1 Cíl vzdělávání v nástavbovém oboru
Cílem vzdělávání v nástavbovém oboru dětská gastroenterologie a hepatologie je získat teoretické znalosti a praktické dovednosti umožňující poskytovat komplexní zdravotní péči dětem s onemocněním trávicího ústrojí, jater a poruchami výživy na dětských lůžkových odděleních v nemocnici i ve specializovaných odborných ambulancích.
2 Minimální požadavky vzdělávání v nástavbovém oboru
Podmínkou pro zařazení do nástavbového oboru dětská gastroenterologie a hepatologie je získání specializované způsobilosti v oboru dětské lékařství nebo gastroenterologie.
Vzdělávání se uskutečňuje při výkonu lékařského povolání formou celodenní průpravy v rozsahu odpovídajícím stanovené týdenní pracovní době podle ustanovení §83 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Vzdělávání může probíhat jako rozvolněná příprava, to je při nižším rozsahu, než je stanovená týdenní pracovní doba. V tomto případě celková délka, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.
Celková délka přípravy v oboru dětská gastroenterologie a hepatologie je v minimální délce 24 měsíců, z toho
2.1 Specializovaný výcvik - v délce minimálně 24 měsíců
Část I.
a) povinná praxe
|  
			 Akreditované pracoviště 
			 | 
			 
			 Počet měsíců 
			 | 
		
|  
			 dětská gastroenterologie a hepatologie 1) 
			 | 
			 
			 24 
			 | 
		
Výcvik probíhá na akreditovaných pracovištích, která disponují náležitým personálním a přístrojovým vybavením a zázemím pro školence.
V průběhu vlastního specializovaného výcviku v oboru dětské lékařství může být část přípravy věnována výcviku v některém pediatrickém oboru (maximálně v rozsahu 12 měsíců) dle příslušného vzdělávacího programu - dětská gastroenterologie a hepatologie, pokud tato praxe probíhá na specializovaných dětských lůžkových odděleních. Tato absolvovaná odborná praxe se může započítat při dalším vzdělávání v jiném oboru specializace nebo v certifikovaném kurzu (nástavbovém oboru), pokud odpovídá její obsah příslušnému vzdělávacímu programu (dle ustanovení §5 odst. 8 zákona č. 95/2004 Sb.), pokud od jejího ukončení neuplynulo více než 7 let.
Část II.
b) účast na vzdělávacích aktivitách - povinná
|  
			 Kurzy, semináře 
			 | 
			 
			 Počet dní 
			 | 
		
|  
			 kurz Lékařská první pomoc 2) 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 kurz Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy 2) 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 kurz Prevence škodlivého užívání návykových látek a léčba závislostí 2) 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 kurz Radiační ochrana 3) 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
Pokud výše uvedené kurzy byly absolvovány v rámci jiného vzdělávacího programu v době ne delší než 5 let, nemusí být absolvovány znovu a započítají se.
c) účast na vzdělávacích aktivitách - doporučená
|  
			 Kurzy, semináře 
			 | 
			 
			 Délka trvání 
			 | 
		
|  
			 další kurzy, vědecké a vzdělávací akce garantované příslušnou odbornou společností nebo Institutem postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví (dále jen „IPVZ“) nebo Českou lékařskou komorou (dále jen „ČLK“) aj. 
			 | 
			 
			 v rozsahu min. 20 hod. 
			 | 
		
3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností, seznam požadovaných výkonů
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení záznamu o provedených výkonech (logbook) a průkazu odbornosti lékaře (odborný index). Potvrzené výkony musí být doložitelné ve zdravotnické dokumentaci. Počet výkonů uvedený v logbooku je stanoven jako minimální. Předpokládá se absolvování nebo asistence u takového počtu výkonů, aby školenec zvládl danou problematiku jak po teoretické, tak i po praktické stránce.
V průběhu vzdělávání v oboru dětská gastroenterologie a hepatologie má školenec získat:
všestranné klinické zkušenosti s chorobami trávicího ústrojí a jater,
všestranné klinické zkušenosti s poruchami výživy,
praktické zkušenosti s diagnostickými technikami včetně jejich interpretace,
znalosti základních principů klinického výzkumu,
znalosti administrativních a organizačních aspektů péče o děti s chronickými chorobami trávicího ústrojí, jater a poruch výživy,
zkušenosti s prací multidisciplinárních týmů včetně psychosociálních aspektů péče,
navázat a prohloubit kontakty s gastroenterology a hepatology pečujícími o dospělé pacienty (dále dospělí gastroenterologové).
Obecně
Školenec má získat klinické zkušenosti a znalosti epidemiologie o nejdůležitějších chorobách, se kterými se setkáváme v oboru dětská gastroenterologie a hepatologie.
Praktické dovednosti s diagnostickými a terapeutickými metodami:
esofagogastroduodenoskopie (horní endoskopie),
kolonoskopie,
endoskopické odstranění cizích těles,
sací biopsie sliznice tenkého střeva a rekta,
punkční biopsie jater,
24hodinová jícnová pH-metrie,
rektální manometrie,
testy pankreatické insuficience.
Výživa
vyšetření nutričního stavu,
nutriční požadavky dětí,
patofyziologie nutrice,
teorie a techniky enterální a parenterální výživy.
Základní principy kooperace s jinými specialisty (dětský chirurg, histopatolog, radiolog, intervenční radiolog, dospělý gastroenterolog, hepatolog, biochemik, infekcionista).
Znalosti příslušných aspektů organizace a managementu.
Základní znalosti o klinickém auditu a výzkumu.
Teoretické znalosti
Gastroenterologie
Hepatologie
Symptomatologie, diagnostika a terapie:
- onemocnění jater u novorozence,
- akutních jaterních onemocnění,
- chronických jaterních onemocnění,
- jaterního selhání,
- onemocnění vedoucích k cholestáze,
- vrozených metabolických jaterních chorob.
Poruchy nutrice u onemocnění jater.
Indikace k transplantaci jater.
Nutrice
Kojení.
Umělá výživa kojenců.
Vyšetření nutričního stavu.
Diagnostika a terapie poruch příjmu potravy včetně anorexia nervosa a bulimie.
Etiologie malnutrice.
Metody nutriční podpory a její indikace.
Nemocniční dietní systém.
Krátkodobý a dlouhodobý vliv malnutrice na zdravotní stav kojenců, dětí a adolescentů.
Vyšetřovací metody
Testy malabsorpce, testy jaterních funkcí; testy funkce pankreatu; dechové testy; 24hod jícnová pH metrie; manometrie.
Indikace k užití významných zobrazovacích a endoskopických technik.
Klinické a praktické dovednosti
Klinické dovednosti
Vyšetření nutričního stavu u kojenců a dětí včetně základů pediatrické auxologie.
Stanovení stupně dehydratace, plán rehydratační infúzní terapie.
Management enterální a parenterální výživy.
Rozpis eliminačních diet.
Měření dynamických nutričních parametrů - basální energetický výdej.
Praktické dovednosti
Sací biopsie tenkého střeva.
Horní endoskopie.
Rektoskopie, kolonoskopie.
Funkční testy pankreatu.
24hod jícnová pHmetrie.
Testy GIT motility - transit time; rektální manometrie.
Punkční biopsie jater.
Založení perkutánní endoskopické gastrostomie.
Odstranění polypu z rekta nebo c. sigmoideum polypektomickou kličkou.
Odstranění cizího tělesa z jícnu, ze žaludku.
Výzkumné dovednosti
Návrh klinického pokusu včetně lékařské statistiky.
Prezentace klinických dat.
Konkrétní klinické jednotky a oblasti
Hypertrofická pylorostenóza.
Intussuscepce.
Hirschprungova choroba.
Vředová choroba a infekce Hp.
Zvracení.
Zácpa.
Recidivující nebo protrahované průjmy.
Akutní a recidivující bolesti břicha.
Persistující žloutenka v novorozeneckém a časném kojeneckém věku.
Meléna a enteroragie.
Střevní obstrukce.
Diferenciální diagnostika nitrobřišní resistence.
Akutní selhání jater.
Syndrom krátkého střeva.
Chronický nespecifický střevní zánět.
Syndrom nezvladatelného průjmu.
Nejčastější infekce trávicího ústrojí a jater.
Gastrointestinální problematika spojená s AIDS.
Potravinová alergie s gastrointestinální symptomatologií.
Akutní průjem, perorální dehydratace.
Nosokomiální infekce postihující trávicí ústrojí a játra.
Chronická onemocnění jater a vrozené metabolické choroby jater.
Poruchy střevní motility.
Gastrointestinální symptomatologie u handikepovaných dětí.
Chronická podvýživa, neprospívání.
Poruchy příjmu potravy.
Deficity stopových prvků a vitaminů (Fe, Zn, Cu, Se, foláty, vitamin B12, vitaminy D, E, K, thiamin, riboflavin, kyselina askorbová, esenciální MK).
Minimální počet výkonů
|  
			 Výkony 
			 | 
			 
			 Počet 
			 | 
		
|  
			 Esofagogastroduodenoskopie včetně biopsie 
			 | 
			 
			 75 a) b) 
			 | 
		
|  
			 Rektoskopie včetně biopsie 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		
|  
			 Kolonoskopie včetně biopsie 
			 | 
			 
			 75 a) b) 
			 | 
		
|  
			 Dolní endoskopie a polypektomie kličkou 
			 | 
			 
			 20 
			 | 
		
|  
			 Perkutánní gastrostomie 
			 | 
			 
			 10 a) 
			 | 
		
|  
			 Punkční jaterní biopsie 
			 | 
			 
			 20 a) c) 
			 | 
		
|  
			 Sací biopsie tenkého střeva 
			 | 
			 
			 20 
			 | 
		
|  
			 24hod jícnová pH metrie 
			 | 
			 
			 20 
			 | 
		
|  
			 Anorektální manometrie 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		
4 Všeobecné požadavky
Absolvent vzdělávání v nástavbovém oboru:
zná principy multidisciplinárního přístupu k dítěti s onemocněním trávicího ústrojí, jater nebo s poruchou nutrice,
musí si být vědom toho, že každé vyšetření může být pro dítě nepříjemné, bolestivé nebo děsivé a že vyšetření musí být dítěti i rodičům detailně vysvětleno,
zná základní principy komunikace s dětmi a rodiči, dosažení optimální compliance.
5 Hodnocení vzdělávání v nástavbovém oboru
Vzdělávání probíhá pod vedením přiděleného školitele na akreditovaném pracovišti.
a) Průběžné hodnocení
školenec má po celou dobu vzdělávání v dětské gastroenterologii a hepatologii přiděleného školitele. Plnění vzdělávacího programu je kontrolováno školitelem i školencem. Školenec si vede osobní logbook, ve kterém budou hodnoceny teoretické znalosti a evidovány získané praktické dovednosti. V tříměsíčních intervalech provede školitel kontrolu záznamů v logbooku a po rozhovoru se školencem písemně zhodnotí dosavadní plnění požadavků vzdělávacího programu. Školenec uvede případně požadavky na změnu nebo zkvalitnění procesu vzdělávání.
b) Předpoklad přístupu k závěrečné zkoušce
absolvování požadované praxe potvrzené všemi školiteli se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí,
předložení potvrzení o provedených kompletních výkonech v logbooku,
potvrzení o absolvování kurzů, vědeckých a vzdělávacích akcí (viz tab. Část II.).
c) Vlastní závěrečná zkouška
praktická část - vyšetření pacienta, stanovení diagnózy, diferenciální diagnostika, vyšetřovací postup, navržení léčby,
teoretická část - 3 teoretické otázky z oboru.
6 Charakteristika činností, pro které absolvent vzdělávání v nástavbovém oboru získal zvláštní odbornou způsobilost
Absolvováním nástavbového oboru zdravotničtí pracovníci získávají zvláštní odbornou způsobilost pro vymezené činnosti, které prohlubují získanou specializovanou způsobilost.
Absolvent nástavbového oboru dětská gastroenterologie a hepatologie získává zvláštní odbornou způsobilost v oboru, která ho opravňuje k samostatnému výkonu činnosti jako dětský gastroenterolog a hepatolog působící v pediatrické lůžkové péči na specializovaných pracovištích, pracující u lůžka, na specializované ambulanci nemocničního dětského pracoviště, event. na specializovaných ambulancích v přednemocniční péči.
7 Charakteristika akreditovaného pracovišťě (AP)
Pracoviště zajišťující výuku školenců musí být akreditováno (ustanovení §13 zákona č. 95/2004 Sb.). Pracoviště musí zajistit školenci absolvování vzdělávacího programu. K tomu slouží řádné a plné zapojení školence do práce včetně účasti na ústavních pohotovostních službách a dále umožnění studia a pobytu na jiném akreditovaném pracovišti poskytujícím část přípravy, která není dostupná na vlastním pracovišti. Minimální kritéria AP jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
Nedílnou součástí žádosti o udělení akreditace je plán přípravy školence.
7.1 Akreditované pracoviště
Personální požadavky
Vedoucí AP/školitel má specializovanou způsobilost nebo zvláštní odbornou způsobilost v oboru dětská gastroenterologie a hepatologie a min. 5 let doložené samostatné praxe v oboru dětská gastroenterologie a hepatologie a s minimálním úvazkem 1,0.
Seznam dalších zdravotnických pracovníků, jejichž zařazení a činnost vyplývá ze vzdělávacího programu dětská gastroenterologie a hepatologie:
- chirurg se zaměřením na dětskou gastroenterologii a hepatologii,
- klinický psycholog,
- patolog se zkušeností s hodnocením střevních a jaterních biopsií.
Poměr školitel/školenec - 1:1-2.
Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech (celoživotní vzdělávání).
Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
Materiální a technické vybavení
Ambulance se zázemím lůžkového oddělení, které musí zajišťovat spektrum vyšetřovacích a léčebných metod:
- sací biopsie tenkého střeva,
- horní endoskopie,
- rektoskopie, kolonoskopie,
- funkční testy pankreatu,
- 24 hod jícnová pHmetrie,
- testy GIT motility - transit time; rektální manometrie,
- punkční biopsie jater,
- založení perkutánní endoskopické gastrostomie,
- odstranění polypu z rekta nebo sigmatu polypektomickou kličkou,
- odstranění cizího tělesa z jícnu, ze žaludku.
Organizační a provozní požadavky
Spektrum vyšetřovacích metod musí být prováděno v takovém rozsahu, který je uveden ve vzdělávacím programu.
Požadovaný počet endoskopických vyšetření bude možno dosáhnout s endoskopickým pracovištěm pro dospělé.
Vědecko výzkumná činnost
Akreditované pracoviště rozvíjí výzkumnou činnost, jeho pracovníci publikují odborná sdělení v domácích i zahraničních časopisech a podílejí se na řešení výzkumných úkolů. Školenec by se měl seznámit během své přípravy se zásadami vědecké práce, měl by mít možnost seznámit se s výzkumnou činností pracoviště, případně se i na ní podílet.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
7.2 Vysvětlivky - požadavky na pracoviště
8 Programy povinných vzdělávacích aktivit a personální a technické vybavení pro jejich realizaci
8.1 Charakteristika vzdělávacích aktivit
8.1.1 Program kurzu Lékařská první pomoc
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Náhlá zástava krevního oběhu, incidence, diagnóza, základní a rozšířená neodkladná resuscitace včetně defibrilace (Basic Life Support a Advanced Cardiac Life Support). 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Bezvědomí nejasného původu, křeče, synkopa; náhlé cévní mozkové příhody, diagnostické postupy, terapeutické okno, trombolýza systémová, intraarteriální. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Dušnost, hlavní příčiny: respirační etiologie - astma bronchiale, status astmaticus, inhalační trauma atd., kardiovaskulární etiologie - kardiální selhávání, astma cardiale, edém plic, embolie plicnice, zvláštní stavy: tonutí a utonutí, strangulace atd., diagnóza, dif. dg., terapeutické postupy, principy umělé plicní ventilace. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Bolesti na hrudi, akutní koronární syndrom, principy a indikace trombolýzy, PTCA (Percutaneous Transluminal Coronary Angioplasty), závažné dysrytmie a terapeutické přístupy. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Traumatologie - těžké úrazy, úraz hlavy, páteře, hrudníku, dutiny břišní, končetin, polytrauma, poranění el. proudem, termická poranění, hlavní zásady ATLS (Advanced Trauma Life Support). 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Šok, diagnóza, klasifikace, příčiny, terapeutické přístupy. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Hromadný výskyt raněných, hlavní zásady BATLS (Battlefield Advanced Trauma Life Support). 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Integrovaný záchranný systém a krizová logistika. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Zvláštnosti urgentních stavů u dětí. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Extramurální porod, péče o novorozence a matku, gynekologické akutní stavy. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Praktická výuka. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Ověření znalostí testem. 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 20 
			 | 
		
Personální a technické zabezpečení kurzu Lékařská první pomoc
Personální zabezpečení
Lékaři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru urgentní medicína a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Účastníci kurzu obdrží současně s pozvánkou do kurzu na CD učební texty Lékařská první pomoc k seznámení s tématy, což umožní ve stanovené době probrat tak rozsáhlou a náročnou problematiku.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
Učebna pro praktickou výuku s vybavením: manekýn (dospělý, dětský a novorozenec) umožňující praktický nácvik základní i rozšířené neodkladné resuscitace se simultánním záznamem sledovaných vitálních funkcí (zejména respiračních a oběhových) k objektivizaci účinnosti prováděné resuscitace a možností uložení sledovaných dat do PC a závěrečné vyhodnocení.
Model musí umožnit nácvik:
- zajištění průchodnosti dýchacích cest pomocí vzduchovodů, Combi-tubusu, laryngeálního tubusu, laryngeální masky (včetně intubační) a různými technikami tracheální intubace,
- umělé plicní ventilace z plic do plic ústy, přes masku, ručním dýchacím přístrojem/ transportním ventilátorem,
- nácvik intubace dětí/novorozenců a umělou plicní ventilaci,
- zajištění průchodnosti dýchacích cest koniopunkcí, minitracheotomií (krikotomií),
- punkci pneumotoraxu,
- zajištění vstupu do krevního řečiště - punkci a kanylaci periferní žíly, centrální žíly (subclavia, jugularis int.), v. femoralis a různé techniky intraoseálního přístupu,
- diagnostiky simulovaných poruch rytmu na kardioskopu a volbu farmakoa elektroimpulzoterapie.
Počítačová učebna pro závěrečné testování znalostí. Pro objektivní hodnocení je nezbytné pracovat alespoň s ověřeným kvazistandardizovaným testem.
8.1.2 Program kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Lékařská etika (etické kodexy, etické chování zdravotníků). 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Práva a povinnosti pacientů, informovaný souhlas. 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 Eutanázie aj. 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 Komunikace s problémovým pacientem. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Organizace a řízení zdravotnictví, financování zdravotní péče. 
			 | 
			 
			 8,5 
			 | 
		
|  
			 Informace o základních zákonných a prováděcích předpisech ve zdravotnictví. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Systém všeobecného zdravotního pojištění. Vztah lékař (zdravotnické zařízení) a pojišťovny. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Druhy, formy a právní postavení zdravotnických zařízení. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Základy kvality péče a bezpečí. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Personální řízení (Zákoník práce, komunikace s ekonomickými institucemi - daňové přiznání, evidence majetku, finanční toky). 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Povinnosti zdravotnických pracovníků, práva a povinnosti, vedení a nakládání se zdravotnickou dokumentací, zejména postup lege artis, mlčenlivost. 
			 | 
			 
			 1,5 
			 | 
		
|  
			 Právní odpovědnost ve zdravotnictví. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Nemocenské a důchodové pojištění. 
			 | 
			 
			 0,5 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 16 
			 | 
		
Personální a technické zabezpečení kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
Personální zabezpečení
Lektoři se znalostí zdravotnického práva a veřejného zdravotnictví, zejména osoby s právnickým vzděláním a profesní zkušeností v oblasti zdravotnického práva v délce alespoň 5 let.
Součástí lektorského týmu mohou být i další osoby, zejména osoby, které mají praxi v oblasti řízení ve zdravotnictví nejméně 5 let, dále studovali management, ať již na vysoké škole nebo v MBA programu, popřípadě obdobných oborů vysokých škol či celoživotního vzdělávání.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí studijních textů Základy zdravotnické legislativy, event. jiné.
8.1.3 Program kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Škodlivé užívání NL a závislostí na NL v ČR. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastností. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Zdravotní aspekty škodlivého užívání NL a závislostí na NL. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Problematika škodlivého užívání NL a závislostí na NL ve specifických podmínkách jednotlivých medicínských oborů, možnosti prevence. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Přehled specifických léčebných modalit pro osoby škodlivě užívající NL a závislé. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostmi na NL. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Závěr kurzu, diskuse. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 8 
			 | 
		
Personální a technické zabezpečení kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru návykové nemoci a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
8.1.4 Program kurzu Radiační ochrana
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 a) Účinky ionizujícího záření na živé systémy, charakter deterministických a stochastických účinků. Veličiny a jednotky používané pro potřeby radiační ochrany. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 b) Systém radiační ochrany, aplikace základních principů radiační ochrany do soudobé koncepce a legislativy EU a ČR. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 c) Radiační zátěž obyvatel z různých zdrojů ionizujícího záření. Specifický charakter lékařského ozáření, velikosti dávek pacientů pro typické radiologické postupy. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 d) Úloha lékařů indikujících vyšetření nebo léčbu s využitím zdrojů ionizujícího záření - význam indikačních kriterií (Věstník MZ ČR č.11/03). 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 e) Zásady pro uplatňování požadavků radiační ochrany pacientů při provádění a řízení zdravotnických výkonů s použitím zdrojů ionizujícího záření - optimalizace radiační ochrany při lékařském ozáření (diagnostické referenční úrovně, princip ALARA „As Low As Reasonably Achievable“). 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 f) Praktické metody ochrany radiačních a ostatních pracovníků, ostatních pacientů a obyvatel při využívání zdrojů ionizujícího záření ve zdravotnickém zařízení (kontrolované a sledované pásmo, systém monitorování, vedení dokumentace, program zabezpečování jakosti). 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 g) Odpovědnost za zajištění požadavků radiační ochrany při využívání zdrojů ionizujícího záření v lékařství : úloha indikujícího lékaře, aplikujícího odborníka, radiologického fyzika. Význam soustavného dohledu dohlížející osobou a osobou s přímou odpovědností. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 h) Pracovně-lékařská péče o radiační pracovníky. Lékařská pomoc lidem ozářeným v důsledku radiační nehody. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 8 
			 | 
		
Personální a technické zabezpečení kurzu Radiační ochrana
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody, specializací v oboru radiologický fyzik, případně se specializací v radiační ochraně (Státní ústav radiační ochrany (dále jen „SÚRO“), Státní úřad pro jadernou bezpečnost (dále jen „SÚJB“)) pro předměty v bodech a), b), c), e), f) a g).
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody, neuroradiologie a dětská radiologie pro předmět v bodě d).
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru pracovní lékařství, radiologie a zobrazovací metody, případně se specializací v radiační ochraně (SÚRO, SÚJB) pro předmět v bodě h).
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí výukových materiálů.
9 Doporučená literatura
Doporučená literatura
KLIEGMAN, R. M., Nelson Textbook of Pediatrcs. 18th ed. Philadelphia: Saunders Elsevier, 2007. 3147 s. ISBN 978-1-4160-2450-7.
KLEINMAN, R. E. ET AL. Walker's pediatric gastrointestinal disease: physiology, diagnosis, management. 5th ed. Hamilton, Ont.: Decker, 2008. 1528 s. ISBN 978-1-55009-364-3.
NEVORAL, J. Výživa v dětském věku. Jinočany: H & H, 2003. 434 s. ISBN 80-86022-93-5.
RODECK, B., ZIMMER, K. P. Pädiatrische Gastroenterologie, Hepatologie und Ernährung. Berlin, Heidelberg: Springer Medizin Verlag Heidelberg, 2008. 684 s. ISBN 9783540739692.
WILLIE, R., HYAMS, J. S. Pediatric gastrointestinal and liver disease. 3rd ed. Philadelpia, Pa.: Saunders Elsevier, 2006. 1312 s. ISBN 978-0-7216-3924-6.
Ostatní
European Society for Pediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition, http://espghan.med.up.pt/joomla
Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition, http://www.jpgn.org
* Certifikovaný kurz (název „nástavbový obor“ vyplývá z legislativní zkratky dle vyhlášky č. 185/2009 Sb., o oborech specializačního vzdělávání lékařů, zubních lékařů a farmaceutů a oborech certifikovaných kurzů).