1 Cíl vzdělávání v nástavbovém oboru
Cílem vzdělávání v nástavbovém oboru klinická farmakologie je získání potřebných teoretických znalostí a praktických dovedností v oblasti objektivního hodnocení účinků léčiv u zdravého i nemocného člověka, ale i návrhy na doporučení úprav a vyhodnocení celého diagnosticko-terapeutického postupu. Důraz se klade zejména na interdisciplinární spolupráci a metodickou stránku aktivity, která se uplatňuje zejména v činnosti servisní, výchovné i výzkumné.
2 Minimální požadavky na vzdělávání v nástavbovém oboru
Podmínkou pro zařazení do oboru klinická farmakologie je získání specializované způsobilosti v oboru vnitřní lékařství nebo dětské lékařství nebo geriatrie.
Vzdělávání se uskutečňuje při výkonu lékařského povolání formou celodenní průpravy v rozsahu odpovídajícím stanovené týdenní pracovní době podle ustanovení §83 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Vzdělávání může probíhat jako rozvolněná příprava, to je při nižším rozsahu, než je stanovená týdenní pracovní doba. V tomto případě celková délka, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.
Celková délka přípravy v oboru klinická farmakologie je v minimální délce 24 měsíců, z toho
2.1 Specializovaný výcvik - v délce minimálně 24 měsíců
Část I.
a) povinná praxe
|  
			 Akreditované pracoviště 
			 | 
			 
			 Počet měsíců 
			 | 
		
|  
			 klinická farmakologie 1) 
			 | 
			 
			 24 
			 | 
		
Výcvik probíhá na akreditovaných pracovištích, která disponují náležitým personálním a přístrojovým vybavením a zázemím pro školence.
Část II.
b) účast na vzdělávacích aktivitách - povinná
|  
			 Kurzy, semináře 
			 | 
			 
			 Počet dní 
			 | 
		
|  
			 kurz Lékařská první pomoc 2) 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 kurz Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy 2) 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 kurz Prevence škodlivého užívání návykových látek a léčba závislostí 2) 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 kurz Klinická aplikace farmakogenetiky 3) 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 kurz Terapeutické monitorování léčiv 3) 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		
Pokud školenec absolvuje tytéž kurzy v rámci jiného vzdělávacího programu v době ne delší než 5 let, nemusí je absolvovat a započítají se.
c) účast na vzdělávacích aktivitách - doporučená
|  
			 Kurzy, semináře 
			 | 
			 
			 Délka trvání 
			 | 
		
|  
			 další odborné akce pořádané Institutem postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví (dále jen „IPVZ“) nebo Českou lékařskou společností J.E. Purkyně (dále jen „ČLS JEP“) zejména pravidelné konference TDM (Therapeutic Drug Monitoring - terapeutické monitorování léčiv), DURG (Drug Utilization Research Group - skupina pro výzkum spotřeby léčiv) a klinické farmakologie nebo Českou lékařkou komorou (dále jen „ČLK“) atd. 
			 | 
			 
			 v rozsahu min. 20 hodin 
			 | 
		
3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností, seznam požadovaných výkonů
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení záznamu o provedených výkonech (logbook) a průkazu odbornosti lékaře (odborný index). Potvrzené výkony musí být doložitelné ve zdravotnické dokumentaci. Počet výkonů uvedený v logbooku je stanoven jako minimální. Předpokládá se absolvování nebo asistence u takového počtu výkonů, aby školenec zvládl danou problematiku jak po teoretické, tak i po praktické stránce.
Teoretické znalosti
Pro prosazování zásad racionální farmakoterapie má školenec prokázat základní znalosti umožňující individualizaci farmakoterapie, jejíž součástí jsou:
metody používané při klinickém hodnocení léčiv,
terapeutické monitorování léčiv (TDM),
základy klinicky aplikované farmakokinetiky,
znalosti základních skupin léčiv umožňující zvládnutí chorobného stavu s optimálním využitím finančních prostředků a s minimem výskytu nežádoucích účinků léčby.
Praktické dovednosti
Školenec musí prokázat praktické znalosti a dovednosti objektivního hodnocení účinku léčiv, a to zejména:
základní principy analýzy léčiv v biologickém materiálu, praktické provádění farmakokinetické analýzy,
klinická interpretace monitorování hladin léčivých přípravků a z ní vyplývající úpravy dávkování,
doporučení správného podávání a dávkování léčiv ve stáří, u dětí a u těhotných,
doporučení správného podávání a dávkování léčiv za patologických stavů (např. při ledvinovém či jaterním selhání, při šoku),
doporučení správného podávání a dávkování léčiv při lékových interakcích,
znalost klinicky významných farmakogenetických odchylek a použití genotypizace a fenotypizace.
Interpretace abnormální odpovědi na podání léčiv nebo jejich kombinace,
zásady hlášení nežádoucích účinků léčiv,
osvojení poznatků diagnózy a léčení intoxikací léčivy a návykovými látkami,
metody a postupy preklinického hodnocení léčiv se zaměřením na přenos jeho výsledků na člověka,
metody klinického hodnocení léčiv ve všech jeho etapách a jeho provádění podle zásad správné klinické praxe a podle uznávaných etických norem,
diagnostické a terapeutické metody potřebné k péči o osoby zařazené do klinických studií, zejména postupy nutné k zvládnutí stavů, které mohou vzniknout v průběhu klinického hodnocení,
teoretické znalosti při sestavení dokumentace předepsané pro klinické hodnocení léčiv.
Klinická farmakologie jednotlivých skupin léčiv a hlavních léčiv do nich zařazených,
základní neinvazivní metody používané při studiu farmakodynamiky léčiv u člověka,
základy analýzy spotřeby léčiv,
základní principy farmakoepidemiologie a farmakoekonomiky,
zásady racionálního používání léčiv,
znalost základních předpisů regulace léčiv vyplývajících z právního rámce v ČR,
znalosti zdravotnické statistiky a dovednost v používání výpočetní techniky.
Minimální počty výkonů
|  
			 Výkony 
			 | 
			 
			 Počet 
			 | 
		
|  
			 Klinicko farmakologické zhodnocení laboratorních vyšetření koncentrace léčiv včetně metod predikce a návrhu dávkování a interpretace výsledků farmakogenetických vyšetření ze skupiny léčiv kardiovaskulárních, antimikrobiálních, imunosupresiv, antiepileptik a psychofarmak 
			 | 
			 
			 1800 
			 | 
		
|  
			 Vyšetření nemocného zahrnující komplexní, cílené a kontrolní vyšetření klinickým farmakologem 
			 | 
			 
			 400 
			 | 
		
Přehled o provedených činnostech zahrnuje též aktivní podíl školence na provedení alespoň jedné klinické studie hodnocení léčiva a potvrzení účasti na práci lékové nebo etické komise.
4 Všeobecné požadavky
Absolvent nástavbového oboru:
musí znát standardní dokumentaci používanou v oboru klinická farmakologie - chorobopis a dekurs, vyplňování speciálních žádanek pro TDM, hlášení nežádoucího účinku léčiv, náležitosti lékařské zprávy, dokumentaci pro potřeby pojišťoven,
dosáhne potřebné úrovně schopností pro komunikaci s pacienty, příbuznými i spolupracovníky,
má základní znalosti posudkového a revizního lékařství, lékařské etiky, právních předpisů platných ve zdravotnictví, organizace zdravotnické služby a ekonomiky zdravotnictví,
osvojí si provozní a administrativní činnosti a management týmové práce,
osvojí si základy počítačové techniky jako prostředku pro ukládání a vyhledávání dat, odborných informací a komunikace.
5 Hodnocení vzdělávání v nástavbovém oboru
Vzdělávání probíhá pod vedením přiděleného školitele na akreditovaném pracovišti.
a) Průběžné hodnocení
školitel hodnotí průběh klinické a laboratorní praxe na jednotlivých pracovištích záznamem v průkazu odbornosti. Průběh plnění studijního plánu přípravy zaznamenává 2x ročně do průkazu odbornosti a počty výkonů do logbooku.
b) Předpoklad přístupu k závěrečné zkoušce
absolvování požadované praxe potvrzené všemi školiteli se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí,
předložení potvrzení o provedených kompletních výkonech v logbooku,
potvrzení o absolvování kurzů, vědeckých a vzdělávacích akcí (viz tab. Část II.).
c) Vlastní závěrečná zkouška
praktická část - 1x zhodnocení koncentrace léků bez výpočtu + 1x farmakologické zhodnocení léčby s použitím výpočetní techniky,
teoretická část - 3 odborné otázky (z obecné části klinické farmakologie, z terapeutického monitorování léčiv a z klinické farmakologie vybrané farmakoterapeutické skupiny).
6 Charakteristika činností, pro které absolvent vzdělávání v nástavbovém oboru získal zvláštní odbornou způsobilost
Absolvováním nástavbového oboru zdravotničtí pracovníci získávají zvláštní odbornou způsobilost pro vymezené činnosti, které prohlubují získanou specializovanou způsobilost.
Lékař se zvláštní odbornou způsobilostí v nástavbovém oboru klinická farmakologie získá zvláštní odbornou způsobilost pro práci ve specializovaných klinicko-farmakologických pracovištích zdravotnických zařízení, na pracovištích vysokých škol, v institucích podílejících se na regulaci léčiv ve státní zdravotní správě a na klinických pracovištích farmaceutického průmyslu.
Specialista v oboru klinické farmakologie musí být schopen:
samostatně zajišťovat medicínské požadavky stanovení koncentrace léčiv v tělních tekutinách, jejich farmakokinetickou analýzu a klinickou interpretaci a z ní vyplývající úpravy dávkování léčiv nemocným se změnami farmakokinetiky,
podílet se na klinickém hodnocení léčiv,
účastnit se práce lékových a etických komisí, a to v činnosti metodické i kontrolní a též při tvorbě lékové politiky,
prosazovat zásady racionálního používání léčiv,
poskytovat informace o interakcích a nežádoucích účincích léčiv.
7 Charakteristika akreditovaného pracoviště (AP)
Pracoviště zajišťující výuku školenců musí být akreditováno (ustanovení §13 zákona č. 95/2004 Sb.). Pracoviště musí zajistit školenci absolvování vzdělávacího programu. K tomu slouží řádné a plné zapojení školence do práce a dále umožnění studia a pobytu na jiném akreditovaném pracovišti poskytujícím část přípravy, která není dostupná na vlastním pracovišti. Minimální kritéria akreditovaného pracoviště jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
Nedílnou součástí žádosti o udělení akreditace je plán přípravy školence.
7.1 Akreditované pracoviště
Personální požadavky
Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru klinická farmakologie a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře nebo specializovanou způsobilost nebo zvláštní odbornou způsobilost v oboru klinická farmakologie a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti nebo zvláštní odborné způsobilosti a s minimálním úvazkem 1,0.
Poměr školitel/školenec - 1:1-2.
Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.
Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
Materiální a technické vybavení
Součásti podílející se na činnosti pracoviště:
- výpočetní technika s příslušným farmakokinetickým programem umožňujícím interpretaci a návrh úpravy dávkování,
- laboratoř provádějící klinický farmakologický servis, který může být realizován dvojím způsobem:
a) víceoborová laboratoř - komplement, kdy se využívá vybavení, jehož část slouží klinické farmakologii a farmakogenetice,
b) laboratoř klinické farmakologie.
Organizační a provozní požadavky
Provoz zajišťuje:
- oddělení (ústavy) klinické farmakologie (OKF) nebo,
- pracoviště klinické farmakologie (PKF).
Vědecko výzkumná činnost
AP rozvíjí výzkumnou činnost, jeho pracovníci publikují odborná sdělení v domácích i zahraničních časopisech a podílejí se na řešení výzkumných úkolů. Školenec by se měl seznámit během své přípravy se zásadami vědecké práce, měl by mít možnost seznámit se s výzkumnou činností pracoviště, případně se i na ní podílet.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
7.2 Vysvětlivky - požadavky na pracoviště
8 Programy povinných vzdělávacích aktivit a personální a technické vybavení pro jejich realizaci
8.1 Charakteristika vzdělávacích aktivit
8.1.1 Program kurzu Lékařská první pomoc
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Náhlá zástava krevního oběhu, incidence, diagnóza, základní a rozšířená neodkladná resuscitace včetně defibrilace (Basic Life Support a Advanced Cardiac Life Support). 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Bezvědomí nejasného původu, křeče, synkopa; náhlé cévní mozkové příhody, diagnostické postupy, terapeutické okno, trombolýza systémová, intraarteriální. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Dušnost, hlavní příčiny: respirační etiologie - astma bronchiale, status astmaticus, inhalační trauma atd., kardiovaskulární etiologie – kardiální selhávání, astma cardiale, edém plic, embolie plicnice, zvláštní stavy: tonutí a utonutí, strangulace atd., diagnóza, dif. dg., terapeutické postupy, principy umělé plicní ventilace. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Bolesti na hrudi, akutní koronární syndrom, principy a indikace trombolýzy, PTCA (Percutaneous Transluminal Coronary Angioplasty), závažné dysrytmie a terapeutické přístupy. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Traumatologie - těžké úrazy, úraz hlavy, páteře, hrudníku, dutiny břišní, končetin, polytrauma, poranění el. proudem, termická poranění, hlavní zásady ATLS (Advanced Trauma Life Support). 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Šok, diagnóza, klasifikace, příčiny, terapeutické přístupy. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Hromadný výskyt raněných, hlavní zásady BATLS (Battlefield Advanced Trauma Life Support). 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Integrovaný záchranný systém a krizová logistika. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Zvláštnosti urgentních stavů u dětí. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Extramurální porod, péče o novorozence a matku, gynekologické akutní stavy. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Praktická výuka. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Ověření znalostí testem. 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 20 
			 | 
		
Personální a technické zabezpečení kurzu Lékařská první pomoc
Personální zabezpečení
Lékaři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru urgentní medicína a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Účastníci kurzu obdrží současně s pozvánkou do kurzu na CD učební texty Lékařská první pomoc k seznámení s tématy, což umožní ve stanovené době probrat tak rozsáhlou a náročnou problematiku.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
Učebna pro praktickou výuku s vybavením: manekýn (dospělý, dětský a novorozenec) umožňující praktický nácvik základní i rozšířené neodkladné resuscitace se simultánním záznamem sledovaných vitálních funkcí (zejména respiračních a oběhových) k objektivizaci účinnosti prováděné resuscitace a možností uložení sledovaných dat do PC a závěrečné vyhodnocení.
Model musí umožnit nácvik:
- zajištění průchodnosti dýchacích cest pomocí vzduchovodů, Combi-tubusu, laryngeálního tubusu, laryngeální masky (včetně intubační) a různými technikami tracheální intubace,
- umělé plicní ventilace z plic do plic ústy, přes masku, ručním dýchacím přístrojem/ transportním ventilátorem,
- nácvik intubace dětí/novorozenců a umělou plicní ventilaci,
- zajištění průchodnosti dýchacích cest koniopunkcí, minitracheotomií (krikotomií),
- punkci pneumotoraxu,
- zajištění vstupu do krevního řečiště - punkci a kanylaci periferní žíly, centrální žíly (subclavia, jugularis int.), v. femoralis a různé techniky intraoseálního přístupu,
- diagnostiky simulovaných poruch rytmu na kardioskopu a volbu farmakoa elektroimpulzoterapie.
Počítačová učebna pro závěrečné testování znalostí. Pro objektivní hodnocení je nezbytné pracovat alespoň s ověřeným kvazistandardizovaným testem.
8.1.2 Program kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Lékařská etika (etické kodexy, etické chování zdravotníků). 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 Práva a povinnosti pacientů, informovaný souhlas. 
			 | 
			 
			 | 
		
|  
			 Eutanázie aj. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Komunikace s problémovým pacientem. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 Organizace a řízení zdravotnictví, financování zdravotní péče. 
			 | 
			 
			 8,5 
			 | 
		
|  
			 Informace o základních zákonných a prováděcích předpisech ve zdravotnictví. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Systém všeobecného zdravotního pojištění. Vztah lékař (zdravotnické zařízení) a pojišťovny. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Druhy, formy a právní postavení zdravotnických zařízení. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Základy kvality péče a bezpečí. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Personální řízení (Zákoník práce, komunikace s ekonomickými institucemi - daňové přiznání, evidence majetku, finanční toky). 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Povinnosti zdravotnických pracovníků, práva a povinnosti, vedení a nakládání se zdravotnickou dokumentací, zejména postup lege artis, mlčenlivost. 
			 | 
			 
			 1,5 
			 | 
		
|  
			 Právní odpovědnost ve zdravotnictví. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Nemocenské a důchodové pojištění. 
			 | 
			 
			 0,5 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 16 
			 | 
		
Personální a technické zabezpečení kurzu Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
Personální zabezpečení
Lektoři se znalostí zdravotnického práva a veřejného zdravotnictví, zejména osoby s právnickým vzděláním a profesní zkušeností v oblasti zdravotnického práva v délce alespoň 5 let.
Součástí lektorského týmu mohou být i další osoby, zejména osoby, které mají praxi v oblasti řízení ve zdravotnictví nejméně 5 let, dále studovali management, ať již na vysoké škole nebo v MBA programu, popřípadě obdobných oborů vysokých škol či celoživotního vzdělávání.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí studijních textů Základy zdravotnické legislativy, event. jiné.
8.1.3 Program kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Škodlivé užívání NL a závislostí na NL v ČR. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastností. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Zdravotní aspekty škodlivého užívání NL a závislostí na NL. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Problematika škodlivého užívání NL a závislostí na NL ve specifických podmínkách jednotlivých medicínských oborů, možnosti prevence. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Přehled specifických léčebných modalit pro osoby škodlivě užívající NL a závislé. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostmi na NL. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Závěr kurzu, diskuse. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 8 
			 | 
		
Personální a technické zabezpečení kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru návykové nemoci a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
8.1.4 Program kurzu Klinická aplikace farmakogenetiky
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 Podíl farmakogenetiky na variabilitě farmakokinetiky a farmakodynamiky léčiv. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Genetický polymorfismus (transportní systémy, proteiny receptorových interakcí, enzymy metabolismu léčiv). 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Farmakogenetické metody (určování fenotypu a genotypu). 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Praktické ukázky farmakogenetických vyšetření. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Polymorfismus a exprese biotransformačních enzymů. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Klinický význam farmakogenetických odchylek. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Závěr kurzu, diskuse. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 8 
			 | 
		
Personální a technické zabezpečení kurzu Klinická aplikace farmakogenetiky
Personální zabezpečení
Lektoři s nejvyšším vzděláním v oboru klinická farmakologie nebo se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru klinická farmakologie a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením a farmakogenetická laboratoř.
8.1.5 Program kurzu Terapeutické monitorování léčiv (TDM)
|  
			 Předmět 
			 | 
			 
			 Minimální počet hodin 
			 | 
		
|  
			 1. den: TDM obecně, analytické metody 
			 | 
			 
			 8 
			 | 
		
|  
			 Úvod - TDM obecně. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Analytické metody používané při TDM. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Praktické ukázky analytiky léčiv (imunochemie, GC, HPLC, LC-MS-MS). 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 2. den: TDM kardiovaskulárních látek (digoxin, amiodaron) 
			 | 
			 
			 8 
			 | 
		
|  
			 Klinická farmakologie a terapeutické použití digoxinu a amiodaronu. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 TDM digoxinu a amiodaronu s kazuistikami (stáří, renální insuficience, lékové interakce, děti). 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Praktická řešení TDM digoxinu a amiodaronu. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 3. den: TDM aminoglykosidových antibiotik 
			 | 
			 
			 8 
			 | 
		
|  
			 Klinická farmakologie a terapeutické použití aminoglykosidových antibiotik (gentamicin, amikacin). 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 TDM aminoglykosidových antibiotik s kazuistikami (stáří, renální insuficience, dialýza, děti, nedonošené děti). 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Praktické řešení TDM aminoglykosidových antibiotik. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 4. den: TDM vankomycinu 
			 | 
			 
			 8 
			 | 
		
|  
			 Klinická farmakologie a terapeutické použití vankomycinu. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 TDM vankomycinu s kazuistikami (stáří, renální insuficience, dialýza, děti a lékové interakce). 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Praktické řešení TDM vankomycinu. 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 5. den: TDM antiepileptik 
			 | 
			 
			 8 
			 | 
		
|  
			 Patofyziologie a klinika epilepsie. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Farmakoterapie epilepsie. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Analytické metody stanovení antiepileptik. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 TDM antiepileptik I. generace (fenytoin, primidon, fenobarbital, ethosuximid). 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Praktické řešení TDM antiepileptik I. generace. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 6. den: TDM antiepileptik II. generace 
			 | 
			 
			 8 
			 | 
		
|  
			 Klinická farmakologie II. generace (karbamazepin, kys.valproová, klonazepam). 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 TDM antiepileptik II. generace s kazuistikami (děti, dospělí, lékové interakce). 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Praktické řešení TDM antiepileptik II. generace. 
			 | 
			 
			 4 
			 | 
		
|  
			 7. den: TDM antiepileptik III. generace 
			 | 
			 
			 8 
			 | 
		
|  
			 Klinická farmakologie antiepileptik III. generace (lamotrigin, topiramát, levetiracetam, zonisamid, gabapentin, vigabatrin). 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 TDM antiepileptik III. generace s kazuistikami (děti, dospělí, lékové interakce). 
			 | 
			 
			 3 
			 | 
		
|  
			 Praktické řešení TDM antiepileptik III. generace. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 8. den: TDM imunosupresiv 
			 | 
			 
			 9 
			 | 
		
|  
			 Klinická farmakologie imunosupresiv (cyklosporin A, takrolimus, kyselina mykofenolová, sirolimus, everolimus). 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Terapeutické použití imunosupresiv. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Analytické metody stanovení imunosupresiv. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 TDM imunosupresiv s kazuistikami. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Praktická řešení imunosupresiv. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 9. den: TDM psychofarmak 
			 | 
			 
			 8 
			 | 
		
|  
			 Farmakoterapie v psychiatrii. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Klinická farmakologie psychofarmak. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Analytické metody pro stanovení psychofarmak. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 TDM antidepresiv a neuroleptik s kazuistikami. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Praktické užití TDM psychofarmak. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 10. den: Použití genotypizace, fenotypizace a TDM pro správné dávkování v klinické praxi 
			 | 
			 
			 7 
			 | 
		
|  
			 Použití genotypizace pro správné dávkování léčiv. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Použití fenotypizace pro správné dávkování léčiv, modelové látky pro stanovení fenotypu CYP2D6, 2C19, 2C9, 3A4, 1A2. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Kazuistiky při použití genotypizace, fenotypizace a TDM při doporučení dávkovacích schémat. 
			 | 
			 
			 2 
			 | 
		
|  
			 Závěr kurzu. 
			 | 
			 
			 1 
			 | 
		
|  
			 Celkem 
			 | 
			 
			 80 
			 | 
		
Personální zabezpečení
Lektoři s nejvyšším vzděláním v oboru klinická farmakologie nebo se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru klinická farmakologie a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením a analytická laboratoř pro TDM
9 Doporučená literatura
Doporučená literatura
ATKINSON, A. J. et al. Principles od clinical pharmacology. 2nd ed. Burlington: Academic Press, 2007. 545 s. ISBN 978-0-12-369417-1.
British National Formulary (BNF): No. 55 (März 2008). 55. Aufl. Stutgart: Deutscher Apotheker Verlag., 2008. 960 s. (vždy aktuální vydání). ISBN 3769246365.
KATZUNG, B.G. Basic and Clinical Pharmacology. 11th rev. ed. Columbus: McGraw-Hill, 2009. 1200 s. ISBN 97800716040055.
LINCOVÁ, D., FARGHALI, H., et al. Základní a aplikovaná farmakologie. 2. dopl. a přeprac. vyd. Praha: Galén, 2007. 672 s. ISBN 978-80-7262-373-0.
LÜLMANN, H., MOHR, K., WEHLING, M. Farmakologie a toxikologie. Vyd. 2. české. Praha: Grada, 2004. 725 s. ISBN 8024708361.
PERLÍK, F. Základy klinické farmakologie. Praha: Galén, 2008. 192 s. ISBN 978-80-7262 528-4.
SUCHOPÁR, J., aj. Remedia compendium. 2009. 4. vyd. Praha: Remedia s.r.o. 1000 s. ISBN 978-80-902806-4-9.
Časopisy
Domácí časopisy s tématikou klinické farmakologie a farmakoterapie, zejména:
Klinická farmakologie a farmacie
* Certifikovaný kurz (název „nástavbový obor“ vyplývá z legislativní zkratky dle vyhlášky č. 185/2009 Sb., o oborech specializačního vzdělávání lékařů, zubních lékařů a farmaceutů a oborech certifikovaných kurzů).