Animace načítání

Stránka se připravuje...


Zprávy MF, částka 3/2017

Provádění změn rozpočtu

čj.: MF - 45 915/2016/1203 - 2 - ref. Mgr. H. Peterová

Ministerstvo financí obdrželo dotaz vztahující se k problematice provádění změn schváleného rozpočtu rozpočtovým opatřením. Dotaz zní, zda v případě, kdy byl rozpočet města schválen v nejvyšším třídění rozpočtové skladby na třídy nebo na paragrafy je město povinno provádět přesuny na položkách v rámci jednoho paragrafu rozpočtovým opatřením nebo se jedná o rozpočtovou změnu, kterou může město provést bez rozpočtového opatření např. na základě interního požadavku vedoucího odboru, v jehož kompetenci je příslušná část rozpočtu. A dále, zda v případě změny rozpočtu bez provedení rozpočtového opatření by se jednalo o správní delikt podle §22a odst. 1 písm. e) zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „rozpočtová pravidla územních rozpočtů“. K výše uvedenému dotazu sdělujeme následující:

V §16 odst. 1 rozpočtových pravidel územních rozpočtů je stanoveno, že rozpočet může být po svém schválení změněn z důvodů dále stanovených v tomto ustanovení. Podle §16 odst. 2 rozpočtových pravidel územních rozpočtů se změna rozpočtu provádí rozpočtovým opatřením. Z uvedených ustanovení jednoznačně vyplývá, že změna schváleného rozpočtu se provádí rozpočtovým opatřením.

Rozpočtová pravidla územních rozpočtů neobsahují žádné ustanovení, v jakých podrobnostech má být rozpočet územního samosprávného celku schválen. Pouze v §12 odst. 1 stanoví, že rozpočet územního samosprávného celku se zpracovává v třídění podle rozpočtové skladby (vyhláška č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě v platném znění). Dále je v §12 odst. 2 stanoveno, že orgány územního samosprávného celku projednávají rozpočet při jeho schvalování v třídění podle rozpočtové skladby tak, aby schválený rozpočet vyjadřoval závazné ukazatele, jimiž se mají povinně řídit:

- výkonné orgány územního samosprávného celku při hospodaření podle rozpočtu,

- právnické osoby zřízené nebo založené v působnosti územního samosprávného celku při svém hospodaření,

- další osoby, které mají být příjemci dotací nebo příspěvků z rozpočtu.

Z výše uvedeného vyplývá, že tedy záleží výhradně na zastupitelstvu územního samosprávného celku, v jakých podrobnostech v třídění podle rozpočtové skladby rozpočet schválí. To vyplývá i z §14 odst. 1 a 3 rozpočtových pravidel územních rozpočtů, podle kterých se po schválení rozpočtu neprodleně provádí jeho rozpis v členění podle podrobné rozpočtové skladby.

Jak bylo uvedeno výše, schválený rozpočet, tzn. rozpočet v podobě schválené zastupitelstvem územního samosprávného celku, může být změněn výhradně rozpočtovým opatřením provedeným zastupitelstvem územního samosprávného celku, popř. radou územního samosprávného [viz. §102 odst. 2 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů]. Změnu schváleného rozpočtu nemůže provádět (rozhodovat o změně schváleného rozpočtu) úřad územního samosprávného celku, protože k ní není kompetentní. V případě, že by městský úřad provedl jakékoliv úpravy schváleného rozpočtu, nejednalo by se o změnu provedenou rozpočtovým opatřením.

Pokud by schválený rozpočet města nebyl změněn rozpočtovým opatřením provedeným příslušným orgánem města, výdaje rozpočtu by byly uskutečňovány v rozporu se schváleným rozpočtem a došlo by k naplnění skutkové podstaty správního deliktu podle §22a odst. 1 písm. e) rozpočtových pravidel územních rozpočtů.

Změny rozepsaného schváleného rozpočtu (§14 rozpočtových pravidel územních rozpočtů) může provádět městský úřad, resp. vedoucí jednotlivých odborů podle své kompetence. V tomto případě se nejedná o rozpočtové opatření (nejedná se o změnu schváleného rozpočtu).