťovat odbornou ošetřovatelskou péči v oboru porodnictví, gynekologie a neonatologie. Má uplatnění v prevenci, diagnostice, podílí se na terapii a ošetřování těhotných žen, rodiček a novorozenců, šestinedělek, gynekologicky nemocných žen i v oblasti dětské gynekologie metodou ošetřovatelského procesu.

Charakteristika profesí a institucí, kde může absolvent/ka uplatnit získané vzdělání

1. Charakteristika profese vychází ze stávající platné legislativy se zaměřením na splnění požadavků EU pro vzdělání porodních asistentek.

2. Absolvent/ka získá způsobilost k výkonu samostatné i týmové odborné činnosti v oblasti odborné ošetřovatelské péče o ženu, rodičku i novorozence:

a) v lůžkových zdravotnických zařízeních

b) v ambulantních zdravotnických zařízeních

c) v různých ošetřovatelských zařízeních

d) v domácí péči o těhotnou ženu, šestinedělku i novorozence e) ve zdravotní péči v rodině/komunitě.

3. Absolvování studijního programu umožní budoucí registraci nebo získání zákonem předepsané licence k výkonu povolání ve státech EU.

IV. Podmínky kvalifikačního vzdělávání:

1. Vstupní podmínky

Podmínky k přijetí do studijního programu, které je uchazeč/ka o studium povinen/povinna splnit:

1.1. Ke studiu může být přijat/a uchazeč/ka, který/á úspěšně ukončil/a středoškolské vzdělání maturitní zkouškou opravňující ke vstupu na vysokou školu a splnil/a podmínky přijímacího řízení vysoké školy4).

1.2. Jeho/její zdravotní stav splňuje zdravotní kritéria stanovená pro studium, které jsou v souladu s platnými právními předpisy5).

1.3. Cizinci mohou studovat ve studijním programu na základě legislativy platné v České republice po splnění všech požadavků, které na ně legislativa České republiky klade.

2. Průběžné podmínky

Povinnosti, které musí student/ka splnit v průběhu studia určuje studijní plán, který je v souladu se zkušebním a studijním řádem vysoké školy.

3. Výstupní podmínky

Způsob a podmínky kontroly studia a ukončení studia přesně vymezuje studijní plán oboru, studijní a zkušební řád vysoké školy6).

3.1. Podmínkou uzavření studia je dosažení cílů studijního programu a získání předepsaného počtu kreditů v předepsané skladbě (tj. předměty povinné, povinně volitelné a volitelné) a splnění předepsaných studijních povinností do doby dané maximální možnou délkou studia.

3.2. Úspěšné vykonání státní závěrečné zkoušky.

Součástí státní závěrečné zkoušky je:

3.2.1. Obhajoba předložené bakalářské práce.

3.2.2. Zkouška z předmětů:

Teorie porodní asistence

Porodní asistence - porodnictví, neonatologie, gynekologie

Humanitní vědy

POVINNÉ ZÁKLADNÍ PŘEDMĚTY - KATEGORIE A

 
Doporučený název předmětu:
 
Minimální počet hodin:
 
ETIKA
 
17
 
FILOZOFIE
 
13
 
ZDRAVOTNICKÉ PRÁVO A PROFESNÍ LEGISLATIVA
 
15
 
MANAGEMENT
 
16
 
EKONOMIKA A POJIŠŤOVNICTVÍ
 
6
 
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNICTVÍ
 
17
 
OCHRANA VEŘEJNÉHO ZDRAVÍ
 
9
 
ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL
 
9
 
VÝŽIVA A DIETETIKA
 
7
 
PSYCHOLOGIE
 
25
 
ZDRAVOTNICKÁ PSYCHOLOGIE
 
13
 
EDUKAČNÍ ČINNOST PORODNÍ ASISTENTKY
 
15
 
KOMUNIKACE
 
29
 
SOCIOLOGIE
 
12
 
ANATOMIE
 
32
 
FYZIOLOGIE
 
20
 
PATOLOGIE
 
18
 
BIOCHEMIE
 
13
 
HEMATOLOGIE
 
10
 
BIOFYZIKA
 
10
 
RADIOLOGIE A NUKLEÁRNÍ MEDICÍNA
 
10
 
GENETIKA
 
20
 
MIKROBIOLOGIE A IMUNOLOGIE
 
20
 
FARMAKOLOGIE
 
17
 
ODBORNÁ LATINSKÁ TERMINOLOGIE
 
17
 
INFORMAČNÍ SYSTÉMY VE ZDRAVOTNICTVÍ
 
17

POVINNÉ OBOROVÉ PŘEDMĚTY - KATEGORIE A

 
Doporučený název předmětu:
 
Minimální počet hodin
 
ZÁKLADY TEORIE PORODNÍ ASISTENCE
 
20
 
VÝZKUM V PORODNÍ ASISTENCI
 
20
 
DOVEDNOSTI V PORODNÍ ASISTENCI
 
48
 
PRVNÍ POMOC
 
10
 
EMBRYOLOGIE
 
20
 
VÝCHOVA K REPRODUKČNÍMU ZDRAVÍ
 
10
 
PORODNICKÁ A KLINICKÁ PROPEDEUTIKA
 
30
 
PORODNICTVÍ I.
 
30
 
PORODNICTVÍ II.
 
40
 
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V NEONATOLOGII
 
40
 
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V GYNEKOLOGII
 
30
 
PRIMÁRNÍ A KOMUNITNÍ PÉČE
 
25
 
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V PEDIATRII
 
35
 
REHABILITACE V PORODNÍ ASISTENCI
 
15
 
PSYCHOTERAPEUTICKÉ TECHNIKY V PRÁCI PORODNÍ ASISTENTKY
 
20
 
ZÁKLADY ULTRAZVUKOVÉ DIAGNOSTIKY
 
15
 
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V CHIRURGICKÝCH OBORECH
 
20
 
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V INTERNÍCH OBORECH
 
20
 
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V NEUROLOGII
 
10
 
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V PSYCHIATRII
 
20
 
AKUTNÍ A KRITICKÉ STAVY, RESUSCITACE
 
30
 
SEMINÁŘ K BAKALÁŘSKÉ PRÁCI
 
10

ODBORNÁ PRAXE - doporučené procentuální zastoupení:

primární péče 20%

porodnické oddělení 30%

novorozenecké a neonatologické oddělení 30

gynekologické oddělení a ostatní klinické obory 20%

Odborná praxe probíhá na akreditovaných zdravotnických pracovištích v souladu s předepsanými výkony dle směrnice 2005/36/ES a §45 a násl. zákona č. 96/2004 Sb.

Délka 1 hodiny blokové praktické výuky v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb je 60 minut.

Týdnům praktické výuky předchází odpovídající výuka teoretických předmětů.

POVINNĚ VOLITELNÉ PŘEDMĚTY - KATEGORIE B

Vhodně rozšiřují soubor povinných předmětů a rozšiřují znalosti a dovednosti studentů/tek v oboru. Student/tka musí zvolit předepsaný počet předmětů z nabídky

Podle nabídky jednotlivých fakult - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro disciplíny porodní asistence.

VOLITELNÉ PŘEDMĚTY- KATEGORIE C

Vhodně doplňují nabídku povinných a povinně volitelných předmětů, doplňují znalosti a dovednosti studentů/ tek v oboru.
Podle nabídky jednotlivých fakult - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro disciplíny porodní asistence.
Doporučuje se, aby předměty byly sestaveny v tématicky uspořádaných celcích - modulech. Jeden předmět může být součástí více modulů.
Povinné základní předměty - kategorie A
Všechny níže uvedené anotace předmětů jsou závazné pro vytvoření studijního programu. Cíle, obsahové zaměření a seznam literatury zpracuje a předkládá samostatně vysoká škola v rámci akreditačního řízení.
Název studijního předmětu: ETIKA
Anotace předmětu: Předmět poskytuje informace o etice vztahující se k porodní asistenci, základním i speciálním oborům ošetřovatelství a medicíny. Seznamuje s integrací etických principů s Etickým kodexem porodních asistentek a dotýká se i etických principů v jednání a chování zdravotnických profesionálů vůči pacientkám/klientkám a jejich rodině.
Název studijního předmětu: FILOZOFIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický základ pro hodnotový systém v porodní asistenci. Uvádí do problematiky filozofie a jejího vztahu k vědě, vědění, hodnocení a jednání. Objasňuje pojmy: jedinec, rodina, společnost, hodnoty, zdraví, ontologický a etický základ filozofické reflexe života, bolesti a utrpení.
Název studijního předmětu: ZDRAVOTNICKÉ PRÁVO A PROFESNÍ LEGISLATIVA
Anotace předmětu: Předmět informuje o právu a legislativě a seznamuje s platnou legislativou vztahující se k systému zdravotních a sociálních služeb, práv a povinností zdravotnických profesí, pacientek/klientek a orgánů státní správy. Zahrnuje oblasti profesní legislativy v práci porodní asistentky včetně právní ochrany matky a dítěte. Je součástí komplexu profilujících předmětů v práci porodní asistentky.
Název studijního předmětu: MANAGEMENT
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje se základy moderního managementu v oblasti materiálních a personálních zdrojů a se strategiemi řízení kvality v systémech zdravotních a sociálních služeb. Studenti se naučí teorii řízení kvality, metodikám vypracování standardů pro přímou ošetřovatelskou péči a metodám auditivní činnosti v porodní asistenci.
Název studijního předmětu: EKONOMIKA A POJIŠŤOVNICTVÍ
Anotace předmětu: Předmět poskytuje orientaci ve zdravotnicko-ekonomické problematice. Informuje studenty o podnikatelské činnosti ve zdravotnictví a ekonomických aspektech tohoto podnikání. Uvádí do problematiky ekonomie a systémů zdravotního pojištění.
Název studijního předmětu: VEŘEJNÉ ZDRAVOTNICTVÍ
Anotace předmětu: Předmět je součástí komplexu předmětů umožňujících studentům působit ve všech sférách péče o zdraví. Obsah předmětu tvoří informace o zdravotním stavu obyvatelstva v ČR a vliv způsobu života na zdravotní stav různých skupin. Zabývá se i současným stavem životního prostředí v ČR. Poskytuje poznatky o strategii péče o zdraví v celosvětovém, evropském, státním a regionálním měřítku.
Název studijního předmětu: OCHRANA VEŘEJNÉHO ZDRAVÍ
Anotace předmětu: Předmět je součástí komplexu předmětů umožňujících studentům působit ve všech sférách péče o zdraví. Studenti se naučí používat různé výchovné metody při podpoře zdraví jedince, skupiny a společnosti. Součástí předmětu jsou základy hygieny a epidemiologie. Předmět poskytuje informace o vztahu životního prostředí k lidskému organismu a poskytuje stěžejní informace o hygieně jako oboru. Zaměřuje se na problematiku všeobecné a komunální hygieny včetně specifických rizik, která mohou negativně působit na člověka. Vyučovací předmět dále vysvětluje poznatky z morfologie mikroorganizmů a jejich patogenních účinků na člověka. Poskytuje poznatky z epidemiologie infekčních onemocnění podle cesty přenosu a způsobů nákazy. Seznamuje studenta s problematikou drogové závislosti, s jejími riziky, prevencí a léčbou a následnou péčí závislosti.
Název studijního předmětu: ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL
Anotace předmětu: Předmět se zaměřuje na definice zdraví, hlavní zdravotní priority a aspekty určující zdraví populace, zdravotní výchovu včetně zásad zdravé výživy. Studenti se seznamují se způsobem rozpoznávání zdravotních potřeb, existujících faktorů, které mají vliv na těhotenství a porod. Je pojednáváno o zdravotních, společenských faktorech a faktorech životního prostředí. Zvláštní důraz je kladen na ženské zdraví včetně prevence negativních jevů ve společnosti a násilí páchaného na ženách.
Název studijního předmětu: VÝŽIVA A DIETETIKA
Anotace předmětu: Předmět je součástí teoretického základu pro ošetřovatelskou péči v práci porodní asistentky. Je úvodem do péče o základní potřebu člověka - výživu. Poskytuje ucelené informace o výživě a jejím významu pro celkový zdravotní stav člověka. Seznamuje s riziky podvýživy a nadměrné výživy a s odlišnostmi podávání a přijímání potravy ve stáří. Součástí jsou klinické stavy při poruchách výživy a enterální i parenterální způsoby podávání výživy v zařízeních i v domácnosti. Poskytuje ucelené informace o výživě člověka a je dále specificky zaměřen na výživu těhotných a kojících žen a novorozenců, kojenců, žen se specifickým onemocnění. Vysvětluje a objasňuje důvody a důsledky poruch výživy ve zdraví a nemoci.
Název studijního předmětu: PSYCHOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět zahrnuje poznatky psychologických vědních disciplín - obecná psychologie, psychologie osobnosti, vývojová psychologie, psychologie zdraví a sociální psychologie. Zvláštní důraz je kladen na duševní zdraví žen a rodin včetně prevence negativních jevů ve společnosti.
Název studijního předmětu: ZDRAVOTNICKÁ PSYCHOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Řeší problematiku psychologie klientek a jejich rodin ve zdraví i nemoci. Znalosti ze zdravotnické psychologie přispějí ke kvalitnějšímu poznání pacientek/klientek zdravých i nemocných a k pochopení jejich potřeb i problémů.
Název studijního předmětu: EDUKAČNÍ ČINNOST PORODNÍ ASISTENTKY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomostí z pedagogiky a didaktiky a jejich využití při výchovném působení porodní asistentky na jedince, rodinu, komunitu a účastníky kvalifikačního a postkvalifikačního vzdělávání.
Název studijního předmětu: KOMUNIKACE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností porodní asistentky při navazování kontaktu a získávání důvěry klientky/pacientky a její rodiny pro další účinnou a kvalitní individuální péči. Řeší problematiku pojmů mezilidské komunikace verbální i nonverbální, včetně komunikace mezi matkou a dítětem. Předmět má zásadní význam pro utváření správného psychoterapeutického způsobu jednání studentek.
Název studijního předmětu: SOCIOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět poskytuje vědomosti ze základů sociologie. Naučí studenta chápat složitost socializace člověka, poukazuje na problémy socializace, na vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, na zákonitosti vývoje a na problematiku zdraví a nemocí ze sociologického hlediska. Zahrnuje role a postavení žen ve společnosti.
Název studijního předmětu: ANATOMIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, seznamuje studenty s terminologií anatomických struktur a orgánových systémů lidského těla. Předpokládá aplikaci znalostí v něm získaných do ostatních odborných předmětů a do praxe porodní asistentky.
Název studijního předmětu: FYZIOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje s fyziologií jednotlivých orgánových systémů a organismu jako celku. Předpokládá aplikaci jeho znalostí do ostatních odborných předmětů a do praxe porodní asistentky.
Název studijního předmětu: PATOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický a předpokládá aplikaci znalostí v něm získaných do ostatních odborných předmětů a do praxe porodní asistentky. Zahrnuje oblast patologické anatomie a patologické fyziologie.
Název studijního předmětu: BIOCHEMIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje se základními poznatky z oblasti biochemie. Informuje o biochemické rovnováze vnitřního prostředí organismu a jeho změnách v souvislosti s různými druhy onemocnění a poruch. Důležitou součástí jsou informace o metodách a technikách odběru biologického materiálu, jeho označování, uchovávání a odesílání ke zpracování do laboratoří. Seznamuje studenty s jednoduchými metodami biochemických vyšetření, které se používají v primární péči.
Název studijního předmětu: HEMATOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje se základními poznatky z oblasti klinické hematologie. Podává informace o základních a speciálních vyšetřovacích metodách v hematologii, seznamuje se způsobem odběru krve pro hematologická vyšetření. Objasňuje základní principy transfuzního lékařství, seznamuje s laboratorními metodami užívanými v transfuzním lékařství, s výrobou transfuzních přípravků a indikacemi pro jejich aplikaci, s potransfuzními komplikacemi.
Název studijního předmětu: BIOFYZIKA
Anotace předmětu: Předmět seznamuje se základy biofyziky a jejím využitím v oblasti porodní asistence, medicínských diagnostických a léčebných metod. Studenti získají základní informace o fyzikálních odlišnostech jednotlivých metod a jejich biologických účincích. Seznámí se s jednotlivými druhy těchto metod a přístroji, kterými jsou tato vyšetření prováděna.
Název studijního předmětu: RADIOLOGIE A NUKLEÁRNÍ MEDICÍNA
Anotace předmětu: Předmět seznamuje studenty s odbornou činností radiologických oborů radiodiagnostika, radiologie, radioterapie a nukleární medicína. Semináře navazují na teoretickou část a mají porodní asistentky seznámit s touto problematikou z pohledu mezioborové spolupráce a související ošetřovatelské péče a radiační ochrany.
Název studijního předmětu: GENETIKA
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický, umožňuje studentům získat poznatky o genetických informacích a metodách asistované reprodukce, o prevenci vrozených vad, pochopení základních principů genetiky, principů dědičnosti na úrovni molekul, buněk a organismů, zvláště s důrazem na lidskou genetiku. Součástí obsahu jsou i základní soubory genetických vad, metody genetického screeningu a hodnocení genetických rizik včetně genetického poradenství.
Název studijního předmětu: MIKROBIOLOGIE A IMUNOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako tématický teoreticko-praktický celek. Studenti se seznámí s nejdůležitějšími obecnými vlastnostmi mikroorganismů. Poskytne základní strukturu poznatků z bakteriologie, virologie, parazitologie a mykologie.
Studenti se seznámí se zásadami bezpečnosti práce na rizikovém pracovišti, získají podrobné znalosti o zásadách správného odběru a zasílání infekčního materiálu, seznámí se s nejdůležitějšími laboratorními mikrobiologickými vyšetřovacími metodami. Seznamuje se základními poznatky z oblasti imunologie, imunitě organismu a očkování. Dále seznamuje studenty se základními imunologickými technikami, vyšetřeními a léčbou.
Název studijního předmětu: FARMAKOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je teoretický a skládá se ze dvou částí. V první části poskytuje ucelené informace o léčivých přípravcích v klinické praxi, o mechanismu jejich působení na stav organismu. Ve druhé části poskytuje informace o léčivých přípravcích významných pro práci porodní asistentky, důraz klade na jejich hlavní a vedlejší účinky na organismus.
Název studijního předmětu: ODBORNÁ LATINSKÁ TERMINOLOGIE
Anotace předmětu: Vyučovací předmět poskytuje znalosti latinské gramatiky a terminologie, klade důraz na získání jasného odborného zdravotnického jazykového projevu. Zvládnutí základní slovní zásoby je důležité pro ostatní preklinické a klinické obory, které vyžadují přesnost slovního vyjádření při popisu anatomické struktury a hodnocení patologického stavu.
Název studijního předmětu: INFORMAČNÍ SYSTÉMY VE ZDRAVOTNICTVÍ
Anotace předmětu: Předmět má za úkol naučit uživatelskému i profesnímu přístupu k informatice, výpočetní technice a seznámit studenty s možnostmi jejího využití ve zdravotnictví. Poskytne základ pro používání různých softwarových souborů, zpracování textu, zpracování dat, statistické analýzy a on-line vyhledávání v odborné literatuře.
Povinné oborové předměty - kategorie A
Název studijního předmětu: ZÁKLADY TEORIE PORODNÍ ASISTENCE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zahrnuje teorii oboru, historii a vývoj se zaměřením na porodní asistenci, významné osobnosti, metodologii - ošetřovatelský proces, potřeby člověka s orientací na ženu a dítě, ošetřovatelské postupy, multikulturismus. Řeší problematiku definování základních pojmů teorie oboru, dále problematiku vzniku, vývoje a charakteristiky oboru jako moderní vědní disciplíny.
Název studijního předmětu: VÝZKUM V PORODNÍ ASISTENCI
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a předpokládá aplikaci znalostí a dovedností získaných v ostatních ošetřovatelských a humanitních předmětech. Předpokládá určitou úroveň schopnosti kreativity. Naučí studenty základům kritického vědeckého myšlení, pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v ošetřovatelské praxi. Naučí je základním krokům výzkumného procesu, výběru vhodných metod, zpracování a vyhodnocování výsledků.
Název studijního předmětu: DOVEDNOSTI V PORODNÍ ASISTENCI
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je profilujícím předmětem pro porodní asistentku. Napomáhá rozvinout počáteční dovednosti pro praxi porodní asistentky. Důraz je kladen na procvičení těchto dovedností v prostředí odborné praxe porodní asistence. Cílem předmětu je profesní příprava porodní asistentky pro komplexní ošetřovatelskou péči o ženu v různých věkových obdobích života.
Název studijního předmětu: PRVNÍ POMOC
Anotace předmětu: Předmět je teoreticko-praktický. Skýtá vědomosti a dovednosti pro poskytování předlékařské první pomoci. Student si osvojí základní znalosti zásad první pomoci při různých stavech. Součástí předmětu jsou i poznatky medicíny katastrof a krizového managementu.
Název studijního předmětu: EMBRYOLOGIE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako tematický celek poskytující základní strukturu poznatků pro porodní asistentky. Seznamuje studenty s problematikou spojenou s počátkem vývoje lidského zárodku a problematikou společnou pro embryologii a porodnictví. Po absolvování seminářů bude mít student znalosti probírané tematiky takové, aby byl vytvořen teoretický základ pro navazující prakticky orientované předměty.
Název studijního předmětu: VÝCHOVA K REPRODUKČNÍMU ZDRAVÍ
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Poskytuje informace týkající se koncepce zdraví jednotlivce a rodiny. Zdůrazňuje jednu ze základních funkcí porodní asistence ve společnosti - edukační činnost v rámci podpory zdraví a prevence vzniku onemocnění a případných komplikací. Připravuje studující na jednu z budoucích kompetencí spočívající v sexuální výchově a plánovaném rodičovství. Seznamuje studenty s obsahem, metodami a postupy v oblasti sexuální výchovy, reprodukčního zdraví a plánovaného rodičovství, které jsou určeny pro různé věkové skupiny klientů/pacientů. Součástí výuky je i didaktická příprava jednotlivých témat pro budoucí klientky/pacientky.
Název studijního předmětu: PORODNICKÁ A KLINICKÁ PROPEDEUTIKA
Anotace předmětu: Předmět je součástí komplexu předmětů profilujících porodní asistentku. Umožňuje získat znalosti o anamnéze, vyšetřovacích a laboratorních metodách s aplikací ošetřovatelského procesu v klinických oborech, zejména pak v porodnictví, neonatologii, gynekologii s důrazem na fyzikální vyšetření klientky/pacientky a novorozence. Zahrnuje získání schopnosti rozlišit a diagnostikovat možná rizika.
Název studijního předmětu: PORODNICTVÍ I.
Anotace předmětu: Předmět je profilujícím odborným teoreticko-praktickým předmětem, který poskytuje absolventům komplexní poznatky z péče o ženu ve všech věkových obdobích, o těhotnou ženu, rodičku, matku a dítě. Zahrnuje porodnictví jako teoretickou část včetně anatomie a fyziologie ženy, fyziologie těhotenství, fyziologie porodu dítěte, fyziologické šestinedělí. Součástí předmětu jsou praktické semináře, které jsou základem komplexu oborových předmětů. Cílem předmětu je profesní příprava porodní asistentky pro praxi metodou ošetřovatelského procesu v péči o ženu v různých věkových obdobích života s důrazem na primární péči, výchovu ke zdraví a prevenci.
Název studijního předmětu: PORODNICTVÍ II.
Anotace předmětu: Předmět je profilujícím odborným teoreticko-praktickým předmětem, který poskytuje absolventům komplexní poznatky z péče o ženu ve všech věkových obdobích s orientací na patologii v těhotenství, během porodu a při patologickém šestinedělí.
Název studijního předmětu: OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V NEONATOLOGII
Anotace předmětu: Předmět je profilujícím odborným teoreticko-praktickým předmětem, který poskytuje absolventům komplexní poznatky z péče o novorozence. Zahrnuje neonatologii jako teoretickou část včetně anatomie a fyziologie novorozence. Poskytuje informace o klinickém stavu fyziologického, rizikového a patologického novorozence. Studenti získají potřebné dovednosti pro celkovou ošetřovatelskou péči o fyziologického, rizikového i patologického novorozence včetně intenzivní péče. Součástí předmětu jsou praktické semináře umožňující získat praktické dovednosti v péči o novorozence.
Název studijního předmětu: OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V GYNEKOLOGII
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek pro porodní asistentky. Je součástí komplexu základních odborných předmětů pro porodní asistentky. Seznamuje s celou šíří poznatků z gynekologie a péče o ženu všech věkových období ve zdraví i nemoci. Cílem předmětu je schopnost aplikovat znalosti z anatomie zevních a vnitřních ženských pohlavních orgánů, znát vývoj ženských pohlavních orgánů a jeho poruchy, znát fyziologii ženy, znát jednotlivá životní období ženy, orientovat se ve vyšetřovacích metodách, umět poskytnou poradenství v rámci rodiny a společnosti, znát poruchy menstruačního cyklu, mít přehledné informace o diagnostice a terapii ženských pohlavních orgánů, prokazovat znalosti v dětské gynekologii.
Název studijního předmětu: AMBULANTNÍ A KOMUNITNÍ PÉČE
Anotace předmětu: Předmět je součástí komplexu předmětů profilujících studenty k působnosti v ambulantní péči. Připravuje je pro práci porodní asistentky v ambulantní péči, v komunitě, pro zvládnutí zdravotnické výchovy, pro propagaci zdraví, pro zvládnutí preventivních programů na místní, národní a mezinárodní úrovni.
Název studijního předmětu: OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V PEDIATRII
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu ošetřovatelských předmětů péče o matku a dítě. Podává přehled o zvláštnostech ošetřovatelské péče o individuálních potřebách dítěte v jednotlivých věkových skupinách s důrazem na období kojenecké. Studenti získají potřebné znalosti a dovednosti pro celkovou ošetřovatelskou péči o dítě včetně intenzivní péče.
Název studijního předmětu: REHABILITACE V PORODNÍ ASISTENCI
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický s převahou praktických činností. Předmět v intencích porodní asistence poskytuje dovednosti a vědomosti týkající se rehabilitačních úkonů využitelných v práci porodní asistentky. Cílem je souhrn zdravotnických, sociálních, ekonomických a jiných vědomostí, které směřují ke zlepšení nebo zachování funkční zdatnosti ženy, novorozence i kojence. Získané dovednosti studenti uplatní při samostatném vedení tělesné výchovy ve všech věkových obdobích ženy.
Název studijního předmětu: PSYCHOTERAPEUTICKÉ TECHNIKY V PRÁCI PORODNÍ ASISTENTKY
Anotace předmětu: Předmět rozšiřuje předměty psychologie, etiky a komunikace. Je zaměřen především na nácvik a využití některých psychoterapeutických technik v práci porodní asistentky. Formuje osobnost porodní asistentky a společně s ostatními oborovými předměty vytváří profilující komplex.
Název studijního předmětu: ZÁKLADY ULTRAZVUKOVÉ DIAGNOSTIKY
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, je profilujícím předmětem pro porodní asistentky. Navazuje na poznatky ze základních oborových předmětů a rozšiřuje tyto poznatky o základy ultrazvukové diagnostiky. Studentky na přístrojově vybavených gynekologických pracovištích získají základní dovednosti a znalosti v oblasti ultrazvukové diagnostiky.
Název studijního předmětu: OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V CHIRURGICKÝCH OBORECH
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Seznamuje s akutními a chronickými stavy, které vyžadují chirurgický zákrok s důrazem na chirurgickou problematiku dutiny břišní a náhlých stavů vyžadujících chirurgickou léčbu v orientaci na péči o ženu a dítě.
Název studijního předmětu: OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V INTERNÍCH OBORECH
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Seznamuje s klinickými stavy a interními onemocněními, která vyžadují interní léčbu ve vztahu k porodní asistenci a komplexní péči o ženu.
Název studijního předmětu: OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V NEUROLOGII
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje studenty s klinickými stavy a onemocněními, která postihují nervový systém. Zvláštní zřetel je kladen na onemocnění ženy v souvislosti s těhotenstvím, porodem a poporodním obdobím, která výrazně ovlivňují kvalitu života ženy i její rodiny.
Název studijního předmětu: OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V PSYCHIATRII
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Je součástí komplexu předmětů klinického ošetřovatelství. Zaměřuje se na zdravotní výchovu v oblasti duševního zdraví a rozpoznávání mentálního statusu. Tvoří základ pro studium duševních chorob a jejich léčby. Zahrnuje základy poradenství, jednání v krizových situacích. Seznamuje s onemocněními, klinickými stavy a psychickými poruchami, které významně ovlivňují zdraví a kvalitu života člověka. Součástí jsou i klinické stavy, které se objevují u žen v souvislosti s těhotenstvím, porodem a obdobím šestinedělí.
Název studijního předmětu: AKUTNÍ A KRITICKÉ STAVY, RESUSCITACE
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Seznamuje s klinickými stavy, které bezprostředně ohrožují život člověka. Informuje o specifických život zachraňujících postupech a o individuální ošetřovatelské péči o pacienty/klienty na oddělení resuscitace a intenzivní péče včetně péče o ženu a dítě.
Název studijního předmětu: SEMINÁŘ K BAKALÁŘSKÉ PRÁCI
Anotace předmětu: Předmět poskytuje vědomosti o metodách a sestavování jednotlivých částí bakalářské práce jak po stránce stylistické, tak i technické. Podrobně analyzuje úvod, cíl práce, metodiku zpracování výsledků, diskusi k danému tématu a přesně vymezuje závěr práce. Naučí základním krokům výzkumného procesu, vyhodnocování výsledků a jejich prezentace.
Název studijního předmětu: ODBORNÁ PRAXE
Anotace předmětu: Předmět odborná praxe je koncipován jako praktický předmět a probíhá na akreditovaných pracovištích7) formou blokové výuky a to vždy nejméně 1 týden vcelku. Odborná praxe je orientována na oblast podpory zdraví a prevence vzniku onemocnění v ambulantní ošetřovatelské péči. Studenti se seznámí se strukturou ošetřovatelské péče, s jednotlivými formami ošetřovatelské péče a pomoci v ambulantních, jednodenních, lůžkových a domácích zdravotních službách, zvláště s organizací zdravotních služeb v rámci péče o ženu a dítě. Naučí se zhodnotit prostředí (materiální a společenské), ve kterém lidé žijí, rizika pro jejich zdraví, seznámí se s druhy onemocnění, která se v daném prostředí vyskytují, s potřebou preventivních opatření a metodami zdravotní výchovy - individuální i skupinové a aplikují je do praxe. Naučí se základním dovednostem v porodní asistenci. Pracoviště pro odbornou praxi jsou vybrána na základě stanovených požadavků kladených na výuku. Splňují stanovená kritéria včetně seznamu praktických výkonů. Jejich platnost a dodržování je smluvně zajištěno. Zaměření odborné praxe je na ambulantní ošetřovatelskou péči, ošetřovatelskou péči na porodním sále a v šestinedělí, na ošetřovatelskou péči o těhotné a oženy s rizikovým těhotenstvím, ošetřovatelskou péči o novorozence na novorozeneckém oddělení, ošetřovatelskou péči na gynekologickém oddělení včetně operačních sálů. Výuka probíhá pod vedením akademického pracovníka vysoké školy (viz příloha č. 1) nebo školitele odborné praxe8) - mentora odborné praxe, (viz. příloha č. 2.) Výkony prováděné na odborné praxi jsou zaznamenávány do Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit v porodní asistenci - Logbook (dále jen Záznamník výkonů), který připravuje vysoká škola. Doporučená struktura Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit v porodní asistenci je uvedena v příloze č. 3.
OBLASTI ODBORNÉ PRAXE:
1. ročník:
Praxe je orientována na oblast podpory zdraví a prevence vzniku onemocnění - ambulantní zdravotní služby. Studenti se seznámí se strukturou ošetřovatelské péče a služeb, s jednotlivými druhy zařízení v rámci ambulantní péče a zvláště s organizací ambulantních služeb při péči o ženu a dítě. Naučí se zhodnotit prostředí (materiální a společenské), ve kterém lidé žijí, rizika pro jejich zdraví, seznámí se s druhy onemocnění, která se v daném prostředí vyskytují s potřebou preventivních opatření a metodami zdravotní výchovy individuální i skupinové. Naučí se základním dovednostem v porodní asistenci.
2. ročník:
Praxe je orientována na oblast jednodenních, lůžkových a domácích zdravotních služeb. Studenti se seznámí se strukturou služeb nemocničních lůžkových zařízení, kde je poskytována gynekologicko-porodnická diagnostika, léčba a péče. Seznámí se s organizací práce a ošetřovatelskou péčí o ženy na intenzivních a standardních jednotkách gynekologie, porodnických zařízeních a porodních sálech, odděleních šestinedělí, novorozeneckých odděleních apod. Naučí se hodnotit individuální zdravotní stav a potřeby žen, dětí i pacientů/ klientů z hlediska ošetřovatelské péče. Naučí se poskytovat individuální ošetřovatelskou péči metodou ošetřovatelského procesu.
3. ročník:
Praxe je orientována na oblast ambulantních, jednodenních, lůžkových a domácích zdravotních služeb. Studenti si prohloubí znalosti a praktické dovednosti při poskytování individuální ošetřovatelské péče o zdraví a potřeby ženy v průběhu těhotenství a porodu, zařízeních různého typu a druhu péče.
PRACOVIŠTĚ ODBORNÉ PRAXE:
1. Typy pracovišť:
Akreditovaná zařízení ambulantních, jednodenních, lůžkových a domácích zdravotních služeb. Prenatální poradny, gynekologické ambulance, lůžková zařízení s péčí v oblasti gynekologie a porodnictví - standardní ošetřovací jednotky, jednotky intenzívní péče, porodní sály, operační sály; zařízení pro terénní péči porodní asistentky. Vybraná pracoviště v ostatních klinických oborech.
2. Náležitosti pracoviště:
Vybavení pracoviště odpovídá platným legislativním požadavkům, je k dispozici mentor/ka odborné praxe, který/á splňuje kvalifikační a odborné požadavky (viz příloha č. 3), používané metody jsou v souladu s platnými předpisy a pedagogickými dokumenty, jsou k dispozici pomůcky potřebné pro provádění odborné praxe, pracoviště má k dispozici prostory pro studenty na převlékání a odpočinek.
3. Požadavky na mentora/ku odborné praxe:
Splňuje způsobilost k výkonu povolání podle platných právních předpisů, má min. 2 roky praxe v oboru, je odborníkem se způsobilostí k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu a má vhodnou přípravu pro roli vyučujícího. Doporučená náplň činnosti mentora/ky viz. příloha č. 1. Počet studentů na jednoho mentora/ku je stanoven podle typu pracoviště. Optimální je 1 - 3 dle provozu na pracovišti, kde probíhá péče o ženu a dítě (např. lůžkové nebo ambulantní zařízení) a 1 - 2 studentky na pracovišti, kde probíhá péče o ženu a dítě (např. porodní sál, JIP/ARO a operační sál).

Příloha č. 1

Požadavky na kvalifikaci pedagogických pracovníků

Realizaci studijního programu musí garantovat kvalifikovaný vysokoškolsky vzdělaný pracovník. Akademičtí pracovníci studijního programu Porodní asistence:
  • jsou držiteli akademické hodnosti na úrovni odpovídající požadavkům pro univerzitní/vysokoškolské učitele;
  • držiteli pedagogické kvalifikace, aby mohli správně uplatnit široký rozsah strategií výzkumem podložené výuky, studia a hodnocení v teoretických a klinických částech studijního programu; jsou držiteli kvalifikace, k jejímuž dosažení program slouží;
  • mají minimálně dvouleté odpovídající zkušenosti získané praxí;
  • vyučují v oblasti takové specializované praxe porodní asistence, v níž spočívá jejich odbornost;
  • udržují si své klinické kompetence;
  • nesou odpovědnost za klinický dozor nad studenty procházejícími danou praxí v rámci jejich specializace (tato odpovědnost musí být sdílena s mentorem odborné praxe studenta).
Porodní asistenti/ky, kteří učí a působí jako mentoři/rky odborné praxe a kteří podporují studenty v průběhu jejich praxe:
  • jsou odborníky se způsobilostí k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu;
  • mají odpovídající přípravu na své poslání učitelů, mentorů a poskytovatelů podpory a pomoci; - udržují si svou odbornou způsobilost.

Příloha č. 2

Doporučená náplň činnosti mentora/ky odborné praxe

Nadřízenost, podřízenost:
Mentor/ka je v oblasti vedení odborné praxe metodicky řízen/a vedoucí/m fakulty (katedry, ústavu) ošetřovatelství na VŠ. Při vedení praxe je nadřízen/a přiděleným studentům/tkám.
Charakteristika funkce:
Mentor/ka aktivně vede odbornou praxi v souladu s obsahovou náplní studijních předmětů. Předává poznatky a dovednosti v souladu s nejnovějšími poznatky z porodní asistence, z ošetřovatelství a příslušného klinického oboru, v němž působí. Spolupracuje s pracovníky fakulty (katedry, ústavu) ošetřovatelství na organizaci odborné praxe a hodnocení studentů.
Vymezení odpovědnosti:
Odpovídá za vedení výuky v souladu se studijním plánem. Výuka musí splňovat didaktické zásady. Mentor/ka odborné výuky přiděluje studujícím pacientky/klientky v souladu s jejich vědomostmi a dovednostmi a ověřuje si jejich znalosti, aby nedošlo k ohrožení zdravotního stavu klientky/pacientky. Vyučuje speciální ošetřovatelskou péči o klientku/pacientku v oboru svého působení. Motivuje studující k co nejlepšímu výkonu na pracovišti.
Soustavně se vzdělává v teoretických poznatcích porodní asistence, v příslušném klinickém oboru, pedagogice a účastní se připravovaných vzdělávacích seminářů, kurzů připravovaných vzdělávací institucí. Účastní se pravidelných schůzek zaměřených na plánování odborné praxe a jejího hodnocení.
Vymezení pravomoci:
1. Přiděluje studujícím vhodné klientky /pacientky s ohledem na jejich vědomosti a dovednosti.
2. Rozděluje ve spolupráci s vedoucí porodní asistentkou/staniční sestrou studující do směn. Kontroluje a eviduje docházku studujících a zaznamenává splněné výkony, popřípadě počet hodin. Průběžně si ověřuje znalosti a dovednosti studujících. Hodnotí studentky/ty individuálně dle kritérií stanovených vzdělávací institucí; vždy sděluje pokroky studentky/studenta a případné konkrétní nedostatky při hodnocení. Účastní se závěrečného hodnocení odborné praxe studujících s pracovníky fakulty (katedry, ústavu) vysokých škol.
3. Provádí zápisy do Záznamníku výkonů praxe (Logbooku) studenta/ky.
4. Nepovolí vykonávání odborné praxe u studujících nesplňujících požadavky vymezené pracovně právními předpisy (vliv alkoholu a omamných látek, zřetelná únava a nedostatek spánku, zdravotní problém bránící vykonávat odbornou praxi).
5. Podle potřeby domlouvá se studujícím náhradu odborné praxe.

Příloha č. 3

Doporučená struktura Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit v porodní asistenci - Logbook

MINIMÁLNÍ RÁMEC

Záznamník výkonů a jiných odborných aktivit v porodní asistenci

určený pro studující bakalářského studijního programu Porodní asistence studijního oboru

Porodní asistentka

Záznamník odborné praxe je dokladem studenta/ky porodní asistence o dosažených výkonech během praktické výuky, které vychází z kompetencí porodních asistentek jako výstupních dovednostech studijního programu.
Vypracován je dle směrnice Rady evropských společenství 2005/36/ES.
Vychází ze „Seznamu praktických výkonů“, který byl schválen Radou pro vědu, výzkum a vzdělávání v ošetřovatelství a porodní asistenci MZ ČR a Českou asociací porodních asistentek roku 2002.
Obsah Záznamníku výkonů odpovídá vyhlášce č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání - §5 Porodní asistentka - odstavec b) praktické vyučování ve zdravotnických zařízeních. Je členěn na tři základní kategorie zahrnující celkem 10 oblastí.
Obsah
1. Název vzdělávací instituce/vysoké školy/univerzity
2. Údaje o studentovi/tce: jméno a příjmení (popř. titul), datum narození, typ, forma, období studia (akademické roky)
3. Seznam předepsaných praktických výkonů
I. PRENATÁLNÍ PÉČE
 
1. Poradenství poskytované nastávajícím matkám
 
Registrace, sepsání anamnézy a prenatální vyšetření klientek, účast na předporodní přípravě/kurzu, edukace v prenatální péči.
Nejméně 100 prenatálních vyšetření (včetně).
 
2. Vyšetření těhotných
 
 
A. Dohled na ženy s fyziologickým průběhem těhotenstvím
 
Dohled a poskytnutí péče ženám v průběhu fyziologického těhotenství.
Nejméně u 40 těhotných (včetně).
 
 
Dohled a péče u žen s rizikovým průběhem těhotenstvím.
 
B. Dohled na ženy s rizikovým průběhem těhotenstvím
 
Nejméně u 40 těhotných (včetně).
 
 
II. PÉČE BĚHEM PORODU
 
3. Fyziologický porod
 
Osobní vedení nejméně 40 porodů, kde není k dispozici dostatečný počet rodiček a nelze této kvóty dosáhnout, lze ji snížit na minimum 30 porodů za předpokladu, že bude student(ka) asistovat u dalších 20 porodů.
 
4. Asistence u patologického porodu
 
Asistence/účast u 20 patologických průběhů porodu. Z toho alespoň u jednoho porodu v poloze koncem pánevním; není-li to možné pro nedostatek porodů v poloze koncem pánevním, musí být proveden nácvik na simulačních modelech, instrumentace u sectio caesarea na operační sále.
 
5. Epiziotomie
 
Zkušenosti s epiziotomií a uvedení do problematiky chirurgického šití.
Kontrola poranění porodních cest; nástřih hráze a její sešití jednoduchých natržení hráze, může být provedena simulací, je-li to nezbytné. Minimálně stanovený počet u 10 klientek.
 
6. Ošetření novorozence
 
Postnatální vyšetření a vyšetření fyziologických novorozenců. Minimálně stanovený počet u 100 fyziologických novorozenců.
 
 
III. POPORODNÍ PÉČE
 
7. Poporodní vyšetření klientky
 
Poporodní dohled a péče včetně vyšetření. Minimálně stanovený počet u 100 pacientek/klientek.
 
8. Vyšetření klientky v šestinedělí, edukace
 
Vyšetření pacientky/klientky v šestinedělí, edukace. Minimálně stanovený počet u 100 pacientek/klientek v šestinedělí.
 
9. Péče o ženy s patologickým stavem v oblasti gynekologie a porodnictví.
Péče o všeobecně patologické případy v medicíně.
 
Sledování a péče o pacientky/klientky s patologickým stavem v gynekologii a porodnictví. Minimálně stanovený počet u 20 pacientek/klientek.
Úvod do péče o pacientky/klientky s všeobecně patologickými stavy v medicíně - v interně, chirurgii, psychiatrii apod. Minimálně stanovený počet není limitován.
 
10. Dohled na matku a rizikového a nemocného novorozence
 
Sledování a péče o matky a novorozence, včetně novorozenců narozených před nebo po termínu, novorozenců s nižší porodní hmotností a zdravotně postižených novorozenců. Minimálně stanovený počet u 20 pacientů/klientů.
 
 
Pravidla pro vedení Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit v porodní asistenci pro porodní asistentky:
1. Student/ka si údaje o provedených intervencích vpisuje do Záznamníku výkonů sám/sama a mentor/ka, tedy příslušná registrovaná porodní asistentka, tuto skutečnost stvrzuje čitelným podpisem.
2. Dosažené intervence uvedené v Záznamníku výkonů musí být prokazatelné, např. porovnáním se zápisem z dokumentace ženy/pacientky/klientky a novorozence.
3. Údaje o ženách/pacientkách/klientkách a novorozencích jsou do Záznamníku výkonů zaznamenávány v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů v platném znění9).
4. Odevzdání Záznamníku výkonů (Logbooku) jako dokladu studenta/ky o dosažení stanovených výkonů je jednou z podmínek, kterou musí student/ka splnit před tím, než požádá o vykonání státní závěrečné zkoušky.
Rozsah Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit v porodní asistenci
Dle potřeb vzdělávací instituce/vysoké školy/univerzity může být rozsah Záznamníku výkonů rozšířen s tím, že musí být zachován jeho minimální rámec. Každá ze tří oblastí obsahu zahrnuje předepsaný rozsah dalších základních i speciálních činností (v souladu s platnou legislativou v České republice), které mohou být podle zvážení vzdělávacích institucí podrobněji rozpracovány.
1) §44, odst. 4 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách)
2) §6 zákona č. 96/2004 Sb., zákona o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních)
3) §6 odst. 3 zákona č. 96/2004 Sb. a §2 a §5 vyhlášky č. 424/2004 Sb., kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků
4) podle ustanovení §48 a násl. zákona č. 111/1998 Sb.
5) podle směrnice č. 49/1967 Věstníku MZ ČSR (reg.) v částce 2/1968 Sb., o posuzování zdravotní způsobilosti k práci, ve znění směrnice MZ ČSR č. 17/1970 Věstníku MZ ČSR (reg.) v částce 20/1970 Sb., vyhlášky MPSV č. 31/1993 Sb. a §3 zákona č. 96/2004 Sb.
6) §45 a §55 zákona č. 111/1998 Sb.
7) §45 a násl. zákona č. 96/2004 Sb.
8) školitel odborné praxe - §59 odst. 2 zákona č. 96/2004 Sb.
9) podle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů