Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MZd ČR, částka 12/2004

ZÁVAZNÁ OPATŘENÍ

8.

 
STATUT A JEDNACÍ ŘÁD
AKREDITAČÍCH KOMISÍ
 

ZN.: 32853/2004/VVO

REF.: Radka Špírková, tel. 22497 linka 2505

Ministryně zdravotnictví vydává tento statut (část A) a Jednací řád (část B) akreditačních komisí Ministerstva zdravotnictví

Část A

Statut akreditačních komisí

Článek 1

Úvodní ustanovení

(1) Jednotlivé akreditační komise (dále jen „Komise“) zřizuje Ministerstvo zdravotnictví (dále jen “ministerstvo”) jako své poradní orgány na základě §15 zákona č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta (dále jen „zákon“).

(2) Jednotlivé Komise jsou poradním orgánem ministerstva pro příslušné obory specializačního vzdělávání nebo zaměření doplňující odborné praxe k posouzení žádosti podle §14 zákona a k posouzení návrhu na odejmutí akreditace.

(3) Ministerstvo zřizuje celkem 15 Komisí podle oborů uvedených v příloze.

(4) Sídlem Komisí je ministerstvo a jím vyčleněné další pracoviště.

Článek 2

Poslání a úkoly

(1) Komise předkládají po posouzení žádosti o udělení, prodloužení nebo odejmutí oprávnění k uskutečňování vzdělávacího programu specializačního vzdělávání nebo doplňující odborné praxe ministerstvu stanovisko.

(2) Komise posuzují v souladu se zákonem podle stanovených kritérií kvalitu a rozsah daného vzdělávacího programu.

Článek 3

Zabezpečení činnosti Komisí

(1) Činnost Komisí zajišťuje odbor vědy, vzdělávání a ošetřovatelství ministerstva (dále jen „odbor VVO“) a tajemník Komisí.

(2) Odbor VVO zejména:

a) zabezpečuje administrativně a organizačně činnost Komisí,

b) soustřeďuje žádosti, podklady a informace potřebné pro činnost Komisí,

c) soustřeďuje odborné podklady pro jednání Komisí,

d) aktualizuje pravidelně informace zveřejněné o Komisích a jejich činnostech.

(3) Při plnění úkolů spojených s činností Komisí spolupracují Komise prostřednictvím tajemníka Komisí s organizacemi v přímé řídící působnosti ministerstva.

Článek 4

Náklady na činnost a odměny

(1) Náklady na činnost Komisí jsou hrazeny z prostředků ministerstva.

(2) Účast členů na jednáních Komisí zřizovaných ministerstvem je jiným úkonem v obecném zájmu a řídí se §38 zákona.

Článek 5

Složení Komisí

(1) Člen Komise je jmenován a odvoláván ministryní zdravotnictví na základě návrhů odborných společností, vysokých škol připravujících studenty k výkonu zdravotnického povolání, České lékařské komory, České stomatologické komory, České lékárnické komory, Ministerstva práce a sociálních věcí a České správy sociálního zabezpečení (§15 odst. 2 zákona).

(2) Funkční období člena Komise je pětileté; funkci člena Komise je možno vykonávat nejdéle ve dvou po sobě následujících obdobích (§15 odst. 4 zákona).

(3) Člen Komise

a) se zúčastňuje jednání Komise s právem hlasovat,

b) zodpovídá za přípravu podkladů pro vydávání stanovisek Komise k žádostem podle §17 zákona,

c) se zúčastňuje dalších činností souvisejících s úkoly Komise,

d) je při výkonu své funkce člena nezastupitelný,

e) se osobně zúčastňuje jednání Komise a aktivně se podílí na její činnosti.

(4) Předseda Komise

a) odpovídá za činnost Komise,

b) svolává Komisi a řídí jednání Komise,

c) předkládá ministerstvu závěrečná stanoviska k žádostem o akreditaci vzdělávacího programu,

d) předkládá návrh finančního zabezpečení činnosti Komise ministerstvu,

e) může pozvat podle potřeby k posuzování žádosti v Komisi příslušného žadatele,

f) předkládá ministerstvu po projednání v Komisi návrhy změn ve složení, popř. na doplnění členů Komise.

(5) Místopředseda Komise zejména

a) zastupuje předsedu v době jeho nepřítomnosti,

b) spolupracuje s tajemníkem Komisí při zajištění činnosti Komise.

(6) Tajemník Komisí

a) zabezpečuje administrativní a vykonává organizační a další činnosti Komisí spojené s akreditačním řízením,

b) zpracovává žádosti, podklady a informace potřebné pro činnost Komisí,

c) připravuje podklady pro práci Komisí, včetně harmonogramu jejich činností, ve spolupráci s předsedy Komisí, zprostředkovává styk mezi Komisemi, ministerstvem a případně s dalšími institucemi,

d) pořizuje písemný zápis o průběhu jednání, který spolu s ním podepisuje předseda Komise, a zajišťuje doručení zápisu všem členům Komise,

e) odpovídá za výměnu informací a organizačně administrativní činnosti související s činností Komisí a za přenos informací mezi Komisemi a ministerstvem, za formální správnost zápisů z jednání Komisí a za uchování písemností podle písmene f),

f) zajišťuje, aby veškeré materiály z jednání Komisí byly archivovány nejméně 5 let po skončení platnosti oprávnění,

g) účastní se povinně jednání Komisí, není však členem Komise,

h) dbá, aby dostatečně včas před skončením funkčního období členů Komisí, aby ministerstvo vyzvalo představitele relevantních právních subjektů, příslušných podle zákona, k podávání návrhů na funkce členů Komisí tak, aby mohli být jmenováni nejpozději do konce kalendářního roku a zahájit činnost od 1. ledna roku následujícího.

Část B

Jednací řád akreditačních komisí

Článek 6

(1) Komisi tvoří lichý počet členů, nejméně však 5 členů, jejichž pracovní zařazení odpovídá oboru specializačního vzdělávání, který je předmětem akreditačního řízení.

(2) Členové Komise ze svého středu zvolí předsedu a místopředsedu pro dané funkční období.

(3) Ke zvolení nebo odvolání předsedy nebo místopředsedy je zapotřebí nadpoloviční většiny hlasů všech přítomných členů Komise.

(4) Komise rozhoduje na základě hlasování prostou většinou přítomných členů. Jednání Komise je usnášeníschopné, pokud je přítomný předseda nebo místopředseda, popřípadě jiný člen, kterého předseda pověřil a nejméně 4 další členové Komise. Komise ke každé žádosti zaujímá stanoviska, která pak předkládá ministerstvu.

(5) Jednání Komise svolává předseda v součinnosti s tajemníkem; její jednání je neveřejné,

(6) Program jednání navrhují předsedové Komisí; o návrhu jsou členové Komisí informováni předem, nejpozději pozvánkou na jednání Komise. Program Komise je schvalován při zahájení jednání, po projednání případných návrhů na jeho změny. Návrhy na změny jsou oprávněni předkládat všichni členové Komise. Zasedání Komise řídí její předseda, v nepřítomnosti předsedy řídí zasedání její místopředseda, popřípadě jiný člen, kterého předseda pověřil. O změnu programu může požádat i tajemník Komisí. O změně programu se hlasuje.

(7) V případě, že při projednávání žádosti v Komisi vznikne potřeba dalších doplňujících informací nebo jsou v žádosti zjištěny nedostatky, vrátí předseda Komise žádost tajemníku Komisí, který zajistí doplnění informací nebo odstranění nedostatků v žádosti a v ostatních podkladových materiálech v přiměřené lhůtě. Do doby požadovaného doplnění je projednávání žádosti přerušeno. Pokud nejsou požadované informace předloženy tajemníku Komisí ve stanoveném termínu, může být žádost předložena k projednání na nejbližším zasedání Komise.

(8) Žádost o akreditaci musí být ministerstvem bez odkladu předána tajemníku Komisí, který ve spolupráci s předsedou příslušné Komise seznámí členy Komise s došlými žádostmi.

(9) Před projednáváním žádosti na jednáních Komise mohou její členové zasílat svá stanoviska v elektronické podobě tajemníku Komisí a v kopii předsedovi Komise.

(10) O závěrech z jednání k jednotlivým bodům hlasují členové Komise veřejně. Při rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy Komise.

(11) Jednání Komisí se konají podle potřeby. Jednání Komisí jsou svolávána tak, aby byla dodržena lhůta 4 měsíců pro posouzení předložené žádosti žadatele. Pokud nebyl termín jednání stanoven na předcházejícím jednání, určují tento termín předsedové Komisí.

(12) Ministerstvo zveřejňuje dostupnou formou jím požadované informace. K tomuto účelu využívá rovněž elektronické prostředky, např. zveřejňování údajů prostřednictvím stránek ministerstva v síti Internet.

(13) Komise posuzují žádosti o odejmutí akreditace v souladu s §17 odst. 6 zákona.

(14) Člen jednotlivé Komise se nemůže zúčastnit jednání o udělení, prodloužení nebo odejmutí akreditace, pokud by u něho mohlo dojít ke střetu se zájmy osobními, zejména ke zneužití nabytých informací v souvislosti s výkonem zaměstnání ve prospěch vlastní nebo někoho jiného.

Článek 7

Zpřístupnění Statutu a jednacího řádu veřejnosti

Statut a jednací řád je uveřejňován ve Věstníku Ministerstva zdravotnictví České republiky a na stránkách ministerstva v síti Internet.

Článek 8

Zvláštní ustanovení

(1) Každý člen Komisí je povinen postupovat nepodjatě, objektivně a nestranně, svou činnost a rozhodování neovlivnit osobními zájmy ve prospěch žádného z uchazečů o udělení nebo prodloužení nebo odejmutí akreditace a postupovat v souladu se zákonem, jakož i interními předpisy ministerstva.

(2) Člen Komisí je povinen zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, o kterých se dozvěděl v souvislosti se svým členstvím v Komisi, a neprodleně sdělovat předsedovi příslušné Komise veškeré skutečnosti, které by mohly ovlivnit nestrannost a nepodjatost při jeho činnosti. Rovněž tak je mu zakázáno pořizovat kopie a opisy pracovní materie (návrhy žádostí, dokumentace o žádostech, apod.) pro svoji osobní potřebu či pro potřeby třetích osob. Musí si být vědom skutečnosti, že návrhy žádostí a dokumentace o žádostech podléhají ochraně zvláštních právních předpisů (autorský zákon, obchodní zákoník, atd.).

(3) Současně je povinen zachovávat ochranu údajů ve smyslu zákona č.148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností, ve znění pozdějších předpisů, a je povinen zachovávat ochranu osobních údajů podle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

(4) Každý člen Komisí před zahájením své činnosti v Komisi učiní písemné prohlášení o tom, že je řádně seznámen s právy a povinnostmi, které pro něho vyplývají z platných právních předpisů a z tohoto Statutu a jednacího řádu Akreditačních komisí a že se zavazuje dodržovat uvedené povinnosti.

Článek 9

Závěrečná ustanovení

(1) Statut a jednací řád Komisí nabývá účinnosti dnem podpisu ministryně zdravotnictví.

(2) Změny a doplňky Statutu a jednacího řádu podléhají schválení ministryně zdravotnictví.

Doc. MUDr. Milada Emmerová, CSc., v. r.
ministryně zdravotnictví

Příloha

Jednotlivé Komise

I. Interní obory
1. alergologie a klinická imunologie
2. angiologie
3. diabetologie
4. endokrinologie
5. gastroenterologie
6. geriatrie
7. hematologie a transfúzní lékařství
8. hyberbarická medicína a oxygenoterapie
9. infekční lékařství
10. kardiologie
11. klinická farmakologie
12. klinická onkologie
13. nefrologie
14. nukleární medicína
15. radiační onkologie
16. rehabilitační a fyzikální medicína
17. revmatologie
18. tělovýchovné lékařství
19. tuberkulóza a respirační nemoci
20. vnitřní lékařství
II. chirurgické obory
 
a) se společným základem
 
b) ostatní chirurgické obory
 
1. cévní chirurgie
 
1. dětská urologie
 
2. dětská chirurgie
 
2. neurochirurgie
 
3. hrudní chirurgie
 
3. oftalmologie
 
4. chirurgie
 
4. ortopedie
 
5. kardiochirurgie
 
5. urologie
 
6. maxilofaciální chirurgie
 
 
7. plastická chirurgie
 
 
8. popáleninová medicína
 
 
9. úrazová chirurgie
 
III. Pediatrické obory
1. dětská gastroenterologie a hepatologie
2. dětská kardiologie
3. dětská nefrologie
4. dětská onkologie a hematologie
5. dětská pneumologie
6. dětská revmatologie
7. dětské lékařství
8. dorostové lékařství
9. neonatologie
10. praktické lékařství pro děti a dorost
IV. Psychiatrické obory
1. dětská a dorostová psychiatrie
2. gerontopsychiatrie
3. návykové nemoci
4. psychiatrie
5. sexuologie
V. Radiologické obory
1. dětská radiologie
2. intervenční radiologie
3. neuroradiologie
4. radiologie a zobrazovací metody
VI. Dermatovenerologické obory
1. dermatovenerologie
2. dětská dermatovenerologie
3. korektivní dermatologie
VII. Hygienické obory
1. epidemiologie
2. hygiena a epidemiologie
3. hygiena dětí a dorostu
4. hygiena obecná a komunální
5. hygiena výživy
6. veřejné zdravotnictví
VIII. Gynekologické obory
1. dětská gynekologie
2. gynekologie a porodnictví
3. reprodukční medicína
IX. Otorinolaryngologické obory
1. audiologie a foniatrie
2. dětská otorinolaryngologie
3. otorinolaryngologie
X. Obory neodkladné péče
1. anesteziologie a resuscitace
2. intenzivní medicína
3. paliativní medicína a léčba bolesti
4. urgentní medicína
XI. Neurologické obory
1. dětská neurologie
2. neurologie
XII. Všeobecná medicína
1. posudkové lékařství
2. pracovní lékařství
3. praktické lékařství pro dospělé
4. rodinné lékařství
XIII. Laboratornětechnické obory
1. klinická biochemie
2. lékařská genetika
3. lékařská mikrobiologie
4. patologická anatomie
5. soudní lékařství
XIV. Oborové akreditační komise pro specializační vzdělávání zubních lékařů
1. ortodoncie
2. orální a maxilofaciální chirurgie
XV. Oborové akreditační komise pro specializační vzdělávání farmaceutů
1. obory lékárenství a klinické farmacie
a) nemocniční lékárenství
b) veřejné lékárenství
2. radiofarmaka
3. farmaceutické technologie
4. laboratorní a vyšetřovací metody ve zdravotnictví.