Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MZd ČR, částka 7/2004

ZÁVAZNÁ OPATŘENÍ

4.

 
STATUT A JEDNACÍ ŘÁD
AKREDITAČNÍ KOMIE
MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ
 

ZN.: VVO/10612/2004

REF.: Bc. Hana Ryšánková

Ministr zdravotnictví vydává tento statut (část A) a jednací řád (část B) Akreditační komise Ministerstva zdravotnictví

ČÁST A

STATUT

Akreditační komise

Článek 1

Úvodní ustanovení

(1) Komise je zřizována na základě §47 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních).

(2) Akreditační komise (dále jen ”komise”) je poradním orgánem Ministerstva zdravotnictví (dále jen ”ministerstvo”) k posuzování žádostí o akreditaci podle §46 zákona č. 96/2004 Sb. a k posouzení odejmutí akreditace.

(3) Sídlem komise je Ministerstvo zdravotnictví.

Článek 2

Poslání a úkoly

(1) Komise vydává stanovisko na základě předložené písemné žádosti o udělení nebo prodloužení akreditace pro

a) obor specializačního vzdělávání,

b) certifikovaný kurz, nebo

c) akreditovaný kvalifikační kurz.

(2) Komise může, v souladu s ust. §49 zákona č. 96/2004 Sb., požádat žadatele o akreditaci nebo o prodloužení akreditace o doplnění informací, o dodatečné předložení požadovaných dokladů, pozvat žadatele na jednání nebo na místě plánovaného uskutečňování vzdělávacího programu prověřit skutečnosti uvedené v žádosti, pokud je to nutné pro posouzení žádosti.

(3) Po posouzení žádosti předloží komise závěrečné stanovisko ministerstvu do 60 dnů ode dne obdržení žádosti.

(4) Dále se komise jako poradní orgán zabývá obecnou problematikou vzdělávání pracovníků podle zákona č. 96/2004 Sb.

Článek 3

Členové komise

(1) Komise má nejméně stálých 35 členů, kterými jsou předseda, místopředseda a další členové.

(2) Členy komise jmenuje a odvolává ministr zdravotnictví.

(3) Stálými členy akreditační komise jsou jmenováni nejméně

a) 2 zástupci ministerstva,

b) 2 zástupci akreditovaných zařízení,

c) 2 zástupci organizace zaměstnavatelů,

d) 1 zástupce každého zdravotnického povolání, které lze vykonávat bez odborného dohledu, a to na návrh profesního sdružení, které sdružuje nejvíce fyzických osob1) vykonávajících takové zdravotnické povolání,

e) 1 zástupce resortu, jehož zdravotnického zařízení se akreditační řízení týká.

(5) Dalšími členy komise jsou odborníci příslušného specializačního oboru, kterého se týká akreditační řízení, a to minimálně 1 zástupce na návrh příslušného profesního sdružení, tyto členy jmenuje ministr zdravotnictví /ad hoc/ na celé volební období. Další členové se účastní pouze jednání, které se týká jejich specializačního oboru.

(6) Funkční období stálého člena komise je pětileté. Funkci stálého člena komise je možno vykonávat nejdéle ve 2 po sobě následujících obdobích. Před uplynutím funkčního období může být člen akreditační komise odvolán z funkce jen pro ztrátu bezúhonnosti, pro dlouhodobou neúčast na práci komise, přestane-li být zaměstnancem nebo členem instituce, na jejíž návrh byl jmenován, nebo na vlastní žádost.

(7) Člen komise se nemůže zúčastnit jednání o udělení akreditace, pokud by mohlo dojít ke střetu se zájmy osobními, zejména ke zneužití informací nabytých v souvislosti s výkonem zaměstnání ve prospěch vlastní nebo někoho jiného.

(8) Členství v komisi je nezastupitelné.

Článek 4

Předseda komise

(1) Předsedu a místopředsedu komise vybírá ze členů komise a jmenuje ministr zdravotnictví.

(2) Předseda komise odpovídá za její činnost ministru zdravotnictví. Předseda komise svolává a řídí její zasedání. Zasedání se konají podle potřeby, nejméně však jedenkrát za tři měsíce.

(3) Předseda dále zejména

a) řídí činnost komise,

b) podepisuje stanoviska, doporučení a další materiály komise,

c) předkládá jejím členům k projednání návrhy materiálů komise,

d) navrhuje program zasedání,

e) rozhoduje o tom, zda na jednání budou pozváni hosté.

(4) Po dobu jeho nepřítomnosti nebo z jeho pověření zastupuje předsedu komise její místopředseda.

Článek 5

Pracovní skupiny

(1) Předseda komise zřizuje na návrh stálého nebo dalšího člena komise stálé Pracovní skupiny. Pracovní skupiny nemají vlastní statut.

(2) Vedoucím pracovní skupiny může být pouze stálý nebo další člen komise. Členy pracovní skupiny mohou být členové akreditační komise i externí spolupracovníci.

(3) Pracovní skupiny se zabývají dílčími otázkami z oblasti působnosti dle zadání akreditační komise a přípravou odborných podkladů pro jednání komise.

(4) Členové pracovních skupin se mohou na pozvání předsedy komise účastnit jejího jednání “ad hoc” jako hosté k určité problematice.

Článek 6

Externí spolupráce

(1) Komise může požádat o spolupráci odborníky nebo odborné instituce, kteří nejsou jejími členy (dále jen "experti").

(2) Experti se mohou na pozvání předsedy akreditační komise účastnit jejího jednání “ad hoc” jako hosté k určité problematice, nebo mohou zpracovávat expertízy na základě zadání akreditační komise.

(3) Činnost externích spolupracovníků bude odměněna pouze s předchozím souhlasem ministerstva.

Článek 7

Zabezpečení činnosti komise

(1) Činnost komise (včetně činnosti pracovních skupin) zabezpečuje odbor ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických povolání MZ.

(2) Odbor ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických povolání MZ zejména:

a) zabezpečuje administrativně a organizačně činnost komise a jejích pracovních skupin,

b) soustřeďuje žádosti, podklady a informace potřebné pro činnost komise,

c) soustřeďuje odborné podklady pro jednání komise,

d) aktualizuje pravidelně zveřejněné informace o komisi a její činnosti, včetně informace o pracovních skupinách a jejich činnosti.

Článek 8

Náklady na činnost a odměny

(1) Náklady na činnost komise jsou hrazeny z rozpočtu Ministerstva zdravotnictví.

(2) Účast členů na jednáních komisí zřizovaných ministerstvem je jiným úkonem v obecném zájmu a řídí se §91 odst. 1 zákona č. 96/2004 Sb.

(3) Komise může ministerstvu navrhnout poskytnutí odměny za vykonanou práci externím členům pracovních skupin nebo expertovi, který s komisí spolupracuje.

Článek 9

Zpřístupnění Statutu veřejnosti

Statut a organizační řád bude vydán ve Věstníku MZ. Na internetové stránce se zveřejňuje vždy úplné znění platného Statutu.

Článek 10

Závěrečná ustanovení

(1) Tato komise nahrazuje Komisi pro vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků zřízenou Příkazem ministryně č. 18/2003.

(2) Tento Statut nabývá účinnosti dnem podpisu ministra zdravotnictví.

(3) Změny a doplňky Statutu podléhají schválení ministra zdravotnictví.

ČÁST B

JEDNACÍ ŘÁD AKREDITAČNÍ KOMISE (DÁLE JEN “KOMISE”)

(1) Jednání komise jsou svolávána tak, aby její stanoviska umožnila ministerstvu dodržet lhůtu nejvýše 60 dnů od předložení žádosti. Pokud nebyl termín jednání stanoven na předcházejícím jednání, určuje tento termín předseda komise.

(2) Program jednání navrhuje předseda; o návrhu jsou členové komise informováni předem, nejpozději pozvánkou na jednání komise. Program komise je schvalován při zahájení jednání, po projednání případných návrhů na jeho změny. Návrhy na změny jsou oprávněni předkládat všichni členové komise. Zasedání komise řídí její předseda. V nepřítomnosti předsedy řídí zasedání její místopředseda, případně jiný člen, kterého předseda pověřil.

(3) Člen komise je při výkonu své funkce člena komise nezastupitelný.

(4) Jednání komise jsou neveřejná. Z pověření předsedy mohou být přizváni na jednání komise další hosté.

(5) Jednání akreditační komise je usnášení schopné pokud je přítomný předseda nebo místopředseda a nejméně dalších 5 stálých členů komise, a to alespoň 1 zástupce zdravotnického povolání, kterého se bod jednání týká, 1 zástupce ministerstva, 1 zástupce akreditovaného zařízení; a v případě posuzování specializovaného oboru také další člen komise, který je zástupce příslušného specializačního oboru.

(6) Žádost podle čl. 2 musí být odborem ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických povolání neprodleně předána pověřenému členovi komise nebo předsedovi pracovní skupiny. Členové komise jsou informováni odborem ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických povolání o žádosti prostřednictvím elektronických komunikačních prostředků.

(7) Před projednáváním žádosti podle čl. 2 odst. 3 na jednání komise mohou její členové zasílat svá stanoviska v elektronické podobě odboru ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických povolání a v kopii předsedovi komise. Pokud žádný člen komise neměl k žádosti připomínky před příslušným zasedáním komise, je žádost předložena komisi k přímému přijetí závěru. Komise projednává žádost na základě stanoviska pověřeného člena komise a příslušné stálé pracovní skupiny.

(8) Pracovní skupina akreditační komise jedná zpravidla neformálně a rozhoduje hlasováním při rovnosti hlasů rozhoduje vedoucí pracovní komise. Z jejího jednání se pořizuje pouze neformální záznam, pokud předseda komise nerozhodne jinak.

(9) Účast na jednání pracovní skupiny je pro její členy povinná a nemůže být nahrazena zástupcem ani písemným vyjádřením.

(10) O závěrech z jednání k jednotlivým bodům rozhoduje komise veřejným hlasováním. Při rovnosti hlasů rozhoduje předseda.

(11) Obsah informace o žádosti podle odstavce 7 určí komise.

Závěrečná ustanovení

(1) Tento Jednací řád nabyl účinnosti schválením Akreditační komisí.

(2) Změny a doplňky Jednacího řádu podléhají schválení Akreditační komise.

MUDr. Jozef Kubinyi, Ph.D., v.r.

ministr zdravotnictví

1) Zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění zákona č. 300/1990 Sb., zákona č. 513/1991 Sb., zákona č. 68/1993 Sb. a zákona č. 151/2002 Sb.