Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MZd ČR, částka 7/2019

Vzdělávací program akreditovaného kvalifikačního kurzu

ŘIDIČ ZDRAVOTNICKÉ DOPRAVNÍ SLUŽBY

1. Profil absolventa

1.1 Uplatnění absolventa

1.2 Výsledky vzdělávání

2. Charakteristika vzdělávacího programu

2.1 Pojetí a cíle vzdělávacího programu

2.2 Celková délka vzdělávacího programu

2.2.1 Metody výuky

2.3 Podmínky kvalifikačního vzdělávání

2.3.1 Vstupní podmínky

2.3.2 Průběžné podmínky

2.3.3 Výstupní podmínky, ukončení kurzu

2.3.4 Hodnocení výsledků výuky

3. Učební plán

4. Učební osnovy

4.1 Teoretická část

4.1.1 Zdravotnická dopravní služba

4.1.2 Zdravotnická psychologie, etika a komunikace

4.1.3 Podpora a ochrana zdraví

4.1.4 Somatologie

4.1.5 Medicína katastrof

4.1.6 Technika jízdy vozidla s právem přednostní jízdy

4.2 Teoreticko - praktická část

4.3 Odborná praxe na pracovištích akreditovaného zařízení

5. Akreditovaná zařízení a pracoviště

6. Doporučené studijní materiály

1. Profil absolventa

Řidič zdravotnické dopravní služby vykonává činnosti pod odborným dohledem zdravotnického pracovníka způsobilého k poskytování zdravotní péče v oboru poskytované péče, zejména lékaře, zdravotnického záchranáře, všeobecné sestry, dětské sestry nebo porodní asistentky a v případě výhradní přepravy tkání a biologického materiálu zdravotního laboranta nebo odborného pracovníka v laboratorních metodách a přípravě léčivých přípravků. Cílem vzdělávacího programuje, aby absolvent kurzu byl teoreticky i prakticky připraven zajistit zdravotní péči a přednemocniční neodkladnou péči v rámci zdravotnické dopravní služby, v běžných situacích i při mimořádných událostech. Absolvent chápe základní funkce organismu a jejich souvislosti a při poskytování zdravotní péče dodržuje etické zásady, využívá psychologický a empatický přístup k přepravovaným osobám.

1.1 Uplatnění absolventa

Absolvent je připraven k výkonu povolání "Řidič zdravotnické dopravní služby" se znalostí rozsahu svých činností, své odpovědnosti i kompetencí v rámci výkonu svého povolání. V indikovaných případech chápe své postavení v rámci poskytování přednemocniční neodkladné péče, zejména při řešení mimořádných událostí a práci v týmu.

1.2 Výsledky vzdělávání

Absolvent/kaje připraven/a:

  • vysvětlit základy veřejného zdravotnictví a organizace provozu zdravotnické dopravní služby,
  • popsat etické, právní a psychologické aspekty zdravotnické profese,
  • popsat základy podpory a ochrany zdraví, včetně bezpečnosti a ochrany zdraví pacientů, personálu a životního prostředí,
  • popsat základy medicíny katastrof a koncepci integrovaného záchranného systému,
  • vysvětlit postavení zdravotnické dopravní služby v integrovaném záchranném systému,
  • používat prostředky komunikačních a informačních technologií v prostředí integrovaného záchranného systému,
  • vyjmenovat povinné vybavení vozidel zdravotnické dopravní služby,
  • popsat poskytování zdravotní péče ve zdravotnické dopravní službě,
  • popsat poskytování přednemocniční neodkladné péče,
  • rozpoznat život ohrožující příznaky,
  • poskytnout první pomoc pacientům v krizových situacích vzniklých během transportu,
  • popsat zásady správného zacházení s biologickým materiálem, léčivými přípravky a zdravotnickými prostředky,
  • řídit, obsluhovat a udržovat vozidlo a jeho vybavení včetně hygienické péče,
  • zabezpečit transport nemocných, raněných a rodiček,
  • zabezpečit transport tkání a biologického materiálu,
  • poskytovat zdravotní péči během transportu,
  • uplatnit etické a psychologické přístupy ke klientům v rámci pracovního týmu,
  • zvládat krizové situace spojené s výkonem povolání řidiče zdravotnické dopravní služby,
  • zvládat jednoduché výkony v rámci poskytování přednemocniční neodkladné péče,
  • zvládat dovednosti vymezené svým postavením v týmu v rámci spolupráce při mimořádných událostech v součinnosti s ostatními složkami integrovaného záchranného systému,
  • přijímat, kontrolovat a ukládat zdravotnické prostředky a prádlo, jejich desinfekci a sterilizaci,
  • manipulovat s přístrojovou technikou a pomůckami patřící do povinné výbavy     vozidel
  • zdravotnické dopravní služby.

2. Charakteristika vzdělávacího programu

Vzdělávací program zahrnuje teoretickou výuku, teoreticko - praktickou a odbornou praxi v akreditovaném zařízení v rozsahu, který účastníkům poskytne ucelený soubor teoretických znalostí a praktických dovedností nezbytných pro výkon povolání řidiče zdravotnické dopravní služby.

2.1 Pojetí a cíle vzdělávacího programu

Kvalifikační kurz připravuje jednotlivce k získání odborné způsobilosti k výkonu povolání řidiče zdravotnické dopravní služby pro činnosti v oblasti zdravotnické dopravy, kdy se pod odborným dohledem bude podílet na poskytování zdravotních služeb.

2.2 Celková délka vzdělávacího programu

Kvalifikační kurz k získání odborné způsobilosti k výkonu povolání řidiče zdravotnické dopravní služby probíhá:

a) v denní formě studia, zahrnuje nejméně 180 hodin a to nejméně 80 hodin teoretické výuky, 64 hodin teoreticko - praktické výuky a 36 hodin odborné praxe v akreditovaném zařízení, 1 hodina teoretické výuky trvá 45 minut, 1 hodina odborné praxe trvá 60 minut,

b) v jiné než denní formě studia, jehož celková doba výuky není kratší než doba výuky podle písmene a) při zachování kvality vzdělávání.

2.2.1 Metody výuky

Přednášky, semináře, simulační výuka, řešení problémových situací, praktický nácvik dovedností, exkurze, praktický výcvik v akreditovaných zdravotnických zařízeních.

2.3 Podmínky kvalifikačního vzdělávání

Vzdělávací program akreditovaného kvalifikačního kurzu stanovuje následující vstupní, průběžné a výstupní podmínky.

2.3.1 Vstupní podmínky

  • ukončené základní vzdělání,
  • držitel řidičského oprávnění alespoň skupiny B,
  • dobrý zdravotní stav,
  • osobnostní vlastnosti a motivace k výkonu povolání.

2.3.2 Průběžné podmínky

  • absolvování teoretické výuky v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem,
  • absolvování praktické výuky včetně povinné odborné praxe v akreditovaném zařízení v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem,
  • akreditované zařízení započte nejvýše patnáctiprocentní omluvenou absenci z celkového počtu hodin praktického a teoretického vyučování.

2.3.3 Výstupní podmínky, ukončení kurzu

  • splnění podmínek stanovených vzdělávacím programem,
  • absolvování závěrečné zkoušky.1)

2.3.4 Hodnocení výsledků výuky

K ověřování získaných vědomostí v průběhu kurzu se užívají diagnostické metody (např. testy, ústní zkoušky, praktické zkoušky apod.), přičemž důraz je kladen na praktickou část výuky.

Akreditovaný kvalifikační kurz se ukončuje závěrečnou zkouškou, která se skládá z praktické a teoretické části. Absolvent obdrží osvědčení o získání odborné způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání v oboru Řidič zdravotnické dopravní služby.

3. Učební plán

Teoretická výuka

Teoreticko-praktická výuka

Odborná praxe

TEORETICKÁ VÝUKA

Zdravotnická dopravní služba

20

Zdravotnická psychologie, etika a komunikace

10

Podpora a ochrana zdraví

6

Somatologie

22

Medicína katastrof

14

Technika jízdy vozidla s právem přednostní jízdy

8

TEORETICKO - PRAKTICKÁ VÝUKA

Vybavení vozidla pro přepravu pacientů

8

Odborný transport pacientů

12

Ošetřovatelská péče ve zdravotnické dopravní službě

10

Předlékařská první pomoc ve zdravotnické dopravní službě

28

Exkurze u poskytovatele zdravotnické záchranné služby

6

PRAXE V AKREDITOVANÉM ZAŘÍZENÍ

Odborná praxe na pracovištích zdravotnické dopravní služby

24

Odborná praxe na pracovištích zdravotnické záchranné služby

12

CELKEM

80

64

36

4. Učební osnovy

4.1 Teoretická část

4.1.1 Zdravotnická dopravní služba

Zdravotnická dopravní služba

Anotace předmětu

Základní blok je koncipován jako teoretický základ pro orientaci v systému zdravotnictví, v organizaci, úkolech a provozu zdravotnické dopravní služby (dále jen ZDS) v jeho technické a legislativní podpoře, poskytuje informace o profesi řidiče ZDS a vymezení jeho role v systému zdravotních služeb.

Cíl

Cílem je vybavit studující znalostmi, které jim pomohou orientovat se ve struktuře zdravotnických zařízení a provozu ZDS, poskytnout informace o způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání, kompetencích a právní odpovědnosti zdravotnického pracovníka.

Rozsah předmětu

20 hodin

Téma

Rozpis učiva

Minimální počet hodin

Úvod do problematiky veřejného zdravotnictví

Základy veřejného zdravotnictví, všeobecné zdravotní pojištění, zdravotní služby a zdravotní péče, oprávnění k poskytování zdravotních služeb, personální zabezpečení zdravotních služeb - kompetence, práva a povinnosti zdravotnického pracovníka, práva a povinnosti pacienta, hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb.

8

Právní odpovědnost zdravotnického pracovníka se zaměřením na zdravotnickou dopravní službu

Povinná mlčenlivost, povinnost poskytnutí první pomoci, zdravotnická dokumentace, podávání informací, odmítnutí zdravotní péče.

4

Zdravotnická dopravní služba v systému zdravotních služeb

ZDS v systému zdravotních služeb, organizace ZDS a jejích provozovatelů jako poskytovatelů zdravotních služeb, kompetence řidiče ZDS, součinnost se zdravotnickou záchrannou službou (dále jen ZZS) a dalšími zdravotnickými složkami, službami či zařízeními, komunikační a informační technologie v prostředí ZDS, dokumentace v ZDS, informační systémy, elektronická zdravotnická dokumentace, ekonomické aspekty v činnosti ZDS, účtování a úhrada transportů.

8

4.1.2 Zdravotnická psychologie, etika a komunikace

Zdravotnická psychologie, etika a komunikace

Anotace předmětu

Předmět je koncipován jako teoretický základ zdravotnické psychologie a etiky. Seznamuje účastníky se zásadami komunikace s pacientem, osobami blízkými a okolím a zásadami odborné komunikace a komunikace ve zdravotnickém týmu s ohledem na bezpečí poskytovaných zdravotních služeb.

Cíl

Cílem předmětu je pochopení zásadního významu psychologického a etického přístupu při poskytování zdravotních služeb a významu zásad odborné komunikace a týmové spolupráce pro bezpečnost zdravotních služeb.

Rozsah předmětu

10 hodin

Téma

Rozpis učiva

Minimální počet hodin

Zdravotnická psychologie

Psychologie pacienta, nemoc jako náročná životní situace, psychologie pacienta s ohledem na prostředí, ve kterém je poskytována zdravotní péče - nemocnice, sanitní vůz, domácí péče, terén, psychologie a prožívání nemoci osobami blízkými, rodiči a okolím pacienta, smrt, úmrtí během poskytování zdravotních služeb, etika zdravotnického pracovníka.

4

Komunikace

Komunikace s pacientem, osobami blízkými a okolím, komunikace s lidmi se speciálními potřebami, s různým typem disability (postižení) např. se smyslovou disabilitou, seniory apod., dále komunikace ve zdravotnickém týmu, zásady a systémy odborné komunikace, praktická cvičení.

6

4.1.3 Podpora a ochrana zdraví

Podpora a ochrana zdraví

Anotace předmětu

Předmět poskytuje základní informace z oborů mikrobiologie, epidemiologie, o šíření nákaz a hygienicko-epidemiologických aspektech, které hrají důležitou roli v ochraně a podpoře zdraví jak nemocných, tak zdravotnických pracovníků. Dále poskytuje základní poznatky o technickém vybavení radiodiagnostických pracovišť a účincích záření na lidský organizmus.

Cíl

Cílem předmětu je získání základních poznatků v oblasti ochrany a podpory zdraví a aplikaci opatření ochrany zdraví při práci řidiče zdravotnické dopravní služby.

Rozsah předmětu

6 hodin

Téma

Rozpis učiva

Minimální počet hodin

Základy mikrobiologie

Základní pojmy z mikrobiologie a epidemiologie (bakterie, viry, paraziti, patogenita, virulence), všeobecné poznatky o infekčních onemocněních a způsobech přenosu (infekce spojené se zdravotní péčí, AIDS/HIV, infekční hepatitida apod., prevence).

1

Základy hygieny

Hygiena a její význam, riziková pracoviště, bezpečnost a zdraví při práci na rizikových pracovištích, nebo s rizikovými aspekty, hygienicko - epidemiologické aspekty v ZDS (transport infekčně nemocných, dezinfekce a sterilizace pomůcek a vozidla, manipulace a transport biologických materiálů), osobní ochranné prostředky a pomůcky, význam jejich užívání.

Zásady, metody a prostředky dezinfekce v ZDS, základní pojmy (dezinfekce, dezinsekce, deratizace, sterilizace).

3

Úvod do problematiky ionizujícího záření

Přehled zdrojů ionizujícího záření, jejich základní vlastnosti, nežádoucí biologické účinky, průchod ionizujícího záření vzduchem a jinými látkami, ochrana vzdálenostmi, stíněním, ochranné pomůcky, poučení o chování při běžném klinickém provozu a chování při mimořádných událostech.

2

4.1.4 Somatologie

Somatologie

Anotace předmětu

Předmět je koncipován jako teoretický základ pro pochopení stavby lidského těla, základních funkcí organismu a jejich vzájemných souvislostí.

Cíl

Získání základních poznatků z anatomie a fyziologie lidského těla.

Rozsah předmětu

22 hodin

Téma

Rozpis učiva

Minimální počet hodin

Stavba lidského těla

Buňka, tkáň, orgán, orgánový systém, organismus, hlavní orgánové systémy a jejich význam, vnitřní prostředí, homeostáza.

2

Pohybový systém

Popis, funkce, přehled hlavních skupin: soustava kosterní, soustava svalová, hybnost.

2

Oběhový systém

Popis, funkce: srdce (stavba, uložení, práce srdce), cévy (přehled cév a principy cirkulace, krevní tlak, tep), krev (složení, krevní skupiny, krevní převody), mízní systém (tkáňová tekutina, lymfa, mízní uzliny).

4

Dýchací systém

Základní členění, stavba, funkce, složení vdechovaného a vydechovaného vzduchu, mechanika dýchání, dýchací cesty, plíce (uložení, popis, funkce), bránice, ventilace, respirace, transport dýchacích plynů.

3

Trávicí systém

Stavba, funkce trávicí trubice (obecná stavba, produkce trávicích šťáv a jejich funkce), parenchymatózní orgány (přehled, funkce). Trávení, vstřebávání, metabolismus, živiny, vitamíny.

2

Vylučování a močový systém

Popis, funkce, moč, ledviny, vývodné cesty močové, princip vylučování.

2

Nervový systém

Centrální nervový systém. Periferní nervový systém. Základy činnosti nervové soustavy.

2

Pohlavní ústrojí

Stavba, funkce, reprodukční systém muže, pohlavní systém ženy, těhotenství, porod.

2

Žlázy s vnitřní sekrecí a vnější sekrecí

Rozdělení, popis, funkce.

2

Smysly a smyslové orgány

Obecná charakteristika, popis, funkce, kožní čití, chuť, čich, zrak, sluch.

1

4.1.5 Medicína katastrof

Medicína katastrof

Anotace předmětu

Předmět j e základní součástí komplexní teoretické a praktické přípravy pro výkon povolání ZDS. Informuje o mimořádných událostech a o roli medicíny katastrof. Definuje integrovaný záchranný systém (dále jen "IZS"), seznamuje s úkoly a s činností složek záchranného systému a se zásadami součinnosti s ostatními složkami IZS při mimořádných událostech.

Cíl

Získat znalosti a dovednosti nutné pro orientaci v problematice související s mimořádnými událostmi a využívání poznatků z medicíny katastrof při výkonu svého povolání.

Rozsah předmětu

14 hodin

Téma

Rozpis učiva

Minimální počet hodin

Úvod do problematiky medicíny katastrof

Systém veřejné správy, systém krizového řízení, základní terminologie, krizová připravenost zdravotnictví ČR, ochrana obyvatelstva, systém havarijního a krizového plánování a zásady traumatologického plánování.

1

Zdravotnická záchranná služba

Povinnosti zdravotnické záchranné služby při mimořádných událostech, organizace a postup při ošetřování zraněných.

2

Integrovaný záchranný systém

Definice, složky (základní, ostatní) a jejich úkoly; legislativní úprava (příprava na mimořádné situace, záchranné a likvidační práce); fáze záchranné akce; krizový stav; technické zásahy; prostředky používané při záchranných akcích; úloha IZS za standardních podmínek a při mimořádných událostech; součinnost IZS s ostatními složkami.

1

Organizace činností zdravotnických složek při provádění záchranných a likvidačních prací

Organizace činností zdravotnických složek při provádění záchranných a likvidačních prací v místě mimořádné události (dále jen "MU") podle aktuálních poznatků medicíny katastrof. Změna léčebně ošetřovatelského plánu, činnosti posádek ZZS při MU, odlišnosti v poskytování přednemocniční neodkladné péče (dále jen "PNP") při záchranných a likvidačních pracích, lůžkový fond, oblasti MU; organizace činnosti na místě, základní schéma průběhu likvidace zdravotních následků mimořádných událostí.

3

Metody třídění

Metody třídění pacientů při mimořádných událostech, třídící karty. Použití třídících karet, postupy při třídění raněných, postupy při přepravě raněných při mimořádných událostech, předávání třídících karet dalším zdravotnickým zařízením.

2

Psychologické aspekty MU

Psychologické aspekty MU a krizových situací. Psychosociální intervenční služba. Dopady MU na psychiku (postižených, svědků událostí, příbuzných, pozůstalých, záchranářů aj.); posttraumatická stresová porucha, krizová intervence.

2

Komunikační a informační technologie v prostředí IZS

Prostředky hlasové komunikace, prostředky pro mobilní komunikaci (systémy, radiostanice), národní komunikační systém IZS, tísňové linky, radiové sítě. Základy hlasové radiokomunikace, prostředky datové komunikace (pagerové sítě, mobilní počítače), národní informační systém IZS. Informační zdroje, znalostní databáze, geografické informační systémy.

3

4.1.6 Technika jízdy vozidla s právem přednostní jízdy

Technika jízdy vozidla s právem přednostní jízdy

Anotace předmětu

Předmět je koncipován jako teoretický základ specifik jízdy vozidla s právem přednostní jízdy.

Cíl

Získání základního povědomí o specifikách jízdy vozidla s právem přednostní jízdy za použití výstražného zařízení z pohledu právního, psychologického a technického.

Rozsah předmětu

8 hodin

Téma

Rozpis učiva

Minimální počet hodin

Základy jízdy vozidla s právem přednostní jízdy

Silniční zákon a související předpisy - vozidlo s právem přednostní jízdy, psychologie řidiče sanitního vozidla, technika jízdy vozidla s právem přednostní jízdy s ohledem na ostatní účastníky dopravního provozu, dopravní nehoda sanitního vozidla.

5

Krizové situace vozidel s právem s přednostní jízdy

Rozbor dopravních nehod sanitních vozidel zaměřený na možnosti zabránění nehodě.

3

4.2 Teoreticko - praktická část

Teoreticko - praktická část

Anotace předmětu

Předmět je koncipován jako praktický základ pro upevnění získaných dovedností a získání schopnosti jejich realizace v praxi.

Cíl

Vybavit studující praktickými dovednostmi resp. získat zkušenosti z aplikace teoretických poznatků v poskytování základní zdravotní a specifické péče a v poskytování základní odborné první pomoci.

Rozsah části

64 hodin

Téma

Rozpis učiva

Minimální počet hodin

Vybavení vozidla pro přepravu pacientů

Seznámení s povinným vybavením zdravotnické dopravní služby přístroji a pomůckami dle vyhlášky č. 296/2012 Sb., o požadavcích na vybavení poskytovatele zdravotnické dopravní služby, poskytovatele zdravotnické záchranné služby a poskytovatele přepravy pacientů neodkladné péče dopravními prostředky a o požadavcích na tyto dopravní prostředky, v platném znění a v souladu se související legislativou.

8

Odborný transport pacientů

Transportní prostředky - nosítka, schodolezy, transportní křeslo, plachta, vyprošťování raněných - scoop rám, páteřní deska, polohování s ohledem na diagnózu, techniky při přenášení a transportu pacientů, nouzové transportní prostředky, spolupráce s hasičským záchranným sborem (dále jen "HZS"), bezpečnost při transportu - zádržné systémy, transport dětí, transport speciálních skupin nemocných (senioři, lidé s různým typem disability), specifika manipulace s nimi, ergonomie transportu s ohledem na bezpečnost a ochranu zdraví při práci (dále jen "BOZP"), předpisy pro zvedání břemen, indikace lékaře - příkaz ke zdravotnímu transportu, forenzní problematika, komunikace s pacientem - edukace, šetrný transport - analgezie. Simulační cvičení.

12

Ošetřovatelská péče ve zdravotnické dopravní službě

Použití ochranných pomůcek, přejímání, kontrola a uložení zdravotnických prostředků a prádla, manipulace s nimi, jejich dezinfekce a sterilizace a zajištění jejich dostatečné zásoby, základní ošetřovatelská péče o pacienta v DZS, manipulace s tlakovými lahvemi, použití pomůcek pro inhalační terapii a oxygenoterapii, spolupráce s nelékařským zdravotnickým pracovníkem (dále jen "NLZP") nebo lékařem, ošetřování ran, vstupů, obvazová technika.

10

Předlékařská první pomoc ve zdravotnické dopravní službě

Všeobecné zásady první pomoci, orientace ve stavu postiženého, racionální zvážení vlastních možností a schopností, význam součinnosti a přivolání ZZS, nezbytnost poskytnutí první pomoci a stabilizace postiženého do příjezdu ZZS, zaměření na výkony zachraňující život.

2

Pacienti transportovaní zdravotnickou dopravní službou: jednotlivé skupiny pacientů - dialyzovaní, geriatričtí, s ošetřeným zraněním, intoxikovaní, spolupráce se ZZS - odmítnutí transportu nestabilního pacienta.

2

Život ohrožující stavy - bezvědomí, poruchy vědomí, křeče, dušnost, dušení, zástava oběhu a dýchání, neodkladná resuscitace, použití samorozpínacího vaku s obličejovou maskou, využití automatického externího defibrilátoru. Život ohrožující krvácení, kritická hypotenze. Reakce, diferenciální rozvaha a zdravotní péče do příjezdu ZZS. Simulační cvičení.

14

Život ohrožující příznaky - bolest na hrudi, bolesti břicha, horečka. Reakce, diferenciální rozvaha a zdravotní péče do příjezdu ZZS nebo do předání pacienta ve zdravotnickém zařízení.

2

Specifické situace - překotný porod, dopravní nehoda, psychiatrický pacient, agresivní pacient.

4

Traumatologie - ošetřování ran - obvazové techniky a pomůcky, imobilizace - imobilizační pomůcky (vakuové dlahy, pánevní fixátor, trakční dlaha atd.). Simulační cvičení.

4

Exkurze u poskytovatele zdravotnické záchranné služby

Zdravotnické operační středisko, moduly pro události s hromadným postižením osob a krizovou připravenost (speciální vozidla, kontejnery, pomůcky a vybavení pro mimořádné události), vozidla biohazard týmů.

6

4.3 Odborná praxe na pracovištích akreditovaného zařízení

Účastník kvalifikačního kurzu vykoná odbornou praxi v akreditovaném zařízení na dvou pracovištích: na pracovišti zdravotnické dopravní služby a na pracovišti poskytovatele zdravotnické záchranné služby. Školitel z každého pracoviště potvrdí absolvovanou praxi do Záznamu odborné praxe, který vyhotoví akreditované zařízení realizující vzdělávací program.

ODBORNÁ PRAXE V AKREDITOVANÝCH ZAŘÍZENÍCH

Místo

Pracoviště zdravotnické dopravní služby

Anotace předmětu

Odborná praxe je koncipována jako praktický předmět a uskutečňuje se podle plánu odborné praxe. Umožňuje účastníkům kvalifikačního kurzu aplikovat v podmínkách zdravotnických zařízení teoretické vědomosti a praktické dovednosti, které získali studiem teoreticko-praktických disciplín v učebnách akreditovaných zařízení realizujících teoretickou výuku a na pracovištích poskytujících zdravotní péči. Poskytuje prostor pro zdokonalování zručností, dovedností a návyků, učí účastníky samostatnosti, odpovědnosti a práci vtýmu. Uskutečňuje se formou přímé či nepřímé péče o klienty/pacienty u poskytovatelů zdravotních služeb pod přímým vedením školitele. Odborné praxi předchází odpovídající výuka teoretických předmětů.

Cíl

Cílem je prohloubení, upevnění a získání odborných vědomostí, dovedností a návyků potřebných pro kvalitní poskytování péče.

Rozsah

24 hodin

Náplň odborné praxe

Účast na kompletních výjezdech - veškerá péče, komunikace, dokumentace, spolupráce s nelékařským zdravotnickým pracovníkem či lékařem

 - odsun a polohování (léčebná, úlevová, transportní, zotavovací poloha);

 - aplikace tepla a chladu;

 - zajištění a bezpečnost pacienta, apod.;

 - přemístění, přenášení, transport pacientů;

 - transport, nouzový transport, transport v úzkých prostorách (schodiště, svahy, extrémní podmínky apod.);

 - speciální pomůcky v ZDS.

Místo

Pracoviště poskytovatele zdravotnické záchranné služby

Rozsah

12 hodin

Náplň odborné praxe

Manipulace s pacientem:

získávání informací a jejich interpretace při poskytování zdravotních služeb:

 - předávání informací o nemocném;

 - zásady postupu a techniky ošetření dětských pacientů.

Transport pacienta:

 - používání transportní techniky;

 - polohování;

 - transport, nouzový transport, transport v úzkých prostorách (schodiště, svahy, extrémní podmínky apod.),

 - zajištění bezpečnosti během převozu.

Manipulace s přístrojovou technikou:

 - bezpečnost práce při manipulaci s přístroji, tlakovými nádobami;

 - péče o přístrojovou techniku a pomůcky;

 - radiová komunikace se zdravotnickým operačním střediskem;

 - dezinfekce a sterilizace zdravotnických prostředků;

 - praktický nácvik údržby vybavení zdravotnických vozidel.

Aplikace tepla a chladu.

Aplikace kyslíku.

5. Akreditované zařízení

Personální požadavky

  • Školitelem se rozumí zaměstnanec akreditovaného zařízení ve smyslu zákona č. 96/2004 Sb. v platném znění, který organizuje a řídí teoretickou nebo praktickou část specializačního vzdělávání.
  • Školitelem může být pouze zdravotnický záchranář nebo všeobecná sestra s profesními zkušenostmi a výkonem povolání s přímým kontaktem s pacientem v délce nejméně 5 let.
  • Lektorem pro teoretickou část se rozumí zdravotnický nebo jiný odborný pracovník, který se podílí na výuce v teoretické části specializačního vzdělávání.
  • Lektorem může být nelékařský zdravotnický pracovník, který získal odbornou způsobilost v oboru zdravotnický záchranář nebo všeobecná sestra a s výkonem povolání min. 3 roky.
  • Lektorem může být i další odborný pracovník s kvalifikací, která odpovídá zaměření vyučovaného předmětu.
  • Školitel/Lektor předkládá k akreditaci doklady o odborné event. pedagogické způsobilosti, o délce odborné praxe.

Věcné a technické vybavení

  • Modely a simulátory potřebné k výuce praktických dovedností - modely a simulátory k výuce kardiopulmonální resuscitace (dále jen KPR), které signalizují správnost postupu KPR včetně grafického záznamu, modely a simulátory k výuce KPR u dětí, které signalizují správnost postupu KPR.
  • Pro teoretickou část vzdělávacího programu standardně vybavená učebna s PC a dataprojektorem a s možností přístupu k internetu.
  • Musí odpovídat standardům a platné legislativě.
  • Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).

Organizační a provozní požadavky

  • Pro teoretickou část vzdělávacího programu může o akreditaci žádat i jiné zařízení, které není poskytovatelem zdravotních služeb, ale má s poskytovatelem zdravotních služeb smluvní vztah.
  • Pro praktickou část vzdělávacího programu musí žadatel o akreditaci být poskytovatelem zdravotních služeb dle příslušného oboru.
  • Jeden žadatel o akreditaci pro teoretickou část může uzavřít smluvní vztah s jedním nebo více akreditovanými zařízeními z důvodu zajištění komplexnosti vzdělávacího programu.

Bezpečnost a ochrana zdraví

  • Součástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany včetně ochrany před ionizujícím zářením.
  • Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
  • Požadavky jsou doplněny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací vztahujících se k opatřením na ochranu před působením zdrojů rizik.

6. Doporučené studijní materiály

1. ČESKO. Zákon č. 96 ze dne 4. února 2004 o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních) [v platném znění]. In: Sbírka zákonu České republiky. 2004, částka 30, s. 1452 - 1479. ISSN 1211-1244.

2. HAŠKOVCOVÁ, Helena. Lékařská etika. 4. aktualiz. a rozšiř, vyd. Praha: Galén, 2015. 225 s. ISBN 978-80-7492-204-6.

3. KELNAROVÁ, Jarmila a Eva MATĚJKOVÁ. Psychologie: pro studenty zdravotních oboru. 1. díl. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 162 s. ISBN 978-80-247-3270-1.

4. KELNAROVÁ, Jarmila a Eva MATĚJKOVÁ. Psychologie: pro studenty zdravotnických oborů. 2. díl. 1. vyd. Praha: Grada, 2014. 120 s. ISBN 978-80-247-3600-6.

5. KOZÁKOVÁ, Radka. Základy obecné a vývojové psychologie pro studenty nelékařských zdravotnických oborů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 106 s. ISBN 978-80-244-4259-4.

6. MELICHERČÍKOVÁ, Věra. Sterilizace a dezinfekce. 2. dopl. a přeprac. vyd. Praha: Galén, 2015. 174 s. ISBN 978-80-7492-139-1.

7. Metodická opatření. 8. Etický kodex zdravotnického pracovníka nelékařských oborů. Věstník Ministerstva zdravotnictví České republiky. 2004, č. 7, s. 10-11. ISSN 1211-0868.

8. MINIBERGEROVÁ, Lenka a Kateřina JIČÍNSKÁ. Vybrané kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. 1. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. 78 s. ISBN 978-80-7013-513-6.

9. MIXA, Vladimír, Pavel HEINIGE a Václav VOTRUBA. Dětská přednemocniční a urgentní péče. Praha: Mladá fronta, 2017. 637 s. ISBN 978-80-204-4643-5.

10. PRUDIL, Lukáš. Právo pro zdravotnické pracovníky. 2. dopl. a upr. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2017. 155 s. ISBN 978-80-7552-507-9.

11. REMEŠ, Roman a kol. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. 240 s. ISBN 978-80-247-4530-5.

12. ZACHAROVÁ, Eva a Jitka ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ. Základy psychologie pro zdravotnické obory. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 278 s. ISBN 978-80-247-4062-1.

13. ZACHAROVÁ, Eva. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 2. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2017. 264 s. ISBN 978-80-271-0155-9.

1) Vyhláška č. 189/2009 Sb., o atestační zkoušce, zkoušce k vydání osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu, závěrečné zkoušce akreditovaných kvalifikačních kurzů a aprobační zkoušce a o postupu při ověření znalosti českého jazyka (vyhláška o zkouškách podle zákona o nelékařských zdravotnických povoláních).