Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MZd ČR, částka 9/2019

KVALIFIKAČNÍ STANDARD PŘÍPRAVY NA VÝKON ZDRAVOTNICKÉHO POVOLÁNÍ

NUTRIČNÍ TERAPEUT

Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy vydává v návaznosti na ustanovení §15 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.), a ustanovení §14 vyhlášky č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů, kvalifikační standard přípravy na výkon zdravotnického povolání nutriční terapeut

a) v nejméně tříletém akreditovaném zdravotnickém bakalářském studijním programu Nutriční terapie nebo

b) v nejméně tříletém studiu v oboru Diplomovaný nutriční terapeut na vyšší odborné škole,

v němž se specifikují podrobněji minimální požadavky na výše uvedené studijní nebo vzdělávací programy. Cílem je, aby absolventi daného programu byli odpovídajícím způsobem připraveni k výkonu zdravotnického povolání nutriční terapeut.

Ministerstvo zdravotnictví společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy doporučuje vysokým školám1) a vyšším odborným školám2) pro získání souhlasu Ministerstva zdravotnictví podle zákona o vysokých školách1) nebo školského zákona2), se tímto metodickým doporučením při přípravě studijního nebo vzdělávacího programu řídit.

Název studijního programu/oboru vzdělávání:

  • Nutriční terapie, bakalářský studijní program
  • Diplomovaný nutriční terapeut, vzdělávací program pro Vyšší odborné školy zdravotnické

Standardní doba studia/vzdělávání: nejméně 3 roky, z toho praktické vyučování činí nejméně 1 800 hodin3). Za praktické vyučování se s odkazem na ustanovení §14 odst. 3 písm. b) vyhlášky č. 39/2005 Sb.pro účely i tohoto kvalifikačního standardu považuje nejenom ta část výuky, která probíhá ve zdravotnickém zařízení, ve vlastním sociálním prostředí pacienta a v zařízení sociálních služeb poskytujících zdravotní péči, ale i výuka na pracovištích škol nebo školských zařízeních určených pro praktické vyučování, pokud odpovídá náplni příslušného oboru.

Forma studia/forma vzdělávání4):

- v bakalářském studijním programu: prezenční, kombinovaná

- ve vzdělávacím programu oboru diplomovaný nutriční terapeut: denní, kombinovaná

I. Cíle studijního/vzdělávacího programu

1. Cíle týkající se vzdělání a získání profesní kvalifikace k poskytování nutriční terapie a správné výživy.

2. Cíle směřující k získání znalosti právních předpisů v oblasti poskytování zdravotních služeb a zdravotní péče v České republice a se zaměřením např. na právo pacienta zvolit si poskytovatele zdravotních služeb oprávněného k poskytování zdravotních služeb, které odpovídají jeho zdravotním potřebám, pokud právní předpisy nestanoví jinak.

3. Cíle vedoucí k získání profesní kvalifikace zdravotnického pracovníka opravňující k výkonu zdravotnického povolání5).

4. Cíle vedoucí k dosažení vzdělání ve zdravotnickém oboru jako základní předpoklad k celoživotnímu profesnímu vzdělávání.

II. Cíle studia/vzdělávání

1. Cíle týkající se poskytování specifické ošetřovatelské péče při zabezpečování nutričních potřeb pacientů

1.1 Absolvent/ka je schopen/schopna aplikovat získané poznatky při zajišťování nutriční péče ve vztahu ke specifickým výživovým potřebám.

1.2 Absolvent/ka je schopen/schopna zajišťovat bezpečné a vhodné prostředí pro léčbu a dodržování léčebného režimu.

1.3 Absolvent/ka je schopen/schopna zhodnotit stravování pacientů - anamnesticky, nutričně, energeticky i z hlediska obsahu jednotlivých složek potravy, informovat v rámci primární prevence o nemocnosti, její prevenci i léčbě výživou.

1.4 Absolvent/ka je schopen/schopna zabezpečovat a komplexně řešit uspokojování bio-psycho-sociálních potřeb pacientů/klientů.

1.5 Absolvent/ka je schopen/schopna řešit problémy spojené s výživou a hydratací pacienta/klienta.

1.6 Absolvent/ka je schopen/schopna posuzovat význam zdraví pro jedince i společnost i podíl a roli pacienta/klienta i zdravotníka při upevňování zdraví a prevence nemocí.

1.7 Absolvent/ka je schopen/schopna při poskytování nutriční péče jednat hospodárně a ekologicky.

1.8 Absolvent/ka je schopen/schopna podílet se na přípravě pacientů/klientů k diagnostickým a léčebným výkonům, zajišťováním nutriční péče při těchto výkonech i po nich.

1.9 Absolvent/ka je schopen/schopna spolupracovat s ostatními odborníky i organizacemi poskytujícími preventivní i následnou zdravotní či sociální péči na realizaci programů zaměřených na zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva.

2. Cíle týkající se rozvoje profese nutričního terapeuta

2.1 Absolvent/ka je schopen/schopna na základě svých vědomostí, dovedností, sociální zralosti a přístupu k jednotlivcům, rodinám a komunitám přispívat k profesionalizaci oboru nutriční terapie, zvyšování prestiže a postavení nutričního terapeuta ve společnosti.

2.2 Absolvent/kaje schopen/schopna orientovat se v aktuálním stavu rozvoje nutriční terapie v ČR i v zahraničí a umí kriticky posoudit jednotlivé etapy historického, současného i předpokládaného vývoje oboru nutriční terapie.

2.3 Absolvent/ka je schopen/schopna podílet se na výzkumné činnosti v oblasti nutriční terapie, prezentovat její výsledky a aplikovat je do své práce.

2.4 Absolvent/kaje schopen/schopna řešit problémy, plánovat a organizovat vlastní práci včetně manažerských činností v oblastech klinické výživy i veřejného stravování.

2.5 Absolvent/kaje schopen/schopna pracovat s informačním systémem daného zařízení, sledovat vývojové trendy zdravotní péče a problematiky výživy, stravování a dietoterapie.

3. Cíle týkající se poskytování zdravotních služeb a navazujících sociálních služeb v kontextu právních předpisů

3.1 Absolvent/kaje schopen/schopna orientovat se v právním řádu České republiky, a to zejména v oblasti, která upravuje poskytování zdravotních a sociálních služeb a kompetence státní správy v oblasti organizace poskytování zdravotních a sociálních služeb zejména v oblasti preventivní a léčebné výživy.

3.2 Absolvent/ka je schopen/schopna chápat úlohu WHO, respektovat právní předpisy i doporučení Evropské unie (EU) týkající se zdravotní a sociální politiky v členských zemích, uznávat mezinárodní dokumenty týkající se nejnovějších poznatků v oblasti zdravé a léčebné výživy - Evropské standardy pro vzdělávání a výkon profese nutričních terapeutů (European Academie & Practitioner Standards for Dietetics) přijaté EFAD (European Federation of Associations of Dietitians) na výroční schůzi v roce 2005 a Evropské standardy pro odborný výcvik v dietetice 2010 (European Practice Placement Standards for Dietetics).

3.3 Absolvent/ka je schopen/schopna při poskytování nutriční péče pacientům/klientům z odlišného sociokultumího prostředí jednat s vědomím jejich národnostních, náboženských a jiných odlišností.

III. Profil absolventa/tky studijního a vzdělávacího programu

Profesní kompetence nutričních terapeutů (jejich výstupní vědomosti a dovednosti) jsou rozděleny na základní, specializované a vysoce specializované podle základních funkcí, které nutriční terapeut plní a vycházejí z platných právních předpisů ČR6).

Nutriční terapeut umí samostatně řešit úkoly v souvislosti s preventivní a léčebnou výživou. Podílí se na zkrácení doby hospitalizace z pohledu adekvátního nutričního zajištění pacientů a umožní tak brzký návrat pacienta do domácího prostředí. S ohledem na psychologické, sociální, ekonomické, společensko-kulturní a duchovní odlišnosti způsobu života pacientů/klientů v souladu s právními předpisy umí chránit, udržovat, navracet a podporovat zdravý způsob výživy a je schopen adekvátně komunikovat s pacienty/klienty v různých situacích.

Činnosti nutričních terapeutů zahrnují specifickou ošetřovatelskou péči při uspokojování nutričních potřeb pacientů ve zdravotnických zařízeních i v zařízeních sociálních služeb, při akutních a chronických poruchách v oblasti výživy.

Profese nutričního terapeuta zahrnuje čtyři základní oblasti kompetencí7):

autonomní, kooperativní, kompetence nutričního terapeuta v oblasti výzkumu a vývoje nutriční terapie a správné výživy a dále v oblasti managementu a kvality nutriční péče.

1. Autonomní kompetence nutričních terapeutů

1.1 Uspokojování nutričních potřeb v souvislosti s poruchami výživy u pacientů včetně pacientů v těžkých stavech. Nutriční terapeut bez odborného dohledu a bez indikace lékaře, v rozsahu své odborné způsobilosti, poskytuje specifickou ošetřovatelskou péči při zabezpečování nutričních potřeb pacientů v oblasti preventivní a léčebné péče na úseku klinické výživy v souladu s právními předpisy a standardy.

1.2 Vyhodnocuje a zpracovává nutriční anamnézu u pacientů, u pacientů v těžkých stavech provádí bilanci stravy přijímané ústy.

1.3 Navrhuje lékaři, případně všeobecné sestře nebo porodní asistentce změny v předepsané dietě, způsobu přijímání stravy či doplnění potravinovými doplňky.

1.4 Provádí vyšetření nutná ke zjištění stavu výživy pacientů.

1.5 Kontroluje, metodicky vede a organizuje přípravu stravy v souladu s poznatky zdravé a léčebné výživy, zejména ve stravovacích provozech zdravotnických zařízení a v případě speciálních diet stravu připravuje.

1.6 Sestavuje jídelní plány a předpis stravy pro jednotlivé diety i pro celá zdravotnická a sociální zařízení, včetně propočtů biologické a energetické hodnoty diet.

1.7 Vyhodnocuje výsledky a účinnost nutriční péče a modifikuje další nutriční péči.

1.1. Podpora zdraví a prevence vzniku onemocnění

1.1.1 V rámci preventivní péče sleduje stav výživy jednotlivců i komunity, bere v úvahu prostředí, ve kterém žijí a jejich způsob života z hlediska zdravé výživy.

1.1.2 Informuje pacienty/klienty i příslušné zdravotnické pracovníky i pracovníky stravovacího provozu o změnách ve stravování konkrétních pacientů a tyto změny organizačně zajišťuje.

1.1.3 Vytváří odbornou síť, statistická hlášení, vede záznamy o průběhu nutriční terapie.

1.1.4 Zdůvodňuje a vysvětluje technologické zpracování pokrmů z hlediska vhodné nutriční péče a zdravé výživy.

1.1.5 Informuje v rámci primární prevence o nemocnosti, její prevenci i léčbě výživou, provádí opatření při řešení následků mimořádné události nebo krizové situace.

1.2. Zdravotní výchova a poskytování informací

1.2.1 Zprostředkovává pacientům/klientům, jejich blízkým, skupinám potřebné informace o adekvátním způsobu stravování a připravuje pro ně názorné odborné propagační materiály.

1.2.2 Poskytuje poradenské služby a edukuje pacienty/klienty i jejich rodiny a skupiny v oblasti zdravé výživy.

1.2.3 Navrhuje změny ve stravování včetně doporučení vhodných výživových doplňků.

1.2.4 Organizuje a účastní se kampaní na podporu zdraví z hlediska zdravé výživy a hodnotí výsledky těchto programů.

1.2.5 Podílí se na přípravě standardů v rámci nutriční péče.

1.2.6 Podílí se na vzdělávání členů nutričního týmu a jiných odborných pracovníků ve zdravotnictví

1 v sociálních službách.

1.2.7 Podílí se na kvalifikačním a celoživotním vzdělávání zdravotnických pracovníků.

1.2.8 Efektivně ovládá nové informační a komunikační technologie.

2. Kooperativní kompetence nutričních terapeutů

2.1 Respektuje role jednotlivých profesionálů při koordinaci a plnění odborných úkolů v multidisciplinárním týmu klinické výživy, zachovává a posiluje vzájemný partnerský vztah a podílí se na všech společných opatřeních v zájmu nutričních potřeb pacientů.

2.2 Provádí sestavování individuálních jídelních plánů, které indikuje lékař, včetně propočtů biologické a energetické hodnoty diet7).

2.3 Zná a dodržuje hranice své odborné způsobilosti, a pokud je to nutné, žádá o spolupráci příslušné kompetentní odborníky.

3. Kompetence nutričních terapeutů ve výzkumu a vývoji

3.1 Kriticky reviduje svou každodenní praxi a při realizaci svých činností využívá výsledky výzkumu v oblasti nutriční péče a praxe založené na důkazech.

3.2 Získává nové vědomosti tím, že se podílí na výzkumné práci v oblasti klinické výživy a prezentuje její výsledky, přičemž využívá všech dostupných informačních zdrojů.

3.3 Podílí se systematicky a nepřetržitě na programech zajišťování kvality poskytované nutriční péče.

3.4 Usiluje o svůj odborný růst v rámci celoživotního vzdělávání.

4. Kompetence nutričních terapeutů v oblasti managementu

4.1 Dovede posoudit, analyzovat rizika pro zdraví spadající do oblasti nutriční terapie a plánovat, provést a kontrolovat nezbytná opatření k zamezení působení těchto rizik.

4.2 Pracuje ve skupinách, kontroluje pracovní tým a kooperuje s jinými odborníky.

4.3 Při výkonu odborných činností v rámci klinické výživy sleduje jejich efektivitu a náklady.

4.4 Metodicky vede, motivuje, vzdělává, kontroluje a hodnotí podřízené pracovníky.

4.5 Účastní se rozhodovacích procesů v oblasti zdravotní politiky a řízení, které se týkají preventivní péče na úseku klinické výživy a specifické ošetřovatelské péče zaměřené na uspokojování nutričních potřeb.

Všechny tyto kompetence plní v souladu s platnými právními předpisy, etickými principy a profesními standardy, které platí pro nutriční terapeuty odpovídající za specifickou ošetřovatelskou péči při zabezpečování nutričních potřeb pacientů v oblasti preventivní a léčebné výživy v České republice.

IV. Podmínky odborného vzdělávání

1. Vstupní podmínky

Podmínky pro přijetí do studijního nebo vzdělávacího programu, které je uchazeč/ka povinen/a splnit:

1.1. Ke studiu může být přijat/a uchazeč/ka, který/á úspěšně ukončil/a střední vzdělání s maturitní zkouškou opravňující ke vstupu na vysokou školu1) nebo na vyšší odbornou školu2) a splnil/a podmínky přijímacího řízení vysoké školy1) nebo vyšší odborné školy2).

1.2. Jeho/její zdravotní stav splňuje zdravotní kritéria stanovená pro studium, které je v souladu s platnými právními předpisy8).

1.3. Cizinci mohou studovat ve studijním/vzdělávacím programu po splnění požadavků, které na ně právní předpisy České republiky a mezinárodní smlouvy kladou.

2. Průběžné podmínky

Povinnosti, které musí student/ka splnit v průběhu studia/vzdělání, stanovuje:

- studijní program a studijní plán, které jsou v souladu se zkušebním a studijním řádem vysoké školy1),

- vzdělávací program, učební plán a školní řád vyšší odborné školy2).

3. Výstupní podmínky, ukončování studia/vzdělávání9)

Způsob a podmínky kontroly studia/vzdělávání a ukončení studia/vzdělávání vymezují:

- studijní program, studijní plán, studijní a zkušební řád vysoké školy1),

- vzdělávací program, učební plán a školní řád vyšší odborné školy2).

3.1. Podmínkou ukončení studia je dosažení cílů studijního/vzdělávacího programu, získání předepsaného počtu kreditů v předepsané skladbě (tj. předměty povinné, povinně volitelné a volitelné) a splnění předepsaných studijních povinností do doby dané maximální možnou délkou studia.

3.2. Vysokoškolské vzdělávání se řádně ukončuje státní závěrečnou zkouškou, která se zpravidla skládá z:

- obhajoby bakalářské práce

- zkoušky z nejvíce tří profilujících odborných předmětů pro poskytování nutriční péče.

3.3. Vyšší odborné vzdělávání se ukončuje absolutoriem, které se skládá z:

- obhajoby absolventské práce

- zkoušky z nejvíce tří profilujících odborných předmětů pro poskytování nutriční péče.

Povinné základní předměty - kategorie A

Tvořící základ potřebný pro poskytování nutriční péče

Doporučený název předmětu

Minimální počet hodin10

Odborná terminologie

30

Anatomie

45

Fyziologie

70

Patologie a patofyziologie

45

Chemie

30

Biochemie

30

Chemie potravin

30

Nauka o potravinách

30

Technologie přípravy pokrmů

100

Mikrobiologie, epidemiologie infekčních onemocnění a hygiena

20

Základy farmakologie

15

Povinné oborové předměty - kategorie A

Tvořící základ v nutričních oborech a oborech veřejného zdraví

Doporučený název předmětu

Minimální počet hodin

Toxikologie

15

Epidemiologie neinfekčních onemocnění

15

Výživa člověka

30

Výživa v podpoře a ochraně veřejného zdraví:

- výživa zdravých jedinců různých věkových skupin včetně specifických nároků těhotných žen a zvláštnosti dětí a dorostu

- výživa sportovců

- výživa v komunitní péči

- alternativní způsob stravování

- výživové poradenství

- zdravotní výchova

- ochrana spotřebitele

- tvorba a řízení zdravotnických programů

50

Léčebná výživa

80

Klinická výživa

80

Povinné základní předměty - kategorie A

Tvořící základ klinických oborů

Doporučený název předmětu

Minimální počet hodin

Nutriční péče v klinických oborech:

- vnitřním lékařství

- chirurgii

- pediatrii

- gynekologii

- gerontologii

- psychiatrii

- infekčním lékařství

- onkologii

70

Základy ošetřovatelství

30

Povinné základní předměty - kategorie A

Znalosti z dalších oborů souvisejících s poskytováním nutriční péče

Doporučený název předmětu

Minimální počet hodin

Etika ve zdravotnictví

10

První pomoc

15

Organizace a řízení ve zdravotnictví

15

Základy zdravotnického práva

15

Řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb

15

Sociologie a sociální psychologie

15

Psychologie a komunikace

30

Základy pedagogiky a edukace

15

Informatika ve zdravotnictví

15

Základy metodologie vědeckého výzkumu

15

Základy statistiky

8

Odborná nutriční praxe

Doporučená pracoviště pro odbornou praxi

Minimální počet hodin11)

Zdravotnická zařízení poskytovatelů lůžkové péče na oddělení

- interním

- chirurgickém

- dětském

- gynekologickém

- ošetřovatelských lůžek pro seniory

- psychiatrickém

- infekčním

- onkologickém

220

Zdravotnická zařízení poskytovatelů ambulantní péče včetně edukačních center

80

V zařízeních sociálních služeb

40

Stravovací provozy (zdravotnická zařízení, zařízení sociálních služeb a zařízení školního stravování)

120

Provozovny potravinářských podniků

20

Za praktické vyučování se dle vyhlášky považuje nejen výuka na doporučených pracovištích pro odbornou praxi, ale i výuka na pracovištích škol nebo školských zařízení určených pro praktické vyučování ve školní laboratoři (cvičení, semináře), pokud odpovídá náplni příslušného oboru.

Povinně volitelné předměty - kategorie B

Povinně volitelné předměty vhodně rozšiřují soubor povinných předmětů, rozšiřují znalosti a dovednosti studentů v oboru, mohou být rovněž vybrány tak, aby umožnily zaměření školy na vybraný klinický obor.

Lze je stanovit podle nabídky jednotlivých fakult a vyšších odborných škol - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro disciplíny v oblasti klinické výživy.

Volitelné předměty - kategorie C

Volitelné předměty vhodně doplňují nabídku povinných a povinně volitelných předmětů, doplňují znalosti a dovednosti studentů v oboru.

Lze je stanovit podle nabídky jednotlivých fakult a vyšších odborných škol - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro disciplíny v oblasti klinické výživy.

Odborná nutriční praxe

1. ročník

2. ročník

3. ročník

Celkem

120 hodin

200 hodin

160 hodin

480 hodin

Délka jedné hodiny odborné nutriční praxe v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb je 60 minut.

Předměty národního standardu pro výkon povolání nutričního terapeuta jsou v souladu s požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Doporučuje se, aby doporučené názvy předmětů byly sestaveny do tematicky uspořádaných celků (předmětů, modulů), přičemž předměty mohou být sdružovány. Jeden předmět může být součástí více modulů při dodržení základních metodologických principů výuky.

Povinné základní předměty - kategorie A

Tvořící základ pro poskytování nutriční péče

Všechny níže uvedené anotace předmětu jsou pro vytvoření studijního nebo vzdělávacího programu doporučující. Cíle, obsahová zaměření a seznam literatury zpracuje samostatně vysoká škola1) nebo vyšší odborná škola2) a studijní nebo vzdělávací program předkládá v rámci akreditačního řízení.

Název studijního předmětu

ODBORNÁ TERMINOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický k získání jazykových vědomostí nezbytných pro pochopení základních lékařských pojmů především z okruhu anatomie a vybraných klinických oborů. Předmět zprostředkovává základní odborný slovník, v němž dominují substantiva a adjektiva, poskytne informace o pravidelné jmenné flexi a uvede do nauky o slovotvorbě na odborné úrovni. Usnadní studentům získat základní orientaci v odborném jazyce.

Název studijního předmětu

ANATOMIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický a obsahuje poznatky o stavbě jednotlivých orgánů a orgánových systémů člověka s důrazem na stavbu jednotlivých partií trávicího ústrojí od mikroskopické či submikroskopické úrovně po makroskopické uspořádaní celých orgánů.

Název studijního předmětu

FYZIOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický a obsahuje základní poznatky o funkci zdravého organismu na úrovni buněčné, jednotlivých orgánů a na úrovni celého organismu tak, aby studenti pochopili reakce organismu za patologických podmínek a získali znalosti potřebné pro navazující klinické a praktické předměty. Součástí předmětu jsou základní informace z oboru klinické genetiky, které mají vztah k determinantám výživy, spolu s nejčastějšími chorobami, jejichž terapie vyžaduje individualizované nutriční postupy.

Název studijního předmětu

PATOLOGIE A PATOFYZIOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Zprostředkuje studentům základní poznatky o činnosti organismu jako celku, řízení jednotlivých funkčních soustav, jejich souhry - integrity a vztahy člověka k prostředí. Navazuje se na poznatky z fyziologie. Studenti se seznámí také s poruchami funkce buněk, tkání, orgánových systémů, s poruchami vnitřního metabolismu, s poruchami imunity, poruchami trávicího systému a organismu jako celku.

Název studijního předmětu

CHEMIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický celek, který studentům poskytne ucelený soubor znalostí, které jsou nezbytné pro porozumění chemických principů uplatňujících se v dalších předmětech, zejména v biochemii. V obecné chemii se seznámí s vlastnostmi roztoků a obecnými fyzikálně chemickými zákony. Anorganická chemie poskytne informace o vlastnostech prvků a sloučenin významných v lékařství, výživě a toxikologii. V organické chemii získá student přehled o sloučeninách a reakcích uplatňujících se v metabolismu a o toxikologicky významných organických sloučeninách nutných pro profesionální a odbornou orientaci v nutriční problematice. Studenti získají základní informace o analytické chemii, prohloubí znalosti z organické a anorganické chemie v souvislosti s jejich uplatněním ve zdravotnictví.

Název studijního předmětu

BIOCHEMIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický celek, který studentům poskytne základní znalosti z obecné a lékařské biochemie pro potřeby navazujících předmětů, zejména aplikované biochemie, fyziologie i dalších předmětů, týkajících se výživy. Výuka biochemie navazuje na základní znalosti chemie s cílem prohloubit je a rozšířit na biochemicky významné typy sloučenin, zejména na strukturu a vlastnosti sacharidů, nukleových kyselin, lipidů, steroidů, aminokyselin a proteinů. Biochemie se zaměřuje na chemické děje v živém organismu po stránce chemické reaktivity, struktury, bioenergetiky a regulačních pochodů na všech úrovních organismu. Zároveň přináší poznatky z oblasti nutriční biochemie u zdravých a nemocných jedinců.

Název studijního předmětu

CHEMIE POTRAVIN

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, který seznámí studenty s chemickou podstatou jednotlivých živin a dalších látek, vyskytujících se v potravinových surovinách živočišného i rostlinného původu a s jejich změnami během technologického zpracování a kulinárních úprav, a rovněž s metodami chemické analýzy zejména instrumentálními a s jejich aplikací při stanovení nutričních komponent a cizorodých látek v potravinách.

Název studijního předmětu

NAUKA O POTRAVINÁCH

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Zprostředkovává studentům nejnovější poznatky a znalosti o základním členění potravin do skupin podle původu, vlastností a způsobu jejich zpracování. Cílem předmětu je podat studentům základní teoretické poznatky o jednotlivých typech a vlastnostech potravin rostlinného i živočišného původu, možnostech jejich zpracování a využití.

Název studijního předmětu

TECHNOLOGIE PŘÍPRAVY POKRMŮ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Obsahově je zaměřen především na základní poznatky o surovinách a správné výživě. Studenti se naučí využívat výhod základních tepelných postupů při přípravě pokrmů podle zásad správné výživy, orientovat se v sortimentu potravin a nápojů a jejich gastronomické využitelnosti. Seznámí studenty s bezpečným používáním technických a technologických zařízení v gastronomickém provozu. Je zaměřen na informovanost o systému analýzy rizika a stanovení kritických kontrolních bodů HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points), jejich aplikace v provozu a dodržování hygienických předpisů, sestavování menu podle gastronomických pravidel, a dalších hledisek. Nezbytnou součástí je praktická příprava pokrmů podle zásad technologického zpracování potravin a hygienických norem. Součástí předmětu je i problematika kultury stolování, hygienického a bezpečného zajištění přípravy, skladování i expedice stravy.

Název studijního předmětu

MIKROBIOLOGIE, EPIDEMIOLOGIE INFEKČNÍCH ONEMOCNĚNÍ A HYGIENA

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Studenti se seznámí se základy z obecné, speciální a potravinářské mikrobiologie, epidemiologie a hygieny a s vybranými aplikacemi poznatků v praktických tématech, aby je dokázali samostatně rozvíjet v prevenci alimentárních nákaz. Předmět poskytuje základní poznatky o obecných vlastnostech mikroorganizmů ve vztahu k člověku, složení a funkce imunitního systému člověka, vznik a šíření infekčních nemocí. Dále studenti získají informace o zásadách bezpečnosti práce na rizikových pracovištích, prevence nákaz vzniklých v přímé souvislosti s pobytem ve zdravotnickém zařízení (nozokomiálních nákaz) včetně jejich prevence. Studenti budou seznámeni se základy hygieny životního a pracovního prostředí, nutriční epidemiologií a hygienou výživy, předmětů denního užití a hygienou dětí a mladistvých. Zprostředkuje zákonitosti vztahů mezi člověkem a prostředím, vztahy makroorganismu k životnímu prostředí a jejich vzájemné působení a významu pro lidské zdraví.

Název studijního předmětu

ZÁKLADY FARMAKOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Podává základní informace z farmakokinetiky a farmakodynamiky, vymezuje pojem léčivo, jeho formy a dávkování, způsoby podání, interakce. Seznamuje studenty s jednotlivými lékovými skupinami, jejich indikací a kontraindikací, hlavními, vedlejšími a toxickými účinky na lidský organizmus v souvislosti s výživou.

Povinné oborové předměty - kategorie A

Tvořící základ v nutričních oborech a oborech veřejného zdraví

Název studijního předmětu

TOXIKOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Umožňuje studentům získat základní znalosti v oblasti obecné toxikologie (cesty vstupu, vnitřní expozice, metabolismus), genetickou různorodost ovlivňující vnímavost k chemické expozici. Exkrece. Účinky expozice chemickým látkám, metody zjišťování. Speciální část lékařské toxikologie poskytne informace o výskytu vybraných chemických látek kontaminujících potravní řetězce, formách expozice populace, jejich účincích v organismu a možnostech prevence.

Název studijního předmětu

EPIDEMIOLOGIE NEINFEKČNÍCH ONEMOCNĚNÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Studenti se seznámí se základními faktory ovlivňujícími vznik a výskyt neinfekčních nemocí a úrazů se zaměřením na nemoci kardiovaskulární, onkologické, alergické, metabolické včetně onemocnění diabetes mellitus a obezity, s možnostmi prevence nepřenosných onemocnění hromadného výskytu se zaměřením zejména na výživu a pohybovou aktivitu.

Název studijního předmětu

VÝŽIVA ČLOVĚKA

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Poskytuje ucelené informace z oblasti vědy o výživě s důrazem na energetickou potřebu organizmu, na význam základních složek výživy včetně vitaminů, minerálních látek, stopových prvků a dalších složek výživy včetně příjmu tekutin v rámci potřeby organismu. Cílem předmětu je, aby student na základě získaných poznatků uměl vysvětlit výživová doporučení na základě potravinových skupin a faktory ovlivňující výběr potravy člověka.

Název studijního předmětu

VÝŽIVA V PODPOŘE A OCHRANĚ VEŘEJNÉHO ZDRAVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je zaměřen na problematiku výživy populace a populačních skupin zdravých jedinců (s ohledem na specifika těhotných žen, dětí a adolescentů, seniorů), výživu ve sportu, alternativní způsoby stravování a výživové poradenství. Dále je zaměřen na vztah výživy a zdraví. Dále obsahuje témata zaměřená na aktivní přístup člověka k ochraně vlastního zdraví i svého okolí. Umožňuje studentům získat profesní znalosti z podpory a udržení zdraví při dodržování zdravého životního stylu v jednotlivých obdobích lidského života. Studenti získají znalosti a dovednosti pro efektivní edukaci a poskytování informací při zjištěných rizicích a při přímém ohrožení zdraví jednotlivců, rodin a komunit, budou schopni podporovat výběr vhodných potravin, definovat úlohu výživy a zdraví na komunitní úrovni (škola, regionální politika, rizikové skupiny obyvatelstva), vyhotovit preventivní programy a hrát aktivní úlohu při výchově ke zdraví seznámit studenty se základními poznatky legislativy na úseku ochrany spotřebitele v EU a ČR a s fungováním systémů rychlé výstrahy jak celosvětovými, tak se systémy EU. Dále seznámit s fungováním státního dozoru jak preventivního, tak běžného na úseku ochrany veřejného zdraví.

Název studijního předmětu

LÉČEBNÁ VÝŽIVA

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Obsah tvoří základ profesionálních dovedností nutričních terapeutů a patří ke komplexu základních odborných předmětů. Poskytuje soubor ucelených poznatků léčebné výživy, principy dietní léčby vztahující se ke skupině jednotlivých systémových poruch a postup léčebné výživy u jednotlivých onemocnění. Objasňuje zásady prevence z pohledu výživy u jednotlivých onemocnění. Připravuje studenty k sestavení, hodnocení individuálních výživových plánů dieto-terapeutických postupů u jednotlivých onemocnění při respektování nutričních potřeb pacientů/klientů v návaznosti na poskytování specifické ošetřovatelské péče v oblasti preventivní a léčebné výživy s využitím informačních technologií. Cílem je, aby se student orientoval v základech procesu nutriční péče (nutriční diagnózy, intervence a monitoringu. Součástí předmětu je technologická příprava základních a speciálních druhů léčebné výživy.

Název studijního předmětu

KLINICKÁ VÝŽIVA

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Předmět podává základní informace o možnostech a způsobech nutriční intervence u jedinců s poruchami výživy (malnutrice v širším slova smyslu). Zahrnuje problematiku podvýživy, nadměrné výživy, obezity, dyslipidemie a metabolického syndromu a nejčastějších metabolických vad. Výuka se zaměřuje na diagnostiku nutričních poruch a možnosti jejich léčby v běžné klinické praxi. Součástí je i oblast ekonomických a etických aspektů nutriční podpory, porozumění výsledkům klinického výzkumu a nástin možných pokroků v blízké budoucnosti. Praktická výuka je zaměřena na způsoby nutriční intervence včetně enterální a parenterální výživy.

Povinné oborové předměty - kategorie A

Tvořící základ klinických oborů

Název studijního předmětu

NUTRIČNÍ PÉČE V KLINICKÝCH OBORECH

Anotace předmětu: Obsahem je komplex okruhů, které tvoří základy znalostí jednotlivých klinických oborů, navazuj e na znalosti získané v ostatních odborných předmětech. Všechny okruhy jsou koncipovány jako teoreticko-praktické celky a jsou základem pro výuku hodnocení výživového stavu a speciálních výživových požadavků při jednotlivých onemocněních. Předmět poskytuje teoretické znalosti pro pochopení příčin a klinického obrazu chorob, klinické příčiny nemocí a jejich symptomatologii, klinickou propedeutiku, hodnocení stavu výživy, se zaměřením na možnosti ovlivnění patologických stavů výživou.

Název studijního předmětu

VNITŘNÍ LÉKAŘSTVÍ

Anotace předmětu: Obsah je zaměřen na specifika nutriční péče v oborech interního lékařství, zejména v gastroenterologii, kardiologii, diabetologii, obezitologii, nefrologii, pneumologii i ostatních klinických oborech. Obsahově je zaměřen na nemoci gastrointestinálního traktu včetně onemocnění jater, žlučníku a slinivky břišní, nemoci kardiovaskulárního systému, na etiologii metabolických poruch, zejména diabetes mellitus, nemoci ledvin a močových cest, respirační choroby, poruchy žláz vnitřní sekrecí, choroby krve a krvetvorby atd. Studenti budou seznámeni s propedeutickou diagnostikou (anamnéza, diagnóza, průběh nemoci, prognóza, vyšetřovací metody). Seznamuje studenty se zvláštnostmi posouzení nutričních potřeb a včasnou identifikaci nutričních rizik a jejich řešení vjednotlivých oborech. Pozornost je soustředěna na proces nutriční péče při hospitalizaci a v domácím prostředí. Důraz je kladen na odbornou edukaci jako součást komplexního léčebného procesu a změny životního stylu v rámci prevence a léčby.

Název studijního předmětu

CHIRURGIE

Anotace předmětu: Náplň okruhu podává ucelené informace o specifiku individuálních předoperačních a pooperačních výživových plánů dle základního onemocnění chirurgického charakteru. Obsahově bude zaměřen na jednotlivá chirurgická onemocnění zejména v souvislosti s pooperační léčbou a včetně nemoci pohybového ústrojí. Studenti budou seznámeni s propedeutickou diagnostikou (anamnéza, diagnóza, průběh nemoci, prognóza, vyšetřovací metody, operační přístupy). Pozornost je soustředěna na proces nutriční péče při hospitalizaci a v domácím prostředí. Důraz je kladen na odbornou edukaci jako součást komplexního léčebného procesu.

Název studijního předmětu

PEDIATRIE

Anotace předmětu: Téma je orientováno na základní poznatky pro poskytování kvalitní výživy v dětském věku. Obsah je zaměřen na nemoci kojeneckého a dětského věku ve všech věkových stádiích. Studenti budou seznámeni s propedeutickou diagnostikou specifickou pro dětský věk (anamnéza, diagnóza, průběh nemoci, prognóza, vyšetřovací metody). Umožňuje studentům komplexní pohled na růst a vývoj zdravého i nemocného dítěte s ohledem na preventivní a léčebnou výživu. Cílem je poskytnout studentům poznatky o specifických individuálních potřebách dítěte v souvislosti s patologickými stavy a onemocněním dětského věku. Součástí předmětu je problematika edukace dětí a osob o dítě pečujících.

Název studijního předmětu

GYNEKOLOGIE

Anotace předmětu: Obsah je zaměřen na výživu a zdravý životní styl žen, zahrnuje souhrnnou prekoncepční péči. Současně je v obsahu předkládána problematika gynekologických onemocnění. Studenti budou seznámeni s propedeutickou diagnostikou (anamnéza, diagnóza, průběh nemoci, prognóza, vyšetřovací metody). Seznamuje studenty se zvláštnostmi posouzení nutričních potřeb a včasnou identifikaci nutričních rizik a jejich řešení v gynekologii. Pozornost je soustředěna na proces nutriční péče při hospitalizaci a v domácím prostředí. Důraz je kladen na odbornou edukaci žen.

Název studijního předmětu

GERONTOLOGIE

Anotace předmětu: Téma je svým obsahem zaměřeno na specifika nutriční péče s cílem prevence karenčních stavů a jejich řešení v rámci péče o seniory. Součástí jsou poznatky o vývojových změnách ve vyšším věku a nejčastějších onemocněních. Studenti budou seznámeni s propedeutickou diagnostikou specifickou pro vyšší věk (anamnéza, diagnóza, průběh nemoci, prognóza, vyšetřovací metody). Seznamuje studenty se zvláštnostmi posouzení nutričních potřeb u seniorů zejména s ohledem na onemocnění a včasnou identifikaci nutričních rizik a jejich řešení. Pozornost je soustředěna na proces nutriční péče při hospitalizaci, v zařízeních sociální péče a v domácím prostředí. Důraz je kladen na odbornou edukaci v rámci léčby a uchování kvality života.

Název studijního předmětu

PSYCHIATRIE

Anotace předmětu: Obsah poskytuje poznatky zaměřené na specifika nutriční podpory v psychiatrii. Součástí jsou základní poznatky o nemocech v psychiatrii. Studenti budou seznámeni s propedeutickou diagnostikou specifickou pro duševní onemocnění (anamnéza, diagnóza, průběh nemoci, prognóza, vyšetřovací metody). Seznamuje studenty se zvláštnostmi posouzení nutričních potřeb a včasnou identifikaci nutričních rizik pacientů/klientů s psychickým onemocněním a jejich řešení. Pozornost je soustředěna na proces nutriční péče při hospitalizaci a v domácím prostředí. Důraz je kladen na odbornou edukaci jako součást komplexního léčebného procesu.

Název studijního předmětu

INFEKČNÍ LÉKAŘSTVÍ

Anotace předmětu: Téma podává informace o nejčastějších stavech spojených se závažným infekčním onemocněním a s realizací nutriční podpory v péči o pacienta se závažnou infekcí. Studenti budou seznámeni s propedeutickou diagnostikou nejčastějších infekčních onemocnění (anamnéza, diagnóza, průběh nemoci, prognóza, vyšetřovací metody). Seznamuje studenty se zvláštnostmi posouzení nutričních potřeb a včasnou identifikaci nutričních rizik a jejich řešení.

Název studijního předmětu

ONKOLOGIE

Anotace předmětu: Náplň okruhu je zaměřena na specifika nutriční podpory pacientů/klientů vzhledem ke způsobu onkologické léčby. Téma bude zaměřeno na nejčastější onkologická onemocnění (maligní i benigní). Studenti budou seznámeni s propedeutickou diagnostikou onkologických onemocnění (anamnéza, diagnóza, průběh nemoci, prognóza, vyšetřovací metody). Seznamuje studenty se zvláštnostmi posouzení nutričních potřeb a včasnou identifikaci nutričních rizik a jejich řešení. Pozornost je soustředěna na proces nutriční péče při hospitalizaci i v době rekonvalescence. Předmět seznamuje studenty s oblastí následné péče a vede je k pochopení paliativní péče. Důraz je kladen na odbornou edukaci jako součást komplexního léčebného procesu.

Název studijního předmětu

ZÁKLADY OŠETŘOVATELSTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje poznatky o základních bio-psycho-sociálních potřebách pacienta/klienta a možnostech jejich uspokojování. Umožňuje první přímý kontakt s ošetřovatelskou péčí na lůžkovém oddělení v přímé návaznosti na poskytnutí služby pacientovi. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství v ČR i ve světě, s multikulturní dimenzí ošetřovatelské péče o individuální potřeby jedince, rodiny a komunity, s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti a se současnými trendy progresivního vývoje, jenž souvisí se zvyšováním efektivity zdravotních služeb a se zajišťováním kvality péče o zdraví populace. Učí studenty respektovat práva nemocných, dodržovat zásady zdravotnické etiky i dodržování ochrany a bezpečnosti práce a hygieny stravování. Studijní předmět vhodně dotváří profil absolventa v rámci jeho specializovaného kontaktu s pacienty/klienty u poskytovatelů zdravotních služeb i ošetřovatelským personálem.

Povinné základní předměty - kategorie A

Tvořící základ v sociálních a dalších souvisejících oborech

Název studijního předmětu

ETIKA VE ZDRAVOTNICTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Zaměřuje se na etické otázky vykonávání profese nutričního terapeuta, seznamuje s integrací etických principů do etických kodexů a dotýká se etických dilemat v jednání zdravotnických profesionálů vůči pacientům/klientům.

Název studijního předmětu

PRVNÍ POMOC

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Studenti si osvojí základní znalosti první pomoci při různých zdraví ohrožujících a poškozujících stavech. Výuka je zaměřena na osvojení si souboru jednoduchých úkonů a opatření, která při náhlém ohrožení nebo postižení zdraví člověka omezují rozsah a důsledky tohoto ohrožení či postižení. Součástí předmětu jsou i poznatky z medicíny katastrof, neodkladné péče a krizového řízení (aktivace složek Integrovaného záchranného systému).

Název studijního předmětu

ORGANIZACE A ŘÍZENÍ VE ZDRAVOTNICTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Předmět poskytne poznatky základů veřejného zdravotnictví, které se zabývá prevencí nemocí, posilováním a prodlužováním života pomocí organizovaného úsilí společnosti s hlavním cílem dosáhnout co nejvyšší možné úrovně zdraví obyvatelstva. Na základě integrace poznatků biomedicínských a společenských věd poskytne informace o organizaci, struktuře, funkcích a řízení jednotlivých složek systému péče o zdraví. Součástí předmětu je problematika financování zdravotnictví v CR (státní rozpočet, daně, povinné zdravotní pojištění, financování vlastních zdravotnických zařízení, charitativní organizace, nadace aj.).

Název studijního předmětu

ZÁKLADY ZDRAVOTNICKÉHO PRÁVA

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Poskytuje studentům základní informace o právním systému v České republice, základech práva správního, občanského (pracovního, rodinného, obchodního) a trestního se zaměřením na zdravotně-sociální problematiku. Dále seznamuje s platnými právními předpisy, které upravují poskytování zdravotních a sociálních služeb, právní odpovědnost při výkonu povolání, práva a povinnosti zdravotnických pracovníků, pacientů a orgánů státní správy s ohledem na výrazný vliv mezinárodních úmluv, evropských směrnic, zákonů a podzákonných právních předpisů na právní normy ve zdravotnictví. Cílem předmětu je poskytnout studentům základní přehled právních předpisů týkajících se ochrany soukromí jednotlivců a orientaci v právních principech ochrany osobních údajů a jejich aplikaci v praxi.

Název studijního předmětu

ŘÍZENÍ KVALITY POSKYTOVANÝCH ZDRAVOTNÍCH SLUŽEB

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Předmět seznamuje studenty se základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb a v zajištění bezpečí pacientů, bezpečnosti při práci v systémech zdravotní a sociální péče. Předmět současně seznamuje se základy moderního managementu v oblasti materiálních a personálních zdrojů. Student získá znalosti o kvalitě a jejích indikátorech, typech a etiologii rizik pochybení při poskytování zdravotní péče s ohledem na roli lidského faktoru, pochybení ve vztahu s etikou, prevencí.

Název studijního předmětu

SOCIOLOGIE A SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Objasňuje základní sociologické pojmy, teorie a výzkum. Vede ke komplexnímu a všestrannému nazírání na jevy a procesy ve společnosti ve vztahu k medicíně a klinické výživě. Studenti se seznámí se základními kategoriemi sociologie, se sociologickými perspektivami zdraví a nemoci a jejich analýzou, s metodami a technikami sociologického výzkumu a možnostmi jejich využití při studiu a v profesní praxi. Získají poznatky o sociálních vztazích v rodině a profesní skupině. Je orientován na vytvoření základů sociálně psychologického myšlení v kontextu profesí zaměřených na práci s lidmi.

Název studijního předmětu

PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický komplex seznamující se základní psychologickou terminologií, s psychickými procesy a jejich charakteristikou, s psychologickými teoriemi osobnosti, s poznatky o citovém prožívání, kognitivních procesech a chování člověka. Podává základní informace o ontogenezi lidské psychiky a vývoji psychosociálních potřeb jedince od narození až do smrti, které směřuje ke kvalitnějšímu pochopení chování nemocného jedince, k pochopení jeho potřeb i problémů, které nemoc přináší jemu i jeho rodině. Řeší problematiku psychologie nemocných jedinců všech věkových skupin v souvislosti s požadavky na výživu. Problematika komunikace tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností nutričního terapeuta při navazování kontaktu a získávání důvěry pacienta/klienta pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální nutriční potřeby. Naučí zásadám a dovednostem adekvátní komunikace s pacienty/klienty, se spolupracovníky, popř. s rodinnými příslušníky a dalšími osobami. Studenti se seznámí s problematikou komunikace s osobami se specifickými potřebami (menšiny, etnika, agresivní pacienti, osoby závislé).

Název studijního předmětu

ZÁKLADY PEDAGOGIKY A EDUKACE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který je zaměřen na získání poznatků o významu obecné pedagogiky jako integrující disciplíny pro záměrné vedení výchovně vzdělávacího procesu zejména v oblasti vzdělávání dospělých. Studenti se seznámí se základy didaktiky a jejího využití v edukačním procesu s využitím aktivizačních metod a současně při působení nutričního terapeuta na účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání Cílem předmětu je poskytnout studentům poznatky z oboru pedagogiky a didaktiky tak, aby byl student schopen se orientovat v teoretických znalostech oboru a mohl tyto poznatky využít v rámci své edukační činnosti u pacienta/klienta, jeho blízkých i komunity. Studenti si osvojí znalosti o podmínkách, procesech, formách a metodách edukace jako základních krocích edukačního procesu a jeho praktické aplikaci nejen u pacientů/klientů, ale i u dalších členů rodiny i zdravotnického týmu. Součástí předmětu je problematika edukace dětí a osob o dítě pečujících.

Název studijního předmětu

INFORMATIKA VE ZDRAVOTNICTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Obsah předmětu je zaměřen na informace související s administrativními činnostmi ve zdravotnictví a poznatky o využití výpočetní techniky ve zdravotnických zařízeních. Studenti se seznámí s právními předpisy týkajícími se vedení zdravotnické dokumentace, včetně elektronické, a její bezpečnosti. Praktická cvičení jsou zaměřena na simulovanou práci s nemocničním informačním systémem a také na standardní práci s běžnými kancelářskými aplikacemi a informačními zdroji. Student bude schopen se zaměřením na oblast zdravotnictví prokázat schopnosti a nejběžnější postupy a návyky v zacházení s daty, informacemi, znalostmi, dále zdokonalení v oblasti kritického uvažování v medicíně založené na důkazech, pochopení logiky zdravotnického prostředí, komunikace s profesionály i laiky, porozumění základnímu využití informačních a komunikačních technologií ve zdravotnickém prostředí.

Název studijního předmětu

ZÁKLADY METODOLOGIE VĚDECKÉHO VÝZKUMU

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, který předpokládá aplikaci znalostí získaných v ostatních odborných předmětech. Naučí studenty zvládnout základní terminologii z oblasti výzkumu, pochopit význam základních fází výzkumného procesu a umět využívat výsledky výzkumu v klinické nutričně poradenské praxi. Cílem předmětu je naučit studenty podílet se na výzkumných projektech.

Název studijního předmětu

ZÁKLADY STATISTIKY

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Obsah předmětu je zaměřen na statistickou analýzu medicínských a biologických dat potřebných pro nalezení, chápání a vysvětlování vztahů mezi pozorovanými ději. Cílem je seznámit studenty se základními pojmy statistiky (biostatistiky) a základními statistickými metodami, které se používají při vyhodnocování biologický jevů.

ODBORNÁ NUTRIČNÍ PRAXE

Anotace předmětu

Odborná praxe je koncipována jako praktický předmět, probíhá podle plánu praktické výuky na vysoké škole1) a na vyšší odborné škole2) formou blokové výuky (přičemž jeden blok trvá vždy nejméně 1 týden). Umožňuje studentům aplikovat v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb teoretické vědomosti a praktické dovednosti, které získali studiem teoreticko-praktických disciplín v odborných učebnách školy. Poskytuje prostor pro zdokonalování zručnosti, dovedností a návyků, učí studenty samostatnosti, odpovědnosti a práci v týmu. Uskutečňuje se formou přímé či nepřímé nutriční péče o pacienty/klienty, v souladu s platnou právní úpravou a podle plánu praxe v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb pod vedením školitele nebo mentora odborné praxe (školitele odborné praxe) u poskytovatele zdravotních služeb a dalších stravovacích provozů (zařízení sociálních služeb a zařízení školního stravování). Pedagogický pracovník vyučuje v takové oblasti odborné praxe, ve které je odborníkem se způsobilostí k výkonu zdravotnického povolání a zároveň v této oblasti odpovídá za dohled při praxi studentů. Výkony prováděné v rámci odborné praxe jsou zaznamenány do Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit nutričního terapeuta - LOGBOOK (dále jen "Záznamník výkonů"), který připravuje vysoká škola1) a vyšší odborná škola2). Záznamník výkonů obsahuje souhrnné informace o přípravě a průběhu praktické výuky a sleduje jednotlivé kompetence a nutriční intervence, kterých má student/ka dosáhnout v rámci studijního plánu. Pracoviště poskytovatele zdravotních a sociálních služeb pro výuku odborné praxe musí splňovat požadavky stanovené příslušnými právními předpisy, subjekt zajišťující výuku s poskytovatelem zdravotních a sociálních služeb mají praktickou výuku smluvně zajištěnou. Týdnům praktické výuky předchází odpovídající výuka teoretických předmětů.

OBLASTI ODBORNÉ NUTRIČNÍ PRAXE

1. ročník Praxe vychází z koncepčního modelu hlavních determinant zdraví WHO, je orientována na oblast podpory zdraví a prevence vzniku onemocnění a na nácvik a osvojení činností nutných pro poskytování nutriční péče. Z počátku se studenti seznámí se stravováním zdravé populace u jednotlivých stravovacích kategorií. Praxe je orientována na oblast stravovacích služeb (poskytovatelé zdravotních a sociálních služeb, zařízení školního stravování). Součástí praxe je i účast na činnostech zajišťujících organizaci, plánování a technologické zpracování léčebné výživy.

2. ročník Praxe je zaměřena na proces zabezpečování nutričních potřeb pacientů/klientů v oblasti preventivní a léčebné výživy. Studenti se seznámí se strukturou poskytování zdravotní péče na oddělení léčebné výživy a na jednotlivých odděleních včetně metabolických jednotek a jednotek intenzivní péče. Dále se seznámí s pracovišti, kde je poskytována následná nebo paliativní péče. Praxí si prohloubí schopnost vyhodnotit prostředí, které odpovídá potřebám jedince, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb pacientů/klientů z hlediska procesu nutriční péče.

3. ročník Praxe je orientována na oblast specifické nutriční péče, jejímž cílem je prohloubení znalostí a praktických dovedností při poskytování individuální nutriční péče v jednotlivých klinických oborech. Dále se zaměřuje na oblast edukační činnosti pro jednotlivce a jejich rodinné příslušníky v rámci lůžkové, ambulantní a domácí péče. Součástí je praxe v poradenských a terapeutických centrech poskytujících nutriční péči v oblasti podpory zdraví a prevence vzniku onemocnění.

Příloha č. 1

Převodní tabulka pro nutriční terapeuty

Předměty národního vzdělávacího standardu oboru nutriční terapie a požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb.

Požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb.

Obsah kvalifikačního standardu

§3 odst. 2

Etika zdravotnického povolání v oboru

Etika ve zdravotnictví

Administrativní činnosti ve zdravotnictví (vedení dokumentace týkající se oboru včetně elektronické podoby této dokumentace)

Informatika ve zdravotnictví;

Odborná nutriční praxe

Organizace a řízení zdravotních služeb

Organizace a řízení ve zdravotnictví;

Řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb

Základy podpory a ochrany veřejného zdraví včetně prevence nozokomiálních nákaz

Mikrobiologie, epidemiologie infekčních onemocnění a hygiena;

Epidemiologie neinfekčních onemocnění

První pomoc a zajišťování zdravotní péče při mimořádných událostech a krizových situacích

První pomoc

Právní souvislosti poskytování zdravotní péče v oboru

Základy zdravotnického práva

Základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb a zajištění bezpečí pacientů

Řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb;

Organizace a řízení ve zdravotnictví

Komunikace s pacientem a osobami jemu blízkými

Psychologie a komunikace;

Základy pedagogiky a edukace

§14 odst. 2

Nejméně 3 roky studia

Prezenční + kombinované studium - 3 roky obě formy studia

Nejméně 1 800 hodin praktického vyučování

Prezenční + kombinované studium - 1 800 hodin

§14 odst. 3 písm. a) bod 1

Anatomie se zaměřením na trávicí systém

Anatomie;

Odborná terminologie

Fyziologie se zaměřením na fyziologii výživy a metabolismus

Fyziologie;

Odborná terminologie

Patologie, patofyziologie se zaměřením na patofyziologii konkrétního onemocnění

Patologie a patofyziologie;

Nutriční péče v klinických oborech

Chemie a biochemie

Chemie;

Biochemie

Potravinářská chemie

Chemie potravin

Nauka o potravinách

Nauka o potravinách

Technologie přípravy pokrmů

Technologie přípravy pokrmů

Mikrobiologie, epidemiologie a hygiena

Mikrobiologie, epidemiologie infekčních onemocnění a hygiena;

Epidemiologie neinfekčních onemocnění

Základy farmakologie

Základy farmakologie

§14 odst. 3 písm. a) bod 2

Lékařská toxikologie

Toxikologie

Komunitní hygiena

Mikrobiologie, epidemiologie infekčních onemocnění a hygiena

Epidemiologie infekčních a neinfekčních onemocnění ve vztahu k výživě

Mikrobiologie, epidemiologie infekčních onemocnění a hygiena;

Epidemiologie neinfekčních onemocnění

Výživa zdravých jedinců různých věkových skupin, specifické nároky těhotných žen, zvláštnosti dětského a dorostového věku, výživa ve vztahu k tělesné zátěži, výživa v komunitní péči, alternativní a netradiční formy výživy,

Výživa člověka;

Výživa v podpoře a ochraně veřejného zdraví

Výživové poradenství, zdravotní výchova a poradenství, ochrana spotřebitele, tvorba a řízení zdravotnických programů

Výživa člověka;

Výživa v podpoře a ochraně veřejného zdraví;

Odborná nutriční praxe

Klinická dietologie

Klinická výživa;

Léčebná výživa,

Příprava základních a speciálních druhů léčebné výživy s využitím zásad racionální výživy, zpracování výživové anamnézy, stanovení terapeutických plánů stravování individuálních klientů

Léčebná výživa;

Technologie přípravy pokrmů;

Odborná nutriční praxe

Hygienické aspekty zajištění výroby, přípravy, rozvozu, přepravy, značení a skladování pokrmů a jejich uvádění do oběhu

Mikrobiologie, epidemiologie infekčních onemocnění a hygiena;

Epidemiologie neinfekčních onemocnění; Odborná nutriční praxe

§14 odst. 3 písm. a) bod 3

Klinické obory se zaměřením na vnitřní lékařství, chirurgii, pediatrii, gynekologii, gerontologii, psychiatrii, infekční lékařství, onkologie

Nutriční péče v klinických oborech - jednotlivé obory;

Léčebná výživa;

Klinická výživa

Základy ošetřovatelství

Základy ošetřovatelství;

Odborná nutriční praxe

§14 odst. 3 písm. a) bod 4

Základy sociologie a sociální psychologie

Sociologie a sociální psychologie

Základy pedagogiky a edukace

Základy pedagogiky a edukace;

Odborná nutriční praxe

Psychologie

Psychologie a komunikace

Právní předpisy ve vztahu k výkonu státního zdravotního dozoru a základy ekonomie

Základy zdravotnického práva;

Organizace a řízení ve zdravotnictví

Základy informatiky

Informatika ve zdravotnictví

Základy statistiky a metodologie vědeckého výzkumu

Základy metodologie vědeckého výzkumu;

Základy statistiky

§14 odst. 3 písm. b)

Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v léčebné výživě ve vztahu ke klinickým oborům, zjišťování nutričních potřeb pacientů, hodnocení stavu výživy, zpracování jídelních plánů, volba vhodných výživových doplňků, příprava a distribuce stravy, zdravotní výchova, edukace a poradenství

Odborná nutriční praxe na jednotlivých odděleních u poskytovatelů zdravotních a sociálních služeb.

Související teoreticko-praktická výuka.

Příloha č. 2

Doporučená struktura Záznamníku výkonů nutričních terapeutů - LOGBOOK

MINIMÁLNÍ RÁMEC

Záznam výkonů a jiných odborných aktivit

Záznamník výkonů a jiných odborných aktivit nutričního terapeuta je dokladem studenta/tky o splněných výkonech během odborné praxe, které budou součástí kompetencí nutričních terapeutů. Plní účel kontroly i zpětné vazby o absolvovaných výkonech a aktivitách studentovi/ce a školiteli.

Titulní strana: Název vzdělávací instituce/vysoké školy

Obsah

1. Údaje o studentovi/studentce: jméno a příjmení (popř. titul), identifikační číslo studenta/tky, typ, forma, období studia (akademické roky)

2. Příprava studenta/tky na praktickou výuku

3. Osobní cíle studenta/tky

4. Kritéria hodnocení studenta/tky

5. Práva a povinnosti studentů/studentek

6. Přehled klinických pracovišť

7. Obecné cíle praktické výuky

8. Specifické cíle praktické výuky pro jednotlivá pracoviště

9. Seznam praktických výkonů I. ročník

10. Seznam praktických výkonů II. ročník

11. Seznam praktických výkonů III. ročník

12. Hodnocení studenta/tky

13. Další činnosti v rámci praktické výuky - exkurze, stáže

Záznamy vedené v Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit /Logbook/.

Student/ka si údaje o provedených intervencích vpisuje do Záznamníku výkonů /Logbooku/ sám/sama a akademický pracovník VS, pedagogický pracovník VOS, nebo mentorka/školitelka, popř. nutriční terapeut tuto skutečnost stvrzuje čitelným podpisem.

Rozsah Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit /Logbook/,

Dle potřeb vysoké školy nebo vyšší odborné může být rozsah rozšířen při zachování jeho minimálního rámce.

1) Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.

2) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

3) Vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů.

4) §44, odst. 4 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů; §25, odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

5) §14 zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění pozdějších předpisů.

6) §15 zákona č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění pozdějších předpisů a §14 vyhlášky č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.

7) Podrobné vymezení jednotlivých činností je vymezeno ve vyhlášce č. 55/2011 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

8) Nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška č. 271/2012 Sb., vyhláška o stanovení seznamu nemocí, stavů nebo vad, které vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k výkonu povolání lékaře, zubního lékaře, farmaceuta, nelékařského zdravotnického pracovníka a jiného odborného pracovníka, obsahu lékařských prohlídek a náležitostech lékařského posudku (vyhláška o zdravotní způsobilosti zdravotnického pracovníka a jiného odborného pracovníka).

9) §55 zákona č. 111/1998 Sb., zákon o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů, a §101, §102 a §103 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon ve znění pozdějších předpisů.

10) Celkový počet hodin teoretické výuky bude uveden v konkrétním studijním/vzdělávacím programu

11) Celkový počet hodin praktického vyučování je nejméně 1 800 hodin