Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MŽP ČR, částka 11/2017

Společný metodický pokyn odboru obecné ochrany přírody a krajiny,

odboru legislativního a odboru finančních a dobrovolných nástrojů

k aplikaci ustanovení §9 odst. 2 písm. a) bod 2. a ustanovení bodu 2. části D

přílohy zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu,

ve znění zákona č. 41/2015 Sb. a zákona č. 184/2016 Sb.

Část I

Aplikace ustanovení §9 odst. 2 písm. a) bod 2. zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně

zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů

Článek 1

Úvodní ustanovení

1.1 Účelem části I metodického pokynu je sjednotit postup orgánů ochrany zemědělského půdního fondu (dále jen „OOZPF“) při aplikaci ustanovení §9 odst. 2 písm. a) bod 2. zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“).

1.2 Část I je určena OOZPF a stavebníkům1 veřejně prospěšných staveb. K posouzení záměru veřejně prospěšné stavby2 v zastavěném území na zemědělské půdě o výměře do 0,5 ha z hlediska aplikace ustanovení §9 odst. 2 písm. a) bod 2. zákona je příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností, správa národního parku na území národního parku nebo újezdní úřad ve vojenském újezdu.

Článek 2

Pojmy

2.1 Prolukou se pro účely zákona rozumí soubor sousedících nezastavěných pozemků nebo nezastavěný pozemek nacházející se v zastavěném území, bezprostředně sousedící s pozemkem či pozemky uvedenými v §58 odst. 2 písm. a) nebo c) zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.

2.2 Při aplikaci ustanovení §9 odst. 2 písm. a) bod 2. zákona u pojmů zastavěné území a veřejně prospěšná stavba se vychází z právní úpravy na úseku územního plánování a stavebního řádu:

2.2.1 zastavěným územím se rozumí území vymezené územním plánem nebo postupem podle stavebního zákona; nemá-li obec takto vymezené zastavěné území, je zastavěným územím zastavěná část obce vymezená k 1. září 1966 a vyznačená v mapách evidence nemovitostí (dále jen „intravilán“)3;

2.2.2 veřejně prospěšnou stavbou se rozumí stavba pro veřejnou infrastrukturu určená k rozvoji nebo ochraně území obce, kraje nebo státu, vymezená ve vydané územně plánovací dokumentaci.

Článek 3

Podmínky aplikace ustanovení

3.1 Ustanovení §9 odst. 2 písm. a) bod 2. Zákona lze aplikovat za splnění těchto podmínek:

- záměrem, pro který má být zemědělská půda odňata, je stavba pro bydlení nebo veřejně prospěšná stavba,

- odnětím dotčená zemědělská půda se nachází v zastavěném území a

- záměr musí být umístěn v proluce o velikosti do 0,5 ha.

3.2 Za splnění podmínek uvedených v bodu 3.1 záměr umístění stavby pro bydlení nebo veřejně prospěšné stavby na zemědělské půdě nepodléhá projednání z pohledu ochrany zemědělského půdního fondu a není třeba souhlasu k odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu podle §9 odst. 8 zákona.

Část II

Aplikace ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona

Článek 4

Úvodní ustanovení

4.1 Účelem části II je sjednotit postup OOZPF při aplikaci ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona v řízení podle §9 zákona o souhlasu s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu a v řízení podle §11 odst. 2 zákona o stanovení odvodů za odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu.

4.2 Část II je určena OOZPF a žadatelům o vydání souhlasu k odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu podle §9 odst. 8 zákona pro záměry realizované na plochách:

- výroby a skladování určených k tomuto účelu zásadami územního rozvoje nebo vydaným územním plánem, které byly schválené do 31. prosince 2014 a k tomuto dni platné; Plochami určenými k tomuto účelu zásadami územního rozvoje nebo vydaným územním plánem se rozumí též „plochy určené k tomuto účelu územním plánem sídelního útvaru, územním plánem zóny nebo územním plánem obce“, vždy za podmínky, že uvedená územně plánovací dokumentace byla ke dni 31. prosince 2014 platná a účinná.

- určených k podpoře vyváženého a dynamického hospodářského rozvoje státu, které podle zákona o investičních pobídkách schvaluje na návrh Ministerstva průmyslu a obchodu vláda.

Článek 5

Pojmy

5.1 Plochou výroby a skladování se v případě záměru umísťovaného na základě územně plánovací dokumentace schválené před 31. prosincem 2006, ve znění jejích změn, které nabyly účinnosti do 31. prosince 2014, pro účely zákona rozumí zastavitelné plochy, jejichž hlavní způsob využití je v jejich textové části definován jako výroba.

5.2 Investiční akcí ve výrobě se pro účely zákona rozumí realizace samostatně stojící stavby určené pro průmyslovou, řemeslnou nebo jinou výrobu, popřípadě služby mající charakter výroby, přičemž výrobou se rozumí proces, jehož konečným výstupem je nový výrobek nebo předmět s užitnou hodnotou vhodný ke spotřebování nebo dalšímu zpracování.

5.3 Veřejnou podporou se rozumí podpora vymezená v článku 107 odstavec 1 Smlouvy o fungování Evropské unie4.

5.4 Výší podpory se rozumí absolutní částka v Kč definovaná jako rozdíl mezi odvodem stanoveným tak, že při výpočtu byla použita ekologická váha vlivu dotčeného faktoru životního prostředí podle části B přílohy zákona, a odvodem stanoveným tak, že při výpočtu nebyla použita ekologická váha vlivu dotčeného faktoru životního prostředí.

5.5 Intenzitou podpory se rozumí procentní podíl výše podpory z celkových způsobilých nákladů podle následujícího přehledu:

- regionální investiční podpora:

Podnik / podpora (%)

Praha

Ostatní regiony

Velký podnik

0

25

Střední podnik

0

35

Malý podnik

0

45

Prahová hodnota (nesmí dojít k překročení): "upravené výše podpory" vypočtené podle vzorce v čl. 2 bodě 20 nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17. června 2014, kterým se v souladu s články 107 a 108 Smlouvy prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné s vnitřním trhem (dále jen „nařízení“) v případě investice se způsobilými náklady ve výši 100 mil. EUR).

Způsobilé náklady - vymezeny v čl. 14 odst. 4 až 9 nařízení.

- investiční podpora určená malým a středním podnikům

Podnik / podpora (%)

Praha

Ostatní regiony

Velký podnik

0

0

Střední podnik

10

10

Malý podnik

20

20

Prahová hodnota (nesmí dojít k překročení): 7,5 mil EUR.

Způsobilé náklady - vymezeny v čl. 17 odst. 2 až 5 nařízení.

5.6 Den poskytnutí veřejné podpory - den nabytí právní moci rozhodnutí o stanovení výše odvodu za odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu [§11 odst. 2 a §15 písm. k) zákona]. Tímto dnem vzniká právní nárok na veřejnou podporu. Ustanovení §11 odst. 3 zákona tím není dotčeno.

5.7 Zahájením prací na projektu se rozumí buď:

- zahájení stavebních prací v rámci investice, nebo

- první právně vymahatelný závazek objednat zařízení či jiný závazek, v jehož důsledku se investice stává nezvratnou, podle toho, která událost nastane dříve, tj. zpravidla se jedná o den vyhlášení vítězné nabídky výběrového řízení na dodavatele stavby, služeb, dodávek, pokud bylo takové výběrové řízení realizováno.

5.8 Podnikem se rozumí každý subjekt vykonávající hospodářskou činnost, bez ohledu na svou právní formu. K těmto subjektům patří zejména osoby samostatně výdělečně činné a rodinné podniky vykonávající řemeslné či jiné činnosti a obchodní společnosti nebo sdružení, která pravidelně vykonávají hospodářskou činnost [čl. 1 přílohy I nařízení].

5.9 Hospodářskou činností se rozumí činnost spočívající v nabízení výrobků anebo služeb na daném trhu.

5.10  Malými a středními podniky (dále jen „MSP) se rozumí podniky, které zaměstnávají méně než 250 osob a jejichž roční obrat nepřesahuje 50 milionů EUR nebo jejichž bilanční suma roční rozvahy nepřesahuje 43 miliony EUR [čl. 2 bod 1. přílohy I nařízení].

5.11 Velkými podniky se rozumí podniky, které nesplňují kritéria stanovená v bodu 10 tohoto článku.

5.12 Podnikem v obtížích se rozumní podnik, v jehož případě nastane alespoň jedna z okolností stanovených čl. 2 bodem 18 nařízení.

5.13 Jedním podnikem se rozumí veškeré subjekty, které mezi sebou mají alespoň jeden ze vztahu uvedených v čl. 2 bodu 2. nařízení komise (EU) č. 1407/2013 ze dne 18. prosince 2013 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis (dále jen „nařízení de minimis“).

5.14 Propojenými podniky se rozumí podniky, mezi nimiž existuje některý ze vztahů uvedený v čl. 3 bodu 3. přílohy I nařízení.

5.15 Příjemcem veřejné podpory se rozumí žadatel o vydání souhlasu k odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu a dále osoba, které svědčí oprávnění k záměru, pro který byl vydán souhlas s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu, která je účastníkem řízení vedeného podle §11 odst. 2 zákona.

5.16 Regionální investiční podpora - podmínky jsou vymezeny čl. 14 nařízení.

5.17 Investiční podpora určená malým a středním podnikům - podmínky jsou vymezeny čl. 17 nařízení.

5.18 Podpora de minimis - podmínky jsou vymezeny nařízením de minimis.

Článek 6

Společné ustanovení k aplikaci ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona k postupu OOZPF při poskytování veřejné podpory (články 7 až 10)

6.1 Ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona lze aplikovat za současného splnění podmínek uvedených v bodech 6.2 až 6.4.

6.2 Zemědělská půda ze zemědělského půdního fondu je odnímána na plochách:

- výroby a skladování určených k tomuto účelu zásadami územního rozvoje nebo vydaným územním plánem, které byly schválené do 31. prosince 2014 a k tomuto dni platné; plochami určenými k tomuto účelu zásadami územního rozvoje nebo vydaným územním plánem se rozumí též „plochy určené k tomuto účelu územním plánem sídelního útvaru, územním plánem zóny nebo územním plánem obce“, vždy za podmínky, že uvedená územně plánovací dokumentace byla ke dni 31. prosince 2014 platná a účinná.

- určených k podpoře vyváženého a dynamického hospodářského rozvoje státu, které podle zákona o investičních pobídkách schvaluje na návrh Ministerstva průmyslu a obchodu vláda.

6.3 Aplikace ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona zakládá veřejnou podporu.

6.4 Jsou splněny podmínky pro poskytnutí regionální investiční podpory, investiční podpory určené malým a středním podnikům vymezené nařízením v případě podpory de minimis vymezené nařízením de minimis.

6.5 Jsou-li dány podmínky pro aplikaci (bod 6.2 až 6.4), OOZPF v řízení jak podle §9, tak podle §11 zákona, prověří příjemce veřejné podpory z pohledu splnění podmínek pro její poskytnutí. Prověření provede podle v článků 7 až 9.

6.6 Má-li OOZPF za prokázané, že veřejná podpora může být poskytnuta, uvede tuto skutečnost jako odkaz na nařízení nebo na nařízení de minimis v souhlasu s odnětím v části podle §9 odst. 8 písm. d) zákona a v odůvodnění rozhodnutí podle §11 odst. 2 zákona.

Ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona se nepoužije pro umístění staveb pro skladování věcně nesouvisejících se stavbou uvedenou v bodu 5.2. Za věcnou souvislost se považuje skladování hmot a materiálů potřebných pro výrobu realizovanou ve stavbě uvedené v bodu 5.2 a pro skladování produkce realizované v této stavbě do doby první distribuce.

Článek 7

Postup OOZPF v řízení podle §9 zákona, jedná-li se o veřejnou podporu typu regionální investiční podpora

7.1 Za účelem prověření příjemce veřejné podpory z pohledu splnění podmínek pro poskytnutí regionální investiční podpory si OOZPF od příjemce podpory vyžádá

- informace o projektu, které se předkládají na formuláři uvedeném v příloze č. 1 k tomuto metodickému pokynu; jedná se o základní informace pro posouzení možnosti poskytnout veřejnou podporu ve stanovené maximální míře podpory,

- čestné prohlášení k regionální investiční podpoře dokladující splnění podmínek podpory, které se předkládá na formuláři uvedeném v příloze č. 2 k tomuto metodickému pokynu,

- čestné prohlášení o tom, zda se jedná o MSP, které se předkládá na formuláři uvedeném v příloze č. 3 k tomuto metodickému pokynu v případě, kdy intenzita podpory bude vyšší než 25 % a

- čestné prohlášení o skutečnosti, že se nejedná o podnik v obtížích a o skutečnosti, že podniku nebyl vystaven inkasní příkaz, které se předkládá na formuláři uvedeném v příloze č. 4 k tomuto metodickému pokynu.

7.2 Veřejnou podporu typu regionální investiční podpora lze poskytnout při splnění podmínek uvedených v bodu 6.2 a 6.4. Splnění podmínek uvedených v bodu 6.4 lze mít za prokázané, dospěl-li OOZPF na základě prověření k těmto závěrům:

- podnik příjemce není vyloučen z podpory na základě omezení působnosti v souladu s čl. 1 odst. 3 nařízení,

- podnik příjemce není vyloučen z podpory na základě odvětvového omezení podle článku 13 nařízení (zejména v odvětvích oceli, energetiky a výroby syntetických vláken), což je doloženo přílohou č. 1 (kódy klasifikace ekonomických činností NACE, dostupné např. v Administrativním registru ekonomických subjektů Ministerstva financí: http://wwwinfo.mfcr.cz/ares/nace/ares nace.html.cz),

- je dodržena podmínka kumulace podpor, což je doloženo přílohou č. 1 a dále přílohou č. 2,

- je dodržena výše a intenzita podpory uvedené v příloze č. 1,

- nebyly zahájeny práce na projektu, což vyplyne srovnáním termínu zahájení prací na projektu uvedeného v příloze č. 1 a data podání žádosti o vydání souhlasu podle §9 zákona,

- v souladu čl. 14 odst. 16 nařízení příjemce potvrzuje prostřednictvím bodu 3) přílohy č. 2., že neprovedl přemístění do provozovny, do které se má počáteční investice, na niž se podpora požaduje, uskutečnit, během dvou let předcházejících žádosti o podporu a zaváže se, že tak neučiní až do doby dvou let po dokončení počáteční investice, na niž se podpora požaduje,

- v případě, kdy intenzita podpory bude vyšší než 25 %, bude doloženo přílohou č. 3, že příjemce podpory je MSP a

- žadatel není podnikem v obtížích a podniku nebyl vystaven inkasní příkaz, což je doloženo přílohou č. 4.

7.3 V případě, že některý ze závěrů uvedených v bodu 7.2 není dán OOZPF regionální investiční podporu neposkytne, tj. orientační výše odvodů bude stanovena s použitím ekologické váhy vlivu. Je však možné zvážit poskytnutí podpory de minimis.

Článek 8

Postup OOZPF v řízení podle §9 zákona, jedná-li se o veřejnou podporu typu investiční podpora určená malým a středním podnikům

8.1 Za účelem prověření příjemce veřejné podpory z pohledu splnění podmínek pro poskytnutí investiční podpory určené malým a středním podnikům si OOZPF od příjemce podpory vyžádá:

- informace o projektu, které se předkládají na formuláři uvedeném v příloze č. 1 k tomuto metodickému pokynu; jedná se o základní informace pro posouzení možnosti poskytnout veřejnou podporu ve stanovené maximální míře podpory,

- čestné prohlášení o tom, zda se jedná o MSP, které se předkládá na formuláři uvedeném v příloze č. 3 k tomuto metodickému pokynu, a

- čestné prohlášení o skutečnosti, že se nejedná o podnik v obtížích a dále, že podniku nebyl vystaven inkasní příkaz, které se předkládá na formuláři uvedeném v příloze č. 4 k tomuto metodickému pokynu.

8.2 Veřejnou podporu typu investiční podpora určená malým a středním podnikům lze poskytnout při splnění podmínek uvedených v bodu 6.2 a 6.4. Splnění podmínek uvedených v bodu 6.4 lze mít za prokázané, dospěl-li OOZPF na základě prověření k těmto závěrům:

- podnik příjemce není vyloučen z podpory na základě omezení působnosti v souladu s čl. 1 odst. 3 nařízení,

- je dodržena podmínka kumulace podpor, výše podpory a maximální míra podpory, což je doloženo přílohou č. 1,

- nebyly zahájeny práce na projektu, což vyplyne srovnáním termínu zahájení prací na projektu uvedeného v příloze č. 1 a data podání žádosti o vydání souhlasu podle §9 zákona,

- příjemce podpory je MSP, což je doloženo přílohou č. 3,

- žadatel není podnikem v obtížích a podniku nebyl vystaven inkasní příkaz, což je doloženo přílohou č. 4.

8.3 V případě, že některý ze závěrů uvedených v bodu 8.2 není dán, OOZPF investiční podporu určenou malým a středním podnikům neposkytne, tj. orientační výše odvodů bude stanovena s použitím ekologické váhy vlivu. Je však možné zvážit poskytnutí podpory de minimis.

Článek 9

Postup OOZPF v řízení podle §9 zákona, jedná-li se o podporu typu de minimis

9.1 Podporu de minimis lze poskytnout zejména v případech, kdy je podnik vyloučen z poskytnutí podpory na základě odvětvového omezení, nelze předem vyčíslit náklady na investici nebo v případě, kdy již došlo k zahájení prací na projektu.

9.2 Za účelem prověření příjemce podpory z pohledu splnění podmínek pro poskytnutí podpory de minimis si OOZPF od příjemce podpory vyžádá:

- informace o projektu, které se předkládají na formuláři uvedeném v příloze č. 1 k tomuto metodickému pokynu; jedná se o základní informace pro posouzení možnosti poskytnout veřejnou podporu ve stanovené výši podpory de minimis a

- čestné prohlášení, kterým jsou doloženy podmínky žadatele vztažené k podpoře de minimis, se předkládá na formuláři uvedeném v příloze č. 5.

9.3 Podporu de minimis lze poskytnout při splnění podmínek uvedených v bodu 6.2 a 6.4. Splnění podmínek uvedených v bodu 6.4 lze mít za prokázané, dospěl-li OOZPF na základě prověření k těmto závěrům:

- podnik příjemce není vyloučen z podpory na základě omezení působnosti v souladu s čl. 1 nařízení de minimis,

- je dodržena podmínka kumulace podpor, což je doloženo přílohou č. 1, a

- je dodržena výše podpory, což je doloženo přílohami č. 1 a 5 (dodržení výše podpory 200 000 EUR na jeden podnik za kterékoliv tříleté období - viz bod 3 nařízení de minimis).

9.4 V případě, že některý ze závěrů uvedených v bodu 9.3 není dán, OOZPF podporu de minimis neposkytne, tj. orientační výše odvodů bude stanovena s použitím ekologické váhy vlivu.

Článek 10

Postup OOZPF v řízení podle §11 zákona

10.1 Pokud je účastník řízení o stanovení odvodu podle §11 odst. 2 zákona totožný s osobou, které byl vydán souhlas podle §9 zákona, v němž byla přiznána veřejná podpora, OOZPF prověří, zda se nezměnily informace a další skutečnosti uvedené v přílohách č. 15 v závislosti na typu podpory, které byly předloženy k žádosti o vydání souhlasu podle §9 zákona. Za tím účelem si vyžádá čestné prohlášení na formuláři uvedeném v příloze č. 6. Dále si vyžádá potvrzení nezávislého auditora, popřípadě spolufinancující banky, že žadatel není podnikem v obtížích5 dle čl. 2 odst. 18 nařízení. OOZPF po obdržení čestného prohlášení a potvrzení nezávislého auditora, popřípadě spolufinancující banky, poskytne podporu.

10.2 V případě, že v řízení o vydání souhlasu podle §9 zákona nebyly vyhodnoceny podmínky k poskytnutí veřejné podpory nebo pokud není účastník řízení o stanovení odvodu podle §11 odst. 2 zákona totožný s osobou, které byl vydán souhlas podle §9 zákona, OOZPF postupuje podle článků 6 až 9, vyjma bodu týkajícího se ověření, zda podnik není v obtížích. OOZPF si vyžádá potvrzení nezávislého auditora, popřípadě spolufinancující banky, že žadatel není podnikem v obtížích dle čl. 2 odst. 18 nařízení. V případě, že budou splněny podmínky vymezené pro poskytnutí podpory v závislosti na jejím typu dle č. 6 až 9 a bude doloženo potvrzení nezávislého auditora, popřípadě spolufinancující banky, že žadatel není podnikem v obtížích dle čl. 2 odst. 18 nařízení, OOZPF poskytne podporu.

Článek 11

Evidence podpory

11.1 Poskytovatelem veřejné podpory podle nařízení je Ministerstvo životního prostředí, které má povinnost podat informaci o výši poskytnuté veřejné podpory vůči Evropské komisi. Informace o poskytnuté veřejné podpoře je podpora poskytnutá postupem podle čl. 7 a 8 vyjádřená v absolutní částce v Kč.

11.2 Veřejná podpora je přiznána v okamžiku nabytí právní moci rozhodnutí o odvodech, vydaným příslušným OOZPF (§15 zákona).

11.3 Za účelem naplnění povinnosti uvedené v bodu 11.1 zasílají orgány ochrany zemědělského půdního fondu údaje o orientační výši podpory vymezené na základě souhlasu dle §9 zákona a údaje o skutečné výši podpory vymezené na základě rozhodnutí dle §11 odst. 2 zákona do evidence odnětí zemědělské půdy v souladu s ustanovením §3b odst. 4 zákona.

11.4 Podpora poskytnutá v režimu de minimis musí být zaznamenána ve lhůtě 5 dnů ode dne poskytnutí podpory do Centrálního registru podpor malého rozsahu (de minimis) příslušným OOZPF (obecní úřad obce s rozšířenou působností; popřípadě správa národního parku nebo újezdní úřad), který tuto podporu poskytnul. Za účelem naplnění této povinnosti bude uvedenými OOZPF zřízen přístup do Centrálního registru podpor malého rozsahu (de minimis) postupem stanoveným Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, který je zveřejněn na internetových stránkách úřadu: https://www.uohs.cz/cs/vereina-podpora/registr-de-minimis.html. Zaznamenání poskytnutých podpor de minimis bude provedeno podle Metodického pokynu o Centrálním registru podpor malého rozsahu a podporách de minimis vydaného Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, který je zveřejněn zde.

Část III

Článek 12

Zrušuje se Společný metodický pokyn odboru obecné ochrany přírody a krajiny, odboru legislativního a odboru finančních a dobrovolných nástrojů k aplikaci ustanovení §9 odst. 2 písm. a) bod 2. a ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění zákona č. 41/2015 Sb. a zákona č. 184/2016 Sb., publikovaný ve Věstníku Ministerstva životního prostředí Ročník XXVII - leden 2017 - ČÁSTKA 1.

Ing. Jiří Klápště

ředitel odboru obecné ochrany přírody a krajiny

JUDr. Libor Dvořák, Ph.D.

ředitel odboru legislativního

Ing. Tomáš Kažmierski

ředitel odboru finančních a dobrovolných nástrojů

Přílohy

Příloha č. 1 - Formulář informace o projektu

Příloha č. 2 - Čestné prohlášení k regionální investiční podpoře

Příloha č. 3 - Čestné prohlášení, zda se jedná o malý a střední podnik

Příloha č. 4 - Čestné prohlášení, že se nejedná o podnik v obtížích a prohlášení, že podniku nebyl vystaven inkasní příkaz

Příloha č. 5 - Čestné prohlášení k podpoře v režimu de minimis

Příloha č. 6 - Čestné prohlášení o změně podmínek podpory

Příloha č. 1

INFORMACE O PROJEKTU

Základní údaje

Obchodní jméno / Jméno žadatele

...........................

Sídlo / Adresa žadatele

IČ / Datum narození

Velikost podniku6

Odvětví činnosti (kódy NACE) v nichž se projeví výsledky projektu7

Plánovaný rozpočet investice8:

Termín zahájení projektu9

Plánovaný termín ukončení projektu10

Žádám o poskytnutí podpory de minimis

Výše podpory11

Žádám o poskytnutí regionální investiční podpory

Výše podpory12

Žádám o poskytnutí investiční podpory pro malé a střední podniky13

Výše podpory

Založení nové provozovny14

Navýšení kapacity stávající provozovny

Rozšíření o nové dodatečné výrobky

Zásadní změna výrobního postupu

Další podpory z veřejných zdrojů čerpané v souvislosti s investicí na stejný investiční záměr15:

Mechanismus podpory(podpora de minimis nebo regionální investiční podpora)

poskytovatel

Datum nebo plánované datum poskytnutí

Výše/míra podpory (v % nebo u de minimis absolutní částka)

Žadatel níže svým podpisem

  • potvrzuje, že výše uvedené údaje jsou přesné a pravdivé a jsou poskytovány dobrovolně;
  • potvrzuje, že si je vědom možných následků při poskytnutí nesprávných údajů;
  • se zavazuje k tomu, že v případě změny předmětných údajů v průběhu administrativního procesu poskytnutí regionální investiční podpory bude neprodleně informovat poskytovatele dané podpory o změnách, které u něj nastaly;
  • souhlasí se zpracováním svých osobních údajů obsažených v tomto prohlášení ve smyslu zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění p. p., za účelem evidence regionálních investičních podpor dle Obecného nařízení o blokových výjimkách č. 651/2014 v rozsahu nezbytném pro naplnění stanoveného účelu. Tento souhlas uděluji zpracovateli, kterým je Ministerstvo životního prostředí ČR pro všechny údaje obsažené v tomto prohlášení, a to po celou dobu 10 let ode dne udělení souhlasu. Zároveň si je žadatel vědom svých práv podle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.

Datum a místo podpisu

Jméno a podpis osoby oprávněné zastupovat žadatele

Razítko (pokud je součástí podpisu žadatele)

Přílohy16:

Prohlášení - regionální podpora

Prohlášení pro MSP

Prohlášení inkasní příkaz a podnik v obtížích

Prohlášení de minimis

Příloha č. 2

ČESTNÉ PROHLÁŠENÍ K REGIONÁLNÍ INVESTIČNÍ PODPOŘE

poskytované v souladu s článkem 14 (regionální investiční podpora) Nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17. června 2014, kterým se v souladu s články 107 a 108 Smlouvy prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné s vnitřním trhem, tzv. Obecné nařízení o blokových výjimkách.

Obchodní jméno / Jméno žadatele

...............................

Sídlo / Adresa žadatele

IČ / Datum narození

1. Skupina podniků

Žadatel prohlašuje, že

□ není ve výše uvedeném smyslu propojen s jiným podnikem.

□ je ve výše uvedeném smyslu propojen s následujícími podniky:

Obchodní jméno podniku/Jméno a příjmení

Sídlo/Adresa

IČ/Datum narození

2. Prohlášení o čerpaných regionálních investičních podporách

Dle čl. 14 odst. 13 Obecného nařízení o blokových výjimkách č. 651/2014 všechny počáteční investice podpořené z veřejných zdrojů, které tentýž příjemce (na úrovni skupiny) zahájí během tří let, kdy byly zahájeny práce na jiné podpořené investici v témže regionu NUTS III (na území jednoho kraje), se považuje za součást jediného investičního projektu.

Celková výše způsobilých nákladů tohoto jediného investičního projektu způsobilých pro investiční podporu podle článku 14 GBER v souhrnu pak nesmí převýšit nařízením stanovenou výši 50 milionů EUR, tak aby mohla být čerpána dotace v maximální intenzitě v souladu s Mapou regionální podpory pro Českou republiku na období 2014 - 202017. V případě překročení této hodnoty bude použit přepočet míry podpory pro velký investiční projekt.

Příklad výpočtu pro velký investiční projekt18:

Žadatel bude za rozhodné období tří let od zahájení podporované investice v rámci regionální investiční podpory realizovat projekty v souhrnné výši investičních nákladů 70 mil. EUR, investice se uskuteční v regionu, kde dle regionální mapy je maximální intenzita podpory stanovena na 25 %.

maximální výše podpory = R × (A + 0,50 × B + 0 × C),

kde: R je maximální intenzita podpory použitelná v dané oblasti podle schválené mapy regionální podpory a platná k datu poskytnutí podpory, s výjimkou navýšené intenzity podpory určené malým a středním podnikům; A představuje původních 50 milionů EUR způsobilých nákladů, B je část způsobilých nákladů v rozmezí 50 milionů EUR 100 milionů EUR a C je část způsobilých nákladů nad 100 milionů EUR;

maximální výše podpory = 25 % x (50 + 0,50 * 20 + 0 * 0) = 15,00 %

Žadatel prohlašuje, že podnik (žadatel) ani další podniky ve skupině (dle výše uvedené definice skupiny projektů) v rozhodném období tří let od zahájení (plánovaného data zahájení) investice, která je předmětem podpory:

☐ nečerpaly v rámci regionu NUTS III žádnou regionální investiční podporu na počáteční investice dle čl. 14 Obecného nařízení o blokových výjimkách č. 651/2014

☐ čerpaly v rámci regionu NUTS III regionální investiční podporu na počáteční investice dle čl. 14 Obecného nařízení o blokových výjimkách č. 651/2014

Obchodní jméno podniku/Jméno a příjmení

Poskytovatel

Datum

Částka způsobilých výdajů v Kč

Částka způsobilých výdajů v €

3. Prohlášení o nepřemístění provozovny

Podle odst. 16, čl. 14 Obecného nařízení o blokových výjimkách příjemce podpory musí potvrdit, že neprovedl přemístění do provozovny, do které se má počáteční investice, na niž se podpora požaduje, uskutečnit, během dvou let předcházejících žádosti o podporu a zaváže se, že tak neučiní až do doby dvou let po dokončení počáteční investice, na niž se podpora požaduje.

Žadatel prohlašuje a níže svým podpisem potvrzuje, že ve smyslu odst. 16, čl. 14 Obecného nařízení o blokových výjimkách v předchozích dvou letech neprovedl přemístění provozovny a přemístění neprovede ani v dvou letech následujících pro dokončení počáteční investice.

4. Žadatel níže svým podpisem

  • potvrzuje, že výše uvedené údaje jsou přesné a pravdivé a jsou poskytovány dobrovolně;
  • potvrzuje, že si je vědom možných následků při poskytnutí nesprávných údajů;
  • se zavazuje k tomu, že v případě změny předmětných údajů v průběhu administrativního procesu poskytnutí regionální investiční podpory bude neprodleně informovat poskytovatele dané podpory o změnách, které u něj nastaly;
  • souhlasí se zpracováním svých osobních údajů obsažených v tomto prohlášení ve smyslu zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění p. p., za účelem evidence regionálních investičních podpor dle Obecného nařízení o blokových výjimkách č. 651/2014 v rozsahu nezbytném pro naplnění stanoveného účelu. Tento souhlas uděluji zpracovateli, kterým je Ministerstvo životního prostředí ČR pro všechny údaje obsažené v tomto prohlášení, a to po celou dobu 10 let ode dne udělení souhlasu. Zároveň si je žadatel vědom svých práv podle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.

Datum a místo podpisu

Jméno a podpis osoby oprávněné zastupovat žadatele

..................

Razítko (pokud je součástí podpisu žadatele)

..........................

Příloha č. 3

ČESTNÉ PROHLÁŠENÍ PRO MALÉ A STŘEDNÍ PODNIKY

Žadatel

Název

IČO

1) Podnik (žadatel) je propojen s následujícími podniky19

Název

IČO

2) Podnik (žadatel) má následující partnerské podniky20

Název

IČO

Podíl

3) Počet zaměstnanců (přepočteno na ekvivalent)21

Podnik

Rok

Rok

Celkem

4) Roční obrat (poslední dva ukončené roky)22

podnik

rok

rok

celkem

5) Bilanční suma roční rozvahy (poslední dva ukončené roky)23

podnik

rok

rok

celkem

Datum a místo podpisu

Jméno a podpis osoby oprávněné zastupovat žadatele

.............................

Razítko (pokud je součástí podpisu žadatele)

...............................

Příloha č. 4

ČESTNÉ PROHLÁŠENÍ, ŽE SE NEJEDNÁ O PODNIK V OBTÍŽÍCH A PROHLÁŠENÍ, ŽE PODNIKU NEBYL VYSTAVEN INKASNÍ PŘÍKAZ

poskytované v souladu s článkem 17 (investiční podpora pro MSP) Nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17. června 2014, kterým se v souladu s články 107 a 108 Smlouvy prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné s vnitřním trhem, tzv. Obecné nařízení o blokových výjimkách.

Obchodní jméno / Jméno žadatele

...................

Sídlo / Adresa žadatele

IČ / Datum narození

1. Žadatel:

  • potvrzuje, že se v jeho případě nejedná o podnik v obtížích (definováno podle článku 2, odstavce 18 Nařízení 651/2014) a předložil pro ověření podklady;
  • že mu nebyl v návaznosti na rozhodnutí Komise vystaven inkasní příkaz k navracení protiprávní veřejné podpory, neslučitelné se společným trhem.

2. Žadatel níže svým podpisem

  • potvrzuje, že výše uvedené údaje jsou přesné a pravdivé a jsou poskytovány dobrovolně;
  • potvrzuje, že si je vědom možných následků při poskytnutí nesprávných údajů;
  • se zavazuje k tomu, že v případě změny předmětných údajů v průběhu administrativního procesu poskytnutí podpory bude neprodleně informovat poskytovatele dané podpory o změnách, které u něj nastaly;
  • souhlasí se zpracováním svých osobních údajů obsažených v tomto prohlášení ve smyslu zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů, za účelem evidence regionálních investičních podpor dle Obecného nařízení o blokových výjimkách č. 651/2014 v rozsahu nezbytném pro naplnění stanoveného účelu. Tento souhlas uděluji zpracovateli, kterým je Ministerstvo životního prostředí ČR pro všechny údaje obsažené v tomto prohlášení, a to po celou dobu 10 let ode dne udělení souhlasu. Zároveň si je žadatel vědom svých práv podle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.

Datum a místo podpisu

Jméno a podpis osoby oprávněné zastupovat žadatele

......................

Razítko (pokud je součástí podpisu žadatele)

.........................

Příloha č. 5

ČESTNÉ PROHLÁŠENÍ ŽADATELE O PODPORU V REŽIMU DE MINIMIS

Obchodní jméno / Jméno žadatele

.............................

Sídlo / Adresa žadatele

IČ / Datum narození

1. Žadatel prohlašuje, že jako účetní období používá

kalendářní rok

hospodářský rok (začátek Klikněte sem a zadejte datum., konec Klikněte sem a zadejte datum.)

V případě, že během předchozích dvou účetních období došlo k přechodu z kalendářního roku na rok hospodářský anebo opačně, uveďte tuto skutečnost vypsáním účetních období, která byla použita (např. 1.4.2012 - 31.3.2013; 1.4.2013 - 31.12.2013):

Klikněte sem a zadejte text.

2. Podniky24 propojené s žadatelem o podporu

Žadatel o podporu se považuje za propojený25 s jinými podniky, pokud i tyto subjekty mezi sebou mají některý z následujících vztahů:

a) jeden subjekt vlastní více než 50 % hlasovacích práv, která náležejí akcionářům nebo společníkům, v jiném subjektu;

b) jeden subjekt má právo jmenovat nebo odvolat více než 50 % členů správního, řídícího nebo dozorčího orgánu jiného subjektu;

c) jeden subjekt má právo uplatňovat více než 50 % vliv v jiném subjektu podle smlouvy uzavřené s daným subjektem nebo dle ustanovení v zakladatelské smlouvě nebo ve stanovách tohoto subjektu;

d) jeden subjekt, který je akcionářem nebo společníkem jiného subjektu, ovládá sám, v souladu s dohodou uzavřenou s jinými akcionáři nebo společníky daného subjektu, více než 50 % hlasovacích práv, náležejících akcionářům nebo společníkům, v daném subjektu.

Subjekty, které mají s žadatelem o podporu jakýkoli vztah uvedený pod písm. a) až d) prostřednictvím jednoho nebo více dalších subjektů, se také považují za podnik propojený s žadatelem o podporu.

Do výčtu podniků propojených přímo či zprostředkovaně se žadatelem o podporu se zahrnují osoby zapsané v základních registrech v souladu se zákonem č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů.

Žadatel prohlašuje, že

□ není ve výše uvedeném smyslu propojen s jiným podnikem.

□ je ve výše uvedeném smyslu propojen s následujícími podniky:

Obchodní jméno podniku/Jméno a příjmení

Sídlo/Adresa

IČ/Datum narození

3. Žadatel prohlašuje, že podnik (žadatel) v současném a 2 předcházejících účetních obdobích

□ nevznikl spojením podniků či nabytím podniku.

□ vznikl spojením (fúzí splynutím26) níže uvedených podniků:

□ nabytím (fúzí sloučením27) převzal jmění níže uvedeného/ých podniku/ů:

Obchodní jméno podniku

Sídlo

Výše uvedené změny spočívající ve spojení či nabytí podniků:

□ jsou již zohledněny v Centrálním registru podpor malého rozsahu.

□ nejsou zohledněny v Centrálním registru podpor malého rozsahu.

4. Žadatel prohlašuje, že podnik (žadatel) v současném a 2 předcházejících účetních obdobích

□ nevznikl rozdělením (rozštěpením nebo odštěpením28) podniku.

□ vznikl rozdělením níže uvedeného podniku:

Obchodní jméno podniku

Sídlo

a převzal jeho činnosti, na něž byla dříve poskytnutá podpora de minimis použita29. Podniku (žadateli) byly přiděleny následující (dříve poskytnuté) podpory:

Datum poskytnutí

Poskytovatel

Částka v Kč

Výše uvedené změny spočívající v rozdělení podniků

□ jsou již zohledněny v Centrálním registru podpor malého rozsahu.

□ nejsou zohledněny v Centrálním registru podpor malého rozsahu.

5. Žadatel prohlašuje, že podnik (žadatel) v současném a 2 předcházejících účetních obdobích

□ nečerpal podporu de minimis.

□ čerpal podporu de minimis:

Datum poskytnutí

Poskytovatel

Částka v Kč

6. Žadatel níže svým podpisem

  • potvrzuje, že výše uvedené údaje jsou přesné a pravdivé a jsou poskytovány dobrovolně;
  • se zavazuje k tomu, že v případě změny předmětných údajů v průběhu administrativního procesu poskytnutí podpory de minimis bude neprodleně informovat poskytovatele dané podpory o změnách, které u něj nastaly;
  • souhlasí se zpracováním svých osobních údajů obsažených v tomto prohlášení ve smyslu zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů, za účelem evidence podpor malého rozsahu v souladu se zákonem č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, ve znění p. p. Tento souhlas uděluji správci a zpracovateli30, kterým je Ministerstvo životního prostředí CR pro všechny údaje obsažené v tomto prohlášení, a to po celou dobu 10 let ode dne udělení souhlasu. Zároveň si je žadatel vědom svých práv podle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.

Datum a místo podpisu

Jméno a podpis osoby oprávněné zastupovat žadatele

..........................

Razítko (pokud je součástí podpisu žadatele)

..............................

Příloha č. 6

ČESTNÉ PROHLÁŠENÍ O ZMĚNĚ PODMÍNEK PODPORY

Obchodní jméno / Jméno žadatele

................................

Sídlo / Adresa žadatele

IČ / Datum narození

Žadatel níže svým podpisem:

  • potvrzuje, že se nezměnily informace a další skutečnosti ve vztahu k poskytnutí veřejné podpory, které byly předloženy k žádosti o vydání souhlasu podle §9 zákona;
  • potvrzuje, že si je vědom možných následků při poskytnutí nesprávných údajů;
  •  se zavazuje k tomu, že v případě změny předmětných údajů v průběhu administrativního procesu poskytnutí podpory bude neprodleně informovat poskytovatele dané podpory změnách, které u něj nastaly;
  • souhlasí se zpracováním svých osobních údajů obsažených v tomto prohlášení ve smyslu zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů, za účelem evidence regionálních investičních podpor dle Obecného nařízení o blokových výjimkách č. 651/2014 v rozsahu nezbytném pro naplnění stanoveného účelu. Tento souhlas uděluji zpracovateli, kterým je Ministerstvo životního prostředí ČR pro všechny údaje obsažené v tomto prohlášení, a to po celou dobu 10 let ode dne udělení souhlasu. Zároveň si je žadatel vědom svých práv podle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.

Datum a místo podpisu

Jméno a podpis osoby oprávněné zastupovat žadatele

...........................

Razítko (pokud je součástí podpisu žadatele)

................................

1 §2 odst. 2 písm. c) stavebního zákona.

2 §2 odst. 1 písmeno l) stavebního zákona.

3 §2 odst. 1 písm. d) stavebního zákona.

4 Podpory poskytované v jakékoli formě státem nebo ze státních prostředků, které narušují nebo mohou narušit hospodářskou soutěž tím, že zvýhodňují určité podniky nebo určitá odvětví výroby, jsou, pokud ovlivňují obchod mezi členskými státy, neslučitelné s vnitřním trhem, nestanoví-li Smlouvy jinak.

5 Pouze v případě regionální investiční podpory a investiční podpory pro MSP.

6 Potvrzeno dotazníkem o velikosti podniku

7 Podpora je určena pouze pro výrobu a skladování

8 Částka, vůči které se porovnává poskytnutá podpora v případě regionální investiční podpory nebo investiční podpory pro MSP, v případě souběhu podpory s investiční pobídkou se uvede poměrná část způsobilých výdajů připadající na úlevu za vynětí ze ZPF. Žadatel v podkladové dokumentaci tyto výdaje dále specifikuje (rozpisem), aby bylo zřejmé, že nedochází k souběhu podpor ze dvou zdrojů na stejné způsobilé výdaje.

9 Motivační účinek - regionální investiční podpora a podpora pro MSP nesmí být poskytnuta, pokud byla žádost podána po termínu zahájení projektu, podpora de minimis může být poskytnuta po termínu zahájení projektu

10 Termín dokončení stavby

11 Nesmí přesáhnout 200 tis euro za skupinu podniků za tři účetní období, není omezeno na %

12 Nesmí přesáhnout 25 / 35 / 45 % z investičních nákladů pro velký/střední/malý podnik

13 Nesmí přesáhnout 10 / 20 % z investičních nákladů pro střední/malý podnik

14 Očekáváme, že bude převažovat založení nové provozovny a navýšení kapacity stávající provozovny, zbývající možnosti nemusí být spojeny se záborem půdy.

15 Podpory poskytnuté více poskytovateli na jeden projekt se sčítají a nesmí přesáhnout prahové hodnoty (intenzitu v % podle velikosti podniku nebo částku de minimis)

16 Předkládá se podle typu veřejné podpory

17 Plné znění Mapy regionální podpory na období 2014 - 2020 je k nalezení na adrese http://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/250348/250348_1516897_137_2.pdf

18 Čl. 2 odst. 20 Obecného nařízení o blokových výjimkách č. 651/2014

19 Podrobnosti o hodnocení propojených a partnerských podniků a sestavování údajů za podnik jsou uvedeny v nařízení Komise 651/2014, Příloha I.

20 Podrobnosti o hodnocení propojených a partnerských podniků a sestavování údajů za podnik jsou uvedeny v nařízení Komise 651/2014, Příloha I.

21 Údaje v bodech 3-5 se uvádějí za všechny propojené a partnerské podniky. Údaje o počtu zaměstnanců propojených podniků se přičítají jako celek, údaje partnerských podniků pouze ve výši podílu.

22 Údaje v bodech 3-5 se uvádějí za všechny propojené a partnerské podniky. Údaje o ročním obratu propojených podniků se přičítají jako celek, údaje partnerských podniků pouze ve výši podílu.

23 Uvádí se pouze u středních podniků

24 Za podnik lze považovat podnikatele definovaného v zákoně č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.

25 Bližší informace o propojeném podniku naleznete v METODICKÉ PŘÍRUČCE k aplikaci pojmu „jeden podnik“ z pohledu pravidel podpory de minimis.

26 Viz §62 zákona č. 125/2008 Sb., o přeměnách obchodních společností a družstev, ve znění pozdějších předpisů.

27 Viz §61 zákona č. 125/2008 Sb.

28 Viz §243 zákona č. 125/2008 Sb.

29 Pokud by na základě převzatých činností nebylo možné dříve poskytnuté podpory de minimis rozdělit, rozdělí se podpora poměrným způsobem na základě účetní hodnoty vlastního kapitálu nových podniků k datu účinku rozdělení (viz čl. 3 odst. 9 nařízení č. 1407/2013, č. 1408/2013 a nahrazujícího nařízení č. 875/2007).

30 Správcem je koordinační orgán ve smyslu zákona č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, ve znění p. p., zpracovatelem je poskytovatel podpory de minimis.