Věstník MZd ČR, částka 2/2011
1 Cíl specializačního vzdělávání
Cílem specializačního vzdělávání v oboru Klinická genetika je získání specializované způsobilosti s označením specialisty Zdravotní laborant pro klinickou genetiku osvojením si potřebných teoretických znalostí, praktických dovedností, návyků týmové spolupráce i schopnosti samostatného rozhodování pro činnosti stanovené platnou legislativou.
2 Vstupní podmínky a průběh specializačního vzdělávání
Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru Klinická genetika je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání zdravotního laboranta dle zákona č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění pozdějších právních předpisů (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.).
Specializační vzdělávání nemusí být uskutečňováno při výkonu povolání, účastník vzdělávání však musí před přihlášením se k atestační zkoušce splnit dobu výkonu povolání stanovenou §56 odst. 6 zákona č. 96/2004 Sb.
Část specializačního vzdělávání lze absolvovat distanční formou studia, např. metodou e-learningu.
Optimální doba specializačního vzdělávání je 18 - 24 měsíců, kterou lze prodloužit nebo zkrátit při zachování počtu hodin vzdělávacího programu. V případě, že celková délka specializačního vzdělávání se od celodenní průpravy liší, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.
Vzdělávací program obsahuje celkem 560 hodin teoretického vzdělávání a praktické výuky. Praktická výuka tvoří alespoň 50 % celkového počtu hodin, včetně odborné praxe na pracovištích akreditovaného zdravotnického zařízení v rozsahu stanoveném tímto vzdělávacím programem. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit ve více akreditovaných zařízeních, pokud je nezajistí v celém rozsahu akreditované zařízení, kde účastník vzdělávání zahájil. Akreditovaná pracoviště disponují náležitým personálním, materiálním a přístrojovým vybavením.
Vzdělávací program zahrnuje modul základní a moduly odborné se stanoveným počtem kreditů, přičemž ukončení každého modulu je realizováno hodnocením úrovně dosažených výsledků vzdělávání.
Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru Klinická genetika je:
zařazení do oboru specializačního vzdělávání,
výkon povolání v příslušném oboru specializačního vzdělávání minimálně 1 rok z období 6ti let v rozsahu minimálně 1/2 stanovené týdenní pracovní doby nebo minimálně 2 roky v rozsahu minimálně pětiny stanovené týdenní pracovní doby do data přihlášení se k atestační zkoušce,
absolvování teoretické výuky,
absolvování povinné odborné praxe v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem,
získání stanoveného počtu kreditů určených vzdělávacím programem,
úspěšné složení atestační zkoušky.
3 Učební plán
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení studijního průkazu a záznamu o provedených výkonech v rámci celé odborné praxe. Počet výkonů uvedených v kapitole 3.2 Učební osnovy odborných modulů - povinné, seznam výkonů je stanoven jako minimální, aby účastník specializačního vzdělávání zvládl danou problematiku nejen po teoretické, ale i po stránce praktické.
3.1 Učební osnova základního modulu
|  
			 Základní modul ZM 
			 | 
			 
			 Organizačně provozní problematika klinických laboratoří 
			 | 
		|
|  
			 Typ modulu 
			 | 
			 
			 povinný 
			 | 
		|
|  
			 Rozsah modulu 
			 | 
			 
			 5 dnů teorie, tj. 40 hodin 
			 | 
		|
|  
			 Počet kreditů 
			 | 
			 
			 20 
			 | 
		|
|  
			 Cíl 
			 | 
			 
			 Vybavit zdravotního laboranta znalostmi potřebnými k organizační a metodické práci specialisty. 
			 | 
		|
|  
			 Téma 
			 | 
			 
			 Rozpis učiva 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Vzdělávání dospělých 
			 | 
			 
			 Úvod do problematiky. Význam celoživotního vzdělávání. Zásady vzdělávání dospělých, metody, formy cíle, motivační faktory, hodnocení účastníků SV. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Ekonomika provozu klinických laboratoří 
			 | 
			 
			 Akreditace laboratoří. Optimalizace materiálně technického vybavení. Optimalizace personálního obsazení. Validace laboratorních metod. Externí a interní způsob hodnocení kvality. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Organizace a řízení zdravotní péče 
			 | 
			 
			 Systém péče o zdraví lidu v ČR. Ekonomika provozů zdravotnických zařízení v ČR. Rozvoj lidských zdrojů ve zdravotnictví. Zdravotní pojištění. 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
|  
			 Právní problematika 
			 | 
			 
			 Základní zákonné a prováděcí předpisy ve zdravotnictví. Práva a povinnosti zdravotnických pracovníků. Povinná mlčenlivost. Právní odpovědnost ve zdravotnictví. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Krizový management 
			 | 
			 
			 Mimořádné události a katastrofy. Krizová připravenost. Hromadný výskyt postižených. Evakuace nemocnice. Ochrana obyvatelstva. 
			 | 
			 
			 6 
			 | 
		
|  
			 Systém managementu jakosti v klinických laboratořích 
			 | 
			 
			 Filozofie jakosti, základní pojmy v oblasti managementu jakosti. Národní politika podpory jakosti. Systém řízení jakosti a klinická laboratorní medicína. řízení dokumentace v klinické laboratoří. Certifikace, akreditace laboratoří. Správná laboratorní práce. 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		
|  
			 Hygienicko- epidemiologický režim klinických laboratoří 
			 | 
			 
			 Legislativa upravující podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění. Hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení, provozní řády. Zdravotní rizika životního prostředí, jejich definice. Zdravotní rizika pracovního prostředí. Determinanty zdraví. řešení prevence vzniku nemocí specifických a nespecifických. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Problematika veřejného zdraví 
			 | 
			 
			 Zdravotnictví jako společenský systém, podpora zdraví a prevence, současnost a budoucnost veřejného zdravotnictví v ČR. (e-learning). 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 První pomoc 
			 | 
			 
			 Základní neodkladná kardiopulmonální resuscitace. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Edukace 
			 | 
			 
			 Cíle edukace v klinických laboratořích. Pedagogické zásady edukace. Volba a praktická aplikace metod edukace. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Metody a techniky výzkumu 
			 | 
			 
			 Obecná metodologie, metodologie vědeckého výzkumu. Metody deskriptivní, analytické, experimentální, metody hromadného statistického zpracování dat. Pravidla realizace odborné publikace. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Ukončení modulu 
			 | 
			 
			 Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Výsledky vzdělávání 
			 | 
			 
			 Absolvent/ka: 
			orientuje se v právních předpisech souvisejících s pracovní problematikou klinických laboratoří, 
			ovládá obecné zásady podpory a ochrany zdraví, včetně hygienicko-epidemiologického režimu, 
			zná zásady poskytování kardiopulmonální resuscitace, 
			zná příslušnou legislativu pro manipulací s biologickým materiálem a jeho likvidací, 
			zná problematiku krizového managementu, 
			ovládá metody statistického zpracování dat, 
			ovládá příslušné uživatelské, laboratorní a nemocniční informační systémy, 
			zná dokumenty týkající se správné laboratorní práce (včetně edukace zdravotnických pracovníků, event. pacientů), 
			orientuje se v oblasti ekonomiky klinických laboratoří, 
			umí vypracovat dezinfekční řád pro vybraná pracoviště klinických laboratoří, 
			umí provést statistickou analýzu dat pro vědecké a výzkumné účely, 
			umí vytvořit edukační materiály pro zdravotnické pracovníky a pacienty, 
			vypracovává laboratorní standardy, 
			ovládá metody výzkumu, 
			podílí se na přechodu zdravotnického zařízení ze standardních podmínek do činnosti za nestandardních podmínek. 
			 | 
		|
|  
			 Způsob ukončení modulu 
			 | 
			 
			 Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.). 
			 | 
		|
3.1.1 Schopnosti a dovednosti po absolvování základního modulu
Absolvent/ka základního modulu je připraven/a:
pracovat s materiály, poskytujícími pravidla pro optimalizací provozu laboratoří genetiky,
podílet se na akreditačním řízení laboratoří, optimalizací materiálně technického vybavení, optimalizací personálního obsazení, validací laboratorních metod, externím a interním způsobu hodnocení kvality,
podílet se na řešení krizových opatření v případě přírodních a jiných katastrof (hromadný výskyt postižených, evakuace nemocnice, ochrana obyvatelstva),
vypracovávat provozní řády příslušných laboratoří v intencích legislativy, upravující podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a hygienických požadavků na provoz zdravotnických zařízení,
zvládat základní neodkladnou kardiopulmonální resuscitací,
podílet se na edukací pracovníků klinických laboratoří dle pedagogických zásad edukace,
provádět statistické zpracování dat,
pracovat s laboratorními informačními systémy,
zpracovávat odborné texty.
3.2 Učební osnovy odborných modulů - povinné
3.2.1 Učební osnova odborného modulu OM 1
|  
			 Odborný modul - OM 1 
			 | 
			 
			 Klinická genetika, klinická cytogenetika, molekulární biologie 
			 | 
		|
|  
			 Typ modulu 
			 | 
			 
			 povinný 
			 | 
		|
|  
			 Rozsah modulu 
			 | 
			 
			 5 dnů, tj. 40 hodin teoretické výuky 
			20 dnů, tj. 160 hodin odborné praxe 
			 | 
		|
|  
			 Počet kreditů 
			 | 
			 
			 40 (20 kreditů za teoretickou část, 20 kreditů za praktickou část) 
			 | 
		|
|  
			 Cíl 
			 | 
			 
			 Připravit zdravotního laboranta pro požadované činnosti konkrétního oboru specializace Klinická genetika. 
			 | 
		|
|  
			 Téma 
			 | 
			 
			 Rozpis učiva 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Klinická genetika 
			 | 
			 
			 Úvod do klinické genetiky, metodologie genetického poradenství, sestavení rodokmenu, klasifikace genetických patologických stavů. 
			Typy dědičnosti. 
			Biochemická genetika a imunogenetika. 
			Frekvence genetických patologických stavů, prenatální diagnostika. 
			 | 
			 
			 14 
			 | 
		
|  
			 Klinická cytogenetika 
			 | 
			 
			 Základy lidské cytogenetiky. 
			Struktura chromosomu a chemické složení chromosomu. 
			Testování mutagenity, mutace a životní prostředí. 
			Chromosomy v průběhu buněčného cyklu, vrozené a získané chromosomální aberace. 
			Onkocytogenetika. 
			Cytogenetické metody, přehled a využití. Stanovení karyotypu, analýza vrozených chromosomových aberací prenatálně i postnatálně, analýza získaných chromosomových aberací. 
			Metody molekulární cytogeneticky. 
			 | 
			 
			 13 
			 | 
		
|  
			 Molekulární biologie 
			 | 
			 
			 Buněčná biologie - vztah k diagnostice chorob. Oogeneze a její průběh, spermiogeneze a její průběh. 
			Struktura genu, genetický kód, poruchy v genech, typy mutací. 
			Chemické složení nukleových kyselin DNA, RNA a struktura dvoušroubovíce DNA. Genetický kód, exprese genů, základy dědičnosti. 
			Mutace, její podstata, rozdělení mutací a jejich frekvence, mutageny, antimutageny. Metody odběru biologického materiálu pro genetické vyšetřování. 
			Metody izolace DNA a RNA z biologického materiálu. 
			Přímá DNA diagnostika, nepřímá DNA diagnostika. 
			Kontrola kvality a koncentrace izolované DNA. 
			 | 
			 
			 12 
			 | 
		
|  
			 Ukončení modulu 
			 | 
			 
			 Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Výsledky vzdělávání 
			 | 
			 
			 Absolvent/ka 
			zvládá sestavení rodokmenu u sledované rodiny, 
			analyzuje početní a strukturní chromosomální aberace autosomů a gonozomů, analyzuje získané chromosomální aberace, 
			určuje dědičnost autosomálně recesivní, autosomálně dominantní, 
			určuje X vázanou dědičnost, 
			klasifikuje základní charakteristiky dědičnosti, přenos v rodokmenu, metabolické choroby, detekce heterozygotů, 
			zvládá metody izolace biologického materiálu na úrovní DNA a RNA, 
			provádí metody přímé a nepřímé DNA dg., 
			určuje molekulovou hmotnost PCR produktu, 
			provádí kontrolu kvality a koncentrace izolované DNA, 
			provádí kultivací BM pro cytogenetické vyšetřování, 
			stanovuje karyotyp pro cytogenetické vyšetřovací metody, 
			provádí molekulárně cytogenetická vyšetření při použití fluorescenčně značených DNA sond, pomocí nichž lze detekovat početní i strukturní odchylky chromosomů, 
			zpracovává mikroskopické preparáty pomocí speciálních pruhovacích technik, 
			provádí kultivací a zpracování buněk pro prenatální, postnatální a onkologické cytogenetické vyšetřování, 
			vyhodnocuje výsledky pomocí mikroskopické techniky, stanovuje karyotyp, 
			provádí komplexní obsluhu analyzátoru obrazu při vyhodnocování cytogenetických výsledků. 
			 | 
		|
|  
			 Seznam výkonů 
			 | 
			 
			 Počet výkonů 
			 | 
		|
|  
			 Kultivace a zpracování lymfocytů periferní krve 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Kultivace a zpracování amniocytů 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Kultivace a zpracování buněk kostní dřeně 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Kultivace a zpracování buněk fibroblastů z kůže potracených plodů 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Kultivace a zpracování lymfocytů periferní krve pro stanovení získaných chromozomových aberací 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Barvící a pruhovací techniky chromosomů 
			 | 
			 
			 8 
			 | 
		|
|  
			 Klasifikace chromozomů, zařazení do skupin a zápis karyotypu 
			 | 
			 
			 9 
			 | 
		|
|  
			 Analýza strukturních a numerických chromosomových aberací pomocí fluorescenční in situ hybridizace v interfázní buňce, nebo v metafázi 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Vyšetření aneuploidií v nekultivovaných buňkách plodové vody 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		|
|  
			 Izolace DNA pro dg.dědičných onemocnění 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Izolace RNA pro dg.dědičných onemocnění 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Laboratorní vyšetřovací metody PCR pro dg.nemocí na molekulární úrovni 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Elektroforetické laboratorní vyšetřovací metody pro dg.nemocí na molekulární úrovni 
			 | 
			 
			 5 
			 | 
		|
|  
			 Přímá a nepřímá mutační analýza na úrovní DNA 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		|
|  
			 Způsob ukončení modulu 
			 | 
			 
			 Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.) + absolvování praxe doložené potvrzením o splnění předepsaných výkonů. 
			 | 
		|
3.2.2 Učební osnova odborného modulu OM 2
|  
			 Odborný modul - OM 2 
			 | 
			 
			 Speciální laboratorní vyšetřovací metody v cytogenetice, molekulární cytogenetice a v DNA/RNA diagnostice 
			 | 
		|
|  
			 Typ modulu 
			 | 
			 
			 povinný 
			 | 
		|
|  
			 Rozsah modulu 
			 | 
			 
			 5 dnů, tj. 40 hodin teoretické výuky 
			15 dnů, tj. 120 hodin odborné praxe 
			 | 
		|
|  
			 Počet kreditů 
			 | 
			 
			 35 (20 kreditů za teoretickou část, 15 kreditů za praktickou část) 
			 | 
		|
|  
			 Téma 
			 | 
			 
			 Rozpis učiva 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Metody odběru biologického materiálu pro genetické vyšetřování 
			 | 
			 
			 Metody pro prenatální diagnostiku - kultivační metody prenatální diagnostiky, zpracování a pruhování chromosomů. 
			Metody postnatální diagnostiky - kultivační metody postnatální diagnostiky, zpracování a pruhování chromosomů. 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		
|  
			 Cytogenetické metody, přehled a využití. 
			 | 
			 
			 Metody pro onkologicky nemocné pacienty. Klasifikace strukturních a početních aberací vrozených chromosomů a typy získaných chromosomových aberací, nejčastější hematologické malignity, klinické příznaky, typické a nejčastější cytogenetické nálezy. 
			Stanovení karyotypu, analýza vrozených chromosomových aberací prenatálně i postnatálně, analýza získaných chromosomových aberací. 
			Princip metody fluorescenční in situ hybridizace (FISH) a její využití. 
			Princip metody mnohobarevné fluorescenční in situ hybridizace. 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		
|  
			 Metody molekulární cytogenetiky 
			 | 
			 
			 Princip metody komparativní geonomové hybridizace (CGH) a její využití. Klasifikace chromosomů. 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		
|  
			 Metody DNA/RNA diagnostiky 
			 | 
			 
			 Metody izolace DNA z biologického materiálu. Metody izolace RNA z biologického materiálu. Přímá DNA diagnostika, nepřímá DNA diagnostika, molekulová hmotnost PCR produktu, kontrola kvality a koncentrace izolované DNA. 
			 | 
			 
			 9 
			 | 
		
|  
			 Ukončení modulu 
			 | 
			 
			 Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Výsledky vzdělávání 
			 | 
			 
			 Absolvent/ka: 
			provádí kultivací a zpracování buněk pro prenatální, postnatální a onkologické cytogenetické vyšetřování, 
			vyhodnocuje výsledky pomocí mikroskopické techniky, stanovuje karyotyp, provádí komplexní obsluhu analyzátoru obrazu při vyhodnocování cytogenetických výsledků, 
			ovládá metody detekce mikrodetekčních syndromů pre i postnatálně, 
			provádí analýzu markerových chromosomů pre i postnatálně, 
			provádí rychlou a cílenou detekci nejčastějších aneuploidií, 
			zvládá metodu komparativní genomové hybridizace, 
			provádí detekci specifických přestaveb chromosomů a specifických delecí chromosomů, 
			provádí detekci specifických amplifikací chromosomů, 
			ovládá metodu izolace DNA a RNA, 
			provádí polymerázovou řetězovou reakci (PCR), 
			provádí elektroforetickou separací DNA, 
			zvládá metodu barvení agarózového a polyakrilamidového gelu, 
			vede evidenci DNA banky. 
			 | 
		|
|  
			 Seznam výkonů 
			 | 
		||
|  
			 Výkony spojené s praktickou a teoretickou realizací odborné písemné práce na individuálně zvolené téma oboru Klinická genetika, která je zároveň praktickou částí atestační zkoušky. 
			 | 
		||
|  
			 Způsob ukončení modulu 
			 | 
			 
			 Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.) + absolvování předepsané praxe doložené odbornou písemnou prací. 
			 | 
		|
3.2.3 Učební osnova odborného modulu OM 3
|  
			 Odborný modul - OM 3 
			 | 
			 
			 Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení 
			 | 
		
|  
			 Rozsah modulu 
			 | 
			 
			 5 dnů, tj. 40 hodin 
			 | 
		
|  
			 Typ modulu 
			 | 
			 
			 povinný 
			 | 
		
|  
			 Seznam výkonů 
			 | 
			 
			 Výkony spojené s praktickou a teoretickou realizací odborné písemné práce na individuálně zvolené téma oboru Klinická genetika, která je zároveň praktickou částí atestační zkoušky. 
			 | 
		
4 Hodnocení výsledků vzdělávání v průběhu specializačního vzdělávání
Akreditované zařízení přidělí každému účastníkovi specializačního vzdělávání školitele, který je zaměstnancem akreditovaného zařízení. Školitel pro teoretickou výuku vypracovává studijní plán a plán plnění praktických výkonů, které má účastník vzdělávání v průběhu přípravy absolvovat a průběžně prověřuje znalosti (vědomosti a dovednosti). Školitel pro praktickou část hodnotí zvládnutí výkonů stanovených vzdělávacím programem. Odborná praxe na odborných pracovištích probíhá pod vedením přiděleného školitele, který je zaměstnancem daného pracoviště, má specializovanou způsobilost v oboru a osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Školitel odborné praxe potvrzuje splnění výkonů.
a) Průběžné hodnocení školitelem:
školitel pravidelně a průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti účastníka specializačního vzdělávání. Do studijního průkazu zapisuje ukončení každého modulu a získaný počet kreditů.
b) Předpoklad pro vykonání atestační zkoušky:
absolvování teoretické a praktické výuky; včetně splnění požadované odborné praxe v akreditovaném zařízení potvrzené ve studijním průkazu a splnění výkonů obsažených ve vzdělávacím programu potvrzené přiděleným školitelem,
získání příslušného počtu kreditů.
c) Vlastní atestační zkouška probíhá dle vyhlášky č. 189/2009 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů.
5 Profil absolventa
Absolvent specializačního vzdělávání v oboru Klinická genetika bude připraven provádět, zajišťovat a koordinovat základní, specializovanou a vysoce specializovanou laboratorní činnost v oboru klinická genetika.
Je oprávněn na základě vlastního posouzení a rozhodnutí, v souladu s platnou legislativou zabezpečovat laboratorní diagnostiku v rozsahu své specializované způsobilosti stanovené činnostmi, ke kterým je připraven na základě tohoto vzdělávacího programu a platné legislativy.
5.1 Charakteristika výstupních vědomostí, dovedností a postojů, tj. profesních kompetencí, pro které absolvent/ka specializačního vzdělávání získal/a způsobilost
Zdravotní laborant se specializovanou způsobilostí v oboru Klinická genetika je připraven:
připravovat informační materiály pro pacienty a osoby jimi určené,
spolupracovat s ostatními zdravotnickými pracovníky při zajištění edukace v přípravě na specializované diagnostické postupy, zejména poskytovat zdravotnickým pracovníkům, pacientům, případně jimi určeným osobám, odborné informace o podmínkách odběrů biologického materiálu pro laboratorní vyšetření,
instruovat členy týmu v oblasti své specializace,
provádět zpracování biologického materiálu a jiných vyšetřovaných materiálů specializovanými postupy,
provádět kalibrace jednotlivých laboratorních přístrojů v oboru své specializace nebo zaměření a zajišťovat jejich přesnou dokumentací,
provádět základní hodnocení nálezu, zejména zda jsou zjištěné výsledky fyziologické,
hodnotit kvalitu poskytované laboratorní péče, tj. prováděných laboratorních metod, prostředí i dokumentace, provádět verifikací naměřených hodnot,
podílet se na výzkumu, zejména identifikovat činnosti vyžadující změnu v postupu, provádět výzkum zaměřený na odhalení příčin nedostatků v poskytované péči, vytvářet podmínky pro aplikací výsledků výzkumů do klinické praxe nejen na vlastním pracovišti, ale i v rámci oboru,
provádět statistická vyhodnocení,
připravovat standardy specializovaných postupů v rozsahu své způsobilosti.
Pod odborným dohledem lékaře nebo jiného odborného pracovníka v laboratorních metodách se specializovanou způsobilostí v oboru:
provádět odběry krve u laboratorních zvířat,
připravovat a testovat specializované diagnostické postupy,
provádět pokusy na laboratorních zvířatech, spolupracovat na expertizní činnosti pracoviště a tvorbě a udržování systému jakosti laboratoře,
provádět interní a externí kontroly kvality laboratorních vyšetření,
podílet se na zavádění, rozvoji a rutinním provádění nových specializovaných laboratorních diagnostických postupů, včetně odběru vzorků, zpracování vzorků k analýze a zpracování a vyhodnocování výsledků.
Bez odborného dohledu na základě indikace lékaře:
zajišťovat materiály pro tkáňové kultury, zakládat, udržovat a zpracovávat krátkodobé i dlouhodobé tkáňové kultury,
provádět izolací nukleových kyselin (DNA, RNA),
připravovat vzorky pro diagnostiku chorob na úrovní DNA a RNA,
hodnotit cytogenetické nálezy v mikroskopu a pomocí počítačové analýzy obrazu, provádět sestavení karyotypu a dokumentací výsledků,
kultivovat lymfocyty z periferní krve, fibroblasty z plodové vody, bioptické a nekrotické tkáně, zpracovávat vzorky po inkubací, zhotovovat a zpracovávat mikroskopické preparáty,
pracovat s náročnou přístrojovou technikou a zabezpečovat její správný chod.
6 Charakteristika akreditovaných zařízení a pracovišť
Vzdělávací instituce, zdravotnická zařízení a pracoviště zajišťující výuku účastníků specializačního vzdělávání musí být akreditovány dle ustanovení §45 zákona č. 96/2004 Sb. ve znění pozdějších právních předpisů. Tato zařízení musí účastníkovi zajistit absolvování specializačního vzdělávání dle příslušného vzdělávacího programu. Minimální kritéria akreditovaných zařízení jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
6.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště
Personální požadavky
Školitelem pro praktickou výuku se rozumí zaměstnanec akreditovaného zařízení ve smyslu zákona č. 96/2004 Sb. ve znění pozdějších právních předpisů, který organizuje a řídí teoretickou nebo praktickou část specializačního vzdělávání*.
Školitelem může být pouze zdravotnický pracovník se specializovanou způsobilostí v oboru specializace a je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“.
Lektorem pro teoretickou část se rozumí zdravotnický nebo jiný odborný pracovník, který se podílí na výuce v teoretické části specializačního vzdělávání.
Lektorem může být zdravotnický pracovník se specializovanou způsobilostí v oboru specializace a je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“.
Lektorem může být i lékař s atestací v příslušném oboru.
Lektorem může být zdravotnický pracovník, který je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“.
Lektorem může být i další odborný pracovník s jinou kvalifikací (JUDr., Ing. atd.), která odpovídá zaměření vzdělávacího programu (předměty jako je ekonomika a financování, právní problematika, krizový management, organizace a řízení, atd.).
Pedagogické schopnosti.
Doklady o odborné, specializované event. pedagogické způsobilosti.
Materiální a technické vybavení
Pro teoretickou část vzdělávacího programu standardně vybavená učebna s PC a dataprojektorem a s možností přístupu k internetu.
Modely a simulátory potřebné k výuce praktických dovedností - modely a simulátory k výuce KPR, které signalizují správnost postupu KPR.
Musí odpovídat standardům a platné legislativě.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
Organizační a provozní požadavky
Pro teoretickou část vzdělávacího programu - jiná zařízení, která mají smluvní vztah s poskytovatelem zdravotní péče dle příslušného oboru specializace.
Pro praktickou část vzdělávacího programu - poskytování zdravotní péče dle příslušného oboru.
Pro praktickou část vzdělávacího programu smluvní vztah s jedním nebo více akreditovaným zařízením z důvodu zajištění komplexnosti vzdělávacího programu.
Bezpečnost a ochrana zdraví
Součástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany včetně ochrany před ionizujícím zářením.
Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Požadavky jsou doplněny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací vztahujících se k opatřením na ochranu před působením zdrojů rizik.
7 Tabulka modulů
|  
			 Specializační vzdělávání v oboru Klinická genetika 
			 | 
		||||
|  
			 Kód 
			 | 
			 
			 Typ 
			 | 
			 
			 Název 
			 | 
			 
			 Rozsah 
			 | 
			 
			 Počet kreditů 
			 | 
		
|  
			 ZM 
			 | 
			 
			 P 
			 | 
			 
			 Organizačně provozní problematika klinických laboratoří 
			 | 
			 
			 1 týden T - 40 hodin 
			 | 
			 
			 20 (á 4 kredity/den) 
			 | 
		
|  
			 OM 1 
			 | 
			 
			 P 
			 | 
			 
			 Klinická genetika, klinická cytogenetika, molekulární biologie. 
			 | 
			 
			 1 týden T - 40 hodin 
			4 týdny Pr - 160 hodin 
			 | 
			 
			 20 (à 4 kredity/den) 
			20 (à 1 kredit/den) 
			 | 
		
|  
			 OM 2 
			 | 
			 
			 P 
			 | 
			 
			 Speciální laboratorní vyšetřovací metody v cytogenetice, molekulární cytogenetice a v DNA/RNA diagnostice. 
			 | 
			 
			 1 týden T - 40 hodin 
			3 týdny Pr - 120 hodin 
			 | 
			 
			 20 (à 4 kredity/den) 
			15 (à 1 kredit/den) 
			 | 
		
|  
			 OM 3 
			 | 
			 
			 P 
			 | 
			 
			 Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení 
			 | 
			 
			 1 týden Pr AZ - 40 hodin 
			 | 
			 
			 15 (à 3 kredity/den) 
			 | 
		
|  
			 | 
			 
			 P 
			 | 
			 
			 Odborná písemná práce 
			 | 
			 
			 120 hodin Pr 
			 | 
			 
			 45 (à 3 kredity/den) 
			 | 
		
|  
			 T - teorie Σ 120 hodin 
			Pr - praxe Σ 400 hodin 
			Pr - AZ Σ 40 hodin 
			Celkem 560 hodin 
			 | 
			 
			 Σ 155 
			 | 
		|||
Vysvětlivky: P - povinné, T - teorie, Pr - praxe, P - AZ - praxe na akreditovaném pracovišti
8 Seznam doporučených zdrojů
Doporučená literatura
Antušák, E., Kopecký, Z. Úvod do teorie krizového managementu. 2 vyd. Praha: Nakladatelství Economica, 2003, 98 s.
Bártlová, S., Hnilicová, H. Vybrané metody a techniky výzkumu, zjišťování spokojenosti pacientů. 1 vyd. Brno: NCO NZO 2000.118 s. ISBN 80-7013-311-2.
Bastl, P. a kol. Zdravotník lektorem. Brno: IDVPZ, 1997.
Bydžovský, J. První pomoc. Praha, Grada Publishing, 2004.
Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993.
Čechová, V. Obecná psychologie. 5. vydání NCO NZO.
ČSN ISO 690 : Bibliografické citace. Obsah, forma a struktura. 1.vyd. Praha: Český normalizační institut, 1996.
Etický kodex zdravotnického pracovníka nelékařských oborů. Věstník MZČR, částka 7, 2004.
Fridecký, B., KratochvIla, J. Analytická kvalita v klinické laboratoří. SEKK spol. s.r.o., 2002.
Gladkij I. A kol. Management ve zdravotnictví. Computer Press Brno. 2003. 380 s.
Hájek, Z., Kulovaný.E., Macek.M. Základy prenatální diagnostiky. GRADA Publishing, spol.s.r.o., 2000, ISBN 80 - 7169 - 391.
Haškovcová, H. Manuálek: O etice a vstřícném chování pro zdravotní laboranty, popřípadě laboratorní pracovníky. 1. vyd. Praha. Galén 1998 s. ISBN 80-85824-87-6.
Hyánek, J. Dědičné poruchy metabolismu. Avicenum Praha, 1990.
Křemen, J., Pohlreich, P., StřIbrná, J. Techniky molekulární biologie a jejich využití v medicíně. Praha: Karolinum, 1999.
Kočárek E., Pánek M., Novotná D. Klinická genetika I. - Úvod do klinické cytogeneticky. Vyšetřovací metody v klinické cytogenetice. Univerzita Karlova v Praze. Praha 2006, 120.
Kyasová, M., Mikešová, Z., Tesařová, A., Hermanová, M. Metodika k přípravě absolventské práce při ukončení studia na VZŠ. Brno, IDVPZ, 1999.
Mach, J., Prudil, L. a kol. Zdravotnictví a právo. Komentované předpisy. 2. vydání. Praha LexisNexis CZ s.r.o., 2005.
Matýšková, M., Zavřelová, J., Matýšek, S. Systém managementu jakosti - Využití v laboratoří. 1. vyd. Brno: IDVPZ, 2002. 87 s. ISBN 57-865-02.
Michalová, K. Úvod do lidské cytogeneticky. NCO NZO 1999 ISBN 80 - 7262 - 449 - 2.
Nenadálová, M., a kol. Moderní systémy řízení jakosti. Management Press, 2002..
Normy řady ČSN EN ISO 9001:2001 Systémy managementu jakosti ČSN EN ISO 15189:2003 Zdravotnické laboratoře - Zvláštní požadavky na jakost a způsobilost.
ČSN EN ISO/IEC 17025:2001 Všeobecné požadavky na způsobilost zkušebních a kalibračních laboratoří v akreditačním systému České republiky.
Pitchard, D. J., Korf, B. R. Základy lékařské genetiky. Galén, 2007, ISBN 978 - 80 -7262 - 449 - 2.
Prudil, L.: Základy právní odpovědnosti ve zdravotnictví. 4. doplněné vydání. Brno: NCO NZO, 2006. 77s. ISBN 80-7013-433-X.
Snustatd, D. P., Simmons, J. Genetika. Masarykova univerzita, nakladatelství Brno 2009, ISBN 978-80-210-4852-2.
Štěpán, J. Právní odpovědnost ve zdravotnictví. 2. vydání. Praha: Avicenum, 1970.
Štětina, J., a kol. Medicína katastrof a hromadných neštěstí. Praha: Grada Publishing, spol. s r. o.1999.
Štorek, J. a kol. Krizový management zdravotnictví. Připravovaná skripta NCO NZO.
Ticháček B. Základy epidemiologie. 1. vyd. Praha: Galén, 1997. 237 s. ISBN 80-85824-53-1.
Thompson J. S., Thompsonová M. W. Klinická genetika. TRITON, 2004/6.vydání/ ISBN 80 - 7254 4576.
VojtIšková, M. Metody molekulární genetiky. NCO NZO, 1988 ISBN 80 - 7013 - 292 - 2.
Vurm, V. Vybrané kapitoly z veřejného a sociálního zdravotnictví. MANUS Praha. 2004, 100 s.
Vyhláška č. 195/2005 Sb., kterou se upravují podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče, v platném znění.
Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví, v platném znění.
Zákon č. 239/2000 Sb. o integrovaném záchranném systému, v platném znění.
Zákon č. 240/2000 Sb. o krizovém řízení, v platném znění.
Zákon č. 241/2000 Sb. o hospodářských opatřeních při krizových situacích, v platném znění.
Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví a prováděcí vyhlášky, v platném znění.
Zlámal J., Bellová J. Ekonomika zdravotnictví. Brno: NCO NZO, 2005. 206 s.
* Školitelem může být i mentor, pokud splňuje požadavky na školitele stanovené vzdělávacím programem