Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MZd ČR, částka 11/2019

Vzdělávací program specializačního vzdělávání v oboru

NUTRIČNÍ TERAPEUT - VÝŽIVA DOSPĚLÝCH A DĚTÍ

listopad 2019

1 Cíl specializačního vzdělávání

2 Vstupní podmínky a průběh specializačního vzdělávání

2.1 Vstupní podmínky

2.2 Průběh specializačního vzdělávání

3 Učební plán

3.1 Učební osnova základního modulu

3.2 Učební osnovy odborných modulů - povinné

3.2.1 Učební osnova odborného modulu 1

3.2.2 Učební osnova odborného modulu 2

3.2.3 Učební osnova odborného modulu 3

3.2.4 Učební osnova odborného modulu 4

4 Hodnocení účastníka vzdělávání v průběhu specializačního vzdělávání

5 Profil absolventa

5.1 Charakteristika profesních kompetencí, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost

6 Charakteristika akreditovaných zařízení a pracovišť

6.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště

7 Tabulka modulů

8 Seznam doporučených zdrojů

1 Cíl specializačního vzdělávání

Cílem specializačního vzdělávání v oboru Výživa dospělých a dětí je získání specializované způsobilosti s označením odbornosti Klinický nutriční terapeut osvojením si potřebných teoretických znalostí, praktických dovedností, návyků týmové spolupráce i schopnosti samostatného rozhodování pro činnosti stanovené platnými právními předpisy.

2 Vstupní podmínky a průběh specializačního vzdělávání

2.1 Vstupní podmínky

Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru Výživa dospělých a dětí je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání nutriční terapeut podle zákona č. 96/2004 Sb. a v souladu s nařízením vlády č. 31/2010 Sb., o oborech specializačního vzdělávání a označení odbornosti zdravotnických pracovníků se specializovanou způsobilostí, ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti nařízení vlády č. 164/2018 Sb.

2.2 Průběh specializačního vzdělávání

Vzdělávací program uskutečňuje akreditované zařízení. Akreditovaným zařízením je poskytovatel zdravotních služeb, jiná právnická osoba nebo fyzická osoba, kterým ministerstvo udělilo akreditaci v souladu s §45, odst. 1, písmeno a), zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Udělením akreditace se získává oprávnění k uskutečňování vzdělávacího programu nebo jeho části.

Vzdělávací program obsahuje celkem 600 hodin teoretického vzdělávání a praktické výuky. Praktická výuka tvoří alespoň 50 % celkového počtu hodin, včetně odborné praxe na pracovištích akreditovaného, ale i neakreditovaného zařízení v rozsahu stanoveném tímto vzdělávacím programem.

Vyučovací hodina teorie trvá 45 minut, vyučovací hodina odborné praxe trvá 60 minut. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit ve více zařízeních, pokud je nezajistí v celém rozsahu zařízení, kde účastník vzdělávání zahájil.

Vzdělávací program specializačního vzdělávání se skládá z modulů. Modulem se rozumí ucelená část vzdělávacího programu s počtem hodin, který je stanoven vzdělávacím programem jako minimální, přičemž uzavření každého moduluje zakončeno hodnocením úrovně dosažených výsledků vzdělávání.

Optimální doba specializačního vzdělávání je 18-24 měsíců, kterou lze prodloužit nebo zkrátit při zachování kvality vzdělávání a počtu hodin vzdělávacího programu. Část specializačního vzdělávání lze absolvovat distanční formou, např. formou e-learningu.

Účastník specializačního vzdělávání vede evidenci o průběhu specializačního vzdělávání v tzv. Logbooku (deníku, studijním průkazu), do něhož provádí školitel záznamy o provedených výkonech v rámci celé odborné praxe v neakreditovaném zařízení nebo na pracovišti akreditovaného zařízení, na kterém probíhá praktická část vzdělávacího programu. Záznamy do Logbooku provádí rovněž lektor pro teoretickou výuku.

Seznam a počet výkonů uvedených v kapitole 3.1 Učební osnovy odborných modulů - povinné, je stanoven jako minimální, avšak tak, aby účastník specializačního vzdělávání zvládl danou problematiku nejen po teoretické, ale i po praktické stránce.

Podmínkou pro přihlášení se k atestační zkoušce je

a) získání počtu kreditů stanoveného tímto vzdělávacím programem,

b) absolvování modulů, které jsou v tomto vzdělávacím programu označeny jako povinné, a

c) prokázání výkonu povolání v oboru specializačního vzdělávání výživa dospělých a dětí v délce minimálně 1 roku z období posledních 6 let v rozsahu minimálně poloviny stanovené týdenní pracovní doby nebo minimálně 2 let z období posledních 6 let v rozsahu minimálně pětiny stanovené týdenní pracovní doby, a to pod odborným dohledem podle §56 odst. 6 ve spojení s §4 odst. 4 zákona č. 96/2004 Sb.

Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru Výživa dospělých a dětí je úspěšné ukončení specializačního vzdělávání atestační zkouškou.

3 Učební plán

Specializační vzdělávání v oboru NUTRIČNÍ TERAPEUT - VÝŽIVA DOSPĚLÝCH A DĚTÍ

Kód

Typ

Název

Rozsah

Teorie

Praxe

(počet hodin)

(počet hodin)

NZ

AZ

ZM

p

Role specialisty v poskytování zdravotních služeb

40

OM 1

p

Specializovaná nutriční péče

40

p

Odborná praxe na pracovišti nutriční péče (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

80

OM2

p

Klinická výživa a specializovaná nutriční péče u dospělých

120

p

Odborná praxe v akreditovaném zařízení

80

OM3

p

Klinická výživa a specializovaná nutriční péče u dětí

80

p

Odborná praxe v akreditovaném zařízení

80

OM 4

p

Odborná praxe v akreditovaném zařízení

80

280

320

Celkem 600 hodin

ZM - základní modul, OM - odborný modul, NZ - neakreditované zařízení, AZ - akreditované zařízení

3.1 Učební osnova základního modulu

Základní modul - ZM

Role specialisty v poskytování zdravotních služeb

Typ modulu

povinný

Rozsah modulu

40 hodin teoretické výuky v rozsahu 5 dnů

Počet kreditů

20

Cíl

Vybavit účastníky studia znalostmi a dovednostmi z vybrané problematiky veřejného zdraví, řízení lidských zdrojů, ekonomiky a financování poskytovatelů zdravotních služeb, krizového managementu, řízení kvality a bezpečí, výzkumu, psychologických aspektů, prevence dopadů negativních faktorů fyzické a psychické zátěže a role školitele.

Téma

Rozpis učiva

Minimální počet hodin

Vybraná problematika veřejného zdraví

Podpora zdraví a zdravotní politika. Národní strategie zdraví. Vymezení problematiky veřejného zdraví, determinanty zdraví a jejich aktuální situace v ČR, aktuální zdravotní politika v evropském kontextu.

3

Problematika závislostí

Přehled návykových látek a jejich vlastnosti, zdravotní a právní aspekty související se zneužíváním návykových látek.

3

Radiační ochrana pro obor Nutriční terapeut - výživa dospělých a dětí

Ionizující záření, jeho základní druhy a vlastnosti, nepříznivé účinky ionizujícího záření, radiační zátěž obyvatel, způsoby ochrany před ionizujícím zářením, zásady pro pobyt v prostorách se zdroji ionizujícího záření, legislativa v oblasti radiační ochrany, odpovědnosti při využívání zdrojů ionizujícího záření.

2

Lidské zdroje

Lidské zdroje, způsobilost k výkonu práce ve zdravotnictví, řízení lidských zdrojů, celoživotní vzdělávání, profesní etika.

1

Ekonomika a financování poskytovatelů zdravotních služeb

Ekonomika poskytovatele zdravotních služeb - obecná teorie systémů, ekonomika zdravotnictví, funkce státu. Zdravotní pojišťovny, funkce pojišťoven a úhradové mechanismy. Ekonomika poskytovatele zdravotních služeb, náklady, výnosy a hospodářský výsledek poskytovatele zdravotních služeb, kalkulace a rozpočty ve zdravotnictví, účetnictví a daňová evidence, mzdy a odměňování. Financování zdravotnictví. DRG a jiné systémy úhrad.

2

Krizový management ve zdravotnictví

Mimořádné události a katastrofy. Krizová připravenost. Hromadný výskyt zasažených. Evakuace nemocnic. Ochrana obyvatelstva.

3

Řízení kvality a bezpečí ve zdravotnictví

Systém řízené dokumentace, implementace ustanovení obecně platných právních předpisů a standardů kvality. Metody měření a hodnocení kvality - indikátory, audity. Příprava standardů specializovaných postupů. Využití dat o kvalitě. Certifikace, akreditace. Vyhodnocení rizik pochybení a návrh preventivních a nápravných opatření. Resortní bezpečnostní cíle.

5

Psychologické aspekty práce specialisty, komunikační dovednosti specialisty

Psychosociální dovednosti specialisty. Komunikace v týmu. Podpůrné techniky v komunikaci s problémovým pacientem, s agresivním pacientem, komunikace se znevýhodněnými pacienty (mentální nebo psychické postižení, autismus, handicap fyzický či smyslový, dlouhodobě nezaměstnaní, bezdomovci, apod.), komunikace s pacienty z jiných etnických skupin žijících na území ČR s ohledem na jejich zdravotní, sociální, náboženské, kulturní a společenské odlišnosti.

10

Problematika týraných a zneužívaných osob (dětí, žen, mužů). Domácí násilí.

Etický přístup k pacientům a jejich blízkým s ohledem na věk a charakter onemocnění. Identifikace faktorů ovlivňujících kvalitu života pacientů.

Prevence negativních dopadů psychické a fyzické zátěže související s výkonem zdravotnického povolání

Efektivní zvládání nadměrné psychické zátěže a prevence syndromu vyhoření. Prevence rizik nadměrné fyzické zátěže. Podpůrné techniky ke zvládání pracovní zátěže, interpersonální agrese, budování vztahů v zátěžových situacích, psychosociální hygiena zdravotnického pracovníka. Role PEER* podpory. Zvyšování kvality komunikačních dovedností, prevence závislostí, vliv stresu na naše tělo, péče o duševní zdraví v povolání s vysokou úrovní stresu, upevnění profesionálních kompetencí, podpora ve složitých pracovních situacích, sebereflexe, poznání vlastního stylu práce a možných slabých míst, supervize.

5

Metodologie výzkumu ve zdravotnictví

Charakteristika, specifika a význam výzkumu. Techniky výzkumu, výzkumný proces a jeho fáze, etapy výzkumné práce. Volba a způsob vyhledávání vhodných témat. Etika výzkumu.

3

Prezentace výsledků, aplikace poznatků do praxe.

Role školitele ve vzdělávání dospělých

Zásady vzdělávání dospělých, zvláštnosti ve vzdělávání dospělých, cíle, formy a metody výuky, role školitele v celoživotním vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků.

2

Ukončení modulu

Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba

1

Výsledky vzdělávání

Absolvent bude připraven:

- orientovat se na podporu a udržování zdraví, prevenci, rehabilitaci, včetně ohledu na životní prostředí při poskytování zdravotních služeb a postupovat dle metod medicíny založené na důkazech,

- vysvětlit rizika ionizujícího záření, jeho účinky na živý organismus,

- popsat systém radiační ochrany, zásady pro uplatňování požadavků radiační ochrany a praktické metody ochrany,

- vysvětlit zdravotní a právní aspekty související se zneužíváním návykových látek,

- rozpoznat své postoje, přístupy, způsob komunikace při personální práci, při efektivním hospodaření a při zjišťování potřeb a přání pacientů a jejich rodin,

- koordinovat práci členů týmu,

- rozeznat a posoudit neetické chování spolupracovníků,

- popsat nutnost vlastního odborného růstu a rozvoje,

- objasnit význam a diference úhradových mechanismů,

- uplatňovat postupy krizového managementu a podílet se na přechodu činnosti zdravotnického zařízení ze standardních podmínek do činností za podmínek nestandardních,

- vysvětlit význam neustálé potřeby zvyšování kvality práce a spolupráce,

- identifikovat existující rizika, vyhodnotit závažnost identifikovaných rizik, koordinovat činnost specifických týmů při řešení rizik, kontrolovat efektivnost nápravných opatření a řešit včas ty, které nedosahují očekávaných výsledků a odstraňovat potenciální rizika dříve, než způsobí škody,

- dodržovat zásady prevence pochybení ve zdravotnické praxi,

- uplatňovat vhodný přístup při komunikaci s problémovým pacientem a se znevýhodněným pacientem,

- uplatňovat vhodné zásady komunikace s osobami týranými, zneužívanými,

- zvládat multikulturní odlišnosti v péči o pacienty,

- identifikovat faktory ovlivňující kvalitu života pacientů,

- uplatňovat etický přístup k pacientům a jejich blízkým,

- používat podpůrné techniky ke zvládání fyzické i psychické zátěže v povolání,

- postupovat dle moderních a vědecky ověřených metod, podílet se na výzkumných šetřeních a projektech,

- odborně vést méně zkušené pracovníky svého oboru, personál způsobilý k výkonu povolání pod odborným dohledem nebo pod přímým vedením a účastníky studia specializačního vzdělávání v oboru v roli školitele,

- dodržovat zásady ve vzdělávání dospělých, respektovat význam, zvláštnosti, cíle a role školitele.

Způsob ukončení modulu

Test/ústní zkouška.

* Nabízení a přijímání pomoci založené na sdíleném porozumění, respektu a vzájemném posílení mezi lidmi v podobných situacích (Meadová a kol., 2001) Peer = kolega, vrstevník, rovnocenný člověk.

3.2 Učební osnovy odborných modulů - povinné

3.2.1 Učební osnova odborného modulu 1

Odborný modul - OM 1

Specializovaná nutriční péče

Typ modulu

povinný

Rozsah modulu

40 hodin teoretické výuky v rozsahu 5 dnů

80 hodin odborné praxe v rozsahu 10 dnů na pracovišti nutriční péče (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45 zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

Cíl

Získat znalosti z psychologie výživy, legislativy, hygieny a bezpečnosti výživy, ekonomiky, standardizace procesu nutriční péče, dietního systému a nutričního poradenství potřebné k poskytování specializované nutriční péče.

TEORETICKÁ VÝUKA

Téma

Rozpis učiva

Minimální počet hodin

Základy práva a legislativa poskytovatelů zdravotních a sociálních služeb

Obecně závazné předpisy ve zdravotnictví. Zdravotničtí pracovníci a jiní odborní pracovníci ve zdravotnictví. Právní odpovědnost zdravotnických pracovníků. Správní řízení ve zdravotnictví. Potravinářská legislativa a zbožíznalství.

3

Psychologie výživy

Motivace související s výživou, motivační rozhovory. Porovnání medicínského a psychosociálního přístupu k pacientovi. Vedení klinického rozhovoru. Základní psychoterapeutické techniky v rámci individuální i skupinové edukace - kognitivně behaviorální přístup, šelf monitoring, mindfůl eating.

4

Hygiena a bezpečnost výživy

Definice pojmů. Zdroje biologických, chemických a fyzikálních nebezpečí ve stravovacích službách. Bezpečnost pro styk s potravinami a pokrmy. Kvalita a výroba potravin. Hodnocení rizik. Systémy HACCP ve stravovacích službách. Ověřování systémů kritických bodů. Standardizace stravovacích služeb. Správná výrobní a hygienická praxe ve stravovacích provozech. Platná legislativa CR a EU vztahující se na stravovací služby.

5

Ekonomika výživy

Stav úrovně výživy obyvatel CR ve vztahu ke spotřebě potravin. Plánování výživy kolektivů i jednotlivců. Problematika režijních nákladů ve společném stravování. Výběrová řízení - legislativa. Metodika nutričního a nutričně ekonomického hodnocení potravin a pokrmů. Vznik nutričních a hmotnostních ztrát při skladování a technologickém zpracování potravin.

3

Standardizace nutriční péče

Obecné zásady tvorby standardů nutriční péče - posouzení nutričního stavu a určení nutričního problému, plán nutriční péče, monitoring a evaluace (hodnocení účinků nutriční intervence). Nastavení systému kontrolní činnosti s důrazem na transparentnost.

3

Dietní systém

Definice, porovnání jeho významu a změn během doby. Aktuální význam, úloha a uplatnění. Metody zpracování. Kompetence zpracovatelů. Specifikace obsahu. Zásady sestavování jídelních lístků pro jednotlivé skupiny pacientů/klientů dle věku a diagnózy. Uplatňování dietních systémů v zahraničí.

4

Plošný nutriční screening

Metodika tvorby screeningových dotazníků pro jednotlivé typy zařízení. Vyhodnocování získaných dat. Práce se získanými daty. Kompetence.

3

Nutriční tým

Definice nutričního týmu a jeho účel. Složení, úkoly a způsob práce.

2

Stupňovitá nutriční péče

Definice, hlavní úkoly a cíle.

2

Nutriční poradenství

Základy vedení zdravotnické dokumentace. Práce s informačními systémy určenými pro ambulance a poradny. Vybavení poradny. Evidence pacientů/klientů. Využití edukačních materiálů. Preventivní a akutní péče v nutriční poradně.

3

Neodkladná první pomoc

KPR - kardiopulmonální resuscitace, praktické nácviky.

4

Ukončení teoretické výuky

Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.

4

Výsledky vzdělávání

Absolvent bude připraven:

- dodržovat základy systému práva, především problematiky týkající se poskytování zdravotních služeb,

- popsat a vysvětlit význam bezpečnosti potravin ve výživě,

- uplatňovat zásady systému hodnocení rizik při poskytování stravování v rámci zdravotních a sociálních služeb,

- používat základní komunikační algoritmy, které lze aplikovat v různých kontextech a situacích praxe nutričního terapeuta,

- popsat vliv a podíl psychických faktorů na tělesných symptomech,

- interpretovat ekonomické aspekty výživy člověka,

- dodržovat zásady pro vypracování dietního systému a standardů nutriční péče,

- implementovat výsledky práce nutričního týmu do každodenní praxe,

- definovat úkoly a cíle stupňovité nutriční péče,

- využívat výsledky nutričního plošného screeningu,

- posoudit výživový stav pacienta/klienta a sestavit plán individuální nutriční péče,

- používat odlišnosti v komunikaci při práci, ovládat komunikační techniky při edukaci,

- vytvářet edukační materiály a provádět edukaci pacientů/klientů i osob o ně pečující v oblasti specializované nutriční péče.

ODBORNÁ PRAXE

Odborný modul - OM 1

Odborná praxe na pracovišti nutriční péče

(tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45 zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

Typ modulu

povinný

Rozsah modulu

80 hodin odborné praxe v rozsahu 10 dnů

Seznam výkonů

Minimální počet výkonů

Vyhodnocení výsledků plošného nutričního screeningu a realizace příslušných opatření

10

Zhodnocení nutričního stavu pacienta/klienta, stanovení výživové potřeby

10

Vytvoření plánu specializované nutriční péče s ohledem na diagnózu, rizika malnutrice a délku hospitalizace

10

Tvorba edukačního plánu pro pacienta při propuštění do domácího prostředí

2

Edukace pacienta o způsobu výživy a jejím zajištění během hospitalizace a v domácí a následné péči

5

Práce s dokumentací a vedení záznamu o indikovaných nutričních opatřeních

2

Vedení klinického rozhovoru

2

Realizace poradenství s konkrétním pacientem/klientem v nutriční poradně, či specializované ambulanci

2

Práce s dietním systémem, jídelníčky, normami a propočty ve spolupráci se stravovacím provozem

5

Účast na výdeji stravy ve stravovacím provozu a podíl na ověřování systému kontroly rizik spojených s výrobou, skladováním potravin a expedicí pokrmů

4

Způsob ukončení modulu

Test, ústní zkouška, splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul 1.

3.2.2 Učební osnova odborného modulu 2

Odborný modul - OM 2

Klinická výživa a specializovaná nutriční péče u dospělých

Typ modulu

povinný

Rozsah modulu

120 hodin teoretické výuky v rozsahu 15 dnů

80 hodin odborné praxe v rozsahu 10 dnů v akreditovaném zařízení (tento poskytovatel musí být akreditovaným zařízením podle §45 zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

Cíl

Získat znalosti z klinické výživy potřebné k poskytování specializované nutriční péče u dospělých.

TEORETICKÁ VÝUKA

Téma

Rozpis učiva

Minimální počet hodin

Fyziologie výživy, metabolismus, biochemie

Zisk energie buňkou, metabolismus sacharidů, tuků, bílkovin, mitochondrie. Metabolismus vody a minerálních látek. Dusíková bilance, poruchy oxygenace. Acidobazický metabolismus. Klinická biochemie. Biochemické testy, interpretace jejich parametrů.

6

Změny metabolismu při hladovění

Změny metabolismu při prostém hladovění, metabolická reakce při stresovém hladovění. Základní metabolické hormony. Metabolické změny u jednotlivých substrátů. Mediátory metabolických změn. Hormonální a metabolické abnormality. Cytokiny a metabolické abnormality při onkologickém onemocnění. Poruchy acidobazické rovnováhy. Metabolická a respirační acidóza a alkalóza. Změny metabolismu glukózy a poruchy vstřebávání živin ve vyšším věku.

5

Malnutrice

Definice, rozdělení, klinický obraz, výskyt u jednotlivých onemocnění a věkových skupin. Energetická bilance. Důsledky a komplikace. Identifikace, možnosti a způsoby realimentačních nutričních postupů.

5

Vyšetření nutričního stavu

Nutriční anamnéza, hodnocení fyziologických funkcí, fyzikální vyšetření, antropometrické vyšetření, laboratorní vyšetření, nutriční indexy. Diagnostika a monitorování nutričního stavu. Záznam stravy, způsoby vyhodnocení. Vyšetření klinické a vyšetření ambulantní. Stanovení nutričního problému (diagnózy), cíle. Praktické nácviky.

8

Stanovení energetické potřeby

Energetický výdej, definice a jeho stanovení měřením, propočtem. Energetická potřeba a její určení. Propočet energetických a biologických hodnot stravy u pacienta/ klienta. Monitoring a sledování trendu vývoje změn.

5

Specializované nutriční postupy v gastroenterologii

Etiologie, klinický obraz, diagnostika, průběh onemocnění, léčebné možnosti. Časné a pozdní komplikace. Nutriční postupy a opatření u jednotlivých onemocnění. Zásady dietních opatření při léčbě a prevenci. Výběr potravin. Doporučené technologické postupy. Perorální příjem, enterální výživa.

8

Specializovaný nutriční postup při onemocnění slinivky břišní

Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace. Jednotlivé stupně pankreatické diety, hlavní zásady pro akutní a chronickou formu. Umělá výživa a přechod na dietu. Problematika výživy u pacientů s cystickou fibrózou.

5

Specializované nutriční postupy při onemocnění ledvin, močových cest a u dialyzovaných pacientů

Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace a prevence u akutního a chronického selhání ledvin, nemoci glomerulů, nefrotického syndromu, zánětu ledvin a močových cest, ledvinových a močových kamenů. Nutriční postupy a opatření u jednotlivých renálních onemocnění. Nutriční postupy při hemodialýze, peritoneální dialýze a po transplantaci ledvin.

5

Specializované nutriční postupy při metabolickém syndromu, diabetů, obezitě, dyslipidemii

Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčba. Diabetes mellitus jako rizikový faktor. Poruchy metabolismu glukózy. Diabetická dyslipidemie. Základní diagnostické kritérium metabolického syndromu a jeho interpretace. Obezita a další rizika s ní spojená. Postupy při chirurgické léčbě obezity. Aktuální trendy diabetické stravy. Diety s doporučeným množstvím energie, sacharidů. Zastoupení potravin v jídelníčku diabetika a glykemický index. Výživová doporučení a postupy v léčbě. Využití EV a PV u pacienta s diabetem. Specifika dietní léčby u diabetiků v těhotenství. Preventivní programy.

6

Specializované nutriční postupy při vzácných metabolických poruchách

Definice, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace. Nastavení nutričních postupů u jednotlivých forem s ohledem na jejich specifika a omezení, případně vazbu na jiná onemocnění.

3

Specializované nutriční postupy v intenzivní péči

Diagnostika a monitorování nutričního stavu. Možnosti a způsoby zajištění adekvátní nutriční péče. Záznam stravy, způsoby vyhodnocení. Monitorování a propočet nutričních potřeb.

3

Mezioborová spolupráce.

Specializované nutriční postupy při neurologických onemocněních

Spektrum nutričně rizikových neurologických onemocnění. Diagnostika, léčebné možnosti, komplikace. Stanovení nutričních potřeb ve vazbě na diagnózu, délku hospitalizace, adaptaci organismu, rehabilitační a následnou péči. Význam a úloha mezioborová spolupráce.

5

Specializované nutriční postupy v chirurgii

Obecné zásady perioperační výživy. Akcelerovaná pooperační rehabilitace (Fast track). Výživa u pacientů po chirurgických výkonech na GIT. Zajištění výživy u pacientů po zákroku v oblasti krku a hlavy. Perioperační výživa v traumatologii. Postupy a doporučení u chirurgických výkonů mimo GIT. Včasné použití prostředků enterální klinické výživy. Realimentační nutriční postupy.

8

Výživa v psychiatrii

Vliv výživy na mentální stav pacientů/klientů. Alzheimerova nemoc a riziko malnutrice. Demence a etické aspekty nutriční terapie. Metabolismus u mentální anorexie a bulimie. Diskrepance mezi klinickým stavem a laboratorními nálezy u malnutrice z poruch příjmu potravy. Možnosti způsobu léčby a realimentace. Refeeding syndrom.

3

Enterální výživa a nutriční podpora

Definice, charakteristika, indikace, kontraindikace, komplikace, způsoby podání - aplikační systémy, sipping. Možnosti zajištění podávání enterální výživy za hospitalizace, v ambulantní péči a péči ve vlastním sociálním.

4

Parenterální výživa

Definice, charakteristika, rozdělení, indikace, kontraindikace a komplikace. Nutriční strategie zajištění parenterální výživy, požadavky a náklady na péči. Nutriční ambulance a domácí parenterální výživa.

2

Interakce léčiv a potravin

Polypragmazie, ovlivnění výživy léčivy, ovlivnění léčiv výživou. Interakce léčiv. Doplňky stravy.

2

Potravinové alergie a intolerance

Definice potravinové alergie. Definice potravinové intolerance. Charakteristika a léčebné možnosti. Výživa jako způsob potlačení symptomů či významná součást léčby. Rizika plynoucí z vyloučení skupiny potravin z jídelníčku. Imunopatologie potravinových alergií a histaminové intolerance.

4

Komunitní nutriční péče, výživa seniorů

Požadavky na nutriční péči o seniory, stanovení energetické potřeby, zastoupení živin, výběr potravin, tvorba jídelníčků. Etický a sociální aspekt nutriční terapie. Pravidla nutričních postupů léčebné výživy u seniora. Možnosti využití suplementace cestou enterální výživy, sippingu, modulárních dietetik, NGS (nasogastrická sonda), PEG (perkutánní endoskopická gastrostomie), PEJ (perkutánní endoskopická jejunostomie) a podmínky jejich preskripce.

10

Nutriční péče u pacientů s onkologickým onemocněním

Typy nádorů, jejich chování a diagnostika. Protinádorová léčba, její typy dle cíle a léčebné metody. Nežádoucí účinky protinádorové léčby a možnosti jejich ovlivnění. Dietní opatření při nebo po léčbě nádorových onemocnění. Dietní úpravy při léčbě onkologických onemocnění. Rizika infekcí a dieta při neutropenii. Způsoby sledování a vyhodnocování stavu pacientů z hlediska možností vzniku komplikací a náhlých změn za hospitalizace a v ambulantní péči. Nastavení roviny spolupráce mezi nutričním terapeutem, pacientem/klientem a lékařem.

14

Alternativní výživa

Alternativní způsoby stravování, aktuální směry a jejich preference u pacientů. Vliv na zdravotní a nutriční stav pacienta. Rizika spojená s vybranými typy alternativního stravování (výživy).

3

Ukončení modulu

Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.

6

Výsledky vzdělávání

Absolvent bude připraven:

- aplikovat způsoby vyšetření nutričního stavu pacienta,

- odebrat nutriční anamnézu a správně vyhodnotit,

- orientovat se ve fyziologii výživy a metabolismu zdravého člověka,

- vysvětlit metabolismus jednotlivých živin,

- definovat příčiny metabolických změn a poruch vodního a minerálního hospodářství v důsledku nemoci,

- vyhodnotit a interpretovat výsledky vyšetření nutričního stavu pacienta a navrhovat účinný režim nutričních postupů a péče,

- vyhodnocovat individuální potřeby energie člověka,

- stanovovat, měřit a propočítávat energetickou potřebu pacienta ve vazbě na diagnózu a její vliv na nutriční potřebu pacienta/klienta,

- popsat diagnostiku, prevenci, léčebné a specializované nutriční postupy u jednotlivých onemocnění,

- uplatňovat odlišnosti při tvorbě nutričních doporučení pro seniory,

- popsat charakteristické požadavky na stravování onkologicky nemocných pacientů, orientovat se v rozdílech jednotlivých léčebných postupů a vlivu léčby na způsob výživy,

- popsat odlišnosti při tvorbě nutričních doporučení u onkologicky nemocných a charakteristické požadavky na úpravu stravy při jednotlivých zdravotních komplikacích spojených s protinádorovou léčbou,

- definovat veškeré dostupné prostředky enterální výživy, nutriční

- podpory a parenterální výživy, popsat jejich význam a možnosti využití v cílené léčbě pacientů,

- sestavovat jídelníčky pacientům dle nutričních požadavků, výběru potravin a technologické úpravy pokrmů u jednotlivých onemocnění a komplikací s nimi spojenými,

- využívat systém monitorování a opakovaného sledování nutričního stavu člověka,

- vytvářet edukační materiály, edukovat a vést pacienty/klienty během hospitalizace, v ambulantní péči a ve vlastním sociálním prostředí pacienta.

ODBORNÁ PRAXE

Odborný modul - OM 2

Odborná praxe v akreditovaném zařízení (tento poskytovatel musí být akreditovaným zařízením podle §45 zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

Typ modulu

povinný

Rozsah modulu

80 hodin v rozsahu 10 dnů

Seznam výkonů

Minimální počet výkonů

Zhodnocení výživového stavu pacienta na základě nutriční anamnézy, výsledků fyzikálního, antropometrického a laboratorního vyšetření a stanovení nutričního problému (diagnózu)

10

Zhodnocení rizika vzniku malnutrice

10

Vytvoření plánu specializované nutriční péče o pacienta s onemocněním vnitřních orgánů

5

Vytvoření plánu specializované nutriční péče o pacienta po chirurgickém výkonu s ohledem na charakter a místo zákroku

5

Posouzení nutriční potřeby a sestavení plánu nutriční péče u pacientů v těžkém stavu, provedení vyhodnocení somatických a nutričních rizik

5

Doporučení individuálního realimentačního postupu

5

Provedení individuálního propočtu nutričních potřeb dle stanovené diagnózy a jejich vyhodnocení s následnou dokumentací

10

Doporučení změny způsobu podávání výživy

2

Provedení propočtu enterální výživy a nutriční podpory

5

Doporučení doplňku stravy s přihlédnutím na druh onemocnění a věk pacienta/klienta

2

Zpracování edukačního materiálu pro konkrétního pacienta

2

Edukace konkrétního pacienta

5

Způsob ukončení modulu

Test, ústní zkouška, splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul 2.

3.2.3 Učební osnova odborného modulu 3

Odborný modul - OM 3

Klinická výživa a specializovaná nutriční péče u dětí

Typ modulu

povinný

Rozsah modulu

80 hodin v rozsahu 10 dnů teoretické výuky

80 hodin v rozsahu 10 dnů odborné praxe v akreditovaném zařízení (tento poskytovatel musí být akreditovaným zařízením podle §45 zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

Cíl

Získat znalosti z klinické výživy potřebné k poskytování specializované nutriční péče u dětí.

TEORETICKÁ VÝUKA

Téma

Rozpis učiva

Minimální počet hodin

Růst a vývoj dítěte

Jednotlivé fáze vývoje a růstu jedince, doporučené výživové normy, ovlivnění výživou v pozitivním i negativním smyslu, nutriční programming, fyziologie metabolismu dítěte, výživa v dětském věku jako faktor ovlivňující výskyt zdravotních rizik v dospělosti.

5

Vyšetření a hodnocení nutričního stavu dětského pacienta

Nutriční screening. Nutriční anamnéza, hodnocení fyziologických funkcí, fyzikální vyšetření, hodnocení základních růstových parametrů, laboratorní vyšetření. Percentilové grafy. Diagnostika a monitorování nutričního stavu. Záznam stravy, způsoby vyhodnocení. Vyšetření klinické a vyšetření ambulantní. Praktické nácviky.

5

Výživa novorozence a kojence

Výživa v těhotenství. Výživa kojící ženy, kojení, kontraindikace kojení, tvorba mateřského mléka, druhy a složení mateřského mléka, kojení v praxi, umělá výživa v kojeneckém období - rozdělení, druhy. Schéma kojenecké výživy. Dostupné přípravky odpovídající legislativním normám ČR.

4

Výživa batolete

Přechod od kojenecké výživy, vnímání stravy a jejího příjmu z hlediska dítěte, strategie zavádění jednotlivých skupin potravin do jídelníčku dětí. Smíšená strava u dětí, výběr potravin, rizikové skupiny potravin a zdravotní rizika plynoucí ze způsobu stravování. Sociální faktor.

4

Výživa dítěte staršího věku

Optimální podíl živin na energetickém příjmu, nutriční potřeby jako nezbytný faktor pro intenzívní růst a vývoj dětského organismu. Potřeba tekutin. Vyvážená strava a plynulý příjem všech živin jako prevence pozdních komplikací. Komunikace s dětským pacientem.

4

Malnutrice v dětském věku

Primární a sekundární forma malnutrice. Druhy dětské malnutrice a jejich klasifikace. Výskyt u jednotlivých onemocnění a věkových skupin. Energetická bilance. Důsledky a komplikace. Možnosti a způsoby realimentačních postupů.

4

Specializované nutriční postupy v dětské gastroenterologii

Etiologie, klinický obraz, diagnostika, průběh onemocnění, léčebné možnosti. Časné a pozdní komplikace. Nutriční postupy a opatření u jednotlivých onemocnění. Zásady dietních opatření při léčbě a prevenci. Výběr potravin. Doporučené technologické postupy. Perorální příjem, enterální výživa.

5

Specializované nutriční postupy u dětí při metabolických poruchách

Definice, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace. Nastavení nutričních postupů u jednotlivých forem s ohledem na jejich specifika a omezení, případně vazbu na jiná onemocnění.

4

Specializované nutriční postupy u dětí s diabetes mellitus (DM)

Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčba. DM jako rizikový faktor. Poruchy metabolismu glukózy. Aktuální trendy diabetické stravy. Diety s doporučeným množstvím energie, sacharidů. Výměnné (chlebové)jednotky a jejich použití. Aplikace a flexibilní režim dávkování inzulínu a nutriční strategie. Význam edukace. Výživová doporučení a postupy v léčbě. Úloha specializované ambulance a poradny.

5

Obezita v dětském věku

Obezita jako důsledek nežádoucího způsobu výživy. Obezita jako rizikový patologický faktor. Vyvážený příjem energie a doporučené zastoupení živin. Komplexní přístupy v prevenci, spolupráce s rodinou a vzdělávacími institucemi. Mezioborová spolupráce v léčbě obezity dětského pacienta.

4

Poruchy příjmu potravy (PPP)

Mentální anorexie (MA) a mentální bulimie (MB). Další formy PPP - přehled. Kritéria určení. Diagnostická kritéria. Role NT v multidisciplinárním týmu v terapii PPP. Možnosti způsobu léčby a realimentace. Nutriční strategie. Spolupráce se sociálním a rodinným prostředím.

4

Alternativní výživa

Alternativní způsoby stravování a jejich vliv na zdravotní a nutriční stav dětského pacienta. Rizika spojená s vybranými typy alternativního stravování (výživy).

2

Specializované nutriční postupy u dětí při onemocnění ledvin a močových cest

Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace a prevence u akutního a chronického selhání ledvin, zánětu ledvin a močových cest, ledvinových a močových kamenů. Nutriční postupy a opatření u jednotlivých renálních onemocnění

3

Výživa dětí při onemocnění pankreatu

Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace. Pankreatická dieta. Umělá výživa a přechod na dietu. Problematika výživy u pacientů s cystickou fibrózou a charakteristické postupy zajištění nutriční péče.

4

Nutriční péče u dětských pacientů s onkologickým onemocněním

Typy nádorů, jejich chování a diagnostika. Protinádorová léčba, její typy dle cíle a léčebné metody. Nežádoucí účinky protinádorové léčby a možnosti jejich ovlivnění. Dietní opatření při nebo po léčbě nádorových onemocnění. Dietní úpravy při léčbě onkologických onemocnění. Rizika infekcí a dieta při neutropenii. Způsoby sledování a vyhodnocování stavu dětských pacientů za hospitalizace a v ambulantní péči.

4

Specializované nutriční postupy v dětské chirurgii, výživa v pooperační péči

Obecné zásady perioperační výživy. Výživa po chirurgických výkonech na GIT. Zajištění výživy u dětských pacientů po zákroku v oblasti krku a hlavy. Perioperační výživa v traumatologii. Výživa u dětí s rozsáhlými poraněními kůže. Postupy a doporučení u chirurgických výkonů mimo GIT. Pooperační nutriční postupy a speciální postupy zajištění výživy dítěte.

5

Nemoci vyžadující speciální výživu

Výživa patologického novorozence. Dietoterapie při léčbě celiakie, fenylketonurie (PKU), potravinových alergií a dědičných metabolických poruch. Požadavky a zvýšené nároky na výživu stavů rozsáhlejších popálenin a traumat. Výživa a infekce. Fortifikace výživy. Doplňky stravy, potraviny pro zvláštní výživu a potraviny pro zvláštní lékařské účely, zásady jejich výběru pro použití.

5

Enterální a parenterální výživa

Příčina a způsob indikace, rozhodovací schéma pro enterální a parenterální výživu. Forma úplná a doplňková. Domácí enterální a parenterální výživa.

3

Ukončení modulu

Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.

6

Výsledky vzdělávání

Absolvent bude připraven:

- aplikovat způsoby vyšetření nutričního stavu dětského pacienta,

- odebrat nutriční anamnézu a správně vyhodnotit,

- popsat fyziologii metabolismu dítěte,

- vyhodnotit a interpretovat výsledky vyšetření nutričního stavu a navrhovat účinný režim postupů a péče,

- vyhodnotit individuální potřeby energie,

- stanovovat a propočítávat energetickou potřebu ve vazbě na diagnózu a její vliv na nutriční potřebu dětského pacienta/klienta,

- popsat diagnostiku, prevenci, léčebné a specializované nutriční postupy u jednotlivých onemocnění,

- popsat odlišnosti při tvorbě nutričních doporučení u onkologicky nemocných dětí a charakteristické požadavky na úpravu stravy,

- definovat veškeré dostupné prostředky enterální výživy, nutriční podpory a parenterální výživy, popsat jejich význam a možnosti využití v cílené léčbě,

- sestavit jídelníčky dle nutričních požadavků, výběru potravin a technologické úpravy pokrmů u jednotlivých onemocnění a komplikací s nimi spojenými,

- využívat systém monitorování (opakovaného sledování nutričního stavu), hodnotit účinnost intervence,

- vytvářet edukační materiály, edukovat dětského pacienta a jeho zákonného zástupce,

- realizovat a rozvíjet preventivní péči

ODBORNÁ PRAXE

Odborný modul - OM 3

Odborná praxe v akreditovaném zařízení (tento poskytovatel musí být akreditován zařízením podle §45 zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

Typ modulu

povinný

Rozsah modulu

80 hodin odborné praxe v rozsahu 10 dnů

Seznam výkonů

Minimální počet výkonů

Vyhodnocení výsledků plošného nutričního screeningu a realizace příslušných opatření

10

Zhodnocení výživového stavu dětského pacienta na základě nutriční anamnézy, výsledků fyzikálního vyšetření, růstových parametrů a laboratorního vyšetření

10

Zhodnocení rizika vzniku malnutrice

10

Posouzení nutričních potřeb a sestavení plánu nutriční péče konkrétního dětského pacienta včetně vyhodnocení somatických a nutričních rizik

10

Tvorba plánu specializované nutriční péče u dětského pacienta po chirurgickém výkonu s ohledem na charakter a místo zákroku

2

Doporučení individuálního realimentačního postupu

5

Zpracování edukačního materiálu pro konkrétního dětského pacienta

2

Komunikace s dětským pacientem a jeho zákonným zástupcem

2

Propočet záznamu příjmu stravy včetně doplňků stravy

5

Způsob ukončení modulu

Test, ústní zkouška, splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul 3.

3.2.4 Učební osnova odborného modulu 4

Odborný modul – OM 4

Odborná praxe v akreditovaném zařízení (tento poskytovatel musí být akreditovaným zařízením podle §45 zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

Typ modulu

povinný

Rozsah modulu

40 hodin v rozsahu 5 dnů

Seznam výkonů

Minimální počet výkonů

Odebrání nutriční anamnézy pacienta

10

Vyhodnocení nutričního stavu pacientů s různými onemocněními

10

Tvorba plánu specializované nutriční péče o pacienty s různými onemocněními

10

Edukace pacienta o určené léčebné výživě před propuštěním do domácího prostředí

5

Edukace pacienta o výživě při první návštěvě odborné ambulance, např. diabetologie, gastroenterologie, onkologie

3

Propočet záznamu stravy s pomocí počítačového programu

2

Způsob ukončení modulu

Splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul 4.

4 Hodnocení účastníka vzdělávání v průběhu specializačního vzdělávání

Lektor pro teoretickou výuku vypracovává studijní plán a plán plnění praktických výkonů, které má účastník specializačního vzdělávání v průběhu přípravy absolvovat a průběžně prověřuje jeho znalosti, vědomosti a dovednosti. Do Logbooku zapisuje ukončení každého modulu a termíny omluvené absence.

Odborná praxe na akreditovaných i neakreditovaných klinických pracovištích probíhá pod vedením přiděleného školitele, který je zaměstnancem daného pracoviště, má specializovanou způsobilost v oboru Výživa dospělých, Výživa dětí. Školitel pravidelně a průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti účastníka specializačního vzdělávání a do Logbooku potvrzuje splnění předepsaných výkonů na pracovišti.

5 Profil absolventa

Absolvent specializačního vzdělávání v oboru Výživa dospělých a dětí bude připraven provádět, zajišťovat a koordinovat základní, specializovanou a vysoce specializovanou nutriční péči. Je oprávněn na základě vlastního posouzení a rozhodnutí, v souladu s platnou legislativou, zabezpečovat nutriční péči v rozsahu své specializované způsobilosti stanovené činnostmi, ke kterým je připraven na základě tohoto vzdělávacího programu a platné legislativy.

5.1 Charakteristika profesních kompetencí, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost

Nutriční terapeut po získání specializované způsobilosti vykonává činnosti podle §14 vyhlášky č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, poskytuje a organizuje specifickou nutriční péči zaměřenou na uspokojování nutričních potřeb dospělých a dětských pacientů, a to její plánování, provádění a hodnocení v oboru specializace.

Přitom bez odborného dohledu a bez indikace zejména může:

1. připravovat informační materiály pro pacienty,

2. edukovat pacienty, případně jimi určené osoby ve speciálních dietách,

3. sledovat a vyhodnocovat stav pacientů z hlediska možnosti vzniku komplikací a náhlých příhod,

4. instruovat zdravotnické pracovníky v oblasti své specializace,

5. připravovat standardy specializovaných postupů v rozsahu své způsobilosti,

6. hodnotit kvalitu poskytované péče,

7. provádět výzkum zejména zaměřený na odhalení příčin nedostatků v poskytované péči, identifikovat činnosti péče vyžadující změnu v postupu a vytvářet podmínky pro aplikaci výsledků výzkumu do klinické praxe na vlastním pracovišti i v rámci oboru,

8. vést specializační vzdělávání v oboru své specializace,

9. sestavovat nutriční plány, stravovací pokyny a režimy pro výživu a léčebnou výživu dětí a dospělých podle potřeb všech věkových kategorií pro poskytovatele zdravotních služeb a zařízení sociálních služeb,

10. předávat informace zdravotnickým pracovníkům a pacientovi o zásadách správné a léčebné výživy,

11. komplexně vyhodnocovat nutriční stav dítěte i dospělých za pomoci laboratorních vyšetření, včetně specializovaných postupů a indirektní kalorimetrie,

12. doporučovat výživové doplňky podle individuálního stavu dítěte a jeho onemocnění,

13. doporučovat výživové doplňky a speciální formy výživy podle individuálního nutričního stavu dospělého a specifik dané věkové kategorie a onemocnění,

14. sledovat efekt stanovené nutriční podpory a doporučovat lékaři případné změny,

15. navrhovat léčebnou výživu pro dospělé,

16. posuzovat nutriční složení potravin určených pro jednotlivé skupiny obyvatelstva.

6 Charakteristika akreditovaných zařízení a pracovišť

Vzdělávací instituce, poskytovatelé zdravotních služeb1) a pracoviště zajišťující teoretickou výuku účastníků specializačního vzdělávání musí být akreditováno dle ustanovení §45 zákona č. 96/2004 Sb. Akreditovaná zařízení musí účastníkovi zajistit absolvování specializačního vzdělávání dle tohoto vzdělávacího programu. Akreditované zařízení splňuje požadavky na personální zabezpečení a věcné a technické vybavení v souladu se zákonem č. 96/2004 Sb.

6.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště

Personální zabezpečení

  • Školitelem se rozumí zaměstnanec akreditovaného i neakreditovaného zařízení ve smyslu zákona č. 96/2004 Sb., který průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti účastníka vzdělávání a vypracovává studijní plán a plán plnění praktických výkonů.
  • Školitelem odborné praxe může být nutriční terapeut se specializovanou způsobilostí Výživa dospělých.
  • Školitelem/lektorem pro teoretickou část se rozumí zdravotnický nebo jiný odborný pracovník, který se podílí na výuce v teoretické části specializačního vzdělávání.
  • Školitelem/lektorem může být nutriční terapeut se specializovanou způsobilostí v oboru specializace nebo absolvent certifikovaného kurzu zaměřeného na daný obor a profesními zkušenostmi ve výkonu povolání v délce nejméně 3 roky.
  • Školitelem/lektorem může být lékař i lékař s atestací v oboru Klinická výživa.
  • Lektorem může být i další odborný pracovník s jinou kvalifikací (právník, inženýr atd.j, která odpovídá zaměření vzdělávacího programu (předměty jako je ekonomika a financování, právní problematika, krizový management, organizace a řízení atd.j.

Věcné a technické vybavení

Pro teoretickou část vzdělávacího programu:

  • standardně vybavená učebna s PC a dataprojektorem a s možností přístupu k internetu,
  • modely a simulátory potřebné k výuce praktických dovedností - modely a simulátory k výuce KPR u dospělých a dětí, které signalizují správnost postupu KPR,
  • přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení), možnosti podpory teoretické výuky pomocí e-leamingu.

Pro praktickou část vzdělávacího programu:

  • pracoviště pro výuku odborné praxe v akreditovaném zařízení je vybaveno dle platných právních předpisů upravujících věcné a technické vybavení.

Organizační a provozní požadavky

  • Pro praktickou část vzdělávacího programu je podmínkou poskytování zdravotní péče dle oboru specializace.

7 Tabulka modulů

Specializační vzdělávání v oboru

NUTRIČNÍ TERAPEUT - VÝŽIVA DOSPĚLÝCH A DĚTÍ

Kód

Typ

Název

Rozsah

Počet kreditů

ZM

p

Role specialisty v poskytování zdravotních služeb

1 týden T -40 hodin

20 (á 4 kredity/den)

OM 1

p

Specializovaná nutriční péče

1 týden T - 40 hodin

20 (á 4 kredity/den)

p

Odborná praxe na pracovišti nutriční péče (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

2 týdny Pr - 80 hodin

10 (á 1 kredit/den)

OM 2

p

Klinická výživa a specializovaná nutriční péče u dospělých

3 týdny T -120 hodin

60 (á 4 kredity/den)

p

Odborná praxe v akreditovaném zařízení

2 týdny Pr - 80 hodin

30 (á 3 kredity/den)

OM 3

p

Klinická výživa a specializovaná nutriční péče u dětí

2 týdny T -80 hodin

40 (á 4 kredity/den)

p

Odborná praxe v akreditovaném zařízení

2 týdny Pr - 80 hodin

30 (á 3 kredity/den)

OM 4

p

Odborná praxe v akreditovaném zařízení

1 týden Pr AZ - 80 hodin

15 (á 3 kredity/den)

T - teorie Σ 280 hodin

Pr - praxe Σ 240 hod.

Pr - AZ Σ 40 hodin

Celkem 600 hodin

240

Vysvětlivky: P - povinné, T - teorie, Pr - praxe, Pr AZ - praxe v akreditovaném zařízení

8 Seznam doporučených zdrojů

Doporučená literatura

Doporučená literatura základního modulu

BAUMRUKOVÁ, I. Angličtina pro nutriční terapeuty. Holešov: Tigris, 2016. 542 s. ISBN 978-80-7490-107-2.

BENEŠ, M. Andragogika. 2. aktualit. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. 176 s. ISBN 978-80-247-4824-5.

HAŠKOVCOVÁ, H. Lékařská etika. 4. aktualit a rozš. vyd. Praha: Galén, 2015. 225 s. ISBN 978-80-7492-204-6.

HOLČÍK, J., P. KÁŇOVÁ a L. PRUDIL. Systém péče o zdraví a zdravotnictví: východiska, základní pojmy a perspektivy. 2. upr. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2015. 115 s. ISBN 978-80-7013-575-4.

JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 77 s. ISBN 978-80-247-2171-2.

KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. 3. vyd. Praha: Portál, 2009. 279 s. ISBN 978-80-7367-568-4.

KŘIVOHLAVÝ, J. Sestra a stres: příručka pro duševní pohodu. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 119 s. ISBN 978-80-247-3149-0.

MARKOVÁ, M. Determinanty zdraví. 1. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2012. 54 s. ISBN 978-80-7013-545-7.

MATOUŠEK, O. a kol. Základy sociální práce. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 309 s. ISBN 978-80-262-0211-0.

MILLER, W. R. a S. ROLLNICK. Motivační rozhovory: příprava lidí ke změně závislého chování. 1. vyd. v českém jazyce. Sdružení SCAN, 2003. 311 s. ISBN 80-86620-09-3.

MINIBERGEROVÁ, L. a K. JIČÍNSKÁ. Vybrané kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. 1. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. 78 s. ISBN 978-80-7013-513-6.

PRUDIL, L. Právo pro zdravotnické pracovníky. 2. dopl. a upr. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2017. 155 s. ISBN 978-80-7552-507-9.

SVOBODNÍK, P. Management pro zdravotníky v kostce. 1. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2009. 125 s. ISBN 978-80-7013-498-6.

ŠKRLA, P. a M. ŠKRLOVÁ. Řízení rizik ve zdravotnických zařízeních. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 199 s. ISBN 978-80-247-2616-8.

VENGLÁŘOVÁ, M. a kol. Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossig. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 184 s. ISBN 978-80-247-3174-2.

ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. 121 s. ISBN 978-80-271-0156-6.

ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 2. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2017. 264 s. ISBN 978-80-271-0155-9.

ZLÁMAL, J. a kol. Základy managementu pro posluchače zdravotnických oborů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 108 s. ISBN 978-80-7402-157-2.

Doporučená literatura odborných modulů 1 a 2

AYERS, S. a R. DE VISSER. Psychologie v medicíně. 1. vyd. Praha: Grada, 2015. 552 s. ISBN 978-80-247-5230-3.

BASS, S. Celiakie: úspěšná léčba nesnášenlivosti lepku. 1. české vyd. 1. Praha: Jan Vašut, 2013. 128 s. ISBN 978-80-7236-839-6.

BEŇO, I. Náuka o výžive: fyziologická a liečebná výživa. Martin: Osvěta, 2008. 145 s. ISBN 97880-8063-294-6.

ČERMÁKOVÁ, M. a I. ŠTĚPÁNOVÁ. Klinická biochemie 1. díl. 2. upr. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. 130 s. ISBN 978-80-7013-5150.

DASTYCH, M. a kol. Klinická biochemie: bakalářský obor Zdravotní laborant. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 253 s. ISBN 978-80-210-7788-1.

DOSTÁLOVÁ, J. a P. KADLEC. Potravinářské zbožíznalství: technologie potravin. 1. vyd. Ostrava: Key Publishing, 2014, 425 s. ISBN 978-80-7418-208-2,

DUYFF, R. L. Academy of nutrition and dietetics complete food and nutrition guide. 5th ed. Boston: HoughtonMifflinHarcourt, 2017. 802 s. ISBN 978-0-544-52058-5.

FRAŇKOVÁ, S. a V. DVOŘÁKOVÁ-JANŮ. Psychologie výživy a sociální aspekty jídla. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2003. 256 s. ISBN 80-246-0548-1.

FRÜHAUF, P. a P. SZITÁNYI. Výživa v pediatrii. 1. vyd. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, [2013], 64 s. ISBN 978-80-87023-26-6.

FUCHS, M. a kol. Potravinová alergie a intolerance. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2016. 447 s. ISBN 978-80-204-3757-0.

GROFOVÁ, Z. Dieta pro vyšší věk. 1. vyd. Praha: Forsapi, 2011. 167 s. ISBN 978-80-87250-11-2.

GROFOVÁ, Z. Lákavá i chutná - úprava stravy u poruch polykání. 1. vyd. Praha: Forsapi, 2018. 164 s. ISBN 978-80-87250-43-3.

HAINER, V. a kol. Základy klinické obezitologie. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011. 422 s. ISBN 978-80-247-3252-7.

HŘIVNOVÁ, M. Základní aspekty výživy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 95 s. ISBN 978-80-244-4034-7.

International dietetics and nutrition terminology (IDNT) reference manual: standardized language for the nutrition care process. 4th ed. Chicago: Academy of Nutrition and Dietetics, 2013. 427 s. ISBN 978-0-88091-467-3.

KASPER, H. Výživa v medicíně a dietetika. 1. české vyd. Praha: Grada, 2015. 572 s. ISBN 978-80247-4533-6. *

KLENER, P. a kol. Vnitřní lékařství. 4. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Galén, 2011. 1174 s. ISBN 97880-7262-705-9.

KLIMEŠOVÁ, I. Základy sportovní výživy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. 78 s. ISBN 978-80-244-4833-6.

KOHOUT, P. Dokumentace a hodnocení nutričního stavu pacientu. 1. vyd. v nakl. Forsapi. Praha: Forsapi, 2011. 57 s. ISBN 978-80-87250-12-9.

KOHOUT, P. a kol. Vybrané kapitoly z klinické výživy II. 1. vyd. Praha: Forsapi, 2016. 142 s. ISBN 978-80-87250-32-7.

KOHOUT, P. a E. KOTRLÍKOVÁ. Základy klinické výživy. 1. vyd. v nakl. Forsapi. Praha: Forsapi, 2009. 113 s. ISBN 978-80-87250-05-1.

KOHOUT, P. a J. PAVLÍČKOVÁ. Celiakie: víte si rady s bezlepkovou dietou?. 1. přeprac. vyd. Praha: Forsapi, 2010. 129 s. ISBN 978-80-87250-09-9.

KOHOUT, P., Z. RUŠAVÝ a Z. ŠERCLOVÁ. Vybrané kapitoly z klinické výživy I. 1. vyd. Praha: Forsapi, 2010. 184. ISBN 978-80-87250-08-2.

KOVÁŘŮ, D. a J. KNÁPKOVÁ. Bezlepková a bezmléčná dieta. 1. vyd. Brno: CPress, 2013. 119 s. ISBN 978-80-264-0185-8.

KRCH, F. D. Bulimie: jak bojovat s přejídáním. 3. dopl. a přeprac. vyd. Praha : Grada, 2008. 195 s. ISBN 978-80-247-2130-9.

KRCH, F. D. Mentální anorexie. 2. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. 259 s. ISBN 978-80-7367807-4.

KŘÍŽOVÁ, J. a kol. Enterální a parenterální výživa. 2. vyd. Praha: Mladá fronta, 2014. 141 s. ISBN 978-80-204-3326-8.

KUDLOVÁ, E. a kol. Hygiena výživy a nutriční epidemiologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. 287 s. ISBN 978-80-246-1735-0.

MAHAN, F. K. a J. F. RAYMOND. Krause's food & the nutrition care process. 14th ed. St. Fouis, Missouri: Elsevier, 2017. 1134 s. ISBN 978-0-323-34075-5.

NAVRÁTIL, F. a kol. Vnitřní lékařství pro nelékařské zdravotnické obory. 2. zcela přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2017. 559 s. ISBN 978-80-271-0210-5.

NAVRÁTILOVÁ, M., E. ČEŠKOVÁ a F. SOBOTKA. Klinická výživa v psychiatrii: teoretické předpoklady, praktická doporučení, osobní zkušenosti. 1. vyd. Praha: Maxdorf, 2000. 270 s. ISBN 80-85912-33-3.

PAPEŽOVÁ, H. a kol. Anorexie, bulimie a psychogenní přejídání: interdisciplinární a transdiagnostickýpohled. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2018. 607 s. ISBN 978-80-204-4904-7.

PELIKÁNOVÁ, T. a kol. Praktická diabetologie. 6. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Maxdorf, 2018. 814 s. ISBN 978-80-7345-559-0.

PERUŠIČOVÁ, J. Diabetes mellitus: onemocnění celého organismu. 1. vyd. Praha: Maxdorf, 2017. 200 s. ISBN 978-80-7345-512-5.

PUDA, R. Potravinové tabulky výživových hodnot: tabulky pro pacienty s fenylketonurií (PKU) a jinými dědičnými metabolickými poruchami (DMP). [Praha]: Národní sdružení PKU a jiných DMP, 2012. 56 s. ISBN 978-80-260-3568-8.

SAIBERTOVÁ, S. Vybrané kapitoly ošetřovatelství pro nutriční terapeuty. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016. 155 s. ISBN 978-80-210-8155-0. *

SOUKUP, J. Motivační rozhovory v praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 2014. 150 s. ISBN 978-80-2620607-1.

STARNOVSKÁ, T. Výživa hospitalizovaných pacientů/klientů: [pracovní postup. 1. vyd. Praha: Česká asociace sester, 2008. 40 s. ISBN 978-80-7262-596-3.

STRÁNSKÝ, M. a L. RYŠAVÁ. Fyziologie a patofyziologie výživy. 2. dopl. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2014. 273 s. ISBN 978-80-7394-478-0.

SVAČINA, Š. a kol. Klinická dietologie. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 381 s. ISBN 978-80-2472256-6.

SVAČINA, Š., D.MÜLLEROVÁ a A.BRETŠNAJDROVÁ. Dietologie pro lékaře, farmaceuty, zdravotní sestry a nutriční terapeuty. 2.upr. vyd. Praha: Triton,2013. 341 s. ISBN 978-80-7387-699-9.

SZITÁNYI,P. a kol. současné trendy v klinické výživě a intenzivní metabolické péči. 1. vyd. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, [2013]. 120 s. ISBN 978-80-87023-25-9.

ŠACHLOVÁ, M., M.TOMÍŠKA a O. SLÁMA. Doporučené postupy: nutriční péče u pacientů v onkologické paliativní péči: stanovisko pracovní skupiny pro výživu České společnosti paliativní medicíny ČLS JEP. 1. vyd. Praha: ve spolupráci s časopisem Klinická onkologie vydalo nakl. Ambit Media, 2012. 21 s. ISBN 978-80-904596-5-6.

TEPLAN, V. a O. MENGEROVÁ. Dieta a nutriční opatření u chorob ledvin a močových cest. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2010. 353 s. ISBN 978-80-204-2208-8.

TLÁSKAL, P. a kol. výživa a potraviny pro zdraví. Praha: Společnost pro výživu, 2016. 101 s. ISBN 978-80-906659-0-3.

URBÁNEK, L., P. URBÁNKOVÁ a J. MARKOVÁ. Klinická výživa v současné praxi. 2. upr. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. 97 s. ISBN 978-80-7013-525-9.

WIERDSMA, N., H. KRUIZENGA a R. STRATTON. Dietetic pocket guide: adults. Amsterdam: VU University Press, 2017. 288 s. ISBN 978-90-8659-754-3.

ZADÁK, Z. Výživa v intenzivní péči. 2. rozš. a aktualit. vyd. Praha: Grada, 2008. 542 s, ISBN 978-80-247-2844-5.

ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 2. aktualit. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2017. 264 s, ISBN 978-80-271-0155-9.

ZLATOHLÁVEK, L. a kol. Klinická dietologie a výživa. 1. vyd. Praha: current Media, 2016. 422 s. ISBN 978-80-88129-03-5.

TOMÍŠKA, M. Výživa onkologických pacientů. 1. vyd. Mladá fronta, 2019. 743 s. ISBN 9788020440648.

Doporučená literatura odborného modulu 3

ČERNÁ, M. a J. KOLLÁROVÁ. Laktační minimum pro pediatry. 1. vyd. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, 2015. 86 s. ISBN 978-80-87023-47-1.

FENDRYCHOVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii. 2. část, Péče o novorozence. 1. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2009. 133 s. ISBN 978-80-7013-489-4.

FENDRYCHOVÁ, J. a kol. Péče o kriticky nemocné dítě. 2. přeprac. a rozš. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2018. 420 s. ISBN 978-80-7013-592-1.

FRAŇKOVÁ, S. a kol. Dítě s nadváhou a jeho problémy. Praha: Portál, 2015. 254 s. ISBN 978-80-262-0797-9.

FRAŇKOVÁ, S., J. PAŘÍZKOVÁ a E. MALICHOVÁ. Jídlo v životě dítěte a adolescenta: teorie, výzkum, praxe. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2013. 302 s. ISBN 978-80-246-2247-7.

FRÜHAUF, P. a P. SZITÁNYI. Výživa v pediatrii. 1. vyd. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, [2013]. 64 s. ISBN 978-80-87023-26-6.

GREGORA, M.  a D. ZÁKOSTELECKÁ. Jídelníček kojenců a malých dětí. 3. dopl. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. 189 s. ISBN 978-80-247-4773-6.

ILLKOVÁ, O., L. NEČASOVÁ a Z. DAŇKOVÁ. Zdravá výživa malých dětí: od narození do 6 let. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. 191 s. ISBN 978-80-7367-625-4.

KASPER, H. Výživa v medicíně a dietetika. 1. české vyd. Praha: Grada, 2015. 572 s. ISBN 978-80-247-4533-6.

KEJVALOVÁ, L. Výživa dětí od A do Z. 2. vyd. Praha: Vyšehrad, 2012. 157 s. ISBN 978-80-7429-256-9.

KLÍMA, J. a kol. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. 327 s. ISBN 978-80-247-5014-9.

KRCH, F. D. Mentální anorexie. 2. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. 259 s. ISBN 978-80-7367-807-4.

KŘÍŽOVÁ, J. a kol. Enterální a parenterální výživa. 2. vyd. Praha: Mladá fronta, 2014. 141 s. ISBN 978-80-204-3326-8.

LEBL, J. a kol. Klinická pediatrie. 2. vyd. Praha: Galén, 2014. 698 s. ISBN 978-80-7492-131-5.

MUNTAU, A. Pediatrie. 2. české vyd. Praha: Grada, 2014. 588 s. ISBN 978-80-247-4588-6.

NEVORAL, J. a kol. Praktická pediatrická gastroenterologie, hepatologie a výživa. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2013. 677 s. ISBN 978-80-204-2863-9.

PAPEŽOVÁ, H. a kol. Anorexie, bulimie a psychogenní přejídání: interdisciplinární a transdiagnostický pohled. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2018. 607 s. ISBN 978-80-204-4904-7.

PETROVÁ, J. A S. ŠMÍDOVÁ. Základy výživy pro stravovací provozy: školní stravování, výživové normy (spotřební koš), dietní stravování ve školní jídelně, zásady správné výživy, výživa dětí dospívajících, sportujících dětí a adolescentů, seniorů. 1. vyd. Plzeň: Jídelny.cz, 2014. 307 s. ISBN 978-80-905557-0-9.

STOŽICKÝ, F. a kol. Základy dětského lékařství. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2016. 459 s. ISBN 978-80-246-2997-1.

SVAČINA, Š., D. MÜLLEROVÁ a A. BRETŠNAJDROVÁ. Dietologie pro lékaře, farmaceuty, zdravotní sestry a nutriční terapeuty. 2. upr. vyd. Praha: Triton, 2013. 341 s. ISBN 978-80-7387-699-9.

ZLATOHLÁVEK, L. a kol. Klinická dietologie a výživa. 1. vyd. Praha: Current Media, 2016. 422 s. ISBN 978-80-88129-03-5.

1) viz zákon č. 372/2011 Sb.