Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MZd ČR, částka 2/2011

Certifikovaný kurz v oboru
MENTOR KLINICKÉ PRAXE OŠETŘOVATELSTVÍ A PORODNÍ ASISTENCE
1.1 Cíle vzdělávacího programu
1.2 Cíle vzdělávání
1.3 Organizace vzdělávání
2.1 Profil absolventa
2.2 Charakteristika výstupních vědomostí, dovedností a postojů, tj. profesních kompetencí, pro které absolvent/ka certifikovaného kurzu získal/a zvláštní odbornou způsobilost
4.1 Vstupní podmínky
4.2 Průběžné podmínky
8.1 Rozsah - počet hodin teoretické a praktické výuky - minimální délka stanovena v bodě 4
8.2 Charakteristika obsahových složek
9.1 Učební osnovy
9.2 Výkony a jejich četnost
10.1 Výstupní podmínky, ukončení kurzu
11.1 Činnosti, k nimž získá zvláštní odbornou způsobilost

1 Cíle certifikovaného kurzu

1.1 Cíle vzdělávacího programu

Certifikovaný kurz připravuje jednotlivce k získání zvláštní odborné způsobilosti1 mentora klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence v oblasti kvalifikační přípravy, specializačního vzdělávání zdravotnických nelékařských pracovníků a v adaptačním procesu nově nastupujících zaměstnanců v oboru ošetřovatelství a porodní asistence.

1.2 Cíle vzdělávání

Absolvent/ka je schopen/a:

aktivně vést studenty odborné praxe v souladu se vzdělávacím programem studia,

předávat své zkušenosti, dovednosti a poznatky v souladu s nejnovějšími poznatky z oboru ošetřovatelství,

vytvářet optimální podmínky v rámci multidisciplinárního týmu,

efektivně organizovat a přidělovat studentům takové činnosti u pacientů/klientů, které jsou v souladu s náplněmi činností dané akreditovaným vzdělávacím programem v daném ročníku příslušného oboru vzdělání,

průběžně hodnotit dosahované znalosti a praktické dovednosti studentů, provádět průběžná písemná hodnocení studentů/účastníků studia do záznamníku odborné praxe,

udržovat pozitivní postoje při plnění činností studentů/účastníků vzdělávání, motivovat je, řešit nežádoucí situace a napomáhat k dalšímu zvyšování praktických dovedností a znalostí v oblasti studia,

provádět výstupní evaluací studentů/účastníků studia;

vést efektivní komunikací se studenty/účastníky vzdělávání a ostatními členy multidisciplinárního týmu,

spolupracovat s příslušnými pracovníky fakulty, katedry, ústavu ošetřovatelství vysoké školy nebo odborným zástupcem vyšší odborné školy, event. odborným zástupcem akreditovaného zařízení a ostatními účastníky vzdělávacího procesu,

v souvislosti s adaptačním procesem nových zaměstnanců v oboru ošetřovatelství nebo porodní asistence organizovat, řídit, vést nového zaměstnance, předávat mu zkušenosti, dovednosti a poznatky, vytvářet vhodné podmínky na pracovišti a napomáhat v rozvoji jeho profesních dovedností a znalostí,

soustavně se vzdělávat ve svém oboru, získávat další znalosti teoretické i praktické v rámci oboru ošetřovatelství, klinické praxe i pedagogice.

1.3 Organizace vzdělávání

Vzdělávání probíhá dle schváleného vzdělávacího programu certifikovaného kurzu, který realizuje akreditované zařízení2.

2 Profil absolventa

2.1 Profil absolventa

Absolvent certifikovaného kurzu Mentor klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence bude připraven na vedení studentů odborné praxe, účastníků specializačního studia a v adaptačním procesu nových zaměstnanců v oboru ošetřovatelství a porodní asistence.

2.2 Charakteristika výstupních vědomostí, dovedností a postojů, tj. profesních kompetencí, pro které absolvent/ka certifikovaného kurzu získal/a zvláštní odbornou způsobilost

Mentor klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence provádí zejména:

organizuje a řídí odbornou praxí studentů/účastníků vzdělávání,

organizuje a řídí konkrétní vykonávané činnosti, které budou v rámci odborné praxe studenti/účastníci vzdělávání vykonávat pod jeho vedením a které odpovídají akreditovanému oboru a ročníku daného studia a jsou v souladu s náplněmi činností studentů/účastníků,

organizuje efektivní rozdělení studentů do režimu směn, které akceptuje a vyhovuje oddělení, kde odborná výuka probíhá a je v souladu s platnými vnitřními předpisy zdravotnického zařízení a Zákoníkem práce,

průběžně hodnotí znalosti a dovednosti studentů/účastníků, které zaznamenává do Záznamníku odborné praxe nebo Indexu,

vypracovává závěrečné písemné hodnocení studentů/účastníků vzdělávání, úzce spolupracuje a účastní se evaluace s odbornými zástupci školy nebo odpovědnými zaměstnanci akreditovaného zařízení,

vede evidence/docházky o absolvování odborné praxe u studentů/účastníků odborné praxe, zajišťuje náhradní termín při omluvené absenci studentů/účastníků vzdělávání.

3 Určení kurzu

Pro všeobecné sestry nebo porodní asistentky;

4 Vstupní a další požadavky

4.1 Vstupní podmínky

Odborná způsobilost k výkonu povolání všeobecné sestry nebo porodní asistentky3;

osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu v příslušném oboru;

minimálně 2 roky výkonu povolání v příslušném oboru v plném úvazku;

specializovaná způsobilost v příslušném oboru pouze pro uchazeče, kteří jsou školiteli teoretické nebo praktické výuky v rámci specializačního vzdělávání4;

v aktivním zaměstnaneckém poměru v příslušném oboru.

4.2 Průběžné podmínky

Absolvování výuky v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem, do celkového počtu hodin akreditované zařízení započte nejvýše 15% omluvené absence.

5 Celková délka vzdělávacího programu

Nejméně 6 měsíců vzdělávání, dle alternativy časového rozvržení v celkovém počtu nejméně 100 hodin výuky z toho:

teoretická výuka včetně výuky teoreticko-praktické v celkovém počtu 60 hodin zahrnuje přednášky, panelové diskuse, konzultace, odborné semináře, skupinové práce, projektování, praktická cvičení samostatné a týmové práce, prezentace aj.;

odborná praxe v celkovém počtu 40 hodin zahrnuje pedagogickou praxí uskutečňovanou formou:

náslechů (návštěva vyučovací jednotky s cílem poznání stavu a úrovně vzdělávací práce) a reflexe výukové činnosti, v celkovém rozsahu 20 hodin;

samostatného pedagogického výstupu se sebereflexí pedagogické činnosti v rozsahu 20 hodin, z toho16 hodin vedení praktické výuky pod supervizí školitele a 4 hodiny sebereflexe.

6 Počet účastníků

Doplní žadatel o certifikovaný kurz.

7 Počet kreditů

Doplní žadatel o certifikovaný kurz.

8 Rozsah a obsah kurzu

8.1 Rozsah - počet hodin teoretické a praktické výuky - minimální délka stanovena v bodě 4

8.2 Charakteristika obsahových složek

Vzdělávací program zahrnuje výuku teoretickou, teoreticko-praktickou a praktickou v rozsahu, který umožní absolventům vhodnou formou prezentovat učivo, zvládat pedagogickou komunikací, využívat zásady moderní pedagogiky k efektivnímu a motivačnímu vedení studentů/účastníků vzdělávání a objektivně zhodnotit výsledky své práce.

Výuka poskytuje účastníkům kurzu ucelený soubor znalostí (vědomostí a dovedností) a návyků nezbytných pro uplatnění mentora/školitele klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence. Účastníci kurzu získávají základní poznatky z pedagogiky a andragogiky, didaktiky a pedagogické psychologie potřebné při pedagogické činnosti. Účastníci si postupně vytváří komplexní soubor znalostí (vědomostí a dovedností), schopností a s nimi souvisejících postojů a hodnot, které jsou obecně uplatnitelné při vedení studentů/účastníků odborné praxe nebo specializačního studia a v adaptačním procesu nových zaměstnanců v oboru ošetřovatelství a porodní asistence.

9 Učební plán

 
Části vzdělávacího programu
 
Minimální počet hodin
 
Teorie ošetřovatelství - repetitorium ošetřovatelství
 
4
 
Vybrané kapitoly z pedagogiky, andragogiky a obecné didaktiky
 
16
 
Pedagogická psychologie
 
10
 
Didaktika ošetřovatelství a odborné praxe
 
30
 
Odborná praxe
 
40
 
Celkem
 
100

9.1 Učební osnovy

 
1. Tematický celek
 
Teorie ošetřovatelství
 
Rozsah
 
4 hodiny
 
Metody výuky
 
teoretická část (přednášky)
 
Požadavky na účastníky
 
85% účasti ve výuce
 
Anotace tematického celku
 
Tématický celek zahrnuje repetitorium ošetřovatelství, jehož hlavní význam tkví v prohloubení znalostí z teorie ošetřovatelství a pochopení důležitosti implementace těchto znalostí do výuky.
Účastníci kurzu se seznámí se strategií vzdělávání v oblasti ošetřovatelské teorie a budou tak schopní vést studenty k jejich praktické aplikací v ošetřovatelské praxí.
 
Název studijního předmětu
 
Repetitorium teorie ošetřovatelství
 
Rozsah předmětu
 
4 hodiny
 
Cíle
 
Prohloubením znalostí z teorie ošetřovatelství zvládat filozofii ošetřovatelství, možnosti a vzdělávání v ošetřovatelství.
Znát vybrané teoretické koncepce a modely ošetřovatelské praxe a umět je aplikovat v pedagogické praxí.
 
Obsahové zaměření
 
Současná koncepce ošetřovatelství a porodní asistence. Ošetřovatelský proces v praxí.
Funkční organizační systémy ošetřovatelské péče.
Vybrané teoretické koncepce a modely ošetřovatelství a jejich uplatnění v praxí.
Implementace znalostí do obsahu učiva a definování cílů výuky v oboru ošetřovatelství nebo porodní asistence.
 
2. Tematický celek
 
Vybrané kapitoly z pedagogiky, andragogiky a obecné didaktiky
 
Rozsah
 
16 hodin
 
Metody výuky
 
teoretická část (např. přednášky, semináře, konzultace aj.);
teoreticko-praktická část (např., demonstrační, názorné, cvičení, hraní rolí, aj.);
 
Požadavky na účastníky
 
85% účasti na teoretickém vyučování, absolvování pedagogických výstupů v rámci teoreticko-praktické výuky v plném rozsahu
 
Anotace tematického celku
 
Těžiště předmětu je v teoretické výuce. Poskytuje účastníkům kurzu základní informace z pedagogiky, andragogiky a obecné didaktiky, které napomáhají pochopit vzdělávací proces jako systém vzájemně uspořádaných a závislých prvků. Na předmět obecné didaktiky úzce navazuje předmět didaktika ošetřovatelství a odborné praxe, ve kterém se účastníci budou učit teoretické vědomosti aplikovat do pedagogické praxe.
 
Název studijního předmětu
 
Obecná pedagogika
 
Rozsah předmětu
 
1 hodina
 
Cíle
 
Vysvětlit definici pedagogiky.
Vymezit předmět pedagogiky a její funkce.
Pochopit vztah pedagogické teorie a praxe.
Reprodukovat a vysvětlit definici výchovy.
Vysvětlit vztah mezi výchovou a sebevýchovou.
Vysvětlit a srovnat pojetí vzdělávání, vzdělání, vyučování a učení, pochopit a vysvětlit jejich vzájemné vztahy.
Charakterizovat vzdělavatele dospělých.
 
Obsahové zaměření
 
Obecné základy pedagogiky - definice pedagogiky, společenská funkce výchovy, cíle výchovy, základní pedagogické pojmy (vzdělání, vzdělávání, vyučování, učení), osobnost učitele dospělých.
 
Název studijního předmětu
 
Andragogika
 
Rozsah předmětu
 
3 hodiny
 
Cíle
 
Vysvětlit definici andragogiky.
Charakterizovat pojem vzdělávání dospělých.
Specifikovat způsoby vzdělávání dospělých, popsat jeho fáze a vyjmenovat bariéry ovlivňující vzdělávání dospělého.
Vyjmenovat kategorie vzdělavatelů dospělých.
Analyzovat předpoklady ovlivňující úlohu vzdělavatele dospělých. Konkretizovat aspekty podílející se na úspěchu vzdělávací práce s dospělými.
Analyzovat složky profesionální kvalifikace a jejich vzájemné propojení.
Popsat činnost vzdělavatele dospělých.
Uvědomit si nutnost neustálého profesního růstu. Charakterizovat pojem „forma vzdělávání dospělých“.
Popsat různé klasifikace forem vzdělávání dospělých.
 
Obsahové zaměření
 
Definice andragogiky.
Vztah andragogiky a pedagogiky - vztah výchovy a vzdělávání.
Dospělý jako objekt vzdělávání - způsoby a fáze učení dospělého, předpoklady úspěšného učení u dospělých, bariéry v učení a vzdělávání dospělých, motivace ve vzdělávání dospělých.
Vzdělavatel dospělých - učitel dospělých, lektor, mentor, školitel aj., činnosti vzdělavatele a požadavky na jeho způsobilost (odborné, morální, etické, legislativní).
Formy vzdělávání dospělých.
 
Název studijního předmětu
 
Obecná didaktika
 
Rozsah předmětu
 
12 hodin
 
Cíle
 
Definovat základní pojmy obecné didaktiky.
Definovat obsah pojmu „učivo“ a popsat jeho strukturu. Vysvětlit funkci didaktických zásad ve výuce dospělých.
Prezentovat základní didaktické zásady ve vzdělávání dospělých s jejich stručnou charakteristikou.
Charakterizovat činitele výuky.
Popsat základní organizační formy výuky.
Popsat fáze výuky z hlediska efektivity výukového procesu.
Charakterizovat pojem „učební - výukový cíl“ a umět si stanovit výukové cíle pro konkrétní realizací výuky.
Vysvětlit pojem „interakce“ a zdůvodnit vzájemné vztahy vzdělavatele a vzdělávaných ve výukovém procesu.
Definovat pedagogickou komunikací a analyzovat komunikační pravidla pro jednotlivé formy výuky.
Pochopit, proč mají komunikativní dovednosti vliv na pracovní klima ve výuce.
Charakterizovat výukové prostředí a vysvětlit nutnost uspořádání učebny (výukového prostředí).
Vysvětlit pojmy „vyučovací hodina“, „vyučovací jednotka“. Charakterizovat pojem „metoda“.
Konkretizovat typy nejčastějších používaných metod vzdělávání dospělých.
Analyzovat vybrané metody a objasnit aspekty ovlivňující výběr vhodných metod.
Vysvětlit zásady práce s učebními pomůckami a posoudit vhodnost konkrétních materiálních didaktických prostředků z různých hledisek jejich využití.
Charakterizovat pedagogický management a vysvětlit, proč je vzdělavatel manažerem.
Zdůvodnit potřebu přípravy vzdělavatele na výuku.
Popsat možné typy hodnocení a vysvětlit funkci hodnocení.
Vysvětlit pojmy „sebereflexe pedagogické činnosti“, „hodnocení (evaluace)“ a zdůvodnit jejich potřebu pro pedagogickou práci.
 
Obsahové zaměření
 
Vymezení (definice) didaktiky.
Efektivita vzdělávacího procesu - didaktické zásady, principy ve vzdělávání dospělých.
Činitelé výuky - vzdělávaný (žák, student, účastník vzdělávání), vzdělavatel dospělých (učitel, lektor, školitel, mentor.
Organizační formy výuky a uspořádání učebny.
Fáze výuky - motivace, expozice, fixace, diagnóza, aplikace. Učební cíle - charakteristika, typy učebních cílů, požadavky na formulací učebních cílů.
Interakce a komunikace ve výuce - prostředí, klima, atmosféra, komunikace v praxí učitele dospělých, verbální a neverbální komunikace.
Metody vzdělávání dospělých - slovní, názorně demonstrační, práce s učebnicí, metody praktické, aktivizující.
Materiální didaktické prostředky - učební pomůcky, technické výukové prostředky, výukový prostor, moderní prezentace učiva, zásady práce s učebními pomůckami.
Pedagogický management (plánování, organizování, operativní řízení, kontrola), projektování výuky (didaktická analýza učiva, příprava na vyučovací jednotku).
Diagnostika úrovně vzdělávání - metody ústního zkoušení, didaktický test.
Hodnocení výsledků výuky (evaluace) - funkce hodnocení, typy hodnocení, sebereflexe v pedagogické činnosti.
 
3. Tematický celek
 
Pedagogická psychologie
 
Rozsah
 
10 hodin
 
Metody výuky
 
teoretická část (např. přednášky, přednášky s diskuzí, konzultace aj.);
teoreticko-praktická část (např., cvičení, hraní rolí, aj.);
 
Požadavky na účastníky
 
85% účasti ve výuce
 
Anotace tematického celku
 
Těžiště předmětu je v teoretické výuce Podat doplňující informace k orientací v problematice osobnosti vychovávaného jedince, vysvětlit základní psychologické pojmy k pochopení rozmanitosti individuálních zvláštností osobnosti v procesu vzdělávání a důležitost pro jejich respektování.
 
Název studijního předmětu
 
Pedagogicko-psychologická charakteristika dospělého
 
Rozsah předmětu
 
7 hodin
 
Cíle
 
Charakterizovat strukturu osobnosti.
Charakterizovat osobnost dospělého jedince v jednotlivých fázích života z hlediska metod pro posuzování a hodnocení.
Pochopit aspekty emocionálních vztahů a stavů z hlediska výuky a učení.
Vysvětlit pojmy „sociální pozice“, „role“ a uvést příklady.
 
Obsahové zaměření
 
Metody pro posuzování a hodnocení osobnosti vzdělávaného (dospělého žáka, studenta, účastníka vzdělávání). Struktura osobnosti - typologie, vlastnosti, schopnosti.
Formativní vlivy působící na vývoj osobnosti - biologické, přírodní, sociální.
Chování, postoje, prožívání (složka kognitivní, emotivní, konativní).
Kognitivní procesy ve výuce - pozornost, vnímání, paměť, představivost, myšlení.
Emocionální vztahy a stavy (emoce, city) v procesu výuky a učení, podíl emotivní a racionální složky.
Sociální pozice a role.
 
Název studijního předmětu
 
Psychologie vyučování
 
Rozsah předmětu
 
3 hodiny
 
Cíle
 
Zdůvodnit význam pedagogické psychologie.
Vysvětlit vymezení motivace a popsat základní formy motivace. Vyjmenovat faktory ovlivňující motivací a jejich funkci pro ovlivnění motivace.
Vysvětlit regulační funkce sebepojetí v procesu vzdělávání.
Popsat a zdůvodnit psychologickou podstatu práce vzdělavatele pro optimalizací procesu učení v souladu s potřebami vlastní seberealizace (v roli činitele motivačního, řídícího, v roli poradce, modelu, organizátora, aj.).
 
Obsahové zaměření
 
Motivace v pedagogickém procesu - pozitivní, negativní (význam potřeb, zájmů, …), faktory ovlivňující motivací.
Sebesystém (jáství, sebepojetí) a jeho regulační funkce v procesu vzdělávání.
Psychologické aspekty vedení vzdělávaných (žáků, studentů, účastníků vzdělávání).
 
4. Tematický celek
 
Didaktika ošetřovatelství a odborné praxe
 
Rozsah
 
30 hodin
 
Metody výuky
 
teoreticko-praktická část (např., projektování, práce ve skupinách, individuální praktická cvičení, samostatný pedagogický výstup před skupinou, sebereflexe)
 
Požadavky na účastníky
 
85% účasti na teoreticko-praktickém vyučování, absolvování pedagogického výstupu v plném rozsahu
 
Anotace tématického celku
 
Tématický celek je koncipován jako teoreticko-praktický. Je zaměřen na získání základních vědomostí z oborové didaktiky a jejich využití v práci mentora. Rozšiřuje poznatky z předmětu obecné didaktiky a učí účastníky aplikovat tyto poznatky do pedagogické praxe.
 
Cíle
 
Umět použít poznatky z obecné a oborové didaktiky, v rámci skupiny i samostatně, v podmínkách výuky pod vedením lektora či formou domácí přípravy, procvičovat a prakticky provádět jednotlivá cvičení se zaměřením na:
 
Obsahové zaměření praktických cvičení
 
Formulace a stanovení konkrétních výukových cílů a stanovení učebního plánu.
Stanovení organizačních forem.
Organizací pedagogického prostředí.
Použití výukových metod a didaktických prostředků - zdůvodnění, příprava, práce s nimi.
Tvorbu názorného materiálu k výuce, tvorbu portfolia a prezentací učiva.
Průběh výukového procesu - příprava na aktivní osvojování učiva (motivace, klima, rozdělení dílčích úkolů apod.), seznamování s učivem (prezentace informací učitelem, konstrukce učebních úloh na reprodukování poznatků, uvědomování), upevňování osvojeného učiva (opakování, procvičování, nácviky činností = fixace znalostí).
Pedagogickou diagnostiku (aplikace metod zjišťování výchozího stavu vzdělávaných, způsoby a metody hodnocení dosahování cílů, tvorba dotazníku, didaktického testu, hodnotícího archu, škálování).
Evaluací výsledků výuky (hodnocení výsledků vzdělávání).
Sebereflexi.
Nácviky verbální a neverbální komunikace.
 
Odborná praxe
 
40 hodin
 
Rozsah a náplň odborné praxe
 
z toho
 
náslechy (návštěva vyučovací jednotky s cílem poznání stavu a úrovně vzdělávací práce) a reflexe výukové činnosti
 
20 hodin
 
samostatné vedení praktické výuky pod dohledem supervizora a 4 hodiny sebereflexe
 
16 hodin
 
sebereflexe
 
4 hodiny
 
Požadavky na účastníky
 
100% účasti na odborné praxí
 
Anotace tematického celku
 
Odborná praxe je koncipována jako praktický předmět a uskutečňuje se podle plánu odborné praxe. Umožňuje účastníkům kurzu aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti, které získali v rámci teoretické a teoreticko-praktické přípravy v učebnách akreditovaných zařízení realizujících teoretickou výuku a na školských pracovištích. Poskytuje prostor pro zdokonalování dovedností a návyků, učí účastníky samostatnosti a odpovědnosti za výsledky své pedagogické práce. Uskutečňuje se formou náslechů a samostatných pedagogických výstupů pod supervizí školitele s pedagogickou praxí. Školitel potvrdí absolvovanou praxí do Záznamu odborné praxe, který vyhotoví akreditované zařízení realizující vzdělávací program. Praktické výuce (odborné praxí) předchází odpovídající výuka teoretických předmětů.
 
Cíle
 
Vytvoření praktických pedagogických dovedností.

9.2 Výkony a jejich četnost

 
Seznam výkonů
 
Počet
 
Písemná příprava na vyučovací jednotku praktické výuky (didaktická příprava učitele na vyučovací jednotku)
 
1
 
Realizace vyučovací jednotky praktické výuky dle vlastní přípravy včetně praktických nácviků (implementace znalostí do obsahu učiva a definování cílů výuky ošetřovatelství nebo porodní asistence)
 
1
 
Realizace vyučovací jednotky praktické nebo teoretické výuky v odborné učebně (prezentace učiva dle vlastního názorného materiálu k výuce)
 
1

10 Způsob ukončení

10.1 Výstupní podmínky, ukončení kurzu

Splnění předepsaných studijních povinností daných vzdělávacím programem;

obhajoba závěrečné práce před zkušební komisí (Didaktické zpracování přípravy na vzdělávací proces);

absolvent obdrží certifikát, kterým získá zvláštní odbornou způsobilost pro mentora klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence.

11 Činnosti, ke kterým bude získána zvláštní odborná způsobilost

11.1 Činnosti, k nimž získá zvláštní odbornou způsobilost5

Mentor vykonává pedagogické činnosti v rozsahu samostatného vedení, koordinace a hodnocení praktického vyučování a odborné praxe v oblasti ošetřovatelství nebo porodní asistence studentů středních, vyšších odborných a vysokých škol nebo specializačního vzdělávání v oboru své specializace nebo v souvislosti s adaptačním procesem nově nastupujících zaměstnanců, přitom zejména:

vytváří optimální podmínky pro kvalitní a efektivní výuku odborné praxe;

organizuje a řídí výukový proces v souvislosti s odbornou praxí;

koordinuje a reguluje praktické činnosti a výkony vzdělávaných;

průběžně hodnotí dosahované znalostí (vědomostí a dovedností);

provádí výstupní evaluací vzdělávacího procesu a zpracovává závěrečné hodnocení účastníků vzdělávacího procesu.

12 Uplatnění absolventa

Absolvent vzdělávacího programu certifikovaného kurzu získá zvláštní odbornou způsobilost k přímému vedení, koordinací a hodnocení odborné praxe studentů střední, vyšší nebo vysoké školy zdravotnických oborů ošetřovatelství nebo porodní asistence, k přímému vedení odborné praxe účastníků specializačního studia v oboru své specializované způsobilosti a k vedení zaměstnanců v rámci adaptačního procesu.

13 Organizační a pedagogické zajištění

Personální požadavky

Lektorem a školitelem může být zdravotnický pracovník, který získal: kvalifikací dle zákona č. 96/2004 Sb. a má Osvědčení k výkonu nelékařského zdravotnického povolání bez odborného dohledu a je zaměstnancem příslušného zdravotnického zařízení/ v aktivním zaměstnaneckém poměru.

S praxí minimálně 3 roky na lůžkovém oddělení.

Se specializovanou způsobilostí v souvisejícím s oboru.

Lektorem a školitelem může být i jiný nelékařský pracovník nebo jiný zdravotnický pracovník, jehož odbornost se vztahuje k příslušné problematice.

Má pedagogickou praxí nebo pedagogické vzdělání.

Materiální a technické vybavení

Materiální a přístrojové vybavení pracoviště splňující požadavky na výkon činností daného vzdělávacího programu.

Přístup k odborné literatuře, včetně el. databáze.

Technické a didaktické multimediální vybavení učeben.

Zajištění dle možností vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení.

Organizační a provozní požadavky

Vzdělávací instituce, zdravotnická zařízení a pracoviště zajišťující výuku účastníků certifikovaného kurzu získalo rozhodnutí o udělení akreditace6, tato zařízení musí účastníkovi zajistit absolvování certifikovaného kurzu dle vzdělávacího programu.

Minimální kritéria akreditovaných zařízení jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.

Bezpečnost a ochrana zdraví

Součástí teoretické i praktické výuky je dodržování pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany včetně ochrany před ionizujícím zářením.

Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

Požadavky jsou doplněny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací vztahujících se k opatřením na ochranu před působením zdrojů rizik.

Garant

Odborná a specializovaná způsobilost v oboru ošetřovatelství nebo porodní asistence.

Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu.

S praxí minimálně 5 let na lůžkovém oddělení ve zdravotnickém zařízení.

Pedagogická praxe nebo pedagogické vzdělání.

14 Seznam doporučené studijní literatury

Doporučená studijní literatura

ARCHALOUSOVÁ, A. Přehled vybraných ošetřovatelských modelů. 1. vyd. Hradec Králové: Nucleus HK, 2003. 104 s. ISBN 80-86225-33-X.

ARCHALOUSOVÁ, A.; SLEZÁKOVÁ, Z. Aplikace vybraných ošetřovatelských modelů do klinické a komunitní praxe. 1. vyd. Hradec Králové: Nucleus HK, 2005. 107 s. ISBN 80-86225-63-1.

BEDNAŘÍKOVÁ, I. Kapitoly z andragogiky 1, 2. Olomouc: UP, 2006, 77s + 80 s. ISBN 80-244-1355-8.

BELZ, H.; SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6.

ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7.

EGER, L. Technologie vzdělávání dospělých. Plzeň, Západočeská univerzita v Plzni, 2005. 172 s. ISBN 80-7043-347-7.

FONTANA, D. Psychologie ve školní praxí. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. 384 s. ISBN 80-7178-626-8.

GESCHWINDER, J.; RŮŽIČKA, E.; RŮŽIČKOVÁ, B. Technické prostředky ve výuce. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství UP, 1995. 57 s. ISBN 80-7067-584-5.

GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ,E., Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 2002.231 s. ISBN 80-85783-20-7

GRECMANOVÁ, H.; URBANOVSKÁ, E.; NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 2000. 159 s. ISBN 80-8578-328-2.

HARTL, P.; HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. 774 s. ISBN 978-80-7367-569-1.

CHRÁSKA, M. Didaktické testy. 1. vyd. Brno: Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0.

JANIŠ, K. Organizační formy výuky. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. 52 s. ISBN 80-7041-365-4.

KALHOUS, Z.; OBST, O. A KOL Školní didaktika. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4.

KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Olomouc UP: 1998. 178s. ISBN 80-7067-920-4.

KOHOUTEK, R. Základy užité psychologie. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2002. 544 s. ISBN 80-214-2203-3.

KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie., Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1996. 184 s. ISBN 80-85867-94-X.

KUSÁK, P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie A, Olomouc: UP. 2001, 150 s. ISBN 80-244-0293-9.

KUSÁK, P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie B, Olomouc: UP. 2002, 234 s. ISBN 80-244-0294-7.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. 3. vyd. Praha: Portál, 2008. 155 s. ISBN 978-80-7367-434-2.

MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. 1. vyd. Praha: Codex Bohemia, 1998. 271 s. ISBN 80-85963-52-3.

MUŽÍK, J. Androdidaktika. 2. přeprac. vyd. Praha: ASPI, 2004. 143s. ISBN 80-7357-045-9.

MUŽÍK, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005. 202 s. ISBN 80-7238-220-9.

NELEŠOVSKÁ, A., Pedagogická komunikace v teorii a praxí, Praha: Grada, 2005, 172 s. ISBN 80-247-0738-1.

PALÁN, Z. Základy andragogiky Praha: Vysoká škola J. A. Komenského, 2002.

PASCH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 2. vyd. Praha: Portál, 2005. 416 s. ISBN 80-7367-054-2.

PEASE, A.; PEASE, B. Řeč těla. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. 359 s. ISBN 978- 80-7367-449-6.

PETTY, G. Moderní vyučování. 5.vyd. Praha: Portál, 2008. 308s. ISBN 978-80-7367-427-4.

PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník, 6. vydání, Praha: Portál, 2009. 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6.

SILBERMAN, M.; LAWSONOVÁ, K. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 311 s. ISBN 80-7178-124-X.

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7.

ŠVEC, V. Pedagogické znalosti učitele. 1. vyd. Praha: ASPI, 2005. 136 s. ISBN 80-7357-072-6.

VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2004.ISBN 80-246-0841-3.

Další odborná literatura doporučená lektory jednotlivých předmětů.

1 §61 zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povolání

2 §45 - §50 zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění pozdějších předpisů

3 §4, §5 zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povolání, ve znění pozdějších předpisů

4 §59 odst. 2 a 3) zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povolání, ve znění pozdějších předpisů

5 Činnosti, které budou uvedeny na certifikátu

6 Hlava IV, akreditace, zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povolání