Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů
1018/0
Xxxxxx návrh
ZÁKON
ze xxx … 2017,
xxxxxx se xxxx zákon č. 592/1992 Sb., x xxxxxxxxx na xxxxxxx xxxxxxxxx pojištění, xx znění xxxxxxxxxx xxxxxxxx
Xxxxxxxxx xx xxxxxx xx tomto xxxxxx Xxxxx republiky:
Xx. I
Změna xxxxxx x pojistném xx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx
Xxxxx č. 592/1992 Sb., x xxxxxxxxx xx veřejné xxxxxxxxx xxxxxxxxx, xx xxxxx xxxxxx x. 10/1993 Xx., xxxxxx x. 15/1993 Sb., xxxxxx x. 161/1993 Xx., xxxxxx x. 324/1993 Xx., zákona x. 42/1994 Xx., xxxxxx x. 241/1994 Xx., xxxxxx x. 59/1995 Xx., xxxxxx č. 149/1996 Sb., xxxxxx x. 48/1997 Sb., xxxxxx č. 127/1998 Xx., zákona x. 29/2000 Xx., zákona x. 118/2000 Sb., xxxxxx x. 258/2000 Xx., xxxxxx x. 492/2000 Xx., zákona x. 138/2001 Sb., xxxxxx x. 49/2002 Xx., xxxxxx x. 176/2002 Xx., xxxxxx x. 424/2003 Xx., xxxxxx x. 437/2003 Xx., xxxxxx x. 455/2003 Xx., zákona x. 53/2004 Xx., xxxxxx č. 438/2004 Xx., xxxxxx x. 123/2005 Xx., zákona x. 381/2005 Xx., xxxxxx č. 413/2005 Xx., xxxxxx č. 545/2005 Xx., zákona x. 62/2006 Xx., xxxxxx č. 117/2006 Xx., zákona x. 189/2006 Xx., xxxxxx x. 214/2006 Xx., xxxxxx x. 264/2006 Xx., xxxxxx č. 261/2007 Xx., zákona x. 296/2007 Xx., xxxxxx x. 306/2008 Xx., xxxxxx x. 227/2009 Xx., xxxxxx x. 281/2009 Sb., xxxxxx č. 285/2009 Xx., xxxxxx č. 362/2009 Sb., zákona x. 73/2011 Xx., xxxxxx x. 138/2011 Xx., xxxxxx č. 298/2011 Xx., xxxxxx x. 329/2011 Xx., xxxxxx x. 369/2011 Xx., xxxxxx č. 458/2011 Xx., zákona x. 401/2012 Xx., xxxxxx x. 500/2012 Xx., xxxxxx x. 11/2013 Sb., xxxxxxxxx xxxxxxxx Xxxxxx č. 342/2013 Sb., xxxxxxxxx xxxxxxxx Xxxxxx č. 344/2013 Xx., xxxxxx x. 109/2014 Xx., xxxxxx č. 250/2014 Xx., xxxxxx č. 267/2014 Sb., xxxxxx x. 200/2015 Xx., xxxxxx x. …/2017 Xx. a xxxxxx x. …/2017 Xx., xx mění xxxxx:
1. X §3x xxxx. 1 xx xxxxxx „6 259 Xx“ xxxxxxxxx xxxxxxx „7 540 Xx“.
2. X §3c xxxx. 1 se xxxxxx „7 540 Xx“ xxxxxxxxx částkou „7 903 Kč“.
Xx. XX
Xxxxxxxx
Xxxxx xxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxx 1. xxxxx 2019, x xxxxxxxx xxxxxxxxxx xx. X bodu 2, xxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxx 1. xxxxx 2020.
DŮVODOVÁ ZPRÁVA
Obecná xxxx
X. Vysvětlení xxxxxxxxxxx navrhované právní xxxxxx, xxxxxxxxxx hlavních xxxxxxxx, zhodnocení xxxxxxxx xxxxxxxx stavu
Podle stávající xxxxxxx xxxxxx xxxxxx xx xxxxxx vyměřovacího xxxxxxx xx xxxxx, xx xxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxx1, (xxxx xxx „xxxxxx xxxxxxxxxx“), xxxxxxxxx xx 6 259 Xx. Xxxxxxx xx xxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx vlády xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxx xxxxxxxxxx xxx xxxxx xxxxxx, x xx do 30. xxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxxxxx kalendářnímu xxxx, xxx nějž xx xxxxxxxxxx základ xxxxx xxxxxxx. Pro xxx 2017 xx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx č. 181/2016 Sb., o xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxx, xx xxxxxx xx plátcem xxxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxx pojištění xxxx, x xx xx 6 814 Kč. Xxxxxx za xxxxx x xxxxxxxxxx měsíc xxx x xxxxxxxx xxxx xxxx 920 Xx.
Xxx xxxxxxx ze xxxxxxxxxx x xxxxxxxxxx xxx, xx současná xxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxx, xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx předvídatelnost xxxxxx xxxxxxx veřejného zdravotního xxxxxxxxx ve xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx. Xxxxx xxxxxx xxxxxxxx skutečnost, xx xxxxx xxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx o xxxxxxx ve xxxx xxxxxxxxxxxx základu xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx xx oblasti zdravotnictví. Xxxxxx xxxxxxxxx zdravotního xxxxxxxxx by xxxxxx xxx xxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx (xxxx xxxx xxxxx ze závazků xxxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx XX), xxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx xx xxxxxxxxxxxxx, který s xxxxxxxxx metodami xxxxx x xxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxx na zdravotní xxxx. Xxxxxxxxx dopad xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx za xxxxxx xxxxxxxxxx xx x tomto xxxxx xxxxxxxx x xxxxxx 2010 - 2013, xxx xxxxxxx k xxxx xxxxxxx x xxxxxx veřejného xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxx xxxxxxxx xxxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxx, xxxxx xxxx x xxxxxxxxxx období xxxxxxxxx.
Xx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx připomínkového xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx x financí xxxxxxxxxxxxx xx přerušení xxxxxxxxxxxx původního materiálu xxxxxx xxxx x xxxx 2018 problematika xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx řešena prostřednictvím xxxxxxxx xxxxx, a xx xxx, xxx xxxxxxxxx xxxxxx úhrnného xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxx pojištěnců činil 3,5 mld. Xx. X xxxxxx 2019 x 2020 poté xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxx platbu xx xxxxxx pojištěnce tak, xxx xxxx meziroční xxxxxxxx činilo v xxxxxx xxxx 3,5 xxx. Xx.
X. Zhodnocení xxxxxxx xxxxxxxxxx právní xxxxxx s xxxxxxxx xxxxxxxx, x xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx x x xxxxxx Xxxxxxxx xxxx
1. Xxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxx Xxxxx republiky
Při xxxxxxxx souladu navrhované xxxxx x ústavním xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxx č. 1/1993 Sb., Xxxxxx Xxxxx republiky, xx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx (xxxx xxx „Xxxxxx“), x xxxx xxx x xxxxxxxx č. 2/1993 Sb., x xxxxxxxxx Xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx x xxxxxx jako xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx České xxxxxxxxx, xx znění xxxxxxxxxx xxxxxxxx (xxxx xxx „Xxxxxxx“). X xxxxx xxxxxx xxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxx.
2. Xxxxxx x právem XX a xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx
Xxxxxxxxxx právní úprava xx xxxxxxxx práva XX x není x ním xxxx x xxxxxxx.
Xxxxxxxx právní xxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxx, xxxxx xx Česká xxxxxxxxx xxxxxx.
X. Předpokládaný hospodářský x xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxx právní xxxxxx
Xxxxxxxx xxxxxx xxxxxx bude xxx dopad xxxxxxx xx xxxxxx rozpočet, xxxxx bude xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx za skupinu xxxxxxxx xxxxxxxxxx.
Xxxxxxx xx, xx xx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx v xxxxxx 2019 a 2020 xxxx xxxxxxxx pokrýt xxxxxxxxx navyšování platby xx xxxxxx xxxxxxxxxx x průměru o xxx 3,5 xxx. Xx. Xxxxxxxx x xxxx, xx x xxxxxxxxxxx xx předpokládán xxxxxxxxx xxxxx ekonomiky, xxxx xxxxx xxxxxx xxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxxx xxxx, x xxxxx xxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx x xxxxxx xxxxxxx. Xxxxx xxxxx xx xxxxxx xxx xx výsledcích x xxxx 2015, kdy xxxxxx příjmy veřejných xxxxxxxx (xx. xxxxxxxxxx xx xxxxxxxx zabezpečení x xxxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx) xxxxxxx xx celý xxx xxxxxxxxxxx růstu x 72,2 xxx. Xx. X xxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxx Xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx dotčenou xxxxxxxxxxx kapitolu Xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx.
X. Xxxxxxxxxx xxxxxx xx podnikatelské xxxxxxxxx České xxxxxxxxx, xxxxxxxxxx xxxxxx, xxxxxx xxxxxx xx specifické xxxxxxx xxxxxxxx, zejména xxxxx xxxxxxxx xxxxx, xxxxx xx zdravotním xxxxxxxxxx x národnostní xxxxxxx, x to xxxxxx vztahu x xxxxxx diskriminace a xx xxxxxx k xxxxxxxx xxxx x xxx, x xxxxxx xx životní xxxxxxxxx
Xxxxxxxxxxx xx xxxxxxxxx xxxx xx poskytovatele xxxxxxxxxxx xxxxxx, xxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx xx poskytování xxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx. Xx xx xxxx xxxxxxxxxx xxxxxx, xxxxxxxxx mechanismem xxxxx x posílení xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx veřejného xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xxx xxxxxx x důsledku xx xxxxxxxxxxx x xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx v Xxxxx xxxxxxxxx. Předpokládá xx xxxxxxx, že xxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx budou xxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxxx platů zdravotnického xxxxxxxxx, které jsou xx srovnání x xxxxxx srovnatelnými xxxxx xx nízké xxxxxx. Xxxxx xxxx xxxxxx xx životní prostředí. Xxxxxxxxxx právní xxxxxx xxxx x rozporu xx xxxxxx k xxxxxx diskriminace. Rovněž xxxx x xxxxxxx xx zákonem č. 198/2009 Sb., x rovném xxxxxxxxx x o právních xxxxxxxxxxxx xxxxxxx před xxxxxxxxxxxx x o xxxxx xxxxxxxxx xxxxxx (xxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxx). Neobsahuje xxxx xxxxx xxxxxxxxxx, xxxxx xx xxxxxxxxxx xxxxx xx xxxxx xxxxxxxxx a xxxxx x xxxxxxxxxxxx. Navrhovaná xxxxxx xxxxxx se xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxx a mužů.
E. Xxxxxxxxxx dopadů xxxxxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxx x ochraně xxxxxxxx x osobních xxxxx
Xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxx fyzických xxxx.
X. Xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx (CIA)
Předložený xxxxx xxxxxxxxxx žádná xxxxxxxx rizika. Xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxx výpočtu xxxxxx za skupinu xxxxxxxx pojištěnců, který xxxx dán xxxxx xxxxxxx x xxxxxx xxxxx xxx ovlivnit xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx xxxxxx. X xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxx veřejného xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx jako xxxxx, x nikoliv konkrétní xxxxx.
X. Xxxxxxxxxx dopadů xx xxxxxxxxxx nebo xxxxxx xxxxx
Xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xxx xx xxxxxxxx xxxxx xxxxxx xx xxxxxxxxxx a xxxxxx xxxxx.
1 Xxxxxxxxx xxxxxxxx státních pojištěnců xx xxxxxxxx x&xxxx;xxxxxxxxxx §7 xxxx. 1 xxxxxx č. 48/1997 Xx., x veřejném xxxxxxxxxx pojištění x x xxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxxx souvisejících xxxxxx, xx znění xxxxxxxxxx předpisů.
Xxxxxxxx xxxx
Xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xx xxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx základu xxx xxx 2019 xxx, xx xxxx 7 540 Xx. X xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx následně určuje xxxx platby xx xxxxxxx státního xxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxx xxxxx, xxxxx xxxx 13,5 % xxxxxxxxxxxx xxxxxxx, xxxx 1 018 Xx.
Xxxxxxxxx ustanovením se xxxxxx výše vyměřovacího xxxxxxx od xxxx 2020 tak, xx xxxx 7 903 Xx. X tohoto xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxx výše xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx za xxxxxxxxxx xxxxx, xxxxx xxxx 13,5 % xxxxxxxxxxxx xxxxxxx, xxxx 1 067 Kč.
K xxxxxxxxx postupné xxxxxxxxxx xxxxxx xx státní xxxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xx 1. xxxxx 2019 x xx 1. xxxxx 2020.
X Praze xxx 30. xxxxx 2017
Předseda xxxxx:
Xxx. Xxxxxxxx Xxxxxxx x. x.
Xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx:
XXXx. Xxx. Xxxxxxxx Xxxxxx, XXX, x. x.
Závěrečná xxxxxx x xxxxxxxxx dopadů regulace (XXX)
XXXXXXX ZÁVĚREČNÉ ZPRÁVY XXX
1. Základní xxxxxxxxxxxxx xxxxx |
|
Xxxxx xxxxxx: Xxxxx xxxxxx, xxxxxx xx xxxx xxxxx č. 592/1992 Sb., x xxxxxxxxx xx xxxxxxx zdravotní pojištění, xx xxxxx pozdějších xxxxxxxx |
|
Xxxxxxxxxxx / xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx: XXX |
Xxxxxxxxxxxxx termín xxxxxx xxxxxxxxx, v případě xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx 1.2019 |
Implementace xxxxx XX: Xx |
|
2. Xxx xxxxxx xxxxxx |
|
Xxxxxx xxxxxx by xxxx xxxxxxx transparentní x xxxxxxxxxxxxx xxxxx výše xxxxxxxxxx xxxxxxxxx státem xx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx (x xxxxxxxx xxxx cca 5,95 xxx. xxxx), xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx. |
|
3. Xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxx |
|
3.1 Xxxxxx xx xxxxxx rozpočet x xxxxxxx veřejné xxxxxxxx: Ano |
|
Očekává se, xx xx střednědobém xxxxxxx v letech 2019 a 2020 xxxx xxxxxxxx pokrýt xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xx státní pojištěnce x průměru o xxx 3,5 xxx. Xx. Xxxxxxxx x xxxx, že x xxxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx, xxxx xxxxx tyto xxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxxx daní, x čemuž xxxxxxxx x předpokládané xxxxxxxx xxxxxx v xxxxxx xxxxxxx. Tento xxxxx xx patrný xxx xx výsledcích z xxxx 2015, xxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx (vč. xxxxxxxxxx xx sociální xxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxx xx xxxxxxx zdravotní xxxxxxxxx) xxxxxxx za xxxx xxx xxxxxxxxxxx xxxxx x 72,2 mld. Xx. |
|
3.2 Xxxxxx na xxxxxxxxxxx konkurenceschopnost ČR: Xx |
|
3.3 Xxxxxx xx xxxxxxxxxxxxx prostředí: Xxx |
|
Xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx. |
|
3.4 Dopady na xxxxxx samosprávné xxxxx (xxxx, xxxxx): Xx |
|
3.5 Xxxxxxxx xxxxxx: Xxx |
|
Xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx veřejného zdravotního xxxxxxxxx, což xxxxxx x xxxxxxxx xx xxxxxxxxxxx a zvýšení xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx péče x České xxxxxxxxx. |
|
Xxxxxxxxxxx xx xxxxxxx, xx xxxxx získané prostředky xxxxx určeny xxxxxxxxxx xx xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxxx personálu, které xxxx ve srovnání x xxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxx na nízké xxxxxx. |
|
3.6 Xxxxxx xx xxxxxxxxxxxx: Xx |
|
3.7 Dopady xx životní xxxxxxxxx: Xx |
|
3.8 Xxxxxx ve xxxxxx x zákazu xxxxxxxxxxxx x xx xxxxxx x rovnosti xxx a mužů: Xx |
|
3.9 Xxxxxx na xxxxx státní statistické xxxxxx: Ne |
|
3.10 Xxxxxxxx xxxxxx: Xx |
|
3.11 Xxxxxx xx bezpečnost xxxx xxxxxx xxxxx: Ne |
1. Xxxxx xxxxxxxxxx x xxxx
1.1 Název
Návrh zákona, xxxxxx xx xxxx xxxxx č. 592/1992 Sb., x xxxxxxxxx na veřejné xxxxxxxxx pojištění, xx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx
1.2 Xxxxxxxx xxxxxxxx
Xxxxx stávající xxxxxxx právní xxxxxx xx částka vyměřovacího xxxxxxx xx osoby, xx xxx je xxxxxxx xxxxxxxxxx prostřednictvím xxxxxxxx xxxxxxxx xxxx1, (xxxx xxx „xxxxxx xxxxxxxxxx“), xxxxxxxxx na 6 259 Xx. Xxxxxxx je ovšem xxxxxxxxxxxxxxx nařízení vlády xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxx xxxxxxxxxx xxx xxxxx xxxxxx, x xx do 30. června roku xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxx, xxx xxxx se xxxxxxxxxx xxxxxx takto xxxxxxx. Xxx rok 2017 xx vyměřovací xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx č. 181/2016 Sb., x xxxxxxxxx vyměřovacího xxxxxxx x osoby, xx xxxxxx je xxxxxxx xxxxxxxxxx xx veřejné xxxxxxxxx xxxxxxxxx stát, x xx xx 6 814 Xx. Xxxxxx za osobu x xxxxxxxxxx xxxxx xxxx x xxxxxxx xxxx činit 920 Xx.
X xxxxxxxxx xxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxx xx xxxxxx pojištěnce xxxxxxxx xxxxxxx způsoby. Od xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx č. 592/1992 Sb., x xxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx, xx xxxxx xxxxxxxxxx předpisů (xxxx xxx „xxxxx č. 592/1992 Sb.“), x roce 1993 xx xxxx 1998 xxxx xxxxxxxx přímo xxxxxxx xx vazbě xx procentuální xxxxxx x xxxxxxxxx xxxx (xxxxxxxx 70 %, 77 %, 65 % a 80 %). Do xxxx 2003 poté byla xxxx vyměřovacího xxxxxxx xxxxxx zákonem přímo xxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxxxx její xxxxx. Xx xxxx 2003 xx roku 2006 xxxx xxxx úprava xxxxxxxx x možnost xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx vlády x xxxxxxx x xxxxxx xxx 2006 xx 2009 xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxx xxx. průměrné xxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx, xxxxxx xx stanovil xxxxxxxxx xxxxxxxxxx základ xxx xxxxx důchodového xxxxxxxxx2. V xxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxxxx x zásadě xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxx, neboť xx xxxxxxxxxxx xx xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxx x xxxxx pojistného xx xxxxxx pojištěnce. Xx xxxxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxxx upuštěno x xxxx ekonomické xxxxx xxxxxxx č. 362/2009 Sb., xxxxx xxxx xxxxxxx xxxxxx x xxxxxxxxxxx s xxxxxxx xxxxxx x xxxxxxx xxxxxxxx České xxxxxxxxx na rok 2010.
Xxxxxxxx xxxxxx xxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxx jiné xxxxx, že: „podle xxxxxx xxxxxx xxxxxx xx xxxxx xx xxxxxxx rozpočtu xx xxx 2010 ke xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx platbu xxxxx x xxxxxxx, xxx xxxxxx xxxxxxxxx zdravotního xxxxxxxxx xx x xxxxx veřejných xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx. Xxxxxx xxxxxx, xxxxx xxxxxxxxx zvyšování xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx, xx xxxxxxxx s ohledem xx takový xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx, kdy xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx, zatímco xxxxxx xxxxxxxxx zdravotního pojištění xxxx xxxxxxxxxx segment xxxxxxxxx xxxxxxxx hospodaří x xxxxx xxxxxx x xxxxxxxxx finančních xxxxxxxxxx.“ Xx tedy xxxxxx, xx xxxxxxxxxxx xxx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx především x xxxxxxxx xxxxx x potřeby xxxxx xxxxxxx stav xxxxxxxxx xxxxxxxx, mimo jiné x nuceným xxxxxxxx (xxxxxxxxxx xxxxxxxxx) platby xx xxxxxx xxxxxxxxxx.
Xxx xxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxxxx z posledních xxx, xx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxx, xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx příjmů xxxxxxx veřejného zdravotního xxxxxxxxx xx střednědobém xxxxxxxxx. Xxxxx rovněž xxxxxxxx skutečnost, xx xxxxx, xxx objektivní xxxxxxxx, xxxxxxxxx o xxxxxxx xx xxxx xxxxxxxxxxxx základu xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxx uvolnit xxxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx. Xxxxxx veřejného zdravotního xxxxxxxxx by xxxxxx xxx xxx ekonomicky xxxxxxxx (xxxx xxxx xxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx x programového xxxxxxxxxx vlády XX), xxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx ve xxxxxxxxxxxxx, xxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx x novými xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxx xx xxxxxxxxx xxxx. Negativní xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx základu xx xxxxxx xxxxxxxxxx se x xxxxx xxxxx xxxxxxxx v letech 2010 - 2013, xxx nedošlo x xxxx zvýšení x xxxxxx veřejného zdravotního xxxxxxxxx byl vyčerpán xxxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxx, které byly x xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx.
Xxxxx xxxxxxxxxxx XXX xx xxxx xxx xxxxxxxxx zhodnocení xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx vyměřovacího xxxxxxx, xxxxxxxxx pak xxxx, xxxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxxx na xxxxxxxx ekonomické xxxxxxx. Xxxxxxxx by xxx xxx takový xxxx, xxx x x xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx.
X rámci XXX je rovněž xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx xxxxxxx xxx xxxxxx xx státní xxxxxxxxxx xxx, xxx odpovídala xxxxxxxx xxxxxxxxxx mezi xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx plátců xxxxxxxxxx, ale xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx skupin (xxxxxxxxxxx, osoby samostatně xxxxxxxxx xxxxx (dále xxx „XXXX“), xxxxx xxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx (xxxx xxx „XXXX“). Xxxxx těchto skupin xxxxxxxx vzrůstá, xxxxx xx xxxxx přímo xx xxxxx ekonomiky x zvyšování xxxx, xxxxxxxx xxxx na xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx, xxxxx výrazně roste.
Státní xxxxxxxxxx jsou xxxxxx xxxxxxxx, xx xxx xx x xxxxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx pojištění xxxxxxxx xxxxxxxx pojistné na xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx. Xxxxxxxx v xxxx 2017 xxxx xxxxx 920 Xx xx xxxxx x měsíc. X xxxxx xxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxx xxxxxxxx xx xxxx 1 485 Xx měsíčně, xxxxx xxxxxxxx 13,5 % x minimální xxxx.
X xxxx xxxx xxxxxxxxxxx xx výši xxxxxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xx základě xxxxxxxx xxxxxxxxxx přístup k xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxx jako xxxx pojištěnci, xxxxx xxxxx násobně xxxxx xxxxxxxx, xxx xx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx. Xxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx, xxxxx x xxxxxxxxx s xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx služeb.
Zatímco xxxxxxxxxxx xxxxx xxx Xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx Xxxxx xxxxxxxxx z xxxx 2014 xxxxxxxxx x této xxxxxxxxx xxxxxxxxxx pojistné xx xxxx xxx 61 xxx. Kč a xxxxxxx xx xxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx péči xxxxxx cca 18,3 xxx. Kč, xx xxxxxx pojištěnce xxxx x Xxxxxxxxx zdravotní xxxxxxxxxx České xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxx cca 26 xxx. Xx x xxxxxxx xx xxx xxxxxxxxxxx xxxx xxxxxx xxx 94 xxx. Xx. Přestože xx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx pojištěnců, xxxx xxx xxxxxx xxxx solidarita citlivě xxxxxxxxxx x xxxxx xxx xxxxxxxxxx. X xxxxxxxx xxxx přitom xxxxxx xxxxxxx k „xxxxxxxxxx xxxxx“ xxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxx xx xxxxxx pojištěnce x plateb xx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx. Xx je způsobeno xxxxxxxxx tím, xx xx xxxxxx xx xxxxxx výše xxxxxxxxxx xx základě xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx skutečností x xxxxxxxxxxx x XXXX xx xxxx platby xxxxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx x xxxxxxxx pouze xxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx.
1.3 Xxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx stavu x xxxx xxxxxxx
X současné xxxx je výše xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxxxx xx státní xxxxxxxxxx xxxxxxxxx ve xxxx 6 259 Xx v §3c xxxx. 1 zákona x. 592/1992 Xx. Xxxxx §2 xxxx. 1 xxxxxx xxxxxx xxxx pojistného xxxx 13,5 % z xxxxxxxxxxxx základu xx xxxxxxxx xxxxxx. Xx xxxxxxx §3c xxxx. 2 xxxxxx x. 592/1992 Sb. xxxx xxxxx xxxxxxxxxx xx 30. června změnit xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx, x xx x xxxxxxxxx x 1. xxxxx xxxx xxxxxxxxxxxxx; xxxxxxxx xxxxxx k xxxxxx xxxxxxxx mzdy xxxxxxxxxxxx Xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx (dále xxx „XXX“), x xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx a x xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx. Xxxxxxxx rokem 2017 je xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx č. 181/2016 Sb., o xxxxxxxxx vyměřovacího základu x xxxxx, za xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxx na xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx, x to xx 6 814 Xx.
1.4 Xxxxxxxxxxxx dotčených xxxxxxxx
Xxxxx xx xxxxxxxxx x xxxx, xx xxxx xxxxx xxxxxxxxxx §12 xxxx. 1 xxxxxx x. 592/1992 Xx. xxxxx xxxxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx Xxxxxxxxxxxx xxxxxxx. Dále xxxx xx xxxxxxxxx systému xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx pojištění, xx. xxxxxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxxxxxxx a xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx služeb, xxxxxx xxxx zdravotními xxxxxxxxxxxx hrazeny náklady xx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxxxx veřejného xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx.
1.5 Popis cílového xxxxx
Xxxxxx řešení by xxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxx pojištěnců (x xxxxxxxx xxxx cca 5,95 xxx. xxxx), xxxxxxx xx xxxxx xx aktuální xxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx. Xxxxxx xx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx:
- xxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx (XXX); xxxx platby za xxxxxx xxxxxxxxxx by xxxx narůstat alespoň xxxxxx xxxx XXX,
- xxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxx (xxxxxxxxxxx, XXXX, XXXX) xxx, xxx xxxxxxxxxxx x xxxxxxx nárůstu xxxxxxx mezi xxxxxxxx xxxxxxxxxx x těmito xxxxxxxxx, - xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx státu xx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxx x XXXX (x xxxxxx x XXX)3.
Xxxxxxx by xxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxxxx anticyklický xxxxxxxxx xxxxxx xx státní xxxxxxxxxx - xxxxxxxxx xxxxx xxxx xxxxx x xxxx konjunktury (xxxx xxxxxx ekonomicky xxxxx skupiny xxxxxxxx) x naopak se xxxxx x době xxxxxx.
Xxxxxxxxxxx XXX xxxxx xxxxxxx v xxxx xxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx (xxxx. xxxxxxx) výše xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxx státních xxxxxxxxxx, x xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx x dopady xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx platby xx xxxxxx xxxxxxxxxx.
1.6 Xxxxxxxxxx xxxxxx
X xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx úpravy zavádějící xxxxxxxxxxxx xxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx za xxxxxx pojištěnce xxxx xxxxxxxx xxxx, při xxxx xxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxx xx xxxxxxxxxxx zdravotní xxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx situace. Xxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxx xxxxxxxx pojištěnců x ekonomicky xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx. Xx xxxxx xx xxxxxxx x růstem xxxxxxxx xxxx xxxxxxx xxxxx xxxxx xxxxx, xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxx pojištěnce xxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx.
Xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx za xxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx, která xxxxx nejvyšší xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx x xxxx xxxxxxxxxx problém x xxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxx x xxxxxx x XXX České xxxxxxxxx. Xxxxxx xx xxxxx zohledňovat neustále xx zvyšující průměrný xxx dožití a xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx, xxxxx s xxxxx xxxxxxxxx konstantní xxxxxxxxx xx navyšování xxxxxx do xxxxxxxxxxxxx.
2. Xxxxx variant xxxxxx
x) Xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx
Xxxxxx xxxxxxxx
Xxxx varianta xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx současného xxxxx, xxx xx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxx xxxxxxx č. 592/1992 Sb., xxxxxxx vláda xxxx xxxxxxxxxx xx 30. xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx, x xx x xxxxxxxxx x 1. xxxxx xxxx xxxxxxxxxxxxx; xxxxxxxx xxxxxx x xxxxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx XXX, x možnostem xxxxxxxx xxxxxxxx a x vývoji xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx.
Xxxxxxxx 1 - Xxxxx na xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx upravený xxxxxxxxxxxx koeficientem
Tato xxxxxxxx xxxxxxxx řešení, xxxxx xxxx xxxxxx od xxxx 2006 do xxxx 2009 (xx xxxxxx účinnosti xxxxxx č. 362/2009 Sb.), xxx xxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxx 25 % xxxxxxxxxxx vyměřovacího základu xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx vlády (xxx poznámka pod xxxxx x. 2) xxx xxxxx důchodového xxxxxxxxx xx xxxxxxxxxx xxx, xxxxx x 2 roky předchází xxxxxxxxxxxx xxxx, xxx xxxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx. Xx xxxxxx vhodnější vazby xx xxxxxxxx vývoj xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxx xx xxxxxxxxxx řešení4 xxxxxx xxxxxxx xxxx x xxxxxxx výpočtu xxx xxxxx důchodového pojištění xxx. xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx. Xxx je xxxxxxxx xxxx xxxxx průměrné xxxxxxx mzdy xxxxxxxx XXX za xxxxx xxxxxxxx kalendářního xxxx, xxxxx o xxxxx xxx xxxxxxxxx xxxx, xxx xxxx xx xxxxxxxxxx základ stanoví, x xxxxxxxx měsíční xxxx zjištěné ČSÚ xx první xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxx, který x xxx roky xxxxxxxxx roku, xxx xxxx se xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx. Xxxxx xxxxxxxxxx by xxxxxx xxxxxxxxx hodnoty xxxxx xxx 1.
Např. xxx xxx 2016 xx xxxx vyměřovacího základu xxx xxxxxx xx xxxxxx pojištěnce činila 25 % xxxxxxxx xxxxxxx xxxx x xxxx 2014 (xxxxxxxxx xxxxxxxxx XXXX), xxxxxxx xxxx xxxxxxx xx xxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxx podílu xxxxxxxx xxxx 1. xxxxxxxx 2015 x 1. xxxxxxxx 2014 (xxxxxxxx XXX).
Xxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx XXXX xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx mzdě xxxxxxxx XXX x xxxxxxx xxx k xxxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx XXXX x hodnotou xxxxxxxxx XXX5. Výše odvodu xx státního pojištěnce x xxxxxxxxxx měsíc xxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxx varianty xx x roce 2016 xxxxxx 912 Kč. Xxxxx xxxxxx xxxxxxx xx skutečnosti, xx xxxxxxxx xxxx x xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxx součást xxxxxxxxxxx řady xxxxx xxxxxxxxxxxx x xxxx xxxxxxxx xxxx xx xxxx 19476. Xxxxxxxxx xxxxx výše xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx základu xxxx xxxxxxxxxxxx roky xxxxxxxxx xxxxxxxx vývoji xxxxxxxx xxxxxxxx xxxx.
Xxxxxxxx 2 - Xxxxx xx xxxxxxxxx mzdu podle XXX
Xxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxx xx státní xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx x xxxxxxx xxxxxxxx 1. Rozdíl xx xxx xxxxxxxxxxx, že x xxxxx xxxx xxxxxxxx xx xxxx xxxxxxxx výhradně z xxxxxxxx xxxx xxxxxxxx XXX. Xxxx výhodnější xx xxxx zvolit xxxxxxxxx mzdu xx 1. pololetí xxxxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxx, xxx nějž xx xxxxxxxxxx základ xxx xxxxxx za xxxxxx xxxxxxxxxx stanoví (xxx rok 2017 xx xx xxxxxxx x 1. xxxxxxxx xxxx 2016).
Xxxxxxxx xxxx xx 1. xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx roku xx Xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx zpravidla xx xxxxxxx xxxxxx xxxx7. Xxxxx průměrné mzdy xxxxxxxxxxxx Xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxx xxx v xxxxxxxxxxx xxxxxx x xxxxxxxxxx xxx xxxxxx změny xxxxxxxxxxxx xxxxxxx pro xxxxxx za xxxxxx xxxxxxxxxx, jak vyplývá x ustanovení §3c xxxx. 2 xxxxxx x. 592/1992 Xx. Xx xxxxx uvést, xx xxxxxxxx mzda xxxxxxxx xx 1. xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxx xx pouze xxxxxxxxxx xxxxxx, xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxx x xxxxxxxxxxx xxxx. Výše xxxxxxxx xxxx x prvním xxxxxxxx je x xxxxxxxxx x xxxxxx xxxxxxx každoročně významně xxxxx (např. rok 2014: 25 083 Xx v 1. xxx. xx. 26 117 Xx ve 2. pol.). Xxxx xx 4. čtvrtletí xxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xxxx (2014: 1. - 3. xxxxxxxxx 25 099 Xx; 4. čtvrtletí 27 107 Xx). Xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxxx XXX xxx určování výše xxxxxxxx xxxx - xxxxxx státu xx xxxx xxxxxxxxxxx na xxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxx, xxx právě xx xxxxx xxxx xxxxxxxx. ČSÚ x xxxxxxxx provádí signifikantní xxxxx x xxxxxxx xxxxxxxx xxxx let.
Výše xxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxxxxx x kalendářní xxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxx této varianty xx x xxxx 2016 xxxxxx 872 Xx.
Xxxxxxxx 3 - Xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx
Xxxxxxxx předpokládá navyšování xxxxxxxxxxxx xxxxxxx pro xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx v xxxxxxx xxxxxxxxx míře (xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx nárůst). Xxxxxx xxxxxxx přímo xxxxxxxx x potaz vývoj xxxxxxxxxx situace, ale xxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx výběru xxxxxxxxxx u xxxxxxxxx xxxxxx pojištěnců x xxxxxxxxxx 15 xxxxxx. Xxx xxxxxxxx xxx, xxx růst xxxxxx xxxxxxxxxx za xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx dlouhodobě xxxxxxx xxxxxxxxx růstu xxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx.
Xxx. 1 - Xxxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxx, OSVČ a XXXX
Xxx |
Xxxxx xx zaměstnance, XXXX a OBZP x&xxxx;Xx |
Xxxx xxxxxx |
2000 |
87 728&xxxx;699 |
|
2001 |
99 189&xxxx;586 |
1,1306 |
2002 |
104 217&xxxx;481 |
1,0506 |
2003 |
111 248 817 |
1,0674 |
2004 |
121 483&xxxx;791 |
1,0920 |
2005 |
129 830&xxxx;199 |
1,0687 |
2006 |
137 341&xxxx;112 |
1,0578 |
2007 |
151 720&xxxx;255 |
1,1046 |
2008 |
161 643 907 |
1,0654 |
2009 |
160 112 905 |
0,9905 |
2010 |
160 011&xxxx;121 |
0,9993 |
2011 |
162 854&xxxx;667 |
1,0177 |
2012 |
167 010 746 |
1,0255 |
2013 |
172 061&xxxx;955 |
1,0302 |
2014 |
177969 205 |
1,0343 |
Xxxxxx: |
1,0518 |
X xxxx xxxxxxxxx vyplývá, xx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx u xxxxxxxxxxxxxx, XXXX x XXXX xxxx xxxx 5 %. X xxxx xxxxxx se x rámci xxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx meziroční xxxxxx xx výši 5 %.
Xxxx xxxxxxxx předpokládá xxxxxxx stanovení xxxxxxxxx xxxx vyměřovacího základu xxx platbu za xxxxxx xxxxxxxxxx, na xxxxxx se xxxx xxxx xxxxxxxxx. Xxxxxxxxxx xxxxxx xxx platbu xx xxxxxx pojištěnce xx x ideálním xxxxxxx měl xxx xxxxxxxx xx výši, xxxxx by zohledňovala xxxxxxxx xxxx odvodu xxxxxxxxx skupin xxxxxxxxxx x zároveň by xxxxxxxxxx možnostem xxxxxxxx xxxxxxxx. Xxxx xxxxxxxxx xx xxxx jeví xxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxxxx xxxx vyměřovacího xxxxxxx xxx platbu xx státní pojištěnce xxxxxxxxxx xxx xxxxxxxxx xxxxxx úpravy.
V xxxx 2016 xxxxxx stát xx jednoho státního xxxxxxxxxx pojistné ve xxxx 870 Kč xx osobu x xxxxx.
Xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx xx 11 000 Xx činí x xxxx 2017 výše xxxxxx XXXX 1 485 Xx za xxxxx a měsíc. Xxxx xxx xxxx x letošním roce xx xxxxxxx státního xxxxxxxxxx xxxxxxx 62 % xxxx, xxxxx xxxxx xxxxxxx XXXX x kolik xxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxx xx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx.
Xxxxxxxx 4 - Xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx x XXXX
Xx xxxxxxx xxxxxxxxx Xxxxxxxxxx xxxx Xxxx hospodářské x xxxxxxxx dohody xxx zdravotnictví xx x rámci XXX xxxxxxxxxx rovněž xxxxxxxx, xxxxx xxx xx xxxx být xxxx xxxxxxxxxxxx základu xxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxx OBZP.
V současné xxxx xx výše xxxxxxxxx mzdy stanovena xxxxxxxxxxxxxxx nařízení vlády č. 567/2006 Sb., x platném xxxxx, xx 11 000 Xx a xxxxxx xx XXXX xxx činí 1 485 Xx xx xxxxx x xxxxx. Xx třeba xxxxx, xx xxxxx XXXX xx ze všech xxxxxx xxxxxxxxxx zdaleka xxxxxxxx (xxxxxxxxx 150 xxx.) x xxxxx xxxxxxxxx xxxx, xxxxx xx určována administrativním xxxxxxxx, xx xxxxxxx xxxxxxxxxx, neboť xxxx xxxxx vázána xx xxxxx ekonomické xxxxxxx.
Xxxxxxxx 5 - Xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxx 2019 x 2020 xxxxx xxxxxxx
Xx xxxxxxx rozporu xxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxx je v XXX xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx „politická“ x xxxxxxx x částí X.4 Xxxxxxxx xxx xxxxxxxxx pravidel xxxxxxxx xxxxxx xxxxxx (RIA). Xxxx varianta xxxxxxxxxxx, xx x xxxx 2018 xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx vyměřovacího xxxxxxx xxx xxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx prostřednictvím xxxxxxxx xxxxx, x xx xxx, xxx xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxx za xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx 3,5 xxx. Kč. X letech 2019 x 2020 bude xxxxxxxxxxxx návrhem xxxxxx xxxxx vyměřovací xxxxxx xxx xxxxxx xx xxxxxx pojištěnce xxx, xxx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx x xxxxxx xxxx 3,5 xxx. Kč.
Ministerstvo zdravotnictví xxx xxxxxx vyměřovacího xxxxxxx xxx roky 2019 a 2020 xxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx za xxxxxx pojištěnce, která xxxx odvedena v xxxx 20188, xxxx xxx 69,3 xxx. Xx. Zároveň vycházíme x xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx v xxxx 2016 (xxxx xxxxxxxxxxxxxxxx xxxxx zjištěného xx základě xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx), xxxxx byl 5 962 981 xxxx.
Xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx x xxxxx za xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxx 2019 xx tedy měla xxxxx xxx 72,8 xxx. Kč. Xxx xxxx uvedeném xxxxx xxxxxxxx pojištěnců xx xxxxx xxxxxxxx xxxxxx xx jednu xxxxx xxxx xxxxx xxx 12 208 Xx x xxxxxxx xxxx xxxxxx xxxx 1018 Xx.9 Xxxx vyměřovacího xxxxxxx xxxx činí 7540 Xx. X xxxx 2020 xx xx základě stejného xxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx činit xxx 76,3 xxx. Xx, xxxx xxxxxxxxx odvodu 1067 Xx x xxxxxxxxxx xxxxxx 7 903 Xx.
3. Xxxxxxxxxxx xxxxxxx a xxxxxxx
Xxxxxxxxxxxx xxxxxxx a xxxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxxxx
Xxxxxxxxxx xxxxxxxx je třeba xxxxxxxxx zejména xxx xxxxxxxxxx xxxx, kterých xx xxxx xxx xxxxx xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx. Varianty xxx xxxxx hodnoceny x xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx:
- xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxxxx vývoje xxxx xxxxxx pojistného xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx,
- xxxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxx xxxxxx (xxx capita x x úhrnu) xxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx (xxxxxxxxxxx, XXXX, XXXX) xx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx,
- xxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxxxxx xxxxx makroekonomické xxxxxxx x XX,
- xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xx zdravotnictví (x xxxxxx x XXX) x průměru xxxxxxxxxx xxxx v XXXX (xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx) s xxxxxxx xx xxxxxxxx státního xxxxxxxx.
Xxxxxx varianta
Přínos xxxxxx xxxxxxxx spočívá zejména x možnosti xxxxxxxxx xxxxxx (xxxxxxxxx) reagovat xx xxxxxxx systému xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx. Xxxxxx xxxx xxxx xxx xxxxxxx pouze x případech mimořádných xxxxxxxx s xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx systému xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx (xxxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxxxxx xxxx.). Xxxxxx xxxxx xxxxxxxx předvídatelnost vývoje xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xxxxx není xxxxxx, xxx se vůbec xxxxx xxxxxxxx výši xxxxxx upravit. Xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx úprava xxxxxxxxx xxxxx demonstrativní xxxxxxxx (xxxxx xxxxxxxx xxxx zveřejňované XXX, xxxxxxxx státního xxxxxxxx x xxxxx finanční xxxxxxx xxxxxxxxx zdravotního xxxxxxxxx), xx xxxxxxx xxxxxxx xx mělo xxx rozhodnuto o xxxxxxxx vyměřovacího xxxxxxx (xxxx. xxxx platby xx xxxxxxxx pojištěnce x xxxxx).
X hlediska xxxx xxxxxxxxxxx xxxx xxxx xxxxxx xxxxxx xxx konstatovat, že xxxxxx varianta xxxxx xxxxxxxx zajišťuje xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxx (x xxx xx xxxxx x xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx, xxxxx xx xxxxxxxx až xx xxxxxxxxxxx kalendářní rok, xxx xxxxxxxxx xxxxxxx x údajů x xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx). Transparentní x xxxxxxxxxxxxx xxxxx x xxxxx případě xxxxx xxxxx, xxxxxxxxxx o xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx ze xxxxx xxxxxx důvodů (x xxxxxxxxx xx xxxx. xxxxxxxxxx základ xxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx měnil xxxxx xxxxxxx xx účelem xxxxxxxxxx xxxxxxx regulačního xxxxxxxx xx xxxxxxxxxxxxx)10. Xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx a xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxx xxxxxxx xxxx xxxx garantován a xxxxxx xxxxx xx xxxxxxxxxx, xxx bude xxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx přijata xxxxxx. Stejné xxxxxxx xxx identifikovat x xxxx xxxxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxx xxxxxx na xxxxxxxxxxxxx x průměru xxxxxxxxxx xxxx v XXXX.
Xxxxxxxx 1
Xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxx stanovené částky, xxx xxxx xx x xxxxxxxxxxx vyměřovacímu xxxxxxx pro xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xxxxx xxxxxxxxxx stanovuje xxxxxxxx Xxxxxxxxxxxx práce a xxxxxxxxxx věcí podle xxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx č. 155/1995 Sb., o xxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx. Výhodou xxxxxx xxxxxx xx xxxxxxxxxxxxxxx vývoje xxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxx xxxxxxx x roku o xxx xxxx předcházejícímu xxxx, xxx nějž xx xxxxxxxxxx základ xxxxxxxxx, a xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx. Xxx xxxxxxxx xxxxx průměrné xxxxxxx xxxx x 1. xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxx, xxx nějž xx xxxxxxxxxx základ xxxxxxx. Xxxxxxxxxxx koeficient xxxx xxxx minimálně roven 1, xxxxx nebude xxxxx, aby xxxxxxxxx xxxxxxxxx ke snižování xxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx (při xxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx)11.
Xxxxxxx řešení xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxxxxx x zároveň xxxxxxxxx, že nebude xx střednědobém xxxxxxxxx xxxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxxxx mezi xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxx, xxxxx platba xx bude x xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxx výše x průměrné xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx Xxxxxxxxxxxx xxxxx x sociálních xxxx12.
Xxxxxxxxx xxxxxxxxxx řešení xx xxxxx právě xxxxx xxxxxxxx, xxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx může xxx xxx zcela xxxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxx xxxx naopak x xxxxxx růstu xxxxxxxxx xxxxx xxx xxxxxx za státní xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxx.
Xxx. 2: Předpokládaný xxxxx xxxxxxxx xxx XXX x letech 2018-2020
x. x. |
2018 |
2019 |
2020 |
|
Xxxxxxx platba xx xxxxxxxx xxxxxxxxxx |
Xx |
1&xxxx;002 |
1&xxxx;048 |
1 095 |
Xxxxxx xx xxxxxx pojištěnce xx xxx |
xxx. Kč |
72,3 |
75,6 |
79,0 |
Meziroční xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx |
xxx. Xx |
5,9 |
3,3 |
3,4 |
Xxxx.: Xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx nákladů xx xxxxxxx k xxxxxxxxxxxxxxx roku, xxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxxxxx, xx celková xxxx platby xx xxxxxx xxxxxxxxxx x xxxx 2016 bude xxxxx xxx 66,3 xxx. Kč
Z xxxxxxx xxxxxxx, xx x xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxx pojištěnce xx xxxxx xxxxx x 1. roce xx xxxxxx xxxxxxxxx. Xx xx způsobeno xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx platbu xx xxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxx xx v xxxxxxxxxxx x xxxxxx k xxxxxx za OBZP xx xxxxxxxxx výši xxxxxx x historického xxxxxxxx.
Xxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx v xxxx úrovni xxxxxxxx (xxx xx xxxxx) xxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxxxxxxxx k xxxxxxx x OECD, xxxxx bezpochyby xxxxxxx x okamžitému xxxxxxxxx 2% xxxxxxxx v xxxxxx k xxxxxxxx xxxxxxx systému xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx pojištění. Garantováno xx poté pravidelné xxxxxxxxxx i x xxxxxxx xxxxxx, xxxxxxx xxxxxx xx státní xxxxxxxx xxx považovat xx xxxxxxxxx, xxxxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxx potřebám xxxxxxxxxx xxxxxx systému xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx.
Xxxxxxxx 2
Xxxx varianta xxxx xxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxx xx xxxxxxxx pojištěnce xxxxx na průměrnou xxxx xxxxxxxxx XXX xx 1. pololetí xxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxx, xxx xxxx se xxxxxxxxxx xxxxxx xxx xxxx platbu xxxxxxx. Xx rozdíl od xxxxxxxx 1 xxxx xxxxxx xxxxxx patrně xxxx eliminovat riziko xxxxxxxxxxx xxxxxx makroekonomické xxxxxxx, na druhou xxxxxx není xxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxx xx 1. xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxx xxxxxx xxxxxx kalendářního xxxx, xxx k xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxx posledního xxxxxxxx. Tato xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx aktuálního xxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx. Xxxxxxxxx není xxxxxx xxxxxxxxxx určování xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxx xx xxxxxx pojištěnce, xxxx xx tomu u xxxxxxxx 1 - xxxx dojít xx xxxxx xxxxxxxx XXX xxx xxxxxx xxxx xxxxxxxx mzdy a xxx x výraznému xxxxxxxxxxx xxxxxx.
X x xxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxx x částečnému xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx výdajů xx xxxxxxxxxxxxx k xxxxxxx x OECD, xxxxxx xxxxxxxx 1 xx ovšem xxxxxxx x xxxxxx roce xxxxx o xxxxxxx xxxxx navýšení.
Tab. 3: Xxxxxxxxxxxxx xxxxx varianty xxx průměrné xxxx (XXX) v letech 2018 - 2020
x. x. |
2018 |
2019 |
2020 |
|
Xxxxxxx platba xx xxxxxxxx pojištěnce |
Kč |
950 |
993 |
1 038 |
Celkem xx xxxxxx pojištěnce xx rok |
mld. Xx |
68,5 |
71,6 |
74,9 |
Xxxxxxxxx xxxxxx celkových xxxxxxx |
xxx. Xx |
2,2 |
3,1 |
3,2 |
Xxxx.: Meziroční xxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx celkových xxxxxxx xx xxxxxxx x xxxxxxxxxxxxxxx xxxx, xxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxxxxx, že xxxxxxx xxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx x xxxx 2016 xxxx xxxxx cca 66,3 xxx. Xx
Xxxxxxxx 3
Xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxx a xxxxxxxxxxxxx růst xxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxx xx xxx již xx střednědobém xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx xxxx xxxxxx pojistného xx xxxxxxx skupiny pojištěnců.
Řešení xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx (x xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx prostřednictvím xxxxxx xxxxxxxxxxxxx x xxxxx xxxxxxxx pojištěnců) x xxxxxxx x xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx. Xxxx xxx xxxxxxxx x xxxxxxxxxxxx mezi xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxx, xxx v xxxx xxxxxxxxx poklesu xxxxxxxxx xxxx xxxxx xxxxx xx jednoho státního xxxxxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxx xxxxxxx x xxxxxx tak xxxx xxxx v xxxxxx, kdy ekonomická xxxxxxx x xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx. Xxxxx rozdíl xxxx částečně přirozeně xxxxxxxxxxx xxxxxxx zaměstnanosti x tím odpovídajícímu xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx. X xxxx xxxxxx xx počet xxxxxxxxxxxxxx (x xxx i xxxxxxxx pojištěnců) xxxx xxxxxxxx x odvod xxxxx xx xxxxx xxxxxxx xxxxxxxx pojištěnců xxxx vyšší. Xxxxxx x době xxxxxxxxxxx xxxxxxx zaměstnanost x xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxx bude xxxxx13.
X xxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx na xxxxxxxxxxxxx k průměru x XXXX, xxxxxx xxxxxxxx 1 se xxxxxxx x prvním xxxx jedná x xxxxxxx nižší xxxxxxxx, xxxxxxx v xxxxxxx xxxxxx xx x xxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxxx valorizace xxxxxxx xxxxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx.
Xxx. 4: Xxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx dle pravidelného xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx růstu x xxxxxx 2018-2020
x. x. |
2018 |
2019 |
2020 |
|
Xxxxxxx platba xx xxxxxxxx xxxxxxxxxx |
Xx |
966 |
1&xxxx;015 |
1 066 |
Xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xx rok |
mld. Xx |
69,7 |
73,2 |
76,9 |
Xxxxxxxxx xxxxxx celkových xxxxxxx |
xxx. Xx |
3,3 |
3,5 |
3,7 |
Xxxx.: Xxxxxxxxx nárůst xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxx k xxxxxxxxxxxxxxx xxxx, xxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxxxxx, že xxxxxxx xxxx platby xx xxxxxx pojištěnce x xxxx 2016 bude xxxxx xxx 66,3 xxx. Kč
Varianta 4
Xxxxxx xxxx x xxxxxxx xxxxxxxx 0 není x xxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxxxx vývoje xxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx, neboť xx xxxxxx nikoliv na xxxxx ekonomiky, xxx xx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx (x xxxxx ohledu xxx x xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx).
Xxx xxxxxxx této xxxxxxxx xxxx xxxxx xx sjednocení x xxxxxxx xx OBZP, xxxxxxx xxxx xxxxxxx xx v xxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx. Ve srovnání x ostatními skupinami xxxx xxxxx okamžitým xxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxx, xxxxxxx lze xxxxxxxx, xx x xxxxxxxxxxxx xxxxxx se xxxx odvodu xx xxxxxxxx pojištěnce a xxxx xxxxxx xxxxxxxxxxx x XXXX budou xxxx xxxxxxxxx.
Xxxxxxxx k xxxxxxxx vyměřovacího xxxxxxx xxx xxxxxx za xxxxxx xxxxxxxxxx na xxxxxxxxx xxxx, xxxxx xxxx přímo xxxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx, nelze xxxxxxxx xxx xxxxxxx xxxxxx reakce na xxxxxxxx vývoj xxxxxxxxxxxx xxxxx. Xxxxx minimální xxxx xxxxx xx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx zdravotního xxxxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx, xxxxx xx xxxx xx xxxxxxxxxx právního xxxxx.
Xxxx xxxxxxxx xxxxxxx okamžitě xxxxxxxx xxxxxxxxx stánku xxxxxxx veřejného zdravotního xxxxxxxxx. Xxxxx by xxxxx ke xxxxxxxxxx xxxxxxxx (x xxxxxxx xx skutečnosti xxxx 2016), xxxxxxxxx xx xx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx za xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx přibližně x 34 xxxxxxx Xx xxxxxx xxxx 2016. X v xxxxxxx xxxxxxxxxx rozvržení xx 4 xxx (xx xxxx 2020) xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxx 8,5 xxx. Xx. Xx xxxxx xxxxxxxxx, xx xxxx xxxxxxxx xxxxxxx x xxxx vyměřovacího základu x xxxxxxxxx xxxx x xxxx 2016 (x xxxx zpracování XXX). Xxxxxx xxxx xxxxxxxxx xxxx v xxxx 2017 xx 11 000 Xx xx x příštím xxxx xxxxxxxx další xxxxxxxx xxxxxx systému xxxxxxxxx zdravotního pojištění. Xx xxxxx xxxxxx, xxxxxxxx xxxxxxxx xxxx xxxxx x xxxxxxx xxxxxxx xxxxx rozpočtově xxxxxx x xxxxxxxxxxxxxx xx xxxxxx bylo xx xxx dlouhodobějším xxxxxxxxx.
Xxxxxxxx 514
Varianta xxxxxx xxxxxxxxxxxxx růst xxxxxx xxxxxxxxxx za xxxxxxx xxxxxxxx pojištěnců x xxxxxx 2019 x 2020, xxxxxxx zakotvením xxxxx částky vyměřovacího xxxxxx xxxxxxxxx xxxxx xxxx výběru za xxxxxxx skupiny xxxxxxxx xxxxxxxxxx.
Xxxxxxxx k xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx nedojde x xxxxxx 2019 x 2020 x xxxxx této xxxxxxxx x xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx jednotlivými skupinami xxxxxxxxxx.
Xxxxxxxx xxxx x xxxxxx 2019 x 2020 vázána xx xxxxx xxxxxxxxxxxxxxx situace x xxxxxx xx xxxx xxxxxxxxxxx.
X xxxxxx 2019 x 2020 xxxx xxxxxxxxxxxxx (s xxxxxxx xx vývoj XXX) docházet x xxxxxxxxxxxx xxxxxx financování xxxxxxxxxxxxx v poměru x XXX xx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx x XXXX, xxxx. xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx systému veřejného xxxxxxxxxxx pojištění.
Tab. 5: Xxxxxxxxxxxxx dopad varianty xxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxx
2018 |
2019 |
2020 |
|
Xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx (xxxxx) |
5 962&xxxx;981 |
5 962 981 |
5 962 981 |
Xxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxxx pojištěnce (Kč) |
969 |
1 018 |
1 067 |
Xxxxxxxxxx základ (Xx) |
7&xxxx;177 |
7&xxxx;540 |
7 903 |
Xxxxxxxxx xxxxxxxx (mld. Xx) |
3,5 |
3,5 |
3,5 |
Xxxxxx xx státní xxxxxxxxxx (mld. Kč) |
69,3 |
72,8 |
76,4 |
* X roce 2018 xxxx vyměřovací xxxxxx xx xxxxxxx politické xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx.
Xxxxxxxxxxx xxxxxxx
Xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx hodnocení, xxxxxxx x každém xxxxxxxxxxx kritériu xx xxxxxxxx přiřadí xxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxx 0-3. Xxxxxxxx se xxxxxxx x xxxx xxxx XXX a xxxx jimi:
- xxxxxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxx pojistného (Xxxxxxxxx 1)
- xxxxxxxxxxx xxxxxxx xx výši xxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx (Xxxxxxxxx 2)
- zohlednění aktuálního xxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx (Xxxxxxxxx 3)
- přibližování xxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx x xxxxxx x XXX xx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx v XXXX, xxxx. xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx pojištění (Xxxxxxxxx 4)
Kritérium 1 |
Kritérium 2 |
Xxxxxxxxx 3 |
Kritérium 4 |
Celkem |
|
Varianta 0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
2 |
Xxxxxxxx 1 |
3 |
2 |
2 |
2 |
9 |
Xxxxxxxx 2 |
2 |
2 |
1 |
2 |
7 |
Varianta 3 |
3 |
2 |
1 |
2 |
8 |
Xxxxxxxx 4 |
0 |
1 |
0 |
3 |
4 |
Xxxxxxxx 5 |
1 |
1 |
1 |
2 |
5 |
Xxxxxxxx 0 nemá x xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxx vývoje xxxxxx xx státní xxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxx, zůstává zachován xx xxx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx. V návaznosti xx xx xxxxx xxx xxxxx, xxx xxxxxx docházet xx xxxxxxxxx rozdílu xxxxxx xxxx xxxxxxxx pojištěnci x xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx. Xxxxxx je x xxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxx relativně xxxxxx xxxxxxxx na xxxxxxxx xxxxx ekonomické xxxxxxx x xxxxxx, xxx xxxxxx xx x konkrétním roce xxxx xxx xxxx xxxxxx pro státní xxxxxxxxxx. Xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx veřejného zdravotního xxxxxxxxx a přiblížení xxxxxxxx xxxx xxxxxx x poměru x XXX není touto xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx, x xxxxxxxx xxx xxxxx xxxxxxxx žádný bod.
Varianta 1 přináší xxxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxx vývoj xxxxxx xx státní xxxxxxxxxx, xxxxx je xxxxx xxxxxxx na xxxxx xxxxxxxx mzdy xxxx xxxxx sledovanými xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxx, na xxxx xx vyměřovací xxxxxx xxxxxx. Výše xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx x xxxx xxxxxx xx ostatní skupiny xxxxxxxxxx. Hodnocení xx xxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxx snížit x ohledem xx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx x rovněž xx xxxxxxxxxx, že xxxxx xxxxxxxxx není garantováno xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxx xxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx. Tato xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxx (xxxxxx se xx xxxx xxxxxxxx xxxx), xxxxx x xxxxxxx xx vstupní xxxxxxx xxx xxxx se xxxxxxxxx, xxxxx xxxxx xxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx. Zároveň xxxxxxx xxx x xxxxxx xxxx x xxxxxxxx příjmů xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx x tím x xxxxxxxxxx poměru výše xxxxxx xx xxxxxxxxxxxxx x XXX na xxxxxx jiných evropských xxxx OECD. Xxxxxxx xx nicméně x xxxxxxxx xxxx úrovně, xxxxx je toto xxxxxxxxx hodnoceno 2 xxxx.
Xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx 2 xx xxxxxxx xxxx x varianty 1 x tím xxxxxxxx, xx vychází xxxxx x výše xxxxxxxx xxxx stanovené XXX xx 1. xxxxxxxx xxxx předcházejícího xxxx, pro xxxx xx vyměřovací základ xxxxxxxxx. Xxxxxxx xxx xx xxxxxxxxx, xxxxxxxxxx xxxxxx xx xxx xxxxxxxx x xxxxxxxx xxxx xx xxxx xxxxxxxxxx xxx, což xx xxx xxxxxxx xxxxxxx veřejného xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx, neboť xxxxxx xxxxxxxxxx aktivních xxxxxx pojištěnců xxxx xxxxxxxx právě xx xxxxxxxx mzdy. X xxxxxxxx 1 proto xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx xxxx xxxx. Xxxxxxxx x možným změnám x metodice ČSÚ x absenci legální xxxxxxxxxx xxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxx v xxxx zjištěních xx xxxx kritérium x. 3 xxxxxxxxxx jedním xxxxx. Xxxxxxxx x xxxxxxxxx růstu xxxx xx variantě 1 xx bodové xxxxxxxxx xxxxxx.
Xxxxxxxx 3 xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxx a xxxxxxxxxxxxx růst xxxxxx xxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx a zajišťuje xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxxx pojištěnců x ostatními xxxxxxxxx. Xxxxx x x xxxx, kdy xxxx xxxxx pojistného xx xxxxxxxxx xxxxxx stagnovat, xxxx xxxxxx státu xxxx x 5 % xxxxx. Xxx xxxxxx xxxxx x xxxxxx xxxxxxxxx v xxxxxxx 1, měl xx 5% xxxx xxxxxxxxx x dlouhodobém xxxxxxxxx xxxxx plateb xx ostatních skupin xxxxxxxxxx, xx xxxxxx xx dalších xxxxxxx xxxxx xxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxx. Z xxxx xxxxxx se xxxxxxxxx xxxxxxx o xxxxx xxx. Výše xxxxxx xx x tomto xxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xx zohledněn xxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxx x xxxxxxxx č. 3 xxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxx 1 bod. Xxxx xxxxxxxx postupně xxxxxxxx přibližování xxxxxx xxxxxx xx xxxxxxxxxxxxx x XXX x xxxxxxxxxx xxxxxxx. X xxxx důvodu je xxxxxxxxxx stejně jako xxxxxxxx 2.
Varianta 4 xxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx. X posílení transparentnosti x předvídatelnosti vývoje xxxxxx xxxx xxxxxxxxx. Xx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx skupinami pojištěnců xxxxxxx pouze xx xxxxxx x OBZP, xxxxxxx xx xxxxxx x xxxxxxxxxxxx x XXXX. Xxxxxxxxxx xxxxxx xxx platbu xx xxxxxx pojištěnce xx xxxxx xxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx x makroekonomický xxxxx xx xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxx prostřednictvím xxxxx xxxxx výše minimální xxxx. Navíc s xxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxx významné xxxxxx, xx ani x xxxxxxx xxxxxxx xxxxx vyměřovacího xxxxxxx xxx xxxxxx xx xxxxxx pojištěnce xxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxx. Z xxxxxxxxxx xxxxxxx tato xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx veřejného xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxxxxxxxx x xxxxxx k XXX xx xxxxxx xxxxxxxxx evropských xxxx x XXXX.
Xxxxxx hodnocení xxxxxxxx 5 xxxxxxx xx skutečnosti, xx xx xxxx 2020 xxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxx xxxxx právním xxxxxxxxx xxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx dalších xxxxxxxxxxx, xxxxx zajistí xxxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxx xx státní xxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxx xxxxxx. X xxxxx xxxxxx je xxxxx xxxxxxxxx rovněž xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx. Předpokládané xxxxxxxx x xxxxxx 2019 x 2020 xx xxxx x xxxxxxx xx aktuální xxxxxxxx xxxxxxxx vyrovnané xxxxxxxxxx xxxxxx x xxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx. X x xxxxx xxxxxx xx xxxxx jedná x časově limitovanou xxxxxxxx xxxxxxx. Xxxxxxxxxxxxxxx xxxxx je xxxxxxxxx xxxxx na xxxxxxx xxxxxxxx xxx xxxxxxxxxxx xxxxxx. Přibližování xxxxxx xx xxxxxxxxxxxxx k xxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx x poměru x XXX xx úroveň xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx x XXXX v xxxxxx 2019 x 2020 bude xxxx xxxxxx podpořeno.
Stanovení pořadí xxxxxxx a xxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxx
Xxx vyplývá x vyhodnocení xxxxxxxxxxxx xxxxxxx, xx xxx xxxxxxxx cílů xxxxxxxxx x xxxxx 1.5 xxxx XXX v xxxxxxx xxxxxxxxx vhodného xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx prostřednictvím xxxxxxxx x. 1.
Na základě xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxxx xxxxxx č. 592/1992 Sb. xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx x. 5.
x) Xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx za xxxxxx xxxxxxxxxx
Xxxxxxxx model xxxxxx xxxx platby xx státní xxxxxxxxxx xxxxxxxx nezohledňuje xxxxx xxxxxxxxx, resp. xxxxxxxx xxxx. Xxxxxx xxxxx, xx x xxxxxx xxxxxxxx mzdy xxxxxx x příjmy xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xxxxx od výše xxxx je xxxxxxx x xxxxx xxxxxxxxx xxxxxx pojištěnců. V xxxxxx ekonomického růstu xx systém xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx aktivních xxxxxx xxxxxxxxxxxx, xxx x xxxxxx xxxxxx xxxxxxx x xxxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxx, xxxxx xxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxxxxxxxxxxx pravidelné xxxxxxxxxx. X xxxxxx xxxxxx xx xxxx xxxxxx xxxxxxxx zákonnou xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxx, xxxxx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxx a x xxx xxxxxxxx xxxx xx xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx.
Xxxxxx xxxxxxxx
X rámci xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx a xxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxx přechodem xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx skupinami; x růstem xxxxxxxxxxxxx xxxx xxxxxx počet xxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxx xxxxx x xxxx platby státu.
Varianta 1 - Xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxx xxxxxxxxx limitace
Princip xxxxxx výpočtu xx x xxxx xxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxxxxx, xx x „xxxxxxxxx“ xxxxxxxx narůstá počet xxxxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxxxx x obdobích „blahobytu“ xx xxxx přesně xxxxxx. Xxxxx xxxxxxxxxxx xxxx v xxxxxxxx xxxxxx xxx o xxxx zabezpečuje xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx ze xxxxxxxx rozpočtu do xxxxxxx xxxxxxxxx zdravotního xxxxxxxxx, xxxxx x xxxxxxx, xx xx xxxx opírat xxxxx x xxxxxxx xxxxx xxxxx xxxxxxxxxx, nedokáže xxxxxxxx výpadek xxxxxxxxxx xx straně xxxxxxxxx xxxxxx (tedy xxxxxxxxxxxxxx, XXXX a XXXX). X xxxxxxxx xxxxxxxxxx xx xxx xxxxxxx xxxxxx (byť pro xxxxxx xxxxxxxxx zdravotního xxxxxxxxx xxxxxxxx negativní).
Jedním xx způsobů, xxxx xxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx, je xxxxxx xxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx koeficientem, xxx. xxxxx xxxxxxxx pojištěnce (xxxx jen „měsíční xxxxxxxxxx), který by x xxxxxx xxxxxxxxx xxxxx státních pojištěnců xxxxxxxx, xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxx situaci. Xxxxx výpočtů xxx xxxxxx xxxxx, který, x xxxxxxx na xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xx straně jedné x potřebami zdravotnictví xx xxxxxx xxxxx, xxxxxxx xxxxxxxx xxx xxxxxxxxxx za státní xxxxxxxxxx xx systému xxxxxxxxx zdravotního pojištění. Xxxxxxx xxxxx na xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx státních pojištěnců xxxxxxxx zvyšuje (xxxx. xxxxxxx) xxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx. Referenční xxxxxxx, xxx níž má xxxxx tento xxxxxxxxxx xxxx xxxxxx jedné, xxxx stanovena xx xxxxxx průměru počtu xxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxx (xxxxxxxxx odpovídá délce xxxxxxxxxxxx xxxxx) před xxxxxxxxxxx rokem, pro xxxx se referenční xxxxx státních pojištěnců xxxxxxx.
Xxxx měsíčního xxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxx x xxxxx státních pojištěnců, xxxxx xx oznamován Xxxxxxxxxxxx financí xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx podle ustanovení §21 xxxx. 2 xxxxxx x. 592/1992 Xx. x xxxxx xxxxxxxxxxxxxx (tedy včetně xxxxxxx po 3 xxxxxxxx), x bude xxxxxxxxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx pro xxxxxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx.
Xxxxxxxx 2 - Xxxxxxxxx měsíčního xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxxxx
X xxxxxx xxxxxx xx xxxx xxxxxxxx xxxxxx jako xxxxxxxx 1. Xx xxxxxx xx ní xx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxx počtu xxxxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxx 100 000 xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxx xxxxx x horní xxx, při jejímž xxxxxxxx xx počet xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxx o 5 %. Xxx přesažení xxxx xxxx xxxxxxx xxxxxx na xxxxxx 5 %, která xx xxx xxxxxxx xxxxxxxxx. Xxxx xxxxx x xxxxx xxxx xx xxxx státního xxxxxxxxxx lineárně zvyšuje xx 0,95 do 1,05. Xxxx xxxxxx xxx xxxxxxxxxx x xxxxx xxxxxxxxxx výkyvy xxxxxxxxxxxx xxxxxx, xxxxx xx xxxxx xxx x xxxxxxx xxxxxxxx 1 xxxxxxxxxxx negativní xxxxxx (xxxx. xx xxxxxx xxxxxxxx, xxx xxxxxxxxxxx variant).
Graf 1: Xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxx (xxx hypotetickém xxxxxxx 5,9 xxx xxxx)
Xxxx 2: - Xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxx xx xxxxxx pojištěnce x xxxxxx 2000 - 2015 za xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxxxx 1 valorizačního xxxxxxxxxx
Xxxx.: X xxxxx xx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxx navrhovaného anticyklického xxxxxxxxxx se xxxxxxxxxx xxxxxxxx na skutečné xxxxxx xxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxxx.
Xxxxxxxxxxx xxxxxxx
Xxx xxxxxxxxxxx variant xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx z xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx vývoj plateb xxxxxxxxxx xx xxxxxx xxx státních pojištěnců. Xxxxxxx xxxxxxxx předkladatel xx xxxxxx zavést xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx, x xx xxxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxx důsledků. X xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxx xx xxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx xxxxx k xxxxxxxxx xxxxxx xx státní xxxxxxxx. Xxxxxx je xxxxxxxxxxxxx, xx x xxx xx xxx xxxxx na xxxxxxxx xxxxxxx s ohledem xx xxxxxxx xxxxxx xxxxx xxxxxx. Xxxxxx x případě xxxxxxx xxxxxxxxxxx xx xxxxx xxxx k „rozevření xxxxx“ solidarity mezi xxxxxxxx pojištěnci a xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx.
X navržených variant xxxxxxx xxxxxxxxx splňuje xxxxx xxxxxxxx x. 2, xxxxx xxxxxxxxx xxxxxx anticyklický mechanismus x xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx a xxxxx na státní xxxxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxx zdravotního pojištění.
Na xxxxxxx politického rozhodnutí xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxx xx xxxxx xxxxxxxx 0.
4. Xxxxx xxxxxx
Xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx a xxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxx
Xxx xxxxxxx z xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxx x xxxxx X. 4 xxxxxxxx XXX, xxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx 5 xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxxxxx 0 anticyklického xxxxxxxxxx.
5. Xxxxxxxxxxxx doporučené varianty x vynucování
Pro xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx výše xxxxxxxxxx xxxxx vybraného xxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxx legislativní xxxxx x xxxxxx č. 592/1992 Sb. Xxxxxxxx k xxxx, xx xxx xxx 2018 xx xxx xxxx vyměřovacího xxxxxxx xxx platbu za xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xx základě xxxxxxxx xxxxx, xxxxxxxxxxx xx xxxxxx xxxx právní xxxxxx xx xxxx 2019 x tím, xx x xxxx 2020 dojde rovněž xx xxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxx.
Xxxxxxxx x tomu, že xxxxxxx xxxxx ke xxxxx xx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxx za xxxxxx xxxxxxxxxx a xxxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxx, bude platba xxxxxxxxxxx shodným xxxxxxxx xxxx v xxxxxxxxxxx, xxxx platbou Xxxxxxxxxxxx xxxxxxx.
6. Xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx
Xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxxxx Xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx ve xxxxxxxxxx x Xxxxxxxxxxxxx xxxxxxx. Xxxxxxxxx xxxx xxxxxxx naplnění xxxx xxxxxxxxxxxxxxx zvolené xxxxxxxx, xxxx pravidelný a xxxxxxxxxxxxx xxxx příjmu xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx kvalitních x xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx, xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx státními xxxxxxxxxx x ostatními xxxxxxxxx xxxxxxxxxx.
7. Xxxxxxxxxx x xxxxxx xxx
Xxxxx vychází x xxx a xxxxxxxxx, které xx xxxxxxxxxxxx k xxxxxxxxx x xxxxxxx činnosti. Xxxxx se zejména x xxxx x xxxxxxxxx, které xxxx xxxxxxxxx v xxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx (xxxxxxxx xxxx. xx xxxx://xxx.xxxx.xx/xxxxx/xxxxxxxxxxxxxx-xxxxxxxxxx-xx-xxxxxxx- xxxxxxxxx-xxxxxxxxx 3211 1.xxxx), xxxx xxxxxxxx se xxxxxx xxxxxxxxxxxxx a xxxxx státních pojištěnců (Xxxxx statistický xxxxx, Xxxxx xxxxxxxxxxxxxx informací x statistiky, xxxxxxxxx xxxxxxxxxx) a xxxxx xxxxxxxx týkající xx xxxxxx xxxxxxxxxxxxx v Xxxxx xxxxxxxxx.
Xxxxxxxx:
1 Konkrétní xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxx x&xxxx;xxxxxxxxxx §7 odst. 1 xxxxxx x. 48/1997 Xx., x veřejném xxxxxxxxxx pojištění x x xxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxx, xx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx.
2 V současnosti xx xxxxx o xxxxxxxxxx xxxxxxxxx vyhlášku Xxxxxxxxxxxx xxxxx a xxxxxxxxxx věcí x xxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx, xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxx xxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx, redukčních xxxxxx xxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx a xxxxxxxx výměry xxxxxxx.
3 Xxxxx xxx z roku 2013 byl xxxxxx XXXX evropských zemí xx výdajích státu xx zdravotnictví xxx 9,1 %, xxxxxxx x&xxxx;Xxxxx xxxxxxxxx tento xxxxxx xxxxx xxxxx 7,1 %. Xxxxx xxxxx xx sledovaných xxxx xxxx xxxxx Xxxxxx a Xxxxxxxx.
4 X&xxxx;xxxxxxxxx (xxxxxx xxxx 1.4.2006 x 31.12.2007) xx xxxx přepočítací xxxxxxxxxx xxx používal (XXX ´ koef.= xxxxxxxx xxxxxxx xxxx x&xxxx;xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx). Čistě xxx VVZ se xxxxxx určovala xx xxxx - x&xxxx;xxxxxx xxxx 1.1.2008 a 31.12.2009 (xxx pro xxx 2009 xxxx xxxxxxxx na xxxxxx xxxx 2008).
5 Průměrná xxxx xxxxxxxx XXX x&xxxx;xxxx 2014 xxxxxx 25&xxxx;686 Kč, xxxxxxx xxxx xxxxxxxx XXXX xxxxxxxx výši xxxxxxxxxxxx xxxxxxx jej stanoví xx 26&xxxx;357 Xx.
6 Xxx §17 odst. 2 xxxxxx č. 155/1995 Sb., o xxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx.
7 Xxxx. v roce 2015 xxx xxxxx://xxx.xxxx.xx/xxx/xxxx/xxx/xxxxxxxx-xxxx-2-xxxxxxxxx-2015.
8 Vyměřovací xxxxxx v roce 2018 xx xxx xxx xxxxxxxx xxxxxxxxx vlády xxxxxxxx xx 7 177 Xx, xxxxxx xx xxxxx a xxxxx xx xxxx xxxxx 969 Xx.
9 Podle §2 xxxx. 2 xxxxxx x. 592/1992 Xx. xx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx.
10 Xxx důvodová xxxxxx x&xxxx;xxxxxx 109/2014 Sb.
11 Xxx §17 xxxx. 4 xxxxxx x. 155/1995 Sb., x xxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xx xxxxx xxxxxxxxxx předpisů.
12 Xxxxx-xx xxxx. xxxx xxxx 2015 x 2016 k nárůstu průměrné xxxx (xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx), zvýší xx xxxxxxx xxxxxxxx platba xx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxx 2017 x 2018.
13 Xxxxxxxxx-xx x xxxxxxxxx změně xx výši 100 xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx, xxxx to při xxxx xxxxxx 870 Xx xx osobu x xxxxxxxxxx xxxxx xxxxx xx xxxx xxx rozdíl xxx 1 mld. Xx.
14 Xxxx varianta předpokládá, xx v roce 2018 xxxx xxxx vyměřovacího xxxxxxx xxxxxx naposledy xxxxxxxxx vlády
Xxxxx textu xxx.xxx.xx