Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MŽP ČR, částka 1/2017

Směrnice MŽP č. 7/2010

Ministerstva životního prostředí

Úplné znění ke dni 3. ledna 2017

(zapracován dodatek č. 1, č. 2, č. 3, č. 4, č. 5 a č. 6 ke směrnici MŽP č. 7/2010)

V Praze dne 14. června 2010

Č. j.: 2680/M/10

50384/ENV/10

SMĚRNICE MŽP č. 7/2010

o poskytování finančních prostředků v rámci Programu Zelená úsporám v oblasti podpory Realizace úspor energie v budovách veřejného sektoru

Článek 1

Úvodní ustanovení

1. Zdroje Programu Zelená úsporám (dále jen „Program“) v oblasti podpory Realizace úspor energie v budovách veřejného sektoru jsou tvořeny příjmy Státního fondu životního prostředí ČR (dále jen „Fond“) z prodeje jednotek přiděleného množství AAU a z účtu na podporu sběru a zpracování autovraků a dále prostředky státního rozpočtu z vládní rozpočtové rezervy odpovídající výnosům z dražeb povolenek zbývajících v rezervě pro nové účastníky (NER) na konci II. obchodovacího období.

2. Prostředky získané z prodeje jednotek přiděleného množství AAU a jiných práv k vypouštění emisí jsou dle §17 odst. 3 zákona č. 383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, ve znění pozdějších předpisů, příjmem Fondu. Takto získané prostředky lze použít pouze na podporu činností a opatření vedoucích ke snižování emisí skleníkových plynů. Nakládání s těmito prostředky se řídí zákonem č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky, ve znění pozdějších předpisů, v plném rozsahu.

3. Prostředky z účtu na podporu sběru a zpracování autovraků dle §37e odst. 7 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, použije Fond dle Usnesení Vlády ČR č. 298 ze dne 20. dubna 2011 pro posílení disponibilních zdrojů Programu.

4. Prostředky z vládní rozpočtové rezervy odpovídající výnosům z dražeb povolenek zbývajících v rezervě pro nové účastníky (NER) na konci II. obchodovacího období jsou dle Usnesení Vlády ČR č. 454 ze dne 19. června 2012 určeny na podporu realizace energeticky úsporných opatření v budovách veřejného sektoru. Jedná se o prostředky státního rozpočtu a jejich použití se řídí zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o rozpočtových pravidlech“). Z těchto prostředků je financován program Zelená úsporám - budovy veřejného sektoru vytvořený dle §12 zákona o rozpočtových pravidlech, který je součástí Programu.

5. Správcem programu Zelená úsporám - budovy veřejného sektoru (dále jen „Správce programu“) je Ministerstvo životního prostředí - sekce fondů EU, finančních a dobrovolných nástrojů.

6. Ministerstvo životního prostředí (dále jen „ministerstvo“) jako Správce programu a správce Fondu podle §1 odst. 3 zákona č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), deleguje na Fond některé organizační, administrativní a právní činnosti související s administrací Programu, které nezasahují do rozhodovacích a kontrolních činností ministerstva. Na základě toho vydává ministerstvo tuto směrnici, která vymezuje rozsah činností a pravomocí delegovaných Fondu a upravuje základní postupy k poskytování finančních prostředků (dále jen „podpora“) z Fondu a ze státního rozpočtu v rámci Programu v oblasti podpory Realizace úspor energie v budovách veřejného sektoru.

7. Předmět podpory a konkrétní podmínky Programu stanoví Přílohy Směrnice Ministerstva životního prostředí o poskytování finančních prostředků v rámci Programu Zelená úsporám v oblasti podpory Realizace úspor energie v budovách veřejného sektoru (dále jen „Přílohy“), které jsou nedílnou součástí této směrnice po dobu trvání Programu. Směrnice spolu s Přílohami stanovuje podmínky Programu, na něž se odkazuje v žádosti o podporu, rozhodnutí ministra o poskytnutí podpory z Fondu, smlouvě o poskytnutí podpory z Fondu, resp. v registraci akce, rozhodnutí o poskytnutí dotace ze státního rozpočtu, stanovení výdajů na financování akce organizační složky státu.

8. Podmínky pro poskytování podpory z programu Zelená úsporám - budovy veřejného sektoru vycházejí z Dokumentace programu Zelená úsporám - budovy veřejného sektoru zpracované dle zákona o rozpočtových pravidlech a vyhlášky č. 560/2006 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku, ve znění pozdějších předpisů.

Článek 2

Předmět podpory a příjemci podpory

1. Podpora je poskytována na opatření k realizaci úspor energie v budovách veřejného sektoru uvedená v příloze č. 1 této směrnice.

2. Podpora poskytnutá podle této směrnice je účelově určená na přípravu a vlastní realizaci opatření v rámci projektu schváleného k podpoře.

3. Podpora se poskytuje formou přímé dotace prokázaných celkových způsobilých výdajů (uvedených v příloze č. 5 této směrnice) na realizaci Přílohami stanovených opatření. Výše dotace nesmí přesáhnout výši prokázaných celkových způsobilých výdajů na realizaci těchto opatření.

4. Podpora je poskytována na jednotlivé projekty příjemcům definovaným v příloze č. 4 této směrnice, přičemž podpořený projekt musí mít pozitivní vliv na životní prostředí a musí být v souladu se všemi obecně závaznými právními předpisy České republiky. Podpořený projekt musí být hospodárný, účelný a efektivní.

5. Informace o ukončení Programu bude zveřejněna na internetových stránkách Programu.

Článek 3

Poskytování podpory

1. Podpora ze zdrojů Fondu podle článku 1 odstavců 2 a 3 této směrnice se poskytuje na základě smlouvy o poskytnutí podpory z Fondu (dále jen „Smlouva“).

2. Podpora ze státního rozpočtu podle článku 1 odstavce 4 této směrnice se poskytuje na základě rozhodnutí o poskytnutí dotace ze státního rozpočtu1, (dále jen „RoPD“), vydaného Správcem programu nebo v případě organizační složky státu na základě stanovení výdajů na financování akce pro organizační složky státu (dále jen „Stanovení výdajů“) vydaného Správcem programu.

3. V případě, že je žadatelem rezortní organizační složka státu, vydá Správce programu v souladu s pokynem Ministerstva financí2 dokument Stanovení výdajů, v němž stanoví podmínky pro čerpání finančních prostředků.

4. V případě, že je žadatelem mimorezortní organizační složka státu nebo státní příspěvková organizace, připraví žadatel ve spolupráci s Fondem návrh vzoru dokumentu Stanovení výdajů/RoPD, vč. podmínek poskytnutí finančních prostředků a na základě vzorového dokumentu odsouhlaseného Správcem programu vydá příslušný zřizovatel dokument Stanovení výdajů/RoPD.

5. Podpora se přiznává při splnění realizačních podmínek na základě rozhodnutí ministra o poskytnutí podpory (dále jen „Rozhodnutí ministra“) v případě poskytování podpory z Fondu, resp. na základě registrace akce (dále jen „Registrace“), vydané Správcem programu v případě poskytování podpory ze státního rozpočtu. Rozhodnutí ministra je účinné maximálně do 31.10.2019. V případě, že některé podmínky stanovené Rozhodnutím ministra žadatel nemůže splnit z objektivních důvodů, může požádat ministra prostřednictvím Fondu o prodloužení účinnosti Rozhodnutí ministra. Doručená žádost o prodloužení účinnosti bude posouzena Fondem, který navrhne další postup.

6. V případě poskytování podpory z Fondu uzavírá Fond na základě Rozhodnutí ministra a splnění veškerých podmínek Programu s žadatelem Smlouvu. V případě poskytování podpory ze státního rozpočtu je na základě Registrace a splnění veškerých podmínek Programu vydáno RoPD, nebo Stanovení výdajů.

7. Podpora z Programu se poskytuje na základě splnění smluvních podmínek, uvedených ve Smlouvě (v případě podpory poskytované Fondem), resp. na základě splnění podmínek uvedených v RoPD nebo Stanovení výdajů (v případě podpory poskytované ze státního rozpočtu).

8. Nesplní-li žadatel o podporu podmínky pro její poskytnutí, je povinen oznámit tuto skutečnost Fondu a dále postupovat podle jeho pokynů.

9. Příjemce podpory musí vrátit neoprávněně použitou podporu po obdržení výzvy Fondu nebo jiných věcně příslušných orgánů v uvedeném termínu a na stanovený bankovní účet.

10. Podporu v rámci Programu nelze poskytnout žadateli, jemuž byl v návaznosti na rozhodnutí Komise Evropské unie vystaven inkasní příkaz na vrácení podpory.

11. Příjemce podpory zajistí řádné udržování a provozování realizovaných opatření v rámci Programu, a to po minimální dobu 15 let. V souvislosti se zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, nesmí být příjmy z dotace poskytované dle této směrnice odepisovány. Příspěvkové organizace postupují dle příslušných ustanovení vyhlášky č. 435/2010 Sb., kterou se mění vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky, v platném znění.

12. Příjemce podpory je povinen pořizovat průběžnou fotodokumentaci z realizace akce, přitom respektovat případné požadavky Fondu na její obsah a vypovídací hodnotu a na požádání ji poskytnout Fondu ke kontrolním účelům.

13. Příjemce podpory je povinen archivovat veškeré dokumenty potřebné k řádnému provedení kontroly po dobu 15 let následujících po roce, ve kterém obdrží Protokol o závěrečném vyhodnocení akce.

14. Fond si vyhrazuje právo vyžádat si kdykoliv další potřebné podklady pro upřesnění žádosti.

15. Fond může vydat metodický pokyn upravující podrobnosti postupů stanovených touto směrnicí a jejími Přílohami.

Článek 4

Forma a výše poskytované podpory

1. Minimální a maximální limity pro stanovení způsobilých výdajů jsou uvedeny v příloze č. 5 této směrnice.

2. Základem pro výpočet podpory dle článku 2, odst. 2 této směrnice jsou celkové způsobilé výdaje projektu. Obecná pravidla pro stanovení způsobilých výdajů jsou uvedena v příloze č. 5 této směrnice.

3. Výše podpory uvedená v Rozhodnutí ministra a v Registraci je maximální možná a nemůže být navýšena. Výše podpory spolu s termíny realizace bude upřesněna ve Smlouvě, resp. v RoPD, nebo ve Stanovení výdajů na základě výsledku výběrových řízení a uzavřených dodavatelských smluv. Případné zvýšení způsobilých rozpočtových nákladů (nad základ pro stanovení podpory) hradí příjemce podpory z vlastních zdrojů. Při snížení způsobilých rozpočtových nákladů dojde k odpovídajícímu snížení podpory, aniž by se měnil procentní podíl. Z vlastních zdrojů příjemce budou hrazeny vícenáklady nad rámec rozpočtové rezervy. Přípustnou výši rozpočtové rezervy stanoví příloha č. 5 této směrnice. Vícenáklady na zabezpečení odborného či autorského dozoru jsou vždy nezpůsobilými výdaji.

4. O poskytnutí podpory z Fondu a její výši rozhoduje ministr a o poskytnutí podpory ze státního rozpočtu a její výši rozhoduje Správce programu.

5. V případě projektů, na které se vzhledem k jejich charakteru vztahují pravidla veřejné podpory, celková výše podpory nepřesáhne její maximální možnou výši stanovenou dle platného znění předpisů upravujících poskytování veřejné podpory.

6. Pro účely této směrnice se za termín zahájení realizace stavebních projektů považuje den předání staveniště podle protokolu o předání staveniště. Za termín dokončení realizace projektu se považuje datum předání a převzetí díla uvedené v protokolu (v případech, kde se na realizaci projektu nevyžaduje stavební povolení), oznámení o užívání podle příslušných ustanovení zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, nebo vydání kolaudačního souhlasu.

7. Podpora z prostředků Programu se poskytuje formou dotace (nenávratné finanční podpory) až do výše 90 % celkových způsobilých výdajů.

8. Podpora se jednomu žadateli poskytuje maximálně na 3 žádosti v maximální celkové výši 200 mil. Kč.

9. Projekt může být spolufinancován ze státních fondů, ostatních národních veřejných zdrojů a ze zdrojů mezinárodních finančních institucí, maximálně do výše nastaveného limitu pro poskytnutí podpory. Na jedno opatření je možné současně čerpat podporu z více veřejných zdrojů, ne však na stejné položky.

Článek 5

Žádost o poskytnutí podpory

1. Žadatel podává žádost na základě Výzvy ministerstva k podávání žádostí o poskytnutí podpory (dále jen "Výzva") v souladu s pokyny Fondu pro příjem žádostí, které jsou uvedeny v Závazných pokynech pro žadatele nebo na webových stránkách Fondu. Za závazný je považován formulář žádosti zveřejněný na uvedených webových stránkách, který může být průběžně měněn dle požadavků Fondu.

2. Přílohou žádosti musí být doklady uvedené v příloze č. 8 této směrnice.

3. Žadatel je povinen předložit kompletní žádost včetně všech povinných příloh k termínu ukončení příjmu žádostí dle Výzvy. Termín zahájení a ukončení příjmu žádostí do Programu a jednotlivých oblastí podpory stanoví ministr.

4. Podmínkou pro poskytnutí podpory dle této směrnice je bezdlužnost žadatele vůči orgánům veřejné správy a zdravotním pojišťovnám, kterou žadatel dokládá čestným prohlášením spolu s žádostí.

Článek 6

Projednání žádostí

1. Předložené žádosti jsou zkontrolovány z hlediska úplnosti a formální správnosti krajskými pracovišti Fondu. V případě zjištění nedostatků žádosti Fond o těchto nedostatcích žadatele bezprostředně informuje. Žadatelé jsou povinni řádně odstranit zjištěné nedostatky ve lhůtě 3 pracovních dnů od obdržení informace o těchto nedostatcích. Žádost je považována za kompletní, pokud jsou v ní řádně uvedeny všechny požadované údaje a je doložena veškerými požadovanými doklady a v požadované formě. Následně je u kompletní žádosti Fondem provedena kontrola přijatelnosti. Kompletní a přijatelná žádost je Fondem akceptována. Administrovány budou dále pouze úplné žádosti, tj. žádosti bez nedostatků, resp. doplněné na základě informace o nedostatcích viz výše. Akceptace žádosti je žadateli oznámena písemně.

2. V případě, že žadatel řádně neodstraní nedostatky žádosti zjištěné při kontrole formální správnosti, úplnosti nebo přijatelnosti a nedoplní požadované náležitosti ve stanovené lhůtě, Fond usnesením rozhodne o zastavení administrace žádosti a usnesení doručí žadateli. Žadatel je proti usnesení o zastavení administrace žádosti oprávněn podat Fondu odůvodněnou námitku, a to do 15 dnů od doručení tohoto usnesení.

3. Akceptovanou žádost Fond posoudí a bodově ohodnotí na základě ekologických ukazatelů a podle technické úrovně řešení, dle kritérií uvedených ve vyhlášené Výzvě, která je dostupná na webových stránkách Fondu. Schváleny a podpořeny mohou být pouze žádosti, které v součtu bodového ohodnocení dosáhnou alespoň minimální bodové hranice stanovené Výzvou.

4. V případě podpory z Fondu je akceptovaná žádost spolu s výší podpory a s doporučením Fondu předložena k projednání Radě Fondu, která žádost posoudí a doporučí ke schválení, nebo k zamítnutí.

5. V případě podpory z Fondu předloží Fond ministrovi projekty doporučené Radou Fondu, případně odsouhlasené kupci AAU, k vydání Rozhodnutí ministra, resp. Rozhodnutí ministra o zamítnutí žádostí. V Rozhodnutí ministra je uvedena maximální možná výše podpory k dané žádosti.

6. V případě finančních prostředků ze státního rozpočtu Správce programu, po posouzení žádosti Fondem, vydá nebo nevydá Registraci, která obsahuje výši podpory v procentním a absolutním vyjádření.

7. Fond písemně vyrozumí žadatele o Registraci/neregistraci (v případě podpory ze státního rozpočtu) anebo o Rozhodnutí ministra/Rozhodnutí ministra o zamítnutí žádosti (v případě podpory z Fondu).

8. Ministerstvo je oprávněno v případě potřeby optimalizace rozložení disponibilních finančních prostředků Fondu a státního rozpočtu zrušit již vydané Rozhodnutí ministra a nahradit jej Registrací. Stejně tak je ministerstvo oprávněno odstoupit od Registrace a nahradit ji Rozhodnutím ministra. Podmínky, za kterých bude podpora poskytnuta, a maximální možná výše podpory se nemění.

9. Žadatel může podat prostřednictvím Fondu proti Rozhodnutí ministra věcně odůvodněný rozklad, a to v listinné podobě ve lhůtě 15 dnů od doručení Rozhodnutí ministra. O rozkladu rozhodne ministr. Pro doručování podle tohoto odstavce platí přiměřeně právní úprava doručování dle obecných předpisů o správním řízení.

10. V případě neregistrace akce, má žadatel možnost podat prostřednictvím Fondu Správci programu námitku proti neregistraci akce, a to v termínu do 15 dnů ode dne obdržení Vyrozumění o neregistraci akce. Námitku řeší Správce programu ve spolupráci s Fondem. Návrh na vypořádání námitky předkládá Fond k projednání Radě Fondu. Rada Fondu doporučí námitku akceptovat/neakceptovat. Žadatel je Správcem programu prostřednictvím Fondu informován o výsledku šetření do 90 kalendářních dnů ode dne doručení jeho námitky proti neregistraci akce.

11. Pokud Fond zjistí v průběhu administrace již akceptované žádosti formální či věcné nedostatky v žádosti a jejích přílohách nebo v předkládaných dokumentech, písemně vyzve žadatele k jejich odstranění nebo doplnění ve lhůtě do 30 kalendářních dnů ode dne doručení této výzvy. Nebude-li žádost řádně doplněna ve stanovené lhůtě nebo nebudou-li odstraněny ve výzvě uvedené nedostatky, bude další administrace žádosti ukončena a žádost bude předložena ministrovi resp. Správci programu k zamítnutí.

12. V případě zamítnutí žádosti o podporu z důvodu pochybení na straně Správce programu nebo Fondu, zajistí Fond případně ve spolupráci se Správcem programu opatření k nápravě.

13. Žadatel může písemně požádat o vrácení příloh žádosti do 30 dnů po oznámení o zamítnutí jeho žádosti nebo současně s žádostí o zrušení podané žádosti.

Článek 7

Zadávací řízení

1. Při řízeních pro výběr dodavatele služeb, stavebních prací či dodávek je příjemce podpory povinen dodržovat zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění (dále jen "zákon o zadávání veřejných zakázek") a pokyny Fondu v oblasti zadávání veřejných zakázek (viz. Závazné pokyny pro žadatele a příjemce, které jsou v platné verzi k dispozici na webových stránkách Fondu).

2. Zahájení procesu zadávacího řízení na stavební práce a dodávky musí být uskutečněno až po akceptaci žádosti Fondem. O zahájení informuje žadatel písemně Fond.

3. Ve výjimečných a odůvodněných případech je možno zahájit zadávací řízení na stavební práce a dodávky před datem akceptace žádosti Fondem, po odsouhlasení ze strany Fondu.

4. Dokumentaci k zadávacímu řízení dle zákona o zadávání veřejných zakázek zpracovává žadatel a předkládá ji s výjimkou dokumentace dle čl. 7 odst. 6 této směrnice Fondu ke schválení. Za správnost a úplnost dokumentace podle předchozí věty odpovídá žadatel jako zadavatel. Fond se vyjádří k dokumentaci v termínu do 30 kalendářních dnů od předložení kompletní dokumentace.

5. Nedílnou součástí zadávací dokumentace je projektová dokumentace s výkazem výměr, naplňující parametry akceptované žádosti. Případné změny parametrů projektu oproti akceptované žádosti podléhají schválení Fondu. Pokud by v projektu došlo ke změnám, které by po přehodnocení žádosti dle parametrů vyhlášené Výzvy vedly k získání nedostatečného počtu bodů pro schválení žádosti, ztrácí žadatel nárok na podporu, neučiní-li na základě vyzvání ze strany Fondu nápravu.

6. Průběh zadávacího řízení na projektovou dokumentaci, zpracování žádosti, technický dozor je Fondem kontrolován zpětně před uzavřením Smlouvy, resp. před vydáním RoPD, nebo Stanovení výdajů.

7. Průběh řízení dle zákona o zadávání veřejných zakázek je Fondem kontrolován před uzavřením Smlouvy, resp. před vydáním RoPD, nebo Stanovení výdajů. Porušení zákona o zadávání veřejných zakázek s dopadem na výběr dodavatele je důvodem neuzavření Smlouvy, resp. nevydání RoPD, nebo Stanovení výdajů, pokud nebude sjednána náprava.

8. Neposkytnutí podkladů prokazujících dodržení všech povinností souvisejících se zadávacím řízením může být důvodem pro neuzavření Smlouvy nebo nevydání RoPD, nebo Stanovení výdajů.

Článek 8

Smlouva, RoPD a Stanovení výdajů

1. V případě podpory ze státního rozpočtu vydá Správce programu, po splnění podmínek uvedených v Registraci, RoPD, nebo Stanovení výdajů. V případě čerpání podpory z Fondu uzavře Fond po splnění podmínek uvedených v Rozhodnutí ministra s žadatelem Smlouvu.

2. Před uzavřením Smlouvy, resp. před vydáním RoPD, nebo Stanovení výdajů budou prověřeny vlastní zdroje příjemce podpory na spolufinancování projektu do výše celkových nákladů na realizaci projektu a zároveň bude aktualizován finanční harmonogram.

3. Příjemce podpory je povinen předložit kompletní dokumenty dle přílohy č. 9 této směrnice.

4. Před uzavřením Smlouvy, resp. před vydáním RoPD, nebo Stanovení výdajů, musí žadatel provést a doložit výběr zhotovitele dle požadavku článku 7 této směrnice.

5. Smlouva, resp. RoPD, nebo Stanovení výdajů obsahuje podmínky, za kterých se podpora poskytuje, zejména formu a výši podpory a účel jejího použití. Stanoví rovněž lhůty a způsob čerpání prostředků, kritéria pro posouzení, zda bylo dosaženo stanovených cílů a další podmínky a povinnosti, stanovené zejména k zabezpečení řádné realizace, kontroly a vyhodnocení podporovaného opatření. Ve Smlouvě, resp. v RoPD, nebo Stanovení výdajů, jsou stanoveny podmínky pro vrácení zálohově poskytnuté podpory z Fondu, resp. ze státního rozpočtu, či její části a další sankce pro případ, že příjemce podpory nebude plnit povinnosti stanovené Smlouvou, resp. stanovené v RoPD, nebo Stanovení výdajů.

Porušení podmínek RoPD, nebo Stanovení výdajů je porušením rozpočtové kázně ve smyslu zákona o rozpočtových pravidlech a je řešeno příslušným finančním úřadem.

6. Příjemce podpory musí bez prodlení písemně informovat Fond o všech změnách skutečností a podmínek obsažených v Rozhodnutí ministra, resp. v Registraci a ve Smlouvě, resp. v RoPD, nebo Stanovení výdajů. Změna podmínek Rozhodnutí ministra se provádí vydáním nového Rozhodnutí ministra, kterým dojde ke změně nebo nahrazení původního Rozhodnutí ministra. Novým Rozhodnutím ministra, resp. změnou Registrace, nelze měnit účel poskytnuté podpory. Změna žadatele může být provedena pouze se souhlasem a za podmínek stanovených Fondem, a to na základě řádně podané žádosti, a pouze ve výjimečných a řádně odůvodněných případech, jako např. změny v údajích nebo osobě žadatele ze zákona, nebo rozhodnutím soudu či jiného orgánu veřejné správy, přičemž nový žadatel musí splňovat podmínky pro oprávněného žadatele definovaného Výzvou či Programem. Změna podmínek Smlouvy podléhá souhlasu Fondu. Provádí se formou písemného Dodatku ke Smlouvě a v případě nesouhlasu opravňuje Fond k uplatnění smluvních sankcí či odstoupení od sjednané Smlouvy. Změna podmínek Registrace, RoPD a Stanovení výdajů podléhá souhlasu Správce programu a provádí se vydáním změny Registrace, RoPD, nebo změny Stanovení výdajů.

7. Fond je oprávněn odsouhlasit změnu technických parametrů akce oproti původním akceptovaným parametrům, přičemž nesmí být narušen účel poskytnuté podpory a sníženy schválené ekologické efekty stanovené Rozhodnutím ministra, resp. Registrací, (úspora energie, celkové snížení CO2) o více než 5 %. Výše maximální stanovené podpory se při změnách nezvyšuje. Pokud by v projektu došlo ke změnám, které by po přehodnocení žádosti dle parametrů vyhlášené Výzvy vedly k získání nedostatečného počtu bodů pro schválení žádosti, ztrácí žadatel nárok na podporu.

Článek 9

Čerpání podpory

1. Čerpání podpory z Fondu je možné až po uzavření Smlouvy, čerpání podpory ze státního rozpočtu je možné až po vydání RoPD, nebo Stanovení výdajů, dle článku 8 této směrnice.

2. Po kontrole a odsouhlasení předložených žádostí o uvolnění finančních prostředků Fond, resp. Správce programu, uvolňuje podporu na bankovní účet příjemce průběžně podle postupu realizace projektu a v procentní výši dle přiznané podpory.

3. V případě, že je žadatelem mimorezortní organizační složka státu nebo státní příspěvková organizace, financování projektu je realizováno prostřednictvím resortu zřizovatele daného subjektu. Odpovídající finanční prostředky budou převedeny z kapitoly 315 - Ministerstvo životního prostředí do kapitoly resortu zřizovatele prostřednictvím Ministerstva financí formou mezirezortního rozpočtového opatření.

4. Příjemce nemusí zřizovat zvláštní bankovní účet, finanční transakce související s projektem musí však být schopen odděleně identifikovat a je tedy povinen vést analytickou evidenci s vazbou ke konkrétnímu projektu.

5. Celý proces čerpání podpory, zahrnující podání žádosti o proplacení výdajů projektu včetně následné kontroly až po provedení platby, je specifikován v Závazných pokynech pro žadatele a příjemce, které jsou v platné verzi k dispozici na webových stránkách Fondu.

6. Platby z Fondu, resp. ze státního rozpočtu, mají charakter zálohy, a to až do doby konečného finančního vypořádání projektu.

7. Veškeré finanční toky v rámci Programu jsou realizovány pouze v Kč, a to zásadně bezhotovostním platebním stykem na účet žadatele uvedený ve Smlouvě, resp. v RoPD, nebo Stanovení výdajů.

8. Ministerstvo na základě předloženého návrhu Fondu schvaluje, ze kterých zdrojů bude daná žádost o podporu z Programu financována.

9. Všechny požadované doklady k platbám musí žadatel předložit do 30.9.2019.

10. Závěrečná platba musí být provedena nejpozději do 30.11.2019.

11. Doba trvání Programu je do 31.12.2019.

12. V případě podpory ze státního rozpočtu příjemci podpory dle vyhlášky 367/2015 Sb., o zásadách a lhůtách finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem, státními finančními aktivy a Národním fondem (vyhláška o finančním vypořádání), v platném znění, předloží Správci programu podklady pro finanční vypořádání přijaté dotace se státním rozpočtem za předchozí rozpočtový rok na tiskopisu dle přílohy č. 3 část A této vyhlášky nejpozději do 15. února následujícího rozpočtového roku.

Článek 10

Vyhodnocení splnění podmínek poskytnutí podpory

1. Podklady pro vyhodnocení splnění podmínek Smlouvy, resp. RoPD, nebo Stanovení výdajů, předkládá příjemce podpory v termínu uvedeném ve Smlouvě, resp. v RoPD, nebo Stanovení výdajů (dle článku 8 této směrnice). Vyhodnocení splnění podmínek Smlouvy, resp. RoPD, nebo Stanovení výdajů provádí Fond nebo jím pověřený subjekt na základě kontroly dosažených parametrů opatření vedoucích ke zlepšování životního prostředí úsporami energie.

2. V případě podpory z Fondu se jako doklad o odsouhlasení splnění podmínek poskytnutí podpory vydává Protokol o Závěrečném vyhodnocení akce.

3. V případě podpory ze státního rozpočtu v souladu s vyhláškou č. 560/2006 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku, ve znění pozdějších předpisů, po ukončení akce a předložení podkladů požadovaných k Závěrečnému vyhodnocení akce vydává Správce programu Závěrečné vyhodnocení akce v informačním systému EDS/SMVS.

4. Podklady, které je příjemce podpory povinen předložit Fondu pro Závěrečné vyhodnocení akce jsou uvedeny v příloze č. 10 této směrnice.

5. Žadatel musí dokončit realizaci opatření a předložit všechny požadované doklady k Závěrečnému vyhodnocení akce nejpozději v termínu uvedeném v Rozhodnutí ministra, resp. v Registraci. Nejzazším termínem, který může být pro předložení dokladů k Závěrečnému vyhodnocení akce stanoven, je 31.10.2019.

6. Fond není oprávněn vydat Protokol o Závěrečném vyhodnocení akce v případě, že příjemce podpory je v prodlení s plněním jakýchkoli finančních závazků vůči Fondu či státnímu rozpočtu.

7. V případě podpory z Fondu Protokol o Závěrečném vyhodnocení akce obsahuje vyúčtování čerpaných prostředků podpory podle Smlouvy (dle článku 8 této směrnice), vyhodnocení plnění smluvních a dalších podmínek poskytnutí podpory na straně příjemce podpory a případnou povinnost vrátit zálohově poskytnutou podporu z Fondu či její část.

8. Pokud Fond zjistí před vydáním Protokolu o Závěrečném vyhodnocení akce, resp. před vydáním Závěrečného vyhodnocení akce z informačního systému EDS/SMVS v dokumentech předkládaných k závěrečnému vyhodnocení akce nedostatky, písemně vyzve žadatele k jejich odstranění nebo doplnění ve lhůtě do 10 kalendářních dnů ode dne doručení této výzvy. Nebude-li žádost doplněna ve stanovené lhůtě nebo nebudou-li odstraněny ve výzvě uvedené nedostatky, bude v případě podpory z Fondu žadatel Fondem vyzván k vrácení neoprávněně čerpaných prostředků ve stanovené lhůtě, v případě podpory ze státního rozpočtu se bude jednat o porušení rozpočtové kázně a Správce programu předá zjištění místně příslušnému finančnímu úřadu k zahájení řízení ve věci odvodů za porušení rozpočtové kázně.

Článek 11

Důsledky neplnění závazků příjemcem podpory

1. Jestliže příjemce podpory nesplní některý ze závazků stanovených Smlouvou, má Fond právo od příjemce podpory požadovat, aby ve lhůtě, kterou Fond stanoví, zálohově poskytnutou dotaci či její část vrátil. Příjemce podpory je povinen tento požadavek Fondu splnit.

2. Pokud příjemce podpory ve stanovené lhůtě Fondu nevrátí požadovanou zálohově poskytnutou podporu z Fondu či její část nebo se dostane do prodlení s vrácením prostředků podle Smlouvy, bude dlužná částka považována za prostředky zadržené ve smyslu zákona o rozpočtových pravidlech.

3. Pokud příjemce podpory stav vzniklý neplněním dané povinnosti napraví (nejpozději bez zbytečného odkladu po tom, co jej k tomu Fond vyzve), může Fond na základě přezkoumání stavu plnění podmínek Programu výzvu k úhradě zrušit. Obdobně může postupovat Fond i v jiných případech hodných zvláštního zřetele, zejména tehdy, kdy k porušení povinnosti došlo bez zavinění příjemce podpory, a nebyla podstatným způsobem ztížena činnost Fondu.

4. V případě zjištění porušení podmínek RoPD, nebo Stanovení výdajů, se jedná o porušení rozpočtové kázně. Správce programu předá zjištění místně příslušnému finančnímu úřadu k zahájení řízení ve věci odvodů za porušení rozpočtové kázně.

Článek 12

Závěrečná a přechodná ustanovení

1. Tato směrnice nabývá platnosti a účinnosti dnem podpisu ministryně.

Odborný gestor: Státní fond životního prostředí ČR

Zpracovali: odbor ekonomických nástrojů a Státní fond životního prostředí ČR

Rut Bízková

ministryně

1. Přílohy: Základní definice a přehled podporovaných opatření

2. Podmínky poskytování podpory

3. Forma a výše podpory

4. Příjemci podpory

5. Způsobilé a nezpůsobilé výdaj e

6. Výběrová kritéria a kritéria přijatelnosti

7. Veřejná podpora

8. Doklady, které jsou požadovány jako přílohy k formuláři žádosti o podporu

9. Doklady požadované ke Smlouvě / RoPD / Stanovení výdajů

10. Doklady požadované k Závěrečnému vyhodnocení akce

Příloha č. 1 k č.j.: 86173/ENV/15, 3956/M/15

Příloha č. 1

Základní definice a přehled podporovaných opatření

Pro potřeby Programu Zelená úsporám (dále jen „Program“) se rozumí:

pověřeným subjektem - Státní fond životního prostředí ČR (dále jen „Fond“) nebo subjekt pověřený administrací žádostí o podporu, případně kontrolou dosažených parametrů opatření v Programu;

budovou veřejného sektoru - se v souladu se zákonem č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, rozumí takové budovy, které svým využitím slouží např. pro výchovu a vzdělání, sociální služby a péči o rodinu, zdravotní služby, kulturu, veřejnou správu nebo ochranu obyvatelstva. V souhrnu se vždy jedná o budovy, které slouží k dosahování obecně prospěšných cílů, mezi které se řadí zejména rozvoj vědy a vzdělání, tělovýchovy a sportu, administrativa, státní správa, ochrana kulturních památek a tradic, rozvoj duchovních hodnot, ochrana lidských práv nebo jiných humanitárních hodnot.

Oblasti podpory:

F Realizace úspor energie v budovách veřejného sektoru

Specifickým cílem podpory je snížení spotřeby energie, tj. v oblasti konečné spotřeby, zejména energie na vytápění objektů veřejného sektoru.

Pro zvýšení úspor energie bude podpora poskytována na následující investiční opatření:

- zlepšení tepelně technických vlastností obvodových konstrukcí budov (zateplení obvodových plášťů a střešních konstrukcí, výměna či rekonstrukce otvorových výplní), součástí projektu může být i aplikace technologií na využití odpadního tepla (např. rekuperace, výměníky na využití odpadního tepla apod.).

Příloha č. 2 k č.j.: 86173/ENV/15, 3956/M/15

Příloha č. 2

Podmínky poskytování podpory

V oblasti podpory Realizace úspor energie v budovách veřejného sektoru jsou podporována opatření vedoucí k postupnému dosažení nízkoenergetického nebo vyššího standardu pro energetickou náročnost budov (zateplení obvodových, případně vnitřních konstrukcí, výměna nebo úprava otvorových výplní s případnou kombinací s technologií na využití odpadního tepla).

Podporu lze poskytnout pouze na projekty realizované na území České republiky.

Předmětem hodnocení je celková efektivnost vynaložených finančních prostředků na snížení energetické náročnosti (negativního vlivu na životní prostředí) a technická úroveň navrhovaného opatření. Technická kritéria se zaměřují na technickou úroveň předloženého projektu a finanční náročnost ve vztahu k předmětu podpory. Výběrová kritéria jsou uvedena v Příloze č. 6.

Podmínkou pro poskytnutí podpory je splnění hodnoty průměrného součinitele prostupu tepla obálkou budovy po rekonstrukci ve vztahu k požadované hodnotě této veličiny stanovené podle ČSN 73 0540-2 (výsledné body v rámci kritéria budou ke konkrétní hodnotě přiřazeny dle lineární závislosti mezi krajními hodnotami).

Příloha č. 3 k č.j.: 86173/ENV/15, 3956/M/15

Příloha č. 3

Forma a výše podpory

Podpora bude poskytována formou dotace, přičemž konkrétní výše podpory bude stanovena v závislosti na charakteru projektu a v souladu s pravidly o poskytování veřejné podpory. Podpora bude poskytována maximálně do výše 90 % celkových způsobilých výdajů.

Minimální celkové způsobilé výdaje na projekt jsou stanoveny na úrovni 300 tis. Kč.

Žadatel může v jedné Výzvě podat maximálně tři žádosti o podporu, přičemž celková výše požadované dotace stanovená ze součtu celkových způsobilých výdajů všech tří projektů může být maximálně 200 mil. Kč. V souvislosti s principem adicionality je požadována finanční účast příjemce podpory na spolufinancování projektu, a to minimálně ve výši 10 % z celkových způsobilých výdajů projektu. U žadatelů typu organizačních složek státu a příspěvkových organizací zřízených státem lze za vlastní zdroje považovat prostředky státního rozpočtu hrazené z příslušné kapitoly státního rozpočtu.

Příloha č. 4 k č.j.: 86173/ENV/15, 3956/M/15

Příloha č. 4

Příjemci podpory

Okruh oprávněných příjemců podpory:

Právní forma příjemců podpory

Právní předpis upravující danou kategorii příjemce podpory

(v případě úpravy předpisu vždy v jeho platném znění)

Obce a města

Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů

Příspěvkové organizace a organizační složky obcí a měst

Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů

Svazky obcí

Dle §49 a §151 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů

Kraje

Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů

Příspěvkové organizace a organizační složky krajů

Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů

Česká republika - prostřednictvím organizačních složek státu

Zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů

Příspěvkové organizace - stát

Dle §54 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů

Veřejné a státní vysoké školy

Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů

Obchodní společnosti vlastněné ze 100 % majetku obcemi či jinými veřejnoprávními subjekty

Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění, a zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), v platném znění

Spolky

Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění

Ústavy

Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění

Církve a náboženské společnosti

Zákon č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech), ve znění pozdějších předpisů

Obecně prospěšné společnosti

Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění

Nadace a nadační fondy

Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění

Všeobecná zdravotní pojišťovna

Zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů

Státní organizace

Zřízené zvláštním zákonem (např. Správa železniční dopravní cesty, státní organizace dle zákona č. 77/2002 Sb., o akciové společnosti České dráhy, Státní organizaci Správa železniční dopravní cesty a o změně zákona č. 266/1994 Sb. o drahách, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů

Žadatel musí být vlastníkem předmětu podpory a zároveň musí mít vyřešený majetkoprávní vztah (nájemní, vlastnický nebo musí prokázat jiný právní vztah k pozemku na úrovni vlastnictví nebo nájmu, např. právo hospodaření) k pozemku, na kterém bude předmět podpory realizován. Toto musí být zajištěno minimálně po dobu 15 let po dokončení realizace projektu.

K převodu vlastnických práv k nemovitosti (předmětu podpory) je příjemce podpory povinen předem písemně požádat Fond o souhlas. Fond může s převodem souhlasit za podmínky, že nový vlastník se zaváže plnit podmínky Smlouvy o poskytnutí podpory z Fondu (dále jen „Smlouva“), resp. rozhodnutí o poskytnutí dotace ze státního rozpočtu (dále jen „RoPD“), nebo stanovení výdajů na financování akce pro organizační složky státu (dále jen „Stanovení výdajů“). V případě převodu vlastnických práv k nemovitosti musí příjemce podpory nového majitele nemovitosti právně relevantním způsobem zavázat k plnění podmínek stanovených ve Smlouvě, resp. v RoPD, nebo Stanovení výdajů, nebo za jejich plnění po dobu 15 let od poskytnutí podpory odpovídá sám.

Příloha č. 5 k č.j.: 86173/ENV/15, 3956/M/15

Příloha č. 5

Způsobilé a nezpůsobilé výdaje

Minimální způsobilé výdaje na projekt jsou stanoveny na úrovni 300 tis. Kč.

5.1 Způsobilé výdaje - Obecná pravidla

Pro způsobilost výdajů platí tato základní pravidla:

  • způsobilým výdajem je výdaj, který byl uskutečněn po termínu způsobilosti, kterým je datum akceptace žádosti na Fondu (s výjimkou některých výdajů na projektovou přípravu, u nichž je jako počátek způsobilosti stanoveno datum 1.4.2009). V případě nákladů na projektovou přípravu se jedná o výdaje na zpracování žádosti, dokumentace pro územní řízení a stavební povolení, studie proveditelnosti, je-li vyžadována, případně jiných podpůrných studií dle specifických požadavků (odborný posudek, energetický audit, resp. energetický posudek, atd.), zpracování tendrové dokumentace,

  • způsobilý výdaj je přímo a výhradně spojen s realizací projektu a je součástí jeho rozpočtu,

  • způsobilé i nezpůsobilé výdaje projektu musí být podle zákona vedeny v účetnictví příjemce podpory (zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů), nebo v daňové evidenci (zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů).

5.2 Způsobilé výdaje

V souladu s výše uvedenými základními pravidly způsobilosti jsou za způsobilé výdaje považovány tyto položky:

DPH

DPH je považováno za způsobilý výdaj v případě, že konečný příjemce není plátcem DPH nebo nemá nárok na odpočet DPH na vstupu u činností, které jsou předmětem podpory v rámci Programu. Pokud poskytnutá podpora bude propočtena ze způsobilých výdajů akce zahrnujících DPH, pak v případě, že příjemci podpory vznikne nárok na odpočet DPH, bude povinen odpovídající částku podpory vrátit.

Projektová příprava

Za způsobilé výdaje v rámci projektové přípravy jsou považovány náklady na zpracování:

  • projektové dokumentace pro územní řízení,

  • projektové dokumentace (dle §2 vyhlášky č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, ve znění pozdějších předpisů),

  • zadávací dokumentace dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění (dále jen "zákon o zadávání veřejných zakázek") (pouze zadávací dokumentace na realizaci daného opatření, nikoliv na přípravu projektu a odborný dozor) včetně organizace zadávacího řízení,

  • dokumentace pro provádění stavby (dle §3 vyhlášky č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, ve znění pozdějších předpisů),

  • energetického auditu, resp. energetického posudku, žádosti, včetně zajištění nezbytných dokladů k žádosti,

  • studie proveditelnosti (jsou-li vyžadovány),

  • další podkladové studie a analýzy dle specifických požadavků (znalecké posudky apod.).

Výdaje na přípravu projektu lze považovat za způsobilé max. do výše 5 % z celkových způsobilých přímých realizačních výdajů. Výše uvedené výdaje na projektovou přípravu jsou způsobilé v případě dodržení následujících podmínek:

5. akceptace příslušné projektové žádosti,

6. realizace výdajů na přípravu projektu nejdéle 24 měsíců před předložením žádosti, vždy však po datu 31.3.2009,

7. dodržení povinností a pravidel při výběru zpracovatele přípravné projektové dokumentace a žádosti v souladu s platným zněním zákona o zadávání veřejných zakázek,

8. uzavření Smlouvy, resp. vydání RoPD, nebo Stanovení výdajů.

U projektů čerpajících podporu dle obecného nařízení o blokových výjimkách (tj. dle nařízení Komise (ES) č. 800/2008, resp. nařízení Komise (EU) č. 651/2014) jsou výdaje na projektovou přípravu vzniklé před akceptací žádosti považovány za nezpůsobilé.

Jako způsobilé výdaje v rámci projektové přípravy nelze uznat tu část ceny (odměny zpracovatele), jejíž úhrada je podmíněna přiznáním podpory.

Technický dozor

U projektů, které čerpají podporu dle obecného nařízení o blokových výjimkách (tj. dle nařízení Komise (ES) č. 800/2008, resp. nařízení Komise (EU) č. 651/2014) jsou výdaje na technický dozor / správce stavby považovány za nezpůsobilé.

U ostatních projektů lze uplatnit výdaje na činnost odborného technického, nebo autorského dozoru do výše 3 % z celkových způsobilých přímých realizačních výdajů projektu.

Náklady na technický nebo autorský dozor nelze zahrnout do způsobilých výdajů v případě projektů realizovaných formou osobních nákladů. V případě projektů realizovaných částečně dodavatelským způsobem a částečně formou osobních nákladů lze výdaje na technický nebo autorský dozor zahrnout do výše 3 % z té části celkových přímých způsobilých výdajů, která bude určena na financování té části projektu, která bude realizována dodavatelsky.

Vícepráce

Za vícepráce jsou považovány práce, dodávky a/nebo služby, které nejsou zahrnuté v předmětu díla dle smlouvy, a zhotovitel se s objednatelem dohodl na jejich provedení. V souvislosti s vícepracemi dochází ke vzniku vícenákladů, jimiž je každé překročení jednotlivé položky výkazu výměr u stavebních prací, v případě dodávek či služeb potom každé překročení jednotlivé položky seznamu dodávek či služeb.

Položkové vícenáklady (vícepráce) lze ze strany příjemce nárokovat pouze v případech, kdy se jedná o objektivní, věcně správné a nepředvídatelné náklady vzešlé na straně příjemce podpory, nutné pro realizaci díla a tedy k naplnění cílů a parametrů projektu a jsou pokryty projektovou/rozpočtovou rezervou, která je zahrnuta přímo do smlouvy o dílo, přičemž je náležitě odvozena od rezervy dané ve Smlouvě, resp. v RoPD, nebo Stanovení výdajů, resp. v žádosti o podporu. Vícepráce jsou způsobilé do výše rezervy, která činí max. 2 % z celkových způsobilých přímých realizačních výdajů projektu.

Vícenáklady nad rámec rezervy definované ve Smlouvě, resp. v RoPD, nebo Stanovení výdajů, jsou považovány za nezpůsobilý výdaj. Vícenáklady na činnost správce stavby jsou vždy nezpůsobilým výdajem.

Méněpráce

Za méněpráce jsou považovány práce, dodávky a/nebo služby, které jsou zahrnuté v předmětu díla dle smlouvy o dílo a jejich cena je zahrnuta ve sjednané ceně a nebyly provedeny. Vícepráce lze hradit do výše méněprací, pouze pokud méněpráce nemají za následek nesplnění cílů a parametrů projektu, nebo do výše projektové rezervy, pokud je pro danou oblast podpory navržena.

Přímé realizační výdaje

Přímé realizační výdaje jsou výdaje přímo přispívající ke splnění cílů příslušného projektu. Do přímých realizačních výdajů lze zahrnout i náklady na dokumentaci skutečného provedení.

Příkladný výčet realizačních výdajů:

  • stavební práce a související služby, tj. veškeré stavební práce bezprostředně související s předmětem podpory, zejména pak:

c) stavební práce spojené se zlepšováním energetických vlastností obálky budov,

d) stavební práce spojené s instalací zařízení na využívání odpadního tepla;

  • nákup hmotného majetku (zařízení) a nehmotného majetku včetně montáže (respektive instalace). Způsobilý je hmotný/nehmotný majetek bezprostředně související s předmětem podpory v rámci „Oblasti podpory - Realizace úspor energie v budovách veřejného sektoru“.

  • zkoušky: způsobilé jsou zkoušky nebo testy související s uváděním majetku do stavu způsobilého k užívání a k prokázání splnění technických parametrů, ovšem pouze v období do kolaudace (uvedení do trvalého provozu).

5.3 Nezpůsobilé výdaje - na co obecně nelze podporu poskytnout

  • zpětné financování projektů (s výjimkou projektové přípravy, věcného příspěvku),

  • náklady na poradenské služby,

  • repasovaná a použitá zařízení, případně na použité stavební materiály a komponenty,

  • provozně neotestované technologie,

  • nákup použitého vybavení,

  • daně - DPH nebo její část, pokud existuje zákonný nárok na její odpočet v souladu s ustanovením zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů; přímé daně, daň z nemovitosti, daň z nabytí nemovitých věcí, silniční daň a clo,

  • finanční služby a poplatky (správní a místní poplatky bez přímé vazby na projekt, úroky z úvěrů, resp. zápůjček atd.),

  • výdaje na zajištění relevantních stanovisek,

  • nájem, podnájem a pacht nemovitosti, leasing movitosti a nemovitosti,

  • vyvolané investice, které nejsou spojené výhradně a přímo s účelem projektu,

  • vícenáklady, které byly předvídatelné,

  • vícenáklady nad výši méněprací s výjimkou projektů, kde je umožněno použití rezervy,

  • věcné příspěvky (vyjma poskytnutí nemovitého majetku),

  • režijní a provozní náklady,

  • osobní náklady (např. mzdové náklady na zaměstnance, kteří se podílejí na realizaci daného projektu),

  • osobní automobil, mikrobus, autobus, notebook, mobilní telefon, fotografický aparát,

  • náklady na projektovou přípravu vzniklé před akceptací žádosti, technický a autorský dozor, správce stavby v případě podpory poskytnuté dle obecného nařízení o blokových výjimkách (tj. dle nařízení Komise (EU) č. 651/2014)

  • náklady na realizaci položek, které byly podpořeny z jiných veřejných zdrojů (Na jedno opatření je možné současně čerpat podporu z více veřejných zdrojů, ne však na stejné položky),

  • náklady na zlepšení energetických vlastností obálky budov související s realizací novostaveb, nástaveb a přístaveb,

  • náklady na rekonstrukci otopné soustavy, včetně vzduchotechnických rozvodů,

  • náklady na instalaci např. termoregulačních ventilů v objektech,

  • náklady ve výši úspor provozních nákladů vygenerovaných za pět let opatřeními, na něž je požadováno poskytnutí podpory v případě, že žádost není podána v režimu veřejné podpory dle článku 38 (Investiční podpora na opatření ke zvýšení energetické účinnosti) nařízení Komise (EU) č. 651/2014, kterým se v souladu s články 107 a 108 Smlouvy o fungování EU prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné se společným trhem,

  • náklady na úsporná opatření u střech, přesahující celkové měrné náklady 2 000 Kč/m (bez DPH),

  • náklady na úsporná opatření u obvodových stěn budov, přesahující celkové měrné náklady 2 500 Kč/m2 (bez DPH),

  • náklady na úsporná opatření u výplní otvorů budov (okna, dveře), přesahující celkové měrné náklady 6 000 Kč/m2 (bez DPH),

  • zařízení nezabudované do stavby.

Příloha č. 6 k č.j.: 90650/ENV/16, 3569/M/16

Příloha č. 6

Výběrová kritéria a kritéria přijatelnosti

6.1 Úvod

Výběr žádostí o podporu bude realizován ve 3 fázích posuzování:

  • posouzení formálních náležitostí (administrativní soulad),

  • posouzení přijatelnosti projektu (kritéria přijatelnosti),

  • hodnocení a výběrová kritéria projektu.

6.1.1 Posouzení formálních náležitostí

Posouzení formálních náležitostí představuje kontrolu projektu či žádosti z pohledu administrativního souladu, formy žádosti a formálních předpokladů. Jedná se zejména o to, zda:

  • žádost byla podána v předepsané formě,

  • tištěná žádost je podepsaná žadatelem, resp. statutárním zástupcem žadatele,

  • v žádosti jsou řádně vyplněny všechny předepsané a požadované údaje,

  • jsou řádně vyplněny a doloženy všechny povinné přílohy.

6.1.2 Posouzení přijatelnosti (Kritéria přijatelnosti)

Posouzení přijatelnosti představuje hodnocení a kontrolu přijatelnosti projektu a žadatele s ohledem na základní podmínky Programu, finanční a legislativní předpoklady, principy politiky EU, apod. Toto posouzení představuje podmínku nutnou, přičemž nesplnění kritérií přijatelnosti znamená vyloučení projektu z dalšího hodnocení. Posuzováno bude především zda:

  • projekt bude realizován na území České republiky,

  • projekt je v souladu s příslušnými právními předpisy České republiky a Evropské unie,

  • žadatel splňuje definici pro konečného příjemce podpory,

  • žadateli nebyl na daný projekt přidělen finanční příspěvek z operačních programů, Iniciativ Společenství a Programu rozvoje venkova. Projekt může být spolufinancován ze státních fondů, ostatních národních veřejných zdrojů a ze zdrojů mezinárodních finančních institucí maximálně do výše nastaveného limitu pro poskytnutí podpory.

  • je žádost v souladu s aktuální výzvou,

  • žádost splňuje vyhlášená kritéria pro poskytnutí dotace,

  • jsou údaje uvedené ve formuláři žádosti v souladu s relevantními doklady předkládanými jako přílohy k žádosti (zejména energetický audit a rozpočet),

  • předmětem podpory nemohou být úspory energie v rámci realizace novostaveb, nástaveb a přístaveb,

  • v případě zlepšování tepelně-technických parametrů obalových konstrukcí budovy, je podmínkou, aby hodnoty součinitele prostupu tepla jednotlivých konstrukcí objektu, na něž je žádána podpora, po realizaci splňovaly minimálně doporučenou hodnotu součinitele prostupu tepla dle normy ČSN 730540-2 a současně budova splňovala minimálně požadovanou hodnotu průměrného součinitele prostupu tepla obálkou budovy dle normy ČSN 730540-2, nebo musí být parametry voleny tak, aby obálka budovy splňovala minimálně doporučenou hodnotu průměrného součinitele prostupu tepla obálkou budovy uvedenou v téže technické normě. Tento požadavek se netýká budov určených převážně pro skladování nebo pro výrobu včetně samostatně stojících kotelen, u projektů, kde budou realizovány úspory energie využitím odpadního tepla pro vytápění, je podmínkou, aby budova po realizaci projektu splňovala požadavky platné normy na energetickou náročnost budov. Tato podmínka bude dodržena v případě, že budova splňuje minimálně požadovanou hodnotu průměrného součinitele prostupu tepla obálkou budovy dle normy ČSN 730540-2 ,

  • a Realizací projektu dojde k snížení emisí CO2.

6.1.3 Hodnocení a výběrová (hodnotící) kritéria

Hodnocené žádosti, u nichž bude ověřeno, že splňují výše uvedená kritéria tj. formální náležitosti a kritéria přijatelnosti, budou následně předmětem odborného posouzení z hlediska ekologického a technického hodnocení dle stanovených kritérií pro výběr projektů. Výběrová čili hodnotící kritéria budou veřejně přístupná.

Byly stanoveny následující typy výběrových (hodnotících) kritérií:

  • technická s vahou 50 % na celkovém hodnocení,

  • ekologická s vahou 50 % na celkovém hodnocení.

Všechna kritéria budou nastavena jako absolutní. Ve všech podkritériích specifických pro daný typ projektu budou stanoveny standardní hodnoty, přičemž výsledkem hodnocení bude porovnání této standardní hodnoty s hodnotou dosahovanou (předpokládanou) u dané žádosti.

6.1.3.1 Technická kritéria

Žádost musí obsahovat prokázání předpokládaných pozitivních výsledků projektu a odpovídající realistické cíle (a indikátory) opravňující žádost o podporu. Hodnocení projektu bude odrážet celkovou technickou úroveň projektu. Předmětem hodnocení je také celková efektivnost vynaložených prostředků na snížení negativního vlivu na životní prostředí a technická úroveň navrhovaného opatření.

Technická kritéria se zaměřují na technickou úroveň předloženého projektu a finanční náročnost ve vztahu k předmětu podpory.

Hodnotící kritéria budou následující:

  • měrná finanční náročnost zateplení budovy (indikátor - poměr váženého součtu finančních náročností jednotlivých prvků obálky projektu a standardních finančních náročností),

  • úspora energie (indikátor - velikost úspory energie jako procentní podíl energie uspořené realizací projektu [1-(spotřeba energie po realizaci / spotřeba energie před realizací)*100]),

  • dosažený energetický standard budovy pro rekonstrukci (indikátor - velikost průměrného součinitele prostupu tepla obálkou budovy po rekonstrukci ve vztahu k požadované hodnotě této veličiny stanovené podle ČSN 73 0540-2).

6.1.3.2 Ekologická kritéria

Ekologická kritéria spočívají v porovnání předpokládané finanční náročnosti k předpokládanému ekologickému efektu projektu a dále pak územní potřebnost realizace projektu.

Hodnotící kritéria budou následující:

  • měrná finanční náročnost snížení emisí skleníkových plynů [tis. Kč / t CO2*rok] (indikátor - snížení emisí skleníkových plynů jako měrná finanční náročnost z celkových způsobilých investičních nákladů bez DPH vztažená k CO2),

  • měrná finanční náročnost na úsporu energie [tis. Kč / GJ] (indikátor - měrná finanční náročnost na úsporu energie jako měrná finanční náročnost z celkových způsobilých investičních nákladů bez DPH vztažená k úspoře energie).

Před vydáním Rozhodnutí ministra o poskytnutí podpory z Fondu (dále jen „Rozhodnutí ministra“), resp. registrace akce (dále jen „Registrace“), bude prověřena schopnost žadatele realizovat projekt (ekonomická a úvěrová způsobilost). V případě negativního výsledku nebude vydáno Rozhodnutí ministra, resp. Registrace.

Příloha č. 7 k č.j.: 86173/ENV/15, 3956/M/15

Příloha č. 7

Veřejná podpora

Typ projektu

  • snižování spotřeby energie zlepšením tepelně technických vlastností obvodových konstrukcí budov (zateplení obvodových plášťů a střešních konstrukcí, výměna či rekonstrukce otvorových výplní), případně v kombinaci s aplikací technologií na využití odpadního tepla.

Posouzení vztahu k veřejné podpoře

Podpora je v souladu s přílohou č. 4 této směrnice poskytována okruhu příjemců, kteří ve smyslu této podoblasti podpory nevykonávají ekonomickou činnost, obecně nevzniká možnost narušení hospodářské soutěže. Tyto aktivity tedy nezakládají veřejnou podporu.

Žádosti předkládané jinými subjekty než orgány státní správy a samosprávy budou podléhat individuálnímu posouzení z hlediska ovlivnění trhu a tedy aplikace veřejné podpory.

Relevantní pravidla veřejné podpory

  • obecně mimo rámec veřejné podpory,
  • resp. dle nařízení Komise (EU) č. 651/2014 (GBER)
  • pravidlo de minimis.

Podpora je přidělována formou dotace, přičemž konkrétní výše podpory bude stanovena v závislosti na charakteru projektu a pravidlech veřejné podpory.

V případě veřejné podpory bude dotace poskytována v souladu s právními předpisy v oblasti veřejné podpory, a to buď formou de minimis, nebo formou blokové výjimky.

Podpora de minimis dle nařízení Komise (EU) č. 1407/2013 ze dne 18. prosince 2013, o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis (Úř. věst. L 352, 24. 12. 2013, s. 1) je omezena maximální částkou 200 000 EUR pro jednoho příjemce podpory (jeden podnik) v tříletém účetním období, které příjemce podpory používá pro daňové účely. Rozhodné datum poskytnutí podpory pro účely posuzování pravidel veřejné podpory je stanoveno v Závazných pokynech pro žadatele.

Podpora v režimu blokové výjimky v rámci Programu je poskytována dle čl. 38 nařízení Komise (EU) č. 651/2014, kterým se v souladu s články 107 a 108 Smlouvy o fungování EU prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné se společným trhem.

Pro výpočet výše dotace v režimu veřejné podpory se použije kurz Evropské centrální banky platný v den vydání právního aktu poskytnutí podpory, který je stanoven Závaznými pokyny pro žadatele. V případě zrušení právního aktu poskytnutí podpory a jeho nahrazení novým právním aktem poskytnutí, se pro přepočet výše dotace v režimu veřejné podpory použije datum vydání nového právního aktu poskytnutí podpory.

V režimu de minimis je možné poskytnout dotaci maximálně do výše 90% celkových způsobilých výdajů.

V režimu blokové výjimky je možné poskytnout dotaci maximálně do výše dle nařízení Komise (EU) č. 651/2014 čl. 38.

Příloha č. 8 k č.j.: 86173/ENV/15, 3956/M/15

Příloha č. 8

Doklady, které jsou požadovány jako přílohy k formuláři Žádosti o poskytnutí podpory

Doklad, ze kterého je patrná právní osobnost (subjektivita) žadatele - aktuální výpis z veřejného (obchodního či jiného) rejstříku (ne starší než 3 měsíce), zřizovací listina u příspěvkových organizací, stanovy organizace - nedokládá se u obcí, měst, krajů a fyzických osob;

Doklad, kterým je určena osoba pověřená jednáním s Fondem - plná moc v souladu s §441 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění (nebo v souladu s jiným relevantním právním předpisem) pro pracovníka pověřeného jednáním s Fondem (doporučuje se, aby osoba pověřená jednáním s Fondem byla u obcí členem zastupitelstva a u společností a organizací zaměstnancem dané společnosti, resp. organizace).

Územní rozhodnutí (popř. územní souhlas) v souladu se zákonem č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů - v případě stavebních investic, na stavbu v celém rozsahu s potvrzením nabytí právní moci, popřípadě stanovisko příslušného stavebního úřadu, že je stavba v souladu s územně-plánovací dokumentací a nepodléhá územnímu řízení, dále stavební povolení (pokud bylo vydáno).

Aktuální výpis z katastru nemovitostí (ne starší než 3 měsíce) - z evidence nemovitostí a snímek katastrální mapy.

V případě zateplování budov veřejného sektoru musí být žadatel vlastníkem. Pro tento účel se za vlastníka považuje i subjekt, který předmět podpory podle zákona spravuje (například příspěvkové organizace).

Energetický audit, resp. energetický posudek - je požadován u všech energetických projektů. Musí být zpracován energetickým specialistou (oprávněnou osobou podle zákona č 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů) a podle zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č. 480/2012 Sb., o energetickém auditu a energetickém posudku, ve znění pozdějších předpisů, kterými jsou stanoveny náležitosti energetického auditu, resp. energetického posudku. Energetický audit, resp. energetický posudek nesmí být v době předložení k žádosti starší více než 2 roky.

Energetický štítek obálky budovy vč. Protokolu k energetickému štítku obálky budovy dle normy ČSN 730540-2 - pokud není součástí příloh energetického auditu. Protokol k Energetickému štítku obálky budovy bude zpracován pro původní stav i pro stav po realizaci navrženého opatření.

Položkový rozpočet (originál dokladu) - struktura a členění rozpočtu bude odpovídat běžnému položkovému rozpočtu, tzn. členění na stavební objekty a provozní soubory. V rámci těchto objektů bude rozpočet dále členěn na položky, které mohou být agregované, avšak pouze do té míry, aby bylo možno posoudit základní technické parametry stavby (plocha, tloušťka a materiál tepelné izolace, plocha oken a dveří apod.). Předložený rozpočet musí být stvrzen zpracovatelem rozpočtu a ověřen žadatelem.

Budou-li součástí žádosti o podporu kromě nákladů na vlastní investici i náklady na projektovou přípravu (např. náklady na projektovou dokumentaci, energetický audit apod.) nebo náklady na dozor v průběhu výstavby, předloží žadatel o podporu kumulativní propočet veškerých nákladů. Tento propočet musí být stvrzen zpracovatelem a ověřen žadatelem.

Odborný posudek - pro potřeby Programu je jím Energetický štítek obálky budovy vč. Protokolu k energetickému štítku obálky budovy dle normy ČSN 730540-2.

Prohlášení o zateplovaných plochách - prohlášení při realizaci zlepšení tepelně technických vlastností obálky budov (v případě skupinového projektu pro každý projekt zvlášť).

Čestné prohlášení o zajištění vlastních zdrojů - čestné prohlášení žadatele o schopnosti zajištění spolufinancování do výše celkových výdajů projektu.

UPOZORNĚNÍ:

U jednotlivých projektů je Fond oprávněn stanovit další požadavky na doložení údajů.

POZNÁMKA:

Doklady, které jsou požadovány jako přílohy k formuláři žádosti, v platném znění, žadatel předkládá v originále nebo úředně ověřené kopii dokumentů. U projektové dokumentace a všech čestných prohlášení je dokládán vždy originál dokumentu. U dokladů typu územních rozhodnutí, stavebních povolení, výpisů z katastru nemovitostí, fotografií, státních účetních a finančních výkazů (za rok předcházející roku podání žádosti a za aktuální měsíc, čtvrtletí či pololetí), různých doplňujících informací apod. postačí kopie dokumentu. Fond má právo i u těchto dokladů v opodstatněných případech vyžadovat originál nebo úředně ověřenou kopii dokladu k nahlédnutí.

U jednotlivých příloh se číslují stránky, vícestránkové přílohy jsou pevně spojeny.

Příloha č. 9 k č. j.: 90650/ENV/16, 3569/M/16

Příloha č. 9

Doklady požadované ke Smlouvě / RoPD / Stanovení výdajů

Doklady, které jsou požadovány k uzavření písemné Smlouvy, resp. k vydání RoPD, nebo Stanovení výdajů, na akci, na kterou je poskytována podpora z Programu, jsou následující:

Projektová dokumentace - je předkládána jako součást zadávací dokumentace dle čl. 7, odst. 7 směrnice ke schválení Fondu.

Aktuální prohlášení o plátcovství DPH - v případě, že příjemce je plátcem DPH, ale nebude na předmět podpory uplatňovat odpočet DPH, doplní prohlášení o tuto skutečnost (vč. zdůvodnění). V případě, že příjemce bude uplatňovat částečný nárok na odpočet daně dle §72 odst. 6 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, doplní prohlášení o tuto skutečnost a uvede roční vypořádací koeficient za poslední rok.

Podklady pro stanovení přípustné výše veřejné podpory - u projektů podléhajících pravidlům veřejné podpory:

  • bloková výjimka dle nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17. června 2014 - doklady prokazující zařazení podniku mezi malé či střední podniky dle příslušného nařízení v případě uplatňování bonusu pro malé a střední podniky, prohlášení o inkasním příkazu, dokumenty prokazující, že se nejedná o podnik v obtížích ve smyslu nařízení.

  • podpora de minimis - přehled čerpání podpory de minimis za předchozí tři roky nebo čestné prohlášení, že příjemce podpory dosud podporu de minimis nečerpal.

Smlouva/y na zpracování projektové dokumentace, případně další projektové přípravy, resp. objednávka a faktura za provedené práce - pokud žadatel žádá o podporu na projektovou přípravu.

Stavební povolení s vyznačením nabytí právní moci nebo ohlášení stavby včetně případného souhlasu s provedením ohlášené stavby dle zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.

Smlouva/y o dílo, včetně položkového rozpočtu a finančního harmonogramu.

Doklady prokazující dodržení zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění, včetně příslušných smluv o dílo, pokud je požadována podpora na realizaci investice, odborný dozor, projektovou přípravu.

Doklad o technickém a autorském dozoru nad stavbou, pokud podléhá zákonu č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů - doložení oprávnění/kvalifikace fyzické osoby provádějící odborný dozor nad realizací stavby.

Smluvní doklady o autorském a technickém dozoru nad stavbou, včetně dokladů prokazujících dodržení zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění (pokud žadatel žádá o podporu na náklady s tím spojené).

Aktualizace realizačních termínů.

Kopie smluv o zřízení a vedení bankovních účtů, které budou používány při financování projektu (tj. účet, na který bude poskytována podpora a účty používané k úhradě faktur).

Doklady prokazující zajištění vlastních zdrojů (doklady k prověření bonity žadatele ve smyslu zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů - doklady prokazující zajištění vlastních zdrojů na předfinancování a spolufinancování projektu.)

Čestné prohlášení žadatele, že opatření, na které žádá o podporu, není kombinováno s metodou financování Energy Performance Contracting - EPC35.

UPOZORNĚNÍ:

U jednotlivých projektů je Fond oprávněn stanovit další požadavky na doložení údajů.

35 EPC - komplexní služba (poskytovaná privátním subjektem), která v sobě zahrnuje návrh úsporných opatření, přípravu, realizaci a zajištění financování projektu vedoucím k úsporám energie budov. Metoda funguje na splátkovém principu, zákazník tedy k její realizaci nepotřebuje žádné vlastní finanční zdroje. Klient realizaci postupně poskytovateli splácí z výsledných a smluvně garantovaných úspor. Zákazník projektu EPC tedy nikdy nebude platit víc, než za energii platí v době uzavření smlouvy a tedy počátku projektu. Veškerá rizika projektu nese poskytovatel a v případě, že úspor není dosaženo dle předem stanoveného modelu, nese poskytovatel i finanční dopady tohoto neúspěchu.

Příloha č. 10 k č.j.: 86173/ENV/15, 3956/M/15

Příloha č. 10

Doklady požadované k Závěrečnému vyhodnocení akce

Aktuální prohlášení o plátcovství DPH - pokud je žadatel plátcem DPH, avšak není oprávněn na předmět podpory uplatňovat odpočet DPH, doloží tuto skutečnost čestným prohlášením včetně zdůvodnění.

Soupis faktur včetně jejich věcné náplně - soupis faktur vyplývajících ze všech smluv o dílo (fakturace na způsobilé i nezpůsobilé výdaje), pokud faktury a jejich soupis nebyly předloženy v průběhu realizace v rámci průběžného vyplácení podpory na základě žádostí o uvolnění finančních prostředků.

Protokol o předání staveniště, u nestavebních projektů jiný relevantní doklad o zahájení realizace.

Protokol o předání a převzetí dokončené stavby (nebo dodávky), u nestavebních projektů jiný relevantní doklad o ukončení realizace.

Doklad o povolení užívání stavby v souladu se zákonem č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů (kolaudační souhlas, oznámení o užívání stavby). U nestavebních částí projektů jiný relevantní doklad (protokol) o uvedení zařízení do provozu.

Doklad prokazující vlastnictví předmětu podpory (pokud nebylo doloženo již dříve).

Stanovisko projektanta k realizované akci - potvrzení souladu realizace s projektovou dokumentací předloženou před vydáním Rozhodnutí ministra, resp. Registrací, případně zdůvodnění provedených změn.

Stanovisko energetického specialisty k realizované akci a dosaženým přínosům - žadatel doloží potvrzení energetického specialisty o skutečně dosažených úsporách energie a snížení emisí CO2 a porovnání těchto hodnot s energetickým auditem, resp. energetickým posudkem, předloženým k žádosti (případně jeho aktualizací). Stanovisko bude obsahovat i potvrzení, že dosažené parametry vycházejí ze skutečných údajů, případně že byly odborně dopočteny, není-li ve výzvě stanoveno jinak.

Faktury na nákup výrobků, zařízení a technologií a realizaci opatření s potvrzením o úhradě pokud nebyly předloženy v průběhu realizace v rámci průběžného vyplácení podpory na základě žádostí o uvolnění finančních prostředků.

Faktury na práce související s přípravou realizace opatření s potvrzením o úhradě pokud nebyly předloženy v průběhu realizace v rámci průběžného vyplácení podpory na základě žádostí o uvolnění finančních prostředků.

UPOZORNĚNÍ:

U jednotlivých typů projektů je Fond oprávněn stanovit další požadavky na doložení údajů.

1 Podle §14 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a podle vyhlášky Ministerstva financí č. 560/2006 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku, ve znění pozdějších předpisů.

2 Podle vyhlášky Ministerstva financí č. 560/2006 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku, ve znění pozdějších předpisů a Pokynu č. R1-2010 k upřesnění postupu Ministerstva financí, správců programů a účastníků programu při přípravě, realizaci, financování a vyhodnocování programu nebo akce a k provozování informačního systému programového financování.