Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MŽP ČR, částka 1/2017

ZÁVAZNÉ POKYNY PRO ŽADATELE

K ADMINISTRACI ŽÁDOSTÍ V RÁMCI

3. VÝZVY PRO BUDOVY VEŘEJNÉHO SEKTORU

Verze k 20.12.2016

1 Obsah

1 Obsah

1 Obecná upřesnění příloh k formuláři Žádosti o poskytnutí podpory a k uzavření Smlouvy, resp. k vydání RoPD

1.1 Upřesnění povinných dokladů, které jsou požadovány jako přílohy k formuláři Žádosti o poskytnutí podpory

1.1.1 Doklady požadované jako přílohy k formuláři Žádosti o poskytnutí podpory

1.1.2 Doklady požadované ke Smlouvě o poskytnutí podpory, resp. k vydání RoPD

1.1.3 Doklady požadované k Závěrečnému vyhodnocení akce

1.1.4 Žádosti u skupinových projektů či při realizaci více opatření (např. úspor energie u více objektů)

1.1.5 Doklad o zateplovaných plochách

1.1.6 Postup pro zohledňování úspor energie a emisí z opatření, které byly provedeny bez podpory veřejných zdrojů

1.2 Podmínky k projektům zaměřeným na zateplování/rekonstrukci budov

1.2.1 Ochrana volně žijících ptáků

1.2.2 Rorýs obecný (Apus apus) a zástupci netopýrů (Microchiroptera)

1.2.3 Nárazy volně žijících ptáků do skel

1.3 Upřesnění pravidel pro veřejnou podporu

1.3.1 Veřejná podpora - Bloková výjimka

1.3.2 Podpora de minimis

1.3.3 Příjemci podpory

1.4 Právní stav předmětu podpory

1.5 Upřesnění pravidel prověření vlastních zdrojů žadatele

2 Podání žádosti a její administrace

2.1 Vyhlášení výzvy pro podávání žádostí

2.2 Podací místa

2.3 Postup při podávání žádosti

2.3.1 Vyplnění formuláře žádosti

2.3.2 Zkompletování žádosti

2.3.3 Doručení žádosti na KP Fondu v listinné podobě

2.3.4 Kontrola žádosti a odstranění nedostatků v žádosti

2.3.5 Akceptace žádosti

2.4 Po akceptaci žádosti

2.4.1 Hodnocení a hodnotící kritéria

2.4.2 Technická a ekologická kritéria hodnocení projektu

3 Průběh administrace žádosti po její akceptaci do uzavření Smlouvy, resp. do vydání RoPD

3.1 Vydání Rozhodnutí ministra o poskytnutí podpory, resp. vydání Registrace

3.1.1 Rozhodnutí ministra o poskytnutí podpory z programu Zelená úsporám v oblasti Realizace úspor energie v budovách veřejného sektoru - podpora poskytována z prostředků Fondu

3.1.2 Registrace akce - podpora poskytována z prostředků státního rozpočtu

3.1.3 Výše podpory

3.1.4 Prodloužení platnosti Rozhodnutí, resp. Registrace

4 Zadávací řízení

4.1 Obecná ustanovení

5 Uzavírání Smlouvy o poskytnutí podpory z prostředků Fondu, resp. vydání RoPD v případě poskytnutí podpory z prostředků státního rozpočtu

5.1 Náležitosti před uzavřením Smlouvy, resp. před vydáním RoPD

5.2 Doklady nutné k uzavření Smlouvy, resp. k vydání RoPD

5.3 Obsah Smlouvy, resp. RoPD

6 Čerpání podpory

6.1 Podmínky a pravidla pro uvolňování finanční podpory

6.2 Doklady požadované k dílčímu vyplácení podpory

7 Vyhodnocení splnění podmínek Smlouvy, resp. RoPD - Závěrečné vyhodnocení akce

8 Kontrolní činnost

Seznam zkratek a pojmů

EDS/SMVS

Informační systém programového financování - Evidenční dotační systém (EDS) a Správa majetku ve vlastnictví státu (SMVS).

Fond

Státní fond životního prostředí České republiky.

Program (ZÚ)

Program Zelená úsporám v oblasti podpory Realizace úspor energie v budovách veřejného sektoru.

Registrace

Registrace akce, kterou se přiznává poskytnutí podpory ze státního rozpočtu. 

RoPD

Rozhodnutí o poskytnutí dotace ze státního rozpočtu1.

Rozhodnutí

Rozhodnutí ministra životního prostředí o poskytnutí podpory z Programu Zelená úsporám.

Směrnice

Směrnice MŽP č. 7/2010 o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí České republiky v rámci Programu Zelená úsporám v oblasti podpory Realizace úspor energie v budovách veřejného sektoru včetně příloh.

Smlouva

Smlouva o poskytnutí podpory ze Státního fondu životního prostředí ČR v rámci programu Zelená úsporám v oblasti podpory Realizace úspor energie v budovách veřejného sektoru.

Správce programu

Správce programu Zelená úsporám - budovy veřejného sektoru (tj. Ministerstvo životního prostředí - sekce fondů EU, finančních a dobrovolných nástrojů).

Výzva

3. Výzva Ministerstva životního prostředí k podávání žádostí o poskytnutí podpory v rámci Programu Zelená úsporám v oblasti podpory Realizace úspor energie v budovách veřejného sektoru

Zelená úsporám.

Závěrečné vyhodnocení akce - ZVA

Závěrečným vyhodnocením akce se rozumí vyhodnocení plnění podmínek Smlouvy, resp. Rozhodnutí o poskytnutí dotace ze státního rozpočtu nebo Závěrečné vyhodnocení akce se provádí na základě předložení dokladů ve smyslu přílohy č. 10 Směrnice MŽP č. 7/2010 žadatelem. Dokladem, kterým je splnění podmínek odsouhlaseno, je v případě podpory z prostředků Fondu Protokol o Závěrečném vyhodnocení akce, v případě podpory ze státního rozpočtu je jím Závěrečné vyhodnocení akce z informačního systému EDS/SMVS.

1 Obecná upřesnění příloh k formuláři Žádosti o poskytnutí podpory a k uzavření Smlouvy, resp. k vydání RoPD

1.1 Upřesnění povinných dokladů, které jsou požadovány jako přílohy k formuláři Žádosti o poskytnutí podpory

Předkládaná žádost včetně všech příloh musí být spojena v jednom svazku. Zkompletovanou žádost v listinné podobě tvoří dva podepsané výtisky formuláře žádosti a jedno provedení řádně očíslovaných povinných příloh. Podrobné pokyny pro podání žádosti jsou uvedeny na webových stránkách Fondu.

1.1.1 Doklady požadované jako přílohy k formuláři Žádosti o poskytnutí podpory

Doklad, ze kterého je patrná právní osobnost (subjektivita) žadatele - aktuální výpis z veřejného rejstříku (obchodního rejstříku či jiného obdobného registru, ne starší než 3 měsíce), zřizovací listina u příspěvkových organizací, stanovy organizace - nedokládá se u obcí, měst, krajů a fyzických osob.

Doklad, kterým je určena osoba pověřená jednáním s Fondem - plná moc v souladu s §441-449 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění, (nebo v souladu s jiným relevantním právním předpisem) pro pracovníka pověřeného jednáním s Fondem (doporučuje se, aby osoba pověřená jednáním s Fondem byla u obcí členem zastupitelstva a u společností a organizací zaměstnancem dané společnosti, resp. organizace).

Územní rozhodnutí (popř. územní souhlas) v souladu se zákonem č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů - v případě stavebních investic, na stavbu v celém rozsahu s potvrzením nabytí právní moci, popřípadě stanovisko příslušného stavebního úřadu, že je stavba v souladu s územně-plánovací dokumentací a nepodléhá územnímu řízení, dále stavební povolení (pokud bylo vydáno).

Aktuální výpis z katastru nemovitostí (ne starší než 3 měsíce) - z evidence nemovitostí a snímek katastrální mapy. V případě zateplování budov veřejného sektoru musí být žadatel vlastníkem budovy. Pro tento účel se za vlastníka považuje i subjekt, který předmět podpory podle zákona spravuje (například příspěvkové organizace).

Energetický štítek obálky budovy vč. protokolu k energetickému štítku obálky budovy dle normy ČSN 730540-2 pokud není součástí příloh energetického posudku. Protokol k energetickému štítku obálky budovy bude zpracován pro původní stav i pro stav po realizaci navrženého opatření. Pro účely programu je energetický štítek obálky budovy považován za odborný posudek.

Energetický posudek zpracovaný energetickým specialistou (oprávněnou osobou podle zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů) a podle zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č. 480/2012 Sb., o energetickém auditu a energetickém posudku, ve znění pozdějších předpisů, kterými jsou stanoveny náležitosti energetického posudku. Ve vyhodnocení energetického posudku budou obsažena také specifická kritéria přijatelnosti projektu, která jsou uvedena v kapitole 2.4. Přílohami k energetickému posudku budou i protokoly výpočtů obsahující důležité vstupní údaje nezbytné pro zpětnou kontrolu výpočtu dokládané v listinné nebo elektronické podobě.  Energetický posudek nesmí být v době předložení k žádosti starší více než 2 roky.

Deklarace původního stavu u nevyužívaných budov veřejného sektoru - původní stav se u nevyužívaných budov veřejného sektoru pro potřeby energetického hodnocení stanoví v souladu s poslední, příslušným stavebním úřadem schválenou, projektovou dokumentací, tj. dle naposledy schváleného stavu a způsobu užívání objektu.

Položkový rozpočet (originál dokladu) - struktura a členění rozpočtu bude odpovídat běžnému položkovému rozpočtu, tzn. členění na stavební objekty a provozní soubory. V rámci těchto objektů bude rozpočet dále členěn na položky, které mohou být sloučené, avšak pouze do té míry, aby bylo možno posoudit základní technické parametry stavby (plocha, tloušťka a materiál tepelné izolace, plocha oken a dveří apod.). Předložený rozpočet musí být stvrzen zpracovatelem rozpočtu a ověřen žadatelem.

Budou-li součástí žádosti o podporu kromě nákladů na vlastní investici i náklady na projektovou přípravu (např. náklady na projektovou dokumentaci, energetický posudek apod.) nebo náklady na dozor v průběhu výstavby, předloží žadatel o podporu kumulativní propočet veškerých nákladů. Tento propočet musí být stvrzen zpracovatelem a ověřen žadatelem.

Prohlášení o zateplovaných plochách - prohlášení při realizaci zlepšení tepelně technických vlastností obálky budov (v případě skupinového projektu pro každý projekt zvlášť).

Čestné prohlášení o zajištění vlastních zdrojů - čestné prohlášení žadatele o jeho schopnosti zajistit spolufinancování do výše celkových výdajů projektu.

UPOZORNĚNÍ:

U jednotlivých projektů je Fond oprávněn stanovit další požadavky na doložení údajů.

1.1.2 Doklady požadované ke Smlouvě o poskytnutí podpory, resp. k vydání RoPD

Doklady, které jsou požadovány k uzavření písemné Smlouvy o poskytnutí podpory z Fondu (v případě, že je podpora poskytována z finančních prostředků Fondu), resp. k vydání RoPD (v případě, že je podpora poskytována z finančních prostředků státního rozpočtu), na akci, na kterou je poskytována podpora z Programu ZÚ v oblasti podpory Realizace úspor energie v budovách veřejného sektoru, jsou následující:

Projektová dokumentace - je předkládána jako součást zadávací dokumentace dle čl. 7 odst. 7 Směrnice ke schválení Fondu. 

Aktuální prohlášení o plátcovství DPH - v případě, že příjemce je plátcem DPH, ale nebude na předmět podpory uplatňovat odpočet DPH, doplní prohlášení o tuto skutečnost (vč. zdůvodnění). V případě, že příjemce bude uplatňovat částečný nárok na odpočet daně dle §72 odst. 6 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, doplní prohlášení o tuto skutečnost a uvede roční vypořádací koeficient za poslední rok.

Podklady pro stanovení přípustné výše veřejné podpory

  • K projektům podléhajícím blokové výjimce dle nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17. června 2014 se přikládá: 

    • Doklady prokazující zařazení podniku mezi malé či střední podniky (počet zaměstnanců, roční obrat, výše vlastnického podílu na základním kapitálu a hlasovacích právech) v případě uplatňování bonusu pro malé a střední podniky. Dokládá se např. daňovým přiznáním, výroční zprávou, výpisem z obchodního rejstříku.

    • Prohlášení o inkasním příkazu.

    • Doklady prokazující, že se nejedná o podnik v obtížích ve smyslu nařízení Komise (EU) č. 651/2014.
  • K projektům podléhajícím podpoře de minimis dle nařízení Komise (EU) č. 1407/2013 ze dne 18. prosince 2013 se přikládá:
    • Přehled čerpání podpory de minimis za předchozí tři roky nebo

    • čestné prohlášení, že příjemce podpory dosud podporu de minimis nečerpal.

Podrobné informace k veřejné podpoře a k předkládaným podkladům viz kapitola 1.2.

Smlouva/-y na zpracování projektové dokumentace, případně další projektové přípravy, resp. objednávka a faktura za provedené práce - pokud žadatel žádá o podporu na projektovou přípravu.

Stavební povolení s vyznačením nabytí právní moci nebo ohlášení stavby včetně případného souhlasu s provedením ohlášené stavby dle zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.

Smlouva/-y o dílo, včetně položkového rozpočtu a finančního harmonogramu.

Doklady prokazující dodržení zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění, včetně příslušných smluv o dílo, pokud je požadována podpora na realizaci investice, odborný dozor, projektovou přípravu. 

Doklad o technickém a autorském dozoru nad stavbou, pokud podléhá zákonu č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů - doložení oprávnění/kvalifikace fyzické osoby provádějící odborný dozor nad realizací stavby.

Smluvní doklady o autorském a technickém dozoru nad stavbou, včetně dokladů prokazujících dodržení zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění (pokud žadatel žádá o podporu na náklady s tím spojené). 

Aktualizace realizačních termínů.

Kopie smluv o zřízení a vedení bankovních účtů, které budou používány při financování projektu (tj. účet, na který bude poskytována podpora a účty používané k úhradě faktur).

Doklady prokazující zajištění vlastních zdrojů (doklady k prověření bonity žadatele ve smyslu zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů - doklady prokazující zajištění vlastních zdrojů na předfinancování a spolufinancování projektu).

Čestné prohlášení žadatele, že opatření, na které žádá o podporu, není kombinováno s metodou financování Energy Performance Contracting - EPC2.

UPOZORNĚNÍ:

U jednotlivých projektů je Fond oprávněn stanovit další požadavky na doložení údajů.

1.1.3 Doklady požadované k Závěrečnému vyhodnocení akce

Aktuální prohlášení o plátcovství DPH - pokud je žadatel plátcem DPH, avšak není oprávněn na předmět podpory uplatňovat odpočet DPH, doloží tuto skutečnost čestným prohlášením včetně zdůvodnění.

Soupis faktur včetně jejich věcné náplně - soupis faktur vyplývajících ze všech smluv o dílo (fakturace na způsobilé i nezpůsobilé výdaje), pokud faktury a jejich soupis nebyly předloženy v průběhu realizace v rámci průběžného vyplácení podpory na základě žádostí o uvolnění finančních prostředků.

Protokol o předání staveniště, u nestavebních projektů jiný relevantní doklad o zahájení realizace.

Protokol o předání a převzetí dokončené stavby (nebo dodávky), u nestavebních projektů jiný relevantní doklad o ukončení realizace.

Doklad o povolení užívání stavby v souladu se zákonem č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů (kolaudační souhlas, oznámení o užívání stavby). U nestavebních částí projektů jiný relevantní doklad (protokol) o uvedení zařízení do provozu.

Doklad prokazující vlastnictví předmětu podpory (pokud nebylo doloženo již dříve).

Stanovisko projektanta k realizované akci (potvrzení souladu realizace s projektovou dokumentací předloženou před vydáním Rozhodnutí ministra, resp. Registrací, případně zdůvodnění provedených změn).

Stanovisko zpracovatele energetického posudku k realizované akci a dosaženým přínosům - žadatel doloží potvrzení zpracovatele energetického posudku o skutečně dosažených úsporách energie a snížení emisí CO2 a porovnání těchto hodnot s energetickým posudkem předloženým k žádosti (případně jeho aktualizací). Stanovisko bude obsahovat i potvrzení, že dosažené parametry vycházejí ze skutečných údajů, případně že byly odborně dopočteny.

Faktury na nákup výrobků, zařízení a technologií a realizaci opatření s potvrzením o úhradě pokud nebyly předloženy v průběhu realizace v rámci průběžného vyplácení podpory na základě žádostí o uvolnění finančních prostředků.

Faktury na práce související s přípravou realizace opatření s potvrzením o úhradě pokud nebyly předloženy v průběhu realizace v rámci průběžného vyplácení podpory na základě žádostí o uvolnění finančních prostředků.

UPOZORNĚNÍ:

U jednotlivých typů projektů je Fond oprávněn stanovit další požadavky na doložení údajů.

1.1.4 Žádosti u skupinových projektů či při realizaci více opatření (např. úspor energie u více objektů)

V případě skupinových projektů vyplní žadatel příslušný formulář, který je k dispozici na webových stránkách Fondu a který předkládá žadatel Fondu jako součást žádosti.

1.1.5 Doklad o zateplovaných plochách

Povinnou přílohou žádosti o poskytnutí podpory v rámci programu Zelená úsporám - Realizace úspor energie v budovách veřejného sektoru při realizaci zlepšení tepelně technických vlastností obálky budov je tzv. „Prohlášení o zateplovaných plochách“ (dále jen „Prohlášení“). Prohlášení dle vzoru níže musí být potvrzeno zpracovatelem projektové dokumentace přikládané k žádosti (v případě skupinového projektu pro každý projekt zvlášť).

VZOR

1.1.6 Postup pro zohledňování úspor energie a emisí z opatření, které byly provedeny bez podpory veřejných zdrojů

Fond při zohledňování úspor energie a emisí provádí bodové hodnocení, při kterém mohou být započítány i úspory energie a emisí ze souvisejících opatření (energetických nebo přispívajících ke snížení imisní zátěže) provedených žadatelem bez podpory veřejných zdrojů. Tento postup lze uplatnit na základě splnění následujících podmínek:

a) Zohledňované opatření včetně vyčíslených úspor musí být navrženo v energetickém posudku nebo odborném posudku.

b) Opatření musí být zrealizováno po vypracování energetického posudku nebo odborného posudku, ne dříve než rok před podáním žádosti a nejpozději do doby dokončení realizace opatření, na které je poskytována podpora v rámci relevantní žádosti.

c) Do termínu Závěrečného vyhodnocení akce příjemce podpory doloží potvrzení energetického specialisty o provedení všech navrhovaných opatření zohledněných ve vykazovaných úsporách uvedených v žádosti.

1.2 Podmínky k projektům zaměřeným na zateplování/rekonstrukci budov

1.2.1 Ochrana volně žijících ptáků

Všichni jedinci volně žijících druhů ptáků podléhají tzv. obecné ochraně ptáků ve smyslu ustanovení §5a a §5b zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů (dále „ZOPK“), resp. čl. 5-9 směrnice 2009/147/ES, o ptácích. Při zateplování budov je zakázáno zejména úmyslné usmrcování, úmyslné poškozování nebo ničení jejich hnízd a vajec, odstraňování hnízd, úmyslné vyrušování těchto ptáků, zejména během rozmnožování a odchovu mláďat, pokud by šlo o vyrušování významné z hlediska cílů směrnice o ptácích. Zvláště chráněné druhy ptáků podléhají navíc základním podmínkám ochrany zvláště chráněných živočichů dle ustanovení §48, resp. §50 ZOPK, kdy jsou chráněna jimi užívaná přirozená i umělá sídla a jejich biotop. Dále je zakázáno škodlivě zasahovat do přirozeného vývoje zvláště chráněných živočichů, zejména je chytat, chovat v zajetí, rušit, zraňovat nebo usmrcovat. Není dovoleno sbírat, ničit, poškozovat či přemisťovat jejich vývojová stádia nebo jimi užívaná sídla.

Pro ostatní druhy ptáků stejně jako pro rorýse představují problémy především rekonstrukce budov, často spojené se zateplováním, při nichž zpravidla dochází k uzavírání ventilačních otvorů či k jejich opatřování ochrannými mřížkami či k zasahování do jiných úkrytových míst. To často vede k zamezení přístupu ptáků do ventilačních otvorů a navazujících dutin v budovách a hrozí rovněž riziko uvěznění či usmrcení dospělých jedinců i mláďat ve ventilačních otvorech/dutinách. Ohroženy jsou obecně zejména dutinové druhy ptáků, např. ohrožená kavka obecná či sýček obecný ad.

Proto se stanoví, že u všech změn dokončených budov se dvěma a více nadzemními podlažími a zachovalým odvětráním v podstřeší, resp. v jejich obvodovém plášti, je nezbytné zachovat všechny prostupné ventilační otvory anebo provětrávací štěrbiny o průměru větším než 45 mm, resp. o rozměrech větších než 25 × 60 mm, a za nimi navazující dutiny pro případné hnízdění ptáků. Není-li zachování takových otvorů a štěrbin možné, musí být zajištěna náhrada, a to v odpovídajícím rozsahu. Jako náhradu lze použít například prefabrikáty s otvory, budky, úpravy říms nebo další stavebně-technická opatření (více informací na http://www.cso.cz).

V případě, že bude před zahájením stavebních prací při změně dokončených budov zjištěn výskyt ptáků (hnízdění vždy), musí žadatel tuto skutečnost neprodleně ohlásit příslušnému orgánu ochrany přírody a projednat s ním další postup.

1.2.2 Rorýs obecný (Apus apus) a zástupci netopýrů (Microchiroptera)

Rorýs obecný je dle ustanovení §48 ZOPK a dle vyhlášky Ministerstva životního prostředí ČR č. 395/1992 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona České národní rady č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, zařazen mezi zvláště chráněné druhy v kategorii „ohrožený“. Obdobně všechny druhy netopýrů, které se vyskytují na našem území, jsou dle výše uvedených zákonných předpisů zařazeny mezi zvláště chráněné druhy v kategorii „silně ohrožený“ či „kriticky ohrožený“. Problém představují pro tyto živočichy především rekonstrukce budov, často spojené se zateplováním, při nichž zpravidla dochází k uzavírání ventilačních otvorů či k jejich opatřování ochrannými mřížkami, popř. k překrývání dilatačních spár mezi jednotlivými bloky budov. To často vede k zamezení přístupu těchto živočichů do ventilačních otvorů a navazujících dutin v budovách. V důsledku toho hrozí riziko fatálního dopadu na jedince rorýsů obecných či netopýrů, kterým v důsledku nešetrné rekonstrukce a uvěznění ve ventilačních otvorech/dutinách hrozí reálné riziko usmrcení. Vzhledem k vysokému tempu stavebních prací probíhajících plošně na celém území České republiky jsou výše popsanými zásahy ohroženy nejen lokální populace těchto zvláště chráněných druhů, ale v konečném důsledku i populace celorepublikové.

Proto se stanoví, že u všech změn dokončených budov se dvěma a více nadzemními podlažími a zachovalým odvětráním v podstřeší, resp. v jejich obvodovém plášti, je nezbytné zachovat všechny prostupné ventilační otvory anebo provětrávací štěrbiny o průměru větším než 45 mm, resp. o rozměrech větších než 25 × 60 mm, a za nimi navazující dutiny pro případné hnízdění rorýse obecného či úkryty netopýrů. Není-li zachování takových otvorů a štěrbin možné, musí být zajištěna náhrada, a to v odpovídajícím rozsahu. Jako náhradu lze použít například prefabrikáty s otvory, budky pro rorýse a netopýry, úpravy říms nebo další stavebně-technická opatření (viz metodická doporučení na http://www.rorysi.cz a http://www.sousednetopyr.cz).

V případě, že před zahájením stavebních prací při změně dokončených budov bude zjištěn výskyt rorýse obecného nebo netopýrů, musí žadatel tuto skutečnost neprodleně ohlásit příslušnému orgánu ochrany přírody a projednat s ním další postup. V případě, že stavba již probíhá, je nutné stavební práce neprodleně zastavit a další postup projednat s příslušným orgánem ochrany přírody.

Opatření na ochranu stanovišť těchto zvláště chráněných druhů, resp. způsob technického řešení, musí být uveden v odborném posudku.

1.2.3 Nárazy volně žijících ptáků do skel

Volně žijící druhy ptáků podléhají obecné ochraně, resp. zvláštní ochraně dle ZOPK. Dle ustanovení §5 odst. 3 ZOPK je součástí obecné ochrany živočichů také povinnost pro fyzické a právnické osoby zamezovat nadměrnému zraňování nebo úhynu živočichů nebo ničení jejich biotopů, byť je tato povinnost omezena na existenci technicky a ekonomicky dostupných prostředků. „Nadměrnost“ je přitom nutné chápat v návaznosti na toto omezení, tedy jako to, čemu (úhynu či zraňování) by bylo možné zabránit použitím dostupných prostředků.

Na následky kolizí s reflexními či transparentními skly zahyne ročně v Evropě asi 100 milionů ptáků, jedná se tak o jednu z nejčastějších příčin jejich úhynu způsobených člověkem. Prosklené budovy (popř. protihlukové stěny či např. zastávky MHD) představují pro ptactvo smrtelné nebezpečí, ačkoliv střetům lze snadno předejít instalací nenákladných a velmi účinných opatření, ať už jde o úpravy použitého materiálu již při výrobě (pískování, broušení, dělená skla), či o úpravy dodatečné v podobě samolepek. Riziko je nutné vyhodnotit a na základě něho přijmout účinná opatření (různé typy bezpečného, tj. nereflexního či neprůhledného skla, venkovní žaluzie či lamely, speciální polepy v podobě plošného pokrytí nebezpečné stěny ad.). V případě polepů je třeba rizikovou plochu rozčlenit speciálními samolepkami např. v podobě geometrických obrazců nebo vertikálních pruhů tak, aby došlo k souvislému pokrytí této plochy, instalace jednotlivých siluet je neúčinná (podrobné informace lze získat na http://www.ochranaptaku.cz, http://www.cso.cz).

Definice nebezpečné plochy (která vyžaduje zajištění proti nárazům ptáků):

  • je z průhledného nebo reflexního materiálu,

  • její plocha přesahuje 2 m2 (nezbytné je především zabezpečit plochy, kde je takových dílčích ploch větší počet, tj. 2 a více) a

  • nacházejí se v místě častého výskytu ptáků, tedy v zástavbě (města, vesnice) ve vzdálenosti do 100 m od parků, alejí, vodních toků a ploch, při porostech keřů a dalších plošek zeleně, při okrajích zástavby; ve volné krajině v nivách toků, v blízkosti rybníků a mokřadů do vzdálenosti 100 m od porostů dřevin, zejm. plošek a linií zeleně v bezlesé krajině.

Vzhledem k tomu, že nelze zobecnit všechny případy, je třeba považovat za nebezpečné všechny další plochy, kde je prokázán zvýšený nebo opakovaný úhyn ptáků, případně kde lze na základě specifických místních podmínek takový úhyn důvodně předpokládat, např. důležité tahové cesty a migrační zastávky; místa v blízkosti zdrojů potravy (sady, výrobny krmiv, krmítka, ovocné stromy apod.).

Náklady spojené s projektovou přípravou a realizací opatření na ochranu stávajících, resp. náhradu zanikajících stanovišť volně žijících druhů ptáků, včetně rorýse obecného, úkrytů všech druhů netopýrů, stejně jako zabezpečení rizikových skleněných ploch, jsou způsobilým výdajem.

1.3 Upřesnění pravidel pro veřejnou podporu 

Při posuzování veřejné podpory u konkrétního projektu a typu žadatele je rozhodující odpověď na otázku, zda podpora poskytnutá projektu může ovlivnit tržní prostředí a narušit hospodářskou soutěž. Zásadou je, že pokud s předpokládanou investicí bude souviset ekonomická činnost, a to zvláště v případě, kdy v oblasti této ekonomické činnosti existuje rozvinutý hospodářský trh (tj. existují podnikatelské subjekty, které tuto ekonomickou činnost zajišťují na komerčním principu), jedná se vždy o veřejnou podporu, bez ohledu na typ žadatele.

Pokud by poskytnutí podpory vedlo k posílení finanční pozice a rozšíření finanční možnosti příjemce podpory tím, že mu umožní snížit náklady na realizaci opatření vzhledem k jeho možným konkurentům, jednalo by se o narušení hospodářské soutěže a ovlivnění obchodu, a tím i naplnění znaku veřejné podpory.

Předpokládá se, že všechny projekty podnikatelských subjektů (a to i subjektů v 100% vlastnictví města, obce či jiných veřejnoprávních subjektů), které jsou podporované v rámci programu Zelená úsporám, zakládají veřejnou podporu.

Podpora je z pohledu pravidel veřejné podpory považována za poskytnutou vydáním rozhodného právního aktu poskytnutí podpory, kterým je uzavření Smlouvy, resp. vydání RoPD.

1.3.1 Veřejná podpora - Bloková výjimka

Obecné nařízení o blokových výjimkách č. 651/2014

Podpora v tomto režimu bude poskytována dle čl. 38 nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17.6.2014 (Obecné nařízení o blokových výjimkách). Intenzita podpory nesmí obecně přesáhnout 30 % způsobilých nákladů, avšak bude navýšena o 20 procentních bodů v případě podpory poskytnuté malým podnikům a o 10 procentních bodů v případě podpory poskytnuté středním podnikům. V případě investic realizovaných v oblastech splňujících podmínky čl. 107 odst. 3 písm. a) Smlouvy o fungování EU bude podpora navýšena o 15 procentních bodů a v případě investic, které jsou realizovány v podporovaných oblastech splňujících čl. 107 odst. 3 písm. c) Smlouvy o fungování EU, o 5 procentních bodů.

Žadatel z řad podnikatelských subjektů doloží, že podnik není vyloučen z podpory dle čl. 1 odst. 4 nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17.6.2014 (nejedná se o podnik v obtížích a na podnik nebyl vydán inkasní příkaz - viz níže).

Čestné prohlášení, že žadateli nebyl vystaven „inkasní příkaz" a prohlášení o zařazení podniku (malý, střední podnik - MSP), doloží žadatel společně s dokumenty požadovanými k uzavření Smlouvy resp. k vydání RoPD. Vzory čestných prohlášení jsou k dispozici ke stažení na webových stránkách programu. Skutečnost, že podnik není „podnikem v obtížích", žadatel dokládá čestným prohlášením, které je obsaženo v žádosti o podporu. Bude-li to pro danou investici relevantní, tak žadatel, spolu s žádostí o podporu, předkládá také podklady k alternativní investici (investice, která by byla pravděpodobně realizována bez podpory).

Podpora nesmí být poskytnuta podniku:

  • na který byl vydán inkasní příkaz po předcházejícím rozhodnutí Komise (EU) prohlašujícím, že podpora je protiprávní a neslučitelná s vnitřním trhem, s výjimkou režimů podpory na náhradu škod způsobených některými přírodními katastrofami

  • podnikům v obtížích.

„Podnikem v obtížích“ se rozumí podnik, v jehož případě nastane alespoň jedna z následujících okolností:

a) V případě společnosti s ručením omezeným (která není malým nebo středním podnikem a jejíž existence nepřesahuje tři roky nebo - pro účely způsobilosti pro rizikové financování - která není malým nebo středním podnikem do sedmi let od jeho prvního komerčního prodeje, jenž je na základě hloubkové kontroly provedené vybraným finančním zprostředkovatelem způsobilý pro investice v oblasti rizikového financování), kde v důsledku kumulace ztrát došlo ke ztrátě více než poloviny upsaného základního kapitálu. Tento případ nastává, když je výsledek odečtení kumulovaných ztrát od rezerv (a všech dalších prvků, jež se obecně považují za kapitál společnosti) negativní a svou výší překračuje polovinu upsaného základního kapitálu. Pro účely tohoto ustanovení se za „společnost s ručením omezeným“ považují zejména formy podniků uvedené v příloze 1 směrnice 2013/34/EU3 a „základní kapitál“ zahrnuje případně jakékoli emisní ážio.

b) V případě společnosti, v níž alespoň někteří společníci plně ručí za závazky společnosti (která není malým nebo středním podnikem a jejíž existence nepřesahuje tři roky nebo - pro účely způsobilosti pro rizikové financování - která není malým nebo středním podnikem do sedmi let od jeho prvního komerčního prodeje, jenž je na základě hloubkové kontroly provedené vybraným finančním zprostředkovatelem způsobilý pro investice v oblasti rizikového financování), kde v důsledku kumulace ztrát došlo ke ztrátě více než poloviny jejího kapitálu zaznamenaného v účetnictví této společnosti. Pro účely tohoto ustanovení se za „společnost, v níž alespoň někteří společníci plně ručí za závazky společnosti“ považují zejména formy podniků uvedené v příloze II směrnice 2013/34/EU.

c) Jestliže vůči podniku bylo zahájeno kolektivní úpadkové řízení nebo tento podnik splňuje kritéria vnitrostátního práva pro zahájení kolektivního úpadkového řízení na žádost svých věřitelů.

d) Jestliže podnik obdržel podporu na záchranu a zatím nesplatil půjčku nebo neukončil záruku nebo jestliže obdržel podporu na restrukturalizaci a stále se na něj uplatňuje plán restrukturalizace.

e) V případě podniku, který není malým nebo středním podnikem, kde v uplynulých dvou letech:

1) účetní poměr dluhu společnosti k vlastnímu kapitálu je vyšší než 7,5 a

2) poměr úrokového krytí hospodářského výsledku společnosti před úroky, zdanění a odpisy (EBITDA) je nižší než 1,0

1.3.2 Podpora de minimis

Nařízení Komise (EU) č. 1407/2013

Limit pro poskytnutí podpory dle nařízení Komise (EU) č. 1407/2013 ze dne 18. 12. 2013, o použití čl. 107 a 108 Smlouvy o fungování EU na podporu de minimis je 200 000 EUR za rozhodné období (tří účetních období) pro „jeden podnik“.

„Jeden podnik“ pro účely Nařízení Komise (EU) č. 1407/2013 zahrnuje veškeré subjekty, které mezi sebou mají alespoň jeden z následujících vztahů:

a) jeden subjekt vlastní většinu hlasovacích práv, která náležejí akcionářům nebo společníkům, v jiném subjektu;

b) jeden subjekt má právo jmenovat nebo odvolat většinu členů správního, řídícího nebo dozorčího orgánu jiného subjektu;

c) jeden subjekt má právo uplatňovat rozhodující vliv v jiném subjektu podle smlouvy uzavřené s daným subjektem nebo dle ustanovení v zakladatelské smlouvě nebo ve stanovách tohoto subjektu;

d) jeden subjekt, který je akcionářem nebo společníkem jiného subjektu, ovládá sám, v souladu s dohodou uzavřenou s jinými akcionáři nebo společníky daného subjektu, většinu hlasovacích práv, náležejících akcionářům nebo společníkům, v daném subjektu. 

Subjekty, které mají jakýkoli vztah uvedený mezi písmeny a) až d) prostřednictvím jednoho nebo více subjektů, jsou také považovány za jeden podnik.

Žadatelé, jejichž žádost spadá do režimu de minimis a k jejichž žádosti je uzavírána Smlouva, resp. vydáváno RoPD, musí doložit čestné prohlášení k čerpání podpory de minimis dle vzoru, který je k dispozici ke stažení na webových stránkách Fondu.

Pro výpočet výše dotace v režimu veřejné podpory se použije kurz Evropské centrální banky platný ke dni uzavření Smlouvy, resp. vydání RoPD.

1.3.3 Příjemci podpory

Přijatelní budou následující příjemci podpory. Právní předpis upravující danou kategorii je uveden v příloze č. 4 Směrnice.

Právní forma příjemců podpory

Typ subjektů

Vztah k veřejné podpoře

Obce a města

veřejnoprávní

podnik

Příspěvkové organizace a organizační složky obcí a měst

veřejnoprávní

nejsou primárně zakládány pro hospodářskou činnost, ale mohou ji vykonávat - pak podnik

Kraje

veřejnoprávní

podnik

Příspěvkové organizace a organizační složky krajů

veřejnoprávní

nejsou primárně zakládány pro hospodářskou činnost, ale mohou ji vykonávat - pak podnik

Veřejné a státní vysoké školy

veřejnoprávní

nejsou primárně zakládány pro hospodářskou činnost, ale mohou ji vykonávat - pak podnik

Obchodní společnosti vlastněné ze 100 % majetku obcemi či jinými veřejnoprávními subjekty 

veřejnoprávní

podnik

Spolky

soukromoprávní

nejsou primárně zakládány pro hospodářskou činnost, ale mohou ji vykonávat - pak podnik

Ústavy

soukromoprávní

nejsou primárně zakládány pro hospodářskou činnost, ale mohou ji vykonávat - pak podnik

Obecně prospěšné společnosti

soukromoprávní

nejsou primárně zakládány pro hospodářskou činnost, ale mohou ji vykonávat - pak podnik

Státní organizace

veřejnoprávní

nejsou primárně zakládány pro hospodářskou činnost, ale mohou ji vykonávat - pak podnik

1.4 Právní stav předmětu podpory

Pokud jde o právní stav předmětu podpory, je třeba, aby předmět podpory nebyl nijak právně zatížen, zejména nebyl zastaven ve prospěch jiné osoby. Neodstraní-li žadatel případné právní zatížení váznoucí na předmětu podpory ve lhůtě stanovené Fondem, podpora nebude poskytnuta. Výjimku může Fond povolit v případě dostatečné jistoty, že právní zatížení předmětu podpory neohrozí plnění účelu projektu ani jeho udržitelnost po stanovenou dobu. K tomu je třeba, aby žadatel po obdržení dopisu o akceptování žádosti bez zbytečného odkladu o případném právním zatížení předmětu podpory informoval Fond.

Povinnost, že ani v budoucnu, po stanovenou dobu následující po realizaci opatření, nebude předmět podpory právně zatížen, bude stanovena i ve Smlouvě o poskytnutí dotace, resp. v RoPD. Výjimku může Fond povolit v případě dostatečné jistoty, že právní zatížení předmětu podpory neohrozí plnění účelu projektu ani jeho udržitelnost po stanovenou dobu.

Předmětem podpory se pro tento účel rozumí věci, které mají být s požadovanou podporou pořízené (popřípadě rekonstruované, upravené, nebo jinak výrazně zhodnocené), jakož i budovy (stavby) a pozemky, ve kterých (na kterých) mají být umístěny.

1.5 Upřesnění pravidel prověření vlastních zdrojů žadatele

Účelem prověření vlastních zdrojů žadatele je ověření schopnosti žadatele realizovat a spolufinancovat projekt na základě poskytnutých ekonomických podkladů. Žadatel stvrzuje čestným prohlášením, které přikládá k Žádosti o poskytnutí podpory (dle Přílohy č. 8 Směrnice), zajištění vlastních zdrojů na spolufinancování do výše celkových výdajů projektu. Před podpisem Smlouvy, resp. před vydáním RoPD žadatel předkládá doklady potvrzující zajištění vlastních zdrojů (dle Přílohy č. 9 Směrnice).

K dokladům potvrzujícím zajištění vlastních zdrojů přikládá žadatel Komentář k zajištění vlastních zdrojů, ve kterém specifikuje, z jakých zdrojů bude projekt financován (např. vlastní prostředky, úvěry, půjčky, dotace atp.). Ke komentáři žadatel dokládá relevantní doklady prokazující správnost uvedených údajů (např. výpis z účtu, vyznačení nákladů projektu ve schváleném rozpočtu žadatele, usnesení statutárního orgánu žadatele prokazující schválení rozpočtu daného projektu, uzavřená úvěrová smlouva, příslib poskytnutí úvěru, vyjádření územně samosprávního celku o poskytnutí financí, rozhodnutí nebo smlouvu o poskytnutí dotace apod.).

U následujících žadatelů je kromě Komentáře k zajištění vlastních zdrojů spolu s doložením relevantních dokladů (viz výše) požadováno navíc prověření bonity (kategorie ANO v tabulce):

Typ žadatele

Vyžadováno prověření bonity (ANO / NE)

CVZ 0 - 1 mil. Kč

CVZ 1 - 5 mil. Kč

CVZ nad 5 mil. Kč

Obce a města do 10 000 obyvatel

NE

NE

ANO

Města nad 10 000 obyvatel

NE

NE

NE

Kraje 

NE

NE

NE

PO zřízené územně samosprávnými celky

NE

NE

ANO

Podnikatelské subjekty a státní podniky

NE

NE

ANO

Ostatní subjekty

NE

ANO

ANO

CVZ - celkové vlastní zdroje žadatele (tj. nezpůsobilé výdaje + způsobilé výdaje hrazené z vlastních zdrojů žadatele)

Ostatní subjekty - např. vysoké školy a univerzity nezřízené OSS, spolky, ústavy, atd.

Fond je oprávněn v případě potřeby požadovat další dokumenty a doplňující údaje k prověření vlastních zdrojů žadatele, v odůvodněných případech může požadovat doložení ekonomických podkladů a prověření bonity i u žadatelů, u kterých dle výše uvedené tabulky není prověření požadováno.

Dle typu žadatele jsou v případě, že žadatel spadá do kategorie ANO (viz tabulka výše), požadovány tyto ekonomické podklady:

Obce, města:

a) Výkaz pro hodnocení plnění rozpočtu územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí (Fin 2-12M) za minulé účetní období (poslední uzavřený rok) + za poslední účetní období (aktuální výkaz).

b) Rozvaha - bilance územních samosprávných celků a jejich příspěvkových organizací za minulé účetní období (poslední uzavřený rok) + za poslední účetní období (aktuální výkaz).

c) Výkaz zisku a ztráty za minulé účetní období (poslední uzavřený rok) + za poslední účetní období (aktuální výkaz).

Státní podniky, podnikatelské subjekty

a) Stručná charakteristika žadatele - dosavadní činnosti a působení na trhu, cíle, strategie, odborné zkušenosti, apod.

b) Rozvaha, popř. výkaz o majetku a závazcích /aktiva a pasiva/ za minulé účetní období (poslední uzavřený rok) + za poslední účetní období (aktuální výkaz).

c) Výkaz zisku a ztráty, popř. výkaz příjmů a výdajů za minulé účetní období (poslední uzavřený rok) + za poslední účetní období (aktuální výkaz).

d) Zpráva auditora (u subjektů podléhajících auditu).

e) Daňové přiznání potvrzené příslušným finančním úřadem.

Příspěvkové organizace zřízené územně správními celky

a) Stručná charakteristika žadatele + rozhodnutí o zřízení (pokud je vydáno)

b) Výkaz zisku a ztráty, popř. výkaz o plnění rozpočtu za minulé účetní období (poslední uzavřený rok) + za poslední účetní období (aktuální výkaz).

c) Rozvaha za minulé účetní období (poslední uzavřený rok) + poslední účetní období (aktuální výkaz).

Ostatní subjekty (např. vysoké školy, univerzity nezřízené OSS, spolky, ústavy atd.)

a) Stručná charakteristika žadatele + rozhodnutí o zřízení (pokud je vydáno)  

b) Rozvaha za minulé účetní období (poslední uzavřený rok) + za poslední účetní období (aktuální výkaz).

c) Výkaz zisku a ztráty, popř. výkaz o plnění rozpočtu za minulé účetní období (poslední uzavřený rok) + za poslední účetní období (aktuální výkaz).

d) Zpráva auditora (u subjektů podléhajících auditu).

e) Daňové přiznání potvrzené příslušným finančním úřadem.

2 Podání žádosti a její administrace

2.1 Vyhlášení výzvy pro podávání žádostí

Výzva je vyhlášena zveřejněním na webových stránkách Fondu a definuje a upřesňuje oblast podpory, typy žadatelů, omezení v rámci výzvy, časový harmonogram příjmu žádostí, základní pravidla příjmu žádostí.

2.2 Podací místa

Podacími místy pro potřeby doručení žádosti jsou krajská pracoviště Fondu (dále jen „KP Fondu“). Aktuální adresář podacích míst těchto pracovišť naleznete na webových stránkách Fondu.

2.3 Postup při podávání žádosti 

Podání žádosti lze popsat následujícím způsobem:

  • vyplnění žádosti prostřednictvím formuláře žádosti (viz webové stránky Fondu),

  • zkompletování žádosti,

  • doručení žádosti v listinné podobě včetně příloh na KP Fondu,

  • kontrola přijatelnosti kompletní žádosti a odstranění nedostatků v žádosti,

  • akceptace žádosti (resp. usnesení o zastavení administrace žádosti), písemné oznámení žadateli.

2.3.1 Vyplnění formuláře žádosti 

Nejdříve je nutné vyplnit formulář žádosti. Jeho závazná podoba, stejně jako instrukce k jeho vyplnění, jsou uvedeny na webových stránkách Fondu. Žadatel je povinen vyplnit žádost řádně a úplně.

2.3.2 Zkompletování žádosti

  • Zkompletování žádosti je popsáno podrobně v bodě 1.1 těchto pokynů.

  • Přesný postup odeslání žádosti je uveden na webových stránkách Fondu. Veškeré stejnopisy dokumentů musí být podepsány statutárním zástupcem nebo osobou pověřenou za jednání s Fondem. Statutární zástupce musí rovněž potvrdit svým podpisem všechna čestná prohlášení.

2.3.3 Doručení žádosti na KP Fondu v listinné podobě

Žádost se všemi požadovanými údaji a doklady v zalepené a označené obálce (krabici apod.) musí být doručena na podací místo KP Fondu nejpozději do konce vyhlášené lhůty pro předkládání žádosti. V případě zasílání poštou je třeba počítat s přiměřenou časovou rezervou na doručení. V jedné zásilce (obálce/krabici) může být pouze jedna žádost.

2.3.4 Kontrola žádosti a odstranění nedostatků v žádosti

A. Kontrola formální správnosti a úplnosti 

Kontrolou správnosti a úplnosti se ověřuje zejména: 

  • zda byla žádost odevzdána v termínu,

  • zda jsou vyplněny všechny údaje ve formuláři,

  • zda byly doloženy povinné přílohy a

  • zda byl přiložen soupis doložených povinných příloh.

B. Doplnění / oprava žádosti

Žadatel dostane e-mailovou výzvu k doplnění či opravě, příslušné údaje opraví/doplní a odešle zpět. Žadateli bude vrácena žádost, která nebude splňovat dané požadavky.

C. Kontrola přijatelnosti

Kontrolou přijatelnosti se ověřuje zejména: 

  • zda bude projekt realizován v ČR,

  • zda projekt respektuje příslušné právní předpisy ČR a EU,

  • zda žadatel disponuje zdroji ke kofinancování,

  • zda je dodržena zásada „znečišťovatel platí“,

  • zda předkládaná žádost je v souladu s výzvou,

  • zda mezi údaji v žádosti a předložených dokladech panuje soulad,

  • zda po realizaci bude splněna požadovaná hodnota průměrného součinitele prostupu tepla obálkou budovy podle ČSN 730540-2 (vztaženo pouze na stávající budovu a její stavbu), 

  • zda po realizace projektu dojde k úspoře emisí CO2.

2.3.5 Akceptace žádosti

Je-li žádost formálně správná a posouzená jako přijatelná, je akceptována. O akceptaci je žadatel písemně informován. V případě, že žadatel neodstraní nedostatky žádosti zjištěné při kontrole formální správnosti a úplnosti a nedoplní požadované náležitosti ve stanovené lhůtě (tj. žádost není akceptována), Fond usnesením rozhodne o zastavení administrace žádosti a usnesení doručí žadateli.

2.4 Po akceptaci žádosti

Po akceptaci žádosti bude provedeno hodnocení a výběr projektu a následně jeho schvalování. Hodnotící kritéria a postup hodnocení jsou uvedeny ve výzvě podpory budov veřejného sektoru v rámci Programu ZÚ, která je vyvěšena na webových stránkách Fondu.

Schváleny a podpořeny mohou být pouze žádosti, které v součtu bodového ohodnocení dosáhnou minimální bodové hranice stanovené výzvou.

Po akceptaci žádosti lze provést zadávací řízení na stavební práce a dodávky. Financování akce může začít až po uzavření Smlouvy s Fondem (v případě, že podpora bude poskytována z prostředků Fondu), resp. po vydání RoPD Správcem programu (v případě, že podpora bude poskytována z prostředků státního rozpočtu).

Pokud Fond zjistí v průběhu administrace již akceptované žádosti formální či věcné nedostatky v žádosti a jejích přílohách nebo v předkládaných dokumentech, písemně vyzve žadatele k jejich odstranění nebo doplnění ve lhůtě do 30 kalendářních dnů ode dne doručení této výzvy. Nebude-li žádost doplněna ve stanovené lhůtě nebo nebudou-li odstraněny ve výzvě uvedené nedostatky, bude další administrace žádosti ukončena a žádost bude předložena ministrovi resp. Správci programu k zamítnutí.

2.4.1 Hodnocení a hodnotící kritéria

Hodnotící kritéria pro danou výzvu v rámci programu Zelená úsporám lze obecně rozdělit do dvou následujících skupin:

  • technická s vahou 50 % na celkovém hodnocení,

  • ekologická s vahou 50 % na celkovém hodnocení.

Celkem může projekt získat až 100 bodů - maximálně 50 bodů za technickou úroveň, maximálně 50 bodů za ekologickou relevanci projektu. Minimální počet bodů pro splnění podmínek Programu stanovený Výzvou je 60 bodů.

2.4.2 Technická a ekologická kritéria hodnocení projektu

1) Technická úroveň projektu

1. Měrná finanční náročnost zateplení budovy

Indikátor x1 - poměr váženého součtu finančních náročností jednotlivých prvků obálky projektu / standardní finanční náročností (obvodový plášť 1450 Kč bez DPH, okna 5000 Kč bez DPH, střecha 1275 Kč bez DPH)*100)).(Výsledné body v rámci kritéria budou ke konkrétní hodnotě přiřazeny dle lineární závislosti mezi mezními hodnotami).

Počet bodů

x1 ≤ 75 %

25

75 % < x1 ≤ 100 %

62.5 - 0.50*x1

100 % < x1 ≤ 150 %

35.7 - 0.25*x1

x1 > 150 %

0

75 %

25,0

80 %

22,5

85 %

20,0

90 %

17,5

95 %

15,0

100 %

12,5

110 %

10,0

120 %

 7,5

130 %

5,0

140 %

2,5

150 %

0,0

2. Úspora energie

Indikátor x2 - velikost úspory energie. Procentní podíl energie uspořené realizací projektu [(1-(spotřeba energie po realizaci / spotřeba energie před realizací))*100] (výsledné body v rámci kritéria budou ke konkrétní hodnotě přiřazeny dle lineární závislosti mezi krajními hodnotami).

Počet bodů

x2 ≤ 10 %

0

10 % < x2 ≤ 60 %

0.25*x2 - 2.5

x2 > 60 %

12,5

60 %

12,50

55 %

11,25

50 %

10,00

45 %

8,75

40 %

7,50

35 %

6,25

30 %

5,00

25 %

3,75

20 %

2,50

15 %

1,25

10 %

0,00

3. Dosažený energetický standard budovy po rekonstrukci

Indikátor x3 - velikost průměrného součinitele prostupu tepla obálkou budovy (Uem) po rekonstrukci [W/(m2.K)] ve vztahu k požadované hodnotě této veličiny (Uem,N,rq)stanovené podle ČSN 73 0540-2 (výsledné body v rámci kritéria budou ke konkrétní hodnotě přiřazeny dle lineární závislosti mezi krajními hodnotami).

Počet bodů

x3 ≤ 0,50*Uem,N,rq

12,5

0,50*Uem,N,rq< x3 ≤ 1,00* Uem,N,rq

25 - 25*x3/Uem,N,rq

x3 > 1,00* Uem,N,rq

0

0,50*Uem,N,rq

12,50

0,55*Uem,N,rq

11,25

0,60*Uem,N,rq

10,00

0,65*Uem,N,rq

8,75

0,70*Uem,N,rq

7,50

0,75*Uem,N,rq

6,25

0,80*Uem,N,rq

5,00

0,85*Uem,N,rq

3,75

0,90*Uem,N,rq

2,50

0,95* Uem,N,rq

1,25

1,00* Uem,N,rq

0,00

2) Ekologická relevance projektu

1. Měrná finanční náročnost snížení emisí skleníkových plynů [tis. Kč/ t CO2.rok]

Indikátor x4 - snížení emisí skleníkových plynů. Měrná finanční náročnost z celkových způsobilých investičních nákladů bez DPH vztažená k CO2 (výsledné body v rámci kritéria budou ke konkrétní hodnotě přiřazeny dle lineární závislosti mezi krajními hodnotami).

Počet bodů

x4 ≤ 70

30

70 < x4 ≤ 370

37 - 0.1*x4

x4 > 370

0

70

30

100

27

130

24

160

21

190

18

220

15

250

12

280

9

310

6

340

3

370

0

2. Měrná náročnost na úsporu energie [tis. Kč/GJ]

Indikátor x5 - měrná náročnost na úsporu energie. Měrná finanční náročnost z celkových způsobilých investičních nákladů bez DPH vztažená k úspoře energie (výsledné body v rámci kritéria budou ke konkrétní hodnotě přiřazeny dle lineární závislosti mezi krajními hodnotami).

Počet bodů

x5 ≤ 5

20

5 < x5 ≤ 15

30 - 2*x5

x5 > 15

0

5

20

6

18

7

16

8

14

9

12

10

10

11

8

12

6

13

4

14

2

15

0

3 Průběh administrace žádosti po její akceptaci do uzavření Smlouvy, resp. do vydání RoPD

Poté, co žádost splní všechna hodnotící kritéria a kritéria přijatelnosti dle Přílohy č. 6 Směrnice, je žádost akceptována (v případě, že nesplnila všechna požadovaná kritéria, není žádost akceptována). Po akceptaci je žádost bodově ohodnocena dle hodnotících kritérií. Žádosti, u kterých je při tomto hodnocení dosaženo minimálního počtu bodů stanoveného Výzvou, Fond chronologicky seřadí dle data a času jejich podání. Způsob podání žádosti je stanoven na webových stránkách Fondu. Žádosti, které dosáhnou alespoň minimálního počtu bodů stanoveného výzvou a zároveň po vzestupném chronologickém seřazení budou mezi žádostmi krytými dostatečnou disponibilní alokací pro danou výzvu, jsou určeny k podpoře (k vydání Rozhodnutí, resp. Registrace). Následně jsou žadatelé Fondem písemně informováni o bodovém hodnocení žádosti.  Ostatní akceptované žádosti, které získaly dostatek bodů z hodnocení, ale nejsou kryty disponibilními prostředky, budou zařazeny do tzv. zásobníku projektů. Žádosti, které nedosáhnou minimálního počtu bodů stanoveného výzvou, nebudou určeny k podpoře a budou předloženy ministrovi, resp. Správci programu k zamítnutí.

Pokud Fond zjistí v průběhu administrace již akceptované žádosti formální či věcné nedostatky v žádosti a jejích přílohách nebo v předkládaných dokumentech, písemně vyzve žadatele k jejich odstranění nebo doplnění ve stanovené lhůtě. Nebude-li žádost doplněna ve stanovené lhůtě, nebo nebudou-li odstraněny ve výzvě uvedené nedostatky, bude další administrace žádosti ukončena a žádost bude předložena ministrovi, resp. Správci programu k zamítnutí.

Postup v případě podpory z Fondu

Žádosti, které v hodnocení získaly dostatečný počet bodů a jsou kryty disponibilními prostředky, budou předkládány s doporučením o výši podpory Radě Fondu, která žádosti posoudí a na základě posouzení doporučí ke schválení nebo zamítnutí. V případě podpory z Fondu předloží Fond ministrovi projekty doporučené Radou Fondu, případně odsouhlasené kupci AAU, k vydání Rozhodnutí ministra, resp. Rozhodnutí ministra o zamítnutí žádostí.

Postup v případě podpory z prostředků státního rozpočtu

V případě finančních prostředků ze státního rozpočtu Správce programu, po posouzení žádosti Fondem, vydá nebo nevydá Registraci, která obsahuje výši podpory v procentním a absolutním vyjádření.

Ze kterých zdrojů bude daná žádost o podporu z Programu ZÚ v oblasti podpory Realizace úspor energie v budovách veřejného sektoru financována, určí Ministerstvo životního prostředí na základě předloženého návrhu Fondu.

3.1 Vydání Rozhodnutí ministra o poskytnutí podpory, resp. vydání Registrace

Podpora se v případě podpory poskytované z prostředků Fondu přiznává na základě Rozhodnutí ministra o poskytnutí podpory, které je účinné maximálně do 31.10.2019. O Rozhodnutí je žadatel písemně vyrozuměn. Na základě Rozhodnutí a splnění podmínek Programu uzavírá Fond s žadatelem Smlouvu. V případě nesplnění podmínek stanovených Programem a nesplnění podmínek Rozhodnutí, ztrácí žadatel nárok na uzavření Smlouvy a tedy na poskytnutí podpory.

V případě podpory poskytované z prostředků státního rozpočtu je podpora přiznána na základě Registrace vydané Správcem programu, o které je žadatel informován písemnou formou. Na základě splnění podmínek Programu a podmínek definovaných Registrací vydá žadateli Správce programu RoPD.

Ministerstvo životního prostředí je oprávněno v případě potřeby optimalizace rozložení disponibilních finančních prostředků Fondu a státního rozpočtu zrušit již vydané Rozhodnutí ministra a nahradit jej Registrací. Stejně tak je Ministerstvo životního prostředí oprávněno odstoupit od Registrace a nahradit ji Rozhodnutím. Podmínky, za kterých bude podpora poskytnuta a maximální možná výše podpory se při takové změně nemění.

3.1.1 Rozhodnutí ministra o poskytnutí podpory z programu Zelená úsporám v oblasti Realizace úspor energie v budovách veřejného sektoru - podpora poskytována z prostředků Fondu

V případě, že je podpora poskytována z prostředků Fondu, musí žadatel do data účinnosti Rozhodnutí uzavřít Smlouvu s Fondem, zrealizovat opatření v souladu s údaji uvedenými v žádosti a jejích přílohách a zároveň řádně (bez vad a včas) doložit ukončení realizace tohoto opatření předložením dokladů pro Závěrečné vyhodnocení akce ve smyslu Směrnice.

Čerpání podpory z Fondu je možné až po uzavření Smlouvy a plnění všech podmínek daných Rozhodnutím, Směrnicí a Smlouvou. Fond uvolňuje podporu na bankovní účet příjemce průběžně podle postupu realizace projektu a v procentní výši dle přiznané podpory. Požadované doklady žadatel dokládá osobně nebo zasílá na krajské pracoviště, které administruje žádost.

3.1.2 Registrace akce - podpora poskytována z prostředků státního rozpočtu

V případě, že je podpora poskytována z prostředků státního rozpočtu, Správce programu vydá Registraci, o které je žadatel písemně vyrozuměn. V Registraci je příjemce informován zejména o maximální výši podpory a o termínu realizace akce (projektu) stanoveném poskytovatelem. Do stanoveného termínu je žadatel povinen doložit doklady pro vydání RoPD v požadovaném rozsahu, zrealizovat opatření v souladu s údaji uvedenými v žádosti a jejích přílohách a zároveň doložit ukončení realizace tohoto opatření předložením dokladů pro Závěrečné vyhodnocení akce ve smyslu Směrnice.

Čerpání podpory ze státního rozpočtu je možné až po vydání RoPD a splnění všech podmínek daných Registrací, Směrnicí a RoPD. Podpora je uvolňována na bankovní účet příjemce průběžně podle postupu realizace projektu a v procentní výši dle přiznané podpory. Požadované doklady žadatel dokládá osobně nebo zasílá na krajské pracoviště, které administruje žádost.

3.1.3 Výše podpory

Na základě Rozhodnutí, resp. Registrace jsou žadateli rezervovány finanční prostředky, které obdrží, pokud splní všechny podmínky Programu. Výše podpory uvedená v Rozhodnutí, resp. v Registraci je maximální. Základem pro výpočet podpory jsou způsobilé výdaje projektu v době podání žádosti. Pravidla pro stanovení způsobilých výdajů jsou stanovena v Příloze č. 5 Směrnice. Konečná výše podpory bude upřesněna ve Smlouvě, resp. v RoPD na základě dodavatelských smluv.

Případné zvýšení způsobilých rozpočtových nákladů (nad základ pro stanovení podpory) hradí příjemce podpory z vlastních zdrojů. Při snížení způsobilých rozpočtových nákladů dojde k odpovídajícímu snížení podpory. Z vlastních zdrojů příjemce budou hrazeny vícenáklady nad rámec rozpočtové rezervy, kterou stanovuje Příloha č. 5 Směrnice.

Výše dotace nesmí přesáhnout výši prokázaných nákladů na realizaci opatření a je poskytována formou přímé dotace až do výše 90 % celkových způsobilých výdajů. Žadatel může v jedné Výzvě k podávání žádostí o podporu podat maximálně tři žádosti o podporu, přičemž celková výše požadované dotace stanovená ze součtu celkových způsobilých výdajů všech tří projektů může být maximálně 200 mil. Kč.

3.1.4 Prodloužení platnosti Rozhodnutí, resp. Registrace

V případě, že některé podmínky a lhůty stanovené Rozhodnutím žadatel nemůže splnit z objektivních důvodů, může požádat ministra prostřednictvím Fondu o prodloužení účinnosti Rozhodnutí. Lhůta účinnosti Rozhodnutí může být prodloužena maximálně do 31.10.2019, a to výhradně na základě písemné žádosti doručené na Fond, a to před uplynutím lhůty.

Obdobným způsobem lze požádat Fond o prodloužení termínu realizace akce (projektu) stanoveném poskytovatelem a uvedeném v Registraci akce. Maximálně může být termín prodloužen do 31.10.2019.

4 Zadávací řízení

4.1 Obecná ustanovení

Příjemce podpory je při zadávání akce vždy povinen dodržovat zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění (dále jen „zákon o zadávání veřejných zakázek“), a další pokyny vydané správcem programu. Příjemce je povinen dodržovat zásady transparentnosti, rovného zacházení, přiměřenosti a zákazu diskriminace. Žadatel je povinen při zadávacích řízení dodržovat aktuálně platné Pokyny pro zadávání veřejných zakázek zveřejněné v rámci Operačního programu Životní prostředí pro období 2014-2020, které jsou k dispozici ke stažení na webových stránkách http://www.opzp.cz/obecne-pokyny/dokumenty.

5 Uzavírání Smlouvy o poskytnutí podpory z prostředků Fondu, resp. vydání RoPD v případě poskytnutí podpory z prostředků státního rozpočtu

Na základě Rozhodnutí, resp. Registrace a splnění podmínek Programu uzavírá Fond v případě poskytnutí prostředků z Fondu s žadatelem Smlouvu. V případě poskytnutí podpory z prostředků státního rozpočtu je žadateli Správcem programu vydáno RoPD.

5.1 Náležitosti před uzavřením Smlouvy, resp. před vydáním RoPD

Před uzavřením Smlouvy, resp. před vydáním RoPD musí žadatel provést a řádně doložit výběr zhotovitele dle zákona o zadávání veřejných zakázek. Zahájení procesu zadávacího řízení na stavební práce a dodávky může být uskutečněno již po akceptaci žádosti Fondem, o tomto zahájení je žadatel povinen informovat písemně Fond. Fond doporučuje zahájit proces zadávacího řízení až po vydání Rozhodnutí, resp. Registrace. Náležitosti zadávacího řízení mimo režim zákona a výběrové řízení pro zadávání veřejných zakázek a další podmínky zadávacího řízení jsou uvedeny v kapitole 5.

Dokumentaci k zadávacímu řízení dle zákona o zadávání veřejných zakázek zpracovává žadatel a předkládá ji Fondu ke schválení. Fond se vyjádří po kontrole k dokumentaci v termínu do 30 kalendářních dnů od předložení kompletní dokumentace. Příjemce podpory není povinen vyčkat na výsledky posouzení zadávací dokumentace Fondem. Za správnost a úplnost dokumentace odpovídá žadatel jako zadavatel. Před uzavřením Smlouvy, resp. před vydáním RoPD budou prověřeny vlastní zdroje příjemce podpory na spolufinancování projektu do výše celkových nákladů na realizaci projektu, bude zároveň aktualizován plán financování projektu.

5.2 Doklady nutné k uzavření Smlouvy, resp. k vydání RoPD

Příjemce podpory je povinen předložit kompletní doklady dle Přílohy č. 9 Směrnice. Doklady, které jsou požadovány k uzavření písemné Smlouvy, resp. k vydání RoPD jsou uvedeny v kapitole 1.1.2.

Pokud žadatel ve stanovené lhůtě dodá veškeré doklady dle kapitoly 1.1.2, které budou po formální i věcné stránce v pořádku, uzavře Fond s příjemcem podpory Smlouvu, resp. v případě podpory ze státního rozpočtu vydá Správce programu příjemci podpory RoPD.

Pokud žadatel ve stanovené lhůtě nedodá veškeré doklady dle kapitoly 1.1.2 nebo budou obsahovat formální či věcné nedostatky, pak Fond písemně vyzve žadatele k odstranění těchto nedostatků a po odstranění a doplnění nedostatků uzavře s příjemcem podpory Smlouvu, resp. Správce programu vydá příjemci podpory RoPD. Pokud ovšem nedostatky budou v rozporu s podmínkami Programu, nebo nebudou odstraněny, pak Fond neuzavře s příjemcem podpory Smlouvu, resp. Správce programu nevydá RoPD.

5.3 Obsah Smlouvy, resp. RoPD

Smlouva, resp. RoPD  obsahuje podmínky, za kterých se podpora poskytuje, zejména formu a výši podpory a účel jejího použití. V těchto dokumentech se rovněž stanoví lhůty a způsob čerpání prostředků, kritéria pro posouzení, zda bylo dosaženo stanovených cílů a další podmínky a povinnosti, stanovené zejména k zabezpečení řádné realizace, kontroly a vyhodnocení podporovaného opatření. Ve Smlouvě, resp. v RoPD jsou stanoveny podmínky pro vrácení zálohově poskytnuté podpory z Fondu, resp. ze státního rozpočtu, či její části a další sankce pro případ, že příjemce podpory nebude plnit povinnosti stanovené Smlouvou, resp. stanovené v RoPD.

Provádí-li Fond u příjemce podpory kontrolu realizace opatření na místě, jsou pozastaveny veškeré platby, a to do pravomocného skončení kontroly a dále do pravomocného skončení řízení, která budou po provedení kontroly v této souvislosti následovat v souladu s ustanoveními zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), v platném znění.

Jestliže na základě provedené kontroly realizace opatření bude příjemci podpora odejmuta nebo bude rozhodnuto o odvodu v návaznosti na §44 a násl. zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, nebude podpora v rozsahu stanoveném ve Smlouvě, resp. v RoPD žadateli vyplacena vůbec.

Příjemce podpory musí bez prodlení písemně informovat Fond o všech změnách skutečností a podmínek obsažených v Rozhodnutí, resp. v Registraci a ve Smlouvě, resp. v RoPD.

Změna podmínek Rozhodnutí ministra se provádí vydáním nového Rozhodnutí ministra, kterým dojde ke změně nebo nahrazení původního Rozhodnutí ministra. Novým Rozhodnutím ministra, resp. změnou Registrace, nelze měnit účel poskytnuté podpory. Změna žadatele může být provedena pouze se souhlasem a za podmínek stanovených Fondem, a to na základě řádně podané žádosti, a pouze ve výjimečných a řádně odůvodněných případech, jako např. změny v údajích nebo osobě žadatele ze zákona, nebo rozhodnutím soudu či jiného orgánu veřejné správy, přičemž nový žadatel musí splňovat podmínky pro oprávněného žadatele definovaného Výzvou či programem.

Změna podmínek Smlouvy podléhá souhlasu Fondu a provádí se formou písemného Dodatku ke Smlouvě a v případě nesouhlasu opravňuje Fond k uplatnění smluvních sankcí či odstoupení od sjednané Smlouvy.

Změna podmínek Registrace a RoPD podléhá souhlasu Správce programu a provádí se vydáním změny Registrace nebo RoPD.

Fond je oprávněn odsouhlasit změnu technických parametrů akce oproti původním akceptovaným parametrům, přičemž nesmí být narušen účel poskytnuté podpory a sníženy schválené ekologické efekty stanovené Rozhodnutím ministra, resp. Registrací (úspora energie, celkové snížení CO2) o více než 5%. Výše maximální stanovené podpory se při změnách nezvyšuje. Pokud by v projektu došlo ke změnám, které by po přehodnocení žádosti dle parametrů vyhlášené Výzvy vedly k získání nedostatečného počtu bodů pro schválení žádosti, ztrácí žadatel nárok na podporu. 

6 Čerpání podpory

6.1 Podmínky a pravidla pro uvolňování finanční podpory

Čerpání podpory je možné až po uzavření Smlouvy, resp. po vydání RoPD. Podpora je na bankovní účet příjemce uvolňována průběžně podle postupu realizace projektu a v procentní výši dle přiznané podpory na základě Žádostí o uvolnění finančních prostředků předkládaných příjemcem Fondu kvartálně a doložených požadovanými doklady (viz kapitola 6.2). Požadované doklady žadatel dokládá osobně nebo zasílá na krajské pracoviště, které administruje žádost.

Formulář Žádosti o uvolnění finančních prostředků je k dispozici ke stažení na webových stránkách Fondu.

V případě, že je doba účinnosti Rozhodnutí, resp. termín realizace akce uvedený v Registraci (resp. v RoPD), stanoven na nejzazší možný termín (tj. na 31.10.2019), pak všechny požadované doklady k platbám musí žadatel předložit do 30.9.2019.

Všechny požadované doklady k Závěrečnému vyhodnocení akce musí žadatel předložit nejpozději do termínu ukončení účinnosti Rozhodnutí, resp. do termínu realizace akce uvedeného v Registraci (resp. v RoPD). Nejzazší termín, který může být pro předložení dokladů k Závěrečnému vyhodnocení akce stanoven, je 31.10.2019.

Závěrečná platba musí být provedena nejpozději do 30.11.2019.

Doba trvání Programu je do 31.12.2019.

Příjemce nemusí zřizovat zvláštní bankovní účet, finanční transakce související s projektem musí však být schopen odděleně identifikovat a je tedy povinen vést analytickou evidenci s vazbou ke konkrétnímu projektu. Podpora územním a samosprávným celkům a dobrovolným svazkům obcí a dalším subjektům uvedeným v rozpočtových pravidlech, bude vyplacena výhradně na účet těchto subjektů vedený u České národní banky.

Variabilní symboly používané v rámci bankovních převodů finančních prostředků mezi Fondem a žadatelem jsou ve formátu desetimístného čísla. První až osmý znak variabilního symbolu tvoří číslo žádosti o poskytnutí podpory v oblasti podpory Realizace úspor energie v budovách veřejného sektoru, přičemž první dvojčíslí z osmimístného čísla žádosti je nahrazeno pro účel tvorby variabilního symbolu číslem 99. Poslední dvojčíslí variabilního symbolu (znak platební operace) značí typ platby - viz tabulka níže. Toto dvojčíslí je žadatel povinen dodržovat v případech bankovních převodů prováděných na účet Fondu.

Zdroj financování

Typ platby

Znak platební operace

Dotace SFŽP

Platba

99

Dotace SFŽP

Vratka

27

Dotace SFŽP

Vratka z minulých let

37

V případě, že nastane potřeba převodu finančních prostředků, které byly vyplaceny na účet žadatele ze státního rozpočtu, zpět poskytovateli dotace (např. vratky), je nutná individuální dohoda na náležitostech transakce mezi žadatelem a Fondem (resp. Správcem programu).

V případě, že je podpora příjemci poskytována ze státního rozpočtu, předloží příjemce podpory dle vyhlášky č. 367/2015 Sb., o zásadách a lhůtách finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem, státními finančními aktivy a Národním fondem (vyhláška o finančním vypořádání), v platném znění, Správci programu podklady pro finanční vypořádání přijaté dotace se státním rozpočtem za předchozí rozpočtový rok na tiskopisu dle přílohy č. 3 část A této vyhlášky nejpozději do 15. února následujícího rozpočtového roku. Vzor tiskopisu je pro příslušný rozpočtový rok v elektronické podobě zveřejněn na webových stránkách Fondu (Programu ZÚ pro budovy veřejného sektoru). Vyplněný tiskopis zasílá žadatel doporučenou poštou nebo podává osobně na adresu: Ministerstvo životního prostředí, samostatné oddělení programu Nová zelená úsporám, Vršovická 1442/65, 100 10 Praha 10.

6.2 Doklady požadované k dílčímu vyplácení podpory

  • Faktury za nákup výrobků, zařízení a technologií a realizaci opatření (příjemce podpory předkládá kopie faktur potvrzené originálním podpisem a razítkem v případě právnické osoby, čímž potvrdí, že faktury ověřil z hlediska věcné, formální a finanční správnosti a správnosti z hlediska platných a účinných obecně závazných právních předpisů ČR)

  • Doklad o uhrazení faktur (kopie bankovního výpisu opatřená originálním podpisem příjemce podpory a razítkem v případě právnické osoby)

  • Položkový rozpočet s rozdělením na způsobilé i nezpůsobilé výdaje

  • Jednotlivé předávací protokoly k dílčím částem podporovaných opatření, jsou-li dodavatelem vystavovány. Pokud je vystaven pouze konečný předávací protokol, pak stačí, když jej žadatel předloží až k Závěrečnému vyhodnocení akce.

7 Vyhodnocení splnění podmínek Smlouvy, resp. RoPD - Závěrečné vyhodnocení akce

Po doložení všech požadovaných podkladů bude provedeno Závěrečné vyhodnocení akce, kterým se rozumí vyhodnocení splnění podmínek Smlouvy, resp. RoPD. Provádí jej Fond nebo jím pověřený subjekt na základě kontroly dosažených parametrů opatření vedoucích ke zlepšování životního prostředí úsporami energie. Doklady požadované k Závěrečnému vyhodnocení akce jsou uvedeny v kapitole 1.1.3.

V případě podpory z Fondu se jako doklad o odsouhlasení splnění podmínek poskytnutí podpory po ukončení akce a předložení podkladů pro Závěrečné vyhodnocení akce v požadovaném rozsahu ve smyslu Směrnice vydává Protokol o Závěrečném vyhodnocení akce. V případě podpory ze státního rozpočtu je po ukončení akce a předložení podkladů pro Závěrečné vyhodnocení akce v požadovaném rozsahu ve smyslu Směrnice Správcem programu v souladu s vyhláškou č. 560/2006 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku, ve znění pozdějších předpisů, vydáno Závěrečné vyhodnocení akce v informačním systému EDS/SMVS.

8 Kontrolní činnost

Fond jako zprostředkující orgán, odpovědný za řízení a koordinaci projektů je povinen vykonávat kontrolu související s agendou přijímání a realizací projektů a kontrolu u žadatelů o veřejnou finanční podporu nebo u příjemců této podpory v souladu se zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o finanční kontrole“). Při výkonu kontrol se Fond řídí zákonem o finanční kontrole, vyhláškou č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění zákona č. 309/2002 Sb.,

zákona č. 320/2002 Sb. a zákona č. 123/2003 Sb., v platném znění, zákonem č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), v platném znění.

Cílem je prověřovat hospodárné, efektivní a účelné nakládání s veřejnými prostředky.

Žadatelé a příjemci podpory jsou povinni umožnit subjektům provádějícím ověřovací a kontrolní činnost přístup do objektu, ve kterém bylo, je nebo bude realizováno podporované opatření, a poskytnout veškerou součinnost pro řádné naplňování účelu ověřování a kontroly.

Kontrolní a ověřovací činnost může být prováděna jako předběžná, průběžná, popřípadě následná, a to vše v době od podání žádosti do ukončení doby udržitelnosti projektu.

Pokud jsou v rámci kontrol zjištěny nedostatky, které je možné odstranit v průběhu kontroly, je kontrolovaná osoba vyzvána k provedení nápravného opatření a je povinna je bez odkladu ve stanovené lhůtě přijmout.

V případě, že z ukončených kontrol provedených v souladu se zákonem o finanční kontrole ve veřejné správě vyplynou závažná zjištění, popř. pokud zjištění nasvědčuje tomu, že byl spáchán trestný čin, budou tato předána k dalšímu opatření příslušným orgánům finanční správy, ÚOHS, policejním orgánům nebo státnímu zastupitelství.

Příjemce podpory je povinen uchovávat veškeré doklady a písemnosti potřebné k řádnému provedení kontroly po dobu 15 let následujících po roce, ve kterém obdrží protokol o Závěrečném vyhodnocení akce.

1 Podle §14 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a podle vyhlášky č. 560/2006 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku, ve znění pozdějších předpisů

2 EPC - komplexní služba (poskytovaná privátním subjektem), která v sobě zahrnuje návrh úsporných opatření, přípravu, realizaci a zajištění financování projektu vedoucím k úsporám energie budov. Metoda funguje na splátkovém principu, zákazník tedy k její realizaci nepotřebuje žádné vlastní finanční zdroje. Klient realizaci postupně poskytovateli splácí z výsledných a smluvně garantovaných úspor. Zákazník projektu EPC tedy nikdy nebude platit víc, než za energii platí v době uzavření smlouvy a tedy počátku projektu.

3 Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/34/EU ze dne 26. června 2013 o ročních účetních závěrkách, konsolidovaných účetních závěrkách a souvisejících zprávách některých forem podniků, o změně směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/43/ES a o zrušení směrnic Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS.