* Certifikovaný kurz (název „nástavbový obor“ vyplývá z legislativní zkratky dle vyhlášky č. 185/2009 Sb., o oborech specializačního vzdělávání lékařů, zubních lékařů a farmaceutů a oborech certifikovaných kurzů).
1 Cíl vzdělávání v nástavbovém oboru
Cílem vzdělávání v nástavbovém oboru paliativní medicína je získání zvláštní odborné způsobilosti osvojením potřebných teoretických znalostí a praktických dovedností pro komplexní péči o nemocné v pokročilých stádiích život ohrožujících chorob.
2 Minimální požadavky na vzdělávání v nástavbovém oboru
Podmínkou pro zařazení do nástavbového oboru paliativní medicína je získání specializované způsobilosti v oboru: anesteziologie a intenzivní medicína, dětské lékařství, diabetologie a endokrinologie, gastroenterologie, geriatrie, gynekologie a porodnictví, hematologie a transfúzní lékařství, chirurgie, infekční lékařství, kardiochirurgie, kardiologie, klinická onkologie, nefrologie, neurochirurgie, neurologie, otorinolaryngologie, pneumologie a ftizeologie, praktické lékařství pro děti a dorost, psychiatrie, radiační onkologie, revmatologie, urologie, vnitřní lékařství, všeobecné praktické lékařství.
Vzdělávání se uskutečňuje při výkonu lékařského povolání formou celodenní průpravy v rozsahu odpovídajícím stanovené týdenní pracovní době podle ustanovení §83 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Vzdělávání může probíhat jako rozvolněná příprava, to je při nižším rozsahu, než je stanovená týdenní pracovní doba. V tomto případě celková délka, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.
Celková délka přípravy v oboru paliativní medicína je v minimální délce 12 měsíců,
z toho
2.1 Specializovaný výcvik - v délce minimálně 12 měsíců
Část I.
a) povinná praxe
|  
			 Akreditované pracoviště 
			 | 
			 
			 Počet měsíců 
			 | 
		
|  
			 4 
			 | 
		|
|  
			 paliativní medicína 1) 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 z toho ambulantní pracoviště paliativní medicíny nebo mobilní specializované pracoviště paliativní medicíny 
			 | 
			 
			 2 týdny 
			 | 
		
|  
			 2 
			 | 
		|
|  
			 medicína dlouhodobé péče 2) 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
* Praxe probíhá na akreditovaných pracovištích pro nástavbový obor paliativní medicína nebo medicína dlouhodobé péče nebo obory specializačního vzdělávání anesteziologie a intenzivní medicína nebo gastroenterologie nebo geriatrie nebo kardiologie nebo klinická onkologie nebo nefrologie nebo neurologie nebo pneumologie a ftizeologie nebo vnitřní lékařství nebo všeobecné praktické lékařství, která disponují náležitým personálním a přístrojovým vybavením a zázemím pro školence. Výcvik probíhá pod odborným dohledem školitele a s konzultací garanta min. 1x/měsíc.
Pokud praxe není absolvována na akreditovaných pracovištích výše uvedených nástavbových oborů a oborů specializačního vzdělávání, praxe probíhá výhradně na akreditovaném pracovišti nástavbového oboru paliativní medicína.
Odbornou praxi, která byla absolvována v rámci specializačního vzdělávání v základním oboru a odpovídá požadavkům vzdělávacího programu nástavbového oboru paliativní medicína, lze dle ustanovení §5 odst. 8 zákona č. 95/2004 Sb. započítat, maximálně však 50% celkové doby, kterou lékař ve specializační přípravě v základním oboru strávil na akreditovaných pracovištích.
2.2 Teoretická část vzdělávacího programu
Část II.
b) účast na vzdělávacích aktivitách - povinná
|  
			 Kurzy, semináře 
			 | 
			 
			 Počet dní 
			 | 
		
|  
			 kurz Lékařská první pomoc 5) 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 kurz Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy 5) 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 kurz Prevence škodlivého užívání návykových látek a léčba závislostí 5) 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 kurz Radiační ochrana 6) 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 kurz Etické, duchovní a právní aspekty paliativní medicíny 7) 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 kurz Management bolesti v paliativní medicíně 7) 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 kurz Psychologie v paliativní medicíně 7) 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 kurz Komunikace v paliativní medicíně 7) 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 kurz Týmová práce a rozhodování - kasuistický seminář 7) 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 kurz Léčba symptomů pokročilého onemocnění 7) 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 kurz Klinická farmacie v paliativní medicíně 7) 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
Pokud výše uvedené kurzy byly absolvovány v rámci jiného vzdělávacího programu v době ne delší než 5 let, nemusí být absolvovány a započítají se.
c) účast na vzdělávacích aktivitách - doporučená
|  
			 Kurzy, semináře 
			 | 
			 
			 Délka trvání 
			 | 
		
|  
			 kurz Multidisciplinární kurz léčby bolesti 7) 
			 | 
			 
			 10 dnů 
			 | 
		
|  
			 další kurzy, vědecké a vzdělávací akce garantované příslušnou odbornou společností nebo Institutem postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví (dále jen „IPVZ“) nebo Českou lékařskou komorou (dále jen „ČLK“) nebo akreditovanými pracovišti aj. 
			 | 
			 
			 v rozsahu min. 20 hod. 
			 | 
		
3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností, seznam požadovaných výkonů
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení záznamu o provedených výkonech (logbook) a průkazu odbornosti lékaře (odborný index). Potvrzené výkony musí být doložitelné ve zdravotnické dokumentaci. Počet výkonů uvedený v logbook je stanoven jako minimální. Předpokládá se absolvování nebo asistence u takového počtu výkonů, aby školenec zvládl danou problematiku jak po teoretické, tak i po praktické stránce.
Paliativní medicína
Teoretické znalosti
Somatické aspekty paliativní medicíny
Patofyziologie, klinický obraz a typický průběh chronických život ohrožujících onemocnění.
Patofyziologie, diferenciální diagnostika a klinika symptomů provázejících progresivní život ohrožující nemoci a jejich tlumení, symptomy terminální fáze nemoci (umírání) a jejich tlumení.
Možnosti rehabilitace u pokročilých onemocnění; farmakologie aplikovaná v paliativní medicíně.
Přínosy a rizika léčebných postupů; chirurgická léčba; paliativní radioterapie.
Protinádorová farmakologická léčba; paliativní terapie v infekčním lékařství.
Psychosociální aspekty paliativní medicíny
Vzájemný vliv nemoci a rodinné, sociální a pracovní situace nemocného.
Identifikace potřeb nemocného; typy psychických reakcí na vážné onemocnění.
Adaptační postupy a jejich užití v podpoře rodiny.
Komunikační dovednosti ve specifických klinických situacích.
Psychiatrické syndromy a základní krizové intervence; psychické reakce na ztrátu blízké osoby a možné průběhy fáze truchlení.
Komunikační dovednosti s rodinou; spolupráce s jinými specialisty; sociální a ekonomické obtíže pacienta.
Možnosti sociální pomoci; komunikace o duchovních aspektech života nemocného.
Možnosti duchovní podpory.
Základy biotiky.
Možnosti a limity paliativní péče v různých prostředích.
Plán péče a jeho realizace; etické problémy výzkumu v paliativní medicíně, etické standardy.
Diagnostika a léčba klinických stavů vyžadujících paliativní péči
Horečka u nádorových onemocnění, nevolnost a zvracení, poruchy výživy, zácpa, mukositida, poruchy hydratace, ascites, perikardiální výpotek, respirační syndromy, kožní projevy, lymfedém, urogynekologická problematika, metabolické a endokrinní poruchy, krvácivé a trombotické stavy, neurologické poruchy.
Praktické dovednosti
Komunikační dovednosti: rozhovor s pacientem o přechodu na paliativní režim léčby, rozhovor o prognóze, rozhovor o léčebných rozhodnutích v závěru života.
Podpůrný rozhovor s pozůstalými po úmrtí pacienta.
Principy facilitace skupinových procesů, týmová práce.
Základní neurologické a interní vyšetření, základy ošetřování chronických ran, základy ošetřovatelství v paliativní péči.
Racionální farmakoterapie u specifických skupin pacientů v paliativní péči.
Léčení nežádoucích účinků léčivých přípravků, zvláště opioidů.
Péče o stomie včetně PEG; zavedení nasogastrické sondy; zavádění močových katétrů; ovládání infuzních pump a dávkovačů; punkce pleurálního výpotku a ascitu; aplikace léčiv a péče o epidurální/spinální katétr, katétry dlouhodobých blokád a porty.
Orientace v rehabilitačních postupech, základní znalost fyzikálních léčebných metod.
Minimální počty výkonů a klinických zkušeností v paliativní péči
|  
			 Výkony 
			 | 
			 
			 Počet 
			 | 
		
|  
			 Vyšetření nemocného a vytvoření plánu komplexní paliativní péče – onkologičtí pacienti 
			 | 
			 
			 30 
			 | 
		
|  
			 Vyšetření nemocného a vytvoření plánu komplexní paliativní péče - neonkologičtí pacienti 
			 | 
			 
			 30 
			 | 
		
|  
			 Strukturovaný pohovor s pacientem a jeho rodinou o přechodu na paliativní režim péče 
			 | 
			 
			 30 
			 | 
		
|  
			 Strukturovaný pohovor s rodinou po pacientově smrti 
			 | 
			 
			 30 
			 | 
		
|  
			 Zpracování a prezentace vybraného nebo zadaného tématu - závěrečná práce 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Punkce výpotků (ascites, fluidothorax) 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		
Etické, právní a administrativní aspekty
Praktická znalost základních principů lékařské etiky.
Znalost základních zákonných norem pro poskytování zdravotní péče v ČR.
Ovládání výpočetní techniky pro uchovávání dat, dokumentace a další vzdělávání.
4 Všeobecné požadavky
Absolvent nástavbového oboru:
- dosáhne potřebné úrovně schopností pro komunikaci s pacienty, příbuznými i spolupracovníky,
 - osvojí si provozní a administrativní činnosti a management týmové práce,
 - osvojí si základy počítačové techniky jako prostředku pro ukládání a vyhledávání dat, odborných informací a komunikace,
 - má základní znalosti lékařské etiky, právních předpisů platných ve zdravotnictví, organizace zdravotnické služby a ekonomiky zdravotnictví.
 
5 Hodnocení vzdělávání
Vzdělávání probíhá pod vedením přiděleného školitele na akreditovaném pracovišti.
a) Průběžné hodnocení školitelem a garantem
školitel pravidelně a průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti školence a svá hodnocení zapisuje do průkazu odbornosti v měsíčních intervalech,
pokud vzdělávání probíhá na akreditovaném pracovišti jiného oboru než nástavbového oboru paliativní medicína, tak výcvik probíhá pod průběžným odborným dohledem školitele a s konzultací garanta min. 1x / měsíc,
garantem celé přípravy školence je lékař z akreditovaného pracoviště paliativní medicína, s kterým školenec konzultuje průběh přípravy. Garant schvaluje plán přípravy školence a průběžně ho hodnotí. V závěru vzdělávání garant zapíše celkové hodnocení školence a doporučí přistoupení k závěrečné zkoušce.
b) Předpoklad přístupu k závěrečné zkoušce
absolvování požadované praxe potvrzené všemi školiteli se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí,
předložení potvrzení o provedených kompletních výkonech v loogbooku,
doporučení garanta,
vypracování písemné práce / projektu včetně rozboru kasuistiky - minimálně 10 normostran nebo práce publikovaná v recenzovaném časopise,
potvrzení o absolvování kurzů, doporučených vědeckých a vzdělávacích akcí (viz tab. Část II.).
c) Vlastní závěrečná zkouška
teoretická část - 3 odborné otázky, rozbor klinického stavu, diskuse k předložené práci,
praktická část
- rozbor pacienta: diferenciální diagnostika, léčebné postupy
- indikace, zdůvodnění.
6 Charakteristika činností, pro které absolvent vzdělávání v nástavbovém oboru získal zvláštní odbornou způsobilost
Absolvováním nástavbového oboru zdravotničtí pracovníci získávají zvláštní odbornou způsobilost pro vymezené činnosti, které prohlubují získanou specializovanou způsobilost.
Lékař se zvláštní odbornou specializací v oboru paliativní medicína je schopen samostatné činnosti v rozsahu dosaženého vzdělání na pracovištích paliativní medicíny jak v ambulantním, tak lůžkovém zařízení nebo v domácím prostředí. Je schopen koordinovat multidisciplinární péči nemocných s nádorovým i nenádorovým onemocněním, provádí konziliární činnost pro jiné obory, podílí se na vzdělávání specialistů v oboru paliativní medicína.
7 Charakteristika akreditovaného pracoviště (AP)
Pracoviště zajišťující výuku školenců musí být akreditováno (ustanovení §13 zákona č. 95/2004 Sb.). Pracoviště musí zajistit školenci absolvování vzdělávacího programu. K tomu slouží řádné a plné zapojení školence do práce včetně účasti na ústavních pohotovostních službách a dále umožnění studia a pobytu na jiném akreditovaném pracovišti poskytujícím část přípravy, která není dostupná na vlastním pracovišti. Minimální kritéria akreditovaného pracoviště jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
Nedílnou součástí žádosti o udělení akreditace je plán přípravy školence.
7.1 Akreditované pracoviště
Personální požadavky
- Školitel má nejméně 10 let výkonu povolání lékaře v oboru specializace, z toho min. 3 roky praxe od získání specializované způsobilosti nebo specializovanou způsobilost nebo zvláštní odbornou způsobilost v oboru paliativní medicína a léčba bolesti nebo zvláštní odbornou způsobilost v oboru paliativní medicína, z toho min. 2 roky praxe od získání specializované způsobilosti nebo zvláštní odborné způsobilosti v oboru paliativní medicína a léčba bolesti a/nebo paliativní medicína a s min. úvazkem 0,8.
 - Garant má nejméně 10 let výkonu povolání lékaře, specializovanou způsobilost nebo zvláštní odbornou způsobilost v oboru paliativní medicína a léčba bolesti nebo zvláštní odbornou způsobilost v oboru paliativní medicína, z toho min. 2 roky praxe od získání specializované způsobilosti nebo zvláštní odborné způsobilosti v oboru paliativní medicína a léčba bolesti a/nebo paliativní medicína a s min. úvazkem 0,8.
 - Poměr školitelů/školenců -1:2.
 - Nutná spolupráce dalších zdravotnických a nezdravotnických pracovníků, jejichž zařazení a činnost vyplývá ze vzdělávacího programu oboru paliativní medicína:
 
- klinický psycholog,
- sociální pracovník,
- duchovní nebo pastorační pracovník.
- Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.
 - Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
 
Organizační a provozní požadavky
- Péče o pacienty má týmový multioborový charakter.
 - AP svým rozsahem pokrývá plné spektrum výkonů, jejichž znalost je součástí přípravy.
 
Materiální a technické vybavení
- Vybavení pracoviště dle standardů personálního a přístrojového vybavení.
 - Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
 
Vědeckovýzkumná činnost
- Školenec by se měl seznámit během své přípravy se zásadami vědecké práce, měl by mít možnost seznámit se s výzkumnou činností pracoviště, případně se i na ní podílet.
 
7.2 Vysvětlivky - požadavky na pracoviště
8 Programy povinných vzdělávacích aktivit a personální a technické vybavení pro jejich realizaci
8.1 Charakteristika vzdělávacích aktivit
8.1.1 Program kurzu Lékařská první pomoc
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Náhlá zástava krevního oběhu, incidence, diagnóza, základní a rozšířená neodkladná resuscitace včetně defibrilace (Basic Life Support a Advanced Cardiac Life Support). 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Bezvědomí nejasného původu, křeče, synkopa; náhlé cévní mozkové příhody, diagnostické postupy, terapeutické okno, trombolýza systémová, intraarteriální. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Dušnost, hlavní příčiny: respirační etiologie - astma bronchiale, status astmaticus, inhalační trauma atd., kardiovaskulární etiologie – kardiální selhávání, astma cardiale, edém plic, embolie plicnice, zvláštní stavy: tonutí a utonutí, strangulace atd., diagnóza, dif. dg., terapeutické postupy, principy umělé plicní ventilace. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Bolesti na hrudi, akutní koronární syndrom, principy a indikace trombolýzy, PTCA (Percutaneous Transluminal Coronary Angioplasty), závažné dysrytmie a terapeutické přístupy. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Traumatologie - těžké úrazy, úraz hlavy, páteře, hrudníku, dutiny břišní, končetin, polytrauma, poranění el. proudem, termická poranění, hlavní zásady ATLS (Advanced Trauma Life Support). 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Šok, diagnóza, klasifikace, příčiny, terapeutické přístupy. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Hromadný výskyt raněných, hlavní zásady BATLS (Battlefield Advanced Trauma Life Support). 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Integrovaný záchranný systém a krizová logistika. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Zvláštnosti urgentních stavů u dětí. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Extramurální porod, péče o novorozence a matku, gynekologické akutní stavy. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Praktická výuka. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Ověření znalostí testem. 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 20 
			 | 
		
Personální a technické zabezpečení kurzu Lékařská první pomoc
Personální zabezpečení
Lékaři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru urgentní medicína a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Účastníci kurzu obdrží současně s pozvánkou do kurzu na CD učební texty Lékařská první pomoc k seznámení s tématy, což umožní ve stanovené době probrat tak rozsáhlou a náročnou problematiku.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
Učebna pro praktickou výuku s vybavením: manekýn (dospělý, dětský a novorozenec) umožňující praktický nácvik základní i rozšířené neodkladné resuscitace se simultánním záznamem sledovaných vitálních funkcí (zejména respiračních a oběhových) k objektivizaci účinnosti prováděné resuscitace a možností uložení sledovaných dat do PC a závěrečné vyhodnocení.
Model musí umožnit nácvik:
- zajištění průchodnosti dýchacích cest pomocí vzduchovodů, Combi-tubusu, laryngeálního tubusu, laryngeální masky (včetně intubační) a různými technikami tracheální intubace,
- umělé plicní ventilace z plic do plic ústy, přes masku, ručním dýchacím přístrojem/ transportním ventilátorem,
- nácvik intubace dětí/novorozenců a umělou plicní ventilaci,
- zajištění průchodnosti dýchacích cest koniopunkcí, minitracheotomií (krikotomií),
- punkci pneumotoraxu,
- zajištění vstupu do krevního řečiště - punkci a kanylaci periferní žíly, centrální žíly (subclavia, jugularis int.), v. femoralis a různé techniky intraoseálního přístupu,
- diagnostiky simulovaných poruch rytmu na kardioskopu a volbu farmakoa elektroimpulzoterapie.
Počítačová učebna pro závěrečné testování znalostí. Pro objektivní hodnocení je nezbytné pracovat alespoň s ověřeným kvazistandardizovaným testem.
8.1.2 Program kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, management a legislativy
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Lékařská etika (etické kodexy, etické chování zdravotníků). 
			Práva a povinnosti pacientů, informovaný souhlas. 
			Eutanázie aj. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Komunikace s problémovým pacientem. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Organizace a řízení zdravotnictví, financování zdravotní péče. 
			 | 
			 
			 8,5 
			 | 
		
|  
			 Informace o základních zákonných a prováděcích předpisech ve zdravotnictví. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Systém všeobecného zdravotního pojištění. Vztah lékař (zdravotnické zařízení) a pojišťovny. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Druhy, formy a právní postavení zdravotnických zařízení. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Základy kvality péče a bezpečí. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Personální řízení (Zákoník práce, komunikace s ekonomickými institucemi - daňové přiznání, evidence majetku, finanční toky). 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Povinnosti zdravotnických pracovníků, práva a povinnosti, vedení a nakládání se zdravotnickou dokumentací, zejména postup lege artis, mlčenlivost. 
			 | 
			 
			 1,5 
			 | 
		
|  
			 Právní odpovědnost ve zdravotnictví. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Nemocenské a důchodové pojištění. 
			 | 
			 
			 0,5 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 16 
			 | 
		
Personální a technické zabezpečení kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
Personální zabezpečení
Lektoři se znalostí zdravotnického práva a veřejného zdravotnictví, zejména osoby s právnickým vzděláním a profesní zkušeností v oblasti zdravotnického práva v délce alespoň 5 let.
Součástí lektorského týmu mohou být i další osoby, zejména osoby, které mají praxi v oblasti řízení ve zdravotnictví nejméně 5 let, dále studovali management, ať již na vysoké škole nebo v MBA programu, popřípadě obdobných oborů vysokých škol či celoživotního vzdělávání.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí studijních textů Základy zdravotnické legislativy, event. jiné.
8.1.3 Program kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Škodlivé užívání NL a závislostí na NL v ČR. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastností. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Zdravotní aspekty škodlivého užívání NL a závislostí na NL. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Problematika škodlivého užívání NL a závislostí na NL ve specifických podmínkách jednotlivých medicínských oborů, možnosti prevence. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Přehled specifických léčebných modalit pro osoby škodlivě užívající NL a závislé. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostmi na NL. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Závěr kurzu, diskuse. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 8 
			 | 
		
Personální a technické zabezpečení kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru návykové nemoci a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
8.1.4 Program kurzu Radiační ochrana
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 a) Účinky ionizujícího záření na živé systémy, charakter deterministických a stochastických účinků. Veličiny a jednotky používané pro potřeby radiační ochrany. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 b) Systém radiační ochrany, aplikace základních principů radiační ochrany do soudobé koncepce a legislativy EU a ČR. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 c) Radiační zátěž obyvatel z různých zdrojů ionizujícího záření. Specifický charakter lékařského ozáření, velikosti dávek pacientům pro typické radiologické postupy. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 d) Úloha lékařů indikujících vyšetření nebo léčbu s využitím zdrojů ionizujícího záření - význam indikačních kriterií (Věstník MZ ČR č. 11/03). 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 e) Zásady pro uplatňování požadavků radiační ochrany pacientů při provádění a řízení zdravotnických výkonů s použitím zdrojů ionizujícího záření - optimalizace radiační ochrany při lékařském ozáření (diagnostické referenční úrovně, princip ALARA „As Low As Reasonably Achievable“). 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 f) Praktické metody ochrany radiačních a ostatních pracovníků, ostatních pacientů a obyvatel při využívání zdrojů ionizujícího záření ve zdravotnickém zařízení (kontrolované a sledované pásmo, system monitorování, vedení dokumentace, program zabezpečování jakosti). 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 g) Odpovědnost za zajištění požadavků radiační ochrany při využívání zdrojů ionizujícího záření v lékařství: úloha indikujícího lékaře, aplikujícího odborníka, radiologického fyzika. Význam soustavného dohledu dohlížející osobou a osobou s přímou odpovědností. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 h) Pracovně-lékařská péče o radiační pracovníky. Lékařská pomoc lidem ozářeným v důsledku radiační nehody. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 8 
			 | 
		
Personální a technické zabezpečení kurzu Radiační ochrana
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody, specializací v oboru radiologický fyzik, případně se specializací v radiační ochraně (Státní ústav radiační ochrany (dále jen „SÚRO“), Státní úřad pro jadernou bezpečnost (dále jen „SÚJB“)) pro předměty v bodech a), b), c), e), f) a g).
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody, neuroradiologie a dětská radiologie pro předmět v bodě d).
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru pracovní lékařství, radiologie a zobrazovací metody, případně se specializovanou způsobilostí v radiační ochraně (SÚRO, SÚJB) pro předmět v bodě h).
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí výukových materiálů.
8.1.5 Etické, duchovní, právní a sociální aspekty paliativní medicíny
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Obsahem kurzu je úvod k problematice paliativní medicíny. 
			Školenec dostane příležitost hlouběji nahlédnout typologii nemocných, řešených otázek, možných úhlů pohledu. Bude mít možnost konfrontovat své postoje a klinické zkušenosti, hlouběji proniknout do etických a právních aspektů. 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 Úvod - můj pohled na paliativní medicínu. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Historie, filozofie a organizace paliativní péče. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Terminální fáze onemocnění - organizace péče, doprovázení, péče o pozůstalé. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Sociální práce v paliativní medicíně. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Euthanázie. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Právní aspekty rozhodování na konci života. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Etické a organizační aspekty paliativní péče v intenzivní péči - kazuistiky. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Etické a organizační aspekty paliativní péče v geriatrické medicíně - kazuistiky. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Etické a organizační aspekty paliativní péče v onkologii - kazuistiky. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Duchovní potřeby, duchovní péče. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 16 
			 | 
		
8.1.6 Management bolesti v paliativní medicíně
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Patofyziologie akutní a chronické bolesti. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Hodnocení bolesti v paliativní medicíně. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Farmakologie analgetik a koanalgetik (mechanismus účinku, aplikační formy, nežádoucí účinky). 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Syndromy nádorové bolesti. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Nejčastější syndromy chronické nenádorové bolesti. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Psychologické metody mírnění bolesti. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Spirituální aspekty bolesti u nevyléčitelně nemocných. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Modality protinádorové léčby v mírnění bolesti (chirurgie, chemoterapie, radioterapie, hormonální léčba. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Farmakoterapie akutní bolesti. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Invazivní metody léčby bolesti. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Farmakoterapie chronické nenádorové bolesti. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Průlomová bolest a její léčba. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Fyzioterapie bolesti v kontextu paliativní medicíny. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Problematika abusu a lékových závislostí v kontextu paliativní medicíny. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 25 
			 | 
		
8.1.7 Psychologie v paliativní medicíně
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Kurs je veden klinickým psychologem se zkušeností v problematice specializované paliativní péče, ve spolupráci s lékařem specialistou. 
			Účelem kurzu je pomoci účastníkům pochopit jejich vlastní roli jako lékařů v procesu umírání, účinné strategie a možnosti podpory nemocného a jeho blízkých a vlastní limity v této péči. 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 Téma: Základy komunikace v paliativní péči 
			„Já v komunikaci“ 
			 | 
			 
			 7 
			 | 
		
|  
			 Cíl: Za pomoci sebezkušenostních technik a diskuse k tématu lépe pochopit prožívání, psychické pochody a možné důvody, např. problémové komunikace umírajících pacientů a jejich příbuzných. 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 Téma: Umírání, smrt a ztráta 
			„Já a smrt“ 
			 | 
			 
			 7 
			 | 
		
|  
			 Vlastní zkušenosti s umíráním, smrtí, ztráta v životě, emoce spojené se smrtí - strach, úzkost, panika, jaké používám obrany, fáze vyrovnávání se smrtí podle E. Kubler-Ross, práce s pozůstalými, patologické truchlení. 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 Téma: Možnosti a limity, syndrom vyhoření 
			„Já v paliativní péči“ 
			 | 
			 
			 7 
			 | 
		
|  
			 Vlastní potřeby - jejich uvědomění si: 
			- co je profesionalita, 
			- moje motivace k práci v paliativní medicíně, 
			- co mě vyčerpává v mojí práci, co mě nabíjí, 
			- co je syndrom vyhoření, jak se projevuje, znám jej?, 
			- jak se bránit syndromu vyhoření, jaké používám mechanismy, 
			- pozitivní ladění, pochvala, nácvik relaxace, co mi pomáhá. 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 21 
			 | 
		
8.1.8 Komunikace v paliativní medicíně
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Cílem kurzu je předvést a prakticky nacvičovat dovednosti komunikace v prostředí specializované paliativní péče. Součástí jsou videonahrávky a zpětná vazba ve studijní skupině. Kurz je veden interaktivní, praktickou formou. 
			Kurzu „Komunikace v paliativní medicíně“ musí předcházet kurz „Psychologie v paliativní medicíně“. 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 Komunikační strategie - komunikace jako nástroj péče – psychologie komunikace, moje komunikační dovednosti. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Kontakt zdravotník - pacient: video, nácvik, zpětná vazba, bilance. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Sdělení přechodu na symptomatickou léčbu u onkologicky nemocného - video, nácvik, zpětná vazba, bilance. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Dialog s pacientem nepřijímajícím diagnózu - video, nácvik, zpětná vazba, bilance. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Jak nabídnout hospicovou, resp. paliativní péči? - video, nácvik, zpětná vazba, bilance. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Dialog s příbuzným, nespokojeným s výsledky péče - video, nácvik, zpětná vazba, bilance. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Rozhovor s nemocným s projevy organického psychosyndromu - video, nácvik, zpětná vazba, bilance. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Jak podpořit mladého umírajícího pacienta? - video, nácvik, zpětná vazba, bilance. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 21 
			 | 
		
8.1.9 Týmová práce a rozhodování - kasuistický seminář
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Tento kurz je závěrečný a bilanční. Jeho cílem je shrnout požadavky na specializační vzdělávání v konkrétních klinických případech. Účastníci předvedou své dovednosti v rozhodování, komunikaci a týmové práci. 
			Před kurzem „Týmová práce a rozhodování - kasuistický seminář“ musí předcházet všechny ostatní kurzy s výjimkou kurzu „Lékařské první pomoci“. 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 Týmová práce a její facilitace - role lékaře, typologie osobností. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Onkologická paliativní péče u karcinomu plic - představení kasuistiky, diskuse, zpětná vazba, bilance. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Onkologická paliativní péče u karcinomu tlustého střeva – představení kasuistiky, diskuse, zpětná vazba, bilance. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Onkologická paliativní péče u mozkového nádoru - představení kasuistiky, diskuse, zpětná vazba, bilance. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Onkologická paliativní péče u hematoonkologického onemocnění – představení kasuistiky, diskuse, zpětná vazba, bilance. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Onkologická paliativní péče u karcinomu slinivky břišní – představení kasuistiky, diskuse, zpětná vazba, bilance. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Onkologická paliativní péče u karcinomu vaječníků - představení kasuistiky, diskuse, zpětná vazba, bilance. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Paliativní péče v rámci intenzivní péče - představení kasuistiky, diskuse, zpětná vazba, bilance. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Paliativní péče u syndromu geriatrické deteriorace - představení kasuistiky, diskuse, zpětná vazba, bilance. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Paliativní péče u nemocného s metabolickým syndromem – představení kasuistiky, diskuse, zpětná vazba, bilance. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Paliativní péče u nemocného po recidivujících cévních mozkových příhodách - představení kasuistiky, diskuse, zpětná vazba, bilance. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Paliativní péče u nemocného s pokročilým srdečním selháním – představení kasuistiky, diskuse, zpětná vazba, bilance. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Diskuse atestačních prací. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 25 
			 | 
		
8.1.10 Léčba symptomů pokročilého onemocnění
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Patofyziologie, klinický obraz a paliativní léčba dušnosti. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Patofyziologie, klinický obraz a paliativní léčba nevolnosti a zvracení. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Patofyziologie, klinický obraz a paliativní léčba průjmu a zácpy. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Patofyziologie, klinický obraz a paliativní léčba nechutenství, poruch výživy a kachexie. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Hodnocení nutričního stavu a nutriční péče v kontextu paliativní medicíny. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Patofyziologie, klinický obraz a paliativní léčba kašle a škytavky. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Paliativní management výpotků (fluidothorax, fluidoperikard, ascites). 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Deprese: hodnocení a léčba. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Úzkost: hodnocení a léčba. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Delirium: hodnocení a léčba. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Poruchy spánku: hodnocení a léčba. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Péče o chronické rány u nevyléčitelně nemocných. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Péče o stomie a drény (kolostomie, ileostomie, nefrostomie, gastrostomie, tracheostomie, urostomie, peritoneální, biliární a hrudní drény). 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 19 
			 | 
		
8.1.11 Kurz Klinická farmacie v paliativní medicíně
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Analgetika - klinicky významné farmakodynamické a farmakokinetické vlastnosti účinných látek, kazuistiky. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Antidepresiva, anxiolytika - klinicky významné farmakodynamické a farmakokinetické vlastnosti účinných látek, kazuistiky. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Antipsychotika - klinicky významné farmakodynamické a farmakokinetické vlastnosti účinných látek. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Farmakoterapie v léčbě delirií, kazuistiky. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Zbytná farmakoterapie v paliativní medicíně, kazuistiky. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Kazuistiky s antikonvulzivní farmakoterapii - lékové interakce. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Bisfosfonáty - rozdíly mezi jednotlivými zástupci, kazuistiky zaměřené na správný výběr vhodné látky. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 16 
			 | 
		
Personální a technické zabezpečení kurzů v oboru Paliativní medicína
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru paliativní medicína a léčba bolesti a souvisejících oborů, s pedagogickou zkušeností.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
9 Doporučená literatura
Doporučená literatura
BERAN, J. Základy psychoterapie pro lékaře. Praha: Grada, 2000. 155 s. ISBN 80-7169-932-2.
BRUERA, E., et al. Textbook of palliative medicine. London New York: Hodder Arnold: Oxford University Press, 2006, 1095 s. ISBN 9780340810187.
BYOCK, I. Dobré umírání: možnosti pokojného konce života. Šenkyřík, L. Praha: Vyšehrad – Cesta domů, 2005. 325 s. ISBN 80-7021-797-9.
DOYLE, D., et al. Oxford textbook of palliative medicine. 3th ed. New York: Oxford University Press, 2004. 1244 s. ISBN 0198510985.
HANKS, G.W.C. Oxford Textbook of Palliative Medicine. 4nd ed. Oxford New York: Oxford University Press, 2009. ISBN 9780198570295.
HAŠKOVCOVÁ, H. Thanatologie: nauka o umírání a smrti. 2. přepr. vyd. Praha: Galén, 2007. 244 s. ISBN 978-80-7262-471-3.
KALVACH, Z., aj. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada, 2004. 861 s. ISBN 80-247-0548-6.
KŘIVOHLAVÝ, J Bolest: její diagnostika a psychoterapie. Brno: Institut pro další vzdělávání středních zdravotnických pracovníků, 1992. 66 s. ISBN 8070131306.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. 198 s. ISBN 80-247-0179-0.
KUBÍČKOVÁ, N. Zármutek a pomoc pozůstalým. Praha: Nakladatelství ISV, 2001. 266 s. ISBN 80-85866-82-X.
MUNZAROVÁ, M. Eutanázie nebo paliativní péče? Praha: Grada, 2005. 108 s. ISBN 80-247-1025-0.
OPATRNÝ, A. Malá příručka pastorační péče o nemocné. Praha: Pastorační středisko při Arcibiskupství pražském, 2003. 53 s.
ROKYTA, R., KOZÁK, J., KRŠIAK, M. Bolest: monografie a algeziologie. Praha: Tigris, 2006. 684 s. ISBN 80-903750-0-6.
SLÁMA, O., aj. Paliativní medicína pro praxi. Praha: Galén, 2007. 362 s. ISBN 978-80-7262-505-5.
SVATOŠOVÁ, M. Hospice a umění doprovázet. Praha: Ecce Homo, 1995. 144 s. ISBN 80-902049-0-2.
VORLÍČEK, J., aj. Paliativní medicína. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2005. 537 s. ISBN 80-247-0279-7.
WALSH, D., et al. Palliative Medicine. Philadelphia, Pa. MD Consult.: Saunders Elsevier, 2009. 1475 s. ISBN 0323040217.
Odborné časopisy
Bolest, Tigis
European Journal of Paliative Care
Journal of Pain and Symptom Management
Palliative Medicine
Paliativná medicína a liečba bolesti, Solen SK
Supportive Care in Cancer