Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MŽP ČR, částka 2/2014

Dodatek č. 16

ke směrnici MŽP č. 6/2010

o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR
 

Směrnice MŽP č. 6/2010 o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí České republiky ze dne 30. dubna 2010 č. j.: 1900/M/10, 36827/ENV/10 se upravuje takto:

I. V příloze k tomuto dodatku se vydává nové znění Příloh II Směrnice Ministerstva životního prostředí o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR v rámci Programu na podporu výkupů pozemků ve zvláště chráněných územích, jejich ochranných pásmech a významných krajinných prvcích účinné od 1. července 2013. Tyto Přílohy nahrazují stávající Přílohy v seznamu příloh ve směrnici.

II. Tento dodatek nabývá platnosti dnem podpisu ministra životního prostředí, účinnosti dnem 1. července 2013 a je závazný pro všechny zaměstnance ministerstva a ředitele Státního fondu životního prostředí České republiky, který přijme ve své působnosti konkrétní opatření a zabezpečí pracovní postupy zaměstnanců Státního fondu životního prostředí České republiky v souladu s touto směrnicí.

Odborný gestor: odbor ekonomických a dobrovolných nástrojů

Zpracovatel: Ing. Petr Touš
 

Mgr. Tomáš Chalupa

ministr
 

Příloha: Přílohy II Směrnice Ministerstva životního prostředí o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR v rámci Programu na podporu výkupů pozemků ve zvláště chráněných územích, jejich ochranných pásmech a významných krajinných prvcích účinné od 1. července 2013.
 

Přílohy II

Směrnice Ministerstva životního prostředí

o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR v rámci Programu na podporu výkupů pozemků ve zvláště chráněných územích, jejich ochranných pásmech a významných krajinných prvcích účinné od 1. července 2013

Státní fond životního prostředí ČR (dále jen „Fond“) byl zřízen zákonem č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí ČR a jako významný finanční zdroj na podporu ochrany a zlepšování životního prostředí je jedním ze základních ekonomických nástrojů státní politiky životního prostředí.

Základní přístupy k poskytování finančních prostředků z Fondu jsou definovány Směrnicí Ministerstva životního prostředí o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí České republiky.

Formu a zaměření podpory v rámci Programu na podporu výkupů pozemků ve zvláště chráněných územích, jejich ochranných pásmech a významných krajinných prvcích stanoví v souladu s obecně závaznými právními předpisy a podle vnějších a vnitřních ekonomických podmínek Přílohy II ke Směrnici o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR (dále jen „Přílohy II“).

Postup Fondu při výběru akcí k podpoře:

Žádosti s úplnými údaji, doložené požadovanými doklady podle Pokynů pro žadatele, které jsou zveřejněny na webu Fondu (viz www.sfzp.cz sekce Národní programy), na opatření splňující podmínky pro zařazení do Programu podpory výkupů pozemků ve zvláště chráněných územích, jejich ochranných pásmech a významných krajinných prvcích (dále jen „Program“), podané před termínem zahájení realizace opatření, budou akceptovány. Po termínu zahájení realizace může Fond akceptovat žádost pouze v odůvodněných případech, odsouhlasených správcem Fondu. Podporu nelze poskytnout na již ukončenou akci.

Pro účely Směrnice Ministerstva životního prostředí o poskytování finančních prostředků z Fondu a těchto jejích Příloh II se za termín zahájení považuje den uzavření první kupní smlouvy nebo smlouvy o smlouvě budoucí, týkající se předmětu podpory, popřípadě jiný nabývací titul. Pro posouzení, zda je podpora poskytována na dosud neukončenou akci, je rozhodující datum vydání rozhodnutí ministra o podpoře.

Akceptované žádosti Fond vyhodnotí dle kritérií uvedených v Příloze II.2 a v Pokynech pro žadatele (viz www.sfzp.cz sekce Národní programy).

Všechny takto vyhodnocené žádosti budou v závislosti na objemu disponibilních prostředků Fondu předloženy Radě Fondu k projednání s návrhy na kladné nebo záporné Rozhodnutí ministra životního prostředí o poskytnutí finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR (dále jen „Rozhodnutí“). Žádosti, které na základě vyhodnocení nebudou navrženy ke kladnému nebo zápornému řešení, mohou nadále zůstat v evidenci Fondu v případě, že nebyly projednány již na předchozích dvou Radách Fondu. Po třetím projednání žádosti Radou Fondu, kdy na akci nebylo vydáno kladné rozhodnutí, obdrží žádost automaticky záporné rozhodnutí.

Finanční objem alokovaných zdrojů Fondu na uvedené programy podléhá projednání se správcem Fondu jak z hlediska dopadů do rozpočtu Fondu, tak i z hlediska určení finančního stropu pro příjem žádostí podle těchto Příloh II.

Fond si může vyhradit právo vyžádat si i další podklady pro upřesnění žádosti, zejména podklady týkající se předmětu podpory, finančního základu pro výpočet podpory, jakož i výše podpory.

Podle těchto Příloh II se poskytují podpory z Fondu žádostem akceptovaným od nabytí účinnosti Příloh II dne 1. července 2013.

Přílohy:

Příloha č. II.1: Zásady pro poskytování finančních prostředků z Fondu

Příloha č. II.2: Program na podporu výkupů pozemků ve zvláště chráněných územích, jejich ochranných pásmech a významných krajinných prvcích
 

Tomáš Chalupa

ministr

Příloha č. II.1

ZÁSADY PRO POSKYTOVÁNÍ FINANČNÍCH PROSTŘEDKŮ ZE STÁTNÍHO FONDU ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ ČR
 

Článek I

1. Podpory se poskytují na základě Rozhodnutí a řádně uzavřených smluv mezi Fondem a příjemcem podpory.

2. Rozhodnutí s bližšími pokyny k uzavření smlouvy zašle Fond příjemci podpory do 15 dnů po jeho podpisu ministrem životního prostředí.

3. Fond může v zájmu zabezpečení řádné efektivity vynakládaných prostředků stanovit zvláštní požadavky na postup žadatele (příjemce podpory) při výběru dodavatele, a to i nad rámec stanovený zákonem o veřejných zakázkách.

4. Typy žadatelů o podporu

A - právnické osoby, které jsou založeny k nepodnikatelským účelům. Oprávněnými žadateli o podporu jsou Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky a správy národních parků.

Pokud poskytnutí podpory žadateli vylučuje nebo neumožňuje obecně závazný právní předpis, podporu nelze poskytnout.

5. Při hodnocení žádosti o podporu Fond posoudí, zda se jedná o poskytnutí podpory podle zákona č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory, v platném znění. Výsledek posouzení uvede v podkladech pro jednání Rady Fondu a pro rozhodnutí. V případě, že je nutno vést řízení o povolení výjimky s Evropskou komisí, upozorní na tuto skutečnost Ministerstvo životního prostředí, které dá podnět k řízení. Doba potřebná k řízení o povolení výjimky se nezapočítává do lhůty stanovené v článku 4, odstavec /2/ Směrnice Ministerstva životního prostředí.

6. Fond uvolňuje finanční prostředky průběžně dle náležitostí stanovených smlouvou o poskytnutí podpory (fakturační princip). Použití finančních prostředků klient průběžně dokládá bankovními výpisy. Fond je oprávněn v závažných a prokazatelných případech aplikovat zvláštní režim financování.

7. V rámci vyhlášeného programu nebudou podporována opatření, která je možné financovat z Operačního programu Životní prostředí nebo z dalších operačních programů.

8. Příjemce podpory je povinen při realizaci akce dodržovat Pravidla publicity, která jsou zveřejněna na webových stránkách Fondu (viz www.sfzp.cz sekce Národní programy).

Článek II

1. Podpora formou dotace

Finanční podpora na realizaci opatření se poskytuje formou dotace a může dosáhnout maximální limit dotace v procentuálním vyjádření ze základu pro výpočet podpory uvedený v následující tabulce.

Číslo programu

Název programu

Typ žadatele

Max. limit %dotace ze základu pro výpočet podpory

II.

Výkupy pozemků ve zvláště chráněných územích, jejich ochranných pásmech a významných krajinných prvcích

A

100

2. Změny podmínek

V případě, že dojde v průběhu realizace opatření s podporou Fondu do doby závěrečného vyhodnocení a definitivního přiznání podpory ke změně platnosti obecně platných zákonů nebo ke změně vlastnických vztahů, vyhrazuje si Fond právo přehodnotit přístup v jednotlivých případech, příp. odstoupit od smlouvy na poskytnutí podpory.

3. Termíny realizace akce

Termín realizace akce v letech uvedený v Rozhodnutí je orientační a odpovídá stavu z doby přípravy rozhodnutí. Závazné termíny realizace akce stanoví Fond ve smlouvě o poskytnutí podpory, jejich případné prodloužení v dodatku ke smlouvě. Vychází přitom z návrhu příjemce podpory a potřeby řádného splnění účelu poskytnutí podpory.

Příloha č. II.2

PROGRAM NA PODPORU VÝKUPŮ POZEMKŮ VE ZVLÁŠTĚ CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍCH, JEJICH OCHRANNÝCH PÁSMECH A VÝZNAMNÝCH KRAJINNÝCH PRVCÍCH
 

Článek I

PŘEDMĚT PODPORY

Předmětem podpory jsou výkupy pozemků ve zvláště chráněných územích, jejich ochranných pásmech a významných krajinných prvcích podle §61 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v platném znění.

Článek II

SPECIFIKACE ZÁSAD PRO POSKYTOVÁNÍ FINANČNÍ PODPORY

Finanční podpora na výkup pozemků podle Programu se poskytuje podle §61 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, Agentuře ochrany přírody a krajiny České republiky, Správě Národního parku České Švýcarsko, Správě Krkonošského národního parku, Správě Národního parku a Chráněné krajinné oblasti Šumava a Správě Národního parku Podyjí.

Pokud jsou žadateli poskytnuty finanční prostředky ze státního rozpočtu v rámci vyhlášených programů Ministerstva životního prostředí, Ministerstva zemědělství, Ministerstva pro místní rozvoj atd., nesmí podat žádost o poskytnutí podpory z Fondu na totéž opatření.

Kritéria pro výběr akcí k podpoře v rámci Programu jsou stanovena takto:

1) pozemky, jejichž výkup se realizuje přednostně:

  • v národních přírodních rezervacích,
  • v národních přírodních památkách,
  • v národních parcích.

2) ostatní vykupované pozemky:

  • v I. zónách chráněných krajinných oblastí,
  • v přírodních rezervacích, v přírodních památkách,
  • v ochranných pásmech ZCHÚ,
  • jiné pozemky, pokud je jejich výkup nezbytně nutný k ochraně kriticky ohrožených druhů živočichů nebo rostlin, k ochraně jeskyní nebo významných geomorfologických jevů.

Ve skupině 2) v kategoriích přírodní rezervace a přírodní památka se přednostně vykupují pozemky s přihlédnutím k následujícím kritériím s tím, že se jednotlivá kritéria sčítají:

  • pozemky v evropsky významných lokalitách zařazených do Národního seznamu evropsky významných lokalit schváleného nařízením vlády č. 132/2005 Sb. v platném znění,
  • pozemky na území vymezených ptačích oblastí (dle jednotlivých nařízení vlády),
  • v územích zařazených do seznamu mokřadů mezinárodního významu podle Ramsarské úmluvy anebo mokřady, které jsou uvedené v publikaci CHYTIL J., HAKROVÁ P., HUDEC K., HUSÁK Š., JANDOVÁ J., PELLANTOVÁ J. (eds.), 1999: Mokřady České republiky - přehled vodních a mokřadních lokalit ČR. - Český ramsarský výbor, Mikulov.

Dále se v obou skupinách přihlíží k těmto kritériím:

  • pozemky vyžadující speciální péči pro zachování předmětu ochrany, kterou není schopen stávající vlastník zajistit,
  • reprezentativnost a unikátnost území,
  • v územích jejichž existence je závislá na pravidelném nebo jednorázovém vkládání velkých finančních prostředků z veřejných rozpočtů,
  • pozemky, kterými se vhodně doplňuje celistvost pozemků ve státním vlastnictví.

Výše uvedené priority a podmínky stanovené pro výkupy pozemků se použijí obdobně i pro případ dražby. V takovém případě bude příslušná finanční částka zaplacena Fondem na účet příslušné organizace nebo organizační složky státu, která vydraženou cenu zaplatila z vlastních finančních zdrojů po příklepu.

Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky a správy národních parků jsou povinny vést evidenci všech vykoupených pozemků, ke kterým vykonávají právo hospodaření.

Článek III

POSTUP A POTŘEBNÉ DOKLADY PŘI PŘEDKLÁDÁNÍ ŽÁDOSTI O PODPORU, UZAVŘENÍ SMLOUVY A ZÁVĚREČNÉM VYHODNOCENÍ AKCE

1. Žádost o poskytnutí podpory z Fondu podává žadatel na formuláři podle Pokynů pro žadatele, které jsou zveřejněny na webu Fondu (viz www.sfzp.cz sekce Národní programy).

2. Nezbytné doklady, které jsou požadovány od žadatele, jako příloha k žádosti o podporu z Fondu jsou zveřejněny v Pokynech pro žadatele na webových stránkách Fondu (viz www.sfzp.cz sekce Národní programy).

3. Způsob uvolnění finančních prostředků na krytí jednotlivých kupních smluv nebo jiných nabývacích titulů:

  • finanční prostředky Fond uvolňuje na základě předložení kupní smlouvy, uzavřené organizací, nebo jiného nabývacího titulu, po jejich vkladu do katastru nemovitostí, dle mechanismu stanoveného rozhodnutím ministra životního prostředí,
  • kupní smlouvu, nebo jiný nabývací titul, po jejich vkladu do katastru nemovitostí, předkládají ředitelé organizací řediteli odboru zvláštní územní ochrany přírody a krajiny MŽP (odbor 620),
  • odsouhlasenou kupní smlouvu nebo jiný nabývací titul s žádostí o uvolnění potřebných finančních prostředků adresovanou řediteli Fondu, zasílá dopisem ředitel odboru zvláštní územní ochrany přírody a krajiny MŽP (odbor 620).

4. Nezbytné doklady, které jsou požadovány od žadatele pro závěrečné vyhodnocení akce jako příloha k Formuláři závěrečného vyhodnocení akce (ZVA) jsou zveřejněny v Pokynech pro příjemce na webových stránkách Fondu (viz www.sfzp.cz sekce Národní programy).

Článek IV

ODBORNÝ POSUDEK

Odborný posudek, který pro opatření programu na podporu výkupu pozemků ve zvláště chráněných územích, jejich ochranných pásmech a významných krajinných prvcích zpracovává odbor zvláštní územní ochrany přírody a krajiny MŽP, bude vycházet z osnovy uvedené v Pokynech pro žadatele, které jsou zveřejněny na webu SFŽP ČR (viz www.sfzp.cz sekce Národní programy).

Článek V

ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

1. Výši a procento podpory navrhuje Fond podle zásad stanovených v Příloze II.1 s přihlédnutím k odbornému posudku, zdrojům Fondu a finančním nákladům akce.

2. Fond je oprávněn na základě zjištění odborných orgánů ochrany přírody nebo na základě výsledků vlastní kontrolní činnosti v průběhu realizace akce a po dobu 10 let od schválení závěrečného vyhodnocení akce uplatnit postih vůči příjemci podpory při nedodržení podmínek stanovených uzavřenou smlouvou o poskytnutí podpory.

3. Postih vůči jednotlivým žadatelům může mít formu odejmutí části nebo celé přiznané podpory.

4. Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky, Správa Národního parku České Švýcarsko, Správa Krkonošského národního parku, Správa Národního parku a Chráněné krajinné oblasti Šumava a Správa Národního parku Podyjí mohou mezi sebou měnit příslušnost hospodaření k vykoupeným pozemkům. Vykoupené pozemky rovněž nelze po dobu deseti let ode dne nabytí vlastnického práva k předmětným pozemkům Českou republikou zcizit. Příslušná ustanovení zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, tímto nejsou dotčena.

Dodatek č. 17

ke směrnici MŽP č. 6/2010

o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR
 

Směrnice MŽP č. 6/2010 o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR ze dne 30. dubna 2010 č. j.: 1900/M/10, 36827/ENV/10 se upravuje takto:

I. V příloze k tomuto dodatku se vydává nové znění Příloh XI Směrnice Ministerstva životního prostředí o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR v rámci Programu podpory ozdravných pobytů dětí z oblastí se zhoršenou kvalitou ovzduší účinné od 1. října 2013. Tyto přílohy se doplňují do seznamu příloh ve směrnici.

II. Tento dodatek nabývá platnosti dnem podpisu ministra životního prostředí, účinnosti dnem 1. října 2013 a je závazný pro všechny zaměstnance ministerstva a ředitele Státního fondu životního prostředí ČR, který přijme ve své působnosti konkrétní opatření a zabezpečí pracovní postupy zaměstnanců Státního fondu životního prostředí ČR v souladu s touto směrnicí.

Odborný gestor: odbor ekonomických a dobrovolných nástrojů

Zpracovatelka: Mgr. Tereza Strmisková
 

Mgr. Tomáš Jan Podivínský

ministr
 

Příloha: Přílohy XI Směrnice Ministerstva životního prostředí o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR v rámci Programu podpory ozdravných pobytů dětí z oblastí se zhoršenou kvalitou ovzduší účinné od 1. října 2013
 

Přílohy XI

Směrnice Ministerstva životního prostředí

o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR v rámci Programu podpory ozdravných pobytů dětí z oblastí se zhoršenou kvalitou ovzduší účinné od 1. října 2013
 

Státní fond životního prostředí ČR (dále jen „Fond“) byl zřízen zákonem č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí ČR a jako významný finanční zdroj na podporu ochrany a zlepšování životního prostředí je jedním ze základních ekonomických nástrojů státní politiky životního prostředí.

Základní přístupy k poskytování finančních prostředků z Fondu jsou definovány Směrnicí Ministerstva životního prostředí o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí České republiky.

Formu a zaměření podpory v rámci Programu podpory ozdravných pobytů dětí z oblastí se zhoršenou kvalitou ovzduší stanoví v souladu s obecně závaznými právními předpisy a podle vnějších a vnitřních ekonomických podmínek Přílohy XI ke Směrnici o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR (dále jen „Přílohy XI“).

Postup Fondu při výběru akcí k podpoře:

Žádosti s úplnými údaji, doložené požadovanými doklady podle Pokynů pro žadatele, které jsou zveřejněny na webu SFŽP ČR (viz www.sfzp.cz sekce Národní programy), na opatření splňující podmínky pro zařazení do Programu podpory ozdravných pobytů dětí z oblastí se zhoršenou kvalitou ovzduší (dále jen „Program“), podané před termínem zahájení ozdravných pobytů, budou akceptovány. Po termínu zahájení ozdravného pobytu může Fond akceptovat žádost pouze v odůvodněných případech, odsouhlasených správcem Fondu.

Akceptované žádosti Fond vyhodnotí na základě stanovených parametrů a ekonomických ukazatelů dle kritérií uvedených v Pokynech pro žadatele.

Všechny takto vyhodnocené žádosti budou v závislosti na objemu disponibilních prostředků, alokovaných na zvláštním k tomu zřízeném účtu Fondu, předloženy Radě Fondu k projednání s návrhy na kladné nebo záporné Rozhodnutí ministra životního prostředí o poskytnutí finančních prostředků z Fondu (dále jen „Rozhodnutí“). Žádosti, které na základě vyhodnocení nebudou navrženy ke kladnému nebo zápornému řešení, mohou nadále zůstat v evidenci Fondu v případě, že nebyly projednány již na předchozích dvou Radách Fondu. Po třetím projednání žádosti Radou Fondu, kdy na akci nebylo vydáno kladné rozhodnutí, obdrží žádost automaticky záporné rozhodnutí.

Žádosti o podporu podle Příloh XI přijímá Fond v termínech, které budou vyhlašovány v jednotlivých výzvách. Výzvy se vyhlašují s ohledem na výši disponibilních (shromážděných) finančních prostředků tak, aby alokace pro konkrétní výzvu činila alespoň 3 mil. Kč. Ve výzvách budou upřesněny požadavky na předkládané žádosti a požadované doklady.

Finanční objem alokovaných zdrojů je shromažďován na zvláštním účtu Fondu, účelově zřízeném pro uvedený Program. Pokud nedojde za období více než 6 měsíců k obnově finančního objemu tak, aby byla dodržena minimální výše alokace jednotlivé výzvy, může správce Fondu uložit vyhlášení výzvy k dočerpání disponibilní částky Programu podpory podle těchto Příloh XI.

Fond si může vyhradit právo vyžádat si i další podklady pro upřesnění žádosti, zejména podklady týkající se předmětu podpory, finančního základu pro výpočet podpory, jakož i výše a formy podpory.

Podle těchto Příloh XI je poskytována podpora z Fondu žádostem akceptovaným od nabytí jejich účinnosti dne 1. října 2013.

Přílohy:

Příloha č. XI.1: Zásady pro poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR

Příloha č. XI.2: Program podpory ozdravných pobytů dětí z oblastí se zhoršenou kvalitou ovzduší

Příloha č. XI.1

ZÁSADY PRO POSKYTOVÁNÍ FINANČNÍCH PROSTŘEDKŮ ZE STÁTNÍHO FONDU ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ ČR
 

Článek I

1. Podpory se poskytují na základě "Rozhodnutí ministra životního prostředí ČR o poskytnutí podpory ze Státního fondu životního prostředí ČR" (dále jen „Rozhodnutí“) a řádně uzavřených smluv mezi Fondem a příjemcem podpory.

2. Rozhodnutí s bližšími pokyny k uzavření smlouvy zašle Fond příjemci podpory do 15 dnů po jeho podpisu ministrem životního prostředí.

3. Fond může v zájmu zabezpečení řádné efektivity vynakládaných prostředků stanovit zvláštní požadavky na postup žadatele (příjemce podpory) při výběru dodavatele, a to i nad rámec stanovený zákonem o veřejných zakázkách. Pravidla jsou stanovena v platných Pokynech pro příjemce podpory v rámci Národních programů Fondu (viz www.sfzp.cz sekce Národní programy).

4. Typy žadatelů o podporu

A - právnické osoby, které jsou založeny k nepodnikatelským účelům:

  • územní samosprávné celky (zřizovatelé dotčených škol a školských zařízení);
  • školy a školská zařízení zařazená do sítě škol

Pokud poskytnutí podpory žadateli vylučuje nebo neumožňuje obecně závazný právní předpis, podporu nelze poskytnout.

5. Fond uvolňuje finanční prostředky průběžně dle náležitostí stanovených smlouvou o poskytnutí podpory (fakturační princip). Použití finančních prostředků (dotace a vlastních zdrojů) klient průběžně dokládá bankovními výpisy. K žádosti o platbu může klient předložit i neuhrazené faktury, jejich proplacení doloží nejpozději při další žádosti o platbu. Fond je oprávněn v závažných a prokazatelných případech aplikovat zvláštní režim financování.

6. Výši a strukturu financování předmětu podpory je Fond oprávněn posoudit v rámci podání žádosti a vyhodnocení bonity žadatele i ve spolupráci s dalšími poskytovateli finančních prostředků.

7. Fond je oprávněn odsouhlasit změnu technických parametrů akce oproti parametrům stanoveným v Rozhodnutí v rozmezí +/- 10 % bez úpravy výše stanovené podpory, přičemž nesmí být narušen účel poskytnuté podpory a sníženy ekologické a jiné efekty stanovené

Rozhodnutím ministra. Má-li dojít k zúžení rozsahu parametrů, vyhodnotí Fond jeho dopad a podporu případně úměrně sníží.

Článek II

1. Formy finanční podpory

Finanční podpora na realizaci opatření se poskytuje formou dotace a může dosáhnout maximální limit dotace v procentuálním vyjádření ze základu pro výpočet podpory, zároveň je limitována maximální pevnou částkou dotace, uvedenou v tabulce Maximálních limitů dotace v Příloze č. XI.2 s tím, že stanovené limity dotace může Fond snížit v návaznosti na komplexní posouzení podporovaného opatření.

2. Podpora formou dotace

Fond má právo navrhnout změny požadovaného % poměru a finančního objemu dotace v rámci podmínek daného programu. Návrh změny požadovaného poměru a výše dotace vychází z komplexního posouzení ekonomické analýzy předloženého opatření. O případnou změnu bude upravena i výše vlastních zdrojů.

Dotace se uvolňují procentním podílem až do výše 90 % celkově přiznané výše dotace (tento postup se uplatňuje průběžně u každé žádosti o platbu), zbytek finančních prostředků do výše 10 % celkové dotace uhradí Fond po konečném přiznání dotace v rámci závěrečného vyhodnocení, které žadatel předkládá v termínu podle smlouvy.

3. Změny podmínek

V případě, že dojde v průběhu realizace opatření s podporou Fondu do doby závěrečného vyhodnocení akce a definitivního přiznání podpory ke změně platnosti obecně platných zákonů nebo ke změně vlastnických vztahů, vyhrazuje si Fond právo přehodnotit přístup v jednotlivých případech, příp. odstoupit od smlouvy na poskytnutí podpory.

4. Souběh podpory z Fondu a jiných centrálních zdrojů

Souběh podpory z Fondu a jiných centrálních zdrojů je možný.

5. Změna příjemce podpory

V případech, kdy po vydání Rozhodnutí o poskytnutí podpory má dojít k odůvodněné změně příjemce podpory, může tuto změnu povolit a promítnout do smlouvy o podpoře Fond bez toho, aby bylo nutno provést změnu samotného rozhodnutí o poskytnutí podpory. Podmínkou použití tohoto postupu je, že nový příjemce může dle platných zásad obdržet daný typ podpory a že tím nebude ohroženo splnění požadovaného účelu dané akce, ani dalších stanovených podmínek.

6. Termíny realizace akce

Termín realizace akce v letech uvedený v Rozhodnutí ministra o poskytnutí podpory je orientační a odpovídá stavu z doby přípravy Rozhodnutí. Závazné termíny realizace akce stanoví Fond ve smlouvě o poskytnutí podpory, jejich případné prodloužení v dodatku ke smlouvě. Vychází přitom z návrhu příjemce podpory a potřeby řádného splnění účelu poskytnutí podpory.

7. Publicita

Příjemce podpory je povinen při realizaci akce dodržovat Pravidla publicity, která jsou zveřejněna na webových stránkách Fondu (viz www.sfzp.cz sekce Národní programy) a upřesněna ve smlouvě o poskytnutí podpory.

Příloha č. XI.2

PROGRAM PODPORY OZDRAVNÝCH POBYTŮ DĚTÍ Z OBLASTÍ SE ZHORŠENOU KVALITOU OVZDUŠÍ
 

Cílem Programu je zlepšení zdravotního stavu a posílení environmentálního vědomí u dětí školního věku z oblastí se zhoršenou kvalitou ovzduší.

Podpora v rámci Programu je poskytována na realizaci ozdravných pobytů dětí se zaměřením na environmentální výchovu. Povinností statutárního zástupce nebo zřizovatele školy je zajistit takové ubytovací zařízení, aby odpovídalo dále uvedeným kritériím pro výběr zařízení poskytujícího ozdravný pobyt dětí.

Doporučenou, nikoliv nutnou, součástí ozdravného pobytu je i odborné sledování jeho efektivity tj. změn funkcí dýchacích cest dětí spolu s vyšetřením dětí. Tato spirometrická vyšetření je vhodné provádět na počátku, během a na konci ozdravného pobytu (uvedená vyšetření zajistí příjemce podpory nebo ubytovací zařízení).

Režim ozdravných pobytů bude obsahovat odborně vedené činnosti vedoucí k ozdravění dýchacích cest dětí, rozvoji motoriky a psychiky dětí (příjemce podpory se čestným prohlášením zaváže k zajištění uvedených činností).

Podporovaná délka ozdravných pobytů dětí se zaměřením na ekologickou výchovu je v rozsahu 10 až 15 dní.

Finanční podpora z Fondu na ozdravné pobyty se zaměřením na environmentální výchovu dětí z oblastí se zhoršenou kvalitou ovzduší je zaměřena na cílovou skupinu žáků 1. stupně základních škol.

Předmětem podpory jsou náklady na ubytování a stravování žáků, na hromadnou přepravu, dále pak náklady na zajištění environmentálně zaměřeného programu (např. na služby či lektorné spojené se zajištěním programu, na pomůcky, které jednoznačně a prokazatelně souvisí s environmentální výchovou).

Maximální limity dotace

Číslo programu

Název programu

Typ žadatele

Max. limit %dotace ze základu pro výpočet podpory

XI.1

Podpora ozdravných pobytů dětí z oblastí se zhoršenou kvalitou ovzduší

A

90 1)

max. 350 Kč na 1 žáka a den 2)

1) podpora formou dotace je poskytována až do výše 90 % celkových uznatelných nákladů

2) maximální výše dotace na jednoho žáka na den včetně veškerých dalších výdajů
 

V případě poskytnutí dotace v režimu veřejné podpory je výše dotace omezena právními předpisy EU a bude poskytnuta v souladu s články 107 a 108 Smlouvy o fungování EU. Podpora v režimu de minimis bude poskytována dle nařízení Komise (ES) č. 1998/2006 o použití článků 87 a 88 Smlouvy na podporu de minimis.

Podmínky pro poskytnutí podpory z Programu dle Příloh XI:

1) Ozdravné pobyty pro žáky 1. stupně základních škol z oblastí se zhoršenou kvalitou ovzduší, v kterých koncentrace suspendovaných částic PM10 překročily minimálně ve 4 letech v období 2007 - 2011 denní imisní limit 50 mg/m3 více než 35x za rok1).

2) Realizace ozdravného pobytu dětí v lokalitách doporučených krajskými hygienickými stanicemi 2), 3) a kde není překračován denní imisní limit suspendovaných částic PM10 uvedený v příloze č. 1 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší. Mapa lokalit, ve kterých není překračován denní imisní limit suspendovaných částic PM10 dle výše uvedeného zákona, bude součástí výzvy.

3) Ozdravný pobyt bude realizován v období plné topné sezóny (listopad - duben), kdy je prokázán pozitivní vliv ozdravných pobytů na zdraví dětí.

4) Ozdravný pobyt bude realizován v objektech, které odpovídají hygienickým požadavkům, tj. umístěním, plošným komfortem, vybavením, mikroklimatickými podmínkami (příjemce podpory doloží česné prohlášení).

5) Poskytované stravování musí být v souladu se zásadami zdravé výživy odpovídající věku dětí (příjemce podpory doloží čestné prohlášení poskytovatele stravování o splnění požadovaných podmínek).

6) Místo realizace ozdravného pobytu bude v České republice s tím, že budou minimalizovány náklady na dopravu, tj. využití nejblíže dostupné lokality splňující ostatní uvedené podmínky pro poskytnutí podpory.

7) V rámci ozdravného pobytu bude medializována podpora z Ministerstva životního prostředí/Fondu a dalších donorů.

8) Významnou součástí ozdravného pobytu je environmentálně zaměřený výukový/vzdělávací program, který bude zajišťován kvalifikovanými pedagogy. Výuka bude zaměřena na ochranu životního prostředí, Naturu, zdravý životní styl, udržitelnou spotřebu, aj. (odborný posudek poskytne Ministerstvo životního prostředí).

9) Minimální délka souvislého ozdravného pobytu dítěte je 10 dní.

10) Nezbytnou podmínkou ozdravných pobytů je úprava režimu práce a odpočinku, což představuje zkrácení výuky, přesun výuky do venkovního prostoru, zajištění dostatečného aktivního pohybu v přírodě (příjemce podpory se čestným prohlášením zaváže k zajištění uvedených požadavků).

11) Ubytovací objekt bude obsahovat zařízení pro využívání volného času (příjemce podpory doloží čestné prohlášení poskytovatele ubytování o splnění požadované podmínky).

Akceptované žádosti Fond vyhodnotí na základě environmentálních a ekonomických ukazatelů.

Kritéria pro výběr projektů:

  • Míra znečištění ovzduší v příslušné oblasti se zhoršenou kvalitou ovzduší1, kde je škola či školské zařízení lokalizováno
  • Rozpočet a efektivita nákladů
  • Rozsah a kvalita environmentálně zaměřeného programu

Podrobnější podmínky pro poskytnutí podpory budou stanoveny v jednotlivých výzvách. Součástí výzvy bude též rozdělení alokace podle konkrétních regionálních zdrojů, tj. shromážděných finančních prostředků.

1) Zonace oblastí se zhoršenou kvalitou ovzduší bude součástí vyhlášených výzev.

2) Vymezení vhodných lokalit pro realizaci ozdravných pobytů bude součástí vyhlášených výzev.

3) V případě, že žadatel uvede v žádosti lokalitu ozdravného pobytu, kde nejsou překračovány imisní limity uvedené v příloze č. 1 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ale bude mimo vymezené lokality ve vyhlášené výzvě, potom musí doložit stanovisko krajské hygienické stanice, že vybrané místo splňuje podmínky pro realizaci ozdravného pobytu dětí 1. stupně základních škol.

Dodatek č. 18

ke směrnici MŽP č. 6/2010

o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR
 

Směrnice MŽP č. 6/2010 o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR ze dne 30. dubna 2010 č. j.: 1900/M/10, 36827/ENV/10 se upravuje takto:

I. V příloze k tomuto dodatku se vydává nové znění Příloh XVI Směrnice Ministerstva životního prostředí o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR v rámci Programu zeleň do měst a jejich okolí účinné od 23. října 2013. Tyto přílohy se doplňují do seznamu příloh ve směrnici.

II. Tento dodatek nabývá platnosti dnem podpisu ministra životního prostředí, účinnosti dnem 23. října 2013 a je závazný pro všechny zaměstnance ministerstva a ředitele Státního fondu životního prostředí ČR, který přijme ve své působnosti konkrétní opatření a zabezpečí pracovní postupy zaměstnanců Státního fondu životního prostředí ČR v souladu s touto směrnicí.

Odborný gestor: odbor ekonomických a dobrovolných nástrojů

Zpracovatelka: Mgr. Tereza Strmisková
 

Mgr. Tomáš Jan Podivínský

ministr
 

Příloha: Přílohy XVI Směrnice Ministerstva životního prostředí o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR v rámci Programu zeleň do měst a jejich okolí účinné od 23. října 2013
 

Přílohy XVI

„Směrnice Ministerstva životního prostředí o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR“ v rámci Programu zeleň do měst a jejich okolí účinné od 23. října 2013

 

Státní fond životního prostředí ČR (dále jen „Fond“) byl zřízen zákonem č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí ČR a jako významný finanční zdroj na podporu ochrany a zlepšování životního prostředí je jedním ze základních ekonomických nástrojů státní politiky životního prostředí.

Základní přístupy k poskytování finančních prostředků z Fondu jsou definovány Směrnicí Ministerstva životního prostředí o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí České republiky.

Formu a zaměření podpory v rámci Programu zeleň do měst a jejich okolí stanoví v souladu s obecně závaznými právními předpisy a podle vnějších a vnitřních ekonomických podmínek Přílohy XVI ke Směrnici o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR (dále jen „Přílohy XVI“).

Postup Fondu při výběru akcí k podpoře:

Žádosti s úplnými údaji, doložené požadovanými doklady podle Pokynů pro žadatele, které jsou zveřejněny na webu Fondu (viz www.sfzp.cz sekce Národní programy) na opatření splňující podmínky pro zařazení do některého z vyhlášených programů, budou akceptovány. Po termínu zahájení realizace může Fond akceptovat žádost pouze v odůvodněných případech, odsouhlasených správcem Fondu.

Akceptované žádosti Fond vyhodnotí na základě ekologických a ekonomických ukazatelů a technické úrovně řešení dle kritérií uvedených v Pokynech pro žadatele (viz www.sfzp.cz sekce Národní programy).

Všechny takto vyhodnocené žádosti budou v závislosti na objemu disponibilních prostředků Fondu předloženy Radě Fondu k projednání s návrhy na kladné nebo záporné Rozhodnutí ministra životního prostředí o poskytnutí finančních prostředků z Fondu (dále jen „Rozhodnutí“). Žádosti, které na základě vyhodnocení nebudou navrženy ke kladnému nebo zápornému řešení, mohou nadále zůstat v evidenci Fondu v případě, že nebyly projednány již na předchozích dvou Radách Fondu. Po třetím projednání žádosti Radou Fondu, kdy na akci nebylo vydáno kladné Rozhodnutí, obdrží žádost automaticky záporné Rozhodnutí.

Finanční objem alokovaných zdrojů Fondu na uvedené programy podléhá projednání se správcem Fondu jak z hlediska dopadů do rozpočtu Fondu, tak i z hlediska určení finančního stropu pro příjem žádostí podle těchto Příloh XVI.

Fond si může vyhradit právo vyžádat si i další podklady pro upřesnění žádosti, zejména podklady týkající se předmětu podpory, finančního základu pro výpočet podpory a stanovení výše podpory.

Podle těchto Příloh XVI se poskytují podpory z Fondu žádostem akceptovaným od nabytí účinnosti Příloh XVI.

Příloha č. XVI. 1: Obecné zásady pro poskytování finančních prostředků z Fondu

Příloha č. XVI. 2: Program zeleň do měst a jejich okolí

Příloha č. XVI. 1

Obecné zásady pro poskytování finančních prostředků z Fondu
 

1. Podpory se poskytují na základě "Rozhodnutí ministra životního prostředí o poskytnutí podpory ze Státního fondu životního prostředí ČR" (dále jen "Rozhodnutí") a řádně uzavřených smluv mezi Fondem a příjemcem podpory.

2. Rozhodnutí s bližšími pokyny k uzavření smlouvy zašle Fond příjemci podpory do 15 dnů po jeho podpisu ministrem životního prostředí.

3. Fond může v zájmu zabezpečení řádné efektivity vynakládaných prostředků stanovit zvláštní požadavky na postup žadatele (příjemce podpory) při výběru dodavatele, a to i nad rámec stanovený zákonem o veřejných zakázkách.

4. Při hodnocení žádosti o podporu Fond posoudí, zda se jedná o poskytnutí podpory podle zákona č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory, v platném znění. Výsledek posouzení uvede v podkladech pro jednání Rady Fondu a pro Rozhodnutí. V případě, že je nutno vést řízení o povolení výjimky s Evropskou komisí, upozorní na tuto skutečnost Ministerstvo životního prostředí, které dá podnět k řízení. Doba potřebná k řízení o povolení výjimky se nezapočítává do lhůty stanovené v článku 4, odstavec /2/ Směrnice Ministerstva životního prostředí.

5. Fond uvolňuje finanční prostředky průběžně dle náležitostí stanovených smlouvou o poskytnutí podpory na základě předložených platných účetních dokladů, a to poměrem % dotace a % vlastních zdrojů. Použití finančních prostředků (dotace a vlastních zdrojů) příjemce podpory průběžně dokládá bankovními výpisy.

6. Fond je oprávněn odsouhlasit změnu technických parametrů akce oproti parametrům stanoveným v Rozhodnutí v rozmezí +/- 10 % bez úpravy výše stanovené podpory, přičemž nesmí být narušen účel poskytnuté podpory a sníženy ekologické efekty stanovené Rozhodnutím. Má-li dojít k zúžení rozsahu technických parametrů, vyhodnotí Fond jeho dopad a podporu případně úměrně sníží.

7. V případě, že dojde v průběhu realizace opatření s podporou Fondu do doby závěrečného technicko-ekonomického vyhodnocení a definitivního přiznání podpory ke změně platnosti obecně platných zákonů nebo ke změně vlastnických vztahů, vyhrazuje si Fond právo přehodnotit přístup v jednotlivých případech, příp. odstoupit od smlouvy na poskytnutí podpory.

8. Termín realizace akce v letech uvedený v Rozhodnutí je orientační a odpovídá stavu z doby přípravy Rozhodnutí. Závazné termíny realizace akce stanoví Fond ve smlouvě o poskytnutí podpory, jejich případné prodloužení v dodatku ke smlouvě. Vychází přitom z návrhu příjemce podpory a potřeby řádného splnění účelu poskytnutí podpory.

9. Žadatel (příjemce podpory) je povinen při zadávacích řízeních pro výběr dodavatele služeb, stavebních prací či dodávek postupovat podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách v platném znění.

10. Použití finančních prostředků (dotace a vlastních zdrojů) příjemce podpory průběžně dokládá bankovními výpisy. K žádosti o platbu může příjemce podpory předložit i neuhrazené faktury, jejich proplacení doloží při další žádosti o platbu. Fond je oprávněn v závažných a prokazatelných případech aplikovat zvláštní režim financování.

11. Dotace se uvolňují procentním podílem až do výše 90 % celkově přiznané výše dotace (tento postup se uplatňuje průběžně u každé žádosti o platbu), zbytek finančních prostředků do výše 10 % celkové dotace uhradí Fond po konečném přiznání dotace v rámci závěrečného vyhodnocení, které žadatel předkládá v termínu podle smlouvy.

12. Příjemce podpory je povinen při realizaci akce dodržovat Pravidla publicity, která jsou zveřejněna na webových stránkách Fondu (viz www.sfzp.cz sekce Národní programy).

Příloha č. XVI. 2

Program zeleň do měst a jejich okolí
 

Článek I

PŘEDMĚT PROGRAMU

Předmětem Programu zeleň do měst a jejich okolí (dále jen „Program“) je podpora obnovy a zhodnocení přírodních ploch ve městech, obcích a jejich širším okolí. Zkvalitnění životního prostředí a vizuální atraktivity intravilánu i extravilánu obce jak pro jeho obyvatele, tak návštěvníky. Podpora v rámci Programu je tak zaměřena na výsadbu zeleně na stávajících zelených nebo nijak neupravených plochách, dále na revitalizaci příměstských lesů s ohledem na plnění rekreační funkce lesa. V kombinaci s touto aktivitou je podpořena obnova a budování cest, komunikací, mostků a chodníků, odpočinkových zón a budování vodních systémů. Realizace podporovaných aktivit povede k redukci znečišťujících látek v ovzduší, udržení a zlepšení biologické diverzity, zvýšení atraktivity urbanizované krajiny a její využívání k rekreaci občanů.

Článek II

PODPOROVANÉ AKTIVITY

Programem podporované aktivity jsou:

a) revitalizace příměstských lesů (nemusí se jednat o PUPFL)

b) zakládání a obnova komponovaných ploch městské nebo příměstské zeleně

c) podpora správy zeleně - podpora záměrů na inventarizaci sídelní zeleně (chybějící pasporty jako základní systémová podmínka obnovy a zakládání zeleně)

d) pořízení nového, či rekonstrukce stávajícího mobiliáře vč. doplňkových sportovně - rekreačních objektů a herních prvků pro děti - pouze jako doplňková aktivita bodu a) a b)

e) obnova a budování cest, komunikací, mostků a odpočinkových zón - pouze jako doplňková aktivita bodu a) a b)

f) vybudování nových vodních prvků - pouze jako doplňková aktivita bodu a) a b)

g) budování nově navržených nebo rekonstrukce stávajících naučných stezek - pouze jako doplňková aktivita bodu a) a b)

h) odstranění černých skládek (mimo CHÚ v různém stupni ochrany) - pouze jako doplňková aktivita bodu a) a b)

Článek III

OPRÁVNĚNÍ ŽADATELÉ A VÝŠE DOTACE

Oprávněnými žadateli jsou:

a) obec, městys, město, statutární město a městská část dle zákona č. 128/2000 Sb., zákona o obcích (dále „obec“),

b) hlavní město Praha a městské části dle zákona č. 131/2000 Sb., zákona o hlavním městě Praze (dále „obec“)

Číslo programu

Název programu

Max. výše dotace

Minimální celkové náklady

Max. limit % dotace ze základů pro výpočet dotace

XVI

Program zeleň do měst a jejich okolí

10 000 tis. Kč

250 tis. Kč

80%

Žadatel může být bonifikován s tím, že celková výše dotace nepřekročí 90% celkových způsobilých nákladů, podmínky bonifikace budou upřesněny ve výzvě. Žadatel je oprávněn podat v rámci jedné výzvy Programu pouze jednu žádost o poskytnutí dotace.

Článek IV

ZPŮSOBILÉ NÁKLADY

Dotace bude poskytnuta na úhradu způsobilých nákladů Programu, kterými jsou zejména:

a) náklady přímo související s provedením opatření v rámci podporovaných aktivit

b) náklady na inventarizaci sídelní zeleně

c) náklady na odstranění stávajících nefunkčních přírodních či krajinářských prvků a zeleně a na realizaci nových prvků, s tím přímo související výstavbu či rekonstrukci nezpevněných i zpevněných komunikací (odpovídajícího typu), mostků, propustí, chodníků, rekonstrukci stávajícího a pořízení a instalaci nového mobiliáře

d) náklady na demolici stávajících nefunkčních zařízení ve veřejných prostranstvích a následná rekultivace těchto ploch v souladu s daným prostředím do výše 15 % celkových způsobilých nákladů projektu

e) nezbytné odborné práce přímo související s výsadbou dřevin, rekonstrukcí pěších komunikací, terénními úpravami, instalací mobiliáře či obnovou nebo vybudováním vodních prvků

f) náklady spojené s revitalizací lesních porostů

g) náklady spojené s kácením dřevin do výše 20% celkových způsobilých výdajů

h) náklady spojené s budováním nově navržených nebo s rekonstrukcí stávajících naučných stezek

i) náklady spojené s odstraněním černých skládek (mimo CHÚ v různém stupni ochrany)

Článek V

PODMÍNKY PRO POSKYTNUTÍ PODPORY

1. Žádost o podporu předkládá oprávněný žadatel, viz výše.

2. Opatření je možné realizovat pouze na plochách:

a) které jsou v územním plánu obce vymezeny jako plochy veřejných prostranství (Vyhláška č. 501/2006 Sb., §7) v zastavěném a zastavitelném území obce

b) které byly u obcí bez územního plánu k 1. září 1966 vymezeny jako zastavěné území obce, jsou vyznačeny v mapách evidence nemovitostí a slouží jako plochy veřejných prostranství

c) které jsou v katastru obce a mají sloužit veřejnosti pro rekreaci, volný čas a osvětu a vzdělávání

Příjemcem podpory musí být vlastník nebo nájemce pozemku (nebo musí prokázat jiný právní vztah k pozemku na úrovni vlastnictví nebo nájmu, např. právo hospodaření), na kterém bude zajištěna udržitelnost projektu po dobu nejméně 10 let od ukončení realizace projektu, případně musí disponovat smlouvou s vlastníkem pozemku, ve které vlastník vyjádří souhlas s realizací projektu na jeho pozemku a umožní příjemci podpory zajištění udržitelnosti projektu, následnou péči a údržbu realizovaného opatření po dobu nejméně 10 let od ukončení realizace projektu (dle charakteru projektu může Fond dobu udržitelnosti upravit smlouvou).

3. Přílohou žádosti je Popis projektu v předepsané struktuře, která je přílohou výzvy.

4. Příjemce podpory zajistí nákup a pořízení všech v žádosti specifikovaných položek při dodržení principu 3E (hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti).

5. Finanční podpora se nevztahuje na demolice bez rekultivace veřejných prostranství. Náklady na doprovodná technická opatření dle bodu d), e), f), g), h) čl. II (doplňkové aktivity) nesmí překročit 50 % způsobilých nákladů.

6. Pokud vzniká demolicí zařízení reálné popř. potenciální riziko kontaminace horninového prostředí, povrchových či podzemních vod, je nutné, aby součástí projektové dokumentace bylo odborné stanovisko Odboru environmentálních rizik a ekologických škod Ministerstva životního prostředí.

Článek VI

NEZBYTNÉ DOKLADY PRO POSKYTNUTÍ DOTACE

1. Doklady nezbytné pro podání žádosti o dotaci:

a) Formulář žádosti včetně položkového rozpočtu.

b) Doklad o právní subjektivitě žadatele (aktuální výpis z registru ekonomických subjektů, kterým doloží uvedené identifikační údaje) a usnesení z ustavujícího zastupitelstva, na kterém byl zvolen starosta.

c) Popis projektu dle předepsané osnovy, který umožní kontrolu z věcného, ekonomického a ekologického hlediska (zákres situace do katastrální mapy, doplněný o grafické znázornění majetkoprávních poměrů lokality u opatření realizovaných obcí).

d) Čestné prohlášení, že na realizaci opatření nebyla poskytnuta podpora z jiných veřejných prostředků ČR a EU.

2. Doklady předkládané před podpisem smlouvy o poskytnutí dotace:

a) Prohlášení žadatele, zda je, či není plátcem DPH ve vztahu k předmětu realizace projektu,

b) Doklad (např. ve formě čestného prohlášení), že předmět podpory není využíván k podnikání,

c) Rozhodnutí orgánů státní správy požadovaná pro daný druh opatření příslušnými obecně závaznými právními předpisy a věcně a místně příslušnými orgány státní správy (např. územní rozhodnutí, stavební povolení či vyjádření věcně a místně příslušného orgánu státní správy, že opatření nepodléhá vydání územního rozhodnutí či stavebního povolení, rozhodnutí o nakládání s vodami, závazné stanovisko k zásahu do významného krajinného prvku, souhlas orgánů památkové ochrany, výjimka ze zákona o ochraně přírody a krajiny apod.), jsou-li pro daný typ opatření relevantní. Rozhodnutí vydaná ve správním řízení musí být opatřena doložkou právní moci,

d) Prováděcí projekt včetně podrobného položkového rozpočtu,

e) Odborný posudek, ve kterém je doporučena realizace akce, posudek zajistí Fond.

Odborný posudek bude vycházet z této osnovy:

i. Obecné údaje;

ii. Adresát a účel posudku;

iii. Základní charakteristika opatření (dále opatření), náklady na realizaci, období realizace, výše dotace;

iv. Posouzení potřebnosti opatření a účelnosti navrženého řešení z hlediska ochrany životního prostředí, posouzení možnosti aplikace nejlepších dostupných technik a postupů a jejich preference vůči klasickým řešením a posouzení výše nákladů na realizaci opatření;

v. Posouzení, zda navržená opatření budou prováděna v souladu s daným venkovským/městským prostředím a realizace opatření a projektů vedou ke zlepšení celkového stavu veřejných prostranství, přírodních prvků a zeleně v obci tak, aby byl zachován, či obnoven celkový ráz obce;

vi. Vyhodnocení jednotlivých variant v případě variantního řešení;

vii. Jednoznačné stanovisko, zda se opatření doporučuje realizovat v předloženém rozsahu, časovém období s finanční podporou z Fondu;

Článek VII

KRITÉRIA PRO VÝBĚR PROJEKTŮ

Kritéria pro hodnocení žádostí jsou:

a) soulad projektu se zaměřením Programu,

b) ucelenost řešeného území,

c) kvalita projektu (jasný realizační a časový harmonogram),

d) efektivita nákladů.

Nezbytnou podmínkou pro poskytnutí dotace je soulad navrženého opatření s cíli Programu.

ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

1. Fond je oprávněn na základě zjištění příslušných odborných orgánů nebo na základě výsledků vlastní kontrolní činnosti uplatnit postih vůči příjemci podpory při nedodržení podmínek stanovených uzavřenou smlouvou o poskytnutí podpory. Neoprávněné použití dotace nebo zadržení dotace bude klasifikováno jako porušení rozpočtové kázně podle §22 odst. 2 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, ve znění pozdějších předpisů.

2. Postih vůči jednotlivým příjemcům podpory může mít formu odejmutí části nebo celé přiznané dotace.

Dodatek č. 19

ke směrnici MŽP č. 6/2010

o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR
 

Směrnice MŽP č. 6/2010 o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR ze dne 30. dubna 2010 č. j.: 1900/M/10, 36827/ENV/10 se upravuje takto:

I. V příloze k tomuto dodatku se vydává nové znění Příloh IV Směrnice Ministerstva životního prostředí o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR v rámci Programu podpory obcí ležících v regionech národních parků účinné od 31. října 2013. Tyto přílohy se doplňují do seznamu příloh ve směrnici.

II. Tento dodatek nabývá platnosti a účinnosti dnem podpisu ministra životního prostředí, a je závazný pro všechny zaměstnance ministerstva a ředitele Státního fondu životního prostředí České republiky, který přijme ve své působnosti konkrétní opatření a zabezpečí pracovní postupy zaměstnanců Státního fondu životního prostředí České republiky v souladu s touto směrnicí.

Odborný gestor: odbor ekonomických a dobrovolných nástrojů

Zpracovala: Bc. Jana Pokorná
 

Mgr. Tomáš Jan Podivínský

ministr
 

Příloha: Přílohy IV Směrnice Ministerstva životního prostředí o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR v rámci Programu podpory obcí ležících v regionech národních parků účinné od 31. října 2013
 

Přílohy IV

„Směrnice Ministerstva životního prostředí

o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR“ v rámci Programu podpory obcí ležících v regionech národních parků účinné od 31.10.2013
 

Státní fond životního prostředí ČR (dále jen „Fond“) byl zřízen zákonem č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí ČR a jako významný finanční zdroj na podporu ochrany a zlepšování životního prostředí je jedním ze základních ekonomických nástrojů státní politiky životního prostředí.

Základní přístupy k poskytování finančních prostředků z Fondu jsou definovány Směrnicí Ministerstva životního prostředí o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí České republiky.

Formu a zaměření podpory v rámci Programu podpory obcí ležících v regionech národních parků (regionem národního parku se rozumí správní území obcí, jejichž alespoň část správního území leží v národním parku) stanoví v souladu s obecně závaznými právními předpisy a podle vnějších a vnitřních ekonomických podmínek Přílohy IV ke Směrnici o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR (dále jen „Přílohy IV“).

Postup Fondu při výběru akcí k podpoře:

Žádosti s úplnými údaji, doložené požadovanými doklady podle Pokynů pro žadatele, které jsou zveřejněny na webu SFŽP ČR (viz www.sfzp.cz sekce Národní programy), na opatření splňující podmínky pro zařazení do Programu podpory obcí ležících v regionech národních parků (dále jen „Program“), podané před termínem zahájení realizace opatření, budou akceptovány. Po termínu zahájení realizace může Fond akceptovat žádost pouze v odůvodněných případech, odsouhlasených správcem Fondu. Podporu nelze poskytnout na již ukončenou akci.

Pro účely Směrnice Ministerstva životního prostředí o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR a těchto jejích Příloh IV se za termín zahájení realizace stavby považuje den, kdy je objednavatelem předáno dodavateli staveniště se zpracováním zápisu (protokolu) o předání staveniště. U nestavebních akcí se za termín zahájení považuje den uzavření smlouvy o dílo. Za termín dokončení stavby se považuje den, kdy je na stavbu vydán kolaudační souhlas podle příslušných ustanovení stavebního zákona v platném znění, resp. datum z předávacího protokolu o ukončení akce. Pro posouzení, zda je podpora poskytována na dosud neukončenou akci, je rozhodující datum vydání rozhodnutí ministra o podpoře. Náklady na výrobu informačních tabulí, které musí být instalovány na všechny investiční akce financované Fondem, budou započítávány do uznatelných nákladů.

Akceptované žádosti Fond vyhodnotí na základě ekologických a ekonomických ukazatelů a technické úrovně řešení, a to v každé složce životního prostředí dle kritérií uvedených v Pokynech pro žadatele.

Všechny takto vyhodnocené žádosti budou v závislosti na objemu disponibilních prostředků Fondu předloženy Radě Fondu k projednání s návrhy na kladné nebo záporné Rozhodnutí ministra životního prostředí o poskytnutí finančních prostředků z Fondu (dále jen „Rozhodnutí“).

Žádosti o podporu podle Příloh IV přijímá Fond v termínech, které budou vyhlašovány v jednotlivých výzvách. Ve výzvách budou upřesněny požadavky na předkládané žádosti, požadované doklady a výše finanční alokace.

Finanční objem alokovaných zdrojů Fondu na uvedené programy podléhá projednání se správcem Fondu jak z hlediska dopadů do rozpočtu Fondu, tak i z hlediska určení finančního stropu pro příjem žádostí podle těchto Příloh IV.

Fond si může vyhradit právo vyžádat si i další podklady pro upřesnění žádosti, zejména podklady týkající se předmětu podpory, finančního základu pro výpočet podpory, jakož i výše a formy podpory.

Podle těchto Příloh IV se poskytují podpory z Fondu žádostem akceptovaným od nabytí účinnosti Příloh IV dne 31. října 2013.

Přílohy:

Příloha č. IV.1: Zásady pro poskytování finančních prostředků z Fondu

Příloha č. IV.2: Program podpory obcí ležících v regionech národních parků

Příloha č. IV.1

ZÁSADY PRO POSKYTOVÁNÍ FINANČNÍCH PROSTŘEDKŮ ZE STÁTNÍHO FONDU ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ ČR
 

Článek I

1. Podpory se poskytují na základě "Rozhodnutí ministra životního prostředí ČR o poskytnutí podpory ze Státního fondu životního prostředí ČR" (dále jen "Rozhodnutí") a řádně uzavřených smluv mezi Fondem a příjemcem podpory.

2. "Rozhodnutí" s bližšími pokyny k uzavření smlouvy zašle Fond příjemci podpory do 15 dnů po jeho podpisu ministrem životního prostředí.

3. Fond může v zájmu zabezpečení řádné efektivity vynakládaných prostředků stanovit zvláštní požadavky na postup žadatele (příjemce podpory) při výběru dodavatele, a to i nad rámec stanovený zákonem o veřejných zakázkách.

4. Typy žadatelů o podporu

A - právnické osoby, které jsou založeny k nepodnikatelským účelům, zejména:

  • správy NP,
  • územní samosprávné celky,
  • svazky obcí /dle zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění/;
  • právnické osoby založené nebo zřízené územními samosprávnými celky (příspěvkové organizace a organizační složky);
  • školy a školská zařízení zřizovaná obcemi regionu NP.
  • ostatní nepodnikatelské subjekty vlastněné z více než 50 % majetku obcemi či jinými veřejnoprávními subjekty včetně veřejných výzkumných institucí podle zvláštních předpisů (např. zákon č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, zákon č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích atd.).

E - obyvatelstvo (fyzické osoby nepodnikající)

  • pouze v rámci opatření IV.2.C. jsou oprávněnými žadateli i fyzické osoby nepodnikající, při splnění podmínky realizace opatření v regionu NP a splnění podmínek veřejné podpory.

P - fyzické osoby podnikající

  • pouze v rámci opatření IV.2.A, IV.2.C. a IV.3 jsou oprávněnými žadateli i fyzické osoby podnikající při splnění podmínky umístění podnikání a realizace opatření v regionu NP a splnění podmínek veřejné podpory.

Pokud poskytnutí podpory žadateli vylučuje nebo neumožňuje obecně závazný právní předpis, podporu nelze poskytnout.

5. Při hodnocení žádosti o podporu Fond posoudí, zda se jedná o poskytnutí podpory podle zákona č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory, v platném znění. V případě, že je nutno vést řízení o povolení výjimky s Evropskou komisí, upozorní na tuto skutečnost Ministerstvo životního prostředí, které dá podnět k řízení. Doba potřebná k řízení o povolení výjimky se nezapočítává do lhůty stanovené v článku 4, odstavec /3/ Směrnice Ministerstva životního prostředí. Výsledek posouzení uvede Fond v podkladech pro jednání Rady Fondu a pro rozhodnutí ministra.

6. Fond uvolňuje finanční prostředky průběžně dle náležitostí stanovených smlouvou o poskytnutí podpory, a to poměrem % dotace a % vlastních zdrojů. Použití finančních prostředků (dotace, a vlastních zdrojů) příjemce podpory průběžně dokládá bankovními výpisy a platnými účetními doklady. K žádosti o platbu může příjemce podpory předložit i neuhrazené faktury, jejich proplacení doloží při další žádosti o platbu. Fond je oprávněn v závažných a prokazatelných případech aplikovat zvláštní režim financování.

7. Výši a strukturu financování předmětu podpory je Fond oprávněn posoudit v rámci podání žádosti a vyhodnocení bonity žadatele i ve spolupráci s dalšími poskytovateli finančních prostředků. Žadatel je povinen vyčíslit všechny příjmy související s projektem, které vzniknou předzahájením, v průběhu a po ukončení projektu. Příjmy generované projektem mohou dosahovat výše vlastních zdrojů. V případě, že generované příjmy budou vyšší než vlastní zdroje žadatele, uznatelné náklady projektu budou poníženy o část příjmů přesahující výši vlastních zdrojů. V případě navýšení příjmů nad rámec vlastních zdrojů v průběhu projektu, budou vzniklé příjmy odečteny od výše dotace.

8. Fond je oprávněn odsouhlasit změnu parametrů projektu oproti parametrům stanoveným v Rozhodnutí ministra v rozmezí +/- 10 % bez úpravy výše stanovené podpory, přičemž nesmí být narušen účel poskytnuté podpory a sníženy ekologické efekty stanovené Rozhodnutím ministra. Má-li dojít k zúžení rozsahu parametrů projektu, vyhodnotí Fond tento dopad a podporu případně úměrně sníží. Fond je oprávněn posuzovat a odsouhlasovat změny v průběhu projektu.

9. V rámci vyhlášených programů nebudou podporována opatření, která je možné financovat z Operačního programu Životní prostředí nebo z dalších operačních programů.

Článek II

1. Formy finanční podpory

Finanční podpora na realizaci opatření může podle typu subjektu dosáhnout maximální limit celkové dotace v procentuálním vyjádření ze základu pro výpočet podpory, případně maximální pevné částky podpory, uvedené v tabulce Maximálních limitů celkové podpory v Příloze č. IV.2 podle vyhlášených programů s tím, že stanovené limity podpory může Fond snížit v návaznosti na vyhodnocení ekonomiky podporovaného opatření.

Maximální výše finančních prostředků na akci za rok se bude odvíjet od konkrétního opatření a může být specifikována při každé výzvě.

V případě veřejné podpory je výše dotace omezena právními předpisy EU a bude poskytnuta v souladu s články 107 a 108 Smlouvy o fungování EU. Podpora v režimu de minimis bude poskytována dle nařízení Komise (ES) č. 1998/2006 o použití článků 87 a 88 Smlouvy na podporu de minimis.

2. Podpora formou dotace

Dotace na realizaci opatření může podle typu subjektu dosáhnout maximální hranice dotace v procentuálním vyjádření ze základu pro výpočet podpory uvedené v tabulce Maximálních limitů celkové podpory v Příloze č. IV.2 podle vyhlášených programů.

Maximální výše dotace je stanovena u jednotlivých vybraných programů nejen procentem, ale současně je limitována i pevnou maximální částkou podle tabulky Maximálních limitů celkové podpory v Příloze č. IV.2.

Fond má právo navrhnout změny požadovaného % poměru a finančního objemu dotace v rámci podmínek daného programu podpor. Návrh změny požadovaného poměru a výše dotace vychází z technicko-ekonomického hodnocení předloženého opatření. O případnou změnu bude upravena i výše vlastních zdrojů.

Dotace bude uvolňována procentním podílem (podle podílu dotace a vlastních zdrojů) až do výše 100 % celkově přiznané výše dotace (tento postup se uplatňuje průběžně u každé žádosti o platbu). Poslední žádost o platbu bude schválena a uhrazena po schválení závěrečné zprávy Fondem.

3. Změny podmínek

V případě, že dojde v průběhu realizace opatření s podporou Fondu do doby závěrečného vyhodnocení akce a definitivního přiznání podpory ke změně platnosti obecně platných zákonů nebo ke změně vlastnických vztahů, vyhrazuje si Fond právo přehodnotit přístup v jednotlivých případech, příp. odstoupit od smlouvy na poskytnutí podpory.

4. Souběh podpory z Fondu a jiných centrálních zdrojů

Podpora z Fondu nebude poskytována na opatření individuálně dotovaná ze státního rozpočtu v případech, kdy celková výše podpory ze státního rozpočtu a Fondu převýší 90 % základu pro stanovení podpory. Souběh podpor z Fondu a Evropských fondů se řídí pravidly příslušných Operačních programů.

5. Změna příjemce podpory

V případech, kdy po vydání Rozhodnutí ministra má dojít k odůvodněné změně příjemce podpory, může tuto změnu povolit a promítnout do smlouvy o podpoře Fond bez toho, aby bylo nutno provést změnu samotného Rozhodnutí ministra. Podmínkou použití tohoto postupu je, že nový příjemce může dle platných zásad obdržet daný typ podpory a že tím nebude ohroženo splnění požadovaného účelu dané akce, ani dalších stanovených podmínek.

6. Termíny realizace akce

Termín realizace akce v letech uvedený v Rozhodnutí ministra o poskytnutí podpory je orientační a odpovídá stavu z doby přípravy rozhodnutí. Závazné termíny realizace akce stanoví Fond ve smlouvě o poskytnutí podpory, jejich případné prodloužení v dodatku ke smlouvě. Vychází přitom z návrhu příjemce podpory a potřeby řádného splnění účelu poskytnutí podpory.

7. Zadávací řízení

Žadatel (příjemce podpory) je povinen doložit, že všechna relevantní zadávací řízení pro výběr dodavatele služeb, stavebních prací či dodávek proběhla podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách v platném znění (dále jen „zákon o veřejných zakázkách“). Žadatel (příjemce podpory), který není jinak povinen při zadání zakázky postupovat podle zákona o veřejných zakázkách, popřípadě se u něj jedná o zakázku, pro kterou je stanovena jen obecná povinnost dodržet zásadu transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace, je povinen (v zájmu zabezpečení řádné efektivity vynakládaných prostředků z Fondu) při výběru dodavatele postupovat dle platných Závazných pokynů pro zadávání veřejných zakázek v rámci Národních programů SFŽP ČR (www.sfzp.cz sekce Národní programy).

8. Publicita

Příjemce podpory je povinen při realizaci akce dodržovat Pravidla publicity, která jsou zveřejněna na webových stránkách Fondu (viz www.sfzp.cz sekce Národní programy).

Příloha č. IV.2

PROGRAM PODPORY OBCÍ LEŽÍCÍCH V REGIONECH NÁRODNÍCH PARKŮ
 

Cílem programu je kompenzace ztrát hospodářského rozvoje obcí ležících v regionech národních parků a chráněných krajinných oblastí, navazující na území národních parků za současného přispění k naplnění cílů ochrany národních parků.

Podpora v rámci programu je poskytována na realizaci opatření v regionech NP v následujících 3 podprogramech:

IV.1. Neinvestiční podpora environmentálního vzdělání, výchovy a osvěty a poradenství

Cílem opatření je podpora rozvoje environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty na území národních parků (dále jen „NP“) a chráněných krajinných oblastí navazujících na území národních parků, podpora služeb informačních center a činnost průvodců.

Předmět podpory:

a) Podpora rozvoje environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty pro žáky mateřské a základní školy v obcích ležících v regionech NP , organizované ve spolupráci s odborníky z NP,

b) podpora standardizace a zkvalitňování poskytovaných služeb informačních center na území NP,

c) podpora činností (certifikovaných) průvodců na území NP.

Kritéria pro výběr projektů k podpoře:

Ekologická relevance (přínos projektu, vazba na strategické dokumenty a sítě v EVVO)

  • Metodologie (odborná úroveň projektu)
  • Udržitelnost
  • Provozní a odborná kapacita žadatele
  • Rozpočet a efektivita nákladů
  • Územní příslušnost k NP

Akceptované žádosti Fond vyhodnotí na základě environmentálních a ekonomických ukazatelů, odborného posudku MŽP a technické úrovně řešení.

Výše podpory:

- max. 80 % celkových uznatelných nákladů.

- max. 250 tis. Kč na 1akci

Oprávněnými žadateli jsou:

Subjekty typu A

IV.2. Podpora opatření malého rozsahu

IV.2.A. Údržba a budování technických zařízení nebo drobných objektů a ploch návštěvnické infrastruktury.

Cílem tohoto opatření je zkvalitňovat a rozvíjet návštěvnickou infrastrukturu a technické zázemí pro rozvoj udržitelného cestovního ruchu v regionu.

Předmětem podpory je:

výroba, instalace, údržba nebo odstranění nefunkčních informačních tabulí, jejichž funkcí je informovat o přírodních hodnotách daného území, dále tabulí a směrovek usměrňujících pohyb veřejnosti a ostatního naučného vybavení stezek a informačních míst v terénu (neinvestičního charakteru), údržba, oprava nebo budování bariér, zábradlí, lávek a jiných zařízení (včetně pozorovatelen a povalových chodníků), usměrňujících pohyb návštěvníků, , obnova nezpevněných místních komunikací IV. třídy a účelových veřejných komunikací včetně stezek a pěšin a údržby drobných sakrálních staveb obnova a budování autobusových zastávek v rámci podpory ekologické veřejné dopravy (Zelené autobusy) - malé informační body, odstavná parkoviště zpevněná pouze kamenivem regionálního původu, zřizování a opravy nouzových nocovišť, podpora technických opatření k omezení světelného znečištění z veřejného osvětlení na území národního parku.

V případě oblasti IV2.A je nutné doložit:

  • projektová dokumentace
  • součástí projektové dokumentace bude zákres situace do katastrální mapy vypracovaný zpracovatelem projektové dokumentace doplněný o grafické znázornění majetkoprávních poměrů dotčené lokality (výplně ploch + legenda)
  • rozhodnutí, závazná stanoviska či vyjádření orgánů státní správy požadovaná pro daný druh opatření příslušnými obecně závaznými právními předpisy a věcně a místně příslušnými orgány státní správy. Rozhodnutí vydaná ve správním řízení musí být opatřeny doložkou právní moci
  • výjimky dle zákona o ochraně přírody a krajiny (dále jen „ZOPK“), pokud to ze zákona vyplývá,
  • v případě, že žadatel o podporu není vlastníkem, doložit nájemní smlouvou nebo souhlas vlastníka pozemku s realizací opatření, na kterých bude akce realizována nebo které jsou akcí dotčeny,
  • vyjádření místně a věcně příslušné správy národního parku,
  • další relevantní podklady a doklady na vyžádání správce Programu, které se v průběhu projednávání akce stanou nezbytnými pro její řádné vyhodnocení (např. fotodokumentace).

IV.2.B. Opatření směřující k odstranění dřívějších negativních zásahů nebo negativních vlivů působících v předmětných územích

Cílem tohoto opatření je zlepšení stavu krajiny zejména prostřednictvím odstranění nepovolených skládek a odstranění nevyužívaných staveb a dalších zátěží z předmětného území.

Předmětem podpory je odstraňování nepovolených drobných skládek odpadu a odstraňování zbytků nefunkčních technických zařízení, objektů apod. Konečné přiznání dotace (ZVA) bude podmíněno uskutečněným výmazem stavby z katastru nemovitostí.

V případě oblasti IV2.B je nutné doložit:

  • Rozhodnutí, závazná stanoviska či vyjádření orgánů státní správy požadovaná pro daný druh opatření příslušnými obecně závaznými právními předpisy a věcně a místně příslušnými orgány státní správy. Rozhodnutí vydaná ve správním řízení musí být opatřeny doložkou právní moci
  • Vyjádření místně a věcně příslušného orgánu ochrany přírody,
  • Snímek z katastrální mapy se zákresem skládky doplněný o grafické znázornění majetkoprávních poměrů dotčené lokality (výplně ploch + legenda)
  • Prohlášení žadatele stvrzující, že podnikl kroky včetně místního šetření za účelem identifikace původce skládky, a to s negativním výsledkem
  • Stanovisko obce s rozšířenou působností stvrzující, že tento orgán podnikl místní šetření za účelem identifikace původce skládky, a to s negativním výsledkem
  • další relevantní podklady a doklady na vyžádání správce Programu, které se v průběhu projednávání akce stanou nezbytnými pro její řádné vyhodnocení (např. fotodokumentace).
  • V odůvodněném případě hydrogeologický průzkum
  • U staveb - doklad o původci stavby

IV.2. C. Čištění odpadních vod

Cílem opatření je realizace opatření, sloužící k čištění odpadních vod, vedoucí k zásadnímu snížení znečištění a eutrofizace povrchových vod.

Předmětem podpory je:

  • výstavba, intenzifikace nebo rekonstrukce čistíren odpadních vod v kategorii do 500 EO jako součásti komplexního řešení zneškodňování odpadních vod v dané lokalitě včetně kořenových čistíren odpadních vod,
  • výstavba souvisejících stokových systémů,
  • výstavba kanalizačních přípojek nad 100 m délky (za předpokladu posouzení variantního řešení - domovní ČOV).

V případě oblasti IV2.C je nutné doložit:

  • Projektová dokumentace pro územní rozhodnutí případně vyšší stupeň projektové dokumentace včetně položkového rozpočtu - v takovém stupni přípravy, která umožní posouzení opatření a posouzení možnosti poskytnutí podpory na jeho realizaci, průběžnou a závěrečnou kontrolu z věcného, ekonomického a ekologického hlediska; Struktura a členění rozpočtu bude odpovídat běžnému položkovému rozpočtu, tzn. členění na stavební objekty a provozní soubory dle textové části projektové dokumentace. V rámci těchto objektů bude dále členěn na položky, které mohou být agregované, avšak pouze do té míry, aby bylo možno posoudit základní technické parametry stavby (např. hloubka výkopu, úpravy povrchů apod.). Předložený rozpočet musí být stvrzen zpracovatelem rozpočtu a ověřen žadatelem.
  • U ČOV stanovisko projektanta, zda navržené řešení zajistí vypouštění odpadních vod v souladu s platnou legislativou EU i ČR (zejména s nařízením vlády č. 61/2003 Sb. ve znění pozdějších předpisů), a to i v mimovegetačních (zimních) podmínkách. Případně postačí, pokud je toto stanovisko dostatečně odborně podpořeno a vyjádřeno v samotné projektové dokumentaci.
  • Územní rozhodnutí (popř. územní souhlas) v souladu se zák. č. 183/2006 Sb. - v případě stavebních investic, na stavbu v celém rozsahu s potvrzením nabytí právní moci, v případě že stavba nepodléhá dle zák. č. 183/2006 Sb. územnímu rozhodnutí nebo územnímu souhlasu stanovisko příslušného stavebního úřadu, dále stavební povolení (pokud bylo vydáno).
  • Stanovisko správy NP
  • Stanovisko obce - jako přílohu stanoviska připojit Koncepci zneškodňování odpadních vod v obci včetně přehledné situace v dostatečném rozlišení. V případě, že není zpracována, připojit citace příslušných pasáží místních rozvojových dokumentů nebo kartu obce z Plánu rozvoje vodovodů a kanalizací příslušného kraje (ÚSC).

Kritéria pro výběr projektů k podpoře:

  • Lokalizace opatření
  • Přínos projektu a vazba na strategické dokumenty
  • Kvalita zpracování záměru z hlediska technického a technologického
  • Návaznost na jiná opatření,
  • Přiměřenost nákladů
  • Udržitelnost

Výše podpory u všech projektů:

- max. 80% celkových uznatelných nákladů

- IV.2.A: max. 1,5 mil. Kč na 1 akci

- IV.2.B: max. 500 tis. Kč na 1 akci

- IV.2.C: max. 4 mil. Kč na 1 akci

Oprávněnými žadateli jsou:

  • subjekty typu A
  • subjekty typu E (pouze IV.2.C) s podmínkou, že opatření realizováno na území NP
  • subjekty typu P (pouze IV.2.A, IV.2.C) s podmínkou, že opatření realizováno na území NP

Nezbytné doklady pro poskytnutí dotace pro celou oblast IV.2.:

Žádost obsahuje:

  • předmět záměru - dotační titul, typ opatření, parametr a indikátor opatření dle pravidel pro poskytování finančních prostředků v rámci Programu,
  • projekt obsahující zdůvodnění akce, popis přínosů akce z hlediska cílů Programu, ze kterého lze posoudit efektivitu navrženého opatření
  • lokalizace akce: kraj, okres, obec, katastrální území, pozemek (p.p.č.),
  • popis současného stavu
  • časový harmonogram akce

projektová dokumentace včetně položkového rozpočtu.

Podle povahy akce plní správní rozhodnutí, vyjádření správy národního parku, odborné stanovisko projektanta, inventarizace dřevin či hydrogeologický průzkum úlohu odborného posudku.

IV.3. Podpora snižování emisí a energetické soběstačnosti obcí v regionu NP

Cílem tohoto opatření je podpora infrastruktury a souvisejících činností sloužících ke snížení emisí znečišťujících látek do ovzduší a k využití zdrojů energie ke zlepšení energetické soběstačnosti obcí v regionech NP.

Předmětem podpory je:

  • nákup peletovací linky na zpracování biomasy z ploch (bezlesí i lesa),
  • investice do revitalizace nevyužívaných objektů bývalých zemědělských objektů, pil, místní výroby pro zpracování či skladování biomasy z ploch (bezlesí i lesa),
  • nákup peletovacího stroje, briketovacích lisů na výrobu pelet nebo drtiče na zpracování dřevní hmoty a biomasy z ploch bezlesí i lesa včetně nákupu související nezbytné techniky a drobné techniky za účelem zlepšení využívání dřevní hmoty a zvýšení energetické soběstačnosti obcí v regionu. V rámci tohoto opatření je možné hradit související náklady na rekonstrukci stávajících objektů, které budou sloužit k umístění podpořených zařízení a ke skladování dřevní hmoty (např. může jít o revitalizaci nevyužívaných objektů bývalých zemědělských objektů, pil, místní výroby pro zpracování či skladování dřevní hmoty z ploch (bezlesí i lesa) apod.),
  • nákup drobného strojního zařízení a technologií pro sklizeň a zpracování biomasy za výše uvedeným účelem,
  • náhrada stávajícho spalovacího zdroje na pevná paliva pro vytápění a ohřev teplé vody za nový účinný nízkoemisní tepelný zdroj, popř. nespalovací zdroj využívající obnovitelné zdroje energie, včetně případné rekonstrukce rozvodů.

Podpora se týká výměny v objektech nacházejících se v I. a II. zóně NP za účelem předejití případné ekologické újmě v souvislosti s provozem stávajících zařízení a zlepšením životního prostředí v souvislosti s vytápěním těchto objektů. Podporu lze žádat na výměnu kotle na tuhá paliva emisní třídy 4 ČSN EN 303-5 nebo vyšší s automatickým dávkováním paliva, které neumožňuje bez úprav ruční přikládání a jeho výrobce či prodejce tuto možnost nedeklaruje (propagační materiály, materiály, webové stránky, prospekty atd.).

Uznatelné náklady spalovacích zdrojů:

Uznatelný náklad je takový, který současně splňuje všechny níže uvedené podmínky:

a) vyhovuje zásadám účelnosti, efektivnosti a hospodárnosti podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů,

b) byl vynaložen v souladu s podmínkami smlouvy o poskytnutí dotace a podmínkami vyhlášeného Programu,

c) vznikl příjemci v období realizace projektu, tj. od vyhlášení výzvy do 9 měsíců od odeslání vyrozumění o poskytnutí dotace,

d) byl příjemcem uhrazen v období realizace projektu, tj. od vyhlášení výzvy do 9 měsíců od odeslání vyrozumění o poskytnutí dotace.

V případě, že účetní doklad obsahuje údaj o peněžní částce v cizí měně, popřípadě byl uhrazen a doložen bankovním výpisem/účetním dokladem v cizí měně, bude tato peněžní částka přepočtena na českou měnu podle směnného kurzu používaného Českou národní bankou ke dni proplacení účetního dokladu.

Kritéria pro výběr projektů k podpoře (vyjma spalovacích zdrojů):

  • Lokalizace opatření
  • Využití zpracované dřevní hmoty v regionu
  • Hledisko přiměřenosti nákladů
  • Vznik nových pracovních příležitosti v regionu
  • Komplexnost a návaznost na jiná opatření
  • Kvalita zpracování záměru z hlediska technického a technologického

Výše podpory:

- max. 80 % celkových uznatelných nákladů

- max. 500 tis. Kč na 1 akci při náhradě stávajícího spalovacího zdroje

- max. 5 mil. Kč na 1 akci u ostatních

Oprávněnými žadateli jsou:

  • Subjekty typu A
  • subjekty typu P

Nezbytné doklady pro poskytnutí podpory:

Žádost obsahuje:

  • předmět záměru - dotační titul, typ opatření, parametr a indikátor opatření dle pravidel pro poskytování finančních prostředků v rámci Programu,
  • zdůvodnění akce, popis přínosů akce z hlediska cílů Programu,
  • lokalizace akce: kraj, okres, obec, katastrální území, pozemek,
  • popis současného stavu, popis zdrojů biomasy, plánovaný odbyt pelet, štěpky na území NP (a blízkém regionu), potřeba pracovních sil (Z uvedených údajů musí být patrné, že zpracovaný produkt bude z převážné části využit pro zvýšení energetické soběstačnosti obcí v regionu NP),
  • časový harmonogram akce,
  • technický popis pořizovaného majetku nebo jeho zhodnocení a předpokládané využití (podrobný popis prací např. rozpis jednotlivých úkonů, jejich druh, použité technologie a materiály),
  • zabezpečení podmínek pro hospodárné využívání pořízeného majetku, popřípadě jiných výstupů realizace akce se specifikací finančních potřeb a zdrojů úhrady, včetně roku následujícího po roce dokončení,
  • disponibilita navržených zdrojů financování,
  • projektová dokumentace včetně položkového rozpočtu,
  • výjimky dle ZOPK, pokud to ze zákona vyplývá,
  • v případě, že žadatel o podporu není vlastníkem, doložit souhlas vlastníka pozemku s realizací opatření, na kterých bude akce realizována nebo které jsou akcí dotčeny, minimálně na dobu odpovídající deklarované životnosti pořízeného technologického zařízení.
  • v případě použití §68 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v platném znění orgán ochrany přírody doloží dokumentaci projednání s vlastníkem či nájemcem dle §68 ZOPK,
  • vyjádření místně a věcně příslušného orgánu ochrany přírody (kromě žádostí předkládaných správami NP),
  • orientační výkresy řešení a situace dle rozsahu a charakteru akce v dostatečné vypovídající kvalitě,
  • další relevantní podklady a doklady na vyžádání správce Programu, které se v průběhu projednávání akce stanou nezbytnými pro její řádné vyhodnocení (např. fotodokumentace).

Podle povahy akce plní správní rozhodnutí, vyjádření správy národního parku či odborné stanovisko projektanta úlohu odborného posudku.

  • případně dle platných Pokynů pro příjemce podpory v rámci národních programů SFŽP ČR

Maximální limity celkové podpory a dotace

Číslo programu

Název programu

Typ žadatele

Max. limit % dotace ze základu pro výpočet podpory

IV.1.

Neinvestiční podpora environmentálního vzdělání, výchovy a osvěty a poradenství

A

80

max. 250 tis. Kč na 1 akci

IV.2.A

Údržba a budování technických zařízení nebo drobných objektů a ploch návštěvnické infrastruktury

A

P

802)

max. 1,5 mil. Kč na 1 akci

IV.2.B

Opatření směřující k odstranění dřívějších negativních zásahů nebo negativních vlivů, působících v předmětných územích

A

80

max. 500 tis. Kč na 1 akci

IV.2.C

Čištění odpadních vod

A

E

P

802)

max. 4 mil. Kč na 1 akci1)

IV.3

Podpora snižování emisí a energetické soběstačnosti obcí v regionu NP

A

P

802)

max. 500 tis Kč na 1 akci (u výměny spalovacího zdroje) max. 5 mil. Kč na 1 akci u ostatních

Celková roční alokace na program

80 000 000,-Kč

1) Podpora výstavby malých kořenových ČOV je poskytována v max. výši 4 mil. Kč, u ostatních podopatření max. ve výši 500 tis. Kč

2) Maximálně do výše de minimis při splnění podmínek dané veřejnou podporou.