Věstník MZd ČR, částka 5/2010
1 Cíl specializačního vzdělávání
Cílem specializačního vzdělávání v oboru neurologie je získání potřebných teoretických znalostí a praktických dovedností v oblasti prevence, diagnostiky a terapie umožňujících samostatnou činnost s vyšší specializací v ambulantní a lůžkové péči.
2 Minimální požadavky na specializační vzdělávání
Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru neurologie je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání lékaře ukončením nejméně šestiletého prezenčního studia na lékařské fakultě, které obsahuje teoretickou a praktickou výuku v akreditovaném magisterském studijním programu všeobecné lékařství, v případě studia v zahraničí ukončením srovnatelného vzdělání.
Specializační vzdělávání se uskutečňuje při výkonu lékařského povolání formou celodenní průpravy v rozsahu odpovídajícím stanovené týdenní pracovní době podle ustanovení §83 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Specializační vzdělávání může probíhat jako rozvolněná příprava, to je při nižším rozsahu, než je stanovená týdenní pracovní doba. V tomto případě celková délka, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.
Pořadí stáží v základním interním kmeni může být v libovolném pořadí.
Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru neurologie je zařazení do oboru, absolvování základního interního kmene (24 měsíců), specializovaného výcviku (36 měsíců) a úspěšné složení atestační zkoušky. Celková doba specializačního vzdělávání je minimálně 5 let, z toho
2.1 Základní interní kmen - v délce minimálně 24 měsíců
Část I.
a) všeobecná povinná praxe
|  
			 Akreditované pracoviště 
			 | 
			 
			 Počet měsíců 
			 | 
		
|  
			 3 
			 | 
		|
|  
			 3 
			 | 
		|
|  
			 z toho jednotka intenzivní péče 4) 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 2 
			 | 
		|
|  
			 2 
			 | 
		|
|  
			 2 
			 | 
		|
b) povinná praxe v oboru kmene
|  
			 Akreditované pracoviště 
			 | 
			 
			 Počet měsíců 
			 | 
		
|  
			 6 
			 | 
		|
|  
			 6 
			 | 
		|
Výcvik probíhá na standardních interních pracovištích, resp. klinikách s nepřetržitým a neselektovaným příjmem nemocných a dostatečně velkým spádovým územím, která získala akreditaci pro postgraduální výchovu. Pracoviště disponují náležitým personálním a přístrojovým vybavením a zázemím pro školence. Všeobecná povinná praxe i povinná praxe v oboru kmene probíhá na příslušných pracovištích téže nebo i jiné nemocnice, která získala akreditaci. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit na více akreditovaných pracovištích, pokud je nezajistí v celém rozsahu mateřské pracoviště.
2.2 Vlastní specializovaný výcvik - v délce minimálně 36 měsíců
Postup do specializovaného výcviku je podmíněn splněním všech požadavků stanovených pro výcvik v rámci základního interního kmene (včetně úspěšného absolvování povinného interního kurzu a písemného testu). Probíhá na pracovištích akreditovaných pro specializační vzdělávání v oboru neurologie a dalších oborech.
Část II.
c) povinná praxe
|  
			 Akreditované pracoviště 
			 | 
			 
			 Počet měsíců 
			 | 
		||
|  
			 33 
			 | 
		|||
|  
			 z toho 
			 | 
			 
			 neurologické lůžkové oddělení s akreditací II. typu 
			 | 
			 
			 12 
			 | 
		|
|  
			 z toho 
			 | 
			 
			 specializační stáž před atestací na výukovém pracovišti s akreditací II. typu 
			 | 
			 
			 25 dní 
			 | 
		|
d) povinná doplňková praxe
e) doporučená doplňková praxe
Část III.
f) účast na vzdělávacích aktivitách - povinná
|  
			 Kurzy, stáže, semináře 
			 | 
			 
			 Počet dní 
			 | 
		
|  
			 kurz Lékařská první pomoc 13) 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 kurz Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy 13) 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 kurz Prevence škodlivého užívání návykových látek a léčba závislostí 13) 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 kurz Radiační ochrana 14) 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 kurz Základy vnitřního lékařství 15) 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
|  
			 kurz Základy neurologie 15) 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		
g) účast na vzdělávacích aktivitách - doporučená
|  
			 Kurzy, semináře 
			 | 
			 
			 Délka trvání 
			 | 
		
|  
			 další kurzy, vědecké a vzdělávací akce garantované příslušnou odbornou společností nebo Institutem postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví (dále jen „IPVZ“) nebo Českou lékařskou komorou (dále jen „ČLK“) aj. 
			 | 
			 
			 v rozsahu min. 20 hod. 
			 | 
		
3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností, seznam požadovaných výkonů
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení záznamu o provedených výkonech (logbook) a průkazu odbornosti lékaře (specializační index). Potvrzené výkony musí být doložitelné ve zdravotnické dokumentaci. Počet výkonů uvedený v logbooku je stanoven jako minimální. Předpokládá se absolvování nebo asistence u takového počtu výkonů, aby školenec zvládl danou problematiku jak po teoretické, tak i po praktické stránce.
3.1 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností prokazatelných na konci výcviku v rámci základního interního kmene
Teoretické znalosti a praktické dovednosti - 1. rok specializačního vzdělávání
Chirurgie - 3 měsíce praxe (včetně 1 ústavní pohotovostní služby týdně) na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Základní znalosti obecné a speciální chirurgie.
Základy ošetření popálenin, omrzlin a chemických poranění.
Rozdíly v praktické chirurgii dle věkových kategorií.
Praktické znalosti
Anamnéza a fyzikální vyšetření.
Provoz ambulancí a lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.
Indikace k ambulantním, urgentním i elektivním chirurgickým výkonům.
Asistence u ambulantních vyšetřovacích i léčebných postupů, asistence při běžných operacích.
Předoperační příprava nemocných.
Zásady asepse a antisepse, příprava operačního pole a mytí se k operaci.
Náležitosti provedení lokální a celkové anestézie.
Základní pooperační péče a monitorace vitálních funkcí.
Přítomnost při vyšetření a ošetřování poranění kostí, kloubů a měkkých tkání, včetně imobilizace.
Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
Prevence a terapie tromboembolické nemoci.
Předoperační a pooperační rehabilitace.
Technika podání krevní transfúze a krevních derivátů, prevence a léčení potransfúzních komplikací.
Prevence a základní ošetření dekubitů.
Základní vyšetření a diferenční diagnostika náhlých příhod břišních a hrudních.
Základní postupy při diagnostice a léčení polytraumat.
Praktické dovednosti
Vyšetření hlavy, hrudníku, končetin a břicha (včetně per rectum).
Zavedení nasogastrické sondy, močového katetru, odběr biologického materiálu.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.
Obvazová technika, různé způsoby imobilizace.
Základní technika ošetření a šití povrchových ran.
Péče o stomie.
Kompetence po absolvování praxe
Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacienta.
Zavádění nasogastrické sondy, močového katetru, odběr biologického materiálu.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d.
Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.
Ošetřování nekomplikovaných poranění kůže a podkoží (včetně lokální anestézie a šití).
Asistence při chirurgických operačních výkonech.
Základní ošetření popálenin, omrzlin, chemického a radiačního poranění.
Převazy chirurgických ran a aplikace obvazové techniky.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Vnitřní lékařství - 3 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Základy problematiky vnitřních nemocí.
Specifika onemocnění ve vyšším věku.
Praktické znalosti
Anamnéza a fyzikální vyšetření.
Provoz ambulancí a lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.
Nejčastěji se vyskytující vnitřní nemoci, klinické projevy, diagnostika, léčba a prevence.
Základní vyšetřovací metody.
Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
Technika podání krevní transfúze a krevních derivátů, prevence a léčení potransfúzních komplikací.
Nejčastěji používané skupiny léčiv v léčbě vnitřních nemocí.
Prevence a základní ošetření dekubitů.
Praktické dovednosti
Provedení komplexního interního vyšetření.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.
Zavedení nasogastrické sondy, močového katetru, odběr biologického materiálu, odsávání sekretu z dýchacích cest.
Kompetence po absolvování praxe
Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacientů.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Zavedení nasogastrické sondy, odběr biologického materiálu.
Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Teoretické znalosti
Obsah anesteziologické péče (předanestetické vyšetření, příprava před anestézií, premedikace; základní odborné postupy celkové anestézie; základní odborné postupy místního znecitlivění; zásady péče o pacienta po anestézii, hodnocení míry zotavení, zjištění a zvládání běžných komplikací; zásady pooperační analgesie).
Znalosti základů patofyziologie, patogeneze, diferenční diagnostiky a první pomoci u stavů ohrožení života či poruchy základních životních funkcí.
Základní typy znecitlivění, jejich možnosti a rizika.
Rozšířená péče o poraněné Advanced Trauma Life Support (ATLS).
Provoz pracovišť oboru anesteziologie a intenzívní medicína; vedení zdravotnické dokumentace.
Praktické dovednosti
Provádění základní a rozšířené neodkladné resuscitace.
Rozpoznání a hodnocení závažnosti stavů náhlé poruchy zdraví či selhání základních životních funkcí.
Poskytnutí lékařské první pomoci u stavů ohrožení života či poruchy základních životních funkcí.
Provedení základních výkonů - zajištění periferního žilního katetru; zabezpečení volných dýchacích cest polohou hlavy; uložení do stabilizované polohy na boku.
Kompetence po absolvování praxe
Rozpoznání a hodnocení závažnosti stavů náhlé poruchy zdraví či selhání základních životních funkcí.
Poskytnutí lékařské první pomoci u stavů ohrožení života či poruchy základních životních funkcí.
Provedení základních výkonů - zajištění periferního žilního vstupu, zabezpečení volných dýchacích cest polohou hlavy, uložení do stabilizované polohy na boku.
Provedení rozšířené neodkladné resuscitace.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Teoretické znalosti
Základy gynekologie a porodnictví.
Základní vyšetřovací metody v gynekologii a porodnictví.
Gynekologická endokrinologie a poruchy cyklu.
Metody sterilizace a kontracepce.
Základní gynekologické a porodnické operace, komplikace a pooperační péče.
Lékařské vedení porodu.
Rizikový porod, porodnické komplikace.
Praktické dovednosti
Anamnéza a fyzikální vyšetření.
Provoz lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.
Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
Vyšetřovací metody v gynekologii (vyšetření v zrcadlech, bimanuální palpační vyšetření, kolposkopie).
Vyšetřovací metody v porodnictví (zevní a vnitřní vyšetření těhotné).
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.
Zavedení močového katetru, odběr biologického materiálu.
Kompetence po absolvování praxe
Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacientek.
Provedení základních zevních vyšetření pacientky.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Odběr biologického materiálu.
Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Dětské lékařství - 2 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Základy dětského lékařství.
Růst a vývoj dítěte v jednotlivých věkových obdobích.
Nejčastější diagnostické jednotky akutních a chronických dětských onemocnění.
Nejčastější infekční onemocnění v dětském věku.
Základní diagnostické postupy v neonatologii.
Výživa dětí a dorostu.
Prevence v pediatrii.
Praktické dovednosti
Anamnéza a fyzikální vyšetření.
Provoz ambulancí a lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.
Nejčastěji se vyskytující dětská onemocnění, klinické projevy, diagnostika, léčba a prevence.
Základní vyšetřovací metody.
Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
Technika podání krevní transfúze a krevních derivátů, prevence a léčení potransfúzních komplikací.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.
Zavedení nasogastrické sondy, odběr biologického materiálu.
Lumbální punkce - asistence.
Prohlubování dovedností při vyšetřování dětí všech věkových skupin, včetně zhodnocení psychomotorického vývoje.
Kompetence po absolvování praxe
Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacienta.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d.
Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Zavedení nasogastrické sondy a odběr biologického materiálu.
Odsávání sekretu z dýchacích cest.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Teoretické znalosti a praktické dovednosti - 2. rok specializačního vzdělávání v rámci základního interního kmene
Vnitřní lékařství - 6 měsíců praxe na standardním lůžkovém interním oddělení s neselektovaným příjmem s akreditací I. nebo II. typu pod odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Průběžné rozšiřování a prohlubování znalostí o klinice, diagnostice, léčbě a prevenci vnitřních nemocí se zdůrazněním:
- na diferenciální diagnostiku a léčbu onemocnění infekční etiologie včetně zásad antibiotické politiky,
- specifik onemocnění vyššího věku,
- nejčastějších chorob jednotlivých orgánů,
- poruch vnitřního prostředí,
- polymorbidity a polymedikace,
- integrační a koordinační funkce vnitřního lékařství.
Praktické znalosti
Rozpoznávání a postupy u nejčastěji se vyskytujících vnitřních chorob, zejména u akutních interních příhod.
Základní hodnocení RTG hrudníku a EKG, výsledků laboratorních vyšetření, indikace, kontraindikace, nežádoucích účinků a dávkování nejčastěji používaných léčiv.
Praktické dovednosti
Komplexní interní vyšetření.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d., včetně podávání infúzních roztoků, transfúzí krve a krevních derivátů.
Zavedení periferního žilního katetru (5x), péče o centrální žilní katetr, měření CŽT.
Zavedení nasogastrické sondy, močového katetru.
Výplach žaludku.
Odsávání sekretu z dýchacích cest.
Rektoskopické vyšetření.
Kardiopulmonální resuscitace.
Punkce hrudníku.
Punkce ascitu.
Sternální punkce.
Neurologie - 6 měsíců praxe na standardním lůžkovém neurologickém oddělení s akreditací I. nebo II. typu pod odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Znalosti z normální a patologické anatomie, histologie, fyziologie, biochemie a farmakologie nervové soustavy.
Znalost hlavních příznaků nervových chorob, jejich významu vzhledem k patogenezi i etiologii postižení nervové soustavy.
Klinické obrazy, diferenciální diagnostika a terapie nejzávažnějších onemocnění nervové soustavy, která se vyskytuji v naší zemi.
Etiopatogeneze základních neurologických onemocnění.
Praktické dovednosti
Provedení komplexního neurologického vyšetření.
Základní indikace zobrazovacích a neurofyziologických vyšetření, interpretace nálezů.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d., včetně podávání infúzních roztoků.
Zavedení periferního žilního katetru (5x), péče o centrální žilní katetr.
Zavedení nasogastrické sondy, močového katetru.
Provedení lumbální punkce a odběru mozkomíšního moku.
Provedení paravertebrálního obstřiku a obstřiku perif. nervů.
Kompetence lékaře vykonávat níže uvedené činnosti samostatně pod konzultačním vedením po ukončení základního interního kmene
Provedení vyšetření a příjem pacientů, vedení zdravotnické dokumentace.
Předkládání návrhu na další diagnostický a léčebný postup.
Propouštění pacientů.
Vykonávání ústavní pohotovostní služby.
Komplexní neurologické vyšetření pacientů.
Provádění dalších činností a výkonů v rámci specializačního výcviku tak, jak jsou uvedeny ve vzdělávacím programu a logbooku.
Provedení rozšířené neodkladné resuscitace.
3.2 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností prokazatelných na konci specializovaného výcviku
Teoretické znalosti
Z vlastního oboru
Z teoretických základů se předpok1ádají znalosti:
z normální a patologické anatomie,
histologie,
fyziologie,
biochemie a farmakologie nervové soustavy v odpovídajícím rozsahu.
Úkolem specializačního vzdělávání je konkrétní aplikace těchto znalostí v oboru.
Předpokládá se:
znalost neurologické semiologie (nauka o příznacích nervových chorob, jejich významu vzhledem k patogenezi i etiologii postižení nervové soustavy),
schopnost shrnout příznaky do syndromů a určit topiku léze,
schopnost klasifikace podle různých hledisek - nosologicky, etiopatogeneticky, epidemiologicky.
Ze speciální neurologie musí školenec znát:
klinické obrazy,
diferenciální diagnostiku a terapii všech onemocnění nervové soustavy, která se vyskytují v naší zemi,
etiopatogenezi neurologických onemocnění.
Musí umět rozpoznat příznaky i u vzácně se vyskytujících onemocnění.
Z pomocných vyšetřovacích metod musí znát indikace a umět posoudit běžné nálezy laboratoře klinické biochemie, zobrazovací a elektrofysiologické pomocné vyšetřovací metody včetně jejich indikace a interpretace.
Musí znát veškeré léčebné možnosti vycházející z nejnovějších poznatků. Znalost farmakoterapie včetně mechanismu účinku léčivých přípravků a principů hodnocení účinků léčivých přípravků, event. jejich kontraindikace, interakce a nežádoucí vedlejší účinky. Znalost indikace a zásad léčebné rehabilitace nejčastějších neurologických onemocnění, vertebrogenních syndromů, periferních a centrálních pares.
Podrobnější znalosti z interdisciplinárních oblastí:
neurooftalmologie,
neuroinfekce,
neuroimunologie,
neurorehabilitace,
průmyslová neurologie,
neuroradiologie,
znalost podstaty a indikací nových zobrazovacích a funkčních vyšetřovacích metod.
Osvojení stávajících a sledování nových „guidelines“ v oboru.
Z ostatních oborů
Absolvent musí prokázat i znalosti z jiných oborů, v rozsahu nutném ke správnému stanovení diagnózy a diferenciální diagnózy a k rozhodnutí o účelné terapii.
Psychiatrie
Znalost psychiatrické terminologie. Orientační posouzení psychického stavu pacienta. Znalost hlavních psychiatrických syndromů.
Zásady psychoterapeutických přístupů. Základy psychofarmakoterapie. Posouzení psychogenního faktoru v klinickém obrazu neurologických onemocnění.
Znalost problematiky psychopatií, toxikománie a lékové závislosti. Schopnost medikamentózně zvládnout akutní amentní stav. Umět indikovat psychiatrické vyšetření.
Vnitřní lékařství
Dokonalá znalost problematiky postižení nervové soustavy u interních onemocnění. Znalost vnitřního lékařství v rozsahu znalostí absolventa lékařské fakulty.
Anesteziologie a intenzivní medicína
Znalost principů regulace vnitřního prostředí. Indikace konsiliárního vyšetření a hospitalizace na odděleních anesteziologie a intenzivní medicíny.
Oftalmologie
Indikace oftalmologického vyšetření. Interpretace oftalmologického nálezu ve vztahu k neurologickému onemocnění.
Otorinolaryngologie
Indikace ORL vyšetření. Interpretace ORL nálezu ve vztahu k neurologickému onemocnění.
Praktické dovednosti
Minimální počet výkonů
|  
			 Výkony 
			 | 
			 
			 Počet do ukončení kmene 
			 | 
			 
			 Celkem 
			 | 
		
|  
			 Doporučení k neurochirurgickému výkonu a vypracování překladové zprávy. 
			 | 
			 
			 | 
			 
			 50 
			 | 
		
|  
			 Počet dnů práce na jednotce intenzivní péče (JIP) nebo (anesteziologie a intenzivní medicíny). 
			 | 
			 
			 | 
			 
			 30 
			 | 
		
|  
			 Léčebná péče. 
			 | 
			 
			 30 
			 | 
			 
			 100 
			 | 
		
|  
			 Komplexní neurologické vyšetření. 
			 | 
			 
			 150 
			 | 
			 
			 1000 
			 | 
		
|  
			 Zpracování a prezentace zvoleného nebo zadaného tématu. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Interpretace záznamů EMG (elektromyografie) pod dohledem specialisty. 
			 | 
			 
			 | 
			 
			 100 
			 | 
		
|  
			 Interpretace záznamů EEG (elektroencefalografie) pod dohledem specialisty. 
			 | 
			 
			 | 
			 
			 100 
			 | 
		
|  
			 Interpretace záznamů EP (evokované potenciály) pod dohledem specialisty. 
			 | 
			 
			 | 
			 
			 50 
			 | 
		
|  
			 Interpretace likvorového nálezu. 
			 | 
			 
			 | 
			 
			 100 
			 | 
		
|  
			 Interpretace neurosonologických nálezů. 
			 | 
			 
			 | 
			 
			 100 
			 | 
		
|  
			 Interpretace snímků CT (počítačová tomografie), MRI (magnetická rezonance). 
			 | 
			 
			 | 
			 
			 100 
			 | 
		
4 Všeobecné požadavky
Základní znalosti lékařské první pomoci, právních předpisů platných ve zdravotnictví, organizace zdravotní péče, etiky, posudkového a revizního lékařství, znalost dokumentace oboru, ovládání počítačové techniky, komunikativní dovednosti, management týmové práce.
5 Hodnocení specializačního vzdělávání
Specializační vzdělávání probíhá pod vedením přiděleného školitele na akreditovaném pracovišti.
a) Průběžné hodnocení školitelem
školitel pravidelně v šestiměsíčních intervalech hodnotí průběh praxe a provádí záznamy do průkazu odbornosti. Potvrzuje souhrnně provedené výkony do logbooku.
b) Kritéria pro vydání certifikátu o absolvování základního interního kmene vzdělávacího programu
absolvování všeobecné povinné praxe a povinné praxe v oboru kmene potvrzené všemi školiteli s příslušnou specializovanou způsobilostí na akreditovaném pracovišti (viz tab. Část I.), v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem, v délce minimálně 24 měsíců,
předložení potvrzení o provedených výkonech v logbooku,
absolvování povinného kurzu Základy vnitřního lékařství po základním interním kmeni úspěšně ukončeného písemným testem na konci základního interního kmene a dalších školicích akcí,
absolvování povinného kurzu Základy neurologie po základním interním kmeni úspěšně ukončeného písemným testem.
c) Předpoklad přístupu k atestační zkoušce
absolvování požadované praxe potvrzené všemi školiteli se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí,
předložení potvrzení o provedených kompletních výkonech v logbooku,
písemná práce z oboru neurologie (odevzdat 3 měsíce před atestací ve formální úpravě jako publikace k tisku),
potvrzení o absolvování kurzů, vědeckých a vzdělávacích akcí (viz tab. Část III.).
d) Vlastní atestační zkouška
teoretická část - 2 odborné otázky, obhajoba písemné práce,
praktická část - vyšetření 3 pacientů, klinický rozbor, interpretace výsledků, diferenciální diagnostika, syndromologický a nosologický závěr.
6 Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
Absolvent specializačního vzdělávání v oboru neurologie je schopen provádět neurologická vyšetření včetně speciálních neurologických vyšetřovacích testů, hodnocení a interpretaci elektrofyziologických a radiologických výsledků. Je schopen léčit a sledovat neurologické nemocné a nemocné s neurologickými komplikacemi jiných onemocnění.
7 Charakteristika akreditovaných pracovišť
Pracoviště zajišťující výuku školenců musí být akreditováno (ustanovení §13 zákona č. 95/2004 Sb.). Pracoviště musí zajistit školenci absolvování vzdělávacího programu. K tomu slouží řádné a plné zapojení školence do práce včetně účasti na ústavních pohotovostních službách a dále umožnění studia a pobytu na jiném akreditovaném pracovišti poskytujícím část přípravy, která není dostupná na vlastním pracovišti. Vzhledem k rozdílnému rozsahu poskytované odborné péče a výuky se rozlišují následující typy pracovišť. Minimální kritéria akreditovaného pracoviště jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
Nedílnou součástí žádosti o udělení akreditace je plán atestační přípravy školence.
7.1 Akreditovaná pracoviště (AP)
7.1.1 Akreditované pracoviště I. typu
Personální požadavky
Vedoucí lékař/školitel má nejvyšší vzdělání v oboru neurologie a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře nebo specializovanou způsobilost v oboru neurologie, z toho min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0.
Dalším školitelem může být lékař pověřený vedoucím pracoviště, který má nejvyšší dosažené vzdělání v oboru neurologie nebo specializovanou způsobilost v oboru neurologie a délkou praxe min. 7 let.
Poměr školitel/školenec - 1:2.
Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.
Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
Materiální a technické vybavení
Neurologické oddělení s nejméně 20 lůžky.
Vybavení technikou, která je nezbytná k provádění diagnostické a léčebné činnosti v celém rozsahu neurologie (epileptologie, extrapyramidová onemocnění, neurovaskulární onemocnění, bolesti hlavy, zánětlivé onemocnění nervové soustavy a roztroušená skleróza mozkomíšní, vertebrogenní onemocnění a ve spolupráci s dalšími obory neuroonkologie, kognitivní poruchy a neurotraumatologie).
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
7.1.2 Akreditované pracoviště II. typu
Personální požadavky
Vedoucí AP má nejvyšší vzdělání v oboru neurologie, nejméně 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost v oboru neurologie, z toho alespoň 5 let od získání specializované způsobilosti a s min. úvazkem 1,0.
Minimálně 5 lékařů, kteří mají nejvyšší vzdělání v oboru neurologie nebo specializovanou způsobilost v oboru neurologie a s min. úvazkem 1,0.
Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru neurologie, nejméně 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace nebo specializovanou způsobilost v oboru neurologie, z toho alespoň 5 let od získání specializované způsobilosti s min. úvazkem 1,0.
Poměr školitel/školenec - 1:2.
Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.
Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
Materiální a technické vybavení
AP II. typu pokrývá svou činností celý obor a to minimálně v rozsahu vzdělávacího programu.
Vybavení pro evokované potenciály.
Neurointenzívní péče.
MR dostupné 24 hod.
Dostupné oddělení nukleární medicíny (SPECT - jednofotonová počítačová tomografie, scintigrafie).
Vědecko - výzkumná činnost
Pracovníci AP publikují odborná sdělení v domácích i zahraničních časopisech a podílejí se na řešení výzkumných úkolů. Školenec by se měl seznámit během své přípravy se zásadami vědecké práce, měl by mít možnost seznámit se s výzkumnou činností pracoviště, případně se i na ní podílet.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
7.2 Vysvětlivky - požadavky na pracoviště
8 Programy povinných vzdělávacích aktivit a personální a technické vybavení pro jejich realizaci
8.1 Charakteristika vzdělávacích aktivit
8.1.1 Program kurzu Lékařská první pomoc
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Náhlá zástava krevního oběhu, incidence, diagnóza, základní a rozšířená neodkladná resuscitace včetně defibrilace (Basic Life Support a Advanced Cardiac Life Support). 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Bezvědomí nejasného původu, křeče, synkopa; náhlé cévní mozkové příhody, diagnostické postupy, terapeutické okno, trombolýza systémová, intraarteriální. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Dušnost, hlavní příčiny: respirační etiologie - astma bronchiale, status astmaticus, inhalační trauma atd., kardiovaskulární etiologie - kardiální selhávání, astma cardiale, edém plic, embolie plicnice, zvláštní stavy: tonutí a utonutí, strangulace atd., diagnóza, dif. dg., terapeutické postupy, principy umělé plicní ventilace. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Bolesti na hrudi, akutní koronární syndrom, principy a indikace trombolýzy, PTCA (Percutaneous Transluminal Coronary Angioplasty), závažné dysrytmie a terapeutické přístupy. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Traumatologie - těžké úrazy, úraz hlavy, páteře, hrudníku, dutiny břišní, končetin, polytrauma, poranění el. proudem, termická poranění, hlavní zásady ATLS (Advanced Trauma Life Support). 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Šok, diagnóza, klasifikace, příčiny, terapeutické přístupy. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Hromadný výskyt raněných, hlavní zásady BATLS (Battlefield Advanced Trauma Life Support). 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Integrovaný záchranný systém a krizová logistika. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Zvláštnosti urgentních stavů u dětí. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Extramurální porod, péče o novorozence a matku, gynekologické akutní stavy. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Praktická výuka. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Ověření znalostí testem. 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 20 
			 | 
		
|  
			 | 
		
Personální a technické zabezpečení kurzu Lékařská první pomoc
Personální zabezpečení
Lékaři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru urgentní medicína a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Účastníci kurzu obdrží současně s pozvánkou do kurzu na CD učební texty Lékařská první pomoc k seznámení s tématy, což umožní ve stanovené době probrat tak rozsáhlou a náročnou problematiku.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
Učebna pro praktickou výuku s vybavením: manekýn (dospělý, dětský a novorozenec) umožňující praktický nácvik základní i rozšířené neodkladné resuscitace se simultánním záznamem sledovaných vitálních funkcí (zejména respiračních a oběhových) k objektivizaci účinnosti prováděné resuscitace a možností uložení sledovaných dat do PC a závěrečné vyhodnocení.
Model musí umožnit nácvik:
- zajištění průchodnosti dýchacích cest pomocí vzduchovodů, Combi-tubusu, laryngeálního tubusu, laryngeální masky (včetně intubační) a různými technikami tracheální intubace,
- umělé plicní ventilace z plic do plic ústy, přes masku, ručním dýchacím přístrojem/ transportním ventilátorem,
- nácvik intubace dětí/novorozenců a umělou plicní ventilaci,
- zajištění průchodnosti dýchacích cest koniopunkcí, minitracheotomií (krikotomií),
- punkci pneumotoraxu,
- zajištění vstupu do krevního řečiště - punkci a kanylaci periferní žíly, centrální žíly (subclavia, jugularis int.), v. femoralis a různé techniky intraoseálního přístupu,
- diagnostiky simulovaných poruch rytmu na kardioskopu a volbu farmako- a elektroimpulzoterapie.
Počítačová učebna pro závěrečné testování znalostí. Pro objektivní hodnocení je nezbytné pracovat alespoň s ověřeným kvazistandardizovaným testem.
8.1.2 Program kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Lékařská etika (etické kodexy, etické chování zdravotníků). 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 Práva a povinnosti pacientů, informovaný souhlas. 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 Eutanázie aj. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Komunikace s problémovým pacientem. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Organizace a řízení zdravotnictví, financování zdravotní péče. 
			 | 
			 
			 8,5 
			 | 
		
|  
			 Informace o základních zákonných a prováděcích předpisech ve zdravotnictví. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Systém všeobecného zdravotního pojištění. 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 Vztah lékař (zdravotnické zařízení) a pojišťovny. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Druhy, formy a právní postavení zdravotnických zařízení. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Základy kvality péče a bezpečí. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Personální řízení (Zákoník práce, komunikace s ekonomickými institucemi 
			- daňové přiznání, evidence majetku, finanční toky). 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Povinnosti zdravotnických pracovníků, práva a povinnosti, vedení a nakládání se 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 zdravotnickou dokumentací, zejména postup lege artis, mlčenlivost. 
			 | 
			 
			 1,5 
			 | 
		
|  
			 Právní odpovědnost ve zdravotnictví. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Nemocenské a důchodové pojištění. 
			 | 
			 
			 0,5 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 16 
			 | 
		
Personální a technické zabezpečení kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
Personální zabezpečení
Lektoři se znalostí zdravotnického práva a veřejného zdravotnictví, zejména osoby s právnickým vzděláním a profesní zkušeností v oblasti zdravotnického práva v délce alespoň 5 let.
Součástí lektorského týmu mohou být i další osoby, zejména osoby, které mají praxi v oblasti řízení ve zdravotnictví nejméně 5 let, dále studovali management, ať již na vysoké škole nebo v MBA programu, popřípadě obdobných oborů vysokých škol či celoživotního vzdělávání.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí studijních textů Základy zdravotnické legislativy, event. jiné.
8.1.3 Program kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Škodlivé užívání NL a závislostí na NL v ČR . 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastností. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Zdravotní aspekty škodlivého užívání NL a závislostí na NL. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Problematika škodlivého užívání NL a závislostí na NL ve specifických podmínkách 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 jednotlivých medicínských oborů, možnosti prevence. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Přehled specifických léčebných modalit pro osoby škodlivě užívající NL a závislé. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostmi na NL. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Závěr kurzu, diskuse. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 8 
			 | 
		
Personální a technické zabezpečení kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru návykové nemoci a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
8.1.4 Program kurzu Radiační ochrana
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 a) Účinky ionizujícího záření na živé systémy, charakter deterministických a stochastických účinků. Veličiny a jednotky používané pro potřeby radiační ochrany. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 b) Systém radiační ochrany, aplikace základních principů radiační ochrany do soudobé koncepce a legislativy EU a ČR. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 c) Radiační zátěž obyvatel z různých zdrojů ionizujícího záření. Specifický charakter lékařského ozáření, velikosti dávek pacientů pro typické radiologické postupy. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 d) Úloha lékařů indikujících vyšetření nebo léčbu s využitím zdrojů ionizujícího záření - význam indikačních kriterií (Věstník MZ ČR č. 11/03). 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 e) Zásady pro uplatňování požadavků radiační ochrany pacientů při provádění a řízení zdravotnických výkonů s použitím zdrojů ionizujícího záření - optimalizace radiační ochrany při lékařském ozáření (diagnostické referenční úrovně, princip ALARA „As Low As Reasonably Achievable“). 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 f) Praktické metody ochrany radiačních a ostatních pracovníků, ostatních pacientů a obyvatel při využívání zdrojů ionizujícího záření ve zdravotnickém zařízení (kontrolované a sledované pásmo, systém monitorování, vedení dokumentace, program zabezpečování jakosti). 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 g) Odpovědnost za zajištění požadavků radiační ochrany při využívání zdrojů ionizujícího záření v lékařství: úloha indikujícího lékaře, aplikujícího odborníka, radiologického fyzika. Význam soustavného dohledu dohlížející osobou a osobou s přímou odpovědností. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 h) Pracovně-lékařská péče o radiační pracovníky. Lékařská pomoc lidem ozářeným v důsledku radiační nehody. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 8 
			 | 
		
Personální a technické zabezpečení kurzu Radiační ochrana
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody, specializací v oboru radiologický fyzik, případně se specializací v radiační ochraně (Státní ústav radiační ochrany (dále jen „SÚRO“), Státní úřad pro jadernou bezpečnost (dále jen „SÚJB“)) pro předměty v bodech a), b), c), e), f) a g).
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody, neuroradiologie a dětská radiologie pro předmět v bodě d).
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru pracovní lékařství, radiologie a zobrazovací metody, případně se specializovanou způsobilostí v radiační ochraně (SÚRO, SÚJB) pro předmět v bodě h).
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí výukových materiálů.
8.1.5 Program kurzu Základy vnitřního lékařství
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Základy diagnostiky a léčení chirurgických náhlých příhod břišních, hrudních a cévních. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Náhlé příhody břišní v gynekologii. Kritické stavy v porodnictví. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Růst a vývoj dítěte; výživa kojence; od symptomu k diagnóze u dětí. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Základy neodkladné resuscitace - základní a rozšířené. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Kardiovaskulární choroby, zejména: akutní koronární syndromy, arteriální hypertenze, plicní embolie, ischemická choroba dolních končetin, prevence kardiovaskulárních chorob. 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
|  
			 Gastrointestinální choroby, zejména: vředová choroba žaludku a duodena, krvácení do trávicí trubice, karcinom tračníku, infekční hepatitidy, jaterní cirhóza. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Plicní choroby, zejména: karcinom plic, bronchiální astma a obstrukční plicní nemoc, chronická respirační insuficience. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Choroby krevní, zejména: anémie, krevní transfúze a krevní deriváty, poruchy koagulace. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Choroby ledvin: krátký přehled nefrologie, akutní a chronické selhání ledvin. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Choroby žláz s vnitřní sekrecí: hypertyreóza a hypotyreóza, krátký přehled dalších endokrinních chorob. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Diabetes mellitus s důrazem na 2. typ, odlišnosti jiných typů diabetu, zvláštnosti v přístupu k léčbě diabetika (předoperační příprava). 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Revmatické choroby, zejména: revmatoidní artritida, osteoartróza, dna. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Hlavní problémy v diagnostice a léčbě geriatrických pacientů a jejich řešení. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Nejběžnější neurologické choroby, zejména akutní mozkové cévní příhody. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Objektivizace účinku léku, racionalizace preskripce, nejobávanější nežádoucí účinky, poměr prospěch/ohrožení nemocného. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Infekční hepatitidy, infekční nemoci průjmové. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Problematika pracovního lékařství a toxikologie na interním pracovišti. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Ověření znalostí testem. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 40 
			 | 
		
|  
			 | 
		
Personální a technické zabezpečení kurzu Základy vnitřního lékařství
Personální zabezpečení
Lékaři se specializovanou způsobilostí v oboru vnitřní lékařství, a/nebo specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice a praxí nejméně 10 let v oboru.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Technické zabezpečení
Učebna/posluchárna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
Počítačová učebna pro závěrečné testování znalostí.
8.1.6 Program kurzu Základy neurologie
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Akutní stavy v neurologii - ischemická CMP (cévní mozková příhoda), IC (intracerebrální) 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 krvácení, hypertenzní encefalopatie, stavy po kraniocerebrálních poraněních. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Ischemické cévní mozkové příhody. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Onemocnění extrapyramidového systému 
			- úvodní část - klinické obrazy, diagnostika, léčba. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Vertebrogenní onemocnění - klinické obrazy, diferenciální diagnostika, léčba. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Paměť a její poruchy. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Základy neuroimunologie. Roztroušená skleróza. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Bolesti hlavy - klinické obrazy, diferenciální diagnostika, možnosti léčby. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Úvod do epileptologie. EEG - norma a patologie. 
			 | 
			 
			 6 
			 | 
		
|  
			 Úvod do likvorologie. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Evokované potenciály. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Základy CT a MR vyšetření, indikace k vyšetření, kasuistiky. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Rehabilitace v neurologii. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Základy EMG. Motorické evokované potenciály. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Fyziologie bolesti. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Sonografie v neurologii. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Ověření znalostí testem. 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 46 
			 | 
		
Personální a technické zabezpečení kurzu Základy neurologie, ukončen MCQ testem
Personální zabezpečení
Lékaři se specializovanou způsobilostí v oboru neurologie a praxí nejméně 5 let v oboru.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
8.1.7 Specializační stáž před atestací z neurologie
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Onemocnění extrapyramidového systému - etiopatogeneze, klinické obrazy, diagnostika a léčba. 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
|  
			 Roztroušená skleróza - etiopatogeneze, klinický obraz, diagnostika, léčba. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Infekční onemocnění nervového systému: serozní a purulentní meningitidy, meningoencefalitidy, neuroborrelióza. Klinické obrazy, diagnostika, léčba. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Poranění mozku a míchy z hlediska neurochirurga. 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 Spontánní intracerebrální hemoragie a indikace k neurochirurgické operaci. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Rehabilitace u spinálních lézí. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Likvorologie: cytologie likvoru, proteiny, isoelektrická fokusace a dg. roztroušené sklerózy. Zánětlivá onemocnění, intermeningeální krvácení, nádory centrální nervové soustavy (dále jen „CNS“). 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Difúzní choroby pojiva a jejich neurologické projevy. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Mediátory a jejich úloha v nervovém systému. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Chirurgie cévního onemocnění mozku. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Demence. Etiopatogeneze, klinické obrazy, diagnostika, léčba. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Neurodegenerativní onemocnění. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Akutní a urgentní neurologie: pacient v bezvědomí, primární a sekundární postižení CNS. 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 Intrakraniální hypertenze. Metabolické encefalopatie. 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
|  
			 Spánek a jeho poruchy. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Intrakraniální a míšní nádory. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Neurologické projevy kardiálních onemocnění. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Polyneuropatie. Neurologické komplikace diabetu. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Poruchy nervosvalového přenosu. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 HMSN (hereditární motoricko-senzorická neuropatie). 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Cévní mozkové příhody, léčba, primární a sekundární prevence, 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 stenózy karotid, ultrazvuková diagnostika. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Svalové dystrofie. Myotonie. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Epileptologie. 
			 | 
			 
			 6 
			 | 
		
|  
			 MR a CT v neurologii. Indikace léčby gamanožem. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Fyziologie, patofyziologie periferního nervového systému 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 (Motorická jednotka, Wallerova degenerace) klinické dopady. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Prionová onemocnění. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 CT v neurologické diagnostice. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Neurologické projevy endokrinopatií. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Zánětlivé neuropatie. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Onemocnění motoneuronu. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Rozbory kasuistik. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 80 
			 | 
		
Personální a technické zabezpečení Specializační stáže před atestací z neurologie
Personální zabezpečení
Lékaři se specializovanou způsobilostí v oboru neurologie a praxí nejméně 5 let v oboru.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.