Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MŽP ČR, částka 3,4/2013

METODICKÝ POKYN
ODBORU OCHRANY OVZDUŠÍ
k vyhlašování nízkoemisních zón a o stanovení podmínek vydávání emisních plaket podle zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší
Obsah
3.1 Zpracování studie proveditelnosti
3.2 Zohlednění plánovaných komunikací
3.3 Určení tvaru a velikosti NEZ
3.4 Zhodnocení nákladů a přínosů vyhlášení NEZ
3.5 Výzkum veřejného mínění
3.6 Odsouhlasení plánu na zavedení NEZ
3.7 Informovanost veřejnosti
3.8 Monitoring situace před vyhlášením NEZ
3.9 Případná změna územního plánu
3.10 Stanovení pravidel NEZ
3.11 Obecně závazná vyhláška obce o NEZ
3.12 Dopravní značení
3.13 Podání informace Ministerstvu životního prostředí
5.1 Obec vyhlašující NEZ
5.2 Subjekty distribuující emisní plakety
5.3 Občan - postup získání emisní plakety

1 Úvod

Zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší (dále jen zákon o ochraně ovzduší či zákon) přináší v §14 obcím nový nástroj pro zlepšování kvality životního prostředí, zejména ovzduší, kterým jsou nízkoemisní zóny (dále jen NEZ). NEZ jsou oblasti, do kterých je omezen vjezd vozidel s horšími emisními parametry. Vyhlášení NEZ má přispět ke snížení znečištění ovzduší právě v lokalitách, kde jsou lidé nejvíce ohroženi škodlivinami z automobilové dopravy v ovzduší a kde je nutné o to důrazněji zlepšovat celkovou kvalitu života.

Tento nástroj slouží k omezení znečištění ovzduší regulací dopravního toku. Jako sekundární efekt zavádění NEZ může být stimulace majitelů starších vozidel s častější zajížďkou do center měst k jejich obměně za modernější, která spadající do vyšších emisních kategorií.

Je vhodné, aby NEZ platila na území obce po celý rok (nejen sezónně), přičemž během smogových situací je možné její pravidla zpřísnit (viz §10 odst. 5 zákona a kapitola 3.10 tohoto metodického pokynu).

Do vyhlášené NEZ bude umožněn vjezd pouze vozidlům, která jsou označena emisní plaketou dle příslušnosti k emisní kategorii. Emisní plakety jsou barevně odlišeny (červená, žlutá a zelená), přičemž každá barva přísluší jiné emisní kategorii. Podrobná pravidla přidělení emisní plakety jsou uvedena v příloze č. 1 nařízení vlády č. 56/2013 Sb.

2 Zákonné podmínky vyhlášení nízkoemisní zóny

Podmínky pro zavedení NEZ jsou stanoveny zákonem. Zákon zavádění NEZ nenařizuje a nechává na uvážení obcí, zda se rozhodnou pro aplikaci tohoto nástroje. NEZ lze vyhlašovat:

a) Ve zvláště chráněných územích (území definovaná v §14 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny).
b) V lázeňských místech (území definovaná v §28 zákona č. 164/2001 Sb., o přírodních léčivých zdrojích, zdrojích minerálních vod, přírodních léčebných lázních a lázeňských místech, tzv. lázeňský zákon).
c) V území, kde došlo k překročení některého z imisních limitů (libovolná znečišťující látka, která má stanovený imisní limit v příloze č. 1 zákona, v tabulkách 1 až 3). Splnění této podmínky lze doložit na základě výsledků imisního monitoringu, na základě zařazení obce na seznam obcí se zhoršenou kvalitou ovzduší, který podle zákona č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, každoročně vydávalo ve svém věstníku Ministerstvo životního prostřední či podle map, které každoročně publikuje Český hydrometeorologický ústav.

Současně platí, že musí existovat objízdná trasa vedoucí po komunikaci stejné nebo vyšší třídy, která se nachází mimo NEZ a zároveň nevede přes zastavěné území této nebo sousední obce. Tento požadavek vyplývá z §14 odst. 2 zákona, který říká, že na území obce mimo nízkoemisní zónu anebo mimo zastavěné území téže nebo sousední obce existuje jiná dálnice nebo silnice stejné nebo vyšší třídy, po které je možné zajistit obdobné dopravní spojení. Je-li objízdná trasa vedena po městském okruhu, nebo obchvatu obce, je objízdná trasa téměř vždy dostatečná. Pouze v případě větších měst, kde jsou vytvořeny malý městský okruh (kolem centra města) a velký městský okruh, může nastat problém s kapacitou komunikace tvořící malý městský okruh a docházet k tvorbě kongescí. V takovém případě je vhodné rozšířit NEZ za hranice malého městského okruhu a jako objízdnou trasu využívat velký městský okruh.

Pokud je předmětné území zvláště chráněné území, lázeňské místo nebo území, kde došlo k překročení některého z imisních limitů a zároveň pokud existuje objízdná trasa stejné nebo vyšší třídy, mohou obce na svém území stanovit formou obecně závazné vyhlášky obce nízkoemisní zónu.

3 Postup vyhlášení NEZ

V této části jsou řešeny klíčové oblasti, které je třeba brát v úvahu při plánování a navrhování NEZ. Uvedený postup má doporučující charakter a jeho cílem je pomoci obcím při plánování NEZ. K vyhlášení NEZ by mělo dojít až po komplexní analýze stávající situace v dotčeném území (intenzity a složení dopravy, rozsah zastavěného území, kapacita záchytných parkovišť a další) a řádném zhodnocení výsledného efektu zavedení tohoto nástroje.

Vyhlášení NEZ by měly předcházet následující kroky:

3.1 Zpracování studie proveditelnosti

Tato studie by měla obsahovat například analýzu dopravy, která je základním podkladem pro vymezení rozsahu NEZ a pro nastavení přísnosti této zóny. Výsledkem této analýzy bude představa o množství vozidel, kterých se budou týkat nastavená pravidla, návrh optimalizace dopravní infrastruktury dané obce či návrh jiných dopravních opatření, bez kterých by systém nefungoval optimálně a nerespektoval by nároky dotčených obyvatel. Podrobnosti o obsahových náležitostech studie proveditelnosti jsou uvedené v příloze č. 1.

Při stanovení NEZ je nutno vzít v úvahu, že pokud se převede tranzitní doprava na objízdnou trasu, může dojít k výraznému zvýšení emisní zátěže na příslušných objízdných komunikacích. Proto je důležité před stanovením NEZ provést důkladnou analýzu možných dopadů, založenou na modelování dopravy či na tvorbě rozptylové studie.

3.2 Zohlednění plánovaných komunikací

Při navrhování NEZ je důležité zohlednit plánované komunikace, které významně ovlivní organizaci dopravy, dosahované dopravní intenzity a množství tranzitní dopravy odvedené mimo zastavěné území obce. Plánovaným zavedením NEZ je možné zvýšit tlak na dobudování rozestavěných, částečně dokončených nebo plánovaných klíčových staveb dopravní infrastruktury. Z výsledků analýzy dopravy může také vzniknout požadavek na úpravu nebo doplnění dopravní infrastruktury. Může se jednat například o propojovací komunikace, přeložky, okružní křižovatky, apod.

Jako podklad pro analýzu plánovaných komunikací je možné použít mimo jiné koncepci dopravního rozvoje kraje, územně plánovací dokumentaci (zásady územního rozvoje, územní plán vyššího územního celku, územní plán obce, atd.) a další strategické dokumenty.

3.3 Určení tvaru a velikosti NEZ

Určení tvaru a velikosti NEZ je zcela v pravomoci místní samosprávy. Při výběru oblastí je pouze nutné dodržet podmínky dané zákonem (viz kap. 2). V zemích, kde již systém NEZ několik let funguje, jsou NEZ zpravidla vymezeny v centru obce či zahrnují památkové zóny. V centrech měst, památkových zónách i v lázeňských místech bývá obvykle zaveden soubor dalších dopravních omezení, například zákaz vjezdu motorových vozidel s výjimkou příjezdu a odjezdu lázeňských hostů (pacientů) a vozidel taxislužby.

Je vhodné, aby navržená zóna tvořila jednoduchý a ucelený útvar, kdy hranice jsou tvořeny významnou komunikací (např. městský okruh), železniční tratí, významnou trasou veřejné dopravy (např. okružní autobusová linka, páteřní tramvajová trať), nebo vodním tokem. Součástí zóny by měly být především hustě zastavěné oblasti, kde přínos NEZ bude nejvyšší. Environmentální přínos NEZ rovněž roste s jejich velikostí. Proto je vhodnější zónu navrhnout ve větší oblasti než je samotné centrum města. Už v přípravné fázi je vhodné počítat s možností budoucího rozšiřování zóny, pokud taková možnost, vzhledem k místním podmínkám, existuje.

Zároveň je vhodné s ohledem na výsledky zjištěné v rámci monitoringu dopadů NEZ a s ohledem na nově realizovanou výstavbu dopravní infrastruktury zvažovat, tam kde je to možné, rozšíření NEZ na lokality sousedící s původně vymezenou zónou. Rozhodne-li se obec k rozšíření NEZ, opakuje se proces od vydání obecně závazné vyhlášky o vyhlášení NEZ (její návrh, schválení, uplynutí doby 12 měsíců od vydání vyhlášky po platnost nově vymezené NEZ).

3.4 Zhodnocení nákladů a přínosů vyhlášení NEZ

Obce, které se rozhodnou vyhlásit na svém území NEZ, by měly ve fázi projektové přípravy provést mj. analýzu finanční nákladovosti ve vztahu k efektům, které zavedení tohoto nástroje přinese. Finanční náklady jsou spojeny zejména s vypracováním potřebné projektové dokumentace (např. studie proveditelnosti), s dopravním značením hranic NEZ, s informačními kampaněmi pro veřejnost apod.

3.5 Výzkum veřejného mínění

Zavedení NEZ je zásadní opatření, které se týká omezení mobility početné skupiny obyvatel. Proto je třeba s tímto nástrojem zacházet opatrně a klást důraz na dostatečnou informovanost veřejnosti. Obec by mohla současně uvážit provedení výzkumu veřejného mínění ve vztahu k zamýšlenému zavedení NEZ.

3.6 Odsouhlasení plánu na zavedení NEZ

Na základě zpracované studie proveditelnosti a výsledků veřejného mínění následuje schvalovací proces na úrovni samosprávy města, případně městských částí. Výsledkem je odsouhlasení nebo zamítnutí realizace NEZ.

3.7 Informovanost veřejnosti

Veřejnost by měla být průběžně informována o postupu realizace NEZ. Nejjednodušší šíření informací je formou aktualit na webových stránkách města a městských částí, případně v tištěných médiích.

Ministerstvo životního prostředí také bude provozovat internetové stránky, na kterých budou široké veřejnosti dostupné informace o tomto nástroji a na kterých bude veden seznam všech NEZ vyhlášených v České republice.

3.8 Monitoring situace před vyhlášením NEZ

Jelikož v podmínkách České republiky nejsou známy skutečné dopady NEZ na změnu intenzit dopravy, skladbu vozidel, změny ve využití veřejné dopravy, imisní situaci a další, je vhodné provádět minimálně u pilotních projektů důkladný monitoring (např. kvalita ovzduší, hluková zátěž).

Monitoring by měl být zahájen co nejdříve po vyhlášení NEZ (ještě před tím, než bude NEZ účinná a vozidla budou muset respektovat nastavená pravidla), tak aby byla dostupná data pro srovnání stavu před a po vyhlášení NEZ. Výsledky získané z těchto analýz mohou být zveřejňováním na internetových stránkách obce, aby byly dostupné občanům, kteří sami nemusí pozitivní vliv na kvalitu ovzduší vnímat a vnímají toto opatření negativně.

3.9 Případná změna územního plánu

Pokud je nějaká část navrhnuté NEZ v rozporu s plánovaným využitím území (např. plánovaný charakter výstavby, potřeba výstavby parkovacích ploch, výstavba nových komunikací apod.), je třeba uvážit, zda není nezbytné provést změny v územním plánu, které budou reflektovat nové využití území.

Pokud studie proveditelnosti prokáže nedostatečnou kapacitu parkovišť vně NEZ, je vhodné uvážit provedení výstavby potřebného počtu parkovišť v dosahu veřejné dopravy zajišťující efektivní dopravní spojení s NEZ. Nejsou-li v dané lokalitě v blízkosti objízdné trasy vhodné pozemky, lze realizovat parkovací místa, s uvážením případných změn vedení linek veřejné dopravy, i ve vzdálenějších lokalitách. Dále v případě, že zpracované studie prokáží nedostatečnou kapacitu objízdných tras, je nezbytné navýšení jejich kapacit, aby nedocházelo ke kongescím vlivem zvýšených dopravních intenzit. Navýšení může být provedeno synchronizací světelných křižovatek, výstavbou okružních nebo mimoúrovňových křižovatek, rozšířením vozovek, rekonstrukcí vozovek, výstavbou nových úseků apod.

3.10 Stanovení pravidel NEZ

Obec ve své obecně závazné vyhlášce vymezí území NEZ a emisní kategorie vozidel, které mají dovolen vjezd do této zóny (tzn. se kterou emisní plaketou bude umožněn vjezd). Zároveň stanoví výčet všech výjimek z pravidel provozu v NEZ.

a) Postupné zpřísňování podmínek NEZ

S ohledem na ekonomickou situaci, kupní sílu obyvatel a rychlost obměny vozového parku je vhodné NEZ realizovat ve více etapách, kdy by mělo dojít k postupnému omezování vozidel s horší emisní kategorií. S ohledem na zkušenosti ze zahraničí se jeví zpočátku vhodné zakázat vjezd do NEZ pouze vozidlům, která nebudou mít nárok na žádnou emisní plaketu (tj. vozidla spadající do emisní kategorie 1), za rok či za dva roky následně podmínky zpřísnit na vjezd se žlutou a zelenou emisní plaketou a po nějaké době už provozovat NEZ v nejpřísnějším režimu, kdy je umožněn vjezd pouze vozidlům označeným zelenou emisní plaketou. Jedná se pouze o doporučení pro obec, konkrétní podobu pravidel stanoví vždy sama obec, která uváží související přínosy či možná rizika.

Případné postupné zpřísňování bude definováno v obecně závazné vyhlášce (společně s konkrétními termíny zpřísnění podmínek), tak aby se občané a další subjekty, kteří do NEZ vjíždí, mohli těmto podmínkám přizpůsobit a dopředu s případným zpřísněním počítali. Lze očekávat významně zamítavý postoj občanů, pokud by rovnou byla pravidla nastavena tak, že do NEZ mohou vjezd pouze vozidla se zelenými emisními plaketami.

Je také možné, aby NEZ byla rozčleněna na zóny s více a méně přísnými pravidly vjezdu. Např. do památkové zóny v centru města lze umožnit vjezd pouze vozidlům se zelenou emisní plaketou, do širšího okolí této jádrové oblasti pak vozidlům se zelenou, žlutou a červenou emisní plaketou. Stanovení pravidel NEZ je plně v kompetenci obce, musí však být dodrženy zákonné požadavky (zejména s ohledem na existenci objízdných tras). Obec však musí uvážit, zda takové dělení má smysl a zda předpokládaný přínos vyváží zvýšené náklady na dopravní značení zóny.

b) Zvláštní podmínky při smogové situaci

Dle §14 odst. 2 může také obec stanovit zvláštní podmínky provozu v NEZ po dobu trvání smogové situace (zpřísněním se myslí zejména zpřísnění emisních kategorií, které mohou do NEZ vjíždět). Za běžného provozu tak mohou do NEZ vjíždět např. vozidla i s červenou emisní plaketou, v případě vyhlášení smogové situace pak lze povolit vjezd pouze vozidlům se zelenou emisní plaketou, případně úplně zakázat vjezd všem motorovým vozidlům.

O skutečnosti, že platí přísnější režim z důvodu smogové situace, musí být obyvatelstvo dostatečně informované (informační tabule u vjezdu do NEZ, na příjezdových komunikacích do města), aby nedocházelo k nedorozuměním při případných kontrolách dodržování podmínek vjezdu do NEZ. Vedle toto je možné je využít i obecní rozhlas, webové stránky obce apod. Informace o vyhlášení smogové situace bude také uvedena na internetovém portálu provozovaném Ministerstvem životního prostředí1. Zejména velká města musí uvážit, zda je pro ně zpřísnění podmínek fungování NEZ během smogové situace v reálu proveditelné z důvodu velké organizační náročnosti (změny dopravního značení na všech příjezdových komunikacích do NEZ, nutnost informovat řidiče, kteří do NEZ chtějí vjet, že platí přísnější podmínky). Je třeba současně zvážit dopady dopravního omezení na zahraniční subjekty, které nejsou ze zákazu omezení vjezdu do NEZ vyjmuti a s tím související dostatečně jasnou a dostupnou informovanost a srozumitelnost sdělení.

Obec v obecně závazné vyhlášce vymezí území NEZ a emisní kategorie vozidel, které mají dovolen vjezd do této zóny. Zároveň stanoví výčet všech výjimek z pravidel provozu v NEZ.

Podmínky pro vjezd do NEZ lze stanovit ve více etapách a postupně je zpřísňovat.

Pro smogové situace lze stanovit zvláštní podmínky provozu v NEZ.

c) Stanovení výjimek vjezdu do NEZ

V příloze č. 8 zákona jsou uvedené výjimky, které jsou zákonem dané („automatické“, např. vozidla integrovaného záchranného systému, vozidla Armády ČR, historická vozidla apod.) a platí plošně ve všech NEZ vyhlášených v České republice. Od těchto zákonem stanovených výjimek se obec nemůže odchýlit. Vozidla spadající pod vyjmenované kategorie nemusí být označena žádnou emisní plaketou. Definice jednotlivých typů vozidel vyplývá převážně z jiných právních předpisů (uvedených v příloze č. 8) či z jiných relevantních podkladů (smlouva s městem o zajištění přepravy komunálního odpadu, o zajištění provozu linkové dopravy apod.).

V §14 odst. 5 a 6 jsou pak uvedené další individuální výjimky, které obec může na základě žádosti provozovatele vozidla udělit, a to dočasně či natrvalo. Jedná se o vozidla

- se speciálním vybavením, například nákladní dopravníky, zábavní zařízení, vozidla užívaná jako pracoviště,
- vozidla určená k přepravě věcí na kulturní a společenské akce, včetně akcí rekreačních, vzdělávacích a výchovných, například dětské tábory nebo
- vozidla určená k přepravě tuhých, tekutých a plynných paliv pro zajištění provozu nemocnic, sociálních ústavů a školských zařízení.

Dále může obec na základě žádosti povolit dočasnou nebo trvalou individuální výjimku z důvodu

- nemoci, bezmoci nebo jiného postižení osoby,
- pracovní doby žadatele o výjimku neumožňující přepravovat se hromadnou dopravou nebo
- zásadního významu pro podnikání, kde by omezení provozu v NEZ mohlo výrazně ohrozit nebo znemožnit podnikání.

Obec rovněž může dále v souladu se zákonem obecně závaznou vyhláškou stanovit, že se omezení vjezdu do NEZ nevztahuje na osoby s trvalým pobytem na území NEZ. Musí však zvážit, zda má potom smysl NEZ vůbec vyhlašovat a zda není vhodné realizovat jiný typ dopravního omezení (např. zákaz vjezdu vozidlům nad stanovenou hmotnost). Je třeba si uvědomit, že pokud dostanou občané s trvalým pobytem na území NEZ výjimku, bude efekt zlepšení kvality ovzduší významně snížen, a to zejména ve větších městech.

Obec by měla vymezit jednoznačný a jednoduchý způsob prokázání, že vozidlo patří skutečně obyvateli žijícímu na území NEZ (např. potvrzení, rezidentské karty apod.). Výjimku pro rezidenty je nutné chápat v tom smyslu, že je vázána na konkrétní vozidlo patřící osobě s trvalým pobytem na území NEZ.

Výjimku rezidentům je vhodné udělit zejména v případu menších měst a obcí, které NEZ stanovují s cílem odklonit transitní dopravu mimo obec (např. v případě, když se cestou přes obec vyhýbají řidiči placeným úsekům silnic a dálnic), příp. když se jedná o lázeňské obce.

Konkrétní výčet výjimek je třeba uvést v obecně závazné vyhlášce, kterou bude NEZ zřízena. Zároveň by mělo být uvedeno, za jakých podmínek se výjimka vydává, na jak dlouho, jaké doklady musí žadatel o výjimku doložit apod. Obecně je doporučováno, aby počet výjimek byl co nejnižší, protože jinak se snižuje pozitivní efekt NEZ na kvalitu ovzduší.

3.11 Obecně závazná vyhláška obce o NEZ

NEZ je v souladu s §14 odst. 2 vyhlášena formou obecně závazné vyhlášky.

Vzor obecně závazné vyhlášky spolu s podrobnějšími informacemi, jaké náležitosti a strukturu má tento předpis mít, je součástí metodického pokynu odboru dozoru a kontroly veřejné správy Ministerstva vnitra, který je ke stažení na adrese:

http://www.mvcr.cz/odk2/clanek/metodicke-materialy-metodicky-material-c-19.aspx

Obecně závazná vyhláška obce musí kromě územního vymezení NEZ a stanovení pravidel jejího fungování stanovit i systém přidělování individuálních dočasných či trvalých výjimek.

3.12 Dopravní značení

Po vyhlášení NEZ je nezbytné provést dopravní značení na objízdných trasách a místech vjezdu do NEZ a výjezdu z NEZ. Provádí se podáním písemného návrhu na změnu dopravního značení (předepsané formuláře nejsou stanoveny) u příslušného úřadu, s přiložením dokumentace, případně situace, ze které je zřejmé umístění navrhovaných značek a jejich přesné určení. Místní úpravu provozu na pozemních komunikacích dle §77 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, stanoví:

- u dálnic a rychlostních silnic Ministerstvo dopravy, po předchozím písemném vyjádření Ministerstva vnitra,
- u silnic I. třídy příslušný krajský úřad, po předchozím písemném vyjádření příslušného orgánu policie,
- u silnic II., III. třídy a místních komunikací příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností, po předchozím písemném vyjádření příslušného orgánu policie.

Podle zákona je začátek a konec NEZ označen svislou dopravní značkou podle jiného právního předpisu (zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů).

Kromě samotného vjezdu a výjezdu by mělo být provedeno značení v blízkosti vjezdu do zóny, aby motorista byl s předstihem upozorněn na dopravní omezení. Zároveň je vhodné vyznačit objízdné trasy, po kterých je možné NEZ objet. Je-li udělena výjimka pro některou komunikaci uvnitř NEZ, např. příjezd k parkovišti, nákupnímu centru apod., doporučujeme doplnění značení o dodatkovou tabulkou E12 „Text“ se stručným a výstižným slovním popisem výjimky (např. „Vjezd na parkoviště povolen“).

NEZ bude v souladu s vyhláškou č. 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích označena značkami č. IP 25a) „Zóna s dopravním omezením a IP 25b) „Konec zóny s dopravním omezením“, které označují oblast (část obce apod.), kde platí zákaz nebo omezení vyplývající z užitých symbolů značky nebo značek, pokud místní úpravou provozu na pozemních komunikacích uvnitř oblasti není stanoveno jinak. V horní části značky bude uvedena značka B 11 „Zákaz vjezdu všech motorových vozidel“ a ve spodní části značky nápis např. „Neplatí pro“ s vyobrazením příslušných symbolů emisních plaket (dle uvážení obce to může být zobrazení červené, žluté a zelené emisní plakety či pouze zelené emisní plakety).

Obr. 1 Předpokládaná podoba dopravního značení

3.13 Podání informace Ministerstvu životního prostředí

Podle zákona musí obec informovat ministerstvo životního prostředí o přijetí obecně závazné vyhlášky o vyhlášení NEZ nejpozději jeden měsíc ode dne jejího vyhlášení. Ministerstvo životního prostředí pak na webových stránkách povede seznam všech vyhlášených nízkoemisních zón včetně podrobnějších informací o těchto zónách, a to způsobem, který umožňuje dálkový přístup, tedy prostřednictvím internetových stránek. Seznam bude ministerstvo životního prostředí aktualizovat dle informací poskytnutých obcemi, kde byla NEZ vyhlášena. Cílem je, aby byly tyto informace dostupné široké veřejnosti i zástupcům obcí, které vyhlášení zóny teprve zvažují.

Široké veřejnosti by měly být poskytnuty zejména mapové podklady, ze kterých bude vymezení NEZ jednoznačné a čitelné, bude uvedeno, jakým emisním kategoriím je vjezd do NEZ umožněn, zda se předpokládá do budoucna zpřísnění podmínek vjezdu, zda jsou stanoveny specifické podmínky provozu v NEZ během smogové situace.

Na webových stránkách spravovaných ministerstvem životního prostředí budou také dostupné obecné informace o NEZ, co je jejich cílem, na jakém principu fungují, kde lze získat emisní plaketu apod.

4 Fungování NEZ

Účinnost zóny je možné stanovit nejdříve po 12 měsících od jejího vyhlášení, aby motoristé měli dostatek času se seznámit se stanovenými pravidly a přizpůsobit se jim. Po vyhlášení a během samotného fungování NEZ je vhodné zajistit následující kroky:

a) informování občanů, kde a po předložení jakých dokladů je možné získat emisní plaketu (viz kapitolu č. 5)
b) monitoring, hodnocení dopadů NEZ (např. sčítání dopravy, monitoring kvality ovzduší, změny vytíženosti MHD, četnost porušování pravidel pro vjezd apod.)
c) dozor nad dodržováním pravidel fungování NEZ (v kompetencích Policie ČR, obecní policie). Vjezd do NEZ bez emisní plakety je přestupkem podle zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, a je sankcionován jako porušení zákazu vjezdu.
d) zpřísnění pravidel, rozšíření NEZ. Časem lze uvažovat případné zpřísnění pravidel vjezdu do NEZ (vyšší emisní kategorie), je také možné po určité době rozšířit území NEZ, avšak za podmínky plnění zákonných požadavků na objízdné trasy. Zpřísnění může reflektovat i stárnutí vozového parku a může napomoci urychlit výměnu zastaralých vozidel.

5 Emisní plakety

Motorová silniční vozidla jsou rozdělena do čtyř kategorií dle emisních parametrů, příp. dle data první registrace vozidla. Vozidlu je přidělena emisní plaketa červené (2. emisní kategorie), žluté (3. emisní kategorie) nebo zelené barvy (4. emisní kategorie). Vozidlům s nejhoršími emisními parametry (1. kategorie) není vydána emisní plaketa žádná a měla by mít automaticky znemožněn vjezd do NEZ.

Vzory emisních plaket jsou uvedeny níže na Obr. 2. Emisní plaketa má tvar osmiúhelníku o průměru kružnice vepsané 60 mm.

Obr. 2 - Vzory emisních plaket (dle přílohy č. 2 nařízení vlády č. 56/2013 Sb.)

Dle §5 nařízení vlády č. 56/2013 Sb. je cena emisní plakety 80 Kč. Polovina příjmu z prodeje emisních plaket náleží dle zákona distribučnímu místu, tj. např. úřadu obce s rozšířenou působností.

Emisní plaketa platí neomezenou dobu (po dobu životnosti vozidla či emisní plakety) ve všech českých NEZ, není třeba si ji opatřovat opakovaně při každém vjezdu do NEZ (ať už v rámci jedné obce nebo při vjezdu do NEZ v různých obcích).

Je nutné upozornit, že poptávka po emisních plaketách není vázána pouze na existenci NEZ v místě působnosti příslušného úřadu. Zákon o ochraně ovzduší obecně předpokládá, že si občané mohou emisní plaketu pořídit na kterémkoli obecním úřadu obce s rozšířenou působností. Ze zákona jsou obecní úřady obcí s rozšířenou působností distributorem emisních plaket ke koncovému uživateli, měly by tedy mít k dispozici emisních plakety všech tří emisních kategorií (červená, žlutá, zelená).

Informace o emisních plaketách lze rozdělit do tří částí - informace pro obec, která NEZ vyhlásí, informace pro obce s rozšířenou působností a další subjekty, které budou za distribuce emisních plaket zodpovědné a informace týkající se občanů, kteří si emisní plaketu chtějí pořídit na vozidlo.

5.1 Obec vyhlašující NEZ

Obec vyhlašující NEZ by měla občany informovat o tom, kde lze emisní plaketu získat, za jaký poplatek a jaké doklady je nutné k získání emisní plakety předložit. Občana odkáže na úřad příslušné obce s rozšířenou působností (dále jen ORP), případně mu sdělí další distribuční místa (místa pověřená k této činnosti ministerstvem životního prostředí). Jejich seznam bude uveden na internetových stránkách Ministerstva životního prostředí.

5.2 Subjekty distribuující emisní plakety

Podle zákona jsou distribucí emisních plaket pověřeny obecní úřady obcí ORP a ministerstvo životního prostředí (viz §14 odst. 4 zákona). Ministerstvo životního prostředí podle §35 odst. 1 zákona o ochraně ovzduší může pověřit jakoukoli další osobu.

Státní fond životního prostředí (SFŽP) je zákonem o ochraně ovzduší pověřen výrobou emisních plaket. Obec s rozšířenou působností, příp. i další osoby pověřené distribucí ke koncovému uživateli, budou nakupovat emisní plakety právě od SFŽP. Pravidla objednávek, fakturace apod. poskytne obci s rozšířenou působností SFŽP. Ministerstvo životního prostředí může distribucí emisních plaket pověřit osoby, které prokáží, že jsou schopny přidělit správnou emisní plaketu žadateli na základě předložených podkladů a zároveň jsou schopny odhalit i případné pokusy o získání lepší emisní plakety, než na kterou má vozidlo nárok. Další požadavky na výkon činnosti distribuce emisních plaket může ministerstvo specifikovat v rámci požadavků na pověření.

Co se týká samotného vydávání emisních plaket žadateli na úřadu ORP, tak ten je povinen předložit úřední osobě a přepážce, kde je prováděna registrace vozidel, velký technický průkaz. Osoba vydávající emisní plaketu následně ověří údaje na druhé straně velkého technického průkazu - na záložce emise pod bodem V.9. vyhledá údaj o Směrnici EHS/ES, kde je příslušná směrnice uvedena. Následně přiřadí dané směrnici konkrétní EURO normu s využitím převodníkové tabulky (která je již v současné době úředníky využívána pro stanovení ekologického poplatku za autovraky). Podle EURO normy zjistí z přílohy č. 1 nařízení vlády č. 56/2013 Sb., o jakou emisní kategorii se jedná (1 až 4) a jaká emisní plaketa tak vozidlu náleží (červená, žlutá, zelená).

V případě jakýchkoliv nejasností s údaji uvedenými ve velkém technickém průkazu vozidla, nečitelnosti údajů apod., by měla mít úřední osoba možnost tyto údaje ověřit v registru silničních vozidel (zejm. v rámci vydávání emisních plaket na ORP) či v databázích konkrétních typů vozidel, které mají k dispozici společnosti pověřené Ministerstvem dopravy k homologaci vozidel.

Výše zmíněná převodníková tabulka v nezkrácené podobě je přílohou č. 2 tohoto metodického pokynu a bude pravidelně aktualizována.

Příklad: V případě, že je pod bodem V.9. uvedeno „692/2008A“, vyčte osoba vydávající emisní plaketu z této tabulky, že se jedná o emisní normu EURO 5. Výňatek z převodníkové tabulky vytvořené Ministerstvem dopravy je zobrazen níže.

 
Označení předpisu
 
Upřesnění působnosti
 
Mezní hodnoty emisí EURO2
 
715/2007 x /ES
 
x = A až M
 
 
EURO 5 / EURO V
 
692/2008 x /ES
 
x = A až M
 
 
595/2009 x /ES
 
x = A až M
 
 
83 R 06 - x
 
x = J, K, L, M
 
písmeno označuje třídu vozidla
 
 
 

Pokud není v technickém průkazu údaj o směrnici uveden nebo je nečitelný, řídí se osoba vydávající emisní plaketu datem první registrace vozidla, a to dle pravidel stanovených v příloze č. 1 nařízení vlády č. 56/2013 Sb. Tato situace může nastat zejména u starších vozidel dovezených ze zahraničí. Údaj o první registraci vozidla ve státě, kde bylo vozidlo jako nové uvedeno do provozu, by však měl být dostupný ve všech technických průkazech. Pokud v nich však nebude ani jeden požadovaný údaj, musí být vozidlu tyto údaje přiděleny na provozovně pověřené touto činností ministerstvem dopravy, avšak toto ověření údajů je zpoplatněno (např. společnost DEKRA, TÜV SÜD či jiné).

Pokud bude občan žádat o emisní plaketu na jiném místě, které pověřilo Ministerstvo životního prostředí distribucí, budou podmínky vydávání emisních plaket (otevírací doba, kontaktní osoby, seznam poboček, v případě elektronické žádosti pak doba vyřízení žádosti, výše poštovného či specifikace platby (předem, na dobírku) apod.) specifikovány tímto místem, a to prostřednictvím internetových stránek či jiným způsobem, který si dané místo zvolí. Postup přidělení emisní plakety však bude vycházet ze stejných principů jako vydávání emisní plakety na úřadě ORP, tj. budou využity údaje o evropských předpisech, příp. data první registrace vozidla a emisní plaketa bude přidělena dle pravidel uvedených v příloze č. 1 nařízení vlády č. 56/2013 Sb.

Pracovník úřadu a pověřeného místa přidělí žadateli na základě zjištěných informací emisní plaketu a vyplní na ní před vydáním číslo registrační značky vozidla. Vydání emisní plakety úředník zaeviduje, vybere příslušný poplatek a vydá emisní plaketu žadateli.

Evidence vydaných emisní plaket, kterou provádí distribuční místo, musí v souladu s §5 odst. 3 nařízení vlády č. 56/2013 Sb. obsahovat následující údaje:

1) písemné označení série,
2) šestimístné pořadové číslo emisní plakety,
3) emisní kategorii (1 až 4),
4) registrační značku vozidla,
5) informaci, kdo a kdy emisní plaketu vydal.

Doporučujeme evidovat tyto údaje v souboru typu Excel či obdobném, a to ve výše uvedeném pořadí (aby bylo možné vést jednotnou databázi). Jednou ročně (v průběhu ledna vždy za předcházející rok) zašlou tento přehled na SFŽP, který bude centrálně evidovat vydané plakety.

5.3 Občan - postup získání emisní plakety

Žadatel o emisní plaketu má několik možností, jakým způsobem ji získat. Emisní plaketu si může osobně zakoupit na úřadu ORP, či si o ni zažádat korespondenčně nebo elektronicky u subjektů, který tento způsob distribuce nabízejí. Podmínky objednání emisní plakety poštou či prostřednictvím internetových stránek budou stanoveny subjektem, který bude tento typ distribuce umožňovat.

Na základě zákona je pro získání emisní plakety žadatel povinen předložit technický průkaz, resp. jeho kopii v případě elektronické či korespondenční žádosti. Pokud žadatel upřednostní dálkový kontakt s distribučním místem, vyplní v internetovém formuláři distribučního místa všechny požadované informace, vloží jako přílohu naskenovanou kopii velkého technického průkazu (obou stran) a zároveň předem definovaným způsobem (on-line platba, převod z bankovního účtu apod.) uhradí poplatek za emisní plaketu navýšený o případné náklady na balné a poštovné. V případě korespondenční žádosti vyplní vytištěný formulář umístěný na internetových stránkách distribučního místa, přiloží prostou kopii velkého technického průkazu a doklad o zaplacení poplatku (viz platba za elektronickou žádost o zaslání emisní plakety). Následně pak žadatel obdrží poštou od distribučního místa emisní plaketu s vyznačenou registrační značkou vozidla.

Pokud není v technickém průkazu uveden údaj o směrnici, dle které je přiřazena emisní plaketa, je pro osobu vydávající emisní plaketu rozhodující datum 1. registrace vozidla. Informaci o směrnici lze také do technického průkazu doplnit na základě měření na zkušebně pověřené touto činností Ministerstvem dopravy, tato služba je však zpoplatněná.

6 Další zdroje informací

Metodický pokyn Ministerstva vnitra - vzor obecně závazné vyhlášky

Vzor obecní vyhlášky spolu s podrobnějšími informacemi, jaké náležitosti a strukturu má obecně závazná vyhláška mít, bude součástí metodického pokynu odboru dozoru a kontroly veřejné správy Ministerstva vnitra, který je ke stažení na adrese

http://www.mvcr.cz/odk2/clanek/metodicke-materialy-metodicky-material-c-19.aspx

Metodický pokyn Ministerstva dopravy - převodníková tabulka evropských směrnic na EURO normy

Tato tabulka, v současnosti využívaná ke stanovení výše poplatku za ekologickou likvidaci autovraků je dostupná na webu Ministerstva životního prostředí, a to na adrese:

http://www.mzp.cz/cz/metodicky_pokyn_aplikace_zakona

Informační portál o NEZ, který spravuje ministerstvo životního prostředí

Internetové stránky Státního fondu životního prostředí

Zejména určeno ORP a osobám pověřeným distribucí, které si od SFŽP budou objednávat dodávky emisních plaket určených pro distribuci ke koncovému uživateli.

Protože SFŽP je dle zákona pověřen výrobou emisních plaket, bude obec s rozšířenou působností, příp. i další osoby pověřené distribucí ke koncovému uživateli, nakupovat emisní plakety pouze od SFŽP. Pravidla objednávek, fakturace apod. poskytne obci s rozšířenou působností Státní fond životního prostředí.

Ing. Jan Kužel, v.r.
ředitel odboru ochrany ovzduší

Příloha č. 1

Doporučená struktura studie proveditelnosti

1 Analýza dopadů projektů NEZ, tzn. provedení srovnání dopadů na kvalitu ovzduší a složení vozového parku na základě dostupných informací a odborných studií. Je možné uvést přehled analogických příkladů řešení, tzn. provedení analýzy nízkoemisních zón v jiných městech na základě urbanistického a dopravního řešení sídla s přihlédnutím k jeho velikosti a počtu obyvatel.
2 Analýza kvality ovzduší ve městě a provedení identifikace nejvíce postižených městských částí v souladu s legislativními předpisy pro zavádění nízkoemisních zón z pohledu znečištění ovzduší.
3 Analýza dopravy ve městě. Její součástí by měly například být:
i) analýza hlavních tranzitních tras, provedená především z pohledu přepravní kapacity, dosahovaných dopravních intenzit, průjezdnosti, atd.,
ii) analýza významných příjezdových komunikací provedená stejně jako v předchozím případě z pohledu přepravní kapacity, dosahovaných dopravních intenzit, průjezdnosti, atd.,
iii) výsledky sčítání dopravy, tj. celkové dopravní intenzity, podíl individuální a veřejné osobní dopravy, podíl lehké a těžké nákladní dopravy. Lze využít výsledků celostátního sčítání dopravy přepočtených vzhledem k roku zpracování analýzy, nebo provést vlastní aktuální sčítání dopravy,
iv) podíl tranzitní, vnější a místní dopravy, stanovený např. na základě údajů získaných z kamerových systémů instalovaných na sledovaných komunikacích,
v) stanovení dynamické skladby vozidel na významných komunikacích, tj. tranzitních trasách a významných příjezdových komunikacích, rovněž za použití kamerových systémů instalovaných na sledovaných komunikacích,
vi) stanovení hlavních tras nákladní dopravy,
vii) zhodnocení stávajících opatření na regulaci dopravy vč. vyhodnocení případných souběhů několika typů opatření.
4 Výběr vhodných oblastí pro návrh NEZ v souladu s legislativními předpisy pro jejich zavádění z pohledu urbanistického a dopravního řešení sídla.
5 Zhodnocení územně plánovací dokumentace ve vztahu k nízkoemisním zónám, vymezení NEZ, výběr objízdné trasy, organizace dopravy, plán dopravního značení, stanovení pravidel podle emisních kategorií vozidel a výjimky pro vjezd do NEZ, atd.
6 Analýza vybraných oblastí pro návrh NEZ s ohledem na plány řešení dopravy v klidu, plánované komunikace, komunikace ve výstavbě a navrhované nové komunikace.
7 Hodnocení dopadů z pohledu dopravního modelování, rozptylových studií.
8 Hodnocení ekonomické efektivnosti projektu.
9 Stanoviska dotčených městských částí.
10 Návrh harmonogramu zavádění NEZ, tzn. způsob vyhlášení, informovanost veřejnosti a stanovení časové posloupnosti jednotlivých kroků pro zavedení NEZ.

Příloha č. 2

Způsob přidělování emisních plaket dle plnění mezních hodnot emisí

 
Označení předpisu
 
Upřesnění působnosti
 
Mezní hodnoty emisí EURO
 
70/220/EHS
 
 
 
 
74/290/EHS
 
 
 
 
77/102/EHS
 
 
 
 
78/665/EHS
 
 
 
 
83/351/EHS
 
 
 
 
88/436/EHS
 
 
 
 
88/76/EHS
 
 
 
 
89/458/EHS
 
 
 
 
89/491/EHS
 
 
 
 
91/441/EHS
 
 
jedná-li se o vozidlo s maximální celkovou hmotností nad 2500 kg nebo obsaditelností přes 6 míst nebo terénní automobily nebo vozidlo kategorie N1
 
 
15 R 00
 
 
 
Žádné
 
15 R 01
 
 
 
 
15 R 02
 
 
 
 
15 R 03
 
 
 
 
15 R 04
 
 
 
 
83 R 00
 
 
 
 
83 R 00 x
 
x = A nebo B nebo C
 
 
 
83 R 01 x
 
x = A nebo B nebo C
 
jedná-li se o vozidlo s maximální celkovou hmotností nad 2500 kg nebo obsaditelností přes 6 míst nebo terénní automobily nebo vozidlo kategorie N1
 
 
83 R 02 A
 
 
 
 
83 R 03 A
 
 
 
 
83 R 04 A
 
 
 
 
88/77
 
 
 
 
49 R 00
 
 
 
 
49 R 01
 
 
 
 
Označení předpisu
 
Upřesnění působnosti
 
Mezní hodnoty emisí EURO
 
91/441/EHS
 
 
jedná-li se o vozidlo kategorie M1 s maximální celkovou hmotností do 2500 kg a obsaditelností max. 6 míst a neterénní provedení
 
 
93/59/EHS
 
 
 
 
94/12/ES
 
 
jedná-li se o vozidlo s maximální celkovou hmotností nad 2500 kg nebo obsaditelností přes 6 míst nebo vozidlo kategorie N1
 
 
96/44/ES
 
 
jedná-li se o vozidlo s maximální celkovou hmotností nad 2500 kg nebo obsaditelností přes 6 míst nebo vozidlo kategorie N1
 
EURO 1 / EURO I
 
83 R 01 x
 
x = B nebo C
 
jedná-li se o vozidlo kategorie M1 s maximální celkovou hmotností do 2500 kg a obsaditelností max. 6 míst a neterénní provedení
 
 
83 R 02 x
 
x = B nebo C
 
 
 
83 R 03 x
 
x = B nebo C
 
jedná-li se o vozidlo s maximální celkovou hmotností nad 2500 kg nebo obsaditelností přes 6 míst nebo vozidlo kategorie N1
 
 
91/542/EHS
 
může obsahovat písm. A
 
 
 
49 R 02 A
 
 
 
 
Označení předpisu
 
Upřesnění působnosti
 
Mezní hodnoty emisí EURO
 
94/12/ES
 
 
jedná-li se o vozidlo kategorie M1 s maximální celkovou hmotností do 2500 kg a obsaditelností max. 6 míst
 
 
96/44/ES
 
 
jedná-li se o vozidlo kategorie M1 s maximální celkovou hmotností do 2500 kg a obsaditelností max. 6 míst
 
 
96/69/ES
 
 
 
   
 
 
 
83 R 03 x
 
x = B nebo C
 
jedná-li se o vozidlo kategorie M1 s maximální celkovou hmotností do 2500 kg a obsaditelností max. 6 míst
 
EURO 2 / EURO II
 
83 R 04 x
 
x = B nebo C nebo D
 
 
 
91/542 B /EHS
 
musí obsahovat písm. B
 
 
 
96/1 B /EHS
 
musí obsahovat písm. B
 
 
 
49 R 02 B
 
musí obsahovat písm. B
 
 
 
Označení předpisu
 
Upřesnění působnosti
 
Mezní hodnoty emisí EURO
   
může obsahovat písm. A
 
 
 
1999/102/ES
 
může obsahovat písm. A
 
 
 
2001/1/ES
 
může obsahovat písm. A
 
 
 
2001/100/ES
 
může obsahovat písm. A
 
 
 
2002/80/ES
 
může obsahovat písm. A
 
 
 
2003/76/ES
 
může obsahovat písm. A
 
 
 
83 R 05 x
 
x = B nebo C nebo D
 
 
 
83 R I 05 x
 
x = B nebo C nebo D
 
 
EURO 3 / EURO III
   
může obsahovat písm. A
 
 
   
může obsahovat písm. A
 
 
 
2005/55/ES
 
může obsahovat písm. A
 
 
 
2005/78/ES
 
může obsahovat písm. A
 
 
 
2006/51/ES
 
může obsahovat písm. A
 
 
 
2006/81/ES
 
může obsahovat písm. A
 
 
 
2006/96/ES
 
může obsahovat písm. A
 
 
 
49 R 03 A
 
 
 
 
49 R I 03
 
 
 
 
49 R 04 A
 
 
 
 
49 R I 04
 
 
 
 
Označení předpisu
 
Upřesnění působnosti
 
Mezní hodnoty emisí EURO
 
98/69 B /ES
 
 
 
 
1999/102 B /ES
 
 
 
 
2001/1 B /ES
 
 
 
 
2001/100 B /ES
 
 
 
 
2002/80 B /ES
 
 
 
 
2003/76 B /ES
 
 
 
 
83 R II 05 x
 
x = B nebo C nebo D
 
 
 
1999/96 x /ES
 
x = B nebo B1
 
 
 
2001/27 x /ES
 
x = B nebo B1
 
 
EURO 4 / EURO IV
 
2005/55 x /ES
 
x = B nebo B1 nebo C
 
 
 
2005/78 x /ES
 
x = B nebo B1 nebo C
 
 
 
2006/51 x /ES
 
x = B nebo B1 nebo C
 
 
 
2006/81 x /ES
 
x = B nebo B1 nebo C
 
 
 
2006/96 x /ES
 
x = B nebo B1 nebo C
 
 
 
2008/74 x /ES
 
x = B nebo B1 nebo C
 
 
 
49 R 03 x
 
x = B nebo B1
 
 
 
49 R II 03
 
 
 
 
49 R 04 x
 
x = B nebo B1
 
 
 
49 R II 04
 
 
 
 
Označení předpisu
 
Upřesnění působnosti
 
Mezní hodnoty emisí EURO
 
715/2007 x /ES
 
x = A až M
 
 
 
692/2008 x /ES
 
x = A až M
 
 
 
595/2009 x /ES
 
x = A až M
 
toto značení by se nemělo používat
 
 
83 R 06 - x
 
x = J, K, L, M
 
písmeno označuje třídu vozidla dle EHK 83
 
 
1999/96 B2 /ES
 
 
 
 
2001/27 B2 /ES
 
 
 
 
2005/55 x /ES
 
x = B2, D, E, F, G
 
 
 
2005/78 x /ES
 
x = B2, D, E, F, G
 
 
EURO 5 / EURO V
 
2006/51 x /ES
 
x = B2, D, E, F, G
 
 
 
2006/81 x /ES
 
x = B2, D, E, F, G
 
 
 
2006/96 x /ES
 
x = B2, D, E, F, G
 
 
 
2008/74 x /ES
 
x = B2, D, E, F, G
 
 
 
49 R 03 x
 
x = B2, D, E, F, G
 
 
 
49 R III 03
 
 
 
 
49 R 04 x
 
x = B2, D, E, F, G
 
 
 
49 R III 04
 
 
 
 
49 R 05 x
 
x = B2, D, E, F, G
 
 
 
49 R III 05
 
 
 
 
49 R 06 x
 
x = B2, D, E, F, G
 
 
 
49 R III 06
 
 
 
 
Označení předpisu
 
Upřesnění působnosti
 
Mezní hodnoty emisí EURO
 
715/2007 x /ES
 
x = N až Y
 
 
 
692/2008 x /ES
 
x = N až Y
 
 
EURO 6 / EURO VI
 
595/2009 x /ES
 
x = N až Y
 
dodatečné označení není prozatím specifikováno
 
 
2005/55 x /ES
 
x = H, I, J, K
 
 
 
2005/78 x /ES
 
x = H, I, J, K
 
 
 
2006/51 x /ES
 
x = H, I, J, K
 
 
 
2006/81 x /ES
 
x = H, I, J, K
 
 
 
2006/96 x /ES
 
x = H, I, J, K
 
 
 
2008/74 x /ES
 
x = H, I, J, K
 
 
EEV
 
49 R IV 03
 
 
 
 
49 R 03 C
 
 
nepoužívané značení
 
 
49 R IV 04
 
 
 
 
49 R 04 C
 
 
nepoužívané značení
 
 
49 R IV 05
 
 
 
 
49 R IV 06
 
 
 

Poznámky:

Zápis předpisů EHK je správně ve tvaru 83 R 04 B, používaný ekvivalent je též B 83 R 04, 83.04 B, 83-04B apod.
Zápis předpisů EHK je správně ve tvaru 83 R II 05 B, používaný ekvivalent je též B 83 R II 05, 83 R 05 II B, 83.05-II B apod.
V některých tuzemských TP je uveden ne zcela správný údaj „83-05A“ - v tomto případě se toto označení považuje za úroveň „Euro 3“.
V některých tuzemských TP je uveden ne zcela správný údaj „83-05B“ - v tomto případě se toto označení považuje za úroveň „Euro 4“. Zápis směrnic ES je používán ve tvaru 98/69A/ES, ekvivalent je též 98/69/ES A. Vozidla s benzínovými motory a celkovou hmotností přes 3500 kg plní úroveň EURO 2, pokud mají zapsán předpis 83 R 01 B až 83 R 04 B. Vozidla s benzínovými motory a celkovou hmotností přes 3500 kg plní úroveň Euro 4, pokud mají zapsán předpis 83 R 05 B.
Vozidla, která mají zapsán jako emisní předpis pouze 24 R 00 až 24 R 03 neplní žádnou mezní hodnotu emisí EURO.
1 Informace o vyhlášení a odvolání smogové situace poskytuje Český hydrometeorologický ústav a jsou oznamovány také ve veřejně přístupném informačním systému a v médiích (v souladu s §10 odst. 2 zákona)
2 Rozlišení označení číslic EURO norem (arabské/římské) je použito z důvodu dosažení souladu s předpisy Evropské unie.