XXXXXXXXXX XXXX
xx dne 3. dubna 2020
k xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx x Xxxxxxxx
(2020/X 116/01)
XXXX EVROPSKÉ XXXX,
x ohledem na Xxxxxxx x xxxxxxxxx Xxxxxxxx xxxx, x xxxxxxx xx čl. 126 xxxx. 7 xxxx smlouvy,
x ohledem xx xxxxxxxxxx Xxxxxxxx xxxxxx,
xxxxxxxx k xxxxx xxxxxxx:
|
(1) |
Xxxxx xxxxxx 126 Xxxxxxx x fungování Xxxxxxxx unie (dále xxx „Smlouva x xxxxxxxxx XX“) xx xxxx xxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx nadměrných xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx. |
|
(2) |
Xxxx x xxxxxxxxx a xxxxx xxxxxxx x cíle xxxxxxxx veřejných financí xxxxxxx prostředku x xxxxxxxx xxxxxxxx xxx xxxxxxx xxxxxxxxx x xxx xxxxx udržitelný xxxx, jenž přispívá x xxxxxxxxx nových xxxxxxxxxx míst. |
|
(3) |
Xxx 3. xxxxx 2020 Rada x xxxxxxx x xx. 126 xxxx. 6 Smlouvy x xxxxxxxxx XX rozhodla, xx x Xxxxxxxx xxxxxxxx nadměrný xxxxxxx. |
|
(4) |
V xxxxxxx s xx. 126 xxxx. 7 Xxxxxxx x xxxxxxxxx XX a xx. 3 xxxx. 4 xxxxxxxx Xxxx (XX) x. 1467/97 (1) je Xxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx státům xxxxxxxxxx x xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxxx xxxxx. Xxxxxxxxxx musí též xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxx, xxxxx xxx xx xxxxxxx xxxxxxx xxxx přijmout xxxxxx xxxxxxxx x xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx schodku. Rada xx xx xxxx xxxxxxxxxx x odstranění xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxx požadovat xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxx, xxxxx jsou na xxxxxxx prognózy, z xxx xxxxxxxxxx vychází, x souladu s xxxxxxxxxx xxxxxx zlepšením xxxxxxxxxxxxxx salda, tj. xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx xxx xxxxxxxxxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx, x orientační xxxx xxxxxxx 0,5 % xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx (XXX). |
|
(5) |
Xxxxx zimní prognózy Xxxxxx x xxxx 2020 rozšířené x xxxxxxxx proměnné xx xxxx 2022 by xxx růst xxxxxxxx XXX v xxxx 2019 xxxxx 3,9 %. Xx předpokladu, xx xxxxxxx xx xxxxx xxxxxxxx, Xxxxxx xxxxxxxxxx, že xx xxxx xxxxxxxx XXX xxxxxxx, xxxxxxx bude xx x xxxxxx xxxxxxxxx xx solidní xxxxxx 3,8 % x roce 2020 x 3,5 % x xxxx 2021 x 2022. Xx xxxxx straně xx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx, xxxxx vyplývá xx xxxxxxxxxxx politik, měl x xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx. Xx xxxxx xxxxxx xx xxxxx, xx xxxxx xxxxxxxxxxx fiskálního xxxxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx. X xxxxxxxx xxxx xx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx, xxxxx xxxxxxxx investoři xxxxxxxxxx xxxxxxxx makroekonomickou xxxxxxxxxxx. Xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx pravděpodobně xxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx, xxxxx vývoz xx xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx vnější xxxxxxxxx, xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx dovoz. To xx xxxx xxxxxxxx xxx xxx vysoký xxxxxxx běžného xxxx. |
|
(6) |
Dne 10. xxxxxxxx 2019 xxxxx xxxxxxx a xxxxxxx xxxxxxxxxx svou xxxxxxxx-xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxx 2020–2022 (xxxx xxx „fiskální xxxxxxxxx“) x xxxxxxxxxxx cílem xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxx 2019 xx výši 3,8 % XXX, xxxxx xxx xxxxxxxxx referenční xxxxxxx 3 % XXX. Xxxx revize xxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx 2,8 % XXX x roce 2019 xxxx xxxxxxxx xx xxxxxxx o xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx od xxxxxxx roku. Xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx uzákoněna xxx 18. xxxxxxxx 2019. |
|
(7) |
Xxxxx xxxxxxxx Xxxxxx x xxxx 2020 xxxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxx 2022 předpokládá, xx xxxxxxx veřejných xxxxxxx xxxxxxx nad xxxxxxxxxx xxxxxxxx 3 % XXX xxx xxxx xxxxxx xxxxxxxx. Xx xxxxxxxxxxx nezměněné xxxxxxxx Xxxxxx xxxxxxx schodek xxxxxxxxx financí xx xxxx 4 % XXX x xxxx 2019, 4,9 % x xxxx 2020, 6,9 % v xxxx 2021 x 7,7 % v xxxx 2022. Xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx se xxx v roce 2020 xxxxxxx x 1 % XXX, x roce 2021 x xxxxx 1,9 % HDP x x xxxx 2022 xxxxx o 0,8 %. Xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx schodku je xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx, které xxxx uzákoněno v xxxx 2019. Vyšší xxxxxx xx xxxxxxx xx k nárůstu xxxxxxx přispěly xx xxxx 0,9 xxxxxxxxxxx xxxx XXX x xxxx 2020, 1,7 xxxxxxxxxxx xxxx XXX x xxxx 2021 x 1,1 xxxxxxxxxxx xxxx HDP v xxxx 2022. Xxxxxxxx xx, xx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx na děti, xxxxx xx xxxxxxxx x platnost v xxxxx 2020, xxxx xxx xxxxx rozpočtové xxxxxxx xx xxxx 0,6 % XXX. Xxxxx xx xxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xx výši 3,6 % HDP v xxxx 2020, 3,4 % v xxxx 2021 x 2,8 % x roce 2022. Xxx jejích xxxxxx xx xx xxxxx xx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx výši 0,3 % v xxxx 2020, 0,2 % v xxxx 2021 a 0,6 % x xxxx 2022. Tato korekce, xxxxxxx xx fiskální xxxxxxxxx, xx xxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxxxx. Xxxxxxx xx předpokládá, xx x xxxxxx x XXX klesnou xxxxxx na xxxxxxx xxxxxxxxxxxx, xx xxxxx x xxxxxx x xx xxxxxxxxxx xxxxxx, xxx xxxxxx spolufinancované xx xxxxxx XX. Xxxxx xxxxxxxx schodku xx fiskální xxxxxxxxx xx srovnání x xxxxxxxxx Xxxxxx vychází x xxxxxxxxxxxxxxxxx podkladových xxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxxx strategii a xx skutečnosti, že xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx, zatímco xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx není xxxx xxxxxxxxx uzákoněnými xx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx, x proto xxxxxxx xxx v xxxxxxxx Xxxxxx plně vzato x xxxxx. |
|
(8) |
Veřejný xxxx x Xxxxxxxx x xxxx 2018 činil 34,7 % XXX. Xxxxx xxxxxxxx Xxxxxx xx xx xxxxxx xx 46,6 % XXX v xxxx 2022. Xxxxxxx xxxx xxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xx Smlouvě. |
|
(9) |
Xxxxx xx. 3 odst. 4 nařízení (XX) x. 1467/97 má xxx odstranění nadměrného xxxxxxx xxxxxxxx x xxxx xxxxxxxxxxxx xx xxxx xxxxxxxx (x xxxxx xxxxxxx v xxxx 2021), xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx. Xxxxxx korekce by xxx xxx stanoven x xxxxxxx x xxxxxxxxx (XX) č. 1467/97 x přihlédnutím x xxxxxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx státu. |
|
(10) |
Takové zvláštní xxxxxxxxx xxxxxxxxxx v Xxxxxxxx xxxxxxxx. Odstranění xxxxxxxxxx xxxxxxx do xxxx 2021 by xxxxxxxxxx příliš xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx x xxxxx xx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxx. Xxxxx xxxxxx nápravy, xxxxx xx přesto xxxxxxxxx xxxxxxxx roční xxxxxxx, by xxx xx xxxxxxxxxxx růst xxxxxxxxxxxx xxxxx x xxxxxxxxx by x xxxxxxxxxx, xx xxxxxxxxxx xxx 2020 již xxxxx. X xxxxxxxxx xxxxxx nápravy nadměrného xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxxxxx. X xxxxxxx na xxxxxxx skutečnosti a xx hospodářskou a xxxxxxxx xxxxxxx x Xxxxxxxx xx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxx xxx xxxxxxxxxx nadměrného xxxxxxx xx rok 2022. |
|
(11) |
Xxx xxx xxxxxx xxxxxxx x xxxx xxxxx xxxxxxxxx x udržitelný, xxxxxx xx Xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx xxx xxxxxxx xxxxxxx veřejných xxxxxxx xx výši 3,6 % HDP x xxxx 2020, 3,4 % XXX x xxxx 2021 x 2,8 % XXX x xxxx 2022, xxx xx xxxxx prognózy Xxxxxx x xxxxxxx s xxxxxxxxx xxxxx xxxxx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx (2) xx xxxx 8,2 % x roce 2020, 5,5 % x xxxx 2021 x 5,5 % x xxxx 2022. Xxxx xxxx xxxxx xxxxxxx xxxxxx bude xxxxxxx xxxxxxxxxx, xxxxx xx xxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx, xxxxx xxxx xxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx. Xxxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxx strukturálního xxxxx xxxx 0,5 % HDP x xxxx 2020, 0,8 % XXX x xxxx 2021 a 0,8 % XXX x xxxx 2022. Xx základě xxxxxxxx Xxxxxxxx xxxx xxxx xxxxx umožňují roční xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx. Xxxxxxxx cílů xxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxx xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx, xxxxx x xxxxxxxxx scénáři xxxxx x prudkému zhoršení xxxxxxx. |
|
(12) |
Xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xx xxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx schodku x xxxxxxx se xxxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx. |
|
(13) |
Xx xxxx 2016 xx Xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx a opakovaně xxxxxxxxx od xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx rámci, xxxx xxxx xxxxxxxx xx xxxxxx míry xxxxxxxx xx účinnosti. Xx xxxxxxxx, xxx Xxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxxx plné xxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxx rámce. |
|
(14) |
Xx xxxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx existují vysoká xxxxxx xxx xxxxxx xxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxxx fiskálních xxxxxxx x xxxxxxx xxxxxxxxx se xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx. Xxxxxxx xxxxxxx, xxxxx bylo xxxxxxxxx x xxxx xxxx 2019 x které xx vstoupit x xxxxxxxx v xxxxxx 2019–2021, xx xx xxxxxx xxxxxxxx značně xxxxxx. To xxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx xxxx xxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxx, |
DOPORUČUJE XXXX:
|
1) |
Xxxxxxxx xx mělo xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx nejpozději xx xxxx 2022. |
|
2) |
Xxxxxxxx by xxxx dosáhnout cíle xxx celkový schodek xxxxxxxxx financí ve xxxx 3,6 % XXX x roce 2020, 3,4 % XXX v xxxx 2021 x 2,8 % XXX x xxxx 2022, což xx v xxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxx xxxxx xxxxxxx primárních xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxx 8,2 % x xxxx 2020, 5,5 % x xxxx 2021 x 5,5 % x xxxx 2022 x xxxxxxxx roční xxxxxxxxxxxx korekci ve xxxx 0,5 % XXX x roce 2020, 0,8 % XXX v xxxx 2021 a 0,8 % XXX x xxxx 2022. |
|
3) |
Rumunsko xx xxxx xxxxxxxxxxxx a xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx k odstranění xxxxxxxxxx xxxxxxx xx xxxx 2022. Xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xx xxxx zajistit xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxx. Ke snížení xxxxxxx by xxxx Xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxx příjmy. |
|
4) |
Rada Xxxxxxxx xxxxxxx xxxxx do 15. září 2020 x xxxxxxx účinných xxxxxxxx x x xxxx, xxx v xxxxxxx x xx. 3 odst. 4x xxxxxxxx (XX) č. 1467/97 xxxxxxxx xxxxxxxxxxx x xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx, xxxxxx za xxxxxx xxxxxxxx xxxx xxxxxxx. Xxxx xx xxxx xxxxxxxx orgány podávat xxxxxx x xxxxxxx xxxxxxxxx při xxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxx měsíců xx xx xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxx. |
Xxxxxxxx xxxxxx by xxxxx xxxx zajistit plné xxxxxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx. Xxx xxxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxxxxx podpořit xxxxxxxx konsolidaci xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx x xxxxxxx x doporučeními Xxxx, xxx byla Xxxxxxxx předložena v xxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx, x zejména x xxxx, xxxxx xxxxxxxxx x xxxxxxxx xxx xxxxxxxxxxxxxxx nerovnováze.
Xxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxx Rumunsku.
X Brusleu dne 3. xxxxx 2020.
Xx Xxxx
xxxxxxxx
X. XXXXĆ RADMAN
(1)&xxxx;&xxxx;Xxxxxxxx Xxxx (ES) x. 1467/97 xx xxx 7. července 1997 o urychlení x vyjasnění xxxxxxx xxx nadměrném schodku (Xx. xxxx. X 209, 2.8.1997, s. 6.)
(2) Čisté xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxxx x xxxxxxxxx xxxxxx vládních institucí xxx úrokových nákladů, xxxxxx xx xxxxxxxx Xxxx, xxxxx jsou xxxx xxxxxxxxxxxx příjmy x xxxxxxxxxx Xxxx, x xxxxxxxxxxxxx xxxx xxxxxx na xxxxxxx x xxxxxxxxxxxxxxx. Xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxx xxxxxxx kapitálu xx xxxxxxxxx do čtyřletého xxxxxx. Xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxx příjmů nebo xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx. Xxxxxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxxxx xxxxxx x xxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxx.