Animace načítání

Stránka se připravuje...


Zprávy MF, částka 1/2018

Metodika financování obcí a hl. m. Prahy pro rok 2018

čj.: MF - 34 857/2017/1201 - ref. Ing. J. Pavlíková, Ing. L. Maříková, Ing. R. Kotrba

Metodika financování obcí a hl. m. Prahy pro rok 2018

I. Dotace pro obce a hl. m. Prahu ve státním rozpočtu na rok 2018 a podmínky pro vyúčtování vybraných dotací

Obce a hl. m. Praha obdrží ze státního rozpočtu následující druhy dotací (příspěvků):

A. Dotace (příspěvky) poskytované v rámci finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (příloha č. 6 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2018) a finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtu hlavního města Prahy (příloha č. 7 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2018).

B. Ostatní dotace v kapitole Všeobecná pokladní správa.

C. Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu.

Ad A) Dotace (příspěvky) poskytované v rámci finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (příloha č. 6 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2018) a finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtu hlavního města Prahy (příloha č. 7 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2018)

Obsahem finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích je stejně jako v roce 2017 dotace na vybraná zdravotnická zařízení a příspěvek na výkon státní správy. Finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtu hl. m. Prahy zahrnuje příspěvek na výkon státní správy.

Celková výše finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích a finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtu hl. m. Prahy se pro rok 2018 rozpočtuje ve výši 9 564 574 980 Kč, z toho obcím v jednotlivých krajích je určeno 8 605 003 980 a hl. m. Praze 959 571 000 Kč.

Finanční vztahy obsahují následující účelové dotace na běžné výdaje a příspěvky:

Dotace na vybraná zdravotnická zařízení 1 14 890 880 Kč

Dotace je určena pro dětské domovy s dětmi do tří let věku zřizované obcemi podle zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, které nejsou příjmově napojeny na soustavu zdravotních pojišťoven. Dotace zohledňuje změny kapacit v těchto zařízeních. Dotace na jedno místo je stanovena ve výši 93 068 Kč.

Dotace je zúčtovatelná a podléhá finančnímu vypořádání.

Vyúčtování bude provedeno na základě údaje z Ročního výkazu o činnosti poskytovatele ZS pro obor: dětské domovy pro děti do 3 let věku a dětská centra A (MZ) 1 - 01 za rok 2018 (kopie výkazu bude přílohou finančního vypořádání), který vyjadřuje skutečnou kapacitu zařízení (ř. 32). Skutečnou kapacitou zařízení v počtu ošetřovacích dnů se rozumí součet denních stavů provozuschopných míst, tj. počet míst x 365 - počet dnů vyřazení míst z provozu. Provozuschopným místem rozumíme každé místo, na které lze přijmout kojence či dítě do ošetřování. Obce provedou vyúčtování dotací za jednotlivá zařízení.

Příspěvek na výkon státní správy celkem

9 549 684 100 Kč

z toho: pro obce v jednotlivých krajích

8 590 113 100 Kč

pro hl. m. Prahu

959 571 000 Kč

Příspěvek na výkon státní správy pro obce

Obecná charakteristika příspěvku na výkon státní správy pro obce:

Příspěvek je určen na částečnou úhradu výdajů spojených s výkonem státní správy dle §62 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. Pro rok 2018 zůstává zachována pro všechny kategorie obcí (s výjimkou hl. m. Prahy) kumulovaná konstrukce příspěvku, tj. příspěvek představuje součet dílčích částek vypočtených pro jednotlivé oblasti správních působností.

Příspěvek pro jednotlivé obce je součtem příspěvků za všechny vykonávané působnosti dané obce (základní působnost, působnost matričního úřadu, působnost stavebního úřadu, působnost pověřeného obecního úřadu a působnost obce s rozšířenou působností). U některých obcí se navíc přičítají částky na zajištění dalších specifických správních činností (části 1.C), 1.D), 1.E) a 1.F) přílohy č. 8 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2018), např. na zajištění výkonu veřejného opatrovnictví obcemi (29 000,- Kč na 1 opatrovance za rok), na vydávání občanských průkazů (107,- Kč za podanou žádost o vydání občanského průkazu), příp. na výkon činnosti jednotných kontaktních míst (dle počtu zaevidovaných a řešených dotazů).

Financování veřejného opatrovnictví včetně souvislostí je pro obce upraveno v části 1. D), resp. 2. C) přílohy č. 8 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2018. Zdůrazňujeme, že částky pro jednotlivé obce zahrnuté v rámci schváleného finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům obcí daného kraje (resp. k rozpočtu hl. m. Prahy) jsou částkami definitivními a že část příspěvku definovaná ve vztahu k agendě veřejného opatrovnictví není sledována odděleně a nepodléhá vypořádání za rok 2018. Totéž platí pro agendu vydávání občanských průkazů (část 1. F), resp. 2. E) přílohy č. 8 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2018).

Postup stanovení příspěvku na výkon státní správy je uveden v příloze č. 8 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2018.

Vlivy zohledněné v příspěvku na výkon státní správy pro obce:

- změna počtu obyvatel jednotlivých správních obvodů kategorií obcí dle bilance obyvatel ČR k 1.1.2017 vydané Českým statistickým úřadem,

- relevantní změny správních obvodů2 matričních úřadů a stavebních úřadů,

- navýšení příspěvku o částku 1 752 000 Kč obci s rozšířenou působností Brnu (působnost zvláštní matriky) k zabezpečení dalšího nárůstu matriční agendy, k němuž stále dochází v souvislosti s právní úpravou zákona č. 186/2013 Sb., o státním občanství České republiky a o změně některých zákonů (zákon o státním občanství České republiky),

- navýšení o částku 9 840 000 Kč ve prospěch obcí s rozšířenou působností v souvislosti s promítnutím dopadu účinnosti zákona č. 369/2016 Sb., kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.

- meziroční valorizace 5 %3 (týká se zdrojů bez zahrnutí prostředků na opatrovance).

Příspěvek na výkon státní správy pro hl. m. Prahu

Obecná charakteristika příspěvku na výkon státní správy pro hl. m. Prahu:

Postavení hl. m. Prahy při výkonu státní správy je specifické, neboť hl. m. Praha vykonává jak státní správu, která podle zákona přísluší obcím, tak i státní správu, jejíž výkon zajišťují kraje. Na úhradu výkonu státní správy je hl. m. Praze poskytován příspěvek dle §31 odst. 4 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů.

Příspěvek na výkon státní správy pro hl. m. Prahu je stanoven jako součet příspěvku vypočteného použitím pevné sazby na 100 obyvatel hl. m. Prahy (působnost obce) a příspěvku odvozeného od počtu funkčních míst převedených v průběhu reformy veřejné správy a dále od rozsahu dalších delegovaných agend státní správy (působnost kraje). K tomu se přičítají prostředky na zajištění dalších specifických správních činností, a to prostředky na opatrovance (29 000,- Kč ročně) a od roku 2018 zdroje na činnost jednotných kontaktních míst (části 2.C) a 2.D) přílohy č. 8 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2018).

Postup stanovení příspěvku na výkon státní správy je uveden v příloze č. 8 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2018.

Vlivy zohledněné v příspěvku na výkon státní správy pro hl. m Prahu:

- změna počtu obyvatel dle bilance obyvatel ČR k 1. 1. 2017 vydané Českým statistickým úřadem,

- valorizace příspěvku na přenesenou působnost o 5 %, pevná sazba pro rok 2018 je oproti roku 2017 navýšena o 3 238 Kč na 67 996 Kč na 100 obyvatel.

Financování specifických činností:

Financování veřejného opatrovnictví

V celkové výši příspěvku na výkon státní správy pro hl. m. Prahu je zohledněn výkon veřejného opatrovnictví v působnosti obce v závislosti na počtu opatrovanců (viz výše). Konkrétně se jedná o částku 23 171 000 Kč, indikativní přerozdělení dle jednotlivých městských částí je uvedeno v příloze č. 6 tabulkové části dokumentace k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2018.

Výkon činnosti jednotných kontaktních míst

V celkové výši příspěvku na výkon státní správy pro hl. m. Prahu je dále zohledněno financování jednotných kontaktních míst v působnosti městských částí hlavního města Prahy v závislosti na počtu zaevidovaných a následně řešených dotazů klientů. Konkrétně se jedná o částku 1 260 000 Kč podle níže uvedeného:

Jednotné kontaktní místo v rámci Úřadu městské části hlavního města Prahy

Počet zaevidovaných a následně řešených dotazů klientů v období od 1.1. do 31.12.2016

Výše příspěvku (Kč)

Praha 1

393

960 000

Praha 7

111

300 000

Paušální platba na občanský průkaz

V celkové výši příspěvku na výkon státní správy pro hl. m. Prahu je obsažena také paušální platba na financování vydávání občanských průkazů v působnosti hlavního města Prahy, respektive městských částí hlavního města Prahy v závislosti na počtu podaných žádostí o jeho vydání. Konkrétně se jedná o částku 21 068 514 Kč, indikativní přerozdělení dle jednotlivých městských částí je uvedeno v příloze č. 7 tabulkové části dokumentace k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2018.

Jestliže obec nebo kraj shledá rozdíl ve výši příspěvku na výkon státní správy (zpravidla k tomu dochází v důsledku odlišného počtu obyvatel správního obvodu u stavebních úřadu) vůči té, která byla zapracována do propočtu příspěvku na rok 2018 (data zveřejněna na webu MV ČR), zašle obec prostřednictvím krajského úřadu v tomto smyslu žádost o úpravu výše příspěvku Ministerstvu vnitra a její kopii Ministerstvu financí. Obec kraji současně předá veškeré relevantní podklady, na jejichž základě usuzuje na nesprávnost stanovení výše příspěvku. Příslušný krajský úřad případně připojí další související dokumenty a zašle veškeré podklady spolu se svým stanoviskem Ministerstvu vnitra. Ministerstvo vnitra (případně i za součinnosti dalších resortů - např. Ministerstva pro místní rozvoj) zaslané podklady posoudí a rozhodne o případné korekci výše příspěvku na výkon státní správy pro veškeré změnou dotčené obce. Ministerstvo financí na tomto základě rozhodne, zda bude provedeno příslušné opatření ve vztahu ke schválenému příspěvku.

Dotace nepodléhá finančnímu vypořádání.

Ad B) Ostatní dotace poskytované z kapitoly Všeobecná pokladní správa státního rozpočtu

Mimo finanční vztahy jsou v kapitole Všeobecná pokladní správa rozpočtovány další dotační tituly pro obce a hl. m. Prahu v celkové výši 1 546 829 tis. Kč. V této částce jsou zahrnuty i prostředky rozpočtované v ukazateli „Výdaje vedené v informačním systému programového financování EDS/SMVS celkem“.

V ukazateli „Výdaje vedené v informačním systému programového financování EDS/SMVS celkem“ je pro obce určena částka 766 109 tis. Kč. Pro oblast regionálního školství v působnosti obcí je vyčleněna v programu 29821 - Podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základny regionálního školství částka 628 509 tis. Kč, z toho 591 800 tis. Kč je rozpočtováno v podprogramu 298213 - Podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základny regionálních škol v okolí velkých měst. Cílem podprogramu je navýšit kapacity základních devítiletých škol v působnosti a v majetku obcí. Jedná se o pomoc obcím postiženým rezidenční suburbanizací. Tento podprogram existuje od roku 2014 (Ministerstvo financí v tomto smyslu pravidelně vyhlašuje výzvy). Rozpočtovaná částka zahrnuje jak prostředky na rozestavěné akce, tak počítá se zařazením nových projektů k financování i v roce 2018. Zbývající prostředky z programu budou použity na řešení havarijních situací a neodkladných opatření obcí k zabezpečení provozu škol a předškolních zařízení, u nichž budou splněny podmínky stanovené příslušnou vyhláškou upravující systém financování programů reprodukce majetku a pravidla pro poskytování dotací z programu.

Částka 137 600 tis. Kč je rozpočtovaná v programu 29822 - Akce financované z rozhodnutí Poslanecké sněmovny Parlamentu a Vlády ČR. Jedná se o prostředky dané usnesením vlády č. 469/2017 na financování projektů dotčených obcí souvisejících s rozšířením strategické průmyslové zóny Solnice - Kvasiny.

Ad C) Dotace poskytované z ostatních kapitol státního rozpočtu

Dotace pro obce a hl. m. Prahu z ostatních kapitol státního rozpočtu jsou rozpočtovány v celkové výši 19 726 578 tis. Kč. Nejvyšší částka dotací je rozpočtována v kapitole Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Zde jsou rozpočtovány dotace v předpokládané výši 13 348 125 tis. Kč. Jedná se zejména o dotace na přímé náklady na vzdělávání poskytované hl. m. Praze. Z kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí jsou rozpočtované prostředky v navrhované výši 1 385 200 tis. Kč.

Dotace ze státního rozpočtu pro dobrovolné svazky obcí

Ve státním rozpočtu nejsou rozpočtovány téměř žádné dotace pro dobrovolné svazky obcí (DSO). Tato skutečnost je způsobena tím, že neexistuje dotační titul, který by byl určen výhradně pro DSO. Jako o dotacích pro DSO je o nich obvykle účtováno až v průběhu rozpočtového roku při jejich uvolňování.

V roce 2018 bude DSO tak jako doposud uvolněna dotace na žáka4 ze státního rozpočtu formou účelové dotace na základě žádosti DSO z kapitoly Všeobecná pokladní

správa, ukazatele „Další prostředky pro řešení aktuálních problémů ÚSC“. Výše příspěvku na žáka v případě školského zařízení zřizovaného DSO bude i v roce 2018 stanovena tak, aby korespondovala s výší prostředků na jednoho žáka v systému rozpočtového určení daní pro obce. Hlavním východiskem pro určení výše příspěvku na žáka navštěvujícího školské zařízení zřizované DSO bude daňová predikce použitá pro sestavení státního rozpočtu na rok 2018 a počty dětí a žáků k 30.9.20175.

II. Daňové příjmy obcí v roce 2018 a jejich alokace do území

Predikci výnosů daňových příjmů veřejných rozpočtů a podíl rozpočtů obcí na těchto daních v roce 2018 uvádí následující tabulka:

Daňový příjem ( v mld. Kč)*

Predikce 2018

VR celkem

z toho podíl obcí

Daň z přidané hodnoty

416,1

98,1

Daň z příjmů právnických osob

182,1

47,7

v tom: daň z příjmů právnických osob - sdílená část

175,4

41,4

Daň z příjmů fyzických osob

218,1

53,5

v tom: daň z příjmů fyzických osob vybíraná zvl. sazbou

15,8

3,7

daň z příjmů fyzických osob z přiznání (placená poplatníky)

8,5

1,2

daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti celkem

193,8

48,6

daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti - sdílená část

190,9

45,7

daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti - 1,5 % motivace

2,9

2,9

Daň z nemovitých věcí

11,4

11,4

Celkem

827,7

210,7

*) Propočet podle §4 zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů, vychází z predikce celostátního hrubého výnosu daní použité v zákoně o státním rozpočtu České republiky na rok 2018. Vliv zpoždění při převodech daňových příjmů v závěru roku není zohledněn.

Od 1.1.2018 nabývá účinnosti vyhláška Ministerstva financí č. 429/2017 Sb. ze dne 13. prosince 2017, o procentním podílu jednotlivých obcí na částech celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty a daní z příjmů. Tato vyhláška doprovází novelu zákona o rozpočtovém určení daní zákonem č. 260/2017 Sb., která k citovanému datu částečně modifikuje parametry rozdělení daňových příjmů mezi obce České republiky (schéma rozpočtového určení daní pro rok 2018 je obsaženo v tabulkové příloze č. 2 dokumentace k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2018).

Základem pro stanovení procentního podílu každé obce na sdílených daních je počet obyvatel obce k 1. lednu 2017 dle bilance obyvatel České republiky zpracované Českým statistickým úřadem, započtená výměra katastrálních území obcí k 1. lednu 2017 dle údajů Českého úřadu zeměměřického a katastrálního, počty dětí a žáků k 30. září 2016 dle dokumentace škol vedené podle školského zákona a počty zaměstnanců k 1. prosinci 2016.

Generální finanční ředitelství zasílá finančním úřadům informaci o stavu celostátního hrubého výnosu vybraných daní dvakrát měsíčně, zpravidla dle stavu k 15. a poslednímu dni měsíce. Pokud v době od posledně provedených převodů došlo k jeho nárůstu, vypočtou se (dle pravidel daných zákonem č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní) z přírůstků celostátního hrubého výnosu nároky jednotlivých obcí. Finanční úřady tyto údaje zpracují a předají České národní bance převodní příkazy, na jejichž základě jsou jednotlivým obcím následně (cca 5. a 20. dne každého měsíce) zasílány podíly na celostátním hrubém výnosu vybraných daní (pokud přesáhnou částku 500 Kč).

V průběhu procedury převodů daňových příjmů vzniká určité zpoždění mezi stavem celostátního hrubého výnosu daní a dnem převodu podílů z něj vyplývajících. V důsledku tohoto zpoždění jsou podíly na přírůstcích celostátního hrubého výnosu daní v závěru rozpočtového roku převedeny na účty obcí až v následujícím roce. Vzhledem k tomu, že tvorba rozpočtu spadá do oblasti samostatné působnosti územních samosprávných celků, je třeba, aby obce při sestavování rozpočtů braly v úvahu mimo jiné právě existenci zpoždění při převodech daňových příjmů.

V zájmu správného zaúčtování na příslušné položky rozpočtové skladby uvádíme předčíslí převodových bankovních účtů finančních úřadů, z nichž jsou obcím převáděny jejich podíly, a odpovídající položky rozpočtové skladby:

Daňový příjem obcí

PBÚ

Pol. rozpočtové skladby

Daň z přidané hodnoty

1679

1211

Daň z příjmů právnických osob

641

1121

Daň z příjmů fyzických osob

v tom: daň z příjmů fyzických osob vybíraná zvl. sazbou

1660

1113

daň z příjmů fyzických osob z přiznání (placená poplatníky)

1652

1112

daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti - sdílená část

2612

1111

daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti - 1,5 % motivace

4634

1111

Daň z nemovitých věcí

633

1511

Odvod z loterií a jiných podobných her*

převod odvodu z loterií a jiných podobných her dle §41i odst. 3 z. č. 202/1990 Sb. obcím

3690

1382

převod odvodu z výherních hracích přístrojů a jiných technických herních zařízení dle §41i odst. 1 z. č. 202/1990 Sb. obcím

3682

1383

Daň z hazardních her*

převod daně dle §7 odst. 4 písm. b) z. č. 187/2016 Sb. - 30 %

9814

1381

převod daně dle §7 odst. 1 písm. b) z. č. 187/2016 Sb. - 65 %

9822

1381

*) Zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, byl zrušen zákonem č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách (nová právní úprava zdanění hazardu zákonem č. 187/2016 Sb., o dani z hazardních her, je účinná od 1. ledna 2017).

III. Způsob převádění prostředků ze státního rozpočtu do rozpočtů obcí, krajů a hl. m. Prahy v roce 2018

Způsob převádění finančních prostředků ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů obcí a krajů je stanoven v příloze usnesení vlády České republiky č. 1084 ze dne 6. listopadu 2002.

Způsob zaúčtování neinvestičních přijatých dotací ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtu hl. m. Prahy:

  • Finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtu hl. m. Prahy (příloha č. 7 k zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2018) - příjmová položka 4112,
  • Účelové dotace z kapitoly VPS státního rozpočtu - příjmová položka 4111,
  • Účelové dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu - příjmová položka 4116,
  • Účelové dotace ze státních fondů - příjmová položka 4113.

1 Od roku 2019 již nebudou tyto dotace rozpočtovány. Důvodem je zejména skutečnost, že dochází k výrazným nárůstům daňových příjmů v důsledku přijatých novel zákona o rozpočtovém určení daní. Navíc se jedná o činnost vykonávanou v samostatné působnosti.

2 Např. v souvislosti s přijetím vyhlášky Ministerstva vnitra č. 413/2016 Sb., ze dne 9. prosince 2016, kterou se mění vyhláška Ministerstva vnitra č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

3 Skutečnost, že dochází k meziroční valorizaci příspěvku na výkon státní správy, však neznamená, že u každé obce se připočítá uvedené procento k předešlé hodnotě. Růst celkového objemu příspěvku je pouze jedním z relevantních parametrů, které se meziročně mění a které mají u konkrétní obce vliv na výši jejího příspěvku (typicky se meziročně mění počty obyvatel správních obvodů dílčích vykonávaných působností).

4 Zřizovateli škol a školských zařízení jsou dle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů i DSO. Nemají daňové příjmy a jsou financovány zejména z dotací členských obcí. DSO mají nárok dle aktuální právní úpravy školského zákona nárok na dotaci.

5 Uvedený údaj bude mít Ministerstvo financí k dispozici počátkem roku 2018, z tohoto důvodu bude výše příspěvku na žáka navštěvujícího školské zařízení zřizované DSO propočtena až počátkem uvedeného roku. Pro informaci, výše příspěvku na žáka v rámci rozpočtového určení daní pro rok 2017 činila 9 180,- Kč.