Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MZd ČR, částka 7/2020

KVALIFIKAČNÍ STANDARD PŘÍPRAVY NA VÝKON ZDRAVOTNICKÉHO POVOLÁNÍ ORTOTIK-PROTETIK

Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy vydává v souladu s ustanovením §14 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.) a ustanovení §3 a §13 vyhlášky č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů, kvalifikační standard přípravy na výkon zdravotnického povolání ortotik-protetik

- v nejméně tříletém akreditovaném zdravotnickém bakalářském studijním programu,

v němž se specifikují podrobněji minimální požadavky na výše uvedený studijní program. Cílem je, aby absolventi daného programu byli odpovídajícím způsobem připraveni k výkonu zdravotnického povolání ortotik-protetik.

Ministerstvo zdravotnictví společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy doporučuje vysokým školám1) pro získání souhlasu Ministerstva zdravotnictví podle zákona o vysokých školách1), se tímto metodickým doporučením při přípravě studijního programu řídit.

Název studijního programu:

  • Ortotika-protetika, bakalářský studijní program

Standardní doba studia: nejméně 3 roky, z toho praktické vyučování činí nejméně 1 000 hodin2). Za praktické vyučování se podle na ustanovení §3 odst. 5 a §13 odst. 3 písm. b) vyhlášky č. 39/2005 Sb., pro účely i tohoto kvalifikačního standardu považuje nejenom ta část výuky, která probíhá ve zdravotnickém zařízení, ale i výuka na pracovištích škol nebo školských zařízeních určených pro praktické vyučování, pokud odpovídá náplni příslušného oboru.

Forma studia3):

- v bakalářském studijním programu: prezenční, kombinovaná

I. Cíle studijního programu

1. Cíle týkající se vzdělání a získání profesní kvalifikace k poskytování léčebné a rehabilitační péče, při které ve spolupráci s lékařem navrhuje, zhotovuje, upravuje, opravuje a aplikuje individuálně zhotovované ortopedické a protetické zdravotnické prostředky a pomůcky.

2. Cíle směřující k získání znalosti právních předpisů v oblasti poskytování zdravotních služeb a zdravotní péče v České republice a se zaměřením např. na právo pacienta zvolit si poskytovatele zdravotních služeb oprávněného k poskytování zdravotních služeb, které odpovídají jeho zdravotním potřebám, pokud právní předpisy nestanoví jinak.

3. Cíle vedoucí k získání profesní kvalifikace zdravotnického pracovníka opravňující k výkonu zdravotnického povolání4).

4. Cíle vedoucí k dosažení vzdělání ve zdravotnickém oboru jako základní předpoklad k celoživotnímu profesnímu vzdělávání.

II Cíle studia

1. Cíle týkající se optimálního vybavení pacienta ortopedickým či protetickým zdravotnickým prostředkem nebo pomůckou k dosažení optimálního stupně funkční schopnosti a samostatnosti pacienta

1.1 Absolvent/ka je schopen/schopna aplikovat získané teoretické vědomosti a praktické dovednosti v oblasti správné léčebné aplikace ortopedicko-protetických zdravotnických prostředků a pomůcek zahrnující exaktní navržení konstrukčního řešení ortéz, protéz a adjuvatik v rámci mezioborové péče s cílem zkvalitnit komplexní léčebný proces u pacientů, jejichž zdravotní stav vyžaduje aplikaci technických prostředků.

1.2 Absolvent/ka je schopen/schopna zhodnotit fyzický, psychický i biosociální stav pacienta a cíleně aplikovat, přizpůsobovat a zhotovovat optimální vybavení pacienta ortopedickým nebo protetickým zdravotnickým prostředkem a pomůckou s cílem znovuzískání co možná nejvyššího stupně funkční schopnosti a samostatnosti pacienta.

1.3 Absolvent/ka je schopen/schopna seznamovat pacienty a osoby jimi určené nebo ošetřující osoby s ortopedickými a protetickými zdravotnickými prostředky a pomůckami.

1.4 Absolvent/ka je schopen/schopna konzultovat s pacienty možnosti a vhodnost jednotlivých vybavení funkčními či kosmetickými náhradami anatomických ztrát pohybového aparátu.

2. Cíle týkající se rozvoje profese ortotika-protetika

2.1 Absolvent/ka je schopen/schopna na základě svých vědomostí, dovedností, sociální zralosti a přístupu k pacientovi přispívat k profesionalizaci oboru, zvyšování prestiže a postavení ortotika-protetika ve společnosti.

2.2 Absolvent/ka je schopen/schopna orientovat se v aktuálním stavu rozvoje oboru ortotika-protetika v České republice i v zahraničí a umí kriticky posoudit jednotlivé etapy historického, současného i předpokládaného vývoje ortotiky a protetiky včetně kompetencí ortotika-protetika při realizaci výkonů a činností.

2.3 Absolvent/kaje schopen/schopna podílet se na výzkumné činnosti v oblasti ortotiky-protetiky, prezentovat její výsledky a aplikovat je do své práce.

3. Cíle týkající se poskytování zdravotních služeb v kontextu právních předpisů

3.1 Absolvent/kaje schopen/schopna orientovat se v právním řádu České republiky, který upravuje poskytování zdravotních služeb v oblasti organizace zdravotních služeb.

3.2 Absolvent/kaje schopen/schopna chápat úlohu WHO, respektovat právní předpisy i doporučení Evropské unie (EU) týkající se zdravotní politiky v členských zemích, uznávat základní dokumenty související se oborem - Doporučení Mezinárodní společnosti pro protetiku a ortotiku (International Society for Prosthetics and Orthotics /ISPO/), Zpráva komise OSN pro stanovení standardů vzdělávání v ortotice a protetice (Holte Report, 1968), Doporučení WHO k problematice stanovení standardů vzdělávání v ortotice a protetice (UN, 1990), Závěry konference Prosthetic & Orthotic Educators Meeting (POEM, Jonkoping, 2002), která se zabývala strategií rozvoje výuky ortotiky a protetiky na vysokých školách a Požadavky na odborného pracovníka v ortotice a protetice s kvalifikačním stupněm I podle mezinárodního kategorizačního systému ISPO.

III. Profil absolventa studijního programu

Profesní kompetence ortotiků-protetiků (jejich výstupní znalosti a dovednosti) jsou rozděleny podle základních funkcí, které plní a vycházejí z platných právních předpisů České republiky5).

Ortotik-protetik musí umět samostatně řešit úkoly za využití lékařských, sociálních, výchovných, pracovních a technických znalostí a dovedností ke znovuzískání optimálního stupně funkční schopnosti, samostatnosti a aktivního života pacienta. S ohledem na psychologické, sociální, ekonomické, společensko-kulturní a duchovní odlišnosti způsobu života pacientů v souladu s právními předpisy umí chránit, udržovat, navracet a podporovat zdravý způsob života a je schopen adekvátně komunikovat s pacienty v různých situacích. Ortotik-protetik je schopen komunikovat s jinými odborníky lékařských i nelékařských oborů a případně dalších osob majících pacienta v péči a při návrhu ortopedického nebo protetického zdravotnického prostředku a kompenzačních pomůcek, zohledňuje jejich připomínky nebo požadavky na daný prostředek či pomůcku.

1. Autonomní kompetence ortotiků-protetiků

1.1 Poskytování optimálního vybavení pacientovi protetickými zdravotnickými prostředky a pomůckami na základě indikace lékaře

1.1.1 Seznamuje pacienty a osoby jimi určené nebo ošetřující osoby se zdravotnickými prostředky a kompenzačními pomůckami.

1.1.2 Provádí jejich zácvik při používání a údržbě těchto prostředků a pomůcek.

1.2 Podpora zdraví v souvislosti s návratem pacienta/ do běžného života

1.2.1 S výhledem na následnou rehabilitaci a integraci do běžného života konzultuje s pacienty možnosti a vhodnost jednotlivých vybavení.

1.2.2 Konzultuje výběr vhodných hromadně vyráběných zdravotnických prostředků u lehčích typů postižení a tyto prostředky aplikuje, ev.je upravuje.

1.3 Zdravotní výchova a poskytování informací

1.3.1 Zprostředkovává pacientům/, jejich blízkým i skupinám potřebné informace o možnostech optimálního vybavení ortopedických nebo protetických zdravotnických prostředků.

1.3.2 Poskytuje poradenské služby a edukuje pacienty i jejich rodiny a skupiny v oblasti používání a údržbě ortopedických nebo protetických zdravotnických prostředků.

1.3.3 Podílí se na přípravě standardů v oblasti ortotiky-protetiky.

1.3.4 Podílí se na vzdělávání členů pracovního týmu a osob podílejících se na péči o pacienty s hendikepem.

1.3.5 Podílí se na kvalifikačním a celoživotním vzdělávání zdravotnických pracovníků.

1.3.6 Efektivně ovládá nové informační a komunikační technologie.

2. Kooperativní kompetence ortotiků-protetiků

2.1 Respektuje role jednotlivých profesionálů při koordinaci a plnění odborných úkolů v multidisciplinárním týmu, zachovává a posiluje vzájemný partnerský vztah a podílí se na všech společných opatřeních.

2.2 Vytváří konstrukční řešení jednotlivých ortopedických a protetických zdravotnických prostředků, které indikuje lékař a v souladu s lékařskou diagnózou, a to v celém rozsahu oboru včetně využití technologií snímání měrných podkladů.

2.3 Konstruuje ortopedické pomůcky za použití modulárních komponentů, modulárních stavebnic a individuálně vyrobených částí za využití vertikální stavby pomůcek s ohledem na požadavky stavby dané pomůcky.

2.4 Zná a dodržuje hranice své odborné způsobilosti, a pokud je to nutné, žádá o spolupráci příslušné kompetentní odborníky.

3. Kompetence ortotiků-protetiků ve výzkumu a vývoji

3.1 Kriticky reviduje svou každodenní praxi a při realizaci svých činností využívá výsledky výzkumu. Zajímá se o nové výrobní technologie a materiály, které lze v oboru ortotiky a protetiky využít.

3.2 Získává nové vědomosti tím, že se podílí na výzkumné práci v oblasti ortotiky-protetiky a prezentuje její výsledky, přičemž využívá všech dostupných informačních zdrojů.

3.3 Podílí se systematicky a nepřetržitě na programech zajišťování kvality péče.

3.4 Usiluje o svůj odborný růst v rámci celoživotního vzdělávání.

4. Kompetence ortotiků-protetiků v oblasti managementu

4.1 Dovede posoudit, analyzovat rizika pro zdraví spadající do oblasti ortotiky-protetiky a plánovat, provést a kontrolovat nezbytná opatření k zamezení působení těchto rizik.

4.2 Pracuje ve skupinách, kontroluje pracovní tým a kooperuje s jinými odborníky.

4.3 Při výkonu odborných činností v rámci ortotiky-protetiky sleduje jejich efektivitu a náklady.

4.4 Metodicky vede, motivuje, vzdělává, kontroluje a hodnotí podřízené pracovníky.

4.5 Účastní se rozhodovacích procesů v oblasti zdravotní politiky a řízení, které se týkají poskytování zdravotní péče v rámci léčebně rehabilitační péče v oblasti ortotiky-protetiky.

Všechny tyto kompetence plní v souladu s platnými právními předpisy a etickými principy v ČR, které platí pro ortotiky-protetiky odpovídající za zpracování technických podkladů, výrobu a údržbu ortopedického nebo protetického zdravotnického prostředku.

IV. Podmínky odborného vzdělávání

1. Vstupní podmínky

Podmínky pro přijetí ke studiu ve studijního programu, které je uchazeč/ka povinen/a splnit:

1.1. Ke studiu může být přijat/a uchazeč/ka, který/á úspěšně ukončil/a střední vzdělání s maturitní zkouškou opravňující ke vstupu na vysokou školu1) a splnil/a podmínky přijímacího řízení vysoké školy1).

1.2. Jeho/její zdravotní stav splňuje zdravotní kritéria stanovená pro studium, které je v souladu s platnými právními předpisy6).

1.3. Cizinci mohou studovat ve studijním programu po splnění požadavků, které na ně právní předpisy České republiky a mezinárodní smlouvy kladou.

2. Průběžné podmínky

Povinnosti, které musí student/ka splnit v průběhu studia, stanovuje:

- studijní program a studijní plán, které jsou v souladu se zkušebním a studijním řádem vysoké školy1).

3. Výstupní podmínky, ukončování studia7)

Způsob a podmínky kontroly studia a ukončení studia vymezují:

- studijní program, studijní plán, studijní a zkušební řád vysoké školy1),

3.1 Podmínkou uzavření studia je dosažení cílů studijního programu, získání předepsaného počtu kreditů v předepsané skladbě (tj. předměty povinné, povinně volitelné a volitelné) a splnění předepsaných studijních povinností do doby dané maximální možnou délkou studia.

3.2 Vysokoškolské vzdělávání se řádně ukončuje státní závěrečnou zkouškou, která se zpravidla skládá z:

- obhajoby bakalářské práce

- praktické zkoušky (zhotovení zakázkového zdravotnického prostředku nebo jeho části)

- souhrnné zkoušky z profilujících odborných předmětů

Povinné základní předměty - kategorie A

Tvořící základ pro poskytování zdravotní péče v ortotice a protetice

Doporučený název předmětu:

Minimální počet hodin

Odborná terminologie

30

Anatomie

70

Fyziologie

30

Biofyzika

15

Chemie a biochemie

30

Patologie a patofyziologie

45

Biomechanika

30

Vyšetřovací metody a protetometrie

60

Aplikovaná biomechanika

20

Odborné kreslení

30

Povinné oborové předměty - kategorie A

Tvořící základ ortotiky, protetiky a klinických oborů

Doporučený název předmětu:

Minimální počet hodin

Ortotika

100

Protetika

100

Chirurgie, traumatologie a ortopedie

50

Neurologie

30

Pediatrie

30

Rehabilitace:

- základy fyzioterapie

- ergoterapie

- ergodiagnostika a pracovní rehabilitace

- sociální rehabilitace

- pohybové aktivity zdravotně postižených

100

Další lékařské obory:

- geriatrie

- vnitřní lékařství

40

Materiály pro výrobu ortotických a protetických pomůcek

80

Adjuvatika

20

Epitetika

20

Povinné základní předměty - kategorie A

Tvořící základ v sociálních a dalších souvisejících oborech

Doporučený název předmětu:

Minimální počet hodin

Etika ve zdravotnictví

10

První pomoc

15

Organizace a řízení zdravotní péče

15

Ochrana a podpora veřejného zdraví

15

Základy zdravotnického práva

15

Řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb

15

Psychologie

20

Zdravotnická psychologie

36

Komunikace

36

Základy pedagogiky

28

Speciální pedagogika

10

Informatika ve zdravotnictví

24

Základy statistiky a metodologie vědeckého výzkumu

22

Odborná ortoticko-protetická praxe

Doporučená pracoviště pro odbornou praxi

Minimální počet hodin

Ortopedická protetika u poskytovatele zdravotních služeb

80

Rehabilitační a fyzikální medicína ve vztahu k ortopedické protetice nebo na lůžkovém oddělení léčebné rehabilitace nebo ortopedické protetiky

80

Ortopedie a traumatologie

80

Chirurgie nebo traumatologie ve vztahu k ortopedické protetice

80

Plastická chirurgie nebo traumatologie ve vztahu k chirurgii ruky

50

Podiatrická ambulance zajišťující komplexní léčbu u pacientů se syndromem diabetické nohy

50

Ortopedie a traumatologie pohybového ústrojí se zaměřením na dětskou ortopedii

80

Za praktické vyučování se dle vyhlášky2) považuje nejen výuka na doporučených pracovištích poskytovatelů zdravotních a sociálních služeb pro odbornou praxi v rozsahu nejméně poloviny doby praktického vyučování, ale i výuka na pracovištích škol nebo školských zařízeních určených pro praktické vyučování ve školní laboratoři (cvičení, semináře), pokud odpovídá náplni příslušného oboru.

Povinně volitelné předměty - kategorie B

Povinně volitelné předměty vhodně rozšiřují soubor povinných předmětů, rozšiřují znalosti a dovednosti studentů v oboru, mohou být rovněž vybrány tak, aby umožnily zaměření školy na konkrétní vybraný obor.

Lze je stanovit podle nabídky jednotlivých fakult - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro ortoticko protetické disciplíny.

Volitelné předměty - kategorie C

Volitelné předměty vhodně doplňují nabídku povinných a povinně volitelných předmětů, doplňují znalosti a dovednosti studentů v oboru.

Lze je stanovit podle nabídky jednotlivých fakult - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro ortoticko-protetické disciplíny.

Odborná ortoticko-protetická praxe

1. ročník

2. ročník

3. ročník

Celkem

160 hodin

200 hodin

140 hodin

500 hodin

Délka jedné hodiny odborné praxe v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb je 60 min.

Předměty standardu oboru ortotik-protetik jsou v souladu s požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

Doporučuje se, aby předměty byly sestaveny do tematicky uspořádaných celků (modulů). Jeden předmět může být součástí více modulů při dodržení základních metodologických principů výuky.

Povinné základní předměty - kategorie A

Tvořící základ pro poskytování zdravotní péče v ortotice a protetice

Všechny níže uvedené anotace předmětu jsou pro vytvoření studijního nebo vzdělávacího programu doporučující. Cíle, obsahová zaměření a seznam literatury zpracuje samostatně vysoká škola1) a studijní program předkládá v rámci akreditačního řízení.

Název studijního předmětu

ODBORNÁ TERMINOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický k získání jazykových vědomostí nezbytných pro pochopení základních lékařských pojmů především z okruhu anatomie a vybraných klinických oborů. Předmět zprostředkovává základní odborný slovník, v němž dominují substantiva a adjektiva, poskytne informace o pravidelné jmenné flexi a uvede do nauky o slovotvorbě na odborné úrovni. Usnadní studentům získat základní orientaci v odbojem jazyce.

Název studijního předmětu

ANATOMIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a obsahuje základní poznatky z anatomie. Seznamuje studující s anatomií osového skeletu, kostry volných končetin, kloubů včetně vazivového aparátu, obecná a speciální myologie - veškeré svalové skupiny, Seznámení se se stavbou základních orgánových soustav.

Název studijního předmětu

FYZIOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický s cílem seznámit studující s funkcí a regulací činnosti lidského organismu na buněčné úrovni, na úrovni jednotlivých orgánů a systémů, a celého organismu. Cílem předmětu je dát studujícím základní poznatky pro pochopení reakce lidského organismu jako základ pro studium dalších předmětů.

Název studijního předmětu

BIOFYZIKA

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Podává základní informace o vzniku a základních vlastnostech živé látky a podmínkách její existence. Studentům umožní poznat základní stavbu látek živého organismu, pochopit základní životní funkce popisem fyzikálních dějů a zákonitostí. Seznamuje s fyzikálními principy v aplikaci na obecnou zdravovědu. Předmět studenty seznámí s vybranými diagnostickými a indikativními procesy obecné zdravovědy popisem fyzikálních metod.

Název studijního předmětu

CHEMIE A BIOCHEMIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Podává informace o základech chemického složení lidského těla a s podstatou metabolismu, s energetickým metabolismem, produkcí a využívání energie. Předmět seznamuje s úlohou aminokyselin a proteinů v těle, jejich přeměny a vzniklé odpadní látky. Důraz je kladen na pochopení mechanismu svalové kontrakce a nervových funkcí. Pozornost je věnována biochemické podstatě patologických stavů, které musí ortotik-protetik zvláště respektovat, tj. ischemii, diabetů a stavům při chemoterapii. Seznamuje studenty s podstatou reakcí na cizí materiály, tj. imunitní reakce v jejich zánětlivé a alergické podobě. Studenti jsou rovněž seznámeni s materiály využívanými v ortotice-protetice.

Název studijního předmětu

PATOLOGIE A PATO FYZIOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Zprostředkuje studentům obecné poznatky o patologických procesech probíhajících v jednotlivých tkáních, orgánech, orgánových systémech a organizmu. Zahrnuje oblast patologické anatomie a patologické fyziologie. Student/ka získá základní znalosti o chorobných stavech a naučí se chápat nemoc ve vztahu k lidskému organizmu.

Název studijního předmětu

BIOMECHANIKA

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický celek, který studentům poskytne základy biomechaniky člověka. Předmět seznámí studenty s kinetikou a dynamikou hmotného bodu a tělesa, analýzou silového zatížení tkání a orgánů, modelování tkání. Součástí předmětu jsou poznatky z kineziologie a patokineziologie s přihlížením k běžným činnostem, lokomoci a manuálním činnostem a jejich poruchám.

Název studijního předmětu

VYŠETŘOVACÍ METODY A PROTETOMETRIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje poznatky v základní orientaci na lidském těle a v terminologii pohybů, směrů, rovin včetně antropometrických bodů. Seznamuje s vyšetřováním pohybového aparátu se zaměřením na svalový systém a držení těla v rámci kineziologického rozboru stoje a chůze, dále se zaměřuje na kloubní pohyblivosti, hodnocení zkrácených a oslabených svalů, základy měření a způsoby záznamů. Cílem je porozumění hodnocení svalového testu a rozvíjení schopností posouzení daného stavu na jeho základě sestavení vhodného rehabilitačního plánu. Rozšiřuje znalosti o možnosti využití přístrojového vybavení v diagnostice i terapii.

Název studijního předmětu

APLIKOVANÁ BIOMECHANIKA

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický celek, který navazuje na biomechaniku člověka. Poskytuje poznatky o biomechanických problémech člověka, analýzy silového zatížení dolních končetin a identifikaci silových účinků působících na protetické pomůcky. Seznámí s modelováním imperfekcí protetických pomůcek a základech jejich dimenzování.

Název studijního předmětu

ODBORNÉ KRESLENÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako praktický. Vytváří u studentů praktické návyky se zaznamenáváním jednotlivých detailů lidského těla, jako dokumentace jednotlivých vad a podkladů pro vytvoření technického výkresu. Předmět se zabývá jednotlivými proporcemi, zvětšováním a zmenšováním jednotlivých detailů a způsobem uchování výkresů.

Povinné odborné předměty - kategorie A

Tvořící základ ortotiky, protetiky a klinických oborů

Název studijního předmětu

ORTOTIKA

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Obsah tvoří základ profesionálních dovedností ortotiků-protetiků a patří ke komplexu základních odborných předmětů. Poskytuje ucelený soubor poznatků a praktických zkušeností souvisejících s indikací, výrobou a aplikací ortéz s ohledem na funkční postižení. Objasňuje základní způsoby zpracování materiálů, polotovarů a dílů používaných v ortopedické protetice, s jejich fyzikálními a chemickými způsoby zpracování. Dále je pozornost zaměřena na vybavování ortotickými pomůckami ve specifickém prostředí dětských pacientů s ohledem na odlišné postupy a využití jiných stavebnicových dílců, respektující progresivní růst.

Název studijního předmětu

PROTETIKA

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Předmět patří ke komplexu základních odborných předmětů, který poskytuje ucelený soubor poznatků a praktických zkušeností o způsobech a principech získávání měrných podkladů pro zhotovení protetické pomůcky, jejich využití při návrhu a vlastní stavbě pomůcky i s vlastními stavebními způsoby a zásadami. Popisuje postupy při tvorbě modelu postižené tělní části pacienta i jeho význam, ustavení do prostorových souřadnic. Informuje o některých teoriích stavby protetických pomůcek, zdůrazňuje význam a možné chyby a jejich detekci měřením a testováním. Dále je pozornost zaměřena na vybavování protetickými pomůckami ve specifickém prostředí dětských pacientů s ohledem na odlišné postupy a využití jiných stavebnicových dílců, respektujících progresivní růst. Nedílnou součástí je problematika věnovaná konstrukci a principu fungování bioprotéz horních končetin, rozdílu dvoukanálového a vícekanálového provedení, mechanického systému špetkového úchopu, aktivní pronace a supinace, fungování tahového a elektronického loketního kloubu, způsoby uchycení protéz a konstrukce tahových bandáží, snímání elektrických potenciálů ze svalových struktur, jejich vyhodnocování a určování správné konfigurace pomůcky.

Název studijního předmětu

CHIRURGIE, TRAUMATOLOGIE A ORTOPEDIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Student/ka se seznámí s všeobecnou chirurgií, některými speciálními oblastmi a traumatologií pohybového aparátu, chorobami a vadami dolních končetin a ortopedickou protetikou.

Název studijního předmětu

NEUROLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje studenty se základní činností neurologického systému a jeho jednotlivých částí za normálních a patologických stavů. Předmět poskytuje poznatky o příčinách, diagnostice, diferenciální diagnostice, terapii a prevenci jednotlivých neurologických syndromů, neurologických onemocnění v oblasti periferní nervové soustavy a míchy a traumatologii nervové soustavy, vývojových vad a vertebrogenních onemocnění.

Název studijního předmětu

PEDIATRIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický celek. Předmět seznamuje studenty se základními onemocněními dětského věku, s diagnostikou, biomechanickými souvislostmi a komplexním (ortopedickým a ortopedicko-protetickým) léčením vrozených a získaných vad pohybového ústrojí.

Název studijního předmětu

REHABILITACE

Anotace předmětu: Obsahem je komplex okruhů, které tvoří základy znalostí z řady dalších odborností, které se zabývají oblastmi stavů u jedinců poškozených nemocí nebo úrazem. Předmět představuje rehabilitaci jako koordinovanou činnost s cílem umožnit osobám se zdravotním postižením, poškozeným úrazem, nemocí nebo vrozenou vadou, aby dosáhly a zachovaly si optimální fyzickou, smyslovou, intelektovou, psychickou a sociální úroveň funkcí a poskytnout jim prostředky pro změnu jejich života k dosažení vyšší úrovně nezávislosti. Rehabilitace může zahrnovat opatření pro zajištění a obnovu funkcí nebo opatření kompenzující ztrátu nebo absenci funkce nebo funkční omezení.

Název studijního předmětu

ZÁKLADY FYZIOTERAPIE

Anotace předmětu: Obsah je zaměřen na základní metodiky a techniky využívané ve fyzioterapii. Cílem předmětu je podat základní informace o způsobech tvorby správných návyků při používání různých typů ortopedických pomůcek určených k lokomoci. Obsah je zaměřen na edukativní programy zaměřené na prevenci, léčbu a předcházení recidiv bolesti zad všech věkových kategorií.

Název studijního předmětu

ERGOTERAPIE

Anotace předmětu: Cílem je seznámit studenty s teoretickými základy zdravotní disciplíny, ergoterapeutickými koncepty, modely a přístupy založenými na interakci osoba-činnost-prostředí. Důležitým pojetím je význam ergoterapeutických klinických standardů, definování základních pojmů Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disabilit a zdraví.

Název studijního předmětu

ERGODIAGNOSTIKA A PRACOVNÍ REHABILITACE

Anotace předmětu: Studenti získají základní znalosti ergodiagnostiky a pracovní rehabilitace, o postavení ergodiagnostiky v systému ucelené rehabilitace a možnostech pracovní rehabilitace.

Název studijního předmětu

SOCIÁLNÍ REHABILITACE

Anotace předmětu: Obsahem je problematika zaměřená na sociální rehabilitaci v kontextu komprehenzivní rehabilitace. Definuje sociální rehabilitaci a seznamuje studenty s legislativou v rámci sociálních služeb a základními činnostmi v kontextu s legislativou upravující sociální služby. Podává komplexní informace o sociálních službách a seznamuje současně s obsahem sociální rehabilitace u vybraných diagnóz.

Název studijního předmětu

POHYBOVÉ AKTIVITY ZDRAVOTNĚ POSTIŽENÝCH

Anotace předmětu: Obsah je zaměřen na možnosti pohybových a sportovních aktivit vhodných pro jedince s různým typem zdravotního postižení. Vymezí význam sportovních aktivit pro jedince se zdravotním postižením, a to fyziologický i psychologický a seznámí s metodikou tělovýchovné práce se zdravotně postiženými.

Název studijního předmětu

DALŠÍ LÉKAŘSKÉ OBORY

Anotace předmětu: Obsahem je problematika zaměřená zejména na obory geriatrie a interního lékařství, které jsou jedněmi z klíčových oborů, se kterými se ortotik-protetik při výkonu povolání běžně setkává. Častou klientelou jsou jedinci v pokročilém věku a dále pacienti s různým typem onemocnění interního charakteru.

  • GERIATRIE

Anotace: Cílem je poskytnout ucelené informace o oboru gerontologie, vysvětlit proces stárnutí a specifika péče o geriatrického pacienta s různými změnami v organismu, které jsou typickým projevem stáří. Dotkne se i problematiky umírání a smrti, etických aspektů paliativní péče i poruch intelektu ve stáří.

  • VNITŘNÍ LÉKAŘSTVÍ

Anotace: Téma je orientováno na základní poznatky o obecných i zvláštních symptomech jednotlivých chorob interního charakteru. Poskytne informace o vyšetřovacích a léčebných metodách ve vnitřním lékařství a poskytne poznatky o jednotlivých chorobách v kardiologii, pneumologii, gastroenterologii, diabetologii, endokrinologii, hematologii, urologii, revmatologii, dermatologii, epidemiologii, alergologii, onkologii a transplantologii. Důraz je kladen na preventivní hlediska přístupu k jednotlivým vnitřním chorobám.

Název studijního předmětu

MATERIÁLY PRO VÝROBU ORTOTICKÝCH A PROTETICKÝCH POMŮCEK

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Předmět seznamuje s polotovary, díly a materiály používanými v ortopedické protetice, s jejich fyzikálními a chemickými vlastnostmi a značením od jednotlivých dodavatelů. V rámci polotovarů je zmíněno celkové začlenění do pomůcek s možností povrchové úpravy.

Název studijního předmětu

ADJUVATIKA

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Podává ucelený přehled o základních zdravotnických prostředcích, kompenzačních pomůckách, doplňcích pro lokomoci, sebeobsluhu a sportovní aktivitu. Podtrhává nutnost spolupráce mezioborového týmu při péči o pacienty s hendikepem.

Název studijního předmětu

EPITETIKA

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zabývá se kosmetickými náhradami ztracené části končetiny nebo nevyvinuté části těla a charakterizuje jejich využití. Připravuje studenty pro vybavení ortotickými a kompenzačními pomůckami, objasňuje význam a přínos pro psychiku nemocného.

Povinné základní předměty - kategorie A

Tvořící základ v sociálních a dalších souvisejících oborech

Název studijního předmětu

ETIKA VE ZDRAVOTNICTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Zaměřuje se na etické otázky vykonávání profese ortotika-protetika, seznamuje s integrací etických principů do etických kodexů a dotýká se etických dilemat v jednání zdravotnických profesionálů vůči pacientům.

Název studijního předmětu

PRVNÍ POMOC

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Studenti si osvojí základní znalosti první pomoci při různých zdraví ohrožujících a poškozujících stavech. Výuka je zaměřena na osvojení si souboru jednoduchých úkonů a opatření, která při náhlém ohrožení života nebo postižení zdraví člověka omezují rozsah a důsledky tohoto ohrožení či postižení. Součástí předmětu jsou i poznatky z medicíny katastrof, neodkladné péče a krizového managementu(aktivace složek Integrovaného záchranného systému).

Název studijního předmětu

ORGANIZACE A ŘÍZENÍ VE ZDRAVOTNICTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Předmět poskytne poznatky základů veřejného zdravotnictví, které se zabývá prevencí nemocí, posilováním a prodlužováním života pomocí organizovaného úsilí společnosti s hlavním cílem dosáhnout co nejvyšší možné úrovně zdraví obyvatelstva. Na základě integrace poznatků biomedicínských a společenských věd poskytne informace o organizaci, struktuře, funkcích a řízení jednotlivých složek systému péče o zdraví. Součástí předmětu je problematika financování zdravotnictví v České republice (státní rozpočet, daně, povinné zdravotní pojištění, financování vlastních zdravotnických zařízení, charitativní organizace, nadace aj.).

Název studijního předmětu

OCHRANA A PODPORA VEŘEJNÉHO ZDRAVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Vychází z cílů národního programu zdraví. Předmět poskytuje základní poznatky o obecných vlastnostech mikroorganizmů ve vztahu k člověku, složení a funkcích imunitního systému člověka, vzniku a šíření infekčních nemocí. Dále studenti získají informace o zásadách bezpečnosti práce na rizikových pracovištích, prevenci nákaz spojených s pobytem ve zdravotnickém zařízení (nozokomiální nákazy) včetně jejich prevence. Součástí je i problematika hromadně se vyskytujících onemocnění, nemocech podmíněných nevhodným životním prostředím a životním stylem, a jiných významných poruchách zdraví.

Název studijního předmětu:

ORGANIZACE A ŘÍZENÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE, ZÁKLADY ŘÍZENÍ KVALITY POSKYTOVANÝCH SLUŽEB

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základy moderního managementu v oblasti materiálních a personálních zdrojů, mapuje hlavní manažerské funkce, věnuje se problematice komunikace, konfliktů a motivace. Předmět uvádí do problematiky systémů zdravotního pojištění. Seznamuje se základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb a v zajištění bezpečí pacientů, bezpečnosti při práci v systému zdravotní péče.

Název studijního předmětu

ZÁKLADY ZDRAVOTNICKÉHO PRÁVA

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Poskytuje studentům základní informace o právním systému v České republice, základech práva správního, občanského (pracovního, rodinného, obchodního) a trestního se zaměřením na zdravotně-sociální problematiku. Dále seznamuje s platnými právními předpisy, které upravují systém poskytování zdravotních a sociálních služeb, právní odpovědnost při výkonu povolání, práva a povinnosti zdravotnických pracovníků, pacientů a orgánů státní správy s ohledem na výrazný vliv mezinárodních úmluv, evropských směrnic, zákonů a podzákonných právních předpisů na právní normy ve zdravotnictví. Cílem předmětu je poskytnout studentům základní přehled právních předpisů týkajících se ochrany soukromí jednotlivců a orientaci v právních principech ochrany osobních údajů a jejich aplikaci v praxi.

Název studijního předmětu

ŘÍZENÍ KVALITY POSKYTOVANÝCH ZDRAVOTNÍCH SLUŽEB

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Předmět seznamuje studenty se základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb a v zajištění bezpečí pacientů, bezpečnosti při práci v systémech zdravotní a sociální péče. Předmět současně seznamuje se základy moderního managementu v oblasti materiálních a personálních zdrojů. Student získá znalosti o kvalitě a jejích indikátorech, typech a etiologii rizik pochybení při poskytování zdravotní péče s ohledem na roli lidského faktoru, pochybení ve vztahu s etikou, prevencí.

Název studijního předmětu

PSYCHOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Podrobně se zaměřuje na poznatky z obecné psychologie, zejména psychologie osobnosti. Nedílnou součástí je oblast vývojové a sociální psychologie. Důraz je kladen na věkové zvláštnosti ontogeneze lidské psychiky se zvláštním akcentem k psychologickému přístupu k pacientům jednotlivých věkových skupin.

Název studijního předmětu

ZDRAVOTNICKÁ PSYCHOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje se základní psychologickou terminologií, s psychickými procesy a jejich charakteristikou, s psychologickými teoriemi osobnosti, s poznatky o citovém prožívání, kognitivních procesech a chování člověka. Podává základní informace o ontogenezi lidské psychiky a vývoji psychosociálních potřeb jedince od narození až do smrti, které směřuje ke kvalitnějšímu pochopení chování nemocného jedince, k pochopení jeho potřeb i problémů, které nemoc či postižení přináší jemu i jeho rodině. Řeší problematiku psychologie nemocných a postižených jedinců všech věkových skupin v souvislosti s požadavky na ortotické a protetické pomůcky. Cílem výuky je informovat o podstatných psychologických problémech souvisejících se změnou zdravotního stavu a připravit studenty na specifické chování jedinců v nemoci a při různých druzích postižení. Předmět tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností při navazování kontaktu a získávání důvěry pacienta i pro další účinnou a kvalitní péči o jejich individuální potřeby. Předmět seznamuje se zásadami komunikace s osobami se specifickými potřebami (menšiny, etnika, agresivní pacient, závislé osoby).

Název studijního předmětu

KOMUNIKACE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který studenty naučí zásadám a dovednostem adekvátní komunikace. Naučí se lépe komunikovat i se spolupracovníky popř. s rodinnými příslušníky a dalšími osobami.

Název studijního předmětu

ZÁKLADY PEDAGOGIKY

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který je zaměřen na získání poznatků o významu obecné pedagogiky jako integrující disciplíny pro záměrné vedení výchovně vzdělávacího procesu zejména v oblasti vzdělávání dospělých. Studenti se seznámí se základy didaktiky a jejího využití v edukačním procesu s využitím aktivizačních metod a současně při působení ortotika-protetika na účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání. Cílem předmětu je poskytnout studentům poznatky z oboru pedagogiky a didaktiky tak, aby byl student schopen se orientovat v teoretických znalostech oboru a mohl tyto poznatky využít v rámci své edukační činnosti u pacienta, jeho blízkých i komunity. Studenti si osvojí znalosti o podmínkách, procesech, formách a metodách edukace jako základních krocích edukačního procesu a jeho praktické aplikaci nejen u pacientů, ale i u dalších členů rodiny i zdravotnického týmu. Součástí předmětu je problematika edukace dětí a osob o dítě pečujících.

Název studijního předmětu

SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Poskytuje poznatky o systému komplexní péče o osoby se speciálními potřebami v duchu současného integračního paradigmatu, budování speciálně pedagogických kompetencí.

Název studijního předmětu

INFORMATIKA VE ZDRAVOTNICTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Obsah předmětu je zaměřen na informace související s administrativními činnostmi ve zdravotnictví a poznatky o využití výpočetní techniky ve zdravotnických zařízeních. Studenti se seznámí s právními předpisy týkajícími se vedení zdravotnické dokumentace včetně elektronické a její bezpečnosti. Praktická cvičení jsou zaměřena na simulovanou práci s nemocničním informačním systémem a také na standardní práci s běžnými kancelářskými aplikacemi a informačními zdroji. Student bude schopen se zaměřením na oblast zdravotnictví prokázat schopnosti a nejběžnější postupy a návyky v zacházení s daty, informacemi, znalostmi, dále zdokonalení v oblasti kritického uvažování v medicíně založené na důkazech, pochopení logiky zdravotnického prostředí, komunikace s profesionály i laiky, porozumění v základní využití informačních a komunikačních technologií ve zdravotnickém prostředí.

Název studijního předmětu

ZÁKLADY STATISTIKY A METODOLOGIE VĚDECKÉHO VÝZKUMU

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako praktický. Seznamuje studenty se základy výzkumné práce, způsoby práce s literaturou, zpracováváním empirických dat, diskuzí k dané problematice a stanovení závěrů práce v souladu s potřebami zdravotnické praxe.

ODBORNÁ PRAXE

Anotace předmětu

Odborná praxe je koncipována jako praktický předmět, probíhá podle plánu praktické výuky na vysoké škole1) formou blokové výuky (přičemž jeden blok trvá vždy nejméně 1 týden).

Umožňuje studentům aplikovat v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb teoretické vědomosti a praktické dovednosti, které získali studiem teoreticko-praktických disciplín v odborných učebnách školy. Poskytuje prostor pro zdokonalování zručnosti, dovedností a návyků, učí studenty samostatnosti, odpovědnosti a práci v týmu. Uskutečňuje se formou přímé či nepřímé péče o pacienty, v souladu s platnou právní úpravou a podle plánu praxe v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb pod vedením školitele nebo mentora odborné praxe (školitele odborné praxe) u poskytovatele zdravotních služeb. Akademický pracovník vyučuje v takové oblasti odborné praxe, ke které je způsobilý k výkonu povolání bez odborného dohledu a zároveň v této oblasti odpovídá za dohled při praxi studentů. Výkony prováděné v rámci odborné praxe jsou zaznamenány do Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit ortotika-protetika - LOGBOOK (dále jen „Záznamník výkonů“), který připravuje vysoká škola1). Záznamník výkonů obsahuje souhrnné informace o přípravě a průběhu praktické výuky a sleduje jednotlivé kompetence, kterých má student/ka dosáhnout v rámci studijního plánu. Pracoviště poskytovatele zdravotních služeb pro výuku odborné praxe musí splňovat požadavky stanovené příslušnými právními předpisy, subjekt zajišťující výuku s poskytovatelem zdravotních služeb mají praktickou výuku smluvně zajištěnou.

Týdnům praktické výuky předchází odpovídající výuka teoretických předmětů.

OBLASTI ODBORNÉ PRAXE

1. ročník: Praxe je orientována na aplikaci teoretických znalostí při samostatné práci ve zdravotnickém zařízení, získání praktických profesionálních zkušeností a osvojení základní řemeslné dovednosti. Studenti si upevní technologické postupy využívané při stavbě ortéz a protéz, získávání měrných podkladů z těla pacienta,jejich vyhodnocování a přípravu modelu pro individuální čisti výrobků, výrobu měkkých bandáží a individuálních ortopedických vložek.

2. ročník: Praxí si studenti prohloubí schopnost vyšetření pacienta, zejména obvodové, délkové míry, obkreslování, goniometrie, svalový test, stoj, chůze. Zdokonalí se v procesu vytvoření modelu pro individuální část výrobku, technologického zpracování jednotlivých materiálů a zaměří se na výrobu protéz horních a dolních končetin. Upevní si práci s kosmetickými náhradami ztracené části končetiny nebo jiného orgánu a naučí se edukovat pacienta o údržbě a používání zdravotnických prostředků a pomůcek a opravu adjuvatik.

3. ročník: Praxe je orientována na oblast specifické ortoticko-protetické péče o dětské pacienty, jejímž cílem je prohloubení znalostí a praktických dovedností při poskytování individuální ortoticko-protetické péče dětskému pacientovi. Zdokonalí se ve vyšetřování dětského pacienta, odebírání měrných podkladů z těla pacienta pro výrobu a indikaci zdravotnických prostředků a jejich vyhodnocení s cílem připravit model pro individuální část výrobku pro dítě. Na základě vyšetření vytvořit vhodný zdravotnický prostředek pro dítě, edukovat dítě i jeho blízké o používání a údržbě pomůcky.

Příloha č. 1

Převodní tabulka pro ortotiky-protetiky

Předměty vzdělávacího standardu oboru ortotika-protetika a požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb.

Požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb.

Obsah kvalifikačního standardu

§3, odst. 2

Etika zdravotnického povolání v oboru

Etika ve zdravotnictví

Administrativní činnosti ve zdravotnictví (vedení dokumentace týkající se oboru včetně elektronické podoby této dokumentace)

Informatika ve zdravotnictví;

Odborná praxe

Organizace a řízení zdravotních služeb

Organizace a řízení ve zdravotnictví;

Řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb

Základy podpory a ochrany veřejného zdraví včetně prevence nozokomiálních nákaz

Podpora a ochrana veřejného zdraví

První pomoc a zajišťování zdravotní péče v mimořádných krizových situacích

První pomoc

Právní souvislosti poskytování zdravotní péče v oboru

Základy zdravotnického práva

Základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb a zajištění bezpečí pacientů

Řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb; Organizace a řízení ve zdravotnictví

Komunikace s pacientem a osobami jemu blízkými

Psychologie;

Zdravotnická psychologie;

Komunikace;

Základy pedagogiky

§13, odst. 2

Nejméně 3 roky studia

PS + KS-3 roky

Nejméně 1 000 hodin praktického vyučování

PS + KS - 1 000 hodin

§13, odst. 3, písm. a) bod 1.

Anatomie zaměřená na pohybový systém

Anatomie;

Odborná terminologie

Fyziologie zaměřená na pohybový systém

Fyziologie;

Odborná terminologie

Biofyzika

Biofyzika

Chemie a biochemie

Chemie a biochemie

Patologická anatomie a patofyziologie zaměřená na pohybový systém

Patologie a patofyziologie;

Biomechanika

Biomechanika;

Aplikovaná biomechanika

Odborné kreslení

Odborné kreslení;

Odborná praxe

§13, odst. 3, písm. a) bod 2.

Ortotika

Ortotika;

Odborná praxe

Protetika

Protetika;

Odborná praxe

Ortopedie

Chirurgie, traumatologie a ortopedie;

Odborná praxe

Chirurgie

Chirurgie, traumatologie a ortopedie;

Odborná praxe

Neurologie

Neurologie;

Odborná praxe

Rehabilitace

Rehabilitace:

- základy fyzioterapie

- ergoterapie

- ergodiagnostika a pracovní rehabilitace

- sociální rehabilitace

- pohybové aktivity zdravotně postižených

- škola chůze

- škola zad

Odborná praxe

Pediatrie

Pediatrie;

Odborná praxe

Předměty poskytující znalosti o stavbě, materiálech a technologických postupech používaných při navrhování, stavbě a opravách zdravotnických prostředků - ortoticko-protetických pomůcek

Materiály pro výrobu ortotických a protetických pomůcek;

Adjuvatika;

Epitetika;

Technika v diagnostice a terapii

§13, odst. 3, písm. a) bod 3.

Základy psychologie

Psychologie;

Zdravotnická psychologie;

Komunikace

Základy pedagogiky

Základy pedagogiky; Odborná praxe

Ekonomie

Organizace a řízení ve zdravotnictví

Informatika

Informatika ve zdravotnictví

Základy statistiky a metodologie vědeckého výzkumu

Základy statistiky a metodologie vědeckého výzkumu

§13, odst. 3, písm. b)

Praktické vyučování poskytující dovednosti pro navrhování, zhotovování a opravy ortoticko- protetických pomůcek.

Odborná praxe na jednotlivých odděleních u poskytovatelů zdravotních a sociálních služeb.

Související teoreticko-praktická výuka.

Příloha č. 2

Doporučená struktura Záznamníku výkonů ortotika-protetika - LOGBOOK

MINIMÁLNÍ RÁMEC

Záznam výkonů a jiných odborných aktivit ortotika-protetika

Záznamník výkonů a jiných odborných aktivit ortotika-protetika je dokladem studenta/tky o absolvovaných výkonech během praktické výuky, které budou součástí kompetencí ortotiků-protetiků. Plní účel kontroly i zpětné vazby o absolvovaných výkonech a aktivitách studentovi/studentce a školiteli.

Titulní strana: Název vzdělávací instituce/vysoké školy

Obsah:

1. Údaje o studentovi/studentce: jméno a příjmení (popř. titul), identifikační číslo studenta/tky, typ, forma, období studia (akademické roky)

2. Příprava studenta/tky na praktickou výuku

3. Osobní cíle studenta/tky

4. Kritéria hodnocení studenta/tky

5. Práva a povinnosti studentů/studentek

6. Přehled klinických pracovišť

7. Obecné cíle praktické výuky

8. Specifické cíle praktické výuky pro jednotlivá oddělení

9. Seznam praktických výkonů I. ročník

10. Seznam praktických výkonů II. ročník

11. Seznam praktických výkonů III. ročník

12. Hodnocení studenta/tky

13. Další činnosti v rámci praktické výuky - exkurze, stáže

Záznamy vedené v Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit /Logbook/.

Student/ka si údaje o provedených intervencích vpisuje do Záznamníku výkonů /Logbooku/ sám/sama a akademický pracovník VS nebo mentorka/školitelka, tuto skutečnost stvrzuje čitelným podpisem.

Rozsah Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit /Logbook/.

Dle potřeb vysoké školy může být rozsah rozšířen při zachování jeho minimálního rámce.

1) Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.

2) Vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů.

3) §44, odst. 4 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.

4) §14 zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění pozdějších předpisů.

5) §14 zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění pozdějších předpisů a §13 vyhlášky č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.

6) Vyhláška č. 271/2012 Sb., vyhláška o stanovení seznamu nemocí, stavů nebo vad, které vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k výkonu povolání lékaře, zubního lékaře, farmaceuta, nelékařského zdravotnického pracovníka a jiného odborného pracovníka, obsahu lékařských prohlídek a náležitostech lékařského posudku.

7) §55 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.