Animace načítání

Stránka se připravuje...


Cenový věstník MF ČR, částka 15/2006

Příloha č. 4

k výměru MF č. 01/2007

MAXIMÁLNÍ CENY A URČENÉ PODMÍNKY

ZA POUŽITÍ VNITROSTÁTNÍ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVNÍ CESTY

CELOSTÁTNÍCH A REGIONÁLNÍCH DRAH

PŘI PROVOZOVÁNÍ DRÁŽNÍ DOPRAVY

SKP 60.10.1

60.10.2

60.21.10

I.
Maximální ceny za použití vnitrostátní železniční
dopravní cesty dráhy celostátní a drah regionálních

A. Maximální ceny za použití vnitrostátní železniční dopravní cesty dráhy celostátní a drah regionálních pro nákladní vlak:
 
Provozování dopravní cesty
(Řízení provozu)
 
Zajištění provozuschopnosti dopravní cesty
(Infrastruktura dopravní cesty)
 
(S1E)
Kč/vlkm
53,31
 
(S2E)
Kč/1000 hrtkm
70,63
 
(S1C)
Kč/vlkm
48,46
 
(S2C)
Kč/1000 hrtkm
58,86
 
(S1R)
Kč/vlkm
43,61
 
(S2R)
Kč/1000 hrtkm
44,15

B. Maximální ceny za použití vnitrostátní železniční dopravní cesty dráhy celostátní a drah regionálních pro osobní vlak:
 
Provozování dopravní cesty
(Řízení provozu)
 
Zajištění provozuschopnosti dopravní cesty
(Infrastruktura dopravní cesty)
 
(S1E)
Kč/vlkm
9,23
 
(S2E)
Kč/1000 hrtkm
52,96
 
(S1C)
Kč/vlkm
7,67
 
(S2C)
Kč/1000 hrtkm
42,09
 
(S1R)
Kč/vlkm
6,50
 
(S2R)
Kč/1000 hrtkm
35,67

C. Maximální cena za použití vnitrostátní železniční dopravní cesty dráhy celostátní a drah regionálních pro 1 vlak se vypočte podle vzorce:
Cm = C1 + C2
C1 = S1E x LE + S1C x LC + S1R x LR
 
C2 =
 
Q
 
x (S2E x LE + S2C x LC + S2R x LR) x n
 
1000
a) na tratích bez trakčního vedení:
 
Cm = (S1E x LE + S1C x LC + S1R x LR) +
 
Q
 
x (S2E x LE + S2C x LC + S2R x LR) x n
 
1000
b) na tratích s trakčním vedením:
 
Cm = (S1E x LE + S1C x LC + S1R x LR) +
 
Q
 
x (S2E x LE + S2C x LC + S2R x LR) x n x e
 
1000
kde:
Cm = maximální cena za použití vnitrostátní železniční dopravní cesty dráhy celostátní nebo drah regionálních jedním vlakem pro sjednanou dopravní trasu
C1 = maximální cena za použití vnitrostátní železniční dopravní cesty dráhy celostátní nebo drah regionálních jedním vlakem pro sjednanou dopravní trasu vztažená k provozování dopravní cesty (řízení provozu)
C2 = maximální cena za použití vnitrostátní železniční dopravní cesty dráhy celostátní nebo drah regionálních jedním vlakem pro sjednanou dopravní trasu vztažená k zajištění provozuschopnosti dopravní cesty (infrastruktura dopravní cesty)
S1 = cena za 1 vlkm jako podíl ceny za provozování dopravní cesty (řízení provozu) na jeden vlakový kilometr:
S1E - na tratích dráhy celostátní zařazených do evropského železničního systému 1)
S1C - na ostatních tratích dráhy celostátní 1)
S1R - na dráhách regionálních 1)
S2 = cena za 1000 hrtkm pro příslušný druh vlaku daná jako podíl ceny za zajištění provozuschopnosti dopravní cesty (infrastruktura dopravní cesty) za tisíc hrubých tunových kilometrů
S2E - na tratích dráhy celostátní zařazených do evropského železničního systému 1)
S2C - na ostatních tratích dráhy celostátní 1)
S2R - na dráhách regionálních 1)
L = vzdálenost jízdy vlaku v kilometrech zaokrouhlená na celé km nahoru
LE - na tratích dráhy celostátní zařazených do evropského železničního systému 1)
LC - na ostatních tratích dráhy celostátní 1)
LR - na dráhách regionálních 1)
Q = hrubá hmotnost vlaku v tunách, zjištěná:
- pro nákladní vlak jako součet hmotností železničních kolejových vozidel zařazených do vlaku (hnacích vozidel, železničních vozů, jiných kolejových vozidel na vlastních kolech včetně hmotnosti nezavěšených postrkových hnacích vozidel) a hmotnosti přepravovaných věcí, osob a živých zvířat v tunách zaokrouhlený na celé tuny nahoru
- pro osobní vlak jako součet hmotností železničních kolejových vozidel (hnacích vozidel, železničních vozů, jiných kolejových vozidel na vlastních kolech včetně hmotnosti nezavěšených postrkových hnacích vozidel) a hmotnosti přepravovaných věcí a cestujících (počet míst k sezení x 0,08) v tunách zaokrouhlený na celé tuny nahoru
n = koeficient zohledňující použití vozidel s naklápěcí skříní
e = koeficient zohledňující jízdy hnacích vozidel se spalovacím motorem po elektrizovaných tratích
Jede-li vlak po obou typech tratí (s trakčním vedením a bez trakčního vedení) vypočte se maximální cena za použití vnitrostátní železniční dopravní cesty dráhy celostátní nebo drah regionálních jako součet maximální ceny za použití dopravní cesty na trati bez trakčního vedení podle písm. a) a na trati s trakčním vedením podle písm. b).

D. Koeficient zohledňující použití vozidel s naklápěcí skříní „n“
 
Položka č.
 
n=
 
1. u vlaků s vozidly s naklápěcími skříněmi
 
1,25
 
2. u vlaků s vozidly s naklápěcími skříněmi v případě,
 
 
že využití naklápěcí technologie není dovoleno
 
1,00
 
3. ve všech ostatních případech
 
1,00

E. Koeficient zohledňující jízdy hnacích vozidel se spalovacím motorem na elektrizovaných tratích „e“
 
Položka č.
 
e=
 
1. při použití činných hnacích vozidel nezávislé trakce2)
 
1,075
 
2. ve všech ostatních případech
 
1,000

F. Použití železniční dopravní cesty nestandardními vlaky
Při použití železniční dopravní cesty pro zkoušky vozidel při rychlosti vyšší, než je nejvyšší dovolená rychlost na příslušném úseku trati, nebo s hmotností na nápravu vyšší, než je pro příslušný úsek trati stanovena, zvyšuje se maximální cena Cm o 100 %.

G. Užívání železniční dopravní cesty v rozporu s přidělenou kapacitou
Pokud dopravce po období jednoho měsíce využívá méně než 50 % přidělené trasy vlaku, je přídělce oprávněn požadovat uhrazení poplatku, který se nejvýše rovná maximální ceně, kterou by dopravce zaplatil za vlakové kilometry přidělené a nevyužité kapacity. Nárokování této sankce ze strany přídělce je možné jen v případě vyčerpání kapacity dané trati, kde dopravce přidělenou kapacitu řádně nevyužíval.
II.
Určené podmínky použití železniční vnitrostátní dopravní cesty dráhy celostátní a drah regionálních
(dále jen „železniční dopravní cesta“)
1. Železniční dopravní cestou dráhy celostátní a drah regionálních se pro účely stanovení maximální ceny za použití železniční dopravní cesty rozumí cesta určená k dopravě železničními kolejovými vozidly, pevná železniční zařízení nutná pro zabezpečení pohybu železničních kolejových vozidel a zařízení sloužící k zajištění bezpečnosti železničního provozu (zejména železniční stanice, železniční svršek a spodek, umělé stavby, sdělovací a zabezpečovací zařízení, pevná trakční vedení).
2. Smlouvu o použití železniční dopravní cesty dráhy celostátní nebo drah regionálních při provozování drážní dopravy uzavírá provozovatel příslušné dráhy s oprávněným dopravcem, kterým se rozumí osoba oprávněná podnikat ve veřejné nebo neveřejné železniční dopravě při splnění podmínek stanovených právními předpisy 3). Smlouvu o ceně za užívání železniční dopravní cesty a o způsobu její úhrady uzavírá přídělce s oprávněným dopravcem.
3. V maximální ceně za použití železniční vnitrostátní dopravní cesty nejsou zahrnuty:
a) náklady za řízení drážního vozidla;
b) náklady na pohonné hmoty (nafta, plyn,);
c) náklady na elektrickou energii v případě použití elektrických hnacích vozidel;
d) nájemné za používání budov, které neslouží k provozování dráhy, a náklady na služby, spojené s užíváním těchto pronajatých prostor;
e) náklady na přidělení a rezervaci kapacity železniční dopravní cesty;
f) náklady na vypracování jízdních řádů pro všechny oprávněné dopravce;
g) náklady na služby informačních systémů podle speciálních požadavků dopravce kromě informací poskytovaných provozovatelem o pohybu vlaků dopravce;
h) náklady na telekomunikační služby komerčního charakteru podle speciálních požadavků dopravce kromě nákladů spojených s poskytováním informací o pohybu vlaků dopravce;
i) náklady na vyžádaný doprovod vlaků odborně způsobilými zaměstnanci jiného oprávněného dopravce;
j) náklady na jiné výkony vyžádané dopravci, např. dodání paliv, maziv, vody, předtápění vlaků (vozů), technické a komerční prohlídky vlaků (vozů), čištění, dezinfekce a jiné.
4. Maximální cena za použití železniční dopravní cesty se uplatňuje za jízdy vlaků i samostatných hnacích vozidel, ložených (v osobní dopravě obsazených) i prázdných motorových vozů včetně elektrických a jiných samostatných drážních vozidel na vlastních kolech.
5. Maximální cena se určí pro:
a) vlaky jedoucí z důvodu zajištění dopravcem poskytovaných služeb souvisejících s přepravou věcí a živých zvířat ve veřejné nebo neveřejné drážní dopravě (včetně nákladních vlaků s přepravou cestujících) - podle sazeb uvedených v části I. písmenu A a příslušných koeficientů stanovených v části I. písmenu D a E za použití vzorců uvedených v části I. písmeno C a podmínek uvedených v písmenu F;
b) vlaky jedoucí z důvodu zajištění dopravcem poskytovaných služeb souvisejících s přepravou osob ve veřejné nebo neveřejné drážní dopravě, podle sazeb uvedených v části I. písmenu B a příslušných koeficientů stanovených v části I. písmenu D a E za použití vzorců uvedených v části I. písmeno C;
c) ostatní vlaky jedoucí z důvodu provozních potřeb dopravce, podle sazeb uvedených v části I. písmenu A a příslušných koeficientů stanovených v části I. písmenu D a E za použití vzorců uvedených v části I. písmeno C a podmínek uvedených v písmenu F;
6. Rozhodující pro určení maximální ceny za použiti železniční dopravní cesty dráhy celostátní a drah regionálních je druh vlaku, celková hmotnost vlaku, charakter tratě a délka dopravní cesty, na které se doprava uskutečňuje. Při neplánované jízdě odklonem, z příčin na straně provozovatele příslušné dráhy, se ujetá vzdálenost stanovuje podle původně přidělené kapacity dopravní cesty. Projedná-li provozovatel příslušné dráhy s dopravcem odklonové trasy s dostatečným předstihem nejméně 60 dní před plánovanou jízdou, může přídělce účtovat cenu za použití dopravní cesty po odklonové trase.
7. Při neplánované jízdě odklonem předloží provozovatel příslušné dráhy na žádost oprávněného dopravce výpis kilometrovníku původně přidělené kapacity dopravní cesty.
8. Maximální cena za použití železniční dopravní cesty se uplatňuje pro dopravu veřejnou a neveřejnou.
9. Maximální ceny jsou stanoveny bez DPH.
10. Slevy z těchto maximálních cen jsou zveřejněny v prohlášení o dráze vydaném příslušným přídělcem dle §34c zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a jsou v případě splnění podmínek stanovených v prohlášení o dráze nárokové a musí být prokazatelně poskytovány všem dopravcům za rovných a nediskriminujících podmínek.
1) Zařazení dráhy do příslušné skupiny podle charakteru tratě uvede přídělce v prohlášení o dráze vydávaném podle §34c zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů. Zařazení se řídí sdělením MD č. 111/2004 Sb. (tratě označené „E“) a usnesením vlády č. 766 ze dne 20. prosince 1995 (tratě označené „R“).
2) kromě případů nutných k obnově sjízdnosti tratí po mimořádných událostech v drážní dopravě (po nehodách, či živelných pohromách apod. - do obnovení normálního provozu) a údržby tratí, t.j. při plánovaných i neplánovaných výlukách kolejí, trakčního vedení apod., a jiných událostech znemožňujících použití závislého hnacího vozidla na elektrizované trati (např. při přerušení dodávky elektrické energie od dodavatele apod.)
3) Např. zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a jeho prováděcí vyhlášky.