Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MZd ČR, částka 11/2018

Ministerstvo zdravotnictví ČR

Vzdělávací program akreditovaný kvalifikační kurz logoped ve zdravotnictví

Akreditovaný kvalifikační kurz pořádá akreditované zařízení, kterému byla udělena akreditace Ministerstva zdravotnictví České republiky k uskutečňování tohoto vzdělávacího programu.1)

Obsah

1 Profil absolventa/ky akreditovaného kvalifikačního kurzu Logoped ve zdravotnictví

1.1 Určení

2 Charakteristika vzdělávacího programu

2.1 Cíl vzdělávacího programu

2.2 Organizace vzdělávání

2.3 Celková délka a rozsah vzdělávacího programu

2.4 Počet účastníků

2.5 Podmínky vzdělávání - vstupní, průběžné, výstupní

2.5.1 Vstupní podmínky

2.5.2 Průběžné podmínky

2.5.3 Výstupní podmínky, ukončení kurzu

2.5.4 Způsob ukončení akreditovaného kvalifikačního kurzu

3 Učební plán

4 Učební osnovy

5 Praxe v klinické logopedii

6 Požadavky na zajištění realizace akreditovaného kvalifikačního kurzu

7 Seznam doporučené studijní literatury

1 Profil absolventa/ky akreditovaného kvalifikačního kurzu Logoped ve zdravotnictví

1.1 Určení

Akreditovaný kvalifikační kurz je určen pro studenty akreditovaného magisterského studijního oboru speciální pedagogika se státní závěrečnou zkouškou z logopedie a surdopedie, který navazuje na absolvování akreditovaného bakalářského studijního oboru speciální pedagogika se státní zkouškou z logopedie a surdopedie nebo pro absolventy akreditovaného magisterského studijního oboru speciální pedagogika se státní závěrečnou zkouškou z logopedie a surdopedie navazujícího na absolvování akreditovaného bakalářského studijního oboru speciální pedagogika se státní zkouškou z logopedie a surdopedie, kteří chtějí získat odbornou způsobilost k výkonu povolání Logoped ve zdravotnictví.

2 Charakteristika vzdělávacího programu

2.1 Cíl vzdělávacího programu

Cílem vzdělávacího programu je osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností doplňujících a rozšiřujících znalosti a dovednosti získané studiem oboru logopedie nebo oboru speciální pedagogika - logopedie a které jsou předpokladem pro získání odborné způsobilosti pro práci ve zdravotnictví.

2.2 Organizace vzdělávání

Akreditovaný kvalifikační kurz je realizován kombinovanou formou (tj. formou celodenní průpravy a samostudia), kdy rozsah teoretické a praktické výuky odpovídá délce stanovené týdenní pracovní doby. Akreditovaný kvalifikační kurz se ukončuje závěrečnou zkouškou před zkušební komisí podle §52 zákona č. 96/2004 Sb. a §13 vyhlášky č. 189/2009 Sb., o atestační zkoušce, zkoušce k vydání osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu, závěrečné zkoušce akreditovaných kvalifikačních kurzů a aprobační zkoušce a o postupu při ověření znalosti českého jazyka (vyhláška o zkouškách podle zákona o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška č. 189/2009 Sb.“), kterou se upravují podrobnosti o konání atestační zkoušky, zkoušky k vydání osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu, závěrečné zkoušky akreditovaných kvalifikačních kurzů, aprobační zkoušky a zkušební řád pro tyto zkoušky.

Úspěšný absolvent získá osvědčení o získané odborné způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání logoped ve zdravotnictví podle §23 zákona č. 96/2004 Sb.

2.3 Celková délka a rozsah vzdělávacího programu

Celková délka akreditovaného kvalifikačního kurzu je jeden rok.

V průběhu celého vzdělávání musí účastník absolvovat:

  • 80 hodin teoretické výuky v akreditovaném zařízení,
  • 220 hodin odborné praxe.

Celkový rozsah kurzu je 300 hodin.

Program je koncipován pro formu blokové výuky jednotlivých modulů, které umožní kombinovanou formu studia, v souladu se zněním §44 zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 111/1998 Sb.“).

2.4 Počet účastníků

Maximální počet míst v jednom ročníku vzdělávacího programu je 30.

2.5 Podmínky vzdělávání - vstupní, průběžné, výstupní

2.5.1 Vstupní podmínky

Do akreditovaného kvalifikačního kurzu Logoped ve zdravotnictví může být přijat pouze student akreditovaného magisterského studijního oboru speciální pedagogika se státní závěrečnou zkouškou z logopedie a surdopedie, které navazuje na absolvování akreditovaného bakalářského studijního oboru speciální pedagogika se státní zkouškou z logopedie a surdopedie nebo absolvent akreditovaného magisterského studijního oboru speciální pedagogika se státní závěrečnou zkouškou z logopedie a surdopedie navazujícího na absolvování akreditovaného bakalářského studijního oboru speciální pedagogika se státní zkouškou z logopedie a surdopedie.

2.5.2 Průběžné podmínky

Absolvování teoretické výuky a praktického vyučování v rozsahu stanoveném akreditovaným vzdělávacím programem, absolvování odborné praxe včetně odborné praxe v akreditovaném zařízení.

2.5.3 Výstupní podmínky, ukončení kurzu

Předpokladem pro vykonání závěrečné zkoušky je splnění všech požadavků stanovených vzdělávacím programem.

Po získání osvědčení o získané odborné způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání absolvováním akreditovaného kvalifikačního kurzu Logoped ve zdravotnictví je absolvent připraven k výkonu zdravotnického povolání. Toto osvědčení lze uplatnit pouze společně s dokladem (diplomem) o absolvování akreditovaného magisterského studijního oboru logopedie či speciální pedagogika - logopedie, zakončeného státní závěrečnou zkouškou z logopedie a státní závěrečnou zkouškou ze surdopedie. Do doby získání specializované způsobilosti svou činnost logopeda ve zdravotnictví vykonává pod odborným dohledem klinického logopeda způsobilého k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu.

2.5.4 Způsob ukončení akreditovaného kvalifikačního kurzu

Akreditovaný kvalifikační kurz je ukončen závěrečnou zkouškou, která se skládá z praktické a teoretické části2). Na základě absolvování kurzu, vykonáním praktické a teoretické zkoušky před zkušební komisí obdrží absolvent osvědčení o získané odborné způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání logopeda ve zdravotnictví v souladu s §52 odst. 2 zákona č. 96/2004 Sb.

3 Učební plán

Rozsah a obsah kurzu je stanoven učebním plánem (viz tabulka níže). Na základě předložených dokladů může být uchazeči započtena výuka či praxe, kterou již absolvoval.

Do hodin praktického a teoretického vyučování akreditované zařízení započte nejvýše patnáctiprocentní omluvenou absenci z celkového počtu hodin.

Učební plán akreditovaného kvalifikačního kurzu Logoped ve zdravotnictví:

Název předmětu či modulu - teoretická část

Časová dotace

První pomoc a zajištění zdravotní péče

14 hodin

Zdravotnická legislativa a právní normy ve zdravotnictví

6 hodin

Organizace zdravotních služeb a zdravotnická dokumentace

6 hodin

Podpora a ochrana veřejného zdraví

6 hodin

Etika a komunikace ve zdravotnictví

6 hodin

Základy technických a farmakologických postupů v léčbě poruch komunikace a sluchu

12 hodin

Klinický logoped v mezioborovém zdravotnickém týmu

12 hodin

Organizace a vedení rehabilitačního procesu v klinické logopedii

18 hodin

Název předmětu či modulu - praktická část

Časová dotace

Odborná stáž na akreditovaných pracovištích klinické logopedie, foniatrie a audiologie

40 hodin

Praxe v klinické logopedii

(možno na akreditovaném či neakreditovaném pracovišti)

180 hodin

4 Učební osnovy

PRVNÍ POMOC A ZAJIŠTĚNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE

Rozsah: 14 hodin

Forma výuky: Přednáška a praktická cvičení

Anotace

Poruchy základních životních funkcí, diagnóza, postupy během základní neodkladné resuscitace u náhlých stavů bezprostředního ohrožení života. Poruchy vědomí, akutní dušnost/dušení, oběhové poruchy kardiální (IM, poruchy rytmu, embolie plicnice), periferní (kolaps, šok). Intoxikace. Traumatologie.

Cíle

Cílem předmětu je seznámit účastníky kurzu s jednotlivými stavy ohrožujícími zdraví a život pacientů/klientů a se zásadami poskytování neodkladné první pomoci.

Obsahové zaměření

Zásady poskytování první pomoci; stavy ohrožující zdraví postiženého; zhodnocení situace a stavu postiženého, první pomoc u neodkladných stavů úrazového a neúrazového charakteru; stavy ohrožující život postiženého; poruchy základních životních funkcí a indikace k provádění neodkladné resuscitace u dospělých a u dětí; praktický nácvik se školitelem na modelech. Traumatologie: krvácení zevní a vnitřní, způsoby zastavení, kraniocerebrální poranění, dutinová poranění, zlomeniny, luxace, způsoby fixace, termická poranění.

ZDRAVOTNICKÁ LEGISLATIVA A PRÁVNÍ NORMY VE ZDRAVOTNICTVÍ

Rozsah: 6 hodin

Forma výuky: Přednáška

Anotace

Systém zdravotnictví a zdravotní péče: základní zákony, financování zdravotnictví. Postavení a kompetence MZ a krajů.

Orientace v právním prostředí zejména s ohledem na základní prameny medicínského práva a jejich souvislosti s poskytováním zdravotní péče (zákon č. 372/2011 Sb., zákon č. 96/2004 Sb., zákon č. 111/1998 Sb., vyhláška č. 55/2011 Sb., vyhláška č. 189/2009 Sb., NV č. 31/2010 Sb., vyhláška č. 92/2012 Sb., vyhláška č. 99/2012 Sb.).

Cíle

Cílem předmětu je získání povědomí o zdravotnické legislativě a prostředí, základní soubor informací o právním systému v ČR, základních právních pojmech, právních předpisech zahrnující současně právní odpovědnost při výkonu zdravotnického nelékařského povolání.

Obsahové zaměření

Základní práva pacientů v péči o zdraví, základní práva a povinnosti zdravotnických pracovníků. Podpora a ochrana veřejného zdraví, orgány a zařízení veřejného zdraví. Principy a pojmy teorie práva; právní systém a právní odvětví v ČR; prameny práva; právní normy a právní vztahy; základní právní předpisy upravující právní vztahy související s právem na zdravotní péči, jejím výkonem a odpovědnosti za její poskytování, zákony o zdravotnických službách a provádějící vyhlášky, právní odpovědnost zdravotnických pracovníků, bezpečnost a ochrana zdraví při práci.

ORGANIZACE ZDRAVOTNÍCH SLUŽEB A ZDRAVOTNICKÁ DOKUMENTACE

Rozsah: 6 hodin

Forma výuky: Přednáška

Anotace

Teoretický úvod do systému zdravotní péče v ČR, základy financování zdravotnických služeb, systém managementu a vedení administrativy v rámci klinické logopedie. Zabezpečení a rozvoj lidských zdrojů ve zdravotnictví i sociálně - zdravotní sféře.

Cíle

Cílem předmětu je poskytnout základní informace o systému zdravotní péče související s poskytováním zdravotní péče v oboru klinická logopedie. Dále přiblížit technické aspekty zdravotnické informatiky, využití PC v medicíně a poskytnout informace o zdravotnické dokumentaci a systému jejího vedení

Obsahové zaměření

Struktura zdravotnictví v ČR; systém péče o zdraví a zdravotnictví v ČR; právní rámec pro poskytování zdravotní péče v ČR; financování zdravotnictví; ekonomika zdravotnictví a zdravotnického zařízení; řízení kvality a bezpečí péče ve zdravotnických zařízeních. Technické aspekty zdravotnické informatiky; zdravotnické informační systémy; platné právní předpisy vztahující se k vedení, archivaci a skartaci zdravotnické dokumentace; ochrana osobních dat pacientů; obsah a způsob vedení zdravotnické dokumentace a právo nahlížet do ní; zápisy a způsob vedení zdravotnické dokumentace; elektronický způsob vedení zdravotnické dokumentace.

PODPORA A OCHRANA VEŘEJNÉHO ZDRAVÍ

Rozsah: 6 hodin

Forma výuky: Přednáška

Anotace

Provoz poskytovatelů zdravotních služeb s pracovišti klinické logopedie zahrnuje zásady a znalosti kontaktu s pacienty při výkonu profese. Nezbytným předpokladem prevence vzniku a šíření infekčních onemocnění včetně prevence infekcí spojených s poskytováním zdravotní péče, je znalost základních principů a požadavků na provoz zdravotnických zařízení (zákon č. 372/2011 Sb., zákon č. 96/2004 Sb., vyhláška č. 92/2012 Sb., vyhláška č. 99/2012 Sb.).

Cíle

Cílem předmětu je seznámit účastníky kurzu se základy ochrany veřejného zdraví z hlediska hygienických a epidemiologických faktorů při předcházení vzniku a šíření infekčních chorob včetně zásad bezpečnosti práce ve zdravotnickém zařízení.

Obsahové zaměření

Determinanty zdraví; definice zdravotních rizik životního a pracovního prostředí a možnosti ochrany před negativními účinky; prevence vzniku specifických a nespecifických infekcí, infekce, epidemie, jejich formy; hygiena a bezpečnost práce při riziku vzniku infekce; základní právní předpisy upravující požadavky na provoz zdravotnických zařízení.

ETIKA A KOMUNIKACE VE ZDRAVOTNICTVÍ

Rozsah: 6 hodin

Forma výuky: Přednáška

Anotace

Aplikace poznatků z etiky je důležitou oblastí při jednání s lidmi v souvislosti s poskytováním zdravotní péče v oboru klinická logopedie. Zacílení na oblast zdravotnické etiky, profesní etiky a etické charty klinických logopedů v ČR i v zahraničí.

Cíle

Cílem předmětu je získání poznatků základního pojetí etiky a zejména specifika zdravotnické etiky ve vztahu k pacientům/klientům.

Obsahové zaměření

Etické aspekty výkonu nelékařského povolání; práva pacientů; práva a povinnosti zdravotnického personálu; úmluvy o lidských právech a biomedicíně; právo na poučení a informovaný souhlas; etické kodexy a komise v klinické logopedii.

ZÁKLADY TECHNICKÝCH A FARMAKOLOGICKÝCH POSTUPŮ V LÉČBĚ PORUCH KOMUNIKACE A SLUCHU

Rozsah: 12 hodin

Forma výuky: Přednáška a seminární zadání

Anotace

Poznatky oborů foniatrie a audiologie, lékařských specializací v oblasti poruch sluchu, hlasu a řeči, poskytující ucelený vhled do problematiky farmakoterapie, invazivních i neinvazivních lékařských postupů a zapojení technických pomůcek.

Cíle

Vybavit poznatky z oblasti diagnostických, léčebných a protetických, technických postupů oboru foniatrie a audiologie, které slouží k léčbě poruch komunikace a sluchu.

Obsahové zaměření

Vývoj dětské řeči v normě i patologii; audiologická diagnostika; farmakologická léčba. Sluch v normě a patologii; sluchová protetika; rehabilitace poruch sluchu u dětí i dospělých osob. Hlas v normě a patologii; foniatrická diagnostika a léčba poruch hlasu.

KLINICKÝ LOGOPED V MEZIOBOROVÉM ZDRAVOTNICKÉM TÝMU

Rozsah: 12 hodin

Forma výuky: Přednáška a seminární zadání

Anotace

Klinická logopedie je v současnosti samostatným nelékařským oborem, vzhledem k zaměření diagnostické a terapeutické činnosti klinického logopeda je úzká spolupráce s mnoha lékařskými i nelékařskými zdravotnickými obory nezbytností. V zájmu dobrých výsledků léčebné i rehabilitační péče o osoby s poruchami komunikace je rovněž nezbytností, aby odborné znalosti v těchto oborech byly na co nejvyšší úrovni.

Cíle

Cílem předmětu je prezentovat ucelený vhled do problematiky víceoborové diagnostiky komunikačních poruch, specifikací odborné lékařské a psychologické diagnostiky (foniatrické, neurologické, rehabilitační ad.), která je součástí tohoto procesu u dětí i dospělých osob. Dále získání znalostí, potřebných pro rozvoj mezioborové spolupráce v procesu rehabilitace a dlouhodobé terapeutické pomoci osobám s poruchami komunikace v systému zdravotní péče.

Obsahové zaměření

Klinická logopedická diagnostika jako součást víceoborové diferenciální diagnostiky, oblast vývojových poruch; neurovývojové poruchy; získané poruchy řečové komunikace u dospělých a stárnoucích osob. Terapeutické působení klinického logopeda v rámci víceoborového týmu; spolupráce s oblastí rehabilitace, psychoterapie, edukačních programů, zařízení a programů sociálně- zdravotní péče o stárnoucí osoby. Víceoborový program v oblasti komplexní diagnostiky a terapie poruch komunikace.

ORGANIZACE A VEDENÍ REHABILITAČNÍHO PROCESU V KLINICKÉ LOGOPEDII

Rozsah: 18 hodin

Forma výuky: Přednáška a seminární zadání

Anotace

Schopnost vedení dlouhodobého diagnosticko- terapeutického programu, jeho vhodná organizace, obsah a intenzita je jednou z klíčových profesních kompetencí klinického logopeda. Efektivní a odborně přiměřený program terapeutické pomoci osobám s poruchami komunikace je především dlouhodobou a strukturovanou činností, vedoucí k terapeutickému ovlivnění projevů komunikační poruchy, často v součinnosti s výsledky lékařské a rehabilitační péče v oblasti organické příčiny vzniku onemocnění a jeho následků.

Cíle

Vybavit absolventa poznatky a vědomostmi, které přímo souvisí s vedením rehabilitačního programu, vycházejícího z diagnosticko- terapeutické činnosti klinického logopeda. Získání poznatků o vedení tohoto programu oblasti vývojových poruch u dětí, specifických požadavcích na proces rehabilitace u dospělých a stárnoucích osob, zásadách vedení zdravotnické dokumentace rehabilitačního procesu.

Obsahové zaměření

Zásady, prostředky a metody diagnosticko- terapeutického působení klinického logopeda v oblasti vývojových odchylek a poruch řečové komunikace u dětí; spolupráce rodiny v rehabilitačním procesu; spolupráce s rehabilitačním, edukačním a sociálním programem.

Zásady, prostředky a metody diagnosticko- terapeutického působení klinického logopeda v oblasti přetrvávajících a získaných poruch řečové komunikace u dospělých a stárnoucích osob; motivační a psychoterapeutické působení v procesu rehabilitace, závažné neurogenní a psychogenní příčiny, ovlivňující efektivitu a zaměření rehabilitačního programu.

ODBORNÁ STÁŽ NA AKREDITOVANÝCH PRACOVIŠTÍCH KLINICKÉ LOGOPEDIE, FONIATRIE A AUDIOLOGIE

Rozsah: 40 hodin

Metody výuky

Workshop, práce ve skupinách, individuální praktická cvičení, praktické nácviky, diskuse, prezentace samostatné práce

Seznámení se základy provozu ordinace klinického logopeda

Výuka probíhá u poskytovatelů zdravotních služeb, na pracovištích, akreditovaných pro výuku oborů klinická logopedie, foniatrie a audiologie. Je zacílena na praktické znalosti v oblasti mezioborové diagnostiky a terapie u osob s poruchami řeči, hlasu, komunikace a sluchu, zahrnující dětskou i dospělou populaci Celkový rozsah praktické výuky je 20 hod., jedna hodina praktické výuky je v rozsahu 60 min, odborná praxe je směřována na pracoviště klinické logopedie, foniatrie a audiologie akreditovaného zdravotnického zařízení, které realizuje komplexní víceoborový program péče o osoby s poruchami řeči, hlasu, komunikace a sluchu, zahrnující klinickou logopedii. Uchazeč může naplnit potřebný počet hodin na více pracovištích, maximální počet pracovišť je 2, přičemž počet hodin výuky na jednom pracovišti musí být minimálně 10 hodin.

Zápočet odborné stáže

Uchazeč předkládá k zápočtu odborné stáže na pracovištích klinické logopedie, foniatrie a audiologie garantovi praktické výuky vyplněný zápis o vykonání stáže, který je součástí podkladů k závěrečné zkoušce akreditovaného kvalifikačního kurzu.

Ten zahrnuje:

- potvrzení o místě, rozsahu a časové relaci vykonané výuky, podepsané vedoucím odborným pracovníkem zařízení, kde frekventant praxi vykonal; charakteristiku klinické diagnostické a terapeutické činnosti, s kterou byl uchazeč v průběhu odborné stáže v zařízení/ zařízeních seznámen, podepsanou školitelem, kde uchazeč stáž vykonal.

5 Praxe v klinické logopedii

PRAXE V KLINICKÉ LOGOPEDII

(možno na akreditovaném či neakreditovaném pracovišti)

Rozsah: 180 hodin

Metody výuky

Workshop, práce ve skupinách, individuální praktická cvičení, praktické nácviky, diskuse, prezentace samostatné práce

Zaměření praxe v klinické logopedii

Praktická část výuky probíhá u poskytovatelů zdravotních služeb, na pracovištích klinické logopedie, vedených klinickým logopedem s nejméně 5 lety odborné praxe. Je zacílena na praktické znalosti v oblasti diagnostiky a terapie u osob s poruchami řečové komunikace, zahrnující činnost klinického logopeda s dětskou i dospělou populací a stárnoucími osobami seniorského věku. Celkový rozsah praktické výuky je 200 hod., jedna hodina praktické výuky je v rozsahu 60 min. Uchazeč může naplnit potřebný počet hodin na více pracovištích, maximální počet pracovišť jsou 4, přičemž počet hodin výuky na jednom pracovišti musí být minimálně 20 hodin.

Minimálně 40 hodin odborné praxe musí proběhnout na pracovišti, vykazujícím prokazatelně převahu osob dospělé a stárnoucí populace. Jde především o pracoviště klinické logopedie, která jsou součástí lůžkových a ambulantních provozů pro dospělé pacienty (neurologická, rehabilitační, geriatrická oddělení a ambulance).

Uchazeč si vybírá a zajišťuje místo praktické výuky samostatně, přičemž může realizovat praktickou výuku na neakreditovaných pracovištích, pokud je dodržena podmínka plné kvalifikace vedoucího pracoviště - vedení klinickým logopedem s nejméně 5 lety odborné praxe (školitel). V případě finančních požadavků na absolvování praxe si je uchazeč hradí sám na základě individuální domluvy či smluvního vztahu.

Započtení praxe v klinické logopedii

Uchazeč předkládá k zápočtu praktické výuky garantovi praktické výuky vyplněný zápis o vykonání praxe, který je součástí podkladů k závěrečné zkoušce akreditovaného kvalifikačního kurzu.

Ten zahrnuje:

- potvrzení o místě, rozsahu a časové relaci vykonané praxe, podepsané školitelem - klinickým logopedem zařízení, kde uchazeč praxi vykonal; charakteristiku klinické diagnostické a terapeutické činnosti, s kterou byl uchazeč v průběhu praxe v zařízení/ zařízeních seznámen, podepsanou školitelem - klinickým logopedem zařízení, kde uchazeč praxi vykonal;

- klinickou případovou studii dítěte s poruchou řečové komunikace, zahrnující strukturovaný zápis diagnostického šetření a terapeutického sezení, připraveného frekventantem pod přímým vedením školitele zařízení, kde vykonával praxi. Případová studie je provedena s dodržením ochrany osobních údajů pacienta a se schválením vedoucího pracoviště;

- klinickou případovou studii dospělé osoby s poruchou řečové komunikace, zahrnující strukturovaný zápis diagnostického šetření a terapeutického sezení, připraveného uchazečem pod přímým vedením školitele, kde vykonával praxi. Případová studie je provedena s dodržením ochrany osobních údajů pacienta a se schválením vedoucího pracoviště.

6 Požadavky na zajištění realizace akreditovaného kvalifikačního kurzu

Vzdělávací instituce, poskytovatel zdravotních služeb a pracoviště zajišťující výuku účastníků akreditovaného kvalifikačního kurzu musí být akreditovány dle ustanovení §45 zákona č. 96/2004 Sb. Tato zařízení musí účastníkovi zajistit absolvování vzdělávání dle příslušného vzdělávacího programu. Minimální kritéria akreditovaných zařízení jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů vyplývajících z vyhlášky č. 92/2012 Sb. a vyhlášky č. 99/2012 Sb.

Organizační a provozní požadavky

  • Akreditovaný kvalifikační kurz Logoped ve zdravotnictví je prováděn vysokou školou podle zákona o vysokých školách (§44 zákona č. 111/1998 Sb.). Vysoká škola, provádějící akreditovaný kvalifikační kurz Logoped ve zdravotnictví, disponuje smluvním vztahem s akreditovanými zdravotnickými zařízeními v oborech klinická logopedie.

Personální požadavky

  • Lektorem a školitelem je zdravotnický pracovník, který splňuje podmínky, které jsou stanoveny pro zdravotnické profese klinický logoped, foniatr nebo audiolog. V specializovaných modulech praktické části kurzu je jim i jiný odborný pracovník (inženýr, právník, pedagog), jehož odbornost se vztahuje k příslušné problematice. Lektoři a školitelé musí splňovat podmínky, které jsou stanoveny vzdělávacím programem kurzu, pedagogické schopnosti a disponovat doklady o odborné, specializované, event. pedagogické způsobilosti.

Věcné a technické vybavení

  • Vysoká škola a poskytovatel zdravotních služeb určení pro realizaci vzdělávacího programu musí být věcně a technicky vybaveni pro realizaci teoretické a praktické výuky. Mají přístup k odborné literatuře, včetně el. databází, zajištěnými vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení.
  • Poskytovatel zdravotních služeb určený pro realizaci vzdělávacího programu musí být náležitě Věcně a technicky vybaven pro práci klinického logopeda, včetně uceleného souboru diagnostických a terapeutických pomůcek pro výkon komplexní péče v oboru, zahrnující všechny věkové kategorie osob s poruchami komunikace.
  • Vzdělávací instituce, poskytovatel zdravotních služeb a pracoviště zajišťující výuku účastníků kvalifikačního kurzu, které získalo rozhodnutí o udělení akreditace, musí účastníkovi zajistit absolvování kvalifikačního kurzu dle vzdělávacího programu. Minimální kritéria akreditovaných zařízení jsou dána splněním institucionálních, odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.

Bezpečnost a ochrana zdraví

  • Součástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany, včetně ochrany před ionizujícím zářením.
  • Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
  • Požadavky jsou doplněny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací vztahujících se k opatřením na ochranu před působením zdrojů rizik.

7 Seznam doporučené studijní literatury

1. BARTÁK, M. (2010) Ekonomika zdraví: sociální, ekonomické a právní aspekty péče o zdraví. Praha: Wolters Kluwer.

2. BERAN, J. (1992) Psychoterapeutickýpřistup vklinicképraxi. Praha: H & H.

3. BYDŽOVSKÝ, J. (2009) První pomoc. Praha: Grada.

4. DLOUHÁ, O., a kol. (2017) Poruchy vývoje řeči. Praha: Galén.

5. DLOUHÁ, O., ČERNÝ, L. (2012) Foniatrie. Praha: Karolinum.

6. JOHNSON, A., JACOBSON, B. (ed.), et al. (2016) Medical Speech Language Pathology. A practitioner’s Guide. New York: Thieme Medical Publishers, lne.

7. KEBZA, V. (2005) Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia.

8. KERSNER, M., WRIGHT, J. (Ed.) (2012) Speech and Language Therapy. The decision- making proces when working with children. London: Routledge.Taylor & Francis Group.

9. MACH, J. (2006) Medicína a právo. Praha: D.H. Beck.

10. MRÁZKOVÁ, E., MRÁZEK, J., LINDOVSKÁ, M. (2006) Základy audiologie a objektivní audiometrie. Ostrava: Ostravská univerzita.

11. NEUBAUER, K., a kol. (2018) Kompendium klinické logopedie. Praha: Portál.

12. NEUBAUER, K., DOBIÁŠ, S. (2014) Neurogenně podmíněné poruchy řečové komunikace a dysfagie. Hradec Králové: Gaudeamus.

13. NEUBAUER, K., POSPÍŠILOVÁ, L., a kol. (2017): Neurovývojové a neurodegenerativní příčiny poruch komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus.

14. POKORNÝ, J., a kol. (2010) Lékařská první pomoc. Praha: Galén.

15. PTÁČEK, R., BARTUNĚK, P. (edit.) (2011) Etika a komunikace v medicíně, Praha. Grada.

16. SKARNITZL, R., ŠTURM, P., VOLÍN, J. (2016). Zvuková báze řečové komunikace: fonetický a fonologický popis řeči. Praha: Karolinum.

17. VÁCHA, M., KÓNIGOVÁ, M, MAUER, M. (2012) Základy moderní lékařské etiky. Praha: Portál.

1) §45 odst. 2 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů, (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.).

2) §52 zákona č. 96/2004 Sb. a §13 vyhlášky č. 189/2009 Sb.