Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MŽP ČR, částka 1/2017

Dodatek č. 6

ke směrnici MŽP č. 7/2010 o poskytování finančních prostředků

v rámci Programu Zelená úsporám v oblasti podpory

Realizace úspor energie v budovách veřejného sektoru

Směrnice MŽP č. 7/2010 o poskytování finančních prostředků v rámci Programu Zelná úsporám v oblasti podpory Realizace úspor energie v budovách veřejného sektoru ze dne 14. června 2010, č. j.: 50384/ENV/10, 2680/M/10 se upravuje takto:

I. V článku 2 odstavce 4 zní:

“4. Podpora je poskytována na jednotlivé projekty příjemcům definovaným v příloze č. 4 této směrnice, přičemž podpořený projekt musí mít pozitivní vliv na životní prostředí a musí být v souladu se všemi obecně závaznými právními předpisy České republiky. Podpořený projekt musí být hospodárný, účelný a efektivní.“

II. V článku 3 odstavce 2 poznámka pod čarou č. 1 zní:

1 Podle §14 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a podle vyhlášky Ministerstva financí č. 560/2006 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku, ve znění pozdějších předpisů.“

III. V článku 3 odstavce 3 poznámka pod čarou č. 2 zní:

2 Podle vyhlášky Ministerstva financí č. 560/2006 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku, ve znění pozdějších předpisů a Pokynu č. R1-2010 k upřesnění postupu Ministerstva financí, správců programů a účastníků programu při přípravě, realizaci, financování a vyhodnocování programu nebo akce a k provozování informačního systému programového financování.“

IV. V článku 3 odstavec 5 zní:

“5. Podpora se přiznává při splnění realizačních podmínek na základě rozhodnutí ministra o poskytnutí podpory (dále jen „Rozhodnutí ministra“) v případě poskytování podpory z Fondu, resp. na základě registrace akce (dále jen „Registrace“), vydané Správcem programu v případě poskytování podpory ze státního rozpočtu. Rozhodnutí ministra je účinné maximálně do 31.10.2019. V případě, že některé podmínky stanovené Rozhodnutím ministra žadatel nemůže splnit z objektivních důvodů, může požádat ministra prostřednictvím Fondu o prodloužení účinnosti Rozhodnutí ministra. Doručená žádost o prodloužení účinnosti bude posouzena Fondem, který navrhne další postup."

V. V článku 3 odstavec 11 zní:

"11. Příjemce podpory zajistí řádné udržování a provozování realizovaných opatření v rámci Programu, a to po minimální dobu 15 let. V souvislosti se zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, nesmí být příjmy z dotace poskytované dle této směrnice odepisovány. Příspěvkové organizace postupují dle příslušných ustanovení vyhlášky č. 435/2010 Sb., kterou se mění vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky, v platném znění."

VI. V článku 4 odstavec 6 zní:

"6. Pro účely této směrnice se za termín zahájení realizace stavebních projektů považuje den předání staveniště podle protokolu o předání staveniště. Za termín dokončení realizace projektu se považuje datum předání a převzetí díla uvedené v protokolu (v případech, kde se na realizaci projektu nevyžaduje stavební povolení), oznámení o užívání podle příslušných ustanovení zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, nebo vydání kolaudačního souhlasu."

VII. V článku 6 odstavec 2 zní:

"2. V případě, že žadatel řádně neodstraní nedostatky žádosti zjištěné při kontrole formální správnosti, úplnosti nebo přijatelnosti a nedoplní požadované náležitosti ve stanovené lhůtě, Fond usnesením rozhodne o zastavení administrace žádosti a usnesení doručí žadateli. Žadatel je proti usnesení o zastavení administrace žádosti oprávněn podat Fondu odůvodněnou námitku, a to do 15 dnů od doručení tohoto usnesení."

VIII. V článku 7 odstavec 1 zní:

"1. Při řízeních pro výběr dodavatele služeb, stavebních prací či dodávek je příjemce podpory povinen dodržovat zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění (dále jen "zákon o zadávání veřejných zakázek") a pokyny Fondu v oblasti zadávání veřejných zakázek (viz. Závazné pokyny pro žadatele a příjemce, které jsou v platné verzi k dispozici na webových stránkách Fondu)."

IX. V článku 7 odstavce 4 a 5 znějí:

"4. Dokumentaci k zadávacímu řízení dle zákona o zadávání veřejných zakázek zpracovává žadatel a předkládá ji s výjimkou dokumentace dle čl. 7 odst. 6 této směrnice Fondu ke schválení. Za správnost a úplnost dokumentace podle předchozí

věty odpovídá žadatel jako zadavatel. Fond se vyjádří k dokumentaci v termínu do 30 kalendářních dnů od předložení kompletní dokumentace.

5. Nedílnou součástí zadávací dokumentace je projektová dokumentace s výkazem výměr, naplňující parametry akceptované žádosti. Případné změny parametrů projektu oproti akceptované žádosti podléhají schválení Fondu. Pokud by v projektu došlo ke změnám, které by po přehodnocení žádosti dle parametrů vyhlášené Výzvy vedly k získání nedostatečného počtu bodů pro schválení žádosti, ztrácí žadatel nárok na podporu, neučiní-li na základě vyzvání ze strany Fondu nápravu."

X. V článku 7 se zrušuje odstavec 6. Dosavadní odstavce 7 až 9 se označují jako 6 až 8.

XI. V článku 7 odstavec 7 (nové číslování) zní:

"7. Průběh řízení dle zákona o zadávání veřejných zakázek je Fondem kontrolován před uzavřením Smlouvy, resp. před vydáním RoPD, nebo Stanovení výdajů. Porušení zákona o zadávání veřejných zakázek s dopadem na výběr dodavatele je důvodem neuzavření Smlouvy, resp. nevydání RoPD, nebo Stanovení výdajů, pokud nebude sjednána náprava."

XII. V článku 9 odstavce 9 až 12 znějí:

"9. Všechny požadované doklady k platbám musí žadatel předložit do 30.9.2019.

10. Závěrečná platba musí být provedena nejpozději do 30.11.2019.

11. Doba trvání Programu je do 31.12.2019.

12. V případě podpory ze státního rozpočtu příjemci podpory dle vyhlášky 367/2015 Sb., o zásadách a lhůtách finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem, státními finančními aktivy a Národním fondem (vyhláška o finančním vypořádání), v platném znění, předloží Správci programu podklady pro finanční vypořádání přijaté dotace se státním rozpočtem za předchozí rozpočtový rok na tiskopisu dle přílohy č. 3 část A této vyhlášky nejpozději do 15. února následujícího rozpočtového roku."

XIII. V článku 10 odstavec 5 zní:

"5. Žadatel musí dokončit realizaci opatření a předložit všechny požadované doklady k Závěrečnému vyhodnocení akce nejpozději v termínu uvedeném v Rozhodnutí ministra, resp. v Registraci. Nejzazším termínem, který může být pro předložení dokladů k Závěrečnému vyhodnocení akce stanoven, je 31.10.2019."

XIV. V příloze k tomuto dodatku se vydává nové znění Příloh č. 4, 5, 8, 9 a 10.

XV. Tento dodatek nabývá platnosti dnem podpisu ministra životního prostředí a účinnosti dne 3. ledna 2017 a je závazný pro všechny zaměstnance ministerstva a ředitele Státního fondu životního prostředí České republiky, který přijme ve své působnosti konkrétní opatření a zabezpečí pracovní postupy zaměstnanců Státního fondu životního prostředí České republiky v souladu s tímto dodatkem.

Odborný gestor: samostatné oddělení programu Nová zelená úsporám

Zpracovatel: Ing. Radka Pokorná

Mgr. Richard Brabec

ministr

Přílohy:

4. Příjemci podpory

5. Způsobilé a nezpůsobilé výdaje

8. Doklady, které jsou požadovány jako přílohy k formuláři žádosti o podporu

9. Doklady požadované ke Smlouvě / RoPD / Stanovení výdajů

10. Doklady požadované k Závěrečnému vyhodnocení akce

Příloha č. 4 k č. j.: 90650/ENV/16, 3569/M16

Příloha č. 4

Příjemci podpory

Okruh oprávněných příjemců podpory:

Právní forma příjemců podpory

Právní předpis upravující danou kategorii příjemce podpory

(v případě úpravy předpisu vždy v jeho platném znění)

Obce a města

Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů

Příspěvkové organizace a organizační složky obcí a měst

Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů

Svazky obcí

Dle §49 a §151 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů

Kraje

Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů

Příspěvkové organizace a organizační složky krajů

Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů

Česká republika - prostřednictvím organizačních složek státu

Zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů

Příspěvkové organizace - stát

Dle §54 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů

Veřejné a státní vysoké školy

Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů

Obchodní společnosti vlastněné ze 100 % majetku obcemi či jinými veřejnoprávními subjekty

Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění, a zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), v platném znění

Spolky

Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění

Ústavy

Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění

Církve a náboženské společnosti

Zákon č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech), ve znění pozdějších předpisů

Obecně prospěšné společnosti

Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění

Nadace a nadační fondy

Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění

Všeobecná zdravotní pojišťovna

Zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů

Státní organizace

Zřízené zvláštním zákonem (např. Správa železniční dopravní cesty, státní organizace dle zákona č. 77/2002 Sb., o akciové společnosti České dráhy, Státní organizaci Správa železniční dopravní cesty a o změně zákona č. 266/1994 Sb. o drahách, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů

Žadatel musí být vlastníkem předmětu podpory a zároveň musí mít vyřešený majetkoprávní vztah (nájemní, vlastnický nebo musí prokázat jiný právní vztah k pozemku na úrovni vlastnictví nebo nájmu, např. právo hospodaření) k pozemku, na kterém bude předmět podpory realizován. Toto musí být zajištěno minimálně po dobu 15 let po dokončení realizace projektu.

K převodu vlastnických práv k nemovitosti (předmětu podpory) je příjemce podpory povinen předem písemně požádat Fond o souhlas. Fond může s převodem souhlasit za podmínky, že nový vlastník se zaváže plnit podmínky Smlouvy o poskytnutí podpory z Fondu (dále jen „Smlouva“), resp. rozhodnutí o poskytnutí dotace ze státního rozpočtu (dále jen „RoPD“), nebo stanovení výdajů na financování akce pro organizační složky státu (dále jen „Stanovení výdajů“). V případě převodu vlastnických práv k nemovitosti musí příjemce podpory nového majitele nemovitosti právně relevantním způsobem zavázat k plnění podmínek stanovených ve Smlouvě, resp. v RoPD, nebo Stanovení výdajů, nebo za jejich plnění po dobu 15 let od poskytnutí podpory odpovídá sám.

Příloha č. 5 k č. j.: 90650/ENV/16, 3569/M/16

Příloha č. 5

Způsobilé a nezpůsobilé výdaje

Minimální způsobilé výdaje na projekt jsou stanoveny na úrovni 300 tis. Kč.

5.1 Způsobilé výdaje - Obecná pravidla

Pro způsobilost výdajů platí tato základní pravidla:

  • způsobilý výdaj musí být vynaložen v souladu s cíli a stanovenými kritérii pro oblasti podpory,

  • způsobilý výdaj pro dodavatelský způsob realizace projektu musí být řádně doložen dodavatelskou fakturou nebo kupní smlouvou,

  • způsobilý výdaj musí být prokazatelně zaplacen ze strany příjemce podpory a doložen bankovním výpisem,

  • způsobilým výdajem je výdaj, který byl uskutečněn po termínu způsobilosti, kterým je datum akceptace žádosti na Fondu (s výjimkou některých výdajů na projektovou přípravu, u nichž je jako počátek způsobilosti stanoveno datum 1.4.2009). V případě nákladů na projektovou přípravu se jedná o výdaje na zpracování žádosti, dokumentace pro územní řízení a stavební povolení, studie proveditelnosti, je-li vyžadována, případně jiných podpůrných studií dle specifických požadavků (odborný posudek, energetický audit, resp. energetický posudek, atd.), zpracování tendrové dokumentace,

  • způsobilý výdaj je přímo a výhradně spojen s realizací projektu a je součástí jeho rozpočtu,

  • způsobilé i nezpůsobilé výdaje projektu musí být podle zákona vedeny v účetnictví příjemce podpory (zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů), nebo v daňové evidenci (zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů).

5.2 Způsobilé výdaje

V souladu s výše uvedenými základními pravidly způsobilosti jsou za způsobilé výdaje považovány tyto položky:

DPH

DPH je považováno za způsobilý výdaj v případě, že konečný příjemce není plátcem DPH nebo nemá nárok na odpočet DPH na vstupu u činností, které jsou předmětem podpory v rámci Programu. Pokud poskytnutá podpora bude propočtena ze způsobilých výdajů akce zahrnujících DPH, pak v případě, že příjemci podpory vznikne nárok na odpočet DPH, bude povinen odpovídající částku podpory vrátit.

Projektová příprava

Za způsobilé výdaje v rámci projektové přípravy jsou považovány náklady na zpracování:

  • projektové dokumentace pro územní řízení,

  • projektové dokumentace (dle §2 vyhlášky č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, ve znění pozdějších předpisů),

  • zadávací dokumentace dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění (dále jen "zákon o zadávání veřejných zakázek") (pouze zadávací dokumentace na realizaci daného opatření, nikoliv na přípravu projektu a odborný dozor) včetně organizace zadávacího řízení,

  • dokumentace pro provádění stavby (dle §3 vyhlášky č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, ve znění pozdějších předpisů),

  • energetického auditu, resp. energetického posudku, žádosti, včetně zajištění nezbytných dokladů k žádosti,

  • studie proveditelnosti (jsou-li vyžadovány),

  • další podkladové studie a analýzy dle specifických požadavků (znalecké posudky apod.).

Výdaje na přípravu projektu lze považovat za způsobilé max. do výše 5 % z celkových způsobilých přímých realizačních výdajů. Výše uvedené výdaje na projektovou přípravu jsou způsobilé v případě dodržení následujících podmínek:

1. akceptace příslušné projektové žádosti,

2. realizace výdajů na přípravu projektu nejdéle 24 měsíců před předložením žádosti, vždy však po datu 31.3.2009,

3. dodržení povinností a pravidel při výběru zpracovatele přípravné projektové dokumentace a žádosti v souladu s platným zněním zákona o zadávání veřejných zakázek,

4. uzavření Smlouvy, resp. vydání RoPD, nebo Stanovení výdajů.

U projektů čerpajících podporu dle obecného nařízení o blokových výjimkách (tj. dle nařízení Komise (ES) č. 800/2008, resp. nařízení Komise (EU) č. 651/2014) jsou výdaje na projektovou přípravu vzniklé před akceptací žádosti považovány za nezpůsobilé.

Jako způsobilé výdaje v rámci projektové přípravy nelze uznat tu část ceny (odměny zpracovatele), jejíž úhrada je podmíněna přiznáním podpory.

Technický dozor

U projektů, které čerpají podporu dle obecného nařízení o blokových výjimkách (tj. dle nařízení Komise (ES) č. 800/2008, resp. nařízení Komise (EU) č. 651/2014) jsou výdaje na technický dozor / správce stavby považovány za nezpůsobilé.

U ostatních projektů lze uplatnit výdaje na činnost odborného technického, nebo autorského dozoru do výše 3 % z celkových způsobilých přímých realizačních výdajů projektu.

Náklady na technický nebo autorský dozor nelze zahrnout do způsobilých výdajů v případě projektů realizovaných formou osobních nákladů. V případě projektů realizovaných částečně dodavatelským způsobem a částečně formou osobních nákladů lze výdaje na technický nebo autorský dozor zahrnout do výše 3 % z té části celkových přímých způsobilých výdajů, která bude určena na financování té části projektu, která bude realizována dodavatelsky.

Vícepráce

Za vícepráce jsou považovány práce, dodávky a/nebo služby, které nejsou zahrnuté v předmětu díla dle smlouvy, a zhotovitel se s objednatelem dohodl na jejich provedení. V souvislosti s vícepracemi dochází ke vzniku vícenákladů, jimiž je každé překročení jednotlivé položky výkazu výměr u stavebních prací, v případě dodávek či služeb potom každé překročení jednotlivé položky seznamu dodávek či služeb.

Položkové vícenáklady (vícepráce) lze ze strany příjemce nárokovat pouze v případech, kdy se jedná o objektivní, věcně správné a nepředvídatelné náklady vzešlé na straně příjemce podpory, nutné pro realizaci díla a tedy k naplnění cílů a parametrů projektu a jsou pokryty projektovou/rozpočtovou rezervou, která je zahrnuta přímo do smlouvy o dílo, přičemž je náležitě odvozena od rezervy dané ve Smlouvě, resp. v RoPD, nebo Stanovení výdajů, resp. v žádosti o podporu. Vícepráce jsou způsobilé do výše rezervy, která činí max. 2 % z celkových způsobilých přímých realizačních výdajů projektu.

Vícenáklady nad rámec rezervy definované ve Smlouvě, resp. v RoPD, nebo Stanovení výdajů, jsou považovány za nezpůsobilý výdaj. Vícenáklady na činnost správce stavby jsou vždy nezpůsobilým výdajem.

Méněpráce

Za méněpráce jsou považovány práce, dodávky a/nebo služby, které jsou zahrnuté v předmětu díla dle smlouvy o dílo a jejich cena je zahrnuta ve sjednané ceně a nebyly provedeny. Vícepráce lze hradit do výše méněprací, pouze pokud méněpráce nemají za následek nesplnění cílů a parametrů projektu, nebo do výše projektové rezervy, pokud je pro danou oblast podpory navržena.

Přímé realizační výdaje

Přímé realizační výdaje jsou výdaje přímo přispívající ke splnění cílů příslušného projektu. Do přímých realizačních výdajů lze zahrnout i náklady na dokumentaci skutečného provedení.

Příkladný výčet realizačních výdajů:

  • stavební práce a související služby, tj. veškeré stavební práce bezprostředně související s předmětem podpory, zejména pak:

a) stavební práce spojené se zlepšováním energetických vlastností obálky budov,

b) stavební práce spojené s instalací zařízení na využívání odpadního tepla;

  • nákup hmotného majetku (zařízení) a nehmotného majetku včetně montáže (respektive instalace). Způsobilý je hmotný/nehmotný majetek bezprostředně související s předmětem podpory v rámci „Oblasti podpory - Realizace úspor energie v budovách veřejného sektoru“.

  • zkoušky: způsobilé jsou zkoušky nebo testy související s uváděním majetku do stavu způsobilého k užívání a k prokázání splnění technických parametrů, ovšem pouze v období do kolaudace (uvedení do trvalého provozu).

5.3 Nezpůsobilé výdaje - na co obecně nelze podporu poskytnout

  • zpětné financování projektů (s výjimkou projektové přípravy, věcného příspěvku),

  • náklady na poradenské služby,

  • repasovaná a použitá zařízení, případně na použité stavební materiály a komponenty,

  • provozně neotestované technologie,

  • nákup použitého vybavení,

  • daně - DPH nebo její část, pokud existuje zákonný nárok na její odpočet v souladu s ustanovením zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů; přímé daně, daň z nemovitosti, daň z nabytí nemovitých věcí, silniční daň a clo,

  • finanční služby a poplatky (správní a místní poplatky bez přímé vazby na projekt, úroky z úvěrů, resp. zápůjček atd.),

  • výdaje na zajištění relevantních stanovisek,

  • nájem, podnájem a pacht nemovitosti, leasing movitosti a nemovitosti,

  • vyvolané investice, které nejsou spojené výhradně a přímo s účelem projektu,

  • vícenáklady, které byly předvídatelné,

  • vícenáklady nad výši méněprací s výjimkou projektů, kde je umožněno použití rezervy,

  • věcné příspěvky (vyjma poskytnutí nemovitého majetku),

  • režijní a provozní náklady,

  • osobní náklady (např. mzdové náklady na zaměstnance, kteří se podílejí na realizaci daného projektu),

  • osobní automobil, mikrobus, autobus, notebook, mobilní telefon, fotografický aparát,

  • náklady na projektovou přípravu vzniklé před akceptací žádosti, technický a autorský dozor, správce stavby v případě podpory poskytnuté dle obecného nařízení o blokových výjimkách (tj. dle nařízení Komise (EU) č. 651/2014)

  • náklady na realizaci položek, které byly podpořeny z jiných veřejných zdrojů (Na jedno opatření je možné současně čerpat podporu z více veřejných zdrojů, ne však na stejné položky),

  • náklady na zlepšení energetických vlastností obálky budov související s realizací novostaveb, nástaveb a přístaveb,

  • náklady na rekonstrukci otopné soustavy, včetně vzduchotechnických rozvodů,

  • náklady na instalaci např. termoregulačních ventilů v objektech,

  • náklady ve výši úspor provozních nákladů vygenerovaných za pět let opatřeními, na něž je požadováno poskytnutí podpory v případě, že žádost není podána v režimu veřejné podpory dle článku 38 (Investiční podpora na opatření ke zvýšení energetické účinnosti) nařízení Komise (EU) č. 651/2014, kterým se v souladu s články 107 a 108 Smlouvy o fungování EU prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné se společným trhem,

  • náklady na úsporná opatření u střech, přesahující celkové měrné náklady 2 000 Kč/m (bez DPH),

  • náklady na úsporná opatření u obvodových stěn budov, přesahující celkové měrné náklady 2 500 Kč/m2 (bez DPH),

  • náklady na úsporná opatření u výplní otvorů budov (okna, dveře), přesahující celkové měrné náklady 6 000 Kč/m2 (bez DPH),

  • zařízení nezabudované do stavby.

Příloha č. 8 k č. j.: 90650/ENV/16, 3569/M/16

Příloha č. 8

Doklady, které jsou požadovány jako přílohy k formuláři Žádosti o poskytnutí podpory

Doklad, ze kterého je patrná právní osobnost (subjektivita) žadatele - aktuální výpis z veřejného (obchodního či jiného) rejstříku (ne starší než 3 měsíce), zřizovací listina u příspěvkových organizací, stanovy organizace - nedokládá se u obcí, měst, krajů a fyzických osob;

Doklad, kterým je určena osoba pověřená jednáním s Fondem - plná moc v souladu s §441 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění (nebo v souladu s jiným relevantním právním předpisem) pro pracovníka pověřeného jednáním s Fondem (doporučuje se, aby osoba pověřená jednáním s Fondem byla u obcí členem zastupitelstva a u společností a organizací zaměstnancem dané společnosti, resp. organizace).

Územní rozhodnutí (popř. územní souhlas) v souladu se zákonem č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů - v případě stavebních investic, na stavbu v celém rozsahu s potvrzením nabytí právní moci, popřípadě stanovisko příslušného stavebního úřadu, že je stavba v souladu s územně-plánovací dokumentací a nepodléhá územnímu řízení, dále stavební povolení (pokud bylo vydáno).

Aktuální výpis z katastru nemovitostí (ne starší než 3 měsíce) - z evidence nemovitostí a snímek katastrální mapy.

V případě zateplování budov veřejného sektoru musí být žadatel vlastníkem. Pro tento účel se za vlastníka považuje i subjekt, který předmět podpory podle zákona spravuje (například příspěvkové organizace).

Energetický audit, resp. energetický posudek - je požadován u všech energetických projektů. Musí být zpracován energetickým specialistou (oprávněnou osobou podle zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů) a podle zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č. 480/2012 Sb., o energetickém auditu a energetickém posudku, ve znění pozdějších předpisů, kterými jsou stanoveny náležitosti energetického auditu, resp. energetického posudku. Energetický audit, resp. energetický posudek nesmí být v době předložení k žádosti starší více než 2 roky.

Energetický štítek obálky budovy vč. Protokolu k energetickému štítku obálky budovy dle normy ČSN 730540-2 - pokud není součástí příloh energetického auditu. Protokol k Energetickému štítku obálky budovy bude zpracován pro původní stav i pro stav po realizaci navrženého opatření.

Položkový rozpočet (originál dokladu) - struktura a členění rozpočtu bude odpovídat běžnému položkovému rozpočtu, tzn. členění na stavební objekty a provozní soubory. V rámci těchto objektů bude rozpočet dále členěn na položky, které mohou být agregované, avšak pouze do té míry, aby bylo možno posoudit základní technické parametry stavby (plocha, tloušťka a materiál tepelné izolace, plocha oken a dveří apod.). Předložený rozpočet musí být stvrzen zpracovatelem rozpočtu a ověřen žadatelem.

Budou-li součástí žádosti o podporu kromě nákladů na vlastní investici i náklady na projektovou přípravu (např. náklady na projektovou dokumentaci, energetický audit apod.) nebo náklady na dozor v průběhu výstavby, předloží žadatel o podporu kumulativní propočet veškerých nákladů. Tento propočet musí být stvrzen zpracovatelem a ověřen žadatelem.

Odborný posudek - pro potřeby Programu je jím Energetický štítek obálky budovy vč. Protokolu k energetickému štítku obálky budovy dle normy ČSN 730540-2.

Prohlášení o zateplovaných plochách - prohlášení při realizaci zlepšení tepelně technických vlastností obálky budov (v případě skupinového projektu pro každý projekt zvlášť).

Čestné prohlášení o zajištění vlastních zdrojů - čestné prohlášení žadatele o schopnosti zajištění spolufinancování do výše celkových výdajů projektu.

UPOZORNĚNÍ:

U jednotlivých projektů je Fond oprávněn stanovit další požadavky na doložení údajů.

POZNÁMKA:

Doklady, které jsou požadovány jako přílohy k formuláři žádosti, v platném znění, žadatel předkládá v originále nebo úředně ověřené kopii dokumentů. U projektové dokumentace a všech čestných prohlášení je dokládán vždy originál dokumentu. U dokladů typu územních rozhodnutí, stavebních povolení, výpisů z katastru nemovitostí, fotografií, státních účetních a finančních výkazů (za rok předcházející roku podání žádosti a za aktuální měsíc, čtvrtletí či pololetí), různých doplňujících informací apod. postačí kopie dokumentu. Fond má právo i u těchto dokladů v opodstatněných případech vyžadovat originál nebo úředně ověřenou kopii dokladu k nahlédnutí.

U jednotlivých příloh se číslují stránky, vícestránkové přílohy jsou pevně spojeny.

Příloha č. 9 k č. j.: 90650/ENV/16, 3569/M/16

Příloha č. 9

Doklady požadované ke Smlouvě / RoPD / Stanovení výdajů

Doklady, které jsou požadovány k uzavření písemné Smlouvy, resp. k vydání RoPD, nebo Stanovení výdajů, na akci, na kterou je poskytována podpora z Programu, jsou následující:

Projektová dokumentace - je předkládána jako součást zadávací dokumentace dle čl. 7, odst. 7 směrnice ke schválení Fondu.

Aktuální prohlášení o plátcovství DPH - v případě, že příjemce je plátcem DPH, ale nebude na předmět podpory uplatňovat odpočet DPH, doplní prohlášení o tuto skutečnost (vč. zdůvodnění). V případě, že příjemce bude uplatňovat částečný nárok na odpočet daně dle §72 odst. 6 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, doplní prohlášení o tuto skutečnost a uvede roční vypořádací koeficient za poslední rok.

Podklady pro stanovení přípustné výše veřejné podpory - u projektů podléhajících pravidlům veřejné podpory:

  • bloková výjimka dle nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17. června 2014 - doklady prokazující zařazení podniku mezi malé či střední podniky dle příslušného nařízení v případě uplatňování bonusu pro malé a střední podniky, prohlášení o inkasním příkazu, dokumenty prokazující, že se nejedná o podnik v obtížích ve smyslu nařízení.

  • podpora de minimis - přehled čerpání podpory de minimis za předchozí tři roky nebo čestné prohlášení, že příjemce podpory dosud podporu de minimis nečerpal.

Smlouva/y na zpracování projektové dokumentace, případně další projektové přípravy, resp. objednávka a faktura za provedené práce - pokud žadatel žádá o podporu na projektovou přípravu.

Stavební povolení s vyznačením nabytí právní moci nebo ohlášení stavby včetně případného souhlasu s provedením ohlášené stavby dle zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.

Smlouva/y o dílo, včetně položkového rozpočtu a finančního harmonogramu.

Doklady prokazující dodržení zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění, včetně příslušných smluv o dílo, pokud je požadována podpora na realizaci investice, odborný dozor, projektovou přípravu.

Doklad o technickém a autorském dozoru nad stavbou, pokud podléhá zákonu č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů - doložení oprávnění/kvalifikace fyzické osoby provádějící odborný dozor nad realizací stavby.

Smluvní doklady o autorském a technickém dozoru nad stavbou, včetně dokladů prokazujících dodržení zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění (pokud žadatel žádá o podporu na náklady s tím spojené).

Aktualizace realizačních termínů.

Kopie smluv o zřízení a vedení bankovních účtů, které budou používány při financování projektu (tj. účet, na který bude poskytována podpora a účty používané k úhradě faktur).

Doklady prokazující zajištění vlastních zdrojů (doklady k prověření bonity žadatele ve smyslu zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů - doklady prokazující zajištění vlastních zdrojů na předfinancování a spolufinancování projektu.)

Čestné prohlášení žadatele, že opatření, na které žádá o podporu, není kombinováno s metodou financování Energy Performance Contracting – EPC1.

UPOZORNĚNÍ:

U jednotlivých projektů je Fond oprávněn stanovit další požadavky na doložení údajů.

1 EPC – komplexní služba (poskytovaná privátním subjektem), která v sobě zahrnuje návrh úsporných opatření, přípravou, realizaci a zajištění financování projektu vedoucím k úsporám energie budov. Metoda funguje na splátkovém principu, zákazník tedy k její realizaci nepotřebuje žádné vlastní finanční zdroje. Klient realizaci postupně poskytovateli splácí z výsledných a smluvně garantovaných úspor. Zákazník projektu EPC tedy nikdy nebude platit víc, než za energii platí v době uzavření smlouvy a tedy počátku projektu. Veškerá rizika projektu nese poskytovatel a v případě, že úspor není dosaženo dle předem stanoveného modelu, nese poskytovatel i finanční dopady tohoto neúspěchu.

Příloha č. 10 k č. j.: 90650/ENV/16, 3569/M/16

Příloha č. 10

Doklady požadované k Závěrečnému vyhodnocení akce

Aktuální prohlášení o plátcovství DPH - pokud je žadatel plátcem DPH, avšak není oprávněn na předmět podpory uplatňovat odpočet DPH, doloží tuto skutečnost čestným prohlášením včetně zdůvodnění.

Soupis faktur včetně jejich věcné náplně - soupis faktur vyplývajících ze všech smluv o dílo (fakturace na způsobilé i nezpůsobilé výdaje), pokud faktury a jejich soupis nebyly předloženy v průběhu realizace v rámci průběžného vyplácení podpory na základě žádostí o uvolnění finančních prostředků.

Protokol o předání staveniště, u nestavebních projektů jiný relevantní doklad o zahájení realizace.

Protokol o předání a převzetí dokončené stavby (nebo dodávky), u nestavebních projektů jiný relevantní doklad o ukončení realizace.

Doklad o povolení užívání stavby v souladu se zákonem č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů (kolaudační souhlas, oznámení o užívání stavby). U nestavebních částí projektů jiný relevantní doklad (protokol) o uvedení zařízení do provozu.

Doklad prokazující vlastnictví předmětu podpory (pokud nebylo doloženo již dříve).

Stanovisko projektanta k realizované akci - potvrzení souladu realizace s projektovou dokumentací předloženou před vydáním Rozhodnutí ministra, resp. Registrací, případně zdůvodnění provedených změn.

Stanovisko energetického specialisty k realizované akci a dosaženým přínosům - žadatel doloží potvrzení energetického specialisty o skutečně dosažených úsporách energie a snížení emisí CO2 a porovnání těchto hodnot s energetickým auditem, resp. energetickým posudkem, předloženým k žádosti (případně jeho aktualizací). Stanovisko bude obsahovat i potvrzení, že dosažené parametry vycházejí ze skutečných údajů, případně že byly odborně dopočteny, není-li ve výzvě stanoveno jinak.

Faktury na nákup výrobků, zařízení a technologií a realizaci opatření s potvrzením o úhradě pokud nebyly předloženy v průběhu realizace v rámci průběžného vyplácení podpory na základě žádostí o uvolnění finančních prostředků.

Faktury na práce související s přípravou realizace opatření s potvrzením o úhradě pokud nebyly předloženy v průběhu realizace v rámci průběžného vyplácení podpory na základě žádostí o uvolnění finančních prostředků.

UPOZORNĚNÍ:

U jednotlivých typů projektů je Fond oprávněn stanovit další požadavky na doložení údajů.