Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MZd ČR, částka 3/2018

Kvalifikační standard přípravy na výkon zdravotnického povolání dětská sestra

Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy vydává v návaznosti na ustanovení §5a zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.) a ustanovení §3 a §4a vyhlášky č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů, kvalifikační standard přípravy na výkon zdravotnického povolání dětská sestra

a) v nejméně tříletém akreditovaném zdravotnickém bakalářském studijním programu nebo

b) v nejméně tříletém studiu v oboru diplomovaná dětská sestra na vyšší odborné škole,

v němž se specifikují podrobněji minimální požadavky na výše uvedený studijní nebo vzdělávací program. Cílem je, aby absolventi daného programu byli odpovídajícím způsobem připraveni k výkonu zdravotnického povolání dětská sestra.

Ministerstvo zdravotnictví společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy doporučuje vysokým školám1) a vyšším odborným školám2) pro získání souhlasu Ministerstva zdravotnictví podle zákona o vysokých školách1) nebo školského zákona2), se tímto kvalifikačním standardem při přípravě studijního nebo vzdělávacího programu řídit.

Název studijního programu/oboru vzdělávání:

  • Pediatrické ošetřovatelství, bakalářský studijní program
  • Diplomovaná dětská sestra, vzdělávací program pro Vyšší odborné školy zdravotnické

Standardní doba studia/vzdělávání: nejméně 3 roky, z toho praktické vyučování činí nejméně 2 000 hodin3). Za praktické vyučování se s odkazem na ustanovení §3 odst. 5 a §4a odst. 3 písm. b) vyhlášky č. 39/2005 Sb.3) pro účely i tohoto kvalifikačního standardu považuje nejenom ta část výuky, která probíhá ve zdravotnickém zařízení, ve vlastním sociálním prostředí pacienta a v zařízení sociálních služeb poskytujících zdravotní péči, ale i výuka na pracovištích škol nebo školských zařízeních určených pro praktické vyučování, pokud odpovídá náplni příslušného oboru.

Forma studia/forma vzdělávání4):

- v bakalářském studijním programu: prezenční, kombinovaná

- ve vzdělávacím programu pro vyšší odborné školy zdravotnické: denní, kombinovaná

I. Cíle studijního a vzdělávacího programu

1. Cíle týkající se vzdělání a získání profesní kvalifikace k poskytování přímé ošetřovatelské péče orientované na individuální potřeby dětí všech věkových skupin, jejich rodin a komunit ve zdraví i nemoci založené na důkazech (Evidence Based Practice a Evidence Based Nursing, dále jen EBP a EBN).

2. Cíle směřující k získání znalosti právních předpisů v oblasti poskytování zdravotních služeb a zdravotní péče v České republice a se zaměřením např. na právo pacienta zvolit si poskytovatele zdravotních služeb oprávněného k poskytování zdravotních služeb, které odpovídají jeho zdravotním potřebám, pokud právní předpisy nestanoví jinak.

3. Cíle vedoucí k získání profesní kvalifikace zdravotnického pracovníka opravňující k výkonu zdravotnického povolání5).

4. Cíle vedoucí k dosažení vzdělání ve zdravotnickém oboru jako základní předpoklad k celoživotnímu profesnímu vzdělávání.

II. Cíle studia

1. Cíle týkající se přímého vztahu k dítěti, jeho rodině a komunitě

1.1 Absolvent/ka je schopen/schopna samostatně poskytovat individuální ošetřovatelskou péči a podporu dětem všech věkových skupin (zdravým, nemocným, zdravotně znevýhodněným, s poruchami duševního zdraví, umírajícím), jejich rodinám a komunitám v souladu s přírodním a společenským prostředím, ve kterém žijí. Je schopna vykonávat návštěvní službu, hodnotit domácí prostředí z hlediska zajištění zdravého vývoje dítěte, poskytovat rady a pomoc v oblasti hygieny, kojení, výživy, vyprazdňování, zajišťování plánu povinného očkování, preventivních prohlídek a dispenzární péče, prevence vzniku úrazů, domácího násilí, šikany a závislostí v dětském věku.

1.2 Absolvent/ka je schopen/schopna účastnit se porodů, provádět první ošetření novorozence, včetně případného zahájení resuscitace, sledovat termoneutrální prostředí a bezproblémovou adaptaci novorozence, edukovat matky v péči o novorozence.

1.3 Absolvent/ka je schopen/schopna zhodnotit aktuální zdravotní stav a biopsychosociální a spirituální potřeby dítěte ve všech věkových obdobích i v různých životních situacích, sledovat a vyhodnocovat psychomotorický vývoj dítěte ve zdravotnických i jiných dětských zařízeních, vytvářet stimulující prostředí pro zdravý vývoj dítěte, činit opatření k zamezení vzniku psychických deprivací, rozvíjet komunikační schopnosti dítěte, vyhledávat rizikové faktory ohrožující zdravý vývoj dítěte.

1.4 Absolvent/ka je schopen/schopna poskytnout a zajistit ošetřovatelskou péči o individuální potřeby dítěte všech věkových skupin. Tato péče směřuje k podpoře, posílení a udržení zdraví, k prevenci vzniku onemocnění a k prevenci komplikací. V případě nevyléčitelně nemocných a umírajících dětí je nedílnou součástí péče projevení úcty, podpory (dítěti i rodičům), zmírnění bolesti a utrpení a doprovázení.

1.5 Absolvent/ka je schopen/schopna metodicky vést a organizovat výchovnou péči o děti všech věkových skupin, vypracovávat programy výchovné péče a výchovných aktivit, doporučovat úpravu prostředí, vhodné hračky a výchovné pomůcky. Je schopen/schopna komunikovat s dětmi i jejich rodinami, a to i s ohledem na další komunity žijící v České republice (dále jen „ČR“) a s ohledem na jejich kulturní zvyklosti.

1.6 Absolvent/ka je schopen/schopna edukovat dítě s ohledem na jeho věk, rodiče nebo jiného zákonného zástupce dítěte ve výchově a ošetřovatelské péči o dítě v jednotlivých vývojových obdobích, spolupracovat s ostatními institucemi v oblasti péče o dítě a rodinu, aktivně zvládat techniku rozhovoru s rodiči v náročné životní situaci.

1.7 Absolvent/ka je schopen/schopna samostatného rozhodování v oblasti ošetřovatelství, které se týká péče o zdraví, prevence vzniku onemocnění a úrazů, snižování negativního vlivu onemocnění na celkový stav dítěte všech věkových skupin, poskytování odborné první pomoci, ošetřovatelské péče o nemocné děti, o děti se zdravotním znevýhodněním a umírající. Tato rozhodnutí dokáže zdůvodnit, obhájit a nést za ně osobní odpovědnost.

2. Cíle týkající se rozvoje profese dětské sestry

2.1 Absolvent/ka je schopen/schopna na základě svých vědomostí, dovedností, sociální zralosti a přístupu k jednotlivcům, rodinám a komunitám přispívat k profesionalizaci oboru ošetřovatelství, zvyšování prestiže a postavení dětské sestry ve společnosti.

2.2 Absolvent/ka zná aktuální stav rozvoje ošetřovatelské praxe v ČR i v zahraničí a je schopen/schopna kriticky posoudit jednotlivé etapy historického, současného i předpokládaného vývoje ošetřovatelství včetně kompetencí dětských sester při realizaci ošetřovatelské péče, výkonů a činností.

2.3 Absolvent/ka je schopen/schopna se v oblasti ošetřovatelství podílet na výzkumné činnosti, prezentovat její výsledky a aplikovat je do své práce.

3. Cíle týkající se získání znalostí právního řádu v oblasti poskytování zdravotních služeb a navazujících sociálních služeb

3.1 Absolvent/ka se orientuje v právním řádu ČR, který upravuje poskytování zdravotních a sociálních služeb a kompetence státní správy v oblasti organizace zdravotních a sociálních služeb.

3.2 Absolvent/ka chápe úlohu WHO ve světě a v Evropě. Respektuje právní předpisy a doporučení Evropské unie (EU) týkající se zdravotní a sociální politiky v členských zemích. Je seznámen/a s mezinárodními dokumenty týkajícími se práv dětí, např. Úmluvou o právech dítěte a doporučení o stavu naplňování práv dětí v ČR.

III. Profil absolventa studijního a vzdělávacího programu

Profesní kompetence dětských sester (jejich výstupní znalosti a dovednosti) jsou rozděleny na základní, specializované a vysoce specializované podle základních funkcí, které dětská sestra plní a vycházejí z platných právních předpisů ČR6).

Dětské sestry musí umět chránit, udržovat, navracet a podporovat zdraví dětí všech věkových skupin, jejich autonomii a soběstačnost v oblasti somatických a psychických životních funkcí, s přihlédnutím k psychologické, sociální, ekonomické, společensko-kulturní a duchovní odlišnosti způsobu jejich života, včetně uspokojování potřeb dětí s porušeným zdravím, zdravotně a sociálně znevýhodněných a nevyléčitelně nemocných. Absolvent/ka je schopen/schopna zvolit vhodnou komunikaci s ohledem na věkové zvláštnosti dítěte.

Činnosti dětských sester, které odpovídají za ošetřovatelskou péči, zahrnují péči o děti všech věkových skupin, o které je pečováno ve zdravotnických nebo jiných dětských zařízeních nebo ve vlastním sociálním prostředí, při akutních a chronických poruchách zdraví a při somatických a psychických potížích.

Profese dětské sestry zahrnuje čtyři základní oblasti kompetencí7):

nezávislé - autonomní, závislé - kooperativní, kompetence dětské sestry v oblasti výzkumu a vývoje v ošetřovatelství a dále v oblasti managementu ošetřovatelské péče.

1. Autonomní - nezávislé kompetence dětských sester

1.1 Uspokojování potřeb vzniklých v souvislosti s onemocněním dítěte. Dětská sestra bez indikace lékaře, v rozsahu své odborné způsobilosti, zajišťuje základní ošetřovatelskou péči v souladu s právními předpisy a standardy:

1.1.1. Identifikuje a hodnotí potřeby dětí všech věkových skupin v oblasti tělesné, psychické, společensko-kulturní a duchovní, které jsou změněné nebo vzniklé v souvislosti s poruchou fyzického nebo duševního stavu jednotlivců nebo skupin.

1.1.2. Určuje vhodná opatření a sestavuje plán ošetřovatelské péče a dalších opatření pro uspokojování potřeb, rozvoj, zachování nebo navrácení soběstačnosti, pro zmírňování bolesti a utrpení a zajištění klidného umírání a důstojné smrti dítěte.

1.1.3. Vykonává ošetřovatelskou péči a další opatření nebo jejich vykonání zajišťuje prostřednictvím jiného člena týmu, případně jejich zajištění iniciuje. Provádí první ošetření novorozence včetně případného zahájení resuscitace, sledování termoneutrálního prostředí a bezproblémové adaptace novorozence. Zajišťuje preventivní a protiepidemiologická opatření včetně plánu povinného očkování.

1.1.4. Vyhodnocuje výsledky a účinnost provedené ošetřovatelské péče a opatření a modifikuje další ošetřovatelskou péči.

1.2 Podpora zdraví a prevence vzniku onemocnění

1.2.1. Sleduje dítě, je ho rodinu i komunitu a pečuje o ně holistickým přístupem, bere v úvahu prostředí, ve kterém žijí a jejich způsob života. Zjišťuje všechny dostupné zdroje (lidské a jiné), které jsou nutné pro zvládnutí rizik a péče a využívá je.

1.2.2. Určuje opatření, která podporují zdraví nebo prevenci onemocnění, a která mohou realizovat samotné děti, jejich rodiny a skupiny blízké dětem, nebo s pomocí jiných osob.

1.2.3. Vysvětluje dětem, jejich rodinám a skupinám, jak mohou sami své prostředí a životní styl ovlivnit, nebo jim doporučí, jak jej změnit.

1.2.4. Podílí se na vyhodnocování výsledků provedených opatření nebo sama toto vyhodnocení provádí.

1.3 Zdravotní výchova a poskytování informací

1.3.1. Zprostředkovává dětem, jejich rodinám, skupinám i ostatním pečovatelům potřebné informace v přiměřené formě v rozsahu své způsobilosti i rozumových schopností dětí a stará se o to, aby tyto informace byly srozumitelné, a aby mohla dosažené výsledky v informovanosti vyhodnotit.

1.3.2. Metodicky vede a organizuje výchovnou péči o děti všech věkových skupin, vypracovává programy výchovné péče a doporučuje úpravu prostředí, vhodné hračky a výchovné pomůcky.

1.3.3. Organizuje a účastní se kampaní na podporu zdraví a prevence onemocnění, úrazů, šikany, domácího násilí a rizikového chování v dětském věku a hodnotí výsledky těchto programů.

1.3.4. Podílí se na vzdělávání členů ošetřovatelského týmu a jiných odborných pracovníků ve zdravotnictví.

1.3.5. Podílí se na kvalifikačním a celoživotním vzdělávání zdravotnických pracovníků.

1.3.6. Efektivně ovládá nové informační a komunikační technologie.

1.4 Podpora a provázení osob v krizových situacích

1.4.1. Spolupracuje s ostatními institucemi v oblasti péče o dítě a rodinu, aktivně zvládá techniku rozhovoru s rodiči (pečovateli) v náročné životní situaci.

1.4.2. Hodnotí domácí prostředí z hlediska zajištění zdravého vývoje dítěte a prevence vzniku onemocnění, úrazů, týrání, zanedbávání nebo zneužívání.

2. Kooperativní - závislé kompetence dětských sester

2.1 Respektuje role jednotlivých profesionálů při koordinaci a plnění odborných úkolů v multidisciplinárním týmu, zachovává a posiluje vzájemný partnerský vztah a podílí se na všech společných opatřeních v zájmu zdraví dítěte.

2.2 Provádí vyšetření a léčebná opatření, která indikuj e lékař, s ohledem na vývojové zvláštnosti dětského věku7).

2.3 Zná a dodržuje hranice své odborné způsobilosti, a pokud je to nutné, žádá o spolupráci příslušné kompetentní odborníky.

3. Kompetence dětských sester ve výzkumu a vývoji v ošetřovatelství

3.1 Kriticky reviduje svou každodenní praxi a při realizaci svých činností využívá výsledky ošetřovatelského výzkumu a praxe založené na důkazech.

3.2 Získává nové vědomosti tím, že se podílí na výzkumné práci v oblasti ošetřovatelství a prezentuje její výsledky, přičemž využívá všech dostupných informačních zdrojů.

3.3 Podílí se systematicky a nepřetržitě na programech zajišťování kvality péče.

3.4 Usiluje o svůj odborný růst v rámci celoživotního vzdělávání.

4. Kompetence dětských sester v oblasti managementu ošetřovatelské péče

4.1 Dovede posoudit, analyzovat rizika pro zdraví spadající do oblasti ošetřovatelské péče a plánovat, provést a kontrolovat nezbytná opatření k zamezení působení těchto rizik.

4.2 Pracuje ve skupinách, kontroluje pracovní tým a kooperuje s jinými odborníky.

4.3 Při výkonu odborných ošetřovatelských činností sleduje jejich efektivitu a náklady.

4.4 Metodicky vede, motivuje, vzdělává, kontroluje a hodnotí podřízené pracovníky.

4.5 Účastní se rozhodovacích procesů v oblasti zdravotní politiky a řízení, které se týkají ošetřovatelství v pediatrii/péči o děti.

Všechny tyto kompetence musí být plněny v souladu s platnými právními předpisy, etickými principy a profesními standardy, které platí pro dětské sestry odpovídající za ošetřovatelskou péči v ČR.

IV. Podmínky odborného vzdělávání

1. Vstupní podmínky

Podmínky k přijetí do studijního nebo vzdělávacího programu, které je uchazeč/ka povinen/a splnit: 1.1 Ke studiu může být přijat/a uchazeč/ka, který/á úspěšně ukončil/a střední vzdělání s maturitní zkouškou opravňující ke vstupu na vysokou školu1) nebo na vyšší odbornou školu2) a splnil/a podmínky přijímacího řízení vysoké školy1) nebo vyšší odborné školy2).

1.2 Jeho/její zdravotní stav splňuje zdravotní kritéria stanovená pro studium/vzdělávání, které je v souladu s platnými právními předpisy8).

1.3 Cizinci mohou studovat ve vzdělávacím/studijním programu po splnění požadavků, které na ně právní předpisy České republiky a mezinárodní smlouvy kladou.

2. Průběžné podmínky

Povinnosti, které musí student/ka splnit v průběhu studia/vzdělání, stanovuje:

- studijní program a studijní plán, které jsou v souladu se zkušebním a studijním řádem vysoké školy1),

- vzdělávací program, učební plán a školní řád vyšší odborné školy2).

3. Výstupní podmínky, ukončování studia/vzdělávání9)

Způsob a podmínky kontroly studia/vzdělávání a ukončení studia/vzdělávání vymezují:

- studijní program, studijní plán, studijní a zkušební řád vysoké školy1),

- vzdělávací program, učební plán a školní řád vyšší odborné školy2).

3.1 Podmínkou uzavření studia je dosažení cílů studijního/vzdělávacího programu, získání předepsaného počtu kreditů v předepsané skladbě (tj. předměty povinné, povinně volitelné a volitelné) a splnění předepsaných studijních povinností do doby dané maximální možnou délkou studia.

3.2 Vysokoškolské vzdělávání se řádně ukončuje státní závěrečnou zkouškou, která se zpravidla skládá z:

- obhajoby bakalářské práce

- zkoušky z odborných předmětů:

  • ošetřovatelství (teorie ošetřovatelství, ošetřovatelský proces a potřeby dítěte, multikulturní ošetřovatelství, výzkum v ošetřovatelství)
  • ošetřovatelství v klinických oborech zaměřené na pediatrii
  • humanitní vědy (psychologie, pedagogika, etika v ošetřovatelství)

3.3 Vyšší odborné vzdělávání se ukončuje absolutoriem, které se skládá z:

- obhajoby absolventské práce

- zkoušky z cizího jazyka

- zkoušky z odborných předmětů:

  • ošetřovatelství (teorie ošetřovatelství, ošetřovatelský proces a potřeby dítěte, multikulturní ošetřovatelství, výzkum v ošetřovatelství)
  • ošetřovatelství v klinických oborech zaměřené na pediatrii
  • humanitní vědy (psychologie, pedagogika, etika v ošetřovatelství)

Povinné základní předměty - kategorie A

Znalosti z oborů a věd tvořících základ pro poskytování ošetřovatelské péče

Doporučený název předmětu:

Minimální počet hodin

Anatomie a fyziologie

60

Odborná latinská terminologie

16

Farmakologie

16

Patologie a patologická fyziologie

24

Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena

24

Základy biofyziky, biochemie a hematologie

24

Základy genetiky a prenatální diagnostiky

8

Klinická propedeutika

24

Zobrazovací metody, radiační ochrana

8

Ochrana a podpora veřejného zdraví

8

Výchova ke zdraví, zdravý životní styl

16

Výživa dítěte a dietetika

24

Léčebně rehabilitační péče

16

Povinné oborové předměty - kategorie A

Znalosti z ošetřovatelství a klinických oborů

Doporučený název předmětu:

Minimální počet hodin

1. Odborná první pomoc

24

2. Ošetřovatelství

Ošetřovatelství

16

Ošetřovatelský proces a potřeby dítěte

40

Ošetřovatelské postupy

80

Výzkum v ošetřovatelství

16

Komunitní, primární ambulantní péče a domácí péče

24

Multikulturní ošetřovatelství

12

Etika v ošetřovatelství a filozofie

28

3. Ošetřovatelství v klinických oborech

Ošetřovatelská péče v pediatrii

180

Ošetřovatelská péče v neonatologii

80

Ošetřovatelská péče o dítě v chirurgických oborech

130

Ošetřovatelská péče v dětské neurologii

30

Ošetřovatelská péče v dětské a dorostové psychiatrii

30

Ošetřovatelská péče v dětské a dorostové gynekologii a v porodnictví

30

Ošetřovatelská péče v dětské onkologii a hematoonkologii

30

Intenzivní ošetřovatelská péče o děti

24

Ošetřovatelská péče o děti v ORL

12

Ošetřovatelská péče o děti v oftalmologii

12

Ošetřovatelská péče o děti v dermatovenerologii

12

Ošetřovatelská péče o děti ve stomatologii

12

Ošetřovatelská péče o děti v infekčním lékařství

12

Ošetřovatelská péče v zařízeních poskytujících péči dětským pacientům

12

Paliativní péče u dětí a dorostu

20

Povinné základní předměty - kategorie A

Znalosti z dalších oborů souvisejících s poskytováním ošetřovatelské péče

Doporučený název předmětu:

Minimální počet hodin

Základy sociologie

8

Obecná a vývojová psychologie

30

Sociální psychologie

12

Psychologie ve zdravotnictví

30

Základy managementu v ošetřovatelství

36

Základy zdravotnického práva a legislativy

16

Informatika ve zdravotnictví

12

Komunikace v ošetřovatelství

30

Základy pedagogiky

12

Speciální pedagogika

8

Aktivizace dětí

30

Základy zdravotně sociální práce

20

Edukace v ošetřovatelství

24

Odborná ošetřovatelská praxe

Doporučená pracoviště pro odbornou praxi:

Minimální počet hodin

dětská oddělení

220

chirurgická oddělení a ambulance pečující o děti, vč. ortopedie a traumatologie

220

gynekologicko-porodnické oddělení

80

novorozenecké oddělení

100

jednotky intenzivní péče pro děti

80

ambulance praktického lékaře pro děti a dorost

80

dětská a dorostová psychiatrie

40

zařízení poskytující péči dětským pacientům

80

další lékařské obory (ORL, stomatologie, dermatovenerologie, oftalmologie, infekční, kardiologie, diabetologie, apod.)

80

Povinně volitelné předměty - kategorie B

Povinně volitelné předměty vhodně rozšiřují soubor povinných předmětů, rozšiřují znalosti a dovednosti studentů v oboru, mohou být rovněž vybrány tak, aby umožnily zaměření školy na vybraný klinický obor.

Lze je stanovit podle nabídky jednotlivých fakult a vyšších odborných škol - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro ošetřovatelské disciplíny.

Volitelné předměty - kategorie C

Volitelné předměty vhodně doplňují nabídku povinných a povinně volitelných předmětů, doplňují znalosti a dovednosti studentů v oboru.

Lze je stanovit podle nabídky jednotlivých fakult a vyšších odborných škol - hodinovou dotaci se doporučuje přednostně využít pro ošetřovatelské disciplíny.

Odborná ošetřovatelská praxe:

1. ročník

2. ročník

3. ročník

Celkem

480 hodin

640 hodin

680 hodin

1800 hodin

Délka jedné hodiny odborné ošetřovatelské praxe v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb je 60 min.

Předměty národního standardu oboru dětská sestra jsou v souladu s požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

Doporučuje se, aby předměty byly sestaveny do tematicky uspořádaných celků (modulů). Jeden předmět může být součástí více modulů.

Povinné základní předměty - kategorie A

Znalosti z oborů a věd tvořících základ pro poskytování ošetřovatelské péče

Všechny níže uvedené anotace předmětů jsou závazné pro vytvoření studijního nebo učebního plánu. Cíle, obsahová zaměření a seznam literatury zpracuje a předkládá samostatně vysoká škola1) nebo vyšší odborná škola2) v rámci akreditačního řízení.

Název studijního předmětu:

ANATOMIE A FYZIOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a obsahuje základní poznatky z anatomie a fyziologie člověka s důrazem na odlišnosti u dětí. Seznamuje studenty se stavbou lidského těla a jeho jednotlivými funkcemi, které jsou řízeny imunitním, endokrinním a nervovým systémem.

Název studijního předmětu:

ODBORNÁ LATINSKÁ TERMINOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje studenty s latinskou gramatikou a terminologií. Studenti získají základy latinského jazyka potřebné pro studium odborných předmětů a pro budoucí povolání. Základní znalost latinské terminologie výrazně napomáhá pochopení odborného zdravotnického jazykového projevu.

Název studijního předmětu:

FARMAKOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Podává základní informace z farmakokinetiky a farmakodynamiky, vymezuje pojem léčivo, jeho formy a dávkování, způsoby podání, interakce. Seznamuje studenty s jednotlivými lékovými skupinami, jejich indikací a kontraindikací, hlavními, vedlejšími a toxickými účinky na dětský organizmus.

Název studijního předmětu:

PATOLOGIE A PATOLOGICKÁ FYZIOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zprostředkuje studentům obecné poznatky o patologických procesech probíhajících v jednotlivých tkáních, orgánech, orgánových systémech a organizmu. Zahrnuje oblast patologické anatomie a patologické fyziologie. Student/ka získá základní znalosti o chorobných stavech a naučí se chápat nemoc ve vztahu k lidskému organizmu.

Název studijního předmětu:

MIKROBIOLOGIE, IMUNOLOGIE, EPIDEMIOLOGIE A HYGIENA

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který studentům poskytne základní strukturu poznatků z mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygieny. Studenti se seznámí s nejdůležitějšími obecnými vlastnostmi mikroorganizmů, buněčných prvků imunitního systému, primární a sekundární imunodeficienci, specifických a nespecifických mechanizmů imunity včetně selhání obranných mechanizmů, poruchami imunity vyvolanými léky a chemickými látkami z prostředí, s imunomodulací a vakcinací. Dále studenti získají informace o zásadách bezpečnosti práce na rizikových pracovištích, prevence nozokomiálních nákaz a získají podrobné znalosti o zásadách správného odběru a odesílání biologického materiálu. Seznámí se s nejdůležitějšími laboratorními mikrobiologickými vyšetřovacími metodami, s léčbou a protiepidemickými opatřeními, orientačně i splatnými právními předpisy v této oblasti.

Název studijního předmětu:

ZÁKLADY BIOFYZIKY, BIOCHEMIE A HEMATOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základy biofyziky, biochemie a hematologie, využívaných v diagnostice. Studenti získají základní informace o fyzikálních odlišnostech jednotlivých vyšetřovacích metod a jejich biologických účincích. Důležitou součástí předmětu jsou rovněž informace o metodách a technikách odběru biologického materiálu k biochemickému a hematologickému vyšetření, jeho označování, uchovávání a odesílání ke zpracování do laboratoří. Předmět rovněž seznamuje studenty s laboratorními metodami užívanými v transfuzním lékařství, s výrobou transfuzních přípravků a krevních derivátů a s indikacemi pro jejich aplikaci, s potransfuzními komplikacemi.

Název studijního předmětu:

ZÁKLADY GENETIKY A PRENATÁLNÍ DIAGNOSTIKY

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Zabývá se lidským genomem a jeho poruchami s ohledem na jejich lékařské důsledky. Studenti se seznámí se základními principy genetiky, dědičností na úrovni molekul, buněk a organizmů. Součástí předmětu jsou základní soubory genetických vad, metody genetického screeningu a hodnocení rizik v rámci genetického poradenství.

Název studijního předmětu:

KLINICKÁ PROPEDEUTIKA

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zahrnuje ucelené informace o příznacích a symptomatologii systémových onemocnění a moderních diagnostických a vyšetřovacích metodách v pediatrii. Studenti se seznámí s technikou fyzikálního vyšetřování as hodnocením celkového zdravotního stavu dítěte, rozpoznají příznaky signalizující odchylky od zdravého vývoje a příznaky onemocnění.

Název studijního předmětu:

ZOBRAZOVACÍ METODY, RADIAČNÍ OCHRANA

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty s odbornou činností a náplní oborů radiodiagnostika, radiologie, radioterapie a nukleární medicína včetně ošetřovatelské péče, mezioborové spolupráce a radiační ochrany.

Název studijního předmětu:

OCHRANA A PODPORA VEŘEJNÉHO ZDRAVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Vychází z cílů národního programu zdraví. Poskytuje stěžejní informace o hygieně a epidemiologii při ochraně a podpoře veřejného zdraví, o předcházení vzniku, šíření a omezení výskytu infekčních onemocnění, hospital acquired infekctions (HAI), o hromadně se vyskytujících onemocněních, nemocech podmíněných nevhodným životním prostředím a životním stylem, a jiných významných poruchách zdraví.

Název studijního předmětu:

VÝCHOVA KE ZDRAVÍ, ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů, které profilují absolventa k práci v primární, sekundární a terciární sféře péče o zdraví. Umožňuje studentům získat profesní znalosti z podpory a udržení zdraví při dodržování zdravého životního stylu v jednotlivých obdobích lidského života. Seznamuje s problematikou úrazů v dětském věku, týrání, zanedbávání a zneužívání dětí všech věkových skupin, s problematikou šikany a závislostí, s jejími riziky, prevencí, léčbou a následnou péčí. Studenti získají znalosti pro efektivní edukaci a poskytování informací při zjištěných rizicích a při přímém ohrožení zdraví jednotlivců, rodin a komunit.

Název studijního předmět:

VÝŽIVA DÍTĚTE A DIETETIKA

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Poskytuje ucelené informace o přirozené a umělé výživě a jejím významu pro celkový zdravotní stav dítěte. Seznamuje studenty se zásadami dietních opatření dle věku dítěte a vlivu malnutrice na průběh orgánových onemocnění. Dále pak se zásadami přípravy enterální a parenterální výživy pro dítě i alternativními technikami jejího podávání. Upozorňuje na rizika vegetariánské nebo veganské stravy v dětském věku a vyzdvihuje

kojení jako základ výživy novorozenců a kojenců. Součástí je i posuzování výživového stavu dětského pacienta a energeticko-nutriční bilance.

Název studijního předmětu:

LÉČEBNĚ REHABILITAČNÍ PÉČE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je základem pro výuku rehabilitačního ošetřovatelství. Jde o soubor včasných diagnostických a terapeutických opatření směřujících k optimální fyzické funkci organizmu.

Povinné oborové předměty - kategorie A

Znalosti z ošetřovatelství a klinických oborů

1. ODBORNÁ PRVNÍ POMOC

Název studijního předmětu:

ODBORNÁ PRVNÍ POMOC

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Student/ka si osvojí základní znalosti první pomoci při různých zdraví ohrožujících a poškozujících stavech. Součástí předmětu jsou i poznatky z medicíny katastrof, neodkladné péče a krizového managementu (aktivace složek Integrovaného záchranného systému).

2. OŠETŘOVATELSTVÍ

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Systémově vymezuje ošetřovatelství jako vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství v ČR i ve světě, s multikulturní dimenzí ošetřovatelské péče o individuální potřeby dítěte, rodiny a komunity, s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti a se současnými trendy progresivního vývoje, jenž souvisí se zvyšováním efektivity zdravotní péče a se zajišťováním kvality péče o zdraví populace.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÝ PROCES A POTŘEBY DÍTĚTE

Anotace předmětu: Předmět je nezbytnou součástí teorie ošetřovatelství, která umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe, kterým je vyhledávání a uspokojování potřeb dětského pacienta, rodiny nebo komunity. Seznamuje studenty s charakteristikami potřeb u dětí v různých fázích jejich vývoje ve vztahu ke zdraví, nemoci nebo k zdravotnímu postižení. Zaměřuje se na osvojení myšlenkových postupů v jednotlivých fázích ošetřovatelského procesu jako metody řešení pacientových problémů. Poskytuje přehled o způsobech a formách dokumentování ošetřovatelské péče.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÉ POSTUPY

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Obsah tvoří jádro

profesionálních dovedností dětských sester a patří ke komplexu základních odborných předmětů. Na základě teoretických znalostí učí ošetřovatelskou techniku výkonů a postupy ošetřovatelské péče. Důraz je kladen na dodržování klinických doporučených postupů ve shodě s nejnovějšími vědeckými poznatky a rozvojem technologií. Jednotlivé ošetřovatelské postupy a techniky jsou vyučovány ve shodě s holistickým přístupem k dítěti, akceptováním jeho práv a dodržováním pravidel ochrany a bezpečnosti při práci.

Název studijního předmětu:

VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, který předpokládá aplikaci znalostí získaných v ostatních ošetřovatelských a humanitních předmětech a také určitou úroveň kreativity. Naučí studenty základům kritického vědeckého myšlení, pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v ošetřovatelské praxi založené na důkazech (Evidence Based Practice a Evidence Based Nursing, dále jen EBP a EBN). Naučí je základním krokům výzkumného procesu, výběru vhodných metod a technik výzkumu, zpracování a vyhodnocování výsledků a možnostem jejich využití v profesní praxi i v prezentaci.

Název studijního předmětu:

KOMUNITNÍ, PRIMÁRNÍ AMBULANTNÍ PÉČE A DOMÁCÍ PÉČE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Informuje o zdravotních službách a institucích v komunitní a domácí péči, vysvětlí primární zdravotní péči v ambulanci praktického lékaře pro děti a dorost. Zaměřuje se na zdraví dětí, rodin a skupin v komunitě. Studentům je objasněn význam pojmu „komunita“, její hlavní sociální funkce v uspokojování potřeb a její hierarchii: jedinec-rodina-obec-město-kraj-stát-národ-svět. Uvědomí si nutnost zdravého společenského a přírodního prostředí pro život dětí a jejich rodin. Naučí se ošetřovaní dětských pacientů ve vlastním sociálním prostředí.

Název studijního předmětu:

MULTIKULTURNÍ OŠETŘOVATELSTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický, který učí studenty/ky kvalitně ošetřovat nemocné jiných kultur a etnik, tzn. nemocné s odlišnými socio- kulturními potřebami a prioritami. Rovněž ji připravuje na větší diverzifikaci pacientů (různorodost kulturní, národnostní, etnickou, apod.). Tato připravenost se týká nejenom ošetřovatelství, ale také oblasti legislativní, politické a vzdělávací. Cílem je poskytnout vhodnou a účinnou podporu a pomoc ve zdraví a nemoci při respektování specifik každého cizince.

Název studijního předmětu:

ETIKA V OŠETŘOVATELSTVÍ A FILOZOFIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický základ pro vytvoření hodnotového systému v ošetřovatelství. Zaměřuje se na etické otázky vykonávání ošetřovatelské profese dětské sestry, seznamuje s integrací etických principů do Etického kodexu nelékařského zdravotnického pracovníka, seznamuje s Chartou práv hospitalizovaného dítěte, dotýká se etických dilemat v jednání a chování zdravotnických profesionálů vůči pacientům. Rozvíjí morální a mravní vlastnosti, pomáhá utvářet správné postoje studenta k sobě, druhým lidem, ke společnosti, najít a formulovat vlastní etická východiska a schopnost obhájit je. Uvádí do problematiky filozofie a jejího vztahu k vědě, vědění, hodnocení a jednání. Objasňuje základní pojmy vztahující se k holistickému pojetí člověka, rodiny a společnosti.

3. KLINICKÉ OŠETŘOVATELSTVÍ

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V PEDIATRII

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který tvoří základ pro poskytování kvalitní ošetřovatelské péče v pediatrii. Umožňuje studentům komplexní pohled na růst a vývoj zdravého i nemocného dítěte s ohledem na poskytovanou léčebnou a preventivní péči. Student/ka bude schopen/schopna identifikovat specifika individuálních potřeb dítěte v souvislosti s patologickými stavy, vývojovými anomáliemi a onemocněním dětského věku. Bude znát standardní diagnostické procedury a testy u jednotlivých klinických stavů. Bude schopen/schopna rozpoznat základní patologie od počátku dětského věku tak, aby byl schopen plánovat a realizovat efektivní ošetřovatelskou péči.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V NEONATOLOGII

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který poskytuje základy z neonatologie k získání komplexního pohledu na růst a vývoj zdravého i nemocného novorozence, včetně problematiky léčebné a preventivní péče. Student/ka bude schopen/schopna realizovat první ošetření novorozence a následnou péči na odděleních pro novorozence. Student/ka bude schopen/a identifikovat základní a běžně se vyskytující patologické stavy v neonatologii, pochopí principy základní péče o novorozence a základní interpretaci některých laboratorních a zobrazovacích vyšetření v neonatologii. To mu/jí umožní efektivně realizovat ošetřovatelskou péči a specifickou péči ve vztahu k novorozenci a jeho rodičům.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE O DÍTĚ V CHIRURGICKÝCH OBORECH

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který studenta/studentku seznámí s problematikou pediatrické ošetřovatelské péče v oborech dětská chirurgie, dětská ortopedie a traumatologie, dětská kardiochirurgie, dětská urologie, dětská neurochirurgie, dětská otorinolaryngologie, dětská stomatologie, atd. Student/ka bude schopen/schopna identifikovat a efektivně řešit specifika individuálních potřeb dítěte v souvislosti s chirurgickým onemocněním a chirurgickou léčbou.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V DĚTSKÉ NEUROLOGII

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který se na úvod soustředí na etiopatogenezi, diagnostiku a terapii onemocnění centrálního nervového systému, periferního nervového systému, kostí, kryjících nervový systém, svalů žláz s vnitřní sekrecí, mající vztah k nervovému systému. Student/ka se seznámí s klinickými stavy z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb dětí všech věkových skupin změněných v souvislosti s onemocněními, které postihují nervový systém, a které výrazně ovlivňují kvalitu života.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V DĚTSKÉ PSYCHIATRII

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který seznamuje studenty s příčinami duševních poruch, včetně specifických otázek dětské psychiatrie (syndrom CAN, Munchhausenův syndrom by proxy, suicidiální chování, apod.), s jejich diagnostikou, léčbou, prevencí a ošetřovatelskou péčí. Informuje o multidisciplinárním přístupu kpéči o duševní zdraví dětí a k péči o nezletilé, ohrožené závislostmi na psychoaktivních látkách. Dále pak o odlišnosti individuální péče jednotlivých poskytovatelů zdravotních služeb (ambulantní péče, jednodenní péče, lůžková péče a péče poskytovaná ve vlastním sociálním prostředí pacienta).

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V DĚTSKÉ GYNEKOLOGII A V PORODNICTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, jehož cílem je získat vědomosti z fyziologie a patologie ženských pohlavních orgánů, z prevence diagnostiky a terapie gynekologických onemocnění a z náhlých příhod v gynekologii. Cílem porodnictví je osvojit si základní poznatky z fyziologie a patologie těhotenství, porodu a šestinedělí. Předmět studenty rovněž seznámí s preventivními prohlídkami dívek od narození do 19 let věku, s léčbou onemocnění a poranění rodidel, poruch menstruačního cyklu, genetických anomálií, vrozených vývojových vad a s poradenstvím v oblasti reprodukčního zdraví.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V DĚTSKÉ ONKOLOGII A HEMATOONKOLOGII

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Informuje studenty o zcela odlišném biologickém chování nádorů v dětském věku a o specifikách dětských nádorových onemocnění. Rovněž o základní léčbě v dětské onkologii, kterou je chemoterapie se všemi svými nežádoucími účinky. Klade důraz na kvalitní podpůrnou péči, včetně adekvátní nutriční podpory. Poskytuje informace o potřebách dětských pacientů a jejich rodin, změněných v souvislosti s onkologickým onemocněním a směřuje k efektivním ošetřovatelským intervencím.

Název studijního předmětu:

INTENZIVNÍ OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE O DĚTI

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Cílem je seznámit studenty s nejčastějšími stavy, vedoucími k hospitalizaci dítěte na ARO, IMP a JIP a s realizací ošetřovatelského procesu v intenzivní péči. Student/ka bude znát způsoby komunikace s kriticky nemocným dítětem a jeho rodiči, s dlouhodobě nemocným, chronicky nemocným a umírajícím dítětem a adolescentem. Bude mít základní vědomosti z akutní medicíny, resuscitační a intenzivní péče o děti všech věkových skupin, u kterých dochází k selhání základních životních funkcí nebo bezprostředně selhání hrozí, v souladu s nejnovějšími zásadami a odbornými poznatky.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE O DĚTI V ORL

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a zaměřuje se na specifika poruch, vad a onemocnění v oblasti uší, nosu a krku u dětí všech věkových skupin. Seznamuje studenty se zvláštnostmi posouzení potřeb dětí s touto skupinou problémů tak, aby byli schopni poskytovat kvalitní ošetřovatelskou péči v multidisciplinárním týmu.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE O DĚTI V OFTALMOLOGII

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a zaměřuje se na specifika poruch, vad a onemocnění v očním lékařství u dětí všech věkových skupin. Seznamuje studenty se zvláštnostmi posouzení potřeb dětí s touto skupinou problémů tak, aby byli schopni poskytovat kvalitní ošetřovatelskou péči v multidisciplinárním týmu. Klade důraz zejména na preventivní ošetřovatelské aktivity zaměřené na ochranu zraku.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE O DĚTI V DERMATOVENEROLOGII

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a zaměřuje se na specifika onemocnění týkajících se kůže a pohlavně přenosných chorob u dětí všech věkových skupin. Seznamuje studenty se zvláštnostmi posouzení potřeb dětí s touto skupinou problémů tak, aby byli schopni poskytovat kvalitní ošetřovatelskou péči v multidisciplinárním týmu.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE O DĚTI V STOMATOLOGII

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a zaměřuje se na specifika onemocnění týkajících se dutiny ústní u dětí všech věkových skupin. Soustřeďuje pozornost především na edukaci v preventivní péči v ambulancích zdravotnických zařízení. Seznamuje studenty se zvláštnostmi posouzení potřeb dětí s touto skupinou problémů tak, aby byli schopni poskytovat kvalitní ošetřovatelskou péči v úzké spolupráci s rodiči dítěte.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE O DĚTI V INFEKČNÍM LÉKAŘSTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a zaměřuje se na děti všech věkových skupin, které jeví klinické či laboratorní známky infekčního onemocnění. Soustřeďuje pozornost na včasnou identifikaci infekčního onemocnění, zásady bariérové ošetřovací techniky a povinnou izolaci u vybraných onemocnění. Seznamuje studenty se zvláštnostmi posouzení potřeb dětí s infekčním onemocněním tak, aby byli schopni poskytovat kvalitní ošetřovatelskou péči v úzké spolupráci s rodiči dítěte.

Název studijního předmětu:

OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V ZAŘÍZENÍCH POSKYTUJÍCÍCH PÉČI DĚTSKÝM PACIENTŮM

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje studenty se specifiky péče v zařízeních poskytujících lůžkovou péči v rámci rehabilitační péče nebo lázeňské léčebně rehabilitační péče poskytované dětem, kde jsou doléčovány chronicky nemocné nebo oslabené děti, v denních a týdenních stacionářích v zařízeních sociálních služeb, které se soustřeďují na komplexní a diferencovanou péči a v dětských skupinách poskytujících výchovnou péči.

Název studijního předmětu:

PALIATIVNÍ PÉČE U DĚTÍ A DOROSTU

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje studenty s novými službami a typy zařízení, která spadají do oblasti následné péče, vede je k pochopení paliativní péče. Rovněž je seznámí s péčí o dítě, které trpí nevyléčitelnou chorobou v pokročilém nebo terminálním stadiu, jejímž cílem je zmírnit bolest a další tělesná a duševní strádání, zachovat pacientovu důstojnost a poskytnout podporu a pomoc jeho blízkým/pečujícím osobám.

Povinné základní předměty - kategorie A

Znalosti z dalších oborů souvisejících s poskytováním ošetřovatelské péče

Název studijního předmětu:

ZÁKLADY SOCIOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Objasňuje základní sociologické pojmy, teorie a výzkum. Vede ke komplexnímu a všestrannému nazírání na jevy a procesy ve společnosti ve vztahu k medicíně a ošetřovatelství. Studenti se seznámí se základními kategoriemi sociologie, se sociologickými perspektivami zdraví a nemoci a jejich analýzou, s metodami a technikami sociologického výzkumu a možnostmi jejich využití při studiu a v profesní praxi. Získají poznatky o sociálních vztazích v rodině a profesní skupině.

Název studijního předmětu:

OBECNÁ A VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základní psychologickou terminologií, s psychickými procesy a jejich charakteristikou, s psychologickými teoriemi osobnosti, s poznatky o citovém prožívání, kognitivních procesech a chování člověka. Podává základní informace o ontogenezi vývoje psychiky a vývoji psychosociálních potřeb jedince od narození až do smrti, které směřuje ke kvalitnějšímu pochopení chování nemocného dítěte, k pochopení jeho potřeb i problémů, které nemoc přináší jemu i jeho rodině. Řeší problematiku psychologie nemocných dětí všech věkových skupin.

Název studijního předmětu:

SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznámí studenty za pomoci vědeckých metod porozumět a zároveň vysvětlit, jak je myšlení, cítění a chování jedinců ovlivňováno skutečnou, představovanou či předpokládanou přítomností druhých. Seznamuje studenty s chováním, prožíváním a zkušenostmi jednotlivce ve společnosti. Předmětem je konkrétní osoba, žijící v konkrétních společenských podmínkách.

Název studijního předmětu:

PSYCHOLOGIE VE ZDRAVOTNICTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné a sociální psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví a psychologické péči o nemocného. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu u pomáhajících profesí, problematiku psychosociální pomoci, posttraumatickou stresovou reakci a psychologickou první pomoc při katastrofách a neštěstích. Cílem výuky je informovat o podstatných psychologických problémech souvisejících se změnou zdravotního stavu a připravit studenty na specifické chování a reakce dětí, jejich rodičů nebo pečujících osob v nemoci.

Název studijního předmětu:

ZÁKLADY MANAGEMENTU V OŠETŘOVATELSTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základy moderního managementu v oblasti materiálních a personálních zdrojů, se základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb a v zajištění bezpečí pacientů, bezpečnosti při práci v systémech zdravotní a sociální péče, poskytuje informace o zdravotnicko-ekonomické problematice.

Název studijního předmětu:

ZÁKLADY ZDRAVOTNICKÉHO PRÁVA A LEGISLATIVY

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje studentům základní informace o právním systému v České republice, základech práva občanského, pracovního, rodinného, trestního, apod. Dále seznamuje s platnými právními předpisy, které upravují systém poskytování zdravotních a sociálních služeb, právní odpovědnost při výkonu povolání, práva a povinností zdravotnických pracovníků, pacientů a orgánů státní správy. Využívá příkladů z praxe a judikátů.

Název studijního předmětu:

INFORMATIKA VE ZDRAVOTNICTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako praktický a poskytuje úvod do používání různých softwarových souborů, klinických informačních systémů, zpracování textu, prezentace dat, statistické analýzy a vyhledávání odborných zdrojů v elektronických vědeckých databázích.

Název studijního předmětu:

KOMUNIKACE V OŠETŘOVATELSTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností dětské sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry dítěte i jeho doprovodu a pro další účinnou a kvalitní péči o jejich individuální potřeby. Naučí zásadám a dovednostem adekvátní komunikace nejen s dětmi, které mluví, ale i s těmi které nemluví, nebo jim to jejich zdravotní stav nedovoluje, nebo jsou cizími státními příslušníky. Naučí se lépe komunikovat i se spolupracovníky popř. s rodinnými příslušníky a dalšími osobami.

Název studijního předmětu:

ZÁKLADY PEDAGOGIKY

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který je zaměřen na získání základních znalostí pedagogiky jako vědy, která zkoumá podstatu, strukturu a zákonitosti výchovy a vzdělávání jako záměrné, cílevědomé a soustavné činnosti formující osobnost člověka v nejrůznějších sférách života společnosti. Studenti se seznámí se základy didaktiky a jejího využití při výchovném působení dětské sestry na děti všech věkových skupin, jejich rodinu a komunitu, i účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání.

Název studijního předmětu:

SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který navazuje na předměty psychologie a pedagogika. Zabývá se zákonitostmi rozvoje, péče, výchovy a vzdělávání dětí s nějakým druhem postižení či znevýhodnění, jejich socializací, a to od jejich narození. Předmětem je zkoumání podstaty a zákonitostí výchovy a edukace jedinců se speciálními potřebami. Student/ka získá znalosti ke zmírnění nebo odstranění poruch sociálních vztahů ovlivněním vad, které jsou jejich příčinami, a současně získá dovednosti pro práci s dětmi se speciálními potřebami.

Název studijního předmětu:

AKTIVIZACE DĚTÍ Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů, které profilují absolventa pro výchovu zdravých i nemocných dětí různých věkových skupin. Student/ka se seznámí s technikami výchovné práce a získá praktické dovednosti potřebné pro výchovnou práci se zdravými a nemocnými dětmi, včetně spolupráce s ostatními odborníky, členy rodiny i s ostatními zdravotníky. Bude umět vytvářet herní aktivity, organizovat výchovné programy, vhodnou formou seznámit dítě s onemocněním a pomoci mu se s ním vyrovnat.

Název studijního předmětu:

ZÁKLADY ZDRAVOTNĚ SOCIÁLNÍ PRÁCE

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje studenty se zdravotní a sociální politikou WHO a její realizací na národní úrovni státu, se systémem zdravotních a sociálních služeb. Poskytuje základní informace o druzích a formách zdravotních a sociálních služeb a podmínkách jejich poskytování ve zdravotnických zařízeních, seznamuje s významnými zdravotnickými organizacemi a vybranými programy na podporu zdraví. Student bude znát teoretické koncepty a metody individuální sociální práce, sociální práce s rodinou, se skupinou a komunitou. Bude rozumět postavení etnických a menšinových skupin. Bude znát specifika zdravotně sociální péče o dětské pacienty a chápat postavení pracovníka ve zdravotní a sociální sféře v rámci multidisciplinárního týmu.

Název studijního předmětu:

EDUKACE V OŠETŘOVATELSTVÍ

Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který úzce souvisí s předmětem pedagogika a je zaměřen na získání základních znalostí o edukačním působení dětské sestry na dítě všech věkových skupin, jeho rodinu a komunitu. Studenti si osvojí znalosti o podmínkách, procesech, formách a metodách edukace jako základních krocích edukačního procesu a jeho praktické aplikaci nejen u dětí, ale i u dalších členů rodiny a zdravotnického týmu.

ODBORNÁ OŠETŘOVATELSKÁ PRAXE

Anotace předmětu:

Odborná praxe je koncipována jako praktický předmět, probíhá podle plánu praktické výuky na vysoké škole1) a na vyšší odborné škole2) formou blokové výuky (přičemž jeden blok trvá vždy nejméně 1 týden). Umožňuje studentům aplikovat v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb teoretické vědomosti a praktické dovednosti, které získali studiem teoreticko-praktických disciplín v odborných učebnách školy. Poskytuje prostor pro zdokonalování zručnosti, dovedností a návyků, učí studenty samostatnosti, odpovědnosti a práci v týmu. Uskutečňuje se formou přímé či nepřímé péče o pacienty, v souladu s platnou právní úpravou a podle plánu praxe v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb pod vedením odborného pedagogického pracovníka, akademického pracovníka vysoké školy, školitele nebo mentora odborné praxe (školitele odborné praxe) u poskytovatele zdravotních služeb. Pedagogický pracovník vyučuje v takové oblasti odborné praxe, ve které je odborníkem se způsobilostí k výkonu zdravotnického povolání a zároveň v této oblasti odpovídá za dohled při praxi studentů. Výkony prováděné v rámci odborné praxe jsou zaznamenány do Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit dětské sestry - LOGBOOK (dále jen „Záznamník výkonů“), který připravuje vysoká škola1) a vyšší odborná škola2). Záznamník výkonů obsahuje souhrnné informace o přípravě a průběhu praktické výuky a sleduje jednotlivé kompetence a ošetřovatelské intervence, kterých má student/ka dosáhnout v rámci studijního plánu.

Pracoviště poskytovatele zdravotních a sociálních služeb pro výuku odborné praxe musí splňovat požadavky stanovené příslušnými právními předpisy. Subjekt zajišťující výuku společně s poskytovatelem zdravotních a sociálních služeb mají praktickou výuku smluvně zajištěnou.

Týdnům praktické výuky předchází odpovídající výuka teoretických předmětů.

OBLASTI ODBORNÉ OŠETŘOVATELSKÉ PRAXE:

1. ročník: Praxe vychází z koncepčního modelu hlavních determinant zdraví WHO, je orientována na oblast podpory zdraví a prevence vzniku onemocnění a na nácvik a osvojení ošetřovatelských, diagnostických a terapeutických činností ve zdravotnickém zařízení poskytovatele zdravotních služeb, a to v rámci poskytování ambulantní a lůžkové péče. Studenti se seznámí se druhy zdravotní péče v rámci lůžkové i ambulantní péče a s jednotlivými formami ošetřovatelské péče. Naučí se zhodnotit prostředí, ve kterém pacienti žijí, rizika pro jejich zdraví, seznámí se s druhy onemocnění, která se v daném prostředí vyskytují, s potřebou preventivních opatření a naučí se využívat metody zdravotní výchovy individuální i skupinové. Naučí se základním ošetřovatelským dovednostem na jednotlivých dětských odděleních (interních i chirurgických) v rámci lůžkové péče. Dále se seznámí se strukturou poskytování lůžkové zdravotní péče a s odbornými odděleními. Naučí se zhodnotit prostředí, které odpovídá potřebám jedince, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb pacientů z hlediska ošetřovatelské péče.

2. ročník: Praxe je orientována na oblast lůžkové a ambulantní péče. Studenti se seznámí se strukturou poskytování lůžkové zdravotní péče a odbornými odděleními. Dále se seznámí pracovišti, kde je poskytována následná nebo paliativní péče. Praxí si prohloubí schopnost vyhodnotit prostředí, které odpovídá potřebám jedince, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb pacientů z hlediska ošetřovatelské péče.

3. ročník: Praxe je orientována na oblast poskytování ambulantní péče, lůžkové péče a péče poskytovaná ve vlastním sociálním prostředí pacienta. Studenti se naučí poskytovat péči pacientům v jejich vlastním sociálním prostředí, dále pak na speciálních ošetřovacích jednotkách (např. JIP/IMP/ARO) metodou ošetřovatelského procesu. Prohloubí si znalosti a praktické dovednosti při poskytování individuální ošetřovatelské péče.

Příloha č. 1

Převodní tabulka pro dětské sestry

Předměty národního vzdělávacího standardu oboru Dětská sestra a požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb.

Požadavky vyhlášky č. 39/2005 Sb.

Obsah kvalifikačního standardu

§3, odst. 2

Etika zdravotnického povolání v oboru

Etika v ošetřovatelství a filozofie

Administrativní činnosti ve zdravotnictví (vedení dokumentace týkající se oboru včetně elektronické podoby této dokumentace)

Ošetřovatelský proces a potřeby dítěte

Organizace a řízení zdravotních služeb

Základy managementu v ošetřovatelství

Základy ochrany a podpory veřejného zdraví

Výchova ke zdraví, zdravý životní styl;

včetně prevence nozokomiálních nákaz

Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena

Odborná první pomoc a zajišťování zdravotní péče v mimořádných krizových situacích

Odborná první pomoc; Intenzivní ošetřovatelská péče o děti

Právní souvislosti poskytování zdravotní péče v oboru

Základy zdravotnického práva a legislativy;

Základy zdravotně sociální práce

Základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb a zajištění bezpečí pacientů

Základy managementu v ošetřovatelství

Komunikace s pacientem a osobami jemu blízkými

Komunikace v ošetřovatelství

§4a, odst. 2

Nejméně 3 roky studia

PS + KS - 3 roky obě formy studia

Nejméně 2 000 hodin praktického vyučování

PS+KS - 2 000 hodin

§4a, odst. 3, písm. a) bod 1.

Odborná latinská terminologie

Odborná latinská terminologie

Anatomie

Anatomie a fyziologie

Fyziologie

Anatomie a fyziologie

Patologie a patologická fyziologie

Patologie a patologická fyziologie

Mikrobiologie a epidemiologie (bakteriologie, virologie, parazitologie)

Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena

Genetika a prenatální diagnostika

Základy genetiky a prenatální diagnostiky

Imunologie

Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena

Biofyzika a biochemie

Základy biofyziky, biochemie a hematologie

Hematologie a transfuzní lékařství

Základy biofyziky, biochemie a hematologie

Toxikologie

Farmakologie

Klinická propedeutika

Klinická propedeutika

Farmakologie a základní znalosti zdravotnických prostředků

Farmakologie; Ošetřovatelské postupy

Základy radiační ochrany

Zobrazovací metody, radiační ochrana

Ochrana a podpora veřejného zdraví včetně prevence nemocí

Výchova ke zdraví, zdravý životní styl; Ochrana veřejného zdraví; Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena

Včasná diagnóza nemocí a zdravotní výchova

Výchova ke zdraví, zdravý životní styl; Klinická propedeutika; Ochrana a podpora veřejného zdraví

Výchova ke zdraví a zdravý životní styl

Výchova ke zdraví, zdravý životní styl

Výživa dítěte a dietetika

Výživa dítěte a dietetika

Léčebně rehabilitační péče

Léčebně rehabilitační péče

§4a, odst. 3, písm. a) bod 2.

Historie

Ošetřovatelství; Etika v ošetřovatelství a filozofie

Charakter a etika ošetřovatelství

Etika v ošetřovatelství a filozofie; Ošetřovatelství; Ošetřovatelský proces a potřeby dítěte

Obecné zásady péče o zdraví

Výchova ke zdraví, zdravý životní styl; Výživa dítěte a dietetika

Komunitní péče

Komunitní, primární ambulantní péče a domácí péče; Multikulturní ošetřovatelství; Ošetřovatelská péče v zařízeních poskytujících péči dětským pacientům

Ošetřovatelství ve vztahu k pediatrii a neonatologii

Ošetřovatelská péče v pediatrii, v neonatologii

Ošetřovatelství ve vztahu k dětské chirurgii, ortopedii a traumatologii pohybového ústrojí

Ošetřovatelská péče o dítě v chirurgických oborech

Ošetřovatelství ve vztahu k dětské neurologii

Ošetřovatelská péče v dětské neurologii

Ošetřovatelství ve vztahu k dětské a dorostové psychiatrii

Ošetřovatelská péče v dětské a dorostové psychiatrii

Ošetřovatelství ve vztahu ke gynekologii

Ošetřovatelská péče v dětské gynekologii; Základy genetiky a prenatální diagnostiky

Ošetřovatelství ve vztahu k onkologii a hematoonkologii

Ošetřovatelská péče v dětské onkologii a hematoonkologii

Ošetřovatelství ve vztahu k dětské ORL

Ošetřovatelské péče o děti v ORL

Ošetřovatelství ve vztahu k oftalmologii

Ošetřovatelská péče o děti v oftalmologii

Ošetřovatelství ve vztahu k dětské dermatovenerologii

Ošetřovatelská péče o děti v dermatovenerologii

Ošetřovatelství ve vztahu k infekčnímu lékařství

Ošetřovatelská péče o děti v infekčním lékařství

Ošetřovatelství ve vztahu k zubnímu lékařství

Ošetřovatelská péče o děti ve stomatologii

Ošetřovatelská péče v dětských domovech pro děti do 3 let věku

Ošetřovatelská péče v zařízeních poskytujících péči dětským pacientům

Ošetřovatelství ve vztahu k léčebně rehabilitační péči

Léčebně rehabilitační péče

Ošetřovatelství ve vztahu k dětské paliativní péči

Paliativní péče u dětí a dorostu

Ošetřovatelství ve vztahu k intenzivní péči

Odborná první pomoc; Intenzivní ošetřovatelská péče o děti

§4a, odst. 3, písm. a) bod 3.

Základy filozofie a sociologie

Etika v ošetřovatelství a filozofie; Základy sociologie

Obecná a vývojová psychologie

Obecná a vývojová psychologie

Zdravotnická a sociální psychologie

Sociální psychologie; Psychologie ve zdravotnictví

Základy pedagogiky, výchovné péče a edukace

Základy pedagogiky; Speciální pedagogika; Edukace v ošetřovatelství; Aktivizace dětí

Sociálně - právní ochrana dítěte

Základy zdravotně sociální práce

Ekonomie

Základy zdravotnického práva a legislativy; Základy managementu v ošetřovatelství

Informatika, statistika a metodologie vědeckého výzkumu a praxe založená na důkazech

Informatika ve zdravotnictví; Výzkum v ošetřovatelství

§4a, odst. 3, písm. b)

Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k pediatrii a dalším lékařským oborům

Odborná ošetřovatelská praxe na dětských interních a chirurgických odděleních; Odborná ošetřovatelská praxe v zařízeních poskytujících péči dětským pacientům

Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k péči o matku a novorozence

Odborná ošetřovatelská praxe v zařízeních poskytujících péči dětským pacientům , ambulancích praktického lékaře pro děti a dorost; na gynekologicko-porodnických odděleních, včetně oddělení pro novorozence

Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k dětské chirurgii, ortopedii a traumatologii pohybového ústrojí

Odborná ošetřovatelská praxe na dětských chirurgických odděleních a traumatologii

Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k dětské a dorostové psychiatrii

Odborná ošetřovatelská praxe na oddělení dětské a dorostové psychiatrie

Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetř ovatelství ve vztahu k dětské gynekologii

Odborná ošetřovatelská praxe na gynekologicko-porodnických odděleních, včetně oddělení pro novorozence

Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k intenzivní péči o dítě

Odborná ošetřovatelská praxe na jednotkách intenzivní péče pro děti

Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu k dětské paliativní péči

Odborná ošetřovatelská praxe na dětských odděleních

Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetřovatelství ve vztahu ke komunitní péči

Odborná ošetřovatelská praxe v zařízeních poskytujících péči dětským pacientům , ambulancích praktického lékaře pro děti a dorost

Praktické vyučování poskytující dovednosti v ošetř ovatelství ve vztahu k zubnímu lékařství

Odborná ošetřovatelská praxe na stomatologii

Dovednosti umožňující se podílet se na výchovné péči o děti všech věkových skupin

Odborná ošetřovatelská praxe na dalších odděleních poskytujících péči dětským pacientům

Dovednosti a znalosti umožňující podílet se na praktickém výcviku zdravotnických pracovníků a zkušenosti z práce s příslušníky jiných profesí ve zdravotnictví

Odborná ošetřovatelská praxe na dalších odděleních poskytujících péči dětským pacientům; Individuální praxe

Příloha č. 2

Doporučená struktura Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit dětské sestry - LOGBOOK

MINIMÁLNÍ RÁMEC

Záznam výkonů a jiných odborných aktivit dětské sestry

Záznamník výkonů a jiných odborných aktivit dětské sestry je dokladem studenta/ky ošetřovatelství o absolvovaných výkonech během praktické výuky, které budou součástí kompetencí dětských sester. Plní účel kontroly i zpětné vazby o absolvovaných výkonech a aktivitách studentovi/ce a školiteli.

Titulní strana: Název vzdělávací instituce/vysoké školy Obsah:

1. Údaje o studentovi/studentce: jméno a příjmení (popř. titul), datum narození, typ, forma, období studia (akademické roky)

2. Příprava studenta/ky na praktickou výuku

3. Osobní cíle studenta/ky

4. Kritéria hodnocení studenta/ky

5. Kompetence sester mentorek/školitelek

6. Kompetence studentů/studentek

7. Práva a povinnosti studentů/studentek

8. Přehled pracovišť

9. Obecné cíle praktické výuky

10. Specifické cíle praktické výuky pro jednotlivá zařízení

11. Seznam praktických výkonů

12. Hodnocení studenta/ky

13. Další činnosti v rámci praktické výuky - exkurze, stáže

Záznamy vedené v Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit /Logbook/.

Student/ka si údaje o provedených intervencích vpisuje do Záznamníku výkonů /Logbooku/ sám/sama a pedagogický pracovník VOŠ, akademický pracovník VŠ nebo mentorka/školitelka, popř. všeobecná sestra tuto skutečnost stvrzuje čitelným podpisem.

Rozsah Záznamníku výkonů a jiných odborných aktivit /Logbook/.

Dle potřeb vyšší odborné nebo vysoké školy může být rozsah rozšířen při zachování jeho minimálního rámce.

1) Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.

2) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

3) Vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění pozdějších předpisů.

4) §44, odst. 4 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.

§25, odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

5) §5a zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění pozdějších předpisů.

6) §5a zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění pozdějších předpisů a §4b vyhlášky č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.

7) podrobné vymezení jednotlivých činností je vymezeno ve vyhlášce č. 55/2011 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

8) Vyhláška č. 79/2013 Sb., o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče, ve znění pozdějších předpisů; a nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů,

9) §55 zákona č. 111/1998 Sb., zákon o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů, a §101, §102 a §103 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon ve znění pozdějších předpisů