Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MZd ČR, částka 11/2011

Certifikovaný kurz

PSYCHOTERAPEUTICKÉ MINIMUM

Název

Psychoterapeutické minimum ve vzdělávacím programu specializačního vzdělávání v oboru klinická psychologie.

Zdůvodnění

K základním dovednostem práce psychologa ve zdravotnictví patří podpůrné psychoterapeutické vedení pacienta a intervence v krizových situacích. Teoretická příprava k tomuto typu zdravotní péče je dostatečně zajištěna ve vzdělávání pregraduálním a pak pouze prohlubována ve vlastním vzdělávacím programu v klinické psychologii. Nezbytnou praktickou část pro vlastní provádění podpůrné psychoterapie zajišťuje tento kurz jako součást specializačního vzdělávání pro ty psychology, kteří se nerozhodli absolvovat komplexní výcvik v systematické psychoterapii.

Cíle

Osvojení nezbytných psychoterapeutických dovedností pro provádění podpůrné psychoterapie a krizové intervence.

Určení

Pro psychology ve zdravotnictví zařazené do vzdělávacího programu v klinické psychologii.

Vstupní a další požadavky

Zařazení do vzdělávacího programu v klinické psychologii.

Celková délka

140 hodin, z toho 80 hodin sebezkušenosti a nácviku základních psychoterapeutických dovedností a 60 hodin supervize

studium v blocích - celková délka 2 roky.

Počet účastníků

12

Počet kreditů

84 kreditů

Rozsah a obsah kurzu

140 hodin, z toho 80 hodin sebezkušenosti a nácviku základních psychoterapeutických dovedností a 60 hodin supervize

Učební plán

Část sebezkušenosti a nácviků základních psychoterapeutických dovedností bude probíhat ve skupině s max. 12 účastníky vedené 2 lektory. V jednom dni se uskuteční 8 vyučovacích hodin sebezkušenosti včetně nácviku.

Supervizní část nezačne dříve než po absolvování 40 hodin sebezkušenostní části kurzu. Bude vedena jedním supervizorem, bude probíhat ve dvou skupinách po 6 účastnících opět v rozsahu 8 vyučovacích hodin v jednom dni.

Učební osnovy

1. blok sebezkušenostní části: 3 denní program (celkově 24 vyučovacích hodin rozdělených do skupinových sezení po 90 minutách)

2. blok sebezkušenostní části: 2 denní program (celkově 16 vyučovacích hodin rozdělených do skupinových sezení po 90 minutách)

3. blok sebezkušenostní části: 2 denní program (celkově 16 vyučovacích hodin rozdělených do skupinových sezení po 90 minutách)

4. blok sebezkušenostní části: 3 denní program (celkově 24 vyučovacích hodin rozdělených do skupinových sezení po 90 minutách)

1. blok supervize: Jednodenní program (celkově 8 vyučovacích hodin rozdělených do skupinových sezení po 90 minutách)

2. blok supervize: Jednodenní program (celkově 8 vyučovacích hodin rozdělených do skupinových sezení po 90 minutách)

3. blok supervize: Jednodenní program (celkově 8 vyučovacích hodin rozdělených do skupinových sezení po 90 minutách)

4. blok supervize: Jednodenní program (celkově 8 vyučovacích hodin rozdělených do skupinových sezení po 90 minutách)

5. blok supervize: Jednodenní program (celkově 8 vyučovacích hodin rozdělených do skupinových sezení po 90 minutách)

6. blok supervize: Jednodenní program (celkově 8 vyučovacích hodin rozdělených do skupinových sezení po 90 minutách)

7. blok supervize: Jednodenní program (celkově 8 vyučovacích hodin rozdělených do skupinových sezení po 90 minutách)

Závěrečný blok (4 vyučovací hodiny) evaluace a ukončení kurzu.

Sebezkušenostní část probíhá jako dynamicky orientovaná zážitková skupina vedená 2 lektory. Práce skupiny bude zaměřena na základní zásady práce v podpůrné psychoterapii, navazování a úskalí vztahu, reflexi individuálních prožitkových obsahů a empatie, základní orientaci v přenosových a protipřenosových jevech a vztahových souvislostech.

Kromě vlastní sebezkušenosti budou jednotlivé bloky obsahovat nácvik relaxačních technik a základy práce s člověkem v krizové situaci.

Supervizní část bude obsahovat rozbor vlastní práce s pacienty s důrazem na sebereflexi v roli psychologa při poskytování zdravotní péče. Jejím cílem je kultivovat schopnost adekvátně využívat možnosti podpůrné psychoterapie a intervence v krizi.

Organizační a pedagogické zajištění - školitelé pro praktickou část programu

Doplní žadatel o certifikovaný kurz.

Supervizní část teoreticko-praktická, školitel

Doplní žadatel o certifikovaný kurz.

Odborný garant celého programu

Doplní žadatel o certifikovaný kurz.

Výkony a jejich četnost

Doplní žadatel o certifikovaný kurz.

Činnosti, ke kterým bude získána zvláštní odborná způsobilost

Kvalifikované samostatné provádění podpůrné psychoterapie ve zdravotnictví (specifických psychologických intervencí a intervencí v krizi).

Způsob ukončení

Vlastní praktická ukázka vedení psychoterapeutického rozhovoru.

Certifikát

Úspěšný absolvent kurzu získá certifikát psychoterapeutického minima.

Seznam doporučené literatury

Doporučená literatura

Kratochvíl, S.: Základy psychoterapie, Portál 2006.

Vymětal, J. a kol.: Obecná psychoterapie, Praha, Grada 2004.

Vymětal, J. a kol.: Speciální psychoterapie, Praha, Grada 2006.

Langmeier, J., Balcar, K., Špitz J.: Dětská psychoterapie, Praha, Portál 2000.

Vodáčková, D.: Krizová intervence, Praha, Portál 2008.

Miller, W. R, Rollnick, S. - sdružení Scan.: Motivační rozhovory.

Mikulaštík, P: Komunikační dovednosti, Praha, Grada 2006.

Kvalifikační požadavky na lektory sebezkušenostní a supervizní části kurzu a odborného garanta:

a) Lektor sebezkušenostní části:

  • je atestovaný klinický psycholog
  • má nejméně 5 let klinické praxe od získání specializace v systematické psychoterapii
  • působil jako lektor nejméně v jednom z uznaných pětiletých vzdělávacích programů v systematické psychoterapii

b) Lektor supervizní části:

  • je atestovaný klinický psycholog
  • má nejméně 10 let klinické praxe a nejméně 5 let klinické praxe od získání specializace v systematické psychoterapii
  • působil jako lektor nejméně v jednom z uznaných pětiletých vzdělávacích programů v systematické psychoterapii
  • má alespoň dvouleté vzdělání v supervizi

c) Odborný garant:

  • je atestovaný klinický psycholog
  • má nejméně 10 let klinické praxe a nejméně 5 let klinické praxe od získání specializace v systematické psychoterapii
  • působil jako lektor nejméně ve dvou z uznaných pětiletých vzdělávacích programů v systematické psychoterapii
  • má alespoň dvouleté vzdělání v supervizi
  • působí (působil) jako lektor vyučující supervizi