Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MZd ČR, částka 10/2010

Vzdělávací program

specializačního vzdělávání v oboru

HISTOLOGIE

3.1 Učební osnova základního modulu
3.1.1 Schopnosti a dovednosti po absolvování základního modulu
3.2 Učební osnovy odborných modulů - povinné
3.2.1 Učební osnova odborného modulu OM 1
3.2.2 Učební osnova odborného modulu OM 2
3.2.3 Učební osnova odborného modulu OM 3
5.1 Charakteristika výstupních vědomostí, dovedností a postojů, tj. profesních kompetencí, pro které absolvent/ka specializačního vzdělávání získal/a způsobilost
6.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště

1 Cíl specializačního vzdělávání

Cílem specializačního vzdělávání v oboru Histologie je získání specializované způsobilosti s označením odbornosti Zdravotní laborant pro histologii osvojením si potřebných teoretických znalostí, praktických dovedností, návyků týmové spolupráce i schopnosti samostatného rozhodování pro činnosti stanovené vyhláškou č. 424/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů.

2 Vstupní podmínky a průběh specializačního vzdělávání

Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru Histologie je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání zdravotního laboranta dle zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 96/2004 Sb.“).

Specializační vzdělávání nemusí být uskutečňováno při výkonu povolání, účastník vzdělávání však musí před přihlášením se k atestační zkoušce splnit dobu výkonu povolání stanovenou §56 odst. 6 zákona č. 96/2004 Sb.

Část specializačního vzdělávání lze absolvovat distanční formou studia, např. metodou e-learningu.

Optimální doba specializačního vzdělávání je 18 - 24 měsíců, kterou lze prodloužit nebo zkrátit při zachování počtu hodin vzdělávacího programu. V případě, že celková délka specializačního vzdělávání se od celodenní průpravy liší, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.

Vzdělávací program obsahuje celkem 560 hodin teoretického vzdělávání a praktické výuky. Praktická výuka tvoří alespoň 50 % celkového počtu hodin, včetně odborné praxe na pracovištích akreditovaného zdravotnického zařízení v rozsahu stanoveném tímto vzdělávacím programem. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit ve více akreditovaných zařízeních, pokud je nezajistí v celém rozsahu akreditované zařízení, kde účastník vzdělávání zahájil. Akreditovaná pracoviště disponují náležitým personálním, materiálním a přístrojovým vybavením.

Vzdělávací program zahrnuje modul základní a moduly odborné se stanoveným počtem kreditů, přičemž ukončení každého modulu je realizováno hodnocením úrovně dosažených výsledků vzdělávání.

Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru Histologie je:

  • zařazení do oboru specializačního vzdělávání,
  • výkon povolání v příslušném oboru specializačního vzdělávání minimálně 1 rok z období 6 ti let v rozsahu minimálně ˝ stanovené týdenní pracovní doby nebo minimálně 2 roky v rozsahu minimálně pětiny stanovené týdenní pracovní doby do data přihlášení se k atestační zkoušce,
  • absolvování teoretické výuky,
  • absolvování povinné odborné praxe v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem,
  • získání stanoveného počtu kreditů určených vzdělávacím programem,
  • úspěšné složení atestační zkoušky.

3 Učební plán

Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení studijního průkazu a záznamu o provedených výkonech v rámci celé odborné praxe. Počet výkonů uvedených v kapitole 3.2. Učební osnovy - seznam výkonů a jejich četnost je stanoven jako minimální, aby účastník specializačního vzdělávání zvládl danou problematiku nejen po teoretické, ale i po stránce praktické.

3.1 Učební osnova základního modulu

 
Základní modul ZM
 
Organizačně provozní problematika klinických laboratoří
 
Typ modulu
 
Povinný
 
Rozsah modulu
 
5 dnů teorie, tj. 40 hodin
 
Počet kreditů
 
20
 
Cíl
 
Vybavit zdravotního laboranta znalostmi potřebnými k organizační a metodické práci specialisty.
 
Téma
 
Rozpis učiva
 
Minimální počet hodin
 
Vzdělávání dospělých
 
Úvod do problematiky. Zásady vzdělávání dospělých, cíle, vedení, motivační faktory, hodnocení účastníků SV.
 
2
 
Ekonomika provozu klinických laboratoří
 
Akreditace laboratoří. Optimalizace materiálně technického vybavení. Optimalizace personálního obsazení. Validace laboratorních metod. Externí a interní způsob hodnocení kvality.
 
3
 
Organizace a řízení zdravotní péče
 
Management lidských zdrojů, personální management. Strategické řízení. Management změn. Management času. Budování a řízení pracovního týmu. Ekonomika provozů zdravotnických zařízení v ČR. Rozvoj lidských zdrojů ve zdravotnictví. Zdravotní pojištění.
 
4
 
Právní problematika
 
Základní zákonné a prováděcí předpisy ve zdravotnictví. Práva a povinnosti zdravotnických pracovníků. Povinná mlčenlivost. Právní odpovědnost ve zdravotnictví.
 
5
 
Krizový management
 
Mimořádné události a katastrofy. Krizová připravenost. Hromadný výskyt postižených. Evakuace nemocnice. Ochrana obyvatelstva.
 
4
 
Systém managementu jakosti v klinických laboratořích
 
Filozofie jakosti, základní pojmy v oblasti managementu jakosti. Národní politika podpory jakosti. Systém řízení jakosti a klinická laboratorní medicína. řízení dokumentace v klinické laboratoři. Certifikace, akreditace laboratoří. Správná laboratorní práce.
 
6
 
Hygienicko- epidemiologický režim klinických laboratoří
 
Legislativa upravující podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění. Hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení, provozní Řády. Zdravotní rizika životního prostředí, jejich definice. Zdravotní rizika pracovního prostředí. Determinanty zdraví. řešení prevence vzniku nemocí specifických a nespecifických.
 
6
 
Problematika veřejného zdraví
 
Zdravotnictví jako společenský systém, podpora zdraví a prevence, současnost a budoucnost veřejného zdravotnictví v ČR. Radiační ochrana (fakultativně).
 
4
 
Edukace
 
Cíle edukace v klinických laboratořích. Pedagogické zásady edukace. Volba a praktická aplikace metod edukace.
 
3
 
Metody a techniky výzkumu
 
Obecná metodologie, metodologie vědeckého výzkumu. Metody deskriptivní, analytické, experimentální, metody hromadného statistického zpracování dat. Pravidla realizace odborné publikace.
 
2
 
Ukončení modulu
 
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba
 
1
 
Výsledky vzdělávání
 
Absolvent/ka:
orientuje se v právních předpisech souvisejících s pracovní problematikou klinických laboratoří,
ovládá obecné zásady podpory a ochrany zdraví, včetně
hygienicko-epidemiologického režimu,
zná zásady poskytování KPR,
zná příslušnou legislativu pro manipulaci s biologickým materiálem a jeho likvidaci,
zná problematiku krizového managementu,
ovládá metody statistického zpracování dat,
ovládá příslušné uživatelské, laboratorní a nemocniční informační systémy,
zná dokumenty týkající se správné laboratorní práce (včetně
edukace zdravotnických pracovníků, event. pacientů),
orientuje se v oblasti ekonomiky klinických laboratoří,
umí vypracovat dezinfekční řád pro vybraná pracoviště klinických laboratoří,
umí provést statistickou analýzu dat pro vědecké a výzkumné účely,
umí vytvořit edukační materiály pro zdravotnické pracovníky a pacienty,
vypracovává laboratorní standardy,
ovládá metody výzkumu,
podílí se na přechodu zdravotnického zařízení ze standardních podmínek do činnosti za nestandardních podmínek.
 
Způsob ukončení modulu
 
Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.)

3.1.1 Schopnosti a dovednosti po absolvování základního modulu

Absolvent/ka základního modulu je připraven/a:

  • pracovat s materiály, poskytujícími pravidla pro optimalizaci provozu laboratoří histologie,
  • podílet se na akreditačním řízení laboratoří, optimalizaci materiálně technického vybavení, optimalizaci personálního obsazení, validaci laboratorních metod, externím a interním způsobu hodnocení kvality,
  • podílet se na Řešení krizových opatření v případě přírodních a jiných katastrof
  • (hromadný výskyt postižených, evakuace nemocnice, ochrana obyvatelstva),
  • vypracovávat provozní Řády příslušných laboratoří v intencích legislativy, upravující podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a hygienických požadavků na provoz zdravotnických zařízení,
  • zvládat základní neodkladnou kardiopulmonální resuscitaci,
  • podílet se na edukaci pracovníků klinických laboratoří dle pedagogických zásad edukace,
  • provádět statistické zpracování dat,
  • pracovat s laboratorními informačními systémy,
  • zpracovávat odborné texty.

3.2 Učební osnovy odborných modulů - povinné

3.2.1 Učební osnova odborného modulu OM 1

 
Odborný modul - OM 1
 
Histologie, histologická technika
 
Typ modulu
 
Povinný
 
Rozsah modulu
 
5 dnů teorie, tj. 40 hodin
20 dnů odborná praxe, tj. 160 hodin
 
Počet kreditů
 
40 (20 kreditů za teoretickou část, 20 kreditů za praktickou část)
 
Cíl
 
Připravit zdravotního laboranta pro požadované činnosti konkrétního oboru specializace Histologie.
 
Téma
 
Rozpis učiva
 
Minimální počet hodin
 
Histologická technika
 
Fixace. Zalévací metody v histopatologii. Barvení histologických řezů (důvody barvení, druhy barviv, hematoxylin-eozin, montovací média). Zpracování punktátů a příprava preparátů pro cytologii. Přehledná barvení v histopatologii (barvení Weigert van Gieson, Azan, Trichromy). Cytologická barvení. Znázornění vazivových vláken (znázornění elastických, kolagenních a retikulárních vláken). Speciální metody histopatologické (znázornění amyloidu, baktérií, fibrinu). Rychlé zhotovování histologických preparátů Zhotovování preparátů z tvrdých tkání. Průkaz polysacharidů. Průkaz lipidů. Průkaz enzymů. Průkaz pigmentů. Průkaz anorganických látek (železo, kalcium). Imunohistologie. Metody fluorescenční. Metody molekulární patologie. Základy elektronové mikroskopie. Metody zpracování tkáňových kultur a konzervaci tkání. Základy cytologického screeningu (gynekologického a negynekologického).
 
8
 
Histologie
 
Buňka (tvar a velikost buňky, skladba buňky, spojení buněk, buněčné organely, buněčné inkluze, životní projevy buňky).
Tkáně (tkáně, pojiva, krev, tkáň svalová, tkáň nervová).
Mikroskopická stavba nervového systému (CNS, periferní nervový systém). Mikroskopická stavba smyslových orgánů (orgán zraku, sluchu a rovnováhy, chuti, čichu). Mikroskopická stavby srdce a cév (srdce, cévy krevní, cévy lymfatické) Mikroskopická stavby lymfatických orgánů a sleziny (lymfatické uzliny, slezina, thymus). Mikroskopická stavba žláz s vnitřní sekrecí (hypofýza, nadledvina, štítná žláza, příštitná tělíska, epifýza, Langerhansovy ostrůvky, difuzní edokrinní systém). Mikroskopická stavba trávicího ústrojí (dutina ústní, jazyk, tonzily, zuby, jícen, žaludek, tenké střevo, tlusté střevo, játra, žlučník, slinivka břišní).
Mikroskopická stavba soustavy dýchací (dutina nosní, hrtan, průdušnice a průdušky, plíce). Mikroskopická stavby močového ústrojí (ledviny, vývodné močové cesty). Mikroskopická stavba pohlavních orgánů (mužské pohlavní orgány, ženské pohlavní orgány). Mikroskopická stavba kožní soustavy (kůže, vlas, nehet, kožní žlázy, mléčná žláza).
 
30
 
Ukončení modulu
 
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.
 
2
 
Výsledky vzdělávání
 
Absolvent/ka:
zvládá všechny fixační techniky, používané v histopatologické laboratoři,
zpracovává biologický materiál pro histopatologická vyšetření,
provádí speciální barvicí a impregnační metody,
zpracovává materiál pro elektronovou mikroskopii,
provádí histochemické, imunohistologické a fluorescenční metody,
provádí základní cytologický screenning,
zvládá metodiku tkáňových a buněčných kultur a konzervace tkání,
eviduje, archivuje, statisticky hodnotí zjištěné výsledky laboratorních vyšetření,
zvládá vypracovat odborný laboratorní protokol s využitím software pro hromadné zpracování dat.
 
Způsob ukončení modulu
 
Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.)
 
Seznam výkonů
 
Počet výkonů
 
Přehledná barvení
 
5
 
Cytologická barvení
 
4
 
Znázornění vazivových vláken
 
5
 
Speciální metody histopatologické (amyloid, baktérie)
 
5
 
Cytologické vyšetření buněk v nátěrech (gynekologická cytologie, negynekologická cytologie)
 
10
 
Rychlé zhotovení histologických preparátů
 
5
 
Metody neurohistologické
 
2
 
Zhotovení preparátů z tvrdých tkání
 
6
 
Průkaz polysacharidů
 
4
 
Průkaz enzymů
 
3
 
Průkaz pigmentů
 
2
 
Průkaz anorganických látek
 
2
 
Imunohistologie
 
5
 
Fluorescenční mikroskopie
 
1
 
Elektronová mikroskopie
 
1
 
Způsob ukončení modulu
 
Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.), splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul 1.

3.2.2 Učební osnova odborného modulu OM 2

 
Odborný modul - OM 2
 
Patologie
 
Typ modulu
 
Povinný
 
Rozsah modulu
 
5 dnů, tj. 40 hodin teoretické výuky
5 dnů, tj. 120 hodin odborné praxe
 
Počet kreditů
 
35 (20 kreditů za teoretickou část, 15 kreditů za praktickou část)
 
Téma
 
Rozpis učiva
 
Minimální počet hodin
 
Příčiny nemoci a jejich prevence
 
Zevní příčiny, vnitřní příčiny, patologie imunitních reakcí, stárnutí a stáří.
 
1
 
Regresivní a metabolické změny
 
Nekróza, apoptóza, atrofie, dystrofie, patologická pigmentace.
 
3
 
Poruchy oběhu krve a mízy
 
Insuficience oběhu krve a mízy, insuficience oběhového systému, projevy insuficience oběhového systému, příčiny insuficience oběhového systému, příčiny insuficience oběhového systému mající základ v srdci, příčiny insuficience oběhového systému mající základ v cévách, příčiny insuficience oběhového systému mající základ v množství a složení krve, místní poruchy oběhu krve a mízy.
 
3
 
Zánět
 
Definice, projevy zánětu, místní projevy zánětu, celkové projevy zánětu, příčiny a význam zánětu, celkové infekce, formy, klasifikace a názvosloví zánětu, nespecifický zánět, granulomatózní specifický zánět.
 
3
 
Progresivní změny
 
Regenerace, reparace, hojení ran, hojení zlomenin, hypertrofie a hyperplazie, metaplazie a dysplázie, transplantace.
 
2
 
Nádory
 
Definice a obecné vlastnosti nádorů, biologické vlastnosti nádorů, význam nádorových onemocnění, zásady diagnostiky a terapie, vznik nádorů a jejich prevence, systematický přehled nádorů, principy klasifikace nádorů, typy nádorů - rozdělení, nepravé nádory.
 
3
 
Poruchy dýchání
 
Insuficience dýchacího systému, nemoci horních a dolních cest dýchacích, nemoci plic, záněty a nádory plic, onemocnění pleury.
 
3
 
Poruchy trávicího systému
 
Nemoci dutiny ústní a hltanu, nemoci slinných žláz, nemoci jícnu, nemoci žaludku, nemoci střev, nemoci pobřišnice, náhlé příhody břišní, nemoci slinivky břišní, malabsorpční syndrom, nemoci jater, nemoci žlučníku a žlučových cest.
 
4
 
Poruchy tvorby a vylučování moči
 
Insuficience ledvin, nemoci ledvin, nemoci vývodných močových cest.
 
3
 
Poruchy pohlavního systému, těhotenství a prsu
 
Poruchy rozlišení pohlaví, poruchy mužského pohlavního systému, poruchy ženského pohlavního systému, poruchy těhotenství, poruchy a nemoci prsu.
 
3
 
Poruchy hormonální
 
Poruchy hypofýzy, poruchy štítné žlázy, poruchy příštítných tělísek, poruchy nadledvin, poruchy Langerhansových ostrůvků, mnohotné endokrinní neoplázie.
 
3
 
Poruchy nervového systému a kosterních svalů
 
Poruchy oběhu v centrálním nervovém systému. Edém mozku, hydrocefalus, ischémie mozku a míchy změny mozku při hypertenzní nemoci, intrakraniální krvácení záněty a přenosná onemocnění centrálního nervového systému, meningitidy, záněty a přenosná onemocnění mozku a míchy, demyelinizační onemocnění, degenerativní onemocnění centrálního nervového systému, nenádorové onemocnění periferních nervů, nádory nervového systému, onemocnění kosterních svalů.
 
4
 
Poruchy kostí a kloubů
 
Poruchy kostí a kloubů.
 
3
 
Ukončení modulu
 
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.
 
2
 
Výsledky vzdělávání
 
Absolvent/ka:
zná regresivní a metabolické změny (nekróza, atrofie, dystrofie, pigmenty, konkrementy, zvápenatění, krystaly),
zná celkové a místní poruchy krevního a lymfatického oběhu,
zná příčiny, formy, průběh, rozsah, šíření zánětů,
zná etiologii, histologickou stavbu, růst, generalizaci, dělení nádorů.
 
Seznam výkonů
 
Počet výkonů
 
Výkony spojené s praktickou a teoretickou realizací odborné písemné práce na individuálně zvolené téma oboru Histologie, která je zároveň praktickou částí atestační zkoušky.
 
Způsob ukončení modulu
 
Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.), splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul 2.

3.2.3 Učební osnova odborného modulu OM 3

 
Odborný modul - OM 3
 
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení
 
Odborná praxe
 
5 dnů, tj. 40 hodin praxe na pracovišti akreditovaného zařízení - laboratoř provádějící histologické vyšetření (patologie)
 
Počet kreditů
 
15
 
Seznam výkonů
 
Počet výkonů
 
Výkony spojené s praktickou a teoretickou realizací odborné písemné práce na individuálně zvolené téma oboru Histologie, která je zároveň praktickou částí atestační zkoušky.

4 Hodnocení výsledků vzdělávání v průběhu specializačního vzdělávání

Akreditované zařízení přidělí každému účastníkovi specializačního vzdělávání školitele, který je zaměstnancem akreditovaného zařízení. Lektor pro teoretickou výuku vypracovává studijní plán a plán plnění praktických výkonů, které má účastník vzdělávání v průběhu přípravy absolvovat a průběžně prověřuje znalosti (vědomosti a dovednosti). Odborná praxe na odborných pracovištích probíhá pod vedením přiděleného školitele, který je zaměstnancem daného pracoviště, má specializovanou způsobilost v oboru a osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu a potvrzuje splněné výkony.

Průběžné hodnocení školitelem:

  • školitel pravidelně a průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti účastníka specializačního vzdělávání. Do studijního průkazu zapisuje ukončení každého modulu a získaný počet kreditů.

a) Předpoklad pro vykonání atestační zkoušky:

  • absolvování teoretické a praktické výuky; včetně splnění požadované odborné praxe v akreditovaném zařízení potvrzené ve studijním průkazu a splnění výkonů obsažených ve vzdělávacím programu potvrzené přiděleným školitelem;
  • získání příslušného počtu kreditů.

b) Vlastní atestační zkouška probíhá dle vyhlášky č. 189/2009 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

5 Profil absolventa

Absolvent specializačního vzdělávání v oboru Histologie bude připraven provádět, zajišťovat a koordinovat základní, specializovanou a vysoce specializovanou laboratorní činnost v oboru histologie.

Je oprávněn na základě vlastního posouzení a rozhodnutí, v souladu s platnou legislativou zabezpečovat laboratorní diagnostiku v rozsahu své specializované způsobilosti stanovené činnostmi, ke kterým je připraven na základě tohoto vzdělávacího programu a platné legislativy.

5.1 Charakteristika výstupních vědomostí, dovedností a postojů, tj. profesních kompetencí, pro které absolvent/ka specializačního vzdělávání získal/a způsobilost

Zdravotní laborant se specializovanou způsobilostí v oboru Histologie je připraven:

  • připravovat informační materiály pro pacienty a osoby jimi určené,
  • spolupracovat s ostatními zdravotnickými pracovníky při zajištění edukace v přípravě na specializované diagnostické postupy, zejména poskytovat zdravotnickým pracovníkům, pacientům, případně jimi určeným osobám, odborné informace o podmínkách odběrů biologického materiálu pro laboratorní vyšetření,
  • instruovat členy týmu v oblasti své specializace,
  • provádět zpracování biologického materiálu a jiných vyšetřovaných materiálů
  • specializovanými postupy,
  • provádět kalibrace jednotlivých laboratorních přístrojů v oboru své specializace nebo zaměření a zajišťovat jejich přesnou dokumentaci,
  • provádět základní hodnocení nálezu, zejména zda jsou zjištěné výsledky fyziologické,
  • hodnotit kvalitu poskytované laboratorní péče, tj. prováděných laboratorních metod, prostředí i dokumentace, provádět verifikaci naměřených hodnot,
  • podílet se na výzkumu, zejména identifikovat činnosti vyžadující změnu v postupu, provádět výzkum zaměřený na odhalení příčin nedostatků v poskytované péči, vytvářet podmínky pro aplikaci výsledků výzkumů do klinické praxe nejen na vlastním pracovišti, ale i v rámci oboru,
  • provádět statistická vyhodnocení,
  • připravovat standardy specializovaných postupů v rozsahu své způsobilosti.

Pod odborným dohledem lékaře nebo jiného odborného pracovníka v laboratorních metodách se specializovanou způsobilostí v oboru:

  • provádět odběry krve u laboratorních zvířat,
  • připravovat a testovat specializované diagnostické postupy,
  • provádět pokusy na laboratorních zvířatech, spolupracovat na expertizní činnosti pracoviště a tvorbě a udržování systému jakosti laboratoře,
  • provádět interní a externí kontroly kvality laboratorních vyšetření,
  • podílet se na zavádění, rozvoji a rutinním provádění nových specializovaných laboratorních diagnostických postupů, včetně odběru vzorků, zpracování vzorků k analýze a zpracování a vyhodnocování výsledků.

Bez odborného dohledu na základě indikace lékaře:

  • zhotovovat histologické preparáty,
  • provádět specializované histochemické, imunologické, cytologické, neurohistopatologické barvicí a impregnační postupy,
  • zpracovávat biologický materiál pro vyšetření elektronové mikroskopie a tkáňových a buněčných kultur

6 Charakteristika akreditovaných zařízení a pracovišť

Vzdělávací instituce, zdravotnická zařízení a pracoviště zajišťující výuku účastníků specializačního vzdělávání musí být akreditováno dle ustanovení §45 zákona č. 96/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Tato zařízení musí účastníkovi zajistit absolvování specializačního vzdělávání dle příslušného vzdělávacího programu. Minimální kritéria akreditovaných zařízení jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.

6.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště

Personální požadavky

  • školitelem pro praktickou výuku se rozumí zaměstnanec akreditovaného zařízení ve smyslu zákona 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů, který organizuje a řídí praktickou část specializačního vzdělávání
  • školitelem může být pouze zdravotnický pracovník se specializovanou způsobilostí v oboru specializace a je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“
  • lektorem pro teoretickou výuku se rozumí zdravotnický nebo jiný odborný pracovník, který se podílí na výuce v teoretické části specializačního vzdělávání
  • lektorem pro teoretickou výuku může být:

- zdravotnický pracovník se specializovanou způsobilostí v oboru specializace a je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“

- zdravotnický pracovník, který je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“

- lékař s atestací v příslušném oboru

- další odborný pracovník s jinou kvalifikací (JUDr., Ing. atd.), která odpovídá zaměření vzdělávacího programu (předměty jako je ekonomika a financování, právní problematika, krizový management, organizace a řízení, atd.)

  • pedagogické schopnosti
  • doklady o odborné, specializované event. pedagogické způsobilosti

Materiální a technické vybavení

  • musí odpovídat standardům a platné legislativě
  • pro teoretickou část vzdělávacího programu standardně vybavená učebna s PC a dataprojektorem a s možností přístupu k internetu
  • modely a simulátory potřebné výuce praktických dovedností - modely a simulátory k výuce KPR, které signalizují správnost postupu KPR
  • přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení)

Organizační a provozní požadavky

  • pro teoretickou část vzdělávacího programu - jiná zařízení, která mají smluvní vztah s poskytovatelem zdravotní péče dle příslušného oboru specializace
  • pro praktickou část vzdělávacího programu - poskytování zdravotní péče dle příslušného oboru
  • pro praktickou část vzdělávacího programu smluvní vztah s jedním nebo více akreditovaným zařízením z důvodu zajištění komplexnosti vzdělávacího programu

Bezpečnost a ochrana zdraví

  • součástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany včetně ochrany před ionizujícím zářením
  • výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
  • požadavky jsou doplněny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací vztahujících se k opatřením na ochranu před působením zdrojů rizik.

7 Tabulka modulů

Specializační vzdělávání v oboru

 
Kód
 
Typ
 
Název
 
Rozsah
 
Počet kreditů
 
ZM
 
P
 
Organizačně provozní problematika klinických laboratoří
 
1 týden T - 40 hodin
 
20 (á 4 kredity/den)
 
OM 1
 
P
 
Histologie a histologická technika
 
1 týden T - 40 hodin
4 týdny Pr - 160 hodin
 
20 (á 4 kredity/den)
20 (á 1 kredit/den)
 
OM 2
 
P
 
Patologie
 
1 týden T - 40 hodin
3 týdny Pr - 120 hodin
 
20 (á 4 kredity/den)
15 (á 1 kredit/den)
 
OM 3
 
P
 
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení
 
1 týden Pr - 40 hodin
AZ
 
15 (á 3 kredity/den)
 
 
P
 
Odborná písemná práce
 
120 hodin Pr
 
45 (á 3 kredity/den)
 
 
 
 
T - teorie Σ 120
Pr - praxe Σ 400
Pr - AZ Σ 40 hodin
 
 
 
 
 
Celkem 560 hodin
 
155 kreditů
Vysvětlivky: P - povinné, T - teorie, Pr - praxe, P - AZ - praxe na akreditovaném pracovišti

8 Seznam doporučených zdrojů

Doporučená literatura

Bydžovský, J. První pomoc. Praha, Grada Publishing, 2004

ČSN EN ISO 15189:2003 Zdravotnické laboratoře - Zvláštní požadavky na jakost a způsobilost,

ČSN EN ISO/IEC 17025:2001 Všeobecné požadavky na způsobilost zkušebních a kalibračních laboratoří v akreditačním systému České republiky.

Gomolčák, P. Základy imunohistochemie v patologii. Brno: IDV PZ, 1996 91 s. ISBN 80-7013-239-6.

Kobilková, J., Lojda, Z., Ondruš, J., Beková, A. Gynekologická cytodiagnostika. Praha: Galén, 2000. 109 s. ISBN 80-7262-044-4.

Kubálek, V. Úvod do cytodiagnostiky. Brno: IDV PZ, 2001. 100 s. ISBN 80-7013-333-3.

Kurman, R. J., Solomon, D. The Bethesda System.USA: Springer, 1993. 81 s. ISBN 0-387-94077-4.

Mačák, J., Mačáková, J. Patologie. Praha: GRADA Publishing 2004. 348 s. ISBN 80-247-0785-3.

Mach, J., Prudil, L. a kol.: Zdravotnictví a právo. Komentované předpisy. 2. vydání. Praha LexisNexis CZ s.r.o., 2005.

Marek, J. Onkologická cytologie moči. Praha: ISV, 1999. 94 s. ISBN 80-85866-7.

Matýšková, M., Zavřelová, J., Matýšek, S. Systém managementu jakosti - Využití v laboratoři. 1. vyd. Brno: IDVPZ, 2002. 87 s. ISBN 57-865-02.

Nenadálová, M., a kol. Moderní systémy Řízení jakosti. Management Press, 2002.

Nenutil, R. Histochemie. Učební text, Brno. IDV PZ, 1994

Normy řady ČSN EN ISO 9001:2001 Systémy managementu jakosti,

Nyklíček, O., Sloboda, J. Klinická cytologie. Brno: IDV PZ 1995, 223 s. ISBN 80-7013-064-4.

Prudil, L.: Základy právní odpovědnosti ve zdravotnictví. 4. doplněné vydání. Brno: NCO NZO, 2006. 77s. ISBN 80-7013-433-X.

Příslušné právní předpisy ve zdravotnictví.

Stříteský, J. Patologie. Olomouc: EPAVA, 2001. 338 s. ISBN 80-86297-06-3.

Sylaby přednášek, dokumentace informačních systémů.

Štěpán, J.: Právní odpovědnost ve zdravotnictví. 2. vydání. Praha: Avicenum, 1970.

Štětina, J., a kol.: Medicína katastrof a hromadných neštěstí. Praha: Grada Publishing, spol.s.r. 1999.

Štorek, J. a kol.: Krizový management zdravotnictví. Připravovaná skripta NCO NZO.

Ticháček B.: Základy epidemiologie. 1. vyd. Praha: Galén, 1997. 237 s. ISBN 80-85824-53-1.

Vacek, Z. Histologie a histologická technika. Brno: IDV PZ, 1996. 332 s. ISBN 80-7013-201-9.

Vurm, V.: Vybrané kapitoly z veřejného a sociálního zdravotnictví. MANUS Praha. 2004, 100s.

Vyhláška č. 195/2005 Sb., kterou se upravují podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče, v platném znění.

Zákon č. 239/2000 Sb. o integrovaném záchranném systému, v platném znění.

Zákon č. 240/2000 Sb. o krizovém řízení, v platném znění.

Zákon č. 241/2000 Sb. o hospodářských opatřeních při krizových situacích, v platném znění.

Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví a prováděcí vyhlášky, v platném znění.

Zlámal J., Bellová J.: Ekonomika zdravotnictví. Brno: NCO NZO, 2005. 206s.