Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů
1018/0
Xxxxxx xxxxx
XXXXX
xx xxx … 2017,
kterým se xxxx xxxxx č. 592/1992 Sb., x pojistném na xxxxxxx xxxxxxxxx pojištění, xx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx
Xxxxxxxxx se usnesl xx tomto xxxxxx Xxxxx xxxxxxxxx:
Xx. X
Xxxxx zákona x pojistném na xxxxxxx xxxxxxxxx pojištění
Zákon č. 592/1992 Sb., o xxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx, xx xxxxx xxxxxx x. 10/1993 Xx., zákona č. 15/1993 Sb., zákona x. 161/1993 Xx., xxxxxx č. 324/1993 Xx., zákona x. 42/1994 Xx., xxxxxx x. 241/1994 Xx., xxxxxx x. 59/1995 Xx., xxxxxx č. 149/1996 Xx., zákona x. 48/1997 Xx., xxxxxx č. 127/1998 Xx., xxxxxx x. 29/2000 Xx., xxxxxx x. 118/2000 Sb., xxxxxx č. 258/2000 Xx., xxxxxx č. 492/2000 Sb., xxxxxx x. 138/2001 Sb., xxxxxx x. 49/2002 Xx., xxxxxx č. 176/2002 Sb., xxxxxx x. 424/2003 Xx., xxxxxx x. 437/2003 Xx., zákona č. 455/2003 Xx., xxxxxx x. 53/2004 Sb., xxxxxx č. 438/2004 Xx., xxxxxx x. 123/2005 Sb., xxxxxx x. 381/2005 Xx., xxxxxx x. 413/2005 Xx., xxxxxx x. 545/2005 Xx., zákona x. 62/2006 Sb., xxxxxx č. 117/2006 Xx., xxxxxx č. 189/2006 Sb., zákona x. 214/2006 Xx., xxxxxx x. 264/2006 Xx., xxxxxx č. 261/2007 Xx., xxxxxx x. 296/2007 Xx., xxxxxx x. 306/2008 Xx., xxxxxx x. 227/2009 Xx., zákona x. 281/2009 Xx., xxxxxx x. 285/2009 Xx., xxxxxx x. 362/2009 Sb., xxxxxx x. 73/2011 Xx., xxxxxx č. 138/2011 Xx., zákona x. 298/2011 Xx., zákona x. 329/2011 Xx., xxxxxx x. 369/2011 Xx., xxxxxx č. 458/2011 Xx., xxxxxx x. 401/2012 Sb., xxxxxx x. 500/2012 Xx., zákona x. 11/2013 Xx., xxxxxxxxx xxxxxxxx Senátu x. 342/2013 Xx., xxxxxxxxx xxxxxxxx Senátu x. 344/2013 Xx., zákona x. 109/2014 Xx., xxxxxx č. 250/2014 Xx., xxxxxx x. 267/2014 Sb., zákona x. 200/2015 Xx., xxxxxx x. …/2017 Xx. a zákona x. …/2017 Xx., xx xxxx xxxxx:
1. X §3c xxxx. 1 xx xxxxxx „6 259 Xx“ xxxxxxxxx xxxxxxx „7 540 Xx“.
2. X §3c xxxx. 1 xx xxxxxx „7 540 Xx“ xxxxxxxxx xxxxxxx „7 903 Kč“.
Xx. XX
Xxxxxxxx
Xxxxx xxxxx xxxxxx účinnosti xxxx 1. xxxxx 2019, x xxxxxxxx xxxxxxxxxx xx. X bodu 2, xxxxx xxxxxx xxxxxxxxx dnem 1. xxxxx 2020.
XXXXXXXX XXXXXX
Xxxxxx xxxx
X. Xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx právní xxxxxx, odůvodnění xxxxxxxx xxxxxxxx, zhodnocení xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx
Xxxxx stávající xxxxxxx právní xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxx, xx xxx je xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx rozpočtu xxxx1, (xxxx jen „státní xxxxxxxxxx“), xxxxxxxxx na 6 259 Xx. Xxxxxxx xx xxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxx kalendářní xxx xxxxx xxxxxx, x xx xx 30. xxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxx, xxx nějž se xxxxxxxxxx základ xxxxx xxxxxxx. Xxx xxx 2017 xx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx nařízením xxxxx č. 181/2016 Sb., x xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxx, xx xxxxxx je plátcem xxxxxxxxxx na xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx stát, x to na 6 814 Xx. Xxxxxx xx osobu x kalendářní xxxxx xxx x letošním xxxx xxxx 920 Xx.
Xxx vyplývá xx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxxx xxx, je současná xxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxx, neboť xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx. Nelze rovněž xxxxxxxx xxxxxxxxxx, xx xxxxx než objektivní xxxxxxxx xxxxxxxxx x xxxxxxx xx výši xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx situace x xxxxxx xxxxxxx prostředky xx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx. Xxxxxx veřejného zdravotního xxxxxxxxx xx xxxxxx xxx xxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx (mimo xxxx xxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx x programového xxxxxxxxxx xxxxx XX), xxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx ve xxxxxxxxxxxxx, který s xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx x novými xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx se xxxxxxx xx xxxxxxxxx xxxx. Xxxxxxxxx dopad xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx základu za xxxxxx xxxxxxxxxx xx x tomto xxxxx xxxxxxxx x xxxxxx 2010 - 2013, xxx nedošlo k xxxx zvýšení x xxxxxx xxxxxxxxx zdravotního xxxxxxxxx byl xxxxxxxx xxxxxxxxx z xxxxxxxxx xxxxxx, xxxxx xxxx x předchozím xxxxxx xxxxxxxxx.
Xx základě xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx x xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx původního materiálu xxxxxx xxxx x xxxx 2018 xxxxxxxxxxxx xxxxxx xx státní xxxxxxxxxx řešena prostřednictvím xxxxxxxx vlády, x xx xxx, xxx xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxx za xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx 3,5 mld. Xx. X xxxxxx 2019 x 2020 xxxx xxxx předkládaným xxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxx platbu za xxxxxx pojištěnce tak, xxx xxxx meziroční xxxxxxxx xxxxxx x xxxxxx roce 3,5 xxx. Xx.
X. Zhodnocení xxxxxxx navrhované xxxxxx xxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxx, s mezinárodními xxxxxxxxx x x xxxxxx Xxxxxxxx xxxx
1. Xxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxx Xxxxx xxxxxxxxx
Xxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx s ústavním xxxxxxxx bylo xxxxxxxxxx xxxxxxxxx k xxxxxxxxx xxxxxx č. 1/1993 Sb., Xxxxxx Xxxxx xxxxxxxxx, xx xxxxx pozdějších xxxxxxxx (xxxx xxx „Xxxxxx“), x xxxx xxx x usnesení č. 2/1993 Sb., x vyhlášení Xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx x xxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx České xxxxxxxxx, xx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx (dále xxx „Xxxxxxx“). X xxxxx ohledu xxxxx xxxxxxx žádný xxxxxx.
2. Xxxxxx s xxxxxx XX x xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx
Xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xx nedotýká práva XX x xxxx x xxx xxxx x xxxxxxx.
Xxxxxxxx právní xxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxx, xxxxx xx Xxxxx republika xxxxxx.
X. Xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx x xxxxxxxx dosah xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx
Xxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxx xxx xxxxx výlučně xx státní xxxxxxxx, xxxxx xxxx zatížen xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxx pojištěnců.
Očekává xx, xx ve střednědobém xxxxxxx x letech 2019 x 2020 xxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxx x xxx 3,5 xxx. Xx. Xxxxxxxx x xxxx, xx x xxxxxxxxxxx xx předpokládán xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx, xxxx možné xxxxxx xxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxxx výběru daní, x xxxxx přispějí x předpokládané xxxxxxxx xxxxxx x xxxxxx xxxxxxx. Tento trend xx patrný xxx xx xxxxxxxxxx x xxxx 2015, xxx xxxxxx příjmy veřejných xxxxxxxx (xx. pojistného xx xxxxxxxx xxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxx na xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx) xxxxxxx xx xxxx xxx xxxxxxxxxxx xxxxx x 72,2 xxx. Xx. X souladu x uvedeným návrhem xxxx muset Xxxxxxxxxxxx xxxxxxx navýšit xxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxx Všeobecná xxxxxxxx xxxxxx.
X. Zhodnocení xxxxxx na podnikatelské xxxxxxxxx České xxxxxxxxx, xxxxxxxxxx xxxxxx, včetně xxxxxx na xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx, zejména xxxxx xxxxxxxx xxxxx, xxxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx a xxxxxxxxxxx xxxxxxx, x xx xxxxxx xxxxxx k xxxxxx xxxxxxxxxxxx x xx vztahu x xxxxxxxx xxxx a xxx, a dopadů xx životní xxxxxxxxx
Xxxxxxxxxxx xx pozitivní xxxx xx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx, xxxxx sekundárně xxxx posílen xxxxxx xxxxxxxxxxxxx zdravotních xxxxxx xx poskytování xxxxxx xxxxxxxxx xx zdravotního xxxxxxxxx. Xx xx xxxx xxxxxxxxxx dopadů, xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxx x posílení xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx pojištění, xxx xxxxxx v důsledku xx zkvalitnění a xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx v České xxxxxxxxx. Xxxxxxxxxxx xx xxxxxxx, že xxxxx xxxxxxx prostředky budou xxxxxx přednostně na xxxxxxxxx xxxxx zdravotnického xxxxxxxxx, xxxxx jsou xx srovnání x xxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxx xx xxxxx xxxxxx. Xxxxx xxxx xxxxxx xx xxxxxxx prostředí. Xxxxxxxxxx právní xxxxxx xxxx v xxxxxxx xx xxxxxx x xxxxxx diskriminace. Xxxxxx xxxx x rozporu xx xxxxxxx č. 198/2009 Sb., x xxxxxx zacházení x x xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx ochrany xxxx xxxxxxxxxxxx a x xxxxx xxxxxxxxx xxxxxx (xxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxx). Neobsahuje xxxx xxxxx xxxxxxxxxx, xxxxx xx xxxxxxxxxx xxxxx na xxxxx xxxxxxxxx x xxxxx x xxxxxxxxxxxx. Xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxx x xxxx.
X. Xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxx x xxxxxxx soukromí x xxxxxxxx údajů
Navrhovaná xxxxxx xxxxxx se xxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx a osobních xxxxx xxxxxxxxx xxxx.
X. Xxxxxxxxxx korupčních xxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx (CIA)
Předložený xxxxx xxxxxxxxxx žádná xxxxxxxx rizika. Xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxx xxxx dán přímo xxxxxxx x xxxxxx xxxxx xxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx orgánů xxxxxxx xxxxxx. X xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxx profitovat pouze xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx xxxxx, x xxxxxxx konkrétní xxxxx.
X. Zhodnocení dopadů xx xxxxxxxxxx nebo xxxxxx xxxxx
Xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx mít xx xxxxxxxx žádné xxxxxx xx xxxxxxxxxx a xxxxxx xxxxx.
1 Xxxxxxxxx xxxxxxxx státních xxxxxxxxxx xx obsaženo x&xxxx;xxxxxxxxxx §7 xxxx. 1 xxxxxx x. 48/1997 Xx., o xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx x x změně x xxxxxxxx xxxxxxxxx souvisejících xxxxxx, xx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx.
Xxxxxxxx část
Navrženým xxxxxxxxxxx xx xxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxx 2019 xxx, xx xxxx 7 540 Kč. X xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxx xxxx platby xx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xx kalendářní xxxxx, xxxxx činí 13,5 % vyměřovacího xxxxxxx, xxxx 1 018 Xx.
Xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xx xxxxxx výše vyměřovacího xxxxxxx xx roku 2020 xxx, že xxxx 7 903 Xx. X xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx se xxxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxx za xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxx měsíc, která xxxx 13,5 % xxxxxxxxxxxx xxxxxxx, xxxx 1 067 Kč.
K xxxxxxxxx postupné xxxxxxxxxx xxxxxx za státní xxxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxx účinnost xx 1. ledna 2019 x od 1. xxxxx 2020.
X Praze dne 30. ledna 2017
Xxxxxxxx xxxxx:
Xxx. Xxxxxxxx Xxxxxxx x. x.
Xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx:
XXXx. Xxx. Xxxxxxxx Xxxxxx, XXX, x. x.
Xxxxxxxxx xxxxxx z xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx (XXX)
XXXXXXX XXXXXXXXX XXXXXX XXX
1. Základní xxxxxxxxxxxxx xxxxx |
|
Xxxxx návrhu: Xxxxx xxxxxx, kterým xx xxxx xxxxx č. 592/1992 Sb., x xxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx, xx znění xxxxxxxxxx xxxxxxxx |
|
Xxxxxxxxxxx / xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx: XXX |
Xxxxxxxxxxxxx termín nabytí xxxxxxxxx, x&xxxx;xxxxxxx dělené xxxxxxxxx rozveďte 1.2019 |
Xxxxxxxxxxxx xxxxx XX: Xx |
|
2. Xxx xxxxxx xxxxxx |
|
Xxxxxx xxxxxx xx xxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx a xxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xx skupinu státních xxxxxxxxxx (x současné xxxx xxx 5,95 xxx. xxxx), zejména xxxxxxxx příjmové stránky xxxxxxx veřejného xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx. |
|
3. Xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxx |
|
3.1 Dopady xx xxxxxx xxxxxxxx x xxxxxxx veřejné xxxxxxxx: Xxx |
|
Xxxxxxx se, xx ve střednědobém xxxxxxx v xxxxxx 2019 x 2020 xxxx xxxxxxxx pokrýt xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxx pojištěnce x xxxxxxx x xxx 3,5 mld. Xx. Xxxxxxxx k xxxx, xx x xxxxxxxxxxx xx předpokládán xxxxxxxxx xxxxx ekonomiky, xxxx možné tyto xxxxxx xxxxxxxxxx z xxxxxxxxxx xxxxxx xxxx, x xxxxx přispějí x xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx v xxxxxx xxxxxxx. Xxxxx trend xx xxxxxx xxx xx xxxxxxxxxx x xxxx 2015, kdy xxxxxx xxxxxx veřejných xxxxxxxx (xx. pojistného xx xxxxxxxx zabezpečení x xxxxxxxxxx xx xxxxxxx zdravotní pojištění) xxxxxxx xx celý xxx xxxxxxxxxxx xxxxx x 72,2 xxx. Xx. |
|
3.2 Xxxxxx xx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxx XX: Xx |
|
3.3 Dopady xx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx: Xxx |
|
Xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxx příjem xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx xx poskytování služeb xxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx. |
|
3.4 Xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxx (xxxx, kraje): Xx |
|
3.5 Xxxxxxxx xxxxxx: Xxx |
|
Xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx dojde x xxxxxxxx xxxxxxxx stránky xxxxxxx xxxxxxxxx zdravotního xxxxxxxxx, xxx xxxxxx x důsledku xx xxxxxxxxxxx a xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx x České xxxxxxxxx. |
|
Xxxxxxxxxxx xx xxxxxxx, xx xxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxxx platů xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xxxxx xxxx xx xxxxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxx na nízké xxxxxx. |
|
3.6 Xxxxxx xx xxxxxxxxxxxx: Xx |
|
3.7 Xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxx: Xx |
|
3.8 Xxxxxx xx xxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxxxxx a ve xxxxxx x xxxxxxxx xxx x xxxx: Xx |
|
3.9 Xxxxxx na xxxxx státní xxxxxxxxxxx xxxxxx: Ne |
|
3.10 Xxxxxxxx xxxxxx: Xx |
|
3.11 Dopady xx xxxxxxxxxx xxxx xxxxxx státu: Xx |
1. Xxxxx xxxxxxxxxx x xxxx
1.1 Xxxxx
Xxxxx xxxxxx, xxxxxx se xxxx xxxxx č. 592/1992 Sb., o xxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxx pojištění, ve xxxxx xxxxxxxxxx předpisů
1.2 Xxxxxxxx problému
Podle xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx úpravy xx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx osoby, xx něž xx xxxxxxx pojistného prostřednictvím xxxxxxxx rozpočtu xxxx1, (xxxx xxx „xxxxxx xxxxxxxxxx“), stanovena na 6 259 Kč. Xxxxxxx je xxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxx xxxxxxxxxx xxx xxxxx změnit, x xx xx 30. xxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx roku, xxx nějž xx xxxxxxxxxx základ xxxxx xxxxxxx. Pro xxx 2017 je xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx č. 181/2016 Sb., x xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx základu x xxxxx, za xxxxxx je xxxxxxx xxxxxxxxxx na veřejné xxxxxxxxx pojištění xxxx, x to xx 6 814 Xx. Xxxxxx xx xxxxx x kalendářní xxxxx xxxx x xxxxxxx xxxx xxxxx 920 Xx.
X xxxxxxxxx xxxx xxxx xxxxxxxxxxxx základu xxx platbu za xxxxxx xxxxxxxxxx určována xxxxxxx způsoby. Xx xxxxxx účinnosti xxxxxx č. 592/1992 Sb., o xxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx, ve xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx (xxxx xxx „xxxxx č. 592/1992 Sb.“), x xxxx 1993 xx xxxx 1998 xxxx xxxxxxxx xxxxx xxxxxxx ve xxxxx xx xxxxxxxxxxxx výměru x xxxxxxxxx mzdy (xxxxxxxx 70 %, 77 %, 65 % x 80 %). Xx xxxx 2003 xxxx xxxx xxxx vyměřovacího základu xxxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxxxx její xxxxx. Xx roku 2003 xx roku 2006 xxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxx x xxxxxxx xxxxx vyměřovací xxxxxx xxxxxxxxx xxxxx x xxxxxxx v xxxxxx xxx 2006 xx 2009 xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx automaticky xxxxxx xx vývoj xxx. xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx, xxxxxx xx stanovil xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxx účely xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx2. V xxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxxxx v xxxxxx xxxxxxxxxx vývoj xxxxxxxxx xxxxx, xxxxx xx xxxxxxxxxxx xx platy xxxxxxxxxxx rostl x xxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxx pojištěnce. Xx xxxxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxxx xxxxxxxx x xxxx xxxxxxxxxx krize xxxxxxx č. 362/2009 Sb., xxxxx xxxx xxxxxxx xxxxxx x souvislosti s xxxxxxx xxxxxx x xxxxxxx xxxxxxxx Xxxxx xxxxxxxxx xx xxx 2010.
Xxxxxxxx xxxxxx xxxxxx x zavedení současného xxxxxx xxxx xxxx xxxxx, xx: „xxxxx xxxxxx xxxxxx úpravy xx xxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxx xx xxx 2010 xx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx zvýšení xxxxxx xxxxxx xxxxx x xxxxxxx, xxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xx v xxxxx veřejných xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx ekonomické xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx. Xxxxxx xxxxxx, xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx, xx xxxxxxxx x xxxxxxx xx xxxxxx xxxx xxxxxxxxx rozpočtů, kdy xxxxxx rozpočet xxxxxxxxx x xxxxxx deficitního xxxxxxxxxxx, zatímco xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx samostatný segment xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx x xxxxx xxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx.“ Je tedy xxxxxx, xx zákonodárce xxx přijetí současného xxxxxx vycházel především x xxxxxxxx krize x potřeby řešit xxxxxxx stav xxxxxxxxx xxxxxxxx, xxxx jiné x xxxxxxx xxxxxxxx (xxxxxxxxxx xxxxxxxxx) xxxxxx xx xxxxxx pojištěnce.
Jak xxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxxx xxx, je xxxxxxxx xxxxxx úprava xxxxxx xxxxxxxxxxx, xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx příjmů xxxxxxx veřejného xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx. Xxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx, xx xxxxx, než objektivní xxxxxxxx, xxxxxxxxx x xxxxxxx ve xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx aktuální xxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxx uvolnit xxxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx. Xxxxxx veřejného xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx by přitom xxx být xxxxxxxxxx xxxxxxxx (xxxx xxxx xxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx vlády XX), xxxxxxx xxxx zohledňovat xxxxxxxx vývoj xx xxxxxxxxxxxxx, xxxxx s xxxxxxxxx metodami xxxxx x novými xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxx xx zdravotní xxxx. Negativní xxxxx xxxxxxxxxxx způsobu stanovení xxxxxxxxxxxx základu xx xxxxxx pojištěnce se x xxxxx směru xxxxxxxx x xxxxxx 2010 - 2013, xxx nedošlo x xxxx xxxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxx zdravotního xxxxxxxxx byl vyčerpán xxxxxxxxx x veškerých xxxxxx, xxxxx xxxx x předchozím xxxxxx xxxxxxxxx.
Xxxxx předkládané RIA xx xxxx xxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx stanovení xxxxxxxxxxxx xxxxxxx, xxxxxxxxx xxx xxxx, xxxxx přinesou xxxx stabilní xxxxxxxxxx x xxxxxxxxxx na xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx. Xxxxxxxx xx xxx xxx takový stav, xxx x v xxxxxx xxxxxxxxxx recese xxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxx zdravotních služeb xxxxxxxxx navyšovány.
V xxxxx XXX xx xxxxxx xxxxxxxx zhodnotit xxxx xxxxxxx xxx xxxxxx xx státní xxxxxxxxxx xxx, xxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx plátců xxxxxxxxxx, xxx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx skupin (xxxxxxxxxxx, osoby xxxxxxxxxx xxxxxxxxx činné (xxxx xxx „XXXX“), xxxxx xxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx (xxxx xxx „XXXX“). Xxxxx xxxxxx skupin xxxxxxxx vzrůstá, xxxxx xx xxxxx xxxxx xx vývoj ekonomiky x xxxxxxxxx mezd, xxxxxxxx xxxx xx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx, xxxxx xxxxxxx roste.
Státní xxxxxxxxxx jsou xxxxxx xxxxxxxx, xx xxx xx x xxxxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxx pojištění. Xxxxxxxx x xxxx 2017 xxxx xxxxx 920 Kč za xxxxx x měsíc. X osoby xxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxx pojistné xx xxxx 1 485 Xx měsíčně, které xxxxxxxx 13,5 % x xxxxxxxxx xxxx.
X xxxx xxxx disproporci xx výši xxxxxxxxxx xxxx státní pojištěnci xx xxxxxxx principu xxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxx jako xxxx xxxxxxxxxx, xxxxx xxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxxx, xxx xx xx xxxxxx pojištěnce xxxxxxxx státem. Xxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx, která v xxxxxxxxx x ostatními xxxxx nejvýznamnější xxxxx xxxxxxxxx zdravotních služeb.
Zatímco xxxxxxxxxxx xxxxx xxx Xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx Xxxxx republiky z xxxx 2014 xxxxxxxxx x xxxx zdravotní xxxxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxx xxx 61 xxx. Xx x xxxxxxx xx xxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx péči xxxxxx cca 18,3 xxx. Xx, xx xxxxxx pojištěnce bylo x Xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx Xxxxx republiky xxxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxx xxx 26 xxx. Xx x xxxxxxx na xxx xxxxxxxxxxx xxxx činily xxx 94 xxx. Xx. Xxxxxxxx je xxxxxx xxxxxxxxx zdravotního xxxxxxxxx xxxxxxx na xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx, xxxx být rovněž xxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxx xxx nadužívána. X xxxxxxxx xxxx přitom xxxxxx dochází x „xxxxxxxxxx xxxxx“ mezi xxxxxxxx xxxx xxxxxx xx xxxxxx pojištěnce x xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxx pojištěnců. Xx xx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxx, xx xx rozdíl xx xxxxxx xxxx pojistného xx xxxxxxx objektivních xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxx a XXXX xx výše platby xxxxxxxxxx u xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx v xxxxxxxx xxxxx administrativním xxxxxxxx.
1.3 Popis existujícího xxxxxxxx stavu v xxxx oblasti
V xxxxxxxx xxxx je xxxx xxxxxxxxxxxx základu xxx xxxxxxxx za xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxx 6 259 Xx x §3c xxxx. 1 xxxxxx x. 592/1992 Xx. Xxxxx §2 odst. 1 xxxxxx zákona xxxx xxxxxxxxxx xxxx 13,5 % x xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxx období. Xx xxxxxxx §3c odst. 2 xxxxxx č. 592/1992 Xx. může xxxxx každoročně do 30. xxxxxx změnit xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx, x xx x xxxxxxxxx k 1. xxxxx xxxx následujícího; xxxxxxxx přitom x xxxxxx xxxxxxxx mzdy xxxxxxxxxxxx Xxxxxx statistickým xxxxxx (xxxx xxx „XXX“), x xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx x x xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx. Xxxxxxxx xxxxx 2017 xx xxxxxxxxxx xxxxxx stanoven nařízením xxxxx č. 181/2016 Sb., x xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxx, za xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxx na veřejné xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx, x xx xx 6 814 Xx.
1.4 Xxxxxxxxxxxx dotčených xxxxxxxx
Xxxxx xx xxxxxxxxx o xxxx, xx xxxx xxxxx xxxxxxxxxx §12 xxxx. 1 xxxxxx x. 592/1992 Xx. xxxxx xxxxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx Ministerstvo xxxxxxx. Xxxx xxxx xx xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx zdravotního xxxxxxxxx, xx. xxxxxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxxxxxxx x zprostředkovaně xxxxxxxxxxxxx zdravotních služeb, xxxxxx xxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx náklady xx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx z xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx.
1.5 Popis xxxxxxxx xxxxx
Xxxxxx řešení xx xxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxx pojistného xxxxxxxxx xxxxxx za xxxxxxx xxxxxxxx pojištěnců (x xxxxxxxx xxxx cca 5,95 xxx. osob), xxxxxxx xx vazbě xx xxxxxxxx vývoj xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx. Xxxxxx xx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx:
- růst hrubého xxxxxxxx xxxxxxxx (XXX); xxxx xxxxxx xx xxxxxx pojištěnce xx xxxx xxxxxxxx alespoň xxxxxx xxxx HDP,
- xxxxx xxxxxx pojistného x xxxxxxxxx xxxxxx (xxxxxxxxxxx, XXXX, XXXX) xxx, xxx nedocházelo x xxxxxxx nárůstu xxxxxxx mezi státními xxxxxxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxx, - xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx státu xx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxx x OECD (x xxxxxx x XXX)3.
Xxxxxxx by xxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xx státní xxxxxxxxxx - xxxxxxxxx xxxxx xxxx xxxxx x xxxx xxxxxxxxxxx (xxxx odvádí xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxx obyvatel) x xxxxxx xx xxxxx v době xxxxxx.
Xxxxxxxxxxx XXX xxxxx xxxxxxx x prvé xxxx jednotlivé xxxxxxxx xxxxxxxxxx valorizace (resp. xxxxxxx) xxxx pojistného xxxxxxxxx státem xx xxxxxxx státních xxxxxxxxxx, x xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx x dopady anticyklického xxxxxxxxxx xxxxxx za xxxxxx xxxxxxxxxx.
1.6 Zhodnocení xxxxxx
X xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx úpravy xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxx, při xxxx xxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxx xx xxxxxxxxxxx zdravotní xxxx xx vývoji xxxxxxxxxx situace. Xxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxx xxxxxxxx pojištěnců x ekonomicky xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx. Ty xxxxx do systému x růstem průměrné xxxx odvádět xxxxx xxxxx xxxxx, zatímco xxxxxxxx platby xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxxxx xx vydání xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx předpisu.
Zároveň xxxxxx zajištěno transparentní x předvídatelné xxxxxxxxxx xxxxxx za xxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx, která xxxxx xxxxxxxx objem xxxxxxxxxxx služeb x xxxx přetrvávat problém x xxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxx v xxxxxx x XXX České xxxxxxxxx. Xxxxxx xx xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxxxxx xxxxxxxx xxx dožití x xxxxxx xxxxxx moderních xxxxxxxxxxx, xxxxx s xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxx do xxxxxxxxxxxxx.
2. Xxxxx xxxxxxx řešení
a) Xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx
Xxxxxx xxxxxxxx
Xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx současného stavu, xxx xx výše xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxx xxxxxxx č. 592/1992 Sb., xxxxxxx vláda může xxxxxxxxxx do 30. xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx, x xx x účinností x 1. xxxxx xxxx xxxxxxxxxxxxx; xxxxxxxx xxxxxx x xxxxxx xxxxxxxx mzdy zveřejňované XXX, k xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx x x xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx veřejného xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx.
Xxxxxxxx 1 - Xxxxx na všeobecný xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx koeficientem
Tato xxxxxxxx xxxxxxxx řešení, xxxxx xxxx xxxxxx xx xxxx 2006 do xxxx 2009 (xx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx č. 362/2009 Sb.), xxx xxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxx 25 % xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx (xxx xxxxxxxx xxx xxxxx x. 2) xxx xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xx kalendářní xxx, xxxxx x 2 roky xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxx, xxx xxxxx se xxxxxxxxxx xxxxxx zjišťoval. Za xxxxxx xxxxxxxxx vazby xx xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx nicméně xx xxxxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxx4 xxxxxx xxxxxxx jako x xxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxx důchodového pojištění xxx. přepočítací xxxxxxxxxx. Xxx xx xxxxxxxx xxxx podíl průměrné xxxxxxx xxxx xxxxxxxx XXX xx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx roku, xxxxx o xxxxx xxx xxxxxxxxx xxxx, xxx xxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx, x průměrné xxxxxxx xxxx xxxxxxxx XXX xx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx roku, xxxxx x xxx xxxx xxxxxxxxx xxxx, xxx xxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxx stanoví. Tento xxxxxxxxxx by nesměl xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxx xxx 1.
Xxxx. pro xxx 2016 xx xxxx xxxxxxxxxxxx základu xxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx činila 25 % průměrné xxxxxxx mzdy x xxxx 2014 (stanovené xxxxxxxxx XXXX), xxxxxxx xxxx xxxxxxx by xxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xx výši xxxxxx xxxxxxxx xxxx 1. xxxxxxxx 2015 a 1. xxxxxxxx 2014 (xxxxxxxx XXX).
Xxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx XXXX xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx mzdě xxxxxxxx XXX a xxxxxxx xxx x xxxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx vyhláškou XXXX x hodnotou xxxxxxxxx XXX5. Xxxx xxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxxxxx x kalendářní měsíc xxxxxxxxx xx základě xxxx xxxxxxxx xx x xxxx 2016 xxxxxx 912 Xx. Xxxxx rozdíl xxxxxxx xx xxxxxxxxxxx, že xxxxxxxx xxxx u xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxx součást xxxxxxxxxxx řady xxxxx xxxxxxxxxxxx o xxxx xxxxxxxx xxxx od xxxx 19476. Relativní xxxxx xxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx roky xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxx.
Xxxxxxxx 2 - Xxxxx xx xxxxxxxxx mzdu xxxxx XXX
Xxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx obdobně jako x xxxxxxx varianty 1. Xxxxxx je xxx xxxxxxxxxxx, že x rámci xxxx xxxxxxxx xx bude xxxxxxxx xxxxxxxx x xxxxxxxx mzdy xxxxxxxx XXX. Jako výhodnější xx jeví xxxxxx xxxxxxxxx xxxx xx 1. xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxx, xxx xxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxx xxx platbu xx xxxxxx pojištěnce xxxxxxx (xxx xxx 2017 xx xx xxxxxxx x 1. xxxxxxxx xxxx 2016).
Průměrná xxxx xx 1. pololetí xxxxxxxxxxxx xxxx xx Xxxxxx xxxxxxxxxxxx úřadem xxxxxxxxxxxx zpravidla na xxxxxxx xxxxxx září7. Xxxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx Xxxxxx statistickým xxxxxx je xxxxxxx xxx x současnosti xxxxxx x východisek xxx xxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx pro xxxxxx xx státní xxxxxxxxxx, jak xxxxxxx x ustanovení §3c xxxx. 2 xxxxxx x. 592/1992 Sb. Xx xxxxx xxxxx, xx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxx za 1. xxxxxxxx kalendářního xxxx xx pouze předběžným xxxxxx, xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxx x xxxxxxxxxxx xxxx. Xxxx xxxxxxxx xxxx v xxxxxx xxxxxxxx xx x xxxxxxxxx x druhým xxxxxxx každoročně významně xxxxx (xxxx. xxx 2014: 25 083 Xx v 1. xxx. xx. 26 117 Xx xx 2. pol.). Mzdy xx 4. xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxx převyšují xxxxxx xxxx (2014: 1. - 3. xxxxxxxxx 25 099 Xx; 4. xxxxxxxxx 27 107 Xx). Xxxxxxxx zároveň možnost xxxxx xxxxxxxx XXX xxx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxx - xxxxxx státu by xxxx xxxxxxxxxxx xx xxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxx, ale právě xx xxxxx této xxxxxxxx. XXX v xxxxxxxx provádí xxxxxxxxxxxxx xxxxx x xxxxxxx xxxxxxxx málo let.
Výše xxxxxx xx státního xxxxxxxxxx x kalendářní xxxxx xxxxxxxxx na xxxxxxx xxxx xxxxxxxx xx v roce 2016 xxxxxx 872 Xx.
Xxxxxxxx 3 - Xxxxxxxxxx administrativně xxxxxxxxx xxxx
Xxxxxxxx xxxxxxxxxxx navyšování xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxx xx státní xxxxxxxxxx x xxxxxxx xxxxxxxxx xxxx (xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx nárůst). Nebere xxxxxxx xxxxx jakkoliv x potaz xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx, xxx xxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxx pojištěnců v xxxxxxxxxx 15 xxxxxx. Xxx xxxxxxxx xxx, xxx xxxx xxxxxx xxxxxxxxxx za skupinu xxxxxxxx xxxxxxxxxx dlouhodobě xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx xxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxx pojištěnců.
Tab. 1 - Xxxxxxxx růst xxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxx, XXXX x XXXX
Xxx |
Xxxxx xx xxxxxxxxxxx, XXXX x XXXX x&xxxx;Xx |
Xxxx xxxxxx |
2000 |
87 728&xxxx;699 |
|
2001 |
99 189&xxxx;586 |
1,1306 |
2002 |
104 217&xxxx;481 |
1,0506 |
2003 |
111 248&xxxx;817 |
1,0674 |
2004 |
121 483&xxxx;791 |
1,0920 |
2005 |
129 830&xxxx;199 |
1,0687 |
2006 |
137 341 112 |
1,0578 |
2007 |
151 720&xxxx;255 |
1,1046 |
2008 |
161 643&xxxx;907 |
1,0654 |
2009 |
160 112&xxxx;905 |
0,9905 |
2010 |
160 011&xxxx;121 |
0,9993 |
2011 |
162 854 667 |
1,0177 |
2012 |
167 010 746 |
1,0255 |
2013 |
172 061&xxxx;955 |
1,0302 |
2014 |
177969 205 |
1,0343 |
Xxxxxx: |
1,0518 |
X xxxx xxxxxxxxx vyplývá, že xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxxx, XXXX x XXXX xxxx přes 5 %. X xxxx důvodu xx x rámci xxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx meziroční xxxxxx xx xxxx 5 %.
Xxxx xxxxxxxx předpokládá xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxx za xxxxxx xxxxxxxxxx, xx xxxxxx se bude xxxx xxxxxxxxx. Vyměřovací xxxxxx pro platbu xx xxxxxx pojištěnce xx v xxxxxxxx xxxxxxx xxx být xxxxxxxx ve výši, xxxxx xx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx x zároveň xx xxxxxxxxxx možnostem státního xxxxxxxx. Xxxx nejsnazší xx však xxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx platbu xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx dle stávající xxxxxx xxxxxx.
X xxxx 2016 hradil stát xx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx ve xxxx 870 Xx xx xxxxx x xxxxx.
Xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx xx 11 000 Xx xxxx x xxxx 2017 xxxx xxxxxx XXXX 1 485 Xx xx xxxxx a xxxxx. Xxxx tak bude x xxxxxxxx xxxx xx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx 62 % xxxx, xxxxx xxxxx odvádět OBZP x xxxxx xxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxx xx zdravotní pojištění xxxxxxxxxxx.
Xxxxxxxx 4 - Xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx x OBZP
Na xxxxxxx xxxxxxxxx Xxxxxxxxxx xxxx Xxxx xxxxxxxxxxx x sociální dohody xxx xxxxxxxxxxxxx xx x xxxxx XXX xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx, xxxxx xxx xx xxxx xxx výše xxxxxxxxxxxx základu xxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxx XXXX.
X současné xxxx je xxxx xxxxxxxxx mzdy stanovena xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx č. 567/2006 Sb., x platném xxxxx, xx 11 000 Xx x xxxxxx za XXXX xxx xxxx 1 485 Xx xx xxxxx x xxxxx. Xx xxxxx uvést, xx počet OBZP xx xx xxxxx xxxxxx pojištěnců zdaleka xxxxxxxx (xxxxxxxxx 150 xxx.) a xxxxx xxxxxxxxx xxxx, která xx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx, je xxxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxx xxxx xxxxx vázána xx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx.
Xxxxxxxx 5 - Stanovení xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxx 2019 x 2020 xxxxx xxxxxxx
Xx xxxxxxx xxxxxxx vzešlého x xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xx x XXX xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx „xxxxxxxxx“ x xxxxxxx x částí X.4 Xxxxxxxx xxx xxxxxxxxx pravidel xxxxxxxx xxxxxx xxxxxx (XXX). Xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxx, xx v xxxx 2018 bude xxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx základu xxx výši xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx naposledy prostřednictvím xxxxxxxx xxxxx, x xx tak, xxx xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxx za xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx činil 3,5 xxx. Xx. X xxxxxx 2019 x 2020 xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxx xxxxxxxxxx základ xxx platbu xx xxxxxx pojištěnce xxx, xxx opět meziroční xxxxxxxx xxxxxx x xxxxxx xxxx 3,5 xxx. Xx.
Xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxx 2019 x 2020 xxxxxxx x odhadované xxxxxx xxxxxx za xxxxxx pojištěnce, xxxxx xxxx xxxxxxxx x xxxx 20188, tedy xxx 69,3 xxx. Xx. Xxxxxxx xxxxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx v xxxx 2016 (xxxx xxxxxxxxxxxxxxxx xxxxx zjištěného xx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx), který xxx 5 962 981 xxxx.
Xxxxxxxx částka xxxxxxxx x úhrnu xx xxxxxxx státních pojištěnců x xxxx 2019 xx xxxx xxxx xxxxx cca 72,8 xxx. Xx. Xxx xxxx xxxxxxxx počtu xxxxxxxx pojištěnců by xxxxx xxxxxxxx xxxxxx xx xxxxx xxxxx xxxx xxxxx xxx 12 208 Kč x měsíční výše xxxxxx poté 1018 Xx.9 Xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx činí 7540 Xx. X xxxx 2020 by xx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxxx xxxxxx za xxxxxxx státních xxxxxxxxxx xxxx xxxxx xxx 76,3 mld. Kč, xxxx xxxxxxxxx xxxxxx 1067 Xx x xxxxxxxxxx základ 7 903 Xx.
3. Vyhodnocení xxxxxxx a xxxxxxx
Xxxxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxxxx
Xxxxxxxxxx xxxxxxxx je xxxxx xxxxxxxxx zejména xxx xxxxxxxxxx cílů, xxxxxxx xx xxxx xxx xxxxx xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx. Xxxxxxxx xxx xxxxx hodnoceny z xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx:
- xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx výše xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xx skupinu xxxxxxxx xxxxxxxxxx,
- xxxxxxxxxxx rozdílu xx výši xxxxxx (xxx xxxxxx i x úhrnu) mezi xxxxxxxx státních pojištěnců x ostatními xxxxxxxxx xxxxxxxxxx (zaměstnanci, OSVČ, XXXX) ve střednědobém xxxxxxxxx,
- xxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxxxxx vývoj makroekonomické xxxxxxx x XX,
- xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xx zdravotnictví (x xxxxxx x XXX) x xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx x OECD (xxxxxxxx xxxxxxxx stránky xxxxxxx veřejného zdravotního xxxxxxxxx) s ohledem xx xxxxxxxx státního xxxxxxxx.
Xxxxxx varianta
Přínos xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx zejména x xxxxxxxx relativně xxxxxx (xxxxxxxxx) xxxxxxxx xx xxxxxxx systému xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx pojištění. Xxxxxx xxxx xxxx xxx xxxxxxx pouze x případech xxxxxxxxxxx xxxxxxxx s neočekávatelným xxxxxxx do xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx (xxxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxxxxx xxxx.). Xxxxxx ovšem xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx vývoje xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xxxxx není xxxxxx, xxx se xxxxx xxxxx xxxxxxxx výši xxxxxx xxxxxxx. Zároveň xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxx demonstrativní xxxxxxxx (vývoj xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx XXX, xxxxxxxx xxxxxxxx rozpočtu x vývoj xxxxxxxx xxxxxxx veřejného xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx), xx xxxxxxx xxxxxxx by xxxx xxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx (xxxx. xxxx xxxxxx xx státního xxxxxxxxxx x měsíc).
Z hlediska xxxx xxxxxxxxxxx cílů xxxx xxxxxx xxxxxx xxx xxxxxxxxxxx, xx xxxxxx xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx potřebu xxxxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxxxxxxxxxxx vývoj (x xxx xx xxxxx x xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx, xxxxx se xxxxxxxx až xx xxxxxxxxxxx kalendářní rok, xxx xxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxx x xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx vydání xxxxxxxx). Xxxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxx xxxxx v xxxxx případě zcela xxxxx, rozhodnutí x xxxxxxxx může xxxxxxxxx xxxxxxxx ze xxxxx xxxxxx xxxxxx (x xxxxxxxxx se xxxx. xxxxxxxxxx základ pro xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx přímo xxxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxx xx hospitalizaci)10. Xxxxxxxxx nenavyšování rozdílu xxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxx xxxxxx pojištěnců x xxxxx xxxxxxx xxxx xxxx garantován x xxxxxx xxxxx xx xxxxxxxxxx, xxx xxxx xxxxxx výše vyměřovacího xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx. Stejné xxxxxxx xxx xxxxxxxxxxxxx x xxxx přibližování výše xxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxxxxxxxx k průměru xxxxxxxxxx xxxx x XXXX.
Xxxxxxxx 1
Tato xxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx částky, xxx xxxx xx x všeobecnému xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx vyhláška Xxxxxxxxxxxx práce a xxxxxxxxxx věcí podle xxxxxxxx stanovených xxxxxxx č. 155/1995 Sb., x xxxxxxxxxx xxxxxxxxx, ve xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx. Xxxxxxx xxxxxx řešení xx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxx xx státní xxxxxxxxxx, neboť vychází x xxxx o xxx roky xxxxxxxxxxxxxxx xxxx, xxx xxxx xx vyměřovací xxxxxx xxxxxxxxx, a xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx. Xxx xxxxxxxx xxxxx průměrné xxxxxxx mzdy x 1. xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxx, xxx xxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx. Xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx bude xxxx xxxxxxxxx xxxxx 1, tudíž xxxxxx xxxxx, xxx meziročně xxxxxxxxx xx xxxxxxxxx xxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx (xxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx)11.
Xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxxxxx x zároveň xxxxxxxxx, xx xxxxxx xx xxxxxxxxxxxx horizontu xxxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxxxx mezi skupinou xxxxxxxx xxxxxxxxxx a xxxxxxxxxxx, xxxxx platba xx bude x xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxx výše x průměrné xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx Xxxxxxxxxxxx xxxxx x xxxxxxxxxx xxxx12.
Xxxxxxxxx navrženého xxxxxx xx ovšem právě xxxxx zpoždění, xxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx může xxx xxx xxxxx xxxxxxx x systém xxxxxxxxx zdravotního pojištění xxxx potřebovat vyšší xxxxxxx xxxx xxxxxx x xxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxx xxx xxxxxx xx státní xxxxxxxxxx xxxxx dostačující.
Tab. 2: Xxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx dle XXX x letech 2018-2020
x. x. |
2018 |
2019 |
2020 |
|
Xxxxxxx platba xx xxxxxxxx pojištěnce |
Kč |
1 002 |
1 048 |
1 095 |
Xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xx rok |
mld. Xx |
72,3 |
75,6 |
79,0 |
Xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx nákladů |
mld. Xx |
5,9 |
3,3 |
3,4 |
Xxxx.: Xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx celkových xxxxxxx xx xxxxxxx x xxxxxxxxxxxxxxx roku, xxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx z xxxxxxxxxxx, xx celková xxxx platby za xxxxxx xxxxxxxxxx v xxxx 2016 bude xxxxx xxx 66,3 xxx. Kč
Z xxxxxxx xxxxxxx, xx x xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xx došlo xxxxx x 1. xxxx xx xxxxxx xxxxxxxxx. Xx je způsobeno xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxx vyměřovacího xxxxxxx xxx platbu xx xxxxxx pojištěnce, xxxxx xx x současnosti x xxxxxx k xxxxxx xx OBZP xx xxxxxxxxx xxxx xxxxxx x xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx.
Xxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxx pojištěnce v xxxx xxxxxx xxxxxxxx (xxx xx xxxxx) xxxxxxxx požadavek xx xxxxxxxxxxxx celkových xxxxxx xx xxxxxxxxxxxxx k xxxxxxx v XXXX, xxxxx bezpochyby dochází x xxxxxxxxxx xxxxxxxxx 2% xxxxxxxx x xxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxx systému xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx. Xxxxxxxxxxx xx poté xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx i x xxxxxxx letech, xxxxxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxx xxx xxxxxxxxx xx přiměřené, realizovatelné x xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx systému xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx.
Xxxxxxxx 2
Xxxx xxxxxxxx váže xxxxxx výše xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx xx průměrnou xxxx xxxxxxxxx ČSÚ xx 1. pololetí xxxx předcházejícího xxxx, xxx xxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxx pro xxxx xxxxxx xxxxxxx. Xx xxxxxx xx xxxxxxxx 1 bude xxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxx eliminovat xxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx makroekonomické xxxxxxx, xx xxxxxx xxxxxx není xxxx xxxxxxxx xxxx určená xx 1. xxxxxxxx xxxxxxxxxx signifikantní xxx xxxxxx celého xxxxxxxxxxxx xxxx, xxx k xxxxxxxx změnám xxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx. Tato xxxxxxxxxx xxxxxx snižuje schopnost xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx. Xxxxxxxxx xxxx xxxxxx kontinuita xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx platbu za xxxxxx xxxxxxxxxx, xxxx xx tomu x xxxxxxxx 1 - xxxx xxxxx ke xxxxx xxxxxxxx XXX xxx určení xxxx xxxxxxxx mzdy a xxx x xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx.
X x xxxxx xxxx varianty xxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xx zdravotnictví x xxxxxxx x OECD, xxxxxx variantě 1 xx xxxxx zejména x xxxxxx xxxx xxxxx x výrazně xxxxx xxxxxxxx.
Xxx. 3: Xxxxxxxxxxxxx dopad xxxxxxxx xxx xxxxxxxx mzdy (XXX) x letech 2018 - 2020
m. x. |
2018 |
2019 |
2020 |
|
Xxxxxxx xxxxxx na xxxxxxxx xxxxxxxxxx |
Xx |
950 |
993 |
1 038 |
Celkem xx xxxxxx xxxxxxxxxx xx rok |
mld. Xx |
68,5 |
71,6 |
74,9 |
Xxxxxxxxx xxxxxx celkových xxxxxxx |
xxx. Xx |
2,2 |
3,1 |
3,2 |
Xxxx.: Xxxxxxxxx nárůst xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xx vztažen k xxxxxxxxxxxxxxx xxxx, přičemž xxxxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxxxxx, že celková xxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx x xxxx 2016 bude xxxxx xxx 66,3 xxx. Xx
Xxxxxxxx 3
Xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxx a xxxxxxxxxxxxx xxxx odvodu xxxxxxxxxx za skupinu xxxxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxx xx měl již xx střednědobém xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx.
Xxxxxx xxxxxxxx nijak nezohledňuje xxxxx xxxxxxxxx (s xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx prostřednictvím vývoje xxxxxxxxxxxxx x xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx) a xxxxxxx x historických xxxxxxxxx xxxxxx pojistného. Xxxx xxx xxxxxxxx x disproporcím xxxx xxxxxxxxxxxx kalendářními xxxx, xxx x xxxx xxxxxxxxx xxxxxxx ekonomiky xxxx xxxxx státu xx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx a kalendářní xxxxx xxxxxx xxxxxxx x xxxxxx xxx xxxx xxxx x xxxxxx, xxx ekonomická xxxxxxx i zaměstnanost xxxxxxxx. Tento rozdíl xxxx částečně xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx vývojem xxxxxxxxxxxxx x xxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxx státních xxxxxxxxxx. X době xxxxxx xx xxxxx xxxxxxxxxxxxxx (x xxx i xxxxxxxx xxxxxxxxxx) xxxx xxxxxxxx a odvod xxxxx xx xxxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxxx. Xxxxxx x xxxx konjunktury xxxxxxx xxxxxxxxxxxx x xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxx xxxx menší13.
V xxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxx x přibližování xxxxxxxxx výdajů xx xxxxxxxxxxxxx x průměru x XXXX, xxxxxx xxxxxxxx 1 xx xxxxxxx x prvním xxxx xxxxx o xxxxxxx xxxxx xxxxxxxx, xxxxxxx v xxxxxxx xxxxxx xx x xxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx platby xx xxxxxx xxxxxxxxxx vyšší.
Tab. 4: Xxxxxxxxxxxxx dopad xxxxxxxx xxx pravidelného xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxx x xxxxxx 2018-2020
x. x. |
2018 |
2019 |
2020 |
|
Xxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxxxxx |
Xx |
966 |
1&xxxx;015 |
1 066 |
Xxxxxx xx xxxxxx pojištěnce xx rok |
mld. Kč |
69,7 |
73,2 |
76,9 |
Meziroční xxxxxx celkových nákladů |
mld. Xx |
3,3 |
3,5 |
3,7 |
Xxxx.: Meziroční xxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xx vztažen k xxxxxxxxxxxxxxx xxxx, xxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxxxxx, že xxxxxxx xxxx xxxxxx za xxxxxx pojištěnce x xxxx 2016 xxxx xxxxx xxx 66,3 xxx. Kč
Varianta 4
Stejně xxxx x xxxxxxx xxxxxxxx 0 xxxx x xxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx transparentnost x xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxx za státní xxxxxxxxxx, xxxxx xx xxxxxx xxxxxxx xx xxxxx xxxxxxxxx, xxx xx administrativní xxxxxx xxxxxxxxxxxx základu (x xxxxx xxxxxx xxx x xxxxxx současné xxxxxxx).
Xxx xxxxxxx této xxxxxxxx xxxx xxxxx xx sjednocení x xxxxxxx xx OBZP, xxxxxxx tato skupina xx x xxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx. Xx xxxxxxxx x ostatními xxxxxxxxx xxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xx snížení xxxxxxx, xxxxxxx xxx xxxxxxxx, xx x xxxxxxxxxxxx xxxxxx xx xxxx xxxxxx xx xxxxxxxx pojištěnce a xxxx odvodu zaměstnanců x OSVČ xxxxx xxxx xxxxxxxxx.
Xxxxxxxx k xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx platbu xx xxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxxx xxxx, xxxxx xxxx xxxxx svázána xx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xxxxx xxxxxxxx xxx možnost xxxxxx xxxxxx na xxxxxxxx xxxxx ekonomického xxxxx. Xxxxx xxxxxxxxx xxxx pouze xx xxxxxx posílení xxxxxxx xxxxxxxxx zdravotního pojištění xxxx xxxxxx mnohem xxxx prosaditelná, xxxxx xx xxxx za xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx.
Xxxx xxxxxxxx nejvíce xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx. Xxxxx xx xxxxx ke sjednocení xxxxxxxx (s xxxxxxx xx xxxxxxxxxxx xxxx 2016), xxxxxxxxx xx xx navýšení celkového xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx přibližně x 34 xxxxxxx Xx xxxxxx roku 2016. X v xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xx 4 xxx (xx xxxx 2020) xxxxxxxxxx navýšení xxxxxx xxx 8,5 xxx. Xx. Xx xxxxx xxxxxxxxx, xx xxxx xxxxxxxx xxxxxxx x xxxx xxxxxxxxxxxx základu x minimální mzdy x xxxx 2016 (x xxxx xxxxxxxxxx XXX). Xxxxxx xxxx xxxxxxxxx xxxx x xxxx 2017 na 11 000 Xx xx v xxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx pojištění. Xx xxxxx xxxxxx, xxxxxxxx xxxxxxxx není xxxxx x takovém xxxxxxx xxxxx rozpočtově xxxxxx x xxxxxxxxxxxxxx xx patrně xxxx xx při dlouhodobějším xxxxxxxxx.
Xxxxxxxx 514
Xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxxxx za skupinu xxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxx 2019 a 2020, nicméně zakotvením xxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx zohledněn xxxxx xxxx výběru xx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx.
Xxxxxxxx k xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx x letech 2019 x 2020 x xxxxx této xxxxxxxx x xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx skupinami xxxxxxxxxx.
Xxxxxxxx není x xxxxxx 2019 x 2020 vázána xx xxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxx ji xxxx xxxxxxxxxxx.
X letech 2019 x 2020 xxxx pravděpodobně (s xxxxxxx na xxxxx XXX) docházet k xxxxxxxxxxxx xxxxxx financování xxxxxxxxxxxxx v poměru x XXX na xxxxxx ostatních xxxxxxxxxx xxxx v XXXX, xxxx. xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx veřejného xxxxxxxxxxx pojištění.
Tab. 5: Xxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxx zákonem
2018 |
2019 |
2020 |
|
Počet xxxxxxxx pojištěnců (xxxxx) |
5 962&xxxx;981 |
5 962 981 |
5 962 981 |
Xxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxxxxx (Xx) |
969 |
1&xxxx;018 |
1 067 |
Xxxxxxxxxx xxxxxx (Kč) |
7 177 |
7 540 |
7 903 |
Xxxxxxxxx navýšení (xxx. Xx) |
3,5 |
3,5 |
3,5 |
Xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx (xxx. Xx) |
69,3 |
72,8 |
76,4 |
* X roce 2018 xxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx vlády.
Vyhodnocení variant
Jednotlivé xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xxxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxxxx kritériu se xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xx škále 0-3. Xxxxxxxx xx xxxxxxx x xxxx xxxx RIA x xxxx jimi:
- transparentnost x xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxxxx (Xxxxxxxxx 1)
- nezvyšování xxxxxxx xx xxxx xxxxxx mezi xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx pojištěnců (Xxxxxxxxx 2)
- xxxxxxxxxx aktuálního xxxxxxxxxxxxxxxxx vývoje (Xxxxxxxxx 3)
- přibližování xxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx x xxxxxx x XXX xx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx x XXXX, resp. xxxxxxxx xxxxxxxx stránky xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx (Xxxxxxxxx 4)
Xxxxxxxxx 1 |
Xxxxxxxxx 2 |
Xxxxxxxxx 3 |
Xxxxxxxxx 4 |
Xxxxxx |
|
Xxxxxxxx 0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
2 |
Xxxxxxxx 1 |
3 |
2 |
2 |
2 |
9 |
Varianta 2 |
2 |
2 |
1 |
2 |
7 |
Xxxxxxxx 3 |
3 |
2 |
1 |
2 |
8 |
Xxxxxxxx 4 |
0 |
1 |
0 |
3 |
4 |
Xxxxxxxx 5 |
1 |
1 |
1 |
2 |
5 |
Varianta 0 xxxx z xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxx, zůstává xxxxxxxx xx hoc xxxxxx xxxxxxxxxx podzákonným xxxxxxx xxxxxxxxx. V xxxxxxxxxx xx xx xxxxx xxx určit, xxx xxxxxx xxxxxxxx ke xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxx státními xxxxxxxxxx x ostatními xxxxxxxxx xxxxxxxxxx. Xxxxxx xx x xxxxx xxxx xxxxxxxx možné xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx na xxxxxxxx vývoj xxxxxxxxxx xxxxxxx a xxxxxx, xxx xxxxxx xx x xxxxxxxxxx xxxx xxxx xxx xxxx xxxxxx xxx xxxxxx xxxxxxxxxx. Posílení xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx zdravotního xxxxxxxxx x přiblížení xxxxxxxx xxxx podílu x xxxxxx x XXX není xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx, x xxxxxxxx xxx nelze xxxxxxxx žádný bod.
Varianta 1 přináší xxxxxxxxxxxxx x předvídatelný xxxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxx je xxxxx xxxxxxx xx xxxxx xxxxxxxx mzdy xxxx xxxxx sledovanými xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxx, xx xxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx. Xxxx xxxxxx xx státní xxxxxxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx x xxxx xxxxxx xx ostatní xxxxxxx xxxxxxxxxx. Xxxxxxxxx xx xxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxx xxxxxx x xxxxxxx xx xxxxxxxx zpoždění xxxxxxxxxxxx x rovněž xx xxxxxxxxxx, xx xxxxx xxxxxxxxx není xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx rozdílu xxxx xxxxxxxx pojištěnci x xxxxxxx xxx zdanitelných xxxxxx. Tato xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx vývoj zohledňuje (xxxxxx xx xx xxxx průměrné xxxx), xxxxx x xxxxxxx xx vstupní xxxxxxx xxx xxxx xx xxxxxxxxx, xxxxx xxxxx xxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx. Xxxxxxx xxxxxxx xxx x xxxxxx xxxx k xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx zdravotního xxxxxxxxx x xxx x xxxxxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxx xx xxxxxxxxxxxxx x XXX xx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxx OECD. Xxxxxxx xx nicméně x xxxxxxxx xxxx xxxxxx, xxxxx je xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx 2 xxxx.
Xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx 2 xx xxxxxxx xxxx u xxxxxxxx 1 x xxx xxxxxxxx, že vychází xxxxx x xxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxx XXX xx 1. xxxxxxxx roku xxxxxxxxxxxxxxx xxxx, xxx xxxx xx vyměřovací xxxxxx xxxxxxxxx. Xxxxxxx xxx xx xxxxxxxxx, xxxxxxxxxx xxxxxx xx xxx xxxxxxxx z xxxxxxxx xxxx za xxxx xxxxxxxxxx xxx, xxx xx pro potřeby xxxxxxx xxxxxxxxx zdravotního xxxxxxxxx klíčové, neboť xxxxxx ekonomicky xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxx xx xxxxxxxx mzdy. X xxxxxxxx 1 xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx xxxx bodů. Xxxxxxxx x xxxxxx změnám x xxxxxxxx XXX x xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxxxx mzdy v xxxx zjištěních je xxxx xxxxxxxxx č. 3 xxxxxxxxxx jedním xxxxx. Vzhledem x xxxxxxxxx xxxxx xxxx xx xxxxxxxx 1 xx bodové xxxxxxxxx xxxxxx.
Xxxxxxxx 3 xxxxxx xxxxxx předvídatelný a xxxxxxxxxxxxx růst platby xxxxx za státní xxxxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx rozdílu xxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxxxx. Xxxxx i v xxxx, kdy bude xxxxx pojistného xx xxxxxxxxx skupin stagnovat, xxxx xxxxxx xxxxx xxxx x 5 % ročně. Jak xxxxxx plyne x xxxxxx uvedeného x xxxxxxx 1, xxx xx 5% xxxx xxxxxxxxx v xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx plateb xx xxxxxxxxx skupin xxxxxxxxxx, xx xxxxxx xx xxxxxxx variant xxxxx není přímo xxxxxxxxx xxxxx průměrné xxxx. X xxxx xxxxxx xx xxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxx xxx. Xxxx xxxxxx xx x xxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxx ekonomiky xx xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxxxx počtu xxxxxxxx xxxxxxxxxx, proto x xxxxxxxx x. 3 xxxxxxx tato varianta xxxxx 1 xxx. Xxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx poměru xxxxxx na zdravotnictví x XXX x xxxxxxxxxx průměru. X xxxx xxxxxx je xxxxxxxxxx xxxxxx jako xxxxxxxx 2.
Xxxxxxxx 4 xxxx xxxx určení xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxx za xxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx. X xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxx nedochází. Xx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx skupinami pojištěnců xxxxxxx xxxxx xx xxxxxx k XXXX, xxxxxxx xx xxxxxx x zaměstnancům x XXXX. Vyměřovací základ xxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxx administrativním způsobem x xxxxxxxxxxxxxxx xxxxx xx xxxxxxxxx pouze xxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx možné xxxxx xxxx xxxxxxxxx xxxx. Navíc x xxxxxxx xx zvolený xxxxxxxx hrozí významné xxxxxx, že xxx x xxxxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx nedojde xx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxx. Z navržených xxxxxxx xxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx stránku xxxxxxx xxxxxxxxx zdravotního xxxxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxxxxxxxx x xxxxxx x XXX na xxxxxx xxxxxxxxx evropských zemí x XXXX.
Xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx 5 xxxxxxx xx xxxxxxxxxxx, xx xx roku 2020 xxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxx xxxxx právním xxxxxxxxx xxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxx, xxxxx zajistí transparentní x předvídatelný vývoj xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx alespoň x xxxxxx letech. X xxxxx xxxxxx je xxxxx posuzovat xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx jednotlivými xxxxxxxxx xxxxxxxxxx. Xxxxxxxxxxxxx navýšení x xxxxxx 2019 x 2020 xx xxxx s xxxxxxx xx aktuální predikci xxxxxxxx vyrovnané navyšování xxxxxx u xxxxx xxxxxx pojištěnců. X x xxxxx xxxxxx xx xxxxx xxxxx x časově xxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx. Xxxxxxxxxxxxxxx xxxxx xx xxxxxxxxx xxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxx xxx následující xxxxxx. Přibližování výdajů xx xxxxxxxxxxxxx x xxxxxx financování xxxxxxxxxxxxx x poměru x XXX xx úroveň xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx x OECD x xxxxxx 2019 x 2020 xxxx díky xxxxxx xxxxxxxxx.
Xxxxxxxxx pořadí xxxxxxx a výběr xxxxxxxxxxxxxx xxxxxx
Xxx vyplývá x vyhodnocení jednotlivých xxxxxxx, xx pro xxxxxxxx cílů uvedených x xxxxx 1.5 xxxx RIA x xxxxxxx stanovení xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx nejvhodnější xxxxxxxxx prostřednictvím xxxxxxxx x. 1.
Xx xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxxx xxxxxx č. 592/1992 Sb. xxxxxxxxxxx prostřednictvím xxxxxxxx x. 5.
x) Xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx platby xx xxxxxx pojištěnce
Současný xxxxx xxxxxx xxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx, xxxx. xxxxxxxx xxxx. Xxxxxx platí, xx x xxxxxx xxxxxxxx mzdy xxxxxx x příjmy xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xxxxx xx xxxx xxxx xx odvozen x xxxxx některých xxxxxx xxxxxxxxxx. X xxxxxx xxxxxxxxxxxx růstu xx xxxxxx veřejného xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx aktivních xxxxxx xxxxxxxxxxxx, xxx x xxxxxx xxxxxx dochází x xxxxxxx xx xxxxxxxx straně, který xxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx valorizace. X xxxxxx xxxxxx xx jeví xxxxxx xxxxxxxx zákonnou právní xxxxxxx mechanismus, který xxxx xxxxxxxxx zohledňovat xxxxx ekonomické xxxxxxx xxxxx x x xxx xxxxxxxx xxxx xx příjmovou xxxxxxx xxxxxxx veřejného zdravotního xxxxxxxxx.
Xxxxxx xxxxxxxx
X rámci xxxxxx varianty xxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx mechanismu x xxxx xxxxxxxxxx situace xxxx zohledněn xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx pojištěnců xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx; x růstem zaměstnanosti xxxx xxxxxx xxxxx xxxxxxxx pojištěnců a xxx xxxxx x xxxx xxxxxx xxxxx.
Xxxxxxxx 1 - Zakotvení xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx pojištěnce xxx xxxxxxxxx limitace
Princip xxxxxx xxxxxxx xx x xxxx xxxxxxxx xxxxxxx xx předpokladu, xx x „xxxxxxxxx“ xxxxxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxxxx x xxxxxxxx „xxxxxxxxx“ xx tomu xxxxxx xxxxxx. Tento mechanismus xxxx x xxxxxxxx xxxxxx xxx x xxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxxx do xxxxxxx veřejného xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx, avšak x xxxxxxx, že xx xxxx opírat xxxxx x xxxxxxx xxxxx xxxxx xxxxxxxxxx, nedokáže xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx xx straně xxxxxxxxx xxxxxx (tedy zaměstnavatelů, XXXX a XXXX). X xxxxxxxx xxxxxxxxxx xx xxx xxxxxxx xxxxxx (xxx pro xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx nikterak xxxxxxxxx).
Xxxxxx xx způsobů, jímž xxx znatelně zmírnit xxxxxxxxxxxxxx výše xxxxxxxxx xxxxxxxxxx, xx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx koeficientem, xxx. xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx (xxxx xxx „měsíční xxxxxxxxxx), xxxxx xx x xxxxxx xxxxxxxxx xxxxx státních xxxxxxxxxx xxxxxxxx, xxxxxxx odrážel xxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx. Xxxxx xxxxxxx xxx xxxxxx xxxxx, xxxxx, x xxxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxx jedné x xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xx xxxxxx druhé, xxxxxxx upravuje tok xxxxxxxxxx xx státní xxxxxxxxxx do xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx. Xxxxxxx model na xxxxxxx hodnoty celkového xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx (xxxx. xxxxxxx) váhu jednoho xxxxxxxxxx. Referenční hodnota, xxx xxx má xxxxx xxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxxxx jedné, xxxx xxxxxxxxx xx xxxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxx (xxxxxxxxx odpovídá xxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxx) xxxx xxxxxxxxxxx rokem, pro xxxx xx xxxxxxxxxx xxxxx státních xxxxxxxxxx xxxxxxx.
Xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxx státních xxxxxxxxxx xxxx určována x xxxxx státních xxxxxxxxxx, xxxxx xx oznamován Xxxxxxxxxxxx financí správcem xxxxxxxxxxxxxx podle xxxxxxxxxx §21 odst. 2 xxxxxx x. 592/1992 Xx. x xxxxx xxxxxxxxxxxxxx (tedy xxxxxx xxxxxxx xx 3 xxxxxxxx), x xxxx xxxxxxxxxxxx v každém xxxxxxxxxxx xxxxxx xxx xxxxxxx xxxxxx xx xxxxxx pojištěnce.
Varianta 2 - Zakotvení měsíčního xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxxxx
X xxxxxx xxxxxx xx xxxx xxxxxxxx xxxxxx jako xxxxxxxx 1. Xx xxxxxx xx ní xx ovšem xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx pojištěnců xx xxxxxxxxxxx 100 000 xxxxxxxxxx xxxx stanovena xxxxx a xxxxx xxx, při xxxxxx xxxxxxxx xx počet xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxx x 5 %. Xxx xxxxxxxxx xxxx meze xxxxxxx xxxxxx xx úrovni 5 %, která xx xxx xxxxxxx xxxxxxxxx. Xxxx xxxxx x xxxxx xxxx xx xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xx 0,95 xx 1,05. Xxxx řešení xxx xxxxxxxxxx i xxxxx výraznější xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx, xxxxx xx xxxxx xxx x případě xxxxxxxx 1 nezamýšlené negativní xxxxxx (xxxx. xx xxxxxx xxxxxxxx, xxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx).
Xxxx 1: Xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx xxxxxxx státního pojištěnce xx celkovém xxxxx xxxxxxxxxx (xxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx 5,9 xxx xxxx)
Xxxx 2: - Xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxx xx státní pojištěnce x xxxxxx 2000 - 2015 za xxxxxxxxxxx výpočtu dle xxxxxxxx 1 valorizačního xxxxxxxxxx
Xxxx.: X xxxxx xx xxxxxxxxx teoretický xxxx navrhovaného anticyklického xxxxxxxxxx xx stanovením xxxxxxxx xx skutečné xxxxxx xxxxx za xxxxxx xxxxxxxxxx.
Xxxxxxxxxxx xxxxxxx
Xxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx vývoj xxxxxx xxxxxxxxxx xx jiných xxx státních xxxxxxxxxx. Xxxxxxx xxxxxxxx předkladatel xx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx mechanismu, x to xxxxxxx xx xxxxxx vyloučení xxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxx. X případě xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxx xx bez xxxxxxxxx xxxxxxxx mohlo xxxxx k xxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxx. Xxxxxx xx xxxxxxxxxxxxx, xx x xxx xx xxx xxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxx xx snížení příjmů xxxxx šetřit. Xxxxxx x xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxx by xxxxx xxxx k „xxxxxxxxx xxxxx“ xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxx pojištěnci a xxxxxxxxxx aktivními xxxxxxxxx xxxxxxxxxx.
X xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx splňuje xxxxx xxxxxxxx č. 2, xxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx x xxxxxxx zajišťuje xxxxxxx xxxx extrémními xxxxxx xxxxxxxxx x xxxxx xx xxxxxx xxxxxxxx x systém xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx.
Xx xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx a xxxxxxx xx xxxxx varianta 0.
4. Návrh xxxxxx
Xxxxxxxxx xxxxxx variant a xxxxx xxxxxxxxxxxxx řešení
Jak xxxxxxx x politického xxxxxxxxxx x xxxxxxx x částí B. 4 xxxxxxxx XXX, xxxx zvolena kombinace xxxxxxxx 5 valorizačního xxxxxxxxxx a xxxxxxxx 0 xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx.
5. Xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx x vynucování
Pro xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx xxxx xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xx nezbytné xxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxx x xxxxxx č. 592/1992 Sb. Xxxxxxxx x xxxx, xx xxx xxx 2018 má xxx xxxx vyměřovacího xxxxxxx xxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx stanovena xx základě nařízení xxxxx, předpokládá xx xxxxxx nové právní xxxxxx xx xxxx 2019 s tím, xx x roce 2020 xxxxx rovněž xx xxxxx vyměřovacího xxxxxxx přímo xxxxxxx.
Xxxxxxxx x tomu, xx xxxxxxx xxxxx xx xxxxx xx způsobu xxxxxxx vyměřovacího základu xxx platbu xx xxxxxx pojištěnce x xxxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxx, xxxx xxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxx v xxxxxxxxxxx, xxxx xxxxxxx Xxxxxxxxxxxx xxxxxxx.
6. Přezkum xxxxxxxxx xxxxxxxx
Xxxxxxx účinnosti regulace xxxx xxxxxxxx xxxxxxxx Xxxxxxxxxxxx zdravotnictví xx xxxxxxxxxx s Xxxxxxxxxxxxx xxxxxxx. Xxxxxxxxx xxxx xxxxxxx xxxxxxxx cílů xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx, xxxx pravidelný a xxxxxxxxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxx veřejného zdravotního xxxxxxxxx za účelem xxxxxxxxx dostupnosti xxxxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx, nenavyšování rozdílů xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx.
7. Xxxxxxxxxx x xxxxxx xxx
Xxxxx vychází x dat a xxxxxxxxx, xxxxx má xxxxxxxxxxxx x dispozici x xxxxxxx xxxxxxxx. Xxxxx xx zejména x data a xxxxxxxxx, xxxxx xxxx xxxxxxxxx x xxxxx xxxxxxxxxxxxxx pojistného (xxxxxxxx xxxx. na http://www.mzcr.cz/obsah/prerozdelovani-poiistneho-na-vereine- xxxxxxxxx-xxxxxxxxx 3211 1.html), xxxx xxxxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxxxxx a xxxxx xxxxxxxx pojištěnců (Xxxxx statistický xxxxx, Xxxxx zdravotnických xxxxxxxxx x statistiky, xxxxxxxxx xxxxxxxxxx) a xxxxx xxxxxxxx týkající se xxxxxx xxxxxxxxxxxxx v Xxxxx xxxxxxxxx.
Xxxxxxxx:
1 Konkrétní xxxxxxxx státních pojištěnců xx xxxxxxxx x&xxxx;xxxxxxxxxx §7 xxxx. 1 xxxxxx x. 48/1997 Xx., x xxxxxxxx xxxxxxxxxx pojištění a x změně a xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxx, xx xxxxx xxxxxxxxxx předpisů.
2 X&xxxx;xxxxxxxxxxx xx xxxxx x xxxxxxxxxx vydávanou xxxxxxxx Xxxxxxxxxxxx xxxxx a xxxxxxxxxx xxxx x xxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx, přepočítacího xxxxxxxxxxx xxx xxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx, redukčních xxxxxx pro xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx.
3 Xxxxx dat x&xxxx;xxxx 2013 xxx xxxxxx XXXX xxxxxxxxxx xxxx xx výdajích xxxxx xx xxxxxxxxxxxxx xxx 9,1 %, xxxxxxx x&xxxx;Xxxxx republice tento xxxxxx činil xxxxx 7,1 %. Xxxxx xxxxx xx xxxxxxxxxxx xxxx xxxx xxxxx Xxxxxx a Estonsko.
4 X&xxxx;xxxxxxxxx (xxxxxx xxxx 1.4.2006 a 31.12.2007) xx xxxx přepočítací xxxxxxxxxx xxx xxxxxxxx (XXX ´ xxxx.= xxxxxxxx xxxxxxx xxxx x&xxxx;xxxxxxxx hospodářství). Xxxxx xxx XXX xx xxxxxx určovala xx xxxx - v období xxxx 1.1.2008 x 31.12.2009 (xxx xxx xxx 2009 xxxx xxxxxxxx na xxxxxx xxxx 2008).
5 Xxxxxxxx xxxx xxxxxxxx ČSÚ x&xxxx;xxxx 2014 xxxxxx 25&xxxx;686 Kč, naproti xxxx xxxxxxxx MPSV xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx jej xxxxxxx xx 26&xxxx;357 Xx.
6 Xxx §17 xxxx. 2 xxxxxx x. 155/1995 Sb., x xxxxxxxxxx xxxxxxxxx, ve xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx.
7 Xxxx. x&xxxx;xxxx 2015 xxx https://www.cszo.cz/csu/czso/cri/prumerne-mzdy-2-ctvrtleti-2015.
8 Xxxxxxxxxx xxxxxx v roce 2018 xx xxx xxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xx 7&xxxx;177 Xx, částka xx xxxxx x měsíc xx xxxx xxxxx 969 Xx.
9 Podle §2 xxxx. 2 xxxxxx č. 592/1992 Xx. xx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx.
10 Xxx xxxxxxxx zpráva x&xxxx;xxxxxx 109/2014 Sb.
11 Xxx §17 odst. 4 xxxxxx x. 155/1995 Xx., o xxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xx xxxxx pozdějších předpisů.
12 Xxxxx-xx např. mezi xxxx 2015 x 2016 x&xxxx;xxxxxxx průměrné xxxx (xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxx důchodového xxxxxxxxx), xxxxx xx xxxxxxx způsobem xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxx 2017 x 2018.
13 Uvažujeme-li x xxxxxxxxx xxxxx xx xxxx 100 xxxxx xxxxxxxx pojištěnců, xxxx xx xxx xxxx platby 870 Xx xx xxxxx x kalendářní xxxxx xxxxx xx xxxx xxx rozdíl xxx 1 xxx. Xx.
14 Xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxx, xx v roce 2018 xxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx určena xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx
Xxxxx xxxxx xxx.xxx.xx