Věstník MZd ČR, částka 2/2011
1 Cíl specializačního vzdělávání
Cílem specializačního vzdělávání v oboru Výživa dospělých je získání specializované způsobilosti s označením odbornosti Nutriční terapeut pro výživu dospělých osvojením si potřebných teoretických znalostí, praktických dovedností, návyků týmové spolupráce i schopnosti samostatného rozhodování pro činnosti stanovené platnou legislativou.
2 Vstupní podmínky a průběh specializačního vzdělávání
Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru Výživa dospělých je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání nutriční terapeut dle zákona č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění pozdějších právních předpisů (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.).
Specializační vzdělávání nemusí být uskutečňováno při výkonu povolání, účastník vzdělávání však musí před přihlášením se k atestační zkoušce splnit dobu výkonu povolání stanovenou §56 odst. 6 zákona č. 96/2004 Sb.
Část specializačního vzdělávání lze absolvovat distanční formou studia, např. metodou e-learningu.
Optimální doba specializačního vzdělávání je 18 - 24 měsíců, kterou lze prodloužit nebo zkrátit při zachování počtu hodin vzdělávacího programu. V případě, že celková délka specializačního vzdělávání se od celodenní průpravy liší, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.
Vzdělávací program obsahuje celkem 560 hodin teoretického vzdělávání a praktické výuky. Praktická výuka tvoří alespoň 50 % celkového počtu hodin, včetně odborné praxe na pracovištích akreditovaného zdravotnického zařízení v rozsahu stanoveném tímto vzdělávacím programem. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit ve více akreditovaných zařízeních, pokud je nezajistí v celém rozsahu akreditované zařízení, kde účastník vzdělávání zahájil. Akreditovaná pracoviště disponují náležitým personálním, materiálním a přístrojovým vybavením.
Vzdělávací program zahrnuje modul základní a moduly odborné se stanoveným počtem kreditů, přičemž ukončení každého modulu je realizováno hodnocením úrovně dosažených výsledků vzdělávání.
Podmínkou pro získání specializované způsobilosti oboru Výživa dospělých je:
zařazení do oboru specializačního vzdělávání,
výkon povolání v příslušném oboru specializačního vzdělávání minimálně 1 rok z období 6 ti let v rozsahu minimálně 1/2 stanovené týdenní pracovní doby nebo minimálně 2 roky v rozsahu minimálně pětiny stanovené týdenní pracovní doby do data přihlášení se k atestační zkoušce,
absolvování teoretické výuky,
absolvování povinné odborné praxe v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem,
získání stanoveného počtu kreditů určených vzdělávacím programem,
úspěšné složení atestační zkoušky.
3 Učební plán
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení studijního průkazu a záznamu o provedených výkonech v rámci celé odborné praxe. Počet výkonů uvedených v kapitole 3.2 Učební osnovy odborných modulů - seznam výkonů je stanoven jako minimální, aby účastník specializačního vzdělávání zvládl danou problematiku nejen po teoretické, ale především po stránce praktické.
3.1 Učební osnova základního modulu
|  
			 Základní modul ZM 
			 | 
			 
			 Organizační a metodické vedení specializované nutriční péče 
			 | 
		|
|  
			 Typ modulu 
			 | 
			 
			 povinný 
			 | 
		|
|  
			 Rozsah modulu 
			 | 
			 
			 5 dnů teorie, tj. 40 hodin 
			 | 
		|
|  
			 Počet kreditů 
			 | 
			 
			 20 
			 | 
		|
|  
			 Cíl: 
			 | 
			 
			 Vybavit nutričního terapeuta znalostmi potřebnými k organizačnímu a metodickému vedení nutriční péče. 
			 | 
		|
|  
			 Téma 
			 | 
			 
			 Rozpis učiva 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Vzdělávání dospělých 
			 | 
			 
			 Úvod do problematiky. Zásady vzdělávání dospělých, cíle, vedení, motivační faktory, hodnocení účastníků SV. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Právní problematika ve zdravotnictví 
			 | 
			 
			 Základní zákonné a prováděcí předpisy ve zdravotnictví. Práva a povinnosti zdravotnických pracovníků. Povinná mlčenlivost. Právní odpovědnost ve zdravotnictví. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Moderní management v nutriční péči 
			 | 
			 
			 Management a role manažera. Klíčové role a funkce vedoucího pracovníka ve zdravotnictví. Vedení a role vedoucího. Firemní kultura. Strategický management. Management změn, management času. Budování a řízení pracovního týmu. Personální management a rozvoj lidských zdrojů. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Kvalita a bezpečí zdravotní péče 
			 | 
			 
			 Strategické řízení kvality zdravotní péče. Indikátory kvality ošetřovatelské péče a jejich sledování. Standardy ošetřovatelské péče, správné vedení zdravotnické dokumentace. řízení rizik a prevence nežádoucích událostí ve zdravotnických zařízeních včetně sledování a vyhodnocení. Externí a interní kontrola kvality. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Interpersonální dovednosti nutričního terapeuta 
			 | 
			 
			 Podpůrné techniky zvládání pracovní zátěže, podpůrné techniky v komunikací s agresivním pacientem, komunikace se zvláštními skupinami pacientů. Etický přístup ke pacientům a jejich blízkým s ohledem na věk a charakter onemocnění. Identifikace faktorů ovlivňující kvalitu života pacientů. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Edukace 
			 | 
			 
			 Edukace pacientů a jiných osob. Specifikace edukace seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. Tvorba edukačních materiálů. Zásady moderní prezentace. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Průzkumné a výzkumné šetření v nutriční péči 
			 | 
			 
			 Charakteristika, specifika a význam výzkumu v nutriční péči. Techniky výzkumu, výzkumný proces a jeho fáze, etapy výzkumné práce. Volba a způsob vyhledávání vhodných témat. Etika výzkumu. Prezentace výsledků, aplikace poznatků do praxe. 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
|  
			 Vybraná problematika veřejného zdraví 
			 | 
			 
			 Vymezení problematiky veřejného zdraví, determinanty zdraví a jejich aktuální situace v ČR, aktuální zdravotní politika v evropském kontextu. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Radiační ochrana - ionizujícího záření, jeho základní druhy a vlastnosti, nepříznivé účinky ionizujícího záření, radiační zátěž obyvatel, způsoby ochrany před ionizujícím zářením, zásady pro pobyt v prostorách se zdroji ionizujícího záření, legislativa v oblasti radiační ochrany, odpovědnosti při využívání zdrojů ionizujícího záření. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Problematika závislostí - škodlivé užívání návykových látek (NL) a závislostí na NL v ČR. Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastností, zdravotní a právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostí na NL. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Krizový management ve zdravotnictví 
			 | 
			 
			 Mimořádné události a katastrofy (typy katastrof, definice katastrofy a medicíny katastrof, spektrum postižení). Krizová připravenost (definice, legislativní zázemí, orgány krizového řízení a jejich úkoly, organizace ve zdravotnictví, základní pojmy, plán krizové připravenosti zdravotnických zařízení. Hromadný výskyt postižených (základní pojmy, zdravotnický záchranný řetězec, zdravotnická záchranná služba, traumatologický plán nemocnice - základní úkoly, organizace práce při hromadném příjmu, třídění pacientů). Evakuace nemocnic (zásady evakuace, evakuační plán). Ochrana obyvatelstva (definice a základní pojmy, hlavní zásady, prostředky individuální ochrany, základní vybavení domácnosti, informování obyvatelstva, vzdělávání). 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Ukončení modulu 
			 | 
			 
			 Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Výsledky vzdělávání 
			 | 
			 
			 Absolvent/ka: 
			zná zásady vzdělávání dospělých, 
			umí rozeznat a posoudit neetické a protiprávní chování spolupracovníků a vyhodnotit jeho důsledky, 
			zná základní zákonné a prováděcí předpisy ve zdravotnictví a je si vědoma právní odpovědnosti ve zdravotnictví, 
			umí vysvětlit význam pojmu management, řízení a vedení, popsat a vysvětlit kulturu organizace a její význam, 
			chápe nutnost vlastního odborného růstu a rozvoje, 
			umí rozpoznat své postoje, přístupy, způsob komunikace při personální práci, při efektivním hospodaření a při zjišťování potřeb a přání klientů/pacientů a jejich rodin, 
			uvědomuje si neustálou potřebu zvyšování kvality práce a spolupráce, 
			zná zásady prevence pochybení ve zdravotnické praxí, 
			zná vybranou problematiku edukace pacientů, 
			navrhuje a vypracovává plány edukace pacienta, případně 
			rodinných příslušníků a jiných osob, 
			postupuje dle moderních a vědecky ověřených metod, podílí se na výzkumných šetřeních a projektech, 
			zná účinky ionizujícího záření, systém radiační ochrany, zásady pro uplatňování požadavků radiační ochrany a praktické metody ochrany, 
			zná základy krizového managementu a umí se podílet na přechodu činnosti zdravotnického zařízení ze standardních podmínek do činností za podmínek nestandardních. 
			 | 
		|
|  
			 Způsob ukončení modulu 
			 | 
			 
			 Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.). 
			 | 
		|
3.1.1 Schopnosti a dovednosti po absolvování základního modulu
Absolvent/ka základního modulu je připraven/a:
podílet se na kontinuálním zvyšování kvality a bezpečnosti nutriční péče,
koordinovat práci členů týmu nutričních terapeutů,
hodnotit kvalitu nutriční péče,
identifikovat faktory ovlivňující kvalitu života pacientů,
provádět průzkumná a výzkumná šetřeních,
navrhovat a vypracovávat plány edukace pacienta, blízkých osob,
připravovat edukační materiály.
3.2 Učební osnovy odborných modulů - povinné péče.
Cíl: Připravit nutričního terapeuta pro oblast klinické výživy a specializované nutriční
3.2.1 Učební osnova odborného modulu OM 1
|  
			 Odborný modul - OM 1 
			 | 
			 
			 Klinická výživa a specializovaná nutriční péče 
			 | 
		|
|  
			 Typ modulu 
			 | 
			 
			 Povinný 
			 | 
		|
|  
			 Rozsah modulu 
			 | 
			 
			 10 dnů teorie, tj. 80 hodin 
			20 dnů odborná praxe, tj. 160 hodin 
			 | 
		|
|  
			 Počet kreditů 
			 | 
			 
			 60 (40 kreditů za teoretickou část, 20 kreditů za praktickou část) 
			 | 
		|
|  
			 Téma 
			 | 
			 
			 Rozpis učiva 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Plošný nutriční screening 
			 | 
			 
			 Metodika tvorby screeningových dotazníků pro jednotlivé typy zařízení, vyhodnocování získaných dat, práce se získanými daty. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Nutriční anamnéza 
			 | 
			 
			 Anamnéza, fyzikální vyšetření, antropometrické vyšetření, laboratorní vyšetření, funkční vyšetření, nutriční index (prognostický, zánětlivý, rizikový). 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		
|  
			 Malnutrice 
			 | 
			 
			 Definice malnutrice, rozdělení, klinický obraz a změny organizmu při hladovění, výskyt u jednotlivých onemocnění a věkových skupin. 
			 | 
			 
			 6 
			 | 
		
|  
			 Nutriční tým 
			 | 
			 
			 Definice nutričního týmu, úkoly, jeho složení a způsob práce. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Stupňovitá nutriční péče 
			 | 
			 
			 Definice, její hlavní úkoly a cíle. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Dietní systém 
			 | 
			 
			 Stejný název, jiný význam. Metody zpracování, zpracovatelé. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Standardizace nutriční péče 
			 | 
			 
			 Systematické posuzování výživového stavu pacienta, odpovídající úpravy stravy, včasné použití prostředků enterální klinické výživy, dokumentace a hodnocení účinků nutriční intervence. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Neodkladná první pomoc 
			 | 
			 
			 Kardiopulmonální resuscitace + praktické nácviky. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Specializované nutriční postupy při střevních vývodech a po operací střev 
			 | 
			 
			 Indikace provedení střevního vývodu - nádory, traumata, záněty, vrozené vady. Péče o pacienty s vývody. Jednotlivé druhy umělých vývodů. Dieta a péče o stomie. Časné komplikace. Pozdní komplikace. Stavy po střevních operacích, syndrom krátkého střeva. Problematika výživy u pacientů po operacích střeva a se střevními vývody. Perorální příjem. Umělá výživa enterální a parenterální. Zásady dietních opatření. Povolené a zakázané potraviny a technologické postupy. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Specializované nutriční postupy při idiopatických střevních zánětech 
			 | 
			 
			 Idiopatické střevní záněty - Crohnova choroba, ulcerózní kolitída. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, průběh onemocnění, léčebné možnosti, komplikace. Zásady diety při Crohnova chorobě a ulcerózní kolitídě. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Specializovaný nutriční postup při antikoagulační léčbě 
			 | 
			 
			 Krevní srážení a trombóza. Nemoci nebo klinické stavy vedoucí k trombóze. Léčba trombózy a další důvody antikoagulační léčby. Působení warfarinu a sledování jeho účinku. Význam stability účinku warfarinu a faktory stabilitu INR narušující. Úloha vitamínu K. Dieta a sortiment vhodných a nevhodných potravin. Výměnné jednotky. Doporučené postupy při přípravě diety. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Specializovaný nutriční postup při onemocnění slinivky břišní 
			 | 
			 
			 Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace. Umělá výživa při onemocnění slinivky břišní a přechod na pankreatickou dietu. Hlavní zásady a jednotlivé stupně pankreatické diety. 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
|  
			 Specializovaný nutriční postup při dně 
			 | 
			 
			 Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace. Dietní opatření při kombinací dny s dalšími chorobami. Základní dietní zásady při léčbě a prevenci choroby. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Specializované nutriční postupy při onemocnění ledvin, močových cest a u dialýzovaných pacientů 
			 | 
			 
			 Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace a prevence u akutního a chronického selhání ledvin, nemoci glomerulů, nefrotického syndromu, zánětů močových cest, infekčních zánětů ledvin, kamenů ledvinových i močových. Nutriční postupy a opatření u jednotlivých renálních onemocnění a onemocněních močový cest. Aktuální nutriční postupy při hemodialýze a při peritoneální dialýze. Výživová opatření po transplantací ledvin. 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
|  
			 Specializované nutriční postupy při onemocněních jícnu, vředové choroby žaludku, dvanácterníku 
			 | 
			 
			 Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace u jednotlivých peptických onemocnění. Dieta v prevenci a léčbě peptických onemocnění, technologie úpravy pokrmů. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Specializované nutriční postupy při diabetu, dyslipidémii, obezitě, metabolickém syndromu 
			 | 
			 
			 Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčba. Diabetes jako rizikový faktor kardiovaskulárních onemocnění, diabetická dyslipidémie, diabetes - porucha metabolismu nejen sacharidů, nýbrž i lipidů a proteinů. Výskyt abdominální obezity - základní diagnostické kritérium metabolického syndromu. Výživová doporučení a postupy. Výživový preventivní program. 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
|  
			 Specializované nutriční postupy v chirurgii 
			 | 
			 
			 Obecné zásady perioperační výživy. Výživa u pacientů po chirurgických výkonech na zažívacím traktu. Akcelerovaná pooperační rehabilitace (Fast Track). Zvláštnosti výživy u pacientů v perioperačním období po výkonech v oblasti hlavy a krku. Perioperační výživa v traumatologii. Perioperační výživa u chirurgických výkonů mimo GIT. Výživa po porodu. 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		
|  
			 Ukončení modulu 
			 | 
			 
			 Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba. 
			 | 
			 
			 8 
			 | 
		
|  
			 Výsledky vzdělávání 
			 | 
			 
			 Absolvent/ka: 
			zná metodiku a využívání výsledků plošného nutričního screeningu, 
			umí provádět nutriční anamnézu a vyšetření vedoucí ke stanovení nutričního stavu pacienta/klienta, 
			uvádí výsledky práce nutričního nutričního týmu do každodenní praxe s cílem zlepšit nutriční postupy u malnutričních klientů/pacientů, 
			definuje úkoly a cíle stupňovité nutriční péče, 
			zná zásady pro vypracování dietního systému a standardů nutriční péče pro určité zdravotnické zařízení a vypracování těchto dokumentů, 
			zná prevenci, diagnostiku, léčebné a specializované nutriční postupy u jednotlivých interních onemocnění, 
			je schopna posoudit výživový stav klienta/pacienta a sestavit plán individuální nutriční péče pro klienty/pacienty s vnitřními onemocněními, 
			vyhodnocuje účinnost individuálních nutričních postupů a zaznamenává je do dokumentace, 
			edukuje klienty/pacienty s vnitřními onemocněními a jejich rodinné příslušníky v oblasti specializované nutriční péče. 
			 | 
		|
|  
			 Způsob ukončení modulu 
			 | 
			 
			 Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.). 
			 | 
		|
|  
			 Seznam výkonů 
			 | 
			 
			 Počet výkonů 
			 | 
		|
|  
			 Vyhodnotit výsledky plošného nutričního screeningu a realizovat příslušná opatření 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		|
|  
			 Zhodnotit výživový stav pacienta na základě nutriční anamnézy, výsledků fyzikálního, antropometrického a laboratorního vyšetření 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		|
|  
			 Zhodnotit rizika vzniku malnutrice 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		|
|  
			 Vytvořit plán specializované nutriční péče u pacienta s onemocněním vnitřních orgánů 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Vytvořit edukační plán pro pacienta při propuštění do domácího prostředí 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Edukovat rodinné příslušníky pacienta v domácí péči 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		|
|  
			 Edukovat pacienta s vnitřním onemocněním o způsobu výživy v domácí péči 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		|
|  
			 Edukovat pacienta o způsobu výživy před a po chirurgickém výkonu 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Způsob ukončení modulu 
			 | 
			 
			 Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.), splnění odborné praxe a otvrzení výkonů daných pro odborný modul 1. 
			 | 
		|
3.2.2 Učební osnova odborného modulu OM 2
|  
			 Odborný modul - OM 2 
			 | 
			 
			 Metody stanovování individuálních nutričních potřeb u pacientů v těžkých stavech 
			 | 
		|
|  
			 Typ modulu 
			 | 
			 
			 povinný 
			 | 
		|
|  
			 Rozsah modulu 
			 | 
			 
			 5 dnů, tj. 40 hodin teoretické výuky 
			5 dnů, tj. 40 hodin odborné praxe na pracovišti akreditovaného zařízení 
			 | 
		|
|  
			 Počet kreditů 
			 | 
			 
			 35 (20 kreditů za teoretickou část, 15 kreditů za praktickou část) 
			 | 
		|
|  
			 Téma 
			 | 
			 
			 Rozpis učiva 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Fyziologie metabolizmu substrátů a energetické zdroje 
			 | 
			 
			 Zisk energie buňkou; metabolismus sacharidů, tuků a bílkovin, mitochondrie; energetické zdroje organizmu. 
			 | 
			 
			 7 
			 | 
		
|  
			 Poruchy vodního a inerálního hospodářství 
			 | 
			 
			 Poruchy acídobazické rovnováhy; metabolická a respirační acídóza a alkalóza. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Změny metabolizmu při hladovění 
			 | 
			 
			 Změny metabolizmu při prostém hladovění u jednotlivých substrátů; ostatní metabolické změny; základní metabolické hormony; metabolická reakce na stres, metabolická reakce při stresovém hladovění. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Vyšetření nutričního stavu pacienta 
			 | 
			 
			 Nutriční anamnéza; diagnóza malnutričního stavu; klinické hodnocení fyziologických funkcí; fyzikální vyšetření, antropometrické vyšetření, laboratorní sceening. 
			 | 
			 
			 7 
			 | 
		
|  
			 Stanovení energetické potřeby 
			 | 
			 
			 Energetický výdej a jeho stanovení měřením, propočtem; propočty energetických hodnot u kritícky nemocných. 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
|  
			 Enterální výživa a nutriční podpora 
			 | 
			 
			 Definice, indikace, kontraindikace, komplikace; aplikační systémy, sipping, nutriční strategie v těžkých stavech. 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
|  
			 Parenterální výživa 
			 | 
			 
			 Definice, rozdělení, indikace, kontraindikace a komplikace; strategie v těžkých stavech. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Ukončení modulu 
			 | 
			 
			 Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Výsledky vzdělávání 
			 | 
			 
			 Absolvent/ka: 
			zná metabolizmus jednotlivých živin, 
			definuje příčiny poruch minerálního a vodního hospodářství, změny metabolizmu jednotlivých živin a hormonů v důsledku stresového hladovění, 
			zná a umí aplikovat vyšetřovací metody nutričního stavu pacienta, dostupné prostředky enterální výživy, nutriční podpory a parenterální výživy, 
			vyhodnocuje individuální potřeby energie, 
			vyhodnocuje poruchy vodního a minerálního hospodářství a navrhuje doplnění celkového příjmu, 
			reaguje na jednotlivé druhy hladovění adekvátní nutriční podporou, 
			vyhodnocuje výsledky vyšetření výživového stavu a navrhuje účinný nutriční režim, 
			je schopna stanovovat, měřit a propočítat energetickou potřebu u kritícky nemocných, připravovat individuální enterální podporu a podílet se na strategii využití parenterální výživy u pacienta v těžkém stavu. 
			 | 
		|
|  
			 Seznam výkonů 
			 | 
			 
			 Počet výkonů 
			 | 
		|
|  
			 Posouzení potřeb a sestavení plánu nutriční péče u pacientů v těžkých stavech 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Vyhodnocení somatických i nutričních rizik s následnou dokumentací 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Sestavování individuálních nutričních režimů dle stanovené diagnózy 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Doporučování individuálních realimentačních postupů 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Provádění individuálních propočtů nutričních potřeb dle stanovené diagnózy 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Doporučování změn způsobu podávání stravy 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Sledování a vyhodnocování pitného režimu 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Sledování příjmu stravy a vyhodnocování jejího přijatého množství 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Doporučování výživových doplňků s přihlédnutím na druh onemocnění a věk pacienta 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Provádění propočtů enterální výživy a nutriční podpory 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Způsob ukončení modulu 
			 | 
			 
			 Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, simulace výkonů na modelu, apod.), splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul 2. 
			 | 
		|
3.2.3 Učební osnova odborného modulu OM 3
|  
			 Odborný modul - OM 3 
			 | 
			 
			 Komunitní nutriční péče a poradenství u seniorů 
			 | 
		|
|  
			 Typ modulu 
			 | 
			 
			 povinný 
			 | 
		|
|  
			 Rozsah modulu 
			 | 
			 
			 5 dnů, tj. 40 hodin teoretické výuky 
			5 dnů, tj. 40 hodin odborné praxe na pracovišti akreditovaného zařízení 
			 | 
		|
|  
			 Počet kreditů 
			 | 
			 
			 35 (20 kreditů za teoretickou část, 15 kreditů za praktickou část) 
			 | 
		|
|  
			 Téma 
			 | 
			 
			 Rozpis učiva 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Fyziologie metabolismu ve vyšším věku 
			 | 
			 
			 Změny přijmu a výdej energie buňkou. Změny metabolizmu substrátů, funkce mitochondrií. Energetické zdroje lidského organismu. 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
|  
			 Poruchy vodního a minerálního hospodářství ve vyšším věku 
			 | 
			 
			 Poruchy acídobazické rovnováhy, metabolická a respirační acídóza, metabolická a respirační alkalóza. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Změny metabolismu při sarkopénii 
			 | 
			 
			 Metabolismus glukózy, metabolismus tuků a ketolátky, metabolismus bílkovin, ostatní metabolické změny. Základní metabolické hormony. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Patologické změny související se stárnutím 
			 | 
			 
			 Poruchy vstřebávání živin, poruchy vylučování. Změny metabolismu glukózy. Poruchy vnímání chuti a čichu, žízně. Psychická onemocnění ve vyšším věku. Poruchy termoregulace. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Vzájemné vazby léků s potravinami 
			 | 
			 
			 Polypragmazie, ovlivnění léků výživou, ovlivnění výživy léky. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Vyšetření nutričního stavu seniora 
			 | 
			 
			 Diagnóza malnutričního stavu. Nutriční anamnéza, klinické hodnocení fyziologických funkcí. Fyzikální vyšetření, antropometrické měření, laboratorní vyšetření. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Stanovení nutričních potřeb seniorů 
			 | 
			 
			 Energetický výdej, jeho stanovení. Stanovení energetického výdeje měřením a propočtem. Propočty energetických potřeb seniora. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Požadavky na nutriční péči o seniory 
			 | 
			 
			 Výběr potravin, technologická úprava, tvorba jídelníčků. Modulární dietetika, sipping, enterální výživa. Výživa do NGS a PEG, PEJ. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Specifika stravování v zařízeních sociální péče 
			 | 
			 
			 Zásadní pravidla při sestavování specializovaných nutričních postupů. Postupné snižování energetického přijmu. Výběr potravin a technologické zpracování léčebné výživy s přihlédnutím na onemocnění provázející obézního dětského pacienta a věk. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Komunikační dovednosti při edukací seniora 
			 | 
			 
			 Verbální a neverbální komunikace. Komunikace s pacienty/klienty s psychickými obtížemi, s chronickým onemocněním, s poruchami sluchu, zraku, řeči, s poruchami pohybového aparátu. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Specifika edukace a edukačních materiálů 
			 | 
			 
			 Schopnost pacienta/klienta porozumět psanému textu, vnímat a porozumět edukací. Specifika edukace rodiny. Pravidla pro tvorbu a používání edukačních materiálů. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Aktuální legislativa 
			 | 
			 
			 Legislativa ve vazbě na přípravu stravy. Legislativa související s postavením klienta, práva a povinnosti klienta a poskytovatele. Legislativa související s úkony zdravotní péče. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Ukončení modulu 
			 | 
			 
			 Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Výsledky vzdělávání 
			 | 
			 
			 Absolvent/ka: 
			orientuje se ve fyziologii metabolismu jednotlivých živin s ohledem na stárnutí organismu, 
			definuje příčiny poruch vodního a minerálního hospodářství u seniorů, 
			definuje příčiny metabolických změn způsobujících sarkopénii a je schopen ji individuálně nutričně ovlivňovat, 
			definuje příčiny patologických změn souvisejících se stárnutím, 
			definuje důsledky polypragmazie u chronicky nemocných seniorů a interakce mezi léky a potravinami, 
			aplikuje vyšetřovací metody nutričního stavu a stanovování energetických potřeb, 
			vyhodnocuje individuální potřeby energie, 
			hodnotí možnosti nutričního ovlivnění jednotlivých poruch, 
			uzpůsobuje výživu seniorů dle stavu a tím zajišťuje dostatečný příjem, 
			sestavuje výživu v souladu s požadavky na nutnou farmakoterapii; 
			vyhodnocuje výsledky získané při vyšetření výživového stavu a navrhuje účinný nutriční režim, 
			zná odlišnosti při tvorbě jídelních doporučení pro seniory, včetně využití modulárních dietetik a sippigu, zná charakteristické požadavky na stravování seniorů v zařízeních sociální péče, 
			umí používat odlišnosti v komunikací při práci se seniory, ovládá komunikační techniky při edukací seniorů, vytváří edukační materiály s tématikou zdravé i léčebné výživy, 
			aplikuje právní předpisy související s komunitní nutriční péči i zdravotní péčí o seniory. 
			 | 
		|
|  
			 Seznam výkonů 
			 | 
			 
			 Počet výkonů 
			 | 
		|
|  
			 Posouzení potřeb a sestavení plánu nutriční péče pro pacienty seniory 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Vyhodnocení somatických i nutričních rizik s následnou dokumentací 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Sestavování individuálních nutričních režimů dle stanovené diagnózy 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Provádění individuálních propočtů nutričních potřeb dle stanovené diagnózy 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Doporučování individuálních realimentačních postupů 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Doporučování výživových doplňků s přihlédnutím na druh onemocnění a věk 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Sledování pitného režimu pacienta/klienta 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Sledování přijmu stravy a vyhodnocování množství přijatého množství 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Doporučování změn způsobu podávání výživy 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Provádění propočtu enterální výživy a nutriční podpory 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Edukace seniorů problematice výživy v komunitě i jedinců a rodinných příslušníků 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Zpracování edukačního materiálu pro komunitu seniorů 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Způsob ukončení modulu 
			 | 
			 
			 Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.), splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul 3. 
			 | 
		|
3.2.4 Učební osnova odborného modulu OM 4
|  
			 Odborný modul - OM 4 
			 | 
			 
			 Nutriční péče a poradenství u pacientů s onkologickým onemocněním 
			 | 
		|
|  
			 Typ modulu 
			 | 
			 
			 povinný 
			 | 
		|
|  
			 Rozsah modulu 
			 | 
			 
			 5 dnů, tj. 40 hodin teoretické výuky 
			5 dnů, tj. 40 hodin odborné praxe na pracovišti akreditovaného zařízení 
			 | 
		|
|  
			 Počet kreditů 
			 | 
			 
			 35 (20 kreditů za teoretickou část, 15 kreditů za praktickou část) 
			 | 
		|
|  
			 Téma 
			 | 
			 
			 Rozpis učiva 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Fyziologie metabolismu substrátů a energetické zdroje u zdravého 
			 | 
			 
			 Zisk energie buňkou. Metabolismus bílkovin, tuků, sacharidů. Úloha mitochondrií. Energetické zdroje zdravého lidského organismu. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Změny metabolismu u onkologicky nemocného 
			 | 
			 
			 Metabolismus bílkovin, tuků, sacharidů a energetický výdej u onkologického pacienta. Mediátory metabolických změn. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Mechanizmy vzniku kachexie 
			 | 
			 
			 Hormonální a metabolické abnormality. Energetická bilance. Cytokiny a metabolické abnormality. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Typy nádorů, jejich chování a diagnostika 
			 | 
			 
			 Nezhoubné nádory, zhoubné nádory a diagnostické metody. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Protinádorová léčba, její typy dle cíle 
			 | 
			 
			 Kurativní léčba. Adjuvantní léčba. Neoadjuvantní léčba. Paliativní léčba. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Protinádorová léčba, její typy dle léčebné metody, zásady nutriční péče 
			 | 
			 
			 Léčba chirurgická. Léčba zářením - radioterapie. Chemoterapie. Hormonální lečba. Biologická léčba. Protisměrná léčba. Genová léčba. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Nežádoucí účinky protinádorové léčby a jejich ovlivnění 
			 | 
			 
			 Vedlejší účinky na GIT, krvetvorbu, na kůži a vlasové folikuly, na pohlavní orgány. Celkové příznaky. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Dietní opatření při nebo po léčbě nádorových onemocnění 
			 | 
			 
			 Ztráta chuti k jídlu, pocit na zvracení, zvracení, celková nevolnost. Změna vnímání chuti a vůní. Bolest v ústech a krku (mukositída). Suchost v ústech (xerostomie). Obtíže žvýkací a polykací (dysfagie). Obstrukce střev nebo trávícího traktu. Zácpa. Průjem. Ztráta hmotnosti. Nemožnost přijímat stravu per os. Nárůst hmotnosti. Rizika infekcí a zatížení organismu patogeny v potravě. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Nejčastější dietní úpravy při protinádorové léčbě 
			 | 
			 
			 Šetřící úprava stravy u onkologických pacientů. Šetřící úprava stravy u diabetiků s onkologickým onemocněním. Strava se sníženým obsahem nestravitelných zbytků. Stravování při vytvoření stomie. 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		
|  
			 Alternativní výživa 
			 | 
			 
			 Vegetariánství, makrobíotika, terapie vitamínem C, terapie šťávami. Potravinové doplňky výživy. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Výživa a edukace onkologicky nemocných v domácí péči 
			 | 
			 
			 Vyšetření výživového stavu nemocného při stanovení onkologické diagnózy. Výživová doporučení před hospitalizací, v průběhu vyšetření a plánované léčby. Edukace rodiny. Pravidla pro tvorbu a použití edukačních materiálů. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Ukončení modulu 
			 | 
			 
			 Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Výsledky vzdělávání 
			 | 
			 
			 Absolvent/ka: 
			orientuje se ve fyziologii metabolismu jednotlivých živin u zdravého organismu; 
			zná příčiny metabolických změn u onkologického pacienta; 
			zná příčiny hormonálních a metabolických změn, působení cytokinů způsobujících vznik nádorové kachexie; 
			definuje rozdíly biologického chování nezhoubných a zhoubných nádorů; 
			zná charakteristické požadavky na stravování onkologicky nemocných u jednotlivých léčebných metod, orientuje se v rozdílech jednotlivých léčebných postupů; 
			zná léčebné účinky a jednotlivé typy vedlejších účinků; 
			zná odlišnosti při tvorbě jídelních doporučení u onkologicky nemocných včetně využití modulárních dietetik a sippingu; 
			definuje veškeré prostředky enterální výživy; 
			zná charakteristické požadavky na úpravu stravy při jednotlivých zdravotních komplikacích při protinádorové léčbě; 
			definuje hlavní charakteristiky jednotlivých typů alternativní výživy, jejich působení na metabolismu onkologického pacienta; 
			umí charakterizovat přednosti domácí péče v souvislosti s výživovými doporučeními; 
			vyhodnocuje individuální potřeby energie; 
			je schopen/a zhodnotit možnosti nutričního ovlivnění jednotlivých poruch; 
			je schopen/a individuálně nutričnČ ovlivňovat nádorovou kachexii s cílem zlepšení stavu výživy onkologicky nemocného; 
			je schopen/a ovlivnit výživou jednotlivá stádia onemocnění tak, aby se zabránilo rozvinutí nebo zlepšení nádorové kachexie pomocí cílené nutriční podpory; 
			orientuje se v cílech jednotlivých typech léčby ve vztahu k výživě; 
			identifikuje možnosti vzniku vedlejších účinků u jednotlivých léčebných metod; 
			sestavuje jídelníčky dle nutričních požadavků, výběru potravin a technologické úpravy při jednotlivých komplikacích u onkologicky nemocných; 
			ovládá praktické využití alternativních výživových postupů pro onkologického pacienta; 
			vytváří individuální výživová doporučení a edukační materiály pro onkologické pacienty pro přechod do domácí péče. 
			 | 
		|
|  
			 Seznam výkonů 
			 | 
			 
			 Počet výkonů 
			 | 
		|
|  
			 Posouzení potřeb a sestavení plánu nutriční péče u onkologických pacientů 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Vyhodnocení somatických i nutričních rizik s následnou dokumentací 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Sestavování individuálních nutričních režimů dle stanovené diagnózy 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Provádění individuálních propočtů nutričních potřeb dle stanovené diagnózy 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Doporučování individuálních realimentačních postupů 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Doporučování výživových doplňků s přihlédnutím na druh onemocnění a věk 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Sledování pitného režimu onkologického pacienta 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Sledování přijmu stravy a vyhodnocování množství přijatého množství 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Doporučování změn způsobu podávání výživy 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Provádění propočtu enterální výživy a nutriční podpory 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Edukace onkologického pacienta a jeho rodinných příslušníků v problematice výživy při vzniklých komplikacích 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Zpracování edukačního materiálu pro konkrétního onkologického pacienta 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Způsob ukončení modulu 
			 | 
			 
			 Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.), splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul 4. 
			 | 
		|
3.2.5 Učební osnova odborného modulu OM 5
|  
			 Odborný modul - OM 5 
			 | 
			 
			 Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení 
			 | 
		
|  
			 Odborná praxe 
			 | 
			 
			 5 dnů, tj. 40 hodin praxe na pracovišti akreditovaného zařízení 
			 | 
		
|  
			 Počet kreditů 
			 | 
			 
			 15 
			 | 
		
|  
			 Seznam výkonů 
			 | 
			 
			 Počet výkonů 
			 | 
		
|  
			 Vyhodnocení nutričního stavu pacientů s různými onemocněními 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		
|  
			 Vytvoření plánu specializované nutriční péče o pacienty s různými onemocněními 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		
|  
			 a) Edukace pacienta s PEG o výživě před propuštěním do domácího prostředí 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
|  
			 b) Edukace pacienta se stomií o výživě před propuštěním do domácího prostředí 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
|  
			 Edukace pacienta s diabetem mellitem při první návštěvě v diabetologické ambulanci 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
3.3 Schopnosti a dovednosti po absolvování odborných modulů
Absolvent/ka odborných modulů je připraven/a:
vyhodnocovat stav výživy na základě provedených vyšetření nutných ke zjišťování stavu výživy u jednotlivých věkových skupin dospělých ve zdraví a nemoci,
sledovat a vyhodnocovat nutriční stav z hlediska možnosti vzniku komplikací a náhlých příhod a podílet se na jejich řešení,
sestavovat výživové programy ve zdraví a nemoci,
sestavovat a propočítávat nutriční postupy pro pacienty v těžkých stavech,
sestavovat a propočítávat nutriční postupy pro pacienty s vnitřním onemocněním a při chirurgické léčbě,
sestavovat a propočítávat nutriční postupy pro pacienty s metabolickým onemocněním (diabetes mellitus),
sestavovat a propočítávat nutriční postupy pro pacienty s onkologickým onemocněním.
4 Hodnocení výsledků vzdělávání v průběhu specializačního vzdělávání
Akreditované zařízení přidělí každému účastníkovi specializačního vzdělávání školitele, který je zaměstnancem akreditovaného zařízení. Školitel pro teoretickou výuku vypracovává studijní plán a plán plnění praktických výkonů, které má účastník vzdělávání v průběhu přípravy absolvovat a průběžně prověřuje znalosti (vědomosti a dovednosti). Odborná praxe na odborných pracovištích probíhá pod vedením přiděleného školitele, který je zaměstnancem daného pracoviště, má specializovanou způsobilost v oboru a osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu.
a) Průběžné hodnocení školitelem:
školitel pravidelně a průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti účastníka specializačního vzdělávání. Do studijního průkazu zapisuje ukončení každého modulu a získaný počet kreditů.
b) Předpoklad pro vykonání atestační zkoušky:
absolvování teoretické a praktické výuky; včetně splnění požadované odborné praxe v akreditovaném zařízení potvrzené ve studijním průkazu a splnění výkonů obsažených ve vzdělávacím programu potvrzené přiděleným školitelem,
získání příslušného počtu kreditů.
c) Vlastní atestační zkouška probíhá dle vyhlášky č. 189/2009 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů.
5 Profil absolventa
Absolvent specializačního vzdělávání v oboru Výživa dospělých bude připraven provádět, zajišťovat a koordinovat základní, specializovanou a vysoce specializovanou nutriční péči. Je oprávněn na základě vlastního posouzení a rozhodnutí, v souladu s platnou legislativou zabezpečovat nutriční péči v rozsahu své specializované způsobilosti stanovené činnostmi, ke kterým je nutriční terapeut pro výživu dospělých připraven na základě tohoto vzdělávacího programu a platné legislativy.
5.1 Charakteristika výstupních vědomostí, dovedností a postojů, tj. profesních kompetencí, pro které absolvent/ka specializačního vzdělávání získal/a způsobilost
Nutriční terapeut/ka pro výživu dospělých se specializovanou způsobilostí v oboru Výživa dospělých je připraven/a:
podílet se na kontinuálním zvyšování kvality a bezpečnosti nutriční péče,
koordinovat práci týmu nutričních terapeutů v oblasti nutriční péče o dospělé pacienty,
edukovat dospělé pacienty případně blízké osoby ve specializovaných nutričních postupech a připravovat pro ně informační materiály,
sledovat a vyhodnocovat nutriční stav dospělého pacienta a při vzniku komplikací se podílí na jejich řešení,
plánovat a zajišťovat specializovanou a vysoce specializovanou nutriční péči u dospělých pacientů s různými onemocněními,
plánovat a zajišťovat specializovanou a vysoce specializovanou nutriční péči u dospělých pacientů v terminálním stadiu,
edukovat blízké osoby v zajišťování potřebné nutriční péče ve vlastním prostředí,
provádět průzkumná šetření za účelem identifikace oblastí pro zlepšení kvality nutriční péče,
vést specializační vzdělávání v oboru výživy dospělých,
provádět poradenskou činnost v nutričních poradnách a ambulancích.
6 Charakteristika akreditovaných zařízení a pracovišť
Vzdělávací instituce, zdravotnická zařízení a pracoviště zajišťující výuku účastníků specializačního vzdělávání musí být akreditovány dle ustanovení §45 zákona č. 96/2004 Sb. Tato zařízení musí účastníkovi zajistit absolvování specializačního vzdělávání dle příslušného vzdělávacího programu. Minimální kritéria akreditovaných zařízení jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
6.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště
Personální požadavky
Školitelem pro praktickou část se rozumí zaměstnanec akreditovaného zařízení ve smyslu zákona č. 96/2004 Sb. ve znění pozdějších právních předpisů, který organizuje a řídí teoretickou nebo praktickou část specializačního vzdělávání.*
Školitelem může být pouze nutriční terapeut se specializovanou způsobilostí v oboru specializace a je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“.
Školitelem může být i lékař.
Lektorem pro teoretickou část se rozumí zdravotnický nebo jiný odborný pracovník, který se podílí na výuce v teoretické části specializačního vzdělávání.
Lektorem může být zdravotnický pracovník, který je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“.
Lektorem může být lékař i další odborný pracovník s jinou kvalifikací (JUDr., Ing. atd.), která odpovídá zaměření vzdělávacího programu (předměty jako je ekonomika a financování, právní problematika, krizový management, organizace a řízení, atd.).
Pedagogické schopnosti.
Doklady o odborné, specializované event. pedagogické způsobilosti.
Materiální a technické vybavení
Musí odpovídat standardům a platné legislativě.
Pro teoretickou část vzdělávacího programu standardně vybavená učebna s PC a dataprojektorem a s možností přístupu k internetu.
Modely a simulátory potřebné k výuce praktických dovedností KPR.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
Organizační a provozní požadavky
Pro teoretickou část vzdělávacího programu - jiná zařízení, která mají smluvní vztah s poskytovatelem zdravotní péče dle příslušného oboru specializace.
Pro praktickou část vzdělávacího programu - poskytování zdravotní péče dle příslušného oboru.
Pro praktickou část vzdělávacího programu smluvní vztah s jedním nebo více akreditovaným zařízením z důvodu zajištění komplexnosti vzdělávacího programu.
Bezpečnost a ochrana zdraví
Součástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany včetně ochrany před ionizujícím zářením.
Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Požadavky jsou doplněny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací vztahujících se k opatřením na ochranu před působením zdrojů rizik.
7 Tabulka modulů
|  
			 Specializační vzdělávání v oboru 
			 | 
		||||
|  
			 Kód 
			 | 
			 
			 Typ 
			 | 
			 
			 Název 
			 | 
			 
			 Rozsah 
			 | 
			 
			 Počet kreditů 
			 | 
		
|  
			 ZM 
			 | 
			 
			 P 
			 | 
			 
			 Organizační a metodické vedení specializované nutriční péče 
			 | 
			 
			 1 týden T - 40 hodin 
			 | 
			 
			 20 (á 4 kredity/den) 
			 | 
		
|  
			 OM 1 
			 | 
			 
			 P 
			 | 
			 
			 Klinická výživa a specializovaná nutriční péče 
			 | 
			 
			 2 týdny T - 80 hodin 
			4 týdny Pr - 160 hodin 
			 | 
			 
			 40 (á 4 kredity/den) 
			20 (á 1 kredit/den) 
			 | 
		
|  
			 OM 2 
			 | 
			 
			 P 
			 | 
			 
			 Metody stanovování individuálních nutričních potřeb u pacientů v těžkých stavech 
			 | 
			 
			 1 týden T - 40 hodin 
			1 týden Pr - 40 hodin 
			AZ 
			 | 
			 
			 20 (á 4 kredity/den) 
			15 (á 3 kredity/den) 
			 | 
		
|  
			 OM 3 
			 | 
			 
			 P 
			 | 
			 
			 Komunitní nutriční péče a poradenství u seniorů 
			 | 
			 
			 1 týden T - 40 hodin 
			1 týden Pr - 40 hodin 
			AZ 
			 | 
			 
			 20 (á 4 kredity/den) 
			15 (á 3 kredit/den) 
			 | 
		
|  
			 OM 4 
			 | 
			 
			 P 
			 | 
			 
			 Nutriční péče a poradenství u pacientů s onkologickým onemocněním 
			 | 
			 
			 1 týden T - 40 hodin 
			1 týden Pr - 40 hodin 
			AZ 
			 | 
			 
			 20 (á 4 kredity/den) 
			15 (á 3 kredity/den) 
			 | 
		
|  
			 OM 5 
			 | 
			 
			 P 
			 | 
			 
			 Odborná praxe na akreditovaném pracovišti 
			 | 
			 
			 1 týden Pr - 40 hodin 
			AZ 
			 | 
			 
			 15 (á 3 kredity/den) 
			 | 
		
|  
			 | 
			 
			 | 
			 
			 T - teorie Σ 240 
			Pr - praxe Σ 160 
			Pr - AZ Σ 160 hodin 
			 | 
			 
			 | 
		|
|  
			 Celkem 560 hodin 
			 | 
			 
			 200 kreditů 
			 | 
		|||
Vysvětlivky: P - povinné, T - teorie, Pr - praxe, P - AZ - praxe na akreditovaném pracovišti
8 Seznam doporučených zdrojů
Doporučená literatura
BÁRTLOVÁ, S. Sociologie medicíny a zdravotnictví. 6. přeprac. vyd. Praha: Grada, 2005. 188 s. ISBN 80-247-1197-4.
BÁRTLOVÁ, S.; SADÍLEK, P.; TÓTHOVÁ, V. Výzkum a ošetřovatelství. 2. přeprac. a dopl. vyd. Brno: NCO NZO, 2005. 146 s. ISBN 80-7013-416-X.
BARTOŠÍKOVÁ, I. O syndromu vyhoření pro zdravotní sestry. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2006. 86 s. ISBN 80-7013-439-9.
BENEŠ, M. Andragogika. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. 135 s. ISBN 978-80-247-2580-2.
České ošetřovatelství 12 : Zdravotnické právo v ošetřovatelské praxí I. 1. vyd. Brno: IDVPZ, 2003. 73 s. ISBN 80-7013-376-7.
České ošetřovatelství 13: Sestra a pacient (Komunikace v praxí). Zdravotnické právo v ošetřovatelské praxí II. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2003. 67 s. ISBN 80-7013-388-0.
JOBÁNKOVÁ, M. a kol. Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. 3. nezměn. vyd. Brno: NCO NZO, 2003. 225 s. ISBN 80-7013-390-2.
JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxí. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 77 s. ISBN 978-80-247-2171-2.
KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. 1. vyd. Praha: Academia, 2005. 263 s. ISBN 80-200-1307-5.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. 280 s. ISBN 80-7178-774-4.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. 1. vyd. Praha: Grada, 2002. 200 s. ISBN 80-247-0179-0.
KŘIVOHLAVÝ, J. Sestra a stres. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 119 s. ISBN 978-80-247-3149-0.
KŘIVOHLAVÝ, J.; PEČENKOVÁ, J. Duševní hygiena zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 80 s. ISBN 80-247-0784-5.
ANDcL, M. Diabetes mellitus a další poruchy metabolismu. 1. vyd. Praha: Galén, 2001. 21s. ISBN 80-7262-047-9.
ANDĚL, M. a kol. Vliv výživy a intenzivní metabolické péče na orgánové funkce a pooperační stavy. 1. vyd. Hradec Králové: Nukleus HK, 2003. 104 s. ISBN 80-86225-35-6.
BARTOŠ, V.; PELIKÁNOVÁ, T. a kol. Praktická diabetologie. 3. rozšíř. vyd. Praha: Maxdorf , 2003. 479 s. ISBN 80-85912-69-4.
BENEŠ, P. Základy umělé výživy: nutriční péče pro nemocniční praxí . 1. vyd. Praha: Maxdorf, 1999. 108 s. ISBN 80-85800-71-3.
BĚLOBRÁDKOVÁ, J.; BRÁZDOVÁ, L. Diabetes mellitus. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2006. 161 s. ISBN 80-7013-446-1.
BULKOVÁ, V. Nauka o poživatinách. 1. vyd. Brno: IDVPZ, 1999. 204 s. ISBN 80-7013-293-0.
ČERMÁKOVÁ, M.; ŠTĚPÁNOVÁ, I. Klinická biochemie 1. díl. 2. uprav. vyd. Brno: NCO NZO, 2010. 130 s. ISBN 978-80-7013-515-0.
ČERMÁKOVÁ, M. a kol. Klinická biochemie 2. díl. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2005. 164 s. ISBN 80-7013-424-0.
ČERVENKOVÁ, R. Celiakie. 1. vyd. Praha: Galén, 2006. 64 s. ISBN 80-7262-425-3.
DASTYCH, M.; BREINEK, P. a kol. Klinická biochemie: bakalářský obor Zdravotní laborant. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 232 s. ISBN 978-80-210-4572-9.
FRAŇKOVÁ, S.; DVOŘÁKOVÁ-JANŮ, V. Psychologie výživy a sociální aspekty jídla. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2003. 256 s., ISBN 80-246-0548-1.
GROFOVÁ, Z. Nutriční podpora: praktický rádce pro sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 237 s. ISBN 978-80-247-1868-2.
CHARVÁT, J.; KVAPIL, M. a kol. Praktikum umělé výživy: učební texty k praktickým cvičením z umělé výživy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006. 155 s. ISBN 80-246-1303-4.
KAŇKOVÁ, K. Poruchy metabolizmu a výživy: vybrané kapitoly z patologické fyziologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 59 s. ISBN 80-210-3670-2.
KELLER, U. a kol. Klinická výživa. 1. vyd. Praha: Scientia medica, 1993. 235 s. ISBN 80-85526-08-5.
KLEIWÄCHTEROVÁ, H.; BRÁZDOVÁ, Z. Výživový stav člověka a způsoby jeho zjišťování. 2. přeprac. vyd. Brno: IDVPZ, 2001. 102 s. ISBN 80-7013-336-8.
KOHOUT, P. a kol. Výživa u pacientů s idiopatickými střevními záněty. 1. vyd. Praha: Maxdorf, 2004. 174 s. ISBN 80-7345-023-2.
KOHOUT, P.; KOTRLÍKOVÁ, E. Základy klinické výživy. 1. vyd. Praha: Agentura Frigl, 2005. 113 s. ISBN80-86912-08-6.
KOHOUT, P.; PAVLÍČKOVÁ, J.: Celiakie a bezlepková dieta: dieta a rady lékaře. 3. vyd. Praha: Maxdorf, 2006. 166 s. ISBN 80-7345-070-4.
KOHOUT, P.; SKLÁDANÝ, L. Perkutánní endoskopická gastrostomie a její místo v algoritmu umělé výživy. 1. vyd. Praha: Galén, 2002. 255 s. ISBN 80-7262-191-2.
KRCH, F. D. Bulimie: Jak bojovat s přejídáním. 3. dopl. a přeprac. vyd. Praha : Grada, 2003. 195 s. ISBN 978-80-247-2130-9.
KRCH, F. D. Mentální anorexie. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 235 s. ISBN 80-7178-598-9.
KRCH, F. D. a kol. Poruchy příjmu potravy. 2. aktual. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2005. 255 s. ISBN 80-247-0840-X.
KUDLOVÁ, E. a kol. Hygiena výživy a nutriční epidemiologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. 287 s. ISBN 978-80-246-1735-0.
KVASNIČKOVÁ, A. Alergie z potravin. 1. vyd. Praha: Ústav zemědělských a potravinářských informací, 1998. 60 s. ISBN 80-85120-93-3.
MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. 309 s. ISBN 978-80-7367-331-4.
MUNZAROVÁ, M. Zdravotnická etika od A do Z. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 156 s. ISBN 80-247-1024-2.
MUSIL, D. Klinická výživa a intenzivní metabolická péče. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. 109 s. ISBN 80-244-0566-0.
NAVRÁTILOVÁ, M.; ČEŠKOVÁ, E.; SOBOTKA, L. Klinická výživa v psychiatrii : teoretické předpoklady, praktická doporučení, osobní zkušenosti. 1. vyd. Praha: Maxdorf, 2000. 270 s. ISBN 80-85912-33-3.
PERLÍN, C. a kol. Potravinové tabulky část 2. Chemické složení a energetický obsah poživatin „v hodnotách jak snědeno“. 1. vyd. Praha: Společnost pro výživu, 1993. 66 s. ISBN 80-85120-44-5.
PRUDIL, L. Základy právní odpovědnosti ve zdravotnictví. 4. dopl. vyd. Brno: NCO NZO, 2006. 77 s. ISBN 80-7013-433-X.
RYBKA, J. a kol. Diabetologie pro sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 283 s. ISBN 80-247-1612-7.
SCHUENEMAN, M. Jed nebo lék : kalorie, cholesterol: výživová fakta a hodnoty stovek druhů potravin, se kterými se setkáváte každý den. 1. čes. vyd. Praha: Svojtka & Co., 2007. 208 s. ISBN 978-80-7352-623-8.
SOBOTKA, L.; NOVÁK, F.; VAŇKOVÁ, D. Klinická výživa a metabolická péče v gastročnterologii a gerontologii. 1. vyd.. Hradec Králové: Nucleus HK, 2006. 145 s. ISBN 80-86225-91-7.
STARNOVSKÁ, T.; CHOCENSKÁ, E. Nutriční terapie. 1. vyd. Praha: Galén, 2006. 39 s. ISBN 80-7262-387-7.
SVOBODNÍK, P. Management pro zdravotníky v kostce. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2009. 125 s. ISBN 978-80-7013-498-6.
ŠAFRÁNKOVÁ, A.; NEJEDLÁ, M. Interní ošetřovatelství I. 1. vyd. dotisk. Praha: Grada, 2010. 280 s. ISBN 978-80-247-1148-5.
ŠKRLA, P. Především neublížit: cesta k prevenci pochybení v léčebné a ošetřovatelské péči. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2005. 162 s. ISBN 80-7013-419-4.
ŠAFRÁNKOVÁ, A.; NEJEDLÁ, M. Interní ošetřovatelství II. 1. vyd. dotisk. Praha: Grada, 2010. 212 s. ISBN 978-80-247-1777-7.
URBÁNKOVÁ, P.; URBÁNEK, L. a kol. Klinická výživa v současné praxí. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2008. 104 s. ISBN 978-80-7013-473-3.
VONDRÁČEK, L.; VONDRÁČEK, J. Odpovědnost při poskytování ošetřovatelské péče. 1. vyd. Praha: Galén, 2006. 30 s. ISBN 80-7262-392-3.
VONDRÁČEK, L.; VONDRÁČEK, J. Pochybení a sankce při poskytování ošetřovatelské péče. 1. vyd. Praha: Grada, 2003. 68 s. ISBN 80-247-0705-5.
VONDRÁČEK, L.; WIRTHOVÁ, V. Právní minimum pro sestry: příručka pro praxí. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. 95 s. ISBN 978-80-247-3132-2.
WILHELM, Z. a kol. Výživa v onkologii. 2. přeprac. a dopl. vyd. Brno: NCO NZO, 2004. 259 s. ISBN 80-7013-410-0.
ZADÁK, Z. Výživa v intenzivní péči. 2. rozš. a aktual. vyd. Praha : Grada, 2008. 542 s. ISBN 978-80-247-2844-5.
ZADÁK, Z. Klinická výživa a metabolická péče u těžce nemocných. 1. vyd. Hradec Králové: Nukleus HK, 2000. 80 s. ISBN 80-86225-02-X.
ZACHAROVÁ, E.; HERMANOVÁ, M.; ŠRÁMKOVÁ, J. Zdravotnická psychologie:teorie a praktická cvičení. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 125 s. ISBN 978-80-247-2068-5.
* Školitelem může být i mentor, který splňuje požadavky na školitele stanovené vzdělávacím programem