Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MZd ČR, částka 1/2013

INFORMACE TÝKAJÍCÍ SE ÚPRAVY VZDĚLÁVACÍCH PROGRAMŮ ZÁKLADNÍCH OBORŮ
A CERTIFIKOVANÝCH KURZŮ (NÁSTAVBOVÝCH OBORŮ) LÉKAŘŮ

ZN.: 45655/2012/VZV

REF.: Bc. Zdeňka Borovcová, tel. 22497 linka 2649, Mgr. Radka Stříbná, tel. 22497 linka 2505, Mgr. Eva Widzová, tel. 22497 linka 2866

Podle zákona č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů, a následně dle vyhlášky č. 185/2009 Sb., o oborech specializačního vzdělávání lékařů, zubních lékařů a farmaceutů a oborech certifikovaných kurzů, ve znění pozdějších předpisů, zveřejňuje Ministerstvo zdravotnictví úpravy ve vzdělávacích programech specializačního vzdělávání lékařů a nástavbových oborů. Uvedené jednotné úpravy ve vzdělávacích programech nenahrazují původní znění vzdělávacích programů vydaných ve Věstnících MZ ČR v roce 2009 - 2010. Vzdělávací programy vydané ve Věstnících MZ ČR v roce 2011 se mění pouze v níže uvedených bodech, s výjimkou těchto změn zůstává obsah vzdělávacích programů nadále v platnosti v rozsahu jejich původního znění.

Ministerstvo zdravotnictví informuje, že znovu zařazuje jako povinnou součást vzdělávacích programů specializačního vzdělávání a nástavbových oborů kurz „Lékařská první pomoc“ a kurz „Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy“, přičemž délka platnosti kurzů není dosud upravena žádným právním předpisem. Ministerstvo zdravotnictví informuje, že tímto Věstníkem MZ stanovuje délku platnosti kurzu „Lékařská první pomoc“ a „Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy“ na 5 let a délku platnosti kurzu „Radiační ochrana“ a „Prevence škodlivého užívání návykových látek“ na 10 let od jeho absolvování.

Změna vzdělávacích programů specializačních oborů:

V definici personálního zabezpečení akreditovaného pracoviště se označení vedoucí či vedoucí lékař či vedoucí AP či garant nahrazuje označením školitel u níže uvedených vzdělávacích programů:

Anesteziologie a intenzivní medicína (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011)

Cévní chirurgie (Věstník 2011, částka 6, Červen 2011)

Dermatovenerologie (Věstník 2011, částka 6, Červen 2011)

Dětská chirurgie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011)

Dětské lékařství (Věstník 2009, částka 8, Listopad 2009)

Diabetologie a endokrinologie (Věstník 2011, částka 5, Květen 2011)

Geriatrie (Věstník 2011, částka 5, Květen 2011)

Gynekologie a porodnictví (Věstník 2011, částka 7, Červenec 2011)

Hematologie a transfúzní lékařství (Věstník 2011, částka 6, Červen 2011)

Chirurgie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011)

Infekční lékařství (Věstník 2011, částka 6, Červen 2011)

Kardiologie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011)

Lékařská genetika (Věstník 2011, částka 7, Červenec 2011)

Lékařská mikrobiologie (Věstník 2011, částka 6, Červen 2011)

Nefrologie (Věstník 2011, částka 5, Květen 2011)

Neurochirurgie (Věstník 2011, částka 5, Květen 2011)

Neurologie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011)

Nukleární medicína (Věstník 2011, částka 10, Listopad 2011)

Oftalmologie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011)

Ortopedie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011)

Otorinolaryngologie (Věstník 2011, částka 5, Květen 2011)

Patologie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011)

Praktické lékařství pro děti a dorost (Věstník 2009, částka 10, Prosinec 2009)

Radiační onkologie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011)

Rehabilitační a fyzikální medicína (Věstník 2011, částka 6, Červen 2011)

Revmatologie (Věstník 2011, částka 6, Červen 2011)

Soudní lékařství (Věstník 2011, částka 5, Květen 2011)

Traumatologie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011)

Všeobecné praktické lékařství (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011)

Konkrétně stanovený minimální počet lůžek se nahrazuje podmínkou lůžkové části u níže uvedených vzdělávacích programů:

Dermatovenerologie (Věstník 2011, částka 6, Červen 2011)

Dětské lékařství (Věstník 2009, částka 8, Listopad 2009)

Geriatrie (Věstník 2011, částka 5, Květen 2011)

Chirurgie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011)

Klinická onkologie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011)

Neurochirurgie (Věstník 2011, částka 5, Květen 2011)

Neurologie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011)

Nukleární medicína (Věstník 2011, částka 10, Listopad 2011)

Ortopedie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011)

Plastická chirurgie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011)

Psychiatrie (Věstník 2011, částka 6, Červen 2011)

Revmatologie (Věstník 2011, částka 6, Červen 2011)

Vnitřní lékařství (Věstník 2011, částka 5, Květen 2011)

Konkrétně stanovený minimální počet lůžek JIP se nahrazuje podmínkou zajištění intenzivní péče u níže uvedených vzdělávacích programů:

Chirurgie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011)

Kardiochirurgie (Věstník 2011, částka 5, Květen 2011)

Vnitřní lékařství (Věstník 2011, částka 5, Květen 2011)

V základním kmeni anesteziologickém, dermatovenerologickém, gynekologicko-porodnickém, hygienickém, chirurgickém, interním, neurologickém, oftalmologickém, ortopedickém, otorinolarygologickém, patologickém, psychiatrickém, radiologickém a urologickém se minimální počet lůžek na chirurgickém oddělení nahrazuje podmínkou lůžkové části.

V základním ortopedickém kmeni se minimální počet lůžek na ortopedickém oddělení nahrazuje podmínkou lůžkové části.

V základním pediatrickém kmeni se minimální počet lůžek na dětském oddělení nahrazuje podmínkou lůžkové části.

Ve vzdělávacím programu Geriatrie (Věstník 2011, částka 5, Květen 2011) se počet lůžek odbornosti 1F6/1H6 nahrazuje podmínkou zajištění akutní lůžkové geriatrické péče.

Ve vzdělávacím programu Chirurgie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011) se počet traumatologických lůžek nahrazuje podmínkou zajištění lůžek pro traumata.

Ve vzdělávacím programu Vnitřní lékařství (Věstník 2011, částka 5, Květen 2011) se počet JIP lůžek pro KV a počet JIP pro metabolická onemocnění nahrazuje podmínkou zajištění intenzivní péče pro KV a pro metabolická onemocnění.

Ve vzdělávacím programu Dětské lékařství (Věstník 2009, částka 8, Listopad 2009) se počet porodů ve výši 500 nahrazuje počtem 600 porodů u I. typu akreditovaného pracoviště a počet přijatých dětí (bez novorozenců) na lůžka dětského oddělení (dále jen „DO“) ročně ve výši 750 se nahrazuje počtem přijatých dětí (bez novorozenců) na lůžka DO ročně ve výši 1000 u I. typu akreditovaného pracoviště; počet přijatých dětí (bez novorozenců) na lůžka DO ročně ve výši 1200 se nahrazuje počtem přijatých dětí (bez novorozenců) na lůžka DO ročně ve výši 1500 u II. typu akreditovaného pracoviště.

Personální požadavky na AP I. typu ve znění: „Vedoucí AP/školitel dětského oddělení (dále jen „DO“) má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost v oboru dětské lékařství, z toho min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0. Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost v oboru dětské lékařství, z toho min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0. Na DO působí minimálně jeden další lékař se specializovanou způsobilostí v oboru dětské lékařství nebo i s jinou pediatrickou specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí (např. neonatologie, dětská nefrologie, dětská kardiologie, atd.)“ se nahrazuje zněním: „2 školitelé dětského oddělení (dále jen „DO“), kteří mají nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost v oboru dětské lékařství, z toho min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0. Na DO působí minimálně jeden další lékař se specializovanou způsobilostí v oboru dětské lékařství nebo i s jinou pediatrickou specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí (např. neonatologie, dětská nefrologie, dětská kardiologie, atd.)“.

Personální požadavky na AP II. typu ve znění: „Vedoucí AP/školitel dětského oddělení má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost v oboru dětské lékařství, z toho min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0. Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost v oboru dětské lékařství, z toho min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0. Na DO působí minimálně jeden další lékař se specializovanou způsobilostí v oboru dětské lékařství nebo i s jinou pediatrickou specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí (např. neonatologie, dětská nefrologie, dětská kardiologie, atd.)“ se nahrazuje zněním s navýšením počtu školitelů: „Min. 4 školitelé mají nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost v oboru dětské lékařství, z toho min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0. Na DO nebo na neonatologickém oddělení, které je součástí nemocnice, v níž DO působí, pracují minimálně 3 další lékaři se specializovanou způsobilostí v oboru dětské lékařství nebo se zvláštní odbornou způsobilostí v jiném pediatrickém oboru (z nich minimálně jeden v nástavbovém oboru neonatologie) a s úvazkem 1,0“.

Ve Vlastním specializovaném výcviku - v délce minimálně 36 měsíců se definice „Postup do specializovaného výcviku je podmíněn splněním všech požadavků stanovených pro výcvik v rámci základního pediatrického kmene a úspěšným absolvováním povinného kurzu po základním pediatrickém kmeni a písemného testu“ nahrazuje zněním: „Postup do specializovaného výcviku je podmíněn splněním všech požadavků stanovených pro výcvik v rámci základního pediatrického kmene a úspěšným absolvováním povinného kurzu po základním pediatrickém kmeni“.

V části „Hodnocení specializačního vzdělávání“ písm. b) se znění „absolvování povinného kurzu Základy dětského lékařství po základním pediatrickém kmeni“ a „úspěšné absolvování testu na závěr povinného kurzu Základy pediatrie po základním pediatrickém kmeni“ nahrazuje zněním: „absolvování povinného kurzu Základy dětského lékařství po základním pediatrickém kmeni, včetně úspěšného absolvování rozboru kazuistiky z mateřského pracoviště“.

V části „Hodnocení specializačního vzdělávání“ písm. c) se znění: „publikační a přednášková činnost: v průběhu přípravy školenec přednese 2 odborné přednášky na úrovni minimálně ústavního semináře a navrhne a obhájí postup při rozboru kazuistiky (připraví písemné zpracování kazuistiky podle pokynů pro autory časopisu Československá pediatrie), která bude u zkoušky předmětem diskuze (tuto část zkoušky lze nahradit vlastní publikací v recenzovaném časopise - první nebo referující autor)“ se nahrazuje zněním: „publikační a přednášková činnost: v průběhu přípravy školenec přednese 2 odborné přednášky na úrovni minimálně ústavního semináře a připraví písemné zpracování kazuistiky podle pokynů pro autory časopisu Česko-slovenská pediatrie, která bude u zkoušky předmětem diskuze (tuto část zkoušky lze nahradit vlastní publikací v recenzovaném časopise - první nebo referující autor“.

V kurzu „Základy dětského lékařství“ se znění: „Ověření znalostí testem“ nahrazuje zněním: „Ověření znalostí prezentací kazuistiky z mateřského pracoviště (formát Power Point)“.

Ve vzdělávacím programu Klinická onkologie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011) se počet školitelů navyšuje u I. typu akreditovaného pracoviště na celkový počet 3 školitelů a u II. typu akreditovaného pracoviště na počet 4 školitelů. Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru klinická onkologie a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře nebo specializovanou způsobilost v oboru klinická onkologie a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s minimálním úvazkem 1,0.

Do podmínek akreditace I. typu se doplňuje:

„Ve zdravotnickém zařízení je péče o onkologicky nemocné funkční v následujících oblastech:

1. Ambulantní péče, včetně péče dispensární.

2. Stacionář pro ambulantní podávání chemoterapie a podpůrné péče.

3. Lůžka vyhrazená pro onkologicky nemocné (24-hodinová dostupnost konzultujícího klinického onkologa).

4. Intenzivní péče o onkologicky nemocné.

5. Multidisciplinární komise pro léčbu jednotlivých nádorových onemocnění.“

Do vzdělávacího programu Klinická onkologie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011) se doplňuje povinný desetidenní předatestační kurz Klinická onkologie.

Ve vzdělávacím programu Diabetologie a endokrinologie (Věstník 2011, částka 5, Květen 2011) se počet školitelů sjednocuje u I. typu pro obor diabetologie na celkový počet: „min. 1 školitel, který má nejvyšší vzdělání v oboru diabetologie a 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost v oboru, z toho min. 5 let od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0 nebo specializovanou způsobilost v oboru diabetologie a endokrinologie, z toho min. 5 let od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0“ a u II. typu pro obor diabetologie se počet školitelů sjednocuje na celkový počet: „min. 3 školitelé, kteří mají nejvyšší vzdělání v oboru diabetologie a 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost v oboru diabetologie, z toho min. 5 let od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0 nebo specializovanou způsobilost v oboru diabetologie a endokrinologie, z toho min. 5 let od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0“.

Ve vzdělávacím programu Nefrologie (Věstník 2011, částka 5, Květen 2011) se znění na AP II. typu: „Vedoucí AP má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře nebo specializovanou způsobilost v oboru nefrologie, z toho min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 0,5. Na pracovišti musí být min. jeden školitel, který má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře nebo specializovanou způsobilost v oboru nefrologie, z toho min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0“ nahrazuje zněním: „Na pracovišti musí být min. dva školitelé, kteří mají nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře nebo specializovanou způsobilost v oboru nefrologie, z toho min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 0,5 a 1,0.“

Ve vzdělávacím programu Neurologie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011) se znění na AP II. typu: „Vedoucí AP má nejvyšší vzdělání v oboru neurologie, nejméně 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost v oboru neurologie, z toho alespoň 5 let od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0. Minimálně 5 lékařů, kteří mají nejvyšší vzdělání v oboru neurologie nebo specializovanou způsobilost v oboru neurologie a s min. úvazkem 1,0. Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru neurologie, nejméně 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost v oboru neurologie, z toho alespoň 5 let od získání specializované způsobilosti s min. úvazkem 1,0“ nahrazuje zněním: „Min. 2 školitelé, kteří mají nejvyšší vzdělání v oboru neurologie, nejméně 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost v oboru neurologie, z toho alespoň 5 let od získání specializované způsobilosti s min. úvazkem 1,0. Na AP pracují minimálně 3 další lékaři, kteří mají nejvyšší vzdělání v oboru neurologie nebo specializovanou způsobilost v oboru neurologie a s min. úvazkem 1,0“.

Ve vzdělávacím programu Hematologie a transfúzní lékařství (Věstník 2011, částka 6, Červen 2011) se znění na AP I. typu Hematologické akreditované pracoviště: „Vedoucí AP/školitel má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře nebo specializovanou způsobilost v oboru hematologie a transfúzní lékařství a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s minimálním úvazkem 0,5. Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře nebo specializovanou způsobilost v oboru hematologie a transfúzní lékařství a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a pracuje v minimálním úvazku 0,5“ nahrazuje zněním: „Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře nebo specializovanou způsobilost v oboru hematologie a transfúzní lékařství a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a pracuje v minimálním úvazku 0,5.“

Znění formulace na Hematologickém akreditovaném pracovišti II. typu: „Vedoucí AP/školitel má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře nebo specializovanou způsobilost v oboru hematologie a transfúzní lékařství a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s minimálním úvazkem 0,5. Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře nebo specializovanou způsobilost v oboru hematologie a transfúzní lékařství a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a pracuje v minimálním úvazku 0,5“ se nahrazuje zněním: „Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře nebo specializovanou způsobilost v oboru hematologie a transfúzní lékařství a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a pracuje v minimálním úvazku 0,5.“

Znění formulace na Akreditovaném pracovišti transfúzního lékařství I. typu: „Vedoucí pracovník je lékař se specializovanou způsobilostí v oboru hematologie a transfúzní lékařství nebo jiný odborný pracovník ve zdravotnictví VŠ se specializovanou způsobilostí v oboru (klinický bioanalytik v hematologii a transfúzní službě, vyšetřovací metody v klinické hematologii nebo jiná adekvátní) a min. 10 lety praxe v oboru a s min. úvazkem 0,5. Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře nebo specializovanou způsobilost v oboru hematologie a transfúzní lékařství a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a pracuje v minimálním úvazku 0,5“ se nahrazuje zněním: „Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře nebo specializovanou způsobilost v oboru hematologie a transfúzní lékařství a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a pracuje v minimálním úvazku 0,5.“

Znění formulace na Akreditovaném pracovišti transfúzního lékařství II. typu: „Vedoucí pracovník je lékař se specializovanou způsobilostí v oboru hematologie a transfúzní lékařství nebo jiný odborný pracovník ve zdravotnictví VŠ se specializovanou způsobilostí v oboru (klinický bioanalytik pro hematologii a transfúzní službu, vyšetřovací metody v klinické hematologii nebo jiná adekvátní) a min. 10 lety praxe v oboru a s min. úvazkem 0,5. Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře nebo specializovanou způsobilost v oboru hematologie a transfúzní lékařství a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti“ se nahrazuje zněním:

„Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře nebo specializovanou způsobilost v oboru hematologie a transfúzní lékařství a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a pracuje s min. úvazkem 0,5.“

Znění formulace v Laboratoři nádorové genetiky a molekulární biologie: „Pracoviště musí splňovat požadavky Všeobecné zdravotní pojišťovny (dále jen „VZP“) pro cytogenetické a molekulárně biologické pracoviště a vedoucí AP musí splňovat kvalifikační předpoklady (specializace v oboru „Vyšetřovací metody v lékařské genetice“ nebo specializovaná způsobilost v oboru lékařská genetika a nejméně 10 let praxe v oboru) a pracuje v min. úvazku 0,5. Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru doložené specializovanou způsobilostí a osvědčením k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu a pracuje na akreditovaném pracovišti v min. úvazku 0,5“ se nahrazuje zněním: „Pracoviště musí splňovat požadavky Všeobecné zdravotní pojišťovny (dále jen „VZP“) pro cytogenetické a molekulárně biologické pracoviště. Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru doložené specializovanou způsobilostí a pracuje na akreditovaném pracovišti v min. úvazku 0,5.“

Znění formulace na Pracovišti imunofenotypizace: „Pracoviště musí splňovat požadavky VZP pro laboratoř průtokové cytometrie a vedoucí AP musí splňovat kvalifikační předpoklady vyžadované VZP a musí být na pracovišti zaměstnán v min. úvazku 0,5. Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru doložené odbornou způsobilostí a osvědčením k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu a pracuje na akreditovaném pracovišti v min. úvazku

0,5“ se nahrazuje zněním: „Pracoviště musí splňovat požadavky VZP pro laboratoř průtokové cytometrie. Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru doložené specializovanou způsobilostí a pracuje na akreditovaném pracovišti v min. úvazku 0,5.“

Znění formulace na Pracovišti pro odběr a zpracování štěpů krvetvorných buněk: „Vedoucí pracovník je lékař se specializovanou způsobilostí v oboru hematologie a transfúzní lékařství nebo jiný odborný pracovník ve zdravotnictví VŠ se specializovanou způsobilostí v oboru (klinický bioanalytik v hematologii a transfúzní službě, vyšetřovací metody v klinické hematologii nebo jiná adekvátní) a alespoň 10 lety praxe v oboru a s min. úvazkem 0,5. Školitel může být i jiný pracovník, než vedoucí pracoviště, ale musí mít specializaci v oboru s min. 5 lety praxe“ se nahrazuje zněním: „Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru doložené specializovanou způsobilostí a pracuje na akreditovaném pracovišti v min. úvazku 0,5.“

Ve vzdělávacím programu Lékařská mikrobiologie (Věstník 2011, částka 6, Červen 2011) se znění formulace na Akreditovaném pracovišti pro základní přípravu v oboru lékařská mikrobiologie: „Vedoucí AP má nejvyšší vzdělání v oboru lékařská mikrobiologie a nejméně 10 let praxe v oboru specializace lékařská mikrobiologie a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti nebo je jiným odborným pracovníkem ve zdravotnictví VŠ se specializovanou způsobilostí pro lékařskou mikrobiologii s nejméně 10 lety praxe v oboru a s min. úvazkem 1,0. Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru lékařská mikrobiologie a nejméně 10 let praxe v oboru specializace lékařské mikrobiologie nebo specializovanou způsobilost v oboru lékařská mikrobiologie a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0“ nahrazuje zněním:„Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru lékařská mikrobiologie a nejméně 10 let praxe v oboru specializace lékařské mikrobiologie nebo specializovanou způsobilost v oboru lékařská mikrobiologie a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0.“

Znění formulace na Akreditovaném pracovišti pro komplexní přípravu v oboru lékařská mikrobiologie včetně činnosti antibiotického centra: „Vedoucí AP má nejvyšší vzdělání v oboru lékařská mikrobiologie a nejméně 10 let praxe v oboru specializace lékařská mikrobiologie a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti nebo je jiným odborným pracovníkem ve zdravotnictví VŠ se specializovanou způsobilostí pro lékařskou mikrobiologii s nejméně 10 lety praxe v oboru a s min. úvazkem 1,0. Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru lékařská mikrobiologie a nejméně 10 let praxe v oboru specializace lékařské mikrobiologie nebo specializovanou způsobilost v oboru lékařská mikrobiologie a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0“ se nahrazuje zněním: „Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru lékařská mikrobiologie a nejméně 10 let praxe v oboru specializace lékařské mikrobiologie nebo specializovanou způsobilost v oboru lékařská mikrobiologie a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0.“

Znění formulace na Akreditovaném pracovišti pro specializovanou přípravu v dílčích oblastech oboru lékařské mikrobiologie: „Vedoucí AP má nejvyšší vzdělání v oboru lékařská mikrobiologie a nejméně 10 let praxe v oboru specializace lékařská mikrobiologie a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti nebo je jiným odborným pracovníkem ve zdravotnictví VŠ se specializovanou způsobilostí pro lékařskou mikrobiologii s nejméně 10 lety praxe v oboru a s min. úvazkem 1,0. Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru lékařská mikrobiologie a nejméně 10 let praxe v oboru specializace lékařské mikrobiologie nebo specializovanou způsobilost v oboru lékařská mikrobiologie a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0“ se nahrazuje zněním:

„Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru lékařská mikrobiologie a nejméně 10 let praxe v oboru specializace lékařské mikrobiologie nebo specializovanou způsobilost v oboru lékařská mikrobiologie a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0.“

Znění formulace na Akreditovaném pracovišti pro úzce zaměřenou přípravu v oboru lékařská mikrobiologie v rámci činnosti referenčních a vysoce specializovaných laboratoří: „Vedoucí AP má nejvyšší vzdělání v oboru lékařská mikrobiologie a nejméně 10 let praxe v oboru specializace lékařská mikrobiologie a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti nebo je jiným odborným pracovníkem ve zdravotnictví VŠ se specializovanou způsobilostí pro lékařskou mikrobiologii s nejméně 10 lety praxe v oboru a s min. úvazkem 1,0. Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru lékařská mikrobiologie a nejméně 10 let praxe v oboru specializace lékařské mikrobiologie nebo specializovanou způsobilost v oboru lékařská mikrobiologie a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0“ se nahrazuje zněním: „Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru lékařská mikrobiologie a nejméně 10 let praxe v oboru specializace lékařské mikrobiologie nebo specializovanou způsobilost v oboru lékařská mikrobiologie a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0.“

Změna vzdělávacích programů nástavbových oborů:

V definici personálního zabezepeční akreditovaného pracoviště se označení vedoucí či vedoucí lékař či vedoucí AP či garant nahrazuje označením školitel u níže uvedených vzdělávacích programů:

Algeziologie (Věstník 2011, částka 5, Květen 2011)

Angiologie (Věstník 2010, částka 3, Březen 2010)

Dětská a dorostová psychiatrie (Věstník 2010, částka 5, Duben 2010)

Dětská gastroenterologie a hepatologie (Věstník 2010, částka 3, Březen 2010)

Dětská kardiologie (Věstník 2009, částka 10, Prosinec 2009)

Dětská nefrologie (Věstník 2010, částka 1, Únor 2010)

Dětská neurologie (Věstník 2009, částka 10, Prosinec 2009)

Dětská onkologie a hepatologie (Věstník 2010, částka 3, Březen 2010)

Dětská otorinolaryngologie (Věstník 2010, částka 1, Únor 2010)

Dětská pneumologie (Věstník 2010, částka 5, Duben 2010)

Dětská urologie (Věstník 2009, částka 10, Prosinec 2009)

Dorostové lékařství (Věstník 2010, částka 1, Únor 2010)

Hyperbarická a letecká medicína (Věstník 2010, částka 1, Únor 2010)

Klinická osteologie (Věstník 2010, částka 5, Duben 2010)

Klinická výživa a intenzivní metabolická péče (Věstník 2011, částka 7, Červenec 2011)

Koloproktologie (Věstník 2011, částka 6, Červen 2011)

Maxilofaciální chirurgie (Věstník 2010, částka 1, Únor 2010)

Medicína dlouhodobé péče (Věstník 2009, částka 10, Prosinec 2009)

Onkogynekologie (Věstník 2009, částka 10, Prosinec 2009)

Onkochirurgie (Věstník 2011, částka 6, Červen 2011)

Popáleninová medicína (Věstník 2010, částka 3, Březen 2010)

Perinatologie a fetomaternální medicína (Věstník 2009, částka 10, Prosinec 2009)

Popáleninová medicína (Věstník 2010, částka 3, Březen 2010)

Posudkové lékařství (Věstník 2010, částka 1, Únor 2010)

Pracovní lékařství (Věstník 2010, částka 1, Únor 2010)

Reprodukční medicína (Věstník 2009, částka 10, Prosinec 2009)

Tělovýchovné lékařství (Věstník 2010, částka 3, Březen 2010)

Urgentní medicína (Věstník 2010, částka 1, Únor 2010)

Urogynekologie (Věstník 2009, částka 10, Prosinec 2009)

Konkrétně stanovený minimální počet lůžek se nahrazuje podmínkou lůžkové části u níže uvedených vzdělávacích programů:

Angiologie (Věstník 2010, částka 3, Březen 2010)

Dětská a dorostová psychiatrie (Věstník 2010, částka 5, Duben 2010)

Dětská dermatovenerologie (Věstník 2010, částka 1, Únor 2010)

Dětská kardiologie (Věstník 2009, částka 10, Prosinec 2009)

Dětská neurologie (Věstník 2009, částka 10, Prosinec 2009)

Dětská radiologie (Věstník 2010, částka 5, Duben 2010)

Hrudní chirurgie (Věstník 2012, částka 2, Únor 2012)

Koloproktologie (Věstník 2011, částka 6, Červen 2011)

Medicína dlouhodobé péče (Věstník 2009, částka 10, Prosinec 2009)

Onkochirurgie (Věstník 2011, částka 6, Červen 2011)

Popáleninová medicína (Věstník 2010, částka 3, Březen 2010)

Pracovní lékařství (Věstník 2010, částka 1, Únor 2010)

Urgentní medicína (Věstník 2010, částka 1, Únor 2010)

Konkrétně stanovený minimální počet lůžek JIP se nahrazuje podmínkou zajištění intenzivní péče u níže uvedených vzdělávacích programů:

Angiologie (Věstník 2010, částka 3, Březen 2010)

Dětská kardiologie (Věstník 2009, částka 10, Prosinec 2009)

Hrudní chirurgie (Věstník 2012, částka 2, Únor 2012)

Koloproktologie (Věstník 2011, částka 6, Červen 2011)

Onkochirurgie (Věstník 2011, částka 6, Červen 2011)

Popáleninová medicína (Věstník 2010, částka 3, Březen 2010)

Ve vzdělávacím programu Popáleninová medicína (Věstník 2010, částka 3, Březen 2010) se počet 2 specializovaných lůžek nahrazuje podmínkou zajištění specializované péče.

Ve vzdělávacím programu Urgentní medicína (Věstník 2010, částka 1, Únor 2010) se počet lůžek pro monitorování základních životních funkcí: EKG, TK, TF, CVP, EtCO2, SpO2 nahrazuje podmínkou zajištění monitorování základních životních funkcí: EKG, TK, TF, CVP, EtCO2, SpO2 a počet minimálně 2 lůžek expektačních se nahrazuje podmínkou, že pracoviště kromě lůžek vyšetřovacích musí mít k dispozici i lůžka expektační.

Ve vzdělávacím programu Medicína dlouhodobé péče (Věstník 2009, částka 10, Prosinec 2009) se minimální počet lůžek na akreditovaném pracovišti II. typu nahrazuje podmínkou zajištění lůžek odbornosti 024 a 005.

Další úpravy jednotlivých vzdělávacích programů:

Patologie

Ve vzdělávacím programu Patologie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011) se specializační stáž „Základy patologie na pracovišti patologie s akreditací II. typu“ v délce 5 dnů přesouvá do teoretické části vzdělávacího programu, Část III. (kurzy, semináře).

Soudní lékařství

Ve vzdělávacím programu Soudní lékařství (Věstník 2011, částka 5, Květen 2011) se specializační stáž „Základy patologie na pracovišti patologie s akreditací II. typu“ v délce 5 dnů přesouvá do teoretické části vzdělávacího programu, Část III. (kurzy, semináře). Znění: „Praxe musí být absolvována na pracovišti patologie s akreditací I. typu nebo II. typu, kde jsou nevýběrově prováděna veškerá nekroptická vyšetření (včetně pitev dětí) a dále bioptická a cytologická vyšetření. Absolvent specializačního vzdělávání provede v rámci základního kmene minimálně 120 pitev a minimálně 2000 cytologických vyšetření“ se nahrazuje zněním: „Praxe musí být absolvována na pracovišti patologie nebo soudního lékařství s akreditací I. typu nebo II. typu, kde jsou nevýběrově prováděna veškerá nekroptická vyšetření (včetně pitev dětí) a dále bioptická a cytologická vyšetření. Absolvent specializačního vzdělávání provede v rámci základního kmene minimálně 120 pitev a minimálně 2000 cytologických vyšetření“.

Neurologie

Ve vzdělávacím programu Neurologie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011) se specializační stáž „Specializační stáž před atestací na pracovišti s akreditací II. typu“ v délce 20 dnů přesouvá do teoretické části vzdělávacího programu, Část III. (kurzy, semináře).

Cévní chirurgie

Ve vzdělávacím programu Cévní chirurgie (Věstník 2011, částka 6, Červen 2011) se dva typy pracoviště nahrazují pouze jedním typem pracoviště, a to: lůžkové a ambulantní pracoviště, kdy ambulance je součástí pracoviště; dále se znění: „specializační stáž na výukovém akreditovaném pracovišti cévní chirurgie“ nahrazuje zněním: „specializační stáž na výukovém akreditovaném pracovišti cévní chirurgie s komplexním spektrem výkonů včetně endovaskulárních“; dále se znění „intervenční radiologie - celkem minimálně 4 měsíce* v průběhu vlastního specializovaného výcviku“ nahrazuje zněním: „intervenční radiologie - celkem minimálně 4 měsíce* v průběhu vlastního specializovaného výcviku (jedná se o vaskulární intervence)“. Dále se doplňují typy výkonů, a to: Hybridní cévní výkony a znění: „Endovaskulární léčba výdutí břišní (hrudní aorty) - asistence“ se opravuje na: „Endovaskulární léčba výdutí břišní (hrudní) aorty - asistence“.

Znění: „Pracoviště musí splňovat podmínky stanovené vzdělávacím programem cévní chirurgie, a to v části „ambulantní pracoviště“ a znění „Pracoviště musí splňovat podmínky stanovené vzdělávacím programem cévní chirurgie, a to v části „lůžkové pracoviště“ se nahrazuje zněním:

„Pracoviště musí splňovat podmínky stanovené vzdělávacím programem cévní chirurgie, a to v části „lůžkové a ambulantní pracoviště“.

Znění: „Pracoviště musí splňovat podmínky stanovené vzdělávacím programem nástavbového oboru intervenční radiologie, a to v části „akreditované pracoviště“ se nahrazuje zněním: „Pracoviště musí splňovat podmínky stanovené vzdělávacím programem cévní chirurgie, a to v části „výukové akreditované pracoviště cévní chirurgie s komplexním spektrem výkonů včetně endovaskulárních“. Pracoviště musí dále splňovat podmínky stanovené pro komplexní kardiovaskulární centrum, Věstník MZ 2009, Částka 5, Červenec 2009“.

Klinická stomatologie

Vzdělávací program Klinická stomalogie (Věstník 2010, částka 3, Březen 2010) se v části „Vlastní atestační zkouška“ doplňuje o zařazení „praktická část“.

Pneumologie a ftizeologie
Ve vzdělávacím programu Pneumologie a ftizeologie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011) se délka povinného kurzu Pneumologie a ftizeologie zkracuje z délky 100 hodin na délku 66 hodin). Náplň a témata kurzu Pneumologie a ftizeologie ve vzdělávacím programu pneumologie a ftizeologie, Věstník MZ, částka 4, Duben 2011 se nahrazují zněním uvedeným v příloze č. 1.

Radiační onkologie

Ve vzdělávacím programu Radiační onkologie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011) se v kapitole „Hodnocení specializačního vzdělávání“ v bodu c) „Předpoklad přístupu k atestační zkoušce“ vypouští požadavek „vypracování písemné práce/projektu na téma zadané školitelem“.

Stávající znění personálního zabezpečení kurzu Radiační ochrana pro aplikující odborníky se nahrazuje zněním:

  • Lékaři se specializovanou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody nebo radiační onkologie a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
  • Radiologický fyzik.
  • Další odborníci, kteří se zabývají problematikou radiační ochrany.
  • Garantem kurzu musí být lékař s nejvyšším vzděláním v oboru radiologie a zobrazovací metody nebo radiační onkologie a 10 lety výkonu povolání v oboru specializace.
  • Účastníci kurzu obdrží současně s pozvánkou do kurzu na CD učební texty k seznámení s tématy, což umožní ve stanovené době probrat tak rozsáhlou a náročnou problematiku.

Kardiologie

Zařazení nového povinného předatestačního kurzu „Kardiologie“ do teoretické části (kurzy, semináře) v platném vzdělávacím programu Kardiologie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011) a povinnost absolvovat uvedený předatestační kurz i lékaři/školenci zařazenými ve vzdělávacím programu Kardiologie, který je vydaný ve Věstníku MZ, částka 10, Prosinec 2009. Pokud lékaři/školenci, kteří jsou zařazeni dle platného vzdělávacího programu Kardiologie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011) dosud povinný předatestační kurz v délce 10 dnů neabsolvovali, mohou ho nahradit zkráceným novým povinným předatestačním kurzem v délce 5 dnů. Jedná se o zkrácený 5 denní předatestační kurz, jehož znění je uvedeno v příloze č. 2.

Ve vzdělávacím programu Kardiologie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011) se personální požadavky ve znění: „Vedoucí AP má nejvyšší vzdělání v oboru kardiologie a 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace. Garant specializační přípravy má nejvyšší vzdělání v oboru kardiologie a 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace a s min. úvazkem 1,0. Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru kardiologie a 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost v oboru kardiologie, z toho min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0. Na AP musí pracovat na plný úvazek nejméně tři školitelé (včetně garanta) nahrazují zněním: „Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru kardiologie a 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost v oboru kardiologie, z toho min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti. Na AP musí pracovat nejméně 4 školitelé, z toho minimálně 3 školitelé s úvazkem 1,0“.

Ve vzdělávacím programu Kardiologie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011) se v části „Praktické dovednosti“ znění: Aktivní ovládání pomocných vyšetřovacích metod nahrazuje zněním: „Dokonalé aktivní ovládání následujících vyšetřovacích metod“ a nově zařazuje výkon „Fyzikální vyšetření srdce, plic a oběhu“.

Ve vzdělávacím programu Kardiologie (Věstník 2011, částka 4, Duben 2011) se v části „Vlastní atestační zkouška“ znění: Vlastní atestační zkouška - rozbor případu (kasuistika), praktická část - zkouška z elektrokardiografie, echokardiografie, hemodynamiky, teoretická část - 3 odborné otázky na vylosované téma z kardiologie nahrazuje zněním:

Vlastní atestační zkouška (jednotlivé části se absolvují v tomto pořadí, bez úspěšného absolvování předešlého stupně nelze postoupit k následujícímu): praktická část - fyzikální vyšetření pacienta, ústní přezkoušení z popisu nejméně tří EKG křivek, samostatné provedení a interpretace dvou echokardiografických vyšetření, rozbor případu (kasuistika). Praktická část může být zkoušena školitelem/kardiologem z akreditovaného pracoviště (který je na seznamu školitelů, nesmí být ze stejného pracoviště jako uchazeč), teoretická část - podrobné zodpovězení 3 vylosovaných otázek z kardiologie.

Klinická osteologie

Ve vzdělávacím programu Klinická osteologie (Věstník 2010, částka 5, Duben 2010) se znění: „Podmínkou pro zařazení do nástavbového oboru klinická osteologie je získání specializované způsobilosti v oboru dětské lékařství nebo diabetologie a endokrinologie nebo geriatrie nebo gynekologie a porodnictví nebo klinická biochemie nebo ortopedie nebo revmatologie nebo vnitřní lékařství “ nahrazuje zněním: „Podmínkou pro zařazení do nástavbového oboru klinická osteologie je získání specializované způsobilosti v oboru dětské lékařství nebo diabetologie a endokrinologie nebo geriatrie nebo gynekologie a porodnictví nebo klinická biochemie nebo nefrologie nebo ortopedie nebo pneumologie a ftizeologie nebo revmatologie nebo vnitřní lékařství.“

Intenzivní medicína

Ve vzdělávacím programu Intenzivní medicína (Věstník 2010, částka 5, Duben 2010) se znění: „Podmínkou pro zařazení do nástavbového oboru intenzivní medicína je získání specializované způsobilosti v jednom z následujících oborů: anesteziologie a intenzivní medicína, dětská chirurgie, dětské lékařství, diabetologie a endokrinologie, gynekologie a porodnictví, chirurgie, infekční lékařství, kardiochirurgie, kardiologie, klinická onkologie, neurochirurgie, neurologie, ortopedie, pneumologie a ftizeologie, popáleninová medicína, traumatologie, urologie nebo vnitřní lékařství “ nahrazuje zněním: „Podmínkou pro zařazení do nástavbového oboru intenzivní medicína je získání specializované způsobilosti v jednom z následujících oborů: anesteziologie a intenzivní medicína, dětská chirurgie, dětské lékařství, diabetologie a endokrinologie, gynekologie a porodnictví, hematologie a transfúzní lékařství, chirurgie, infekční lékařství, kardiochirurgie, kardiologie, klinická onkologie, neurochirurgie, neurologie, ortopedie, pneumologie a ftizeologie, popáleninová medicína, traumatologie, urologie nebo vnitřní lékařství.“

Revmatologie

Ve vzdělávacím programu Revmatologie (Věstník 2011, částka 6, červen 2011 se znění: „Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech (celoživotní vzdělávání). Minimální pedagogické a výzkumné aktivity školitele - nejméně 5 vzdělávacích akcí s pasivní účastí, (jedna akce musí trvat nejméně jeden celý den), 2 přednášky s aktivní účastí pořádané ČRS ČLS JEP“ nahrazuje zněním: „Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech (celoživotní vzdělávání). Minimální pedagogické a výzkumné aktivity školitele - pasivní účast na nejméně 5 vzdělávacích akcích pořádaných ČRS ČLS JEP (jedna akce musí trvat nejméně jeden celý den), nejméně 2 přednášky (2 postery) s revmatologickou problematikou na vzdělávací akci pořádané ČRS ČLS JEP nebo 5 přednášek (5 posterů) s revmatologickou problematikou na vzdělávací akci ČLK nebo jinou odbornou společností.“

Gynekologie a porodnictví

Ve vzdělávacím programu Gynekologie a porodnictví (Věstník 2011, částka 7, Červenec 2011) se níže uvedené výkony obsažené v kapitole „Hodnocení specializačního vzdělávání“ přesouvají z bodu d) „Vlastní atestační zkouška“ do bodu c) „Předpoklad přístupu k atestační zkoušce“:

  • operace abdominální nebo vaginální,
  • laparoskopie,
  • hysteroskopie,
  • provedení ultrazvukového vyšetření.

Uvedené výkony jsou absolvovány v rámci povinné stáže na pracovišti III. typu (pracoviště s akreditací EBCOG).

Příloha č. 1
Program kurzu Pneumologie a ftizeologie
 
Předmět
 
Minimální počet hodin
 
Příznaky plicních nemocí a jejich fyzikální vyšetření.
 
2
 
Mikrobiologická problematika v pneumologii a ftizeologii.
 
1
 
Zobrazovací metody I. (skiagram hrudníku).
 
1
 
Zobrazovací metody II. (MR, výpočetní tomografie, výpočetní tomografie s vysokou rozlišovací schopností (HRCT), monografie hrudníku).
 
2
 
Zobrazovací metody III. (pozitronová emisní tomografie, scintigrafie).
 
2
 
Imunologie a genetika respiračních nemocí.
 
2
 
Mechanika dýchání ve zdraví a nemoci. Patofyziologie dýchání a funkční vyšetření.
 
2
 
Diagnostická bronchoskopie.
 
1
 
Terapeutická bronchoskopie, punkce a drenáže.
 
1
 
Respirační insufience.
 
1
 
Chronická obstrukční plicní nemoc.
 
2
 
Klasifikace a léčba brochiálního astmatu.
 
1
 
Obtížně léčitelné astma.
 
1
 
Bronchiektázie.
 
2
 
Rehabilitace v pneumologii a ftizeologii.
 
1
 
Dlouhodobá domácí oxygenoterapie.
 
1
 
Cystická fibróza.
 
1
 
Strategie antibiotické léčby.
 
1
 
Infekce dolních dýchacích cest (tracheobronchitidy, bronchiolitidy a pneumonie).
 
2
 
Infekce u imunokompromitovaných pacientů.
 
1
 
Vývoj respiračního traktu a novorozenecké pneumopatie.
 
1
 
Cytologické vyšetření v pneumologii, systematika plicních nádorů.
 
1
 
Diagnostika, klasifikace a staging karcinomu plic.
 
2
 
Nádory pohrudnice.
 
1
 
Léčba karcinomu plic.
 
1
 
Méně časté nádory plic.
 
1
 
Plicní hypertenze.
 
1
 
Cor pulmonale. Kardinální příčiny dušnosti. Léčba.
 
1
 
Specifické aspekty léčby v těhotenství.
 
1
 
Plicní intoxikace a nemoci z povolání
 
1
 
Syndrom spánkové apnoe.
 
2
 
Radioterapie karcinomu plic.
 
1
 
Záněty a nádory mediastina.
 
1
 
Epidemiologie pneumologie a ftizeologie.
 
1
 
Klinický obraz tuberkulózy. Léčba tuberkulózy plic. Léčba rezistentní tuberkulózy plic.
 
3
 
Dětská tuberkulóza. Zvláštnosti vyšetřovacích postupů u respiračních onemocnění v dětském a mladistvém věku.
 
2
 
Netuberkulózní mykobakteriózy.
 
1
 
Transplantace plic.
 
1
 
Speciální postupy v intenzivní pneumologii.
 
2
 
Umělá plicní ventilace.
 
1
 
Vyšetřovací chirurgické metody a indikace k chirurgickým výkonům.
 
1
 
Tromboembolická nemoc.
 
1
 
Pneumotorax.
 
1
 
Pleurální syndrom.
 
1
 
Idiopatické intersticiální pneumonie.
 
2
 
Sarkoidóza a jiné granulomatózy.
 
2
 
Plicní manifestace kolagenóz.
 
1
 
Polékové postižení plic a jiné intersticiální plicní procesy.
 
1
 
Plicní problematika potápění a pobytu ve výškách.
 
1
 
Léčba závislostí na tabáku.
 
1
 
Závěr kurzu.
 
1
 
Celkem
 
66

Personální a technické zabezpečení kurzu Pneumologie a ftizeologie

Personální zabezpečení

  • Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru pneumologie a ftizeologie.
  • Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody.
  • Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru lékařská mikrobiologie, pracovní lékařství, dětské lékařství, radiologie a zobrazovací metody, hrudní chirurgie, případně se specializovanou způsobilostí v jiných oborech.

Technické zabezpečení

  • Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; praktické demonstrace na klinických odděleních AP III. typu, popř. v laboratořích.

Příloha č. 2

Program předatestačního kurzu Kardiologie
 
Předmět
 
Minimální počet hodin
 
Ateroskleróza. Primární a sekundární prevence aterosklerózy.
 
1
 
Diagnostika a léčba primární hypertenze.
 
1
 
Sekundární hypertenze.
 
1
 
Diabetes mellitus a srdeční onemocnění.
 
1
 
Dyslipidémie, diagnostika a léčba.
 
1
 
Praktické využití nukleární kardiologie.
 
1
 
Praktické využití CT a NMR v kardiologii.
 
1
 
Evidence based medicine. Studie v kardiologii a jejich hodnocení.
 
1
 
Chronická ischemická srdeční choroba.
 
1
 
Diagnostická srdeční katetrizace a hemodynamika.
 
1
 
Akutní koronární syndromy.
 
2
 
Kardiomyopatie a myokarditidy. Perikarditidy.
 
2
 
Akutní srdeční selhání.
 
2
 
Chronické srdeční selhání.
 
2
 
Transplantace srdce (včetně mechanické podpory oběhu).
 
2
 
Získané chlopenní vady.
 
2
 
Vrozené srdeční vady.
 
1
 
Infekční endokarditida.
 
1
 
Srdeční a cévní onemocnění v těhotenství. Péče o kardiaky před nekardiálními operacemi.
 
2
 
Diagnostika a léčba plicní embolie. Plicní hypertenze.
 
2
 
Diagnostika a léčba onemocnění periferních žil. Prevence žilní trombózy a plicní embolie. Onemocnění periferních tepen.
 
2
 
Choroby aorty.
 
1
 
Farmakoterapie a lékové interakce v kardiologii.
 
1
 
Náhlá smrt a její prevence.
 
1
 
Bradyarytmie a jejich léčba.
 
1
 
Supraventrikulární arytmie a jejich léčba.
 
2
 
Komorové arytmie, diagnostika a léčba.
 
2
 
Nefarmakologická léčba arytmií.
 
1
 
Celkem
 
39

Personální a technické zabezpečení předatestačního kurzu Kardiologie

Personální zabezpečení

  • Lékaři se specializovanou způsobilostí v oboru kardiologie a/nebo specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice a praxí nejméně 10 let v oboru.
  • Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.

Technické zabezpečení

  • Učebna/posluchárna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.