Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MŽP ČR, částka 8/2017

Výzva č. 10/2017

k předkládání žádostí o poskytnutí podpory

v rámci Národního programu Životní prostředí

Ministerstvo životního prostředí (dále jen „MŽP“) vyhlašuje prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR (dále jen „Fond“) Výzvu pro předkládání žádostí o poskytnutí podpory (dále jen „Výzva“) dle podmínek Národního programu Životní prostředí (dále jen „Program“).

Číslo Výzvy

10/2017

Prioritní oblast

6. Environmentální prevence

Podoblast

6. 1 Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta.

Cíle Výzvy

Cílem Výzvy je přesvědčit veřejnost o potřebě chránit naše životní prostředí a aktivně se do ochrany zapojovat dobrovolnictvím a environmentálně příznivým jednáním v každodenním životě.

Oprávnění příjemci podpory

Právnické osoby definované ve čl. 3 Výzvy.

Termíny Výzvy

Žádosti je možné podat v období od 19.8.2017 do 30.10.2017.

Období realizace

Podpořené projekty budou realizovány nejpozději do 31.12.2020

Výše podpory

Minimální výše dotace na jeden projekt činí 500 tis. Kč.

Maximální výše dotace na jeden projekt činí 5 mil. Kč.

Maximální výše celkové podpory na jeden projekt činí 85 % z celkových způsobilých výdajů.

Alokace

20 mil. Kč

1. Popis podporovaných aktivit

Předmětem podpory jsou projekty v souladu s podporovanou aktivitou Programu:

6. 1. E - Motivační soutěže a ocenění;

6. 1. G - Tematicky zaměřená osvěta, kampaně v oblasti životního prostředí, zlepšování přístupu k informacím o životním prostředí.

Předmětem podpory jsou aktivity zaměřené na nadregionální zvyšování povědomí o stavu životního prostředí v ČR a o způsobech a možnostech jeho ochrany a aktivity motivující veřejnost k aktivnímu jednání ve prospěch životního prostředí. Možným způsobem realizace jsou např. osvětové kampaně, informační projekty, motivační soutěže apod., které vhodným způsobem oslovují a zapojují veřejnost. Projekty se tematicky musí zaměřovat na jednu z následujících oblastí:

  • Změna klimatu - popularizace adaptací na změnu klimatu a mitigačních opatření, včetně ochrany vod, tj. úspory a hospodaření s vodou a zamezení suchu.

Podporovány budou zejména osvětové aktivity zaměřené na mitigační opatření, tedy opatření eliminující emise skleníkových plynů (zejména v oblasti obnovitelných zdrojů energie, energetických úspor či produkce potravin). Dále pak osvětové aktivity zaměřené na zavádění adaptačních opatření v krajině i v zastavěném území (zejména v souvislosti protipovodňovými opatřeními a přípravou na suchá a horká období, zachytáváním a využíváním dešťové vody, nočním chlazením a denním stíněním, budováním zelené infrastruktury v obcích apod.)

  • Biodiverzita - popularizace přírodního dědictví.

Podporovány budou zejména osvětové aktivity podporující spolupráci s aktéry ochrany přírody a aktivity popularizující přírodní bohatství ČR a zároveň potřebu ochrany vzácných druhů a společenstev, ale i potřebu ochrany biodiverzity a samovolných přírodních procesů. Vítané jsou aktivity podporující přímý kontakt cílových skupin s přírodou.

  • Odpady - popularizace prevence vzniku odpadů.

Podporovány budou zejména osvětové aktivity zaměřené na různé formy předcházení vzniku odpadu včetně předcházení plýtvání potravinami, popř. na re-use metody na různých úrovních (obecní, firemní, osobní) a na popularizaci environmentálního a regionálního, popř. místního značení výrobků a služeb včetně popularizace místní šetrné spotřeby potravin apod.

  • Ovzduší - popularizace ochrany kvality ovzduší a prevence jeho znečišťování.

Podporovány budou zejména osvětové aktivity přispívající k eliminaci emisí znečišťujících látek do ovzduší (zejména u lokálních topenišť, osvětou veřejnosti jak správně topit) a vysvětlující vlivy různých kategorií zdrojů na kvalitu ovzduší, zdraví lidí a ekosystémy.

Východiskem výzvy jsou oblasti kompetencí pro environmentálně odpovědné jednání, které je základním cílem environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO) a environmentálního poradenství (EP) v ČR (viz. Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a environmentálního poradenství na léta 2016 - 2025 - schválený usnesením vlády č. 652 ze dne 20.6.2016). Zejména se pak v případě této Výzvy jedná o oblast „Připravenost jednat ve prospěch životního prostředí“, která je charakterizována rámcovými vzdělávacími cíli:

  • Znalost základních principů ochrany životního prostředí
  • Znalosti a dovednosti potřebné pro šetrné zacházení s přírodou a přírodními zdroji
  • Znalosti a dovednosti pro spotřebitelské chování
  • Znalosti a dovednosti pro aktivní ovlivňování svého okolí
  • Přesvědčení o vlastním vlivu na předcházení a řešení problémů životního prostředí

2. Cíl Výzvy

Cílem Výzvy je:

- přesvědčit veřejnost o potřebě chránit naše životní prostředí a aktivně se do ochrany zapojovat dobrovolnictvím a environmentálně příznivým jednáním v každodenním životě.

Cílem prioritní oblasti je:

- rozvoj kompetencí potřebných pro environmentálně odpovědné jednání, tj. jednání, které je v dané situaci a daných možnostech co nejpříznivější pro současný i budoucí stav životního prostředí.

3. Oprávnění příjemci podpory

O finanční podporu z prostředků Fondu mohou žádat následující subjekty:

- právnické osoby, které splní předepsané podmínky Programu a Výzvy. Oprávněným příjemcem nejsou: subjekty založené dle zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích v aktuálním znění, organizační složky státu a politické strany a hnutí dle zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, v aktuálním znění.

4. Forma a výše podpory

Podpora je poskytována formou dotace z prostředků Fondu na základě Směrnice MŽP č 4/2015, v souladu s Národním programem Životní prostředí, v souladu s touto Výzvou a dále za podmínek stanovených v Rozhodnutí ministra životního prostředí o poskytnutí finančních prostředků (dále jen „Rozhodnutí“) a ve Smlouvě o poskytnutí podpory ze Státního fondu životního prostředí ČR (dále jen „Smlouva“).

Minimální výše podpory na jeden projekt činí 500 tis. Kč.

Maximální výše podpory na jeden projekt činí 5 mil. Kč.

Maximální výše podpory na jeden projekt činí 85 % z celkových způsobilých výdajů.

V případě naplnění definičních znaků veřejné podpory bude v rámci této Výzvy poskytována podpora v režimu pravidel pro veřejnou podporu, jejíž podmínky upravuje Směrnice MZP č. 4/2015.

5. Termíny Výzvy

Výzva je vyhlášena jako průběžná jednokolová. Při doručení projektového Žádosti o poskytnutí podpory (dále jen “Žádost“), je rozhodující datum doručení na Fond, nikoliv datum předání poštovní přepravě. Později doručené Žádosti nebudou přijaty do dalšího administrativního procesu.

Termíny pro předkládání Žádostí o poskytnutí podpory (dále jen „Žádost“) v rámci této Výzvy:

Zahájení příjmu Žádostí: 19.8.2017

Ukončení příjmu Žádostí: 30.10.2017 ve 14:00

Žádosti doručené po stanovených termínech nebudou přijaty k dalšímu zpracování.

6. Alokace prostředků pro Výzvu

Pro Výzvu je alokováno celkem 20 mil. Kč, z toho bude indikativně vyčleněno:

  • 5 mil. Kč na tematickou oblast Změna klimatu;
  • 5 mil. Kč na tematickou oblast Biodiverzita;
  • 5 mil. Kč na tematickou oblast Odpady;
  • 5 mil. Kč na tematickou oblast Ovzduší.

Nebude-li alokace v rámci jedné tematické oblasti vyčerpána, přesunou se finanční prostředky dle potřeby do alokace ostatních tematických oblastí.

7. Období realizace

Podpořené projekty budou realizovány nejpozději do 31.12.2020.

8. Způsobilé výdaje

Jedná se o ty výdaje projektu, které zakládají nárok na čerpání podpory, tj. mohou být spolufinancovány v rámci této Výzvy z rozpočtu Fondu. Výdaje musí být skutečně, účelně, efektivně, oprávněně a nezbytně vynaložené a musí být vzniklé a uhrazené v období realizace projektu (tj. po zahájení projektu a před dokončením projektu), nejdříve však po dni akceptace Žádosti o poskytnutí dotace. Výdaje musí být realizovány bezhotovostním převodem a prokázány bankovním výpisem.

Daň z přidané hodnoty (DPH) může být způsobilým výdajem, pouze pokud příjemce plnění nemá nárok na odpočet daně na vstupu.

Způsobilé výdaje jsou:

- osobní náklady v rozsahu: hrubé mzdy (včetně odvodů soc. a zdrav. pojištění), dohody o provedení práce, dohody o pracovní činnosti, autorské honoráře, v případě prací prováděných vlastními kapacitami výdaje prokázané řádnými účetními doklady - zejména mzdové doklady (výkaz odpracovaných hodin, výplatní listiny, příp. výpisy z účetní evidence). Je žádoucí, aby konkrétní výše mzdy byla stanovena na úrovni, na níž je plat za srovnatelnou činnost vykonávanou v rozpočtové sféře, v níž je aplikován zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce a nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů1,

- výdaje na cestovné související s projektem do výše max. 5 % z celkových způsobilých výdajů (služební automobil - dle platné vyhlášky Ministerstva práce a sociálních věcí ČR č. 385/2015 Sb., veřejné dopravní prostředky) pouze pro osoby podílející se na přípravě projektu, přičemž jízdné musí být prokázáno jízdenkami, cestovními příkazy a výpisem z knihy jízd. Amortizace vozidel není způsobilý výdaj2,

- výdaje na pořízení zařízení a vybavení včetně nákupu drobného hmotného majetku3 nezbytného pro realizaci předmětu podpory do výše max. 10 % z celkových způsobilých výdajů,

- výdaje na služby nezbytné pro realizaci předmětu podpory v rozsahu uvedeném níže:

  • výdaje na služby pro informovanost, propagaci a medializaci v rámci projektu, např. inzerce, mediální propagace, grafika a tisk apod.,
  • pronájem prostor pro konání vzdělávacích a osvětových aktivit; tyto výdaje mohou být způsobilé, pouze pokud se jedná o pronájem s přímým pronajímatelem, tj. přímo s majitelem resp. dlouhodobým nájemcem (nájem musí trvat minimálně po dobu realizace projektu),
  • výdaje za pronájem technického vybavení (audiovizuální technika, IT), tyto výdaje mohou být způsobilé, pouze pokud se jedná o pronájem s přímým pronajímatelem, tj. přímo s majitelem resp. dlouhodobým nájemcem,
  • výdaje na tvorbu publikací, periodik, skript včetně výdajů na grafické zpracování, předtiskovou přípravu, tisk a distribuci,
  • výdaje na pronájem mediálního prostoru (např. web, rádio, periodika, sociální sítě).
  • výdaje na ověření účinku realizovaného osvětového programu či kampaně,

- Režijní výdaje do výše max. 7 % z celkových způsobilých výdajů (energie, nájmy kanceláře, telefonní poplatky, poplatky za internet, opravy DHM, úklidové služby, aj).

9. Místo realizace projektu

Všechny podpořené projekty budou realizovány na území České republiky.

10. Způsob podání Žádosti

Žádosti je potřeba odevzdat níže uvedeným způsobem. Jiným způsobem doručené Žádosti nebudou přijaty do dalšího administrativního procesu.

Žádosti budou přijímány průběžně počínaje prvním dnem zahájení příjmu Žádostí do ukončení příjmu Žádostí (viz čl. 5). Žádost bude zpracovaná v českém jazyce v předepsaném formátu a předpokládaný rozpočet bude uveden v Kč.

Žádosti je nutné doručit prostřednictvím doručovatelských služeb nebo osobně do podatelny Fondu v uzavřených obálkách s označením:

Název žadatele

Adresa žadatele

IČ žadatele

Žádost o poskytnutí podpory z NPŽP podoblast podpory 6. 1. E Motivační soutěže a ocenění a 6. 1. G Tematicky zaměřená osvěta, kampaně v oblasti životního prostředí, zlepšování přístupu k informacím o životním prostředí.

Státní fond životního prostředí ČR

Odbor realizace Národních programů

Olbrachtova 2006/9

140 00 Praha 4

Žádosti mohou být předkládány také prostřednictvím datových zpráv (ID datové schránky: favab6q), přičemž datová zpráva musí být označena jako Žádost z NPŽP - 6. 1. E a 6. 1. G - Výzva č. 10/2017 a musí být opatřena platným elektronickým podpisem statutárního zástupce.

Příjem Žádostí končí 30. října 2017 ve 14:00. Rozhoduje datum doručení na Fond, nikoliv datum předání poštovní přepravě. Později nebo jiným způsobem doručené Žádosti nebudou přijaty do dalšího administrativního procesu.

Žádosti se předkládají v jednom vyhotovení ve formě originálu, včetně příloh a zároveň elektronicky na nosiči CD. Elektronická verze Žádosti musí být zpracována v obvyklých formátech (Microsoft Word, Excel, PDF případně Open Office).

11. Administrace Žádostí

Výzva je vyhlášena jako jednokolová soutěžní. Žádosti podléhají kontrole úplnosti a formální správnosti a kontrole přijatelnosti. Kontrolou přijatelnosti se rozumí posouzení věcné správnosti a vyhodnocení splnění podmínek Výzvy. Je-li Žádost formálně úplná a je posouzena jako přijatelná z hlediska splnění podmínek Výzvy, je akceptována a předána odboru finančních a dobrovolných nástrojů MŽP ke zpracování Odborného posudku ve smyslu §4 odst. 3 zákona ČNR č. 388/1991 Sb., resp. čl. 4 odst. 2 Směrnice MŽP č. 4/2015 a postoupena do procesu hodnocení dle hodnotících kritérií (viz čl. 13 této Výzvy). V případě potřeby může Fond požádat MŽP o součinnost při hodnocení Žádostí.

O akceptaci Žádosti je žadatel Fondem písemně informován.

Administrace Žádostí, které nebudou v souladu s podmínkami Programu a Výzvy, bude ukončena.

Žádosti, které splní podmínky Programu a Výzvy, získají dostatečný počet bodů v rámci hodnocení a budou kryty disponibilní alokací Výzvy, budou následně předloženy k projednání Radě Fondu a k vydání Rozhodnutí. Projekty mohou být podpořeny maximálně do výše disponibilní alokace Výzvy.

12. Sledované indikátory

Přehled všech indikátorů sledovaných v podoblasti podpory 6. 1. E a 6. 1. G je uveden v následující tabulce:

Název indikátoru

Měrná jednotka

Plnění indikátorů

Předpokládaný počet zapojených dobrovolníků

Počet osob

Závazné

Předpokládaný počet oslovených osob

Počet osob

Nezávazné

Plnění indikátoru „předpokládaný počet zapojených dobrovolníků je pro žadatele, resp. příjemce podpory závazné, v případě odchylky oproti uvedené hodnotě indikátoru, dojde ke krácení podpory.

Tabulka krácení podpory

Naplnění indikátoru (%)

Krácení podpory (%)

≥ 75

Bez postihu

≥ 50

10

˂ 50

100

13. Kritéria pro výběr Žádostí

Žádosti budou po kontrole formální úplnosti a přijatelnosti hodnoceny na základně těchto kritérií:

1. Schopnost a připravenost žadatele projekt realizovat (max. 20 b.)

1.1. Zhodnocení organizační struktury a zázemí žadatele

Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 2 body, za každé částečně splněné kritérium 1 bod.

max. 8 b.

Hodnotí se, zda:

  • organizační struktura navržená v rámci konkrétního projektu zabezpečuje veškeré důležité oblasti jeho realizace (koordinace, odbornost, finanční řízení, PR a komunikace apod.),
  • odpovědnosti jednotlivých členů týmu jsou jasně vymezeny (lektorská práce, publicita, vyúčtování, výběrová řízení, příprava seminářů),
  • jsou popsány způsoby komunikace/organizace (schůzky projektového týmu, jejich četnost, sdílení informací),
  • žadatel má dostatečné technické zázemí pro administraci a realizaci projektu.

1.2. Environmentální odbornost řešitelů

Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 2 body, za každé částečně splněné kritérium 1 bod. V případě získání 0 b. bude Žádost vyřazena z další administrace.

max. 4 b .

Hodnotí se zda:

  • jsou do projektu interně či externě zapojení odborníci s doložitelnou environmentální odborností v oblasti, na kterou je projekt zaměřen (je nutno doložit vzdělání a praxi těchto odborníků a popsat způsob jejich zapojení do projektu),
  • v jaké míře se tito odborníci budou podílet na realizaci projektu (z kvalitativního i kvantitativního pohledu).

1.3. Zkušenosti žadatele s realizací projektů

max. 8 b.

  • 0 bodů získá projekt, který je nový, případně netrvá déle, než 1 rok,
  • 2 body získá projekt, jehož žadatel má již zkušenosti s realizací finančně srovnatelných projektů z oblasti životního prostředí v délce 1 až 2 roky,
  • 4 body získá projekt, jehož žadatel má již zkušenosti s realizací finančně srovnatelných projektů z oblasti životního prostředí v délce 3 až 4 roky,
  • 6 bodů získá projekt, jehož žadatel má již zkušenosti s realizací finančně srovnatelných projektů z oblasti životního prostředí v délce 5 až 6 let,
  • 8 bodů získá projekt, jehož žadatel má již zkušenosti s realizací finančně srovnatelných projektů z oblasti životního prostředí delší než 6 let.

2. Význam (relevance) projektu (max. 18 b.)

2.1. Regionální pokrytí

V případě získání 0 b. bude Žádost vyřazena z další administrace.

max. 6 b.

  • 0 bodů získá projekt, který působí jen v rámci jednoho kraje,
  • 3 body získá projekt, který působí ve 2-7 krajích ČR,
  • 6 bodů získá projekt, který působí v 8 a více krajích ČR,

2.2. Zapojení dobrovolníků a veřejnosti

V případě získání 0 b. bude Žádost vyřazena z další administrace.

max. 6 b.

  • 0 bodů získá projekt, který zatím dobrovolníky a veřejnost nezapojuje,
  • 3 body získá projekt, který zapojuje veřejnost pouze dálkově či nepřímo (např. hlasováním v soutěži apod.),
  • 6 bodů získá projekt, který zapojuje veřejnost do praktických aktivit ve prospěch životního prostředí.

2.3. Využití médií a mediální potenciál

V případě získání 0 b. bude Žádost vyřazena z další administrace.

max. 6 b.

0 bodů získá projekt, který nepočítá s využitím mediálního prostoru,

3 body získá projekt, který chce pro projekt využít média, ale nemá pro to jasně definovanou mediální strategii a nemá velké zkušenosti s médii, popř. má jen regionální dopad

6 bodů získá projekt, který má jasnou představu o mediální strategii pro projekt, která je realistická a podložena zkušenostmi z organizace projektu v minulosti a má celorepublikový.

3. Koncept a ucelenost projektu, rizika a výstupy (max. 42b.)

3.1. Zdůvodnění projektu, jeho reálnost a soulad cíle projektu s požadavky na výstupy projektu

V případě získání 0 b. bude Žádost vyřazena z další administrace.

Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 2 body, za každé částečně splněné kritérium 1 bod.

max. 6 b.

Kritérium hodnotí zda:

je projekt přesvědčivě zdůvodněn – je dobře popsána výchozí situace a definován problém, který je relevantní z hlediska podporovaných aktivit,

zacílení projektu odpovídá definovanému problému (pomůže k dosažení cíle projektu, ke změně výchozí situace, může přispět k řešení daného problému?),

dosažení takto definovaného cíle projektu je přímo vázáno na vytvoření povinných výstupů projektu (zlepšení podmínek pro realizaci nebo zvýšení kvality stávajících služeb/vytvoření nové udržitelné služby/aktivity vedoucí k rozšíření či posílení povědomí/znalosti v oblasti životního prostředí včetně způsobů jejich ověření).

3.2. Vymezení cílové skupiny, jejích potřeb a způsobilost projektu vhodným a účinným způsobem svým cílem potřeby definované skupiny naplňovat

Za každé splněné kritérium obdrží projekt 1 bod.

max. 5 b.

Kritérium se zaměřuje na vztah definovaného cíle a potřeb cílové skupiny. Hodnotí především zda:

  • je vhodným způsobem zvolena a popsána cílová skupina, její geografické, demografické nebo jiné vhodné charakteristiky a společné problémy a potřeby,
  • je cílová skupina kvantifikována,
  • jsou definovány její potřeby,
  • tyto potřeby byly zjištěny/definovány relevantním způsobem (např. průzkumem nebo vyplývají ze statistik apod.),
  • cíl projektu reaguje na tyto potřeby.

3.3. Vymezení jednotlivých aktivit projektu a jejich návaznost na rozpočet

V případě získání 0 b. bude Žádost vyřazena z další administrace.

Za každé splněné kritérium obdrží projekt 1 bod.

max. 5 b.

Kritérium hodnotí, zda:

  • jsou aktivity projektu logicky a jasně členěny a vykazují vnitřní konzistenci,
  • každá aktivita prokazatelně přispívá k naplnění některého z definovaných výstupů, je popsána vazba mezi aktivitami a výstupy,
  • je popsáno, jakým způsobem bude aktivita realizována - způsob realizace, časová posloupnost činností, kdo bude danou aktivitu/činnost realizovat,
  • je jasná návaznost aktivit na položky rozpočtu,
  • textová část je výstižná a jasná.

3.4. Konzistentnost a reálnost navrženého harmonogramu realizace projektu ve vztahu k jeho potřebám

V případě získání 0 b. bude Žádost vyřazena z další administrace.

Za každé splněné kritérium obdrží projekt 1 bod.

max. 4 b.

Kritérium se soustředí na to, zda:

  • lze z dostupných informací konstatovat, že projekt je odpovídajícím způsobem připraven k realizaci,
  • projekt má vytvořenou jasnou strukturu pro řízení a administraci projektu, jednotlivé aktivity a jejich harmonogram logicky navazují,
  • je celkový harmonogram projektu úměrný aktivitám projektu (není neúměrně dlouhý, případně nereálně krátký),
  • aktivity na sebe logicky a s dostatečnou rezervou navazují (v případě, že realizace jedné aktivity podmiňuje zahájení další). Pokud běží více aktivit paralelně, existuje v rámci projektového týmu dostatečná personální kapacita pro kvalitní a včasnou realizaci všech aktivit.

3.5. Relevantnost, kvantifikovatelnost a objektivní měřitelnost zvolených projektových výstupů

V případě získání 0 b. bude Žádost vyřazena z další administrace.

Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 2 body, za každé částečně splněné kritérium 1 bod.

max. 8 b.

Kritérium se koncentruje na výstupy a výsledky projektu, zejména zda:

  • jsou správně stanovené úrovně - výstupy (vznikají na základě realizace aktivit projektu, realizátor je může ovlivnit ze 100 % svojí činnosti) a výsledky (jak se realizace projektu promítne do vnějšího světa; ovlivnitelné pouze částečně, vstupuje do toho velké množství vnějších faktorů),
  • jsou výstupy případně výsledky kvantifikovány reálně a měřitelně,
  • je srozumitelně popsán způsob, jak žadatel určil uvedené hodnoty, z čeho vycházel při jejich stanovení,
  • odpovídají investovaným kapacitám a vycházejí z realistického posouzení situace.

3.6. Řízení rizik v rámci projektu

Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 2 body, za každé částečně

splněné kritérium 1 bod.

max. 6 b.

Při hodnocení rizik projektu je třeba dbát na jasné vymezení potenciálních rizik projektu. Hodnoceno bude zejména na to, zda:

  • jsou popsána rizika ve všech oblastech (finanční, řízení projektu, nastavení smluvních vztahů, atd.) a fázích realizace projektu, kde je to relevantní,
  • jsou akceptovatelným způsobem posouzena rizika z hlediska pravděpodobnosti a závažnosti,
  • jsou navržena opatření k minimalizaci rizika/pokud nelze rizika eliminovat, existuje jiný způsob realizace projektu.

3.7. Udržitelnost ověřitelných výsledků projektu

Za splněné kritérium obdrží projekt 2 body.

max. 2 b.

  • získané know-how zůstane v organizaci, bude dále rozvíjeno a vytvořené podmínky budou řádně spravovány a dále rozvíjeny,

3.8. Zapojení komerčního sektoru

V případě získání 0 b. bude Žádost vyřazena z další administrace. Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 3 body, za každé částečně splněné kritérium 1 bod.

max. 6 b.

Kritérium se zaměřuje na diverzifikaci zdrojů, případně vstup komerčního subjektu do projektu a na využití potenciálu silných stránek ziskového i neziskového sektoru k vybudování vzájemné spolupráce.

Hodnotí se zda:

  • žadatel v rámci udržitelnosti usiluje o diverzifikaci zdrojů financování (snaží se minimalizovat závislost na veřejných zdrojích, popř. vytváří vlastní zdroje) a jsou realizovány procesy fundraisingu a získávání dalších zdrojů.
  • žadatel do projektu zapojil subjekt z komerční sféry (nutno doložit detailní informace o podnikatelském subjektu včetně způsobu zapojení do projektu).

4. Rozpočet (max. 20 b.)

4.1. Zhodnocení položek rozpočtu z pohledu jejich nezbytnosti

V případě získání 0 b. bude Žádost vyřazena z další administrace.

Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 2 body, za každé částečně splněné kritérium 1 bod.

max. 8 b.

Kritérium se zaměřuje na správnost struktury rozpočtu, jeho přehlednost a správné nastavení objemů položek zejména ve vazbě aktivit na rozpočet:

  • v rozpočtu jsou vyplněny všechny požadované položky,
  • jeho položky jsou srozumitelně formulované, dostatečně podrobné a zařazené do správných kapitol rozpočtu,
  • položky rozpočtu vycházejí z realizovaných aktivit - jsou identifikovatelné,
  • z dostupných informací o velikosti a finančních obratech organizace lze usuzovat, že harmonogram čerpání je nastaven úměrně možnostem organizace a jejího cash-flow.

4.2. Přiměřenost výdajů, efektivita projektu

V případě získání 0 b. bude Žádost vyřazena z další administrace.

Za každé úplně splněné kritérium obdrží projekt 3 body, za každé částečně splněné kritérium 1 bod.

max. 12 b.

Kritérium posuzuje přiměřenost rozpočtu jako celku s ohledem na deklarované výstupy, hodnotí přiměřenost jednotkových cen uvedených položek:

  • rozpočet jako celek je nastaven hospodárně s ohledem na deklarované výstupy,
  • jednotkové ceny jsou uvedeny v relevantním formátu,
  • ceny odpovídají cenám obvyklým, mzdy odpovídají obvyklým cenám práce nebo je přesvědčivě zdůvodněna jejich výše,
  • popis metodiky výpočtu alikvotní části jednotlivých režijních výdajů je dostatečně zdůvodněný nebo režijní výdaje nejsou uplatňovány.

Celkem

100 b.

Proces hodnocení Žádostí v rámci podporované aktivity je zajišťován dvěma hodnotiteli Fondu dle výše uvedených hodnotících kritérií. Pokud se výsledek obou hodnocení liší o více než 20 bodů, bude provedeno nové třetí, konečné (arbitrážní) hodnocení projektu, které provede třetí hodnotitel (hodnotitel Fondu). Žádosti budou seřazeny dle průměrné výše bodového hodnocení, respektive dle bodového hodnocení arbitra, od nejvyššího počtu po nejnižší.

14. Podmínky Výzvy

14.1 Podmínky pro poskytnutí podpory

14.1.1 Projekt musí mít nadregionální dopad na veřejnost a životní prostředí, což žadatel prokáže prostřednictvím Podrobného popisu projektu v příslušné kapitole (Příloha č. 2).

14.1.2 Žadatel je povinen zapojit veřejnost a dobrovolníky v rámci relevantních aktivit projektu.

14.1.3 Aktivity podpořené v rámci této Výzvy nesmí generovat zisk.

14.1.4 Podpora je poskytována na základě Rozhodnutí a na základě řádně uzavřené Smlouvy.

14.1.5 Podklady ke Smlouvě dle čl. 14.3 písm. b) této Výzvy musí být doloženy nejpozději do termínu uvedeného v Rozhodnutí (běžně ve lhůtě 12 měsíců od vydání Rozhodnutí).

14.1.6 Žadatel je povinen dodržet předepsaný způsob a termín podání Žádosti o poskytnutí podpory.

14.1.7 Žadatel je povinen dodržet limit pro požadovanou podporu na jeden předkládaný projekt.

14.1.8 Žadatel je povinen při zadávacích řízeních pro výběr dodavatele služeb, stavebních prací či dodávek postupovat podle příslušného zákona o zadávání veřejných zakázek, v aktuálním znění. V zájmu zabezpečení řádné efektivity vynakládaných prostředků jsou Fondem stanoveny zvláštní požadavky na postup žadatele při výběru dodavatele, a to i nad rámec stanovený zákonem o veřejných zakázkách dle aktuálních pokynů pro zadávání veřejných zakázek, které jsou zveřejněny na www.sfzp.cz, sekce Národní program Životní prostředí - Dokumenty ke stažení - Pokyny pro zadávání veřejných zakázek. Specifické povinnosti relevantní pouze pro OPŽP 2014 - 2020 se na žadatele o poskytnutí podpory v rámci NPŽP nevztahují, např.: požadavky na označení výzvy k podání nabídky nebo oznámení výběrového řízení (popřípadě samostatné zadávací dokumentace) symbolem EU (vlajkou) spolu s odkazem na EU, odkazem na fond EU a odkazem na OPŽP, aj.

14.1.9 Veškeré výdaje projektu musí být podle zákona vedeny v účetnictví či daňové evidenci příjemce podpory (zákon č. 563/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů). Příjemce podpory je povinen všechny transakce související s projektem odděleně identifikovat od ostatních účetních transakcí s projektem nesouvisejících a je povinen vést analytickou evidenci s vazbou ke konkrétnímu projektu. Oprávněný žadatel musí být registrován v České republice.

14.1.10 Žadatel, resp. příjemce podpory je povinen zajistit udržitelnost projektu po dobu 3 let od ukončení realizace projektu.

14.1.11 Žadatel, resp. příjemce podpory, je povinen umožnit provedení kontroly realizovaných opatření na místě, včetně kontroly souvisejících dokumentů, osobami pověřenými Fondem, případně jiným příslušným kontrolním orgánem, a to do uplynutí lhůty doby udržitelnosti projektu.

14.1.12 Jiné peněžní příjmy (dále jen „Příjmy“) účelově související se způsobilými výdaji, které se vyskytnou během realizace projektu a které s ním bezprostředně souvisejí, snižují celkové způsobilé výdaje projektu, čímž je snížen základ pro výpočet podpory a tím i samotná výše podpory mohou být použity v rámci zajištění vlastních zdrojů, tedy ke kofinancování projektu. Příjmy je příjemce podpory povinen uvést a zároveň průběžně odečítat od celkových způsobilých výdajů ve formuláři Přehled čerpání (Příloha č. 4) tak, aby nejpozději při předložení závěrečné žádosti byly tyto Příjmy plně zohledněny.

14.1.3 Pokud poskytnutí podpory žadateli vylučuje nebo neumožňuje obecně závazný právní předpis, nelze podporu poskytnout.

14.1.4 Pokud příjemce podpory neplní smluvní podmínky, má Fond právo požadovat, aby ve lhůtě, kterou stanoví Fond, vrátil poskytnutou podporu či její část. Dle Smlouvy mají finanční prostředky poskytnuté Fondem charakter zálohy až do vyúčtování čerpaných prostředků provedeného Fondem v rámci Závěrečného vyhodnocení akce (dále jen „ZVA“), které příjemci finanční prostředky definitivně přiznává.

14.1.5 V případě, že dojde v průběhu realizace opatření z prostředků Fondu do doby ZVA a definitivního přiznání podpory ke změně platnosti obecně platných právních předpisů nebo ke změně vlastnických vztahů, vyhrazuje si Fond právo přehodnotit přístup v jednotlivých případech, případně odstoupit od Smlouvy.

14.1.6 Na podporu není právní nárok.

14.2 Čerpání podpory

14.2.1 Podpora je Fondem poskytována bezhotovostním převodem finančních prostředků v Kč na bankovní účet příjemce podpory uvedený ve Smlouvě.

14.2.1 Fond poskytne podporu pouze na úhradu způsobilých výdajů projektu. Výdaje musí být v souladu s pravidly této Výzvy a platné legislativy. Způsobilé výdaje jsou uvedeny v čl. 8 této Výzvy.

14.2.3 Podporu nelze poskytnout na projekty, které byly ukončeny před podáním Žádosti.

14.2.4 Finanční podpora na realizaci opatření může dosáhnout maximální limit celkové podpory v procentuálním vyjádření ze základu pro výpočet podpory, tj. z celkových způsobilých výdajů, s tím, že stanovené limity podpory může Fond snížit v návaznosti na vyhodnocení ekonomiky podporovaného opatření a popřípadě ekonomické způsobilosti žadatele. O potenciální změnu bude upravena i výše vlastních zdrojů. V tomto procentuálním vyjádření je podpora uvolňována Fondem na bankovní účet příjemce podpory dle náležitostí stanovených Smlouvou.

14.2.5 Finanční prostředky uvolňuje Fond na základě předložených Žádostí o uvolnění finančních prostředků (Příloha č. 3), včetně příloh uvedených v čl. 14.3 písm. c) této Výzvy. Žádosti o uvolnění finančních prostředků předkládá příjemce podpory průběžně, obvykle vždy za každé 3 měsíce od zahájení realizace projektu.

14.2.6 Fond je oprávněn uvolňovat pouze finanční prostředky na způsobilé výdaje.

14.3 Dokumenty předkládané žadatelem, resp. příjemcem podpory

Žadatel, resp. příjemce podpory je povinen v jednotlivých fázích administrativního procesu předkládat dokumenty a podklady požadované Fondem, a to v originále nebo úředně ověřené kopii dokumentů, není-li stanoveno jinak.

a) K Žádosti:

- Formulář Žádosti o poskytnutí podpory včetně podrobného rozpočtu projektu, který je jeho součástí (Příloha č. 1);

- Podrobný popis realizace projektu (Příloha č. 2);

- Strategie rozvoje projektu;

- Dokumenty, prokazující zvolení příslušné osoby do funkce statutárního zástupce (v případě územních a samosprávných celků výpis z usnesení zastupitelstva) a dokládající způsob jednání žadatele;

- Doklad, ze kterého je patrná právní osobnost žadatele (netýká se obcí a krajů);

- Kopie smluv s jinými subjekty a strategickými partnery dokládající budoucí spolupráci na projektu (v rámci doby udržitelnosti) - je-li to relevantní;

b) Ke Smlouvě:

- Kopie dokladu o vedení běžného účtu, v případě územních a samosprávných celků je vyžadována kopie smlouvy o vedení účtu u ČNB;

- Kopie dokumentace k zadávacímu řízení včetně uzavřených smluv; ve výjimečných a odůvodněných případech mohou být uzavřené smlouvy (objednávky apod.) doloženy v další fázi administrace, ale vždy před uvolněním finančních prostředků;

- Doklady potvrzující zajištění vlastních zdrojů, včetně Komentáře, ve kterém žadatel specifikuje, z jakých zdrojů bude projekt financován (např. vlastní prostředky, úvěry, půjčky, dotace apod.). Ke komentáři žadatel dokládá relevantní doklady prokazující správnost uvedených údajů (např. výpis z účtu, vyznačení nákladů projektu ve schváleném rozpočtu žadatele, usnesení statutárního orgánu žadatele prokazující schválení rozpočtu daného projektu, uzavřená úvěrová smlouvy, příslib úvěru, vyjádření územně samosprávního celku o poskytnutí financí, rozhodnutí nebo smlouvu o poskytnutí dotace apod.);

- Aktuální prohlášení o plátcovství DPH.

c) K Žádosti o uvolnění finančních prostředků:

- Formulář Žádosti o uvolnění finančních prostředků ze SFŽP ČR (Příloha č. 3);

- Formulář Přehled čerpání (Příloha č. 4) opatřený vlastnoručním podpisem příjemce podpory;

- Kopie faktur a ostatních účetních dokladů;

- Kopie bankovních výpisů prokazující uhrazení faktur a účetních dokladů;

d) K ZVA:

- Formulář ZVA (Příloha č. 5);

- Ověření účinku programu/kampaně;

- Objektivní doložení naplnění sledovaných indikátorů;

- Další dokumenty definované ve Smlouvě.

Fond je oprávněn si vyžádat další relevantní podklady a dokumenty, které se v průběhu projektového cyklu stanou nezbytnými pro jeho řádné vyhodnocení a dokončení.

14.4 Změny projektu

14.1.1 Příjemce podpory je povinen oznámit Fondu jakékoliv změny (identifikačních a kontaktních údajů, parametrů projektu, podmínek realizace projektu, skutečností a podmínek obsažených ve Smlouvě aj.) a to od předložení Žádosti do konce doby udržitelnosti. Budou-li změny realizovány bez souhlasného stanoviska Fondu a dojde-li v důsledku změny k nesplnění podmínek Výzvy, nebude podpora poskytnuta, resp. příjemce může ztratit nárok na poskytnutou podporu, resp. její část.

14.4.2 Fond je povinen posoudit avizované změny a jejich soulad s podmínkami Programu a změnu dle posouzení buď odsouhlasí, nebo zamítne.

14.5 Publicita

14.5.1 Příjemce podpory odpovídá za informování veřejnosti o tom, že projekt byl realizován za finanční spoluúčasti Fondu.

14.5.2 Příjemce podpory umožní pořízení fotodokumentace Fondem pověřenou osobou za účelem prezentace projektů podpořených z Programu.

14.5.3 Volba relevantních prostředků pro zajištění publicity projektu podléhá rozhodnutí příjemce podpory, přičemž každý nástroj k naplnění povinné publicity musí být v souladu s Grafickým manuálem Národního programu Životní prostředí4, zejména musí být označen povinným sdělením: „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky na základě rozhodnutí ministra životního prostředí a logem Fondu a MŽP, která budou viditelná a doplněná o odkaz na webové stránky www.sfzp.cz a www.mzp.cz.

14.5.4 Nástroje většího publicitního rozsahu musí obsahovat sdělení: „Ministerstvo životního prostředí a Statní fond životního prostředí České republiky neodpovídají za věcný a formální obsah informací, které příjemce podpory zveřejní v rámci realizace podporovaného projektu.“

14.5.5 K naplnění povinné publicity je žadatel povinen v rámci této Výzvy použít webové stránky, kde bude příjemce podpory informovat o realizaci projektu a spoluúčasti Fondu prostřednictvím povinného sdělení definovaného v čl. 14.5.3 Výzvy.

14.5.6 Alespoň 1 další způsob využití médií s nadregionálním dopadem při informování cílového skupiny a stakeholderů (veřejné správy a dalších organizací a institucí), volba typu média podléhá rozhodnutí příjemce podpory.

15. Kontakty

Se svými dotazy mohou žadatelé kontaktovat pracovníky call centra Fondu, a to na bezplatném telefonním čísle 800 260 500 (pracovní dny od 7:30 do 16:00), případně prostřednictvím e-mailové adresy: dotazy@sfzp.cz.

Kontaktní osoby pro tuto Výzvu jsou:

Ing. Michal Slezák, ředitel Odboru realizace Národních programů

e-mail: michal.slezak@sfzp.cz, tel.: +420 267 994 469

Ing. Magda Růžičková, vedoucí Oddělení II,

e-mail: magda.ruzickova@sfzp.cz. tel.: +420 267 994 118

Přílohy:

1. Formulář žádosti o poskytnutí podpory

2. Podrobný popis projektu

3. Žádost o uvolnění finančních prostředků

4. Přehled čerpání

5. ZVA

6. Strategie rozvoje projektu

7. Struktura odborného posudku

8. Čestné prohlášení Žadatele v režimu de minimis

V Praze dne: 1. srpna 2017

Mgr. Richard Brabec

ministr

1 Osobní náklady v uvedeném rozsahu jsou způsobilým výdajem pouze v případě zaměstnanců a fyzických osob, jejichž osobní náklady nejsou v době podání žádosti či v průběhu realizace projektu hrazeny z veřejných rozpočtů na činnosti související s předmětem podpory.

2 Trasa realizované služební cesty musí vždy kopírovat nejméně nákladnou možnou trasu. Volba dopravního prostředku musí odpovídat charakteru služební cesty a nesmí být výrazněji nákladnější než alternativní způsoby přepravy. Při využití služeb dopravců (vlaková doprava, autobusová doprava atd.) jsou za způsobilé výdaje považovány pouze výdaje za standardní cestovní třídu.

3 Pro účely této Výzvy se drobným hmotným majetkem rozumí věc movitá s dobou použitelnosti delším než jeden rok a pořizovací cenou nepřevyšující 20 tisíc Kč. Za drobný hmotný majetek se nepovažuje bez ohledu na pořizovací cenu pozemky, kulturní předměty a stavby.

4 Grafický manuál Národního programu Životní prostředí je k dispozici na www.sfzp.cz sekce Národní program Životní prostředí - Dokumenty ke stažení - Obecné dokumenty