Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MŽP ČR, částka 7/2013

METODICKÁ INSTRUKCE
ODBORU OBECNÉ OCHRANY PŘÍRODY A KRAJINY MŽP
k registraci významných krajinných prvků
Čl. 1
Cíl metodické instrukce

Cílem této metodické instrukce je sjednotit postup orgánů ochrany přírody (dále též „OOP“) při aplikaci §6 a §3 odst. 1 písm. b) zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v platném znění (dále jen „zákon“), a §7 vyhlášky č. 395/1992 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona České národní rady č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v platném znění, tedy při rozhodování o registraci významných krajinných prvků a při změně či zrušení platných rozhodnutí o registraci.

Čl. 2
Určení metodické instrukce

Metodická instrukce je určena orgánům ochrany přírody, s možností využití dalšími orgány veřejné správy a účastníky řízení podle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění.

Orgánem ochrany přírody příslušným ve věci registrace významných krajinných prvků a změně či zrušení registrace je:

- pověřený obecní úřad mimo území národních parků, chráněných krajinných oblastí, národních přírodních rezervací, přírodních rezervací, národních přírodních památek, přírodních památek a jejich ochranných pásem [§76 odst. 2 písm. a) zákona], a mimo území vojenských újezdů a pozemků a staveb, které tvoří součást objektů důležitých pro obranu státu,
- krajský úřad na území přírodních rezervací, přírodních památek1 a ochranných pásem těchto zvláště chráněných území [§77a odst. 3 zákona], nejde-li o národní parky, chráněné krajinné oblasti, národní přírodní rezervace, národní přírodní památky a ochranná pásma těchto zvláště chráněných území, vojenské újezdy anebo pozemky a stavby, které tvoří součást objektů důležitých pro obranu státu,
- správa národního parku nebo správa chráněné krajinné oblasti na území národních parků, chráněných krajinných oblastí, národních přírodních rezervací a národních přírodních památek1 a jejich ochranných pásem, nejde-li o vojenské újezdy anebo pozemky a stavby, které tvoří součást objektů důležitých pro obranu státu [§78 odst. 1 zákona],
- Ministerstvo životního prostředí na pozemcích a stavbách, které tvoří součást objektů důležitých pro obranu státu mimo vojenské újezdy [§79 odst. 3 písm. t) zákona],
- újezdní úřad na území vojenských újezdů [§78a odst. 1 zákona].
Čl. 3
Pojmy
Významný krajinný prvek (dále též „VKP“) - definice podle §3 odst. 1 písm. b) zákona2.
VKP ze zákona - části krajiny vyjmenované v §3 odst. 1 písm. b) zákona (lesy, rašeliniště, vodní toky, rybníky, jezera a údolní nivy).
Registrovaný VKP - části krajiny, které příslušný OOP zaregistruje rozhodnutím o registraci podle §6 zákona jako VKP.
Ekologická stabilita - definice podle §4 zákona č. 17/1992 Sb., o životním prostředí, v platném znění3.
Funkce VKP - způsob, jakým VKP přispívá k utváření typického vzhledu krajiny nebo udržení její ekologické stability.
Ekologicko-stabilizační funkce VKP - funkce VKP, kterou přispívá k udržení ekologické stability krajiny včetně předmětných ekosystémů.
Pořizovatel územně analytických podkladů - příslušný úřad, který podle §26§29 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) a §4 odst. 1 vyhlášky č. 500/2006 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a způsobu evidence územně plánovací činnosti, pořizuje územně analytické podklady pro svůj správní obvod (úřad územního plánování) nebo územně analytické podklady pro území kraje (krajský úřad).
Čl. 4
Podmínky registrace VKP
(1) Příslušný OOP může registrovat ekologicky, geomorfologicky nebo esteticky hodnotné části krajiny, které utváří její typický vzhled anebo přispívají k udržení její stability.
(2) Při vymezení VKP, jejichž registrace je z hlediska §6 a §3 odst. 1 písm. b) zákona žádoucí, postupuje příslušný OOP podle Přílohy 1 této metodické instrukce.
(3) Nelze registrovat VKP ze zákona4.
(4) Registrovat VKP je výjimečně možné i ve zvláště chráněných územích a jejich ochranných pásmech, ovšem pouze pokud není ochrana předmětné části krajiny dostatečně zajištěna ochranou zvláště chráněných území podle části třetí zákona1.
Čl. 5
Účastníci řízení
Podle §27 odst. 1 a 2 správního řádu a dle odst. §27 odst. 3 správního řádu v kombinaci s §6, §70 a §71 odst. 3 zákona jsou účastníky řízení o registraci, změně registrace nebo zrušení registrace VKP:
a) dotčené osoby, jimž má rozhodnutí založit, změnit nebo zrušit právo či povinnost, nebo jimž má rozhodnutí prohlásit, že právo či povinnost mají anebo nemají5 (např. vlastník dotčeného pozemku),
b) další dotčené osoby, pokud mohou být rozhodnutím přímo dotčeny ve svých právech nebo povinnostech6 (např. hospodařící subjekty a subjekty, kterých se rozhodnutí může dotknout při plnění jejich zákonných povinností7 - správce vodního toku, správce dopravní komunikace, provozovatel distribuční, přenosové nebo přepravní soustavy aj., a to i v případech, že do VKP zasahuje pouze ochranné pásmo),
c) osoby, o kterých to stanoví zvláštní zákon8 [vlastník pozemku (§6 zákona); občanské sdružení za předpokladu splnění podmínek dle §70 zákona; obec, v jejímž územním obvodu je VKP vyhlašován, pokud není sama orgánem ochrany přírody, který VKP vyhlašuje (§71 odst. 3 zákona)].
Čl. 6
Registrace VKP
(1) Řízení o registraci VKP zahajuje příslušný OOP vždy z moci úřední (§46 správního řádu), a to buď z vlastního podnětu, nebo na základě podnětu jiných osob - např. vlastníka dotčeného pozemku, občanského sdružení, Agentury ochrany přírody a krajiny České republiky aj. (§42 správního řádu) - viz Příloha 2a a 2b této metodické instrukce.
(2) Správnímu řízení předchází prověření a doplnění podkladů příslušným OOP a zjištění okruhu účastníků řízení. Příslušný OOP přitom spolupracuje s odborně kvalifikovanými právnickými a fyzickými osobami (§73 zákona); s ohledem na efektivitu a ekonomické aspekty je vhodné zvážit spolupráci s Agenturou ochrany přírody a krajiny České republiky, odbornou resortní organizací.
(3) Příslušný OOP vydává o registraci VKP rozhodnutí ve správním řízení (viz Příloha 2c této metodické instrukce). To musí mít veškeré náležitosti dle §68 správního řádu, tedy zejména výrokovou část, odůvodnění9 a poučení účastníků o opravném prostředku. V rozhodnutí OOP uvede funkce VKP (případně vč. specifikace ekologicko-stabilizační funkce) a v příloze rozhodnutí uvede vymezení VKP v mapách přiměřeného měřítka (1 : 2000 nebo 1 : 2880 dle místní situace) a příkladmý výčet zásahů, ke kterým je třeba závazného stanoviska podle §4 odst. 2 zákona.
(4) Po nabytí právní moci rozhodnutí o registraci VKP poskytuje příslušný OOP údaje o území pořizovateli územně analytických podkladů, a to především v digitální formě, přitom zodpovídá za jejich správnost, úplnost a aktuálnost10 (jev č. 22; viz §27 a §28 stavebního zákona). Rozhodnutí o registraci VKP se oznamuje rovněž nájemci dotčeného pozemku, územně příslušnému stavebnímu úřadu a obci (§6 odst. 1 zákona).
(5) Pravomocné rozhodnutí o registraci VKP je závazné podle §73 odst. 2 správního řádu pro účastníky řízení a všechny správní orgány. Ochrana registrovaných VKP je obecně zajištěna §4 odst. 2 zákona.
Čl. 7
Zrušení registrace nebo změna rozhodnutí o registraci VKP
(1) Příslušný OOP může z moci úřední jím vydané rozhodnutí o registraci VKP zrušit pouze z důvodu veřejného zájmu (§6 odst. 3 zákona). Příslušný OOP vydá o zrušení registrace VKP rozhodnutí (viz Příloha 2d této metodické instrukce).
(2) Příslušný OOP může z moci úřední jím vydané rozhodnutí o registraci VKP změnit s využitím ustanovení §84 odst. 1 písm. a) nebo b) zákona (viz Příloha 2e této metodické instrukce).
(3) Po nabytí právní moci rozhodnutí o změně nebo zrušení registrace VKP poskytne příslušný OOP aktuální údaje o území pořizovateli územně analytických podkladů, a to především v digitální formě, přitom zodpovídá za jejich správnost, úplnost a aktuálnost10 (jev č. 22; viz §27 a §28 stavebního zákona).
Čl. 8
Vedení seznamu registrovaných VKP
Příslušný OOP provede odpovídající zápis do seznamu VKP obsahující základní údaje o registrovaných VKP: pořadové číslo a název registrovaného VKP, soupis katastrálních území a výčet dotčených parcel, stručnou charakteristiku VKP a zákres v mapách dle platné registrace, specifikace přijatých rozhodnutí (číslo jednací a datum) a jejich dostupnost (číslo spisu a místo uložení); viz Příloha 2f této metodické instrukce11.
Příloha č. 1 Postup při výběru částí krajiny vhodných k registraci podle §6 zákona jako významný krajinný prvek
Příloha č. 2 Vzory dokumentů pro správní řízení při registraci VKP a změně či zrušení registrace a pro vedení seznamu registrovaných VKP
Ing. Jiří Klápště
ředitel odboru obecné ochrany přírody a krajiny MŽP

PŘÍLOHA č. 1

Postup při výběru částí krajiny vhodných k registraci podle §6 zákona jako významný krajinný prvek
(Příloha byla zpracována s využitím Metodické pomůcky pro provádění registrace významných krajinných prvků vydané Krajským úřadem Jihomoravského kraje v roce 2010)
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v platném znění (dále jen zákon) uvádí příkladmý výčet typů VKP vhodných k registraci; mohou to být zejména mokřady, stepní trávníky, remízy, meze, trvalé travní plochy, naleziště nerostů a zkamenělin, umělé i přirozené skalní útvary, výchozy a odkryvy, a dále i cenné plochy porostů sídelních útvarů včetně historických zahrad a parků. K taxativnímu pokrytí přírodních, resp. přírodě blízkých krajinných prvků lze využít systém typů biotopů obecně používaný v územní ochraně přírody (Chytrý a kol, 2010), nicméně příslušný OOP nebo ten, kdo podnět podává, samozřejmě může vycházet i z jiných zdrojů. U registrovaných VKP je vždy ovšem nutné v rozhodnutí dostatečně odůvodnit potřebu registrace, popsat funkce VKP v okolní krajině (za účelem účinné ochrany VKP podle §4 odst. 2) a definovat základní management.
Ačkoliv mohou v některých částech krajiny vhodných k registraci (např. cenné plochy porostů sídelních útvarů včetně historických zahrad a parků) převládat estetické hodnoty, podstatné jsou i jejich ekologickostabilizační funkce vůči přilehlému, vesměs urbanizovanému okolí (např. biotop rostlin a živočichů, stabilizace mikroklimatických podmínek, aj.). Je tedy možné tento nástroj v odůvodněných případech využívat i k ochraně ploch významné sídelní zeleně.
Z hlediska vymezení konkrétního VKP je podstatné, zda daná část krajiny splňuje definici VKP podle §3 odst. 1 písm. b) zákona a jaké funkce v krajině plní, což je zapotřebí u registrovaných VKP uvést v odůvodnění registrace. Ekologicky, geomorfologicky nebo esteticky hodnotné části krajiny, které jsou VKP ze zákona (les, rašeliniště, vodní tok, rybník, jezero a údolní niva jako VKP), není možno ještě navíc registrovat podle §6 zákona. Tato skutečnost je platná bez ohledu na to, jak hodnotná konkrétní lokalita je či zda se na ní vyskytují zvláště chráněné druhy. Je v kompetenci orgánu ochrany přírody příslušného k vydávání závazných stanovisek k zásahům do VKP posoudit, zda se v daném případě jedná o VKP ze zákona či nikoliv (např. zda určitý náhon či stoka je vodním tokem ve smyslu VKP, zda antropogenní jezírko je jezerem ve smyslu VKP, zda háj je lesem ve smyslu VKP apod.), a orgány ochrany přírody různých stupňů by v této věci měly spolupracovat.
Významné části krajiny, které jsou součástí VKP ze zákona, se obecně neregistrují. Jestliže se v ploše VKP ze zákona nebo na jeho hranici vyskytuje část krajiny, která plní odlišné funkce (tj. přispívá k utváření typického vzhledu krajiny nebo udržení její ekologické stability odlišným způsobem) a je ekologicky, geomorfologicky nebo esteticky hodnotná odlišně než její okolí, a OOP vyhodnotí, že tyto funkce a hodnoty nejsou chráněny v rámci VKP ze zákona, může předmětnou část krajiny registrovat podle §6 zákona. Tato možnost se týká zejména významných částí krajiny v ploše lesa nebo údolní nivy, kde lze za splnění uvedených předpokladů registrovat - např. naleziště nerostů a zkamenělin, přirozené skalní útvary, výchozy a odkryvy, cenné plochy porostů sídelních útvarů, mokřady, hodnotné vodní plochy, které nejsou VKP ze zákona aj.
I. Vyhodnocení dostupných podkladů
Jako podklady pro výběr lokalit vhodných k registraci jako VKP je možno použít veškeré vhodné a dostupné prameny, které má správní orgán k dispozici. Mohou to být např.:
- výsledky relevantních předchozích průzkumů území,
- poznatky z publikací v dostupné literatuře,
- poznatky získané při jiných řízeních,
- poznatky z vlastních pozorování,
- podněty místních občanů nebo odborníků.
V takovýchto podkladech je nutno vyhodnotit jejich kvalitu - podrobnost průzkumů, jejich komplexnost a hlavně aktuálnost. Pokud nemá příslušný OOP potřebné a aktuální podklady, je nutné si je před započetím procesu registrace VKP opatřit. Ovšem i v případě, že správní orgán má k dispozici podklady pro registraci VKP, je nezbytné tyto podklady prověřit.
II. Terénní průzkumy
Pro proces registrace VKP není zákonem předepsán způsob, jakým má být lokalita k registraci vybrána, a není ani formalizován výběr hodnotitelů. Je plně v kompetenci příslušného OOP, jakým způsobem bude tyto průzkumy provádět. Ze znění §73 zákona vyplývá, že při ochraně přírody a krajiny (tj. v obecné rovině i při zajišťování terénních podkladů) spolupracují OOP s odborně kvalifikovanými právnickými a fyzickými osobami.
Z praktického hlediska (ekonomické důvody, odborné předpoklady, zpracované metodiky přírodovědných průzkumů) se doporučuje spolupracovat s AOPK ČR, odbornou organizací v resortu MŽP, případně je možno využít také např. místní skupiny nevládních ekologických organizací, nebo postupovat ve spolupráci se středními či vysokými školami, kdy může být průzkum území zpracován formou studentské práce.
Je v zásadě možné zvolit z níže uvedených přístupů, přičemž každý z nich má svá specifika:
a) provést plošné vyhodnocení buď celého území, pro které je OOP oprávněn registraci VKP provádět, nebo plošné vyhodnocení jednotlivých či několika katastrálních území.
b) provést podrobný průzkum pouze u předem známých a vybraných lokalit.
Při provádění plošného průzkumu většího území získá OOP dostatečně podrobný přehled o území a shromáždí informace, které může použít nejen jako podklad pro registraci VKP, ale i jako podpůrný materiál pro účely projednávání územně plánovací dokumentace, pro účely zpracování komplexních pozemkových úprav, jako podkladový materiál pro účely vyhodnocování krajinného rázu a podobně. Nevýhodou je vyšší finanční náročnost této metody a delší časový úsek, během kterého je takováto průzkumná činnost zpracovávána.
Průzkum pouze vytipované části území je vhodný v situaci, kdy orgán ochrany přírody potřebuje v relativně krátkém časovém horizontu získat podrobnější podklady pro registraci VKP u lokality, která je mu již známa a jejíž registrace se připravuje. Je to způsob méně finančně náročný, nevýhodou však je to, že orgán ochrany přírody získá pouze útržkovité údaje bez jejich zařazení do kontextu širšího okolí a takovéto průzkumy se jen obtížně mohou využívat pro jiná řízení.
ad a) Plošný průzkum většího území
Při provádění plošných průzkumů se za optimální považuje
- pro zákresy v terénu použít základní mapy 1 : 5 000, protože je v nich podchyceno i základní členění terénu podle pozemků, i když bez uvedení parcelních čísel, přitom tato mapa zachycuje plasticitu terénu (má vrstevnice). Není-li taková mapa k dispozici, je možno použít základní mapu 1 : 10 000,
- celkové vyhodnocení krajinného prostředí začít vytipováním ekologicky, geomorfologicky nebo esteticky hodnotných lokalit s vysokou ekologicko-stabilizační funkcí v krajině včetně druhotných společenstev,
- následně ve vybraných lokalitách provést vyhodnocení zoologické, pokud se jeví potřebné a případně zoologickým průzkumem doplnit lokality, které jsou z hlediska botanického méně významné, ale zoologicky mohou být velmi zajímavé,
- již ve stadiu těchto průzkumů je vhodné provést alespoň základní fotodokumentaci vytipovaných lokalit.
ad b) Podrobný průzkum pouze vybraných lokalit
Při provádění průzkumu pouze vybrané lokality se za výhodnější považuje
- předem provést vymezení rozsahu průzkumu a identifikaci prověřované lokality v katastrální mapě
- protože bývají v těchto případech již k dispozici dílčí průzkumy nebo vyhodnocení významu lokality, je možno se soustředit pouze na doplnění chybějících podkladů
- souběžně provést základní fotodokumentaci lokality

PŘÍLOHA č. 2

Vzory dokumentů pro správní řízení při registraci VKP a změně či zrušení registrace a pro vedení seznamu registrovaných VKP
(Příloha byla zpracována s využitím Metodické pomůcky pro provádění registrace významných krajinných prvků vydané Krajským úřadem Jihomoravského kraje v roce 2010)
Příloha 2a - Oznámení o zahájení řízení o registraci VKP - obce a účastníci řízení
Příloha 2b - Oznámení o zahájení řízení o registraci VKP - občanská sdružení
Příloha 2c - Rozhodnutí o registraci VKP
Příloha 2d - Rozhodnutí o zrušení registrace VKP
Příloha 2e - Rozhodnutí o změně registrace VKP
Příloha 2f - Vedení seznamu registrovaných VKP

PŘÍLOHA č. 2a) Oznámení o zahájení řízení o registraci VKP - obce a účastníci řízení

OBECNÍ/MĚSTSKÝ ÚŘAD .....................
Odbor ..................................
Adresa sídla, č. p. , PSČ, Obec/Město
dle rozdělovníku
Vaše značka: .................. Naše č.j.: .............. Vyřizuje/linka ................... dne:
Oznámení o zahájení řízení podle §6 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny - registrace VKP
Obecní/Městský úřad ........................ jako orgán ochrany přírody příslušný podle ustanovení §1 zákona č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem, a vyhlášky č. 388/2002 Sb., o stanovení správních obvodů obcí s pověřeným obecním úřadem, a ve smyslu §7 odst. 2, §61 odst. 1 písm. b) a §64 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, v platném znění, a dále ve smyslu ustanovení §76 odst. 2 písm. a) zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v platném znění (dále jen zákon), v souladu s §46 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění (dále jen správní řád),
oznamuje
všem známým účastníkům řízení zahájení řízení podle §6 odst. 1 zákona ve věci registrace významného krajinného prvku s navrhovaným názvem ........................ Řízení zahajuje správní orgán z moci úřední na základě vlastního podnětu/z podnětu podaného........................ (jméno). Navrhovaný registrovaný významný krajinný prvek se nachází v k.ú......................... na těchto pozemcích: (seznam a identifikace dotčených pozemků).
Veškeré příslušné podklady jsou přílohou tohoto oznámení.
Podle §71 odst. 3 zákona jsou obce ve svém územním obvodu účastníkem řízení podle zákona, pokud v téže věci nerozhodují jako orgány ochrany přírody.
Účastníky řízení jsou podle §27 odst. 1 písm. b) správního řádu ........................,, (jméno, datum narození a adresa dotčených vlastníků), podle §27 odst. 3 správního řádu s přihlédnutím k §71 odst. 3 zákona ........................ (identifikace) a podle §27 odst. 2 správního řádu ........................ (identifikace).
Účastníci řízení jsou oprávněni činit ve správním řízení úkony ve smyslu §36, §37 a §38 správního řádu, zejména pak mají právo vyjádřit své stanovisko, navrhovat důkazy a činit jiné návrhy. Zdejší správní orgán předpokládá, že shromažďování podkladů pro rozhodnutí ve věci ukončí k datu........................, aby mohly být dodrženy zákonné lhůty pro jeho vydání. Po tomto termínu dá účastníkům řízení možnost ve smyslu §36 odst. 3 správního řádu vyjádřit se k podkladům rozhodnutí.
V případě potřeby lze doplnit žádost o doručení veřejnou vyhláškou podle §25 odst. 3 správního řádu.
Jméno, funkce a podpis
Kulaté razítko
Přílohy:
Příloha č. 1 - Vymezení VKP (v mapě měřítka 1 : 2000 nebo 1 : 2880 dle místní situace) a soupis vlastníků
Příloha č. 2 - Lokalizace, popis a odůvodnění registrace VKP (vč. předmětu ochrany, funkce VKP a specifikace ekologicko-stabilizační funkce)
Obdrží: Účastníci řízení podle Čl. 5 písm. a) - c) této metodické instrukce

PŘÍLOHA č. 2b) Oznámení o zahájení řízení o registraci VKP - občanská sdružení

OBECNÍ/MĚSTSKÝ ÚŘAD .....................
Odbor ..................................
Adresa sídla, č. p. , PSČ, Obec/Město
dle rozdělovníku
Vaše značka: .................. Naše č.j.: .............. Vyřizuje/linka ................... dne:
Oznámení o zahájení řízení podle §6 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny - registrace VKP
Obecní/Městský úřad ........................ jako orgán ochrany přírody příslušný podle ustanovení §1 zákona č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem, a vyhlášky č. 388/2002 Sb., o stanovení správních obvodů obcí s pověřeným obecním úřadem, a ve smyslu §7 odst. 2, §61 odst. 1 písm. b) a §64 zákona č.128/2000 Sb., o obcích, v platném znění, a dále ve smyslu ustanovení §76 odst. 2 písm. a) zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v platném znění (dále jen zákon), v souladu s §46 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění (dále jen správní řád),
Vám na základě Vaší žádosti ze dne ........................ o podávání informací o řízeních vedených podle zákona o ochraně přírody a krajiny
oznamuje
zahájení řízení podle §6 odst. 1 zákona ve věci registrace významného krajinného prvku s navrhovaným názvem ........................ Řízení zahajuje správní orgán z moci úřední na základě vlastního podnětu/z podnětu podaného ........................ (jméno). Navrhovaný registrovaný významný krajinný prvek se nachází v k.ú ......................... na těchto pozemcích: (seznam a identifikace dotčených pozemků).
Podle ustanovení §70 odst. 3 máte právo se do 8 dnů od doručení tohoto oznámení písemně přihlásit jako účastník řízení. Pokud tak neučiníte, bude mít správní orgán za to, že o účast v uvedeném řízení nemáte zájem.
Účastníci řízení jsou oprávněni činit ve správním řízení úkony ve smyslu §36, §37 a §38 správního řádu, zejména pak mají právo vyjádřit své stanovisko, navrhovat důkazy a činit jiné návrhy. Zdejší správní orgán předpokládá, že shromažďování podkladů pro rozhodnutí ve věci ukončí k datu ........................, aby mohly být dodrženy zákonné lhůty pro jeho vydání. Po tomto termínu dá účastníkům řízení možnost ve smyslu §36 odst. 3 správního řádu vyjádřit se k podkladům rozhodnutí.
Jméno, funkce a podpis
Kulaté razítko
Obdrží: Občanská sdružení

PŘÍLOHA č. 2c) Rozhodnutí o registraci VKP

OBECNÍ/MĚSTSKÝ ÚŘAD.....................
Odbor..................................
Adresa sídla, č. p. , PSČ, Obec/Město
dle rozdělovníku
Vaše značka: .................. Naše č.j.: .............. Vyřizuje/linka ................... dne:
ROZHODNUTÍ
Obecní/Městský úřad ........................ jako pověřený obecní úřad podle §1 zákona č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností, a vyhlášky č. 388/2002 Sb., o stanovení správních obvodů obcí s pověřeným obecním úřadem a správních obvodů obcí s rozšířenou působností, odbor životního prostředí jako věcně a místně příslušný správní orgán ve smyslu §7 odst. 2, §61 odst. 1 písm. b) a §64 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, v platném znění, a dále ve smyslu ustanovení §76 odst. 2 písm. a) zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v platném znění (dále jen zákon) v řízení o registraci významného krajinného prvku/významných krajinných prvků rozhodl takto:
Podle ustanovení §6 odst. 1 zákona se registruje významný krajinný prvek/významné krajinné prvky
(název/názvy)
Významný krajinný prvek (dále jen VKP) ........................ (název) se nachází v ........................ (kraj, katastrální území) na pozemcích (seznam parcel).
Vymezení registrovaného VKP v mapě měřítka (1 : 2000, 1 : 2880 - dle místní situace) je uvedeno v Příloze č. 1 tohoto rozhodnutí, která je nedílnou součástí tohoto rozhodnutí.
VKP ........................ se zařazuje do seznamu VKP registrovaných v územním obvodu Obecního/Městského úřadu ........................ pod č. ........................
Odůvodnění:
Lokalizace a popis VKP ........................(OOP uvede lokalizaci a stručný popis VKP)
Odůvodnění registrace VKP ........................ (OOP uvede odborné odůvodnění registrace VKP vč. specifikace předmětu ochrany, funkce VKP a ekologicko-stabilizační funkce VKP ve vazbě na §3 odst. 1 písm. b) a požadavky §4 odst. 2 zákona - toto je nejdůležitější část odůvodnění rozhodnutí o registraci VKP; případně může být uveden výskyt zvláště chráněných druhů, známá ohrožení a navržený management).
Podle ustanovení §4 odst. 2 zákona jsou VKP chráněny před poškozováním a ničením. Využívají se pouze tak, aby nebyla narušena jejich obnova a nedošlo k ohrožení nebo oslabení jejich stabilizační funkce. K zásahům, které by mohly vést k poškození nebo zničení významného krajinného prvku nebo ohrožení či oslabení jeho ekologicko-stabilizační funkce, si musí ten, kdo takové zásahy zamýšlí, opatřit závazné stanovisko příslušného orgánu ochrany přírody, kterým je Obecní/Městský úřad .......................
Podnět k registraci VKP ........................ (název VKP včetně k. ú. a p. č.) podal dne ................................................ (jméno). Správní orgán se podnětem zabýval a po zvážení okolností a veřejného zájmu prověřil a doplnil podklady a zpracoval návrh na registraci VKP. (Var.: Návrh na registraci VKP (název VKP včetně k. ú. a p. č.) zpracoval správní orgán z vlastního podnětu).
Správní orgán následně oznámil dopisem ze dne ........................ zahájení řízení z moci úřední.
Se zahájením řízení byla seznámena obec jako účastník řízení podle §27 odst. 3 správního řádu s přihlédnutím k §71 odst. 3 zákona ........................ S registrací VKP projevila souhlas dopisem ze dne ........................
Var. 1: K návrhu se obec v daném termínu nevyjádřila, správní orgán tudíž má za to, že s návrhem souhlasí
Var. 2: K návrhu vznesla obec následující připomínky ………………….
Zahájení řízení bylo oznámeno vlastníkovi/kům pozemku/ů, na němž/nichž byl registrovaný VKP vymezen, ........................ (jméno a adresa dle seznamu v rozdělovníku) dne ........................ pod č. j. ........................ Vlastník/ci pozemku/ů jako účastníci řízení podle §27 odst. 1 správního řádu s návrhem souhlasil/i dopisem ze dne ........................
Var. 1: Vlastník........................ (jméno) vznesl následující připomínky: ........................
Var. 2: V daném termínu se vlastník/ci k návrhu nevyjádřil/i a správní orgán má tudíž za to, že s návrhem souhlasí.
Zahájení řízení bylo rovněž oznámeno účastníkům řízení podle §27 odst. 2 správního řádu .................. (seznam). Účastník/ci řízení ................ s návrhem souhlasil/i dopisem ze dne ................
Var. 1: Účastník řízení ........................ (jméno/název) vznesl následující připomínky: ........................;
Var. 2: V daném termínu se účastníci řízení podle §27 odst. 2 správního řádu k návrhu nevyjádřil/i a správní orgán má tudíž za to, že s návrhem souhlasí.
Do řízení se dále přihlásilo jako účastník ........................ (název občanského sdružení), zastoupené ........................ (jméno, funkce), které s návrhem souhlasilo dopisem ze dne ........................
Ve věci se dne ..................... konalo ústní jednání (případně na místě samém) za přítomnosti zástupců ..................... (uvést, kdo byl jednání přítomen). Přítomní zástupci přednesli následující připomínky a námitky ..................... Var.: Protože všichni účastníci řízení jsou se situací seznámeni a nebyly vzneseny žádné připomínky, od ústního jednání na místě samém bylo upuštěno a jednání proběhlo dne ........................ (kdy a kde).
Uvést, jakým způsobem byly zohledněny námitky a připomínky účastníků řízení, ať už vznesené písemně nebo na ústním jednání, zabývat se každou připomínkou zvlášť, pokud se nejedná o připomínky totožné.
Na základě výše uvedených skutečností rozhodl správní orgán tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí.
Poučení o odvolání:
Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení podat podle ustanovení §83 odst. 1 správního řádu odvolání, ve kterém uvede, v jakém rozsahu se rozhodnutí napadá a namítaný rozpor s právními předpisy nebo nesprávnost rozhodnutí nebo řízení, jež mu předcházelo, a to ve lhůtě do 15 dnů ode dne jeho doručení ke Krajskému úřadu ........................ (název, adresa) podáním učiněným u Obecního/Městského úřadu …........................ (název, adresa). Odvolání jen proti odůvodnění rozhodnutí je podle §82 odst. 1 správního řádu nepřípustné.
Jméno, funkce a podpis
Kulaté razítko
Přílohy:
Příloha č. 1 - Vymezení VKP (v mapě měřítka 1 : 2000 nebo 1 : 2880 dle místní situace)
Příloha č. 2 - Příklady zásahů, které by mohly vést k poškození či zničení VKP nebo ohrožení či oslabení jeho ekologicko-stabilizační funkce
Rozhodnutí obdrží: Účastníci řízení podle Čl. 5 písm. a) - c) této metodické instrukce
Po nabytí právní moci: Rozhodnutí o registraci se oznamuje rovněž nájemci dotčeného pozemku, územně příslušnému stavebnímu úřadu a obci (i když není účastníkem - tj. např. odboru, který má na starosti majetek).

PŘÍLOHA č. 2d) Rozhodnutí o změně registrace VKP

OBECNÍ/MĚSTSKÝ ÚŘAD.....................
Odbor..................................
Adresa sídla, č. p. , PSČ, Obec/Město
dle rozdělovníku
Vaše značka: .................. Naše č.j.: .............. Vyřizuje/linka ................... dne:
ROZHODNUTÍ
Obecní/Městský úřad ........................ jako pověřený obecní úřad podle §1 zákona č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností, a vyhlášky č. 388/2002 Sb., o stanovení správních obvodů obcí s pověřeným obecním úřadem a správních obvodů obcí s rozšířenou působností, odbor životního prostředí jako věcně a místně příslušný správní orgán ve smyslu §7 odst. 2, §61 odst. 1 písm. b) a §64 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, v platném znění, a dále ve smyslu ustanovení §76 odst. 2 písm. a) zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v platném znění (dále jen zákon) v řízení o změně rozhodnutí o registraci významného krajinného prvku vydaného Obecním/Městským úřadem............................ pod č. j. ............................dne............................rozhodl takto:
Podle ustanovení §84 odst. 1 písm. a) zákona se rozhodnutí o registraci významného krajinného prvku/ významných krajinných prvků ............................ (název/názvy) vydané/vydaná Obecním/Městským úřadem ............................ dne ............................pod č. j. ............................
mění takto:
(OOP uvede části rozhodnutí, které se ruší - např. konkrétní části výroku, odůvodnění, přílohy)
se ruší
a nahrazují se
(OOP uvede nové části rozhodnutí)
Ostatní části uvedeného rozhodnutí Obecního/Městského úřadu ............................ č. j. ................ ze dne ................. zůstávají v platnosti.
Odůvodnění:
Dne ............................ podal ............................ (kdo podal) podnět ke změně vymezení VKP ............................ (název VKP), který byl registrován rozhodnutím Obecního/Městského úřadu .............................. ze dne ............................ pod č. j. ............................ a je zapsán v seznamu VKP pod ev. č. ............................
Jako důvody uvedl ................. (vypsat důvody) a svůj podnět doložil .............. (doložené podklady).
Správní orgán se podnětem zabýval a po zvážení veřejného zájmu (§6 odst. 3 zákona) prověřil a doplnil podklady a zpracoval návrh na změnu rozhodnutí o registraci VKP. (Var.: Návrh na změnu rozhodnutí o registraci VKP (název VKP včetně k. ú. a p. č.) zpracoval správní orgán z vlastního podnětu).
Správní orgán následně oznámil dopisem ze dne ........................ zahájení řízení z moci úřední o změně rozhodnutí Obecního/Městského úřadu .............................. ze dne ............................ č. j. ............................ o registraci zmíněného VKP.
O zahájení řízení byla uvědomena obec jako účastník řízení podle §27 odst. 3 správního řádu s přihlédnutím k §71 odst. 3 zákona ............................, v jejímž územním obvodu se dotčený VKP nachází.
Dále byli uvědomeni vlastníci dotčených pozemků, na nichž je dotčený VKP vymezen (seznam), jako účastníci řízení podle §27 odst. 1 správního řádu.
O zahájení řízení byli také uvědomeni účastníci řízení podle §27 odst. 2 správního řádu ........................ (seznam).
Rovněž byla o zahájeném řízení informována občanská sdružení, která u zdejšího orgánu ochrany přírody požádala o informování o zahajovaných správních řízeních, a to ............................ K účasti v řízení se přihlásil ............................, zastoupený ............................ (Var.: K účasti v řízení se nepřihlásily.)
Ve věci se konalo ústní jednání (případně na místě samém) dne ............................za účasti ............................ (kdo se zúčastnil).
K návrhu byly uplatněny následující připomínky: ............................ (kdo jaké připomínky)
Var. 1: K návrhu nebyly vzneseny žádné připomínky, správní orgán má tedy za to, že se změnou rozhodnutí o registraci VKP souhlasí.
Var. 2: S návrhem na změnu rozhodnutí o registraci uvedeného VKP vyslovili souhlas dopisem č. j. ............................ ze dne............................ /při projednání na místě.
Správní orgán sám doplnil podklady o ............................ (jaké podklady byly doplněny, pokud tak správní orgán učinil - znalecký posudek, biologické hodnocení ap.).
Vznesené připomínky správní orgán posoudil s následujícím výsledkem:
............................ (jak jsou připomínky vypořádány)
Uvedené důvody shledal správní orgán s ohledem na veřejný zájem natolik závažnými, že navrhovaná změna registrace VKP je nutná.
Např. Var. 1: Přirozenými vlivy se poměry v lokalitě změnily natolik, že došlo k faktickému a nevratnému zániku části lokality, která je jako VKP registrována. Změněná výměra VKP a plošné vymezení po změně registrace přitom umožňuje dlouhodobě plnit ekologicko-stabilizační funkci VKP i nadále.
Var. 2: Při registraci VKP měněným rozhodnutím nebyl do vymezení VKP zahrnut pozemek p. č. ............................ v k. ú. ............................, který však je pro řádné plnění ekologicko-stabilizační funkce VKP nezbytný. Tato skutečnost vyšla najevo až po ukončení řízení o registraci, proto bylo nutno řešit situaci změnou rozhodnutí o registraci VKP.
Na základě výše uvedených skutečností rozhodl správní orgán tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí.
Poučení o odvolání:
Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení podat podle ustanovení §83 odst. 1 správního řádu odvolání, ve kterém uvede, v jakém rozsahu se rozhodnutí napadá a namítaný rozpor s právními předpisy nebo nesprávnost rozhodnutí nebo řízení, jež mu předcházelo, a to ve lhůtě do 15 dnů ode dne jeho doručení ke Krajskému úřadu ........................ (název, adresa) podáním učiněným u Obecního/Městského úřadu …........................ (název, adresa). Odvolání jen proti odůvodnění rozhodnutí je podle §82 odst. 1 správního řádu nepřípustné.
Jméno, funkce a podpis
Kulaté razítko
Přílohy:
Příloha č. 1 - Vymezení VKP (v mapě měřítka 1 : 2000 nebo 1 : 2880 dle místní situace)
Rozhodnutí obdrží: Účastníci řízení podle Čl. 5 písm. a) - c) této metodické instrukce
Po nabytí právní moci: Rozhodnutí o registraci se oznamuje rovněž nájemci dotčeného pozemku, územně příslušnému stavebnímu úřadu a obci (i když není účastníkem - tj. např. odboru, který má na starosti majetek).

PŘÍLOHA č. 2e) Rozhodnutí o zrušení registrace VKP

OBECNÍ/MĚSTSKÝ ÚŘAD.....................
Odbor..................................
Adresa sídla, č. p. , PSČ, Obec/Město
dle rozdělovníku
Vaše značka: .................. Naše č.j.: .............. Vyřizuje/linka ...................... V ................... dne:
ROZHODNUTÍ
Obecní/Městský úřad ........................ jako pověřený obecní úřad podle §1 zákona č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností, a vyhlášky č. 388/2002 Sb., o stanovení správních obvodů obcí s pověřeným obecním úřadem a správních obvodů obcí s rozšířenou působností, odbor životního prostředí jako věcně a místně příslušný správní orgán ve smyslu §7 odst. 2, §61 odst. 1 písm. b) a §64 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, v platném znění, a dále ve smyslu ustanovení §76 odst. 2 písm. a) zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v platném znění (dále jen zákon) v řízení o zrušení registrace významného krajinného prvku/významných krajinných prvků rozhodl takto:
Podle ustanovení §6 odst. 3 zákona se
zrušuje rozhodnutí o registraci
významného krajinného prvku (název)
(katastrální území)
č.j. ....................... ze dne .......................
který byl zařazen do seznamu významných krajinných prvků registrovaných v obvodu působnosti Obecního/ Městského úřadu ........................... pod č. .......................
Odůvodnění:
Podnět ke zrušení registrace VKP .................................v k. ú. ........................... podal dne ...................... (kdo podal). Jako důvody podnětu uvedl tyto skutečnosti:
............ (uvést důvody, pro které je zrušení registrace požadováno). K podnětu doložil tyto podklady: ............................ (uvést, jaké podklady).
Správní orgán se podnětem zabýval a po zvážení veřejného zájmu (§6 odst. 3 zákona) prověřil a doplnil podklady a zpracoval návrh na zrušení rozhodnutí o registraci VKP. (Var.: Návrh na zrušení rozhodnutí o registraci VKP (název VKP včetně k. ú. a p. č.) zpracoval správní orgán z vlastního podnětu).
Správní orgán následně oznámil dopisem ze dne ........................ zahájení řízení z moci úřední o zrušení rozhodnutí Obecního/Městského úřadu .............................. ze dne ............................ č. j. ............................ o registraci zmíněného VKP.
Se zahájením řízení byla seznámena občanská sdružení, která u zdejšího orgánu ochrany přírody požádala o informování o zahajovaných správních řízeních, a to ............................ K účasti v řízení se přihlásil ............................, zastoupený ............................ (Var.: K účasti v řízení se nepřihlásily.) Dále byla se zahájením řízení seznámena obec ......................., v jejímž územním obvodu se dotčený VKP nachází, a vlastníci dotčených pozemků, jimiž je VKP tvořen.
Ve věci se konalo jednání na místě samém dne ............................za účasti ............................ (kdo se zúčastnil). K návrhu vznesli následující připomínky: ............................ (uvést kdo jaké připomínky)
Var. 1: K návrhu nebyly vzneseny žádné připomínky, správní orgán má tedy za to, že se zrušením registrace uvedeného VKP souhlasí.
Var. 2: S návrhem na zrušení registrace VKP vyslovili souhlas dopisem č. j. ............................ ze dne ............................ /při projednání na místě.
Správní orgán sám doplnil podklady o ............................ (jaké podklady byly doplněny, pokud tak správní orgán učinil - znalecký posudek, biologické hodnocení ap.) ....................................
Vznesené připomínky správní orgán posoudil s následujícím výsledkem:
............................ (uvést, jak jsou připomínky vypořádány)
Z předložených podkladů i z jednání na místě samém jasně vyplývá, že důvody pro zrušení registrace VKP ............................ v k. ú. ............................jsou důvody veřejného zájmu (§6 odst. 3 zákona) a zrušení registrace VKP je tudíž možné.
Na základě výše uvedených skutečností rozhodl správní orgán tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí.
Poučení o odvolání:
Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení podat podle ustanovení §83 odst. 1 správního řádu odvolání, ve kterém uvede, v jakém rozsahu se rozhodnutí napadá a namítaný rozpor s právními předpisy nebo nesprávnost rozhodnutí nebo řízení, jež mu předcházelo, a to ve lhůtě do 15 dnů ode dne jeho doručení ke Krajskému úřadu ........................ (název, adresa) podáním učiněným u Obecního/Městského úřadu …........................ (název, adresa). Odvolání jen proti odůvodnění rozhodnutí je podle §82 odst. 1 správního řádu nepřípustné.
Jméno, funkce a podpis
Kulaté razítko
Rozhodnutí obdrží: Účastníci řízení podle Čl. 5 písm. a) - c) této metodické instrukce
Po nabytí právní moci: Rozhodnutí o registraci se oznamuje rovněž nájemci dotčeného pozemku, územně příslušnému stavebnímu úřadu a obci (i když není účastníkem - tj. např. odboru, který má na starosti majetek).

PŘÍLOHA č. 2f) Vedení seznamu registrovaných VKP

Pořadové číslo VKP např. 27/2005 (prvek č. 27, zaregistrován v r. 2005)
Název VKP
K. ú. Obec/obce ………… (všechna dotčená k. ú., je-li VKP ve více katastrech) Seznam dotčených parcel
p. č. 2263 dle PK, ostatní plocha - lom, výměra …………ha
p. č. 2264 dle PK, pastvina, výměra …………ha
Stručná charakteristika, popis území, důvody registrace
Mapové vymezení v mapách dle platné registrace VKP
Rozhodnutí o registraci č. j. ...... ze dne ......... (dostupnost, číslo spisu apod.)
Rozhodnutí o změně registrace č. j. ........... ze dne ........... (dostupnost, číslo spisu apod.)
Rozhodnutí o zrušení registrace č. j. ........... ze dne ............ (dostupnost, číslo spisu apod.)
1 Též významné krajinné prvky ve zvláště chráněných územích požívají ochrany podle ustanovení §4 odst. 2 zákona o ochraně přírody a krajiny, ovšem pouze do té míry, která přesahuje ochranu zvláště chráněných území podle části třetí zákona o ochraně přírody a krajiny. (Výklad přijatý výkladovou komisí ministra životního prostředí č. 7/2000 - Věstník MŽP 3/2000)
2 Významný krajinný prvek jako ekologicky, geomorfologicky nebo esteticky hodnotná část krajiny utváří její typický vzhled nebo přispívá k udržení její stability. Významnými krajinnými prvky jsou lesy, rašeliniště, vodní toky, rybníky, jezera, údolní nivy. Dále jsou jimi jiné části krajiny, které zaregistruje podle §6 orgán ochrany přírody jako významný krajinný prvek, zejména mokřady, stepní trávníky, remízy, meze, trvalé travní plochy, naleziště nerostů a zkamenělin, umělé i přirozené skalní útvary, výchozy a odkryvy. Mohou jimi být i cenné plochy porostů sídelních útvarů včetně historických zahrad a parků. Zvláště chráněná část přírody je z této definice vyňata.
3 Ekologická stabilita je schopnost ekosystému vyrovnávat změny způsobené vnějšími činiteli a zachovávat své přirozené vlastnosti a funkce.
4 Významné krajinné prvky „ze zákona“ se neregistrují podle §6 zákona. Důvodem je dikce §3 písm. b) zákona. (Soubor stanovisek k zákonu o ochraně přírody a krajiny v letech 1992 - 2005, §3 písm. b) č.j. 410/917/97)
5 §27 odst. 1 písm. b) správního řádu
6 §27 odst. 2 správního řádu
7 Např. platná znění zákona č. 254/2001 Sb., o vodách (vodní zákon), zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích) aj.
8 §27 odst. 3 správního řádu
9 Odborné odůvodnění registrace VKP vč. určení předmětu ochrany a funkce VKP (případně včetně specifikace ekologicko-stabilizační funkce) ve vazbě na §3 odst. 1 písm. b) a požadavky §4 odst. 2 zákona jsou nejdůležitější částí odůvodnění rozhodnutí o registraci VKP a příslušný OOP by tomu měl věnovat odpovídající pozornost.
10 Tyto údaje se poskytují i pro dříve registrované VKP, pokud tak již nebylo učiněno.
11 Seznam registrovaných VKP je veden jak pro potřeby správního orgánu, tak i osob či subjektů, které zamýšlejí uskutečnit zásahy, jež by mohly vést k poškození nebo zničení VKP nebo ohrožení či oslabení jeho ekologicko-stabilizační funkce, a tudíž mají povinnost opatřit si závazné stanovisko OOP podle §4 odst. 2 zákona. Z uvedeného důvodu je tento seznam veden vč. dříve registrovaných VKP, udržuje se aktuální a je vhodné jej zveřejnit, např. na internetových stránkách příslušného OOP. Seznam VKP vedený před platností novely zákona č. 168/2004 Sb. zůstává nadále v platnosti a má průkazní význam.