XXXXXXXXXX XXXX
xx xxx 3. xxxxx 2020
x xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx financí v Xxxxxxxx
(2020/X 116/01)
RADA XXXXXXXX XXXX,
x xxxxxxx xx Xxxxxxx x fungování Xxxxxxxx unie, x xxxxxxx xx xx. 126 odst. 7 xxxx xxxxxxx,
x ohledem xx doporučení Evropské xxxxxx,
xxxxxxxx k těmto xxxxxxx:
|
(1) |
Xxxxx xxxxxx 126 Xxxxxxx x xxxxxxxxx Xxxxxxxx unie (dále xxx „Smlouva x xxxxxxxxx EU“) xx xxxx členské xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx. |
|
(2) |
Xxxx x xxxxxxxxx a xxxxx xxxxxxx x cíle xxxxxxxx xxxxxxxxx financí xxxxxxx xxxxxxxxxx k xxxxxxxx xxxxxxxx pro xxxxxxx xxxxxxxxx x xxx xxxxx udržitelný xxxx, xxxx xxxxxxxx x xxxxxxxxx nových xxxxxxxxxx míst. |
|
(3) |
Xxx 3. xxxxx 2020 Xxxx x souladu x xx. 126 xxxx. 6 Smlouvy x xxxxxxxxx XX xxxxxxxx, xx x Xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx schodek. |
|
(4) |
X xxxxxxx x xx. 126 xxxx. 7 Xxxxxxx o xxxxxxxxx XX a xx. 3 xxxx. 4 xxxxxxxx Rady (ES) x. 1467/97 (1) xx Xxxx povinna předložit xxxxxxxx členským xxxxxx xxxxxxxxxx s xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx schodek xx xxxxxxxxx xxxxx. Xxxxxxxxxx xxxx též xxxxxxxx nejvýše šestiměsíční xxxxx, během níž xx xxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxxxx účinná xxxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx schodku. Xxxx xx xx xxxx xxxxxxxxxx x odstranění xxxxxxxxxx schodku xxxx xxxx xxxxxxxxx dosažení xxxxxxx rozpočtových cílů, xxxxx jsou na xxxxxxx xxxxxxxx, z xxx xxxxxxxxxx xxxxxxx, x souladu x xxxxxxxxxx xxxxxx zlepšením xxxxxxxxxxxxxx xxxxx, xx. xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx xxx jednorázových x xxxxxx xxxxxxxxx opatření, x xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxx 0,5 % xxxxxxx domácího xxxxxxxx (XXX). |
|
(5) |
Xxxxx zimní xxxxxxxx Xxxxxx z xxxx 2020 xxxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxx do xxxx 2022 xx xxx xxxx reálného XXX x roce 2019 činit 3,9 %. Xx předpokladu, xx nedojde xx xxxxx politiky, Xxxxxx xxxxxxxxxx, xx xx xxxx reálného HDP xxxxxxx, nicméně xxxx xx x nadále xxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxx 3,8 % x xxxx 2020 x 3,5 % x xxxx 2021 x 2022. Xx xxxxx xxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx, xxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxxxxx politik, xxx x nadále xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx spotřebu. Xx druhé xxxxxx xx xxxxx, že xxxxx prohloubení xxxxxxxxxx xxxxxxx naruší xxxxxx xxxxxxxxxxxx a xxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx ekonomiky. X xxxxxxxx xxxx xx xxxxxxx oslabení investic, xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx rostoucí xxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx. Xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx pravděpodobně xxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx, xxxxx xxxxx xx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx, xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx. Xx xx xxxx xxxxxxxx xxx xxx vysoký xxxxxxx xxxxxxx xxxx. |
|
(6) |
Dne 10. prosince 2019 xxxxx přijala x xxxxxxx xxxxxxxxxx svou xxxxxxxx-xxxxxxxxxxx strategii xx xxxxxx 2020–2022 (xxxx xxx „xxxxxxxx xxxxxxxxx“) x xxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx financí xxx xxx 2019 xx xxxx 3,8 % XXX, xxxxx xxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx 3 % XXX. Xxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx 2,8 % XXX x roce 2019 xxxx založena na xxxxxxx o xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx od xxxxxxx xxxx. Xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx uzákoněna xxx 18. xxxxxxxx 2019. |
|
(7) |
Xxxxx xxxxxxxx Xxxxxx x xxxx 2020 xxxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxx do xxxx 2022 xxxxxxxxxxx, xx xxxxxxx veřejných xxxxxxx xxxxxxx nad referenční xxxxxxxx 3 % XXX pro celé xxxxxx prognózy. Xx xxxxxxxxxxx nezměněné xxxxxxxx Xxxxxx očekává xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx ve xxxx 4 % XXX v xxxx 2019, 4,9 % x xxxx 2020, 6,9 % x xxxx 2021 x 7,7 % x xxxx 2022. Xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx se xxx x xxxx 2020 xxxxxxx x 1 % XXX, x roce 2021 x xxxxx 1,9 % XXX a x roce 2022 xxxxx x 0,8 %. Komisí předpovídaný xxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx, které xxxx uzákoněno v xxxx 2019. Vyšší xxxxxx na důchody xx x xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx xx xxxx 0,9 xxxxxxxxxxx xxxx XXX x xxxx 2020, 1,7 xxxxxxxxxxx xxxx XXX x roce 2021 x 1,1 procentního xxxx XXX v xxxx 2022. Xxxxxxxx xx, xx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxx, xxxxx má vstoupit x platnost x xxxxx 2020, bude xxx roční xxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxx 0,6 % XXX. Xxxxx ve xxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx veřejných xxxxxxx xx výši 3,6 % XXX x xxxx 2020, 3,4 % x xxxx 2021 a 2,8 % v xxxx 2022. Dle xxxxxx xxxxxx by to xxxxx xx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxx 0,3 % v xxxx 2020, 0,2 % x xxxx 2021 x 0,6 % x xxxx 2022. Xxxx xxxxxxx, xxxxxxx ve xxxxxxxx xxxxxxxxx, xx xxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxxxx. Xxxxxxx xx xxxxxxxxxxx, xx v xxxxxx x HDP klesnou xxxxxx na xxxxxxx xxxxxxxxxxxx, xx zboží x xxxxxx x xx xxxxxxxxxx xxxxxx, xxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxx xx zdrojů XX. Xxxxx projekce xxxxxxx xx fiskální xxxxxxxxx xx xxxxxxxx x xxxxxxxxx Komise xxxxxxx x xxxxxxxxxxxxxxxxx podkladových xxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxx strategii x xx skutečnosti, že xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx některých xxxxxxxxx xxxxxxxx, xxxxxxx xxxxxxxxx omezení xxxxxxxxxxx xxxxxx xxxx xxxx xxxxxxxxx uzákoněnými či xxxxxxxxx oznámenými xxxxxxxxxx, x xxxxx xxxxxxx xxx x xxxxxxxx Xxxxxx xxxx xxxxx x úvahu. |
|
(8) |
Veřejný dluh x Xxxxxxxx x xxxx 2018 xxxxx 34,7 % HDP. Xxxxx prognózy Xxxxxx xx xx xxxxxx xx 46,6 % XXX x xxxx 2022. Xxxxxxx xxxx xxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx ve Smlouvě. |
|
(9) |
Xxxxx xx. 3 odst. 4 nařízení (XX) x. 1467/97 xx xxx xxxxxxxxxx nadměrného xxxxxxx xxxxxxxx x xxxx xxxxxxxxxxxx xx xxxx xxxxxxxx (x xxxxx xxxxxxx x xxxx 2021), xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx okolnosti. Xxxxxx xxxxxxx xx xxx xxx xxxxxxxx x xxxxxxx x xxxxxxxxx (ES) x. 1467/97 x xxxxxxxxxxxx x hospodářské x xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx státu. |
|
(10) |
Xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx x Xxxxxxxx xxxxxxxx. Xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx schodku do xxxx 2021 xx xxxxxxxxxx xxxxxx přísnou xxxxxxxx korekci x xxxxx xx značné xxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxx. Xxxxx xxxxxx nápravy, xxxxx by přesto xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx xxxxxxx, xx měl xx xxxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxx x xxxxxxxxx xx x xxxxxxxxxx, že xxxxxxxxxx xxx 2020 xxx xxxxx. K xxxxxxxxx xxxxxx nápravy xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx prováděné xxxxxxxx x xxxxxxxx konsolidací. X xxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxxx x xx xxxxxxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxx x Xxxxxxxx je opodstatněné xxxxxxxx lhůtu pro xxxxxxxxxx nadměrného xxxxxxx xx rok 2022. |
|
(11) |
Xxx xxx xxxxxx xxxxxxx x dané xxxxx xxxxxxxxx a xxxxxxxxxx, xxxxxx xx Xxxxxxxx xxxxxxxxx cíle xxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xx výši 3,6 % XXX x roce 2020, 3,4 % XXX x xxxx 2021 x 2,8 % XXX v roce 2022, xxx je xxxxx xxxxxxxx Xxxxxx x xxxxxxx s xxxxxxxxx mírou růstu xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx (2) xx xxxx 8,2 % x xxxx 2020, 5,5 % x xxxx 2021 a 5,5 % x xxxx 2022. Xxxx xxxx růstu xxxxxxx xxxxxx bude xxxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxx xx xxxxxxx k xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx, xxxxx xxxx třeba xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx. Xxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxx strukturálního xxxxx xxxx 0,5 % XXX v xxxx 2020, 0,8 % XXX v xxxx 2021 x 0,8 % XXX x roce 2022. Xx základě xxxxxxxx Xxxxxxxx xxxx cíle xxxxx xxxxxxxx roční xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx. Xxxxxxxx xxxx xxxx pravděpodobně vyžadovat xxxxxxxxxxxx již xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx x dalších xxxxxxxxx xxxxxxxx, xxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxx vedou x xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx. |
|
(12) |
Xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xx xxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxx se xxxxxxx xx zlepšení xxxxxxx veřejných xxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx. |
|
(13) |
Xx roku 2016 xx Rumunsko xxxxxxxxxxxx a xxxxxxxxx xxxxxxxxx od xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxxxx fiskálním rámci, xxxx xxxx xxxxxxxx xx xxxxxx xxxx xxxxxxxx na xxxxxxxxx. Xx xxxxxxxx, aby Xxxxxxxx v xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx uplatňování xxxxx xxxxxxxxxx xxxxx. |
|
(14) |
Xx xxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx vysoká xxxxxx pro xxxxxx xxxxxxx finance x xxxxxxxx xxxxxxxx fiskálních xxxxxxx x nákladů xxxxxxxxx xx stárnutím xxxxxxxxxxxx. Xxxxxxx xxxxxxx, xxxxx xxxx uzákoněno x létě xxxx 2019 a xxxxx xx xxxxxxxx v xxxxxxxx v xxxxxx 2019–2021, xx xx xxxxxx xxxxxxxx značně xxxxxx. Xx xxx xxxxxxxxx naléhavou potřebu xxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx veřejných xxxxxxx, |
XXXXXXXXXX XXXX:
|
1) |
Xxxxxxxx xx mělo xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxx 2022. |
|
2) |
Rumunsko by xxxx dosáhnout xxxx xxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx financí xx xxxx 3,6 % XXX x xxxx 2020, 3,4 % XXX v xxxx 2021 x 2,8 % XXX x xxxx 2022, xxx xx x xxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxx xxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxx 8,2 % v xxxx 2020, 5,5 % x xxxx 2021 x 5,5 % x xxxx 2022 x odpovídá xxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx ve xxxx 0,5 % XXX x xxxx 2020, 0,8 % XXX x xxxx 2021 x 0,8 % XXX x xxxx 2022. |
|
3) |
Xxxxxxxx xx xxxx xxxxxxxxxxxx x xxxxxxxx provádět xxxxxxxx xxxxxxxx x odstranění xxxxxxxxxx xxxxxxx do xxxx 2022. Xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xx xxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx podporujícím xxxx. Xx xxxxxxx xxxxxxx xx mělo Xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx. |
|
4) |
Xxxx Rumunsku xxxxxxx xxxxx do 15. xxxx 2020 x xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx x x xxxx, aby x xxxxxxx x xx. 3 xxxx. 4x xxxxxxxx (XX) x. 1467/97 xxxxxxxx xxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xxxxxx za účelem xxxxxxxx xxxx plánuje. Xxxx xx xxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx xxxxxx x xxxxxxx xxxxxxxxx xxx provádění xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxx xx xx úplného xxxxxxxxxx nadměrného xxxxxxx. |
Xxxxxxxx xxxxxx by navíc xxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx. Xxx xxxxxxxxx xxxxxxx fiskální xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx bude xxxxxx důležité xxxxxxxx xxxxxxxx konsolidaci xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx v xxxxxxx s xxxxxxxxxxxx Xxxx, xxx xxxx Xxxxxxxx xxxxxxxxxx x xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx, x xxxxxxx x xxxx, xxxxx souvisejí x xxxxxxxx xxx xxxxxxxxxxxxxxx nerovnováze.
Toto xxxxxxxxxx xx určeno Rumunsku.
X Xxxxxxx xxx 3. dubna 2020.
Xx Xxxx
xxxxxxxx
X. XXXXĆ RADMAN
(1) Nařízení Xxxx (XX) x. 1467/97 xx xxx 7. xxxxxxxx 1997 o xxxxxxxxx x vyjasnění xxxxxxx xxx xxxxxxxxx schodku (Xx. xxxx. X 209, 2.8.1997, s. 6.)
(2)&xxxx;&xxxx;Xxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxx vládních xxxxxxxxx xxx xxxxxxxxx xxxxxxx, xxxxxx xx xxxxxxxx Xxxx, které xxxx xxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx x xxxxxxxxxx Unie, x nediskrečních změn xxxxxx na xxxxxxx x xxxxxxxxxxxxxxx. Xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx je xxxxxxxxx xx xxxxxxxxxx xxxxxx. Xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxx xxxxxx nebo xxxxxxx příjmů stanovená xxxxxxxx xxxxxxxx. Xxxxxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxx xxxxxx x xxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx.