Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MZd ČR, částka 10/2004

METODICKÁ OPATŘENÍ

10.

 
Koncepce rozvoje sítě zdravotnických knihoven na léta 2005 - 2010
 

ZN.: MZDR 23063/04/VVO

Ref.: Radka Špírková tel. 22497 linka 2505

Obsah:
1.1 Vize
1.2 Poslání
2.1 Stav veřejných informačních služeb ve zdravotnictví (VISZ)
2.2 Síť zdravotnických knihoven resortu MZ ČR a ostatních resortů
2.3 Analýza stavu poskytování VISZ
2.3.1 Silné stránky VISZ
2.3.2 Slabé stránky VISZ
2.3.3 Příležitost VISZ
2.3.4 Rizika VISZ
3.1 Koncepce – cíl
3.2 Dílčí cíle
3.2.1 Provést změny v současné síti VISZ v souladu s koncepcí systému zdravotní péče
3.2.2 Realizovat přechod zdravotnických knihoven na moderní pracoviště hybridního typu
3.2.3 Zvýšit kvalitu tvorby a zpracování knihovních fondů a informačních zdrojů
3.2.4 Zvýšit kvalitu poskytovaných služeb a jejich dostupnost pro zdravotnictví
3.2.5 Vytvořit infrastrukturu pro kvalitní výběr pracovníků pro pracoviště VISZ, systém odborné přípravy a celoživotního vzdělávání
5.1 Seznam zkratek
5.2 Výchozí dokumenty pro činnost zdravotnických knihoven
5.3 Vybrané statistické údaje za oblast knihoven
5.4 Stávající rozvojové programy a příspěvky
5.5 Konsorciální příspěvky

1. Úloha zdravotnických knihoven

1.1 Vize

Vytvořit vyspělý systém služeb pro zdravotnictví formou flexibilního přístupu ke specializovaným informačním zdrojům z libovolného pracoviště veřejných informačních služeb ve zdravotnictví (dále jen VISZ).

1.2 Poslání

Posláním VISZ je zpřístupnit odborné zdravotnické informace (dále jen OZI) a poskytovat knihovnicko-informační služby odborné zdravotnické veřejnosti využíváním moderních informačních a telekomunikačních technologií (dále jen ICT), podporovat přístup k těmto informacím pro udržení a zlepšení kvality života občanů. Napomáhat rozvoji medicíny a pomáhat uskutečňovat zdravotní politiku odpovídajícím přístupem ke zdravotnickým informacím, tím bude umožněno každému informované rozhodování o vlastním zdraví. Zdravotnická knihovna (ZK), splňující kritéria pro podporu vědy, výzkumu a vzdělávání je nedílnou součástí kvalitního systému zdravotní péče. Využívat cesty k naplňování vize.

2. Analýza současného stavu

2.1 Stav veřejných informačních služeb ve zdravotnictví (VISZ)

Vědecké lékařské informace vznikají v procesu poskytování lékařské péče, vědecké práce a dalšího vzdělávání. Získávání, zpracování, ukládání a zpřístupňování OZI v ČR zajišťují zdravotnické knihovny. Rozvoj vlivem ICT v oblasti knihovnicko-informačních systémů usnadňuje rychlý přístup k publikovaným, případně nepublikovaným informacím a umožňuje tak uživatelům získat informace o diagnostice, terapii a nejnovějších léčebných postupech podporujících efektivní klinickou praxi na úrovni aktuálního stavu poznatků lékařské vědy.

Zdravotnické knihovny jsou specializovanými knihovnami, příp. základními knihovnami se specializovaným knihovním fondem, podle §13, resp. §12, zákona č. 257/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon), který je platný od 1.1.2002, a jsou součástí systému knihoven ČR. Zákon stanoví typy veřejných knihovnických a informačních služeb, poskytovaných neziskově tak, aby byl zajištěn rovný přístup ke všem informacím ve veřejných knihovnách, stanoví povinnost spolupráce při zajišťování meziknihovních služeb, nedostupných dokumentů, a stanoví postup evidence knihoven, správy a ochrany knihovních fondů.

Současný model klasické zdravotnické knihovny (s fondem zdrojů převážně v papírové formě) se mění s využíváním zdrojů na síti a služeb poskytovaných z online zdrojů na model knihoven hybridních, poskytujících klasické i elektronické informační zdroje a služby prostřednictvím ICT. Zdravotnické knihovny sítě VISZ od roku 2001 zpřístupňují uživatelům elektronická odborná periodika prostřednictvím konsorciálních licencí (viz příloha č. 5.5). Kolekce periodik v jednotlivých službách jsou komponovány dle výběru a podmínek vydavatelů (např. podmínka zachování finančního objemu odebíraných tištěných verzí titulů), a to je jeden z důvodů vzniku duplicit některých titulů. Počet celkem zpřístupněných medicínských titulů periodik proto nemůže být uváděn jako celkový počet titulů, dostupných online.

2.2 Síť zdravotnických knihoven resortu MZ ČR a ostatních resortů

Zdravotnické knihovny jsou zřizovány ve zdravotnických a vzdělávacích zařízeních s cílem zajišťovat informační podporu především pro vědu, výzkum a vzdělávání.

Národní síť veřejných informačních služeb ve zdravotnictví se formuje na principech: regionálních center, center pro integrované činnosti lékařských fakult a fakultních nemocnic, specializovaných vzdělávacích, výzkumných a léčebně-preventivních pracovišť a jiných ústředních specializovaných pracovišť, s nepominutelnou úlohou Národní lékařské knihovny. Tato pracoviště vytvářejí vyspělejší centra sítě, schopná poskytovat delegované služby dalším, v rámci obdobně definovaných služeb spolupracujícím pracovištím sítě.

Zákonem a návaznými předpisy uznávanou specializovanou knihovnou pro oblast zdravotnictví je Národní lékařská knihovna (dále jen NLK). NLK je veřejně přístupnou knihovnou, organizační složkou státu, jejímž zřizovatelem je MZ ČR. Zajišťuje informační podporu rozvoje vědy a vzdělávání v oblasti medicíny a příbuzných oborů, buduje a spravuje státem dotovaný fond domácích a zahraničních informačních zdrojů s povinností národní depozitní funkce. Vykonává koordinační, odborné, informační, vzdělávací, analytické, výzkumné, metodické a poradenské činnosti pro oblast zdravotnických informací. Plní celostátní funkce národní lékařské bibliografie a oborových souborných katalogů, správy sbírek zdravotnického muzea, dokumentačního centra WHO.

Síť zdravotnických knihoven, koordinovaná NLK, vykazuje k 31.12.2003 následující parametry: 149 zdravotnických knihoven, 95 000 uživatelů, knihovní fond o počtu 2 850 000 knihovních jednotek, včetně 3 426 titulů zahraničních periodik a 14 639 titulů českých periodik (multiplicitních) a 1 090 000 výpůjček. Zřizovateli zdravotnických knihoven, participujících v síti VISZ, jsou: Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo obrany, soukromé a církevní subjekty, právnické a fyzické osoby, neziskové organizace a další zřizovatelé.

Základní statistické ukazatele sítě zdravotnických knihoven jsou popsány v příloze č. 5.3.

Veřejné knihovnické a informační služby definované podle §4 zákona č. 257/2001 Sb. (knihovní zákon) obsahují:

Zpřístupňování knihovních dokumentů vlastních i jiných knihoven.

Poskytování bibliografických, referenčních faktografických informací a rešerší.

Zprostředkovávání informací z jiných informačních zdrojů.

Umožnění přístupu k těmto zdrojům telekomunikační technikou.

2.3 Analýza stavu poskytování VISZ

2.3.1 Silné stránky VISZ

Tradice poskytování knihovnických a návazných specializovaných služeb zdravotnické veřejnosti.

Spolupráce VISZ při akvizici informačních zdrojů klasických a elektronických, založena na dobrovolnosti, volnosti rozhodování a flexibilitě.

Spolupráce při budování oborových souborných katalogů.

Existence národní oborové registrující bibliografie v NLK – Bibliographia Medica Čechoslovaca.

Průběžné budování depozitního fondu české zdravotnické literatury v NLK.

Realizace vzdělávacích aktivit (např. v oblasti užívaných standardů, EBM).

Sjednocování věcného zpracování fondů (tezaurus Medical Subject Headings-MeSH- CZ).

Možnost internetové komunikace.

Standardizace tvorby knihovních bází .

Postupná automatizace knihovnických procesů s implementací národních a mezinárodních standardů.

Vývojová činnost (projekty MŠMT ČR, IGA MZ ČR, VISK, FRVŠ atd.).

Mezinárodní aktivity (WHO, EAHIL, USAID atd.).

Specializovanost pracovišť sítě podle typů zdravotnických zařízení.

Meziresortní koordinace činností (např. spolupráce s Národní knihovnou ČR, Státní technickou knihovnou, Knihovnou AV ČR, vysokoškolskými knihovnami, atd.).

2.3.2 Slabé stránky VISZ

Nutnost optimalizace existující sítě knihovnicko-informačních pracovišť.

Omezená dostupnost informačních zdrojů koncovým uživatelům.

Nedostatečně rozvinutá informační infrastruktura a vybavenost knihoven ICT.

Nedostatečné prostorové zajištění činnosti knihoven.

Nedostatek finančních prostředků na nákup informačních zdrojů.

Nejsou definovány standardy pro kvalitu služeb.

Nejsou jednoznačně definovány kvalifikační podmínky pro výkon povolání zdravotnického knihovníka.

Absence nástrojů pro sdílení zdrojů a služeb.

2.3.3 Příležitost VISZ

Služby VISZ jsou intenzívně přijímány odbornou i širokou veřejností.

Knihovny jsou integrální součástí infrastruktury výzkumu a vývoje.

ICT a knihovnictví patří do zdravotnické informatiky jako aplikovaná oblast elektronických služeb pro vědu, výzkum a vzdělávání.

Knihovny mají důležitou roli při trvalém uchování a zpřístupňování dokumentů všech typů.

Existují dotační programy na podporu rozvoje VISZ.

Evropská integrace by měla podpořit propojování lokálních informační zdrojů do globálních souborů.

2.3.4 Rizika VISZ

Negativní vývoj veřejných rozpočtů omezí financování knihoven. Knihovny neuskuteční odpovídající informační podporu pro kvalitu péče o zdraví.

Služby VISZ přestanou být vnímány jako nezbytná podpora vědy, výzkumu a vzdělávání. Bude narušen princip rovného přístupu k informačním zdrojům prostřednictvím knihoven pro všechny úrovně zdravotnických zařízení.

Knihovny nebudou schopny trvale uchovávat a následně zpřístupňovat podstatnou část kulturního dědictví publikovaných dokumentů (rozpad kyselého papíru, nedostatečná ochrana digitálních dokumentů).

Činnost knihoven versus právo na duševní vlastnictví autorských děl (vytváření bariér, bránících rovnému přístupu k autorským dílům za účelem vzdělávání, výzkumu a uchovávání kulturního dědictví).

Trvalý růst cen informačních zdrojů (tištěných i elektronických), cenový lobbing národních a nadnárodních vydavatelských a dodavatelských společností.

3. Koncepce rozvoje zdravotnických knihoven v ČR na léta 2005-2010

3.1 Koncepce – cíl

Koncepce na období 2005 – 2010 je založena na kombinovaném přístupu 5+2.

5 komponent:

Rozvoj strategického řízení informačních zdrojů a znalostních metod.

Přístup k tištěným zdrojům.

Přístup k elektronickým zdrojům.

Návaznost zdrojů, fondů a technologií.

Dodávání informací pro vědu, výzkum a vzdělávání.

2 vertikální osy, prostupující celou koncepcí: efektivita/inovace a mezinárodní spolupráce.

Cíl koncepce: Vytvoření kvalitního systému veřejných informačních služeb ve zdravotnictví, který umožní rovný přístup k publikovaným dokumentům a dalším informačním zdrojům na základě partnerství a spolupráce v rámci národních a nadnárodních programů pro zdravotnictví.

Odborné zdravotnické informace mají zajišťovat především vědu, výzkum a vzdělávání takovými komunikačními a informačními nástroji, které by umožnily předávat a využívat znalosti, vedoucí k posilování a rozvoji zdraví všech obyvatel, a vytvářely kvalitní systémovou informační podporu těchto procesů. Informace o zdraví by měly být snadno dostupné pro odborníky z oblasti zdravotnictví a dalších oborů, kteří ji potřebují a využívají.

Zdůvodnění:

Zdravotnictví je strategickým systémem lidské společnosti, jednou z podmínek pro zajištění udržitelného rozvoje společnosti, který respektuje:

Sociálně-ekonomický rozvoj.

Aplikaci metod a moderních technologií na úrovni nejnovějšího stavu vědeckého poznání.

Ochranu životního prostředí.

Lidská práva.

3.2 Dílčí cíle:

3.2.1 Provést změny v současné síti VISZ v souladu s koncepcí systému zdravotní péče

Zavést efektivnější řízení sítě VISZ ve 2 úrovních:

Operativní řízení a koordinace financování - zřízení Komise při VVO MZ ČR.

Poradenství a strategické řízení - zřízení ústavní rady Národní lékařské knihovny (je v souladu se Statutem Rady NLK).

Zajistí: MZ ČR a NLK

Doba realizace: 2005

Dopad na státní rozpočet: není

Spolupráce ostatních ministerstev: MK ČR, MŠMT ČR

Doporučení: Požádat ČLS JEP, ZIVI a SKIP o vytipování expertů.

3.2.2 Realizovat přechod zdravotnických knihoven na moderní pracoviště hybridního typu

Realizovat inovaci současného modelu „zdravotnické knihovny“ (hybridní knihovny), pomocí využívání zdrojů na sítích, služeb z online zdrojů. Změnit dosavadní systém financování rozvoje zdravotnických knihoven tak, že každoročně od počátku 90.let poskytovaný „Příspěvek na Vědecké lékařské informace“ (s prudce klesající tendencí finančního objemu), bude dopracován na „Program veřejných informačních služeb ve zdravotnictví“ (dále jen „program VISZ“), určený projektům kterékoliv zdravotnické knihovny, která poskytuje veřejné informační služby ve zdravotnictví a je evidována podle zákona č. 257/2001 Sb. Preferovat realizaci projektů, zaměřených na informační podporu systémů zdravotnického vzdělávání a rozvoje lékařské vědy, v modelu „hybridní knihovny“.

Zajistí: MZ ČR, NLK, zřizovatelé knihoven

Doba realizace: 2005-2010

Dopad na státní rozpočet: uveden v tabulce „Náklady na realizaci Koncepce“ (str.8), částečně bude zohledněno v řešení projektů 1N MŠMT a programu VISK MK

Spolupráce ostatních ministerstev: MK ČR, MŠMT ČR, MI ČR

Doporučení: zpracovat návrh obsahového a finančního režimu „Programu VISZ“ MZ ČR. Předkládat návrhy do programů dalších resortů.

3.2.3 Zvýšit kvalitu tvorby a zpracování knihovních fondů a informačních zdrojů

Vytvořit akviziční schéma fondu zdravotnické literatury pro pracoviště sítě VISZ, sloužící k odstranění nežádoucích duplicit nákupu, rozvíjet standardizované selekční nástroje s ohledem na mezinárodní kompatibilitu (MeSH, metoda „Konspekt“ aj.): Dosáhnout maximální kompatibility a unifikace knihovnických procesů. Podporovat spolupráci pracovišť VISZ při akvizici, katalogizaci, uchovávání a ochraně fondů, při tvorbě národního referenčního fondu. Využívat digitalizaci k uchovávání a ochraně vzácných fondů. Rozvíjet metody personální bibliografie a citační analýzy na podporu vědecké publikace a výzkumných aktivit pracovníků ve zdravotnictví.

Zajistí: MZ ČR, NLK a zřizovatelé

Doba realizace: 2005-2010

Dopad na státní rozpočet: zahrnutí do „Programu VISZ“ , částečně řešeno v Programu 1N MŠMT

Spolupráce ostatních ministerstev: MŠMT ČR, MK ČR

Doporučení: v rámci Koncepce informatiky MZ vytvořit pracoviště pro koordinovanou podporu spolupráce technických a technologických center sítě:

Zvýšit objem financování nákupu knihovních fondů pro zdravotnické knihovny, vytvořit základní předpoklad pro zlepšení obsahu a kvality VISZ.

Zajistit kontinuitu v přístupu k elektronickým informačním zdrojům pro vědu, výzkum a vzdělávání a jejich náležitou aktualizaci.

Podporovat vytváření konsorcií při nákupu a zajišťování elektronických informačních zdrojů, spolupracovat s vydavateli a distributory.

3.2.4 Zvýšit kvalitu poskytovaných služeb a jejich dostupnost pro zdravotnictví

Využívat moderní elektronické integrované knihovní systémy, umožňující rychlou a precizní evidenci rozmístění fondů, a přístup až do plných textů evidovaných dokumentů. Zavést efektivnější metody vyhledávání informací (provést analýzu stavu katalogů, přijmout strategické rozhodnutí jak urychleně dosáhnout jejich propojení do virtuálního souborného katalogu). Vytvořit celonárodní oborový katalog periodik s možností online přístupu do plných textů. Postupně vytvářet tématické brány na internetu pro kvalitní vyhledávání elektronických zdrojů. Rozvíjet meziknihovní výpůjční služby moderního typu. Podporovat spolupráci s aktivně činnými institucemi obdobného zaměření služeb i mimo resort MZ ČR.

Zajistí: MZ ČR, NLK a zřizovatelé

Doba realizace: 2006, 2007

Dopad na státní rozpočet: zahrnutí do „Programu VISZ“, částečně řešeno v Programu 1N MŠMT a VISK MK

Spolupráce ostatních ministerstev: MŠMT ČR, MK ČR, MI ČR

Doporučení: vyprojektovat a následně realizovat pracoviště pro koordinovanou spolupráci technických a technologických center v návaznosti na koncepci celostátní sítě (PACS).

3.2.5 Vytvořit infrastrukturu pro kvalitní výběr pracovníků pro pracoviště VISZ, systém odborné přípravy a celoživotního vzdělávání

Podpořit proces definování profesní kvalifikace, zavádění moderních technologií ICT a vytváření standardů kvality VISZ. K tomuto účelu se navrhuje zřídit Oddělení výzkumu a metodiky sítě VISZ v Národní lékařské knihovně. Zpracovat návrh náplně odborné přípravy a celoživotního vzdělávání pro pracovníky VISZ, promítnout je do návrhu výběrového řízení na obsazování vedoucích funkcí na pracovištích VISZ.

Zajistí: MZ ČR, NLK a zřizovatelé knihoven

Doba realizace: 2005 - 2010

Dopad na státní rozpočet: zahrnutí do „Programu VISZ“, podpora vzdělávacích center knihoven je zahrnuta v programu VISK2 MK ČR

Spolupráce ostatních ministerstev: MK ČR, MŠMT ČR

Doporučení: zajistit odbornou přípravu a celoživotní vzdělávání pracovníků zdravotnických knihoven s důrazem na získávání znalostí a dovedností pro využívání informačních a komunikačních technologií.

4. Finanční nároky na státní rozpočet

Základním nástrojem realizace Koncepce jsou:

Programové projekty a výzkumné záměry.

Účelové programy MZ ČR (stávající program 235022 „Rozvoj národních lékařských knihoven“ a nově navrhovaný „Program VISZ“).

Rozpočty zřizovatelů.

Účelové programy MK ČR.

Účelové programy MŠMT ČR.

Finanční nároky na realizaci Koncepce vyplývají z navržené Koncepce. V položce „Státní rozpočet“ je provedeno dělení na investiční a neinvestiční výdaje. Zásadním nástrojem financování navrhovaných změn je transformace dosavadního systému financování rozvoje zdravotnických knihoven a vytvoření „Programu veřejných informačních služeb ve zdravotnictví“. Ten by měl být přístupný projektům kterékoliv zdravotnické knihovny, která poskytuje veřejné informační služby ve zdravotnictví a je evidována dle zákona č. 257/2001 Sb. Finanční objem navrhovaných prostředků v „Programu VISZ“ je srovnatelný s objemem prostředků, které byly do rozpočtů zřizovatelů zdravotnických knihoven delimitovány v období 1995 - 2004.

Navrhovaný „Program VISZ“ by měl aplikovat na předložené projekty následující kritéria:

Zpřístupňování elektronických informačních zdrojů.

Vytváření unifikovaných a standardizovaných společných (souborných) katalogů na internetu.

Vytváření společného akvizičního schématu.

Nákup unikátních titulů zahraničních periodik a monografií.

Udržení kontinuity specializovaných kolekcí.

Důležitým prvkem dotační politiky zdravotnických knihoven, provozovaných v rámci krajských zdravotnických struktur, je zajištění výkonu VISZ v rámci regionu. V případě schválení novely zákona o rozpočtovém určení daní, budou za výkon VISZ v rámci zdravotnického regionu odpovídat regionální centra VISZ, která již dnes v síti VISZ tuto funkci plní, a jejichž financování je od roku 2005 zajišťované odborem zdravotnictví příslušného krajského úřadu.

Hlavní oblast pomoci ze strukturálních fondů EU pro realizaci Koncepce je třeba vyhledávat v oblasti programů pro rozvoj lidských zdrojů a rozvoj informační infrastruktury (administruje Ministerstvo pro místní rozvoj). Při formulaci projektů by rozhodující úlohu měla mít Regionální centra VISZ, předpokládané čerpání prostředků z dotací neuvádíme.

V řadě akcí v návrhu Koncepce uváděných, záleží eventuální ekonomické a časové náklady na rozhodnutí Ministerstva zdravotnictví ČR o realizaci Koncepce. V aktivitách výše uváděných Programů jsou finanční nároky na státní rozpočet navrženy v optimální výši. Skutečné náklady budou záviset na možnostech státního rozpočtu a rozpočtu kapitoly Zdravotnictví. Další finanční prostředky na rozvoj zdravotnických knihoven, vynakládané prostřednictvím dotačních programů jiných resortů (MK ČR, MŠMT ČR, Ministerstvo pro místní rozvoj ČR) jsou uvedeny v tab. č. 1, nebo je nelze přesně vyčíslit, protože podpora knihoven je součástí širších dotačních celků (Program Informační infrastruktura výzkumu a vývoje, Fond rozvoje vysokých škol).

Tab. Náklady na realizaci Koncepce (v mil. Kč)

 
Státní rozpočet
 
2005
 
2006
 
2007
 
2008
 
2009
 
2010
 
2005-2010
 
Celkem
 
26
 
33,6
 
18,9
 
18
 
19
 
19
 
134,5
 
Investice 1*
 
14
 
20
 
4
 
3
 
4
 
4
 
49
 
Neinvestice 2*
 
12
 
13,6
 
14,9
 
15
 
15
 
15
 
85,5
 
 
 
 
 
 
 
 

1*) „Program 235022 Rozvoj národních lékařských knihoven“ (investiční prostředky)

2*) „Program VISZ“ (neinvestiční prostředky)

V Praze dne: 5.6.2004

PhDr. Hana Pessrová, CSc.

PhDr. Eva Lesenková

PhDr. Helena Bouzková

Mgr. Jarmila Potomková

5. Přílohy

Příloha č. 5.1

Seznam zkratek

 
BMČ
 
Bibliographia Medica Čechoslovaca
 
ČLS JEP
 
Česká lékařská společnost Jana Ev. Purkyně
 
EAHIL
 
European Association for Health Information and Libraries
 
EU
 
Evropská unie
 
FRVŠ
 
Fond rozvoje vysokých škol
 
ICT
 
Informační a telekomunikační technologie
 
IGA MZ ČR
 
Interní grantová agentura MZ ČR
 
MeSH
 
Medical Subject Headings
 
MI ČR
 
Ministerstvo informatiky České republiky
 
MK ČR
 
Ministerstvo kultury České republiky
 
MŠMT ČR
 
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky
 
MZ ČR
 
Ministerstvo zdravotnictví České republiky
 
NLK
 
Národní lékařská knihovna
 
OZI
 
Odborné zdravotnické informace
 
SKIP
 
Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR
 
USAID
 
United States Agency for International Development
 
VISK
 
Program Veřejné informační služby knihoven
 
VISZ
 
Veřejné informační služby ve zdravotnictví
 
VLI
 
Vědecké lékařské informace
 
VVO
 
Odbor vědy, vzdělávání a ošetřovatelství MZ ČR
 
WHO
 
World Health Organization
 
ZIVI
 
Společnost Zdravotnické informatiky a vědeckých informací ČLS JEP
 
ZK
 
Zdravotnické knihovny
 
1N MŠMT
 
Program vědy a výzkumu MŠMT ČR 2004-2008
 
OLÚ
 
Odborné léčebné ústavy

Příloha č. 5.2

Výchozí dokumenty pro činnost zdravotnických knihoven:

„Strategie knihoven v ČR 1999-2003“.

Koncepce rozvoje knihoven v ČR na léta 2004 – 2010, schválena usnesením vlády ČR č. 679 ze dne 7.7.2004.

Zákon č. 257/2001 Sb. (knihovní zákon).

Zákon č. 106/99 Sb., o svobodném přístupu k informacím.

Zákon č.121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon).

Zákon č.122/2000 Sb., o ochraně sbírek muzejní povahy a o změně některých dalších zákonů.

Zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje).

Nařízení vlády č. 288/2002 Sb., kterým se stanoví pravidla poskytování dotací na podporu knihoven.

Vyhláška Ministerstva kultury č. 88/2002 Sb., k provedení zákona č. 257/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon).

Usnesení vlády ČR ze dne 31.5.1999 č. 525 o Státní informační politice, a navazující Akční plány.

Usnesení vlády ČR ze dne 10.4.2000 č. 351 o Koncepci státní informační politiky ve vzdělávání.

Usnesení vlády ČR ze dne 10.1.2001 č. 40 o aktualizaci Strategie účinnější státní podpory kultury (kulturní politiky).

Usnesení vlády ČR ze dne 12.9.2001 č. 904 o Plánu II. etapy Realizace státní informační politiky ve vzdělávání.

Usnesení vlády ČR ze dne 22.5.2002 č. 516 k Analýze vývoje a stavu výzkumu a vývoje v ČR a jejich srovnání se zahraničím.

Usnesení vlády ČR ze dne 28.4.2003 č. 417 k návrhu Národního programu výzkumu.

Usnesení vlády ČR ze dne 8.10.2003 č. 992 k průběžné zprávě o plnění plánu realizace státní informační politiky ve vzdělávání a o Aktualizovaném plánu II. Etapy Realizace státní informační politiky ve vzdělávání.

Usnesení vlády ČR ze dne 7.1.2004 č. 5 k Národní politice výzkumu a vývoje České republiky na léta 2004-2008.

Usnesení vlády ČR ze dne 14.1.2004 č. 44 ke koncepci Projektu internetizace knihoven.

Manifest UNESCO o veřejných knihovnách z roku 1994.

Zelená kniha o úloze knihoven v moderním světě z r. 1998, přijatá Evropským parlamentem 28.10.1998.

Manifest UNESCO o školních knihovnách z roku 2000.

Směrnice IFLA/UNESCO – Služby veřejných knihoven z r. 2001.

eEurope +2003 Společný program k realizaci informační společnosti v Evropě. Akční plán připravený kandidátskými státy s přispěním Evropské komise v r. 2001.

Směrnice IFLA a UNESCO pro školní knihovny 2002.

eEurope 2005: Informační společnost pro všechny. Akční plán EU z roku 2002.

Manifest IFLA o přístupu k internetu z roku 2002.

E-Health.

Zdraví 21 – zdraví do 21. století. Osnova programu Zdraví pro všechny v Evropském regionu Světové zdravotnické organizace (SZO).

Zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta.

Zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních).

Příloha č. 5.3

Vybrané statistické údaje za oblast knihoven

Přehled o počtu ZK podle typů zařízení
 
Druh organizace
 
Organizace MZ
 
Organizace mimoresortní
 
Celkem ČR
 
Nemocnice
 
11
 
66
 
77
 
Odborné lékařské ústavy
 
12
 
1
 
13
 
Vědeckovýzkumná základna
 
9
 
0
 
9
 
Hygienické stanice
 
4
 
0
 
4
 
Léčebné lázně
 
2
 
3
 
5
 
Střední zdravotnické školy
 
0
 
31
 
31
 
Ostatní zařízení
 
6
 
4
 
10
 
C e l k e m
 
44
 
105
 
149
 
 
 
 
K 31.12.2003 bylo evidováno 149 lékařských knihoven a středisek vědeckých informací ve zdravotnictví (dále ZK) v ČR.
Z toho 43 knihoven působilo v přímo řízených organizacích resortu zdravotnictví.
Národní lékařská knihovna - organizační složka státu v působnosti resortu zdravotnictví, a 105 knihoven v mimoresortních organizacích.
Počet ZK v jednotlivých krajích
 
Území
 
Organizace MZ
 
Organizace mimoresortní
 
Celkem ČR
 
Hlavní město Praha
 
17
 
5
 
22
 
Středočeský kraj
 
5
 
12
 
17
 
Jihočeský kraj
 
1
 
9
 
10
 
Plzeňský kraj
 
4
 
3
 
7
 
Karlovarský kraj
 
0
 
5
 
5
 
Ústecký kraj
 
0
 
8
 
8
 
Liberecký kraj
 
0
 
5
 
5
 
Královéhradecký kraj
 
1
 
5
 
6
 
Pardubický kraj
 
0
 
6
 
6
 
Vysočina
 
1
 
7
 
8
 
Jihomoravský kraj
 
7
 
16
 
23
 
Olomoucký kraj
 
2
 
4
 
6
 
Zlínský kraj
 
1
 
6
 
7
 
Moravskoslezský kraj
 
5
 
15
 
19
 
C e l k e m
 
44
 
105
 
149
 
 
 
 
Počet ZK evidovaných MK ČR podle zákona č. 257/2001 Sb.
 
Druh organizace
 
Organizace MZ
 
Organizace mimoresortní
 
Celkem ČR
 
Nemocnice
 
8
 
38
 
46
 
Odborné lékařské ústavy
 
5
 
0
 
5
 
Vědeckovýzkumná základna
 
5
 
0
 
5
 
Hygienické stanice
 
1
 
0
 
1
 
Léčebné lázně
 
0
 
0
 
0
 
Střední zdravotnické školy
 
0
 
7
 
7
 
Ostatní zařízení
 
3
 
4
 
7
 
C e l k e m
 
22 (50 %)
 
45 (43 %)
 
67 (45 %)
 
 
 
 
Počet ZK, které mají přístup na internet
 
Druh organizace
 
Organizace MZ
 
Organizace mimoresortní
 
Celkem ČR
 
Nemocnice
 
11
 
53
 
64
 
Odborné lékařské ústavy
 
12
 
0
 
12
 
Vědeckovýzkumná základna
 
9
 
0
 
9
 
Hygienické stanice
 
4
 
0
 
4
 
Léčebné lázně
 
1
 
1
 
2
 
Střední zdravotnické školy
 
0
 
31
 
31
 
Ostatní zařízení
 
6
 
4
 
10
 
C e l k e m
 
43 (98 %)
 
89 (85 %)
 
132 (89 %)
 
 
 
 
Základní ukazatele o činnosti ZK v organizacích MZ
 
Druh organizace
 
Počet knih. jednot.
 
Počet
výpůjček
 
Periodika
ČR
 
Periodika
zahraniční
 
Zprac.
rešerše
 
Nemocnice
 
1142028
 
342981
 
2277
 
1110
 
8194
 
OLÚ
 
48655
 
14741
 
372
 
31
 
75
 
VVZ
 
126984
 
36163
 
501
 
391
 
913
 
HS
 
24998
 
5516
 
412
 
17
 
99
 
LL
 
3798
 
286
 
16
 
0
 
0
 
Ostatní zařízení
 
491916
 
130170
 
887
 
1094
 
4520
 
C e l k e m
 
1838379
 
529857
 
4465
 
2643
 
13801
 
 
 
 
 
 
 
Druh organizace
 
Počet
kopií
 
Počet
uživatelů
 
Úvazky
knih.prac.
 
Výdaje
na knihovní fond
 
Nemocnice
 
941947
 
25261
 
95,7
 
21460685
 
OLÚ
 
79542
 
1664
 
8,2
 
982608
 
VVZ
 
438100
 
5905
 
32,0
 
9662948
 
HS
 
29526
 
752
 
4,1
 
997676
 
LL
 
1000
 
58
 
0,1
 
18108
 
Ostatní zařízení
 
846849
 
15772
 
106,2
 
26792607
 
C e l k e m
 
2336964
 
49412
 
246,3
 
59914632
 
 
 
 
 
Základní ukazatele o činnosti ZK
 
Ukazatele
 
Počet
knih. jednot.
 
Počet
výpůjček
 
Periodika
ČR
 
Periodika
zahraniční
 
Zprac.
rešerše
 
Organizace MZ
 
1838091
 
529849
 
4465
 
2643
 
13801
 
Org. mimo MZ
 
1012223
 
560546
 
10174
 
783
 
5868
 
C e l k e m
 
2 850 314
 
1090395
 
14639
 
3426
 
19669
 
 
 
 
 
 
 
Druh ofranizace
 
Počet
kopií
 
Počet
uživatelů
 
Úvazky
knih.pracovníků
 
Výdaje
na knihovní fond
 
Organizace MZ
 
2336964
 
49408
 
246,3
 
59914632
 
Org. mimo MZ
 
1329396
 
45984
 
113,5
 
20758000
 
C e l k e m
 
3666360
 
95392
 
359,8
 
80672632
 
 
 
 
 
Technické vybavení ZK (k 31.12.2003)
 
PC
 
Server
 
Scanner
 
Kopírka
 
Tiskárna
 
Fax
 
Video
 
657
 
45
 
65
 
148
 
325
 
27
 
55
 
 
 
 
 
 
 
Základní ukazatele o činnosti ZK v organizacích MZ ČR (podle území)
 
Území
 
Počet knih. jednot.
 
Počet
výpůjček
 
Periodika
ČR
 
Periodika
zahraniční
 
Zpracované
rešerše
 
Hl. město Praha
 
1089372
 
298261
 
2292
 
1793
 
9886
 
Středočeský kraj
 
15262
 
4087
 
133
 
74
 
42
 
Jihočeský kraj
 
644
 
236
 
11
 
1
 
0
 
Plzeňský kraj
 
115217
 
23572
 
330
 
105
 
259
 
Karlovarský kraj
 
0
 
0
 
0
 
0
 
0
 
Ústecký kraj
 
0
 
0
 
0
 
0
 
0
 
Liberecký kraj
 
0
 
0
 
0
 
0
 
0
 
Královéhradecký kraj
 
342353
 
65453
 
868
 
94
 
1324
 
Pardubický kraj
 
288
 
8
 
0
 
0
 
0
 
Vysočina
 
5546
 
2557
 
27
 
3
 
0
 
Jihomoravský kraj
 
79445
 
59207
 
372
 
216
 
1402
 
Olomoucký kraj
 
137008
 
15838
 
151
 
242
 
596
 
Zlínský kraj
 
839
 
0
 
20
 
0
 
0
 
Moravskoslezský kraj
 
52405
 
60638
 
261
 
115
 
292
 
C e l k e m
 
1838091
 
529849
 
4465
 
2643
 
13801
 
 
 
 
 
 
 
Území
 
Počet
kopií
 
Počet
uživatelů
 
Úvazky
knih.prac.
 
Výdaje
na knihovní fond
 
Hl. město Praha
 
1638778
 
27040
 
172,8
 
45545310
 
Středočeský kraj
 
6753
 
450
 
5,3
 
461578
 
Jihočeský kraj
 
0
 
46
 
0,1
 
32140
 
Plzeňský kraj
 
155747
 
2833
 
6,7
 
987199
 
Karlovarský kr.
 
0
 
0
 
0
 
0
 
Ústecký kraj
 
0
 
0
 
0
 
0
 
Liberecký kraj
 
0
 
0
 
0
 
0
 
Královéhrad. k.
 
85230
 
2858
 
14,0
 
2706228
 
Pardubický kraj
 
0
 
4
 
0
 
0
 
Vysočina
 
2800
 
110
 
0,5
 
56645
 
Jihomoravský k.
 
176379
 
10227
 
21,6
 
4593041
 
Olomoucký kraj
 
159311
 
3153
 
17,5
 
3824972
 
Zlínský kraj
 
0
 
53
 
0,1
 
7808
 
Moravskoslez. k.
 
111966
 
2638
 
7,7
 
1699711
 
C e l k e m
 
2336964
 
49412
 
246,3
 
59914632
 
 
 
 
 
Základní ukazatele o činnosti ZK v mimoresortních organizacích (podle druhu organizace)
 
Druh organizace
 
Počet knih jednot.
 
Počet
výpůjček
 
Periodika
ČR
 
Periodika
zahraniční
 
Zpracované
rešerše
 
Nemocnice
 
538191
 
378359
 
5069
 
566
 
3252
 
OLÚ
 
9993
 
2098
 
45
 
6
 
77
 
SZŠ
 
226535
 
92277
 
4758
 
27
 
1357
 
LL
 
2244
 
735
 
26
 
0
 
0
 
Ostatní zařízení
 
235260
 
87077
 
276
 
184
 
1182
 
C e l k e m
 
1012223
 
560546
 
10174
 
783
 
5868
 
 
 
 
 
 
 
Druh organizace
 
Počet kopií
 
Počet uživatelů
 
Úvazky knih.prac.
 
Výdaje
na knihovní fond
 
Nemocnice
 
601132
 
22671
 
69,4
 
13926452
 
OLÚ
 
87116
 
405
 
0,9
 
143568
 
SZŠ
 
277452
 
12895
 
18,6
 
1160340
 
LL
 
0
 
81
 
0
 
28989
 
Ostatní zařízení
 
363696
 
9932
 
24,6
 
5498651
 
C e l k e m
 
1329396
 
45984
 
113,5
 
20758000
 
 
 
 
 
Základní ukazatele o činnosti ZK v mimoresortních organizacích (podle území)
 
Území
 
Počet knih. jednot.
 
Počet
výpůjček
 
Periodika
ČR
 
Periodika
zahraniční
 
Zpracované
rešerše
 
Hl. město Praha
 
65811
 
41859
 
104
 
47
 
177
 
Středočeský kraj
 
83969
 
38031
 
4587
 
101
 
647
 
Jihočeský kraj
 
76031
 
93290
 
742
 
119
 
299
 
Plzeňský kraj
 
12216
 
15613
 
194
 
9
 
0
 
Karlovarský kr.
 
29491
 
17800
 
332
 
31
 
29
 
Ústecký kraj
 
89164
 
32208
 
402
 
64
 
404
 
Liberecký kraj
 
38860
 
22230
 
748
 
42
 
11
 
Královéhradec. k.
 
88015
 
12607
 
223
 
59
 
55
 
Pardubický kraj
 
32560
 
13504
 
262
 
20
 
519
 
Vysočina
 
68027
 
15879
 
270
 
20
 
87
 
Jihomoravský kr.
 
223286
 
95855
 
733
 
103
 
1600
 
Olomoucký kraj
 
28840
 
13220
 
276
 
10
 
97
 
Zlínský kraj
 
66101
 
30915
 
489
 
50
 
220
 
Moravskoslez. kr.
 
109852
 
117535
 
812
 
108
 
1329
 
C e l k e m
 
1012223
 
560546
 
10174
 
783
 
5868
 
 
 
 
 
 
 
Území
 
Počet
kopií
 
Počet
uživatelů
 
Úvazky
knih.prac.
 
Výdaje
na knihovní fond
 
Hl. město Praha
 
361647
 
3840
 
14,2
 
1702159
 
Středočeský kraj
 
29272
 
3628
 
9,1
 
1367256
 
Jihočeský kraj
 
106444
 
4406
 
10,1
 
2324872
 
Plzeňský kraj
 
18019
 
733
 
1,5
 
396194
 
Karlovarský kr.
 
17302
 
1872
 
3,2
 
604628
 
Ústecký kraj
 
41555
 
3234
 
10,8
 
2256968
 
Liberecký kraj
 
24780
 
2040
 
5,8
 
1027682
 
Královéhrad. k.
 
9379
 
5635
 
7,1
 
1827132
 
Pardubický kraj
 
33128
 
1823
 
4,1
 
1143217
 
Vysočina
 
129378
 
2465
 
5,8
 
575251
 
Jihomoravský k.
 
109965
 
7415
 
18,9
 
4007513
 
Olomoucký kraj
 
19333
 
1427
 
2,5
 
540492
 
Zlínský kraj
 
279361
 
2792
 
6,6
 
666231
 
Moravskoslez. k.
 
149833
 
4674
 
13,8
 
2318405
 
C e l k e m
 
1329396
 
45984
 
113,5
 
20758000
 
 
 
 
 
Typy užívaných automatizovaných knihovnických systémů v ZK
 
Software
 
Počet
 
KP-win
 
13
 
Kp-sys
 
12
 
Rapid LIbrary
 
13
 
T Series,
 
8
 
KS Clavius
 
6
 
LANius
 
7
 
Maks/ISIS
 
4
 
MEVYS
 
2
 
Procite
 
2
 
ALEPH 330.05
 
1
 
Biblios
 
1
 
Bakalár
 
1
 
Relief
 
1
 
Smartlib
 
1
 
 
Počet knihovníků ZK podle krajů (pracovní úvazky v roce 2003)
 
K r a j e
 
Zařízení MZ
 
Mimoresortní
 
C e l k e m
 
Hlavní město Praha
 
172,8
 
14,2
 
187
 
Středočeský kraj
 
5,3
 
9,1
 
14,4
 
Jihočeský kraj
 
0,1
 
10,1
 
10,2
 
Plzeňský kraj
 
6,7
 
1,5
 
8,2
 
Karlovarský kraj
 
0
 
3,2
 
3,2
 
Ústecký kraj
 
0
 
10,8
 
10,8
 
Liberecký kraj
 
0
 
5,8
 
5,8
 
Královéhradecký kraj
 
14
 
7,1
 
21,1
 
Pardubický kraj
 
0
 
4,1
 
4,1
 
Vysočina
 
0,5
 
5,8
 
6,3
 
Jihomoravský kraj
 
21,6
 
18,9
 
40,5
 
Olomoucký kraj
 
17,5
 
2,5
 
20
 
Zlínský kraj
 
0,1
 
6,6
 
6,7
 
Moravskoslezský kraj
 
7,7
 
13,8
 
21,5
 
C e l k e m
 
246,3
 
113,5
 
359,8
 
 
 
 
Rozložení pracovišť VKISZ
Praha ... 22
Středočes. k. ... 17
Jihočes. k. ... 10
Plzeňský k. ... 7
Karlovarský k. ... 5
Ústecký k. ... 8
Liberecký k. ... 5
Královéhrad. k. ... 6
Pardubický k. ... 6
Vysočina ... 8
Jihomoravský k. ... 23
Olomoucký k. ... 6
Zlínský k. ... 7
Moravoskoslezs. k. ... 19

Příloha č. 5.4

Stávající rozvojové programy a příspěvky

1. Účelová dotace MZ ČR pro veřejné informační služby ve zdravotnictví

Ministerstvo zdravotnictví České republiky (MZ ČR) od roku 1992 spolupracuje v oblasti rozvoje informačních služeb ve zdravotnictví na realizaci úkolu, který přijalo spolu s ostatními ústředními orgány usnesením vlády ČR ze dne 29.5.1992 č. 367. Na základě tohoto úkolu byl rozpracován návrh systému účelových dotací pro prioritní projekty služeb informačních pracovišť zdravotnické veřejnosti a získána podpora Ministerstva financí ČR v Programu MF č. 335140 Pořízení a technická obnova majetku národních lékařských knihoven na léta 1995 – 2004. U zrodu koncepce a za její realizací stála Pracovní skupina pro veřejné informační služby ve zdravotnictví (VISZ) při odboru vědy a vzdělávání MZ ČR, složená ze zástupců Národní lékařské knihovny (NLK) v Praze a předních odborníků z řad vedoucích zdravotnických knihoven v ČR a zahraničních konzultantů.

Díky dotaci MZ ČR, zahrnující investiční i neinvestiční prostředky, došlo k výraznému rozvoji informačních služeb jak v Národní lékařské knihovně (NLK) v Praze, tak v plošném celorepublikovém efektu v knihovnách fakultních nemocnic, nemocnic s poliklinikou, léčebných a výzkumných ústavů a hygienických stanic. Výrazně byla posílena tzv. regionální střediska, tj. větší a lépe technikou i pracovními silami vybavené knihovny v přímo řízených zdravotnických organizacích ve spádových zdravotnických územích. Ty se dobrovolně ujaly tvorby regionálních registrů bibliografických informací, cirkulace lékařských periodik a vzdělávacích aktivit pro knihovníky zdravotnických knihoven. Jejich prostřednictvím je udržována spolupráce se zdravotnickými knihovnami mimo resort Zdravotnictví. Výrazně byla také posílena tzv. integrovaná informační pracoviště, společná na všech lékařských fakultách a fakultních nemocnicích v ČR, s výjimkou 3. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze a Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně.

Neinvestiční prostředky a dotace MZ ČR jsou v knihovnách sítě využívány na nákup lékařské literatury, včetně přístupů do fulltextových zahraničních databází, investiční prostředky jsou využívány na nákup knihovnické techniky a technologie. NLK pravidelně shromažďuje a vyhodnocuje statistické údaje o stavu knihoven sítě a vede je v automatizovaných databázích.

Dotace knihovnám organizací MZ ČR (v tis. Kč):

 
Organizace
 
Neinvestiční prostředky
 
1999
 
2000
 
2001
 
2002
 
2003
 
Ústavy
 
8477
 
2950
 
3880
 
2150
 
2650
 
Nemocnice
 
14110
 
6200
 
6600
 
3485
 
2940
 
Rozpočtové organizace
 
1861
 
1500
 
3010
 
3350
 
4310
 
OLÚ
 
280
 
170
 
240
 
0
 
0
 
Hygienické stanice
 
274
 
180
 
60
 
15
 
100
 
C e l k e m
 
25002
 
11000
 
13790
 
9000
 
10000
 
 
 
 
 
 
 
Organizace
 
Investiční prostředky
 
1999
 
2000
 
2001
 
2002
 
2003
 
Ústavy
 
410
 
890
 
430
 
0
 
680
 
Nemocnice
 
1185
 
1420
 
1005
 
0
 
1085
 
Rozpočtové organizace
 
1105
 
1330
 
2100
 
4000
 
1075
 
OLÚ
 
0
 
0
 
200
 
0
 
110
 
Hygienické stanice
 
0
 
60
 
0
 
0
 
50
 
C e l k e m
 
2700
 
3700
 
3735
 
4000
 
3000
 
 
 
 
 
 

2. Program Veřejné informační služby knihoven (VISK) Ministerstva kultury ČR

Program VISK byl schválen usnesením vlády č. 351/2000 o Státní informační politice ve vzdělávání. Pravidla poskytování dotací z tohoto programu stanoví nařízení vlády ČR č. 288 z 29.6.2002, kterým se stanoví pravidla poskytování dotací na podporu knihoven. Program VISK byl zahájen v roce 2000 a je realizován v devíti specializovaných podprogramech. Ve všech podprogramech bylo zahájeno řešení dílčích projektů, ale vzhledem k tomu, že došlo k redukci financování programu na 55% plánované částky, dochází ke zpoždění v naplnění stanovených cílů. Základním cílem programu Veřejné informační služby knihoven je inovace veřejných informačních služeb knihoven na bázi informačních technologií (ICT).

V roce 2001-2004 bylo poskytnuto z programu VISK 1 560 tis. Kč na podporu projektů NLK.

3. Programy pro vědu a výzkum ( IGA MZ ČR, LI MŠMT ČR, 1N MŠMT ČR)

3.1 Program Informační zdroje pro výzkum a vývoj - LI MŠMT (2000-2003)

Program vyhlásilo jako zadavatel Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, v souladu s usnesením vlády ČR ze dne 3.1.1996 č. 27, na základě zákona č. 300/1992 Sb., o státní podpoře výzkumu a vývoje, změn a doplnění provedených zákonem č. 1/1995 Sb., a to 1. kolo 24.9.1999, 2. kolo 24.3.2000 a 3. kolo 27.11.2000 na léta 2000-2003 se základním cílem vytvořit podmínky pro zajištění dostupnosti informací, publikovaných ve světových vědeckých a odborných periodikách pro potřeby české vědy, výzkumu, vývoje, vzdělávání a dalších společenských aktivit s tím, že jednotlivé projekty musí zajistit pro příslušnou skupinu oborů získávání, zpřístupňování a poskytování informací, informačních zdrojů (databází, periodik, elektronických i klasických dokumentů) a komplexních služeb s využitím moderní technické a technologické infrastruktury. Program byl realizován ve třech podprogramech:

a) podpora/vytváření multifunkčních knihovnických center,

b) získání konkrétních a prokazatelně odůvodněných titulů informačních zdrojů/dokumentů,

c) získání multilicencí/velkoplošných licencí.

Celkově bylo v projektech LI zdravotnickými knihovnami v období 2000-2003 čerpáno 6 250 tis. Kč investičních finančních prostředků, 28 mil. Kč neinvestičních finančních prostředků a celkové vklady zdravotnických knihoven do projektů LI činily 26 mil. Kč neinvestičních finančních prostředků.

3.2 Program Národního programu výzkumu 1 N MŠMT (2004-2008)

Jeho součástí je Průřezový program 2 – INTEGROVANÝ VÝZKUM A VÝVOJ s dílčím programem Informační infrastruktura výzkumu - s cílem zajistit kontinuitu informačních zdrojů pro výzkum a vývoj financovaných z veřejných zdrojů a jejich náležité aktualizování, umožnit rozvoj informační infrastruktury výzkumu a vývoje (v procesu integrace pracovišť výzkumu a vývoje ČR do Evropského výzkumného prostoru) a zvýšit hospodárnost ve využívání veřejných prostředků na informační zdroje a infrastrukturu výzkumu a vývoje. Výše účelové podpory ze státního rozpočtu se podle návrhu Národního programu výzkumu předpokládá v rozsahu cca 130 000 tis. Kč ročně.

Na základě již známých výsledků výběrového řízení bude v projektech 1N zdravotnickými knihovnami v období 2004-2008 čerpáno 16 645 tis. Kč investičních finančních prostředků, 38 500 tis. Kč neinvestičních finančních prostředků, a celkové vklady zdravotnických knihoven do projektů 1N budou činit 10 265 tis. Kč investičních finančních prostředků a 20 700 tis. Kč neinvestičních finančních prostředků.

Významné projekty pro zdravotnické knihovny v rámci programu 1N:

1N04095 MedGate - Informační brána pro výzkum a vývoj v medicíně - nástroj integrace a efektivního využívání informačních zdrojů (řešitel NLK).

1N04183 Informační pokrytí výzkumu a vývoje v medicíně v České republice (řešitel Univerzita Karlova Praha).

3.3 Fond rozvoje vysokých škol (FRVŠ MŠMT)

Hlavním zdrojem grantové podpory pro vysokoškolské knihovny je Fond rozvoje vysokých škol, který byl zřízen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky v roce 1992. Od roku 1993 je institucí dvou partnerů: MŠMT a Rady vysokých škol; společným vrcholným orgánem FRVŠ se stal Výbor FRVŠ; pro jeho administrování je zřízena Agentura FRVŠ. Projekty se přijímají v několika tematických okruzích, jedním z nich je od roku 1994 tematický okruh E Vysokoškolské knihovny. Zaměření na příslušný rok stanoví Výbor Fondu. Projekty podávají jednotlivci – zaměstnanci veřejných vysokých škol, jejich podání schvaluje děkan a rektor příslušné školy, škola tím současně potvrzuje, že zabezpečí institucionální podporu.

MUDr. Milan Špaček, v. r.

náměstek ministryně