Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MŽP ČR, částka 8/2018

Metodika

odboru odpadů MŽP

k přeshraniční přepravě použitých elektrozařízení

1 Úvod

Použitá elektrozařízení jsou častým předmětem přeshraniční přepravy a při vývozu do rozvojových zemí jsou často deklarována jako tzv. second-hand zboží. Velká část elektrozařízení přitom obsahuje drahé kovy, jako jsou zlato, stříbro, platina a jiné cenné suroviny. U předmětných vývozů existuje značné riziko, že nebudou v zemi dovozu použita k původnímu účelu, ale bude s nimi nakládáno jako s odpadem z důvodu získání druhotných surovin. K takovému nakládání dochází často neodborně (vypalování v otevřeném prostoru, tavení v kotlících, mechanické drcení) za rizika uvolňování nebezpečných látek, jež ohrožují lidské zdraví a životní prostředí. Po vytěžení zpeněžitelných komodit nebo zpeněžitelných součástek k opětovnému použití navíc zůstává řada zbytkových odpadů, které jsou následně odstraňovány spalováním nebo živelným skládkováním, s vysokým rizikem kontaminace daného území.

Z výše uvedeného patří problematika přeshraniční přepravy použitých elektrozařízení z hlediska rozlišení odpad / neodpad mezi sledované oblasti. Profesionální vývoz (business to business, dále „B2B“) použitých elektrozařízení za jiným účelem než za účelem přímého opětovného použití, a ve vymezených případech za účelem reklamace, opravy nebo renovace, je třeba vždy považovat za vývoz odpadu ve smyslu Nařízení o přepravě odpadů1.

Při posuzování přepravovaných zásilek použitých elektrozařízení existuje řada indikátorů, na jejichž základě lze předpokládat úmysl držitele přepravovat elektrozařízení za jiným účelem než za účelem opětovného použití. Zjištění takových skutečností při vizuální kontrole by mělo vést k podrobnějšímu prověření zásilky.

Některé prvotní znaky ještě nemusí znamenat, že jde skutečně o odpad, například odbyt některých použitých elektrozařízení a morální zastaralost může být odlišná v zemích EU a v třetích zemích. Hlavní kritéria posuzování přepravy použitých elektrozařízení jsou proto s ohledem na vyšší právní jistotu všech zúčastněných stran harmonizována přílohou VI Směrnice o OEEZ2 a v návaznosti na tento předpis upravena zákonem o odpadech3 a vyhláškou o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady4. Tato pravidla pokrývají i rizika možného ohrožení bezpečnosti osob při následném běžném provozu použitých elektrozařízení po uskutečnění přepravy, mezi něž patří úraz elektrickým proudem s možným ohrožením života nebo nežádoucí zahřátí spotřebičů, které může způsobit popáleniny osob nebo zapříčinit požár.

Ministerstvo životního prostředí (dále jen „Ministerstvo“) považuje za důležité vyjasnění základních pravidel, která se týkají posuzování použitých elektrozařízení při jejich přeshraniční přepravě.

Metodika je inspirována technickými návody připravenými pod Basilejskou úmluvou5 a návody připravenými skupinou kontaktních subjektů k Nařízení o přepravě odpadů6.

2 Cíl metodiky

Metodika shrnuje technicko - administrativní požadavky, které je třeba splnit ze strany osob podílejících se na přeshraniční přepravě použitých elektrozařízení za účelem jejich předání/prodeje k opětovnému použití, a kritéria posuzování zásilek, u nichž vzniká důvodné podezření, že nebudou dále užívána k původnímu účelu a je nutné je považovat za odpad se všemi právními důsledky vyplývajícími z této skutečnosti (nedovolená přeprava odpadů).

Cílem metodiky je sjednocení výkonu veřejné správy v oblasti odpadového hospodářství podle zákona o odpadech, ve spojení s Nařízením o přepravě odpadů. Metodika je určena zejména orgánům zapojeným do kontrol7, tj. České inspekci životního prostředí, Celní správě, Policii ČR, a dále krajským úřadům vykonávajícím v rámci přenesené působnosti veřejnou správu podle zákona o odpadech. Dále je metodika určena osobám zúčastněným na přepravě použitých elektrických a elektronických zařízení, tj. zejména vývozcům a dovozcům použitých elektrozařízení.

Ministerstvo není oprávněno vydávat konečný výklad k obecně závazným právním předpisům, přestože je jejich věcným gestorem; takové oprávnění má pouze nezávislý soud.

3 Přeprava použitých elektrozařízení z hlediska obsahu nebezpečných látek

3.1 Použitá elektrozařízení, která je zakázáno přepravovat

Vyhláška o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady uvádí výčet elektrozařízení, která nesmějí být přepravována jako použitá elektrozařízení8.

Zákaz přepravy se vztahuje na elektrozařízení obsahujících tyto nebezpečné látky:

1) regulované látky podle zvláštních právních předpisů pro zacházení s látkami, které poškozují ozonovou vrstvu9 - zejména starší chladící zařízení obsahující média na bázi CFC a HCFC,

2) PCB10 - zejména kapaliny v transformátorech a dielektrické kapaliny v kondenzátorech,

3) konstrukční součásti s obsahem azbestu - zejména elektrozařízení s izolací na bázi azbestu (výskyt např. u paměťových topných těles u starších pečících zařízení nebo u elektromotorů starších vysavačů),

4) radioaktivní látky.

3.2 Vývoz použitých elektrozařízení do třetích zemí

Vedle zákazu přepravy použitých elektrozařízení uvedených v kapitole 3.1 platí zákaz vývozu elektrozařízení s přidanou rtutí do třetích zemí, stanovený Nařízením o rtuti11.

Zákaz se vztahuje na následující elektrozařízení12:

a)  spínače a relé, s výjimkou velmi přesných měřicích můstků kapacit a odporu a vysokofrekvenčních spínačů a relé v monitorovacích zařízeních a v řídicích modulech s maximálním obsahem rtuti 20 mg na můstek, spínač nebo relé (zákaz vývozu platí od 31. 12. 2020)

b)  kompaktní zářivky (CFL) pro všeobecné osvětlení (zákaz vývozu platí od 31. 12. 2018)

- CFL.i < 30 wattů s obsahem rtuti vyšším než 2,5 mg na startér

- CFL.ni < 30 wattů s obsahem rtuti vyšším než 3,5 mg na startér

c) následující trubicové zářivky (LFL) pro všeobecné osvětlení (zákaz vývozu platí od 31. 12. 2018)

- trifosfátové zářivky < 60 wattů s obsahem rtuti vyšším než 5 mg na zářivku

- halofosfátové zářivky < 40 wattů s obsahem rtuti vyšším než 10 mg na zářivku

d) vysokotlaké rtuťové výbojky (HPMV) pro všeobecné osvětlení (zákaz vývozu platí od 31. 12. 2018)

e) následující zářivky se studenou katodou a zářivky s externí elektrodou (CCFL a EEFL) s přidanou rtutí určené pro elektronické displeje (zákaz vývozu platí od 31. 12. 2018)

- krátké (< 500 mm) s obsahem rtuti vyšším než 3,5 mg na zářivku

- střední (> 500 mm a < 1 500 mm) s obsahem rtuti vyšším než 5 mg na zářivku

- dlouhé (> 1 500 mm) s obsahem rtuti vyšším než 13 mg na zářivku.

Vzhledem k tomu, že Nařízení o POPs13 neumožňuje prodej výrobků s obsahem POPs třetím osobám, platí rovněž zákaz vývozu použitých elektrozařízení obsahujících perzistentní organické znečišťující látky (mj. bromované zpomalovače hoření, např. tzv. PBDE) vyjmenované v příloze I Nařízení o POPs, v případě PBDE v koncentracích nad 1000 ppm (0,1% hm.). Hlavním dřívějším použitím PBDE (zejm. jeho komerční směsi c-octaBDE) bylo v polymerech, zejm. akrylonitril-butadien-styrenu (ABS), což představovalo cca 95% veškerého c-octaBDE použití v EU. Ošetřený ABS se používal hlavně pro plastové chassis/kryty elektrických a elektronických zařízení, zejména pro CRT obrazovky a kancelářskou techniku jako kopírky a tiskárny. Další menší využití bylo ve vysoce houževnatém polystyrenu (HIPS), polybutylentereftalátu (PBT) a polyamidových polymerech. Typické koncentrace v hlavních aplikacích byly v rozmezí od 12% hm. do 18% hm. Výroba c-octaBDE byla ukončena v roce 2004, jeho používání cca o rok později. Je zřejmé, že pokud jsou vyvážena novější elektrozařízení (rok výroby 2005 a novější), neměla by tyto látky již obsahovat.

3.3 Dovoz použitých elektrozařízení do ČR ze státu mimo EU

V případě, že jsou použitá elektrozařízení dovážena do České republiky ze státu mimo Evropskou unii nebo Evropský hospodářský prostor a výrobky vstupují na unijní trh poprvé, nesmí v nich na základě nařízení vlády o RoHS14 být použity (vedle látek uvedených v kapitole 3.1) níže uvedené nebezpečné látky:

1) olovo,

2) rtuť,

3) kadmium,

4) šestimocný chrom,

5) polybromované bifenyly (PBB),

6) polybromované difenylethery (PBDE),

7) bis(2-ethylhexyl)ftalát (DEHP), i

8)  butylbenzylftalát (BBP), (zákaz uvedení na trh platí od 22. 6. 2019)

9)  dibutylftalát (DBP), (zákaz uvedení na trh platí od 22. 6. 2019)

10) diisobutylftalát (DIBP) (zákaz uvedení na trh platí od 22. 6. 2019)

Maximální hodnota hmotnostní koncentrace tolerovaná v homogenních materiálech je u všech nebezpečných látek 0,1%, s výjimkou kadmia, kde je 0,01%.

K dokumentaci požadované při přepravě použitých elektrozařízení musí být v takovém případě připojeny doklady prokazující splnění požadavků stanovených nařízením vlády o RoHS15. Dovozce musí obdobně jako u nových elektrozařízení vyhotovit technickou dokumentaci, provést příslušný postup posouzení shody, přiložit požadované doklady - prohlášení o shodě v českém jazyce a technickou dokumentaci - a označit elektrozařízení včetně označení CE (včetně plnění dalších požadavků na výrobek).

3.4 Uvedení použitých elektrozařízení na trh v ČR z jiného členského státu EU

V případě, kdy použitá elektrozařízení pochází a za účelem opětovného použití jsou dodávána na trh do České republiky z jiného členského státu Evropské unie, nařízení vlády o RoHS dle kapitoly 3.3 se na ně nevztahuje. To neplatí v případě, pokud by takové použité elektrozařízení prošlo podstatnými změnami nebo opravou za účelem změny původní výkonnosti, účelu nebo typu poté, co bylo uvedeno do provozu, přičemž tyto změny mají významný dopad na jeho soulad s harmonizačními právními předpisy Evropské unie16. Za podstatné změny by neměly být považovány standardní opravy při přípravě na opětovné použití, jako jsou výměny baterie nebo akumulátoru, výměna paměti nebo zdroje napájení i za předpokladu, že uvedené součásti budou mít vyšší výkon než součásti původní. Tyto součásti by nicméně měly splňovat požadavky na náhradní díly stanovené nařízením vlády o RoHS nebo spadat mezi stanovené výjimky.

4 Posuzování přepravovaného elektrozařízení - jedná se o odpad či nikoliv

4.1 Hlavní indikátory k prověření zásilky

  • Cílová destinace

Prvotní indikace pro prověření zásilky použitého zboží může vycházet z identifikace cílové destinace zásilky. Typickými příjemci použitého zboží jsou státy Afriky (např. Nigérie, Togo, Benin, Zanzibar, Keňa), kde existuje reálná poptávka po použitém zboží. Naopak do asijských států (zejm. Čína, Hong Kong, státy jihovýchodní Asie) je elektrozařízení přepravováno obvykle za účelem recyklace a případná deklarace jako „neodpadu“ může být snahou o vyhnutí se povinnostem stanoveným Basilejskou úmluvou17 a Nařízením o přepravě odpadů.

  • Uspořádání nákladu, balení jednotlivých kusů (viz kap. 5.2)

    • neukotvení zásilky,
    • neuspořádání zásilky,
    • nedostatečné zabalení jednotlivých kusů.
  • Elektrozařízení jsou viditelně poškozená nebo opotřebená, přičemž

    • jsou nefunkční,
    • jejich fyzické poškození zhoršuje funkčnost nebo bezpečnost a nemůže být opraveno za vynaložení přiměřených nákladů, o jejich opotřebení prakticky vylučuje jejich prodejnost.
  • Elektrozařízení jsou nekompletní tj.

    • elektrozařízením chybí základní součásti,
    • v daném stavu bez doplnění daného dílu nemohou plnit základní funkce.
  • Elektrozařízení jsou zastaralá nebo morálně opotřebená do té míry, že u nich lze očekávat

    • neprodejnost,
    • využití zařízení pouze na náhradní díly.
  • Za podezřelou je třeba považovat i zásilku deklarovanou jako zboží, u níž je deklarovaná cena nižší, než by mohla být očekávána za plně funkční elektrozařízení prodávané za účelem opětovného použití.

Posuzování zásilek a skutečnosti, zda se jedná na základě okolností přepravy o zboží nebo o odpad, se může lišit případ od případu18.

V případě podezření na nedovolenou přepravu odpadu mohou celní orgány nařídit přerušení přepravy a odstavení vozidla na místo k tomu určené, zadržet doklady k vozidlu a k nákladu, zakázat pokračování v jízdě a/nebo zabránit v další jízdě použitím technického prostředku.

4.2 Prokazování

Držitel použitých elektrozařízení musí na požádání celního orgánu nebo České inspekce životního prostředí při přepravě prokázat, že přepravované zboží není odpadem.19 Použitá elektrozařízení jsou považována za elektroodpad vždy, když je naplněna jedna z níže uvedených podmínek:

I. Držitel nepředloží a neprokáže, že dané elektrozařízení není odpadem, a to na základě:

  • čestného prohlášení (že přepravované elektrozařízení není odpadem), dokumentace (protokol o zkoušce funkčnosti a vyhodnocení přítomnosti nebezpečných látek), kopie daňového dokladu a kopie smlouvy o převodu vlastnictví k přepravovanému elektrozařízení v případě přepravy za účelem dalšího prodeje (viz kap. 5 a příloha 1)
  • čestného prohlášení (že přepravované elektrozařízení není odpadem) a prokázání jedné ze zákonem o odpadech stanovených výjimek20 v případě přepravy pro osobní potřebu, darování, opravu nebo diagnostiku (viz kap. 4.2.1 a příloha 1)

II. Není-li zajištěna ochrana přepravovaných elektrozařízení před poškozením (viz kap. 5_2)

Dle Nařízení o přepravě odpadů21 mohou celní orgány nebo Česká inspekce životního prostředí v dané věci stanovit závěr, že dotyčný předmět je odpadem, pokud:

  • požadované doklady nebyly předloženy ve lhůtě jimi stanovené
  • považují předložené doklady za nedostatečné, nebo
  • považují ochranu přepravovaných věcí před poškozením za nedostatečnou.

Za těchto okolností se převoz dotyčného předmětu nebo přeprava dotyčného odpadu považuje za nedovolenou přepravu dle Nařízení o přepravě odpadů se všemi jejími důsledky (viz kap. 7).

4.2.1 Výjimky z provádění zkoušek funkčnosti, vyhodnocení přítomnosti nebezpečných látek, zpracování dokumentace k jednotlivým kusům a předkládání daňových dokladů a smluv

Výjimka se uplatňuje v případě, kdy jsou použitá elektrozařízení přepravována k soukromým nebo osobním účelům, pro rodinné příslušníky nebo mají sloužit jako dar. Pro posouzení takových zásilek je potřeba zhodnotit povahu a množství elektrozařízení, ochranu před poškozením v průběhu přepravy (ukotvení, zabalení), což může i v těchto případech indikovat, že se jedná o přepravu odpadu. Typickým příkladem je volně ložený mix různého použitého zboží v zásilce určené k soukromým účelům (části automobilů, elektrozařízení, použité pneumatiky atd.), kdy způsob uložení a zabalení nezajišťuje ochranu použitých věcí během přepravy.

Výjimka se dále uplatní v případě, kdy jsou použitá elektrozařízení přepravována k opravě (vadná zařízení v rámci záruky), B2B elektrozařízení k renovaci nebo opravě do zemí OECD nebo B2B elektrozařízení k analýze hlavní příčiny závady. Vždy jde o zaslání výrobci, osobě, která si výrobek nechala vyrobit a uvádí na něm svoji značku nebo třetí osobě jednající jejím jménem.

Přehled těchto výjimek v závislosti na účelu přepravy je znázorněn v Příloze 1.

5 Požadavky při přepravě použitých elektrozařízení, která nejsou odpadem

5.1 Zpracování dokumentace

5.1.1 Protokol o provedené zkoušce funkčnosti elektrozařízení a doklad o provedeném vyhodnocení přítomnosti obsahu nebezpečných látek je součástí dokumentace ke každému kusu přepravovaného použitého elektrozařízení.

Dokumentace musí obsahovat:

  • název elektrozařízení a výrobce, pokud je znám,
  • údaj o skupině a podskupině elektrozařízení,
  • identifikační nebo typové číslo položky, pokud existuje,
  • rok výroby, pokud je znám,
  • jméno a příjmení nebo obchodní firma nebo název osoby odpovědné za provedení zkoušky funkčnosti a adresa sídla této osoby,
  • výsledek zkoušky funkčnosti provedené podle §14d vyhlášky o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady, její typ a datum provedení, a
  • údaje o obsahu nebezpečných látek v elektrozařízení.

Upevnění dokumentace

Dokumentace musí být bezpečně, nikoli však nastálo, upevněna buď přímo na nebalená elektrozařízení, nebo na jejich obal tak, aby byla čitelná bez nutnosti jejich rozbalení. Zkušenosti z praxe ukázaly, že vzhledem k velmi malým rozměrům některých elektrozařízení může být obtížné připevnění kompletních dokumentů na zařízení nebo jeho obal. Z uvedeného důvodu je možné v určitých případech připustit jako část dokumentace připevněné na dané zařízení i identifikační štítek s číslem položky v rámci zásilky (viz výše identifikační nebo typové číslo položky), který je bezpečně upevněn na daném kusu zařízení nebo jeho obalu, pokud umožňuje jednoznačné spárování s ostatními částmi dokumentace.

Provedení zkoušky funkčnosti použitých elektrozařízení

Zkoušky funkčnosti se provádí u každého přepravovaného kusu použitého elektrozařízení minimálně ověřením funkčnosti hlavních funkcí.

Zkouška funkčnosti použitých elektrozařízení přepravovaných z České republiky musí být provedena osobou, která je odborně způsobilá, má platné osvědčení pro revizní techniky elektrických zařízení podle §9 vyhlášky č. 50/1978 Sb. vydané Technickou inspekcí České republiky (TIČR) (činnost provádění revizí)22 a je držitelem živnostenského oprávnění k podnikání v oboru „Montáž, opravy, revize a zkoušky elektrických zařízení“. Postup při provádění zkoušky funkčnosti je uveden v příloze č. 11 vyhlášky o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady.

V osvědčení způsobilé osoby vydané TIČR je uveden:

  • rozsah, co smí osoba revidovat,
  • datum platnosti osvědčení a
  • evidenční číslo.

Testování použitých elektrozařízení přepravovaných do České republiky nebo přes Českou republiku musí být provedeno osobou, která má vydáno platné osvědčení v oblasti bezpečnosti práce a revizí elektrospotřebičů v obdobném rozsahu v zemi vývozu jako osoba uvedená v předchozím odstavci.

Provedení vyhodnocení přítomnosti nebezpečných látek

V případě dovozu použitých elektrozařízení ze států mimo Evropskou unii do ČR dokládá držitel vyloučení obsahu nebezpečných látek prohlášením o shodě dle kap. 3.3, v případě pochybností doplněným technickou dokumentací. Jako doklad o obsahu nebezpečných látek v přepravovaném elektrozařízení v případě ostatních přeprav může sloužit například průvodní technická dokumentace k výrobku poskytovaná výrobcem, pokud tyto údaje obsahuje, nebo toto hodnocení může provést např. osoba odborně způsobilá, která provádí zkoušku funkčnosti elektrozařízení (minimálně posouzením, zda použité elektrozařízení nespadá mezi typy elektrozařízení, ve kterých látky uvedené v kapitole 3.1, příp. 3.2, mohly být použity - např. starší chladící zařízení, starší vysavače s azbestovou izolací).

V případě přepravy použitého elektrozařízení z České republiky se pro vypracování dokumentace a dokladů k zásilce použije formulář uvedený v příloze 2 této metodiky (vzor formuláře dle přílohy č. 12 vyhlášky o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady). Formulář vychází z návodů připravených pod Basilejskou úmluvou a jeho použití je tudíž doporučeno i při přepravě do České republiky nebo přes Českou republiku.

Pokud revizní technik testuje homogenní zásilku složenou z elektrozařízení stejného typu (např. monitory), lze připustit sloučení jednotlivých položek pod stejnou hlavičkou (část B formuláře v příloze 2 této metodiky s vynecháním např. položky výrobce), pokud všechna elektrozařízení prošla stejným testem, vyhovují, a lze je v rámci dokumentace a zásilky jednoznačně identifikovat. Část B formuláře pak musí být spárována se seznamem s položkami strukturovanými např. jako níže uvedená tabulka a každý list bude orazítkován a podepsán revizním technikem.

Značka

Identifikační číslo položky

Paleta č.

Specifikace zařízení

Sériové číslo

5.1.2 Přiložení dalších dokumentů k zásilce

Ke každé zásilce přepravovaných použitých elektrozařízení, kterou tvoří zejména přepravní kontejner nebo nákladní vozidlo, se přiloží

  • příslušný přepravní doklad, například nákladní list podle Úmluvy o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční nákladní dopravě (CMR) nebo Úmluvy o mezinárodní železniční přepravě (COTIF),
  • seznam přepravovaných elektrozařízení,
  • seznam nebezpečných látek obsažených v přepravovaných elektrozařízeních a
  • prohlášení držitele přepravovaných elektrozařízení o jeho odpovědnosti za splnění povinností podle §37r zákona o odpadech.

Pro vypracování výše uvedené dokumentace a dokladů se rovněž použije formulář uvedený v příloze 2 této metodiky.

Těmito doklady musí být vybaven řidič vozidla, strojvedoucí vlaku, vůdce plavidla nebo velitel letadla po celou dobu přepravy.

5.2 Balení zásilky

Elektrozařízení patří mezi výrobky citlivé k účinkům mechanického namáhání a klimatickým vlivům, a tudíž musí být zajištěna jejich odpovídající ochrana před poškozením během přepravy a manipulace. Výběr obalů přiměřené odolnosti a ochranné účinnosti by měl být proveden s ohledem na rizika mechanického namáhání (rázy při volném pádu, horizontální rázy, tlaky při stohování, lokální stlačení, opakované vibrace) v průběhu celé přepravy23, a to s ohledem na druh dopravy a doby trvání jednotlivých způsobů dopravy.

5.2.1 Ochrana a fixace jednotlivých elektrozařízení

Každý kus elektrozařízení by měl být zabalen samostatně, přičemž přepravní balení celé zásilky by mělo být kombinací několika fixačních systémů. Elektrozařízení by měla být přednostně balena do krabic. Uvnitř krabic je třeba použít výplňový fixační systém pro poddajnou fixaci. Doporučují se zejména pěnové fólie, vzduchové polštářky nebo FLO-PAK tělíska. Použité kartonové krabice a proložky by měly být z vícevrstvé lepenky. V případě těsného vyskládání výrobků a použití poddajné fixace lze akceptovat u některých výrobků (například adaptéry) vyskládání více kusů v rámci jednoho balení (jedné krabice).

Tablety, monitory, mobilní telefony a notebooky se před vložením do krabice odpovídající velikosti doporučuje vložit nejprve do sáčku z bublinkové či pěnové fólie, pro zvýšení pevnosti obalení smršťovací fólií nebo oblepení lepicí páskou. Některé díly (rukojeti, stojany) je vhodné s ohledem na možné poškození pro účely přepravy demontovat.

V případě uspořádání zásilky mimo krabice musí být použita kombinace obalů - např. bublinkové fólie, kartonové hrany nebo hrany z pěnového polyethylenového profilu (pěnové profily k ochraně hran a rohů) a strečové fólie. Jednotlivé výrobky musí být vyskládány vodorovně těsně na sobě s proložkou z vícevrstvé lepenky nebo vzduchových polštářů.

5.2.2 Ochrana a fixace celé zásilky

Zásilku se doporučuje uspořádat tak, že se na dřevěnou paletu ukládá podkladový papír, každá vrstva krabic nebo dostatečně obalených výrobků se stabilně uloží na paletě, mezi jednotlivé vrstvy se vloží protiskluzový papír a vše se převáže vázací strečovou fólií a/nebo PP páskou. V rámci kontejneru by mělo dojít k ukotvení pomocí vázacích popruhů.

Příklady doporučeného balení a fixace jednotlivých elektrozařízení

Doporučené balení jednotlivých kusů:

Doporučená demontáž a balení výrobků a dílů citlivých na mechanické poškození:

Příklady doporučeného uspořádání zásilky a přípustného balení více kusů v jednom obalu

Příklady nevhodného uspořádání zásilky a nedostatečného balení použitých elektrozařízení

6 Použitá elektrozařízení jako odpad

V případech, kdy jsou použitá elektrozařízení přepravována jako odpad, se jejich přeprava řídí zejména:

a) Nařízením o přepravě odpadů;

b) Nařízením č. 1418/200724;

c) zákonem o odpadech;

d) vyhláškou č. 374/2008 Sb., o přepravě odpadů a o změně vyhlášky č. 381/2001 Sb., kterou se stanoví Katalog odpadů, Seznam nebezpečných odpadů a seznamy odpadů a států pro účely vývozu, dovozu a tranzitu odpadů a postup při udělování souhlasu k vývozu, dovozu a tranzitu odpadů (Katalog odpadů), ve znění pozdějších předpisů.

Na úrovni EU platí pro zpracovatele elektroodpadu jednotná pravidla vyplývající ze směrnice o OEEZ z hlediska náležitého zpracování (čl. 8 a příloha VII). Zpracování elektroodpadu ve státě, který není členským státem Evropské unie, lze zahrnout do plnění požadavků stanovených v §37m zákona o odpadech, doloží-li vývozce, že využití, opětovné použití nebo materiálové využití proběhlo za podmínek srovnatelných s podmínkami stanovenými tímto zákonem.

6.1 Zařazování odpadního elektrozařízení určeného k využití pro účely přeshraniční přepravy

Odpadní elektrozařízení, která neprošla před přepravou zpracováním25, je potřeba zařadit pod jednu z položek podle příloh Nařízení o přepravě odpadů uvedených v tabulce níže. Elektroodpady vzniklé zpracováním mohou být zařazeny pod jiné vhodné položky dle skutečných vlastností odpadu. V případě pochybností o zařazení lze zařazení konzultovat s Ministerstvem.26

Přeprava mezi státy EU a z EU do států, na které se vztahuje Rozhodnutí OECD27

Příloha III (Zelený seznam odpadů)

GC010 Elektrická zařízení sestávající pouze z kovů nebo slitin

GC020 Elektronický odpad (např. desky s plošnými spoji, elektronické součástky, drát atd.) a zhodnocované elektronické součástky vhodné k opětnému získání drahých a ostatních kovů

Příloha IV (Žlutý seznam odpadů)

A1020 Odpady obsahující jako složky nebo kontaminované kteroukoliv z následujících

položek, vyjma odpady kovů v masivní formě:

- antimon, sloučeniny antimonu

- berylium, sloučeniny berylia

- kadmium, sloučeniny kadmia

- olovo, sloučeniny olova

- selen, sloučeniny selenu

- tellur, sloučeniny telluru

A1030 Odpady obsahující jako složky nebo kontaminované kteroukoliv z následujících položek:

- arsen, sloučeniny arsenu

- rtuť, sloučeniny rtuti

- thalium, sloučeniny thalia

A1180 Odpadní elektrická a elektronická zařízení obsahující složky jako akumulátory a baterie uvedené v seznamu A, rtuťové spínače, sklo z obrazovek, ostatní aktivované sklo a PCB kondenzátory, nebo znečištěné složkami z přílohy I (např. kadmium, rtuť, olovo, polychlorované bifenyly) v takové míře, že vykazují některou z vlastností uvedených v příloze III

A2010 Odpad skla z obrazovek a jiných aktivovaných skel

A3180 Odpady, látky a předměty obsahující, sestávající, nebo znečištěné polychlorovanými bifenyly (PCB), polychlorovanými terfenyly (PCT), polychlorovanými naftaleny (PCN) nebo polybromovanými bifenyly (PBB) nebo kterýmikoliv jinými polybromovanými analogickými sloučeninami, v koncentraci 50 mg/kg nebo vyšší

Odpady nezařazené pod žádnou z položek uvedených v přílohách Nařízení o přepravě odpadu (tzv. nezařazené odpady). 

Vývoz do zemí, na které se nevztahuje Rozhodnutí OECD (uplatní se omezení a zákazy podle čl. 36 a 37 ve spojení s přílohou V Nařízení o přepravě odpadů)

Příloha V, Část 1 

Seznam A (zakázáno vyvážet)

Odpady zařazené v Příloze IV (Žlutý seznam odpadů) – viz výše

Příloha V, Část 1

Seznam B (potenciálně povoleno k vývozu)

B1040 Odpadní zařízení pro výrobu elektrické energie, nekontaminovaná mazacími oleji, PCB nebo PCT v množství, které by je činilo nebezpečnými

B1110 Elektrická a elektronická zařízení:

- elektronická zařízení sestávající pouze z kovů nebo slitin

- odpadní elektrická a elektronická zařízení (včetně desek s plošnými spoji) neobsahující složky, jako např. akumulátory a baterie uvedené na seznamu A, rtuťové spínače, sklo z obrazovek a ostatní aktivované sklo a PCB-kondenzátory, nebo které nejsou kontaminovány složkami z přílohy I (např. kadmium, rtuť, olovo, PCB), nebo ze kterých byly tyto složky odstraněny do té míry, že neprojevují žádnou z vlastností uvedených v příloze III

- elektrická a elektronická zařízení (včetně desek s plošnými spoji, elektronických součástek a drátů) určená pro přímé opětovné použití, nikoliv k recyklaci nebo k odstranění28

6.2 Přepravní režimy

Přepravní režim elektroodpadů za účelem jejich využití se odvíjí od zařazení odpadu do příloh Nařízení o přepravě odpadu a od země vývozu a dovozu. Přehled přepravních režimů je uveden v tabulce níže. Tabulka neřeší situace, kdy jsou elektroodpady převáženy za účelem odstranění. Obecně platí, že přeshraniční přeprava odpadů do České republiky za účelem odstranění je zakázána. Vývoz odpadů za účelem odstranění by bylo možné povolit jen do členských států EU příp. států ESVO, které jsou zároveň smluvními stranami Basilejské úmluvy, pokud by v ČR nebyla kapacita pro jejich environmentálně správné odstranění. Takový vývoz by vždy podléhal postupu předchozího písemného oznámení a souhlasu.

Pravidla a povinnosti související s přeshraniční přepravou odpadů jsou podrobně zpracovány na webových stránkách Ministerstva http://www.mzp.cz/cz/preshranicni_preprava_odpadu. V případech, kdy je vyžadováno předchozí písemné oznámení a získání souhlasu pro uskutečnění přepravy, je v České republice příslušným orgánem Ministerstvo.

Přehledová tabulka režimů dovozu a vývozu elektroodpadu (elektrozařízení nebo odpadu z jejich zpracování) za účelem využití podle Nařízení o přepravě odpadů

Země původu nebo určení

Zařazení

Vývoz z ČR

Dovoz do ČR

Státy EU

Odpady uvedené v příloze III, IIIB, směsi uvedené v příloze IIIA

Postup dle čl. 18

Postup dle čl. 18

Odpady uvedené v příloze IV a nezařazené odpady

Předchozí písemné oznámení a souhlas

Předchozí písemné oznámení a souhlas

Státy, na které se vztahuje Rozhodnutí OECD

Odpady uvedené v příloze III a směsi uvedené v příloze IIIA

Postup dle čl. 18

Postup dle čl. 18

Odpady uvedené v příloze IV a nezařazené odpady

Předchozí písemné oznámení a souhlas

Předchozí písemné oznámení a souhlas

Třetí země (ne EU, ne Rozhodnutí OECD)

Dle zařazení v příloze V

Odpady uvedené v seznamu A a nebezpečné odpady: ZÁKAZ

Veškeré odpady ze zemí, které jsou smluvními stranami Basilejské úmluvy29: obdoba dovozu ze zemí, na které se vztahuje rozhodnutí OECD

Odpady uvedené v příloze III, směsi uvedené v příloze IIIA: režim dle Nařízení č. 1418/2007. Postup konzultovat30

Veškeré odpady ze zemí, které nejsou smluvními stranami Basilejské úmluvy31: ZÁKAZ

Odpady / země neuvedené v Nařízení č. 1418/2007 a nezařazené odpady, nevztahuje-li se na ně zákaz vývozu: Předchozí písemné oznámení a souhlas

7 Nedovolená přeprava elektroodpadu

Pokud jsou přepravována použitá elektrozařízení, která jsou považována za odpad, aniž bylo dodrženo Nařízení o přepravě odpadů, jedná se o nedovolenou přepravu odpadů (čl. 2 (35) Nařízení o přepravě odpadů). Při nedovolené přepravě se postupuje podle článků 24 a 25, jež stanoví povinnosti osoby, která je za nedovolenou přepravu odpovědná, zejména povinnost zajistit řádné využití nebo odstranění odpadu z nedovolené přepravy a povinnost převzít odpad zpět, pokud je nedovolená přeprava zjištěna v jiném státě. Hierarchii odpovědnosti za využití nebo odstranění odpadu z nedovolené přepravy a případného převzetí odpadů zpět ilustruje tabulka uvedená níže.32

Jestliže se příslušné orgány v zemi odeslání a určení neshodnou na rozlišení, zda se jedná o odpad nebo výrobek, pohlíží se na předmět posuzování jako na odpad.

Subjekt zodpovědný za nedovolenou přepravu dle Nařízení o přepravě odpadů

Oznamovatel

Příjemce

1. Odpad převezme zpět oznamovatel, nebo pokud nebylo podáno oznámení:

1. Odpad využije nebo odstraní způsobem šetrným k životnímu prostředí příjemce, nebo pokud to není možné:

2. Odpad převezme zpět oznamovatel de iure (jenž měl oznámení provést), nebo pokud to není možné:

2. Samotný příslušný orgán nebo fyzická nebo právnická osoba jednající jeho jménem.

3. Odpad převezme zpět samotný příslušný orgán místa odeslání nebo fyzická nebo právnická osoba jednající jeho jménem, nebo pokud to není možné:

4. Bude jiným způsobem využit nebo odstraněn v zemi určení nebo zemi odeslání samotným příslušným orgánem místa odeslání nebo fyzickou nebo právnickou osobou jednající jeho jménem, nebo pokud to není možné:

5. Bude jiným způsobem využit nebo odstraněn v jiné zemi samotným příslušným orgánem místa odeslání nebo fyzickou nebo právnickou osobou jednající jeho jménem, pokud s tím všechny dotčené příslušné orgány souhlasí.

8 Kontakty

Ministerstvo životního prostředí

Odbor odpadů Vršovická 1442/65 100 10 Praha 10

Oddělení přeshraničního pohybu odpadů a mezinárodní spolupráce

tel.: + 420 267 122 014

e-mail: Jana.Samkova@mzp.cz

Oddělení zpětného odběru

tel: + 420 267 122 557

e-mail: Marketa.Michalova@mzp.cz

Česká inspekce životního prostředí - ředitelství

Oddělení odpadového hospodářství

Na Břehu 267

190 00 Praha 9

tel.: + 420 222 860 230

e-mail: lukas.kus@cizp.cz, martin.zemek@cizp.cz

Celní správa České republiky

Generální ředitelství cel - Oddělení Netarifních opatření GŘC

Budějovická 70

140 96 Praha 4

tel: + 420 261 332 223

e-mail: p.kramarik@cs.mfcr.cz

Ministerstvo průmyslu o obchodu (problematika RoHS)

Odbor ekologie Na Františku 32 110 15 Praha 1 tel: + 420 224 852 351 havlice@mpo.cz

9 Užitečné zdroje informací

Webové stránky Ministerstva věnované přeshraniční přepravě odpadů a odpadním elektrozařízením:

http://www.mzp.cz/cz/preshranicni_preprava_odpadu

https://www.mzp.cz/cz/elektrozarizeni

Příloha 1 – Požadavek na zkoušky funkčnosti a vypracování dokumentace dle účelu přepravy

Příloha 2 – Vzor dokumnetace1

Dokumentace a další doklady přikládané k nákladu přepravovaných použitých elektrozařízení

Documentation and other documents accompanying load of shipped used equipment

1 Dle přílohy č. 12 vyhlášky o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady 

1 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1013/2006 o přepravě odpadů, v platném znění (dále „Nařízení o přepravě odpadů“)

2 Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/19/EU o odpadních elektrických a elektronických zařízeních (OEEZ) (dále „Směrnice o OEEZ“)

3 §37r zákona č. 185/2001 Sb. o odpadech a o změně některých zákonů ve znění pozdějších předpisů (dále „zákon o odpadech“)

4 část čtvrtá vyhlášky č. 352/2005 Sb. o podrobnostech nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady a o bližších podmínkách financování nakládání s nimi (dále „vyhláška o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady“)

7 čl. 50 odst. 4a a 4b Nařízení o přepravě odpadů

8 §14f vyhlášky o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady

9 Zákon č. 73/2012 Sb., o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1005/2009 o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu v platném znění.

10 §26 písm. a) zákona o odpadech

11 čl. 5 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/852 o rtuti a o zrušení nařízení (ES) č. 1102/2008 (dále „Nařízení o rtuti“)

12 S výjimkou spínačů a relé, zářivek se studenou katodou a zářivek s externí elektrodou (CCFL a EEFL) pro elektronické displeje a měřicí zařízení, je-li jich použito k výměně součásti většího zařízení a za předpokladu, že pro danou součást neexistuje schůdná bezrtuťová alternativa, v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2011/65/EU o omezení používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních

13 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 850/2004 o perzistentních organických znečišťujících látkách a o změně směrnice 79/117/EHS (dále „Nařízení o POPs“)

14 Nařízení vlády č. 481/2012 Sb. o omezení používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních – (Restriction of Hazardous Substances – RoHS) (dále „nařízení vlády o RoHS“)

15 §8 nařízení vlády o RoHS; podrobnosti ohledně problematiky RoHS jsou uvedeny v návodu Ministerstva průmyslu a obchodu a dostupném z https://www.mpo.cz/cz/prumysl/prumysl-a-zivotni-prostredi/rohs-elektrozarizeni/zakladni-informace-k-problematice-rohs--158558/

16 Sdělení Komise „Modrá příručka“ k provádění pravidel EU pro výrobky 2016 (2016/C 272/01); dostupné z http://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/ALL/?uri=CELEX:52016XC0726(02)

17 Basilejská úmluva o kontrole pohybu nebezpečných odpadů přes hranice států a jejich zneškodňování; www.basel.int

18 Elektrozařízení by mělo být dle Technických návodů k přeshraniční přepravě elektroodpadů a použitého elektrozařízení, zejména ve vztahu k rozlišení odpad/neodpad5 vypracovaných pod Basilejskou úmluvou obvykle považováno za odpad, pokud:

a) je určeno k využití/odstranění nebo recyklaci místo analýzy hlavní příčiny závady/poruchy nebo opětovného použití, nebo je jeho určení nejasné,

b) je nekompletní – chybí základní součásti a zařízení nemůže vykonávat klíčové funkce,

c) se u něj projevuje porucha, která podstatně ovlivňuje jeho funkčnost a zařízení selhává v příslušné zkoušce funkčnosti,

d) vykazuje známky fyzického poškození, které zhoršuje jeho funkčnost nebo bezpečnost dle příslušných standardů, a nemůže být opraveno za přijatelných nákladů,

e) ochrana proti poškození během přepravy, nakládky a vykládky je nevhodná, např. obal a uspořádání zásilky jsou nedostatečné,

f) je obzvláště opotřebované nebo poškozené a jeho vzhled snižuje jeho prodejnost,

g) obsahuje nebezpečné součásti, jejichž využití/odstranění je vyžadováno národní legislativou nebo jež je zakázáno vyvážet nebo jejichž použití v takových zařízeních je zakázáno národní legislativou (viz kap. 3),

h) elektrozařízení není předmětem běžné poptávky na trhu,

i) elektrozařízení je určené k demontáži (za účelem získání náhradních dílů),

j) cena za elektrozařízení je podstatně nižší než by se dalo očekávat za plně funkční elektrozařízení určené k opětovnému použití.

19 §37r odst. 1 zákona o odpadech ve spojení s čl. 50 4(a) Nařízení o přepravě odpadů 

20 §37r odst. 2 a 3 zákona o odpadech

21 čl. 50 odst. 4b Nařízení o přepravě odpadů

22 Počty platných osvědčení revizních techniků k 31. 12. 2016: 13 417

23 Např. ČSN 77 0910 Mechanické namáhání přepravního balení v přepravních řetězcích

24 Nařízení Komise č. 1418/2007 o vývozu některých odpadů určených k využití, uvedených v příloze III nebo IIIA nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1013/2006, do některých zemí, na které se nevztahuje rozhodnutí OECD o kontrole pohybů odpadů přes hranice, v platném znění, (dále „Nařízení č. 1418/2007“)

25 Jakákoli operace prováděná po převzetí elektroodpadu do zařízení ke zpracování elektroodpadu za účelem jeho dekontaminace, demontáže, drcení, využití nebo přípravy na odstranění nebo jakákoli jiná činnost provedená s cílem využití nebo odstranění elektroodpadu

26 Pro účely zařazování odpadů byly vydány dvě příručky - „Přeshraniční přeprava odpadů“ a „Manuál pro zařazování odpadů do Zeleného seznamu“, dostupné na http://www.mzp.cz/cz/preshranicni_preprava_odpadu

27 Rozhodnutí Rady OECD C (2001)107/v konečném znění o revizi rozhodnutí C(92)39/v konečném znění o kontrole pohybu odpadů určených k využití přes hranice (dále „Rozhodnutí OECD“). Členské země OECD: Austrálie, Belgie, Česko, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Chile, Irsko, Island, Italie, Izrael, Japonsko, Jižní Korea, Kanada, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Mexiko, Německo, Nizozemsko, Norsko, Nový Zéland, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Řecko, Slovensko, Slovinsko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Turecko, USA, Velka Británie.

28 Pokud je některá ze zúčastněných zemí považuje za odpad

29 Smluvními stranami Basilejské úmluvy je většina zemí světa

30 Režimy podle Nařízení č. 1418/2007: zákaz dovozu / postup předchozího písemného oznámení a souhlasu / žádná kontrola v zemi určení / s kontrolou podle vnitrostátních předpisů v zemi určení. V konkrétním případě lze postup konzultovat s Ministerstvem, ve sporných případech i s příslušným orgánem země určení.

31 Např. Kosovo, Haiti, Sierra Leone. Zákaz platí, pokud není s těmito zeměmi uzavřena mnohostranná nebo dvoustranná dohoda ve smyslu čl. 43 odst. 1 a 2 Nařízení o přepravě odpadů.

32 Pokud splnění povinností podle čl. 24 nebo 25 Nařízení o přepravě odpadů zajistí příslušný orgán, uloží úhradu nákladů osobám, které za nedovolenou přepravu odpovídají. Tyto osoby odpovídají za úhradu nákladů společně a nerozdílně.