Věstník MZd ČR, částka 2/2011
1 Cíl specializačního vzdělávání
Cílem specializačního vzdělávání v oboru Ošetřovatelská péče v psychiatrii je získání specializované způsobilosti s označením odbornosti Sestra pro péči v psychiatrii osvojením si potřebných teoretických znalostí, praktických dovedností, návyků týmové spolupráce i schopnosti samostatného rozhodování pro činnosti stanovené platnou legislativou.
2 Vstupní podmínky a průběh specializačního vzdělávání
Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru Ošetřovatelská péče v psychiatrii je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání všeobecné sestry dle zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povolání, ve znění pozdějších právních předpisů (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.).
Účastník vzdělávání musí před přihlášením se k atestační zkoušce splnit dobu výkonu povolání v příslušném oboru specializačního vzdělávání stanovenou §56 odst. 6 zákona č. 96/2004 Sb.
Část specializačního vzdělávání lze absolvovat distanční formou studia, např. metodou e-learningu.
Optimální doba specializačního vzdělávání je 18 - 24 měsíců, kterou lze prodloužit nebo zkrátit při zachování počtu hodin vzdělávacího programu. V případě, že celková délka specializačního vzdělávání se od celodenní průpravy liší, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.
Vzdělávací program obsahuje celkem 560 hodin teoretického vzdělávání a praktické výuky. Praktická výuka tvoří alespoň 50 % celkového počtu hodin, včetně odborné praxe na pracovištích akreditovaného zdravotnického zařízení v rozsahu stanoveném tímto vzdělávacím programem. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit ve více akreditovaných zařízeních, pokud je nezajistí v celém rozsahu akreditované zařízení, kde účastník vzdělávání zahájil. Akreditovaná pracoviště disponují náležitým personálním, materiálním a přístrojovým vybavením.
Vzdělávací program zahrnuje modul základní a moduly odborné se stanoveným počtem kreditů, přičemž ukončení každého modulu je realizováno hodnocením úrovně dosažených výsledků vzdělávání.
Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru Ošetřovatelská péče v psychiatrii je:
zařazení do oboru specializačního vzdělávání,
výkon povolání v příslušném oboru specializačního vzdělávání minimálně 1 rok z období 6ti let v rozsahu minimálně 1/2 stanovené týdenní pracovní doby nebo minimálně 2 roky v rozsahu minimálně pětiny stanovené týdenní pracovní doby do data přihlášení se k atestační zkoušce,
absolvování teoretické výuky,
absolvování povinné odborné praxe v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem,
získání stanoveného počtu kreditů určených vzdělávacím programem,
úspěšné složení atestační zkoušky.
3 Učební plán
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení studijního průkazu a záznamu o provedených výkonech v rámci celé odborné praxe. Počet výkonů uvedených v kapitole 3.2
Učební osnovy odborných modulů - seznam výkonů a jejich četnost je stanoven jako minimální, aby účastník specializačního vzdělávání zvládl danou problematiku nejen po teoretické, ale i po stránce praktické.
3.1 Učební osnova základního modulu
|  
			 Základní modul ZM 
			 | 
			 
			 Organizační a metodické vedení ošetřovatelské péče 
			 | 
		|
|  
			 Typ modulu 
			 | 
			 
			 povinný 
			 | 
		|
|  
			 Rozsah modulu 
			 | 
			 
			 5 dnů teorie, tj. 40 hodin 
			 | 
		|
|  
			 Počet kreditů 
			 | 
			 
			 20 
			 | 
		|
|  
			 Cíl: 
			 | 
			 
			 Vybavit všeobecnou sestru znalostmi potřebnými k organizačnímu a metodickému vedení ošetřovatelské péče. 
			 | 
		|
|  
			 Téma 
			 | 
			 
			 Rozpis učiva 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Vzdělávání dospělých 
			 | 
			 
			 Úvod do problematiky modulu. Zásady vzdělávání dospělých, cíle, vedení, motivační faktory, hodnocení účastníků SV. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Právní problematika ve zdravotnictví 
			 | 
			 
			 Základní zákonné a prováděcí předpisy ve zdravotnictví. Práva a povinnosti zdravotnických pracovníků. Povinná mlčenlivost. Právní odpovědnost ve zdravotnictví. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Moderní management v ošetřovatelské péči 
			 | 
			 
			 Management a role manažera. Klíčové role a funkce vedoucího pracovníka ve zdravotnictví. Leadership a role lídra. Firemní kultura. Strategický management. Management změn. Management času. Budování a řízení pracovního týmu. Personální management a rozvoj lidských zdrojů. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Kvalita a bezpečí zdravotní péče 
			 | 
			 
			 Strategické řízení kvality zdravotní péče. Indikátory kvality ošetřovatelské péče a jejich sledování. Standardy ošetřovatelské péče, správné vedení zdravotnické dokumentace. řízení rizik a prevence nežádoucích událostí ve zdravotnických zařízeních včetně sledování a vyhodnocení. Externí a interní kontrola kvality. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Interpersonální dovednosti specialistky v ošetřovatelské péči 
			 | 
			 
			 Podpůrné techniky ke zvládání pracovní zátěže, podpůrné techniky v komunikací s agresivním pacientem, komunikace se zvláštními skupinami pacientů. Etický přístup k pacientům a jejich blízkým s ohledem na věk a charakter onemocnění. Identifikace faktorů ovlivňujících kvalitu života pacientů. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Edukace 
			 | 
			 
			 Edukace pacientů a jiných osob. Specifika edukace dětí, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. Tvorba edukačních materiálů. Zásady moderní prezentace. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Průzkumné a výzkumné šetření v ošetřovatelské péči 
			 | 
			 
			 Charakteristika, specifika a význam ošetřovatelského výzkumu. Techniky výzkumu, výzkumný proces a jeho fáze, etapy výzkumné práce. Volba a způsob vyhledávání vhodných témat. Etika výzkumu. Prezentace výsledků, aplikace poznatků do praxe. 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
|  
			 Vybraná problematika veřejného zdraví 
			 | 
			 
			 Vymezení problematiky veřejného zdraví, determinanty zdraví a jejich aktuální situace v ČR, aktuální zdravotní politika v evropském kontextu. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Radiační ochrana - ionizující záření, jeho základní druhy a vlastnosti, nepříznivé účinky ionizujícího záření, radiační zátěž obyvatel, způsoby ochrany před ionizujícím zářením, zásady pro pobyt v prostorách se zdroji ionizujícího záření, legislativa v oblasti radiační ochrany, odpovědnosti při využívání zdrojů ionizujícího záření. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Problematika závislostí - škodlivé užívání návykových látek (dále jen NL) a závislostí na NL v ČR. Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastnosti, zdravotní a právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostí na NL. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Krizový management ve zdravotnictví 
			 | 
			 
			 Mimořádné události a katastrofy (typy katastrof, definice katastrofy a medicíny katastrof, spektrum postižení). Krizová připravenost (definice, legislativní zázemí, orgány krizového řízení a jejich úkoly, organizace ve zdravotnictví, základní pojmy, plán krizové připravenosti zdravotnického zařízení). Hromadný výskyt postižených (základní pojmy, zdravotnický záchranný řetězec, zdravotnická záchranná služba, traumatologický plán nemocnice - základní úkoly, organizace práce při hromadném příjmu, třídění pacientů). Evakuace nemocnic (zásady evakuace, evakuační plán). Ochrana obyvatelstva (definice a základní pojmy, hlavní zásady, prostředky individuální ochrany, základní vybavení domácnosti, informování obyvatelstva, vzdělávání). 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Ukončení modulu 
			 | 
			 
			 Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Výsledky vzdělávání 
			 | 
			 
			 Absolvent/ka: 
			zná zásady vzdělávání dospělých, 
			umí rozeznat a posoudit neetické a protiprávní chování spolupracovníků a vyhodnotit jeho důsledky, 
			zná základní zákonné a prováděcí předpisy ve zdravotnictví a je si vědom/a právní odpovědnosti ve zdravotnictví, 
			umí vysvětlit význam pojmu management, řízení a vedení, popsat a vysvětlit kulturu organizace a její význam, 
			chápe nutnost vlastního odborného růstu a rozvoje, 
			umí rozpoznat své postoje, přístupy, způsob komunikace při personální práci, při efektivním hospodaření a při zjišťování potřeb a přání pacientů a jejich rodin, 
			uvědomuje si neustálou potřebu zvyšování kvality práce a spolupráce, 
			zná zásady prevence pochybení ve zdravotnické praxí, 
			zná vybranou problematiku edukace pacientů, 
			navrhuje a vypracovává plány edukace pacienta, případně 
			rodinných příslušníků a jiných osob, 
			postupuje dle moderních a vědecky ověřených metod, podílí se na výzkumných šetřeních a projektech, 
			zná účinky ionizujícího záření, systém radiační ochrany, zásady pro uplatňování požadavků radiační ochrany a praktické metody ochrany, 
			zná základy krizového managementu a umí se podílet na přechodu činnosti zdravotnického zařízení ze standardních podmínek do činností za podmínek nestandardních. 
			 | 
		|
|  
			 Způsob ukončení modulu 
			 | 
			 
			 Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.) 
			 | 
		|
3.1.1 Schopnosti a dovednosti po absolvování základního modulu
Absolvent/ka základního modulu je připraven/a:
podílet se na kontinuálním zvyšování kvality a bezpečnosti ošetřovatelské péče,
koordinovat práci členů ošetřovatelského týmu,
hodnotit kvalitu ošetřovatelské péče,
identifikovat faktory ovlivňující kvalitu života pacientů,
provádět průzkumná a výzkumná šetření,
navrhovat a vypracovávat plány edukace pacienta, blízkých osob,
připravovat edukační materiály.
3.2 Učební osnovy odborných modulů - povinné
3.2.1 Učební osnova odborného modulu OM 1
|  
			 Odborný modul - OM 1 
			 | 
			 
			 Specializovaná ošetřovatelská péče v psychiatrii 
			 | 
		|
|  
			 Typ modulu 
			
			Rozsah modulu 
			 | 
			 
			 povinný 
			15 dnů, tj. 120 hodin teoretické výuky 
			20 dnů, tj. 160 hodin odborné praxe na vlastním nebo jiném pracovišti (doporučení k realizací: 5 dnů na psychiatrické ambulanci; 
			5 dní krizové centrum, denní stacionář, chráněné bydlení; 5 dnů na psychiatrickém nemocničním oddělení; 5 dnů v psychiatrické léčebně) 
			5 dnů, tj. 40 hodin odborné praxe na akreditovaném pracovišti 
			 | 
		|
|  
			 Počet kreditů 
			 | 
			 
			 95 (60 kreditů za teoretickou část, 20 kreditů za praktickou část, 
			15 kreditů za praktickou část na akreditovaném pracovišti) 
			 | 
		|
|  
			 Cíl OM 1 
			 | 
			 
			 Připravit všeobecnou sestru pro specializovanou a vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči o pacienty s duševním onemocněním. 
			 | 
		|
|  
			 Téma 
			 | 
			 
			 Rozpis učiva 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Psychiatrická péče v ČR 
			 | 
			 
			 Úvod do problematiky modulu. Organizace a struktura psychiatrické péče v ČR, síť služeb a jejich provázanost. Prolínání zdravotní a sociální péče o duševně nemocné. Komunitní péče o duševně nemocné. Právní problematika v psychiatrii (nedobrovolná hospitalizace, omezování způsobilosti k právním úkonům, ochranné léčení, zabezpečovací detence). 
			 | 
			 
			 7 
			 | 
		
|  
			 Psychiatrická vyšetření a pomocné vyšetřovací metody 
			 | 
			 
			 Rodinná anamnéza. Osobní anamnéza. Současný psychický stav. Diagnostika a diferenciální diagnostika, laboratorní vyšetření, psychologická vyšetření, zobrazovací metody. Objektivní anamnéza (tzn. objektivizace anamnestických údajů od pacienta). Obecná specifika ošetřovatelské péče o pacienty s psychickým onemocněním. Možnosti využití hodnotících a měřících technik (ADL, IADL, MMS, test kreslení hodin, stupnice hodnocení psychického zdraví a další škály). 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s poruchami psychických funkcí 
			 | 
			 
			 Poruchy vědomí, vnímání, myšlení, chování, afektivity, intelektu, pozornosti, pudů. Psychopatologické symptomy a syndromy. Klasifikace psychických poruch. Etiologie, klinický obraz, diagnostika a diferenciální diagnostika. Výskyt, průběh, prognóza. 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s psychopatologickými symptomy a syndromy: fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		|
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty se schizofrenní poruchou (MKN: F 20 - F 29) 
			 | 
			 
			 Schizofrenní poruchy. Klinický obraz. Diagnostika a diferenciální diagnostika. Výskyt, průběh, prognóza. Somatická komorbidita, mortalita. Léčebné možnosti, účinnost a nežádoucí účinky terapie. Psychoterapeutický přístup, psychosociální intervence, program pro dobré zdraví. 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty se schizofrenní poruchou: fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace. Poradenská činnost, spolupráce s podpůrnými organizacemi. Rehabilitace, resocializace. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		|
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s poruchou osobnosti a chování u dospělých (MKN: F 60 - F 69) 
			 | 
			 
			 Specifické poruchy osobnosti. Smíšené a jiné poruchy osobnosti. Klinický obraz. Diagnostika a diferenciální diagnostika. Etiologie. Výskyt, průběh, prognóza. Léčebné možnosti, účinnost a nežádoucí účinky terapie. Psychoterapeutický přístup, psychosociální intervence. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s poruchou osobnosti a chování: fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace. Poradenská činnost, spolupráce s podpůrnými organizacemi. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		|
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s afektivními poruchami (MKN: F 30 - F 39) 
			 | 
			 
			 Poruchy nálady (afektivní poruchy). Klinický obraz. Diagnostika a diferenciální diagnostika. Etiologie. Výskyt, průběh, prognóza. Suicidalita. Léčebné možnosti, účinnost a nežádoucí účinky terapie. Farmakologická profylaxe. Psychoterapeutický přístup. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s afektivními poruchami: fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů, zejména zhodnocení rizika suicidia a zvládání suicidálních pacientů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		|
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s organickou duševní poruchou včetně symptomatických (MKN: F 00 - F 09) 
			 | 
			 
			 Organické duševní poruchy včetně symptomatických. Klasifikace. Klinický obraz. Diagnostika a diferenciální diagnostika. Posuzovací stupnice. Hodnotící a měřící techniky - MMSE, test kreslení hodin, test základních všedních činností, test instrumentálních všedních činností a další škály. Etiologie. Výskyt, průběh, prognóza. Léčebné možnosti, účinnost a nežádoucí účinky terapie. Psychoterapeutický přístup. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s organickou duševní poruchou: fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí. Spolupráce s rodinou a její edukace. Poradenská činnost. Spolupráce s podpůrnými organizacemi. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		|
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s neurotickou poruchou, poruchou vyvolanou stresem a somatoformní poruchou (MKN: F 40 - F 49) 
			 | 
			 
			 Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy. Klasifikace. Klinický obraz. Diagnostika a diferenciální diagnostika. Etiologie. Výskyt, průběh, prognóza. Léčebné možnosti, účinnost a nežádoucí účinky terapie, psychoterapie, psychoterapeutický přístup. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s neurotickou poruchou: fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s duševní poruchou a poruchou chování vyvolanou účinkem psychoaktivních látek (MKN: F 10 - F 19) 
			 | 
			 
			 Duševní poruchy a poruchy chování vyvolané účinkem psychoaktivních látek. Klasifikace. Klinický obraz. Vymezení pojmu „psychoaktivní látka“. Diagnostika a diferenciální diagnostika. Screčningové dotazníky. Toxikologická vyšetření. Etiologie. Výskyt, průběh, prognóza, prevence. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Léčebné možnosti, účinnost a nežádoucí účinky terapie. Psychoterapie, psychoterapeutický přístup. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		|
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s duševní poruchou a poruchou chování vyvolanou účinkem psychoaktivních látek: fyzikální vyšetření sestrou s využitím hodnotících škál, pozorováním, rozhovorem. Posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a psychoterapeutických intervencí. Plán ošetřovatelské péče. Edukace a možnosti realizace. Poradenská činnost. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		|
|  
			 Preventivní a poradenská činnost v primární prevenci, zaměřená na snížení škody způsobené tabákem, alkoholem a psychoaktivními látkami. Účast na psychosociálních intervencích, spolupráce s nezdravotnickými organizacemi. Strategické preventivní programy. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		|
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty se sexuální poruchou 
			 | 
			 
			 Sexuální poruchy. Klasifikace. Klinický obraz. Diagnostika a diferenciální diagnostika. Etiologie, léčebné možnosti, účinnost a nežádoucí účinky terapie, prevence, dobrovolná a soudem nařízená léčba. Poradenská činnost. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 (MKN: F 52, F 64, F 65) 
			 | 
			 
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty se sexuální poruchou: fyzikální vyšetření sestrou s využitím pozorování. Posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a psychoterapeutických intervencí, plán ošetřovatelské péče. Edukace a možnosti realizace. Poradenská činnost. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s poruchou příjmu potravy (MKN: F 50) 
			 | 
			 
			 Poruchy příjmu potravy. Klasifikace. Klinický obraz. Diagnostika a diferenciální diagnostika. Etiologie. Výskyt, průběh, prognóza. Léčebné možnosti, účinnost a nežádoucí účinky terapie, psychoterapie, psychoterapeutický přístup. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s poruchou příjmu potravy: fyzikální vyšetření sestrou s využitím měřících technik a hodnotících škál, pozorováním, rozhovorem. Posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí s důrazem na režimová a stravovací opatření. Edukace a možnosti realizace. Poradenská činnost. Spolupráce s nezdravotnickými organizacemi. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s poruchou spánku (MKN: F 51) 
			 | 
			 
			 Neorganické poruchy spánku. Klasifikace. Klinický obraz. Diagnostika a diferenciální diagnostika. Etiologie. Výskyt, průběh, prognóza. Léčebné možnosti, účinnost a nežádoucí účinky terapie, psychoterapie, psychoterapeutický přístup. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s poruchou spánku: fyzikální vyšetření sestrou s využitím pozorování a rozhovoru. Posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí se zaměřením na spánkovou hygienu a monitoring spánku. Plán edukace a možnosti realizace. Poradenská činnost. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		|
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče na jednotkách intenzivní psychiatrické péče 
			 | 
			 
			 Nejčastější akutní stavy v psychiatrii - suicidální krize, psychomotorický neklid, agresivní chování, delirantní syndrom, afektivní poruchy v akutní fázi, schizofrenní poruchy v akutní fázi. Sledování a vyhodnocení somatických a psychických rizik. Postupy při diagnostice a léčbě u pacientů s akutní duševní poruchou. Léčebné možnosti. Fyzické omezení pacienta. 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
|  
			 Vysoce specializovaná péče o pacienta při selhání základních životních funkcí. Základní podpora života, indikace, aktivace záchranného řetězce, základní postupy, praktická cvičení kardiopulmonální resuscitace. 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Krizové stavy spojené s násilím u psychicky nemocných 
			 | 
			 
			 Agresivita, agresivní chování, sebepoškozování, suicidální jednání. Sebevražda - definice, rizikové faktory, klinické vyšetření a opatření v případě sebevražedného jednání či zvýšeného rizika sebevraždy. Etiologie vzniku násilí a agrese, interní a externí rizikové vlastnosti. Funkce krizových center a linek naděje. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Komunikace jako prostředek zvládání obtížných situací při jednání s agresivním pacientem. Používání omezovacích prostředků dle platné legislativy k zajištění bezpečnosti pacienta a jeho okolí. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		|
|  
			 Praktický nácvik zvládání agresivního pacienta. Nácvik omezovacích technik u pacienta sedícího, stojícího a ležícího. Nácvik vyprošťovacích technik - obrana proti úchopu, držení za zápěstí, škrcení, držení za vlasy. Nácviky znehybňujících technik - držení kolem hlavy s paží, držení napříč. Nácviky úhybných manévrů - proti útokům předměty. Nácvik s použitím páky s vnitřní rotací k sebeobraně. 
			 | 
			 
			 8 
			 | 
		|
|  
			 Psychoterapie 
			 | 
			 
			 Vymezení pojmu psychoterapie, základní směry v psychoterapii, koncepce psychoterapeutického přístupu k psychiatrickým pacientům a jejich blízkým, psychosociální intervence. Podíl sestry na psychoterapii. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Praktický nácvik zaměřený na komunikační dovednosti a vedení motivačních rozhovorů, psychoterapeutický přístup, práce v psychoterapeutické skupině. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		|
|  
			 Farmakologická a nefarmakologická léčba 
			 | 
			 
			 Rozdělení psychofarmak: antipsychotika, antidepresiva, anxiolytika, thymoprofylaktika, hypnotika, psychostimulancia, kognitiva, nežádoucí účinky psychofarmakologické léčby, interakce léků navzájem, interakce s potravinami. Adherence k léčbě. Jiná biologická léčba: elektrokonvulzivní terapie, transkraniální magnetická stimulace, stimulace nervus vagus, fototerapie, spánková deprivace, psychochirurgie, fytoterapie. Cíle léčby: redukce symptomů a prevence relapsů, zlepšení sociálních funkcí, osobní spokojenost. Termíny zlepšení, zhoršení, remise onemocnění. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Komunitní péče o pacienty s psychickou poruchou 
			 | 
			 
			 Základní elementy komunitního systému ve vztahu ke zdravotnímu systému. Sociálně - zdravotní problematika včetně ošetřovatelských intervencí u klientů s psychickým onemocněním. Možnosti resocializace klientů do vlastního sociálního prostředí. Postavení všeobecné sestry jako člena multioborového týmu v procesu resocializace. Služby poskytované v komunitní péči. Stanovení rehabilitačního a krizového plánu u pacienta v domácím prostředí. Individuální psychiatrická rehabilitace. Terénní krizová intervence. Formy podpory. Case management. Svépomocné organizace. 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 Edukační programy v psychiatrii 
			 | 
			 
			 Tvorba edukačního plánu a edukačních jednotek. Možnosti individuálního přístupu ve vzdělávání pacientů, jejich blízkých nebo pečujících v psychiatrii. Praktické nácviky tvorby edukačních plánů u vybraných psychických poruch. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Ukončení modulu 
			 | 
			 
			 Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba. 
			 | 
			 
			 6 
			 | 
		
|  
			 Výsledky vzdělávání 
			 | 
			 
			 Absolvent/ka: 
			zná prevenci, diagnostiku, léčbu, vyhledávání potřeb a jejich ovlivnění ve vztahu k aktivitám denního života u pacientů s duševní poruchou, 
			zná zvládání náhlých příhod, krizových situací s použitím technik managementu komplikací, zásady komunikace a základní psychoterapeutické postupy u pacientů s duševní poruchou, 
			zná plánování a postupy pro poskytování komplexní specializované ošetřovatelské péče na základě odborného zhodnocení stavu u pacientů s duševní poruchou, 
			zná předpisy související s poskytováním specializované ošetřovatelské péče na psychiatrii, 
			umí edukovat pacienty a jejich blízké se zaměřením na specifika života pacientů s duševní poruchou ve vlastním sociálním prostředí, 
			umí edukovat v prevenci vzniku komplikací pacienty s duševní poruchou, jejich blízké a širokou veřejnost, 
			zná základní vyšetřovací metody v oboru psychiatrie, 
			má praktické dovednosti v oblasti diagnostiky, terapie, rehabilitace a prevence duševních poruch a onemocnění, 
			zná způsoby a možnosti léčby u pacientů s duševní poruchou, 
			zná psychofarmakoterapii i problematiku výskytu nežádoucích účinků při léčbě psychofarmaky, 
			má přehled o způsobech nefarmakologické léčby, 
			zná problematiku přístupu k pacientům s duševní poruchou, 
			umí navrhovat a vypracovávat plány edukace pacienta, případně rodiny, 
			umí postupovat dle moderních a vědecky ověřených metod, podílet se na výzkumných šetřeních a projektech. 
			 | 
		|
|  
			 Seznam výkonů 
			 | 
			 
			 Počet výkonů 
			 | 
		|
|  
			 Zhodnocení fyziologických funkcí (TK, puls, dech, TT) a tělesného stavu (stav kůže, poranění, vpichy) u pacienta s duševní poruchou s možností využití hodnotících škál 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		|
|  
			 Vyšetření základních psychických funkcí u pacienta s duševní poruchou (vědomí, vnímání, emoce, orientace, nálada, spánek) s možností využití hodnotících škál 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		|
|  
			 Příprava pacienta s duševní poruchou na psychiatrická a pomocná vyšetření 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		|
|  
			 Asistence při elektrokonvulzivní terapii 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Vyhodnocení somatických a psychických rizik u pacientů s duševní poruchou 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		|
|  
			 Vyhodnocení stavu výživy (včetně hmotnosti, BMI) a hydratace u pacienta s duševní chorobou 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Zhodnocení soběstačnosti pacienta s duševní poruchou s využitím hodnotících technik a měřících škál (ADL, IADL apod.) 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Monitoring nežádoucích účinků při léčbě psychofarmaky 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		|
|  
			 Vyhodnocení stupně agresivity u pacienta s duševní poruchou 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		|
|  
			 Vyhotovení plánu ošetřovatelské péče a jeho realizace u pacienta s rizikem sebepoškozování a rizikem suicidálního jednání 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Vyhotovení plánu ošetřovatelské péče a jeho realizace u pacienta se schizofrenní poruchou 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		|
|  
			 Vyhotovení plánu ošetřovatelské péče a jeho realizace u pacienta s paranoidní poruchou 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		|
|  
			 Vyhotovení plánu ošetřovatelské péče a jeho realizace u pacienta s afektivní poruchou (depresivní a manickou fází) 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		|
|  
			 Vyhotovení plánu ošetřovatelské péče a jeho realizace u pacienta s organickou duševní poruchou 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		|
|  
			 Vyhotovení plánu ošetřovatelské péče a jeho realizace u pacienta s neurotickou poruchou 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Vyhotovení plánu ošetřovatelské péče a jeho realizace u pacienta se syndromem závislosti 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		|
|  
			 Vyhotovení plánu ošetřovatelské péče a jeho realizace u pacienta s poruchou příjmu potravy 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Vyhotovení plánu ošetřovatelské péče a jeho realizace u pacienta s poruchou spánku 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Vyhotovení plánu ošetřovatelské péče a jeho realizace u pacienta s duševní poruchou v akutním stavu 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		|
|  
			 Vyhotovení plánu ošetřovatelské péče a jeho realizace u agresivního pacienta 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		|
|  
			 Vyhotovení plánu edukace u pacienta s organickou duševní poruchou 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		|
|  
			 Edukace u pacienta s organickou duševní poruchou 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Vyhotovení plánu edukace u pacienta s vybranou duševní poruchou 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		|
|  
			 Edukace u pacienta s vybranou duševní poruchou 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Sestavení plánu denních aktivizačních činností u pacienta s vybranou duševní poruchou 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		|
|  
			 Nácvik denních činností u pacienta s vybranou duševní poruchou 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		|
|  
			 Psychoterapeutický rozhovor u pacienta s vybranou duševní poruchou 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Vytvoření plánu edukace v ošetřovatelské péči pro pečující a jeho blízké o pacienta s vybranou duševní poruchou ve vlastním prostředí 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Edukace pečujících při propuštění pacienta do domácího prostředí 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Edukační jednotka v režimových opatřeních a změně životního stylu u pacientů se syndromem závislosti 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Edukace pacienta se syndromem závislosti 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Způsob ukončení modulu 
			 | 
			 
			 Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.), splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul 1. 
			 | 
		|
|  
			 Odborný modul - OM 1 
			 | 
			 
			 Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení 
			 | 
		
|  
			 Typ modulu 
			 | 
			 
			 povinný 
			 | 
		
|  
			 Rozsah modulu 
			 | 
			 
			 5 dnů, tj. 40 hodin odborné praxe na akreditovaném pracovišti 
			 | 
		
|  
			 Počet kreditů 
			 | 
			 
			 15 kreditů za praktickou část v akreditovaném zařízení 
			 | 
		
|  
			 Seznam výkonů 
			 | 
			 
			 Počet výkonů 
			 | 
		
|  
			 Zhodnocení fyziologických funkcí pacienta s duševní poruchou 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Vyšetření základních psychických funkcí pacienta s duševní poruchou 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Vyhodnocení somatických a psychických rizik u pacienta s duševní poruchou 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Vyhodnocení stavu výživy a hydratace u pacienta s duševní poruchou 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Zhodnocení soběstačnosti pacienta s duševní poruchou 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Vyhotovení a vyhodnocení plánu ošetřovatelské péče u pacienta s duševní poruchou 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Psychoterapeutický rozhovor u pacienta s duševní poruchou 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Vytvoření plánu edukace pro osoby pečující o pacienta s duševní poruchou ve vlastním prostředí 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Edukace pečujících při propuštění pacienta do domácího prostředí 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Vyhodnocení odborné praxe školitelem (mentorem) 
			 | 
			 
			 | 
		
3.2.2 Učební osnova odborného modulu OM 2
|  
			 Odborný modul - OM 2 
			 | 
			 
			 Speciální ošetřovatelská péče v gerontopsychiatrii 
			 | 
		|
|  
			 Typ modulu 
			 | 
			 
			 povinný 
			 | 
		|
|  
			 Rozsah modulu 
			 | 
			 
			 5 dnů, tj. 40 hodin teoretické výuky 
			5 dnů, tj. 40 hodin odborné praxe na vlastním nebo jiném pracovišti 
			 | 
		|
|  
			 Počet kreditů 
			 | 
			 
			 25 (20 kreditů za teoretickou část, 5 kreditů za praktickou část) 
			 | 
		|
|  
			 Cíl OM 2 
			 | 
			 
			 Připravit všeobecnou sestru pro poskytování specializované a vysoce specializované ošetřovatelské péče seniorům s duševní poruchou 
			 | 
		|
|  
			 Téma 
			 | 
			 
			 Rozpis učiva 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Komplexní hodnocení gerontopsychiatrického pacienta 
			 | 
			 
			 Úvod do problematiky modulu. Vymezení komplexního psychiatrického a geriatrického hodnocení a jeho součástí. Klinické vyšetření gerontopsychiatrického pacienta. Vybrané specializované části komplexního psychiatricko- geriatrického vyšetření: hodnocení kognitivních funkcí, hodnocení afektivních funkcí, testy soběstačnosti a sebeobsluhy, riziko vzniku dekubitů. Vyhodnocení rizika pádu, měření intenzity bolesti, hodnocení stavu výživy a hydratace. Hodnocení komunikačních schopností. Hodnocení agresivity. Využití hodnotících technik a měřících škál. 
			 | 
			 
			 6 
			 | 
		
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienta s demencí 
			 | 
			 
			 Etiologie, klasifikace, klinický obraz, diagnostika, diferenciální diagnostika, testy kognitivních funkcí, léčebné možnosti, komplikace léčby, prevence progrese nemoci. Možnost vzniku poruch nekognitivních funkcí - poruchy chování, emotivity, cyklus spánek-bdění (behaviorální a psychologické příznaky demence - BPSD) . 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s demencí: fyzikální vyšetření sestrou s využitím hodnotících škál, pozorováním, rozhovorem. Posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí s důrazem na režimová a stravovací opatření a s cílem udržení kvality života. Edukace. Poradenská činnost. Spolupráce s nezdravotnickými organizacemi. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o gerontopsychiatrického pacienta s úzkostnými stavy a depresí 
			 | 
			 
			 Etiologie, klinický obraz, diagnostika, diferenciální diagnostika, léčebné možnosti, komplikace léčby, prevence progrese stavu. Psychoterapeutický přístup, plán ošetřovatelských intervencí s důrazem na zabezpečení optimálního prostředí. Škála deprese pro geriatrické pacienty. Edukace především pečujících. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o gerontopsychiatrického pacienta s deliriem 
			 | 
			 
			 Etiologie, klinický obraz, diagnostika, diferenciální diagnostika, léčebné možnosti, komplikace léčby, prevence progrese stavu. Psychoterapeutický přístup. Plán ošetřovatelských intervencí. Škála pro hodnocení deliria (CAM). Edukace. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienta s Parkinsonovou chorobou 
			 | 
			 
			 Etiologie, klinický obraz, diagnostika, diferenciální diagnostika, léčebné možnosti, komplikace, prevence rizikových faktorů. Psychoterapeutický přístup, plán ošetřovatelských intervencí, edukace. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o gerontopsychiatrického pacienta s poruchou spánku 
			 | 
			 
			 Etiologie, klinický obraz, diagnostika, diferenciální diagnostika, léčebné možnosti, komplikace, prevence progrese nemoci. Psychoterapeutický přístup, plán ošetřovatelských intervencí a edukace se zaměřením na spánkovou hygienu. Monitorování a záznam spánku. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Farmakoterapie ve stáří, její zvláštnosti 
			 | 
			 
			 Změny farmakokinetiky a farmakodynamiky ve stáří. Absorpce, distribuce, biotrasformace a eliminace léků. Interakce léčiv ve stáří. Problémové oblasti medikace: léčba kognitivy a psychofarmaky ve stáří a jejich nežádoucí účinky. Léčba bolesti. Zásady terapie ve stáří. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Edukace pro pečující o gerontopsychiatrického pacienta v jeho vlastním prostředí 
			 | 
			 
			 Aktivity k uchování stavu soběstačnosti a návyků u nemocného, zajištění bezpečného a přehledného domácího prostředí. Podpora fyzického zdraví, life review, motivační prostředky vhodné pro gerontopsychiatrického pacienta ve vlastním prostředí. Identifikace symptomů zhoršení. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Praktický nácvik ošetřování gerontopsychiatrického pacienta v domácím prostředí zaměřený na nutriční péči, hydratací, vylučování moče a stolice, pohybovou aktivitu, hygienickou péči, bolest s cílem zajištění bezpečné péče a zachování kvality života. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		|
|  
			 Zdravotní a sociální služby pro gerontopsychiatrické pacienty 
			 | 
			 
			 Systém komunitní zdravotní péče - domácí péče, pečovatelská služba, respitní péče. Systém sociální péče - poradenství, služby, příspěvky na péči. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Ukončení modulu 
			 | 
			 
			 Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Výsledky vzdělávání 
			 | 
			 
			 Absolvent/ka: 
			zná prevenci, diagnostiku, léčbu, vyhledávání potřeb a jejich ovlivnění ve vztahu k aktivitám denního života u pacientů s gerontopsychiatrickým onemocněním, 
			zná plánování a postupy pro poskytování specializované a vysoce specializované ošetřovatelské péče na základě odborného zhodnocení stavu u pacientů s gerontopsychiatrickým onemocněním, 
			umí edukovat pacienty a jejich pečovatele se zaměřením na specifika života pacientů s gerontopsychiatrickým onemocněním ve vlastním sociálním prostředí, 
			zná problematiku a zvláštnosti farmakoterapie u gerontopsychiatrických pacientů, 
			zná psychoterapeutický přístup ke gerontopsychiatrickým pacientům, 
			zná způsob hodnocení pomocí funkčních testů u gerontopsychiatrických pacientů. 
			 | 
		|
|  
			 Seznam výkonů 
			 | 
			 
			 Počet výkonů 
			 | 
		|
|  
			 Zhodnocení rizika pádu u gerontopsychiatrického pacienta 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Zhodnocení rizika vzniku dekubitů u gerontopsychiatrického pacienta 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Zhodnocení rizika vzniku malnutrice u gerontopsychiatrického pacienta 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Zhodnocení rizika vzniku dehydratace u gerontopsychiatrického pacienta 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Zhodnocení soběstačnosti gerontopsychiatrického pacienta pomocí hodnotících technik a měřících škál (ADL, IADL apod.) 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Zhodnocení kognitivních funkcí pomocí hodnotících technik a měřících škál (MMSE, test kreslení hodin apod.) 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Zhodnocení kvality spánku u gerontopsychiatrického pacienta 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Vyhodnocení rizikových faktorů ovlivňující progresi stavu u gerontopsychiatrických pacientů 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Plán ošetřovatelské péče a jeho realizace u nesoběstačného pacienta 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Monitoring nežádoucích účinků při farmakologické terapii 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Monitoring intenzity bolesti u gerontopsychiatrického pacienta 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		|
|  
			 Nácvik denních činností u gerontopsychiatrického pacienta 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Trénink kognitivních funkcí 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Psychoterapeutický rozhovor u gerontopsychiatrického pacienta 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Vytvoření plánu edukace pro pečující o gerontopsychiatrického pacienta 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		|
|  
			 Edukace pečujících o gerontopsychiatrického pacienta 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		|
|  
			 Hodnocení stupně agresivity u gerontopsychiatrického pacienta 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Zhotovení plánu ošetřovatelské péče a jeho realizace u agresivního pacienta 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		|
|  
			 Způsob ukončení modulu 
			 | 
			 
			 Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.), splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul 2. 
			 | 
		|
3.2.3 Učební osnova odborného modulu OM 3
|  
			 Odborný modul - OM 3 
			 | 
			 
			 Specializovaná a vysoce specializovaná ošetřovatelská péče v dětské a dorostové psychiatrii 
			 | 
		|
|  
			 Typ modulu 
			 | 
			 
			 povinný 
			 | 
		|
|  
			 Rozsah modulu 
			 | 
			 
			 5 dnů, tj. 40 hodin teoretické výuky 
			5 dnů, tj. 40 hodin odborné praxe na vlastním nebo jiném pracovišti 
			5 dnů, tj. 40 hodin odborné praxe na akreditovaném pracovišti 
			 | 
		|
|  
			 Počet kreditů 
			 | 
			 
			 40 (20 kreditů za teoretickou část, 5 kreditů za praktickou část,15 kreditů za praktickou část v akreditovaném zařízení) 
			 | 
		|
|  
			 Cíl OM 3 
			 | 
			 
			 Připravit všeobecnou sestru pro poskytování specializované a vysoce specializované ošetřovatelské péče dětem a adolescentům s psychickým onemocněním 
			 | 
		|
|  
			 Téma 
			 | 
			 
			 Rozpis učiva 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Duševní poruchy v dětském věku 
			 | 
			 
			 Úvod do problematiky modulu. Normální vývoj dítěte a adolescenta. Vývojová období dětství a dospívání. Pedopsychiatrická propedeutika - psychiatrická vyšetření, specifika rozhovoru s dítětem, adolescentem a rodinou, posuzovací škály a dotazníky. Objektivní vyšetřovací metody. Klasifikační systémy, terminologie, příznaky a projevy. 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o dítě s vývojovou poruchou 
			 | 
			 
			 Etiologie, příznaky, diagnostika, terapie a prevence vybraných vývojových poruch v dětském věku (mentální retardace, dětský autismus a jiné). Specializovaná ošetřovatelská péče o dětí s vývojovou poruchou: fyzikální vyšetření sestrou, hodnotící techniky, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace. Poradenství. Spolupráce se svépomocnými skupinami. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o dítě s psychotickou poruchou 
			 | 
			 
			 Etiologie, příznaky, diagnostika, terapie a prevence vybraných psychotických poruch v dětském věku (schizofrenie a jiné). Specializovaná ošetřovatelská péče o dětí s psychotickou poruchou: fyzikální vyšetření sestrou, hodnotící techniky, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace. Poradenství. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o dítě s afektivní poruchou 
			 | 
			 
			 Etiologie, příznaky, diagnostika, terapie a prevence vybraných afektivních poruch v dětském věku (bipolární porucha, deprese, trvalé afektivní poruchy). Specializovaná ošetřovatelská péče o dětí s afektivní poruchou: fyzikální vyšetření sestrou, hodnotící techniky, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace. Poradenství. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o dítě s neurotickou a úzkostnou poruchou 
			 | 
			 
			 Etiologie, příznaky, diagnostika, terapie a prevence vybraných neurotických a úzkostných poruch v dětském věku (např. panická porucha, generalizovaná úzkostná porucha, fobie, posttraumatická stresová porucha, poruchy přizpůsobení a jiné). Specializovaná ošetřovatelská péče o dětí s neurotickou a úzkostnou poruchou: fyzikální vyšetření sestrou, hodnotící techniky, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace. Poradenství. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o dítě s poruchou chování a emocí 
			 | 
			 
			 Etiologie, příznaky, diagnostika, terapie a prevence vybraných poruch chování a emocí v dětském věku (např. hyperkinetické poruchy, poruchy chování a jiné). Specializovaná ošetřovatelská péče o dětí s poruchou chování a emocí: fyzikální vyšetření sestrou, hodnotící techniky, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace. Poradenství. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o dítě s psychickou poruchou se somatickými projevy 
			 | 
			 
			 Etiologie, příznaky, diagnostika, terapie a prevence vybraných psychických poruch se somatickými projevy v dětském věku (např. tikové poruchy, poruchy spánku, enuréza, enkopréza, a jiné). Specializovaná ošetřovatelská péče o dětí s psychickou poruchou se somatickými projevy: fyzikální vyšetření sestrou, hodnotící techniky, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace. Poradenství. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o dítě s poruchou příjmu potravy 
			 | 
			 
			 Etiologie, příznaky, diagnostika, terapie a prevence poruch příjmu potravy v dětském věku (mentální anorexie, mentální bulimie a jiné). Specializovaná ošetřovatelská péče o dítě s poruchou příjmu potravy: fyzikální vyšetření sestrou, hodnotící techniky, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace. Poradenství. Spolupráce se svépomocnými skupinami. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Specializovaná ošetřovatelská péče o dítě se závislostí na návykové látce 
			 | 
			 
			 Etiologie, příznaky, diagnostika, terapie a prevence vybraných návykových rizik v dětském věku. Specializovaná ošetřovatelská péče o dítě se závislostí na návykové látce: Specifické otázky dětské psychiatrie fyzikální vyšetření sestrou, hodnotící techniky, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace. Poradenství. Rodinná terapie s rodiči. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Specifické otázky dětské psychiatrie 
			 | 
			 
			 Týrané, zanedbávané a sexuálně zneužívané dítě. Charakteristiky týrajících a týraných. Znalecké posuzování. Právní důsledky. Münchhausenův syndrom by proxy. Suicidalita v dětském věku. Specializovaná ošetřovatelská péče o týrané dítě: fyzikální vyšetření sestrou, hodnotící techniky, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Terapie v dětské a dorostové psychiatrii 
			 | 
			 
			 Psychofarmaka: nootropika, psychostimulancia, hypnotika, antidepresiva, anxiolytika, tymoprofylaktika, neuroleptika. Nežádoucí účinky psychofarmakologické léčby, interakce léků navzájem, interakce s potravinami. Adherence k léčbě. Biologické léčebné metody: např. elektrokonvulzivní terapie. Psychoterapie u dětí. Rozdíly v psychoterapii dětských a dospělých pacientů. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Ukončení modulu 
			 | 
			 
			 Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Výsledky vzdělávání 
			 | 
			 
			 Absolvent/ka: 
			zná úkoly v péči o duševní zdraví dětí, systém organizace poskytování ošetřovatelské péče, právní a etické normy, 
			zná zvláštnosti projevů psychických poruch specifických pro dětský věk a jejich příčiny, 
			zná zásady terapeutických postupů u jednotlivých psychických poruch včetně významu psychoterapie, 
			zná zvláštnosti diagnostických a léčebných postupů v dětské psychiatrii včetně hlavních, vedlejších a nežádoucích účinků léků používaných v terapii, 
			umí sledovat a objektivně posuzovat a vyhodnocovat změny somatického a psychického stavu dětí, 
			umí provádět specializované ošetřovatelské činnosti s naplněním léčebného plánu stanoveného lékařem, 
			umí plánovat, realizovat a hodnotit účinnost a kvalitu poskytované ošetřovatelské péče, 
			umí spolupracovat s lékaři a psychoterapeuty při terapeutických aktivitách, 
			umí vytvářet bezpečné a terapeutické prostředí, umí zvolit správnou strategii při výskytu mimořádné situace - agrese, sebepoškozování, útěk atd. a použít restrikce. 
			 | 
		|
|  
			 Seznam výkonů 
			 | 
			 
			 Počet výkonů 
			 | 
		|
|  
			 Příjem, překlad, propuštění dítěte s duševní poruchou 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Vypracování, realizace a hodnocení plánu ošetřovatelské péče, včetně edukace pacienta a jeho blízkých s vybraným psychickým onemocněním 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Příprava dítěte na terapeutické vycházky, výchovná zaměstnání a aktivity včetně realizace 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Příprava dítěte na speciální diagnostické a terapeutické výkony 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Zajištění bezpečného a výchovného prostředí, strategie zvládání mimořádných událostí 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Sledování a posuzování změny zdravotního stavu dítěte s vybraným psychickým onemocněním 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Vedení dětí ke zvládání aktivit denního života 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Posouzení aktuálního stavu schopností a dovedností handicapovaných dětí 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Vytvoření a realizace plánu vedení dítěte k soběstačnosti v sebeobsluze 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Způsob ukončení modulu 
			 | 
			 
			 Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.), splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul 3. 
			 | 
		|
|  
			 Odborný modul - OM 3 
			 | 
			 
			 Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení 
			 | 
		
|  
			 Typ modulu 
			 | 
			 
			 povinný 
			 | 
		
|  
			 Rozsah modulu 
			 | 
			 
			 5 dnů, tj. 40 hodin odborné praxe na akreditovaném pracovišti 
			 | 
		
|  
			 Počet kreditů 
			 | 
			 
			 15 kreditů za praktickou část v akreditovaném zařízení 
			 | 
		
|  
			 Seznam výkonů 
			 | 
			 
			 Počet výkonů 
			 | 
		
|  
			 Příjem, překlad, propuštění dítěte s duševní poruchou 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Vypracování, realizace a hodnocení plánu ošetřovatelské péče, včetně edukace pacienta a jeho blízkých s vybraným psychickým onemocněním 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Příprava dítěte na terapeutické vycházky, výchovná zaměstnání a aktivity včetně realizace 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Příprava dítěte na speciální diagnostické a terapeutické výkony 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Zajištění bezpečného a výchovného prostředí, strategie zvládání mimořádných událostí 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Vedení dítěte ke zvládání aktivit denního života 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Sledování a posuzování změny zdravotního stavu dítěte s vybraným psychickým onemocněním 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Vytvoření a realizace plánu vedení dítěte k soběstačnosti v sebeobsluze 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Posouzení aktuálního stavu schopností a dovedností handicapovaných dětí 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Vyhodnocení odborné praxe školitelem (mentorem) 
			 | 
			
3.3 Schopnosti a dovednosti po absolvování odborných modulů
Absolvent/ka odborných modulů je připraven/a:
provádět poradenskou činnost v oblasti prevence poruch duševního zdraví a v oblasti resocializace,
koordinovat spolupráci mezi lůžkovým zařízením a terénními službami, aktivně pracovat s osobami určenými pacientem, společně vytvářet podmínky pro návrat pacientů do vlastního prostředí,
sledovat chování pacientů z hlediska včasného zachycení nastupující krize,
napomáhat adaptací pacientů na změněné životní podmínky a podporovat zachování fyzických, kognitivních a psychických funkcí prostřednictvím cílených aktivit,
provádět psychoterapeutickou podporu,
podílet se na začlenění pacientů s duševní poruchou a mentální retardací do vlastního sociálního prostředí.
4 Hodnocení výsledků vzdělávání v průběhu specializačního vzdělávání
Akreditované zařízení přidělí každému účastníkovi specializačního vzdělávání školitele, který je zaměstnancem akreditovaného zařízení. Školitel pro teoretickou výuku vypracovává studijní plán a plán plnění praktických výkonů, které má účastník vzdělávání v průběhu přípravy absolvovat a průběžně prověřuje znalosti (vědomosti a dovednosti). Školitel pro praktickou část hodnotí zvládnutí výkonů stanovených vzdělávacím programem. Odborná praxe na odborných pracovištích probíhá pod vedením přiděleného školitele, který je zaměstnancem daného pracoviště, má specializovanou způsobilost v oboru a osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Školitel odborné praxe potvrzuje splnění výkonů a provádí písemný záznam výsledného hodnocení odborné praxe účastníka studia.
a) Průběžné hodnocení školitelem:
školitel pravidelně a průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti účastníka specializačního vzdělávání. Do studijního průkazu zapisuje ukončení každého modulu a získaný počet kreditů.
b) Předpoklad pro vykonání atestační zkoušky:
absolvování teoretické a praktické výuky, včetně splnění požadované odborné praxe v akreditovaném zařízení potvrzené ve studijním průkazu a splnění výkonů obsažených ve vzdělávacím programu potvrzené přiděleným školitelem,
získání příslušného počtu kreditů.
c) Vlastní atestační zkouška probíhá dle vyhlášky č. 189/2009 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů.
5 Profil absolventa
Absolvent/ka specializačního vzdělávání v oboru Ošetřovatelská péče v psychiatrii bude připraven/a provádět, zajišťovat a koordinovat základní, specializovanou a vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči v oboru Ošetřovatelská péče v psychiatrii. Je oprávněn/a na základě vlastního posouzení a rozhodnutí, v souladu s platnou legislativou zabezpečovat ošetřovatelskou péči v psychiatrii v rozsahu své specializované způsobilosti stanovené činnostmi, ke kterým je připraven/a na základě tohoto vzdělávacího programu a platné legislativy.
5.1 Charakteristika výstupních vědomostí, dovedností a postojů, tj. profesních kompetencí, pro které absolvent/ka specializačního vzdělávání získal/a způsobilost
Všeobecná sestra se specializovanou způsobilostí v oboru Ošetřovatelská péče v psychiatrii je připraven/a:
podílet se na kontinuálním zvyšování kvality a bezpečnosti ošetřovatelské péče,
koordinovat práci členů ošetřovatelského týmu v oblasti ošetřovatelské péče o pacienty s duševní poruchou,
edukovat pacienty s duševní poruchou, případně blízké osoby ve specializovaných ošetřovatelských postupech a připravovat pro ně informační materiály,
sledovat a vyhodnocovat stav pacientů s duševní poruchou z hlediska možnosti vzniku komplikací, náhlých příhod a podílet se na jejich řešení,
plánovat a zajišťovat specializovanou i vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči u pacientů s duševní poruchou,
identifikovat faktory ovlivňující kvalitu života pacientů,
edukovat pečující osoby v zajištění péče o pacienty s duševní poruchou,
provádět průzkumná šetření za účelem identifikace oblastí pro zlepšení
kvality poskytované ošetřovatelské péče,
podílet se a vést teoretickou i praktickou výuku účastníků specializačního vzdělávání v oboru „Ošetřovatelská péče v psychiatrii“,
provádět poradenskou činnost zaměřenou na problematiku ošetřování pacientů s duševní poruchou.
6 Charakteristika akreditovaných zařízení a pracovišť
Vzdělávací instituce, zdravotnická zařízení a pracoviště zajišťující výuku účastníků specializačního vzdělávání musí být akreditovány dle ustanovení §45 zákona č. 96/2004 Sb. ve znění pozdějších právních předpisů. Tato zařízení musí účastníkovi zajistit absolvování specializačního vzdělávání dle příslušného vzdělávacího programu. Minimální kritéria akreditovaných zařízení jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
6.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště
Personální požadavky
Školitelem se rozumí zaměstnanec akreditovaného zařízení ve smyslu zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů, který organizuje a řídí teoretickou nebo praktickou část specializačního vzdělávání.*
Školitelem odborné praxe může být nelékařský zdravotnický pracovník se specializovanou způsobilostí v oboru specializace Ošetřovatelská péče v psychiatrii, Ošetřovatelská péče o duševní zdraví, Ošetřovatelská péče v anesteziologii, resuscitací a intenzivní péči, Ošetřovatelská péče v dětské a dorostové psychiatrii, Ošetřovatelská péče v pediatrii - dětská sestra se zaměřením na ošetřovatelskou péči v dětské a dorostové psychiatrii a je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“ a profesními zkušenostmi ve výkonu povolání v délce nejméně 3 roky.
Školitelem odborné praxe může být i všeobecná sestra pracující bez odborného dohledu s profesními zkušenostmi a výkonem povolání v délce nejméně 5 let.
Školitelem odborné praxe může být i lékař s atestací v příslušném oboru, pracující na specializovaném psychiatrickém pracovišti.
Lektorem se rozumí zdravotnický nebo jiný odborný pracovník, který se podílí na výuce v teoretické části specializačního vzdělávání.
Lektorem může být nelékařský zdravotnický pracovník se specializovanou způsobilostí v oboru specializace Ošetřovatelská péče v psychiatrii, Ošetřovatelská péče o duševní zdraví, Ošetřovatelská péče v anesteziologii, resuscitací a intenzivní péči a je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“ a profesními zkušenostmi ve výkonu povolání v délce nejméně 3 roky.
Lektorem může být i jiný zdravotnický pracovník, včetně lékaře, zubního lékaře, farmaceuta.
Lektorem může být zdravotnický pracovník, který je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“.
Lektorem může být i další odborný pracovník s jinou kvalifikací (JUDr., Ing. atd.), která odpovídá zaměření vzdělávacího programu (předměty jako je ekonomika a financování, právní problematika, krizový management, atd.).
Lektorem pro teoretickou výuku může být i všeobecná sestra pracující bez odborného dohledu s profesními zkušenostmi a výkonem povolání v délce nejméně 5 let.
Pedagogické schopnosti.
Doklady o odborné, specializované, event. pedagogické způsobilosti.
Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu.
Materiální a technické vybavení
Pro teoretickou část vzdělávacího programu standardně vybavená učebna s PC a dataprojektorem a s možností přístupu k internetu.
Modely a simulátory potřebné k výuce praktických dovedností - modely a simulátory k výuce KPR u dospělých a dětí, které signalizují správnost postupu KPR, modely a simulátory k zajišťování dýchacích cest, k zajištění cévních vstupů, aktivizací pacientů, apod.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení), možnosti podpory teoretické výuky pomocí e-learningu.
Pracoviště pro výuku odborné praxe na akreditovaném pracovišti je vybaveno dle platných standardů personálního a přístrojového vybavení.
Akreditovaným pracovištěm na odbornou praxí mohou být psychiatrická oddělení dětského a dospělého věku, pracoviště komunitní psychiatrické péče, psychiatrické léčebny.
Organizační a provozní požadavky
Pro praktickou část vzdělávacího programu je podmínkou poskytování zdravotní péče dle příslušného oboru.
Pro teoretickou část vzdělávacího programu je podmínkou smluvní vztah s poskytovatelem zdravotní péče dle příslušného oboru specializace.
Akreditované pracoviště na realizací vzdělávacího programu musí splňovat požadavky dané platnou legislativou a vést příslušnou dokumentací.
Bezpečnost a ochrana zdraví
Součástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany včetně ochrany před ionizujícím zářením.
Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Požadavky jsou doplněny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací vztahujících se k opatřením na ochranu před působením zdrojů rizik.
7 Tabulka modulů
|  
			 Specializační vzdělávání v oboru Ošetřovatelská péče v psychiatrii 
			 | 
		||||
|  
			 Kód 
			 | 
			 
			 Typ 
			 | 
			 
			 Název 
			 | 
			 
			 Rozsah 
			 | 
			 
			 Počet kreditů 
			 | 
		
|  
			 ZM 
			 | 
			 
			 P 
			 | 
			 
			 Organizační a metodické vedení ošetřovatelské péče 
			 | 
			 
			 1 týden T - 40 hodin 
			 | 
			 
			 20 (á 4 kredity/den) 
			 | 
		
|  
			 OM 1 
			 | 
			 
			 P 
			 | 
			 
			 Specializovaná ošetřovatelská péče v psychiatrii 
			 | 
			 
			 3 týdny T - 120 hodin 
			4 týdny Pr - 160 hodin 
			 | 
			 
			 60 (á 4 kredity/den) 
			20 (á 1 kredit/den) 
			 | 
		
|  
			 | 
			 
			 P 
			 | 
			 
			 Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení 
			 | 
			 
			 1 týden Pr, 
			AZ - 40 hodin 
			 | 
			 
			 15 (á 3 kredity/den) 
			 | 
		
|  
			 OM 2 
			 | 
			 
			 P 
			 | 
			 
			 Specializovaná ošetřovatelská péče v gerontopsychiatrii 
			 | 
			 
			 1 týden T - 40 hodin 
			1 týden Pr - 40 hodin 
			 | 
			 
			 20 (á 4 kredity/den) 
			5 (á 1 kredit/den) 
			 | 
		
|  
			 OM 3 
			 | 
			 
			 P 
			 | 
			 
			 Specializovaná a vysoce specializovaná ošetřovatelská péče v dětské a dorostové psychiatrii 
			 | 
			 
			 1 týden T - 40 hodin 
			1 týden Pr - 40 hodin 
			 | 
			 
			 20 (á 4 kredity/den) 
			5 (á 1 kredit/den) 
			 | 
		
|  
			 | 
			 
			 P 
			 | 
			 
			 Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení poskytující péči v dětské psychiatrii 
			 | 
			 
			 1 týden Pr, 
			AZ - 40 hodin 
			 | 
			 
			 15 (á 3 kredity/den) 
			 | 
		
|  
			 T - teorie Σ 240 
			Pr - praxe Σ 240 
			Pr - AZ Σ 80 hodin 
			 | 
			 
			 | 
		|||
|  
			 Celkem 560 hodin 
			 | 
			 
			 Celkem 180 kreditů 
			 | 
		|||
Vysvětlivky: P - povinné, T - teorie, Pr - praxe, AZ - akreditované zařízení
8 Seznam doporučených zdrojů
Doporučená literatura
ANTUŠÁK, E.; KOPECKÝ, Z. Krizový management: úvod do teorie. 1. vyd. Praha: Oeconomica, 2008. 97 s. ISBN 978-80-245-0951-8.
ARMSTRONG, M. Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy. 10. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 789 s. ISBN 978-80-247-1407-3.
BARKER, P. Základy dětské psychiatrie. 1. vyd. Praha: Triton, 2007. 252 s. ISBN 978-80-7254-955-9.
BÁRTLOVÁ, S.; SADÍLEK, P.; TÓTHOVÁ, V. Výzkum a ošetřovatelství. 2. přepracované a doplněné vyd. Brno: NCO NZO, 2005. 146 s. ISBN 80-7013-416-X.
BEER, D. M.; PEREIRA, S. M.; PATON, C. Intenzivní péče v psychiatrii. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 296 s. ISBN 80-247-0363-7.
BENEŠ, M. Andragogika. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. 135 s. ISBN 978-80-247-2580-2.
ČEŠKOVÁ, E.; SVOBODA, M.; KUČEROVÁ, H. Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. 317 s. ISBN 80-7367-154-9.
DUŠEK, K.; VEČEŘOVÁ - PROCHÁZKOVÁ, A. První pomoc v psychiatrii. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 176 s. ISBN 80-247-0197-9.
HERMAN, E.; PRAŠKO, J.; SEIFERTOVÁ, D. Konziliární psychiatrie. 1. vyd. Praha: Galén, 2007. 604 s. ISBN 978-80-7262-498-0.
HORT, V. a kol. Dětská a adolescentní psychiatrie. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. 492 s. ISBN 978-80-7367-404-5.
IVANOVÁ, K.; ŠPIRUDOVÁ, L; KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 248 s. ISBN 80-247-1212-1.
JIRÁK, R.; HOLMEROVÁ, I.; BORZOVÁ, C. Demence a jiné poruchy paměti: komunikace a každodenní péče. 1. vyd.. Praha: Grada Publishing, 2009. 164 s. ISBN 978-80-247-2454-6.
Joint Commission International. Mezinárodní akreditační standardy pro nemocnice. 3. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. 312 s. ISBN 978-80-247-2436-2.
JOHNSON, S. M. Charakterové typy člověka: terapeutická léčba raných poruch. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2007. 268 s. ISBN 978-80-251-1521-3.
JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxí. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 77 s. ISBN 978-80-247-2171-2.
KALVACH, Z. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 336 s. ISBN978-80-247-2490-4.
KAPOUNOVÁ, G. Ošetřovatelství v intenzivní péči. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 350 s. ISBN 978-80-247-1930-9.
KRAMÁŘOVÁ, N.; TUČEK, J. Gerontopsychiatrie. 2. vyd. ýeské BudČjovíce: Jihočeská univerzita - ZSF, 2005. 57 s. ISBN 80-7040-829-4.
KŘIVOHLAVÝ, J. Sestra a stres. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 119 s. ISBN 978-80-247-3149-0.
KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. 246 s. ISBN 978-80-7367-684-1.
KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. 175 s. ISBN 978-80-247-2713-4.
MARKOVÁ E.; VENGLÁŘOVÁ M.; BABIAKOVÁ M. Psychiatrická ošetřovatelská péče. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 352 s. ISBN 80-247-1151-6.
MATĚJOVSKÁ - KUBEŠOVÁ, H. Akutní stavy v geriatrii. 1. vyd. Praha: Galén, 2009. 233 s. ISBN 978-80-7262-620-5.
MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. 309 s. ISBN 978-80-7367-331-4.
MUNZAROVÁ, M. Zdravotnická etika od A do Z. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 156 s. ISBN 80-247-1024-2.
MUŽÍK, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005. 202 s. ISBN 80-7238-220-9.
NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. 159 s. ISBN 80-7367-174-3.
PIDRMAN, V.; KOLIBÁŠ, E. Změny jednání seniorů. 1. vyd. Praha: Galén, 2005. 189 s. ISBN 80-7262-363-X.
PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 318 s. ISBN 978-80-247-3235-0.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 4. aktualizované a doplněné vyd. Praha: Portál, 2009. 488 s. ISBN 978-80-7367-503-5.
RABOCH, J., PAVLOVSKÝ, P. Klinická psychiatrie v denní praxí. 1. vyd. Praha: Galén , 2008. 158 s. ISBN 978-80-7262-586-4.
RÖHR, H. P.; KONEČNÝ, A. Hraniční porucha osobnosti: vznik poruchy, průběh a možnosti jejího překonání. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. 117 s. ISBN 978-80-7367-637-7.
SVOBODNÍK, P. Management pro zdravotníky v kostce. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2009. 125 s. ISBN 978-80-7013-498-6.
SVOBODOVÁ, J. Psychiatrie. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita - ZSF, 2007. 77 s. ISBN 978-80-7368-235-4.
ŠKRLA, P.; ŠKRLOVÁ, M. Řízení rizik ve zdravotnických zařízeních. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 199 s. ISBN 978-80-247-2616-8.
ŠPIRUDOVÁ, L. Multikulturní ošetřovatelství II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 248 s. ISBN 80-247-1213-X.
VENGLÁŘOVÁ, M. Problematické situace v péči o seniory: přIručka pro zdravotnické a sociální pracovníky. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 96 s. ISBN 978-80-247-2170-5.
VENGLÁŘOVÁ, M.; MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 144 s. ISBN 80-247-1262-8.
VONDRÁČEK, L.; VONDRÁČEK, J. Odpovědnost při poskytování ošetřovatelské péče. 1. vyd. Praha: Galén, 2006. 30 s. ISBN 80-7262-392-3.
VONDRÁČEK, L.; WIRTHOVÁ, V. Právní minimum pro sestry: přIručka pro praxí. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. 95 s. ISBN 978-80-247-3132-2.
VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. 319 s. ISBN 978-80-7367-387-1.
ZADÁK, Z. Výživa v intenzivní péči. 2. rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 542 s. ISBN 978-80-247-2844-5.
ZÁVODNÁ, V. Pedagogika v ošetrovateĺstve. 2. přepracované a doplněné vyd. Martin: Osveta, 2005. 117 s. ISBN 80-8063-193-X.
ZLÁMAL, J., BELLOVÁ, J. Ekonomika zdravotnictví. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2005. 206 s. ISBN 80-7013-429-1.
* Školitelem může být i mentor, pokud splňuje požadavky na školitele stanovené vzdělávacím programem