Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MZd ČR, částka 11/2020

Metodický pokyn pro tvorbu plánu pokrytí území kraje výjezdovými základnami zdravotnické záchranné služby

Plán pokrytí území kraje výjezdovými základnami zdravotnické záchranné služby (dále jen PPP), či jeho aktualizaci, vydávají dle §5 bodu 6) zákona č. 374/2011 Sb., o zdravotnické záchranné službě minimálně 1x za 2 roky jednotlivé kraje, přičemž podklady pro ně připravují a zpracovávají poskytovatelé zdravotnické záchranné služby (dále jen ZZS). Před vydáním PPP je kraj povinen vyžádat si k návrhu plánu/návrhu jeho aktualizace stanovisko Ministerstva zdravotnictví (dále jen ministerstva).

Doposud pro tvorbu PPP neexistovala jednotná metodika a jejich podoba tak vykazovala značnou krajovou variabilitu. Rozdílný způsob zpracování PPP jednotlivými kraji znemožňoval ministerstvu jejich systémové využití pro sledování a případné metodické ovlivňování plošného pokrytí území celé České republiky výjezdovými základnami zdravotnické záchranné služby.

Z tohoto důvodu byl ze strany MZ iniciován požadavek na vznik návrhu obsahově i formálně jednotného způsobu tvorby i zpracování PPP, se kterým byli osloveni zástupci Asociace zdravotnických záchranných služeb ČR. Návrh Metodického pokynu byl vytvořen v úzké spolupráci s nimi a Asociace zdravotnických záchranných služeb ČR vydání tohoto dokumentu plně podporuje.

Datum: DD. MM. RRRR

Číslo jednací: xxx/xx/RRRR

Verze: RRRR xx

PLÁN POKRYTÍ ÚZEMÍ

……………………… KRAJE

VÝJEZDOVÝMI ZÁKLADNAMI ZDRAVOTNICKÉ ZÁCHRANNÉ SLUŽBY

Zpracoval: .............. kraj - Krajský úřad, odbor zdravotnictví

Podklady poskytl: Zdravotnická záchranná služba ………… kraje, příspěvková organizace

Schválil: dne DD. MM. RRRR usnesením č. xxxxxx

Podepsal: …………………… ,

Plán pokrytí území …………… kraje výjezdovými základnami Zdravotnické záchranné služby …………………….., kraje

ČI. 1.

Základní pojmy

1. Plánem pokrytí území kraje výjezdovými základnami Zdravotnické záchranné služby ……………… kraje (dále jen „plán pokrytí“ se rozumí stanovení počtu a rozmístění výjezdových základen v závislosti na demografických, topografických a rizikových parametrech území jednotlivých obcí tak, aby místo událostí na území jednotlivých obcí bylo dosažitelné z nejbližší výjezdové základny v dojezdové době do 20 minut.1)

2. Výjezdovou základnou je pracoviště, odkud je na pokyn operátora zdravotnického operačního střediska zpravidla vysílána výjezdová skupina.2)

3. Dojezdová doba se počítá od okamžiku převzetí pokynu k výjezdu výjezdovou skupinou.3)

4. Výjezdovou skupinu tvoří zdravotničtí pracovnicí vykonávající činností zdravotnické záchranné služby, kteří využívají ke své činností pozemní nebo letecké dopravní prostředky.4)

ČI. 2.

Výjezdové základny a výjezdové skupiny

1. Zdravotnická záchranná služba je na území …………….. kraje poskytována jedním poskytovatelem, příspěvkovou organizací zřízenou krajem. Zdravotnická záchranná služba ……………. kraje (ZZS....) je členěna do ………. oblastí (územních odborů ………) …… . Výjezdové základny jsou rozmístěny plošně na území všech oblastí ( územních odborů ……….) - viz příloha č. 1.

2. Výjezdové skupiny se podle složení a povahy činnosti člení na5), 6):

a. výjezdová skupina rychlé zdravotnické pomoci (RZP) - minimálně dvoučlenná posádka sanitního vozidla složená z nelékařského zdravotnického pracovníka - zdravotnického záchranáře nebo všeobecné sestry se specializací v oboru Intenzívní péče a řidiče vozidla ZZS

b. výjezdová skupina rychlé lékařské pomocí (RLP) - tříčlenná posádka sanitního vozidla, jejímiž členy jsou lékař, zdravotnický záchranář nebo všeobecná sestra se specializaci v oboru Intenzívní péče a řidič vozidla ZZS

c. výjezdová skupina rychlé lékařské pomoci vykonávající činnost v rámci potkávacího systému, tzv. rendez-vous (RV) - minimálně dvoučlenná posádka sanitního vozidla, složená minimálně z lékaře a z nelékařského zdravotnického pracovníka - řidiče vozidla ZZS, popřípadě zdravotnického záchranáře či všeobecné sestry se specializací v oboru Intenzívní péče

d. letecká výjezdová skupina - letecká záchranná služba (LZS), členem skupiny je vždy lékař a nelékařský zdravotnický pracovník - zdravotnický záchranář nebo všeobecná sestra se specializací v oboru intenzívní péče

ČI. 3.

Princip stanovení dostupnosti

1. Jako princip pro stanovení dostupností zdravotnické záchranné služby pro území jednotlivých obcí na území ………….. kraje je použita metoda vycházející z předpokládané průměrné rychlostí vozidel pozemních výjezdových skupin ZZS ……….. . Demografické a topografické parametry jsou zohledňovány v závislostí na kategorizací pozemních komunikací a související předpokládané dosažitelné průměrné rychlostí vozidla na komunikací příslušné kategorie. Pro potřeby stanovení dostupností zdravotnické záchranné služby jsou zároveň brány v úvahu i možnosti dosažení místa události s využitím místních a účelových komunikací.

Závislostní tabulka

Kategorie komunikace

Předpokládaná průměrná rychlost

jízdy m.s-1 / km.hod-1

Dálnice

30,0 / 108

Hlavní silnice (zejm. mezinárodně významné - evropské tahy E)

23,3 / 84

Ostatní významné silnice

20,0 / 72

Silnice regionálního významu

15,0 / 54

Spojovací silnice lokálního významu

13,3 / 48

Významné spojnice v rámci sídel

16,7 / 60

Ostatní významné komunikace v rámci sídel

13,3 / 48

Místní komunikace

10,0 / 36

Účelové komunikace (lesní a polní cesty, cyklostezky, chodníky pro pěší,...)

6,7 / 24

2. Údaje uvedené v závislostní tabulce jsou využity pro stanovení možného (předpokládaného) okruhu působnosti jednotlivých výjezdových základen, rozmístěných na území ………….. kraje. Po matematické modelaci jsou přeneseny do grafické podoby se zanesením hranic konkrétní dostupnosti území jednotlivých obcí do mapy za využití systému GIS (geografický informační systém) - viz příloha č. 2.

3. Zajištění dostupnosti zdravotnické záchranné služby se na území ……….. kraje předpokládá primárně využitím pozemních dopravních prostředků výjezdových skupin ZZS ……….. . Dosažitelnost území obcí s velmi nízkou hustotou osídlení, vč. území obcí s omezenou dostupností zdravotnické záchranné služby pozemní komunikací (nezastavěné území obcí, lesní, horský terén apod.) se předpokládá s využitím letecké výjezdové skupiny (vrtulník LZS).

4. Jako parametr dostupností zdravotnické záchranné služby s využitím vrtulníku LZS je stanovena průměrná rychlost letu 240 km.hod-1 a efektivní doba letu 18 minut - viz příloha č. 3.

ČI. 4.

Dokumentace k zabezpečení plánu pokrytí

1. K zabezpečení plánu pokrytí vede ZZS .... dokumentací, která obsahuje:

a. přehled rozmístění výjezdových základen ZZS .... a členění výjezdových skupin

b. mapy dostupnosti zdravotnické záchranné služby na území ………. kraje, zpracované dle principů dostupnosti uvedených v tomto plánu

c. seznam dohod o spoluprácí podle článků 5 a 6 této smlouvy

2. Dokumentace včetně map plánu pokrytí je trvale dostupná rovněž v sídle kraje tak, aby byla k dispozici zejména orgánům kraje.

3. Ředitel ZZS …… odpovídá za řádné vedení dokumentace o plánu pokrytí a za její průběžnou aktualizaci.

4. Aktualizaci plánu pokrytí provádí kraj v souladu s platnou legislativou7). Návrh aktualizace zpracovává ředitel ZZS ...., který návrh předkládá určeným orgánům kraje k projednání.

5. Ředitel ZZS …… předloží orgánům kraje návrh na aktualizací plánu pokrytí v případě, že se změní princip stanovení dostupností zdravotnické záchranné služby.

ČI. 5.

Přehled oblastí s plošným pokrytím zajištěným mezikrajskou spoluprací

Dle výpočtů průjezdností stávající sítě pozemních komunikací se zohledněním topologických parametrů jednotlivých katastrálních území obcí, a to ze všech výjezdových základen, byly stanoveny oblasti, jejichž dostupnost je zajištěna mezikrajskou spoluprací ZZS, na základě smluv o spolupráci ZZS uzavřených mezi jednotlivými dotčenými kraji. Dostupnost místa poskytnutí přednemocniční neodkladné péče prostředky zdravotnické záchranné služby zajištěných v rámci mezikrajské spolupráce z výjezdových základen zdravotnické záchranné služby sousedního kraje je v mapovém vyjádření ve stavu k ………. RRRR znázorněna v příloze č. 2 Plánu pokrytí.

ČI. 6.

Spolupráce se složkami integrovaného záchranného systému (IZS)

1. V zájmu zajištění dostupnosti zdravotnické záchranné služby na území ………. kraje si může ZZS ... v rámci operačního řízení vyžádat pomoc od ostatních složek IZS a to na základě předem smluvně dohodnutého způsobu poskytnutí pomoci8).

ČI. 7.

Vyhodnocení stávající situace a opatření k zajištění dostupností

Např. Stávající stav vyhovuje, nevyžaduje další opatření.

ČI. 8.

Závěrečná ustanovení

1. Nedílnou součástí tohoto plánu jsou přílohy č. 13.

2. Plán pokrytí území ………… kraje výjezdovými základnami Zdravotnické záchranné služby ……… kraje vydala (v souladu s ustanovením §59 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb. o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů a na základě ustanovení §5 odst. 6 a §24 odst. 3 zákona č. 374/2011 Sb., o zdravotnické záchranné službě, ve znění pozdějších předpisů) Rada kraje dne DD. MM. RRRR usnesením č. ….., s účinností od DD. MM. RRRR.

Příloha č. 1

Rozmístění výjezdových základen ZZS ….. kraje

Adresa

Obec, GPS souřadnice

RLP

RZP

RV

LZS

oblast/ okres /územní odbor

Ulice ……….

PSČ, obec, GPS souřadnice

Oblast/územní odbor/okres

Ulice ……….

PSČ, obec, GPS souřadnice

Oblast/územní odbor/okres

Ulice ……….

PSČ, obec, GPS souřadnice

Oblast/územní odbor/okres

Ulice ……….

PSČ, obec, GPS souřadnice

Výjezdové skupiny celkem

Pozn.

….. v obci ……….12h D/N

….. v obci ………. provozována na základě §14 zák. 374/2011 Sb. P ………. .

Příloha č. 2

Dostupnost území obcí pozemními výjezdovými skupinami ZZS …..

Dostupnost území zajištěná na základě mezikrajské spolupráce je znázorněna …… barvou.

Příloha č. 3

Dostupnost území obcí s využitím vrtulníku LZS

1) §5 odst. 2 zákona č. 374/2011 Sb., o zdravotnické záchranné službě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 374/2011 Sb.“)

2) §12 zákona č. 374/2011 Sb.

3) §5 odst. 3 zákona č. 374/2011 Sb.

4) §13 zákona č. 374/2011 Sb.

5) §13 odst. 2 zákona č. 374/2011 Sb.

6) vyhláška č. 99/2012 Sb., příloha č. 6

7) vyhláška č. 99/2012 Sb., příloha č. 6

8) §5 odst. 3 a §11 odst. 4 zákona č. 374/2011 Sb.