Animace načítání

Stránka se připravuje...


Zprávy MF, částka 3/2017

Použití rozpočtové skladby před její novelizací a po ní pro rozpočet nového roku

čj.: MF - 4 533/2017/1104 - 4 - ref. Ing. J. Paroubek, Ing. R. Kotrba

Práva a povinnosti, které stanoví právní předpis, vznikají dnem počátku jeho účinnosti. To platí i pro vyhlášku, kterou se mění vyhláška o rozpočtové skladbě. Poslední vyhláška č. 463/2016 Sb., je účinná ode dne 1. ledna 2017, a proto tohoto dne se začínají plnit povinnosti, které stanovila (práva v podstatě nepřicházejí v úvahu). Povinnost je vlastně jen jedna, a to povinnost zpracovávat rozpočty územních samosprávných celků a svazků obcí v třídění podle změněné rozpočtové skladby, jak to vyplývá z §12 zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Podle našeho názoru to znamená, že v evidencích stanovených právními předpisy musejí příjmy a výdaje v okamžiku, kdy se ve vztahu k nim koná nějaké právní jednání, být roztříděny podle rozpočtové skladby, jak je právě účinná. Takovým právním jednáním je např. schvalování rozpočtu obce jejím zastupitelstvem [§84 odst. 2 písm. b) zákona o obcích]. Je-li rozpočet schvalován ještě v roce 2016, je třeba, aby příjmy a výdaje v něm uvedené byly tříděny ještě podle rozpočtové skladby před novelizací vyhláškou č. 463/2016 Sb. Je-li schvalován až v roce 2017, je třeba, aby byly tříděny již podle rozpočtové skladby po novelizaci. Něco jiného je příprava rozpočtu, která podle našeho názoru právním jednáním není. Je-li např. už v listopadu známo, jaké změny budou v rozpočtové skladbě od 1. ledna účinné, je možné příslušné evidence vypracovávat již s ohledem na tyto změny.

Právním jednáním je i postup podle rozpočtu. Proto je-li rozpočet schválen např. v prosinci, tzn. podle rozpočtové skladby před novelizací, je třeba ho bez zbytečného odkladu po začátku roku upravit tak, aby byl s novelizovanou rozpočtovou skladbou v souladu. Při provádění úpravy nejde o změnu rozpočtu, ale o změnu čísla položky (paragrafu) rozpočtové skladby. Mění se číslo položky (paragrafu), ale objem na nich se nemění. Proto se schválený rozpočet upraví, použijí se nové položky (paragrafy); o této změně se vytvoří záznam s legendou, proč k tomu došlo a zastupitelstvo tuto opravu vezme na vědomí při nejbližším zasedání. Záznam o takové změně se zveřejní na úřední desce a na internetových stránkách obce. Podle novelizované rozpočtové skladby je třeba též účtovat příjmy inkasované počínaje dnem 1. ledna a výdaje počínaje tímto dnem uskutečněné.

Uvedené platí i pro výkaz Fin 2-12 M. Pro ten podle §5 odst. 2 vyhlášky č. 5/2014 Sb. platí, že se předkládá „způsobem a v termínech uvedených v příloze č. 2 této vyhlášky“. Zpracování výkazu není právním jednáním, kdežto jeho předložení ano. Výkaz za leden proto musí být předložen již podle novelizované rozpočtové skladby.

Z otázek, které byly předloženy, vyplývá, že napříště by bylo žádoucí, aby vyhláška týkající se rozpočtové skladby nabyla účinnosti např. již začátkem prosince, aby bylo možné schvalovat rozpočty vypracované podle ní. To by však znamenalo, že by ji bylo nutné uzavřít již v první polovině listopadu a nebylo by možné do ní zapracovat změny, které přinášejí právní předpisy schvalované koncem roku, kterých bývá značné množství a mnohé z nich mají dopad na rozpočtovou skladbu. Tuto možnost ještě uvážíme a popř. projednáme na souvisejících pracovních poradách.