Animace načítání

Stránka se připravuje...


Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 136/2011 Sb., o oběhu bankovek a mincí a o změně zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se zrušuje zákon č. 76/1976 Sb., o ražbě československých dukátů

46/0

Vládní návrh

Důvodová zpráva

Obecná část

Zvláštní část

Závěrečná zpráva RIA

Vládní návrh

ZÁKON

ze dne … 2018,

kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 136/2011 Sb., o oběhu bankovek a mincí a o změně zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se zrušuje zákon č. 76/1976 Sb., o ražbě československých dukátů

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

ČÁST PRVNÍ

Změna zákona o České národní bance

Čl. I

Zákon č. 6/1993 Sb. , o České národní bance, ve znění zákona č. 60/1993 Sb., zákona č. 15/1998 Sb., zákona č. 442/2000 Sb., nálezu Ústavního soudu, vyhlášeného pod č. 278/2001 Sb., zákona č. 482/2001 Sb., zákona č. 127/2002 Sb., zákona č. 257/2004 Sb., zákona č. 377/2005 Sb., zákona č. 57/2006 Sb., zákona č. 62/2006 Sb., zákona č. 230/2006 Sb., zákona č. 160/2007 Sb., zákona č. 36/2008 Sb., zákona č. 124/2008 Sb., zákona č. 254/2008 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona 285/2009 Sb., zákona č. 295/2009 Sb., zákona č. 145/2010 Sb., zákona č. 156/2010 Sb., zákona č. 41/2011 Sb., zákona č. 92/2011 Sb., zákona č. 136/2011 Sb., zákona č. 139/2011 Sb., zákona č. 357/2011 Sb., zákona č. 428/2011 Sb., zákona č. 227/2013 Sb., zákona č. 135/2014 Sb., zákona č. 204/2015 Sb., zákona č. 375/2015 Sb., zákona č. 377/2015 Sb., zákona č. 258/2016 Sb. a zákona č.183/2017 Sb., se mění takto:

1. V §12 se za slovo „i“ vkládají slova „bankovky a“.

2. V §16 odst. 2 se za slovo „pamětní“ vkládají slova „bankovky a“.

3. §16a se zrušuje.

4. §20 a 21 znějí:

„§20

(1) Česká národní banka má výhradní právo vydávat obchodní mince, které se nazývají české dukáty. Ustanovení §15 se pro ně použije obdobně.

(2) Obchodní mince jsou mince vydané Českou národní bankou, které nejsou zákonnými penězi a nemají nominální hodnotu.

§21

(1) Nikdo nesmí vyrábět, dovážet, nabízet, prodávat nebo jinak rozšiřovat medaile, žetony nebo podobné předměty, které jsou svým provedením způsobilé uvést jejich držitele v omyl, že jde o mince vydávané Českou národní bankou.

(2) Nikdo nesmí při označení nebo popisu žetonu, medaile nebo podobného předmětu v souvislosti s jejich nabízením, prodejem nebo jiným rozšiřováním použít slovo „mince“.“.

5. V §22 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec 2, který zní:

„(2) Česká národní banka stanoví vyhláškou v případě obchodní mince, zda se vydává jako jeden český dukát nebo jeho násobek, dále rozměry, hmotnost, materiál, vzhled, její další náležitosti a datum vydání.“.

6. §46 včetně nadpisu zní:

„§46

Přestupky

(1) Přestupku se dopustí ten, kdo

a) v rozporu s §21 odst. 1 vyrobí, doveze, nabízí, prodává nebo jinak rozšiřuje medaile, žetony nebo podobné předměty zaměnitelné s mincemi vydanými Českou národní bankou, nebo

b) v rozporu s §21 odst. 2 používá při označení nebo popisu žetonu, medaile nebo podobného předmětu v souvislosti s jejich nabízením, prodejem nebo rozšiřováním slovo „mince“.

(2) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že

a) neposkytne potřebnou informaci nebo podklad podle §44a odst. 1,

b) nesplní povinnost uloženou rozhodnutím o opatření k nápravě podle §44a odst. 4, nebo

c) neinformuje Českou národní banku o odstranění nedostatku podle §44a odst. 5.

(3) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako osoba uvedená v §41 odst. 1 písm. a), b) nebo c) dopustí přestupku tím, že

a) nevypracuje nebo nepředloží výkaz podle §41 odst. 3, nebo

b) v rozporu s §41 odst. 4 nezajistí opravu, upřesnění nebo vysvětlení výkazu.

(4) Za přestupek lze uložit pokutu do

a) 5 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. a) nebo podle odstavce 2 písm. b),

b) 1 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. b), odstavce 2 písm. a) nebo c) anebo podle odstavce 3.“.

7. §46a se včetně nadpisu zrušuje.

ČÁST DRUHÁ

Změna zákona o oběhu bankovek a mincí

Čl. II

Zákon č. 136/2011 Sb., o oběhu bankovek a mincí a o změně zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 254/2012 Sb., zákona č. 278/2013 Sb., zákona č. 323/2016 Sb. a zákona č. 183/2017 Sb., se mění takto:

1. V §2 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:

„(3) Pamětní bankovka je tuzemská bankovka určená ke sběratelským účelům.“.

Dosavadní odstavce 3 až 5 se označují jako odstavce 4 až 6.

2. V §2 odst. 4 se slova „obecných nebo“ zrušují.

3. V §5 odst. 2 písm. b) se za slova „se jedná o “ vkládají slova „pamětní bankovky,“.

4. V §6 odst. 1 se na začátek písmene d) vkládají slova „pamětní bankovky nebo“ a za slovo „pamětními“ se vkládají slova „bankovkami nebo pamětními“.

5. V §10 odst. 2 se za slovo „poškozené“ vkládají slova „pamětní bankovky nebo“ a slova „mincemi pamětními“ se nahrazují slovy „pamětními bankovkami nebo pamětními mincemi“.

6. V §10 odst. 4 větě druhé se za slova „s výjimkou pamětních“ vkládají slova „bankovek nebo pamětních“.

ČÁST TŘETÍ

Zrušovací ustanovení

Čl. III

Zákon č. 76/1976 Sb., o ražbě československých dukátů, se zrušuje.

ČÁST ČTVRTÁ

Účinnost

Čl. IV

Tento zákon nabývá účinnosti patnáctým dnem po jeho vyhlášení.

DŮVODOVÁ ZPRÁVA

k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 136/2011 Sb., o oběhu bankovek a mincí a o změně zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se zrušuje zákon č. 76/1976 Sb., o ražbě československých dukátů.

OBECNÁ ČÁST

1. Zhodnocení platného právního stavu

Postavení centrální banky České republiky, jejíž existence je společně s definicí jejího hlavního cíle zakotvena v čl. 98 Ústavy, je upraveno v souladu s tímto článkem zákonem č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ČNB“). Nyní platný zákon o ČNB v části čtvrté, která se týká emise bankovek a mincí, stanoví, že ČNB má výhradní právo vydávat bankovky a mince, jakož i mince pamětní. V návaznosti na úpravu v zákoně o ČNB jsou pak další pravidla emise bankovek a mincí stanovena v zákoně č. 136/2011 Sb., o oběhu bankovek a mincí a o změně zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o oběhu bankovek a mincí“). V neposlední řadě je stále platný zákon č. 76/1976 Sb., o ražbě československých dukátů. Tento zákon upravuje ražbu československých dukátů jako obchodních mincí a stanovuje jejich technické parametry. Podrobnosti viz Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace.

Navrhovaná právní úprava nemá žádný dopad ve vztahu k zákazu diskriminace ani ve vztahu k rovnosti mužů a žen.

2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy

Konkrétně návrh obsahuje výhradně změnu části zákona o ČNB týkající se bankovek a mincí, kde se doplňuje oprávnění ČNB vydávat pamětní bankovky a obchodní mince; možnost vydání pamětních bankovek potom reflektuje související změna zákona o oběhu bankovek a mincí. Materie je upravena obdobně jako v případě vydávání pamětních mincí.

3. Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy

Navrhovaná úprava je nezbytná z důvodu potřeby legislativního zakotvení nového oprávnění v oblasti emise bankovek a mincí. Po vzoru zahraničních centrálních bank je cílem umožnit ČNB vydávat pamětní bankovky, a to vedle již existujícího oprávnění vydávat pamětní mince. Pamětní bankovky by mohly být vydávány například při výročích významných událostí národních dějin. S ohledem na současný způsob vydávání pamětních mincí se lze domnívat, že i vydávání pamětních bankovek by mohlo přispět ke zvýšení povědomí o národní historii a významu české a československé koruny jako české měny. Dále platná právní úprava v zákoně č. č. 76/1976 Sb., o ražbě československých dukátů vymezuje pravomoc státu vydávat obchodní mince s názvem československý dukát. Tato právní úprava však nereflektuje současný stav, kdy je emise mincí svěřena výhradně ČNB. To znamená, že ČNB nemůže vydávat mince obchodní. Tento stav je třeba navrhovanou právní úpravou napravit. Podrobnosti viz Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace.

4. Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem

Navrhovaná právní úprava je plně v souladu s ústavním pořádkem České republiky a garantuje dodržování základních lidských práv a svobod.

5. Zhodnocení slučitelnosti navrhované právní úpravy se závazky vyplývajícími pro Českou republiku z jejího členství v Evropské unii

Navrhovaná právní úprava je plně slučitelná s právem Evropské unie a ustanovení navrhované právní úpravy nezakládají rozpor s právem Evropské unie a s ustálenou judikaturou Soudního dvora Evropské unie.

Navrhovaná právní úprava respektuje závazky, které pro Českou republiku v dané oblasti z členství v Evropské unii vyplývají.

Návrh zákona nebyl konzultován s Evropskou centrální bankou, protože konzultace v souladu s čl. 127 odst. 4 Smlouvy o fungování Evropské unie a Rozhodnutím Rady 98/415/ES ze dne 29. června 1998 o konzultacích vnitrostátních orgánů s Evropskou centrální bankou proběhla již v rámci novely zákona o ČNB a zákona o oběhu bankovek a mincí (sněmovní tisk 1009), která však neprošla celým legislativním procesem, neboť Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR v tehdejším složení nestihla tuto novelu projednat. Vzhledem k tomu, že návrh zákona je totožný s částí původního vládního návrhu, nebylo nutné konzultaci s Evropskou centrální bankou opakovat. Evropská centrální banka neidentifikovala žádný rozpor s evropským právem. Pouze vzala na vědomí, že ČNB bude oprávněna vydávat pamětní bankovky, a konstatovala, že pravomoc rozhodovat o nominálních hodnotách a specifikacích bankovek v národní měně zůstává na národní úrovni, dokud je Česká republika členským státem, na který se vztahuje výjimka ve smyslu čl. 140 odst. 1 Smlouvy.

6. Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána

Navrhovaná právní úprava neobsahuje úpravu problematiky upravené mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána, tudíž je plně v souladu s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána.

7. Předpokládaný hospodářský a finanční dopad navrhované právní úpravy

S ohledem na skutečnost, že navrhovaná právní úprava obsahuje změnu týkající se výhradně působnosti ČNB, nepředpokládá se dopad těchto změn na státní rozpočet, ani na ostatní veřejné rozpočty.

Navrhovaná právní úprava nebude mít žádné dopady na podnikatelské ani na životní prostředí ani žádné sociální dopady.

8. Zhodnocení dopadu navrhovaného řešení ve vztahu k ochraně soukromí a osobních údajů

Navrhovaná právní úprava nemá dopad na ochranu soukromí a na ochranu osobních údajů.

9. Zhodnocení korupčních rizik navrhovaného řešení (CIA)

Navrhovaná právní úprava byla posuzovaná v souladu se schválenou vládní metodikou na hodnocení korupčních rizik (CIA – Corrupt Impact Assessment). V rámci postupu CIA (vč. jejich skrytých forem) zpracovatelé návrhu dospěli k závěru, že právní úprava žádným způsobem neusnadňuje korupční jednání a ani neznesnadňuje jeho odhalování.

10. Zhodnocení dopadů na bezpečnost nebo obranu státu

Navrhovaná právní úprava nemá žádné dopady na bezpečnost ani obranu státu.

ZVLÁŠTNÍ ČÁST

K čl. I (Změna zákona o České národní bance)

K bodu 1 a 2 - §12 a §16 odst. 2

Doplňuje se možnost ČNB emitovat vedle pamětních mincí i pamětní bankovky. Nepředpokládá se, že ČNB bude vydávat pamětní bankovky s četností obdobnou pamětním mincím, ale navrhuje se mít tuto možnost upravenou v zákoně o ČNB tak, aby mohla být při vhodných příležitostech využita. Takovou zvláštní příležitostí bude např. 100. výročí československé měny v roce 2019, které by bylo možné si vedle pamětních mincí připomenout i pamětní bankovkou. Konkrétně u příležitosti tohoto jubilea hodlá ČNB vydat pamětní minci v nominální hodnotě deseti tisíc Kč a též pamětní bankovku, jejíž nominální hodnota bude jedno sto Kč. K tomu, aby emise pamětních bankovek nižších nominálních hodnot nebyla ztrátovou činností, je třeba upravit právo ČNB prodávat pamětní bankovky za cenu převyšující jejich nominální hodnotu. Pamětní bankovky vydává řada emisních bank, v EU např. polská a švédská centrální banka a skotské emisní banky, mimo Evropu pak např. kanadská, australská, novozélandská, singapurská, thajská a filipínská centrální banka.

K bodům 3 a 4 - §16a, §20 a §21 

Doplňuje se možnost ČNB emitovat obchodní mince - české dukáty. Právo emise oběžných, pamětních i obchodních mincí bylo do roku 1989 svěřeno československému státu. Od roku 1990 převzala právo emise mincí oběžných a pamětních Státní banka československá (v roce 1993 pak ČNB). Současně byly ze státu na SBČS (ČNB) převedeny zásoby a právo prodeje a dalšího hospodaření s mincemi obchodními (dukáty), avšak právo jejich emise předpisy dále neřešily. Proto se navrhuje další emisi dukátů jakožto obchodních mincí svěřit ČNB, která je pro všechny související činnosti plně vybavena, neboť všechny procedury jsou totožné s emisí pamětních mincí (SBČS je fakticky vykonávala i před rokem 1990). Podle §27 odst. 3 puncovního zákona (zákon č. 539/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů) nepodléhají tyto obchodní mince (jako české mince z drahých kovů vydané podle zákona o ČNB ve smyslu §3 odst. 1 písm. d) puncovního zákona) puncovní kontrole. Tím se obchodní mince liší od medailových dukátových ražeb realizovaných komerčními subjekty, které mohou být i nadále těmito subjekty vydávány.

Dále v souvislosti s novým oprávněním vydávat obchodní mince se přesunuje z důvodu systematiky zákona obsah stávajícího §16a do §21, tak, aby se zde uvedené pravidlo vztahovalo i na ochranu obchodních mincí vydávaných ČNB.

K bodu 5 - §22

Doplnění souvisí s oprávněním emitovat obchodní mince. Obdobně jako je tomu v případě bankovek a mincí, tj. včetně pamětních bankovek je třeba v zákoně zakotvit, že Česká národní banka vydá i v případě obchodní mince vyhlášku, kde stanoví, zda se jedná o jeden český dukát nebo jeho násobek, dále rozměry, hmotnost, materiál, vzhled, její další náležitosti a datum vydání. Dalšími náležitostmi obchodní mince mohou být vlys či jiná úprava hrany mince, kvalita provedení (běžné provedení - standard, zvláštní provedení - proof) apod.

K bodům 6 a 7 - §46 a 46a

Dochází ke sloučení ustanovení v §46 a 46a do jednoho paragrafu a ke sjednocení sankcí u stejných přestupků. Zároveň se v souvislosti se zrušením §16a a přesunem jeho obsahu do §21 aktualizují původní odkazy na §16a.

K čl. II (Změna zákona o oběhu bankovek a mincí)

K bodu 1 - §2 odst. 3

V návaznosti na doplnění možnosti ČNB emitovat vedle pamětních mincí i pamětní bankovky (čl. I, body 1 a 2) se v zákoně č. 136/2011 Sb., o oběhu bankovek a mincí a o změně zákona o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, doplňuje do nového odstavce 3 v §2 definice pamětní bankovky. Stejně jako pamětní mince jsou pamětní bankovky určeny ke sběratelským účelům.

K bodu 2 - §2 odst. 4

Úpravou se ze zákona odstraňuje možnost výroby pamětních mincí z obecných kovů. Nově zákon stanoví, že pamětní mince je pouze tuzemská mince, která je vyrobena z drahých kovů. ČNB pamětní minci vyrobenou z obecných kovů dosud nikdy nevydala. Výroba z drahých kovů je tak odlišujícím znakem pamětní mince a mince oběžné vyrobené ve zvláštním provedení.

K bodu 3 - §5 odst. 2 písm. b)

Ustanovení bylo doplněno s cílem, aby příjem pamětních bankovek mohl každý odmítnout stejně jako v případě pamětních mincí.

K bodu 4 - §6 odst. 1

Byla provedena úprava, která rozšiřuje již dnes existující možnost vyměnit pamětní mince za oběžné (nikoliv pamětní) bankovky či mince také na možnost vyměnit stejným způsobem pamětní bankovky.

K bodu 5 - §10 odst. 2

Dochází k rozšíření ustanovení, a to tak, že nově také v případě běžného poškození pamětní bankovky bude náhrada ČNB či úvěrovou institucí poskytnuta pouze v oběžných bankovkách či mincích, stejně jako je tomu u pamětních mincí.

K bodu 6 - §10 odst. 4

V souvislosti s možností ČNB vydávat nově i pamětní bankovky se doplňuje, že náhradu podle odstavce 3 nelze provést v pamětních bankovkách, přičemž doposud zákon stanovoval, že tuto náhradu nelze provést pouze v pamětních mincích.

K čl. III (Zrušovací ustanovení)

V návaznosti na doplnění možnosti ČNB emitovat obchodní mince - české dukáty (čl. I, body 3 až 6) se zrušuje dosavadní právní úprava emise obchodních mincí.

K čl. IV (Účinnost)

Je navrhováno datum účinnosti patnáctým dnem po vyhlášení zákona ve Sbírce zákonů.

V Praze dne 3. ledna 2018

Předseda vlády:

Ing. Andrej Babiš v. r.

Ministryně financí:

JUDr. Alena Schillerová, Ph.D., v. r.

Guvernér České národní banky:

Ing. Jiří Rusnok v. r.

Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 136/2011 Sb., o oběhu

bankovek a mincí a o změně zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se zrušuje zákon č. 76/1976 Sb., o ražbě československých dukátů

Říjen 2017

Shrnutí závěrečné zprávy RIA

1. Základní identifikační údaje

Název návrhu zákona:

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 136/2011 Sb., o oběhu bankovek a mincí a o změně zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se zrušuje zákon č. 76/1976 Sb., o ražbě československých dukátů

Zpracovatel / zástupce předkladatele:

Česká národní banka / Ministerstvo financí

Předpokládaný termín nabytí účinnosti:

-

Implementace práva EU: Ne

2. Cíl návrhu zákona

Cílem návrhu zákona je doplnění pravomoci České národní banky (dále jen „ČNB") vydávat obchodní mince s názvem české dukáty a pamětní bankovky.

3. Agregované dopady návrhu zákona

3.1 Dopady na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty: Ne

Návrh zákona nemá dopady na státní rozpočet ani ostatní veřejné rozpočty.

3.2 Dopady na mezinárodní konkurenceschopnost ČR: Ne

Návrh zákona nemá dopady na mezinárodní konkurenceschopnost.

3.3 Dopady na podnikatelské prostředí: Ne

Návrh zákona nemá dopady na podnikatelské prostředí.

3.4 Dopady na územní samosprávné celky (obce, kraje): Ne Návrh zákona nemá dopad na územní samosprávné celky.

3.5 Sociální dopady: Ne

Návrh zákona nemá sociální dopady.

3.6 Dopady na spotřebitele: Ano

Rozšíření nabídky pro spotřebitele - sběratele či investory - o obchodní mince (české dukáty) a pamětní bankovky emitované ČNB při vhodných příležitostech a výročích za předpokladu, že budou ČNB emitovány.

3.7 Dopady na životní prostředí: Ne

Návrh zákona nemá dopad na životní prostředí.

3.8 Dopady ve vztahu k zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti žen a mužů: Ne

Návrh zákona nemá dopad ve vztahu k zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti žen a mužů.

3.9 Dopady na výkon státní statistické služby: Ne

Návrh zákona nemá dopad na výkon státní statistické služby.

3.10 Korupční rizika: Ne

Návrh zákona nemá dopad ve vztahu ke korupčním rizikům.

3.11 Dopady na bezpečnost nebo obranu státu: Ne

Návrh zákona nemá dopad na bezpečnost nebo obranu státu.

1. Důvod předložení a cíle

1.1 Název

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 136/2011 Sb., o oběhu bankovek a mincí a o změně zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se zrušuje zákon č. 76/1976 Sb., o ražbě československých dukátů.

1.2 Definice problému

Platná právní úprava v zákoně č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ČNB") v současné době stanovuje, že ČNB má výhradní právo vydávat bankovky, mince a pamětní mince. Zákon o ČNB však neumožňuje ČNB vydávat pamětní bankovky. V případě, že by ČNB takovou emisi při vhodné příležitosti zvažovala, by ji za stávající právní úpravy nemohla realizovat. V zahraničí přitom k takovým emisím centrálními bankami dochází.

Platná právní úprava v zákoně č. 76/1976 Sb., o ražbě československých dukátů vymezuje pravomoc státu vydávat obchodní mince s názvem československý dukát. Tato právní úprava však nereflektuje současný stav, kdy je emise mincí svěřena výhradně ČNB, stejně tak nereflektuje vznik samostatné České republiky a tedy potřebu hovořit o českých, nikoli československých dukátech. To znamená, že ČNB nemůže vydávat obchodní mince s názvem český dukát.

1.3 Popis existujícího právního stavu v dané oblasti

V současné době stanovuje výhradní právo vydávat bankovky, mince a pamětní mince zákon o ČNB v části čtvrté. Současně je zde stanoveno, že platné bankovky a mince vydané ČNB jsou zákonnými penězi ve své nominální hodnotě a že mince z drahých kovů, pamětní mince a mince ve zvláštním provedení určené ke sběratelským účelům může ČNB prodávat za cenu odlišnou než je jejich nominální hodnota. V zákoně o ČNB je obsaženo také ustanovení zajišťující ochranu názvu „mince" pouze pro mince vydané ČNB. Zákon o ČNB však neumožňuje emitovat pamětní bankovku a neobsahuje explicitní ustanovení o emisi mincí obchodních.

V návaznosti na úpravu v zákoně o ČNB jsou pak další pravidla emise bankovek a mincí stanovena v zákoně č. 136/2011 Sb., o oběhu bankovek a mincí a o změně zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o oběhu bankovek a mincí"). Zejména jde o zajištění ochrany tuzemských a cizozemských bankovek a mincí proti jejich padělání a pozměňování a další pravidla pro oběh tuzemských bankovek a mincí, včetně definice pamětní mince a vymezení činností ČNB při řízení oběhu bankovek a mincí.

V neposlední řadě je stále platný zákon č. 76/1976 Sb., o ražbě československých dukátů. Tento zákon upravuje ražbu československých dukátů jako obchodních mincí a stanovuje jejich technické parametry. Právo emise oběžných, pamětních i obchodních mincí bylo do roku 1989 svěřeno československému státu. Od roku 1990 převzala právo emise mincí oběžných a pamětních Státní banka československá (v roce 1993 pak ČNB). Současně byly ze státu na SBČS (ČNB) převedeny zásoby a právo prodeje a dalšího hospodaření s mincemi obchodními (dukáty), avšak právo jejich emise předpisy dále neřeší.

1.4 Identifikace dotčených subjektů

Při hodnocení dopadů návrhu zákona bylo zjištěno, že dotčenými subjekty jsou:

Tabulka 1: Identifikace dotčených subjektů

Subjekt

Důvod

Česká národní banka

Doplnění možnosti vydávat pamětní bankovky při zvláštních příležitostech a možnosti výhradního vydávání obchodních mincí s názvem český dukát.

Stát

Korekce stávajících ustanovení v oblasti vydávání československých dukátů a jejich uvedení do souladu se stávajícím právním řádem.

Sběratelé a investoři

Rozšíření okruhu možných investičních instrumentů a sběratelských předmětů (především pro investory, sběratele, numizmatiky, laickou i odbornou veřejnost).

Vydavatelé medailí

Současní vydavatelé medailových ražeb označených jako dukáty je budou moci nadále vydávat za podmínky zabezpečení jejich nezaměnitelnosti s obchodními mincemi ČNB.

Během příprav a tvorby dopadové studie spolupracovalo MF s následujícími subjekty.

Tabulka 2: Seznam relevantních konzultovaných subjektů

Subjekty konzultace

Zkratka užitá dále v textu

Relevantnost příslušného subjektu

Česká národní banka

ČNB

Ústřední banka České republiky, jejímž úkolem dle zákona o ČNB je mj. vydávání bankovek a mincí.

1.5 Popis cílového stavu

ČNB jako ústřední banka České republiky je oprávněna vydávat obchodní mince s názvem české dukáty a pamětní bankovky.

1.6 Zhodnocení rizika

Pokud by byla ponechána současná právní úprava, mohla by ČNB v souvislosti s jubilei významných okamžiků české a československé historie vydávat pouze pamětní mince, nikoli však pamětní bankovky, k jejichž vydávání dochází centrálními bankami v jiných státech. Současně by ČNB neměla právo vydávat obchodní mince s názvem český dukát, které by navazovaly na tradici vydávání tzv. československých dukátů dle zákona č. 76/1976 Sb., o ražbě československých dukátů a dříve i dle zákona č. 62/1923 Sb., o ražbě československých dukátů.

2. Návrh variant řešení a vyhodnocení jejich přínosů

Základní způsob hodnocení:

U každé z navrhovaných variant řešení jsou identifikovány jejich výhody a nevýhody, resp. rizika, které jsou následně hodnoceny z hlediska vhodnosti. Při tomto hodnocení byla zvolena hodnotící škála, kde znaménko „+" ilustruje výhodu oproti jiné variantě a znaménko nevýhodu oproti jiné variantě. Symbol „0" signalizuje stav, kdy dopad řešení z hlediska současného stavu je nulový.

2.1 Přehled zvažovaných variant

Nulová varianta, resp. varianta A, vždy představuje zachování současného stavu. Varianta B pak předpokládá provedení legislativních úprav a definování nových pravomocí v zákoně o ČNB a v zákoně o oběhu bankovek a mincí.

VYDÁVÁNÍ PAMĚTNÍCH BANKOVEK

Stručný popis variant

Varianta A - zachování současného stavu spočívá v ponechání stavu, kdy ČNB bude moci vydávat pouze běžné, resp. oběžné mince a bankovky a pamětní mince. Podstata varianty B - rozšíření emise o pamětní bankovky by znamenala rozšíření možností ČNB.

Porovnání dopadů jednotlivých variant

Ponecháním současného stavu, tj. realizací varianty A, by ČNB v souvislosti s důležitými okamžiky české a československé historie nemohla vydávat pamětní bankovku, jako je to běžné v jiných státech (např. v Polsku1). Nebylo by tak například možné realizovat vydání pamětní bankovky ke 100. výročí československé měny v roce 2019, které je dle předběžných konzultací s ČNB zvažováno.

Naproti tomu by realizací varianty B, tj. rozšířením možností emise o pamětní bankovky došlo k doplnění pravomocí ČNB vydat pamětní bankovky. Dle konzultací s ČNB by tyto pamětní bankovky mohly být vydávány při výročích významných událostí národních dějin. S ohledem na současný způsob vydávání pamětních mincí se lze domnívat, že i vydávání pamětních bankovek by mohlo přispět ke zvýšení povědomí o národní historii, významu české a československé koruny jako české měny a realizovaly by se další sběratelské a investiční nástroje.

Tabulka 3: Vyhodnocení nákladů a přínosů variant

Dopady

Dotčené subjekty

Varianta A „současný stav"

Varianta B „rozšíření emise o pamětní bankovky"

Doplnění pravomocí ČNB o vydávání pamětních bankovek

ČNB

0

+

Realizace sběratelsky hodnotných děl a zvýšení povědomí o národní historii, významu české a československé koruny jako české měny

Občané a společnost

0

+

Portfolio investičních instrumentů a sběratelských předmětů

Sběratelé a investoři

0

+

1 Polské bankovky „Banknoty kolekcjonerskie" emitované Polskou centrální bankou „Narodowy Bank Polski"; dostupné z: http://www.nbp.pl/homen.aspx?f=/en/banknotv/kolekcionerskie/banknoty_kolekcjonerskie_en.html

Vyhodnocení variant parametru

Z výše uvedené analýzy dopadů se navrhuje varianta B - rozšíření emise o pamětní bankovky, která bude jasným přínosem nejen pro numizmatiky a sběratele, ale i běžné občany a společnost. ČNB tak získá pravomoc dle svého vlastního rozhodnutí, obdobně jako to mají mnohé centrální banky ve světě, vydávat pamětní bankovky při příležitosti významných událostí.

VÝHRADNÍ PRÁVO NA VYDÁVÁNÍ OBCHODNÍCH MINCÍ S NÁZVEM ČESKÝ DUKÁT

Stručný popis variant

Varianta A - zachování současného stavu spočívá v ponechání stavu, kdy ČNB nebude mít výhradní právo vydávat obchodní minci s názvem český dukát. Podstata varianty B - udělení výhradního práva na emisi obchodních mincí s názvem český dukát - tkví v umožnění ČNB výhradně vydávat tyto mince a pokračování v tradici tzv. československých dukátů.

Porovnání dopadů jednotlivých variant

Varianta A by znamenala zachování současného stavu. ČNB by tak neměla výhradní právo vydávat obchodní mince s názvem český dukát a nemohla by navazovat na tradici vydávání tzv. československých dukátů, tj. obchodních mincí dle zákona č. 76/1976 Sb., o ražbě československých dukátů a dříve i dle zákona č. 62/1923 Sb., o ražbě československých dukátů. Zároveň zákon č. 76/1976 Sb. nereflektuje vznik České republiky (jakkoli si je MF vědomo existence ústavního zákona č. 81/1990 Sb., o změně názvu Československé socialistické republiky, a ústavního zákona č. 4/1993 Sb., o opatřeních souvisejících se zánikem České a Slovenské Federativní Republiky).

Naproti tomu by varianta B otevřela možnosti pokračovat v tradici vydávání obchodních mincí, tj. českých, resp. dříve československých dukátů. ČNB by byla výhradním emitentem těchto obchodních mincí. Došlo by tak ke korekci názvu obchodní mince, tj. z československého dukátu by se stala obchodní mince s názvem český dukát.

Právo emise oběžných, pamětních i obchodních mincí bylo do roku 1989 svěřeno československému státu. Od roku 1990 převzala právo emise mincí oběžných a pamětních Státní banka československá a později ČNB. Současně byly ze státu na SBČS, resp. ČNB převedeny zásoby a právo prodeje a dalšího hospodaření s mincemi obchodními, avšak právo jejich emise předpisy dále neřešily. Proto se navrhuje v souladu se zákonem o ČNB (dle §12, kdy ČNB má výhradní právo vydávat bankovky a mince, jakož i mince pamětní) svěřit vydávání obchodních mincí s názvem český dukát právě ČNB, která je v tomto ohledu plně vybavena (a veškeré procedury spojené s vydáváním jsou totožné s pamětními mincemi). V jistém smyslu se tak bude jednat o legislativně - technickou úpravu.

Emise medailových ražeb s názvem český dukát ze strany soukromých subjektů by byla možná i po schválení předmětného návrhu zákona. Zabezpečil-li by soukromý subjekt při vydávání medailové ražby dostatečné odlišení od obchodní mince vydávané ČNB s názvem český dukát, mohl by takovou ražbu realizovat. Nebyl by tedy z povahy věci narušen monopol ČNB vydávat obchodní mince, neboť vydání národní bankou je jejich definičním znakem.

Tabulka 4: Vyhodnocení nákladů a přínosů variant

Dopady

Dotčené subjekty

Varianta A „současný stav"

Varianta B „udělení výhradního práva na emisi obchodních mincí s názvem český dukát"

Zpřehlednění právního řádu

Stát

0

+

Legislativní vyjasnění práv a pravomocí při vydávání obchodních mincí

Stát, ČNB, ostatní emitenti, sběratelé a investoři

0

+

Realizace sběratelsky hodnotných děl a navázání na tradici vydávání tzv. československých dukátů

ČNB, sběratelé a investoři

0

+

Zajištění kontinuity a vysokého standardu kvality vydávaných mincí

ČNB, sběratelé a investoři

0

+

Vyhodnocení variant parametru

Z výše uvedené analýzy dopadů se navrhuje varianta B - udělení výhradního práva na emisi obchodních mincí s názvem český dukát pro ČNB. Úpravou zákona dojde ke korekci názvu obchodní mince československý dukát na český dukát, kterou bude moci výhradně vydávat ČNB a dojde též ke zpřehlednění českého právního řádu.

3. Návrh řešení

Níže je uvedeno shrnutí řešení, které MF navrhuje na základě dopadové studie uplatnit v předkládaném zákoně.

Tabulka 5: Shrnutí doporučeného řešení

Řešená (dílčí) otázka

Popis doporučeného řešení

Vydávání pamětních bankovek

Varianta B - rozšíření emise o pamětní bankovky

Výhradní právo na vydávání obchodních mincí s názvem český dukát

Varianta B - udělení výhradního práva na emisi obchodních mincí s názvem český dukát

4. Implementace doporučené varianty a vynucování

Doporučená varianta bude do právního řádu České republiky implementována novelou zákona o ČNB, zákona o oběhu bankovek a mincí a zrušením zákona č. 76/1976 Sb., o ražbě československých dukátů.

5. Přezkum účinnosti regulace

Přezkum účinnosti a vhodnosti nové regulace bude průběžně prováděn ČNB jakožto ústřední bankou České republiky, jejímž úkolem dle zákona o ČNB je mj. vydávání bankovek a mincí.

6. Konzultace a zdroje dat

V rámci procesu RIA proběhlo hodnocení rizik v souladu s Metodikou hodnocení rizik v rámci hodnocení dopadů regulace (RIA).2

Z hlediska konzultací s relevantními subjekty proběhly konzultace MF s ČNB, která plně podporuje úpravu legislativy dle výše uvedeného návrhu řešení. V neposlední řadě proběhla, dle Obecných zásad pro hodnocení dopadů regulace3, konzultace s Bezpečnostním odborem Ministerstva vnitra za účelem identifikace dopadů na bezpečnost nebo obranu státu.

2 Metodika hodnocení rizik v rámci hodnocení dopadů regulace (RIA). Dostupné na: http://www.vlada.cz/assets/ppov/lrv/ria/databaze/Metodika-hodnoceni-rizik.pdf.

3 Obecné zásady pro hodnocení dopadů regulace. Dostupné na:

http://www.vlada.cz/assets/ppov/lrv/ria/aktualne/OZ_RIA_-novela 2016 uplne-zneni-FINAL.pdf

Zdroj textu www.psp.cz