Věstník MZd ČR, částka 2/2012
ZN.: 3982/2012/VZV
REF.: Mgr. Eva Widzová, tel. 22497 linka 2866
Podle zákona č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů, a následně dle vyhlášky č. 185/2009 Sb., o oborech specializačního vzdělávání lékařů, zubních lékařů a farmaceutů a oborech certifikovaných kurzů, ve znění pozdějších předpisů, zveřejňuje Ministerstvo zdravotnictví vzdělávací programy specializačního vzdělávání lékařů a nástavbových oborů, jejichž plné znění nahrazuje původní znění vydané ve Věstnících MZ ČR v roce 2009 a 2010.
Hrudní chirurgie (Věstník 2010, částka 1, Únor 2010).
Vzdělávací program
nástavbového oboru *
HRUDNÍ CHIRURGIE
1 Cíl vzdělávání v nástavbovém oboru
Cílem vzdělávání v nástavbovém oboru hrudní chirurgie je příprava lékaře, který je schopen kvalifikovaně poskytnout pacientovi vysoce specializovanou chirurgickou péči. Vzdělávací program pro nástavbový obor hrudní chirurgie je kompatibilní s pravidly stanovenými ESTS a zahrnuje tedy nejen plicní chirurgii, ale také mediastinální a jícnovou chirurgii. Každý lékař si musí být vědom toho, že získáním specializace se současně stává osobně odpovědným za volbu metod a postupů, a tím i za výsledek léčby, kterou jako specialista volil.
2 Minimální požadavky na vzdělávání v nástavbovém oboru
Podmínkou pro zařazení do oboru hrudní chirurgie je získání specializované způsobilosti v oboru chirurgie nebo kardiochirurgie.
Specializační vzdělávání se uskutečňuje při výkonu lékařského povolání formou celodenní průpravy v rozsahu odpovídajícím stanovené týdenní pracovní době podle ustanovení §83 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Specializační vzdělávání může probíhat jako rozvolněná příprava, to je při nižším rozsahu, než je stanovená týdenní pracovní doba. V tomto případě celková délka, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.
Celková délka přípravy v oboru hrudní chirurgie je v minimální délce 36 měsíců, z toho
2.1 Specializovaný výcvik - v délce minimálně 36 měsíců
Část I.
a) povinná praxe
|  
			 Akreditované pracoviště 
			 | 
			 
			 Počet měsíců 
			 | 
		|
|  
			 34 
			 | 
		||
|  
			 z toho 
			 | 
			 
			 hrudní chirurgie 1) pracoviště s akreditací I. typu 
			 | 
			 
			 32 
			 | 
		
|  
			 hrudní chirurgie 2) pracoviště s akreditací II. typu 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 2 
			 | 
		||
Výcvik probíhá na akreditovaných pracovištích, která disponují náležitým personálním a přístrojovým vybavením a zázemím pro školence.
Část II.
b) účast na vzdělávacích aktivitách - povinná
|  
			 Kurzy, semináře 
			 | 
			 
			 Počet dní 
			 | 
		
|  
			 kurz Lékařská první pomoc 5) 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 kurz Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy 5) 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 kurz Prevence škodlivého užívání návykových látek a léčba závislostí 5) 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 kurz Radiační ochrana 6) 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
Pokud výše uvedené kurzy byly absolvovány v rámci jiného vzdělávacího programu v době ne delší než 5 let, nemusí být absolvovány a započítají se.
c) účast na vzdělávacích aktivitách - doporučená
|  
			 Kurzy, semináře 
			 | 
			 
			 Délka trvání 
			 | 
		
|  
			 odborné akce pořádané Institutem postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví (dále jen „IPVZ“) nebo Českou chirurgickou společností J.E. Purkyně (dále jen „ČCHS ČLS JEP“) a její Sekcí hrudní chirurgie nebo Českou lékařskou komorou (dále jen „ČLK“) 
			 | 
			 
			 v rozsahu min. 20 hod. 
			 | 
		
|  
			 účast na význačnější domácí či zahraniční chirurgické konferenci 
			 | 
			 
			 min. 1x ročně 
			 | 
		
3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností, seznam požadovaných výkonů
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení záznamu o provedených výkonech (logbook) a průkazu odbornosti lékaře (odborný index). Potvrzené výkony musí být doložitelné ve zdravotnické dokumentaci. Počet výkonů uvedený v logbooku je stanoven jako minimální. Předpokládá se absolvování nebo asistence u takového počtu výkonů, aby školenec zvládl danou problematiku jak po teoretické, tak i po praktické stránce.
Teoretické znalosti
Rozsah požadovaných teoretických znalostí je stále upravován v návaznosti na rozvoj oboru:
- anatomie hrudní stěny, bránice a orgánů mediastina,
 - fyziologie dýchání, základní znalosti funkce kardiovaskulárního systému a jícnu,
 - základní diagnostické metody chirurgických hrudních onemocnění (laboratorní, radiologické, endoskopické, sonografické a chirurgické),
 - předoperační indikace a rozvaha, pooperační péče včetně zvládání komplikací,
 - zvládání operativy: operační přístupy, plicní resekce, operace v mediastinu a na jícnu, chirurgie hrudní stěny a bránice. Terapie poranění hrudníku, trachey a velkých bronchů. Tyto operace zvládnout jak v programu elektivním, tak urgentním, operace jak klasické, tak videoasistované.
 
Praktické dovednosti
Minimální počty výkonů
|  
			 Výkony 
			 | 
			 
			 Počet 
			 | 
		
|  
			 Anatomické resekce plic 
			 | 
			 
			 40 
			 | 
		
|  
			 Neanatomické plicní resekce a enukleace 
			 | 
			 
			 20 
			 | 
		
|  
			 Jiné výkony v mediastinu - diagnostické a terapeutické (včetně mediastinoskopií) 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
|  
			 VTS/VATS výkony (též sympatektomie a splanchnikektomie) 
			 | 
			 
			 40 
			 | 
		
|  
			 Dekortikace a pleurektomie 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
|  
			 Nitrohrudní výkony na jícnu 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Operace stěny hrudní 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
Resekce průdušnice není standardně požadována, uchazeč vykáže pouze asistence u tohoto výkonu, výjimečně nácvik na kadaveru.
4 Všeobecné požadavky
Absolvent nástavbového oboru:
- dosáhne potřebné úrovně schopností pro komunikaci s pacienty, příbuznými i spolupracovníky,
 - má základní znalosti posudkového a revizního lékařství, lékařské etiky, právních předpisů platných ve zdravotnictví, organizace zdravotnické služby a ekonomiky zdravotnictví,
 - osvojí si provozní a administrativní činnosti a management týmové práce,
 - osvojí si základy počítačové techniky jako prostředku pro ukládání a vyhledávání dat, odborných informací a komunikace.
 
5 Hodnocení vzdělávání v nástavbovém oboru
Vzdělávání probíhá pod vedením přiděleného školitele na akreditovaném pracovišti.
a) Průběžné hodnocení školitelem
- záznamy o absolvované praxi a školicích akcích v průkazu odbornosti v šestiměsíčních intervalech, záznamy o provedených výkonech v logbooku,
 - celkové hodnocení školitelem po ukončení specializovaného výcviku.
 
b) Předpoklady přístupu k závěrečné zkoušce
- absolvování požadované praxe potvrzené všemi školiteli se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí,
 - předložení potvrzení o provedených kompletních výkonech v logbooku,
 - předložení seznamu předepsaných operačních výkonů (záznam v logbooku),
 - vypracování písemné práce na zadané odborné téma (školenec může
 - předložit písemnou práci s tematikou hrudní chirurgie, kterou vypracoval v rámci studia Ph.D.),
 - potvrzení o absolvování kurzů, vědeckých a vzdělávacích akcí (viz tab. Část II.).
 
c) Vlastní závěrečná zkouška
- praktická část - operační výkon (může být proveden během specializační stáže),
 - teoretická část - 3 odborné otázky, 1 otázku může nahradit obhajoba písemné práce.
 
6 Charakteristika činností, pro které absolvent vzdělávání v nástavbovém oboru získal zvláštní odbornou způsobilost
Absolvováním nástavbového oboru zdravotničtí pracovníci získávají zvláštní odbornou způsobilost pro vymezené činnosti, které prohlubují získanou specializovanou způsobilost.
Lékař se zvláštní odbornou způsobilostí v oboru hrudní chirurgie je oprávněn k provádění všech torakochirurgických operací a je způsobilý působit jako samostatný lékař oddělení, které se zabývá problematikou hrudní chirurgie.
7 Charakteristika akreditovaných pracovišť
Pracoviště zajišťující výuku školenců musí být akreditováno (ustanovení §13 zákona č. 95/2004 Sb.). Pracoviště musí zajistit školenci absolvování vzdělávacího programu. K tomu slouží řádné a plné zapojení školence do práce včetně účasti na ústavních pohotovostních službách a dále umožnění studia a pobytu na jiném akreditovaném pracovišti poskytujícím část přípravy, která není dostupná na vlastním pracovišti. Vzhledem k rozdílnému rozsahu poskytované odborné péče a výuky se rozlišují následující typy pracovišť. Minimální kritéria akreditovaného pracoviště jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
Nedílnou součástí žádosti o udělení akreditace je plán přípravy školence.
7.1 Akreditovaná pracoviště (AP)
7.1.1 Akreditované pracoviště I. typu
Personální požadavky
- 2 školitelé s nejvyšším vzděláním v oboru hrudní chirurgie a nejméně 10 lety výkonu povolání lékaře nebo se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru hrudní chirurgie a min. 5 lety praxe od získání specializované způsobilosti nebo zvláštní odborné způsobilosti v oboru hrudní chirurgie a s minimálním úvazkem 1,0.
 - Minimálně jeden další školitel s nejvyšším vzděláním v oboru hrudní chirurgie a nejméně 10 lety výkonu povolání lékaře v oboru nebo se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru hrudní chirurgie a s minimálním úvazkem 1,0.
 - Poměr školitel/školenec - 1:1-2.
 - Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.
 - Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
 - Seznam dalších odborníků:
 
- chirurg s nejvyšším vzděláním v oboru chirurgie,
- chirurg se specializovanou způsobilostí či společným chirurgickým kmenem.
Materiální a technické vybavení
- Vybavení pracoviště dle standardů personálního a přístrojového vybavení.-9280?-9213?
 
Organizační a provozní požadavky
- Nejméně 2 operační sály způsobilé pro hrudní operativu a vybavené pro operační výkony typu videotorakoskopické a mediastinoskopické chirurgie.
 - Pracoviště provádí mediastinální a jícnovou chirurgii.
 - Celkový počet lůžek:
 
- standardní ... min. 35,
- JIP/ARO ... min. 5.
- Součásti podílející se na činnosti pracoviště:
 
- lůžkové oddělení anesteziologie a intenzivní medicíny,
- radiodiagnostické oddělení,
- interní oddělení - zajištění všech konzilií,
- dostupnost endoskopie,
- služba laboratoře hematologické, biochemické a mikrobiologické,
- vazba na patologicko-anatomické oddělení s možností využívání rutinně peroperační biopsie.
- Pohotovostní služba:
 
- chirurg s nejvyšším vzděláním v oboru chirurgie,
- lékař se specializovanou způsobilostí v oboru anesteziologie a intenzivní medicína (akutní stavy a operace),
- dostupný lékař se specializovanou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody a v oboru vnitřní lékařství.
Vědeckovýzkumná činnost
- AP rozvíjí výzkumnou činnost, jeho pracovníci publikují odborná sdělení v domácích i zahraničních časopisech a podílejí se na řešení výzkumných úkolů. Školenec by se měl seznámit během své přípravy se zásadami vědecké práce, měl by mít možnost seznámit se s výzkumnou činností pracoviště, případně se i na ní podílet.
 - Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
 - Pracoviště se podílí na pregraduálním a postgraduálním vzdělávání studentů.
 
7.1.2 Akreditované pracoviště II. typu
Personální požadavky
- 2 školitelé s nejvyšším vzděláním v oboru hrudní chirurgie a nejméně 10 lety výkonu povolání lékaře nebo se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru hrudní chirurgie a min. 5 lety praxe od získání specializované způsobilosti nebo zvláštní odborné způsobilosti v oboru hrudní chirurgie a s minimálním úvazkem 1,0.
 - Minimálně jeden další školitel s nejvyšším vzděláním v oboru hrudní chirurgie a nejméně 10 lety výkonu povolání lékaře nebo se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru hrudní chirurgie a s minimálním úvazkem 1,0.
 - Poměr školitel/školenec - 1:1-2.
 - Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.
 - Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
 - Seznam dalších odborníků:
 
- chirurg s nejvyšším vzděláním v oboru chirurgie,
- chirurgové se specializovanou způsobilostí či společným chirurgickým kmenem.
Organizační a provozní požadavky
- Nejméně 2 operační sály způsobilé pro hrudní operativu a vybavené pro operační výkony typu videotorakoskopické a mediastinoskopické chirurgie.
 - Pracoviště provádí mediastinální a jícnovou chirurgii.
 - Celkový počet lůžek:
 
- standardní ... min. 35,
- JIP/ARO ... min. 5.
- Součásti podílející se na činnosti pracoviště:
 
- lůžkové oddělení anesteziologie a intenzivní medicíny,
- radiodiagnostické oddělení,
- interní oddělení - zajištění všech konzilií,
- dostupnost endoskopie,
- služba laboratoře hematologické, biochemické a mikrobiologické,
- vazba na patologicko-anatomické oddělení s možností využívání rutinně peroperační biopsie.
- Vybavení pracoviště dle standardů personálního a přístrojového vybavení odpovídající celému spektru výkonů dle vzdělávacího programu.
 - Pohotovostní služba:
 
- chirurg s nejvyšším vzděláním v oboru chirurgie,
- lékař se specializovanou způsobilostí v oboru anesteziologie a intenzivní medicína (akutní stavy a operace),
- dostupný lékař se specializovanou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody a v oboru vnitřní lékařství.
Materiální a technické vybavení
- Pracoviště má ve své náplni i program transplantace plic.
 
Vědeckovýzkumná činnost
- AP rozvíjí výzkumnou činnost, jeho pracovníci publikují odborná sdělení v domácích i zahraničních časopisech a podílejí se na řešení výzkumných úkolů. Školenec by se měl seznámit během své přípravy se zásadami vědecké práce, měl by mít možnost seznámit se s výzkumnou činností pracoviště, případně se i na ní podílet.
 - Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
 - Pracoviště se podílí na pregraduálním a postgraduálním vzdělávání studentů.
 
7.2 Vysvětlivky - požadavky na pracoviště
8 Programy povinných vzdělávacích aktivit a personální a technické vybavení pro jejich realizaci
8.1 Charakteristika vzdělávacích aktivit
8.1.1 Program kurzu Lékařská první pomoc
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Náhlá zástava krevního oběhu, incidence, diagnóza, základní a rozšířená neodkladná resuscitace včetně defibrilace (Basic Life Support a Advanced Cardiac Life Support). 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Bezvědomí nejasného původu, křeče, synkopa; náhlé cévní mozkové příhody, diagnostické postupy, terapeutické okno, trombolýza systémová, intraarteriální. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Dušnost, hlavní příčiny: respirační etiologie - astma bronchiale, status astmaticus, inhalační trauma atd., kardiovaskulární etiologie - kardiální selhávání, astma cardiale, edém plic, embolie plicnice, zvláštní stavy: tonutí a utonutí, strangulace atd., diagnóza, dif. dg., terapeutické postupy, principy umělé plicní ventilace. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Bolesti na hrudi, akutní koronární syndrom, principy a indikace trombolýzy, PTCA (Percutaneous Transluminal Coronary Angioplasty), závažné dysrytmie a terapeutické přístupy. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Traumatologie - těžké úrazy, úraz hlavy, páteře, hrudníku, dutiny břišní, končetin, polytrauma, poranění el. proudem, termická poranění, hlavní zásady ATLS (Advanced Trauma Life Support). 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Šok, diagnóza, klasifikace, příčiny, terapeutické přístupy. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Hromadný výskyt raněných, hlavní zásady BATLS (Battlefield Advanced Trauma Life Support). 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Integrovaný záchranný systém a krizová logistika. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Zvláštnosti urgentních stavů u dětí. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Extramurální porod, péče o novorozence a matku, gynekologické akutní stavy. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Praktická výuka. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Ověření znalostí testem. 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 20 
			 | 
		
Personální a technické zabezpečení kurzu Lékařská první pomoc
Personální zabezpečení
- Lékaři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru urgentní medicína a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
 - Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
 - Účastníci kurzu obdrží současně s pozvánkou do kurzu na CD učební texty Lékařská první pomoc k seznámení s tématy, což umožní ve stanovené době probrat tak rozsáhlou a náročnou problematiku.
 
Technické zabezpečení
- Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
 - Učebna pro praktickou výuku s vybavením: manekýn (dospělý, dětský a novorozenec) umožňující praktický nácvik základní i rozšířené neodkladné resuscitace se simultánním záznamem sledovaných vitálních funkcí (zejména respiračních a oběhových) k objektivizaci účinnosti prováděné resuscitace a možností uložení sledovaných dat do PC a závěrečné vyhodnocení.
 
Model musí umožnit nácvik:
- zajištění průchodnosti dýchacích cest pomocí vzduchovodů, Combi-tubusu, laryngeálního tubusu, laryngeální masky (včetně intubační) a různými technikami tracheální intubace,
- umělé plicní ventilace z plic do plic ústy, přes masku, ručním dýchacím přístrojem/ transportním ventilátorem,
- nácvik intubace dětí/novorozenců a umělou plicní ventilaci,
- zajištění průchodnosti dýchacích cest koniopunkcí, minitracheotomií (krikotomií),
- punkci pneumotoraxu,
- zajištění vstupu do krevního řečiště - punkci a kanylaci periferní žíly, centrální žíly (subclavia, jugularis int.), v. femoralis a různé techniky intraoseálního přístupu,
- diagnostiky simulovaných poruch rytmu na kardioskopu a volbu farmakoa elektroimpulzoterapie.
- Počítačová učebna pro závěrečné testování znalostí. Pro objektivní hodnocení je nezbytné pracovat alespoň s ověřeným kvazistandardizovaným testem.
 
8.1.2 Program kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Lékařská etika (etické kodexy, etické chování zdravotníků). 
			Práva a povinnosti pacientů, informovaný souhlas. 
			Eutanázie aj. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Komunikace s problémovým pacientem. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Organizace a řízení zdravotnictví, financování zdravotní péče. 
			 | 
			 
			 8,5 
			 | 
		
|  
			 Informace o základních zákonných a prováděcích předpisech ve zdravotnictví. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Systém všeobecného zdravotního pojištění. Vztah lékař (zdravotnické zařízení) a pojišťovny. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Druhy, formy a právní postavení zdravotnických zařízení. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Základy kvality péče a bezpečí. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Personální řízení (Zákoník práce, komunikace s ekonomickými institucemi - daňové přiznání, evidence majetku, finanční toky). 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Povinnosti zdravotnických pracovníků, práva a povinnosti, vedení a nakládání se zdravotnickou dokumentací, zejména postup lege artis, mlčenlivost. 
			 | 
			 
			 1,5 
			 | 
		
|  
			 Právní odpovědnost ve zdravotnictví. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Nemocenské a důchodové pojištění. 
			 | 
			 
			 0,5 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 16 
			 | 
		
Personální a technické zabezpečení kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
Personální zabezpečení
- Lektoři se znalostí zdravotnického práva a veřejného zdravotnictví, zejména osoby s právnickým vzděláním a profesní zkušeností v oblasti zdravotnického práva v délce alespoň 5 let.
 - Součástí lektorského týmu mohou být i další osoby, zejména osoby, které mají praxi v oblasti řízení ve zdravotnictví nejméně 5 let, dále studovali management, ať již na vysoké škole nebo v MBA programu, popřípadě obdobných oborů vysokých škol či celoživotního vzdělávání.
 
Technické zabezpečení
- Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí studijních textů Základy zdravotnické legislativy, event. jiné.
 
8.1.3 Program kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Škodlivé užívání NL a závislostí na NL v ČR. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastností. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Zdravotní aspekty škodlivého užívání NL a závislostí na NL. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Problematika škodlivého užívání NL a závislostí na NL ve specifických podmínkách jednotlivých medicínských oborů, možnosti prevence. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Přehled specifických léčebných modalit pro osoby škodlivě užívající NL a závislé. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostmi na NL. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Závěr kurzu, diskuse. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 8 
			 | 
		
Personální a technické zabezpečení kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Personální zabezpečení
- Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru návykové nemoci a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
 
Technické zabezpečení
- Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.-9280?-9213?
 
8.1.4 Program kurzu Radiační ochrana
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 a) Účinky ionizujícího záření na živé systémy, charakter deterministických a stochastických účinků. Veličiny a jednotky používané pro potřeby radiační ochrany. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 b) Systém radiační ochrany, aplikace základních principů radiační ochrany do soudobé koncepce a legislativy EU a ČR. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 c) Radiační zátěž obyvatel z různých zdrojů ionizujícího záření. Specifický charakter lékařského ozáření, velikosti dávek pacientům pro typické radiologické postupy. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 d) Úloha lékařů indikujících vyšetření nebo léčbu s využitím zdrojů ionizujícího záření - význam indikačních kriterií (Věstník MZ ČR č. 11/03). 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 e) Zásady pro uplatňování požadavků radiační ochrany pacientů při provádění a řízení zdravotnických výkonů s použitím zdrojů ionizujícího záření - optimalizace radiační ochrany při lékařském ozáření (diagnostické referenční úrovně, princip ALARA „As Low As Reasonably Achievable“). 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 f) Praktické metody ochrany radiačních a ostatních pracovníků, ostatních pacientů a obyvatel při využívání zdrojů ionizujícího záření ve zdravotnickém zařízení (kontrolované a sledované pásmo, systém monitorování, vedení dokumentace, program zabezpečování jakosti). 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 g) Odpovědnost za zajištění požadavků radiační ochrany při využívání zdrojů ionizujícího záření v lékařství : úloha indikujícího lékaře, aplikujícího odborníka, radiologického fyzika. Význam soustavného dohledu dohlížející osobou a osobou s přímou odpovědností. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 h) Pracovně-lékařská péče o radiační pracovníky. Lékařská pomoc lidem ozářeným v důsledku radiační nehody. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 8 
			 | 
		
Personální a technické zabezpečení kurzu Radiační ochrana
Personální zabezpečení
- Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody, specializací v oboru radiologický fyzik, případně se specializací v radiační ochraně (Státní ústav radiační ochrany (dále jen „SÚRO“), Státní úřad pro jadernou bezpečnost (dále jen „SÚJB“)) pro předměty v bodech a), b), c), e), f) a g).
 - Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody, neuroradiologie a dětská radiologie pro předmět v bodě d).
 - Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru pracovní lékařství, radiologie a zobrazovací metody, případně se specializací v radiační ochraně (SÚRO, SÚJB) pro předmět v bodě h).
 
Technické zabezpečení
- Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí výukových materiálů.
 
9 Doporučená literatura
Doporučená literatura
ČERNÝ, J. a kol. Špeciálná chirurgia, III. díl. Praha: Osveta. 1996. 397 s. ISBN 80-88824-28-1.
HÁJEK, M. Chirurgické metody v diagnostice hrudních onemocnění. Praha: Avicenum. 1974. 142 s.
KLEIN, J. Chirurgie karcinomu plic. Praha: Grada, 2006. 220 s. ISBN 80-247-1384-5.
PAFKO, P., HARUŠTIAK, S. Praktická chirurgie trachey. Praha: Galén, 2001. 111 s. ISBN 80-7262-069-X.
PAFKO, P. a kol. Praktická laparoskopická a torakoskopická chirurgie. Praha: Grada. 1998. 106 s. ISBN 80-7169-532-7.
PAFKO, P. a kol. Plicní chirurgie - operační manuál. Praha: Galén. 2010. 147 s. ISBN 978-80-7262-674-8.
PEARSON, G., et al. Thoracic surgery. New York: Churchill Livingstone, 1995. 1711 s. ISBN 9780443087981.
SHIELDS, T.W., LOCICERO, J. General thoracic surgery. 7th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2009. 2672 s. ISBN 9780781779821.
VOMELA, J. Mediastinitis acuta: diagnostika a terapie. Brno: Lékařská fakulta Masarykovy univerzity v Brně, 2000. 197 s. ISBN 80-210-2004-0.
WAY, L. W. Současná chirurgická diagnostika a léčba. Praha: Grada. 1998. 1659 s. ISBN 80-7169-397-9.
WESTABY, ST., ODELL, J. A. Cardiothoracic Trauma. London: Arnold. 1999.
Další odborná literatura a odborné časopisy související s oborem hrudní chirurgie dle doporučení školitele a dle vývoje oboru.