Věstník MZd ČR, částka 6/2008
ZPRÁVY A SDĚLENÍ
5.
|  
			
			 METODICKÝ POKYN K VYHLÁŠCE č. 39/2005 Sb. 
			
			 | 
		
Název studijního programu:
5341 R Ošetřovatelství, bakalářský studijní program
5341-N/1. Diplomovaná všeobecná sestra, vzdělávací program pro Vyšší odborné školy zdravotnické
Název kvalifikačního studijního oboru a oboru vzdělání:
VŠEOBECNÁ SESTRA
DIPLOMOVANÁ VŠEOBECNÁ SESTRA
Standardní doba studia: nejméně 3 roky studia a nejméně 4 600 hodin teoretické výuky a praktického vyučování, z toho nejméně 2 300 hodin a nejvýše 3 000 hodin praktického vyučování
Forma studia:
v bakalářském studijním programu: prezenční, distanční nebo jejich kombinace
ve vzdělávacím programu pro Vyšší odborné školy zdravotnické: denní, večerní, dálková, distanční, kombinovaná1)
I. Cíle studijního a vzdělávacího programu
1. Cíle týkající se vzdělání a získání profesní kvalifikace k poskytování přímé ošetřovatelské péče orientované na individuální potřeby jednotlivců, rodin a komunit ve zdraví i nemoci.
2. Cíle týkající se vývoje profese v přímém vztahu k Evropské strategii Světové zdravotnické organizace (dále jen SZO) pro vzdělávání všeobecných sester v interdisciplinárním a multiprofesním pojetí, v účasti na rozhodovacích procesech, v přejímání odpovědností spojených s vedením týmu.
3. Cíle týkající se vzdělání ve vztahu k jednotlivým úrovním systému zdravotní péče v České republice s přesahem do celoevropského měřítka a se zaměřením na rovný přístup jednotlivce k poskytovatelům zdravotní péče.
4. Cíle, týkající se získání profesní kvalifikace zdravotnického pracovníka k oprávnění výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu2).
5. Cíle vedoucí k dosažení vzdělání ve zdravotnickém oboru jako základní předpoklad k celoživotnímu profesnímu vzdělávání.
II. Cíle studia studijního a vzdělávacího programu
1. Cíle týkající se přímého vztahu k jednotlivci, rodině a komunitě
1.1. Absolvent/ka je schopen/a samostatně poskytovat individuální ošetřovatelskou péči a podporu jednotlivcům (zdravým, nemocným, osobám se zdravotním postižením a umírajícím), rodinám a komunitám v souladu s přírodním a společenským prostředím, ve kterém žijí.
1.2. Absolvent/ka je schopen/a na základě získaných vědomostí (z ošetřovatelství, medicínských a humanitních věd) a dovedností (získaných v odborné klinické praxi) zhodnotit aktuální zdravotní stav a biopsychosociální potřeby člověka v různých věkových obdobích a v různých životních situacích.
1.3. Absolvent/ka je schopen/a na základě získaných vědomostí (z ošetřovatelství, medicínských a humanitních věd, informačních systémů aj.) a dovedností (získaných v odborné klinické praxi) poskytnout a zajistit všestrannou ošetřovatelskou péči o individuální potřeby člověka. Tato péče směřuje k podpoře, posílení a udržení zdraví, k prevenci vzniku onemocnění, k prevenci komplikací. V případě nevyléčitelně nemocných a umírajících je nedílnou součástí péče projevení úcty, podpory a doprovázení.
1.4. Absolvent/ka je schopen/a samostatného rozhodování v oblasti ošetřovatelství, která se týká: péče o zdraví, prevence vzniku onemocnění, poskytování první pomoci, ošetřovatelské péče o nemocné, o osoby se zdravotním postižením a umírající. Tato rozhodnutí dokáže zdůvodnit, obhájit a nést za ně osobní odpovědnost.
2. Cíle týkající se rozvoje profese všeobecné sestry
2.1. Absolvent/ka je schopen/a na základě svých vědomostí, dovedností, sociální zralosti a přístupu k jednotlivcům, rodinám a komunitám přispívat k profesionalizaci ošetřovatelství, zvyšování prestiže a postavení všeobecné sestry ve společnosti.
2.2. Absolvent/ka zná aktuální stav rozvoje ošetřovatelské praxe u nás i v zahraničí a je schopen/a kriticky posoudit jednotlivé etapy historického, současného i předpokládaného vývoje v ošetřovatelství včetně kompetencí sester při realizaci ošetřovatelské péče, výkonů a činností.
2.3. Absolvent/ka je schopen/a v oblasti ošetřovatelství provádět výzkumnou činnost (nebo se na ní podílet) a je schopen/a aplikovat výsledky vědeckého výzkumu ve své práci.
3. Cíle týkající se jednotlivých úrovní a oblastí systému péče o zdraví
3.1. Absolvent/ka se orientuje v právním rámci, který upravuje poskytování zdravotní a sociální péče a kompetence státní správy v oblasti organizace systému zdravotních a sociálních služeb.
3.2. Absolvent/ka chápe úlohu SZO ve světě a v Evropě. Zná výkonné orgány a administrativu Evropské unie (dále jen EU) a její úkoly ve vztahu k členským státům, respektuje direktivy a doporučení EU týkající se zdravotní a sociální politiky v členských zemích.
III. Profil absolventa studijního a vzdělávacího programu
Výstupní znalosti a dovednosti všeobecných sester, tj. profesní kompetence všeobecných sester, jsou rozděleny na základní, specializované a vysoce specializované podle základních funkcí, které všeobecná sestra plní a vycházejí z platné legislativy ČR3).
Všeobecné sestry musí umět chránit, udržovat, navracet a podporovat zdraví osob a skupin, jejich autonomii a soběstačnost v oblasti tělesných a psychických životních funkcí s přihlédnutím k psychologické, sociální, ekonomické a kulturní odlišnosti způsobu života osob se zdravotním postižením.
Činnost všeobecných sester, které odpovídají za ošetřovatelskou péči, zahrnuje péči o jedince všech věkových kategorií, o které je pečováno ve zdravotnických zařízeních nebo ve vlastním sociálním prostředí, při akutních a chronických poruchách zdraví a při somatických a psychických potížích.
Profese všeobecné sestry zahrnuje čtyři základní oblasti kompetencí4):
nezávislé - autonomní, závislé - kooperativní, kompetence všeobecné sestry v oblasti výzkumu a vývoje a dále v oblasti řízení ošetřovatelské péče.
1. Autonomní - nezávislé kompetence všeobecných sester
1.1. Uspokojování potřeb vzniklých v souvislosti s onemocněním
Všeobecná sestra bez odborného dohledu a bez indikace, v rozsahu své odborné způsobilosti poskytuje, případně zajišťuje základní a specializovanou ošetřovatelskou péči v souladu s právními předpisy a standardy.
1.1.1. Identifikuje potřeby pacientů/klientů všech věkových skupin v oblasti tělesné, psychické, společenskokulturní a duchovní změněné nebo vzniklé v souvislosti s poruchou zdravotního stavu jednotlivců nebo skupin nebo v souvislosti s těhotenstvím.
1.1.2. Určuje vhodná opatření a sestavuje plán vhodných ošetřovatelských intervencí a dalších opatření pro uspokojování potřeb, rozvoj, zachování nebo navrácení soběstačnosti a pro zmírňování utrpení a zajištění klidného umírání a důstojné smrti.
1.1.3. Vykonává ošetřovatelské intervence a další opatření nebo jejich vykonání zajišťuje prostřednictvím jiného člena týmu, případně jejich zajištění iniciuje.
1.1.4. Vyhodnocuje výsledky a účinnost provedených opatření a modifikuje další ošetřovatelský plán.
1.2. Podpora zdraví a prevence vzniku onemocnění
1.2.1. Sleduje jednotlivce, rodiny a komunity, o které pečuje z celkového hlediska, bere v úvahu prostředí, ve kterém žijí a jejich způsob života. Zjišťuje všechny dostupné zdroje (lidské a jiné), které jsou nutné pro zvládnutí rizik a péče a využívá je.
1.2.2. Určuje opatření, která podporují zdraví nebo prevenci onemocnění a která mohou realizovat samotní jednotlivci, rodiny a skupiny nebo s pomocí jiných osob.
1.2.3. Vysvětluje jednotlivcům, rodinám a skupinám, jak mohou sami své prostředí a životní styl ovlivnit, nebo jim doporučí, jak je změnit.
1.2.4. Motivuje jednotlivce, rodiny a skupiny k tomu, aby změnili v případě potřeby svůj životní styl.
1.2.5. Podílí se na vyhodnocování výsledků provedených opatření nebo sama toto vyhodnocení provádí.
1.3. Zdravotní výchova a poskytování informací
1.3.1. Zprostředkovává jednotlivcům, rodinám, skupinám a jejich příbuzným potřebné informace v přiměřené formě z hlediska svých kompetencí a stará se o to, aby tyto informace byly srozumitelné a aby mohla dosažené výsledky v informovanosti klientů/pacientů vyhodnotit.
1.3.2. Organizuje a účastní se kampaní na podporu zdraví a prevence a hodnotí výsledky těchto programů.
1.3.3. Podílí se na vzdělávání ošetřovatelského personálu a jiných pracovníků ve zdravotnictví.
1.3.4. Podílí se na kvalifikačním a postkvalifikačním vzdělávání zdravotnických pracovníků.
2. Kooperativní - závislé kompetence sester
2.1. Respektuje role jednotlivých profesionálů při koordinaci a plnění odborných úkolů v multidisciplinárním a multiprofesionálním týmu, zachovává a posiluje vzájemný partnerský vztah a podílí se na všech společných opatřeních v zájmu zdraví pacienta/klienta.
2.2. Provádí vyšetření a léčebná opatření, která indikuje lékař.
2.3. Zná a dodržuje hranice svých rolí a kompetencí a pokud je to nutné, požádá o spolupráci kompetentní odborníky.
3. Kompetence sester ve výzkumu a vývoji v oblasti ošetřovatelství
3.1. Kriticky reviduje svou každodenní praxi a při realizaci svých činností využívá výsledky výzkumu.
3.2. Získává nové vědomosti tím, že se podílí na výzkumné práci v oblasti ošetřovatelství nebo výzkum sama provádí a k tomu využívá všech dostupných informačních zdrojů.
3.3. Podílí se na výzkumu v multidisciplinárním týmu.
3.4. Podílí se systematicky a nepřetržitě na programech zajišťování kvality celkové péče.
3.5. Usiluje o svůj další odborný růst v rámci postgraduálního a kontinuálního celoživotního vzdělávání.
4. Kompetence sester v oblasti řízení ošetřovatelské péče
4.1. Rozezná rizika pro zdraví spadající do oblasti ošetřovatelské péče a provádí nezbytná opatření k zamezení působení těchto rizik.
4.2. Pracuje ve skupinách, kontroluje pracovní tým a kooperuje s jinými odborníky.
4.3. Při výkonu svých činností sleduje jejich efektivitu a náklady.
4.4. Vzdělává, kontroluje a hodnotí podřízené pracovníky.
4.5. Efektivně ovládá nové informační a komunikační technologie.
4.6. Účastní se rozhodovacích procesů v oblasti zdravotní politiky a řízení, které se týkají ošetřovatelství. Všechny tyto úkoly musí být plněny v souladu s platnými právními normami, etickými principy a profesními standardy, které platí pro sestry odpovídající za všeobecnou ošetřovatelskou péči ve státě, v němž svoji profesní činnost vykonávají.
IV. Podmínky kvalifikačního vzdělávání:
1. Vstupní podmínky
Podmínky k přijetí do studijního a vzdělávacího programu, které je uchazeč/ka o studium povinen/a splnit:
1.1. Ke studiu může být přijat/a uchazeč/ka, který/á úspěšně ukončil/a středoškolské vzdělání maturitní zkouškou opravňující ke vstupu na vysokou školu a na vyšší odbornou školu a splnil/a podmínky při jímacího řízení vysoké školy5) nebo vyšší odborné školy6).
1.2. Jeho/její zdravotní stav splňuje zdravotní kritéria stanovená pro studium, které jsou v souladu s platnými právními předpisy7).
1.3. Cizinci mohou studovat ve studijním programu po splnění požadavků, které na ně právní předpisy České republiky a mezinárodní smlouvy kladou.
2. Průběžné podmínky
Povinnosti, které musí student/ka splnit v průběhu studia určují:
studijní program a studijní plán, které jsou v souladu se zkušebním a studijním řádem vysoké školy,
vzdělávací program, učební plán a školní řád vyšší odborné školy.
3. Výstupní podmínky, ukončování studia8)
Způsob a podmínky kontroly studia a ukončení studia vymezují:
studijní program, studijní plán, zkušební řád vysoké školy,
vzdělávací program, učební plán a školní řád vyšší odborné školy.
3.1 Podmínkou uzavření studia je dosažení cílů studijního a vzdělávacího programu, získání předepsaného počtu kreditů v předepsané skladbě (tj. předměty povinné, povinně volitelné a volitelné) a splnění předepsaných studijních povinností do doby dané maximální možnou délkou studia.
3.2 Vysokoškolské vzdělávání se ukončuje státní závěrečnou zkouškou, která se skládá z:
3.2.1 obhajoby závěrečné práce.
3.2.2 zkoušky z předmětů:
ošetřovatelství (teorie ošetřovatelství, ošetřovatelský proces a potřeby člověka, multikulturní ošetřovatelství, výzkum v ošetřovatelství)
ošetřovatelství v klinických oborech
humanitní vědy (psychologie, pedagogika, etika v ošetřovatelství)
3.3 Vyšší odborné vzdělávání se ukončuje absolutoriem, které se skládá z:
3.3.1 obhajoby absolventské práce
3.3.2 teoretické zkoušky z předmětů:
ošetřovatelství (teorie ošetřovatelství, ošetřovatelský proces a potřeby člověka, multikulturní ošetřovatelství, výzkum v ošetřovatelství)
ošetřovatelství v klinických oborech
humanitní vědy (psychologie, pedagogika, etika v ošetřovatelství)
3.3.3. zkoušky z cizího jazyka
Povinné základní předměty - kategorie A
|  
			 Doporučený název předmětu: 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin9): 
			 | 
		
|  
			 Etika 
			 | 
			 
			 17 
			 | 
		
|  
			 Filozofie 
			 | 
			 
			 13 
			 | 
		
|  
			 Zdravotnické právo ve vztahu k ošetřovatelství 
			 | 
			 
			 15 
			 | 
		
|  
			 Management 
			 | 
			 
			 16 
			 | 
		
|  
			 Ekonomika a pojišťovnictví 
			 | 
			 
			 6 
			 | 
		
|  
			 Veřejné zdravotnictví 
			 | 
			 
			 17 
			 | 
		
|  
			 Zdravý životní styl 
			 | 
			 
			 9 
			 | 
		
|  
			 Ochrana veřejného zdraví 
			 | 
			 
			 9 
			 | 
		
|  
			 Obecná a vývojová psychologie 
			 | 
			 
			 25 
			 | 
		
|  
			 Zdravotnická psychologie 
			 | 
			 
			 13 
			 | 
		
|  
			 Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství 
			 | 
			 
			 15 
			 | 
		
|  
			 Komunikace 
			 | 
			 
			 29 
			 | 
		
|  
			 Sociologie 
			 | 
			 
			 12 
			 | 
		
|  
			 Anatomie 
			 | 
			 
			 34 
			 | 
		
|  
			 Fyziologie 
			 | 
			 
			 18 
			 | 
		
|  
			 Patologie 
			 | 
			 
			 18 
			 | 
		
|  
			 Biofyzika 
			 | 
			 
			 12 
			 | 
		
|  
			 Mikrobiologie a imunologie 
			 | 
			 
			 25 
			 | 
		
|  
			 Biochemie 
			 | 
			 
			 13 
			 | 
		
|  
			 Hematologie 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		
|  
			 Genetika 
			 | 
			 
			 8 
			 | 
		
|  
			 Farmakologie 
			 | 
			 
			 12 
			 | 
		
|  
			 Výživa a dietetika 
			 | 
			 
			 7 
			 | 
		
|  
			 Klinická propedeutika 
			 | 
			 
			 18 
			 | 
		
|  
			 Radiologie a nukleární medicína 
			 | 
			 
			 13 
			 | 
		
|  
			 Odborná latinská terminologie 
			 | 
			 
			 17 
			 | 
		
|  
			 Informační systémy ve zdravotnictví 
			 | 
			 
			 17 
			 | 
		
Povinné oborové předměty - kategorie A
|  
			 Doporučený název předmětu: 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin9): 
			 | 
		
|  
			 1. První pomoc 
			 | 
			 
			 12 
			 | 
		
|  
			 2. Ošetřovatelství: 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 - Teorie ošetřovatelství 
			 | 
			 
			 17 
			 | 
		
|  
			 - Ošetřovatelský proces a potřeby člověka 
			 | 
			 
			 42 
			 | 
		
|  
			 - Ošetřovatelské postupy 
			 | 
			 
			 24 
			 | 
		
|  
			 - Multikulturní ošetřovatelství 
			 | 
			 
			 12 
			 | 
		
|  
			 - Výzkum v ošetřovatelství 
			 | 
			 
			 16 
			 | 
		
|  
			 - Komunitní péče 
			 | 
			 
			 12 
			 | 
		
|  
			 - Rehabilitační ošetřovatelství 
			 | 
			 
			 24 
			 | 
		
|  
			 3. Ošetřovatelství v klinických oborech: 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 - Ošetřovatelská péče o nemocné v interních oborech 
			 | 
			 
			 57 
			 | 
		
|  
			 - Ošetřovatelská péče o nemocné v chirurgických oborech 
			 | 
			 
			 50 
			 | 
		
|  
			 - Ošetřovatelská péče o dítě 
			 | 
			 
			 50 
			 | 
		
|  
			 - Ošetřovatelská péče o nemocné v gynekologii a porodnictví 
			 | 
			 
			 24 
			 | 
		
|  
			 - Ošetřovatelská péče o nemocné s duševními poruchami 
			 | 
			 
			 18 
			 | 
		
|  
			 - Ošetřovatelská péče o nemocné v neurologii 
			 | 
			 
			 12 
			 | 
		
|  
			 - Ošetřovatelská péče o nemocné s onkologickými chorobami 
			 | 
			 
			 15 
			 | 
		
|  
			 - Paliativní péče 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		
|  
			 - Ošetřovatelská péče o seniory 
			 | 
			 
			 15 
			 | 
		
|  
			 - Ošetřovatelská péče v oftalmologii 
			 | 
			 
			 7 
			 | 
		
|  
			 - Ošetřovatelská péče v otorinolaryngologii 
			 | 
			 
			 7 
			 | 
		
|  
			 - Ošetřovatelská péče v dermatovenerologii 
			 | 
			 
			 7 
			 | 
		
|  
			 - Ošetřovatelská péče ve stomatologii 
			 | 
			 
			 7 
			 | 
		
|  
			 4. Odborná ošetřovatelská praxe: 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 Doporučená pracoviště pro odbornou praxi: 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin10): 
			 | 
		
|  
			 - chirurgické oddělení 
			 | 
			 
			 160 
			 | 
		
|  
			 - interní oddělení , LDN, ošetřovatelská lůžka pro seniory 
			 | 
			 
			 180 
			 | 
		
|  
			 - dětské oddělení 
			 | 
			 
			 100 
			 | 
		
|  
			 - gynekologicko porodnické oddělení 
			 | 
			 
			 40 
			 | 
		
|  
			 - intenzivní péče 
			 | 
			 
			 40 
			 | 
		
|  
			 - psychiatrie 
			 | 
			 
			 60 
			 | 
		
|  
			 - komunitní péče 
			 | 
			 
			 40 
			 | 
		
|  
			 - další lékařské obory 
			 | 
			 
			 40 
			 | 
		
Povinně volitelné předměty - kategorie B
Vhodně rozšiřují soubor povinných předmětů, rozšiřují znalosti a dovednosti studentů v oboru, mohou být rovněž vybrány tak, aby umožnily zaměření školy na vybraný klinický obor. Podle nabídky jednotlivých fakult a vyšších odborných škol - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro ošetřovatelské disciplíny.
Volitelné předměty - kategorie C
Vhodně doplňují nabídku povinných a povinně volitelných předmětů, doplňují znalosti a dovednosti studentů v oboru.
Podle nabídky jednotlivých fakult a vyšších odborných škol - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro ošetřovatelské disciplíny.
Odborná ošetřovatelská praxe:
|  
			 1. ročník 
			 | 
			 
			 2. ročník 
			 | 
			 
			 3. ročník 
			 | 
			 
			 Celkem 
			 | 
		
|  
			 740 hodin 
			 | 
			 
			 920 hodin 
			 | 
			 
			 640 hodin 
			 | 
			 
			 2300 hodin 
			 | 
		
Délka 1 hodiny praktické výuky v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb je 60 minut.
Předměty národního standardu oboru všeobecná sestra jsou v souladu s požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb. (viz. příloha č. 1).
Doporučuje se, aby předměty byly sestaveny v tématicky uspořádaných celcích - modulech. Jeden předmět může být součástí více modulů.
Povinné základní předměty - kategorie A
Povinné oborové předměty - kategorie A
Příloha č. 1
Převodní tabulka pro Všeobecné sestry
Předměty národního vzdělávacího standardu oboru Všeobecná sestra
a požadavky vyhlášky
č. 39/2005 Sb.
|  
			 Požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb. 
			 | 
			 
			 Obsah národního standardu 
			 | 
		
|  
			 §3, odst. 2 
			 | 
		|
|  
			 Etika zdravotnického povolání v oboru 
			 | 
			 
			 Etika 
			 | 
		
|  
			 Administrativní činnosti ve zdravotnictví (vedení dokumentace týkající se oboru včetně elektronické podoby této dokumentace) 
			 | 
			 
			 Informační systémy ve zdravotnictví 
			Ošetřovatelství 
			 | 
		
|  
			 Organizace a řízení zdravotní péče 
			 | 
			 
			 Veřejné zdravotnictví 
			Ekonomika a pojišťovnictví 
			Managament 
			 | 
		
|  
			 Základy podpory a ochrany veřejného zdraví včetně prevence nozokomiálních nákaz 
			 | 
			 
			 Zdravý životní styl 
			Ochrana veřejného zdraví 
			Ošetřovatelství 
			 | 
		
|  
			 První pomoc a zajišťování zdravotní péče v mimořádných krizových situacích 
			 | 
			 
			 První pomoc 
			 | 
		
|  
			 Právní souvislosti poskytování zdravotní péče v oboru 
			 | 
			 
			 Zdravotnické právo a profesní legislativa 
			 | 
		
|  
			 §4, odst. 2 
			 | 
		|
|  
			 Nejméně 3 roky studia 
			 | 
			 
			 PS + KS - 3 roky obě formy studia 
			 | 
		
|  
			 Nejméně 4 600 hodin teoretické výuky a praktického vyučování 
			 | 
			 
			 PS+KS - 4 600 hodin 
			 | 
		
|  
			 Nejméně 2 300 hodin a nejvýše 3 000 hodin praktického vyučování 
			 | 
			 
			 PS+KS - 2 300 hodin 
			 | 
		
|  
			 §4, odst. 3, a) 1. 
			 | 
		|
|  
			 Anatomie 
			 | 
			 
			 Anatomie 
			Odborná latinská terminologie 
			 | 
		
|  
			 Fyziologie 
			 | 
			 
			 Fyziologie 
			Odborná latinská terminologie 
			 | 
		
|  
			 Patologie 
			 | 
			 
			 Patologie 
			Odborná latinská terminologie 
			 | 
		
|  
			 Mikrobiologie (bakteriologie, virologie, parazitologie) 
			 | 
			 
			 Mikrobiologie 
			 | 
		
|  
			 Biofyzika 
			 | 
			 
			 Biofyzika 
			 | 
		
|  
			 Imunologie 
			 | 
			 
			 Imunologie 
			 | 
		
|  
			 Biochemie 
			 | 
			 
			 Biochemie 
			 | 
		
|  
			 Hematologie 
			 | 
			 
			 Hematologie 
			 | 
		
|  
			 Základy radiační ochrany 
			 | 
			 
			 Radiologie a nukleární 
			medicína 
			 | 
		
|  
			 Ochrana veřejného zdraví včetně epidemiologie 
			 | 
			 
			 Ochrana veřejného zdraví 
			 | 
		
|  
			 Prevence nemocí 
			 | 
			 
			 Zdravý životní styl 
			Ochrana veřejného zdraví 
			Ošetřovatelství 
			Ošetřovatelství v klinických oborech 
			Základy pedagogiky a edukační činnost sestry 
			Výživa a dietetika 
			 | 
		
|  
			 Včasná diagnóza nemocí a zdravotní výchova 
			 | 
			 
			 Zdravý životní styl 
			Klinická propedeutika 
			Genetika 
			Ošetřovatelství 
			Základy pedagogiky a edukační činnost sestry 
			Výživa a dietetika 
			 | 
		
|  
			 Farmakologie a základní znalosti zdravotnických prostředků 
			 | 
			 
			 Farmakologie 
			Ošetřovatelství 
			 | 
		
|  
			 §4, odst. 3, a) 2. 
			 | 
		|
|  
			 Historie 
			 | 
			 
			 Ošetřovatelství 
			 | 
		
|  
			 Charakter a etika ošetřovatelství 
			 | 
			 
			 Ošetřovatelství 
			Etika 
			Filozofie 
			 | 
		
|  
			 Obecné zásady péče o zdraví 
			 | 
			 
			 Zdravý životní styl 
			Výživa a dietetika 
			Základy pedagogiky a edukační činnost sestry 
			Komunikace 
			Ošetřovatelství 
			 | 
		
|  
			 Komunitní péče 
			 | 
			 
			 Ošetřovatelství v klinických oborech 
			 | 
		
|  
			 Ošetřovatelství ve vztahu k praktickému lékařství 
			 | 
			 
			 Ošetřovatelství v klinických oborech 
			 | 
		
|  
			 Ošetřovatelství ve vztahu k internímu lékařství 
			 | 
			 
			 Ošetřovatelství v klinických oborech 
			 | 
		
|  
			 Ošetřovatelství ve vztahu k chirurgii 
			 | 
			 
			 Ošetřovatelství v klinických oborech 
			 | 
		
|  
			 Ošetřovatelství ve vztahu k pediatrii 
			 | 
			 
			 Ošetřovatelství v klinických oborech 
			 | 
		
|  
			 Ošetřovatelství ve vztahu k péči o matku a novorozence 
			 | 
			 
			 Ošetřovatelství v klinických oborech 
			 | 
		
|  
			 Ošetřovatelství ve vztahu ke gynekologii a porodnictví 
			 | 
			 
			 Ošetřovatelství v klinických oborech 
			 | 
		
|  
			 Ošetřovatelství ve vztahu k psychiatrii 
			 | 
			 
			 Ošetřovatelství v klinických oborech 
			 | 
		
|  
			 Ošetřovatelství ve vztahu k péči o staré lidi a geriatrii 
			 | 
			 
			 Ošetřovatelství v klinických oborech 
			 | 
		
|  
			 Ošetřovatelství ve vztahu k intenzivní péči 
			 | 
			 
			 Ošetřovatelství v klinických oborech 
			 | 
		
|  
			 Ošetřovatelství ve vztahu k dietetice 
			 | 
			 
			 Výživa a dietetika 
			Ošetřovatelství 
			Ošetřovatelství v klinických oborech 
			 | 
		
|  
			 §4, odst. 3, a) 3. 
			 | 
		|
|  
			 Sociologie 
			 | 
			 
			 Sociologie 
			 | 
		
|  
			 Základy obecné psychologie 
			 | 
			 
			 Obecná a vývojová psychologie 
			 | 
		
|  
			 Základy v psychologii nemocných 
			 | 
			 
			 Zdravotnická psychologie 
			 | 
		
|  
			 Základy ve vývojové psychologii 
			 | 
			 
			 Obecná a vývojová psychologie 
			 | 
		
|  
			 Základy pedagogiky a edukace 
			 | 
			 
			 Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství 
			 | 
		
|  
			 Základy právních předpisů ve vztahu k sociální problematice 
			 | 
			 
			 Zdravotnické právo a profesní legislativa 
			 | 
		
|  
			 Základy informatiky, statistiky a metodologie vědeckého výzkumu 
			 | 
			 
			 Informační systémy ve zdravotnictví 
			Veřejné zdravotnictví 
			Ošetřovatelství 
			 | 
		
|  
			 §4, odst. 3, b) 
			 | 
		|
|  
			 Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k praktickému lékařství a dalším lékařským oborům 
			 | 
			 
			 Odborná ošetřovatelská praxe 
			 | 
		
|  
			 Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k internímu lékařství 
			 | 
			 
			 Odborná ošetřovatelská praxe 
			 | 
		
|  
			 Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k chirurgii 
			 | 
			 
			 Odborná ošetřovatelská praxe 
			 | 
		
|  
			 Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k péči o děti a pediatrii 
			 | 
			 
			 Odborná ošetřovatelská praxe 
			 | 
		
|  
			 Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k péči o matku a novorozence 
			 | 
			 
			 Odborná ošetřovatelská praxe 
			 | 
		
|  
			 Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu ke gynekologii a porodnictví 
			 | 
			 
			 Odborná ošetřovatelská praxe 
			 | 
		
|  
			 Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k psychiatrii 
			 | 
			 
			 Odborná ošetřovatelská praxe 
			 | 
		
|  
			 Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k péči o seniory a geriatrii 
			 | 
			 
			 Odborná ošetřovatelská praxe 
			 | 
		
|  
			 Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k intenzivní péči 
			 | 
			 
			 Odborná ošetřovatelská praxe 
			 | 
		
|  
			 Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu ke komunitní péči 
			 | 
			 
			 Odborná ošetřovatelská praxe 
			 | 
		
|  
			 Dovednosti a znalosti umožňující podílet se na praktickém výcviku zdravotnických pracovníků a zkušenosti z práce s příslušníky jiných profesí ve zdravotnictví 
			 | 
			 
			 Odborná ošetřovatelská praxe 
			 |