Věstník MZd ČR, částka 6/2008
ZPRÁVY A SDĚLENÍ
8.
|  
			
			 RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM 
			PRO ZÍSKÁNÍ SPECIALIZOVANÉ ZPŮSOBILOSTI 
			V OBORU URGENTNÍ MEDICÍNA PRO ZDRAVOTNICKÉ ZÁCHRANÁŘE 
			
			 | 
		
Zdravotnický záchranář pro urgentní medicínu
dle nařízení vlády č. 463/2004 Sb., kterým se stanoví obory
specializačního vzdělávání a označení odborností zdravotnických pracovníků
se specializovanou způsobilostí
1. Cíl specializačního vzdělávání
Cílem vzdělávacího programu pro získání specializované způsobilosti v oboru urgentní medicína je připravit zdravotnického záchranáře pro poskytování vysoce specializované specifické ošetřovatelské péče na úseku přednemocniční neodkladné péče včetně letecké záchranné služby, anesteziologicko-resuscitační péče a akutního příjmu v rozsahu vědomostí a dovedností odpovídajícím požadavkům specializované způsobilosti podle §97 vyhlášky č. 424/2004 Sb., kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků.
2. Podmínky specializačního vzdělávání
2.1. Vstupní podmínky
Podmínkou pro zařazení do vzdělávacího programu k získání specializované způsobilosti v oboru specializačního vzdělávání urgentní medicína je:
získání odborné způsobilosti k výkonu povolání zdravotnického záchranáře
2.2. Průběžné podmínky
V průběhu specializačního studia je nutný výkon zdravotnického povolání v příslušném oboru specializace minimálně 1 rok z období posledních 6-ti let v rozsahu minimálně poloviny stanovené týdenní pracovní doby nebo minimálně 2 roky výkonu povolání z období posledních 6-ti let v rozsahu minimálně pětiny stanovené týdenní pracovní doby od data přihlášení se k atestační zkoušce.
Povinné moduly vzdělávacího programu se svou odbornou i speciální problematikou vztahují k celkovému zaměření vzdělávacího programu.
V průběhu vzdělávacího programu k získání specializované způsobilosti účastník musí:
- splnit stanovený počet vyučovacích hodin všech předepsaných modulů vzdělávacího programu specializačního vzdělávání (lze započíst pouze 15% omluvené absence praktické výuky a omluvená absence z hodin teoretického vyučování)
 - prokázat písemnou nebo ústní formou schopnost souhrnně formulovat poznatky získané v jednotlivých etapách modulového systému specializačního studia a schopnost vytvářet logické vztahy
 - absolvovat pod vedením školitele odbornou praxi v délce nejméně 2 týdnů na akreditovaném pracovišti
 - splnit požadovaný počet výkonů stanovených vzdělávacím programem k získání specializované způsobilosti v rámci akreditovaného pracoviště
 - dále splnit výkony stanovené vzdělávacím programem v rámci vlastního nebo jiného pracoviště neodkladné a intenzivní péče v souladu s požadavky určenými vedoucím studia
 - získat počet kreditů určených vzdělávacím programem, vymezených v jednotlivých modulech
 
2.3. Výstupní podmínky
Ukončení specializačního studia je podmíněno splněním všech předpokladů stanovených v odstavcích 2.1., 2.2.
Účastník získá specializovanou způsobilost k výkonu vysoce specializovaných specifických činností zdravotnického záchranáře pro urgentní medicínu po vykonání atestační zkoušky dle §60 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 394/2004 Sb., kterou se upravují podrobnosti o konání atestační zkoušky, zkoušky k vydání osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu, závěrečné zkoušky akreditovaných kvalifikačních kurzů, aprobační zkoušky a zkušební řád pro tyto zkoušky.
3. Délka specializačního vzdělávání
Celková délka vzdělávacího programu k získání specializované způsobilosti v oboru specializačního vzdělávání urgentní medicína je stanovena na 36 měsíců, lze ji zkrátit či prodloužit při zachování počtu hodin vzdělávacího programu. Délku i poměr teorie a praxe má každý modul stanoven individuálně. Obsahuje nejméně 640 hodin teoretické a praktické výuky, z toho zahrnuje minimálně 50% praktické výuky.
4. Obsah specializačního vzdělávání
Vzdělávací program k získání specializované způsobilosti v oboru specializačního vzdělávání urgentní medicína představuje formu celoživotního vzdělávání, při které se účastník věnuje jak teoretické, tak praktické přípravě:
- teoretická výuka prohlubuje vědomosti z vědních oborů, jejichž základy byly položeny v rámci kvalifikačního studia a seznamuje účastníky vzdělávacího programu s novými vědními disciplínami nutnými pro činnost zdravotnického záchranáře se specializovanou způsobilostí v rámci přednemocniční neodkladné péče včetně letecké zdravotnické záchranné služby, anesteziologicko-resuscitační péče a akutního příjmu
 - praktická výuka se zaměřuje na rozšíření a automatizaci stávajících dovedností a fixaci dovedností nových, včetně vysoce specializovaných specifických ošetřovatelských činností v rámci přednemocniční neodkladné péče včetně letecké záchranné služby, anesteziologicko-resuscitační péče a akutního příjmu
 
Vzdělávací program je koncipován modulovým způsobem, zahrnuje modul základní, odborný a moduly speciální.
4.1. Obsah základního modulu - Role zdravotnického záchranáře specialisty
Cíl: Vybavit zdravotnického záchranáře znalostmi z pojmosloví, zajistit orientaci v primárních vědomostech a literárních pramenech vědních a klinických oborů ovlivňujících roli zdravotnického záchranáře specialisty.
Vědomosti:
- znát filozofické, psychologické a sociologické teze (vč. multikulturních odlišností) v souvislosti a návaznosti na vymezení problematiky související s poskytováním vysoce specializované specifické ošetřovatelské péče
 - znát základy managementu včetně managementu lidských zdrojů ve zdravotnictví, kontinuální zvyšování kvality ošetřovatelské péče a profesní etiku
 - znát právní problematiku specifickou pro neodkladnou péči včetně forenzních aspektů
 - znát základy pedagogiky, didaktiky a andragogiky
 - znát ošetřovatelství zaměřené zejména na výzkum (metody, procedury a techniky pro realizaci průzkumných šetření, stanovení hypotéz, získávání dat a zásady pro zpracování dat), právní a morální odpovědnost při aplikaci výsledků především v neodkladné péči
 - znát vybranou problematiku zásad prevence pochybení v neodkladné ošetřovatelské praxi
 - znát problematiku radiačního nebezpečí a ochrany
 - znát práva pacientů všech věkových skupin, práva i povinnosti zdravotnických pracovníků
 
Dovednosti:
- koordinovat práci členů ošetřovatelského týmu v oblasti své specializace a působit jako konzultant pro ostatní členy týmu
 - zajišťovat kvalitu neodkladné ošetřovatelské péče, plánovat postupy pro její udržení a kontinuální zvyšování
 - provádět ošetřovatelský výzkum, zejména identifikovat oblasti výzkumné činnosti, realizovat výzkumnou činnost a vytvářet podmínky pro aplikaci výsledků výzkumů do klinické praxe na vlastním pracovišti i v rámci oboru
 - připravovat standardy specializovaných postupů v rozsahu své způsobilosti
 - podílet se na edukaci pacientů, případně jiných osob, ve specializovaných diagnostických a léčebných postupech v rámci svých kompetencí
 - vést celoživotní vzdělávání včetně specializačního v oboru své specializace
 - zvládat vyhodnocování rizikových příčin lidského pochybení, provádět identifikaci rizik, navrhovat efektivní opatření zaměřená na prevenci pochybení a omylů, zapojovat pacienty a jejich rodiny jako partnery do programu bezpečné péče
 
4.2. Obsah odborného modulu - Zdravotnický záchranář pro urgentní medicínu
Cíl: Připravit zdravotnického záchranáře pro poskytování vysoce specializované specifické ošetřovatelské péče v oblasti diagnostiky a prvotních ošetřovatelských a léčebných postupů u stavů vyžadujících neodkladnou péči v přednemocniční etapě, na pracovištích akutního příjmu a oddělení anesteziologicko-resuscitační péče.
Vědomosti:
- znát zásady i způsoby sledování a monitorování pacientů
 - znát zásady diagnostiky a diferenciálně diagnostický komplex životně důležitých funkcí
 - znát problematiku urgentních stavů a zásady vysoce specializované specifické ošetřovatelské péče o pacienty s postižením jednotlivých orgánových systémů
 - znát problematiku specifické ošetřovatelské péče o pacienta všech věkových skupin včetně specifické péče o novorozence při překotném porodu i v extrémních situacích
 - znát problematiku prvotních neodkladných postupů při selhávání základních životních funkcí (zajištění průchodnosti dýchacích cest, postupy při rozšířené kardiopulmonální resuscitaci u dospělých i dětí včetně farmakologické podpory a za použití přístrojů k defibrilaci srdce, případně k automaticé srdeční masáži)
 - znát problematiku aplikované hygieny (infekční onemocnění, infekční řetězec, infekční transport, hygienicko-protiepidemická opatření i za mimořádných situací)
 - znát problematiku neodkladné ošetřovatelské péče o dospělé i děti v extrémních situacích (válečné konflikty, katastrofy - přírodní společenské, technické aj.)
 - znát specifickou problematiku ošetřovatelské péče při poskytování záchranných a likvidačních prací za mimořádných událostí v rámci integrovaného záchranného systému
 - orientovat se v krizovém managementu a znát řešení následků mimořádných událostí a úkolů zdravotnictví za krizových stavů
 - znát způsoby a techniky pro bezpečné vyprošťování, polohování, imobilizaci a bezpečný transport i v extrémních situacích
 - znát zdravotnické a technické vybavení jednotlivých transportních prostředků
 - znát problematiku soudního lékařství
 - orientovat se v problematice psychicky nemocných včetně agresivních osob a základů sebeobrany
 
Dovednosti:
- provádět sledování, monitorování a vyhodnocování údajů o zdravotním stavu, zejména fyziologických funkcí včetně diferenciální diagnostiky
 - provádět odebírání biologického materiálu v podmínkách neodkladné a intenzivní péče
 - provádět kardiopulmonální resuscitaci i s pomocí přístrojů k automatické srdeční masáži a provádět defibrilaci srdce elektrickým výbojem
 - podávat léčivé přípravky v rámci kardiopulmonální resuscitace a u stavů bezprostředně ohrožujících život dle standardů
 - provádět vysoce specializovanou specifickou ošetřovatelskou péči o dospělé i děti zaměřenou na postižení jednotlivých orgánových systémů specifických pro urgentní medicínu i extrémní situace
 - zajišťovat dýchací cesty dostupnými pomůckami včetně tracheální intubace u pacientů starších 10 let
 - zvládat techniky komunikace s postiženými i ostatními osobami v kritických stavech a v extrémních situacích
 - provádět základy psychologické intervence
 - provádět bezpečné vyprošťování, polohování a imobilizaci postižených
 - řídit záchranné a likvidační práce za mimořádných situací ve spolupráci s velitelem zásahu
 - zajišťovat bezpečnost pacientů a personálu v nestandardních podmínkách, zejména při používání zdravotnických prostředků, sledovat funkčnost přístrojové techniky specifické pro neodkladnou péči a zajišťovat její stálou připravenost
 - vést porod i za nestandardních podmínek a provádět první ošetření novorozence
 - zvládat základní techniky zvládání agresivních osob sebeobrany
 - vést zdravotnickou dokumentaci v nestandardních podmínkách
 
Praktická cvičení:
- řešení modelových situací
 - neodkladná resuscitace
 - zajištění dýchacích cest
 - endobronchiální laváže včetně odsávání z dolních cest dýchacích
 - nácviky sebeobrany
 - další
 
Výkony a jejich četnost:
|  
			 zajištění pacienta v kritickém stavu 
			 | 
			 
			 5x 
			 | 
		
|  
			 rozšířená neodkladná resuscitace* 
			 | 
			 
			 10x 
			 | 
		
|  
			 elektroimpulzoterapie: defibrilace, externí kardiostimulace* 
			 | 
			 
			 10x 
			 | 
		
|  
			 kanylace periferní žíly u dětí mladších 10 let 
			 | 
			 
			 20x 
			 | 
		
|  
			 intraoseální vstup* 
			 | 
			 
			 10x 
			 | 
		
|  
			 provedení a vyhodnocení orientačního laboratorního vyšetření specifického 
			 | 
			|
|  
			 pro urgentní medicínu 
			 | 
			 
			 10x 
			 | 
		
|  
			 zajištění dýchacích cest laryngeální maskou 
			 | 
			 
			 10x 
			 | 
		
|  
			 zajištění dýchacích cest kombirourkou 
			 | 
			 
			 10x 
			 | 
		
|  
			 zajištění dýchacích cest tracheální intubací u pacientů starších 10 let* 
			 | 
			 
			 50x 
			 | 
		
|  
			 provedení koniopunkce* 
			 | 
			 
			 3x 
			 | 
		
|  
			 napojení pacienta na přístrojovou ventilaci v PNP a udržování oxygenoterapie 
			 | 
			 
			 10x 
			 | 
		
|  
			 vedení porodu v lůžkové části zdravotnického zařízení 
			 | 
			 
			 5x 
			 | 
		
|  
			 ošetření novorozence po porodu v lůžkové části zdravotnického zařízení 
			 | 
			 
			 5x 
			 | 
		
|  
			 terapeutická rozvaha v infuzní terapii 
			 | 
			 
			 20x 
			 | 
		
Pozn. U výkonů označených * lze využít fantomy, kadavery, speciální materiály apod.
4.3. Obsah speciálních modulů
Speciální moduly jsou koncipovány pro oblast operačního střediska zdravotnické záchranné služby, krizového řízení, anesteziologicko-resuscitačního oddělení a pracoviště akutního příjmu.
4.3.1. Zdravotnický záchranář se zaměřením na operační řízení neodkladné péče
Cíl: Připravit zdravotnického záchranáře pro specifickou činnost, kterou provádí v rámci zdravotnického operačního střediska.
Vědomosti:
- znát úkoly zdravotnického operačního střediska, organizaci a řízení zásahu i za mimořádných událostí včetně základů právních předpisů specifické pro zdravotnické operační středisko
 - znát druhy a použití spojové i komunikační techniky, informačních systémů
 - znát technické prostředky a indikace pro transport, včetně letecké záchranné služby
 - znát specifickou problematiku pro aktivaci složek integrovaného záchranného systému, zejména k řešení hromadných neštěstí a katastrof
 - znát dokumentaci operačního střediska
 - orientovat se v psychologické problematice práce na zdravotnickém operačním středisku
 - znát zásady telefonní instruktáže k poskytování laické první pomoci, vedení telefonické asistované neodkladné resuscitace a dalších potřebných rad
 - znát zásady a metody komunikace s volajícím a zvláštnosti kontaktu při vedení telefonického hovoru z hlediska psychické zátěže
 - znát management a řízení kvality práce zdravotnického operačního střediska
 
Dovednosti:
- přijímat, evidovat a vyhodnocovat tísňové výzvy z hlediska závažnosti zdravotního stavu postiženého za použití informační a komunikační technologie
 - provádět telefonní instruktáž k poskytování laické první pomoci včetně telefonicky asistované neodkladné resuscitace
 - poskytovat účinnou psychologickou pomoc a podporu při telefonickém kontaktu
 - zabezpečit odpovídající způsob řešení a nejvhodnější způsob transportu za běžných i mimořádných podmínek
 - koordinovat a zabezpečit realizaci přepravních a dalších specifických činností včetně transplantačního programu
 - zabezpečovat a realizovat úkoly při řešení zdravotních následků mimořádných událostí na svém úseku s využitím všech možností integrovaného záchranného systému
 - vést dokumentaci
 
Praktická cvičení:
- pracovní postupy související s příjmem tísňové výzvy
 - poskytování telefonní instruktáže (první pomoc TAPP, neodkladná resuscitace TANR)
 - pracovní postupy dispečera související s mimořádnou událostí
 - aktivace složek integrovaného záchranného systému při mimořádné události
 - další
 
Výkony a jejich četnost:
- telefonicky asistovaná neodkladná resuscitace (s využitím příposlechu), příp. v modelových situací ... 20x
 - zabezpečení přepravy (např. dárce orgánů, tkání, léků, krve a jejích derivátů, odborníků potřebných k poskytování specifické neodkladné péče apod.) ... 5x
 - pracovní postupy dispečera pro soustředění informací o kapacitě lůžek ... 10x
 
4.3.2. Zdravotnický záchranář se zaměřením na péči anesteziologicko-resuscitačního oddělení a pracoviště akutního příjmu
Cíl: Připravit zdravotnického záchranáře pro poskytování vysoce specializované specifické ošetřovatelské péče, kterou zajišťuje na anesteziologicko-resuscitačním oddělení a pracovišti akutního příjmu lůžkové části klinického zařízení.
Vědomosti:
- znát problematiku příjmu a zásady odběrů biologického materiálu včetně využití invazivních metod
 - znát problematiku vysoce specializované specifické ošetřovatelské péče včetně diferenciální diagnostiky se zvláštním zřetelem na nemocné v kritickém stavu pacientů všech věkových skupin
 - znát problematiku vysoce specializované specifické ošetřovatelské péče o pacienty všech věkových skupin se závažným postižením jednotlivých orgánových systémů včetně stimulace vnímání
 - znát zásady prevence a rizika imobilizačního syndromu
 - znát problematiku poruch metabolismu a základy výživy kriticky nemocných
 - znát legislativu odběru tkání a orgánů a specifickou ošetřovatelskou péči o dárce
 - znát diferenciálně diagnostické metody životně důležitých funkcí, sledování a monitorování pacientů v podmínkách lůžkové části klinického zařízení
 - orientovat se v aplikované farmakologii (farmakoterapie především kritických stavů, farmakodynamika a kinetika látek ovlivňujících zejména oběhový a respirační aparát, CNS, uropoetický a vegetativní systém, nervosvalový přenos, terapie ATB u neodkladných stavů)
 - poskytovat specifickou ošetřovatelskou péči o dárce orgánů
 - znát problematiku anestézie a analgezie (základní anesteziologické postupy a techniky, teorie a léčba akutní i chronické bolesti)
 - znát základy rehabilitačního ošetřování (základní rehabilitační postupy se zaměřením na respirační a pohybové funkce)
 - znát zásady hygienického režimu lůžkového zařízení
 - znát zásady interdisciplinární spolupráce s týmem kvalifikovaných specialistů příslušných oborů
 - znát problematiku eliminačních metod
 - znát problematiku dalších neodkladných postupů v lůžkové části (umělá plicní ventilace, oxygenoterapie, kardiostimulace, kardioverze, kanylace periferních a centrálních žil, intraoseální přístup, punkce a drenáž hrudníku, zavádění nasogastrické sondy, výplach žaludku, katetrizace močového měchýře dospělých a dívek nad 10 let aj.)
 - znát specifické techniky komunikace s pacientem
 
Dovednosti:
- sledovat, monitorovat a vyhodnocovat údaje o zdravotním stavu, zejména fyziologické funkce, vyhodnocovat závažnost stavu včetně využití invazivních metod
 - provádět měření a analýzu fyziologických funkcí specializovanými postupy při příjmu pacienta s použitím přístrojové techniky i s využitím invazivních metod
 - vyhodnocovat základní parametry pro diagnostiku poruch vnitřního prostředí
 - provádět vysoce specializovanou specifickou péči o dýchací cesty u pacientů se zajištěnými dýchacími cestami a zaměřenou na prevenci imobilizačního syndromu
 - zvládat techniky komunikace u pacientů se zajištěnými dýchacími cestami
 - provádět endobronchiální laváž a odsávání z dolních cest dýchacích
 - poskytovat vysoce specializovanou specifickou péči o dárce orgánů
 - provádět základní rehabilitační úkony se zaměřením na respirační a pohybové funkce
 - sledovat funkčnost speciální přístrojové techniky a zajišťovat její stálou připravenost
 - spolupracovat s týmem kvalifikovaných specialistů příslušných oborů při diagnostice, diferenciální diagnostice a ošetřovatelských i léčebných postupech
 - podílet se a asistovat u eliminačních metod
 - provádět, asistovat a podílet se u dalších neodkladných postupů v lůžkové části (umělá plicní ventilace, oxygenoterapie, kardiostimulace, kardioverze, kanylace periferních a centrálních žil, punkce artérie, intraoseální přístup, punkce a drenáž hrudníku, zavádění nasogastrické sondy, výplach žaludku, katetrizace močového měchýře mužů a dívek nad 10 let aj.)
 
Praktická cvičení:
- pracovní postupy související s ošetřovatelskou péčí u neodkladných stavů v lůžkové části
 - rehabilitační úkony se zaměřením na respirační a pohybové funkce
 - techniky komunikace s pacientem se zajištěnými dýchacími cestami
 - stimulace vnímání
 - modelové situace
 - další
 
Výkony a jejich četnost:
|  
			 vyhodnocení údajů o zdravotním stavu pacienta v bezvědomí 
			 | 
			 
			 3x 
			 | 
		
|  
			 zajištění pacienta při příjmu na oddělení 
			 | 
			 
			 3x 
			 | 
		
|  
			 komplexní péče v souvislosti s příjmem pacienta 
			 | 
			 
			 5x 
			 | 
		
|  
			 péče o zajištěné dýchací cesty (včetně rekanylace) 
			 | 
			 
			 10x 
			 | 
		
|  
			 provádění endobronchiálních laváží 
			 | 
			 
			 5x 
			 | 
		
|  
			 odsávání z dolních dýchacích cest 
			 | 
			 
			 20x 
			 | 
		
|  
			 příprava a asistence u zajištění centrálního venózního vstupu 
			 | 
			 
			 5x 
			 | 
		
|  
			 příprava a asistence u zavedení arteriálního katétru 
			 | 
			 
			 3x 
			 | 
		
|  
			 provedení punkce artérie k jednorázovému odběru 
			 | 
			 
			 10x 
			 | 
		
|  
			 měření centrálního venózního tlaku 
			 | 
			 
			 5x 
			 | 
		
|  
			 zavedení nasogastrické sondy a výplach žaludku u pacientů v bezvědomí 
			 | 
			 
			 3x 
			 | 
		
|  
			 katetrizace močového měchýře muže 
			 | 
			 
			 10x 
			 | 
		
|  
			 katetrizace močového měchýře dívek nad 10 let 
			 | 
			 
			 5x 
			 | 
		
|  
			 provedení punkce tenzního pneumotoraxu, příp. na modelu 
			 | 
			 
			 10x 
			 | 
		
4.3.3. Zdravotnický záchranář se zaměřením na krizové řízení
Cíl: Připravit zdravotnického záchranáře v oblasti ošetřovatelského managementu pro řešení mimořádných událostí s hromadným postižením zdraví.
Vědomosti:
- orientovat se v systému veřejné správy a v systému krizového řízení a znát základní terminologii
 - znát krizovou připravenost zdravotnictví ČR
 - orientovat se v ochraně obyvatelstva
 - znát právní aspekty krizového řízení
 - znát psychologické aspekty mimořádných událostí a krizových situací
 - orientovat se v systému havarijního a krizového plánování, znát systém a zásady traumatologického plánování
 - znát zásady koordinace záchranných a likvidačních prací při společném zásahu složek integrovaného záchranného systému
 - znát úkoly a organizaci činností zdravotnických složek při provádění záchranných a likvidačních prací v místě mimořádné události podle aktuálních poznatků medicíny katastrof
 
Dovednosti:
- řídit a koordinovat zásah zdravotnických složek při mimořádné události
 - vyhodnotit mimořádnou událost zejména z hlediska specifických rizik a požadavků na síly a prostředky zdravotnických složek
 - přizpůsobovat taktiku zásahu v závislosti na typu mimořádné události a aktuálních podmínek
 - vést zdravotnickou dokumentaci v podmínkách mimořádné události
 - indikovat použití prostředků osobní ochrany a dalších věcných prostředků
 - Praktická cvičení:
 - simulace nácviku třídění raněných
 - řešení modelových situací
 - další
 
5. Formy specializačního vzdělávání
Vzdělávací program pro získání specializované způsobilosti je uskutečňován kombinovanou formou v blocích, které odpovídají délce stanovené týdenní pracovní doby, přičemž důraz v teoretické části výuky je kladen na praktická cvičení, nácviky dovedností na fantomech, řešení modelových situací apod.
Jestliže je studium uskutečňováno jinými formami, nesmí být úroveň této průpravy nižší (počet teoretických i praktických hodin musí být zachován v předepsaném rozsahu).
6. Charakteristika činností
Absolvent vzdělávacího programu k získání specializované způsobilosti zdravotnický záchranář pro urgentní medicínu je připraven k poskytování, organizování a metodickému řízení vysoce specializovaných specifických ošetřovatelských činností v rámci neodkladné, anesteziologicko-resuscitační péče a akutního příjmu.
Vykonává vysoce specializované činnosti specifické ošetřovatelské péče v rozsahu vědomostí a dovedností odpovídající požadavkům specializované způsobilosti (§97 vyhlášky č. 424/2004 Sb.). Absolvent po dokončení studia bude schopen:
- koordinovat, metodicky řídit práci členů ošetřovatelského týmu a hodnotit kvalitu poskytované neodkladné péče za standardních i nestandardních podmínek
 - vést specializační vzdělávání v oblasti své specializace
 - provádět průzkumné a výzkumné činnosti a realizovat výzkumnou činnost v oblasti neodkladné péče
 - připravovat standardy specifických postupů v rozsahu své způsobilosti a podílet se na edukaci pacientů, příp. jiných osob, ve specifických ošetřovatelských postupech a připravovat pro ně informační materiály
 - sledovat a analyzovat údaje o zdravotním stavu z hlediska náhlých příhod a možností vzniku komplikací,
 - vyhodnocovat závažnost stavu a řešit je
 - provádět měření a analýzu vitálních funkcí specializovanými postupy pomocí přístrojové techniky, včetně využití invazivních metod
 - provádět vysoce specializovanou specifickou ošetřovatelskou péči na pracovištích neodkladné péče, anesteziologicko-resuscitačních oddělení a pracovišť akutního příjmu
 - provádět prvotní a další neodkladné postupy v rámci neodkladné, anesteziologicko-resuscitační péče i akutního příjmu
 - přijímat, evidovat a vyhodnocovat tísňové výzvy z hlediska závažnosti zdravotního stavu pacienta a podle stupně naléhavosti zabezpečovat odpovídající způsob jejich řešení za použití telekomunikační a sdělovací techniky
 - provádět telefonní instruktáž k poskytování laické první pomoci a neodkladné resuscitace, poskytovat další potřebné rady za použití vhodného psychologického přístupu
 - zajišťovat přípravu k aktivaci a případně aktivovat traumatologické plány při mimořádných událostech
 - podílet se na poskytování zdravotní péče ve zdravotnickém zařízení za standardních i nestandardních podmínek
 - podílet se na zajištění bezpečnosti pacientů a zdravotnických pracovníků za standardních a nestandardních podmínek
 
7. Materiální a personální zabezpečení
Materiální zajištění vzdělávacího programu musí splňovat požadavky akreditačního řízení podle §46 zákona č. 96/2004 Sb.
Teoretickou výuku uskutečňují fyzické osoby s odbornou, případně specializovanou způsobilostí, odpovídající zaměření programu specializačního vzdělávání a s pedagogickými zkušenostmi.
Školitelem praktické výuky na akreditovaném pracovišti může být pouze zdravotnický pracovník s odbornou způsobilostí zdravotnického záchranáře a praxí 5 let v oboru nebo s odbornou způsobilostí všeobecné sestry se specializovanou způsobilostí v oboru intenzivní péče, který je zapsán v Registru zdravotnických pracovníků způsobilých k výkonu zdravotnických povolání bez odborného dohledu (podle §59 zákona č. 96/2004 Sb.).
8. Bezpečnost a ochrana zdraví
Součástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany a téma z oblasti radiační ochrany. Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků platných právních a jiných předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Požadavky jsou doplněny informacemi o možných ohroženích v souvislosti s vykonáváním praktické výuky v rámci pracovišť integrovaného záchranného systému a neodkladné medicíny (stres, zvýšené riziko infekce, zvládání neadaptivního chování pacientů apod.)
9. Doporučená literatura
1. ADAMS, B. , HAROLD, C.E., Sestra a akutní stavy od A do Z. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-893-8
2. ARCHALOUSOVÁ, A., Přehled vybraných ošetřovatelských modelů. Hradec Králové: NUCLEUS, 2003. ISBN 80-86 225- 33 - X
3. ANDĚL, M. , BENEŠ, P., Výživa nemocných v těžkých stavech. Brno: IDV PZ, 1999. ISBN 80-7013-271-X
4. BÁRTLOVÁ, S. SADÍLEK, P., TÓTHOVÁ, V., Výzkum v ošetřovatelství. Brno: NCO NZO, 2005. ISBN 80-7013-416-X
5. BARTOŠÍKOVÁ, I., O syndromu vyhořeni pro zdravotní sestry. Brno: NCO NZO, 2006. ISBN 80-7013-439-9.
6. BĚLOBRÁDKOVÁ, J., BRÁZDOVÁ, L., Diabetes mellitus. Brno: NCO NZO, 2006. ISBN 80-7013-446-1.
7. COVEY, S., R., 8. návyk. Od efektivnosti k výjimečnosti. Praha: Management Press, 2004. ISBN 80-7261-138-0.
8. ČERNÝ, V. A SPOL., Invazivní hemodynamické monitorování v praxi. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-994-2
9. ČERNÝ, Z. A KOL. Infekční nemoci. Jak pečovat o pacienta s infekčním onemocněním. Brno: NCO NZO, 2008. ISBN 978-80-7013-480-1.
10. ČESKÉ OŠETŘOVATELSTVÍ 6., Hodnocení a měřící techniky v ošetřovatelské praxi. Brno: IDVPZ, 2001. ISBN 80-7013-323-6
11. DRÁBKOVÁ, J., Polytrauma v intenzivní medicíně, Praha: Grada, 2003.
12. ERTLOVÁ, F., MUCHA, J., Přednemocniční neodkladná péče. Brno: NCO NZO. 2003. ISBN 80-7013-379-1
13. FENDRYCHOVÁ, J., BOREK, I., A KOL. Intenzivní péče o novorozence. Brno: NCO NZO, 2007. ISBN 978-80-7013-447-4.
14. FENDRYCHOVÁ, J., KLIMOVIČ, M., A KOL. Péče o kriticky nemocné dítě. Brno: NCO NZO, 2005. ISBN 80-7013-427-5.
15. GLADKIJ, I.,I. A KOL., Management ve zdravotnictví, Brno: Computer Press, 2003.
16. HAMPTON,J.R., EKG stručně, jasně, přehledně. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-153-4
17. HANDL, Z., Externí transtorakální defibrilace a kardiostimulace. Brno: NCO NZO, 2007. ISBN 978-80-7013-453-5.
18. HANDL, Z., Monitorování pacientů v anesteziologii, resuscitaci a intenzivní péči - vybrané kapitoly. Brno: NCO NZO, 2007. ISBN 978-80-7013-459-7.
19. HLAVÁČKOVÁ, D., ŠTOREK, J., FIŠER, V., A KOL., Krizová připravenost zdravotnictví, Brno: NCO NZO. 2007. ISBN978-80-7013-452-8.
20. CHRÁSKA, M., Základy výzkumu v pedagogice, Olomouc: UP PF, 2000. ISBN 80-7067-798-8.
21. IVANOVÁ, K., Základy etiky a organizační kultury v managementu zdravotnictví. Brno: NCO NZO, 2006. ISBN 80-7013-442-9.
22. KALINA, M., Akutní neurologie - intenzivní péče v neurologii. Praha: Triton, 2000. ISBN 80-7254-100-5
23. KASAL, E. A KOL., Základy anesteziologie, resuscitace, neodkladné medicíny a intenzivní péče pro lékařské fakulty. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0556-2
24. KLUSOIVOVÁ, E., PITNEROVÁ, J., Rehabilitační ošetřování pacientů s těžkými poruchami hybnosti. Brno: NCO NZO, 2005. ISBN 80-7013-423-2.
25. KOLÁŘ, J. A KOL., Kardiologie pro sestry intenzivní péče a studenty medicíny. Praha Akcenta, 1998. ISBN 80-86232-06-09
26. KRAMÁŘOVÁ, N., Gerontopsychiatrie, České Budějovice: JU, 2000.
27. LIVIAN, Y., F., Řízení lidských zdrojů. Praha: 1997. ISBN 80-86009-19-X.
28. MARKOVÁ, M. FENDRYCHOVÁ, J., Ošetřování pacientů s tracheotomií. Brno: NCO NZO, 2006. ISBN 80-7013-445-3.
29. MUSIL, J., Léčba chronické obstrukční plicní nemoci. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-385-5
30. MUŽÍK, J. Andragogická didaktika, Praha: Codex Bohemia, 1998.
31. NOVOTNÁ, I., ZICHOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, D., EEG, Epilepsie a diferenciální diagnostika poruch vědomí. Brno: NCO NZO, 2008. ISBN 978-80-7013-472-6.
32. PODSTATOVÁ H., Mikrobiologie, epidemiologie, hygiena. Olomouc: Epava, 2001
33. POKORNÁ, A., Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. Brno: NCO NZO, 2008. ISBN 978-80-7013-466-5.
34. POKORNÝ, J. A KOL.,Urgentní medicína. Praha: Galén. 2004. ISBN 80-7262-259-5
35. PRUDIL, L., Základy právní odpovědnosti ve zdravotnictví. Brno: NCO NZO, 2006. ISBN 80-7013-433-X.
36. RICHARDS, A., EDWARDS, S., Repetitorium pro zdravotní sestry. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0932-5.
37. SILBERNAGL, S., LANG, F. Atlas patologické fyziologie člověka. Praha: Grada, 2001.
38. SOFAER, B., Bolest - příručka pro zdravotní sestry. Praha: Grada Publishing, 1997. ISBN 80-7169-309-X
39. Šeclová, S.- přeložila, Rehabilitace po cévní mozkové příhodě. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0592-3.
40. ŠEVELA, K., ŠEVČÍK, P., KRAUS, R., A KOL., Akutní intoxikace v intenzivní medicíně, Praha: Grada, 2002.
41. ŠTĚTINA, J. A KOL., Medicína katastrof a hromadných neštěstí. Praha: Grada Publishing. 2000.
42. VONDRÁČEK, L., Právní předpisy nejen pro hlavní, vrchní, staniční sestry. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1198-2.
43. ZEMANOVÁ, J., Základy anesteziologie 1.,2., Brno: NCO NZO, 2002, 2005.
Tabulka č. 1
|  
			 §97 ZDRAVOTNICKÝ ZÁCHRANÁŘ PRO URGENTNÍ MEDICÍNU 
			 | 
		||||
|  
			 KÓDY MODULŮ 
			 | 
			 
			 NÁZEV MODULU 
			 | 
			 
			 TYP MODULU 
			 | 
			 
			 DÉLKA TRVÁNÍ 
			 | 
			 
			 POČET KREDITŮ 
			 | 
		
|  
			 Základní modul 
			4.1. 
			 | 
			 
			 Role zdravotnického záchranáře specialisty 
			 | 
			 
			 P 
			 | 
			 
			 2 týdny -T 
			 | 
			 
			 20 
			 | 
		
|  
			 Odborný modul 
			4.2. 
			 | 
			 
			 Zdravotnický záchranář pro urgentní medicínu 
			 | 
			 
			 P 
			 | 
			 
			 3 týdny – T 
			4 týdny – Pr. 
			 | 
			 
			 30 
			20 
			 | 
		
|  
			 Speciální modul 
			4.3.1 
			 | 
			 
			 Zdravotnický záchranář se zaměřením na operační řízení přednemocniční neodkladné péče 
			 | 
			 
			 P 
			 | 
			 
			 1 týden T 
			2 týdny Pr. 
			 | 
			 
			 10 
			10 
			 | 
		
|  
			 Speciální modul 
			4.3.2. 
			 | 
			 
			 Zdravotnický záchranář se zaměřením na péči anesteziologicko-resuscitačního oddělení a pracoviště akutního příjmu 
			 | 
			 
			 P 
			 | 
			 
			 1 týden T 
			2 týdny Pr. 
			 | 
			 
			 10 
			10 
			 | 
		
|  
			 Speciální modul 
			4.3.3. 
			 | 
			 
			 Zdravotnický záchranář se zaměřením na krizovou připravenost ve zdravotnictví 
			 | 
			 
			 P 
			 | 
			 
			 1 týden T 
			 | 
			 
			 10 
			 | 
		
|  
			 ODBORNÁ PRAXE NA AKREDITOVANÉM PRACOVIŠTI 
			 | 
			 
			 P 
			 | 
			 
			 2 týdny 
			 | 
			 
			 | 
		|
|  
			 Σ 
			 | 
			 
			 | 
			 
			 8 týdnů T + 
			8 týdnů Pr. 
			 | 
			 
			 80 T + 40 Pr. 
			 | 
		|
Toto studium má celkovou kreditní hodnotu min. 120 kreditů Vysvětlivky: P - povinné, T - teorie, Pr. - praxe