Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů
1018/0
Xxxxxx xxxxx
XXXXX
xx xxx … 2017,
kterým xx xxxx xxxxx č. 592/1992 Sb., x xxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxx pojištění, xx znění pozdějších xxxxxxxx
Xxxxxxxxx xx xxxxxx xx tomto zákoně Xxxxx xxxxxxxxx:
Xx. I
Změna xxxxxx x pojistném na xxxxxxx zdravotní xxxxxxxxx
Xxxxx č. 592/1992 Sb., o pojistném xx xxxxxxx zdravotní xxxxxxxxx, xx xxxxx xxxxxx x. 10/1993 Xx., xxxxxx x. 15/1993 Xx., xxxxxx x. 161/1993 Sb., xxxxxx x. 324/1993 Xx., zákona x. 42/1994 Sb., xxxxxx x. 241/1994 Sb., xxxxxx x. 59/1995 Xx., xxxxxx x. 149/1996 Xx., xxxxxx x. 48/1997 Sb., xxxxxx x. 127/1998 Xx., zákona x. 29/2000 Sb., xxxxxx x. 118/2000 Xx., xxxxxx x. 258/2000 Xx., zákona x. 492/2000 Sb., xxxxxx x. 138/2001 Xx., xxxxxx x. 49/2002 Xx., xxxxxx x. 176/2002 Xx., zákona x. 424/2003 Sb., xxxxxx x. 437/2003 Xx., xxxxxx x. 455/2003 Xx., zákona x. 53/2004 Xx., xxxxxx x. 438/2004 Xx., xxxxxx č. 123/2005 Xx., xxxxxx x. 381/2005 Sb., xxxxxx č. 413/2005 Xx., xxxxxx č. 545/2005 Xx., xxxxxx x. 62/2006 Xx., xxxxxx č. 117/2006 Xx., xxxxxx x. 189/2006 Xx., xxxxxx x. 214/2006 Sb., xxxxxx x. 264/2006 Xx., xxxxxx x. 261/2007 Xx., xxxxxx x. 296/2007 Xx., xxxxxx x. 306/2008 Xx., xxxxxx x. 227/2009 Sb., zákona x. 281/2009 Xx., xxxxxx č. 285/2009 Xx., xxxxxx x. 362/2009 Xx., zákona x. 73/2011 Sb., xxxxxx x. 138/2011 Xx., xxxxxx č. 298/2011 Xx., xxxxxx x. 329/2011 Xx., xxxxxx x. 369/2011 Xx., zákona x. 458/2011 Xx., xxxxxx x. 401/2012 Xx., xxxxxx x. 500/2012 Xx., xxxxxx x. 11/2013 Sb., xxxxxxxxx xxxxxxxx Xxxxxx x. 342/2013 Sb., zákonného xxxxxxxx Xxxxxx x. 344/2013 Sb., xxxxxx x. 109/2014 Sb., xxxxxx č. 250/2014 Xx., xxxxxx x. 267/2014 Sb., xxxxxx x. 200/2015 Sb., xxxxxx č. …/2017 Xx. x xxxxxx x. …/2017 Xx., xx xxxx xxxxx:
1. X §3x xxxx. 1 xx xxxxxx „6 259 Xx“ nahrazuje částkou „7 540 Xx“.
2. V §3x xxxx. 1 xx xxxxxx „7 540 Xx“ xxxxxxxxx částkou „7 903 Xx“.
Xx. XX
Xxxxxxxx
Xxxxx xxxxx xxxxxx účinnosti xxxx 1. xxxxx 2019, x xxxxxxxx ustanovení xx. I bodu 2, které nabývá xxxxxxxxx dnem 1. xxxxx 2020.
XXXXXXXX XXXXXX
Obecná xxxx
X. Xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx, xxxxxxxxxx hlavních xxxxxxxx, xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx
Xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx úpravy xx částka vyměřovacího xxxxxxx xx osoby, xx xxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx rozpočtu stát1, (xxxx xxx „xxxxxx xxxxxxxxxx“), stanovena na 6 259 Xx. Xxxxxxx xx xxxxx xxxxxxxxxxxxxxx nařízení xxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxx kalendářní xxx xxxxx xxxxxx, x to xx 30. června roku xxxxxxxxxxxxxxx kalendářnímu xxxx, xxx xxxx xx xxxxxxxxxx základ takto xxxxxxx. Xxx xxx 2017 je xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx č. 181/2016 Sb., o xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxx, xx xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxx xx veřejné xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx, x to xx 6 814 Xx. Xxxxxx xx xxxxx x kalendářní xxxxx xxx x xxxxxxxx xxxx xxxx 920 Xx.
Xxx xxxxxxx ze xxxxxxxxxx z xxxxxxxxxx xxx, je současná xxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxx, neboť nezajišťuje xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx. Xxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx, že xxxxx než xxxxxxxxxx xxxxxxxx rozhoduje x xxxxxxx xx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx. Xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxx xxx xxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx (mimo xxxx xxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx x programového xxxxxxxxxx xxxxx ČR), xxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxx vývoj ve xxxxxxxxxxxxx, xxxxx x xxxxxxxxx metodami xxxxx x xxxxxx postupy xxxxxxx zvyšující xx xxxxxxx xx xxxxxxxxx xxxx. Xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx základu xx xxxxxx xxxxxxxxxx se x xxxxx xxxxx xxxxxxxx x xxxxxx 2010 - 2013, xxx xxxxxxx k xxxx zvýšení a xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx byl vyčerpán xxxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxx, xxxxx xxxx x předchozím období xxxxxxxxx.
Xx základě vypořádání xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xx úrovni ministrů xxxxxxxxxxxxx x xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx bude x xxxx 2018 problematika xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx řešena xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx, a xx xxx, xxx xxxxxxxxx nárůst xxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx 3,5 xxx. Kč. X xxxxxx 2019 x 2020 poté xxxx xxxxxxxxxxxx návrhem xxxxx xxxxxxxxxx základ xxx xxxxxx za xxxxxx xxxxxxxxxx xxx, xxx opět xxxxxxxxx xxxxxxxx činilo x xxxxxx xxxx 3,5 xxx. Kč.
B. Xxxxxxxxxx xxxxxxx navrhované xxxxxx xxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxx, x xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx x x xxxxxx Evropské xxxx
1. Xxxxxx s xxxxxxxx xxxxxxxx České xxxxxxxxx
Xxx xxxxxxxx xxxxxxx navrhované xxxxx s xxxxxxxx xxxxxxxx bylo xxxxxxxxxx xxxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxx č. 1/1993 Sb., Xxxxxx Xxxxx xxxxxxxxx, xx xxxxx pozdějších xxxxxxxx (xxxx xxx „Xxxxxx“), x dále pak x xxxxxxxx č. 2/1993 Sb., x xxxxxxxxx Listiny xxxxxxxxxx xxxx x xxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx České xxxxxxxxx, ve znění xxxxxxxxxx předpisů (dále xxx „Listina“). V xxxxx xxxxxx xxxxx xxxxxxx žádný xxxxxx.
2. Xxxxxx s xxxxxx XX a xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx
Xxxxxxxxxx xxxxxx úprava xx nedotýká xxxxx XX x není x ním xxxx x xxxxxxx.
Xxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xx nedotýká xxxxxxxxxxxxx smluv, xxxxx xx Česká republika xxxxxx.
X. Xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx úpravy
Navržená xxxxxx xxxxxx bude xxx dopad xxxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxx, xxxxx xxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx za xxxxxxx xxxxxxxx pojištěnců.
Očekává xx, xx ve střednědobém xxxxxxx x letech 2019 a 2020 xxxx xxxxxxxx pokrýt xxxxxxxxx navyšování platby xx xxxxxx pojištěnce x xxxxxxx o xxx 3,5 mld. Xx. Vzhledem k xxxx, xx v xxxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx, xxxx možné xxxxxx xxxx prostředky x xxxxxxxxxx výběru xxxx, x čemuž xxxxxxxx x předpokládané xxxxxxxx xxxxxx x daňové xxxxxxx. Xxxxx xxxxx xx patrný již xx výsledcích x xxxx 2015, kdy xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx (xx. xxxxxxxxxx xx xxxxxxxx zabezpečení x xxxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx) xxxxxxx xx celý xxx meziročního růstu x 72,2 xxx. Xx. V xxxxxxx x xxxxxxxx návrhem xxxx muset Xxxxxxxxxxxx xxxxxxx navýšit xxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxx Xxxxxxxxx xxxxxxxx správa.
D. Xxxxxxxxxx xxxxxx xx podnikatelské xxxxxxxxx České xxxxxxxxx, xxxxxxxxxx dopadů, xxxxxx xxxxxx xx specifické xxxxxxx obyvatel, zejména xxxxx xxxxxxxx slabé, xxxxx xx zdravotním xxxxxxxxxx a xxxxxxxxxxx xxxxxxx, a to xxxxxx xxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxxxxx a xx xxxxxx k xxxxxxxx mužů x xxx, x dopadů xx xxxxxxx xxxxxxxxx
Xxxxxxxxxxx xx xxxxxxxxx vliv xx poskytovatele xxxxxxxxxxx xxxxxx, xxxxx xxxxxxxxxx xxxx posílen příjem xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx xx poskytování služeb xxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx. Xx se xxxx sociálních dopadů, xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx dojde x posílení xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx veřejného xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xxx xxxxxx v xxxxxxxx xx xxxxxxxxxxx x xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx v Xxxxx xxxxxxxxx. Xxxxxxxxxxx xx xxxxxxx, xx xxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx budou xxxxxx xxxxxxxxxx na xxxxxxxxx platů xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xxxxx xxxx xx xxxxxxxx x xxxxxx srovnatelnými státy xx nízké úrovni. Xxxxx nemá dopady xx xxxxxxx xxxxxxxxx. Xxxxxxxxxx xxxxxx úprava xxxx x rozporu xx xxxxxx x xxxxxx diskriminace. Xxxxxx xxxx x xxxxxxx xx zákonem č. 198/2009 Sb., x xxxxxx xxxxxxxxx x o xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx a x xxxxx xxxxxxxxx xxxxxx (xxxxxxxxxxxxxxxxx zákon). Neobsahuje xxxx xxxxx xxxxxxxxxx, xxxxx xx xxxxxxxxxx xxxxx na xxxxx xxxxxxxxx a xxxxx x xxxxxxxxxxxx. Xxxxxxxxxx xxxxxx úprava se xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxx x xxxx.
X. Xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxx x xxxxxxx xxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxx
Xxxxxxxxxx xxxxxx úprava xx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx x osobních xxxxx xxxxxxxxx osob.
F. Xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx (CIA)
Předložený xxxxx xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxx. Xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxx pojištěnců, xxxxx xxxx xxx xxxxx xxxxxxx x xxxxxx xxxxx xxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx rozhodováním orgánů xxxxxxx xxxxxx. X xxxxxxxxx opatření xxxxxx xxxx profitovat xxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx xxxxx, x xxxxxxx konkrétní xxxxx.
X. Xxxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxxxxx xxxx xxxxxx státu
Navrhovaná xxxxxx xxxxxx xxx xx xxxxxxxx xxxxx xxxxxx xx bezpečnost x xxxxxx xxxxx.
1 Xxxxxxxxx xxxxxxxx státních pojištěnců xx obsaženo x&xxxx;xxxxxxxxxx §7 odst. 1 xxxxxx x. 48/1997 Xx., o veřejném xxxxxxxxxx xxxxxxxxx a x změně x xxxxxxxx xxxxxxxxx souvisejících xxxxxx, xx xxxxx xxxxxxxxxx předpisů.
Zvláštní xxxx
Xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xx xxxxxx výše xxxxxxxxxxxx xxxxxxx pro xxx 2019 xxx, xx xxxx 7 540 Xx. X xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxx xxxxx, xxxxx činí 13,5 % xxxxxxxxxxxx základu, xxxx 1 018 Xx.
Xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xx xxxxxx výše xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx roku 2020 xxx, xx xxxx 7 903 Xx. X tohoto xxxxxxxxxxxx základu xx xxxxxxxx určuje výše xxxxxx za xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxx xxxxx, která xxxx 13,5 % xxxxxxxxxxxx xxxxxxx, tedy 1 067 Xx.
X xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx za xxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xx 1. xxxxx 2019 x od 1. xxxxx 2020.
V Praze xxx 30. xxxxx 2017
Předseda xxxxx:
Xxx. Xxxxxxxx Xxxxxxx x. x.
Xxxxxxx zdravotnictví:
JUDr. Xxx. Xxxxxxxx Ludvík, XXX, v. x.
Závěrečná zpráva x xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx (XXX)
XXXXXXX XXXXXXXXX XXXXXX XXX
1. Xxxxxxxx identifikační xxxxx |
|
Xxxxx xxxxxx: Xxxxx xxxxxx, kterým xx xxxx zákon č. 592/1992 Sb., x xxxxxxxxx na xxxxxxx zdravotní xxxxxxxxx, xx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx |
|
Xxxxxxxxxxx / xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx: XXX |
Xxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx, x&xxxx;xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx 1.2019 |
Implementace xxxxx XX: Xx |
|
2. Xxx xxxxxx xxxxxx |
|
Xxxxxx xxxxxx xx mělo xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxx vývoj xxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxx státních xxxxxxxxxx (v xxxxxxxx xxxx xxx 5,95 xxx. xxxx), zejména xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx veřejného xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx. |
|
3. Agregované dopady xxxxxx zákona |
|
3.1 Xxxxxx xx xxxxxx rozpočet x ostatní xxxxxxx xxxxxxxx: Xxx |
|
Xxxxxxx xx, xx xx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxx 2019 a 2020 xxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx platby xx xxxxxx pojištěnce x průměru x xxx 3,5 xxx. Xx. Vzhledem k xxxx, xx x xxxxxxxxxxx xx předpokládán xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx, xxxx xxxxx xxxx xxxxxx prostředky x xxxxxxxxxx xxxxxx daní, x xxxxx xxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxx reformní xxxxxx v daňové xxxxxxx. Xxxxx xxxxx xx xxxxxx již xx xxxxxxxxxx x xxxx 2015, xxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx (xx. xxxxxxxxxx xx sociální xxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxx na xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx) xxxxxxx za xxxx xxx xxxxxxxxxxx xxxxx x 72,2 mld. Xx. |
|
3.2 Xxxxxx xx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxx XX: Xx |
|
3.3 Xxxxxx na xxxxxxxxxxxxx prostředí: Xxx |
|
Xxxxxxxxxx xxxx posílen xxxxxx xxxxxxxxxxxxx zdravotních xxxxxx xx poskytování služeb xxxxxxxxx ze xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx. |
|
3.4 Xxxxxx xx xxxxxx samosprávné xxxxx (xxxx, kraje): Ne |
|
3.5 Xxxxxxxx xxxxxx: Xxx |
|
Xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx dojde x xxxxxxxx příjmové stránky xxxxxxx xxxxxxxxx zdravotního xxxxxxxxx, což povede x důsledku xx xxxxxxxxxxx x xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx x České xxxxxxxxx. |
|
Xxxxxxxxxxx xx xxxxxxx, že xxxxx xxxxxxx prostředky xxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xx zvyšování xxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xxxxx xxxx xx xxxxxxxx x jinými xxxxxxxxxxxxx xxxxx na nízké xxxxxx. |
|
3.6 Xxxxxx xx xxxxxxxxxxxx: Xx |
|
3.7 Xxxxxx xx životní xxxxxxxxx: Xx |
|
3.8 Xxxxxx ve xxxxxx k xxxxxx xxxxxxxxxxxx x ve xxxxxx k xxxxxxxx xxx x mužů: Xx |
|
3.9 Xxxxxx na xxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx: Ne |
|
3.10 Xxxxxxxx xxxxxx: Xx |
|
3.11 Xxxxxx xx xxxxxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxx: Ne |
1. Xxxxx předložení a xxxx
1.1 Název
Návrh xxxxxx, xxxxxx xx mění xxxxx č. 592/1992 Sb., x xxxxxxxxx xx veřejné xxxxxxxxx xxxxxxxxx, xx xxxxx pozdějších předpisů
1.2 Xxxxxxxx problému
Podle xxxxxxxxx xxxxxxx právní xxxxxx xx xxxxxx vyměřovacího xxxxxxx xx osoby, xx xxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxx prostřednictvím xxxxxxxx xxxxxxxx xxxx1, (xxxx xxx „xxxxxx xxxxxxxxxx“), xxxxxxxxx xx 6 259 Xx. Xxxxxxx je xxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxx xxxxxxxxxx xxx xxxxx xxxxxx, x xx do 30. června roku xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxx, xxx xxxx se xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxx xxxxxxx. Xxx rok 2017 je vyměřovací xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx č. 181/2016 Sb., o xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx základu x xxxxx, xx xxxxxx je xxxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx stát, x xx xx 6 814 Kč. Xxxxxx xx xxxxx x xxxxxxxxxx měsíc xxxx x xxxxxxx xxxx xxxxx 920 Xx.
X minulosti byla xxxx xxxxxxxxxxxx základu xxx xxxxxx xx xxxxxx pojištěnce xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx. Od xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx č. 592/1992 Sb., o xxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx, xx xxxxx xxxxxxxxxx předpisů (dále xxx „xxxxx č. 592/1992 Sb.“), x xxxx 1993 xx xxxx 1998 xxxx určována přímo xxxxxxx xx xxxxx xx procentuální výměru x minimální xxxx (xxxxxxxx 70 %, 77 %, 65 % x 80 %). Xx xxxx 2003 poté byla xxxx xxxxxxxxxxxx základu xxxxxx xxxxxxx přímo xxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxxxx její xxxxx. Xx xxxx 2003 xx xxxx 2006 xxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxx o xxxxxxx xxxxx vyměřovací xxxxxx xxxxxxxxx xxxxx x xxxxxxx x období xxx 2006 až 2009 xxxx stanovení xxxxxxxxxxxx xxxxxxx automaticky xxxxxx na vývoj xxx. xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx vlády, xxxxxx xx stanovil xxxxxxxxx vyměřovací xxxxxx xxx xxxxx důchodového xxxxxxxxx2. X xxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxxxx x zásadě xxxxxxxxxx xxxxx ekonomiky xxxxx, neboť se xxxxxxxxxxx xx platy xxxxxxxxxxx rostl x xxxxx pojistného xx xxxxxx xxxxxxxxxx. Od xxxxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxxx xxxxxxxx x xxxx ekonomické krize xxxxxxx č. 362/2009 Sb., který xxxx xxxxxxx xxxxxx x souvislosti x xxxxxxx xxxxxx x xxxxxxx xxxxxxxx České xxxxxxxxx xx rok 2010.
Xxxxxxxx zpráva přitom x xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxx jiné xxxxx, xx: „xxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxx xx xxxxx ve xxxxxxx rozpočtu xx xxx 2010 xx xxxxxxxxx meziročnímu xxxxxxx xxxxxx platbu xxxxx x situaci, xxx xxxxxx veřejného zdravotního xxxxxxxxx xx v xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx relativně nejméně. Xxxxxx úprava, xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx fakultativním, xx xxxxxxxx x ohledem xx xxxxxx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx, xxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx, xxxxxxx systém xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx hospodaří x tomto období x xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx.“ Xx xxxx xxxxxx, že xxxxxxxxxxx xxx přijetí xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx především x xxxxxxxx xxxxx x xxxxxxx řešit xxxxxxx stav veřejných xxxxxxxx, xxxx xxxx x xxxxxxx xxxxxxxx (xxxxxxxxxx zvyšování) platby xx státní xxxxxxxxxx.
Xxx xxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxxxx z posledních xxx, xx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxx, xxxxx nezajišťuje xxxxxxxxxxx předvídatelnost příjmů xxxxxxx veřejného zdravotního xxxxxxxxx ve xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx. Nelze rovněž xxxxxxxx xxxxxxxxxx, xx xxxxx, xxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx, rozhoduje x xxxxxxx xx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx aktuální xxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx. Xxxxxx xxxxxxxxx zdravotního xxxxxxxxx xx přitom xxx být xxxxxxxxxx xxxxxxxx (xxxx xxxx xxxxx xx závazků xxxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx XX), xxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx ve xxxxxxxxxxxxx, xxxxx s xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx x xxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxx xx xxxxxxxxx xxxx. Xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx stanovení xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xx x tomto směru xxxxxxxx x xxxxxx 2010 - 2013, xxx xxxxxxx x xxxx zvýšení x xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx byl xxxxxxxx xxxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxx, které byly x xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx.
Xxxxx předkládané XXX xx xxxx být xxxxxxxxx xxxxxxxxxx možných xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx, xxxxxxxxx xxx xxxx, xxxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxxx na xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx. Xxxxxxxx by xxx xxx xxxxxx xxxx, xxx x x xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxxxxxx na xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx.
X rámci XXX xx rovněž xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx xxxxxxx xxx platbu xx státní xxxxxxxxxx xxx, xxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx, xxx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx (xxxxxxxxxxx, xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx (xxxx xxx „XXXX“), xxxxx xxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx (xxxx jen „XXXX“). Xxxxx těchto xxxxxx xxxxxxxx vzrůstá, neboť xx xxxxx xxxxx xx xxxxx ekonomiky x xxxxxxxxx xxxx, xxxxxxxx xxxx na xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx, xxxxx výrazně roste.
Státní xxxxxxxxxx xxxx přitom xxxxxxxx, xx níž xx v xxxxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxxx zdravotní xxxxxxxxx. Xxxxxxxx v xxxx 2017 činí xxxxx 920 Xx za xxxxx x xxxxx. X xxxxx xxx xxxxxxxxxx zdanitelných xxxxxx xxxxx pojistné xx xxxx 1 485 Xx xxxxxxx, které xxxxxxxx 13,5 % x xxxxxxxxx xxxx.
X xxxx xxxx xxxxxxxxxxx xx xxxx xxxxxxxxxx xxxx státní pojištěnci xx základě xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx k xxxxxxxx stejnému rozsahu xxxxxxxxx xxxx jako xxxx xxxxxxxxxx, xxxxx xxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxxx, xxx xx xx státní pojištěnce xxxxxxxx xxxxxx. Xxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx, která x xxxxxxxxx s xxxxxxxxx xxxxx nejvýznamnější xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx služeb.
Zatímco xxxxxxxxxxx xxxxx xxx Xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx Xxxxx republiky x xxxx 2014 xxxxxxxxx x této xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxx xxx 61 xxx. Kč a xxxxxxx xx xxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx péči xxxxxx xxx 18,3 xxx. Xx, xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxx x Xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx Xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxx cca 26 xxx. Xx a xxxxxxx xx xxx xxxxxxxxxxx xxxx xxxxxx xxx 94 xxx. Xx. Xxxxxxxx xx xxxxxx veřejného xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx pojištěnců, xxxx xxx xxxxxx xxxx xxxxxxxxxx citlivě xxxxxxxxxx x nesmí xxx nadužívána. X xxxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxx x „xxxxxxxxxx xxxxx“ xxxx xxxxxxxx xxxx platby xx xxxxxx pojištěnce x xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxx pojištěnců. Xx je xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxx, že xx xxxxxx od xxxxxx xxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx u xxxxxxxxxxx a OSVČ xx výše xxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx.
1.3 Popis xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx v xxxx oblasti
V současné xxxx je xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx pro xxxxxxxx xx státní xxxxxxxxxx stanovena xx xxxx 6 259 Xx v §3c xxxx. 1 xxxxxx x. 592/1992 Xx. Xxxxx §2 xxxx. 1 tohoto xxxxxx xxxx pojistného xxxx 13,5 % x xxxxxxxxxxxx xxxxxxx za xxxxxxxx xxxxxx. Xx xxxxxxx §3c odst. 2 zákona č. 592/1992 Xx. xxxx xxxxx každoročně do 30. června změnit xxxxxxxxxx xxxxxx nařízením, x xx x xxxxxxxxx x 1. xxxxx roku následujícího; xxxxxxxx xxxxxx k xxxxxx průměrné xxxx xxxxxxxxxxxx Xxxxxx statistickým xxxxxx (dále jen „XXX“), x možnostem xxxxxxxx xxxxxxxx x x xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx veřejného xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx. Xxxxxxxx rokem 2017 xx xxxxxxxxxx xxxxxx stanoven xxxxxxxxx xxxxx č. 181/2016 Sb., x xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx základu x osoby, xx xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxx pojištění xxxx, x xx xx 6 814 Xx.
1.4 Xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx
Xxxxx xx především o xxxx, xx nějž xxxxx xxxxxxxxxx §12 xxxx. 1 zákona x. 592/1992 Xx. xxxxx xxxxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx Ministerstvo xxxxxxx. Xxxx xxxx xx xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xx. zdravotní xxxxxxxxxx, xxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx, xxxxxx jsou xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx hrazeny xxxxxxx xx poskytované xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxxxxxx zdravotního xxxxxxxxx.
1.5 Popis xxxxxxxx xxxxx
Xxxxxx řešení xx xxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx za xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx (x xxxxxxxx xxxx cca 5,95 mil. xxxx), xxxxxxx ve xxxxx xx aktuální xxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx. Xxxxxx xx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx:
- xxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx (XXX); xxxx xxxxxx za xxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx jako XXX,
- xxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxx (xxxxxxxxxxx, OSVČ, XXXX) xxx, xxx nedocházelo x xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxx státními xxxxxxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxx, - xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx výdajů státu xx xxxxxxxxxxxxx alespoň xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxx x XXXX (x poměru x XXX)3.
Xxxxxxx xx ovšem xxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx - příspěvek xxxxx xxxx nižší x xxxx xxxxxxxxxxx (xxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx skupiny obyvatel) x xxxxxx xx xxxxx x době xxxxxx.
Xxxxxxxxxxx XXX xxxxx xxxxxxx v xxxx xxxx xxxxxxxxxx varianty xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx (resp. xxxxxxx) výše pojistného xxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx, x xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx platby xx xxxxxx xxxxxxxxxx.
1.6 Xxxxxxxxxx xxxxxx
X xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxx pojištěnce xxxx xxxxxxxx stav, při xxxx xxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxx xx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx. Xxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxx skupinou xxxxxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx obyvatelstva. Xx xxxxx xx systému x xxxxxx průměrné xxxx odvádět xxxxx xxxxx xxxxx, xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx za xxxxxx pojištěnce xxxx xxxxxx na xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx.
Xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx x předvídatelné xxxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx x xxxx přetrvávat problém x xxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxx v xxxxxx x HDP České xxxxxxxxx. Xxxxxx xx xxxxx zohledňovat xxxxxxxx xx zvyšující xxxxxxxx xxx xxxxxx x xxxxxx xxxxxx moderních xxxxxxxxxxx, které x xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxx do xxxxxxxxxxxxx.
2. Xxxxx variant xxxxxx
x) Xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx
Xxxxxx xxxxxxxx
Xxxx varianta xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx současného stavu, xxx xx xxxx xxxxxxxxxxxx základu xxxxxx xxxxx xxxxxxx č. 592/1992 Sb., xxxxxxx xxxxx xxxx xxxxxxxxxx xx 30. xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx, x xx x účinností x 1. xxxxx xxxx následujícího; xxxxxxxx xxxxxx x xxxxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx XXX, k xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx a x xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx zdravotního xxxxxxxxx.
Xxxxxxxx 1 - Xxxxx xx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx
Xxxx xxxxxxxx xxxxxxxx řešení, xxxxx xxxx účinné xx xxxx 2006 xx xxxx 2009 (do xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx č. 362/2009 Sb.), kdy byl xxxxxxxxxx základ xxxxxxxx xxxx 25 % xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx (xxx xxxxxxxx xxx xxxxx č. 2) xxx účely důchodového xxxxxxxxx xx kalendářní xxx, xxxxx x 2 xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxx, pro xxxxx se xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx. Xx xxxxxx vhodnější vazby xx aktuální xxxxx xxxxxxxxxx situace nicméně xx rozdíl od xxxxxxxxxx řešení4 zavádí xxxxxxx xxxx x xxxxxxx výpočtu xxx xxxxx xxxxxxxxxxx pojištění xxx. xxxxxxxxxxx koeficient. Xxx xx xxxxxxxx xxxx podíl xxxxxxxx xxxxxxx xxxx zjištěné XXX za xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxx, xxxxx x xxxxx xxx předchází xxxx, xxx xxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxx stanoví, x xxxxxxxx měsíční xxxx zjištěné XXX xx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxx, xxxxx x dva xxxx xxxxxxxxx xxxx, pro xxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx. Xxxxx xxxxxxxxxx xx nesměl xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxx xxx 1.
Např. xxx xxx 2016 xx xxxx xxxxxxxxxxxx základu xxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx 25 % průměrné xxxxxxx mzdy x xxxx 2014 (xxxxxxxxx xxxxxxxxx MPSV), přičemž xxxx hodnota xx xxxx upravena součinem xx xxxx xxxxxx xxxxxxxx mzdy 1. xxxxxxxx 2015 a 1. xxxxxxxx 2014 (xxxxxxxx ČSÚ).
Výše všeobecného xxxxxxxxxxxx základu stanovená XXXX xxxxx neodpovídá xxxxxxxx průměrné mzdě xxxxxxxx XXX x xxxxxxx xxx x xxxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx MPSV x xxxxxxxx xxxxxxxxx XXX5. Xxxx odvodu xx xxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx na základě xxxx varianty by x xxxx 2016 xxxxxx 912 Xx. Xxxxx xxxxxx vyplývá xx xxxxxxxxxxx, že xxxxxxxx xxxx x xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx tvořit xxxxxxx xxxxxxxxxxx řady údajů xxxxxxxxxxxx x výši xxxxxxxx xxxx xx xxxx 19476. Relativní xxxxx výše všeobecného xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx roky přibližně xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxx.
Xxxxxxxx 2 - Xxxxx xx xxxxxxxxx xxxx xxxxx XXX
Xxxxxxxx xxxxxxxxxxx výpočet xxxxxxxxxxxx xxxxxxx pro xxxxxx za xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx x xxxxxxx xxxxxxxx 1. Xxxxxx xx xxx xxxxxxxxxxx, že x xxxxx xxxx xxxxxxxx se bude xxxxxxxx xxxxxxxx z xxxxxxxx xxxx xxxxxxxx XXX. Jako xxxxxxxxxx xx xxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxx xx 1. pololetí xxxxxxxxxxxx xxxx bezprostředně předcházejícího xxxx, xxx xxxx xx vyměřovací xxxxxx xxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx stanoví (xxx xxx 2017 xx xx jednalo x 1. xxxxxxxx xxxx 2016).
Xxxxxxxx mzda xx 1. pololetí xxxxxxxxxxxx roku xx Xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxx září7. Xxxxx průměrné xxxx xxxxxxxxxxxx Českým xxxxxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxx xxx v xxxxxxxxxxx xxxxxx x xxxxxxxxxx xxx xxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxx základu pro xxxxxx xx státní xxxxxxxxxx, xxx xxxxxxx x ustanovení §3c xxxx. 2 xxxxxx x. 592/1992 Xx. Xx xxxxx uvést, xx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxx za 1. xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxx xx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx, xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxx x kalendářním xxxx. Xxxx xxxxxxxx xxxx v prvním xxxxxxxx je v xxxxxxxxx x xxxxxx xxxxxxx každoročně xxxxxxxx xxxxx (např. rok 2014: 25 083 Xx x 1. xxx. xx. 26 117 Xx xx 2. xxx.). Xxxx xx 4. xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xxxx (2014: 1. - 3. xxxxxxxxx 25 099 Xx; 4. čtvrtletí 27 107 Xx). Xxxxxxxx zároveň možnost xxxxx metodiky XXX xxx určování xxxx xxxxxxxx xxxx - xxxxxx xxxxx by xxxx nereagovala na xxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxx, ale xxxxx xx xxxxx xxxx xxxxxxxx. ČSÚ x xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxx x xxxxxxx xxxxxxxx xxxx xxx.
Xxxx xxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxxxxx a xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxx této varianty xx x roce 2016 činila 872 Xx.
Xxxxxxxx 3 - Xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx stanovený xxxx
Xxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx pro xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx v xxxxxxx xxxxxxxxx míře (meziroční xxxxxxxxxxxx nárůst). Xxxxxx xxxxxxx xxxxx jakkoliv x xxxxx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx, ale xxxxxxx z xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx nárůstu xxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx v xxxxxxxxxx 15 letech. Xxx xxxxxxxx xxx, xxx růst xxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx dlouhodobě xxxxxxx odpovídal xxxxx xxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx.
Xxx. 1 - Xxxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxxxx za xxxxxxxxxxx, XXXX x XXXX
Xxx |
Xxxxx xx xxxxxxxxxxx, XXXX a OBZP x&xxxx;Xx |
Xxxx xxxxxx |
2000 |
87 728&xxxx;699 |
|
2001 |
99 189&xxxx;586 |
1,1306 |
2002 |
104 217&xxxx;481 |
1,0506 |
2003 |
111 248&xxxx;817 |
1,0674 |
2004 |
121 483&xxxx;791 |
1,0920 |
2005 |
129 830&xxxx;199 |
1,0687 |
2006 |
137 341&xxxx;112 |
1,0578 |
2007 |
151 720&xxxx;255 |
1,1046 |
2008 |
161 643&xxxx;907 |
1,0654 |
2009 |
160 112&xxxx;905 |
0,9905 |
2010 |
160 011&xxxx;121 |
0,9993 |
2011 |
162 854 667 |
1,0177 |
2012 |
167 010&xxxx;746 |
1,0255 |
2013 |
172 061&xxxx;955 |
1,0302 |
2014 |
177969 205 |
1,0343 |
Xxxxxx: |
1,0518 |
X xxxx xxxxxxxxx xxxxxxx, xx xxxxxxxx meziroční xxxxxx xxxxxx pojistného x xxxxxxxxxxxxxx, XXXX x XXXX xxxx xxxx 5 %. X xxxx xxxxxx se x rámci xxxx xxxxxxxx xxxxxxxx stanovit xxxxxxxxxx xxxxxxxxx nárůst xx xxxx 5 %.
Xxxx varianta xxxxxxxxxxx xxxxxxx stanovení xxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx základu xxx xxxxxx xx xxxxxx pojištěnce, xx xxxxxx xx bude xxxx xxxxxxxxx. Xxxxxxxxxx xxxxxx pro xxxxxx xx xxxxxx pojištěnce xx v xxxxxxxx xxxxxxx xxx být xxxxxxxx xx výši, xxxxx by xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxxx skupin xxxxxxxxxx x xxxxxxx by xxxxxxxxxx xxxxxxxxx státního xxxxxxxx. Xxxx nejsnazší xx xxxx jeví xxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxx xxxxxxxxx xxxxxx úpravy.
V xxxx 2016 xxxxxx xxxx xx xxxxxxx státního xxxxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxx 870 Xx xx osobu a xxxxx.
Xxxxxxxx minimální xxxx xx 11 000 Xx xxxx x xxxx 2017 xxxx xxxxxx OBZP 1 485 Xx xx xxxxx a xxxxx. Xxxx xxx xxxx x letošním xxxx xx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx odvádět 62 % xxxx, xxxxx xxxxx odvádět XXXX x xxxxx xxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxx xx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx.
Xxxxxxxx 4 - Xxxxxxxxxx výše vyměřovacího xxxxxxx x OBZP
Na xxxxxxx xxxxxxxxx Pracovního xxxx Rady xxxxxxxxxxx x sociální xxxxxx xxx xxxxxxxxxxxxx je x xxxxx XXX xxxxxxxxxx rovněž varianta, xxxxx xxx xx xxxx být xxxx xxxxxxxxxxxx základu xxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx sjednocena se xxxxxxxx XXXX.
X xxxxxxxx xxxx je xxxx xxxxxxxxx mzdy stanovena xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx č. 567/2006 Sb., x xxxxxxx xxxxx, xx 11 000 Xx x xxxxxx za XXXX xxx xxxx 1 485 Xx xx xxxxx a měsíc. Xx xxxxx xxxxx, xx xxxxx XXXX xx xx všech xxxxxx pojištěnců xxxxxxx xxxxxxxx (xxxxxxxxx 150 xxx.) a xxxxx xxxxxxxxx mzdy, xxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx, xx xxxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxx xxxx xxxxx vázána xx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx.
Xxxxxxxx 5 - Xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx pro xxxx 2019 x 2020 xxxxx xxxxxxx
Xx xxxxxxx rozporu xxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xx x XXX xxxxxxxx rovněž xxxxxxxx „xxxxxxxxx“ x xxxxxxx x xxxxx X.4 Xxxxxxxx xxx xxxxxxxxx pravidel xxxxxxxx xxxxxx úpravy (RIA). Xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxx, xx x xxxx 2018 xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx výši xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx prostřednictvím xxxxxxxx xxxxx, x xx xxx, xxx xxxxxxxxx nárůst xxxxxxxx xxxxxx za xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx 3,5 xxx. Kč. X letech 2019 x 2020 xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxx platbu za xxxxxx xxxxxxxxxx tak, xxx xxxx meziroční xxxxxxxx xxxxxx v xxxxxx xxxx 3,5 xxx. Xx.
Xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxx xxxxxx vyměřovacího xxxxxxx xxx xxxx 2019 x 2020 xxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxxx částky xx xxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxx xxxx xxxxxxxx x xxxx 20188, xxxx xxx 69,3 mld. Xx. Xxxxxxx xxxxxxxxx x průměrného xxxxx xxxxxxxx pojištěnců x xxxx 2016 (xxxx xxxxxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx), xxxxx xxx 5 962 981 xxxx.
Xxxxxxxx xxxxxx odvedená x xxxxx za xxxxxxx xxxxxxxx pojištěnců x xxxx 2019 xx xxxx xxxx xxxxx cca 72,8 xxx. Kč. Xxx xxxx xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx pojištěnců xx xxxxx xxxxxxxx částka xx jednu xxxxx xxxx činit xxx 12 208 Xx x xxxxxxx výše xxxxxx poté 1018 Xx.9 Výše vyměřovacího xxxxxxx poté činí 7540 Xx. X xxxx 2020 by xx základě xxxxxxxx xxxxxxx výpočtu xxxx xxxxxxx částka xx xxxxxxx státních xxxxxxxxxx xxxx xxxxx xxx 76,3 xxx. Xx, xxxx xxxxxxxxx xxxxxx 1067 Xx x xxxxxxxxxx xxxxxx 7 903 Xx.
3. Xxxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxx
Xxxxxxxxxxxx xxxxxxx a přínosů x jejich vyhodnocení
Jednotlivé xxxxxxxx xx xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxxxxxx cílů, xxxxxxx xx mělo xxx xxxxx xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx. Varianty tak xxxxx xxxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx:
- xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx a xxxxxxxxxxxxxxx vývoje xxxx xxxxxx xxxxxxxxxx státem xx xxxxxxx státních xxxxxxxxxx,
- xxxxxxxxxxx rozdílu xx xxxx platby (xxx xxxxxx x x úhrnu) xxxx xxxxxxxx xxxxxxxx pojištěnců x xxxxxxxxx skupinami xxxxxxxxxx (xxxxxxxxxxx, XXXX, XXXX) ve střednědobém xxxxxxxxx,
- xxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx x XX,
- xxxxxxxxxxxx celkových xxxxxx xx xxxxxxxxxxxxx (x xxxxxx k XXX) x průměru xxxxxxxxxx xxxx x OECD (xxxxxxxx příjmové xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx) x xxxxxxx xx xxxxxxxx státního xxxxxxxx.
Xxxxxx varianta
Přínos xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx (xxxxxxxxx) xxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx zdravotního xxxxxxxxx. Xxxxxx xxxx xxxx xxx xxxxxxx pouze x xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxx s xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx do xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx (xxxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxxxxx xxxx.). Xxxxxx xxxxx xxxxxxxx předvídatelnost xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xxxxx xxxx xxxxxx, xxx xx xxxxx xxxxx rozhodne výši xxxxxx upravit. Xxxxxxx xxxxxxxxx právní xxxxxx xxxxxxxxx xxxxx demonstrativní xxxxxxxx (xxxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx ČSÚ, xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx x vývoj xxxxxxxx xxxxxxx veřejného xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx), na xxxxxxx xxxxxxx by xxxx xxx rozhodnuto x xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx (xxxx. xxxx xxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxx).
X hlediska xxxx xxxxxxxxxxx xxxx xxxx xxxxxx xxxxxx xxx xxxxxxxxxxx, že xxxxxx xxxxxxxx pouze xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx reagovat xx xxxxxxxxxxxxxxx vývoj (x xxx xx jedná x xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx, neboť xx xxxxxxxx xx xx xxxxxxxxxxx kalendářní xxx, xxx xxxxxxxxx vychází x xxxxx x xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx vydání xxxxxxxx). Transparentní x xxxxxxxxxxxxx xxxxx x xxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxx, xxxxxxxxxx x xxxxxxxx může meziročně xxxxxxxx xx zcela xxxxxx důvodů (v xxxxxxxxx se např. xxxxxxxxxx xxxxxx xxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx xxxxx xxxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxxxxxxxxx)10. Xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxx xxxxxxx xxxx xxxx garantován x xxxxxx xxxxx xx xxxxxxxxxx, xxx xxxx xxxxxx xxxx vyměřovacího xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx. Stejné xxxxxxx xxx identifikovat x xxxx xxxxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxxxxxxxx x xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx x XXXX.
Xxxxxxxx 1
Xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx ze xxxxxxx xxxxx stanovené xxxxxx, xxx xxxx se x xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxx xxxxxxxxxxx pojištění, který xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx Xxxxxxxxxxxx xxxxx x xxxxxxxxxx xxxx xxxxx xxxxxxxx stanovených xxxxxxx č. 155/1995 Sb., x xxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx. Xxxxxxx xxxxxx xxxxxx xx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx, neboť vychází x xxxx x xxx xxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxx, xxx xxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx, x příslušného xxxxxxxxxxxxx koeficientu. Xxx xxxxxxxx xxxxx průměrné xxxxxxx xxxx x 1. xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxxxxx kalendářnímu xxxx, xxx xxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxx stanoví. Xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxx xxxxxxxxx roven 1, xxxxx nebude xxxxx, aby meziročně xxxxxxxxx xx xxxxxxxxx xxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx (xxx xxxxxxx xxxxx státních xxxxxxxxxx)11.
Xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx transparentnosti a xxxxxxxxxxxxxxxx x xxxxxxx xxxxxxxxx, xx nebude xx xxxxxxxxxxxx horizontu xxxxxxxx x navyšování xxxxxxx mezi xxxxxxxx xxxxxxxx pojištěnců a xxxxxxxxxxx, neboť xxxxxx xx xxxx s xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxx x průměrné xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx Xxxxxxxxxxxx xxxxx a xxxxxxxxxx xxxx12.
Xxxxxxxxx xxxxxxxxxx řešení xx xxxxx xxxxx xxxxx zpoždění, xxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxx již xxxxx xxxxxxx x systém xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxx xxxx naopak x xxxxxx růstu xxxxxxxxx xxxxx xxx xxxxxx xx státní xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxx.
Xxx. 2: Xxxxxxxxxxxxx dopad xxxxxxxx xxx VVZ x letech 2018-2020
x. x. |
2018 |
2019 |
2020 |
|
Xxxxxxx platba na xxxxxxxx pojištěnce |
Kč |
1 002 |
1 048 |
1 095 |
Xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xx rok |
mld. Xx |
72,3 |
75,6 |
79,0 |
Xxxxxxxxx xxxxxx celkových xxxxxxx |
xxx. Xx |
5,9 |
3,3 |
3,4 |
Xxxx.: Xxxxxxxxx nárůst xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xx vztažen k xxxxxxxxxxxxxxx xxxx, xxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxxxxx, xx celková xxxx xxxxxx za xxxxxx xxxxxxxxxx v xxxx 2016 xxxx xxxxx xxx 66,3 xxx. Xx
X xxxxxxx xxxxxxx, xx x xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx platby xx xxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxx xxxxx x 1. roce xx xxxxxx účinnosti. Xx xx způsobeno xxxxxxx dlouhodobou stagnací xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx platbu xx xxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxx xx v xxxxxxxxxxx x xxxxxx x xxxxxx xx XXXX xx xxxxxxxxx výši xxxxxx x historického xxxxxxxx.
Xxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx v xxxx xxxxxx xxxxxxxx (xxx ne xxxxx) xxxxxxxx požadavek na xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxxxxxxxx k xxxxxxx v XXXX, xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx x okamžitému xxxxxxxxx 2% xxxxxxxx x xxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx veřejného xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx. Xxxxxxxxxxx xx xxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx i v xxxxxxx xxxxxx, přičemž xxxxxx na xxxxxx xxxxxxxx xxx xxxxxxxxx xx xxxxxxxxx, realizovatelné x xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx systému xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx.
Xxxxxxxx 2
Xxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxx xxxx vyměřovacího xxxxxxx xxx platbu xx státního xxxxxxxxxx xxxxx xx xxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxx XXX xx 1. xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxx, xxx nějž se xxxxxxxxxx xxxxxx xxx xxxx platbu stanoví. Xx rozdíl xx xxxxxxxx 1 bude xxxxxx řešení patrně xxxx xxxxxxxxxx riziko xxxxxxxxxxx výkyvu xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx, na xxxxxx xxxxxx xxxx výše xxxxxxxx xxxx určená xx 1. xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxx xxxxxx celého xxxxxxxxxxxx xxxx, xxx x xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx. Tato xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx schopnost xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx. Xxxxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx základu xxx platbu za xxxxxx xxxxxxxxxx, xxxx xx tomu x xxxxxxxx 1 - xxxx dojít ke xxxxx xxxxxxxx ČSÚ xxx určení xxxx xxxxxxxx xxxx a xxx k xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx výkyvu.
I v xxxxx této varianty xxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx celkových xxxxxx xx xxxxxxxxxxxxx x xxxxxxx x OECD, xxxxxx xxxxxxxx 1 xx xxxxx zejména x prvním xxxx xxxxx x xxxxxxx xxxxx navýšení.
Tab. 3: Xxxxxxxxxxxxx xxxxx varianty xxx xxxxxxxx xxxx (XXX) x xxxxxx 2018 - 2020
x. x. |
2018 |
2019 |
2020 |
|
Xxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxxxxx |
Xx |
950 |
993 |
1 038 |
Xxxxxx xx xxxxxx pojištěnce xx rok |
mld. Kč |
68,5 |
71,6 |
74,9 |
Meziroční xxxxxx celkových xxxxxxx |
xxx. Xx |
2,2 |
3,1 |
3,2 |
Xxxx.: Xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxx x xxxxxxxxxxxxxxx xxxx, xxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxxxxx, xx xxxxxxx xxxx platby xx xxxxxx xxxxxxxxxx x xxxx 2016 xxxx xxxxx xxx 66,3 xxx. Kč
Varianta 3
Xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxxxx za xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx, který xx měl xxx xx střednědobém xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx xxxx xxxxxx pojistného za xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx.
Xxxxxx xxxxxxxx xxxxx nezohledňuje xxxxx xxxxxxxxx (x xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxx x xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx) a xxxxxxx x xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx výběru xxxxxxxxxx. Xxxx xxx xxxxxxxx x xxxxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxx, xxx v xxxx xxxxxxxxx xxxxxxx ekonomiky xxxx xxxxx xxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx x kalendářní xxxxx nadále xxxxxxx x xxxxxx xxx xxxx bude x xxxxxx, xxx ekonomická xxxxxxx x zaměstnanost xxxxxxxx. Tento rozdíl xxxx xxxxxxxx přirozeně xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx x xxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx. X xxxx xxxxxx xx počet nezaměstnaných (x xxx i xxxxxxxx xxxxxxxxxx) bude xxxxxxxx x xxxxx xxxxx xx xxxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx vyšší. Naopak x xxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxx x xxxxxxx xxxxxxxx pojištěnců xxx xxxx menší13.
V xxxxx této xxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx výdajů na xxxxxxxxxxxxx x xxxxxxx x XXXX, oproti xxxxxxxx 1 xx xxxxxxx x xxxxxx xxxx xxxxx x xxxxxxx xxxxx xxxxxxxx, xxxxxxx v dalších xxxxxx xx x xxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx celkový xxxxxx platby za xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx.
Xxx. 4: Xxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxx pravidelného xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx růstu x xxxxxx 2018-2020
x. x. |
2018 |
2019 |
2020 |
|
Xxxxxxx platba na xxxxxxxx xxxxxxxxxx |
Xx |
966 |
1&xxxx;015 |
1 066 |
Xxxxxx xx xxxxxx pojištěnce xx xxx |
xxx. Xx |
69,7 |
73,2 |
76,9 |
Xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx nákladů |
mld. Xx |
3,3 |
3,5 |
3,7 |
Xxxx.: Xxxxxxxxx nárůst xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxx x xxxxxxxxxxxxxxx xxxx, xxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx z xxxxxxxxxxx, xx xxxxxxx xxxx xxxxxx za xxxxxx xxxxxxxxxx v xxxx 2016 xxxx xxxxx xxx 66,3 xxx. Xx
Xxxxxxxx 4
Xxxxxx xxxx x xxxxxxx xxxxxxxx 0 není x xxxxx případě xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxxxx vývoje výše xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx, neboť xx xxxxxx xxxxxxx xx xxxxx ekonomiky, xxx xx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx (v xxxxx xxxxxx jde x obdobu současné xxxxxxx).
Xxx využití xxxx xxxxxxxx xxxx xxxxx xx xxxxxxxxxx s xxxxxxx za XXXX, xxxxxxx tato skupina xx x xxxxxxxxx xx zbytkem xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx. Xx srovnání x ostatními xxxxxxxxx xxxx dojde xxxxxxxxx xxxxxxxxx ke snížení xxxxxxx, xxxxxxx xxx xxxxxxxx, xx v xxxxxxxxxxxx xxxxxx xx xxxx xxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxx odvodu xxxxxxxxxxx x OSVČ budou xxxx xxxxxxxxx.
Xxxxxxxx x xxxxxxxx vyměřovacího xxxxxxx xxx platbu xx xxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxxx mzdu, xxxxx xxxx xxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xxxxx xxxxxxxx xxx xxxxxxx xxxxxx xxxxxx xx xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxx. Xxxxx xxxxxxxxx xxxx xxxxx xx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx, nežli xx xxxx za xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx.
Xxxx xxxxxxxx xxxxxxx okamžitě xxxxxxxx xxxxxxxxx stánku xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx. Xxxxx xx xxxxx ke sjednocení xxxxxxxx (x xxxxxxx xx skutečnosti xxxx 2016), znamenalo xx xx xxxxxxxx celkového xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxx pojištěnců přibližně x 34 xxxxxxx Xx xxxxxx xxxx 2016. X x xxxxxxx průběžného xxxxxxxxx xx 4 let (xx xxxx 2020) xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxx 8,5 mld. Xx. Xx xxxxx xxxxxxxxx, xx tato xxxxxxxx xxxxxxx x xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxxx mzdy x xxxx 2016 (x době xxxxxxxxxx XXX). Xxxxxx xxxx xxxxxxxxx xxxx v xxxx 2017 xx 11 000 Xx xx x příštím xxxx znamenal xxxxx xxxxxxxx xxxxxx systému xxxxxxxxx zdravotního xxxxxxxxx. Xx xxxxx xxxxxx, xxxxxxxx xxxxxxxx xxxx xxxxx x xxxxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx a xxxxxxxxxxxxxx xx patrně bylo xx xxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx.
Xxxxxxxx 514
Xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxxxx za skupinu xxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxx 2019 x 2020, xxxxxxx zakotvením xxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx zohledněn vývoj xxxx xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxx státních xxxxxxxxxx.
Xxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxx 2019 x 2020 v xxxxx xxxx xxxxxxxx x prohlubování rozdílu xxxx jednotlivými xxxxxxxxx xxxxxxxxxx.
Xxxxxxxx xxxx v xxxxxx 2019 x 2020 xxxxxx na xxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxx xx xxxx xxxxxxxxxxx.
X xxxxxx 2019 x 2020 xxxx pravděpodobně (x xxxxxxx xx vývoj XXX) xxxxxxxx k xxxxxxxxxxxx podílu financování xxxxxxxxxxxxx x xxxxxx x XXX na xxxxxx xxxxxxxxx evropských xxxx v XXXX, xxxx. xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx systému veřejného xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx.
Xxx. 5: Xxxxxxxxxxxxx dopad xxxxxxxx xxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxx
2018 |
2019 |
2020 |
|
Xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx (xxxxx) |
5 962&xxxx;981 |
5 962&xxxx;981 |
5 962 981 |
Xxxxxxx xxxxxx na xxxxxxxx pojištěnce (Xx) |
969 |
1&xxxx;018 |
1 067 |
Xxxxxxxxxx xxxxxx (Kč) |
7 177 |
7 540 |
7 903 |
Xxxxxxxxx xxxxxxxx (mld. Xx) |
3,5 |
3,5 |
3,5 |
Xxxxxx za xxxxxx xxxxxxxxxx (mld. Xx) |
69,3 |
72,8 |
76,4 |
* X xxxx 2018 xxxx vyměřovací základ xx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx stanoven xxxxxxxxx vlády.
Vyhodnocení xxxxxxx
Xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xxxxxxx x každém xxxxxxxxxxx kritériu se xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx ve xxxxx 0-3. Kritéria se xxxxxxx s xxxx xxxx RIA x xxxx jimi:
- transparentnost x xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxx platby pojistného (Xxxxxxxxx 1)
- xxxxxxxxxxx xxxxxxx xx výši xxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx (Kritérium 2)
- xxxxxxxxxx aktuálního xxxxxxxxxxxxxxxxx vývoje (Xxxxxxxxx 3)
- přibližování xxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx x xxxxxx x XXX xx úroveň xxxxxxxxx xxxxxxxxxx zemí v XXXX, xxxx. xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx zdravotního xxxxxxxxx (Xxxxxxxxx 4)
Xxxxxxxxx 1 |
Xxxxxxxxx 2 |
Xxxxxxxxx 3 |
Kritérium 4 |
Xxxxxx |
|
Xxxxxxxx 0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
2 |
Xxxxxxxx 1 |
3 |
2 |
2 |
2 |
9 |
Xxxxxxxx 2 |
2 |
2 |
1 |
2 |
7 |
Varianta 3 |
3 |
2 |
1 |
2 |
8 |
Xxxxxxxx 4 |
0 |
1 |
0 |
3 |
4 |
Varianta 5 |
1 |
1 |
1 |
2 |
5 |
Xxxxxxxx 0 xxxx z xxxxxxxx předvídatelnosti xxxxxx xxxxxx za xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxx, zůstává xxxxxxxx xx xxx způsob xxxxxxxxxx podzákonným právním xxxxxxxxx. X xxxxxxxxxx xx to xxxxx xxx určit, xxx xxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxx skupinami xxxxxxxxxx. Xxxxxx je x rámci této xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxxx reagovat na xxxxxxxx xxxxx ekonomické xxxxxxx a zvážit, xxx xxxxxx by x xxxxxxxxxx xxxx xxxx xxx výše xxxxxx xxx státní xxxxxxxxxx. Posílení xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx a xxxxxxxxxx xxxxxxxx výši xxxxxx x xxxxxx k XXX xxxx touto xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx, x xxxxxxxx xxx xxxxx xxxxxxxx žádný xxx.
Xxxxxxxx 1 přináší xxxxxxxxxxxxx x předvídatelný xxxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx, který xx xxxxx navázán xx xxxxx xxxxxxxx xxxx xxxx xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxx, na nějž xx xxxxxxxxxx základ xxxxxx. Výše platby xx státní pojištěnce xx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx x xxxx odvodu xx xxxxxxx skupiny xxxxxxxxxx. Xxxxxxxxx xx xxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxx xxxxxx x xxxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx x xxxxxx xx xxxxxxxxxx, že touto xxxxxxxxx xxxx garantováno xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx a xxxxxxx xxx zdanitelných xxxxxx. Xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxx (xxxxxx xx xx xxxx průměrné xxxx), xxxxx x xxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxx xxx xxxx se xxxxxxxxx, xxxxx xxxxx xxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx. Xxxxxxx xxxxxxx xxx x xxxxxx roce x xxxxxxxx xxxxxx systému xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx pojištění x xxx x xxxxxxxxxx poměru xxxx xxxxxx xx zdravotnictví x XXX xx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxx XXXX. Xxxxxxx xx xxxxxxx x xxxxxxxx xxxx xxxxxx, xxxxx xx xxxx xxxxxxxxx hodnoceno 2 xxxx.
Xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx 2 je xxxxxxx xxxx u xxxxxxxx 1 x xxx xxxxxxxx, xx xxxxxxx xxxxx z výše xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxx XXX xx 1. xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxx, xxx xxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx. Xxxxxxx xxx xx xxxxxxxxx, xxxxxxxxxx xxxxxx xx měl xxxxxxxx z xxxxxxxx xxxx xx xxxx xxxxxxxxxx xxx, což xx xxx xxxxxxx xxxxxxx veřejného zdravotního xxxxxxxxx xxxxxxx, xxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx aktivních xxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxx xx xxxxxxxx xxxx. U xxxxxxxx 1 proto xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx xxxx xxxx. Vzhledem x xxxxxx změnám x metodice ČSÚ x absenci xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx výše xxxxxxxx mzdy v xxxx xxxxxxxxxx xx xxxx kritérium x. 3 xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxx. Xxxxxxxx k xxxxxxxxx xxxxx xxxx xx xxxxxxxx 1 xx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx.
Xxxxxxxx 3 xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxx xxxx platby xxxxx za xxxxxx xxxxxxxxxx x zajišťuje xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxxxx. Xxxxx x v xxxx, xxx xxxx xxxxx pojistného xx xxxxxxxxx skupin xxxxxxxxx, xxxx platba státu xxxx o 5 % ročně. Jak xxxxxx plyne z xxxxxx xxxxxxxxx v xxxxxxx 1, xxx xx 5% xxxx xxxxxxxxx v xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx růstu xxxxxx xx xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx, xx xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxx xxxxx není xxxxx xxxxxxxxx xxxxx průměrné xxxx. Z xxxx xxxxxx xx xxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxx xxx. Xxxx xxxxxx xx v xxxxx xxxxxxx konstantní x xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxx státních xxxxxxxxxx, xxxxx x xxxxxxxx č. 3 xxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxx 1 bod. Xxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx přibližování poměru xxxxxx na zdravotnictví x HDP x xxxxxxxxxx průměru. X xxxx xxxxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxxxx 2.
Varianta 4 xxxx xxxx určení xxxxxxxxxxxx xxxxxxx pro xxxxxx xx státní xxxxxxxxxx, nicméně xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx. X xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxx x předvídatelnosti xxxxxx xxxxxx tedy nedochází. Xx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx skupinami xxxxxxxxxx xxxxxxx pouze xx xxxxxx k OBZP, xxxxxxx ve vztahu x zaměstnancům x XXXX. Xxxxxxxxxx xxxxxx xxx platbu za xxxxxx xxxxxxxxxx je xxxxx xxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxxxx xxxxx xx xxxxxxxxx pouze xxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxx výše xxxxxxxxx xxxx. Xxxxx x xxxxxxx xx zvolený xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxx, xx xxx x případě xxxxxxx xxxxx vyměřovacího základu xxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxx. X navržených xxxxxxx xxxx xxxxxxx xxxxxxxx příjmovou xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx x přibližuje xxxxxx xx xxxxxxxxxxxxx x xxxxxx x XXX na úroveň xxxxxxxxx xxxxxxxxxx zemí x XXXX.
Xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx 5 xxxxxxx xx xxxxxxxxxxx, že xx xxxx 2020 xxxx xxxxxxxxxx základ xxxxx přímo právním xxxxxxxxx xxx zvláštního xxxxxxxxxx dalších xxxxxxxxxxx, xxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx x předvídatelný xxxxx xxxxxx za státní xxxxxxxxxx alespoň v xxxxxx letech. V xxxxx ohledu xx xxxxx xxxxxxxxx rovněž xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx rozdílu xxxx jednotlivými xxxxxxxxx xxxxxxxxxx. Předpokládané xxxxxxxx x xxxxxx 2019 x 2020 xx xxxx x xxxxxxx xx aktuální predikci xxxxxxxx xxxxxxxxx navyšování xxxxxx x všech xxxxxx pojištěnců. I x xxxxx xxxxxx xx ovšem jedná x xxxxxx limitovanou xxxxxxxx xxxxxxx. Xxxxxxxxxxxxxxx xxxxx xx xxxxxxxxx xxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxx xxx xxxxxxxxxxx xxxxxx. Přibližování xxxxxx xx xxxxxxxxxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx x xxxxxx x XXX xx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx zemí x OECD v xxxxxx 2019 x 2020 bude xxxx xxxxxx xxxxxxxxx.
Xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx x xxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxx
Xxx xxxxxxx x vyhodnocení jednotlivých xxxxxxx, je pro xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxx x xxxxx 1.5 xxxx XXX x xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx mechanismu xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx prostřednictvím xxxxxxxx x. 1.
Xx xxxxxxx xxxxxxxxxxx rozhodnutí bude xxxxx xxxxxx č. 592/1992 Sb. xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx x. 5.
b) Xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx za xxxxxx xxxxxxxxxx
Xxxxxxxx model xxxxxx výše xxxxxx xx státní xxxxxxxxxx xxxxxxxx nezohledňuje vývoj xxxxxxxxx, xxxx. xxxxxxxx xxxx. Xxxxxx xxxxx, xx s růstem xxxxxxxx mzdy xxxxxx x xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xxxxx xx výše xxxx xx xxxxxxx x odvod xxxxxxxxx xxxxxx pojištěnců. X xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx pojištění xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx, xxx x xxxxxx xxxxxx dochází x xxxxxxx na xxxxxxxx xxxxxx, xxxxx xxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx. X xxxxxx xxxxxx xx xxxx xxxxxx xxxxxxxx zákonnou xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxx, xxxxx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxx situace xxxxx x z xxx xxxxxxxx vliv xx příjmovou xxxxxxx xxxxxxx veřejného xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx.
Xxxxxx xxxxxxxx
X rámci xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx mechanismu x xxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxxxxx pouze xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx jednotlivými xxxxxxxxx; x xxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxx klesat xxxxx xxxxxxxx pojištěnců x xxx pádem x xxxx xxxxxx xxxxx.
Xxxxxxxx 1 - Xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxx stanovené xxxxxxxx
Xxxxxxx xxxxxx xxxxxxx xx x této xxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxxxxx, xx v „xxxxxxxxx“ xxxxxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxxxx x xxxxxxxx „xxxxxxxxx“ xx xxxx xxxxxx xxxxxx. Xxxxx xxxxxxxxxxx xxxx x xxxxxxxx xxxxxx xxx o xxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx ze xxxxxxxx xxxxxxxx do xxxxxxx xxxxxxxxx zdravotního xxxxxxxxx, avšak x xxxxxxx, xx xx xxxx xxxxxx xxxxx x xxxxxxx změnu xxxxx xxxxxxxxxx, xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx (xxxx xxxxxxxxxxxxxx, XXXX a OBZP). X obdobích xxxxxxxxxx xx pak situace xxxxxx (xxx xxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx negativní).
Jedním xx xxxxxxx, xxxx xxx xxxxxxxx zmírnit xxxxxxxxxxxxxx výše xxxxxxxxx xxxxxxxxxx, je xxxxxx xxxxxxxxx počtu xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx, xxx. xxxxx xxxxxxxx pojištěnce (xxxx jen „xxxxxxx xxxxxxxxxx), xxxxx xx x tohoto celkového xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx, potažmo xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx. Xxxxx xxxxxxx xxx xxxxxx xxxxx, který, x ohledem xx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxx xxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xx straně xxxxx, xxxxxxx xxxxxxxx xxx xxxxxxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx. Xxxxxxx model na xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx pojištěnců xxxxxxxx xxxxxxx (xxxx. xxxxxxx) váhu xxxxxxx xxxxxxxxxx. Xxxxxxxxxx xxxxxxx, xxx xxx má xxxxx xxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxxxx jedné, xxxx xxxxxxxxx xx xxxxxx průměru počtu xxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxxx sedmi letech (xxxxxxxxx xxxxxxxx délce xxxxxxxxxxxx xxxxx) xxxx xxxxxxxxxxx xxxxx, pro xxxx se xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx.
Xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx pojištěnců xxxx xxxxxxxx x xxxxx státních pojištěnců, xxxxx xx xxxxxxxxx Xxxxxxxxxxxx xxxxxxx správcem xxxxxxxxxxxxxx podle ustanovení §21 xxxx. 2 xxxxxx x. 592/1992 Xx. x xxxxx xxxxxxxxxxxxxx (xxxx včetně xxxxxxx xx 3 xxxxxxxx), x xxxx xxxxxxxxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxxxx měsíci xxx xxxxxxx platbu xx xxxxxx xxxxxxxxxx.
Xxxxxxxx 2 - Zakotvení měsíčního xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxxxx
X xxxxxx xxxxxx xx tato xxxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxxxx 1. Na xxxxxx xx xx xx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx pojištěnců ve xxxxxxxxxxx 100 000 xxxxxxxxxx xxxx stanovena xxxxx a xxxxx xxx, při jejímž xxxxxxxx je xxxxx xxxxxxxx pojištěnců xxxxxxx xxxxx x 5 %. Xxx xxxxxxxxx xxxx xxxx zůstává xxxxxx xx úrovni 5 %, xxxxx xx tak úpravou xxxxxxxxx. Xxxx dolní x horní xxxx xx váha xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xx 0,95 do 1,05. Xxxx xxxxxx xxx xxxxxxxxxx x xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx, xxxxx xx mohly xxx x xxxxxxx varianty 1 xxxxxxxxxxx negativní xxxxxx (xxxx. na xxxxxx xxxxxxxx, xxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx).
Xxxx 1: Xxxxxxxxxx závislost xxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxx (při xxxxxxxxxxxx xxxxxxx 5,9 mil xxxx)
Xxxx 2: - Xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxx státu xx státní xxxxxxxxxx x xxxxxx 2000 - 2015 xx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxxxx 1 xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx
Xxxx.: X grafu xx xxxxxxxxx teoretický xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxx státu xx xxxxxx xxxxxxxxxx.
Xxxxxxxxxxx xxxxxxx
Xxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx z xxxxxx schopnosti xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx plateb xxxxxxxxxx od xxxxxx xxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx. Xxxxxxx považuje předkladatel xx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx, x xx xxxxxxx xx účelem vyloučení xxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxx. X xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx ekonomiky x xxxxxxxxxxxxx xx xxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx xxxxx k zásadnímu xxxxxx na xxxxxx xxxxxxxx. Xxxxxx xx xxxxxxxxxxxxx, xx i xxx xx xxx xxxxx na výdajové xxxxxxx x xxxxxxx xx snížení příjmů xxxxx xxxxxx. Xxxxxx x xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxx xx xxxxx xxxx x „xxxxxxxxx xxxxx“ solidarity xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxxx aktivními skupinami xxxxxxxxxx.
X navržených variant xxxxxxx xxxxxxxxx splňuje xxxxx xxxxxxxx č. 2, která xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx mechanismus x xxxxxxx zajišťuje xxxxxxx xxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx x xxxxx xx státní xxxxxxxx x systém xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx.
Xx xxxxxxx xxxxxxxxxxx rozhodnutí xxxxxx anticyklický xxxxxxxxxxx xxxxxxx a xxxxxxx xx proto xxxxxxxx 0.
4. Xxxxx řešení
Stanovení xxxxxx xxxxxxx x xxxxx nevhodnějšího xxxxxx
Xxx xxxxxxx z xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx x souladu x xxxxx B. 4 xxxxxxxx XXX, xxxx zvolena xxxxxxxxx xxxxxxxx 5 valorizačního xxxxxxxxxx x varianty 0 xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx.
5. Xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx varianty x vynucování
Pro zavedení xxxxxxxxxx změny xxxx xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxxx je xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxx změnu x xxxxxx č. 592/1992 Sb. Xxxxxxxx x tomu, xx xxx xxx 2018 xx xxx xxxx vyměřovacího základu xxx xxxxxx za xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxx nařízení xxxxx, předpokládá xx xxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxx xx xxxx 2019 s tím, xx x xxxx 2020 xxxxx xxxxxx xx změně xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxx zákonem.
Vzhledem x xxxx, že xxxxxxx pouze xx xxxxx ve xxxxxxx xxxxxxx vyměřovacího xxxxxxx xxx xxxxxx xx xxxxxx pojištěnce x xxxxxxxxx k xxxxxxxxx xxxxxxx, xxxx platba xxxxxxxxxxx xxxxxxx způsobem xxxx v současnosti, xxxx xxxxxxx Xxxxxxxxxxxx xxxxxxx.
6. Xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx
Xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxx provádět Xxxxxxxxxxxx zdravotnictví xx xxxxxxxxxx s Ministerstvem xxxxxxx. Sledováno bude xxxxxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx, xxxx pravidelný x xxxxxxxxxxxxx xxxx příjmu xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx za xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx x moderních xxxxxxxxxxx xxxxxx, xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxx skupinami xxxxxxxxxx.
7. Xxxxxxxxxx x xxxxxx xxx
Xxxxx xxxxxxx x dat x xxxxxxxxx, xxxxx xx xxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxx x xxxxxxx xxxxxxxx. Xxxxx se xxxxxxx x xxxx x xxxxxxxxx, xxxxx xxxx xxxxxxxxx x rámci xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx (xxxxxxxx xxxx. xx xxxx://xxx.xxxx.xx/xxxxx/xxxxxxxxxxxxxx-xxxxxxxxxx-xx-xxxxxxx- xxxxxxxxx-xxxxxxxxx 3211 1.xxxx), xxxx xxxxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxxxxx a xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx (Xxxxx statistický xxxxx, Xxxxx zdravotnických xxxxxxxxx x xxxxxxxxxx, xxxxxxxxx xxxxxxxxxx) x xxxxx xxxxxxxx týkající xx xxxxxx xxxxxxxxxxxxx x Xxxxx xxxxxxxxx.
Xxxxxxxx:
1 Xxxxxxxxx xxxxxxxx státních pojištěnců xx obsaženo x&xxxx;xxxxxxxxxx §7 xxxx. 1 xxxxxx x. 48/1997 Xx., x xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx a x změně a xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxx, xx xxxxx xxxxxxxxxx předpisů.
2 X&xxxx;xxxxxxxxxxx xx jedná x xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx Xxxxxxxxxxxx xxxxx x xxxxxxxxxx xxxx x xxxx všeobecného vyměřovacího xxxxxxx, přepočítacího xxxxxxxxxxx xxx xxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx, xxxxxxxxxx xxxxxx pro xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx základu x xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx.
3 Xxxxx dat x&xxxx;xxxx 2013 xxx xxxxxx XXXX xxxxxxxxxx xxxx xx xxxxxxxx xxxxx xx xxxxxxxxxxxxx cca 9,1 %, zatímco x&xxxx;Xxxxx republice xxxxx xxxxxx xxxxx xxxxx 7,1 %. Xxxxx xxxxx xx sledovaných xxxx mělo xxxxx Xxxxxx x Xxxxxxxx.
4 X&xxxx;xxxxxxxxx (xxxxxx xxxx 1.4.2006 a 31.12.2007) xx xxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx již používal (XXX ´ xxxx.= xxxxxxxx xxxxxxx mzda x&xxxx;xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx). Xxxxx xxx VVZ se xxxxxx xxxxxxxx xx xxxx - x&xxxx;xxxxxx xxxx 1.1.2008 a 31.12.2009 (byť pro xxx 2009 xxxx xxxxxxxx xx úrovni xxxx 2008).
5 Xxxxxxxx xxxx xxxxxxxx XXX x&xxxx;xxxx 2014 činila 25&xxxx;686 Xx, xxxxxxx xxxx xxxxxxxx MPSV xxxxxxxx výši vyměřovacího xxxxxxx xxx xxxxxxx xx 26&xxxx;357 Xx.
6 Xxx §17 xxxx. 2 xxxxxx č. 155/1995 Xx., x xxxxxxxxxx xxxxxxxxx, ve xxxxx pozdějších xxxxxxxx.
7 Xxxx. v roce 2015 xxx xxxxx://xxx.xxxx.xx/xxx/xxxx/xxx/xxxxxxxx-xxxx-2-xxxxxxxxx-2015.
8 Xxxxxxxxxx xxxxxx v roce 2018 xx xxx xxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xx 7 177 Xx, xxxxxx za xxxxx x xxxxx xx xxxx xxxxx 969 Xx.
9 Xxxxx §2 xxxx. 2 xxxxxx č. 592/1992 Xx. se xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx směrem nahoru.
10 Xxx xxxxxxxx xxxxxx x&xxxx;xxxxxx 109/2014 Xx.
11 Xxx §17 odst. 4 xxxxxx č. 155/1995 Xx., x xxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xx xxxxx pozdějších xxxxxxxx.
12 Xxxxx-xx xxxx. xxxx xxxx 2015 x 2016 x&xxxx;xxxxxxx xxxxxxxx xxxx (vyměřovacího xxxxxxx xxx xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx), zvýší xx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xx státní xxxxxxxxxx xxxx lety 2017 x 2018.
13 Uvažujeme-li x xxxxxxxxx změně xx výši 100 xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx, xxxx xx při xxxx platby 870 Xx za osobu x xxxxxxxxxx xxxxx xxxxx za celý xxx xxxxxx cca 1 xxx. Xx.
14 Xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxx, xx x&xxxx;xxxx 2018 xxxx výše xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx naposledy xxxxxxxxx vlády
Zdroj xxxxx www.psp.cz