Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MZd ČR, částka 11/2018

Kvalifikační standard přípravy na výkon zdravotnického povolání všeobecná sestra

Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy vydává v návaznosti na ustanovení §5 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.) a ustanovení §4 vyhlášky č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů, kvalifikační standard přípravy na výkon zdravotnického povolání všeobecná sestra

a) v nejméně tříletém akreditovaném zdravotnickém bakalářském studijním programu

b) v nejméně tříletém studiu v oboru diplomovaná všeobecná sestra na vyšší odborné škole

v němž se specifikují podrobněji minimální požadavky na výše uvedený studijní nebo vzdělávací program. Cílem je, aby absolventi daného programu byli odpovídajícím způsobem připraveni k výkonu zdravotnického povolání všeobecná sestra.

Ministerstvo zdravotnictví společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy doporučuje vysokým školám1) a vyšším odborným školám pro získání souhlasu Ministerstva zdravotnictví podle zákona o vysokých školách1) nebo školského zákona2), se tímto metodickým doporučením při přípravě studijního nebo vzdělávacího programu řídit.

Název studijního programu/oboru vzdělávání:

  • Všeobecné ošetřovatelství, bakalářský studijní program
  • Diplomovaná všeobecná sestra, vzdělávací program pro Vyšší odborné školy

Standardní doba studia/vzdělávání: nejméně 3 roky a nejméně 4600 hodin teoretické výuky, z toho je doba praktického vyučování nejméně 2300 hodin3).

Za praktické vyučování se s odkazem na ustanovení §3 odst. 5 vyhlášky č. 39/2005 Sb.3) pro účely i tohoto kvalifikačního standardu považuje ta část výuky, která probíhá ve zdravotnickém zařízení, ve vlastním sociálním prostředí pacienta a v zařízení sociálních služeb poskytujících zdravotní péči.

Forma studia/forma vzdělávání4):

- v bakalářském studijním programu: prezenční, kombinovaná

- ve vzdělávacím programu pro vyšší odborné školy: denní, kombinovaná

I. Cíle studijního programu/vzdělávacího programu

1. Cíle týkající se získání profesní kvalifikace k poskytování přímé ošetřovatelské péče orientované na individuální potřeby jednotlivců, jejich rodin a komunit ve zdraví i nemoci založené na důkazech (Evidence Based Practice).

2. Cíle směřující k získání znalostí právních předpisů v oblasti poskytování zdravotních služeb a zdravotní péče v České republice.

3. Cíle vedoucí k získání profesní kvalifikace zdravotnického pracovníka opravňující k výkonu zdravotnického povolání5).

4. Cíle vedoucí k dosažení vzdělání ve zdravotnickém oboru jako základního předpokladu k celoživotnímu profesnímu vzdělávání.

II. Cíle studia/vzdělávání

1. Cíle týkající se přímého vztahu k jednotlivci, jeho rodině a komunitě

1.1 Absolvent/ka je schopen/a samostatně poskytovat individuální ošetřovatelskou péči a podporu jednotlivcům (zdravým, nemocným, osobám se zdravotním postižením a umírajícím), rodinám a komunitám v souladu s přírodním a společenským prostředím, ve kterém žijí.

1.2 Absolvent/ka je schopen/a na základě získaných vědomostí (z ošetřovatelství, medicínských a humanitních věd) a dovedností zhodnotit aktuální zdravotní stav, biopsychosociální a spirituální potřeby člověka v různých věkových obdobích a v různých životních situacích.

1.3 Absolvent/ka je schopen/a na základě získaných vědomostí a dovedností poskytnout a zajistit ošetřovatelskou péči o individuální potřeby člověka. Tato péče směřuje k podpoře, posílení a udržení zdraví, k prevenci vzniku onemocnění, k prevenci komplikací, v případě nevyléčitelně nemocných a umírajících k důstojnému umírání.

1.4 Absolvent/ka je schopen/a samostatného rozhodování v oblastech ošetřovatelství, které se týkají: péče o zdraví, prevence vzniku onemocnění, poskytování první pomoci, ošetřovatelské péče o nemocné, o osoby se zdravotním postižením a umírající. Tato rozhodnutí dokáže zdůvodnit, obhájit a nést za ně osobní odpovědnost.

2. Cíle týkající se rozvoje profese všeobecné sestry

2.1 Absolvent/ka přispívá na základě svých vědomostí, dovedností, sociální zralosti a přístupu k jednotlivcům, rodinám a komunitám k profesionalizaci oboru ošetřovatelství, zvyšování prestiže a postavení všeobecné sestry ve společnosti.

2.2 Absolvent/ka zná aktuální stav rozvoje ošetřovatelství v ČR i v zahraničí a je schopen/schopna kriticky posoudit jednotlivé etapy historického, současného i předpokládaného vývoje ošetřovatelství včetně kompetencí všeobecných sester při realizaci ošetřovatelské péče, výkonů a činností.

2.3 Absolvent/ka se podílí na výzkumné činnosti v ošetřovatelství, prezentuje její výsledky a aplikuje je do praxe.

3. Cíle týkající se principů péče o zdraví

3.1 Absolvent/ka se orientuje v právním řádu CR, který upravuje poskytování zdravotních a sociálních služeb a kompetence státní správy v oblasti organizace zdravotních a sociálních služeb.

3.2 Absolvent/ka chápe úlohu WHO ve světě a v Evropě. Respektuje právní předpisy a doporučení Evropské unie (EU) týkající se zdravotní a sociální politiky v členských zemích. Je seznámen/a s mezinárodními dokumenty týkajícími se ošetřovatelství.

III. Profil absolventa/tky studijního a vzdělávacího programu

Profesní kompetence všeobecné sestry jsou rozděleny na základní, specializované a vysoce specializované podle základních funkcí, které všeobecná sestra plní a které vycházejí z platných právních předpisů ČR6).

Všeobecná sestra chrání, udržuje, navrací a podporuje zdraví osob.

Profese všeobecné sestry zahrnuje čtyři základní oblasti kompetencí7):

Autonomní kompetence, kooperativní kompetence, kompetence ve výzkumu a vývoji v ošetřovatelství a manažerské kompetence.

1. Autonomní kompetence všeobecné sestry

Všeobecná sestra bez odborného dohledu a bez indikace, v rozsahu své odborné způsobilosti poskytuje, případně zajišťuje základní a specializovanou ošetřovatelskou péči v souladu s právními předpisy a standardy.

1.1 Podpora zdraví a prevence vzniku onemocnění

1.1.1 Sleduje jednotlivce, rodiny a komunity, o které pečuje z holistického hlediska, bere v úvahu prostředí, ve kterém žijí a jejich způsob života. Zjišťuje dostupné zdroje (lidské a jiné), které jsou nutné pro zvládnutí rizik a péče a využívá je.

1.1.2 Určuje opatření, která podporují zdraví nebo prevenci onemocnění a která mohou realizovat samotní jednotlivci, rodiny a skupiny nebo s pomocí jiných osob.

1.1.3 Vysvětluje a motivuje jednotlivce, rodiny a skupiny jak mohou sami své prostředí a životní styl ovlivnit, nebo změnit.

1.1.4 Podílí se na vyhodnocování výsledků provedených opatření nebo sama toto vyhodnocení provádí.

1.1.5 Organizuje a účastní se kampaní na podporu zdraví a prevence a hodnotí výsledky těchto programů.

1.2 Podpora uspokojování potřeb vzniklých v souvislosti s onemocněním

1.2.1 Identifikuje potřeby pacientů všech věkových skupin v oblasti tělesné, psychické, společenskokultumí a duchovní, změněné nebo vzniklé v souvislosti s poruchou zdravotního stavu jednotlivců nebo skupin.

1.2.2 Určuje vhodná opatření a sestavuje plán ošetřovatelské péče a dalších opatření pro uspokojování potřeb, rozvoj, zachování nebo navrácení soběstačnosti a pro zmírňování utrpení a zajištění klidného umírání a důstojné smrti.

1.2.3 Poskytuje ošetřovatelskou péči a provádí další opatření nebo jejich vykonání zajišťuje prostřednictvím jiného člena týmu, případně jejich zajištění iniciuje.

1.2.4 Vyhodnocuje výsledky a účinnost provedených opatření a modifikuje ošetřovatelský plán.

1.3. Poskytování informací a účast na vzdělávání

1.3.1 Zprostředkovává jednotlivcům, rodinám, skupinám a jejich příbuzným potřebné informace v přiměřené formě z hlediska svých kompetencí a stará se o to, aby tyto informace byly srozumitelné a aby mohla dosažené výsledky v informovanosti klientů/pacientů vyhodnotit.

1.3.2 Podílí se na vzdělávání zdravotnických pracovníků a jiných pracovníků ve zdravotnictví.

2. Kooperativní kompetence všeobecné sestry

2.1 Respektuje role jednotlivých profesionálů při koordinaci a plnění odborných úkolů v multidisciplinámím týmu, zachovává a posiluje vzájemný partnerský vztah a podílí se na všech společných opatřeních v zájmu pacienta.

2.2 Provádí vyšetření a léčebná opatření, která indikuje lékař, s ohledem na své kompetence.

2.3 Zná a dodržuje hranice své odborné způsobilosti, a pokud je to nutné, žádá o spolupráci příslušné kompetentní odborníky.

3. Kompetence všeobecné sestry ve výzkumu a vývoji v ošetřovatelství

3.1 Kriticky reviduje svou každodenní praxi a při realizaci svých činností využívá výsledky ošetřovatelského výzkumu a praxe založené na důkazech.

3.2 Získává nové vědomosti tím, že se podílí na výzkumu v oblasti ošetřovatelství a prezentuje výsledky, přičemž využívá všech dostupných informačních zdrojů.

3.3 Usiluje o svůj odborný růst v rámci celoživotního vzdělávání.

4. Manažerské kompetence všeobecné sestry

4.1 Řídí a koordinuje členy ošetřovatelského týmu při péči o pacienta (bezpečné prostředí, delegování úkolů a dohled, týmová péče).

4.2 Posuzuje a analyzuje rizika pro zdraví spadající do oblasti ošetřovatelské péče, plánuje, provádí a kontroluje opatření k zamezení působení těchto rizik.

4.3 Vykonává ošetřovatelské činnosti s ohledem na jejich efektivitu a náklady.

4.4 Podílí se systematicky a nepřetržitě na programech zajišťování kvality péče.

4.5 Účastní se rozhodovacích procesů v oblasti zdravotní politiky a řízení, které se týkají ošetřovatelství.

Všeobecná sestra plní uvedené kompetence v souladu s platnými právními předpisy, etickými normami a profesními standardy.

IV. Podmínky odborného vzdělávání

1. Vstupní podmínky

Podmínky k přijetí do studijního nebo vzdělávacího programu, které je uchazeč/ka povinen/a splnit:

1.1 Ke studiu může být přijat/a uchazeč/ka, který/á úspěšně ukončil/a střední vzdělání s maturitní zkouškou opravňující ke vstupu na vysokou školu1) nebo na vyšší odbornou školu2) a splnil/a podmínky přijímacího řízení vysoké školy1) nebo vyšší odborné školy .

1.2 Jeho/její zdravotní stav splňuje zdravotní kritéria stanovená pro studium, která jsou v souladu s platnými právními předpisy8).

1.3 Cizinci mohou studovat ve studijním/vzdělávacím programu po splnění požadavků, které na ně právní předpisy České republiky a mezinárodní smlouvy kladou.

2. Průběžné podmínky

Povinnosti, které musí student/ka splnit v průběhu studia/vzdělání, stanovuje:

- studijní program a studijní plán, které jsou v souladu se studijním a zkušebním řádem vysoké školy1),

- vzdělávací program a učební plán vyšší odborné školy2), které jsou v souladu se školním řádem vyšší odborné školy.

3. Výstupní podmínky, ukončování studia/vzdělávání9)

Způsob a podmínky ukončení studia/vzdělávání vymezují:

- studijní program, studijní plán, studijní a zkušební řád vysoké školy1),

- vzdělávací program, učební plán a školní řád vyšší odborné školy2).

3.1 Podmínkou ukončení studia/vzdělávání je splnění požadavků studijního/vzdělávacího programu, získání předepsaného počtu kreditů a splnění předepsaných studijních/vzdělávacích povinností do doby dané maximální možnou délkou studia/vzdělávání.

3.2 Vysokoškolské studium se řádně ukončuje státní závěrečnou zkouškou, která se zpravidla skládá z:

- obhajoby bakalářské práce

- zkoušky z:

  • Ošetřovatelství (teorie ošetřovatelství, ošetřovatelský proces a potřeby člověka, multikulturní ošetřovatelství, výzkum v ošetřovatelství)
  • Ošetřovatelství v klinických oborech
  • Humanitních věd (psychologie, pedagogika, právo a etika v ošetřovatelství)

3.3 Vyšší odborné vzdělávání se ukončuje absolutoriem, které se zpravidla skládá z:

- obhajoby absolventské práce

- zkoušky z cizíhojazyka

- zkoušky z:

  • Ošetřovatelství (teorie ošetřovatelství, ošetřovatelský proces a potřeby člověka, transkulturní ošetřovatelství, výzkum v ošetřovatelství)
  • Ošetřovatelství v klinických oborech
  • Humanitních věd (psychologie, pedagogika, právo a etika v ošetřovatelství)

Povinné základní předměty - kategorie A

Znalosti z oborů a věd tvořících základ pro poskytování ošetřovatelské péče

Doporučený název předmětu:

Minimální počet hodin*

Anatomie

50

Fyziologie

30

Odborná latinská terminologie

24

Farmakologie

18

Patologie a patologická fyziologie

28

Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena

30

Základy biofyziky

16

Základy biochemie

16

Základy genetiky

12

Hematologie a transfuzní lékařství

12

Klinická propedeutika

30

Zobrazovací metody, radiační ochrana

16

Ochrana a podpora veřejného zdraví

16

Zdravotní gramotnost

16

Výživa a dietetika

16

Rehabilitační ošetřovatelství

26

Povinné oborové předměty - kategorie A

Znalosti z ošetřovatelství a klinických oborů

Doporučený název předmětu:

Minimální počet hodin

1. První pomoc

První pomoc

30

2. Ošetřovatelství

Ošetřovatelství

40

Ošetřovatelský proces a potřeby

50

Ošetřovatelské postupy

72

Výzkum v ošetřovatelství

24

Komunitní péče

24

Transkultumí ošetřovatelství

20

Etika v ošetřovatelství

18

3. Ošetřovatelství v klinických oborech

Ošetřovatelská péče v interních oborech

100

Ošetřovatelská péče v chirurgických oborech

80

Ošetřovatelská péče o ortopedii a traumatologii

20

Ošetřovatelská péče v neurologii

24

Ošetřovatelská péče v pediatrii

60

Ošetřovatelská péče v gynekologii a porodnictví

30

Ošetřovatelská péče v psychiatrii

30

Ošetřovatelská péče v onkologii a hematoonkologii

26

Ošetřovatelská péče ve vybraných klinických oborech

(otorhinolaryngologie, oftalmologie, dermatovenerologie, stomatologie)

56

Ošetřovatelská péče v infekčním lékařství

16

Ošetřovatelská péče v geriatrii

30

Intenzivní ošetřovatelská péče

30

Paliativní péče

16

Povinné základní předměty - kategorie A

Znalosti z dalších oborů souvisejících s poskytováním ošetřovatelské péče

Doporučený název předmětu:

Minimální počet hodin

Základy filozofie

16

Základy sociologie

16

Obecná psychologie

16

Vývojová psychologie

20

Zdravotnická psychologie

30

Komunikace ve zdravotnictví

30

Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství

30

Základy zdravotnického managementu

24

Základy zdravotnického práva a legislativy

20

Informatika a statistika ve zdravotnictví

12

Ošetřovatelství založené na důkazech

16

Odborná ošetřovatelská praxe

Doporučená pracoviště pro odbornou praxi:

Minimální počet hodin

Pracoviště interních oborů

240

Pracoviště chirurgických oborů, vč. ortopedie a traumatologie

240

Pracoviště péče o ženu a dítě

80

Pracoviště péče o dítě

120

Pracoviště péče o seniory a pracoviště geriatrie

80

Pracoviště neurologické péče

80

Pracoviště onkologické péče

80

Pracoviště akutní péče

120

Pracoviště komunitní péče

40

Pracoviště psychiatrické péče

80

Pracoviště vybraných klinických oborů (ORL, stomatologie, dermatovenerologie, oftalmologie, infekční)

120

Pracoviště následné péče

80

* Číslo uvádí minimální celkový počet hodin předmětu (přímé výuky i samostudia).

Povinně volitelné předměty - kategorie B

Povinně volitelné předměty vhodně rozšiřují soubor povinných předmětů, rozšiřují znalosti a dovednosti studentů v oboru, mohou být rovněž vybrány tak, aby umožnily zaměření školy na vybraný klinický obor.

Lze je stanovit podle nabídky jednotlivých fakult a vyšších odborných škol - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro ošetřovatelské disciplíny.

Volitelné předměty - kategorie C

Volitelné předměty vhodně doplňují nabídku povinných a povinně volitelných předmětů, doplňují znalosti a dovednosti studentů v oboru ošetřovatelství.

Lze je stanovit podle nabídky jednotlivých fakult a vyšších odborných škol - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro ošetřovatelské disciplíny.

Odborná ošetřovatelská praxe

Pro jednotlivé ročníky studia/vzdělávání jsou stanoveny minimální počty hodin ošetřovatelské praxe následovně:

1. ročník

2. ročník

3. ročník

Celkem

280 hodin

560 hodin

520 hodin

1360 hodin

Zbývající hodiny odborné praxe u poskytovatele zdravotních služeb (940 hodin) si rozdělí škola podle svého uvážení.

Délka jedné hodiny odborné ošetřovatelské praxe v podmínkách poskytovatelů zdravotních služeb je 60 min.

Předměty národního standardu oboru všeobecná sestra jsou v souladu s požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

Doporučuje se, aby předměty byly sestaveny do tematicky uspořádaných celků-modulů. Jeden předmět může být součástí více modulů při dodržení základních metodologických principů výuky.

Povinné základní předměty - kategorie A

Znalosti z oborů a věd tvořících základ pro poskytování ošetřovatelské péče

Všechny níže uvedené anotace předmětů jsou závazné pro vytvoření studijního nebo učebního plánu. Cíle, obsahová zaměření a seznam literatury a zdrojů zpracuje a předkládá samostatně vysoká škola1) nebo vyšší odborná škola2) v rámci akreditačního řízení.

Název studijního předmětu:

ANATOMIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje studenty se stavbou a terminologií anatomických struktur a orgánových systémů lidského těla. Na poznatky anatomie navazují předměty fyziologie a patologie.

Název studijního předmětu:

FYZIOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Navazuje na poznatky získané v anatomii. Seznamuje s fyziologickými funkcemi a procesy, jež probíhají na úrovni buněk, orgánů a jednotlivých orgánových systémů a organismu jako celku. Poskytuje studentům ucelenou představu o činnosti zdravého lidského organizmu.

Název studijního předmětu:

ODBORNÁ LATINSKÁ TERMINOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický Seznamuje studenty s latinskou gramatikou a terminologií. Studenti získají základy latinského jazyka potřebné pro studium odborných předmětů a pro budoucí povolání. Základní znalost latinské terminologie výrazně napomáhá pochopení odborného zdravotnického jazykového projevu.

Název studijního předmětu:

FARMAKOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Podává základní informace z farmakokinetiky a farmakodynamiky, vymezuje pojem léčivo, jeho formy a dávkování, způsoby podání, interakce. Seznamuje studenty se skupinami léčivých přípravků, jejich formami a zásadami podávání, s návykovými látkami a léčivými přípravky je obsahující a s jejich účinky na lidský organismus. Poskytuje informace o interakci léčivých přípravků a lidského organismu.

Název studijního předmětu:

PATOLOGIE A PATOLOGICKÁ FYZIOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický Zprostředkuje studentům obecné poznatky o patologických procesech probíhajících v jednotlivých tkáních, orgánech, orgánových systémech a organizmu. Zahrnuje oblast patologické anatomie a patologické fyziologie. Studenti získají základní znalosti o chorobných stavech.

Název studijního předmětu:

MIKROBIOLOGIE, IMUNOLOGIE, EPIDEMIOLOGIE A HYGIENA

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který studentům poskytne základní strukturu poznatků z mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygieny. Studenti se seznámí s nejdůležitějšími obecnými vlastnostmi mikroorganismů, buněčných prvků imunitního systému, primární a sekundární imunodeficienci(í), specifických(mi) a nespecifických(mi) mechanizmů(my) imunity včetně selhání obranných mechanizmů, poruchami imunity vyvolanými léky a chemickými látkami z prostředí, s imunomodulací a vakcinací. Dále studenti získají informace o zásadách bezpečnosti práce na rizikových pracovištích, prevenci nákaz vzniklých v přímé souvislosti s pobytem ve zdravotnickém zařízení (nozokomiálních nákazách) a získají podrobné znalosti o zásadách správného odběru a odesílání biologického materiálu. Seznámí se s nejdůležitějšími laboratorními mikrobiologickými vyšetřovacími metodami, s léčbou a protiepidemickými opatřeními, orientačně i splatnými právními předpisy v této oblasti. Seznamuje studenty s obecnou epidemiologií a epidemiologickými metodami práce.

Název studijního předmětu:

ZÁKLADY BIOFYZIKY

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje studenty se základy biofyziky a jejím využitím v oblasti medicínských diagnostických a léčebných metod v kontextu ošetřovatelské péče. Studenti získají základní informace o fyzikálních odlišnostech jednotlivých metod a jejich biologických účincích. Seznámí se také s metodami a přístroji, kterými jsou tato vyšetření prováděna.

Název studijního předmětu:

ZÁKLADY BIOCHEMIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje studenty se základními poznatky z oblasti biochemie, zejména metabolismus základních živin, aminokyseliny a poruchy jejich metabolismus, sacharidy, lipidy, bílkoviny, nukleotidy, enzymy. Studenti získávají znalosti o biologickém materiálu pro klinicko-biochemické vyšetření, metodách a technikách odběru, označení vzorků, jejich uchování a odeslání ke zpracování do klinicko- biochemických laboratoří a s referenčními hodnotami. Seznamuje se základními technologiemi pro biochemická vyšetření.

Název studijního předmětu:

ZÁKLADY GENETIKY

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Studenti se seznámí se základními principy genetiky, dědičnosti na úrovni molekul, buněk a organismů s důrazem na lidskou genetiku. Získají přehled o nejčastějších geneticky podmíněných onemocněních, o možnostech genetického poradenství a genetické diagnostiky (prenatální i postnatální), současně je podán přehled metod používaných v genetické diagnostice a o etických a právních a psychosociálních aspektech oboru.

Název studijního předmětu:

HEMATOLOGIE A TRANSFÚZNÍ LÉKAŘSTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje se základními poznatky z oblasti klinické hematologie. Podává informace o základních a speciálních vyšetřovacích metodách v hematologii, seznamuje se způsobem odběru krve pro hematologická vyšetření. Objasňuje základní principy transfuzního lékařství, seznamuje s laboratorními metodami užívanými v transfuzním lékařství, s výrobou transfuzních přípravků a indikacemi pro jejich aplikaci, s potransfúzními komplikacemi.

Název studijního předmětu:

KLINICKÁ PROPEDEUTIKA

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zahrnuje ucelené informace o příznacích a symptomatologii systémových onemocnění a moderních diagnostických a vyšetřovacích metodách v klinických oborech medicíny. Seznamuje studenty s technikou fyzikálního vyšetření a s hodnocením celkového zdravotního stavu člověka. Umožňuje jim osvojení si kompetencí k rozpoznání příznaků, signalizujících odchylky od normálního vývoje.

Název studijního předmětu:

ZOBRAZOVACÍ METODY, RADIAČNÍ OCHRANA

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty s odbornou činností a náplní oborů radiodiagnostika, radiologie, radioterapie a nukleární medicína včetně ošetřovatelské péče, mezioborové spolupráce a radiační ochrany.

Název studijního předmětu:

OCHRANA A PODPORA VEŘEJNÉHO ZDRAVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Vychází z cílů Národního programu zdraví. Poskytuje stěžejní informace o hygieně a epidemiologii při ochraně a podpoře veřejného zdraví, o předcházení vzniku, šíření a omezení výskytu infekčních onemocnění, o hromadně se vyskytujících onemocněních, nemocech podmíněných prací a jiných významných poruchách zdraví.

Název studijního předmětu:

ZDRAVOTNÍ GRAMOTNOST

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek s důrazem na nejnovější vědecky ověřené poznatky týkající se zdravotní gramotnosti ve vztahu k podpoře zdraví. Poskytuje studentům ucelený přehled o standardním rozsahu zdravotní gramotnosti pro pacienty. Soustřeďuje se na získání znalostí o efektivních edukačních a intervenčních strategiích zdravotní gramotnosti. Umožňuje jim osvojení si kompetencí pro provádění edukací u pacientů všech věkových a sociálních skupin v oblasti životního stylu, redukce nevhodných návyků, péče o (domácí) prostředí, prevence nemocí, ošetřovatelské péče a bezpečného chování. Uvádí do problematiky agrese, zneužívání, péče o osoby se specifickými potřebami, balneologie.

Název studijního předmět:

VÝŽIVA A DIETETIKA

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Poskytuje ucelené informace o základech správné výživy člověka a vlivu výživy na zdravotní stav lidí. Seznamuje studenty se zásadami přípravy stravy a alternativními způsoby podávání - parenterální a enterální výživě při jednotlivých onemocněních. Seznamuje s riziky podvýživy a nadměrné výživy. Součástí je hodnocení stavu výživy a energeticko-nutriční bilance. 

Název studijního předmětu:

REHABILITAČNÍ OŠETŘOVATELSTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Těžiště rehabilitačního ošetřovatelství leží v prevenci imobilizačního syndromu. V rámci předmětu se studenti naučí provádět úkony rehabilitačního ošetřování - polohování, pasivní a aktivní cvičení, dechovou gymnastiku, včasnou mobilizaci, nácvik soběstačnosti tak, aby odpovídaly kompetencím všeobecných sester.

Povinné oborové předměty - kategorie A

Znalosti z ošetřovatelství a klinických oborů

Název studijního předmětu:

PRVNÍ POMOC

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje vědomosti a dovednosti pro poskytování předlékařské první pomoci při náhle vzniklých stavech ohrožujících život, včetně úrazů a nehod. Studenti se seznámí s postupy a zásadami při různých zdraví poškozujících stavech. Získají dovednosti v rámci praktického nácviku neodkladné resuscitace v rámci platných Guidelines. Součástí předmětu jsou i poznatky z medicíny katastrof, neodkladné péče a krizového řízení.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Systémově vymezuje ošetřovatelství jako moderní vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání, teoretickými modely, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství u nás a ve světě, s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti a se současnými trendy progresivního vývoje, jenž souvisí se zvyšováním efektivity zdravotnických systému a se zajišťováním kvality péče o zdraví populace.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÝ PROCES A POTŘEBY

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb podle různých oborů a autorů a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zdravotním postižením a umírajících. Zaměřuje se na procvičování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu. Umožňuje studentům získat systematické poznatky a dovednosti v metodologii ošetřovatelského procesu.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÉ POSTUPY

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický s převahou nácviku praktických činností a získávání základních ošetřovatelských dovedností. Patří mezi jednu z bazálních ošetřovatelských disciplín. Zaměřuje se na nácvik ošetřovatelských technik výkonů a postupů ošetřovatelských intervencí. Důraz je kladen na dodržování pravidel ochrany zdraví a bezpečnosti při práci, dodržování postupů lege artis ve shodě s nejnovějšími vědeckými poznatky a rozvojem technologií, akceptování práv nemocných a rozvoj komunikačních dovedností. 

Název studijního předmětu:

VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Předpokládá aplikaci znalostí a dovedností získaných v ostatních ošetřovatelských a humanitních předmětech a určitou úroveň schopnosti kreativity. Vede studenty ke kritickému vědeckému myšlení: pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v ošetřovatelské praxi. Seznamuje je se základními kroky výzkumného procesu, výběrem vhodných metod, se zpracováním a vyhodnocováním výsledků.

Název studijního předmětu:

KOMUNITNÍ PÉČE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Předmět seznamuje studenty s problematikou primární péče a je zaměřen na oblast komunitního ošetřovatelství, Seznamuje studenty s hodnocením pacientů/klientů v komunitě, aplikací ošetřovatelského procesu v podmínkách domácího a komunitního prostředí a s organizací služeb pro klienty v kontextu komunitní péče.

Název studijního předmětu:

TRANSKULTURNÍ OŠETŘOVATELSTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zabývá se vybranou pojmovou terminologií, multikulturní diagnostikou, základními charakteristikami a kulturou minoritních skupin. Zdůrazňuje transkultumí přístup sestry v ošetřovatelské péči, umožňuje pochopit odlišné hodnoty a přesvědčení pacienta.

Název studijního předmětu:

ETIKA V OŠETŘOVATELSTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Uvádí do problematiky zdravotnické etiky a jejího vztahu k jednání zdravotníků v podmínkách klinické praxe. Seznamuje studenty s nejdůležitějšími etickými kodexy, které se týkají zdravotní a ošetřovatelské péče o člověka od narození do smrti, dále etickými problémy a dilematy. Pomáhá studentům najít a formulovat vlastní etická východiska a schopnost je obhájit.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V INTERNÍCH OBORECH

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Charakterizuje klinické stavy v interním lékařství z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientů změněných v souvislosti s onemocněním, jejich etiologii, symptomatologii a diagnostiku při onemocněních dýchacího ústrojí, oběhového ústrojí, nemocích krve, zažívacího traktu, ledvin a močových cest, poruchách metabolismu a výživy, endokrinologických onemocněních, onemocněních pohybového aparátu, imunologicky podmíněných chorobách, akutních otravách, infekčních onemocněních. Poskytuje přehled specifik ošetřovatelské péče u nemocných v interních oborech, která je zaměřena na efektivní řešení ošetřovatelských problémů pacientů s interním onemocněním.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V CHIRURGICKÝCH OBORECH

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Charakterizuje klinické stavy v chirurgických oborech z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientů změněných v souvislosti s chirurgickým onemocněním dýchacího, zažívacího a kardiovaskulárního traktu, ledvin a močových cest, centrálního nervového systému aj. Poskytuje přehled specifik chirurgické ošetřovatelské péče u nemocných v chirurgických oborech, která je zaměřena na efektivní řešení ošetřovatelských problémů pacientů v rámci břišní a hrudní chirurgie, kardiochirurgie, neurochirurgie, v chirurgických oborech urologie, plastické chirurgie, cévní chirurgie, transplantologie a onkochirurgie aj.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÁ PECE V ORTOPEDII A TRAUMATOLOGII

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Charakterizuje klinické stavy v ortopedii a traumatologii z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientů změněných v souvislosti s nemocemi, poruchami a traumaty pohybového aparátu s důrazem na prevenci. Poskytuje přehled specifik ošetřovatelské péče u nemocných v ortopedii a traumatologii, která je zaměřena na efektivní řešení ošetřovatelských problémů pacientů.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE NEUROLOGII

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Charakterizuje klinické stavy u pacientů s onemocněními nervového systému z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientů změněných v souvislosti s těmito nemocemi. Poskytuje přehled specifik ošetřovatelské péče u nemocných v neurologii, kteráje zaměřena na efektivní řešení ošetřovatelských problémů pacientů.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V PEDIATRII

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Cílem předmětu je zdůraznit zvláštnosti onemocnění a ošetřovatelské péče v jednotlivých vývojových obdobích dětského věku. Seznamuje studenty s vývojem zdravého i nemocného dítěte, s péčí o zdraví dítěte, prevencí onemocnění a nemocemi dětského věku v celém spektru klinických oborů. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb dětí a způsob jejich uspokojování, výchovy dětí, prevence, diagnostiky a léčby onemocnění, včetně odlišnosti multidisciplinámí péče v oblasti ambulantní, jednodenní i lůžkové péče, včetně péče o děti do 3 let věku v zařízeních kolektivní péče.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V GYNEKOLOGII A V PORODNICTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Seznamuje studenty s péčí o zdraví ženy. Charakterizuje klinické stavy gynekologických onemocnění z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientek změněných v souvislosti s onemocněním, jejich etiologií, symptomatikou, diagnostikou a léčbou. Dále seznamuje studenty s diagnostikou těhotenství a preventivní péčí o těhotnou ženu a s porodem. Důraz je kladen na specifika ošetřovatelské péče podmíněné odlišností individuálních potřeb žen a jejich uspokojování, včetně zdravého sexuálního života.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÁ PECE V PSYCHIATRII

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Seznamuje studenty s problematikou duševního zdraví a symptomy duševních poruch z hlediska ošetřovatelské péče. Soustřeďuje se na posouzení a diagnostiku stavu potřeb pacientů změněných v souvislosti s psychickými stavy, významně ovlivňujícími zdraví a kvalitu života člověka, na plánování, realizaci a hodnocení psychiatrické ošetřovatelské péče s ohledem na její multidisciplinámí aspekty v péči o duševní zdraví. Charakterizuje specifika individuální péče v zařízeních různých forem zdravotních služeb v této oblasti.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V ONKOLOGII A HEMATOONKOLOGII

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Informuje studenty o biologickém chování nádorů a o specificích nádorových onemocnění. Rovněž o základní léčbě v onkologii se všemi jejími nežádoucími účinky. Poskytuje informace o podpůrné péči, včetně adekvátní nutriční podpory. Klade důraz na specifika potřeb onkologicky nemocných pacientů a jejich rodin, změněných v souvislosti s onkologickým onemocněním a směřuje k efektivním ošetřovatelským intervencím.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE VE VYBRANÝCH KLINICKÝCH OBORECH

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Rozšiřuje medicínské poznatky z oftalmologie, otorinolaryngologie, stomatologie a dermatovenerologie v návaznosti na ostatní klinické obory, dále seznamuje se specifiky ošetřovatelské péče. Charakterizuje klinické stavy v oftalmologii, otorinolaryngologii, stomatologii a dermatovenerologii z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientů změněných v souvislosti s onemocněními, kterými se zabývají uvedené obory. Poskytuje přehled specifik ošetřovatelské péče u nemocných v oftalmologii, otorinolaryngologii, stomatologii a dermatovenerologii, která je zaměřena na efektivní řešení ošetřovatelských problémů pacientů v rámci uvedených oborů.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V INFEKČNÍM LÉKAŘSTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zaměřuje se na pacienty všech věkových skupin, kteří jeví klinické či laboratorní známky infekčního onemocnění. Soustřeďuje pozornost na včasnou identifikaci infekčního onemocnění, zásady bariérové ošetřovatelské péče a povinnou izolaci u vybraných onemocnění. Seznamuje studenty se zvláštnostmi posouzení potřeb jedinců s infekčním onemocněním tak, aby byli schopni poskytovat kvalitní ošetřovatelskou péči v úzké spolupráci s rodinou pacienta.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V GERIATRII

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství Seznamuje studenty s involučními změnami, zdravotním stavem a onemocněními ve vyšším věku z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb seniorů změněných v souvislosti s onemocněním. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb lidí vyšších věkových skupin a způsob jejich uspokojování, včetně odlišnosti multidisciplinámí péče o seniory.

Název studijního předmětu:

INTENZIVNÍ OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Vychází z předmětů klinického ošetřovatelství. Předmět studenty seznamuje se základy intenzivní péče, zvláštnostmi ošetřovatelského procesu u akutních stavů. V rámci předmětu se studenti seznámí s organizačním zajištěním intenzivní péče, etickými problémy, zásadami intenzivního ošetřování na JIP a ARO zejména v souvislosti s ošetřovatelskou péčí o pacienty se selháváním základních životních funkcí (dýchání, krevní oběh, vědomí, vnitřní prostředí, polytraumatismus).

Název studijního předmětu:

PALIATIVNÍ PÉČE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Seznamuje studenty s komplexní, aktivní a na kvalitu života orientovanou multidisciplinárm péčí poskytovanou pacientovi, který trpí nevyléčitelnou chorobou v pokročilém nebo konečném stádiu. Klade důraz na specifika ošetřovatelské péče soustředěné na důstojnost v péči o nevyléčitelně nemocné i umírající a jejich kvalitu života. Zaměřuje se na všestrannou účinnou oporu příbuzným a přátelům umírajících.

Povinné základní předměty - kategorie A

Znalosti z dalších oborů souvisejících s poskytováním ošetřovatelské péče

Název studijního předmětu:

ZÁKLADY FILOZOFIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický základ pro vytvoření hodnotového systému v ošetřovatelství. Uvádí do problematiky filozofie a jejího vztahu k vědě, vědění, hodnocení a jednání. Objasňuje základní pojmy vztahující se k holistickému pojetí člověka, rodiny a společnosti.

Název studijního předmětu:

ZÁKLADY SOCIOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Objasňuje základní sociologické pojmy, teorie a výzkum. Vede ke komplexnímu a všestrannému nazírání na jevy a procesy ve společnosti ve vztahu k ošetřovatelství. Studenti se seznámí se základními kategoriemi sociologie, se sociologickými perspektivami zdraví a nemoci a jejich analýzou, s metodami a technikami sociologického výzkumu a možnostmi jejich využití při studiu a v profesní praxi. Získají poznatky o sociálních vztazích v rodině a profesní skupině.

Název studijního předmětu:

OBECNÁ PSYCHOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Jeho cílem je orientovat studenty v psychologické terminologii v normě i patopsychologii, psychologii osobnosti a rozšířit dovednosti adekvátní deskripce psychických jevů. Základní funkce daného předmětu je orientující, rozšiřující a vytvářející hlavní základ pro pochopení dalších psychologických předmětů.

Název studijního předmětu:

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Podává informace o ontogenezi vývoje psychiky a vývoji psychosociálních potřeb jedince od narození až do smrti, které směřuje ke kvalitnějšímu pochopení chování nemocného, k pochopení jeho potřeb i problémů, které nemoc přináší jemu i jeho rodině. Řeší problematiku psychologie nemocných jedinců všech věkových skupin.

Název studijního předmětu:

ZDRAVOTNICKÁ PSYCHOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné a vývojové psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví a psychologické péči o nemocného. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu u pomáhajících profesí, problematiku psychosociální pomoci, posttraumatickou stresovou reakci a psychologickou první pomoc při katastrofách a neštěstích.

Název studijního předmětu:

KOMUNIKACE VE ZDRAVOTNICTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry pacienta a pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Úkolem předmětu je poskytnout studentům požadovaný obsah teoretických znalostí, ale i komunikačních dovedností, které jim umožní profesionální chování v nejrůznějších situacích při poskytování ošetřovatelské péče pacientům a jejich blízkým, ale i při komunikaci v rámci multidisciplinámího týmu.

Název studijního předmětu:

ZÁKLADY PEDAGOGIKY A EDUKACE V OŠETŘOVATELSTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Uvádí studenty do problematiky výchovy a vzdělávání, na kterém se budou po studiu ve specifických podmínkách své praxe podílet (při edukaci pacientů a jejich blízkých, ve zdravotní výchově obyvatel, při přípravě vzdělávacích akcí, v rámci vzdělávání zdravotnických pracovníků apod.). Hlavním cílem předmětu je, aby studenti porozuměli pedagogickým jevům a procesům v ošetřovatelské praxi a aby uměli pacienty účinně edukovat a dovedli na ně výchovně působit, a to s respektováním jejich vývojových i individuálních zvláštností.

Název studijního předmětu:

ZÁKLADY ZDRAVOTNICKÉHO MANAGEMENTU

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje se základními principy fungování zdravotnických zařízení včetně řízení finančních, materiálních a lidských zdrojů, vytvářením strategií řízení kvality v systémech zdravotní a sociální péče. Aplikuje teoretická východiska managementu a personálního řízení do řízení a vedení ošetřovatelské péče a ošetřovatelského personálu. Studenti se seznámí s teorií řízení kvality, metodikami vypracování standardů ošetřovatelské péče a metodami auditní činnosti.

Název studijního předmětu:

ZÁKLADY ZDRAVOTNICKÉHO PRÁVA A LEGISLATIVY

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje studentům základní informace o právním systému v České republice, základech práva občanského, pracovního, rodinného, trestního, apod. Dále seznamuje s platnými právními předpisy, které upravují systém poskytování zdravotních a sociálních služeb, právní odpovědnost při výkonu povolání, práva a povinností zdravotnických pracovníků, pacientů a orgánů státní správy. Využívá příkladů z praxe a judikátů.

Název studijního předmětu:

INFORMATIKA A STATISTIKA VE ZDRAVOTNICTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako praktický a poskytuje úvod do používání různých softwarových souborů, klinických informačních systémů, zpracování textu, prezentace dat, statistické analýzy a vyhledávání odborných zdrojů v elektronických vědeckých databázích. Podává informace o statistickém zpracování dat je jeho využití v ošetřovatelské praxi.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSTVÍ ZALOŽENÉ NA DŮKAZECH

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Zabývá se problematikou metodiky výzkum a aplikace praxe založené na důkazech v ošetřovatelství. Vede studenty ke kritickému vědeckému myšlení: pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v ošetřovatelské praxi. Seznamuje je se základními kroky výzkumného procesu, výběrem vhodných metod, orientačně se zpracováním a vyhodnocování výsledků. Zdůrazňuje, že ošetřovatelská praxe založená na důkazech je procesem, ve kterém je spojena nejlepší praxe se sesterskou odborností a pacientovými preferencemi, předurčujícími optimální péči.

OŠETŘOVATELSKÁ PRAXE

Anotace předmětu:

Ošetřovatelská praxe je koncipována jako praktický předmět, probíhá podle plánu praktické výuky na vysoké škole1) a na vyšší odborné škole2) formou blokové výuky (přičemž jeden blok trvá vždy nejméně 1 týden). Umožňuje studentům aplikovat v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb a v domácím prostředí pacientů teoretické vědomosti a praktické dovednosti, které získali studiem teoreticko-praktických disciplín v odborných učebnách školy. Poskytuje prostor pro zdokonalování zručnosti, dovedností a návyků, učí studenty samostatnosti, odpovědnosti a práci v týmu. Uskutečňuje se formou přímé či nepřímé péče o pacienty, v souladu s platnou právní úpravou a podle plánu praxe v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb a v domácím prostředí pacientů. Výuka probíhá pod vedením zdravotnických pracovníků oprávněných k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Studenti zaznamenávají činnosti, výkony a ostatní aktivity ošetřovatelské praxe do Záznamníku ošetřovatelské praxe - LOGBOOK (dále jen „Záznamník ošetřovatelské praxe“), který připravuje vysoká škola1) a vyšší odborná škola2). Záznamník ošetřovatelské praxe obsahuje souhrnné informace o přípravě a průběhu praxe.

Pracoviště poskytovatele zdravotních a sociálních služeb pro výuku odborné praxe musí splňovat požadavky stanovené příslušnými právními předpisy. Subjekty zajišťující výuku s poskytovatelem zdravotních a sociálních služeb mají praktickou výuku smluvně zajištěnou.

Ošetřovatelské praxi předchází výuka odpovídajících teoretických předmětů.

OBLASTI OŠETŘOVATELSKÉ PRAXE:

1. ročník: Praxe vychází z koncepčního modelu hlavních determinant zdraví WHO, je orientována na oblast podpory zdraví a prevence vzniku onemocnění a na nácvik a osvojení ošetřovatelských, diagnostických a terapeutických činností ve zdravotnickém zařízení poskytovatele zdravotních služeb, a to v rámci poskytování ambulantní a lůžkové péče. Studenti se seznámí s druhy zdravotní péče v rámci lůžkové i ambulantní péče a s jednotlivými formami ošetřovatelské péče. Naučí se zhodnotit prostředí, ve kterém pacienti žijí, rizika pro jejich zdraví, seznámí se s druhy onemocnění, která se v daném prostředí vyskytují, s potřebou preventivních opatření a naučí se využívat metody zdravotní výchovy individuální i skupinové. Naučí se základním ošetřovatelským dovednostem na odděleních v rámci lůžkové péče. Naučí se zhodnotit prostředí (materiální a personální), které odpovídá potřebám jedince, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb pacientů z hlediska ošetřovatelské péče. Praxe probíhá na pracovištích umožňujících rozvoj kompetencí studentů, na ambulantních i lůžkových pracovištích poskytovatelů lůžkových zdravotních služeb, včetně dlouhodobé lůžkové péče, v zařízeních zaměřujících se na podporu zdraví a prevenci, v zařízeních sociálních služeb apod.

2. ročník: Praxe je orientována na ambulantní a lůžkovou péči. Studenti se seznámí s formou jednodenní a lůžkové péče poskytovatelů zdravotních služeb a jejich odbornými odděleními; dále se seznámí se službami a zařízeními, v nichž je poskytována následná lůžková péče a dlouhodobá lůžková péče. Prohlubují si schopnost zhodnotit prostředí (materiální a personální), které odpovídá potřebám jedince, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb pacientů z hlediska ošetřovatelské péče poskytované metodou ošetřovatelského procesu.

Praxe probíhá na pracovištích umožňujících zdokonalení kompetencí studentů na ambulantních i lůžkových pracovištích nemocnic, interních, chirurgických, pediatrických aj. pracovištích poskytovatelů lůžkových zdravotních služeb.

3. ročník: Praxe je orientována na oblast ambulantní a lůžkové péče a péče v domácím prostředí pacienta. Studenti se naučí poskytovat péči ve vlastním sociálním prostředí pacienta. Dále pak vykonávají činnosti ošetřovatelské péče dle svých kompetencí na pracovištích, která poskytují akutní standardní lůžkovou péči, akutní intenzivní lůžkovou péči, následnou lůžkovou péči, dlouhodobou lůžkovou péči, primární ambulantní péči, specializovanou ambulantní péči nebo stacionární péči. Praxe probíhá na pracovištích umožňujících upevnění kompetencí studentů na ambulantních i lůžkových pracovištích poskytovatele lůžkových zdravotních služeb, v zařízeních zaměřujících se na péči o ženu, akutní lůžkovou péči, pracovištích intenzívní a paliativní péče a pracovištích malých oborů.

Příloha č. 1

Převodní tabulka pro všeobecné sestry

Předměty národního vzdělávacího standardu oboru Všeobecná sestra a požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb.

Požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb.

Obsah kvalifikačního standardu

§3 odst. 2

Etika zdravotnického povolání v oboru

Etika v ošetřovatelství

Administrativní činnosti ve zdravotnictví (vedení dokumentace týkající se oboru včetně elektronické podoby této dokumentace)

Ošetřovatelský proces a potřeby, Informatika a statistika ve zdravotnictví

Organizace a řízení zdravotních služeb

Základy zdravotnického managementu

Základy podpory a ochrany veřejného zdraví včetně prevence nozokomiálních nákaz

Zdravotní gramotnost,

Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena,

Ochrana a podpora veřejného zdraví

První pomoc a zajišťování zdravotní péče v mimořádných krizových situacích

První pomoc,

Intenzivní ošetřovatelská péče

Právní souvislosti poskytování zdravotní péče v oboru

Základy zdravotnického práva a legislativy

Základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb a zajištění bezpečí pacientů

Základy zdravotnického managementu

Komunikace s pacientem a osobami jemu blízkými

Komunikace ve zdravotnictví

§4 odst. 2

Nejméně 3 roky studia, nejméně 4600 hodin

prezenční forma studia + kombinovaná forma studia/denní forma vzdělávání + kombinovaná forma vzdělávání - nejméně 4600 hodin

Nejméně 2 300 hodin praktického vyučování

prezenční forma studia + kombinovaná forma studia/denní forma vzdělávání + kombinovaná forma vzdělávání - nejméně 2300 hodin

§4 odst. 3 písm. a) bod 1

Odborná latinská terminologie

Odborná latinská terminologie

Anatomie

Anatomie

Fyziologie

Fyziologie

Patologie a patologická fyziologie

Patologie a patologická fyziologie

Mikrobiologie a epidemiologie

Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena

Biofyzika

Základy biofyziky

Biochemie

Základy biochemie

Genetika

Základy genetiky

Hematologie a transfúzní lékařství

Hematologie a transfúzní lékařství

Klinická propedeutika

Klinická propedeutika

Základy radiační ochrany

Zobrazovací metody, radiační ochrana

Ochrana veřejného zdraví včetně prevence nemocí a včasné diagnózy nemocí

Zdravotní gramotnost,

Ochrana a podpora veřejného zdraví; Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena

Vztah mezi zdravotním stavem, prostředním pacienta a zdravotní výchova

Zdravotní gramotnost,

Klinická propedeutika,

Ochrana a podpora veřejného zdraví,

Ošetřovatelský proces a potřeby,

Transkultumí ošetřovatelství

Motivace a edukace ke zdravému životnímu stylu, manipulace se zdravotnickými prostředky

Zdravotní gramotnost,

Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství

§4 odst. 3 písm. a) bod 2

Charakter, historie a etika ošetřovatelství

Etika v ošetřovatelství,

Ošetřovatelství,

Ošetřovatelský proces a potřeby

Obecné zásady péče o zdraví

Zdravotní gramotnost,

Ošetřovatelský proces a potřeby

Komunitní péče, primární ambulantní a domácí péče

Zdravotní gramotnost,

Ošetřovatelské postupy

Ošetřovatelství ve vztahu k internímu lékařství

Ošetřovatelská péče v interních oborech

Ošetřovatelství ve vztahu k chirurgii,

Ošetřovatelská péče v chirurgických oborech

Ošetřovatelství ve vztahu k ortopedii a traumatologii

Ošetřovatelská péče v ortopedii a traumatologii

Ošetřovatelství ve vztahu k neurologii

Ošetřovatelská péče v neurologii

Ošetřovatelství ve vztahu k pediatrii

Ošetřovatelská péče v pediatrii

Ošetřovatelství ve vztahu k péči o matku a novorozence

Ošetřovatelská péče v gynekologii a porodnictví,

Ošetřovatelská péče v pediatrii

Ošetřovatelství ve vztahu ke gynekologii

Ošetřovatelská péče v gynekologii a porodnictví,

Základy genetiky

Ošetřovatelství ve vztahu k psychiatrii

Ošetřovatelská péče v psychiatrii

Ošetřovatelství ve vztahu k onkologii a hematoonkologii

Ošetřovatelská péče v onkologii a hematoonkologii

Ošetřovatelství ve vztahu k ORL

Ošetřovatelské péče ve vybraných klinických oborech

Ošetřovatelství ve vztahu k oftalmologii

Ošetřovatelské péče ve vybraných klinických oborech

Ošetřovatelství ve vztahu k dermatovenerologii

Ošetřovatelské péče ve vybraných klinických oborech

Ošetřovatelství ve vztahu k infekčnímu lékařství

Ošetřovatelská péče v infekčním lékařství

Ošetřovatelství ve vztahu k zubnímu lékařství

Ošetřovatelské péče ve vybraných klinických oborech

Ošetřovatelská péče o staré lidi a geriatrie

Ošetřovatelská péče v geriatrii

Paliativní péče

Paliativní péče

Ošetřovatelství ve vztahu k intenzivní péči

První pomoc,

Intenzivní ošetřovatelská péče

Léčebně rehabilitační péče

Rehabilitační ošetřovatelství

Dietetika

Výživa a dietetika, Zdravotní gramotnost

§4 odst. 3 písm. a) bod3

Základy filozofie a sociologie

Základy filozofie; Základy sociologie

Obecná psychologie

Obecná psychologie

Psychologie zdraví a nemoci

Zdravotnická psychologie

Vývojová psychologie

Vývojová psychologie

Základy pedagogiky a edukace

Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství

Právní předpisy ve vztahu k sociální problematice

Základy zdravotnického práva a legislativy

Ekonomie

Základy zdravotnického práva a legislativy, Základy zdravotnického managementu

Informatika, statistika a metodologie vědeckého výzkumu a praxe založené na důkazech

Informatika a statistika ve zdravotnictví;

Výzkum v ošetřovatelství,

Ošetřovatelství založené na důkazech

§4 odst. 3 písm. b)

Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k praktickému lékařství

Návštěvní služba, domácí péče

Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti ve stomatologii

Pracoviště vybraných klinických oborů

Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k internímu lékařství

Pracoviště interních oborů

Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k chirurgii

Pracoviště chirurgických oborů, vč. ortopedie a traumatologie

Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k ortopedii a traumatologii pohybového ústrojí

Pracoviště chirurgických oborů, vč. ortopedie a traumatologie

Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k neurologii

Pracoviště neurologické péče

Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k péči o děti a pediatrii

Pracoviště péče o dítě

Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k péči o matku a novorozence

Pracoviště péče o ženu dítě

Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k psychiatrii

Pracoviště psychiatrické péče

Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k onkologii a hematoonkologii

Pracoviště onkologické péče

Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k otorinolaryngologii

Pracoviště vybraných klinických oborů

Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k oftalmologii

Pracoviště vybraných klinických oborů

Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k dermatovenerologii

Pracoviště vybraných klinických oborů

Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k infekčnímu lékařství

Pracoviště vybraných klinických oborů

Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v ošetřovatelství ve vztahu k péči o seniory a geriatrii

Pracoviště péče o seniory a pracoviště geriatrie

Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k paliativní péči

Pracoviště onkologické péče

Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k intenzivní péči

Pracoviště akutní péče

Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu ke komunitní péči

Pracoviště komunitní péče

Dovednosti a znalosti umožňující podílet se na praktickém výcviku zdravotnických pracovníků a zkušenosti z práce s příslušníky jiných profesí ve zdravotnictví

Odborná ošetřovatelská praxe na všech předepsaných pracovištích

Příloha č. 2

Doporučená struktura Záznamníku ošetřovatelské praxe - LOGBOOK

MINIMÁLNÍ RÁMEC

pro záznam činností, výkonů a jiných odborných aktivit studenta

Záznamník ošetřovatelské praxe je dokladem studenta/tky o absolvovaných činnostech, výkonech a jiných aktivitách ošetřovatelské praxe (praktického vyučování). Plní účel kontroly i zpětné vazby o absolvovaných činnostech, výkonech a dalších aktivitách studenta/tky.

Struktura:

Titulní strana: Název vzdělávací instituce

Obsah:

1. Údaje o studentovi/studentce: jméno a příjmení (popř. titul), identifikační číslo studenta/studentky, studijní/vzdělávací program, typ a forma studia/vzdělávání

2. Příprava studenta/tky na praktickou výuku

3. Osobní cíle studenta/tky

4. Kritéria hodnocení studenta/tky

5. Kompetence studenta/studentky

6. Práva a povinnosti studenta/studentky na ošetřovatelské praxi

7. Přehled klinických pracovišť

8. Obecné cíle praktické výuky

9. Specifické cíle praktické výuky pro jednotlivá oddělení

10. Přehled činností, výkonů a dalších aktivit ošetřovatelské praxe v I. ročníku

11. Přehled činností, výkonů a dalších aktivit ošetřovatelské praxe v II. ročníku

12. Přehled činností, výkonů a dalších aktivit ošetřovatelské praxe v III. Ročníku

13. Hodnocení studenta/tky

Záznamy vedené v Záznamníku ošetřovatelské praxe /LOGBOOKU/

Student/ka si údaje o provedených činnostech, výkonech a dalších aktivitách na ošetřovatelské praxi zapisuje do Záznamníku ošetřovatelské praxe a pedagogický pracovník VOS, akademický pracovník VS nebo mentor/ka/školitel/ka, popř. všeobecná sestra tuto skutečnost stvrzuje čitelným podpisem.

Rozsah Záznamníku ošetřovatelské praxe /LOGBOOKU/

Dle potřeb vysoké školy nebo vyšší odborné školy může být rozsah rozšířen při zachování jeho minimálního rámce.

1) Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.

2) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

3) Vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů.

4) §44 odst. 4 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.

§25 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

5) §5 zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění pozdějších předpisů.

6) §5 zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění pozdějších předpisů a §4 vyhlášky č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.

7) podrobné vymezení jednotlivých činností je vymezeno v §4 vyhlášky č. 55/2011 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

8) Vyhláška č. 271/2012 Sb., vyhláška o stanovení seznamu nemocí, stavů nebo vad, které vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k výkonu povolání lékaře, zubního lékaře, farmaceuta, nelékařského zdravotnického pracovníka a jiného odborného pracovníka, obsahu lékařských prohlídek a náležitostech lékařského posudku a Nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání a o podmínkách zdravotní způsobilosti uchazečů ke vzdělávání.

9) §55 zákona č. 111/1998 Sb., zákon o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů,

a §101, §102 a §103 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon ve znění pozdějších předpisů.