Animace načítání

Stránka se připravuje...


Zprávy MF, částka 1/2019

Metodika financování obcí a hl. m. Prahy pro rok 2019

čj.: MF - 30 909/2018/1201 - ref. Ing. J. Pavlíková, Ing. L. Maříková, Ing. R. Kotrba

I. Dotace pro obce a hl. m. Prahu ve státním rozpočtu na rok 2019 a podmínky pro vyúčtování vybraných dotací

Obce a hl. m. Praha obdrží ze státního rozpočtu následující druhy dotací (příspěvků):

A. Dotace (příspěvky) poskytované v rámci finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (příloha č. 6 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2019) a finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtu hlavního města Prahy (příloha č. 7 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2019).

B. Ostatní dotace v kapitole Všeobecná pokladní správa.

C. Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu.

Ad A) Dotace (příspěvky) poskytované v rámci finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (příloha č. 6 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2019) a finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtu hlavního města Prahy (příloha č. 7 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2019)

Obsahem finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích je od roku 2019 pouze příspěvek na výkon státní správy1). Rovněž finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtu hl. m. Prahy obsahuje jen příspěvek na výkon státní správy.

Celková výše finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích a finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtu hl. m. Prahy se pro rok 2019 rozpočtuje ve výši 10 513 779 000 Kč, z toho obcím v jednotlivých krajích je určeno 9 438 270 400 Kč a hl. m. Praze 1 075 508 600 Kč.

Finanční vztahy obsahují:

Příspěvek na výkon státní správy celkem 10 513 779 000 Kč

z toho: pro obce v jednotlivých krajích 9 438 270 400 Kč

pro hl. m. Prahu 1 075 508 600 Kč

Příspěvek na výkon státní správy pro obce

Obecná charakteristika příspěvku na výkon státní správy pro obce:

Příspěvek je určen na částečnou úhradu výdajů spojených s výkonem státní správy dle §62 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. Pro rok 2019 zůstává zachována pro všechny kategorie obcí (s výjimkou hl. m. Prahy) kumulovaná konstrukce příspěvku, tj. příspěvek představuje součet dílčích částek vypočtených pro jednotlivé oblasti správních působností, které obce vykonávají (základní působnost, působnost matričního úřadu, působnost stavebního úřadu, působnost pověřeného obecního úřadu a působnost obce s rozšířenou působností).

U některých obcí se navíc přičítají částky na zajištění dalších specifických správních činností (části 1.C), 1.D), 1.E), 1.F) a 1.G) přílohy č. 8 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2019), např. na zajištění výkonu veřejného opatrovnictví obcemi (29 000 Kč na 1 opatrovance za rok), na vydávání občanských průkazů (118 Kč za podanou žádost o vydání občanského průkazu), na financování úřadů územního plánování (příspěvek ve výši 1 451 Kč za každý definovaný případ), příp. na výkon činnosti jednotných kontaktních míst (dle počtu zaevidovaných a řešených dotazů).

Financování veřejného opatrovnictví včetně souvislostí je pro obce upraveno v části 1.D) přílohy č. 8 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2019.

Zdůrazňujeme, že částky pro jednotlivé obce zahrnuté v rámci schváleného finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům obcí daného kraje jsou částkami definitivními a že část příspěvku definovaná ve vztahu k agendě veřejného opatrovnictví není sledována odděleně a nepodléhá vypořádání za rok 2019. Totéž platí pro agendu vydávání občanských průkazů (část 1.F) a agendu financování úřadů územního plánování (část 1.G) přílohy č. 8 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2019.

Postup stanovení příspěvku na výkon státní správy je uveden v příloze č. 8 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2019.

Vlivy zohledněné v příspěvku na výkon státní správy pro obce:

- změna počtu obyvatel jednotlivých správních obvodů kategorií obcí dle bilance obyvatel ČR k 1.1.2018 vydané Českým statistickým úřadem,

- relevantní změny správních obvodů matričních úřadů a stavebních úřadů,

- na základě provedené analýzy bylo zjištěno omezení rozsahu výkonu agendy státní správy na dislokovaném pracovišti městského úřadu Brandýs nad Labem - Stará Boleslav v hl. m. Praze; příspěvek byl pro rok 2019 snížen o částku 5 068 035 Kč,

- navýšení příspěvku o částku 1 476 000 Kč obcí s rozšířenou působností v souvislosti se zákonem č. 123/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů (změna kompetencí v návaznosti na zákon o myslivosti, §77 odst. 3 ve vazbě na vypuštění §77a odst. 8),

- doplnění výkonového financování pro úřady územního plánování,

- meziroční valorizace celkového objemu příspěvku v průměru o 10 %.

Příspěvek na výkon státní správy pro hl. m. Prahu

Obecná charakteristika příspěvku na výkon státní správy pro hl. m. Prahu:

Postavení hl. m. Prahy při výkonu státní správy je specifické, neboť hl. m. Praha vykonává jak státní správu, která podle zákona přísluší obcím, tak i státní správu, jejíž výkon zajišťují kraje. Na úhradu výkonu státní správy je hl. m. Praze poskytován příspěvek dle §31 odst. 4 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů.

Příspěvek na výkon státní správy pro hl. m. Prahu je stanoven jako součet příspěvku vypočteného použitím pevné sazby na 100 obyvatel hl. m. Prahy (působnost obce) a příspěvku odvozeného od počtu funkčních míst převedených v průběhu reformy veřejné správy a dále od rozsahu dalších delegovaných agend státní správy (působnost kraje). K tomu se přičítají prostředky na zajištění dalších specifických správních činností, a to prostředky na opatrovance (29 000 Kč ročně), na činnost jednotných kontaktních míst, na financování úřadů územního plánování (části 2.C), 2.D) a 2.E) přílohy č. 8 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2019).

Postup stanovení příspěvku na výkon státní správy je uveden v příloze č. 8 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2019.

Financování veřejného opatrovnictví včetně souvislostí je pro hl. m. Prahu upraveno v části 2.C) přílohy č. 8 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2019. Zdůrazňujeme, že částka zahrnutá v rámci schváleného finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtu hl. m. Prahy je částkou definitivní a že část příspěvku definovaná ve vztahu k agendě veřejného opatrovnictví není sledována odděleně a nepodléhá vypořádání za rok 2019. Totéž platí pro agendu vydávání občanských průkazů (část 2.B1) a agendu financování úřadů územního plánování (část 2.E) přílohy č. 8 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2019).

Vlivy zohledněné v příspěvku na výkon státní správy pro hl. m. Prahu:

- změna počtu obyvatel dle bilance obyvatel ČR k 1.1.2018 vydané Českým statistickým úřadem,

- valorizace příspěvku na přenesenou působnost o 10 %, pevná sazba pro rok 2019 je oproti roku 2018 navýšena o 6 800 Kč na 74 796 Kč na 100 obyvatel.

Financování specifických činností:

Financování veřejného opatrovnictví

V celkové výši příspěvku na výkon státní správy pro hl. m. Prahu je zohledněn výkon veřejného opatrovnictví v působnosti obce v závislosti na počtu opatrovanců (viz výše). Konkrétně se jedná o částku 23 548 000 Kč, indikativní přerozdělení dle jednotlivých městských částí je uvedeno v příloze č. 6 tabulkové části dokumentace k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2019.

Výkon činnosti jednotných kontaktních míst

V celkové výši příspěvku na výkon státní správy pro hl. m. Prahu je dále zohledněno financování jednotných kontaktních míst v působnosti městských částí hlavního města Prahy v závislosti na počtu zaevidovaných a následně řešených dotazů klientů. Konkrétně se jedná o částku 1 980 000 Kč podle níže uvedeného:

Jednotné kontaktní místo v rámci Úřadu městské části hlavního města Prahy

Počet zaevidovaných a následně řešených dotazů klientů v období od 1.1. do 31.12.2017

Výše příspěvku (Kč)

Praha 1

564

1 518 000

Praha 7

166

462 000

Paušální platba na občanský průkaz

V celkové výši příspěvku na výkon státní správy pro hl. m. Prahu je obsažena paušální platba na financování vydávání občanských průkazů v působnosti hlavního města Prahy, respektive městských částí hlavního města Prahy v závislosti na počtu podaných žádostí o jeho vydání. Konkrétně se jedná o částku 23 189 832 Kč, indikativní přerozdělení dle jednotlivých městských částí je uvedeno v příloze č. 7 tabulkové části dokumentace k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2019.

Paušální platba na financování části příspěvku úřadů územního plánování

V celkové částce příspěvku na výkon státní správy pro hl. m. Prahu jsou obsaženy prostředky k financování nárůstu agendy úřadu územního plánování v částce 10 846 225 Kč (počet případů závazných stanovisek v období od 1.1. do 31.12. 2017 činil 7 475).

Jestliže obec nebo kraj shledá rozdíl ve výši příspěvku na výkon státní správy (zpravidla k tomu dochází v důsledku odlišného počtu obyvatel správního obvodu u stavebních úřadu) vůči té, která byla zapracována do propočtu příspěvku na rok 2019 (data zveřejněna na webu MV ČR), zašle obec prostřednictvím krajského úřadu v tomto smyslu žádost o úpravu výše příspěvku Ministerstvu vnitra a její kopii Ministerstvu financí. Obec kraji současně předá veškeré relevantní podklady, na jejichž základě usuzuje na nesprávnost stanovení výše příspěvku. Příslušný krajský úřad případně připojí další související dokumenty a zašle veškeré podklady spolu se svým stanoviskem Ministerstvu vnitra. Ministerstvo vnitra (případně i za součinnosti dalších resortů - např. Ministerstva pro místní rozvoj) zaslané podklady posoudí a rozhodne o případné korekci výše příspěvku na výkon státní správy pro veškeré změnou dotčené obce. Ministerstvo financí na tomto základě rozhodne, zda bude provedeno příslušné opatření ve vztahu ke schválenému příspěvku.

Dotace nepodléhá finančnímu vypořádání.

Ad B) Ostatní dotace poskytované z kapitoly Všeobecná pokladní správa státního rozpočtu

Mimo finanční vztahy jsou v kapitole Všeobecná pokladní správa rozpočtovány další dotační tituly pro obce a hl. m. Prahu v celkové výši 2 192 565 tis. Kč. V této částce jsou zahrnuty i prostředky rozpočtované v ukazateli „Výdaje vedené v informačním systému programového financování EDS/SMVS celkem“.

V ukazateli „Výdaje vedené v informačním systému programového financování EDS/SMVS celkem“ je pro obce určena částka 1 708 165 tis. Kč. Pro oblast regionálního školství v působnosti obcí je vyčleněna v programu 29821 - Podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základny regionálního školství částka 1 018 765 tis. Kč, z toho 1 008 765 tis. Kč je rozpočtováno v podprogramu 298213 - Podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základny regionálních škol v okolí velkých měst. Cílem podprogramu je navýšit kapacity základních devítiletých škol v působnosti a v majetku obcí. Jedná se o pomoc obcím postiženým rezidenční suburbanizací. Tento podprogram existuje od roku 2014 (Ministerstvo financí v tomto smyslu pravidelně vyhlašuje výzvy). Rozpočtovaná částka zahrnuje jak prostředky na rozestavěné akce, tak počítá se zařazením nových projektů k financování i v roce 2019. Zbývající prostředky z programu budou použity na řešení havarijních situací a neodkladných opatření obcí k zabezpečení provozu škol a předškolních zařízení, u nichž budou splněny podmínky stanovené příslušnou vyhláškou upravující systém financování programů reprodukce majetku a pravidla pro poskytování dotací z programu.

Částka 89 400 tis. Kč je rozpočtovaná v programu 29822 - Akce financované z rozhodnutí Poslanecké sněmovny Parlamentu a Vlády ČR. Jedná se o prostředky dané usnesením vlády č. 469/2017 na financování projektů dotčených obcí souvisejících s rozšířením strategické průmyslové zóny Solnice - Kvasiny.

Ad C) Dotace poskytované z ostatních kapitol státního rozpočtu

Dotace pro obce a hl. m. Prahu z ostatních kapitol státního rozpočtu jsou rozpočtovány v celkové výši 24 582 878 tis. Kč. Nejvyšší částka dotací je rozpočtována v kapitole Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Zde jsou rozpočtovány dotace v předpokládané výši 17 449 800 tis. Kč. Jedná se zejména o dotace na přímé náklady na vzdělávání poskytované hl. m. Praze. Z kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí jsou rozpočtované prostředky v navrhované výši 3 049 544 tis. Kč.

Dotace ze státního rozpočtu pro dobrovolné svazky obcí

Ve státním rozpočtu nejsou rozpočtovány téměř žádné dotace pro dobrovolné svazky obcí (DSO). Tato skutečnost je způsobena tím, že neexistuje dotační titul, který by byl určen výhradně pro DSO. Jako o dotacích pro DSO je o nich obvykle účtováno až v průběhu rozpočtového roku při jejich uvolňování.

V roce 2019 bude DSO tak jako doposud uvolněna dotace na žáka2) ze státního rozpočtu formou účelové dotace na základě žádosti DSO z kapitoly Všeobecná pokladní správa, ukazatele „Další prostředky pro řešení aktuálních problémů ÚSC“. Výše příspěvku na žáka v případě školského zařízení zřizovaného DSO bude i v roce 2019 stanovena tak, aby korespondovala s výší prostředků na jednoho žáka v systému rozpočtového určení daní pro obce. Hlavním východiskem pro určení výše příspěvku na žáka navštěvujícího školské zařízení zřizované DSO bude daňová predikce použitá pro sestavení státního rozpočtu na rok 2019 a počty dětí a žáků k 30. 9. 20183).

II. Daňové příjmy obcí v roce 2019 a jejich alokace do území

Predikci výnosů vybraných daňových příjmů veřejných rozpočtů a podíl obcí na těchto daních uvádí následující tabulka:

Daňový příjem (v mld. Kč)*

Predikce 2019

VR celkem

z toho podíl obcí

Daň z přidané hodnoty

441,4

104,1

Daň z příjmů právnických osob

190,9

49,7

v tom: daň z příjmů právnických osob - sdílená část

184,2

43,4

Daň z příjmů fyzických osob

248,5

61,0

v tom: daň z příjmů fyzických osob vybíraná zvl. sazbou

17,8

4,2

daň z příjmů fyzických osob placená poplatníky (z přiznání)

9,2

1,3

daň z příjmů fyzických osob placená plátci (závislá) celkem

221,5

55,5

daň z příjmů fyzických osob placená plátci (závislá) - sdílená část

218,2

52,2

daň z příjmů fyzických osob placená plátci (závislá) - 1,5 % motivace

3,3

3,3

Daň z nemovitých věcí

12,0

12,0

Celkem

892,8

226,8

*) Propočet podle §4 zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, vychází z predikce celostátního hrubého výnosu daní použité v zákoně o státním rozpočtu České republiky na rok 2019. Vliv zpoždění při převodech daňových příjmů v závěru roku není zohledněn.

Podíl jednotlivých obcí na příslušné části celostátního hrubého výnosu daní je aktuálně stanoven vyhláškou Ministerstva financí č. 192/2018 Sb., ze dne 23. srpna 2018, o procentním podílu jednotlivých obcí na částech celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty a daní z příjmů. Základem pro stanovení procentního podílu každé obce na sdílených daních je počet obyvatel obce k 1. lednu 2018 dle bilance obyvatel České republiky zpracované Českým statistickým úřadem, započtená výměra katastrálních území obcí k 1. lednu 2018 dle údajů Českého úřadu zeměměřického a katastrálního, počty dětí a žáků k 30. září 2017 dle dokumentace škol vedené podle školského zákona a počty zaměstnanců k 1. prosinci 2017.

Generální finanční ředitelství zasílá finančním úřadům informaci o stavu celostátního hrubého výnosu vybraných daní dvakrát měsíčně, zpravidla dle stavu k 15. a poslednímu dni měsíce. Pokud v době od posledně provedených převodů došlo k jeho nárůstu, vypočtou se (dle pravidel daných zákonem č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní) z přírůstků celostátního hrubého výnosu nároky jednotlivých obcí. Finanční úřady tyto údaje zpracují a předají České národní bance převodní příkazy, na jejichž základě jsou jednotlivým obcím následně (cca 5. a 20. dne každého měsíce) zasílány podíly na celostátním hrubém výnosu vybraných daní (pokud přesáhnou částku 500 Kč).

V průběhu procedury převodů daňových příjmů vzniká určité zpoždění mezi stavem celostátního hrubého výnosu daní a dnem převodu podílů z něj vyplývajících. V důsledku tohoto zpoždění jsou podíly na přírůstcích celostátního hrubého výnosu daní v závěru rozpočtového roku převedeny na účty obcí až v následujícím roce. Vzhledem k tomu, že tvorba rozpočtu spadá do oblasti samostatné působnosti územních samosprávných celků, je třeba, aby obce při sestavování rozpočtů braly v úvahu mimo jiné právě existenci zpoždění při převodech daňových příjmů.

V zájmu správného zaúčtování na příslušné položky rozpočtové skladby uvádíme předčíslí převodových bankovních účtů finančních úřadů, z nichž jsou obcím převáděny jejich podíly, a odpovídající položky rozpočtové skladby:

Daňový příjem obcí

PBÚ

Pol. rozpočtové skladby

Daň z přidané hodnoty

1679

1211

Daň z příjmů právnických osob

641

1121

Daň z příjmů fyzických osob

v tom: daň z příjmů fyzických osob vybíraná zvl. sazbou

1660

1113

daň z příjmů fyzických osob placená poplatníky (z přiznání)

1652

1112

daň z příjmů fyzických osob placená plátci (závislá - sdílená)

2612

1111

daň z příjmů fyzických osob placená plátci (závislá - 1,5 % motivace)

4634

1111

Daň z nemovitých věcí

633

1511

Daň z hazardních her

převod daně dle §7 odst. 4 písm. b) z. č. 187/2016 Sb. - 30 %

9814

1381

převod daně dle §7 odst. 1 písm. b) z. č. 187/2016 Sb. - 65 %

9822

1385

III. Způsob převádění prostředků ze státního rozpočtu do rozpočtů obcí, krajů a hl. m. Prahy v roce 2019

Způsob převádění finančních prostředků ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů obcí a krajů je stanoven v příloze usnesení vlády České republiky č. 1084/2002.

Způsob zaúčtování neinvestičních přijatých dotací ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtu hl. m. Prahy:

- Finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtu hl. m. Prahy (příloha č. 7 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2019) - příjmová položka 4112,

- Účelové dotace z kapitoly VPS státního rozpočtu - příjmová položka 4111,

- Účelové dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu - příjmová položka 4116,

- Účelové dotace ze státních fondů - příjmová položka 4113.

1) Od roku 2019 již nejsou v rámci finančních vztahů rozpočtovány dotace na vybraná zdravotnická zařízení. Důvodem je zejména skutečnost, že dochází k výrazným nárůstům daňových příjmů v důsledku přijatých novel zákona o rozpočtovém určení daní. Navíc se jedná o činnost vykonávanou v samostatné působnosti.

2) Zřizovateli škol a školských zařízení jsou dle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů i DSO. Nemají daňové příjmy a jsou financovány zejména z dotací členských obcí. DSO mají nárok dle aktuální právní úpravy školského zákona nárok na dotaci.

3) Uvedený údaj bude mít Ministerstvo financí k dispozici počátkem roku 2019, z tohoto důvodu bude výše příspěvku na žáka navštěvujícího školské zařízení zřizované DSO propočtena až počátkem uvedeného roku. Pro informaci, výše příspěvku na žáka v rámci rozpočtového určení daní pro rok 2018 činila 13 740 Kč.